субота, 28. мај 2011.

Castrol motociklistička ulja - I deo; Castrol Motorcycle Oils - part I


Castrol je zaista najposvećeniji motociklizmu unutar „velike petorke“ što pokazuje i asortimanom i kvalitetom. Da bi to postigao izdvojio je posebnu grupu (diviziju) u kojoj radi preko 100 naučnika (inženjera) samo na razvoju i još bar toliko na primeni i proizvodnji.

Prisutni su i u motociklističkim takmičenjima. Naravno imaju na raspolaganju resurse centrale i to ih zaista dovodi na pobedničko postolje Evrope (uz Fuchs Silkolene i Motul) te članstvu TOP 5 na svetskom nivou.

Nego da utiske ostavimo po strani i krenemo odmah u „ljuti boj“.

Čime Castrol zaslužuje pomenuto?

Krenimo redom.

Castrol je imao nekoliko serija i zaista zamršenu (komplikovanu) shemu koji nije bilo lako pratiti (kao i kod ulja za automobile). To je bilo u toj meri da je verovatno oborilo i prodaju za neki procenat pa je marketing morao da reaguje te na njihovo i opšte zadovoljstvo sada je sve to malo lakše pratiti.

Tekst će pratiti „glavnu proizvodnu liniju“ uz neophodno spominjanje još par ulja (Scooter i Racing) tako da bude dovoljno informativan i pokrije sve značajno ali i da ostane na nivou dvodelnog što će mnogo teže biti za Silkolene i Motul (gde ću „roditi mečku“ da iste spakujem u dva dela pa možda će ići i iz tri). To je još jedan od razloga zašto Castrol ide prvi a i obično se odbrojava od mesta tri (jako uslovno rečeno).

Dakle, ovo je prvi deo (bez sintetičkih 4T ulja).

Opšta napomena: Umesto strelice je korišćena podcrta zbog činjenice da bloger radi preko html formata a strelica označava „tag“ te to pravi probleme prilikom objave teksta.

Castol ulja za dvotaktne motore (Castrol 2T oils)

Ovde je Castrol uprostio maksimalno moguće: mineralno, delimično i potpuno sintetičko i šlus.

Narvno pomenuću i „Off Road“ verziju.

Act_evo 2T

Mineralno motorno ulje od kvalitetnih baznih ulja i bogat paket (bezpepelnih) 2T aditiva.

Kao i Castrol napomenuo bih njihov sistem zaštite od depozita („Deposit Protection Formula“).

Ovo pitanje je praktično jako bitno kod mineralnih 2T ulja (ipak nisu sva ista) te uz mešljivost sa gorivom verovatno i najvažnije o čemu morate voditi računa. Za razliku od drugog (koje možete i sami proveriti, makar okvirno) ovo prvo možete jedino rasklapanjem motora posle duže upotrebe (kada je poprilično kasno). Ostaje sa se veruje proizvođačima a Castrol navodi da je o tome izuzetno vodio računa. Kao ozbiljnom imenu treba mu verovati a većina će više verovati njihovoj ceni višoj od proseka što jeste nekakav rezon iako na prvi pogled (i objektino) nezasnovan.

Osim za mešavinu pogodno je i za odvojene sisteme podmazivanja što nije uvek slučaj sa mineralnim 2T uljima.

Specifikacije: API TC, JASO FC.

Tipično i za ovu klasu (relativno jeftina mineralna ulja) više nego dovoljno.

Tipične osobine:

Ovde je Castrol pobrkao lončiće, šerpe i poklopčiće te su podaci zapravo od PS ulja. Najverovatnije da oni ipak nisu mnogo različiti mada je tačka paljenja sigurno viša kao i tačka tečenja te da u oba slučaja PS ima izvesnu prednost.

Act_evo X-tra 2T

E ovo je bilo lako pogoditi (naziv). Mogao bih i ja J

Ovo je PS ulje za 2T motore.

„Isto prethodno samo malo bolje!“. Naravno da kao PS ulje ima malih prednosti te svakako „čistije“ izgara i manje dimi od svog „mlađeg brata“. Sistem aditiva je sličan ili isti (verovatno malo pojačan, makar koncentracijom) a ponovo se naglašava HPM.

