Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

четвртак, 21. јануар 2021.

Millers Oils


Jedno od NAJ imena industrije maziva u Evropi. Pravi primer porodične male do srednje velike kompanije ili za oblast čak manufakture u najboljem smislu te reči. Kao velika zanatska radnja. Ovo podrazumeva malotonažne šarže uz potpunu kontrolu kvaliteta i vrhunsko praćenje uz brz odgovor na zahteve distributera (u krajnjoj instanci – kupaca). Praktično je proizvođač sa NAJDUŽOM tradicijom UOPŠTE. Iako je Valvoline stariji brend, on je samo to – brend, ali ne i jedan proizvođač. Motul-ova istorija se proteže još duže ali niti je isto ime brenda niti je isti proizvođač.

Millers Oils kao proizvođač i brend postoji još od daleke 1887. godine  i već broji 134-tu! Ovo je samo godinu dana manje od npr. Coca-Cola brenda pri čemu je i on prošao trasformaciju i nema tako neprekidnu istoriju. Kapa dole. Ovo je (po meni a i uopšte) veća garancija od bilo kod sertifikata (odobrenja), jer tako nečim se nije igrati (nedostižna istorija i renome). Internacionalno su poznatiji su po rezultatima u motosportu gde 2007. uvode Nanodrive tehnologiju, koja je nedavno primenjena i za putnički program (EE – Energy Efficient serija ulja). O ovome u posebnom tekstu, a samo da napomenem da je ovo specifičnost koja ih odvaja od svih standardnih ulja premium klase. Slično ima samo još par manjih kompanija (uz mnogo veće cene) i tek donekle Liqui Moly ali više kroz aditive nego gotova ulja (i opet po uporedivim cenama).

Trkački program je baš bogat i sastoji se od ulja na bazi estara (kombinacija više vrsta) što ih čini sličnim Motul v300 iz najboljih dana (pre prilagođavanja „civilnom“ sektoru) ili Elf (i drugim) pravim trkačkim uljima. Ovo je takođe posebna tema.

Millers Oils su nešto kao „best of UK“ (napravljeno u Ujedinjenom Kraljevstvu i nigde više) i dugo su favoriti npr. Opie Oils kompanije (koja prodaje izabrana ulja i na net-u su više od pukih trgovaca, jer imaju natprosečnu tehničku podršku). Kod nas (i šire u regionu) su do skora bili egzotika i više poznata „po čuvenju“ nego iz prve ruke. Nešto se nabavljalo preko net-a a sada već ima i nekoliko distributera u okolini (npr. Bugarska, Mađarksa, Rumunija ... ). Uopšte, više su (istorijski) bili vezani za samu matičnu zemlju i engleske kolonije, uz prisustvo kod entuzijasta i sportista u većim državama Evrope. Naravno, tu su i mnoge bogate zemlje Zaliva kojima premium cena nije nikakav problem (a traže vrhunski proivod). Ovde je red i da pomenem da Millers ulja i nisu tako preskupa, tj. da su baš u UK negde na nivou Castrol-a ili bar „tu negde“ što je postala „ciljana cena“ i za druge slične brendove (npr. Motul, koji se proširio toliko da se ne proizvodi samo u Francuskoj, što samo po sebi ne mora da bude loše, ali gubi titulu „one and only“ (proizvodni pogon)). Dobro poređenje je i Ravenol koji je takođe jedan od retkih iznad premium brendova (makar za svoja „PAO“ bogata ulja), ali za takva ima i cenu koja je znatno iznad premium brendova (naročito u matičnoj državi, Nemačkoj).

Ostalo, uopšteno o brendu (proizvođaču), u posebnim tekstovima (nadam se bar još jedan u toku februara).

Da ne dužim, prelazim pravo na motorna ulja i to za automobile.

Millers u proizvodnom programu ima tri serije (kategorije) proizvoda. To su:

EE serija (već pominjana), gde se koristi i NANODRIVE tehnologija aditiva,

Trident serija (pre svega namenjena servisima) i

XF serija ulja (glavna i namenjena najvećem krugu potrošača).

Za sada samo o ovoj poslednjoj (u prvom tekstu).

XF serija ulja

Pre predstavljanja ovih ulja još jednom da napomenem. Millers ulja su pravljena u UK i prodaju se kao takva i tamo i ovde (bilo gde).  To se mora uzeti u obzir prilikom odmeravanja cene, jer takva ulja su uvek skuplja (i zbog same proizvodnje ALI pre svega transporta) od onih koja su „Made in EU“ (obično Istočni deo iste). To je jednostavno tako (i mora biti). Iako su razlike u kvalitetu u nijansama ipak su na strani takvih ulja, a to košta (sigurno neproporcionalno razlici u kvalitetu ali svakako je jedino za one koje traže više od pukih ispunjenja industrijskih standarda). Uzmite kao dobre primere Kroon (Holandija), Mobil 1 (Francuska, eventualno Italija), Castrol (sa različitim cenama, pa pogađajte odakle je koji, dodatno zbog visoke cene najkopiranije ulje, mada se to može izbeći ali se morate dobro naoružati informacijama), Motul (naročito dok je bio isključivo iz Francuske) i slično. Pa ni Total/Elf nema baš iste cene na celom kontinentu, kao ni Shell a smanjenju cene svakako doprinose pogoni u zemljama Istočne Evrope.

XF serija je (jako) optimizovana da se sa minimalnim brojem ulja zahvati što veća korisnička grupa. Međutim, pokriveno je skoro sve. Ovde postoje čak i ACEA C1, C4 i C5, što nije baš očekivano i više je za Trident seriju (gde ih takođe ima) i što većina proizvođača pokriva servisnom („professional“) serijom.

