субота, 23. април 2011.

Kočione tečnosti 1.2 (Brake Fluids 1.2)


1.21. Pregled Kočionih Tečnosti, prvi deo (Preview of Brake Fluids, part one)

Iako je bilo u komentarima čini mi se da bi bilo dobro da dam i jedan pregled konkretnih kočionih tečnosti.

DOT 3 smatram blago zastarelim standardom te iako te tečnosti mogu poslužiti, naročito u starijim automobilima i ako se menjaju strogo na 2 godine, neće biti predmet ovog teksta.

Dakle pregled će sadržati samo DOT 4 i DOT 5.1 KT. I jedne i druge se mogu koristiti i u automobilima i u motociklima. DOT 5 će biti (jednog lepog dana) tema posebnog teksta. Znači ovim zaokružujem priču o 4.0 i 5.1 DOT standardima. Naravno ostaje mesta za neki detaljčić ali sve što vam treba sada je tu (na blogu). Uz svaku KT biće i kratki komentar. Ocene se daju od 5 do 10 (6 je prva prelazna).

I pumpadžije (pumpari)

1) NIS (ipak je 49% domaći, pa je red da krenem od njega)

Nisotec K-4
Kategorija: DOT 4

Gustina na 15°C: 1,04g/cm3

Tačka ključanje suve tečnosti: 250°C

Vlažna tačka ključanja: 155°C

Kinem. Visk. na – 40°C: 1300mm2/s (max.)

Kinem. Visk. na + 100°C: 1,5mm2/s (min.)

pH vrednost: 7,5 – 9,5

Kvalitet: 7

Kvalitet/cena: 9

Cena: 3€ (0,5 lit.)

Vlažna tačka ključanja je na min. propisanom standardom inače t.k. suve je iznad standardne i sasvim je solidna. Ostalo je u granicama standarda. Cena je jako povoljna i odlično odmerena.

2) Eko Hellenic Petroleum

EKO Brake Fluid Super

Kategorija: DOT 4

Gustina na 15°C: 1,07g/cm3

Tačka ključanje suve tečnosti: 275°C

Vlažna tačka ključanja: 173°C

Kinem. Visk. na – 40°C: 1200mm2/s

Kinem. Visk. na + 100°C: 2,3mm2/s

Kvalitet: 9

Kvalitet na pragu “Super DOT 4” klase. Praktično njoj i pripada mada to Eko posebno ne naglašava. Fizičko-hemijske karakteristike u samom vrhu. Preporuka.

3) Lukoil

Po starom lošem običaju proizvođač ne daje (ili skriva) podatke, tako da ih ne mogu navesti.

Uglavnom u ponudi imaju samo DOT 4 KT pod nazivom: Lukoil Brake Fluid DOT 4.
Cena je verovatno povoljna a kvalitet po standardu. Umerena preporuka.

4) MOL

MOL EVOX DOT 4+

Kategorija: DOT 4+ („Super DOT 4“)

Gustina na 15°C: 1,05g/cm3

Tačka ključanje suve tečnosti: 271°C

Vlažna tačka ključanja: 172°C

Kinem. Visk. na – 40°C: 1050mm2/s

Kvalitet: 9

Kvalitet/cena: 9

Cena: 4€ (0,5 lit.)

Eto zašto nije potrebno po svaku cenu juriti DOT 5.1 u vozilu gde je propisana DOT 4 KT. Jednostavno nema veće potrebe. Naročito kod automobila pre 2000. Eventualno 4+ (Super) za zahtevnije. Cena je umerena i zahvaljujući kvalitetu relativno niska. Vrlo dobra kupovina.

EVOX DOT 5.1

Kategorija: DOT 5.1

Gustina na 15°C: 1,068g/cm3

Tačka ključanje suve tečnosti: 265°C

Vlažna tačka ključanja: 181°C

Kinem. Visk. na – 40°C: 782mm2/s

Kvalitet: 9 (+)

Kvalitet je odličan. U skladu sa očekivanjima ali na donjim granicama standarda (5.1) čak bi strogo gledavši ‘suva’ t.k. morala da bude viša (iako je standard, bar izvorna verzija, u suštini ispunjen). Zbog nje je i izostala desetka.

