Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

субота, 03. јул 2010.

Viskoznost II, Viscosity II


Iako je bolje ne počinjati ipak moram da spomenem ASTM (sequence III, verzije E, F i G) test motora koji je sastavni deo API i ILSEC standarda (SJ, SL i SM po verzijama uz napomenu da je IIIE bio sastvni deo i ranijih API standarda).

Više možete naći na net-u a ovde samo deo koji se tiče viskoznosti.

Test se izvodi na tačno propisanom V6 motoru tako što se nakon 10 minuta „inicijalizacije“ i još 15 minuta za postizanje odgovarajućih uslova: snaga motora, broj obrtaja (3600) i temperature ulja (155°C) , počinje sa testom koji se izvodi u trajanju od 64h (IIIE) ili 80h (IIIF i G) pri čemu se na svakih 8 (10) sati uzima uzorak ulja i vrši analiza na Cu, Fe i Pb (bakar, gvožđe i olovo; kao metale koji su posledica habanja). U toku testa se vrši dolivanje ulja ali tačno određena količina koja se ne sme preći (jedan od uslova je i maksimalni gubitak ulja). Uzorcima se određuje povećanje viskoznosti (na 40°C) a najbitnija je tačka završetka testa gde je po III E verziji dozvoljeno povećanje od max. 375%, po III F max. 275% i po III G max. 150%.

IIIF i IIIG testovi su najteži i najzahtevniji unutar API seta testova. Jedan je od glavnih razloga zašto mineralnih ulja nema u SM nivou kvaliteta dok SJ sa dobrim paketom aditiva relativno lako dostižu a SL jako teško.

Test stavlja motor u uslove koje nikada nećete imati u realnosti ali pokazuje pre svega oksidacionu postojanost ulja. No vratimo se viskoznosti.

Povećanje od 150% prevodi vaše SAE 30 u SAE 60 (doduše na radnoj temperaturi je razlika manja pa verovatno tek u SAE 50). Šta tek reći za 275% ili 375% gde bi prosečno 5W-40 ulje moglo imati i celih 250 ili 300mm2/s na 40°C što je duplo više nego što imaju SAE 50-tice ili 10W-60 ulja kada su nova.

Naravno ulje je nakon testa uglavnom neupotrebljivo (ili kvalitetna čak i jesu; ona najbolja mogu i dupli test da prođu) dok motor treba da bude vrlo malo ishaban i oštećen.

Dakle motor može kraće vreme (par desetina sati) da radi sa uljem vrlo velike viskoznosti bez velikih posledica.

To ne znači da odmah morate i trebate sipati što viskoznije ulje u vaš motor ali znači da jedan stepen veći radni viskozitet nije nikakav bauk.

Vodite računa da viskoznija ulja imaju manji protok te slabije hlade motor i povećavaju potrošnju goriva i čak suprotno očekivanjima, zbog većeg trenja, mogu da povećaju habanje motora.

Morate naći pravu meru.

UVEK KRENITE OD FABRIČKE PREPORUKE.

Prilagodite viskoznost stanju motora (stariji motor – veći viskozitet), načinu vožnje (više grad – manja viskoznost, mada je nekad i suprotno, mada retko), uslovima vožnje (više punog gasa – veća viskoznost, veći obrtaji – manja viskoznost) i TEMPERATURE (spoljne i samog ulja naravno) gde više temperature traže veću viskoznost.

Sve u svemu za 10W-40 ne treba ići više od 5W-30 i 15W-50 kao donje i gornje granice. Naravno, uzet je u obzir autobil u peak life fazi (otprilike na pola životnog veka) koje se vozi u umerenim do srednje teškim uslovima i zimi do -25°C i leti do +45°C pri čemu je računato da zimi možda idete i u planinske predele na zimovanje a leti na more u oblast Mediterana.

Vratimo se tvrdnji da celugodišnje ulje nije savršen koncept.

Ostajem pri tome. Leti bi čak moglo da se postavi pitanje zašto ne monogradno ulje ali odgovor je lak: nemate potreban kvalitet za vaš (noviji) motor. U Australiji je malo drugačije ali je činjenica da bi baš tamo najviše dve monogradne viskoznosti pokrile celu godinu.

Dakle u Evropi zapravo morate birati dve multigrade kategorije ili dve takve plus jedno monogradno za konstrukcije iz osamdesetih i devedesetih.

E sad, makar ispao sofista moram da korigujem stav u smislu da koncept idealne zaštite, radnih uslova i „večnog života“ motora zapravo nije previše realan i zahteva previše posvećivanja tom cilju tako da je samo za ljude kojima to znači više od odricanja i troškova kao i onima koji koriste automobil u izuzetno teškim uslovima.

Koliko god nesavršen koncept multigradnih ulja je zapravo idealan za prosečnog (porodičnog) korisnika automobila. Zaista je potrebno mnogo razloga da napustite menjanje ulja jednom godišnje.

Zapravo jedna od kategorija su ljudi koji ne žale da potroše para ne bi li zaštitili motor do granica mogućeg i nerezonski menjaju ulje na veoma malo pređenih km; time postaju i ekološki neodgovorni osim u slučaju ako šalju (poklanjaju) ulje na reciklažu kada su potpuni moralni pobednici, što doduše košta. Nije loše spomenuti da koncept reciklaže ulja sa ovim ima potpunog smisla inača je menjanje sintetike na manje od 15k km ili polu-sintetike na 10k km (u normalnom režimu) potpuno bacanje para i pritisak na ekološki sistem.

Najviše razloga za „izmene i dopune“ koncepta celugodišnjeg ulja imaju ljudi koji prelaze 2 servisna intervala (1,5 do 3 najčešće, teorijski 1,5 do neograničenog broja).

U tom slučaju se zaista postavlja pitanje zašto ne bi koristili bar dve kategorije viskoznosti ili čak 3 (za slučaj 4 menjanja ulja godišnje, vrlo retko i gotovo maksimalno u praksi).

Kako je kombinacija bezbroj ostaje jedino procena vlasnika. Za npr. 10W-40 bi slučaj sa 4 zamene mogao (najverovatnije zavisno od motora) biti: 5W-40 zima, 10W-40 proleće i jesen i 15W-40 špic leta. I naravno gore pomenute granične vredosti 5W-30 i 15W-50 u slučaju dve izmene, naročito uslovljene velikim klimatskim razlikama (putovanja koja to nameću).

