Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

петак, 24. септембар 2010.

Panta rei


Nedostatak vremena nagomilao je više sitnih stvari koje ne stižem da ispravim.
Nisu u pitanju samo greške već se ponešto i promenilo od tekstova u kome je nešto napisano. Protiv toga se ne može boriti i zapravo dobro da je tako.
Prva stvar koju je lako primetiti je prvi tekst (motorna ulja po proizvođačima) koji je i dalje među najčitanijima ali zbog datuma pisanja i najviše prevaziđen. Nije samo što je objavljen aprila 2009. već je zapravo pisan jeseni 2008.
Tu najviše nedostaje tehničkih podataka, mada su neki naknadno dodavani ili ih ima u odgovorima ili drugim tekstovima. Druga stvar koja je karakteristična je da su proizvođači u manjoj ili većoj meri promenili imena uljima i sam asortiman. Mobil je karakterističan primer.
Ipak tekst je i dalje aktuelan i uz neminovnu zastarelost pojedinih delova prilično upotrebljiv. Ono što je važilo za Synth S važi i za "3000" ili Special i "2000". Mobil 1 je u CEE dobavljiv u malo različitim varijantama ali suština je ostala ta. Slično i za Elf, Valvoline i druge.
Kad smo već kod Mobil-a najavih tekst pod radnim naslovom "Is the Mobil still no. 1?" ali izgleda da će ga kao i aktuelnosti na prelazu iz 2009. na 2010. u vezi Shell-a i Lukoil-a, pojesti vreme.
Zato samo zadnjih par rečenica iz nenapisanog teksta (kojima sam hteo da zaključim):

"Mobil je za serije do "jedinice" nešto kao Marlboro u svetu cigareta, možda ne najbolji ali najpopularniji i zaista kvalitetan. Ima i boljih ali ne mnogo a i više je stvar ukusa. Sa M1 je ovaj brend sam vrh dugi niz godina i prava referenca koju neki dostižu ali retko prestižu (makar ne sa velikim tržišnim učešćem). Ipak "SuperSyn" je star već 8 godina i svi ga pristižu. U 2011. stiže i API SN standard. Pravo vreme za novu verziju sistema aditiva, jer ostati na vrhu može se samo uz nove inovacije."

