Kako za “velike“
teme nemam vremena (znam, znam, bar sam dva serijala „prekinuo u letu“ (bazna
ulja i reciklaža ulja), bar jedan obećan tekst („Afrika“) nisam stigao da
napišem ... Petronas makar bi mogao da dođe na red, Lotos i Orlen ... Wulf ...
AMSOIL (odavno obećao) ... Yacco, i tako
to, ali „no can do“). Imam tema do kraja godine i ne pokušavam da smislim nove
(taman da ispunim rečeno). Da ne spominjem Q8 (srećom na CBC-u ima malo o
njima), Marly (dotakao temu), Red Line … Miller Oils … ZIC … (sve bolje od
boljega i veoma zanimljivo, makar slabo dostupno u Jugoistočnoj Evropi (i šire)
i još manje neophodno).
Malo zbog toga a
malo i zbog kvaliteta preporuka, rešio sam da objavim tekst koji već postoji
kao komentar u tekstu „reče mi jedan čovek“ uz malo mojih komentara. Ovim
ispunjavam i ono što sam započeo ranije (da objavim dobre tekstove čitalaca,
naročito registrovanih članova) a komentar mnogi neće videti (znam da „search“
ne radi uvek i idealno, pokušajte preko google-a, motornaulja.blogspot.com uz
temu koja vas interesuje, to uvek upali).
Na žalost, trebalo
bi sve o Lada-ma da se kaže ali neću stići, pa je bolje da jedan tekst bude
posvećen svim ostalim (osim Samare). Inače o Niva modelu je pisano na CBC-u, a
nešto o novijim tipovima na mycity forumu (kome trebaju informacije a ne bi da
čeka više nedelja ... do kraja maja bi to mogao da napišem).
O LADA SAMARA vozilu je već bilo reči ali ovo je prilika da
se tema „izvrne na postavu“ i zaokruži. Takođe mislim da ovde ima i opštih preporuka korisnih i onima koji imaju drugo vozilo.
I da uvod ne bude
duži od teksta krenimo na stvar.
Pozdrav svima iz Lada
Kluba, hvala na savetima, puno znače ljudima koji ništa ne prepuštaju slučaju.
Pošto je već
pomenuta cenjena starina, Lada Samara, sa kojom sam prešao pola puta do meseca,
daću par saveta, ne košta ništa ali zna da sačuva auto.
MOTOR.
Uopšte nije
probirljiv kao što je rečeno, ali vodite računa. Kod starih modela ne retko
zakaže karburator ili pumpa goriva pa veća količina benzina završi u motornom
ulju. Ništa strašno, otklonite kvar i ulje zamenite odmah. Što se gradacije
tiče, nema smisla sipati neko 0W ulje, čak i sveže remontovani motori imaju
veću potrošnju takvog ulja. Toplo preporučujem neku dobru polusintetiku tipa
10W-40, može i mineralno 15W-40 ako ne prelazite mnogo kilometara i često
vršite zamenu, što se sintetike tiče 5W-40 može da završi posao ako je motor u
odličnom stanju. Kao minimum uzmite API SG, ništa mu neće škoditi novije pa čak
do API SN. Ono što ja koristim je sintetika Mobil 1 Peak Life 5W-50,
prezadovoljan sam u svim uslovima, ali nemojte preterivati, ovo je skupa varijanta,
držite se polusintetike. Motor nemojte ispirati ako to niste do sada činili
redovno, biće više štete nego koristi ako se podigne sav mulj iz kartera.
Stalker:
0W-xx zaista nema smisla sipati u motor, čak ni sveže remontovan. 5W-40
već može ali i za tim ima malo potrebe. I pored nekoliko dobrih iskustava, i
ovde potrošnja ulja može biti povećana. PS ulja 5W-40 bi bila rešenje jedino za
hladne predele gde temperatura pada i do -25°C ili čak i neki stepen ispod toga,
inače tek njih sipati nema mnogo smisla. Sintetička ulja 5W-40 su uvek mali
problem ako nisu korišćena 15 ili 20 godina, pa tu zaista treba biti oprezan.
Kao što rekoh jednom prijatelju (na pitanje šta u Samaru koja ne troši
ulje a godina proizvodnje “je kvari”) 10W-40, bilo koje “kršteno” je više nego
dobro, idealno čak. Ne treba se opterećivati bilo koje je dovoljno dobro.
Lukoil, G-energy, Nisotec, Optima (Modriča), FAM … sve je to više nego dobro.
Lukoil Super kao API SG je minimum ali i dobro zbog malo niže cene.
Inače, API SL je još i bolje.
Kod starijih mašina potrošnja ulja može biti nešto veća (npr. primer iz
okoline, gde je par godina korišćeno Motul 2100, sve o.k. ali više od litar na
5000km, motor svakako nije u sjajnom stanju doduše; prelazak na 15W-40 je to
smanjio skoro na pola, prvo Motul 4000, pa zatim Optima Gas).
15W-40 je više nego dobro (API SG
ili više) i možda je i optimum za motore starije od 15 ili 20 god. Zimi je dovoljno dobro i do -20°C
(proizvođač tako kaže a Lada vozila su poznata po dobrom ponašanju zimi u svakom
pogledu) a za niže temperature je ipak potrebno 10W-40, dakle ili dve zamene
ili dolivanjem u 15W-40 od jeseni pa na dalje).
Sintetika Mobil 1 Peak Life 5W-50 je odličan izbor (ili čak Mobil 1
Extended Life 10W-60 mada ne kao prvi izbor) jer je ulje prilagođeno starijim
motorima i problem zaptivki je veoma redak i malo verovatan. Idealno ako
prelazite više od 10 hiljada km (pa do 15000km) inače neisplativo za manje
godišnje kilometraže. Inače, 10W-50 je verovatno idealno sa stanovišta same
viskoznosti (kod ovako starih motora) ali je tu izbor ograničen, a Elf je
pravljen za moderne motore pa je problem zaptivki pre moguće nego sa Mobil-om.