Na sajtu Castrol-a je dat i zanimljiv dijagram koji pokazuje da makar i kvalitetna osnova ovog ulja nije dovoljna da se ispuni JASO FD po pitanju čistoće izgaranja (motora pri visokim temperaturama) ali da uz HPM sistem aditiva zahtevi standarda bivaju osetno premašeni.

Koristi se i za mešavine i za posebne sisteme podmazivanja, tipično u odnosu 1:50.

Specifikacije: API TC, JASO FC.
Ovo ulje u dosta stvari premašuje čak i JASO FD ali standard u celini ne ispunjava. Nije od većeg značaja ali bi vlasnici novije generacije motornih testera ili motocikala sa veoma visokim obrtajima trebali da obrate pažnju te konsultuju uputstva proizvođača pre primene. Gde god se striktno ne traži FD ovo ulje je odličan izbor.

Tipične osobine:

Specifična gustina (15ºC): 863g/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 6,9mm2/s dok je na 40ºC 37,4mm2/s (granice 37,0 do 38,5). Tačka paljenja (PMCC) 73ºC, tačka stinjavanja: –45ºC.

Hmmm. Spec. gust. je karakteristična za PS ulja. Tačka stinjavanja je mnogo niža od očeivane kao što je i tačka paljenja. Jedino logično objašnjenje je da ulje sadrži rastvarač u solidnom procentu. Ovo bi trebalo da olakša mešanje sa gorivom. Obe vrednosti su odlične i poželjne iako nisu apsolutni pokazatelj da je (zbog toga) posebnog kvaliteta.

Castrol Power 1 Racing 2T

Potpuno sintetičko 2T ulje vrhuskog kvaliteta. Power 1 je vrhunska Castrol serija za motocikle (2T i 4T) te je minuciozno dizajnirana. Kao član elitne ekipe ovo ulje se takođe može pohvaliti da je razvijeno da bude u samom svetskom vrhu. Sve što je rečeno za prethodno važi i ovde ali je podignuto na veći stepen. Briga za depozite je sada podignuta na veći stepen – na duže vožnje u visokim obrtajima. Ovo ulje štiti motor baš u teškim uslovima rada (takmičenja) te se treba uzeti u obzir ukoliko (makar povremeno) koristite motocikl u takvim uslovima rada. Za razliku od 4T ulja ovde je lakše odlučiti se za tako nešto te možete na primer većim delom koristiti PS ulje a ovo kvalitetnije (i skuplje) samo po potrebi.

Svojim svojstvima i kvalitetom doprinosi (čak) i boljim rezultatima ubrzanja. Castrol navodi (doduše najpovoljniji za demonstraciju osobina) okvirni dijagrama koji pokazuje da istom motocilu treba i 15% više vremena za inicijalno ubrzanje sa referentnim mineralnim u odnosu na Racing sintetičko Power 1.

Pogodno je i kao „Off Road“ 2T ulje.

Specifikacije:

API TC, JASO FD i ISO EGD.

Ne baš sve što je moglo ali sasvim dovoljno da kaže: “dobro sam za sve 2T motore”.
Verovatno i osetno nadmašuje navedene standarde.

Tipične osobine:

Specifična gustina (15ºC): 875kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 7,6mm2/s dok je na 40ºC 43,2mm2/s. Tačka paljenja (PMCC) 73ºC, tačka stinjavanja: –51ºC. Sumpor (ukupni): 0,148%; azot: 0,160% i kalcijum 0,039%. Boja (ASTM D1500) 1,5. Sulfatni pepeo 0,12%, TAN 1,20 (mg KOH/g) i TBN 3,58 (mg KOH/g).