O Shell-u sam kako na blogu tako i na CBC-u pomalo i pisao (od toga što je trebalo) a dve su stvari najvažnije a to da se izjednačio i čak prevazišao ExxonMobil u toku 2008. i 2009. što je proizvodnje ulja tiče i da drži blizu 15% dok je Exxon Mobil drugi i sa nekih 12% (mislim da je tačno 14% i 11,8% ali više napamet). Naravno da je pre svega rezultat davne akvizicije no. 5 u svetu ulja Pennzoil-Quaker State grupe u USA. Drugo značajno je rad njihovog postrojenja GTL gde se iz prirodnog gasa dobijaju bazna ulja III grupe. I pored nepotvrđenih glasina da "svemirska tehnologija" ne radi baš kako je projektovana i da ekonomski neće dati očekivane rezultate (19 milijardi dolara za postrojenje, jedna od najvećih investicija u industriji u zadnjih 10-tak godina), ovo je zaista nešto što je vrhunac tehnologije i nešto novo u svetu ulja posle niza godina.
Lukoil je preuzeo blizu 20% "offshore" rafinerijskih kapaciteta ConocoPhilips-a što je nešto vrlo značajno u ovoj oblasti. Ko još sumnja u ozbiljnost i snagu Lukoil-a nema mu pomoći. To što nemaju ulja novijih standarda posebno je pitanje i više o tome na CBC unutar "motorna ulja kroz horizont događaja" (upotrebite pretraživač).
Prista Oil je (već zapravo u vreme pisanja teksta, mada je i on pisan par meseci ranije) veoma modernizovala program i tu je razlika između napisanog i trenutnog stanja najveća te bi tu morao da se oglasim jednim tekstom i to u roku od mesec dana.
FAM je isto dodao par novih i modernih ulja te bi i on morao da dobije kraći tekst dopune. Osim toga (o tome ima u komentarima) obnovili su svoj sajt i sada je ne toliko grafički bolji (mada jeste) koliko je moderniji i suštinski bolji. Jednostavno pruža više informacija, lakše se do njih dolazi, MSDS i tehnički detalji su dostupniji (nema registracije) itd. I FAQ deo je promenjen i više je po ukusu autora (mada još ima uzdržanih stavova).
Kad sam već kod FAM-a moram da pomenem i Henkel. Malo sam (i namerno) preterao u kritici ali ako je pomoglo (he-he-he) onda je i vredelo. A mislim da jeste pomoglo. Beohemija (verovatno i zbog krize u Delti) je popustila sa jedne strane a sa druge nije uspela da se nametne u višem cenovnom rangu iako je to ozbiljno pokušala. Henkel se učvrstio na no. 2 i malo doterao kvalitet uz iste cene (mislim veće zbog kursa i inflacije ali ne više od toga). Čak je uspeo da sa Bref serijom čak zauzme i bar ravnopravno mesto sa P&G a u nekim segmentima i da ih prestigne. Kod praškova ipak ne mogu sa nedostižnim P&G brendovima ali i tu nisu "potučeni do nogu". Kod omekšivača su takođe pristigli velikog takmaca makar u odnosu kvalitet/cena.
Jeste da nema veze sa motornim uljima (samo jako indirektno) ali kad sam već spomenuo evo i malog izvinjenja jer je situacija sada za nijansu drugačija (ili mi se bar tako čini). Ipak vreme ide pa se stvari mogu odigrati i u pozitivnom i negativnom smislu. Ipak osnova kritike ostaje a to je da Mer ne može da se meri sa Pur brendom iste kompanije no to je tako i biće još neko vreme.
I na kraju ali ne i po značaju: Motul je za nijansu pristupačniji. Ostaje da su i dalje skup brend ali svaki pomak u ovom pogledu je pozitivan. Kako je npr. 6100 bio 9 do 10€ za lit. a sada se može naći i po 8,5€ (malo prodajne cene, male prodavnice) to i nije tako loše.
Uz rast kursa (kako dolara prema evru tako evra prema dinaru) većina motornih ulja je od početka godine (2010.), zapravo od oktobra 2009. poskupela za oko 15% a neka i svih 20% (u dinarima) dok je Motul tek 10-tak % ili neki manje. Ovo ga čini zaista konkurentnijim na domaćem tržištu i pozdravljam ovu politiku Mass kompanije.
Naročito mi je zapalo za oko da je 4100 Turbo Light tek 5% (otprilike) skuplji od Mobil 2000 dok je ranije razlika bila i svih 10%. Činjenica da je M2000 iz Turske (te da je zapravo u evrima jeftiniji nego Super S) čini ovu malu razliku još značajnijom. Ovo ne znači da je bolja kupovina od Mobil-a ali da je sada gotovo svejedno jer su ista klasa a razlika u ceni mala. Više je do toga koji vam je brend omiljeniji.
Iako "sve teče, sve se menja" neke stvari ostaju iste. Možda je SuperSyn na umoru, kao vrhunac tehnologije i stožer industrije, možda je i Super S postao Super 2000 X1 (ili 2) ali je Mobil polu-sintetika 10W-40 i dalje moja preporuka no. 1 za TNG i automobile iz devedesetih i osamdesetih.
I pored toga što je u ovoj kategoriji razlika u kvalitetu možda i najmanja i da ima i ulja sa boljim odnosom kvalitet/cena; čak i uz činjenicu da "rođeni brat", ili čak "brat blizanac", Esso Ultra košta nešto manje i motori ga nešto manje troše.