Modifikatori viskoznosti su ipak kroz nekoliko generacija sazreli dovoljno sa jedne strane a i sintetičke osnove imaju same po sebi visoke indekse viskoznosti sa druge tako da iako nema idealnog 0W-60 ima dovoljno kvalitetnih 5W-50, 10W-60 i 0W-40 kao najbližih tom idealu.

Naravno sve tri viskoznosti su još uvek pod lošim glasom. Kako sam naveo u prvom delu ove priče ima teorijskih a i praktičnih aspekata koji ih dovode u pitanje u smislu održivog kvaliteta i viskozne klase u produženim intervalima zamene. Samim tim imam i više prava da im dam svoj glas, naročito u slučajevima kada se ulja menjaju na 10 do 15k km kod starijih motora ili do 20k km kod novijih konstrukcija kao i kada se vozi u umereno teškim ili tek osrednje teškim uslovima vožnje što je 95 do 99% slučajeva. Povremeni izleti u teže uslove nisu isto što i konstantna vožnja u njima i obično je dovoljno skratiti interval tek 10 do 20% i ne više od toga.

Polimetilmetakrilati (gotovo da) više nisu u upotrebi kao modifikatori viskoznosti kod ulja sa velikim rasponom SAE kategorija (i visokim indeksom viskoznosti) a doprineli su analizama koje su pokazivale da su popuštali u ekstremnim rasponima viskoziteta kao što su 0W-40 ili 5W-40 kao i 5W-50. Naravno čak i dan-danas su O.K. u 15W-40 ili 10W-30 pa čak iako ih nađete u 10W-40 (granični slučaj) još uvek je podnošljivo.

Već krajem prošlog veka dominantni su postali: olifinski kopolimeri i hidrogenovani stiren-dien kopolimeri te čak iako nisu „poslednji modni krik“ i dalje su dovoljni kao potpora uljima sa visokim indeksom viskoznosti a naročito onim koja pri tome pokrivaju više SAE kategorija (ovo stoga što npr. 5W-30 ulja mogu imati jako visok indeks viskoznosti, čak i do 175).

Uzgred, verovatno je sada jasnije zašto se modifikatori viskoznosti polularno, skraćeno i neprecizno u slengu nazivaju „polimerima“.

Kao što bi Hamlet (citat na početku teksta) rekao – sve zavisi od ugla gledanja i uverenja.

Lako ću se složiti da je više viskoznih kategorija preko godine jako korisno za dug život motora ali kao i zdrav način života i ishrane težak za ostvarivanje i uzevši u obzir novac i vreme koje se time gubi ne mogu da zamerim većini (od preko 90%) koja ulje menja jednom godišnje (ili dva puta ali uz upotrebu istog) bez obzira bila zima ili leto.

Shakespeare je dakle još jedanput u pravu. Kada ni najpreciznija metrologija ne daje nedvosmislen rezultat, šta je najbolje više zavisi od našeg uverenja.

Svako će odlučiti kako da se ponaša.

Slučaj Dimitrije sa njegovim Seat-om je više nego egzemplaran. Da li 5W-30 ili 5W-40?

„To be or not to be, that is the question!“

Prvo zimi a drugo leti (većoj „polovini“ godine) je idealno rešenje. Tako smo bar zaključili.

Dali smo prednost 5W-40 ulju zbog klimatskih uslova u CG. Uzeli smo u obzir i veći deo gradske vožnje. Ipak tek 8 hiljada km godišnje navodi na novu (a zapravo staru) i izbalansiranu ideju: 5W-40 cele godine uz jednu izmenu. Da je ekonomski najprihvatljivije – jeste, da nije idealno – nije. Ipak posle odličnih utisaka koje Dimitrija sa njegovim uljem ima teško je ne ponoviti (već pominjano): dve sintetike na samo 8 ili 10k km deluje i definitivno jeste rasipanje.

Dimitrija će sam odlučiti šta će s (pozne) jeseni no mala potrošnja i čistoća ulja će ga verovatno navesti na još jedno razmišljanje. Podsećanje na to da sintetička osnova može da traje i svih 100k km („neograničeno“) uz svo trošenje aditiva (pre svega detergenatskih) teško da može, osim u eksperimentalne svrhe, da bude argumentacija za „idealno rešenje“ do koga smo diskusijom došli. Dakle osim probe uticaja na zveckanje ventila nema nijednog opravdanog razloga da bi se sintetika menjala na tek 5000km. Druga je stvar kada je motor star i kada sintetika spere brdo laka i taloga.

Dakle idealno rešenje je rešenje za 20 ili 25k km godišnje kada bi „letnje“ ulje trebalo da bude 5W-40 (sa nekih 60% pređenih km) a „zimsko“ 5W-30.

Nije baš lako ali snaćićete se za vaš automobil i vaše uslove na osnovu prethodnog.

...

Uf, ni deo željenog nije rečeno!!

...

Definitivno se temi viskoznosti moram vratiti pre ili kasnije, posle još jednog teksta. Mislim da bi Statoil i Petronas morali pre toga kao i nastavak priče o intervalu zamene ulja. Zatim bi pre transmisionih ulja na red morali da dođu manji proizvođači (pre svega domaći) i tek zatim Marley ulja.

Manje proizvođače odavno najavljujem i zaista ih nisam zaboravio. Mislim da Viskol, Oktanoil, Chemol pre svega ali i Bell Chemicals zaslužuju jedan tekst. Nije stvar u tome da su (još) dorasli svetskom renomeu ali su PROIZVOĐAČI motornih ulja i pri tome imaju ozbiljan pristup tome. Uz konkurenciju većih firmi pravo je čudo da uopšte postoje te im svakako treba dati šansu. Ne zaboravite od čega je počela jedna Modriča (pre pedeset) ili pre sto pedeset godina Motul a gde su danas. Osim toga ne vozimo svi automobile visoke klase a veliko učešće vozila iz osamdesetih i devedesetih daje značaj (ciljanom) asortimanu i nivou kvaliteta ulja ovih firmi. Za sve ima pros & cons a šta je dobro već smo apsolvirali i svako će izvući svoj zaključak.

...

Moram još bar dve teme (i dileme) da napomenem i to će sigurno biti sledeći tekst:

1) HTHS viskoznost i uticaj na izbor ulja (i trajanje motora); uz to bi išao primer Z101 (juga) i korišćenja polu-sintetičkih ili sintetičkih ulja u njemu.
2) Korišćenje monogradnih ulja u (iole) modernijim motorima (automobilima); osim prethodnog kao primer će biti dat Nissan Sunny diesel iz devedesetih (uz zahvalnost Aleksandru na odličnom pitanju putem mejla, veći deo prepiske ide u tekst) kao i pojedina Opel vozila iz osamdesetih/devedesetih godina.

