Srećna nova godina! Sve najbolje!!!! Pitanje za menjačko ulje. Šta sipati u Opel Astru J 1.4 74kw? Koje menjački ulje osim onog GM crvenog sme da se sipa? Majstor kaže samo to Gm. Meni nešto nema logike to. Pozdrav
Odgoveno mejlom. Sve ima svoju zamenu ali ovo je specifično te teško "za naći". Potrebno je SAE 75W-85 i API GL-4 (ne GL-4/5). Ovakva ulja imaju Castrol, Petronas(Selenia) te Mannol. Po redosledu navođenja. Ipak, prvo "GM" ulje (ko god da ga proizvodi), menja se sad pa ko zna kad (nikad). Pozz
Pozdrav Stevo, Srecna Nova godina! Procitao sam dosta tekstova sa vaseg bloga, hvala vam sto delite vase znanje sa nama.
Imam jedno konkretno pitanje - neki mehanicari preporucuju koriscenje 5w/40 umesto fabricke preporuke za 5w/30 za BMW-ove dizel motore sa vecom kilometrazom (>200kkm). Motor trenutno ne trosi ulje. Kakvo je vase misljenje o tome?
Poštovani g. Petre, Iako i sam često dam takav savet, to svakako nije obavezno. SAE 5W-30 ulja jednako dobro štite motor a isparavanje je slično, tako da i motor ne mora nužno više da troši (ako iole troši) ulje neznatno manje viskoznosti. Dok god se radi o ulju istih karakteristika i ispunjavanju standarda (LL-04 npr.) 5W40 je svakako dobra alternativa 5W30 (ne samo kod starijih motora). Više je od akademskog značaja ali ima logike da se ide na nešto višu (radnu) viskoznost jer motor sa 200k km sigurno nije isti kao kad je bio nov. Naravno, dok je sve u tolerancijama neće biti ugrožen ni sa 5W30. Stvar je sopstvenih afiniteta ali u praktičnom smislu je svejedno (dok je potrošnja ulja niska). Preporuka mehaničara je više "za svaki slučaj". Više o tome i na: https://totalenergies.rs/sr/saveti-i-preporuke/ekako/da-li-su-retka-ulja-dobra-za-vas-motor To je jedan (malo stariji) moj tekst u "savetima i preporukama" na Totalovom (Total Energies Srbija) sajtu. U principu samo malo šire ono što sam i ovde rekao. Pozdrav!
Postovani Stevo, sve najbolje u Novoj kako na privatnom,tako i na poslovnom planu. Htio sam iskoristiti priliku da dam moj osvrt na jedno 0w30 ulje. Čitao sam vas tekst na sajtu Totala Srbija u vezi koriscenja 0w30 ulja kao cjelogodisnjih. Koristim Total ineo first 0w30 evo nekih 10tak mjeseci. Presao sam sa njim oko 9000km i mislim da je odsluzilo svoje. Zasto to mislim. Na mom C4 1.6bluehdi postoji indikator servisnog intervala. Kad se resetuje pokazuje 30.000km. Vozim mjesovito. I kako je dosla zima, servisni interval bukvalno mi se na stotine km smanjuje dnevno kako vozim po gradu,a ne prelazim toliko. Sad mi prikazuje 2500km da je preostalo do servisa. To sto fabrika kaze da moze od 15.000 do 30.000km ja ne mogu postici. Ne kazem da je ovo lose ulje,vec da je grad ubica motornih ulja. Me znam da li je ovo slucaj recimo kod 5w30 ili 5w40 ulja. Pozzz
Poštovani Dimitrija, Svejedno je koje ulje koristite. Algoritam skuplja podatke o vašim uslovima vožnje i za razliku od ranijih verzija bolje proračunava moguće. To što ste naveli je ono što ponavljam od kad je blog na net-u (o.k. od neke druge godine) - gradska vožnja ubija ulje i motor! (tačka) Milion km pređu oni koji voze samo duge relacije ili taksisti koji uvek voze na "topao" motor. Upaliti motor preći par km pa ugasiti pa posle sat-dva (ili osam) ponovo je kao da ste prešli put od 100 km (ili više). Mislim da ima tekst o tome (gde se pominje Stribeck-ova kriva (trenja/frikcije)), sa koje se vidi da čak i prelazi režim ("poluzagrejan" motor) ima 10-100 puta veće trenje od hidrodinamičkog režima podmazivanja. Sve u svemu 15-30k km jeste moguće ali ako vozite većinom van grada (bar 50-100 km u jednom pravcu). Zimi je "hladan start" baš hladan pa jedno (jutarnje) startovanje (kao što sam pisao, pa nisu svi verovali) odnosi 100-500 km vožnje pri radnoj temperaturi. Uz to prvih 1-2 km još 50 do 100 km pa tako redom. Upravo sa 0W-30 se bolje branite od te pojave, iako bi indikator pokazivao isto ili slično i sa 5W-30/40 bilo bi još lošije i po motor i po ulje. Pozz
Stevo, saglasan sa Vašim komentarom/stavom. Osvrnuo bih se sada na Vaš tekst sa sajta Total Srbija. Vidim da ste stava da uglavnom se treba držati fabričkih preporuka za viskoznost, uz manja odstupanja (da ih sada ne parafraziram). Ono što mene intereseuje je sljedeće, moje auto "troši" 0w30 C1 ulje. U oil finderima ne postoji alternativa. U Podgorici gdje živim, od početka juna do kraja septembra temperature rijetko kada idu ispod 30C, naravno od jula do početka septembra i preko 40C. Ovo su dva mjeseca izuzetno ekstremnih vrućina, gdje recimo poći do mora na +40C, sa upaljenom klimom predstavlja izuzetan napor za vozilo. Primjer je maltene svakodnevno samozapaljenje vozila na auto putu prema sjeveru CG, gdje su tu temp.makar za par stepeni niže nego na primorju ili Podgorici. Zašto fabrika ne daje alternativu ulju 0w30 C1, recimo neko 5w30 C2, upravo iz razloga koje sam naveo, makar za ovakva klimatska područja.
Poštovani Dimitrija, Castrol ima 5W30 ACEA C1 ulje (SLX Professional Powerflow C1 5W-30) samo ne znam koliko ga je lako naći (ili ne). Inače ACEA C2 nije pravo rešenje i to iz dva razloga. Prvi je da ne ispunjava zahteve za obradu izduvnih gasova (i potencijalno na duži rok skraćuje vek tim sistemima), a drugo što nije mnogo "gušće" (viskoznije) pa se time i ne dobija nešto naročito. Prava alternativa za toplu klimu je (verovatno) ACEA C4 gde samo treba žrtvovati 1-2% potrošnje goriva (ispunjava sve ostalo, osim što je HTHS 3,5 umesto 2,9 što samo pruža bolju zaštitu motoru te manju isparljivost i definitivno viskoznije ulje (u SAE 5W30)). Mada u prvih 100k km (par godina, 3-5, tj. makar do prvog "velikog servisa", uključujući i isti) ne sme biti problema ni u CG (sa 0W30). Btw. za benzince i 10W30 sa API SN ili ILSAC GF-5 takođe dolazi u obzir (npr. u Indiji sipaju u novije benzince po "default"-u). No, tamo je i bolji (veći) izbor takvih ulja, ali se tu i tamo može naći i kod nas (G-Energy je imao takvo, bar u katalogu). Pozdrav!
SVE najbolje u Novoj 2023 godini Da ste zivi I zdravi SAMO pitanje o uljima Schaffer Vase misljenje Konkretno o Schaffer Longlife 5w30 Firma postoji of 1939 godine Ako znate nesto vise ,unapred hvala!
Dodatak na gornji komentar: Oprostite,nisam se predstavio na gornji komentar. Ja Sam Davor I firma Schaeffer je iz 1839,a ne iz 1939,Kako Sam napisao iz ad USA,Sent Louis Hvala unapred
Poštovani g. Davore, Zanimljiva informacija (baš ću pogledati malo o kompaniji). Konkretno ulje je o.k. za američke i dalekoistočne (neke od njih) automobile (pre svega benzince) jer ispunjava najnovije API (ILSAC) standarde za takve motore. Za vozila proizvedena u Evropi treba biti malo oprezniji (naročito Euro 5 i noviji) te proveriti da li i API SM/SN ispunjava zahteve proizvođača. Dakle o ACEA nema ni govora kao ni o odobrenjima za evropske proizvođače. Verovatno je kvalitetno ulje a kompanija pouzdana i renomirana (na "prvu", ipak, nisam znao za njih pa se malo i ograđujem). Pozdrav!
Da, baš ste me zainteresovali da pročitam malo o kompaniji (sa tolikom istorijom, skoro kao cela Amerika (US)). Eto, ako ikada (verovatno nikada) posetim USA, svakako bih otišao i u Saint Lous ("kapiju Zapada"), iz porodičnih razloga (pradeda živeo tamo par godina pred prvi Svetski rat ...). Naravno, pokušao bih da ugovorim i "gostovanje" u ovoj kompaniji. Veliki pozdrav!