XF Premium Engine Oil C3 VW 5w30

Ovo je primarno VW 504/507 ulje u SAE 5W-30 gradaciji i kao takvo pokriva najveći broj vozila VW grupacije u XX veku. Dodatno je pogodno za mnoga BMW vozila (prve decenije XXI veka) i Mercedes vozila (svim sa MB 229.51 zahtevima). Drugim rečima, ulje za nemačku automobilsku industriju! Ili, ono što će se najviše koristiti kako na tlu Evrope tako (i još više) u oblasti Istočne i Jugoistočne Evrope.

Ovo ulje nema zvanično MB 229.51 ali možete smatrati kao da ga ima (će ga brzo povratiti) jer je ovo praktično isto ulje kao doskorašnje XF Long Life čiji je sertifikat još uvek važeći (ali je, verovatno, zbog promene imena, potrebno da se updejtuje). Kako god, ovde i napomena da Millers za mnoga svoja ulja garantuje da su upotrebljiva za pojedina odobrenja (konkretno za pojedinačna ulja), a za neka je to posredno (tj. morate kontaktirati njihovu tehničku službu). Ne bi trebalo da je veći problem jer je poznato da manje i srednje kompanije imaju taj problem da sertifikuju sva ulja (i u svim varijantama). 100% je da ono što Millers potpiše na etiketi važi kao da je i sertifikovano (zaista ne sumnjam u to). Dodatno to što odobrenja kod većine (trebalo bi svih) vozila nisu obavezna (nego odgovarajući ACEA standard), a posebno Van garantnog roka (gde zaista jeste i zakonski, van njega nije po EU zakonodavstvu). Kako god, VW 504/507 je ovde zvanično te pokriva i većinu drugih (starijih) odobrenja VW grupacije. Kao jedno od najstrožijih ono dodatno garantuje i ostalo navedeno na etiketi (a i šire).

Tehničke karakteristike: Nisu dostupne, tj. Millers navodi samo spec. gustinu, viskoznost na 100 °C i flash point (i to kao „>200 °C“). Tako da nisu od značaja (javno dostupne).

Kako god, smatram ovo ulje samim vrhom (u samom vrhu) evropske produkcije. Za vlasnike VW-a Audi-ja, Škode te Seata, evo pravog „osveženja“ ako im je dosadio Castrol (i drugi Mejdžorsi). Sigurno ne zaostaje ni za jednim od zvučnih imena a verovatno ih u nijansama i nadmašuje. Kao i većina iz serije XF ovo je ulje sa znatnim sadržajem III bazne grupe ulja. Koliko? Izgleda (ipak) „manje od 50%“ (ukupno a i u baznom ulju, računajući da je paket aditiva rastvoren u baš takvom (SHC) baznom ulju). Na ovo ukazuje i javno dostupni (bravo!) SDS, po EU modelu (ipak je pisan dok su još bili članovi, konkretno 2020., mada mislim da će zadržati dobru praksu i na dalje). Tamo kaže da je takvih ulja 30-50% (ukupno u ulju). Osatak bi mogla biti estarska ulja jer se PAO obično navodi u SDS-u (vidi dalje u tekstu, za sledeće ulje). Ovo bih ipak morao da proverim, naročito iz prve ili druge ruke, pa se ograđujem koliko je to tačno; čim saznam više objavljujem informaciju.

XF Premium Engine Oil 0w40

Jedno od takođe široko upotrebljivih ulja. Nije za DPF jer nije ACEA C3, već ACEA A3/B4. Kako se naglašava upotrebljivost za A3/B3 posredno je preporučeno i za TNG pogon.  Zvanično je odobrenje Poršea (Porsche A40) što je još jedna način da se naglasi da je odlično ulje za sportske automobile koji se mogu registrovati i gde je 0W-40 jedna od preporučenih (ili default) viskoznih gradacija. Tu je još i API SN kao i nivo kvaliteta za upotrebu gde se traži Ford WSS-M2C937-A, MB 229.5 i Renault RN 0700/0710 što samo potvrđuje veliku sličnost sa (npr.) Mobil 1 New Life 0W-40. Unazad izspunjava i BMW LL-01 i LL-98, MB 229.3 i 229.1 i mnoge druge (Fiat 9.55535 Z2 i M2, GM-LL-A-025 i GM-LL-B-025) čime je osim modernih motora iz poslednje decenije (pretežno benzinaca iz tog perioda jer nije za motore sa DPF) preporučljivo za period otprilike 1995-2005 ili do '07 ili '08, uključivši praktično sve benzince i mnoge dizelaše gde je 0W-40 preporučeno ili makar dozvoljeno (ili gde je 5W-40 default a u dobrom su stanju). Ipak, ako kod benzinaca neće biti problema, kod dizela treba obratiti pažnju jer nije za npr. VW 505.01 zahteve (PD VW motori). Posebno treba naglasiti da je pogodno za mnoge motore proizvođača iz Azije (Japan i Južna Koreja, pre svega), npr. Honda benzinske motore gde je default 0W-20 do 5W-40. Proizvođač napominje primenu kod hibrida kao i kompatibilnost sa bio-gorivima (bio dizel i etanol), doduše nije naglašeno na koja se konkretno misli ali TNG, BD7 i E10 se podrazumevaju (kao dan).

Ovde je u SDS-u naglašeno da sadrži PAO i to u konc. 10-30% (čitaj 20±5%) u celokupnom ulju, što bi moglo da bude približno isto ili neznatno manje u baznom ulju kao i bazna ulja III grupe (ukupno 30-50% od čega deo u paketu aditiva). Po ovome je jako slično baš Mobil 1 (ako ne sadrži deo estara) što u ukupnom zbiru i nije loše jer ni cenom bitno ne odskače (a uz makar malo estara daje i više na sličan novac).