Malo veća viskoznost i spec. gust. U odnosu na PS ulje su defitnitivno posledica većeg sadržaja aditiva i/ili manjeg sadržaja rastvarača. Ima logike u tome jer dobar deo ovog ulja (ako ne i sav “uljni deo”) čine (verovatno) estarske sintetike. Tačka stinjavanja je odlična (i ne toliko neophodna) te je dobra pomisao da se koristi kod motornih sanki sa 2T motorima čak iako imaju poseban sistem podmazivanja (bez premix-a). Sadržaj elemenata je tu da bi ukazao da su aditivi bespepelni i da nema mnogo (ali ipak ima) detergenata u ovom ulju. Boja je jednostavno boje pre bojenja i ukazuje na vrlo “čisto” i gotovo prozirno ulje u koje se potom dodaje boja. Sadržaj sulfatnog pepela je nizak, za ovaj tip ulja veoma nizak (iako preko 0,1%). U svakom slučaju je “čisto izgaranje” zagarantovano. TAN nije mala vrednost ali indirektno može značiti da u ulju ima (skoro klasičnih) anti wear aditiva (protiv habanja). Ovo je vrednost koja s obzirom da se radi o 2T ulju znači “very low friction oil” (ulje sa veoma niskim trenjem). TBN vrednost je iznenađujuće visoka. Ovo je identično nekim (naročito “classic” i “hyper modern”) motornim uljima za automobile.

Act_Evo 2T Active Protection Scooter

Nije u glavnoj liniji (tabeli) Castrol produkcije ali ga svakako treba (ukratko) pomenuti.

Radi se o potpuno sintetičkom 2T ulju, pogodnim za najnoviju generaciju motora i motornih testera a presvega za skutere sa 2T motorom.

Specifikacije: ISO L E-GD, JASO FC, API TC, TISI.

Tipične osobine:

Specifična gustina (15ºC): 875kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 7,5mm2/s dok je na 40ºC 43,4mm2/s. Tačka paljenja (PMCC) 97ºC. Sumpor (ukupni): 0,20%; azot: 0,10% i kalcijum 0,058%.

Osnova je slična Racing 2T ali je ipak malo manje kvalitetna. No to je više nego dobro. Ima verovatno i nešto veći sadržaj detergenata koji (opet) nije posebno veliki (kako dolikuje 2T uljima) ali ipak značajan za čist motor i čisto izgaranje te zadržavanje čiste komore za izgaranje.

Postoji i Power 1 Scooter 2T. Zanimljivo je po tome što je SAE 30 ulje (viskoznije od svih navedenih dvadesetica). Malo je čudna tolika koncentracija sintetika u 2T grupaciji te čak dva „scooter“ ulja sličnih karakteristika i istih standarda. Naravno P1 je nešto višeg kvaliteta i cene pa ko voli neka izvoli.

4T Castrol ulja za motocikle

Ovde je takođe uprošćeno i svodi se na tri klase ulja.

Kvalitet po API ide od SG do SL ali je kod svih (ali SVIH) Castrol 4T ulja ispunjen JASO MA2 standard što je jako pohvalno i polako postaje primer drugima.

Problemi (eventualni) sa “mokrim” (u ulju potopljenim) kvačilom bi (samim ovim) trebali da budu prošlost i da se sa Castrol uljima ne dešavaju.

Naravno između teorije i prakse uvek ima razlike ali je velika verovatnoća da eventualno proklizavanje kvačila nije zbog ulja nego nekih drugih problema.

Koncept je sada jednostavan i lako ga je pratiti iako je (očigledno) popušteno marketingu te veći deo PS ulja prebačen u Power 1 seriju dok su sintetička “Power Racing”. Ovo sigurno pali u velikom procentu (povezivanje Power 1 sa sintetičkom osnovom) ali nije pogodno na duže staze jer ko obraća pažnju na ovo uvideće da je bio u zabludi. Osim toga nedostaje doslednost te je mešanje Act Evo extra i Power 1 unutar iste grupe pomalo zbunjujuće.

Naravno da su želeli da naprave razliku između više i niže kategorije PS ulja ali to nekako deluje nespretno. Naravno slično je uradio i Motul (serija 5000 i 5100) pa izgleda da drugačije i ne može.

Problem je što i Motul serija 5000 i Castrol ActEvo extra imaju samo jednog člana.

Razlog za ovo je realna (?) potreba da se ima jedno PS ulje pogodno i za starije motocikle.