Poštovani gospodine Stevo, potreban mi je vaš savet. Nedavno sam kupio Suzuki swift, 2007. god. Benzinski motor 1328 cm3, 68 kw. Važni podaci su da je auto jako malo prešao za svoje godine, oko 57000 km, a razlog tome je taj što je stajao parkiran 10ak godina u jednom carinskom skladištu. Čovek koji ga je otkupio mu je zamenio ulje (Shell 5w-30 nije žnao reći koje konkretno) i prešao sa njom par 100 km. Molim za dalji savet kako održavati dalje ovaj auto. Planiram da ga odvezen u adekvatan servis i da ga kompletno servisiram u smislu zamene svih ulja i tečnosti. Planiram da auto dugo zadržim u vlasništvu. Godišnje prelazim oko 25 hiljada km (od toga je polovina gradska vožnja). Unapred hvala, Ivan Palić
Poštovani g. Ivane, Za početak bih ja to vozilo odvezao u ovlašćeni servis (više i nisu tako preskupi jer su ih "garažari" pristigli sa "rukama") i uradio "veliki servis" (po potrebi nešto i drugo zamenio nakon detaljnog pregleda). Nešto korozije je moralo da uhvati taj automobil, te svakako nije ni kao onaj sa 100k km koji je češće vožen, no - malo km je svakako dobar podatak (osim godišta koje nije). Tu možete i "pokupiti" šta treba sipati. No, može i ovako: Motor, 5W-30 ulje ali Normal HTHS (ACEA C3 ili A3/B4); u principu može i alternativno 10W40, samo bih to menjao na 10k km a 5W30 možete i na 15000km (mada idealno 2x godišnje, s obzirom na planiranu eksploataciju). Menjač: SAE 75W-90 API GL4/5 ili neko TDL (GL 3/4/5), menja se na 3 god. ili 45000km (možete zaokružiti i na 50 hiljada km, pa na dve godine). Niste napomenuli da li je 4x4 jer onda imate i dodatnu zamenu u diferencijalu (doduše to ne bih znao da Vam kažem, a već je stariji model, malo je teže naći originalni user manual). Kočiono ulje je DOT 4 (ili "super DOT 4) menja se na dve godine. Antifriz na 3, neki od organskih, najbolje OAT i to "univerzalac" (i sa Azijskim odobrenjima), npr. Total Glacelf Auto Supra ili tako nešto. Na kraju napomena: 5W30 (ili eventualno 10W30, ako se može naći) je samo za motor u odličnom stanju (ako ne troši ulje). Malo km nagoveštava da je to moguće ali bi zaptivke posle godina stajanje mogle popustiti ... tako da ostaje 10W40 možda i kao primarni izbor. Pozz
Veoma sam zahvalan na brzom odgovoru. U međuvremnu sam našao korsiničko uputstvo gde Suzuki jako šturo definiše podatke o preporučenom motornom ulju. Iskopiraću: Be sure that the engine oil you use comes under the quality classification of SG, SH, SJ or SL. Select the appropriate oil viscosity according to the above chart. For temperatures below –20°C (–4°F), we highly recommend you use SAE 5W-30. Takođe, na dijagramu sa spoljnom temperaturom, navodi opcije 10w-30 i 10w-40. Generalno, ukapirao sam da će naredni izbor ulja biti SAE 5W-30, API SN; ali potpuna nepoznanica mi je bio koju ACEA specifikaciju izabrati u širokoj lepezi ponude. Sada mi je plan da trenutno sipano ulje (Shell 5w-30).. vozim narednih 2-3 hiljade km, pa da naredni servis uradim ranije i krenem sa novim uljem 5w-30. Trošio ga motor ili ne, probaću da i sledeći servis uradim sa istim uljem pa videćemo ponašanje auta. Mala digresija: pouzdano znam da su ovlašćeni servisi u Srbiji u periodu garancije servisirali ovaj motor sa Motul 8100 5w-40 uljima. I dan danas je prvi izbor svih ovlašćenih i neovlašćenih servisa je ova gradacija - 5w-40 (najčešće Eneos Hyper 5w-40). Kada već pominjem Eneos, koje njihovo 5w-30 bi bilo pravi izbor (da ne bih bio trn u oku majstorima, em što hoću viskoznost da menjam em da im i proizvođača ulja promenim :) Što se tiče servisa, obavljen je kompletan pregled automobila i pozitivno su serviseri iznenađeni opštim stanjem. Dogovoren je veliki servis i još pregršt sitnica. Što se tiče ulja u menjaču, auto nema 4x4 pogon, a tu sam izabrao Kroon Syngear 75w-90 i već se nalazi u gepeku. Imao sam dilemu oko njega i Ravenol Motogear 75W-90 GL-4... Nije servis pravio problem oko toga što ću doneti svoje menjačko ulje. Na kraju da se ponovo zahvalim. Veliki pozdrav!!
Bilo koje SAE 5W-30 koje je "Normal (High) HTHS" (kao što je gore rečeno). Na žalost Eneos baš nema A3/B4 nego su sva takva ACEA C3. Teorijski bi ACEA A5/B5 (Eneos Hyper Multi 5W30) za motor u dobrom stanju možda bilo i dobro, ali bih ipak to izbegavao (kao i ACEA C2). Možda kao prvi izbor Eneos Ultra-R 5W-30 iako je "primarno" za Renault motore ali je odlično i za sve druge (i API SN Plus). Posle 5W30 i ako vam je do -18 °C zadovoljavajuće, možete koristiti Eneos PRO 10W30 (doduše to je API SM ali je više nego o.k. po zahtevima iz uputstva) ili istu verziju u 10W40 ("samo" API SL, ali to je više nego dovoljno, jer je minimum API SG/SH). Pozdrav!
Gosn Stevo, hvala na pojašnjenju. Takođe, zahvaljujem i na ovoj "masi" znanja koje ste podelili ovde. Stvarno, sada, na nivou običnog korisnika mogu da napravim izbor ulja za ovaj ili neki naredni auto, a da pri tome ne napravim neku ozbiljnu omašku. Polgedajte izbor ispod navedenih ulja, mimo Eneosa i ostalih velikih imena, pa bih Vas zamolio za mišljenje. Navešću samo suženi broj: 1. KROON ASYNTHO 5W-30 2. ADDINOL SUPER POWER MV 0537 3. ADDINOL GIGA LIGHT MV 0530 LL 4. RAVENOL VMP SAE 5W-30 5. LIQUI MOLY SPECIAL TEC LL 5W-30 6. LIQUI MOLY TOP TEC 4200 5W-30
Poštovani g. Ivane, Taj Suzuki je odlično ulje (doduše liči kao da je HTHS ispod 3,5 što jeste dozvoljeno ali utiče i na bolje osobine ulja kao što su indeks viskoznosti i pour point (naravno ova vrednost je sigurno podpomognuta sintetičkom osnovom, PAO i/ili estri). Od gore navedenih ulja bih (kao što je već rečeno) birao pre ACEA A3/B4. Tu malo iskače Ravenol (zbog PAO osnove) ali iskače i cenom ... pa ... Ostala su sva dobra ali C3 (iako možda i kvalitetnija) dobijaju mesto iza onih koja nisu ... otprilike po redosledu navođenja (LM malo niže zbog "samo" API SL mada je o.k. jer premašuje traženo). Addinol se verovatno najviše isplati (537 pre 530). I to Vam je to. Pozdrav!
Postovani g.Stalker,molim Vas kakvo je vase misljenje o esterima koji se prodaju kao dadaci motornim uljima? Evo,konkretno mislim na Mannol ceramo 9829 ester,cak sam negde primetio da ga sipaju I u odlicno motorno ulje Mobil 1 esp 5w30i Tako naliju u motor,sto me malo iznenadilo.Zato vas molim za pojasnjenje da li stavljsti estere do ulja uopste I kakva je bas njihova uloga?Da li je to samo reklama,mozda, Ili potreba?Eto,konkretno imate Taj mannol 9829 (Ja recimo stavljam "dodatke"samo u naftu,diesel,sto mi je logicnije nego u motorno ulje) Hvala unapred Pozdrav Svetislav
Poštovani g. Svetislave, Taj Mannol 9829 nije samo dodatak estarskih (baznih) ulja i to i nije glavno kod njega. Glavni aditiv je ("beli grafit") heksagonalni BN (bor nitrid)). Razni nanomaterijali su našli primenu u mazivima (jedna koleginica je na tome doktorirala i vrlo sam dobro upoznat sa potencijalnim prednostima) a najčešće korišćeni su hBN i WS2 (nano ili submikročestice). No, vrlo je diskutabilno da li to donosi do poboljašnja karakteristika motornih ulja. Naročito onih boljih (bogatih na aditivima) kao što je Mobil 1. Lično to ne bih savetovao. Kod Mineralnih ili "polusintetičkih" ulja su dobici mogući. Ipak, treba voditi računa i o tome da kod Euro 5 i 6 motora treba biti oprezan sa time ako ništa drugo ono zbog katalizatora i DPF-a. Proizvođač tvrdi da je sve o.k. ali se svodi na to koliko mu verujete (ili ne). Oko 5% estara neće mnogo popraviti čak ni mineralno ulje a kamoli sintetičko (a hBN je konroverzan). U Euro 3 i 4 vozilima (bez DPF-a i trostepenog katalizatora) verovatno vredi probati ... ali je ispativost svega vrlo upitna. Svakako to nisu standardizovani aditivi (po industrijskim standardima) pa su kao takvi uvek upitni. Lično nisam protiv ali nisam posebno oduševljen takvim. Btw. SVI (ali S V I) proizvođači motora (vozila) kažu - ne stavljajete nikakve dodatne aditive u ulje! Isto kažu i za gorivo ... iako se slažem d atu ima malo mesta makar za pour point depresere (sprečavanje izdvajanja parafina iz nafte) iako je bolje koristiti aditiviran dizel za slučajeve odlaska na planinu (i temp. ispod -15). Standardni dizel je o.k. za do -10 (pa i do -20, mada zbog zamućenja bolje računati to kao -15) ali se u oba slučaja treba voditi računa da ako je rezervoar napunjen pre novembra to može uticati na lošiju otpornost na mraz.
