Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

субота, 13. јун 2009.

Od posebnog post-a "ovo vam nisam rekao" nema ništa zbog:
1) Načekaćete se vrlo
2) Godišnji odmor mi je samo 3 sedmice od kojih 2/3 planiram da provedem na moru te ...
Zbog toga od sledećeg post-a ide naznaka "ovo vam nisam rekao" plus u italic font-u.

Luk Oil, OMV, MOL i Hellenic Petroleum su krenuli u ofanzivu. Reklamiraju se u novinama, puštaju akcije te ću morati da ih stavim malo i preko reda. Prva dva doduše odavno najavljujem, MOL bi došao negde posle (tj. uz) proizvođače iz okruženja. Hellenic Petroleum, tj. Eko Elda Abee, preko uvoznika EKO YU uz prodajnu mrežu pre svega preko Eko pumpi nisam zaboravio bar ne namerno tako da njihovo ne spominjanje duguje bar izvinjenje sa moje strane. Iako nisu brend poput Castrola i sličnih ipak su na domaćem i okolnim tržištima jako prisutni i agresivni u nastupu. Ukoliko neko pomisli "ah, grčko ulje, pa ajd' nije baš katastrofa ali kao i sva njihova roba lošija od italijanske a potonja od nemačke ... " ne bi bio baš potpuno u pravu a ako ima i istine u prethodnoj rečenici uzmite u obzir cenu pa ćete razmisliti bar još jednom. Eko Megatron Ultra, polusintetičko ulje sa API SL/SJ/CF i SAE viskoziteta 10W-40 košta na akciji samo cca. 400din. što bi bilo tek nešto preko 4€ što ga čini negde između "preporuke" (gde i inače spada) i best buy proizvoda (gde mu nedostaje još koji dinar manje da bi bio u odnosu na ulja firmi koje nisu u EU ili malo više kvaliteta po toj ceni da bi potukao "ljutu" pre svega nemačku konkurenciju).
Luk oil je ipak od spomenutih ime koje bi trebalo da konkurenciji "zaledi krv u žilama" ili bar "zaprži čorbu" jer odnos kvalitet/cena je izuzetan (bez preterivanja) a da li će i marketing dotične kompanije uspeti da razbije "prizvuk istoka" kao lošu konotaciju ostaje da se vidi. Da se trude vidi se ali klasičan pristup neće u potpunosti uspeti jer traži puno vremena i novaca. Osim reklama morali bi da smisle i nešto više ne bi li korisnike ulja "sa trulog zapada" makar u nekom procentu "nagovorili" da probaju pa da vide da je razlika u kvalitetu mnogo manja od one u ceni.
Ukoliko je kvalitet odgovarajući a u 90-99% slučajeva jeste i to ne samo dovoljan 2 (zadovoljava), već dobar do vrlo dobar, mogućnost uštede nije zanemarljiva.
O.K. više o tome kad dođemo do teme.
Total, Esso*, (Texaco) Havoline ... o kad li će doći na red pa tek domaća i motorna ulja iz okoline koja tek ne samo da zaslužuju pažnju već i više od toga. Pokušaću do kraja juna ili bar sredine jula no teško je bilo šta obećati uz radno vreme 8-12/6,5 koje je u vreme odmora postalo dominantno (u odnosu na standardno 8-10/5,5 nedeljno).

*Esso je trebalo da dođe tik uz Mobil ali ... niko nije savršen. Uzgred često pitanje nisu li ulja iste kategorije i vrste ova dva brenda ista ulja, zapravo je vrlo logično no kako sam Mobil kaže odgovor je - NE. Doduše i razlike nisu velike a Esso uvek ima nešto nižu cenu te ima bar isti ili bolji odnos kvalitet/cena ali ne u 100% slučajeva te uzmite to kao "poluistinu" odnosno u principu tačno ali u "zoni" ništa nije pravolinijski i linearno tako da ni Exxon/Mobil ne nije uvek čak ni "slično, približno" a kamoli "isto, jednako".

Počinju i godišnji odmori te može biti i post-a za te prilike a sad samo najkraće:
Zamena ulja/filtera je dobra odluka pred duži put pogotovu ako je ulje u drugoj polovini intervala zamene. Ipak ukoliko nije "odsviralo svoje" nema posebnog razloga da to radite. Ukoliko to nameravate kao i kod guma nemojte čekati baš zadnji dan već uradite bar nedelju-dve pred put.
Doduše zamena ulja može i u "pet do dvanaest" uz proveru motora ali je uvek bolje ne čekati zadnji dan.
Ako vam je ulje na granici zamene (verovatno sledeći post) makar bilo i sintetika nemojte žaliti i zamenite ga. Ukoliko "vam je srce slabo" ne gledajte (bar ne zagledavajte) zamenjeno ulje da ne biste kao autor blog-a došli u situaciju da vam "se prosto plače i suze naviru na oči" i da se borite sa iskušenjem da ga ponovo vratite (sa sve štokom koja još nije zasitila ulje koje je još uvek u osnovi bistro i neoksidisano) u motor pa "bar do zime" itd. Kad ste rešili da zamenite ulje zamenite ga. Nijedno nije večno pa ma koliko izgledalo dobro (osim ako ne radite hemijsku analizu), te ako je ispunjen uslov pređenih kilometara ili je blizu tome, zamenite ga. O ovome verovatno već za koji dan u detalje.
Ukoliko vam je motor nešto stariji a pogotovu ukoliko putujete u sred leta i to južnije od Jadrana razmotrite za nijansu viskoznije (gušće ulje) nego uobičajeno, npr. umesto 10W-40 probajte 15W-50 ili umesto 15W-40 idealno 20W-50 (može i u prvom slučaju). Ovo nije ultimativna preporuka niti obaveza (daleko od toga) ali osim što je moguće može vam čak i koristiti. Naravno ostaje fabrička preporuka kao "default" čak i kod starijih mašina a naročito novijih. Naime 10W-40 će u smislu potrošnje (goriva) uvek biti bolje od 15W-50, što se habanja tiče razlike (osim u kreni-stani voznji na +40) neće biti, no ukoliko vam motor troši iole ulja (ne isključivo zbog pohabanosti već npr. konstrukcije i sl.) sa viskoznijim uljem ćete siguno proći bolje. Ipak vodite računa da motori novije konstrukcije (od 2000. naročito) mogu biti i ne baš tolerantni na viskoznija ulja te uvek konsultujte stručno lice. Još 90-tih GM nije priznavao garanciju (kod nekih modela, posebno na američkom tržištu) ukoliko se umesto 10W-30 koristilo 10W-40 ulje, a noviji VW-ovi motori imaju i posebne zahteve za HTHS viskoznošću, tj. da ona bude tik uz minimum API standarda te vodite računa i o ovome. Znači motori pre 90-tih nema problema, iz 90-tih bar 90% da nema problema a kako su već stari procenat je 99%. Iz XXI veka već budite oprezni no ukoliko je motor sa više od 3000 radnih sati (200.000km) i onda problema ne bi trebalo da bude.
Ukoliko koristite "pick life" ulja nastavite sa tim a isto važi i za ulja za motore sa puno radnih sati (pređenih km) i onda još manje ima potrebe za "normalnim" uljima veće viskoznosti. U drugom slučaju se može razmotriti "XYZ-life" ulje malo veće viskoznosti.

Jednako bitno koliko i zamena ulja je i zamena filtera za vazduh te ukoliko je blizu zamene pred put na more možete to uraditi i mesec-dva (par hiljada km) ranije nego po planu.

Нема коментара:

Постави коментар