Otprilike bi time zaokružio priču o viskoznosti bar za 2010. godinu i motorna ulja. Slična ali mnogo kraća priča ide uz menjačka (transmisiona) ulja negde s jeseni.

28 коментара:

  1. Анониман08. јул 2010. 18:25

    Stevo pozdrav. Kako komentarises onaj cuveni test motornih ulja u SAT reviji. Mislim konkretno na to da su sva testirana ulja 10W-40 API SL/SJ/CF imala ujednacen kvalitet. A posebno je interesantno to da su sva odreda imala vece vrednosti (TBN, index viskoznosti,) od fabricki deklarisanih.
    Pa tako Selenia Gold ima index visk. od cak 162, a fabrika je deklarisala 148, TBN je na testu 9.98, a fabrika je deklarisala 7.4.
    Stari Lukoil Lux 10W-40 (bez paketa aditiva nova formula) i kvaliteta API SJ ima TBN 9.54 i index viskoznosti od cak 152, a mislim da je fabrika ind. visk. deklarisala na 135.
    Ili ovo Shell Helix Plus API SL 10w-40 ima (na testu) TBN 12.63 i index viskoznosti od 160, a koliko se secam i Shell je za ovo ulje zvanicno dao nize vrednosti.
    Test ti saljem e-postom.
    Interesuje me tvoje misljenje?

    ОдговориИзбриши
  2. Test revije SAT izuzetno poštujem. Ne samo da je jedini te vrste kod nas u dugom nizu godina već je bio i prilično ambiciozan. Ukupno je testirano 20 različitih motornih ulja praktično svih lako dostupnih u tom trenutku.
    Rezultati su od strane akreditovane laboratorije a uzorci su pride slati pod šiframa.
    Ipak kako je sam test pokazao razlike nisu tako velike. A zašto bi i bile?
    Vidite, radi se o novim, nekorišćenim, uljima iste viskozne kategorije i istih API (ili jako sličnih) kategorija.
    U tom smislu bilo je očevano da renomirani (a svi su bili renomirani, neki manje a neki naravno više - vodeći) proizvođači ispune osnovne zahteve (koji su i zakonski, većina internacionalnog karaktera).
    Viskoznost na 100 cel. se ionako "gađa" da bude 14 do 14,5 (za xxW-40) dok vrednost na 40 nije obavezujuća te često odstupa (manja je) od specifikacija koje se (namerno) daju neki procenat više (95 umesto 90).
    Samim tim je i specifikacija indeksa viskoznosti obično nešto manja nego što je u stvarnosti (5 do 10). Ipak u ovom testu su odstupanja bila prilično veća. Možda nije loše reći da je dobro kada deklarisana i izmerena vrednost nisu mnogo različite (Fuchs npr.) mada nije od velikog značaja jer neki proizvođači (Lukoil, Repsol i Selenia pre svih) daju značajno manje vrednosti indeksa viskoznosti u smislu da je on veći od neke kataloške vrednosti.
    TBN je kod ulja klase koja je testirana u to vreme (pa i danas) bio "štelovan" na 7 do 9 ili još bliže: 7,5 do 8,5.
    Kako od 2004. ne važi TP9 većina proizvođača je to uzela kao maksimalno potrebnu vrednost.
    No rezultati testa su nekih 1,5 do 2 (1 do 2,5) veći od kataloških što je prilična razlika.
    Mislim da je vrednost od 1 do 1,5 bila u različitoj metodologiji merenja. Nisam siguran ali mislim da je laboratorija (ispravno) koristila noviju vrstu titracije dok kompanije još uvek navode kataloške vrednosti po klasičnoj titraciji alkoholnim rastvorom HCl (ASTM D664, IP 177) koja daje nešto niže vrednosti. Drugi razlog je sličan kao i kod Ind. Visk. a to je da se kataloška vrednost navodi kao minimalna dok je u stvarnosti jednaka ili veća od nje. Većina ulja je imala tik iznad 9 što mi se čini jako logičnim. Visoka vrednost Fuchs-a nije iznenađenje jer je API CG-4 dok su Shell i naročito Elf imali neuobičajeno veliku vrednost TBN-a koja ne deluje kao nešto ciljano već je moguće da je regionalno podešavanje plus malo baznija serija i ekstremni primerci iz najbaznije šarže.
    Vrednosti za isparljivost su bile niže od kataloških i to znatno te iako je navedeno da je test rađen merenjem u uslovima Noack testa nije sigurno da je on striktno poštovan (i tu posoje bar 2 varijante) te su gotovo duplo manje vrednosti time lako objašnjive inače ne drži vodu "faktor sigurnosti" proizvođača.
    Jedina vrednost koja je pokazivala kakvu-takvu razliku bila je viskoznost na -20 cel. Tih 20% nije za podcenjivanje ali ni nešto što bi se primetilo u bilo kom automobilu. Drugo: sva ulja su bila unutar specifikacija. Treće: možda bi tek za 5-6 godina bilo moguće izmeriti (u hiljaditim delovima mm) razliku u habanju koja nastaje hladnim zimskim startovima.
    Zbog ograničenja dužine komentara zaključak u sledećem.