Elf 5W-50 već više dolazi u obzir, a i cena je umerenija. Ipak, M1 je u svakom
pogledu bolje ulje. 5W-50 je dobro kako za temperaturne ekstreme tako i za
teške uslove rada, ali SVAKAKO nije primarni izbor. 10W-40 pod jedan, a
15W-40/50 pod dva (PS ili mineralna).
20W-60 ne koristite čak iako motor “troškari” ulje, to je isuviše za
Samaru. Jedino kao letnja varijanta kod “troškarenja” (uz zimsko 15W-50). Druga
opcija je “mineralna varijanta” 20W-50 uz zimsko 15W-40.
Kao celugodišnje ulje kod prvih znakova “troškarenja” je 10W-60 bolji
(jedini) izbor.
Inače je 20W-50 opcija (letnja) i za motore koji NE troškare ulje, ali
definitivno nije za zimu, osim u predelima gde temperatura ne pada ispod -10°C
pa može biti i celugodišnje ulje u primorskim oblastima ili u većem delu
Makedonije i slično.
Stariji motori traže raniju zamenu ulja pa je za mineralna 7500km ±10%
optimalno, PS mogu da se menjaju i na 10 hiljada a sintetike i na 15000km.
MENJAČ.
Kod starih modela
kojima je proizvođač propisao korišćenje motornog ulja, ni po koju cenu ne
nalivajte menjačko ulje, doći će do havarije, čuvajte se nadri-majstora, zbog
njih i takvog ulja sam jednom prilikom ostao bez petog stepena prenosa i to baš
na auto-putu, posle remonta maksimalno pazim šta radim. Kod ovakvih menjača
izbegavajte 0W i 5W gradacije zbog curenja na zaptivkama. Ovde je preporuka
slična kao kod motora, polusintetika 10W-40 ili mineralno 15W-40. Ja koristim
sintetiku Mobil 1 Extended Life 10W-60 koja se izvrsno ponaša ali ipak
zaboravite zbog cene, redovno menjajte neko dobro polusintetičko i uživajte.
Stalker:
Ovde tek nemam šta da dodam. Sve je rečeno. Ipak, osim 10W-40, 15W-40
ili 15W-50 mogu biti vrlo dobre opcije. Čak mi se 15W-40 čini optimalnim. Koristite
API SG ulja pre svega, mada dolaze u obzir i SL. Menjajte na 50-tak hiljada km
(ili 5 godina). Maksimalno na 75.000km.
Za toplije predele preporučujem 20W-50 mineralna ulja.
O mogućnosti korišćenja nekih (posebnih) menjačkih ulja ne bih sada,
samo bih zbunio većinu a ti izuzeci koji potvrđuju pravilo nisu izgovor za
korišćenje menjačkih ulja! Čuvajte se nadri-majstora i sličnih “stručnjaka”. U
Ladu Samaru (starije verzije) ide isključivo MOTORNO ULJE!
(neke novije verzije koriste 80W GL-4 ali to samo ako tako piše u
upustvu vozila)
OVO VAM NISAM REKAO (I did’t
tell you): mogućnost korišćenja menjačkih ulja postoji i čak može biti i bolje
rešenje; no pravilan izbor nije baš tako jednostavan. Čak i kod Hondi iz tog
perioda to je moguće (gde je to posebno “teška jeres” i pomisliti a kamoli
izreći i odmah je za lomaču (na žalost nismo mnogo odmakli iz mračnog srednjeg
veka). O tome ima na sajtu Honda kluba pa ne bih širio priču. Možda kad budem
pisao temu “Heretic” (“Jeretik”) … tamo jednog lepog dana.
Čisto je praznoverje
da će menjač zaribati ili bilo šta slično ako se ne koristi menjačko ulje. Čak
ni pod velikim opterećenjima. Aman, Ama, ma i a … menjači ne traže ("teške") EP aditive i
bar 80% njih može da radi sa motornim uljem … problem su diferencijali naročito
hipoidni, zato i “hipoidna” ulja i još “naročitije” LS diferencijali (LSD što
bi rekli, Lucy in the Sky with Diamonds).
KOČNICE.
Ni tu nema mnogo
probirljivosti, fabrička preporuka DOT3, provereno može DOT4, reče mi burazer
da nije bilo problema ni sa DOT5.1 ali to uzmite sa rezervom, nisam probao. Kod
mene trenutno Mobil Brake Fluid DOT4, ne insistirajte na tom brendu, ima i
boljih, ali redovno vršite zamenu.
Stalker:
Nije da DOT3 tečnostima nešto fali, ali bi morali da ih menjate na
tačno 2 godine. DOT4 je sigurno bolje rešenje, bolje štiti sistem i pruža veću
sigurnost, itd. i sl. po neznatno većoj ceni. Sa njima se možete došlepati i do
zamene na 3 godine (ali ostaje preporuka zamene na 2 ili 2,5). DOT5.1 se može
koristiti ali je već manja zasnovanost za tim. Viša cena neće nešto posebno
doneti. Osim toga kombatibilnost sa starim materijalima zaptivki može (ali
zaista, zaista retko) da bude problem. Jednostavno, ne bih išao toliko daleko
iako ne vidim problem (problem su nepotpune specifikacije proizvoda, gde je
Shell jedini koji ih daje kao takve, većina ni ne meri polovinu što ovi navode;
shodno tome Shell AdvanceBrake Plus DOT 5.1 mogu da preporučim (ostale kada im
pogledam u ćitap, kada isti napišu) ali ako vam nijedno od njihovih DOT4 kočionih
fluida nije dovoljan, onda nemojte ni sipati Shell; o ovome (nadam) se jednog
lepog letnjeg dana (pa do podne)).