5) OMV

OMV brake fluid DOT 4

Kategorija: DOT 4

Gustina na 15°C: 1,06g/cm3

Tačka ključanje suve tečnosti: 268°C

Vlažna tačka ključanja: 160°C

Kinem. Visk. na – 40°C: 1150mm2/s

Kinem. Visk. na + 100°C: 2,2mm2/s

Kvalitet: 8

Kvalitet je zapravo “8,5” ali neće biti polovičnih ocena. Nije dobilo devetku samo zbog relativno niske vlažne tačke ključanja koje je značajnija.

OMV brake fluid DOT 5.1

Kategorija: DOT 5.1

Gustina na 15°C: 1,069/cm3

Tačka ključanje suve tečnosti: 265°C

Vlažna tačka ključanja: 190°C

Kinem. Visk. na – 40°C: 800mm2/s

Kinem. Visk. na + 100°C: 2,2mm2/s

Kvalitet: 10 (–)

Uz onako dobru vrednost vlažne tačke ključanja teško je odoleti da se ne da čista desetka. Tačka ključnja suve tečnosti je pak na granici standarda (obično se navodi viša vrednost od 270°C) kao kod MOL EVOX-a. Veoma kvalitetna KT, puna preporuka. Može se koristiti (kao i druge ali OMV ovo baš forsira na ‘finder’-u čak i nerezonski za stara vozila) i za vozila koja fabrički koriste DOT 4.

Domaći proizvođači (a da nisu NIS)

FAM

Fam U-4

Kategorija: DOT 4

Tačka ključanje suve tečnosti: 250°C

Vlažna tačka ključanja: 165°C

Kinem. Visk. na – 40°C: max. 1500mm2/s

Kinem. Visk. na + 100°C: min. 1,5mm2/s

pH vrednost: 7 – 10

Kvalitet: 7 (+)

Kvalitet/cena: 9

Cena: cca. 3,3€ (0,5 lit.)

Kvalitet je zapravo za 8 ali je vlažna tačka ključanja data “polu-zvanično” te sam morao da se ogradim. Svodi se praktično na zahteve standarda uz malo višu t.k. suve tečnosti. Cena je približna i nešto starijeg datuma te je treba uzeti uslovno. U svakom slučaju tek je za nijansu viša od NIS-a uz sličan kvalitet. Isplatljiva kupovina.

FAM U-5

Kategorija: DOT 5.1

Tačka ključanje suve tečnosti: 260°C (min.)

Vlažna tačka ključanja: 180°C (min.)

Kinem. Visk. na – 40°C: max. 900mm2/s

Kinem. Visk. na + 100°C: min. 1,5mm2/s

pH vrednost: 7 – 9

Kvalitet: 9

Samim ispunjenjem 5.1 standarda visok kvalitet je zagarantovan. Ipak proizvođač se nije usudio da garantuje ništa više od toga. Kako god uz cenu koja svakako nije mnogo visoka (cca. 4,5€ a možda i manje) ova KT sigurno zaslužuje pažnju.


GALAX

Galax AT – 4

Kategorija: DOT 4

Tačka ključanje suve tečnosti: 230°C (min.)

Kinem. Visk. na – 40°C: max. 1800mm2/s

Kinem. Visk. na + 100°C: min. 1,5mm2/s

pH vrednost: 7 – 11,5

Kvalitet: 6-7

Znajući brend mogao bih lako da dam i više od 7 no ako oni ne tvrde više ne mogu ja za njih.

Praktično su naveli sve (ali samo) zahteve standarda, uključujući i pH vrednost.

Slab marketing. Njihov problem. Pre cele tarapane oko privatizacije sigurna preporuka, sada ipak uzdržana.


Manji domaći proizvođači

Viskol kao verovatno najveći, nema DOT 4 KT u proizvodnom programu. Ovo je malo čudno no verovatno da je tržišno zasnovano. Ulje se retko menja te malo veća cena mnogo većih brendova nije prepreka da se kupuju ulja poznatijih proizvođača.

To važi i za: Exol (Merošina), Altis (Zrenjanin) i još par manjih firmi, što već ne čudi mnogo.