    ОдговориИзбриши
  3. Zaključak:
    Iako je u zaključku testa navedeno da razlike među uljima postoje nije navedeno i koja su to bolja.
    Naravno to je bilo teško tvrditi samo na osnovu podataka koji su bili predmet istraživanja (testiranja). Između "najboljeg" i "najlošijeg" se nije videla suštinska razlika. Motul je malo višim penušanjem pokvario utisak da je najbolji te bi Mobil, Selenia, Havoline i Eko uz njega mogli da pretenduju na vrh. Ipak tako nešto tvrditi bilo bi nezasnovano i skoro neozbiljno.
    Jednostavno nije bilo dovoljno informacija za listu po kvalitetu.
    Ako bi već spekulisali prednost bi dao uljima koja su imala "ujednačenije" karakteristike.
    Jednostavno previše istaknuta "singl" osobina nije nešto poželjno za ulja koja pretenduju pogodnost za širu vozačku populaciju. Motorna ulja pre svega trebaju da budu izbalansirana u svim aspektima. U tom smislu su Galax, Optima i Lukoil gotovo prednjačili jer su svuda bili "zlatna sredina". Sve u svemu test je jedino pokazao da je razlika u ceni mnogo veća nego u kvalitetu kao i da sama cena nije 100% pokrivena kvalitetom. Iako se stiče utisak da su FAM, Prista, Oktanoil i Novolin bili na začelju to je zapravo tek koliko da se kaže "liči da su nešto lošiji" dok zapravo nema pouzdanih informacije da to potvrde jer nijedno po svim osobinama nije bilo stalno među lošijim a još bitnije je što TBN od 8 ne mora da bude lošije od 10 ili indeks viskoznosti od 160 bolji od 150, jer principijalno bi trebalo da je bolje ali tek u kompleksnijem sagledavanju (detaljna hemijska analiza koja košta, ali baš košta) a može da bude i lošije zavisno od kriterijuma.
    Test bi morao da bude proširen i merenjima istih osobina nakon bar par desetina sati rada motora (i istim uslovima) i dopunjen bar još nekim merenjima od kojih neka ne bi pripadala setu API standarda jer tu ne bih očekivao velike razlike mada bi mogle biti.
    Iako se ni tad ne bi moglo nedvosmisleno utvrditi redosled ipak bi sposobnost zadržavanja inicijalnih osobina bilo nešto što bi koliko-toliko dalo zasnovanost takvim zaključcima.
    Minimalna dopuna bi morala da bude i spektroskopska analiza nekoliko ključnih hemijskih elemenata koji ukazuju na habanje.
    Dok ne bude potpunijeg testa sve pohvale autorima!!

    P.S.
    Ovom prilikom bih pohvalio i test Euro Dizel-a i tekst o uticaju bezolovnog benzina na motore koji su pravljeni za "olovni".
    Možda se kratko osvrnem i kraćim tekstom na oba iako se radi o gorivima a ne motornim uljima.

    ОдговориИзбриши
  4. Ima li ko scan tog texta?

    PS. Stevo, radi li ti mail? Poslao ti neki text po ranijem dogovoru.

    ОдговориИзбриши
  5. Анониман15. јул 2010. 15:32

    Interesantan video.
    http://www.youtube.com/watch?v=gKtxqf5OFTU

    http://www.youtube.com/watch?v=L-sz-ZfnhSw&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=gHmMlU8Q-V8&feature=related

    ОдговориИзбриши
  6. Анониман16. јул 2010. 23:45

    Stevo, posto je teme viskoznost, interesuje me sledece.
    U cemu je "fora" sa uljima gradacije 10W-30?
    Koliko znam u Evropi ih ne koriste ili veoma malo, dok su dosta zastupljena u USA i Japanu.

    Pazario sam danas ulje za menjac Fiat Punta. Valja i njega nekad promeniti. Fabrika je sipala neku Seleniu 75W-85, a ja sam kupio MOBILUBE 1 SHC 75W-90. Cena mu je "paprena" ali mislim da vredi.

    Stevo sta ti mislis?

    ОдговориИзбриши
  7. Sa uljima 10W-30 viskozne gradacije fora je u tome da u Evropi skoro nema automobila kojima je to fabrička preporuka. Osim toga klimatski je Japan i veći deo USA (osim severnih delova) sasvim O.K. da im ne treba 5W već 10W. Tako da umesto Evropskih 5W-30 tamo koriste 10W-30. Ovo zahteva manje polimera što nije od nekog značaja. Jednostavno je u USA 10W-30 tradicija kao u Evropi 10W-40 i ljudi su navikli na to.
    Umesto 10W-30 mogu da koriste i 5W-30 i 0W-30 ali 10W-30 mogu biti i mineralna ulja te samim tim jeftinija (mogu i polu-sintetička dok sintetička teško) i u tome je najveća fora!!
    U Evropi motorima za "tridesetice" ne gine minimum polu-sintetika (kao zahtev) ili sintetika. Ljudi u USA vole mineralna ulja a što ne bi. Ne treba im 5W jer nemaju hladne zime, ulje menjaju češće i svima dobro!
    Kod prve generacije Punta ulje za menjač se menjalo na 120k km, kod druge i kod "Grande" verzije nije naznačeno ali bi moglo na 150k i 200k km i da se zameni.
    Sad imate ulje u menjaču do "kraja sveta" ili bar do kraja eksploatacije automobila.
    Da je skupo, skupo je! No M1 u menjaču - to je zaista nešto posebno. Vredi svaki dinar.
    Iskreno, mogli ste uštedeti sa nekim polusintetičkim Kroon uljem za menjače iste viskoznosti dok su i njihova potpuno sintetička ulja blizu sa cenom.
    Za viskoznost (75W-90) ste načinili dobru odluku u potpunosti može da zameni 75W-85 što je Fiat (i Selenia) specijalitet i "finesa".
    Što se API standarda tiče, otišli bi daleko sa pričom da li GL-5 gde je zahtev GL-4 i o korozivnosti EP aditiva. Kako je pomenuto ulje GL-4/5 već je samim tim 90% rešeno.
    Osim toga (skraćeno, uprošćeno i neprecizno rečeno) pitanje korozvinosti EP aditiva je pomalo preterano sa jedne strane a i prilično prevaziđeno sa druge (inhibitori korozije i promenjen sastav EP aditiva novije generacije) te nemate razloga za zabrinutost po tom pitanju.
    Osim što ste dali više para nego što ste morali napravili ste dobar izbor.

    ОдговориИзбриши
  8. Interesuje me koje ulje da koristim?
    Nedavno sam kupio Rovera 75 /motor 2,0 i 110 kw, god.2003./
    Predhodni vlasnik je verovatno postupao po preporuci proizvođača jer u servisnoj knjizi piše zamena ulja na 25.000, on je menjao na 20.000 i piše još 10w/40 ACEA A2:96.
    Napominjem da je auto prešao 80.000 km i ja sam upravo ugradio sekvencijalni plin.
    Zahvalan na savetu Carević
    P.S. Na poklopcu motora piše ROVER SIPATO AGIP SCEGLINE)

    P.