XF Premium Engine Oil C3 VW 0w30

SAE 0W-30 verzija prvo navedenog. „Mlađi brat“ verzije 5w30 sa identičnim ispunjenjem VW 504/507. Možda „mlađi“ (noviji) ali svakako moderniji. Ima, doduše, suženu oblast primene koja se odnosi prvenstveno na VW motore. Modernije kojima je VW 504/507 podrazumevan traženi standard (default kvalitet) a default viskozna gradacija 0W-30. Naravno, upotrebljiv je i šire ali to Millers posebno ne naglašava (sve gde je ACEA C3 dovoljno, tj. traženo). Zbog SAE 0W-30 gradacije upotrebljena su i PAO bazna ulja (ili bar jedno od njih) u koncentraciji slično prethodnom. Bilo da u oba 504/507 ulja ima ili ne estara ovo je svakako kvalitetnije zbog dodatnog sadržaja sintetičkog PAO. Uz API SN posebno može biti zanimljivo „Hondašima“ i to iz oba tabora, i benzin (0W-20 default, API SM ili SN zahtev) i dizel (0W-30 default i API CF ili ACEA C3 zahtev).

XF Premium Engine Oil C5 VW 0w20

Ulja koja su primarno za VW motore imaju još jednog člana. Ovo ulje je ACEA C5 i ima zvanično VW 508 00 / 509 00. Time je određeno i primarno tržište. Ispunjava i Porsche C20. Ulje je na bazi III/III+ bazne grupe (možda i GTL) što je za ovakva ulja uobičajeno (manja apsolutna viskoznost daje i takvim indeks viskoznosti od 140 ili više pa se smanjuje potreba za PAO i/ili estrima; dodatno, bogat paket aditiva „pegla“ sve ostalo). Iako nema čak ni PAO a estara (eventualno „začinski“) zbog sastava aditiva (koji se naslućuje i iz SDS-a) je vrhunsko pri čemu nikako nije konkurencija ostalim VW uljima. Ovo ulje je maksimalno prilagođeno sve popularnijem hibridnom pogonu.

XF Premium Engine Oil C5 0w20

Ulje slično prethodnom. Praktično je identične osnove uz nešto drugačiji paket aditiva.

Zvanično ima sledeća odobrenja: BMW Longlife-17 FE+ i Opel/Vauxhall OV0401547 (Dexos 2 i Dexos D) te ispunjava ACEA C5. Nivo kvaliteta je i za API SN Plus RC, SN Plus i SN te ILSAC GF-5.

Kako proizvođač još navodi, pogodno je za: API SM, BMW LL-14 FE+, Fiat 9.55535-GSX i DSX, MB 229,71 i još mnogo drugih (videti u TDS-u).

XF Premium Engine Oil C5 Eco 5w20

Zaokružuje ultra moderan pristup Millers-a. Jedno od retkih SAE 5W-20 ulja, ACEA A1/B1 i C5, API SN RC i SN. Pre svega je Fore WSS-M2-WSS-M2948-B i A ulje („priznato“) kao i Jaguar Land Rover STJLR.03.5004. Nije zvanično ali kao da jeste i Chysler MS-6395, Ford WSS-M2C925-a i B i na kraju ali ne i po značaju Fiat CR1. Mala razlika u viskoznoj gradaciji na primer spasava mnoge vlasnike Jeep brenda traženja potrebnog ulja (ali i druge gde je 5W-20 default).

XF Premium Eco 5w30

Malo viskoznija varijanta prethodnog. Ovo je ACEA a5/B5 ulje uz API SL te zvanično Ford 913D i sve što uz to ide (Fiat G1, RN0700, ACEA A1/B1, itd.). Jedno od (naj)boljih u ovoj kategoriji, ali ipak ne i PAO/estar sintetičko već na bazi III i/ili III+ bazne grupe.

XF Premium C4 5w30

Je prvenstveno ACEA C4 ulje i Renault RN0720. Dakle namenjeno pre svega Reno vozilima, kao i Mercedes i Nissan koji koriste njihove motore. Millers navodi i Fiat S4. U svakom slučaju ulje bi moglo da se koristi i za ACEA C3 zahteve što je generalna preporuka za one koji traže više (od neophodnog ... makar i u nijansama).

XF Premium Engine Oil C2 0w30 i 5w30

Ova dva ulja zadovoljavaju ACEA C2 standard. Prvo (0w30) je za PSA B71-2312 a drugo za PSA B71-2290 zahteve (default). Dakle pre svega za motore PSA grupacije. Za 0w30 verziju Millers potpisuje (jemči, „underwrites“) da je pogodno i za BMW LL-12 FE. Dodatno je i za Fiat GS1 i DS1. Kod drugog je obezbeđen nivo kvaliteta Fiat 9.55535-S1. I tu je sve jasno, za oba ova ulja.

XF Premium C1 5w30, kako mu i ime kaže, je pre svega ACEA C1 ulje, te pogodno za pojedina Jaguar, Ford i Mazda vozila (pre svega ali ne i isključivo). Ispunjava Ford WSS 934 a te Jaguar Land Rover „... .5005“ a pogodno je za JASO DL-1 zahteve.

XF Premium 0w16 je specifično ulje pre svega namenjeno novoj generaciji hibridnih vozila (prevenstveno japanskih proizvođača i tek u novije vreme drugih iz Azije).

XF Premium C2 Eco 5w30 i LSPI 5w30 su još specifičnija ulja za posebne namene (vozila), manje zastupljenih u pasivnim krajevima. Zato ne bih mnogo o njima.

XF Premium Engine Oil C2/C3 5w30

Moja omiljena vrsta ulja ACEA C3 uz ispunjenje svega (sem HTHS) za C2. Ovim se kvalifikuju i za ACEA C2 zahteve za vozila van garantnog roka i uopšte takva vozila starija od 5 god. ili sa više od 100k km. Naravno, primarna je upotreba za ACEA C3 default ili za odobrenja koja se naslanjaju na ovaj standard. Njihov broj je veliki. Počnimo od zvaničnih odobrenja a to su BMW LL-04 i MB 229.52 (sjajno!). Ovo znači i BMW LL-01 te MB 229.51, kao i 229.31 (naravno i 229.5 ili 226.5 i 229.3). Tu je još i Opel/Vauxhall OV0401547 (Millers-u je ipak primarno tržište Ujedinjenog Kraljevstva). Ovo posredno znači i Dexos2 kao i GM-LL-A(B)-025. Millers naglašava i PSA B71-2290 za vozila pre 2014, Fiat S1 i S3, API SN, RN 0700/0710 i VW 502 00 / 505 01 što obuhvata i starije 505 00, 500 00 i 501 01, ali za sva tri samo do 2018 (iskreno to je VW-ovo komplikovanje bez potrebe (iz tržišnih razloga), do mere da liči na puko iživljavanje ili makar “iživljavanje”). Jedno od najšire upotrebljivih iz game te za svaku preporuku.