Kad smo kod toga, da napomenem kakve DOT 3 kočione fluide imaju ove firme.

Viskol, skromno, navodi da njihov DOT 3 KF (KT) ima tačke ključanja od: 205°C i 140°C za suvu i vlažnu tečnost respektivno. To je samo minimum zahteva koji je sigurno premašen.

Uz viskoznosti od max. 1500mm2/s (na – 40°C) i min. 1,5mm2/s na +100 cel. uviđa se da nisu mnogo vodili računa o stvarim vrednostima nego je kontrola tek da se one prevaziđu. Nije mnogo bitno ali je (bar) Viskol mogao i više od toga.

Altis takođe navodi samo ispunjenje zahteva standarda iako je kvalitet verovatno i bolji od toga.

Exol (ali nije UK kompanija) veoma hrabro i sumnjivo navodi:

DOT-3

Viskoznost na 100°C (cSt): 2,2

Viskoznost na 40°C (cSt): 1290

Tačka ključanja (°C): 255

Vlažna tačka ključanja (°C): 164

pH value : 9,6

Sreća prati hrabre. Možda se neko i upeca na ovako dobre brojke. Po njima je ovo čista, čistijata “četvorka” (DOT 4) a zašto su je rangirali tek kao DOT 3 (a sastavom opet slična četvorci) samo oni znaju. Sada ispada da su toliko jaki da mogu da izvrše i “down-grade” (smanjenje kategorije) i da gube novac. Teško. Očigledno da nisu čita posla no ne mora da znači da je to loša “trojka” nego da teško da ispunjava DOT 4 te da su gore navedeni podaci proizvoljni ili uzeti kao najbolji mogući a trebalo bi najgori mogući ili makar srednja vrednost iz proizvodnje.

Ko pak ima DOT 4 KF (KT)?

Chemol, Bell Chemicals i Adeco.

Ajde obrnutim redom:

Adeco ne navodi full specifikacije ali navodi da je iznad standarda sa 220°C t.k. za DOT 3 i 260°C za DOT 4. Nije nemoguće da su oba podatka tačna no to ipak treba uzeti sa rezervom.

Bell Chemicals (Kikinda) za DOT 3 navodi samo ispunjenje standarda (pošteno!) ali za DOT 4 (pazi sad!):

KO-4

Kategorija: DOT 4

Gustina na 15°C: 1,07g/cm3

Tačka ključanje suve tečnosti: 280°C

Vlažna tačka ključanja: 178°C

Kinem. Visk. na – 40°C: 950mm2/s

Kinem. Visk. na + 100°C: 2,3mm2/s

pH vrednost: 7,8

Malo je teže poverovati u ove brojke mada se proizvođač ograđuje:

“Sve vrednosti su srednje i mogu se samo indikativno koristiti.”
To već zvuči malo ublaženije. Doduše slične vrednosti i nisu nemoguće ukoliko (samo) vrše prekakivanje (iz cisterni, kanistra ili buradi) KT nekog renomiranog proizvođača.

Verovatno bi demantovali ali bi demantovali i svoje brojke na samoj granici DOT 5.1 i koje premašuju (po suvoj t.k.) većinu solidnih ‘četvorki’ mnogo većih i renomiranijih proizvođača.

Moguće je čak da je proizvod po ‘recepturi’ (formulaciji) za DOT 5.1 (ili se prepakuje takav) jer su podaci, a naročito viskoznost na – 40°C (ali i pH vrednost) baš oni koji su karakteristični za tu kategoriju. Kako se sve to isplati? Pa tako što nema mnogo marketinga, reklame … razvoja, istraživanja … tehničkog osoblja … vrhunske opreme … vrhunske (akreditovane) laboratorije (ili je tek za ponešto akreditovana ako jeste) … nema fonda za korupciju …

Chemol

Malo su umereniji u navodima ali je to i dalje više od realnog. Nije nemoguće no mislim da se ne radi o prosečnoj vrednosti i/ili minimalnoj (posebno ovoj). Dugo su na tržištu, imaju i laboratoriju no vrednosti premašuju mnogo jaču konkurenciju pa se trebaju tek uslovno shvatiti.