    ОдговориИзбриши
  9. Poštovani g. Careviću,
    Hvala na poverenju (i strpljenju).
    Zahvalnost i na tome što ste naveli podatke (obično ljudi nemaju ili zaborave) iz servisne knjižice te ste mi olakšali posao.
    Vaš automobil je malo zahtevan (i time zahvalan) po pitanju kvaliteta (i cene) motornog ulja.
    ACEA A2:96 je stariji standard i praktično van upotrebe. Iako (još uvek) postoje ulja po tom standardu (ili A2:98 najčešće, razlike su minorne) preovlađuju A3 ulja i ona se (svakako) mogu koristiti i za A2 zahteve (čak je i preporučljivo). ACEA A2 (manje-više) odgovara MB 229.1 i API SH standardu. Zahteva HTHS>3,5 kao i ACEA A3.
    Iako se još tu i tamo mogu naći API SH (ACEA A2) ulja (Addinol i Fuchs) ne bi vam ih preporučio jer em su mineralne osnove em su 15W-40 viskoznosti.
    Vama zapravo najviše odgovaraju API SJ ili SL polusintetička 10W-40 ulja sa manjim sadržajem sulfatnog pepela. Ona se i mogu lako naći na tržištu.
    Odlično je to što ste ugradili (sekvencijalni) plin što vam omogućuje ne samo jeftiniju vožnju već i duži vek motora.
    Ovo tek neznatno utiče na izbor motornog ulja.
    Nisam razumeo poruku sa poklopca osim da je verovatno u motoru Agip-ovo motorno ulje (sigurno sasvim solidno).
    Malo mi je sumnjiva kilometraža obzirom da je prethodni vlasnik prelazio 20k km godišnje no nije nemoguće da je tu negde čime je vaš motor tek u peak life fazi tj. prilično nov i na manje od pola životnog veka.
    I na kraju, ali ne po značaju:
    Preporuka za motorno ulje
    Mislim da bi sa Shell Helix Plus 10W-40 bilo jedno od boljih rešenja za vaš motor.
    Razloga je mnogo. Ovo je A2/A3 ulje, pogodno je i za benzin i za plin, jako je kvalitetno, može da se koristi za duge intervale zamene (baš koliko vam treba) itd.
    Ulje spada u polusintetičku klasu gde je jedno od boljih (mada ne i savremenijih). Još preciznije je reći da je u klasi "sintetskih" ulja tj. na baznoj osnovi od II+ i/ili III grupe baznih ulja. Ona se nazivaju još i ulja dobijena sintetičkim tehnologijama.
    Uzgred možete uštedeti i uz vrlo dobro Shell Helix Super 10W-40. Ono je za nijansu lošije ali i jeftinije a ispunjava sve što vam treba (ACEA A2). To je HC ulje od baznih ulja II grupe i takođe pripada polu-sintetičkoj klasi. Jako je dobro za primenu uz plin (LPG-TNG).
    Ulje menjajte na 20 hiljada km ili jednu godinu šta prvo istekne. Sa Helix plus možete gurati i svih 25k km ukoliko toliko prelazite godišnje.
    Period od 20 do 25k km se poklapa i sa promenom filtera za plin i redovnim servisiranjem (uglavnom pregled) sistema za gas.
    Za benzin bi preporuka bila uzdržanija i sa Super verzijom max. 15.000km a sa Plus do 20.000km.
    Naravno, ovo bi bio moj prvi izbor ali i druga 10W-40 ulja itekako dolaze u obzir pre svih Mobil i Kroon koja su odlična za plin.
    I tek da pomenem da vaš motor može koristiti i 5W-40 ulja (npr. Shell Helix Plus u tom viskozitetu ili čak Helix Ultra 5W-40) i to kao celogodišnja ali je to ipak skuplja varijanta bez mnogo prednosti, pogotovu zbog korišćenja plina (razlog manje) i već pređenih 80.000km (još jedan). Naravno leti bi moglo i Shell Helix Super LP gas (15W-40) pa bi teorijski idealna kombinacija bila to leti i 5W-40 od oktobra do maja. Ipak to kod vas "ne drži ulje (vodu)" zbog solidno dugog intervala zamene. To bi došlo u obzir za 40.000km godišnje gde bi 5W-40 guralo 25.000km a LPG ulje nekih 15.000km.
    No zato i postoje 10W-40 koje ne samo da je idealno za vaš motor nego je em dovoljno dobro za zimu (za ova područja) em je duplo jeftinije za 15 do 25 hiljada km godišnje sa praktično istom zaštitom motora. Čak i sa 40k km uz dve zamene na po 20k km bi se pokazalo bar ravnopravno uz mnogo veću praktičnost.
    Dakle dileme nema!
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  10. Zahvaljujem se na odgovoru, puno ste mi pomogli u odabiru ulja. Molio bih Vas za još jedno pojašnjenje jer imam utisak da me srviseri varaju.
    Kupio sam pre godinu dana novi Citroen Jumper. U servisnoj knjizi piše da je interval zamene ulja i filtera 40.000km u teškim uslovima eksploatacije 30.000km. Meni prodavac i serviser uslovljava zamenu ulja na 10.000 km dok je motor u garanciji.
    Prešao sam u prvoj godini nepunih 35.000 km i menjao ulje na svakih 10.000 km. Sipaju mi Total Qvarc 9000.Uslovi pod kojim se koristi kombi su skoro idealni, ide se ili autoputem ili otvorenim putem. Gradske vožnje nema ni 5% i nikada nije pretovaren/ do 1.500 kg/. Pošto mi ističe uskoro garancija planiram svojevoljno da povećam taj interval na bar 20.000km i time smanjim trošak eksploatacije. Interesuje me da li sam u pravu što tako razmišljam i koje ulje mi Vi preporučujete. Hvala još jednom i pozdrav, Carević