Molim Jos dodatak na text iznad Mozete li mi istovremeno odgovoriti za Jos 1 mannol proizvod,Mannol molibden,aditiv do ulja,(slican pravi I Liquid Moly,MoS2) Da li uopste dodavati ova 2 aditiva do ulja ? Molim I zasto da I zasto.ne,Alo Nike problem uvazeni g.Stalker Hvala unapred Svetislav
mali dodatak Btw. ako je aditiv na bazi sulfida onda je još upitniji (kontroverzniji) jer takvi nisu apsolutno inertni u oksidacionim uslovima i visokim temperaturama. Ipak, razlike su više na akademskom nivou. Dakle, za WS2 i MoS2 za nijansu veći oprez iako su oni više korišćeni (ali na starijim vozilima). Pozz
Postovani, od skoro sam vlasnik Forda C-max, 1.6 tdci 116 ks, 2012 godiste. 215000km na satu. Molim vas za malu pomoc, a tice se ulja za motor. Ford naravno preporucuje ulja sa 913 c(d) specifikacijom. Ono sto me interesuje, da li pri ovoj kilometrazi da se i dalje drzim preporuke ili moze i neko drugo ulje, a najpre mislim na DPF filter i iako fabrika preporucuje 913d, da li moze i ulje koje bi mozda vise odgovaralo za zastitu DPF-a a pritom da bude slicno specifikaciji preporucene od strane fabrike. Unapred hvala i sve najbolje.
Poštovani g. Sale, Posle 10 godina sa uljima koja su imala Ford specifikaciju, štititi DPF mu dođe kao čovek koji u 50 počne da brine o svojim krvnim sudovima (kad je uglavnom već kasno, ili bar kasno za "novu mladost"). Drugo, 913D baš i ne ispunjavaju ulja sa ekološkim standardima (ACEA C#, # = 1-5). Dakle, savetujem nastavak sa uljima koja poseduju (ili se navodi) Ford 913D specifikacija. 913C Ispunjavaju (praktično) svi C standardi, naročito C1 (C5 je već malo "tanji" te nije odgovarajući za motore koji traže HTHS veći od 2,9). Dakle, ACEA C1 je neki "ekološki" pandan Ford 913C, a kod starijih motora je C2/C3 ili C3/C4 verovatno i korisno (osim gubitka u potrošnji goriva ali tek oko 1%). Pozdrav!
Postovani gispodine Stevo!Evo javljam se povodom nekih novih firmi,neznam da li reci brendova mozda? Ovako,radi se o North sea,privatni produkt holandske rafinerije Transnational Blender,a interesuje me njihovo ulje Wawe Power Performance LL 5w30 Nasao sam ovo; Density 851 Kin.visc. 68,5 Kin.visc.100° 11,7 Vusc.index 167 Flash p. Veci of 201 Pour p. -37 TBS. 9.3 Sulphur.ash. 0.79 Eto,toliko,I molim komentar o ovom ulju,kao I o sledecem ulju marke SYST Za SYST sam nasao da pripada austrijancima I to Lubstar. Ulje je SYST LL 5w30 I ima: Kin.visc. 10.9 Kin.visc 40°. 65 Visc index 154 Flash p. 228 Pourr p. -45 Density 874 I to bi bi-lo to,pa molim komentarnna ova 2 ulja koka nadjoh! Mnogo Val hvala unapred Redovno Vas pratim. Ziveli Davor
Sorry,gosp.Stevo,samo dodatak na OVO iznad,prvo ulje North sea IMA APPROVAL VW 504/507.00 Valjda je i to mozda jedan od dobrih pokazatelja mozda za preporuku tog ulja koje Nike toliko skupo! Sve najbolje Davor
Poštovani, Ovo je jedan od (na desetine) novih brendova koji se umešava u Beneluksu. Tamo višak kapaciteta a raznorazni biznis(men)i računaju na to da je potrošna roba (ulje) pa ide, naprave primarnu računicu da je cena takva da se može prodavati i zaraditi, pa posle par godina ne znaju šta ih je snašlo. Kako god, uz approval ne može biti loše, a koliko je dobro, nemam pojma (i prvi put čujem). Preporuku od mene nećete dobiti (alergičan na nove brendove, osim kad je stvarno dobra priča a takvih je na prste jedne ruke u celoj Evropi, ograđujem se možda je i ovo ali ne znam niti imam vremena da istražujem). Dakle, sigurno "zadovoljava" a za "dobro" i "vrlo dobro" nemam podatke. Odlično sigurno nije. Povoljna cena im je najbolja preporuka (verovatno). Pozz
Zahvaljujući Vašim savjetima dogurao do 656 000 km (Sandero 1.4 mpi 2009) Koristim INA Millennium 5w 40 ili Optima Magnum 5w 40. Pojavilo se novo (jeftinije) ulje INA Ultra Plus 5w40. Možete li u par rečenica uporediti poslijednje sa prethodna dva? Godišnje prelazim 50 000 km i ulje mijenjam na 15 000 km. Pozdrav Zoran
poštovani da li mogu da vas zamolim da me posavetujete koje ulje da koristim za golf5 1.6. 8ventila 2007god ima tng pre 3god ugradjen na satu 245000km troši mi više ulja,oko 2,5 l na 10000. Koristio mannol polusintetiku.pozzz
Izvinite što kasnim, ali ... druge obaveze. U principu bilo koje SAE 5W-40 (sa VW 502.00, manje više skoro svako (većina) 5W40 ulja). Tu bih malu prednost dao Valvoline MaxLIfe ulju. Zbog godina, pređenih km i potrošnje ulja, razmotrite i neko 5W50 ulje (npr. Mobil 1, ali i jeftiniji Elf). Možda čak i 10W50 (možda početi sa 5W50 pa preći na 10W50), Elf ili Q8 ... drugih teško da ima ali bilo koje poznato. 10W60 bih izbegavao dok god je potrošnja ustaljena (jeste malo veća ali ništa preterano, još uvek). Pozdrav!
Pozdrav Stevo! U Hyundai Accent 1,4 b, jesenas sam usuo Optima Eco + 5w30, radi lakseg hladnog starta...kako idu topliji dani (mada je ljeto jos daleko) i ulje treba da ima postojan viskozitet na visim temp, hoce li biti stete da dolijem npr 0,5l 'optima eco 5w40, viseg viskoziteta? Predpostavljam da se prakticno radi o dva ulja iste hemije, samo sto je ovo drugo "razvucenije". Puno pozdrava!
predpostavljam da ne volite anonimne, pa da se javim sa svog profila :)Pozdrav Stevo! U Hyundai Accent 1,4 b, jesenas sam usuo Optima Eco + 5w30, radi lakseg hladnog starta...kako idu topliji dani (mada je ljeto jos daleko) i ulje treba da ima postojan viskozitet na visim temp, hoce li biti stete da dolijem npr 0,5l 'optima eco 5w40, viseg viskoziteta? Predpostavljam da se prakticno radi o dva ulja iste hemije, samo sto je ovo drugo "razvucenije". Puno pozdrava!
Poštovani g. Milane, Da, to je praktično isto ulje, možda malo viskoznija smeša baznih ulja, ali ne mnogo, pre svega malo više polimera za "podizanje" radne viskoznosti (zapravo za povećanje indeksa viskoznosti). Nema problema a ideja je dobra. Pozdrav!