P.S.
Da ne bih pisao još jedan kratak tekst samo da dodam:
Tekst o prvim laboratorijskim analizama korišćenog ulja stiže "uskoro"!
Analize su gotove te samo da ga uobličim. Rezultati u granicama očekivanja mada ipak u detaljima iznenađujući. Biće vrlo zanimljivo obećavam. Koštalo (me) je bezmalo 50€ ali vredelo je svaki dinar (osim što neće skoro biti ponovljeno bez pomoći sa strane; doduše i za to postoji mogućnost no otom-potom).
Pre toga ići će samo tekst o mojoj poseti firmi Kedara d.o.o. (zastupnik i ovlašćeni uvoznik Kroon ulja). Kao što se mnogi od Vas sećaju poziv je upućen i zvanično preko bloga još u junu 2010. te iako posle par meseci (od toga skoro dva zbog toga što komentar nisam ni video ranije) "nikad nije kasno". Utisci su veoma povoljni a tekst stiže za koji dan.

11 коментара:

  1. Postovani profesore,bio sam jutros na B.Potoku(prodaja delova subotom,a vozila nedeljom)i malo sam zagledao sta se prodaje od motornih ulja...najvise ima Castrola,zatim Mobil-a,Selenie i to u pakovanju(metalna bocica)od 2l,ono od 1l nema(verovatno je mnogo tesko iskopirati)zatim Elf,Total i na kraju Viskol-a ima za izvoz...zagledao sam no.1(misim nemo da se ljutite,Mobil)i cena mu je 300din/l(10w40 ili 2000)...posto sam zagledao,ne bih li zapamtio kako izgleda falsh,prodavac mi gotovo ljutito gura kanticu Mobila od 4l i kaze daj 1000din i nosi(jedva sam ga iskulirao)...nije stvar sto se pravi u Turskoj,vec sto se mnoooogo kopira...za divno cudo nisam video Valvoline pa ni ono belo za turbo diesel(bice da su se Sapcani malo smirili)...veliki pozdrav i svako dobro

    ОдговориИзбриши
  2. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  3. Hvala Legendo!
    Kao po običaju "pogađate mi misli" jer baš sam hteo na CBC-u malo ne toliko o originalnosti direktno ali indirektno preko toga koliko MORA da košta dobro i originalno ulje. Biće za koji dan (nedelju).
    U tekstu sam zaboravio da stavim "Pravljen u Nemačkoj ili Turskoj, zvao se Super S ili Super 2000 X1 ... i dalje je preporuka no.1 ... itd."
    Zaista nije problem sa Mobil uljima što se prave u Turskoj dokle god su original!!
    Ne čudi me što ima najviše Castrol-a (najskuplji je u proseku).
    Nemam zašto da se ljutim, jeste mi Mobil omiljena marka (od velikih, da se ipak razumemo, u suštini više čak volim neke manje brendove ali nisu toliko dospupni ili nemaju takav odnos kvalitet/cena te ih manje spominjem i preporučujem) i čak moram povremeno da je branim (ovo samo kod nas ima) ali sve i da nije ostaje činjenica da problem sa Mobil-om ali i bilo kojim renomiranim proizvođačem može (i najčešće je) biti samo u slučaju kopije.
    Preporuka je naravno za originalno ulje.
    Za 300 din./l(10w40 ili 2000) nema šanse da ste dobili original (ili 1000din. za 4 lit.), toga nema ni na vratima fabrike (ili možda baš toliko za ceo šleper, bez svih ostalih troškova).
    Nije loše da ovde (ili još bolje na CBC-u ili najbolje isti tekst na oba) iznesete glavne detalje u smislu kako izbeći lažnjaka.
    Pozdrav!

    Komentar je imao par grešaka pa je zato obrisan inače je bio identičan ovom.