    ОдговориИзбриши
  11. Mislim da (zvanični) servis preteruje. Iako "internacionalni" servisni interval obično biva nešto kraći od "originalnog" ili "zapadno evropskog" ne bi (nikako) trebao da bude manji od polovine. Uzevši čak i u obzir da smo zemlja gde se on skraćuje i više od proseka. Fiat je sa Puntom dobro odmerio skraćenje sa 20k na 15k km.
    Jedan od glavnih razloga a to je kvalitet goriva nije više od (tolikog) značaja.
    Ne samo MOL, EKO i Lukoil već i NIS imaju pravi ED bar zadnjih godinu ili nešto jače.
    Mislim da bi interval zamene od 30k/20k km za normalne i teške uslove eksploatacije sasvim dovoljan stepen zaštite uzimajući uslove kod nas.
    Uslovi koje navodite su zapravo "normalni" (najnormalniji) te je 10.000km previše malo (i skupo).
    Odlično ste procenili da bi 20.000km bio neki optimum između fabričke preporuke i zahteva zvaničnog servisa.
    Total 9000 je sasvim dobro ulje i nemate puno razloga da menjate "fabričku preporuku".
    Naravno većina 5W40 sintetičkih ulja sa sličnim specifikacijama (ACEA A3/B4 i API SM/CF) dolaze u obzir. Da spomenem Esso Ultron i Mobil Super 3000 X1 koji imaju i Peugeot-Citroen specifikacije (niste naveli tačan tip mašine ali manje je bitno). Naravno dolaze u obzir svi renomirani proizvođači: Shell, Eneos, Kroon itd.
    Ovaj interval zamene bi pokrio vašu godišnju kilometražu iz dva puta. Mislim da je baš O.K.
    Ukoliko ostanete na oko 30k km ili ne više od 35k km možete razmisliti čak i o jednoj zameni ulja sa top serijama ulja poput Mobil 1 TD 0W40 ili Castrol Edge TD 5W40. No zbog cene ne biste puno uštedeli a bili bi ste na granici prihvatljivosti. Naravno ne morate terati baš celu godinu već menjati na striktno 30k km što čak i "premium" klasa može da izdrži.
    Ipak fleksibilnije je rešenje sa dve zamene jer ukoliko pređete 40 do 45k km ovakva strategija je i dalje dobra dok prethodna je baš "on the edge (ali ne Castrol)" ili na granici upotrebljivosti i čak ako je i moguća nije sigurno preporučljiva. Ukoliko pak ostanete na 30k km možete i ići na 3 zamene u dve godine. Kombinacija ima više ali sa zamenom na 20 do 25k km (sa na primer Total-om) uvek ste u prednosti. Intervali zamene od 10 ili 15 meseci su malo nezgodni za praćenje a i padaju u "neparan broj godišnjih doba" te iako možete sve pratiti preko kilometraže mnogo je lakše ako su intervali zamene na 6 ili 8 meseci što se uklapa u godišnje ili dvogodišnje održavanje vozila.
    Dakle 15 do 25k km (20) je nešto što slobodno možete da planirate bez ikakvih štetnih posledica po vaš Jumper. Trošak eksploatacije je sigurno niži, za ulje naravno dvostruko a kako je vozilo skoro novo i u ukupnom trošku održavanja ušteda nije zanemarljiva (plus 2 filtera ulja). Kako vozilo bude starije činjenica da ulje u ukupnom održavanju čini tek par % učiniće sve manje isplatljivim. No bespotrebnih 12 litara ulja godišnje (više od 100€) nije sigurno za bacanje.
    Ako vam je za utehu nije samo kod Citroen-a ovakva situacija, i drugi znaju da skrate interval zamene ulja isto za više od 2 puta što je možda i bilo O.K. pre par godina kada je bilo više problema sa gorivom ali sada sigurno ne.

    ОдговориИзбриши
  12. Kako to voli da kaže "Ragazzoni" (vidi cbc forum), inače moj dobar prijatelj i ekspert za motore (ing.maš.) pravi interval zamene nećemo znati bez analize ulja.
    Za vaš slučaj g.Careviću se čak i isplati.
    Trebali bi da uradite (bar): viskoznost na 40 i 100 (i time imali i indeks viskoznosti), test penušanja i hemijske analize sledećih elemenata: Zn, Cu i Fe.
    Ovo je minimum (ili čak bez testa penušanja koji traži i veći uzorak inače je dovoljno 100-nak ml ili max. 200ml za sve ostalo) da bi procenili upotrebljivost ulja. Koštaće vas nekih 30 do 50€ (ne zaboravite PDV) no pokušaj da uštedite koštaće vas više (kao mene npr.). Izgleda mnogo (i jeste) ali tako vam je to kod nas inače u USA bi koštalo upola manje (baš logično?!).
    Doduše (ali to je posebna tema) jako je dobro pitanje koliko analiza zaista može da pokaže. Naravno nije sporno da će pokazati da li je ulje dobro ili ne za korišćenje ali taj podatak nije dovoljan. Ako nije već ste (bar malo) naudili motoru a ako jeste pitanje je dalje upotrebljivosti. No tu bi vam mogao pomoći. Tumačenje rezultata zahteva malo više iskustva. Ukoliko se odlučite za tako nešto morate i jako dobro oceniti kada dati ulje na analizu. Najbolje bar 2 puta (ali košta) jednom na 15 jednom na 20k km ili 20 i 25k km (M1 i C-Edge).
    Ako dajete jednom onda na većim kilometražama. Zašto? Zato što je dovoljno daleko od intervala zamene koji daje proizvođač a pre toga nema mnogo smisla.
    Sa 90% (znači mogu da se kladim) da će ulje biti O.K. čak i da će biti JAKO upotrebljivo. E tu je mala zamka jer zaključak će (sa bar 51% verovatnoće) biti da se može koristiti bar još 50% od toga no ipak treba biti oprezan te i jako dobar rezultat tretirati sa "stepenom sigurnosti" od nekih dvadesetak %.
    Naravno i vrednosti u prethodnom tekstu možete uzeti kao pouzdane ali kako kažu (svi) proizvođači ne mogu se uzeti kao "pravno pouzdane". Kako vam je vozilo praktično novo mislim da bi jedna analiza vredela.
    Za par zamena biste cenu nadoknadili jer se može ispostaviti da možete ići mnogo bliže ka 40k km a ako budete blizu granice (malo verovatno) imaćete miran san na par hiljada km manje. U oba slučaja utvrdićete (±20%) tačan (idealan) interval zamene ulja u vašem motoru i za vaše uslove vožnje a to na duži rok vredi višestruko više od cene analize.

    ОдговориИзбриши
  13. Postovani,
    koje ulje mi preporucujete za Opel Vectru 1.8, 2001, oznaka motora Z18XE. Ugradjen sekvent plin.
    Do sada je bilo GM10w40. Koliko je pametno preci na Shell Helix hx7 10w40? 90% voznje je na plin.
    Unapred zahvalan,
    stefan