THK-4

Kategorija: DOT 4

Gustina na 15°C: 1,06g/cm3

Tačka ključanje suve tečnosti: 260°C

Vlažna tačka ključanja: 170°C

Kinem. Visk. na – 40°C: 1500mm2/s

Kinem. Visk. na + 100°C: 2,2mm2/s

pH vrednost: 8

Postavljeno kao zagonetka: to good to be true? (suviše dobro da bi bilo istinito)? Ili je slično prethodnom. Laboratorija je doduše sertifikovana po ISO 17025 a i akreditovana je za više metoda. Najverovatnije je da se ne radi o min. (max.) vrednostima već srednjim ili onim kojima se teži. Malo prećutkivanja – odličan marketing. Kako god, skinite 10°C za obe tačke ključanja i to je i dalje vrlo dobar proizvod!


Proizvođači iz okolnih zemalja (a da nisu pumpadžije)

Kao i kod motornih ulja i ovde će biti predstavljeni: INA, RN Modriča i Prista Oil.

RN Modriča

UHK – 4

Kategorija: DOT 4

Tačka ključanje suve tečnosti: 235°C (min.)

Vlažna tačka ključanja: 150°C (min.)

Kinem. Visk. na – 40°C: max. 1800mm2/s

Kinem. Visk. na + 100°C: min. 1,5mm2/s

pH vrednost: 7 – 11,5

Kvalitet: ? (7-8)

Navedeni su samo uslovi standarda. Čak su i pomešane vrednosti jer je 5°C dodato sa vlažne na suvu tačku ključanja. Proizvođač jeste renomiran i pouzdan. Ipak kako oceniti na osnovu navedenog? Zato je ostala praznina (znak pitanja) uz pretpostavku gde bi realno mesto ovoj KT bilo.

Prista Oil
Nisu se baš proslavili specifikacijama. Za razliku od maziva, gde im jedino INA parira, ovde jednostavno nema ničega. Navodi se samo t.k. suve tečnosti od preko 260°C. Ova DOT 4 kočiona tečnost je sigurno preporučjliva kupovina a kvalitet solidan ali kao i kod nekih drugih (i većih) imena nedovoljno podataka da bi se u ovakvom pregledu ocenio kvalitet.

INA

Istrčava na teren sa dve izvandredne KT.

INA UKA 4

Kategorija: DOT 4 (ISO 4925 Class 4)

Tačka ključanje suve tečnosti: 271°C (min. 265°C)

Vlažna tačka ključanja: 174°C

Kvalitet: 10

Zašto ovo nije DOT 4+? Zbog toga što postoji i takva KT u proizvodnom programu INA-e. Zaista jako, jako dobro. Među najboljim DOT 4 KT uopšte (na svetskom nivou). Dakako postoje nešto bolje ’Super DOT 4’ te naravno DOT 5.1 ali kao „čista“ četvorka zaista u samom vrhu.

INA UKA 4+

Kategorija: DOT 4 (+) (ISO 4925 Class 6)

Tačka ključanje suve tečnosti: 276°C

Vlažna tačka ključanja: 178°C

Podaci su iz WEB kataloga. Ovog puta nisam otišao dalje za detaljnijim informacijama koje INA zaista ima na svom sajtu jer nije od većeg značaja. Čak i sa ove dve najznačajnije osobine lako je uočiti da se radi o vrhunskom kočionom fluidu. Ako je prethnodna KT jedna od najboljih DOT četvorki ovo je pak jedna od najboljih 4+ KT.

Zapravo od DOT 5.1 specifikacije deli je svega 2°C po pitanju vlažne t.k. dok je “suva” t.k. viša od tipične i prosečne KT po tom standardu. Zapravo možete uzeti da je ova KT u toj kategoriji i da za istim ne zaostaje ni pedalj. Uostalom “iver ne pada daleko od klade” (pade mi napamet) jer je ovo baš dostojno Shell-a (sledeći predstavljen) a on je imao svoje interese (vlasništvo) u rafinerijama koje su sada pod INA-om (iako pre gotovo celog stoleća; 84 godine od izgradnje kotlovske destilacije u Sisku).
Apsolutno dostojno tog velikog imena (Shell) koji je ovde postavio visoke standarde za koje se i drugi veliki proizvođači moraju pomučiti. Ako ništa drugo cena je sigurno na strani INA-e.
Za relativno nisku cenu – zaista vrhunski kvalitet.