XF Premium Engine Oil C3 5w40

Uz prethodno i VW 5w30 verovatno ulje koje će se naviše tražiti na tržištu Srbije i okolnih zemalja. Izuzetno upotrebljivo. Iako nije zvanično ovo ulje ispunjava niz standarda i odobrenja kao što su:

API SN/CF, BMW LL-04, Fiat T2, S2 i GH2, GM Dexos 2, sve gore navedena (kod prethodnog ulja) VW-a odobrenja + VW 511.00 i sva gore navedena MB i Renault, te Porshce A40. Zvanično ispunjava ACEA C3 i Porsche C40. Ovo je primarno ulje iz programa Millers-a za PD VW motore (mada je i prethodno o.k. ali za one sa više km, ovo u maloj prednosti). Dobar je izbor čak i za ACEA C2 motore sa više od 10 god. ili 200k km. Zbog C3, pogodno je i za DPF kao i novije generacije katalizatora za benzince (za Euro 6 motore).

XF Premium Engine Oil 5w50

Nestandardno ali odlično ulje u viskoznoj gradaciji 5w50. Uprošćeno rečeno – to je viskoznija verzija 0w40. Ispunjava ACEA A3/B4 i API SN. Pogodno je za: starije A3/B3 zahteve (uključujući TNG i “bio” goriva), API SM i SL, kao i sledeća odobrenja: Ford 931-C, MB 229.3 i 229.1 i Porsche A40. Posebno se preporučuje za tjunirane modele motora sa 5w40 default-om, i uopšte za “nabildovane” sportske modele kao što su: AMG, Caterham, Cosworth, Mustang i mnoge druge, uključujući i azijske sportke modele. Dobro je i za nižerazredna takmičenja, naročito Reli, amaterske sportske aktivnosti (na stazi) i slično. Naravno, “melem” je na “ranu” 5W-30 i 5W-40 zahtevima ako motori počnu da troškare ulje.

XFE 10w40

Nije punopravni (sintetički) član XF serije (nema ga u opštem katalogu za XF) ali svakako zaslužuje pažnju jer je 10w40 nešto što se najviše koristi u pasivnim krajevima (Balkana i okoline). Po osnovnom nivou kvaliteta (API SL/CF i ACEA A3/B4) i sastavu (iz SDS) je klasično PS (polu-sintetičko) ulje ove kategorije. Zanimljivo je da Millers za njega daje više podataka nego za XF seriju ali su i te tehničke karakteristike tek okvirne. Ima idealan (za 10w40 ulje) indeks viskoznosti od 155, a nešto je „ređe“ od prosečnog (13,7 u odnosu na 14,4 na 100 °C). Millers navodi očekivana ispunjenja: VW 505.00, RN 0700, MB 229.1, ALI i VW 502.00 što još uvek ima mali broj ulja u visk. gradaciji 10W40 (i uopšte polu-sintetičkih). Tako da je vrlo dobro ulje za sve navedene zahteve ali posebno za starije motore sa 5W-40 default-om. Isto to može i 5w50? Da, ali po većoj ceni. Dodatno, 10w40 može i za novije motore sa 5w40 default-om, naročito u Renault mašine gde je alterativni izbor. Odličan izbor za Fiat-ove motore sa kraja prošlog i početka novog veka (188 serije) sa 10w40 default-om (npr. Punto III 1.2).

Ostaje da napišem bar još dva teksta (EE serija i motociklistička ulja i menjačka ulja Millers-a). Možda i tekst o Trident seriji, koja je primarno servisna. Za prva dva ću pokušati da to bude u narednih mesec dana.

I na kraju ali ne i po značaju (što bi rek’o čika Šekspir):

Namerno sam potencirao odobrenja o kojima Millers donekle vodi računa. Međutim, politika kompanije je zajednička udruženju nezavisnih (manjih i srednjih) proizvođača maziva u EU, a to je da su approval-i jedino bitni za vozila u garanciji. Da je to tako, podsećam i na tekst sa početka 2013. (pre 8 godina):

http://motornaulja.blogspot.com/2013/02/nezvanicno-nista-licno-unofficial.html

Millers Oils je odnedavno (pa dobro, ima tome više meseci, možda i cela godina) u ponudi u kompaniji Mass.

Čuo sam se sa gospodinom Isakom, dobio par informacija, ali još uvek opšteg tipa. Mass ostaje uvoznik i distributer Motul-a, ali dopunjava program i sa Millers-om za koga je (kao što i na sajtu piše) uvoznik i distributer, a na Facebook-u i detaljnije:

MASS Company je ekskluzivni zastupnik ovog dobro poznatog britanskog brenda za Srbiju, Hrvatsku, Crnu Goru i Bosnu i Hercegovinu.

Lepo.

Da li je sam sebi konkurent (budući da Motul i Millers ciljaju isto ili slično tržište; i to po sličnim cenama)?

Isak kaže da negde dopunjuje a ponegde i nadograđuje ponudu sa Millers-om. Zanimljivo.

Lično mislim da Millers zaslužuje da se nađe i na ovim tržištima, te ponudi priliku ljudima koji „traže više“ (od pukog ispunjenja standarda ... btw. kad hoćete da problem ne bude rešen, zaklonite se iza standarda ... kao čuveni sa TNG-om na tržištu Srbije (nadam se posle „Duboke prerade“ („DEEP OIL REFINING PROCESS”) konačno rešen)).