    ОдговориИзбриши
  4. Postovani profesore,veoma je tesko reci sta je original a sta ne...ta bocica mobila je potpuno identicna originalu(mislim na onu koju prodaje Platner)...doduse nema nalepnica uvoznika na Mobilu,a na Total uljima pise uvoznik Dvaen(nema na svakoj,samo na pojedinim-verovatno zaboravili da skinu)...ja licno izbegavam da kupujem ulja koja postoje na auto pijaci i to mi je neka vrsta dokaza originalnosti...recimo seleniu gold kupujem iskljucivo u metalnoj bocici od litra(iako mi svi prodavci predlazu da je jeftinije pakovanje od 2l)...smatram da je tesko,ono barem neisplativo praviti metalnu bocicu,dok var na onoj od 2l ne bi trebalo da je komplikovano napraviti...po mom misljenju trebalo bi se drzati manje poznatih proizvodjaca(barem ovde u Srbiji) i gadjati na Havoline texaco ili jos bolje Kroon,iz razloga sto je u Srbiji ulje samo Castrol i Mobil a auto wagen,bmw ili mb(ja sam pre za hondu ili eventualno toyotu)...Motul ulja bi trebalo da su original,mada im je cena u inostranstvu(Deutchland)mnogo niza u odnosu na druge poznate marke(mislim Castrol)...takodje u servisima ne treba kupovati ulja(nece vas oni mnogo prevariti)ali u bocicama od Castrola 10w40,prodaje se neko Belgijsko ulje iste gradacije(zelena bocica,nisam ga vidjao u slobodnoj prodaji nigde)...prica je sledeca:dolazi decko sa polom i donosi 4l Castrola,sipaju mu u auto,decko placa i odlazi...5min nakon toga,dolazi lik sa audijem a4(u medjuvremenu oni pune prazne Castrolove bocice sa tim belgijskim uljem)i kazu vlasniku audija imamo Castrol po ceni xx i imamo optimu po ceni xy...gospodine mala vam je razlika u ceni a kvalitet neuporediv...nasuli su mu ono belgijsko pod imenom castrola,jos je covek i castio...ovde u zemji Srbiji sto manje znas i vidis manje te glava boli...veliki pozdrav

    ОдговориИзбриши
  5. ovo mi je zvučalo pomalo paranoično,ali nestanak lukoil luxa 5w40 polusintetike na jednoj njihovoj pumpi u roku par dana mi je bilo krajnje sumnjivo,odmah sam pomislio da je neko sve otkupio,verovatno neki serviser,mislim da mnogi koji nipodaštavaju lukoil,pristu,fam i ostala dobra pristupačna ulja ta ulja naveliko sipaju svojim mušterijama pod firmom castrola,shella,mobila...i svi zadovoljni,kupac jer je dobio kvalitetno i odgovarajuće ulje,a serviser profit...

    ОдговориИзбриши
  6. Poštovani "legendo" i "kristina990",
    Iako ne mogu da tvrdim niti da navedem primer (konkretan) sasvim je sigurno da se u većoj ili manjoj meri u servisima radi kao što ste naveli.
    Ovo je naravno prevara. Ljudi i kad nemaju razloga za većim kvalitetom treba da dobiju plaćeno i tu nema razgovora (na stranu i zakon koji isto kaže).
    Dakle, svako može da uradi i na svoju štetu (i kupi skuplji brend, makar mu ne bio neophodan) ali ne i da se to uradi bez njegovog znanja.
    Pametni ljudi rade kako je naveo "kristina990" i svi "zadovoljni". Neznanje je blaženstvo.
    Falsifikatori koji tako rade su oni koji najduže ostaju u poslu (iako naravno imaju manji profit po proizvodu). Ako su pravi hohštapleri gledaće da i izgled ulja bude sličan kao i kategorije i teško će ih neko provaliti.
    Najgori slučaj je ipak kada se čisto bazno ulje ili ulje nekoliko kategorija niže prodaje kao original (ili sipa u servisu) jer može doći i do kvara motora. Čak i samo jedna klasa kvaliteta niže (što neće odmah da se pokaže) negativno utiče na motor.
    Žalosno je da ovakvih pojava ne samo da ima nego i da su jako raširene. Šta reći? Pazite gde kupujete ulja jer kao što legenda kaže teško je po izgledu razaznati koje je pravo.