Slično matičnom MOL-u, samo za nijansu bolje.


Veliki (i poznati proizvođači
)

Ova lista će kasnije biti i dopunjena (nema šanse da sve stane u jedan tekst).

Ipak biće navedene najzanimljivije (zapravo samo Shell) ako ništa drugo da se napravi poređenje sa prethodnim.

SHELL

Ajd’ od no. 1 (bar po proizvodnji i prodaji maziva).

Shell Donax YB

Kategorija: DOT 4(+) (ISO 4925 Class 6)

Gustina na 15°C: 1,05-1,07g/cm3

Sadržaj vode: (max.) 0,15%

Tačka ključanje suve tečnosti: 273°C (min. 265°C)

Vlažna tačka ključanja: 175°C

Kinem. Visk. na – 40°C: 703mm2/s (max.)

Kinem. Visk. na + 100°C: 2,1mm2/s (min.)

pH vrednost: 7,8

Kvalitet: 10

Iako ne izgleda kao rekorder ni po jednom parametru (osim viskoznosti na niskim temperaturama) ovo ulje je svuda u vrhu. Osim toga i po još više od 10 parametra je daleko iznad DOT 4 specifikacija. Naročito imponuje inertnost prema zaptivkama (materijalima od gume ili sintetičkog kaučuka) kao i koroziona inertnost, tj. zaštita od iste.
Kao i kod INA ulja ovo je ‘Class 6’ ulje te nezvanična Super DOT 4 kategorija. Može se primenjivati i kod DOT 3 zahteva. Izuzetno brižljivo pripremnjeno ulje bez ijedne slabe tačke.

Cena? Na prvi pogled velika. Ipak … za jednu izmenu u dve ili tri godine – veoma prihvatljiva.

Donax ZB

Kategorija: DOT 5.1 (ISO 4925 Class 5-1)

Gustina na 15°C: 1,06-1,08g/cm3

Sadržaj vode: (max.) 0,20%

Tačka ključanje suve tečnosti: 272°C (min. 265°C)

Vlažna tačka ključanja: 185°C

Kinem. Visk. na – 40°C: 715mm2/s (max.)

Kinem. Visk. na + 100°C: 2,1mm2/s (min.)

pH vrednost: 7,4

Kvalitet: 10

Super kvalitet. No manje impresivno od prethodnog iako za nijansu bolje. Zapravo samo po pitanju vlažne tačke ključanja koja je veća za 10°C. U odnosu na Super četvorku, 5.1 je samo za nijansu bolje a može se koristiti i kod “samo” DOT 4 zahteva.

Zaista vrhunsko KT.

Liqui Moly za svoje DOT 4 navodi samo zahteve standarda (te zašto ne bi: RN Modriča i RN Beograd to isto činile). Mobil skriva svoje specifikacije (fizičko-hemijske osobine) kao “zmija noge” ali možda i tu nešto može da se uradi. Inače su na domaćem tržištu prisutni upravo sa DOT 4 (LM i sa, verovali ili ne, DOT 3) kočionim tečnostima.

I tu je kraj prvog dela.

Slede najveći svetski proizvođači kao i srednje velike high-tech kompanije.

Zastali smo kod najzanimljivijih. Sledeći “na teren” istrčavaju: Motul, Kroon, Fuchs, Repsol … te multinacionalke, počevši od BP-a koga prezentuje Castrol, preko Chevron/Texaco i Total/Elf grupe a biće i još (Ferodo – Federal Mogul), ako ne u drugom delu onda će svakako biti potrebe za trećim, četvrtim, …

Najzanimljivije tek sledi. Hot (brake) story in announcement; žestoka priča (o KT) u najavi.

1 коментар:

  1. Why viewers still make use of to read news papers when in this technological globe the whole thing is
    accessible on web?
    My page - Swimming Pool Chemicals

    ОдговориИзбриши