Ne samo „koji traže više“, nego i oni koji ne žale da pljucnu koji dinar više (čak i od npr. Castrol-a), pravilno rezonojući da je trošak ulja „kap u moru“ (u odnosu na gorivo, naročito benzin, te ostale troškove održavanja, računajući i skupe „ruke“). Na kraju krajeva, mnogi su se i zamorili od Castrol, Mobil, Shell ulja ... ili samo žele ulja proizvedena na Zapadu (Evrope) za tamošnja tržišta (sve ih je manje). Ili žele veliko ime sa samo jednim pogonom za proizvodnju (Motul bio na počektu postojanja bloga, više nije; Kroon je bio jedan od retkih, kao i par brendova iz Nemačke). U redu, bilo je par posebnih ulja (Kroon, Ravenol) čija cena nije bila niska, ali „Zapad za Zapad“ – pa i nije moglo biti najjeftinije. Total je verovatno sad i od pre par godina najbolja kupovina ali mnogima smeta poreklo (obično Rumunija), iako su razlike u nijansi nijanse. Dakle, ako hoćete jako ime sa Zapada, cenovno u vrhu (i na tom Zapadu), što povlači sigurno visok kvalitet i posebnu sigurnost, eto možda i no. 1 imena. Ravenol jeste dobar, ima mnogo ulja na PAO osnovi ali nije mnogo jeftiniji. Dodatno, ipak je relativno novo ime u svetu maziva. Ili Bizol iz Nemačke ... sve najbolje o njima, ali ipak su (tek) „new kids on the block“ (ako ništa drugo prilično nepoznat brend sa jako kratom istorijom). Skoro vek i po (tačnije vek i trećina) duga istorija, te rezultati sa trkališta i pozitivna iskustva na veoma zahtevnim (čitaj – skupim) sportskim modelima, pre svega u UK ali i širom Evrope a poslednjih par decenija i sveta, jeste nešto što čini vrhunski brend. Skupo? Pa i Apple je skup (a možda i nije najbolji), Samsung je takođe osetno skuplji od no. 3 Huawei-ja ili Xiaomi-ja istih ili sličnih karakteristika (pa i malo boljih), pa se opet čak i na siromašnom tržištu kao što je naše (i šire Balkana) prodaju jedva malo manje. To je cena brenda. Jedino što se ulje ne vidi ... ali ako već kupite dobar Audi, BMW ili bilo koji „mišićav“ model, šta znači ušteda od 10-tak € pri promeni ulja?

Millers makar vredi probati, a ko proba, rado će mu se vraćati i čuditi se kako tako mali proizvođač ne samo da može na crtu najvećim imenima industrije, nego da ih čak i nadmaši, makar u nijansama ... i da (makar malo) višu cenu drži već decenijama na tržištima koja su kud i kamo škrtija od Balkanskih (ona Zapadna, gde je svaki evro kao ovde 10, i pored višeg standarda).

22 коментара:

  1. Nakon duže pauze odma u "sridu". Lijepo je čuti stručno mišljenje, osobito u smjeru priznanja kvalitete manjih ali kvalitetnih tvrtki u svijetu maziva. Odmjereni opisi uz stručnu crtu, tu i tamo vrijedan detalj, melem su za čitanje od laika do zaljubljenika u tehničke detalje i specifikacije motornih ulja.

    ОдговориИзбриши
  2. Imam juga 55 sa motorom DMB.Trosi 1l ulja na 10000km.Presao 190000km.Do sada sam sipao liqui moly 15w40 MoS2, razmisljam da li da predjem na Mobil 10w40 2000.
    Moze li pomoc oko odluke? :)
    Hvala doktore

    ОдговориИзбриши
  3. Odgovoreno i u "Nova ulja u stare mašine", ali evo i ovde:
    Poštovani,
    Da, to je tipična potrošnja ulja (kao kod mog starog keca, sad kod tasta). Solidno je to, a Mobil 10W-40 sam ranije koristio bez problema. Ipak, mislim da je za preko 150k km (a naročito blizu 200k km) najbolje koristiti neko PS SAE 15W-50 (Total, Havoline, Motul, Galax ...) ako isto ulje cele godine.
    Drugo rešenje (ali već kasnite za ovu sezonu ali može od jeseni 2021.) je 10W-40 (ili 10W-50) pred zimu (kasna jesen, recimo oko promena guma na zimske), a leti (čak) neko dobro mineralno 20W-50 (API SL ako prelazite mnogo km u tom periodu (više od 5-6 hiljada km), inače i API SG je o.k.)
    Pozz