Pa zar nije (pobogu) onda trebalo napraviti mini seriju sa više viskoznosti (čak pre viših nego 10W-40)? – pitaćete vi (što bi rekla i Anđela Anakonda). E u tome i jeste vic! Power 1 15W-50 ili Motul 5100 će sasvim lepo raditi u starijim motociklima (viskoznost će odraditi svoje) ali se to za 10W-40 ne može baš u 100% slučajeva reći pa eto objašnjenja za “jedočlane serije” ako što su dve pomenute.

Castrol Act_evo 4T 10W-40 i 20W-50

Mineralno ulje namenjeno svim motorima koji imaju zahteve za API SF i SG sa posebnim naglaskom na pododnost za mono ili bi-cilindrične motore koji se hlade vazduhom.

Castrol naglašava da ovo ulje (u obe varijante) pruža natprosečnu otpornost na temperaturu i habanje.

Viskoznija varijanta je posebno pogodna za V-Twin motocikle.

Specifikacije: API SG i JASO MA (iako se navodi i MA-2)

Nije od većeg značaja (mada bi bilo jako dobro kada bi MA-2 bilo zdovoljeno) jer je zbog namene ovog ulja i MA sasvim (i više od toga) zadovoljavajuće. Obratite pažnju na oznake na samoj ambalaži ukoliko se imali problema sa „mokrim“ kvačilom.

Tipične osobine: (za 20W-50 verziju; za 10W-40 Castrol navodi identične sa extra verzijom)

Specifična gustina (15ºC): 888kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 19,0mm2/s (18,5 do 19,5) dok je na 40ºC 180mm2/s uz indeks viskoznosti od: 120. Tačka paljenja 210ºC, tačka stinjavanja: –24ºC (max. –18ºC) . Viskoznost na –15ºC je 9000mPa·s (max. 9500). TBN (mgKOH/g): 8,1.

Ovo su solidni i očekivani ali samo prosečni podaci o osobinama ovog ulja. Jako dobro za starije motore i/ili V-twin motore.
Indentične osobine mineralnog i PS ulja iste VG je neverovatna stvar te bih to tretirao „polupanim lončićima“ (greškom tehničkog odeljenja Castrol-a). Verovatnije je da mineralno ima makar manji indeks visoznosti (oko 145). Jedno je izvesno a to je da oba ulja dele isti paket aditiva te dobar deo osnove (više od pola), te izgleda da je jedina razlika u 20 do 40% HC ulja koje „extra“ verzija verovatno ima.

Act_Evo X-tra 4T (10W-40)

Ovo je osnovno PS ulje Castrola sa nižim specifikacijama i kako je prethodno objašnjeno pre svega za malo starije motore koji zahtevaju 10W-40 viskoznost a fabrički su koristili (preporučivalo se) mineralna ulja.

No i dalje je osnova zadovoljavajuće kvalitetna (svakako iznad prosečnog mineralnog ulja) a sistem aditiva moderan i sa visokim performansama. Tu je i HPM kao i Trizone Technology, oba kao vrhunske Castrol tehnologije za motocikle.

Pogodno je čak i za starije tipove katalizatora.

Specifikacije: API SG i JASO MA-2.

Deluje skromno ali je ciljano. Sasvim O.K. za motocikle iz druge polovine 80-tih kao i prve polovine 90-tih kakvih je još dosta (na milione) u upotrebi. JASO je za tu grupu mogao da bude i MB a čak i za sve do 2005. i MA ali je dobro znati da je ispunjen najnoviji i najzahtevniji standard po pitanju kompatibilnosti ulja sa mokrim kvačilom.

Tipične osobine:

Specifična gustina (15ºC): 875kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 14,0mm2/s (13,5 do 14,5) dok je na 40ºC 98mm2/s uz indeks viskoznosti od: 152. Tačka paljenja 180ºC, tačka stinjavanja: nije data ali verovatno oko –30ºC (max. –18ºC je samo pogrešan podatak) . Viskoznost na –25ºC je 6500mPa·s (max. 7000) što već demantuje max. tačku stinjavanja. TBN (mgKOH/g): 8,1.

Tipično PS ulje. Idealan indeks viskoznosti (za 10W-40 ulje) postignut uz odmereno korišćenje polimera. Tačke paljenja i stinjavanja uglavnom prema VG. Vrednost TBN je nešto veća od prosečne i neophodne što samo ide u prilog činjenici da je ulje namenjeno pre svega motorima sa kraja 80-tih i početka 90-tih godina.