Poštovani g. Zorane, Izvinjavam se na previdu. Čestitam na pređenim km, još malo pa ćete se "vratiti sa meseca" (kao Artemis). Nemojte zameriti, uporediću ga samo sa Millenium uljem. Jeftinije i lošije. Doduše, još uvek o.k. ulje ali kao što se može videti osova (baza) je lošija, tj. čista HC osnova (i dalje solidno). Bazni broj im je sličan ali je drugačiji i paket aditiva (i/ili osnovnog manje pa dodat "paketić" ili nedostaje dodatni). Najvažnije: HTHS je "granično" (3,5) naspram 3,9 kod "starijeg brata". To je i dalje o.k. ulje i pogodno za Vaše vozilo, ali imajte u vidu da je za klasu i lošije. Možda bi (ovo jako okvirno te ne uzimajte bukvalno) odradilo sličan posao ako bi se menjalo na (npr.) 20% kraćem intervalu. E sad, da li Vam se isplati? Verovatno ne (došli bi manje-više na isto). Tako da ... može se probati, naročito jer Vaših 15000 km izvozite za kratak vremenski period, ali baš zato (a i zbog "tima koji dobija") ne bih posebno preporučio. Npr. trenutno vam ušteda znači pa možete probati, za cca. 10-12k km nećete primetiti razliku ali kako se bliži interval zamene prednost će biti na strani skupljeg. Što bi se reklo, "ko ne plati na mostu, platiće na Ćupriji". Kako god, ovo može biti odličan izbor za one koji godišnje prelaze do 10 hiljada km i voze u normalnim uslovima, pa eto i neke uštede bez mnogo žrtve. Za Vas bih predložio da se držite proverenih vrednosti (makar bile skuplje). Pozdrav!
Hvala doktore Stevo. Vi imate ogromno stručno znanje a pored toga imate dar od Boga da se znate adekvatno izraziti da Vas običan čovjek lako razumije. Ovo ću zamijeniti na nekih 12 000 i vraćam se na Millenijumom. Puno Vas pozdravljam i hvala Vam puno. Zoran selo Stojčići bb Kreševo (BiH)
Pozdrav Stevo! E bas nemam srece... poslao sam ti pitanje o mijesanju optime eco 5w30 i optime eco 5w40 radi postizanja bolje viskoznosti u nadolazece toplije dane, sto si i odobrio. Medjutim, nigdje ne mogu da nadjem optima eco 5w40, cak ni na Nestro pumpama, pa bih te pitao, mogu li dodati optimu magnum 5w40 ili LM top tec 4100 5w40. Hvala na odgovoru i pozdrav!
Ovo mi se čini da sam već odgovorio. Može (i jedno i drugo) ali prednost za LM. Doduše ako već LM onda još bolje LM 4110 koje je za nijansu bolje ulje od 4100. Pozdrav!
Stevo pre svega veliki pozdrav i pitanje jedno... Alfa 156 1.8 Tvin Spark 103 kv euro 3 motor, uvezena iz Svajcarske sa uljem 5w40 esa lube, zamenio sam ulje i sipao Seleniu 20k koju ako ostrije vozim potrosi oko 300-400 mg na 1000 km,jel imate neki savet u smisli promene gradacije ili slicno, sa ciljem smanjenja potrosnje ulja, motor je presao 250 000 km i radi ok, pali ide vuce ima snage...
Ovo već odgovorih (malopre), ukratko probajte 10W50 pa (posle) eventualno i 10W60. Oba su o.k. za motor (čak i sa manje km) a osetna potrošnja ulja ukazuje da originalna preporuka (10W40) nije više optimalno rešenje (mada možete i nastaviti ukoliko vas često dolivanje ne nervira). Elf i Q8 je najlakše naći za 10W50 a 10W60 je mnogo lakše naći. Minimum je API SL (može i SM i SN), odnosno ACEA A3 ili A3/B4. Pozz
Poštovani, Iskreno, potpuno svejedno ... Total je jeftiniji a nije lošiji, razlike su u nijansama. Možda i zbog mog pozitivnog iskustva sa Total d.o.o. ali i objektivno se više isplati. Najbitnije je da je ulje original i da ispunjava potrebnu specifikaciju. Izvinite što kasnim ali zaista ne mogu stići da ispunim sve obaveze (sve ih je više). Pozz
Zdravo g.Stevo od Koste iz Makedonije ! Pre puno godina napravio sam Google nalog i nesto malo komunicirali, al ko da sad pamti pasvorde i to. Bilo mi je puno krivo kad si prestao da redovno odrzavas ovaj blog, al to je to sad, imao si svoje razloge. Sad pitanje, vise dilema. Na pocetku godine kao odgovor na neko pitanje, rekao si da gradska voznja mnogo vise jede motor od dugackih relacija sto je vrlo jasno i tacno. Po mom misljenju i saznanjima (sa ovog bloga i ostalog procitanog) smatrao sam da je tu odnos 1:2 do najvise 1:2.5, odn. da 100.000 km. gradske potrosi motor kao 200-250.000 km. na otvorenom. Ali, ti iznosis da na pr. samo jedno paljenje pojede kao 100-500 km. Uzmemo sredinu od 300km, ja (verujem i dosta drugih) imam oko 300 paljenja godisnje, i to mu dodje kao prevozenih 90.000 km za 12 meseci !!? Jos i ono realno prevozeno, pa ostali faktori i izadje dobro preko 100.000 km. godisnje. Onima koji redovno voze auto svaki dan, po ovom proracunu lako dodje preko 200.000 km godisnje ! Ne kazem da ova matematika nije tacna, posto nemam argumenata i saznanja za to, ali ako je tacna, onda je brend i kvalitet ulja visestruko manje bitan (skoro pa beznacajan) spram nacina voznje. Posto onaj ko svaki dan vozi auto, sakupi preko 200.000 preracunatih km. godisnje pa bi trebao da menja ulje na 2 ili najvise 3 meseca, ili 50-tak h.km. bez obzira na kvallitet i najskuplje ulje, pa bilo to i cisti estri sa svemogucim aditivima. Pozdrav, Kosta
Poštovani Kosta, Da, odnos je otprilike 1:2 pa max. do 1:3. Onih 100-500 km pri startovanju se ne odnosi na "mlaki" start i uopšte startovanje pri normalnim temperaturama, a naročito ne na start motora sa zagrejanim motorom (pri bilo kojoj spoljnoj temperaturi). To je literaturni podatak, a odnosi se na "hladan" start i to zimski (jutarnji). Zavisi i od viskozne gradacije ulja, to je više za 10W40 i 15W40, već 5W-xx ulja to ublažavaju a 0W-20/30 tek (drastično smanjuju efekat). Ne mogu se setiti šta sam tačno pisao (i gde je taj podatak) tako da je teško proceniti koliko "troši" start pri "normalni(ji)m" uslovima ... možda tek 10-50 km (ili čak manje!). Kad ulje procirkuliše već ste u mešovitom režimu podmazivanja, ako je iole toplo (40 cel.) skoro ste i u hidrodinamičkom ... Malo po malo, dođe se do onog koeficijenta 2 do 3 ... dostavna (i taksi) vozila mogu biti i u prednosti kod prvog starta (čak i zimi), a i kod njih se ulje češće menja. Uostalom, start-stop sistem bi (u protivnom) urnisao motor ... sve je to provereno u tančine (kao što znate obično ne radi na niskim temp. u minusu sigurno, čak i kod (polu)zagrejanog motora. Nadam se da je (malo) jasnije. Hvala na ovom dobrom pitanju. Pozdrav!
Pozdrav Stevo . Da li eneos hyper 5w40 sa dexos 2 odgovara za moju astru j 1.4 74kw. Piše na kutiji da ima dexos2 ali nema na sajtu gde su sva dexos 2 ulja.
Ovo odgovorih na drugom mestu. U principu je o.k. Ne menjajte ulje Eneos je dovoljno dobar. Naravno, uvek je licencirano u prednosti iako ACEA C3 ima dovoljan nivo kvaliteta. Verovatno je istekla licenca (čudan previd za tako veliku kompaniju ... doduše evropska filijala sigurno nije "fanatična" kao japanska centrala). Pozz
Poštovani Stevo, upravo su mi u servisu sipali motul 8100 x-cess gen 2 u opel insignia 1.4 turbo sa tng. Ja sam trazio motul x-clean. Koliko vidim x-cess nije dexos 2 a nije ni c3. Koliko smem da vozim sa ovim uljem i trebam li da menjam.