ANTIFRIZ.
Tu nije potrebno
bilo šta navoditi, dobar G11 je sasvi zadovoljavajući, ništa mu neće faliti ni
od crvenog, G12. Najbitnije je ako već prelazite sa jednog na drugi isprati ceo
sistem da ne dođe do neke neželjene hemijske reakcije i stalno proveravati
stanje termostata, to je kod ovog auta slaba tačka. Trenutno u rashladnom
sistemu plavi Mobil Antifreeze, čisto iz hira i vernosti brendu, inače bio sam
zadovoljan i sa FAM-ovim antifrizom i još ponekim brendovima.
Stalker:
Lepo rečeno. Dodao bih da ni G11 nije obavezno već samo BS6580 (običan
“plavi”) ali može. U tim slučajevima menjajte na dve godine (G11 eventualno i
na tri, ali ne i “3,5”). Ispiranje je zaista preporučljivo ako prelazite na
G12, inače se pokazalo da je Lada vrlo prijemčiva na G12/G12+ pa i G12++. U
principu to zbog metalnih delova i nije problem (kako sam već u nekim
komentarima rekao, posebno na nekom forumu, skoro) problem mogu biti samo creva
(gumeni i polimerni delovi sistema). Pokazalo se da je “crvenko” dobar za Ladu.
Ipak, nemojte “cediti” mogućnost da se menja na 5 godina, već to uradite posle
4. Time se i isplativost ovoga smanjuje a opasnost da se pretera raste (lakše
se zaboravi da li je treća, četvrta ili peta godina nego da li je prva, druga
ili treća).
I pored navedenog, ne bih hrlio za G12, jer mi se češća zamena G11 (ili
BS6580:1992) čini boljim rešenjem. Za OAT i nema preterane potrebe (nije
obavezno). Nisu tačni navodi da G12 nije za bakarni hladnjak a G11 za
aluminijumski priča je malo složenija, i više važi da je G12 bolja RT za visoke
radne temperature (mada ima i BMW-a koji to ne potvrđuju) i ima duži rok
trajanja (5 god.). Klasični antifrizi su više nego dobri za sva vozila do
sredine devedesetih a mogu se koristiti i za mnoga do kraja 90-tih (i sa Al
hladnjakom).
Toliko o tečnostima
za ovo vozilo, drugi sam vlasnik, u pitanju je Lada Samara 1500 (VAZ 21093) iz
1991. godine, kupljena sa nekih 50.000km, odavno sam prešao 200.000km i poveći
kusur. Nadam se da je nekima ovo bilo od koristi a moja preterivanja
zaboravite, tome su sklona sava vojna lica koja drže vozila u cakum-pakum
stanju, pa i ja.
Preterivanje je
uslovno. Ne kažem da vozilo ne bi doseglo 200 hiljada km i bez Mobil 1 u motoru
(i menjaču) ali je svakako dokaz da dobro održavanje vodi ka dužem veku vozila
i da se pri tome NE može preterati. Problem mogu biti samo finansijske
mogućnosti i opravdanost istog ukoliko se vozilo koristi manje (prelazi manje
od 10 hiljada km). U tim slučajevima sasvim se isti efekat može postići i
jeftinijim alternativama. Češća zamena ulja (na npr. 5000km) neće posebno biti
bolja varijanta a poskupeće održavanje (i više od M1 5W-50) pa je umerenost i
prilagođenje potrebama zapravo optimum održavanja (mineralna za do 7500km, PS
za do 10 hiljada, kod sveže remontovanih motora i 12 hiljada i slično).
II DEO
LADA SAMARA I TNG.
Nisam vičan vožnji
na ovaj tip goriva, kod ovakvih automobila benzin 98 je zakon zbog izuzetno
mirnog rada motora i drastično reducirane potrošnje. Pre nego što se odlučite
za ugradnju plinskog uređeja ponovite sebi bar desetak puta "benzin nije
skup ako se ne rasipa", pa tek onda krenite u akciju. Da počnemo, imajte
na umu da TNG ima višu temperaturu sagorevanja od benzina, nije loše izabrati
toplije svećice, primera radi, ako je fabrička preporuka FE65P možda bi pravi
izbor bio FE55P, oznake se razlikuju od proizvođača do proizvođača, neće
škoditi za jedinicu toplija svećica. Zazor sa fabričkih 0,7 slobodno podesite
na 0,6 da bi se sprečile neželjene detonacije koje smanjuju radni vek svećice.
Od motornog ulja ništa specijalno, kvalitetno mineralno ulje 15W-40 deklarisano
za gas, preporučujem klasifikaciju API SL jer se ne oslanjam preterano na
proizvođače. Bilo je lepih iskustava sa Liqui Moly Leichtlauf 10W-40 uljem ali,
čitajte ovaj blog, sami izaberite. Jos nešto, ako je moguće, nemojte bušiti
karburator pri ugradnji uređeja, ako ste u mogućnosti nabavite pločicu, nije
bacanje para. Plinski uređaj održavajte pravilno podešenim i obavezno ostavite
instalaciju za benzin u ispravnom stanju, izbegavajte kratke relacije i prvo
paljenje na plin kada je hladno vreme ako želite da sačuvate motor.
Toliko od mene,
želim vam puno kilometara!
Stalker:
Benzin 98 svakako … ipak, kod nas je razlika u ceni jako velika pa
možete i praviti “mešavinu” (pola-pola) 95 i 98. Razliku u ceni nećete
nadoknaditi kvalitetom, potrošnjom (jednostavno je prevelika) ali slažem se da
je 98-ica (kad je već ima) bolji izbor (slično Zastava vozilima).