    ОдговориИзбриши
  4. Da iznesem neka svoja dosadašnja iskustva sa nekim od komercijalnijih ulja na nas. Test mašina je BMW E30 / kultna kockica. Prva dva sipanja su bila Total 10w40. Sve do 3-4000 km je ok, međutim već od te brojke počinje lagano snižavanje nivoa na šipci. Kod ovog ulja sam primetio i poprilično isparavanje kroz tragove ulja u klapni motora. Sledeće ulje je bilo (verovatno isto ulje) Elf 10w40. Manje-više slično iskustvo. E onda sam odlučio da pređem na malo egzotike. Sledeća dva sipanja su bila Mobil 5w50 puna sintetika. Sa aspekta čistog podmazivanja, verovatno je bilo pun pogodak! Ipak, potrošnja je bila još brža, bukvalno posle 1000 pređenih kilometara sam primetio niži nivo na šipci. Iako ovog puta, tragove isparavanja nisam primetio. Predpostavljam da puna sintetika u starom motoru razlog troškarenja kroz druge vidove cirkulisanja ulja. Poslednje ulje koje sam probao i koje je sada u motoru je Liqui Moly Super Leichtlauf 10w40. Prešao sam nekih 2000 km, ulje se nije maklo na šipci od poslednjeg sipanja. Čak nisam primetio ni neku bitnu razliku u obrtajima u odnosu na 5w50 ulje. Vrti se jednako glatko i visoko. Za sada sam zadovoljan ali videćemo za dalje. Takođe, ako nekog smara takozvani "majonez" u zimskom periodu zbog kratkih relacija (uobičaajeno za starije kontrukcije motora), obucite se dobro i ugasite grejanje. Motor se efikasnije zagreje i bolje održava temperaturu potrebnu za zagrejavanje ulja i samim tim manjeg kondeza u motoru odgovornim za "majonez" na šipci i čepu za ulje. Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Hvala na prenetim iskustvima i savetu protiv "majoneza" na čepu za ulje.
      Btw. i kod novijih konstrukcija, naročito malim motora (od aluminijumskih ili magnezijumskih (obično oba) legura) se pojavljuju "majonezi", naročito ako je dugo "grlo" za sipanje ulja. Osim onoga što ste rekli ostaje da se jednom nedeljno ili max. jednom u dve nedelje automobil istera malo van grada i od "majoneza" nema ni traga.
      Mobil 1 5W50 je odlično ulje ali kako vidimo nije uvek najbolji izbor. Total/Elf se tu dobro drže makar po potrošnji, doduše trebali bi ih menjati češće (po Vašem iskustvu). Ovde bih izgubio opkladu jer bi se između njih i M1 kladio na ovo drugo (da će biti manja potrošnja), ali o tome i pričam, objektivno bolje ne mora biti i u praksi (a skuplje je dvostruko).
      Super Leichtlauf je ulje posebno dobro za starije motore (slično npr. MaxLife seriji) pa ne čudi što je ostavilo dobar utisak.
      Pozdrav!

      Избриши
  5. Lep brend g.Stevo...i dugotrajan,opasni su Englezi,posebni su bas,skoro pa najpre da su izmislili ulje za svoja vozila pa tek onda napravili Rojsa i Bentlija...asortiman magican,izbor ima i ko ide za Budimpestu,sad su cene i ok,a nekad su bile bas za zaplakati,za pasionirane moto entuzijaste sam donosio par puta cini mi se 4T Zfs 10w40...(sajt je topmotorolaj.hu).Super sto ih ima i ovde. Dizajn kantica im i nije neki svetlucav,ali kvalitet je top i cep i etiketa...koliko sam video, najvise ih kupuju i probaju obicni pismeniji ljudi,ovi skorojevici sa AMG i Landroverima su najvece cicije,imam par takvih u okolini pa auto od 50k € voze kod "majstor Pere i Mite" da im zamene ulje u dvoristu,da ustede,znam da ovo zvuci neverovatno...
    Podrzavam ovaj brend,super ste se setili,nisam bas obratio paznju na njih detaljnije,a sad sam bas prelistao sajtove.Smeta mi samo sto nisu transparentni sa Tds podacima,samo gustina i plamiste,ne znam cemu tajnovitost.Veliki je uspeh odrzati se na trzistu,sad videcemo i cene sa ovim Brexitom,tipujem da ce biti vece.Imam kontakte tamo,Britanci ih kupuju,to je njihovo i to tako ide,ima i dobre konkurencije tamo,engleski-japanski Eneos,Comma za siroke mase (Moove lubricants,a pune i Amazon Basics koji preko neta sad cveta),a imaju i precizni Exol,koji tamo vrlo uspesno posluje i trazen je.Dobro ste napisali,zasitili se ljudi mejdzorsa pa Total/Elf je iz Brasova Rumunija,za Castrol nagadjamo,Shell za nas nije sigurno iz Deutschland Oil Grasbrook centra itd....
    I moj Yugo '91 Lpg i dalje zivi (vozi ga brat pocetnik),zaintrigirala me VG 15w50,to mi ostaje da probam.Pokojni otac se drzao Optime SV,Galax Glx2,strogo "po tablici",kasnije sam ja,citajuci blog,eksperimentisao sa 10w40 Havoline,i to preko cele godine,4-5g sigurno,ali troskario je,curile su i zaptivke.No,citajuci,a i iz prakse,najbolja je bas ta dvojna zamena-sa zimskim gumama na 10w40 (Mogul super Gx Fe,Mol essence,Lukoil luxe Lpg) i od aprila 15w40 (Mol mse 20+,Glx2,Optima Sv).To je neko moje iskustvo...e,sad,jos me ceka proba za 15w50 i u Ibizi(plin) bih probao Galax Racing plus 5w40,ali samo uz "Vas vetar(misljenje) u ledja",a vidim da se trude,prodavnica u Libiji,2 u Kini,samo kod nas za auto nemam iskustva...
    Srdacan pozdrav i srecan nastavak bloga!

    ОдговориИзбриши
  6. Robi, hvala na komentaru. Koristiće i drugima.
    Slažem se sa tvojim zapažanjima.
    Galax Racing plus 5W40 u Ibicu - naravno!
    "Mlađi" ("tanji", manje viskozan) brat mu ima (i) zvanično MB 229.51 odobrenje pa bi i "stariji" ("brat") sigurno prošao akreditaciju. Ne beri brigu.
    Pozdrav!