Poštovani g. Aleksandre, Još je gore nego što izgleda jer je originalna preporuka za Vaš motor zapravo Dexos 1 Gen 2, što dalje znači da je Dexos2 tek "zamensko" (za preko 100k km i više od toga). Da li su u servisu pomešali "Gen 2" za ulje sa specifikacijom (nije isto!) ne znam ali vrlo je moguće. Ipak SAE 5W-30 od Motula koje zadovoljava potrebno je zapravo 8100 ECO-LITE 5W-30. Ako Vam ušteda goriva od 1-2% nije od primarnog značaja onda bi Dexos2 (ACEA C3 pa što noviji, 2016 ili 2021) bilo o.k. Dakle Specific Dexos2 5W-30 ili (makar) X-Clean 5W-40. S obzirom da ni Dexos2 ne ispunjava 100% zahteve za tretman izduvnih gasova, ako bar to nemate još je i gore (u tom smislu, motor u drugim segmentima neće biti ugrožen). U principu ne bi trebali da dugo vozite sa uljem koje su Vam sipali. Recimo do 1/2 servisnog intervala (7500 km) mi se čini o.k. (nije strašno ni full ali vremenom se samo pogoršava ... ponavljanjem svakako rizikujete kraći radni vek sistema za obradu izduvnih gasova). Sledeći put promenite servis ili unapred tražite ulje potrebne (ili zamenske) specifikacije. Pozz
Postovani! Molim Vas za odgovor; Radi se o motoru 1.9 tdi 77kw,specifikacija ulja je vw505.01. E,ovako:Auto je 2005 g.Predjeno preko 250000km.Uje mijenjano na svakih 15000km.Redovno.Prvih par godina sipano ulje Castrol 5w40,pa posle predjeno na Shell helix 5w30 I sve do sad.Prilikom poslednje promjene majstor je primijetio da kao motor je zamascen od ulja(mozda kao da negdje curka ulje- iako meni kompjuter u autu ne pokazuje da se gubi ulje jer bi svjetlila lampica).On preporucuje da se opet vratimo na gradaciju 5w40.Sta vi mislite?Jer nekad davno je bio kao sto rekoh Castrol 5w40.I ako preporucujete to,koje ulje bi savjetovali 5w40 da sipam (Mozda Total neki 5w40,samo neznam I'ma li specifikaciju 505.01,jer oglavnom imaju 502.00 I 505.00).Ili mozda Repsol,Motul ,Mannol,Valvoline,ili Mobil super samo da je 505.01 5w40.Mozete ki mi reci koja ulja bi mogao koristiti od ovih gore pobrojanih za ovaj moj auto ako predjem na 5w40 I da li mi to o Vi savjetujete. p.s.Ako Vam Nije problem Koje od Total ulja bi mogao sipati.? I koje je najbolje po Vama od pobrojanih.i da li samo moze 505.01 ili mogu I 502.00 I 505.00 specifikacije da se kotiste? Hvala Ugodan Dan Davor
Poštovani g. Davore, Izvinite na kašnjenju ali zaista previše obaveza (drugih). Dakle, ne bih 100% verovao senzorima (kompjuteru, AI i slično) možda je neka zaptivka popustila. Ali ako majstor nije našao direktnog krivca, onda o.k. Neće mnogo pomoći 5W-40 (5W30 je sasvim o.k.) ali s obzirom na mnogo km svakako da vredi probati (tj. preći na tu visk.grad.). Svakako ulje sa VW 505.01 specifikacijom. Od Total-a tu je INEO MC3 SAE 5W-40. Može i bilo koji drugi proizvođač (npr. Castrol Edge 5W-40). Pozdrav!
Zdravo Stevo, Jako mi je žao što više nema novih tekstova, ali, šta je, tu je. Zamolio bih za jedan odgovor (ako imate i kad imate vremena). Naime, interesuje me razlika između ulja Aral Super Tronic K Long life III 5w30, Istog Arala bez "K" i Castrol Edge 5w30 Long life kao i kako bi to išlo u Peugeot 207 1,6 hdi. Hvala unapre i veliki pozdrav od Save
Poštovani g. Savo, Aral bez K je verovatno samo starija verzija ... razlika je sigurno u nedostatku zvaničnih MB standarda (229.51/229.52). Ako ništa drugo samo zbog toga K je bolji izbor. Edge LL i Aral K LL su verovatno ista ulja (identične su im karakteristike u TDS-ima) samo namenjene drugim tržištima (i (time) drugačije cene). Naravno i druga ambalaža. Da, može (itekako, naročito posle inicijalnih 100k km, ali i "od odma') u 207-cu HDI. Pozdrav!
Poštovani g. Vladane, RNB je posle promene vlasništva (sada privatna kompanija) malo živnuo, malo se i uložilo ... iako nije dostigao onaj stari. Lično mi deluje o.k. (doveli par stručnih ljudi, glavni im je (indirektno) o.k.), imali su nekoliko zvaničnih odobrenja (da li još uvek, nisam baš pratio, trebalo bi proveriti). Ulje koje pominjete nije bilo na (npr.) listi ulja sa zvaničnim MB ali mislim da je vrlo dobro i da ispunjava navedene zahteve (bar 229.3, verovatno i 229.5, te ACEA A3/B4-10 (iz 2010.) ... samim tim je ulje za nešto starije motore (euro 3 i 4 te poneki euro 5, npr. ako nema DPF ili prva generacija DPF kod nekih proizvođača, mali broj, doduše). Da li se može mirno spavati? Kod nas više zavisi od toga koliko je firma solventna (ta da li zaista kupuje sirovine "po pe-su", tj. one koje su potrebne za navedeni kvalitet). Kako na NBS kažu da su samo jedan dan u poslednjih 5 godina bili u blokadi računa (i to u doba korone, 2021.) mislim da je to dovoljno za "miran san" (dovoljno dobro i bolje od proseka za dobre privatne kompanije). Naravno, za više bi morao i da imam više informacija (a nemam, samo ove javno dostupne), cene su im umerene ali u skladu sa onim što može doneti minimalnu zaradu (i brendiranje u gornjoj ekonomskoj/srednjoj klasi). Vidim da nešto i sponzorišu (domaći) moto sport pa i to nešto znači. Sve u svemu, da garantujem (sve treže i za sebe) ne mogu ali deluje da je u redu. Pozdrav!
Mala konsultacija, u pitanju je Fiat Bravo 1.4 T-jet sa skoro 250.000 km. Fiatova preporuka je naravno Selenia sa Acea C3 specifikacijom. Koliko vidim, Nisotec sint 5w40 ima Acea C3, ceblna je i vise nego povoljna - 699 RSD. Da li se isplati sipati domaće ulje. Nije u pitanju ušteda (razlika između Nisotec i Millers Trident je 620 rsd, na 3 lite ulja, dođe 10 litara benzina koji lako ispari :). Pitanje je samo zaštita motora i sam kvalitet ulja.
Srećna nova godina! Sve najbolje!!!!
ОдговориИзбришиPitanje za menjačko ulje. Šta sipati u Opel Astru J 1.4 74kw? Koje menjački ulje osim onog GM crvenog sme da se sipa? Majstor kaže samo to Gm. Meni nešto nema logike to. Pozdrav
Odgoveno mejlom.
ОдговориИзбришиSve ima svoju zamenu ali ovo je specifično te teško "za naći". Potrebno je SAE 75W-85 i API GL-4 (ne GL-4/5). Ovakva ulja imaju Castrol, Petronas(Selenia) te Mannol. Po redosledu navođenja. Ipak, prvo "GM" ulje (ko god da ga proizvodi), menja se sad pa ko zna kad (nikad).
Pozz
Pozdrav Stevo,
ОдговориИзбришиSrecna Nova godina!
Procitao sam dosta tekstova sa vaseg bloga, hvala vam sto delite vase znanje sa nama.
Imam jedno konkretno pitanje - neki mehanicari preporucuju koriscenje 5w/40 umesto fabricke preporuke za 5w/30 za BMW-ove dizel motore sa vecom kilometrazom (>200kkm). Motor trenutno ne trosi ulje. Kakvo je vase misljenje o tome?
Poštovani g. Petre,
ОдговориИзбришиIako i sam često dam takav savet, to svakako nije obavezno. SAE 5W-30 ulja jednako dobro štite motor a isparavanje je slično, tako da i motor ne mora nužno više da troši (ako iole troši) ulje neznatno manje viskoznosti.
Dok god se radi o ulju istih karakteristika i ispunjavanju standarda (LL-04 npr.) 5W40 je svakako dobra alternativa 5W30 (ne samo kod starijih motora).
Više je od akademskog značaja ali ima logike da se ide na nešto višu (radnu) viskoznost jer motor sa 200k km sigurno nije isti kao kad je bio nov.
Naravno, dok je sve u tolerancijama neće biti ugrožen ni sa 5W30. Stvar je sopstvenih afiniteta ali u praktičnom smislu je svejedno (dok je potrošnja ulja niska).
Preporuka mehaničara je više "za svaki slučaj".
Više o tome i na:
https://totalenergies.rs/sr/saveti-i-preporuke/ekako/da-li-su-retka-ulja-dobra-za-vas-motor
To je jedan (malo stariji) moj tekst u "savetima i preporukama" na Totalovom (Total Energies Srbija) sajtu. U principu samo malo šire ono što sam i ovde rekao.
Pozdrav!