TNG ne bi trebao da bude bauk. Tu se baš ne bih složio, ali kako je
“zlatno” vreme već prošlo (sve manja razlika zbog većih poreza) teško da se isplati
za manje od 10 hiljada km. Zbog “reatesta” se sigurno ne isplati i ako
prelazite manje, bolje skinite instalaciju.
Inače ako se vozilo mnogo koristi, tu već nema dileme. TNG se više
isplati. Sam motor dobro “sarađuje” sa gasovitim gorivom, ali je poznato da
izduvni ventili (trećeg cilindra) mogu da “ciknu” u relativno kratkom periodu.
Doduše to ili duži vek motora? Odgovor je lak. Doduše i to se retko dešava a
paljenje na benzin i povremeno (5-10%) korišćenje benzina i u letnjem periodu
(a zimi više, naročito kod kratih jutarnjih relacija) će male mane TNG-a
smanjiti na mikroskopsku meru.
Što se svećica tiče, zazor nije loše smanjiti (mada i nije toliko
obavezno, samo je preporučljivo; teško da će i 0,7mm dovesti do problema) ALI
izbor toplotne vrednosti je pogrešno naveden. Za TNG (LPG) se koriste
“hladnije” svećice a ne “toplije”! Ipak, ovde treba biti (jako) oprezan da se
ne napravi “medveđa usluga”. Radna temperatura u cilindrima se obično ne
povećava značajno (50 ili maksimalno 100°C) pa je u principu bolje držati se
standardnih svećica. Npr. kod Enker-a, Bosna Super treba ostati na 65 (najbolje
FE65CPR), dok kod NGK treba koristiti BPR6ES (ili V-line) pre nego 5ES (obe
zamenjuje Fe65PR).
Uopšte: Bosch, Champion označavaju većim brojem topliju svećicu a
manjim hladniju (pa je izbor Bosch WR6DC, mada može i 7-ica naročito pod
uslovom da se deo vozi i na benzin, slično i Champion, 9YC je bolji izbor za
TNG od 10YC). Kod NGK, Denso i Bosne, veći broj označava hladniju svećicu.
Kod Brisk-a ne znam ali i te su solidne i mogu (naravno) da se koriste.
Specijalne LPG svećice nisu obavezne i obično su preskupe za održavanje
ove vrste automobila (obično iridijumske ili itrijumske) i ne preporučujem
posebno. Za više saveta pitajte nekog mašinskog inženjera. Pitanje je i ima li
odgovarajućih za Lada Samaru i slična vozila (nisam se bavio temom, sasvim sam
zadovoljan standardnim rešenjima na Zastavi a i većina ljudi koja nije menjala
tip svećica nema primedbi).
Dakle, ostanite pri standardnim ili tek neznatno hladnijim svećicama
(Bosna 85 je možda previše).
Mnogo je bitnije održavati električni sistem vozila ispravnim i
(eventualno) nabaviti malo kvalitetnije kablove, i to je uglavnom sve što se
tiče TNG (LPG).
Ostalo je o.k.
GAS ulja jesu dobar izbor (nisu obavezan) i preporučujem (15W-40). Kod
10W-40 ne treba juriti posebna LPG (TNG) ulja, nije da ne može ali tu ima manje
potrebe i veća je razlika u ceni.
Dobar izbor su i API SG ulja, u slučaju da ulje menjate (godišnje
prelazite) manje km. Kao što sam već naveo, ona “sama po sebi” imaju manje
sulf. pepela i jedina mana im je što nisu dovoljno oksidaciono postojana i
imaju manje detergenata pa ne mogu dugo trajati.
Toliko (i) od mene, želim vam puno kilometara!
Pozdrav članovima Lada kluba!
P.S.
Da ne bude kao za most u Budimpešti (pa da fale jezici lavovima) ali
mislim da je sad u vezi fluida sve rečeno o ovom vozilu (tečnost za vetrobran
birajte po želji, samo da je bistar i po mogućstvu bez metanola) tako da se
temi neću vraćati. Eventualne dopune, pojašnjenja i ispravke biće unutar
komentara.
Golem pozdrav!
ОдговориИзбришиMoze li (kad nadjete malo vise vremena)
-Top quality diesel engine oils; // recimo Top5 ili 10
-Top quality gasoline engine oils; //isto
-Top quality LPG engine oils //takodje
U viskoznostima od 0w20 do 10w60.
Smatram da bi bilo vrlo pozeljan tekst, ili tako nesto u drugoj formi, ako bi ova forma bila "nezgodna" misija.
Znam da je tesko i razlicito od slucaja do slucaja, ali ipak ostvarivo.(nesto kao avgust 2009.)
CV®LE
^
ОдговориИзбришиPodrzavam
Podržavam!
ОдговориИзбришиNije to baš tako lako (i moguće) ali bi u malo izmenjenijoj formi, npr. "trend-seters" bi već moglo.
ОдговориИзбришиUzgred, tekst o godišnjici bloga će kasniti jedan dan, ali je nemoguće ispuniti čak i za tako važnu (peto)godišnjicu.
Sretna godisnjica bloga
ОдговориИзбришиOcekujem tekstove sa nestrpljenjem.
CV®LE
Kako proceniti kvalitet 10w40 dizel motornih ulja?
ОдговориИзбришиEvo primera dobrih ulja:
-Valvoline Durablend diesel 10w40 CF VW 505 MB229.1
-Shell Helix HX7 Diesel* 10w-40 CF MB229.3 (MB-vec malo vise podataka)
-G energy S Synth 10w40 CF VW505/501.01
-MOL Essence Diesel 10W-40 CF/SL VW505 (SL-nesto malo vise znaci, pa i ne)
itd, itd ...
Po specifikacijama se malo (ili nimalo) razlikuju od ulja koja su blago receno sljam (a ne bih da ih navodim).
Cak se i vrednosti fizicko-hemijske analize nesto bitno ne razlikuju, a mogu i da zavaraju.
