Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

среда, 11. мај 2011.

Elf trkačka maziva za menjače; Elf Racing Gearbox Lubricants


ELF HTX 740 75W

100% sintetičko ulje za sportske (takmičarske) menjače

Karakteristike

“Probably the best gearbox lubricant in the world for reducing frictional

loss in 2-stroke engines.“

“Verovatno najbolje mazivo za menjače u svetu za redukciju gubitaka trenja kod dvotaktnih motora”.

Komentar: verovatno.

ELF HTX 740 je monogradno ultra lakotečljivo mazivo specijalno namenjeno za suva kvačila i menjače spregnutih sa 2T motorima.

Ovo ulje se koristi za Motocikle i Kartinge (2T u oba slučaja). Proizvođač navodi da ga koristi više timova Motociklističkog Svetskog Šampionata u klasama 125cc i 250cc.

Tipične vrednosti (osobine i metode po kojima su određene)

Specifična gustina na 15°C: 0,838 g/ml ASTM D-1298

Viskoznost na 40°C: 21 mm²/s ASTM D-445

Viskoznost na 100°C: 4.7 mm²/s ASTM D-445

Indeks visoznosti: 150 (ASTM D-4741)

Tačka paljenja: 205°C (ASTM D-92)

Tačka stinjavanja: –50 °C (ASTM D-97)

Viskoznost je poput SAE 10W motornih ulja, niža čak i od ATF-a. Svakako nije za širu upotrebu. Tačka paljenja izuzetno visoka za tako nisku viskoznost. Tačka stinjavanja vrlo dobra iako bi se mogla očekivati i desetak stepeni niža. Ovo je najverovatnije ulje na estarskoj osnovi (“petica”) bez PAO ili SHC ulja.

Ovo je inače 100% sintetičko mazivo, čak i bez tragova ulja mineralne osnove.

Nije potrebno ispirati prethodno ulje već ga samo ukloniti. Ovo ima opšte značenje ali je za ovakva ulja dobro naglasiti.

Nisu primećene nekompatibilnosti sa materijalima menjača do sada, po Elf-u.

Proizvođač navodi koje vrste aditiva koristi i pogodnosti od toga, kao i od drugih osobina ulja:

1. Modifikatori viskoznosti – izuzetno smanjenje gubitaka od trenja.
Ovo jeste karakteristično za Racing ulja a obična (osim vrhunskih) obično nemaju ovaj tip aditiva (misli se na specifične i specijalne modifikatore).

2. Posebna viskozna gradacija (veoma lakotečljiva);
zaista 75W kod “lakih” mašina ima svojih prednosti a ovo ulje je ređe čak i unutar grupe kojoj pripada. To takođe smanjuje trenje i olakšava optimalne performanse.

3. EP aditivi – veća otpornost na velike napore.
Ovo čak i nije uvek slučaj kada se radi o uljima za kart i manje (a brze) motocikle. Mada svakako nije nešto izuzetno posebno.

4. Sastav 100% sintetički – idealna termička stabilnost.

5. Anti oksidanti – veća oksidativna otpornost naročito na visokim temperaturama.

6. Posebno dodati antipenušavci.
U menjačkim uljima ih nema ili ima u manjoj meri. Kod takmičarskih uslova neophodno je dodati ove aditive. Kod ovog ulja oni su i posebnog kvaliteta.

ELF HTX 735 75W-90

Takođe 100% sintetičko ulje za takmičarske menjače.

Za razliku od prethodnog specijalno je razvijeno za menjače 4T motocikala i automobila.

Ipak u nekim specifičnim slučajevima može se koristiti i kod dvotaktnih motora (motocikli ili karting vozila).

Tipične vrednosti (osobine i metode po kojima su određene)

Specifična gustina na 15°C: 0,872 g/ml (ASTM D-1298)

Viskoznost na 40°C: 114 mm²/s (ASTM D-445 )

Viskoznost na 100°C: 17.8 mm²/s (ASTM D-445)

Indeks viskoznosti: 170 (ASTM D-4741)

Tačka stinjavanja: –54 °C (ASTM D-1500)

Da li je ovo “str8” ulje bez polimera? Ne bi se baš reklo iako je moguće. Indeks viskoznosti postižu neke estarske sintetike, no ipak je priličan. Pogotovu što deluje da ima i nešto PAO base stock-a (ne mora da znači). Vrlo je moguće da je samo od estarskih sintetika i vrlo malo polimera visoke otpornosti i stabilnosti na smicanje.