Postovani Stevo, sve najbolje u Novoj kako na privatnom,tako i na poslovnom planu. Htio sam iskoristiti priliku da dam moj osvrt na jedno 0w30 ulje. Čitao sam vas tekst na sajtu Totala Srbija u vezi koriscenja 0w30 ulja kao cjelogodisnjih. Koristim Total ineo first 0w30 evo nekih 10tak mjeseci. Presao sam sa njim oko 9000km i mislim da je odsluzilo svoje. Zasto to mislim. Na mom C4 1.6bluehdi postoji indikator servisnog intervala. Kad se resetuje pokazuje 30.000km. Vozim mjesovito. I kako je dosla zima, servisni interval bukvalno mi se na stotine km smanjuje dnevno kako vozim po gradu,a ne prelazim toliko. Sad mi prikazuje 2500km da je preostalo do servisa. To sto fabrika kaze da moze od 15.000 do 30.000km ja ne mogu postici. Ne kazem da je ovo lose ulje,vec da je grad ubica motornih ulja. Me znam da li je ovo slucaj recimo kod 5w30 ili 5w40 ulja. Pozzz
ОдговориИзбришиPoštovani Dimitrija,
ОдговориИзбришиSvejedno je koje ulje koristite. Algoritam skuplja podatke o vašim uslovima vožnje i za razliku od ranijih verzija bolje proračunava moguće.
To što ste naveli je ono što ponavljam od kad je blog na net-u (o.k. od neke druge godine) - gradska vožnja ubija ulje i motor! (tačka)
Milion km pređu oni koji voze samo duge relacije ili taksisti koji uvek voze na "topao" motor.
Upaliti motor preći par km pa ugasiti pa posle sat-dva (ili osam) ponovo je kao da ste prešli put od 100 km (ili više).
Mislim da ima tekst o tome (gde se pominje Stribeck-ova kriva (trenja/frikcije)), sa koje se vidi da čak i prelazi režim ("poluzagrejan" motor) ima 10-100 puta veće trenje od hidrodinamičkog režima podmazivanja.
Sve u svemu 15-30k km jeste moguće ali ako vozite većinom van grada (bar 50-100 km u jednom pravcu).
Zimi je "hladan start" baš hladan pa jedno (jutarnje) startovanje (kao što sam pisao, pa nisu svi verovali) odnosi 100-500 km vožnje pri radnoj temperaturi. Uz to prvih 1-2 km još 50 do 100 km pa tako redom.
Upravo sa 0W-30 se bolje branite od te pojave, iako bi indikator pokazivao isto ili slično i sa 5W-30/40 bilo bi još lošije i po motor i po ulje.
Pozz
Stevo, saglasan sa Vašim komentarom/stavom. Osvrnuo bih se sada na Vaš tekst sa sajta Total Srbija. Vidim da ste stava da uglavnom se treba držati fabričkih preporuka za viskoznost, uz manja odstupanja (da ih sada ne parafraziram). Ono što mene intereseuje je sljedeće, moje auto "troši" 0w30 C1 ulje. U oil finderima ne postoji alternativa. U Podgorici gdje živim, od početka juna do kraja septembra temperature rijetko kada idu ispod 30C, naravno od jula do početka septembra i preko 40C. Ovo su dva mjeseca izuzetno ekstremnih vrućina, gdje recimo poći do mora na +40C, sa upaljenom klimom predstavlja izuzetan napor za vozilo. Primjer je maltene svakodnevno samozapaljenje vozila na auto putu prema sjeveru CG, gdje su tu temp.makar za par stepeni niže nego na primorju ili Podgorici. Zašto fabrika ne daje alternativu ulju 0w30 C1, recimo neko 5w30 C2, upravo iz razloga koje sam naveo, makar za ovakva klimatska područja.
ОдговориИзбришиpozzzz
Poštovani Dimitrija,
ИзбришиCastrol ima 5W30 ACEA C1 ulje (SLX Professional Powerflow C1 5W-30) samo ne znam koliko ga je lako naći (ili ne).
Inače ACEA C2 nije pravo rešenje i to iz dva razloga. Prvi je da ne ispunjava zahteve za obradu izduvnih gasova (i potencijalno na duži rok skraćuje vek tim sistemima), a drugo što nije mnogo "gušće" (viskoznije) pa se time i ne dobija nešto naročito.
Prava alternativa za toplu klimu je (verovatno) ACEA C4 gde samo treba žrtvovati 1-2% potrošnje goriva (ispunjava sve ostalo, osim što je HTHS 3,5 umesto 2,9 što samo pruža bolju zaštitu motoru te manju isparljivost i definitivno viskoznije ulje (u SAE 5W30)).
Mada u prvih 100k km (par godina, 3-5, tj. makar do prvog "velikog servisa", uključujući i isti) ne sme biti problema ni u CG (sa 0W30).
Btw. za benzince i 10W30 sa API SN ili ILSAC GF-5 takođe dolazi u obzir (npr. u Indiji sipaju u novije benzince po "default"-u). No, tamo je i bolji (veći) izbor takvih ulja, ali se tu i tamo može naći i kod nas (G-Energy je imao takvo, bar u katalogu).
Pozdrav!
Аутор је уклонио коментар.
ОдговориИзбришиSVE najbolje u Novoj 2023 godini
ОдговориИзбришиDa ste zivi I zdravi
SAMO pitanje o uljima Schaffer
Vase misljenje
Konkretno o Schaffer Longlife 5w30
Firma postoji of 1939 godine
Ako znate nesto vise ,unapred hvala!
Dodatak na gornji komentar:
ОдговориИзбришиOprostite,nisam se predstavio na gornji komentar.
Ja Sam Davor
I firma Schaeffer je iz 1839,a ne iz 1939,Kako Sam napisao iz ad
USA,Sent Louis
Hvala unapred
Poštovani g. Davore,
ОдговориИзбришиZanimljiva informacija (baš ću pogledati malo o kompaniji). Konkretno ulje je o.k. za američke i dalekoistočne (neke od njih) automobile (pre svega benzince) jer ispunjava najnovije API (ILSAC) standarde za takve motore.
Za vozila proizvedena u Evropi treba biti malo oprezniji (naročito Euro 5 i noviji) te proveriti da li i API SM/SN ispunjava zahteve proizvođača.
Dakle o ACEA nema ni govora kao ni o odobrenjima za evropske proizvođače.
Verovatno je kvalitetno ulje a kompanija pouzdana i renomirana (na "prvu", ipak, nisam znao za njih pa se malo i ograđujem).
Pozdrav!
Da, baš ste me zainteresovali da pročitam malo o kompaniji (sa tolikom istorijom, skoro kao cela Amerika (US)). Eto, ako ikada (verovatno nikada) posetim USA, svakako bih otišao i u Saint Lous ("kapiju Zapada"), iz porodičnih razloga (pradeda živeo tamo par godina pred prvi Svetski rat ...).
ОдговориИзбришиNaravno, pokušao bih da ugovorim i "gostovanje" u ovoj kompaniji.
Veliki pozdrav!
Poštovani gospodine Stevo, potreban mi je vaš savet. Nedavno sam kupio Suzuki swift, 2007. god. Benzinski motor 1328 cm3, 68 kw.
ОдговориИзбришиVažni podaci su da je auto jako malo prešao za svoje godine, oko 57000 km, a razlog tome je taj što je stajao parkiran 10ak godina u jednom carinskom skladištu. Čovek koji ga je otkupio mu je zamenio ulje (Shell 5w-30 nije žnao reći koje konkretno) i prešao sa njom par 100 km.
Molim za dalji savet kako održavati dalje ovaj auto.
Planiram da ga odvezen u adekvatan servis i da ga kompletno servisiram u smislu zamene svih ulja i tečnosti. Planiram da auto dugo zadržim u vlasništvu.
Godišnje prelazim oko 25 hiljada km (od toga je polovina gradska vožnja).
Unapred hvala, Ivan Palić
Zaborih da napomenem da je u njemu manuelni menjač, 5 brzina.
ИзбришиPoštovani g. Ivane,
ОдговориИзбришиZa početak bih ja to vozilo odvezao u ovlašćeni servis (više i nisu tako preskupi jer su ih "garažari" pristigli sa "rukama") i uradio "veliki servis" (po potrebi nešto i drugo zamenio nakon detaljnog pregleda). Nešto korozije je moralo da uhvati taj automobil, te svakako nije ni kao onaj sa 100k km koji je češće vožen, no - malo km je svakako dobar podatak (osim godišta koje nije).
Tu možete i "pokupiti" šta treba sipati.
No, može i ovako:
Motor, 5W-30 ulje ali Normal HTHS (ACEA C3 ili A3/B4); u principu može i alternativno 10W40, samo bih to menjao na 10k km a 5W30 možete i na 15000km (mada idealno 2x godišnje, s obzirom na planiranu eksploataciju).
Menjač: SAE 75W-90 API GL4/5 ili neko TDL (GL 3/4/5), menja se na 3 god. ili 45000km (možete zaokružiti i na 50 hiljada km, pa na dve godine).
Niste napomenuli da li je 4x4 jer onda imate i dodatnu zamenu u diferencijalu (doduše to ne bih znao da Vam kažem, a već je stariji model, malo je teže naći originalni user manual).
Kočiono ulje je DOT 4 (ili "super DOT 4) menja se na dve godine. Antifriz na 3, neki od organskih, najbolje OAT i to "univerzalac" (i sa Azijskim odobrenjima), npr. Total Glacelf Auto Supra ili tako nešto.