Kod benzinaca je malo lakse, ali dizeli u 10w40 viskoznosti svi su CF - i tu je kraj!
MB 229.3 MB 229.5 VW 505.01 su uglavnom uslovljeni samom viskoznoscu te ne mogu da ga imaju.
VW505 i MB229.1 uveliko prevazilaze, ali to ne pise nigde!
Osloniti se samo na pedigre-ime ili samo na cenu je cesto pogresno.
---------------------
*Shell HX7-moj favorit
Poštovani g. Vladimire,
ИзбришиSve ste u pravu.
Jako je teško razaznati (ikakvu) razliku.
Što više odobrenja to bolje ali i sami ste rekli da su mnoga uslovljena viskoznom gradacijom (5W-30/40).
Nekoliko ulja ima MB 229.3 (Motul 6100, INA, MOL, OMV ...) pa bi to moglo da bude mala prednost.
Takođe je prednost ako je navedeno iz koje godine je ACEA A3/B4. Što novije to bolje. ACEA A3/B4-10 (2010.) je jako dobro (FAM) a ACEA A3/B4-08 (2008.) je dobro a A3/B4-04 još uvek solidno.
Doduše ako je vozilo iz devedesetih ... i B2 može biti zadovoljavajuće.
Problem je što dva ulja identičnih fizičko-hemijskih karakteristika (kao nova) mogu biti dosta različita posle 100h u motoru, što je mnogo važnije (ali te podatke nećete dobiti ... na tacni ... nikako zapravo).
Kao što rekoste, jedna od neobjektivnih ali empirijskih metoda izbora jeste prema poverenju u proizvođača (brend).
Zvuči kao "Đoko od oko" ali koje baterije kupujete kad je neka važna prilika? Duracell, pa Varta pa sve ostalo (zar ne?).
Shell mi tu zvuči najubedljivije.
No, sva navedena su više nego dobra.
Možda baš po redosledu navođenja (ne računajući Shell).
Naravno, mnogima znači i cena, pa će od renomiranih proizvođača izabrati najjeftinijeg.
Dobar način kupovine ali ne i najbolji.
Više mi se sviđa ni najskuplji ni najjeftiniji (kao i za većinu stvari u životu) a svakako (što) renomiran(iji) proizvođač, to bolje.
Pozdrav!
Treba znati i pozadinu, recimo ko kakva bazna ulja koristi (eh, vreme mi je gospodar; nikako da završim tekst o njima) i slično.
ИзбришиShell je tu u velikoj prednosti u poslednje 2 godine. Doduše odavno je iznad proseka Havoline (i njegov "klon" G-energy) sa korišćenjem HC ulja za 10W-40. Pa opet ... nije ni sve (samo) u tome.
Uzgred ... najbolja 10W-40 ulja su (često) 5W-40 (ili čak) 0W-40!
ИзбришиIli tačnije rečeno, najbolja SAE 40 ulja (ali onako je efektnije).
Hvala na odgovoru, a posebno hvala za dopunu.
ОдговориИзбришиIma nesto cudno u nacinu na koji proizvodjaci deklarisu svoje proizvode.
Traba "citati izmedju redova" a ta slova su zamagljena.
CV®LE
Baš tako!
ИзбришиIli su sitna da je potreban elektronski mikroskop da bi se pročitala.
Da li ime svrhe menjati ulje u menjacu u autu koji je presao oko 80000km, star je 24 godine i nikada do sada nije menjano? Menjac se ponasa normalno, nekada malo zapne pri ubacivanju u prvu, ali ne ispada ni iz jedne brzine i slicno. Planira se voznja jos 3 godine, do kada traje reatest i posle kraj. Naravno Samara je u pitanju.
ОдговориИзбришиPoštovani,
ИзбришиNema mnogo svrhe. Iako sam stanovišta da "uvek" svrhe ima, ovo je tipičan slučaj kada ne bih "ništa dirao" i rizikovao curenja i komplikovao sebi život.
Ipak, (i u svakom slučaju) prekontrolišite nivo ulja.
Ako je dobar izguraćete toliko (proveravajte na godinu dana). Ako nije e onda je pitanje: da li dolivati ili menjati?
Doliti neko 15W-40 ako je nivo tek malo ispod potrebnog a ako treba dosuti više ulja (pola litara ili više) onda bi stvarno bilo bolje zameniti. Najbolje 15W-50 mineralno ali zbog cene i 20W-50 ili 15W-40 ne bi bilo loše. Procenite temperature kod Vas, ako je do -20°C (-18) što je uglavnom slučaj, odradiće posao i 20W-50 dok za mogućnost ispod -20°C onda posao treba da (pošteno) uradi neko 15W ulje, zbog starosti najbolje 15W-50 a zbog cene 15W-40.
Pozdrav!
Skoro je majstor proveravao i nivo ulja je dobar, a rece i da ima boju kao da je novo. Svestan sam da bi verovatno imalo puno opiljaka kada bi se ispustilo, ali menjac dobro radi. I ja sam misljenja da nista ne diram, menjam motorno ulje redovno i tjt. Puno hvala na odgovoru!
ОдговориИзбришиPozdravi! Stevo a šta bi ste trenutno preporučili od ulja za upotrebu u ladi 110 1,5 16V? DO zameen je ostalo još oko 1000 km pa bih da na vreme počnem da biram. trenutno je u motoru Excelium NF 5W40 sa kojim sam zadovoljan. Pa je sada glavno pitanje da li nastaviti sa ELF-om, obzirom da su menjali nazive ulja, ne znam jesu li i formulaciju) ili preći na nešto drugo. Trenuto se razmišljam između LM sa MoS2 ili možda Leichtlauf Performance 10W40 ili čak Statoil Superway 10W40...
ОдговориИзбришиOtvoren sam i za ostale predloge
Hvala !