Ne sme se koristiti kod “potopljenih” (“mokrih”) kvačila.

Nisu potrebne posebne mere opreza u smislu promene sa bilo kog ulja na ovo (ispiranje menjačkog sklopa i slično, samo ispuštanje prethodnog ulja).

Nisu poznate nekompatibilnosti sa bilo kojim materijalom koji se koristi kod menjača.

ELF navodi da je konkretno ulje u upotrebi (ili bilo) kod nekoliko Formula 1 timova.

HTX 735 je posebno pogodno za trke kratkog ili srednjeg trajanja, bilo da su kružne ili Reli (etape).

ELF HTX 735 perfektno funkcioniše na spoljnim temperaturama iznad –10°C.

Naravno uz trkačke uslove vožnje (inače očigledno može da se koristi i do –45°C).

ELF HTX 755 80W-140

Naravno i ovo je 100% sintetičko mazivo (ulje) za transmisije trkačkih vozila.

Napravljeno je za vozila sa četvorotaktnim motorima. Preporučuje se za diferencijale, osovine i menjače. Zbog veće viskoznosti posebno je pogodno za trke izdržljivosti (endurance use) ili druge trke srednjeg ili dužeg trajanja (preko 2h, pa do svih 24h).

Uspešno se koristi na: kružnim trkama, relijima i trkama na duge distance.

Tipične vrednosti (osobine i metode po kojima su određene)

Specifična gustina na 15°C: 0,870 g/ml (ASTM D-1298)

Viskoznost na 40°C: 197 mm²/s (ASTM D-445 )

Viskoznost na 100°C: 24.2 mm²/s (ASTM D-445)

Indeks viskoznosti: 150 (ASTM D-4741)

Tačka stinjavanja: –45 °C (ASTM D-1500)

Deluje kao ulje bez polimera (iako nije nemoguće da sadrži neku malu količinu). Ipak, malo je teže tako komponovati ulje, jer bi to značilo kombinaciju baznih ulja od estarskih sintetika i na primer PAO veoma visoke viskoznosti. Šta je od ta dva teško je reći a Elf (naravno) dobro čuva tajnu.

ELF HTX 755 se ne sme koristiti kod “mokrih” kvačila a kao ni kod prethodnih ne treba ispirati ceo sklop pri prelasku na ovo ulje.

Ovo ulje zaista može (jedino) da izdrži maksimalne višečasovne napore naročito ukoliko je spoljna temperatura preko 30 ili 40°C.

Koliko su ova ulja pogodna za svakodnevnu upotrebu?

Uslovno.

Nema štetnog uticaja, full sintetička su, …

Aditivi su ipak posebno prilagođeni i nisu namenjeni ekstremno dugim kalendarskim periodima.

Iako nigde nije naglašeno, ova ulja su kod profesionalaca tek za jednu trku (ili nekoliko) a kod takmičenja nižeg ranga ili amaterske sportske vožnje za jednu sezonu.

Kod običnih automobila možda čak i dve sezone (godine), ali tu je kraj.

Previše skupo za “civilne” svrhe.

Uzmite da su ova ulja višestruko skuplja od uobičajenih sintetičkih menjačkih ulja.

Zemljak (Motul 300V gear) ostaje (“verovatno”) najbolje takmičarsko ulje koje se može koristiti i za povremene sportske ambicije amaterskog tipa ili samo za jako oštru vožnju. Cena jeste visoka ali bliža “civilnim” dok je kvalitet bliži specijalizovanim (full) Racing uljima.

Dakle, nema šta da se razmišlja (mnogo). Uzmite da 300V treba menjati na 5-6 godina i nikakvih problema nećete imati (može i na više, kao u slučaju “fill for life” ali je naveden optimalni period koji je otprilike na polovini standardnog). Podrazumeva se oštra i na momente takmičarska vožnja – veoma teški uslovi vožnje na momente te u proseku teški.

Ovo je bilo kraće a dobro začinjava celu priču. Nije mnogo upotrebljivo (za obične vozače) ali svakako je zanimljivo.

Sledi “velika evropska trojka” (Castrol, Fuchs (Silkolene) i Motul) pa američki “trojac” (Bardahl, Rey Bel i Amsoil), pa redom svi ostali (IPONE i Motorex pre svih).

Između ovih tekstova (motociklistička ulja) biće udenuti tekstovi: o kočionim fluidima (nastavak priče, najjača imena i najbolja uopšte) i par njih o menjačkim (ta priča nije takođe završena).

Нема коментара:

Постави коментар