    P.S.
    To za LIbiju i Kinu je zanimljivo. Biznis kontakti su čudo. Verujem da su vlasnici u dobrim vezama sa tim državama. Neka je i "test proba" i male količine, svakako je o.k. (i treba pozdraviti).
    Pozz

    ОдговориИзбриши
  7. Bas tako,pozdravljamo Galaxov proboj/povratak, ili sta je vec...Slucajno sam i video da spremaju nove etikete,dizajn. Ko im je sada vlasnik,to ne znam,ako imas neki siri info,napisi nesto o njima,makar mini tekst.Ono sto znam da im je npr.Galax Super Long Plus 10/15w-40 izuzetan (i Galax Geo 40,no ovo je drugi domen).Da li su oni sada jedini preostali nacionale brend? (Nisotec odavno nije,a i FAM sad ima vlasnika).Trebalo bi da ih ima min. u svakom manjem mestu od Preseva do Horgosa...a trude se,imaju laboratoriju,kadar,ako se nije razisao,imali su i 0w20 i 5w20 u ponudi...
    INA Star 5w40 mi je bilo odlicno,ali hocu i Galax da probam u auto. Hvala!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na komenteru. Slično razmišljamo.
      I jeste, ostao je jedini domaći brend sa tradicijom i veličinom (pa ako ćemo do kraja - i renomeom, bar na međunarodnom nivou).
      Da, dosta se trude. Zadržali su deo starog (i prepoznatljivog) asortimana a dodali dosta toga novog. Pojačali laboratoriju, kadar ... liči da su ono što ih nije napustilo zadržali (i dali bolje uslove) te nešto novog i doveli (no, ne znam detalje, dobrog kadra nikad dosta).
      Uopšte, napisao bih što-šta ali zaista nemam vremena da se bavim "istraživanjem" a poziva za posetu nema ... i tako ... što bi rekli u Sunđer Bobu, poštujemo se (iako smo daleko od saradnje ili makar upoznavanja).
      Pozdrav!

      Избриши
  8. Stevo, drago mi je da ste opet pisali na blogu.
    Što se tiče Millers ulja znao sam za njih ali nisam imao pojma da imaju toliku tradiciju.
    Proverio sam cene na Mass-ovom sajtu. Ne da su astronomske nego prosto ne mogu da verujem.
    Mnogo mi ispada jeftinije da naručim preko Opie i da mi stigne DHL-om. U mom slučaju preko Opie sa poštarinom malo preko 7500 din. dok bi za isto ulje u Massu platio preko 9000 din.
    Gde je tu logika?
    Znam da sarađujete sa Massom ali njihova cenovna politika je užasna. Motul je kod nas skuplji za gotovo 50% u odnosu na većinu drugih tržišta.

    ОдговориИзбриши
  9. Poštovani g. Miljane,
    Hvala na komentaru.
    Pa ... recimo da u vezi Millers-a još nisam sarađivao sa Mass kompanijom, ali mi je privuklo pažnju te sam imao moralnu obavezu prema sponzoru bloga (iz ranijeg perioda), te na osnovu poznanstva sa g. Isakom.
    Eto dobre teme za razgovor kad se vidim sa njim.
    Da, maksimalna cena je Opie + poštarina (carina valjda ne ide, ili je minimalna (makar UK više nije u EU ali i vrednost je ispod 100 evra) ali može da zadrži pošiljku par dana).
    Pa ... Mass je uvek ciljala dobro platežne klijente kojima je čekanje smaranje. S obzirom na sve noviji i kvalitetniji vozni park takvih nije mali broj. Dodatno, uvek je ulagao u razvoj brenda na domaćem tržištu ... o.k. za Motul je to vreme odavno prošlo pa bi i cene mogle biti manje, to je izvesno.
    Ostaje da svako ima izbor, a on je skoro neograničen (evo i ovim egzotičnim imenima).
    Amazon i Srbija još ne idu ruku pod ruku ali će i to vreme doći pa će i to uticati na smanjenje cena.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  10. Poštovani,
    za početak sve pohvale za izvrstan blog koji je sigurno pomogao mnogima i mnogima u odabiru maziva i ostalih fluida.I sam se godinama unazad vodim savetima upravo sa Vašeg bloga.
    Ono što je moja dilema danas je odabir ulja za menjač.U pitanju je Audi Coupe 2.0 85kw 1992.god.Fucsh kaže 75w-80 api gl5, Kroon standardno nudi Sp gear 1011 koji je 75w-90 apigl4/gl5, Total kaže Oe special product, Liqui Moly 75w-90 api gl4..Samim tim nisam siguran ni za standard (sto bi se reklo koji Api),a ni za viskoznu gradaciju (auto na satu ima 305 kkm,znači bar toliko,menjač je u ok stanju za sad). Prvo sam mislio Total Transmission Fe 75w-90(kog je izgleda zamenio Dual 9 ako se ne varam),zatim Omv Sly,posle rekoh možda je najbolje Fuchs,ali njega ne znam ni gde bih kupio..Tako da je moje pitanje sta sipati,a ne pogrešiti..
    Srdačan pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Verovatno da ima više rešenja ALI mi se SAE 75W-90 i API GL-4 najviše "sviđaju" (rekao bi da je to ono pravo). VW je i sa VW 501.50 išao na tu visk. gradaciju ... zapravo taj (kasniji) standard je nešto (više) kao GL-4+ što znači da bi GL-4/5 ili "univerzalna" TDL (Total Drive Line) ulja bila možda i najbolja. Fuchs je zastupao EURO 07 (u skorije vreme) ali koliko čujem nemaju više ta (inače odlična) ulja.
      Kroon je možda i najjednostavnije ali i Total je o.k. OMV kao 501.50 (nije obavezno ali neće da škodi) takođe dolazi u obzir.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Naravno, i bilo koje API GL-4 u SAE 75W90 (ali takva nije baš lako naći). Pozz

      Избриши
    3. Veliko hvala na odgovoru.
      Pozdrav!

      Избриши
  11. Pozdrav postovani ,vozim alfu 156 1.9 jtd 2001 godiste ,kilometara ko zna koliko , sipam mu 10w40 uvek zainteresovan sam za ravenol ali imaju samo jedno 10w40 ravenol LLO jel to moze za moj auto ,hvala unapred na odgovoru svako dobro.