PS: Zaboravih reći lada je 2004. prešla 140k km
Elf je O.K.
ОдговориИзбришиRazmišljate o egzotici, možda malo manje egzotično:
Lukoil ili G-energy, 5W-40 ili 10W-40 (bilo koje od njih).
Možda se iznenadite rezultatima.
Još dva predloga (moji favoriti):
G-energy 15W-40 semi-synth (sasvim dovoljno i za -20°C), cena povoljna, potrošnja ulja minimalna, "milina".
Mobil 1 Peak LIfe 5W-50 (dok ga još ima), izuzetno.
(nisu "zapadnjaci" loši, ni za Ladu, naprotiv).
Pozdrav!
Pa sad nije da se bojim mejdžorsa ali mi je nekako uvek na umu da njih najviše falsifikuju. S toga gledam Liqui moly i staotoil
ОдговориИзбришиLukoil sam pre koristio, do momenta kada su umesto ulja z Perma počeli da dovoze ulja iz Bugarske, mada ako su izjednačili njihov kvalitet sa ovima iz Rusije što da ne...
U svakom slučaju baciću pogled na ono što ste pisali kao i na cene.
Hvala i nastavite sa odličnim poslom!
Daleko od toga da Vam ideje nisu bile dobre!
ИзбришиOd LM-a bih najpre birao super Leichtlauf 10W-40 a vredi probati i Synthoil HT 5W-40 ili Leichtlauf HT 5W-40 (prvo kvalitetnije osnove a drugo aditiva) .
Superway 10W-40 je takođe dobar izbor uz opciju LazerWay 5W-40.
Uz dobra iskustva sa Elf 5W-401 nema razloga da se sa istim ne nastavi. Ipak, 10W-40 bi mogla biti solidna opcija.
Lukoil je prilično standardizovao proizvodnju a koristi (uglavnom) svoja bazna ulja gde god da proizvodi svoja ulja (možda u Finskoj i nešto Neste-a). Lux(e) sintetičko je zaista dobar izbor (MB 229.5 i zvanično, kao i SN zvanično).
G-energy je isto original i to "made in Italy" (Bari).
Prave se od Chevron-ovih baznih ulja, pa je 15W-40 (verovatno) čisto HC ulje.
U svakom slučaju, izbor je veliki, a Vi i sami dosta znate pa ćete sigurno probrati šta Vam treba.
Teško je pogrešiti od toliko opcija.
Pozdrav!
Red bi bio da se javim.
ИзбришиOdlučih se za G-energy S Synth 10W40, cena povoljna oko 1600 dinara kantica od 4 l. Što ne 5W40, pa zato što ipak tučem kilometre pa bih po svim prognozama do početka zime trebao preći 9000-10 000 km kad bih opet prešao na 5W40.
Samo jedno dopunsko pitanje, ima li smisla u to ulje odati LM MoS2? Koristio sam taj aditiv uz Lukoil 10W40 pre 3-4 godine i primetio sam da je temperatura motora bila manja nego bez njega, bilo je naročito primetno u zimskom preriodu. Rashladni sistem potpuno ispravan.
Sa uljima ste napravili dobar balans (leto/zima).
ИзбришиNema nekog većeg razloga za korišćenje MoS2.
Kao što ste i sami rekli, "snižava temperaturu" zimi (kada nije od značaja ili je kontraproduktivno).
U kratkim relacijama možda i leti snizi temp. ali nije od značaja (bitnije je da je sistem za hlađenje ispravan). Na dužim bi moglo da se desi i obrnuto ... ništa strašno ali nepotrebno.
Po definiciji, leti se više vozi, a naročito van grada, pa je tu MoS2 od manje koristi (najviše koristi je pri mnogo startovanja motora, gradska vožnja ... mešoviti rešim podmazivanja).
U 5W-40 nema nikakve potrebe dodavati MoS2.
Bacanje para i kvarenje (idealne) ravnoteže formulacije.
Pozdrav!
Ako može da postavim jedno pitanje u produžecima. Nakon nekih pređenih 4k km :D
ИзбришиZaintrigirali ste me G-energy uljima pa da postavim ptanje F synth 5W40 vs Elf 900NF (pre ove zamene korišćen on samo pod imenom Excelium NF) Razlika u ceni je oko 50 rsd u korist prvo navedenog; SM vs. SL API specifikacija, iz nekih priča sam povezao da je taj ELF više polusintetika nego prava sintetika, važi li isto i za Gazprom. Za koje bi ste se vi odlučili?
F-Synth je za kategoriju (da ne kažem, baš, klasu ... ali tu je negde) bolje ulje. Ne mora da bude kod starijih automobila, naročito ako minimum ne traže ni SL već SJ ili SH ... ili SG.
ИзбришиNaročito nije od značaja do 10 hiljada km.
Ipak, za malu razliku u ceni (50 din.), svejedno u kom pravcu (koje je jeftinije), G Synth se više isplati u svakom slučaju (i za svaki automobil).
Elf je tipa Shell HX7 ili Motul 6100 u 5W-40 verzijama (kvalitetna PS ulja, ono što nazivam "3/4" sintetikom ili "jeftinom" sintetikom).
Uz to ima i više aditiva (verovatno moderniji paket uz buster ili dva) pa je sve jasno.
Lično bih se odlučio za Gazprom ALI ne mogu a da ne primetim da je Elf veoma isplativ (te da kod iole veće razlike u ceni može biti i bolji izbor, pogotovu kada premašuje minimum zahteva).
Pozdrav!
Znači bilo bi ga OK sipati u ladu. ELF sam uzima baš zbog toga što je 3/4, zbog onog klasičnog straha da bi kao u pričama sintetika počela da curi na sve strane. Pitam jer je poslednje prava sintetika, kako mi se čini po vašim tekstovima, koju sam sipao bila Syntium 3000 i to dva puta, pa pomislih da pred zimu ponovo napravim isto. Trećeg sipanja nije bilo jer je AP u Novom Sadu bio pred zatvaranjem pa nisu ni dobijali robu, bio sam zadovoljan uljem čisto da neko ne pomisli da sam prestao da ga sipam zbog problema.