Na kraju napomena: 5W30 (ili eventualno 10W30, ako se može naći) je samo za motor u odličnom stanju (ako ne troši ulje). Malo km nagoveštava da je to moguće ali bi zaptivke posle godina stajanje mogle popustiti ... tako da ostaje 10W40 možda i kao primarni izbor.
Pozz
Veoma sam zahvalan na brzom odgovoru.
ИзбришиU međuvremnu sam našao korsiničko uputstvo gde Suzuki jako šturo definiše podatke o preporučenom motornom ulju. Iskopiraću:
Be sure that the engine oil you use comes
under the quality classification of SG, SH,
SJ or SL. Select the appropriate oil viscosity
according to the above chart.
For temperatures below –20°C (–4°F), we
highly recommend you use SAE 5W-30.
Takođe, na dijagramu sa spoljnom temperaturom, navodi opcije 10w-30 i 10w-40.
Generalno, ukapirao sam da će naredni izbor ulja biti SAE 5W-30, API SN; ali potpuna nepoznanica mi je bio koju ACEA specifikaciju izabrati u širokoj lepezi ponude.
Sada mi je plan da trenutno sipano ulje (Shell 5w-30).. vozim narednih 2-3 hiljade km, pa da naredni servis uradim ranije i krenem sa novim uljem 5w-30. Trošio ga motor ili ne, probaću da i sledeći servis uradim sa istim uljem pa videćemo ponašanje auta.
Mala digresija: pouzdano znam da su ovlašćeni servisi u Srbiji u periodu garancije servisirali ovaj motor sa Motul 8100 5w-40 uljima. I dan danas je prvi izbor svih ovlašćenih i neovlašćenih servisa je ova gradacija - 5w-40 (najčešće Eneos Hyper 5w-40). Kada već pominjem Eneos, koje njihovo 5w-30 bi bilo pravi izbor (da ne bih bio trn u oku majstorima, em što hoću viskoznost da menjam em da im i proizvođača ulja promenim :)
Što se tiče servisa, obavljen je kompletan pregled automobila i pozitivno su serviseri iznenađeni opštim stanjem. Dogovoren je veliki servis i još pregršt sitnica.
Što se tiče ulja u menjaču, auto nema 4x4 pogon, a tu sam izabrao Kroon Syngear 75w-90 i već se nalazi u gepeku. Imao sam dilemu oko njega i Ravenol Motogear 75W-90 GL-4... Nije servis pravio problem oko toga što ću doneti svoje menjačko ulje.
Na kraju da se ponovo zahvalim.
Veliki pozdrav!!
Bilo koje SAE 5W-30 koje je "Normal (High) HTHS" (kao što je gore rečeno). Na žalost Eneos baš nema A3/B4 nego su sva takva ACEA C3. Teorijski bi ACEA A5/B5 (Eneos Hyper Multi 5W30) za motor u dobrom stanju možda bilo i dobro, ali bih ipak to izbegavao (kao i ACEA C2).
ИзбришиMožda kao prvi izbor Eneos Ultra-R 5W-30 iako je "primarno" za Renault motore ali je odlično i za sve druge (i API SN Plus).
Posle 5W30 i ako vam je do -18 °C zadovoljavajuće, možete koristiti Eneos PRO 10W30 (doduše to je API SM ali je više nego o.k. po zahtevima iz uputstva) ili istu verziju u 10W40 ("samo" API SL, ali to je više nego dovoljno, jer je minimum API SG/SH).
Pozdrav!
Da, može i Sustina 5W30 (ili 5W40).
ИзбришиGosn Stevo, hvala na pojašnjenju. Takođe, zahvaljujem i na ovoj "masi" znanja koje ste podelili ovde. Stvarno, sada, na nivou običnog korisnika mogu da napravim izbor ulja za ovaj ili neki naredni auto, a da pri tome ne napravim neku ozbiljnu omašku.
ИзбришиPolgedajte izbor ispod navedenih ulja, mimo Eneosa i ostalih velikih imena, pa bih Vas zamolio za mišljenje. Navešću samo suženi broj:
1. KROON ASYNTHO 5W-30
2. ADDINOL SUPER POWER MV 0537
3. ADDINOL GIGA LIGHT MV 0530 LL
4. RAVENOL VMP SAE 5W-30
5. LIQUI MOLY SPECIAL TEC LL 5W-30
6. LIQUI MOLY TOP TEC 4200 5W-30
Poštovani g. Ivane,
ИзбришиTaj Suzuki je odlično ulje (doduše liči kao da je HTHS ispod 3,5 što jeste dozvoljeno ali utiče i na bolje osobine ulja kao što su indeks viskoznosti i pour point (naravno ova vrednost je sigurno podpomognuta sintetičkom osnovom, PAO i/ili estri).
Od gore navedenih ulja bih (kao što je već rečeno) birao pre ACEA A3/B4. Tu malo iskače Ravenol (zbog PAO osnove) ali iskače i cenom ... pa ...
Ostala su sva dobra ali C3 (iako možda i kvalitetnija) dobijaju mesto iza onih koja nisu ... otprilike po redosledu navođenja (LM malo niže zbog "samo" API SL mada je o.k. jer premašuje traženo). Addinol se verovatno najviše isplati (537 pre 530).
I to Vam je to. Pozdrav!
Postovani g.Stalker,molim Vas kakvo je vase misljenje o esterima koji se prodaju kao dadaci motornim uljima?
ОдговориИзбришиEvo,konkretno mislim na Mannol ceramo 9829 ester,cak sam negde primetio da ga sipaju I u odlicno motorno ulje Mobil 1 esp 5w30i Tako naliju u motor,sto me malo iznenadilo.Zato vas molim za pojasnjenje da li stavljsti estere do ulja uopste I kakva je bas njihova uloga?Da li je to samo reklama,mozda, Ili potreba?Eto,konkretno imate Taj mannol 9829
(Ja recimo stavljam "dodatke"samo u naftu,diesel,sto mi je logicnije nego u motorno ulje)
Hvala unapred
Pozdrav
Svetislav
Poštovani g. Svetislave,
ИзбришиTaj Mannol 9829 nije samo dodatak estarskih (baznih) ulja i to i nije glavno kod njega. Glavni aditiv je ("beli grafit") heksagonalni BN (bor nitrid)).
Razni nanomaterijali su našli primenu u mazivima (jedna koleginica je na tome doktorirala i vrlo sam dobro upoznat sa potencijalnim prednostima) a najčešće korišćeni su hBN i WS2 (nano ili submikročestice).
No, vrlo je diskutabilno da li to donosi do poboljašnja karakteristika motornih ulja. Naročito onih boljih (bogatih na aditivima) kao što je Mobil 1. Lično to ne bih savetovao. Kod Mineralnih ili "polusintetičkih" ulja su dobici mogući.
Ipak, treba voditi računa i o tome da kod Euro 5 i 6 motora treba biti oprezan sa time ako ništa drugo ono zbog katalizatora i DPF-a. Proizvođač tvrdi da je sve o.k. ali se svodi na to koliko mu verujete (ili ne).
Oko 5% estara neće mnogo popraviti čak ni mineralno ulje a kamoli sintetičko (a hBN je konroverzan). U Euro 3 i 4 vozilima (bez DPF-a i trostepenog katalizatora) verovatno vredi probati ... ali je ispativost svega vrlo upitna.
Svakako to nisu standardizovani aditivi (po industrijskim standardima) pa su kao takvi uvek upitni.
Lično nisam protiv ali nisam posebno oduševljen takvim.
Btw. SVI (ali S V I) proizvođači motora (vozila) kažu - ne stavljajete nikakve dodatne aditive u ulje!
Isto kažu i za gorivo ... iako se slažem d atu ima malo mesta makar za pour point depresere (sprečavanje izdvajanja parafina iz nafte) iako je bolje koristiti aditiviran dizel za slučajeve odlaska na planinu (i temp. ispod -15). Standardni dizel je o.k. za do -10 (pa i do -20, mada zbog zamućenja bolje računati to kao -15) ali se u oba slučaja treba voditi računa da ako je rezervoar napunjen pre novembra to može uticati na lošiju otpornost na mraz.
Molim Jos dodatak na text iznad
ОдговориИзбришиMozete li mi istovremeno odgovoriti za Jos 1 mannol proizvod,Mannol molibden,aditiv do ulja,(slican pravi I Liquid Moly,MoS2)
Da li uopste dodavati ova 2 aditiva do ulja ?
Molim I zasto da I zasto.ne,Alo Nike problem uvazeni g.Stalker
Hvala unapred
Svetislav
Sve napisano za Mannol važi i za Liqui Moly aditive (i sve druge).
ОдговориИзбриши(Ala sam ovo napisao, kao da je ChatGPT odgovorio ... ha-ha-ha)
Pozz
mali dodatak
ОдговориИзбришиBtw. ako je aditiv na bazi sulfida onda je još upitniji (kontroverzniji) jer takvi nisu apsolutno inertni u oksidacionim uslovima i visokim temperaturama. Ipak, razlike su više na akademskom nivou.