    ОдговориИзбриши
  12. Poštovani,
    Da, naravno. Bilo koje ACEA A3/B4 SAE 10W-40 zapravo.
    Pozz

    ОдговориИзбриши
  13. Dobar dan gospodine Stevo
    Radi se o motoru VW 1.9 TDI 77kw,golf
    Koristi se Castrol SAE 5W-40 sa VW 505.01 specifikacijom.Može se kao alternativu sipati 5W-30 sa specifikacijom VW 504.00/507.00.To je malo skuplja varijanta.
    Znam jos ako ima DPF tad ide 5W-30 vw 504.00/507.00 i obavezan ACEA C3 je isključiva opcija za motore sa DPF-om
    Moje pitanje je u vezi marke ulja odnosno Brendova:
    Da li i jeftinija ulja (cak duplo jeftinija od recimo izvikanih Castrola,Mobil,Shella,Liqui Moly,Ravenola)mogu slobodno dá se sipaju u motor naravno odgovarajuce specifikacije i gradacije!Neko cak kaze bílo koje ulje odgovarajuce specifikacije!?!?!
    I da li ta jeftinija ulja sasvim dobro obavljaju "posao" kao i ova (Duplo)skuplja!
    Neki mojí drugari mi preporucuju i koriste vec takva ulja,Ali já Bih ipak malo da vise saznam direktno od Vas o toj tematici!
    Oni mi navode primere:
    ulja Mannol,Fanfaro,Orlen,Lotos,K2 textar,Jasol,Chempiol,Syst,Revline,Dexol itd....
    Najvise nekako Mannol,reklamiran kao Nemacko ulje koje se praví u Litvanija
    (SCT,zajedno sa Fanfaro i Chempiol uljima)
    Sigurno je dá se mogu sipati čim imaju specifikacije i odobrenja-ali moje pitanje je o samom kvalitetu u odnosu na motor(njegov dalji rad)
    I da,bitan momenat je cena-koja je kao sto sam i Gore naveo,cak negde i Duplo jeftinija od izvikanih Brendova!
    Napomena,gotovo uvekk ode kvaliteta filter kao Bosch,Mann!-e tu nebi trebalo gledati cenu,zar ne!?
    Mnogo Vam hvala
    Sve Najbolje
    Alen Bacic

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Alene,
      ACEA C3 imaju SVA (tri) Castrol ulja u SAE 5W-40 varijanti, tj. brenda (Edge, Magnatec, GTX). Tako da ne morate da zbog toga menjate i sipate skuplje VW 504/507 ulje. Naročito ako ne prelazite više od 15000km godišnje, odnosno ako ulje menjate po fiksnom intervalu (što je obavezno ako ulje nije 504/507). Jednostavno, ne ispati se, iako je opcija (možete i 5w-30 menjati na fiksnim intervalima, ali za motore sa više od 100k km se ne dobija bog zna šta ... čak može i povećati (neznatno) potrošnju ulja).
      Ne gledate cenu kod filtera ali da kod ulja ... doduše jeste opravdanije jer kod ulja nisu baš neke razlike. Ukratko, premijum brendovi su možda (i ne uvek) za nijansu kvalitetniji ali su (bar) tri nijanse skuplji. Brendove koje navodite (kao jeftinije) bih mogao da preporučim. Za zamenu ulja na 10-15 hiljada km, nema nikakve (ili neprimetne) razlike.
      Banalno rečeno, situacija je (donekle) slična (da tako kažemo) kao kod npr. piva. Skuplji brend ima isto alkohola ali može imati malo više ekstrakta te nešto bolji ukus ali nije baš razlika za 30 ili 50%.
      Svako će uštedeti na onome za šta misli da vredi uštedeti. Bitno je da motor sigurno neće biti ugrožen sa jeftinijim ali i dalje renomiranim brendovima (koje sam se trudio da predstavim, nisam stigao sve, na blogu).
      Ipak, od navedenih bih se ipak držao onih o kojima sam već pisao ili ih bar pominjao na blogu: Mannol, Orlen, Lotos. K2 već nijansu manja preporuka, ostali još manja.
      Orlen je ozbiljna firma, Mannol je zanimljiv preduzetnički poduhvat koji nema baš istorijat ali je postigao solidne rezultate. Lotos je takođe ozbiljno ime. Ostali su tek osrednji, K2 je negde između (kao brend).
      Pozdrav!

      Избриши
  14. Postovani Stevo
    Molim Vas kakvo je Vase misljenje o uljima Alpine(Nemacko ulje)
    Zanima me konkrétno
    Alpine super combi 5w30
    Alpine longlife 5w30
    Zahvaljujem
    Bosko Janovic

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g Boško,
      Samo čuo, površno upoznat sa Mitan Mineralöl GmbH. Iskreno, prvo sam pomislio "o bože, još jedno Nemačko ulje vrhunskog kvaliteta iz garaže" ili "Nije baš sve iz Nemačke super kvaliteta" ili "Možda su Nemci najbolji hemičari (i biznismeni) ali nismo ni mi baš pasli travu" i slično.
      Ipak, vidim da imaju zvanična odobrenja (npr. MB) tako da to sigurno nije loše, naprotiv. Konkretna ulja nisam našao na sajtu iz prve (a nemaju ni engleski) tako da zaista ne mogu da išta konkretno kažem.
      Verovatno su o.k. ulja. Ako ispunjavaju zahteve vašeg vozila, sigurno nećete pogrešiti, osim ako ne preplatite, ipak manje poznat brend.
      Kad imamo i Alpina ulja sad još samo nedostaju ulja iz Kine (možda ih i ima) te (odlična, ali ne baš i za dizel motore posebno namenjena, osim par) SK ulja iz Južne Koreje ... i Royal Purple ... AMS ... i verovatno smo uvezli SVE što se moglo uvesti sa planete (ima i ulja iz Irana, bar ih je bilo ranije).
      Što bi rekli, nas dva tri stranke ali nas dva a 4 ulja izvozimo. Uvozni deficit nikako da padne ... pa ne znam kako i može.
      Btw. uvozimo mi i čačkalice, beli luk, pasulj ... hoću reći - čak i kad je nešto bolje od našeg nema baš uvek smisla uvoziti, ako nam nisu dovoljni mejdžorsi neće ni 150 brendova (pola od njih samo robne marke).
      Pozdrav!

      Избриши