Castrol Power 1 4T (10W-30, 10W-40 i 15W-50)

Ova serija (ulje u različitim viskoznostima) predstvlja tipična PS motociklistička ulja.

Odlikuje ih isti sistem aditiva i blage razlike u sastavu baznog ulja što je uslovljeno VG kojom pripadaju. Odatle i primena za posebne grupacije motocikala, gde je 10W-40 najuniverzalnije, 15W-50 veoma pogodno za malo starije mašine te vožnju pri visokim spoljnim temperaturama i na kraju 10W-30 koje je jako moderno ulje namenjeno novijoj generaciji motocikala, naročito nekim Honda modelima.

Naročito se izdvaja 10W-30 verzija koja kod modernih motocikala štedi gorivo te samanjuje habanje preko opšteg manjeg trenja. Castrol navodi zanimljiv (ali ne posebno zasnovan i previše uopšten) podatak da u odnosu na 20W-50 mineralno ulje ovo doprinosi 7% boljem ubrzanju.

Možda je to tačno ali je prilično nerelevantno jer su retki motori kojima i 10W-30 i 20W-50 podjednako odgovara.

Specifikacije: API SJ i JASO MA-2.

Sasvim primereno i odmereno. Ovo je pogodno za oko 95% motocikala kako starijih tako i novijih. Veoma su retki oni koji traže API SL kao minimum (euro 4 motori sa novijom generacijom katalizatora). VG su brižljivo odabrane i pokrivaju preko 90% potreba.

Castrol (kao i Mobil i Shell ali oba u manjem stepenu) kao velika kompanija postavlja standard (industrijski) u ovoj klasi (PS ulja za motocikle) koja je verovatno najkorišćenija.

Zaista su ovo kvalitetna ulja i iznad proseka mada ne i izuzetna. No da vidimo i osobine ovih ulja.

Tipične osobine: (10W-30)

Specifična gustina (15ºC): 875kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 10,5mm2/s dok je na 40ºC 68mm2/s uz indeks viskoznosti od: 150. Tačka paljenja 209ºC, tačka stinjavanja: nije data ali verovatno oko –35ºC. Viskoznost na –25ºC je 5000mPa·s. Sulfatni pepeo: 1,2%.

Malo veća s.g. od očekivane. Ne mora ništa da znači ali veći udeo mineralnog ulja se gotovo nameće. No tu je i ind. visk. koji je tipičan za 10W-40 što vuče pak ka solidnom udelu sintetske i/ili sintetičke komponente. Ponašanje na niskim temp. je iznad proseka za 10W ulja. Tačka paljenja jako visoka za VG kojoj ovo ulje pripada. Pripada „normal SAPS“ uljima što znači dve stvari: dobra zaštita od habanja i manja kompatibilnost sa ekološkim zahtevima i najnovijom generacijom katalizatora.

Tipične osobine: (10W-40)

Specifična gustina (15ºC): 873kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 13,5mm2/s dok je na 40ºC 66(?)mm2/s uz indeks viskoznosti od: 145. Tačka paljenja 207ºC, tačka stinjavanja: nije data ali verovatno kao i kod prethdnog oko –35ºC. Viskoznost na –25ºC je 5000mPa·s. Sulfatni pepeo: 1,1%.

Viskoznost na 40 je verovatno 96 jer nikako se 66 ne uklapa!!

Ako vam se učinilo da su podaci pomešani sa prethodnim, da znate da je to i kod mene bio slučaj (osim viskoznosti na 100 cel.). No, moguće je da je baš ovako i čak posle malo razmišljanja tako i deluje. Svi podaci osim radne viskoznosti su za nijansu niži ili isti kao kod prethodnog što nije baš logično uključivši i sadržaj sulf. pepela (logičnije je da 10W-30 koje je namenjeno novijoj generaciji motora, u proseku, ima nižu vrednost). Doduše vrednosti IV nisu baš ni precizno računati ali su tu negde (ako za četrdeseticu uzmemo 96 mm2/s na 40 cel.).