    ОдговориИзбриши
  14. Poštovani imenjače (da ne cepidlačimo oko jednog slova i trankripcije istog imena),
    Preći na Shell HX7 je jako pametno. Bolje je postaviti pitanje, koliko je pametno ostati pri GM 10W-40? Shell je sigurno bolje ulje i pametniji izbor, jedino što je HX7 skuplje, ali retko kad idu i jare i pare.
    Ulje u ovom slučaju menjajte na 15k km ili 12 meseci, osim ukoliko 2/3 ili više prelazite u dugim relacijama (van grada) kada je moguće i 20k km.
    Još skuplje ali i bolje (i sa mogućnošču da unutar 1 god. ulje menjate na 20/25k km) su 5W-40 ulja. Počevši od idealnih "Gas" sintetika 5W-40 (Motul i Fuchs), preko onih koja ispunjavaju ACEA C3 pa do "standardnih" poput Mobil Super 3000, Motul X-cess ili Shell Helix Ultra.
    Prilagodite budžetu i pređenim km unutar jedne godine.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  15. malo me "plasi" cena tog Shell HX7, koji je u Tempu na akciji. Mozda je ipak bolje kupiti Mobil 10w40 u npr. Ap-sportu?
    Ili mi recite koje ulje da koristim konkretno (odnos cena/kvalitet), obzirom da vozim na TNG? Da li Ecotec motori "dobro podnose" i druge tipove ulja?
    Do sada je bila polusintetika, a na cajgeru stoji 140.000km. Hvala :)

    ОдговориИзбриши
  16. Poštovani Stefane,
    Izgleda da nisam bio jasan:
    1) Ecotec motori (od 2000. -) zahtevaju kao prvi izbor 5W-30 ulja sa GM-LL-A-025 (ili B verziju za diesel motore). Generacija motora koji vi imate zapravo solidno "trpe" PS ulja u 10W-40 uz ACAE A3 kao min. kod vas (ili B4 kod dizel motora).
    HX7 je u Tempu jesenas/zimus bio 2200din. za 4lit. to je povoljna cena a ako mislite da vam je sumnjivo niska, nije. To su verovatno još količino još otad. Doduše kurs im je išao na ruku. Originalnost? Trebalo bi da je O.K.
    Mobil 2000 jeste odlično ulje za TNG i kao PS veoma dobro ali je ista klasa (i većih razlika ne bi trebalo da bude) kao i Shell.
    Još jednom: zbog 140k km na satu verovatno da 5W-30 nije više idealno za vaš motor ali bi 0W-40 (skupo!) i (zapravo najbolje) 5W-40 ulja bila najpogodnija.
    Ako već kupujete Mobil u Ap-sportu (solidan prodavac/distributer) kupite bar Super 3000.
    Uzgred ako se dobro sećam isti prodavac drži i Motul ulja. Imate i akciju, tako da za sitne pare možete uzeti Motul 6100 (čak i za 500din.), što je verovatno najbolje ulje u 10W-40 viskoznosti a 8100 X-cess bi trebalo da je tek 600din. u MP odnosno nešto ispod 3000din. za kanticu od 5lit. Ovo je za nijansu bolje i od Mobil 3000 a kamoli 10W-40 varijanti.
    Naravno, možete ići i (samo) sa PS gde su Shell i Mobil (turski, i neka je, bar je Mobil nije falsifikat) su vam dobar izbor (verovatno najbolji) u toj klasi.
    Prilikom prelaska sa PS na sintetiku i obratno treba samo zameniti filter i dobro ocediti staro ulje (10-tak % nije ništa ako ostane). Nikakva ispiranja i slično nisu potrebna. Možete se uvek vratiti na PS ulja iz bilo kog razloga (osim cene ne vidim neki poseban) kasnije (sledeće godine i sl.).
    Dakle 5W-30 Long Lige ulja su bila obavezna za evropskih 30k km između izmena ulja. Kod nas ionako ne treba ići na više od 15-25k km zavisno od goriva i uslova vožnje, a onda je dovoljna i PS (ACEA A3).
    Nadam se da je jasnije!
    Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
  17. Do sada sam ulje menjao iskljucivo na 10.000km, a sada mogu da predjem na 5w40 i da ga menjam na 20.000km, obzirom da vozim na TNG?
    U tempu sam nasao polusintetiku Shell HX7 4lit za 1639, a Motul 2100 Power+ 1550din isto 4lit.

    ОдговориИзбриши
  18. 1) Otprilike tako. Teško je reći jer zavisi i od uslova vožnje. Ako je 80% (i više) u gradu ipak bi se ograničio na 15k km. U mešovitoj vožnji 5W40 sintetike menjajte slobodno na 20k km ali ne na više od godinu dana (ili max. ali max. 15 meseci).
    2) Shell je za nijansu bolje ulje (nešto kao Motul 4100 otprilike) a cena je više nego dobra (čak i da je bez PDV) te preporučujem. Motul 2100 Power+ je solidno ulje ali je za vaš automobil ipak (i za više od 10k km) potrebno nešto bolje kao što je Motul 6100 Synergie+ koje je takođe na akciji kod Mass-a, mada ima slično povoljnu cenu tek kada se kupi na kutiju, nešto ispod 500din. po litru).
    Sa HX7 i 6100 možete menjati na 15-18k km pa i 20k km ukoliko 50% ili više vozite van grada. Za pretežno gradsku vožnju ostanite na 12-15k km. Ipak su 5W-40 sintetička ulja malo kvalitetnija čak i od vrhunskih PS ulja. Sa 2100 bi trebali da menjate na 15k km pri mešovitoj i 10k km pretežno gradskoj vožnji (kratke relacije) jer je ona prilično zahtevna za svako motorno ulje.

    ОдговориИзбриши
  19. Pozdrav Stevo druze. Jedno pitanje isto vozim kao i Stefan... Opel Vectru, ali moja je 2004 90kw 122ks vectra c. benzin-gas
    Od skoro sam vlasnik. Bivsi vlasnik je sipao u nju Total 5w- 40.
    Imam jedno konkretno pitanje, sta ce biti ako se sipa Mobil 1 5w- 50 ulje.... Ok za ovo 5w znam da je Winter i viskoznost na hladno, a ovo 40 ili u Mobilovom slucaju 50 znaci viskoznost na toplo, vruce, trkacka vozila itd. Da li sme da se sipa i sta ce se desavati... lose ..dobro ? PS. volim da stiskam po gasu ali nisam manijak. Veliki pozdrav druze i unapred hvala na odgovoru.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Marko,
      Ništa posebno nećete dobiti ako koristite M1 5W-50.
      To ulje (svakako) može da se sipa, to nije sporno.
      To što malo "opalite" po gasu, nije dovoljan razlog za 5w-50. Mislim, motoru neće smetati ali ništa nećete ni dobiti. Ukoliko idete na Truck Day gde se malo duže i "dušmanskije" stiska gas (i brzo prolazi kroz krivine uz mnogo kočenja) i uopšte vozi kako se ne vozi na putevima, onda je to dobra ideja.
      Inače je 0W-40 ili 5W-40 sasvim u redu.
      Total 9000 je sasvim dobro ulje. Možete nastaviti i sa istim. Još bolje je (makar u nijansama) koristiti ulja kao što su:
      Total Quartz INEO MC3 5W-40. Mobil 1 ESP 0W-40 i slična (ACEA C3 u 0/5W-40).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Hvala na lepom odgovoru. Veliki pozdrav !