ИзбришиHvala Stevo mnogo ste pomogli i u trenutnom i budućem izboru.
PS: Zaboravih da kažem, ako nekom pomogne da zna sve parametre, auto ima 140k km i vozi se na TNG polovinu toga.
Zbog drugih ... Novija Lada vozila (2110 i slična) su bolji kandidati za 5W-40. Ipak i Samara može da koristi ista čak i sa 150k km.
ИзбришиIpak, optimalno rešenje je verovatno 10W-40 (i sa stanovišta troškova) a dobra 15W-40 bi za naše klimatsko područje mogla biti i najisplatljivija (naročito ako se vozi do 7500km godišnje ili ako se radi o PS uljima).
Kao sezonska ulja 20W-50 su više nego dobra a mogu se kombinovati sa (npr.) 10W-40.
Motor u dobrom stanju (za sve prethodno) ili 20W-50 leti a 15W-50 zimi (i to ne kao opcija kod solidnih motora, već kao jedino dobro rešenje ... mineralna pre svega, što je kod 20W-50 skoro pravilo ali kod 15W-50 nije baš, negde je pola-pola ili vode PS ulja).
Pozdrav!
Kakvo bi ulje za Samaru bilo 15-40 G Energy polu sintetika?
ОдговориИзбришиNe znam mu cenu, ali mi deluje kao dobar izbor...
7-8000 prelazim godisnje, a na toliko otprilike i menjam ulje...
Poštovani,
ИзбришиTo je idealno ulje za Samaru. Zimi je za do -20°C.
Ako ulje nigde ne curi, ne očekujem probleme, ako neka od zaptivki curka, onda će sa PS uljima (kao i 10W-40 i još više 5W-40) cureti još više.
Može i više km od navedenog (10 do 15 hiljada).
Dakle, kvalitetom ne zaostaje za 10W-40 uljima (ni pedalj) a ima malo viši HTHS i uopšte viskoznost, pa je za starije motore bolje rešenje.
Sve u svemu, preporučujem. Cena je (i dalje) povoljna, pa još jedan razlog više.
Pozdrav!
Resio sam da sipam u Samaru G Energy ulje 15-40 polusintetika. Kakvo je vase misljenje da li se ono moze sipati i u menjac, pa da kupim 6-7 litara ulja i da promenim i u motoru i u menjacu ulje? Hvala
ОдговориИзбришиPoštovani,
ИзбришиTo je dobra odluka. Bilo bi isplatljivije (i sasvim zadovoljavajuće) da za obe namene koristite Expert G (API SG/CD) 15W-40 ali PS je još kvalitetnije.
Jedna napomena: ne zbog sintetičke (HC) kompnente nego zbog više detergenata (što je naravno bolje) ovo ne bi bilo dobro rešenje ukoliko već imate (manja) curenja iz zaptivki ili motor već "troškari" ulje. Ako je u toga nema ne bi trebalo da ga ovo ulje ni izazove. Ipak, u punoletnom motoru (ako je) je sve moguće. Ako je dugi niz godina korišćeno isključivo mineralno ulje (ne verujem da ću ovo reći ... ali hoću) možda je bolje da produžite sa tim. Nije da će se bilo šta loše desiti motoru (zaprvo biće bolje zaštićen) ili da će sigurno procureti zaptivke (nije baš izvesno ali ovo drugo može da se desi. Uz prihvatanje tog rizika i svesnosti da ako zaptivka p(r)opusti onda je i bila za menjanje, nije problem koristiti kvalitetno PS ulje kao što je ono što ste naveli.
Zaptivke po pravilu nisu skupe ali je promena nekih od njih skupa zbog rada (majstora) što se kod starijih automobila baš i ne isplati.
Isto što i za motor važi i za menjač.
Pozdrav!
Poštovanje Stevo! Opet ja sa razmišljanjima za Ladu 110 1,5 16V. Došlo je vreme za novu zamenu ulja, u poslednje dve promene zbog vaših preporuka sipan Wolf 10W40 i za sada je sve bez problema, mislim da probam ubaciti 5W40 pred zimu pa me interesuje vredi li to raditi. Takođe me interesuje mišljenje o Wolf, Mogul i Ravenol menjačkim uljima jer bih i njega trebao da promenim. U menjaču se trenutno nalazi Motul MoS2 80w90 kojim u predhodne tri godine u zimskom periodu baš i nisam zadovoljan jer je šaltanje dok je menjač hladan otežano, kad se zagreje nema problema ali zimi u gradu iz 3. u 2. ide jako teško dok se sve ne ugreje. Pre njega je korišćeno Addinol 75w90, ako može mišljnje i o njemu, koje je zimi odmah bilo spremno za rad dok se menjač sa motulom malo manje čuje (subjektivan osećaj) verovatno zbog kombinacije viskoziteta i MoS2. WOlf menjačko bih probao jer sam prezadovoljan motornim, Mogul zbog cene, a i jedno menjanje ulja sam koristio njihov 10W40 i nikakvih problema nije bilo, a za Ravenol vidim da imate reči hvale s tim što je sa njima problem distribucije.
ОдговориИзбришиHvala!
Možete koristiti i 5W-40 ulja, u hladnijem delu godine je i idealno ali nisam siguran da je i za celu godinu (naročito kod motora sa mnogo km ili više godina).
ИзбришиVredi probati.
Što se menjačkih ulja tiče, originalna preporuka je SAE 80W API GL-4.
80W-90 može biti malko previše (kao što ste opisali) pa je ili 80W ili 75W-85(90) pravo rešenje.