    ОдговориИзбриши
  7. Ako covek hoce da mu se odrzava auto kako valja,vremenom pocne i da se druzi sa mehanicarima...ko se pokaze kao dobar,imam obicaj da mu odnesem domacu mucenicu...mogu da popijem kad je prilika,mogu i jednu s nogu,ali mi to ne predstavlja nista...majstori posebno vole dobru rakiju i onda moze i jeftinije i preko reda...a onda se opuste,puste te da sam trazis delove(polovno)naravno,po njihovim magacinima...postanes deo inventara(cesto u servis dovozim vozila lepseg pola)i onda se ponasaju isuvise slobodno...odatle potice i prica o castrolu i belgijskom ulju...cilj mi je da ljudi obrate paznju ili da sami menjaju ulje...

    ОдговориИзбриши
  8. Naravno!
    Zameniti ulje? Zaista ništa lakše! Treba Vam zapravo samo 2 ključa (jedan i nije ključ nego skalamerija sa lancem za odvrtanje filtera), na inernetu ima toga za razne tipove automobila a uopšteno i dovoljno na sajtovima proizvođača ulja (Total, Castrol ...).
    Trebalo bi da ima i u uputstvu za automobil.
    Naravno kanal je poželjan (mada ne i neophodan).
    O.K. možda i nemaju svi uslove ali može kod bilo kog majstora gde možete da pratite proceduru i bar ruke upola od bilo kog velikog (ovlašćenog naročito) servisa. Bar ste sigurni šta vam je u motoru.

    ОдговориИзбриши
  9. Sa nestrpljenjem očekujem izvještaj o korišćenim uljima.
    Pošto se pomenuo Motul, moram istaći da sam motul 5w40 našau u PG po cijeni od 22-23eur za 2l. Prodaje se u tim kanticama. To mu dođe onda oko 11-11,5eur/l što za ovu klasu nije nikako malo.
    Što se tiče originalsti ulja, tu se nikada ne zna, naročito na auto pijacama i auto radionicama. Ali postavljam pitanje zar još uvijek neko kupuje na tim mjestima!? Mislim da su se sada izdvojile ove veće auto kuće/prodavnice koje vjerovatno posluju sa provjerenim firmama, tako da ne vidim zašto bi uzimali kod gore navedenih, ako dosta sigurno možemo pazariti kod ovih provjerenijih. Na kraju tu je uvijek LUK oil :)))

    ОдговориИзбриши
  10. Evo i najnovijeg izvjesta koji govori da je MOL izabrana za najbolju kompaniju u Evropi.

    http://www.cafemontenegro.com/index.php?group=25&news=136134

    ОдговориИзбриши
  11. Legendo,
    Kao što me je podsetio Aleksandar (putem mejla) i iz prve ruke proverio, JAKO DOBRA AMBALAŽA može da bude i original i to komplet sa sve uljem.
    Odakle onda tako povoljne cene? To su ulja kojima je (uslovno ili stvarno) istekao rok trajanja (3 ili 5 godina) i koje je komplikovano vraćati ili dalje obrađivati.
    Kao što kaže Aleksandar uglavnom su sa etiketa obrisane (ili istrugane) informacije o datumu proizvodnje. Ipak Mobil ima to i utisnuto na kantici pa se lako može proveriti.
    Izgleda da je pošteno, 4 ili 5,5 godina staro ulje po sniženoj ceni a još može da se koristi.
    Treba obratiti pažnju da nije etiketa izbledela jer to znači da ulje nije bilo pravilno lagerovano i da je dosta provelo na otvorenom od čega čak i mraz nije strašan ali sunce jeste pa čak i neprovidna (i debela) PE ambalaža može samo delom i kraći period (godinu dana recimo, baš otprilike) da odoli.
    Ipak nikada ne možete biti sigurni. Ostaje savet da se takva mesta za kupovinu ulja izbegavaju.
    Znači:
    Pumpe kod "pumpadžija".
    Proverene maloprodaje (preko distributera i ovlašćenog uvoznika) za ostala ulja.
    Domaća opet na pumpama ili ista provera kao za strana.
    I opet što veća i uglednija pumpa to bolje, ozbiljnija trgovina isto, veliki sistemi takođe (iako mi to ne ide da se kupuju namirnice i ulje u istoj radnji), zanči što veći ili bar ugledniji trgovci obično i bolje iako ne uvek.
    Otvorite četvoro očiju!

    ОдговориИзбриши