Za 15W-50 Castrol nije dao tehničke podatke što upotpunjuje totalni haos u njihovoj dokumentaciji.

Doduše sa više od hiljadu ulja (bez industrijskih) i brojnim šifrovanim serijama ne znam kako se ni sami snalaze (očigledno ne baš najbolje).

Još jedno (iako ne u „glavnoj liniji“) ulje koje nije sintetičko a pripada Power 1 seriji treba pomenuti:

Castrol Power 1 Twin 4T

Ovo je PS ulje (sa HC komponentom u solidnom procentu) a namenjeno je Harley Davidson motociklima kao i drugim V-Twin motociklima.

Ovo je čak ulje za malo stariju generaciju (noviji modeli koriste i niže viskozne kategorije) i ujedno i „živi primer“ da u HD ne idu isključivo (čista) mineralna ulja. Doduše potvrđuje da je 20W-50 (uz eventualno 15W-50) idealna viskoznost za većinu ovih motora.

Specifikacije: API SG i JASO MA-2.

API specifikacija je sasvim O.K. Sa druge strane JASO je (definitivno) preterana ali ako nešto “ne škodi, može i da koristi”. U svakom slučaju ne smeta i dokazuje da se MA2 ulja mogu koristiti i u slučaju suvog kvačila. V-Twin motocikli su posebna priča te možda jedan tekst samo o njima no otom potom.

Tipične osobine:

Specifična gustina (15ºC): 885kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 19,4mm2/s dok je na 40ºC 180,8mm2/s uz indeks viskoznosti od: 123. Tačka paljenja 210ºC, tačka stinjavanja: nije data ali verovatno oko –24ºC. Viskoznost na –15ºC je 8000mPa·s. TBN vrednost: 8,1.

Solidno. Ipak, moglo je i bolje.

Spec. gust. Kao i ponašanje na niskim temp. su natprosečne vrednosti i ukazuju da mineralne komponente nema više od 50%. Sa druge strane oba, kao i tačka paljenja ukazuju (pak) da je sintetička komponenta zapravo sintetska a zaista (tek) HC (II bazna grupa). TBN je solidan ali sličan većini Castrol ulja. Trebao je za ovu namenu da bude nešto veći. Možda „starinskih“ 9,5 ili 10 (da ispuni, arhaični, TP9 standard). No sve ovo ne znači da ovo ulje nema zavidan kvalitet jedino što su neki podaci tek u saglasju sa (visokim) očekivanjima ali ne i svi.

Ipak, ovo ulje ne treba da bude „brže od medveda“ nego od drugog „kampera“.

To i jeste suština. Ulje je formulisano i smišljeno da nadmaši mineralna 20W-50 ulja a ne i da bude najbolje u kategoriji.

Možda niste impresionirani, no najzanimljivije tek sledi. Drugi deo se bavi sintetičkim 4T Castrol uljima a biće obuhvaćena skoro sva (mada ne i u svim viskoznostima) koja ovaj proizvođač ima.

9 коментара:

  1. Castrol Power 1 Racing 2T - moze li se koristiti u motornoj testeri u odnosu 2%?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. A što ne bi moglo?! (why not?!)
      Može itekako (osim što je "skup hobi").
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Poseduje:
      JASO FD, ISO EGD, API TC ...
      Sve što treba. Nije posebno pogodno za starije mašine (testere) ali idealno za noviju generaciju "visokoturažnih" (sa velikim brojem obrtaja).

      Избриши
    3. Анониман30. јул 2014. 20:09

      sta mislite o modrica sint 2t ulju.

      Избриши
    4. Vrlo dobro ulje, osim (zaista) impozantne cene!
      Upotreba prema navedenim standardima / odobrenjima.

      Избриши
    5. Prilično uporedivo sa svetskim brendovima istih specifikacija.

      Избриши
  2. Анониман30. јул 2014. 20:03

    Veliki pozdrav recite mi koje je ulje bolje jaso fc ili jaso fd?

    ОдговориИзбриши
  3. Odgovor je u tekstu (jedinom) iz jula 2014. ("juli je bio težak mesec").

    ОдговориИзбриши
  4. hvala na odgovoru pozdrav.

    ОдговориИзбриши