Wolf bi trebalo da je dobro (bilo koja od tri kombinacije), Mogul je u redu (mada bih ga stavio pod 3) i Ravenol, koga kod menjačkih ulja posebno preporučio.
I to je to.
Pozdrav!
Jedno podpitanje ako dozvoljavate, kada proveravam nivo ulja u menjaču sa trenutnim Motulom na šipkici uvek bude solidna količina mehurova vazduha. Da li je to razlog za uzbunu jer sa predhodnim uljima čak ni pred kraj radnog im veka toga nije bilo. Gotovo sam siguran da nije došlo do nikakve komntaminacije detergentima ili vodom.
ИзбришиHvala
Čudno (i zanimljivo).
ИзбришиNije baš za uzbunu ali jeste da se obrati pažnja. Ako (kada) ste sigurni da nije bilo kontaminacije (ni curenja, na nekom semeringu, odakle može da dospe vazduh) čak je i razlog za prevremenu zamenu ulja. Ako se ponavlja i sa sledećim, definitivno detaljno ispitati šta je uzrok (i sad mi je nekako neverovatno, ni lošija ulja nisu sklona penušanju (jasno definisano i sigurno se proverava i kad manje renomiranih proizvođača).
Promenite ranije, pošto se uverite da je sve o.k. (obično ne bude do ulja, nego nečeg drugog, u bar 80% slučajeva).
Pozdrav!
Čini mi se da se to počelo dešavati pre jedno 5-6 meseci. Tada sam počeo primećivati da bi nakon duže vožnje ispod auta ostajalo malo menjačkog ulja. Prvo sam mislio da je u pitanju neki semering ali nakon provere sam utvrdio da su izvanredni (Dichtomatic). Potom sam primetio da bi kapanje počelo nakon uparkiravanja auta ali da novih kapi ne bi bilo ako bi auto stajao dan, dva. Kada sam našao vremena udubio sam se u problem i video da je oko oduška menjača prilično masno. Tada sam taj deo kućišta odmastio (famin i četkica metod) i utvrdio da tuda zaista izlazi ulje. Tek kasnije sam povezao mehurova na šipkici sa izlaženjem ulja na odušku.
ИзбришиPrvo sam to povezao sa eventulanim razbinjem molekula ulja pod uticajem MoS2, negde sam pročitao da li kod vas ili negde drugde, da MoS2 brže degradira molekule motornog ulja jer počinje bukvalno da ih kida nakon određene kilometraže pa se takvo ulje menja na manjoj kilometraži, pa sam to poveza da se možda desilo i u menjaču.
Ulje je inače kupljeno u Mass-ovoj radnji u NS.
Da li su ELF NFP i NFJ menjačka ulja adekvatna oba su GL4 75W80 i oba su polusintetiak sa dosta povoljnom cenom u Profaco-u 650-750 rsd? Generalno bih pre, ako je adekvatno, uzeo Ravenol 75W85 ako uspem da ga nabavim ako je prihvatljiva cena. Plus je i to što je crveno :D
U principu da (Elf). Ravenol 75W85 je jako dobro ulje (i mnogo mi se svidja) ali ipak kao alternativno (ne zbog visk. grad. nego GL-4/5). Dakle, 75W80, 75W85 a naročito 80W uz (čisto) GL-4.
ИзбришиAko ikako možete nađite takvo. Čak bih i Gl-4+ stavio pod alternativno rešenje.
Ne zaboravite: menjač je evolucija prethodnog koji se podmazivao motornim uljem!
Sva u vezi MoS2 je tek na akademskom nivou (ne mnogo istaknuto u praksi).
Pozdrav
Znači od Ravenola je bolje da jurim MTF2.
ИзбришиStevo, hvala puno na savetima!
Da, to je odličan izbor (isto PAO osnova uz GL-4).
ИзбришиPozz
Аутор је уклонио коментар.
ИзбришиOstadoh dužan zaključak.
ИзбришиNakon poslednjeg vašeg odgovora odrađena zamena oba ulja, motor dbio Wolf 10W40 a menjač Ravenol MTF2. Predhodno je auto vožen oko nedelju dana sa Mogul 80W90 uljem (niska cena ulja a nije krš) čisto da se sklop što više ispere od penušavog Motula. Potom ubačen Ravenom MTF2 i menjač sada osetno bolje radi. Na hladno ide mnogo lakše, logično, a i problem sa šaltanjem na niže koji je bio najizraženiji pri menjanju 3->2 je nestao pri svim temperaturama i nivoima zagrejanosti.
Hvala još jednom
Molim. Veoma mi je drago što sam pomogao. Hvala Vama na podeljenom iskustvu (informaciji).
ИзбришиPozz
Аутор је уклонио коментар.
ОдговориИзбришиPrvi sam vlasnik vozila Lade Samare 1.5 od 1991g .
ОдговориИзбришиOdlican motor, menjac, dobro i prednje i zadnje vesanje.
Limarija je losijeg kvaliteta.
Nikada me nije ostavio.
Pouzdan je uvek bio.
Uvek koristio Mobil 15w40.
Menjacko ulje hipoidno 80/90.
Presao 108000km.
Pali, radi, nije registrovan vec 8g.
Lepo. Hvala za komentar. U okruženju sam imao par njih istog godišta (ali 1.3 motor) sa po 170-220 hiljada km pređenih (ugrađen plin ali tek posle 10-15 god.) limarija je propadala posle 15-20 god. Motor je možda mogao i do 250k km ali ova sa više km već je počela da troši ulje. Znači ipak je 150-200k km bilo do generalne (i to sa više km van grada). Dakle, kao Zastava iz najboljih godišta ili kao zapadnjaci sa kraja 70-tih i početka 80-tih. Nije loše (bilo).
ОдговориИзбришиPozz