      Избриши
  20. Postovani,
    da li u odabir ulja za Opel Vectru C 1.8 LPG ukljucuje i Motul 8100 X-clean 5W40.... koji je isto Mid SAPS

    evo gledam i ulje Motul Specific CNG/LPG 5w-40

    imaju POTPUNO istu specifikaciju gore navedeno ulje Motul 8100 clean i ovo Motul Specific CNG/LPG... potpuno istu Tehnicku specifikaciju viskozitet na 40 stepeni pa viskozitet na 100 stepeni i ostale karakteristike.
    Znaci li to da su ta dva ulja ista i da se moze sipati i Motul Specific 5w-40 za auto gas ??

    I ako moze Vase kratko misljenje o Motul 300V Power 5w-40 ulju ( limena kutija pakovanje ) ?

    Vise Vam necu dosadjuvati u vezi ulja za Vectru, naporan sam znam, ali i radoznao. sto vise cujem od velikog poznavaoca to bolje :)
    Jos jedan VELIKI pozdrav i unapred hvala na odgovoru. Marko Zrenjanin

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Naravno i Motul X-clean 5W-40! (ista kategorija kao navedena dva, Total-a i Mobil-a). Preporuka!
      Motul Specific CNG-LPG takođe (je preporučlkjivo).
      Može i ako ne koristite LPG (TNG) već samo benzin.
      Može biti i isto ulje kao X-clean ili je greška administrativaca Motul-a (pa su dali iste podatke).
      Dešava se i drugima (Mobil 1 New Life i Turbo Diesel imaju potpuno iste podatke). Ako i nisu ista (u oba slučaja) onda su toliko slična da bitne razlike nema. Uzmite (svakako) jeftinije (psihološki bi za dizel motor malo oklevali ali ni tu nema problema).
      X-cess nije ACEA C3 ni LPG specijalizovano ALI itekako je upotrebljivo i za taj slučaj (sadržaj sulf. pepela neznatno veći od 1,0%). Zbog cene je isplatljivije pa ostaje prvi izbor (ili bar nešto od čega ćete početi).

      Избриши
    2. Motul 300V 5W-40 je odlično ulje, namenjeno za Truck Day i takmičenja. Novije generacije su prilagođenije "civilnoj" upotrebi i mogu se upotrebljavati i za "normalniju" vožnju.
      Ipak, opšte gledano, to nije idealan izbor.
      Ulje (jednostavno) nije optimizovano za sve (najrazličitije) uslove vožnje. Dakle nije uravnoteženo (izbalansirano) kao standardna ulja. Sve prednosti ovog ulja neće doći do izražaja, naročito u gradskoj vožnji.
      O.K. nema veze, pomisli li ste, spreman sam da preplatim ulje! (šta ima veze što nije idealno, ako nije loše?).
      Racing ulja uglavnom imaju manje detergenata i disperzanata (ovde u nijansama) jer nije idealno za upotrebu (trke) a čak ni posebno potrebno.
      To je manji problem jer 300V ipak nije ulje za jednokratnu upotrebu.
      Veći problem je uticaj na katalizator. Iako je kontroverzna tema (i za diskusiju) uglavnom je katalizator izloženiji "katalitičkim otrovima" (fosfor pa i cink) pri upotrebi Racing ulja i u proseku kraće traje.
      Inače svojom HTHS viskoznošću prevazilazi sva SEA 40 ulja (i 15W-40) te bolje štiti motor pri velikim naporima (slično je standardnim 5W-50 uljima).
      Može da se proba ali bi morali da ga menjate na upola manjem intervalu (ili makar 2/3) pa njegova visoka cena postaje još veči problem (dodajte još 50%). Kako god, vredi probati za Truck Day (i par hiljada km pre i nešto manje posle). Sve negativnosti su tek dugoročne a dobitak je trenutan.
      Pozdrav!

      Избриши
  21. Анониман24. март 2015. 10:11

    Postovani Stevo,
    molim Vas,mozete li mi napraviti listu od 4-5 vrsta ulja po Vama koja su najbolja za JTD modor 1.9 115ks iz 2003 godine,gradacije 5w40 osim Selenije WR a da su istog ili boljeg kvaliteta...Cini mi se da su sva ostala ulja jeftinija od nje i to osjetno...skoro duplo!Puno Vam hvala!I sta znaci taj fiatov standard 9555... N2?Srdacan pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Fiat 9.55535 N2 nije ništa specijalno, praktično je ACEA A3/B4-04 ali prilagođeno produženim intervalima zamene (i do 30 hiljada km).
      Manje-više svako 5W-40 ulje je o.k. ali za svih 30 hiljada, baš i ne.
      Doduše za motor stariji od 10 god. više od 20k km ili 12 meseci nikako Vam ne bi preporučio (ma šta sipali) a za pretežno gradsku vožnju čak i 15000km.
      Dakle ... najbolja? Recimo (ako ništa drugo zbog navedenog ispunjenja N2):
      Mobil 1 New Life 0W-40
      Shell Helix Ultra 5W-40
      Liqui Moly Leichtlauf High Tech 5W-40
      Motul X-cess
      Shell HX7 5W-40
      (upravo ova dva poslednja bi mogla biti i najisplatljivija, naročito HX7)
      Dobra ulja su i FAM Fenix Premium 5W-40 ili NIsotec Autoline Sint 5W-40, kao i Lukoil Luxe 5W-40 sintetičko ili G-energy F Synth 5W-40 (ako je po staroj ceni od oko 700din. - best buy).
      Naravno Total 9000 ili Texaco Ultra su odličan izbor. Elf Evolution 900 svakako među (naj)boljim kupovinama ... itd.
      Pozdrav!

      Избриши
  22. Poštovanje Stevo.Koje ulje da sipam u pežo 307 1.6 benzin 2004 god.presao oko 260.000 km ? Sta je najbolje molim za savet ?

    ОдговориИзбриши
  23. Ako ne troši ulje (ne "troškari") onda neko SAE 5W-40 sa PSA 2296 npr. Total 9000 5W40.
    Možda i neko sintetičko 5w50.
    Možete nastaviti i sa 10W40 a ako ima "troškarenja" ulja onda i 10W50, npr. Elf (nije ni skup). Pozz

    ОдговориИзбриши