Dakle, za WS2 i MoS2 za nijansu veći oprez iako su oni više korišćeni (ali na starijim vozilima).
Pozz
Postovani, od skoro sam vlasnik Forda C-max, 1.6 tdci 116 ks, 2012 godiste. 215000km na satu. Molim vas za malu pomoc, a tice se ulja za motor. Ford naravno preporucuje ulja sa 913 c(d) specifikacijom. Ono sto me interesuje, da li pri ovoj kilometrazi da se i dalje drzim preporuke ili moze i neko drugo ulje, a najpre mislim na DPF filter i iako fabrika preporucuje 913d, da li moze i ulje koje bi mozda vise odgovaralo za zastitu DPF-a a pritom da bude slicno specifikaciji preporucene od strane fabrike. Unapred hvala i sve najbolje.
ОдговориИзбришиPoštovani g. Sale,
ОдговориИзбришиPosle 10 godina sa uljima koja su imala Ford specifikaciju, štititi DPF mu dođe kao čovek koji u 50 počne da brine o svojim krvnim sudovima (kad je uglavnom već kasno, ili bar kasno za "novu mladost").
Drugo, 913D baš i ne ispunjavaju ulja sa ekološkim standardima (ACEA C#, # = 1-5).
Dakle, savetujem nastavak sa uljima koja poseduju (ili se navodi) Ford 913D specifikacija.
913C Ispunjavaju (praktično) svi C standardi, naročito C1 (C5 je već malo "tanji" te nije odgovarajući za motore koji traže HTHS veći od 2,9). Dakle, ACEA C1 je neki "ekološki" pandan Ford 913C, a kod starijih motora je C2/C3 ili C3/C4 verovatno i korisno (osim gubitka u potrošnji goriva ali tek oko 1%).
Pozdrav!
Hvala Vam na odgovoru. Nastavljam onda sa uljima koja zadovoljavaju 913-d specifikaciju. Veliki pozdrav i sve najbolje.
ИзбришиPostovani gispodine Stevo!Evo javljam se povodom nekih novih firmi,neznam da li reci brendova mozda?
ОдговориИзбришиOvako,radi se o North sea,privatni produkt holandske rafinerije Transnational Blender,a interesuje me njihovo ulje Wawe Power Performance LL 5w30
Nasao sam ovo;
Density 851
Kin.visc. 68,5
Kin.visc.100° 11,7
Vusc.index 167
Flash p. Veci of 201
Pour p. -37
TBS. 9.3
Sulphur.ash. 0.79
Eto,toliko,I molim komentar o ovom ulju,kao I o sledecem ulju marke SYST
Za SYST sam nasao da pripada austrijancima I to Lubstar.
Ulje je SYST LL 5w30
I ima:
Kin.visc. 10.9
Kin.visc 40°. 65
Visc index 154
Flash p. 228
Pourr p. -45
Density 874
I to bi bi-lo to,pa molim komentarnna ova 2 ulja koka nadjoh!
Mnogo Val hvala unapred
Redovno Vas pratim.
Ziveli
Davor
Sorry,gosp.Stevo,samo dodatak na OVO iznad,prvo ulje North sea IMA APPROVAL VW 504/507.00
ОдговориИзбришиValjda je i to mozda jedan od dobrih pokazatelja mozda za preporuku tog ulja koje Nike toliko skupo!
Sve najbolje
Davor
Poštovani,
ОдговориИзбришиOvo je jedan od (na desetine) novih brendova koji se umešava u Beneluksu. Tamo višak kapaciteta a raznorazni biznis(men)i računaju na to da je potrošna roba (ulje) pa ide, naprave primarnu računicu da je cena takva da se može prodavati i zaraditi, pa posle par godina ne znaju šta ih je snašlo. Kako god, uz approval ne može biti loše, a koliko je dobro, nemam pojma (i prvi put čujem).
Preporuku od mene nećete dobiti (alergičan na nove brendove, osim kad je stvarno dobra priča a takvih je na prste jedne ruke u celoj Evropi, ograđujem se možda je i ovo ali ne znam niti imam vremena da istražujem).
Dakle, sigurno "zadovoljava" a za "dobro" i "vrlo dobro" nemam podatke. Odlično sigurno nije. Povoljna cena im je najbolja preporuka (verovatno).
Pozz
Zahvaljujući Vašim savjetima dogurao do 656 000 km (Sandero 1.4 mpi 2009) Koristim INA Millennium 5w 40 ili Optima Magnum 5w 40.
ОдговориИзбришиPojavilo se novo (jeftinije) ulje INA Ultra Plus 5w40. Možete li u par rečenica uporediti poslijednje sa prethodna dva? Godišnje prelazim 50 000 km i ulje mijenjam na 15 000 km. Pozdrav Zoran
poštovani da li mogu da vas zamolim da me posavetujete koje ulje da koristim za golf5 1.6. 8ventila 2007god ima tng pre 3god ugradjen na satu 245000km troši mi više ulja,oko 2,5 l na 10000. Koristio mannol polusintetiku.pozzz
ОдговориИзбришиIzvinjavam se, postavio sam pitanje kao anoniman, ja sam Milan Bavcic
ИзбришиIzvinite što kasnim, ali ... druge obaveze.
ИзбришиU principu bilo koje SAE 5W-40 (sa VW 502.00, manje više skoro svako (većina) 5W40 ulja). Tu bih malu prednost dao Valvoline MaxLIfe ulju.
Zbog godina, pređenih km i potrošnje ulja, razmotrite i neko 5W50 ulje (npr. Mobil 1, ali i jeftiniji Elf). Možda čak i 10W50 (možda početi sa 5W50 pa preći na 10W50), Elf ili Q8 ... drugih teško da ima ali bilo koje poznato. 10W60 bih izbegavao dok god je potrošnja ustaljena (jeste malo veća ali ništa preterano, još uvek).
Pozdrav!
Pozdrav Stevo! U Hyundai Accent 1,4 b, jesenas sam usuo Optima Eco + 5w30, radi lakseg hladnog starta...kako idu topliji dani (mada je ljeto jos daleko) i ulje treba da ima postojan viskozitet na visim temp, hoce li biti stete da dolijem npr 0,5l 'optima eco 5w40, viseg viskoziteta? Predpostavljam da se prakticno radi o dva ulja iste hemije, samo sto je ovo drugo "razvucenije". Puno pozdrava!
ОдговориИзбришиSve o.k. dobra ideja. Pozz
Избришиpredpostavljam da ne volite anonimne, pa da se javim sa svog profila :)Pozdrav Stevo! U Hyundai Accent 1,4 b, jesenas sam usuo Optima Eco + 5w30, radi lakseg hladnog starta...kako idu topliji dani (mada je ljeto jos daleko) i ulje treba da ima postojan viskozitet na visim temp, hoce li biti stete da dolijem npr 0,5l 'optima eco 5w40, viseg viskoziteta? Predpostavljam da se prakticno radi o dva ulja iste hemije, samo sto je ovo drugo "razvucenije". Puno pozdrava!
ОдговориИзбришиОдговори
Poštovani g. Milane,
ОдговориИзбришиDa, to je praktično isto ulje, možda malo viskoznija smeša baznih ulja, ali ne mnogo, pre svega malo više polimera za "podizanje" radne viskoznosti (zapravo za povećanje indeksa viskoznosti). Nema problema a ideja je dobra.
Pozdrav!
Hvala kolega 😉
ИзбришиZoran
ОдговориИзбришиMene Ste vjerojatno previdjeli.
16. mart
Pozdrav Zoran
Poštovani g. Zorane,
ОдговориИзбришиIzvinjavam se na previdu.
Čestitam na pređenim km, još malo pa ćete se "vratiti sa meseca" (kao Artemis).
Nemojte zameriti, uporediću ga samo sa Millenium uljem. Jeftinije i lošije. Doduše, još uvek o.k. ulje ali kao što se može videti osova (baza) je lošija, tj. čista HC osnova (i dalje solidno). Bazni broj im je sličan ali je drugačiji i paket aditiva (i/ili osnovnog manje pa dodat "paketić" ili nedostaje dodatni). Najvažnije: HTHS je "granično" (3,5) naspram 3,9 kod "starijeg brata". To je i dalje o.k. ulje i pogodno za Vaše vozilo, ali imajte u vidu da je za klasu i lošije. Možda bi (ovo jako okvirno te ne uzimajte bukvalno) odradilo sličan posao ako bi se menjalo na (npr.) 20% kraćem intervalu. E sad, da li Vam se isplati? Verovatno ne (došli bi manje-više na isto). Tako da ... može se probati, naročito jer Vaših 15000 km izvozite za kratak vremenski period, ali baš zato (a i zbog "tima koji dobija") ne bih posebno preporučio. Npr. trenutno vam ušteda znači pa možete probati, za cca. 10-12k km nećete primetiti razliku ali kako se bliži interval zamene prednost će biti na strani skupljeg. Što bi se reklo, "ko ne plati na mostu, platiće na Ćupriji".
Kako god, ovo može biti odličan izbor za one koji godišnje prelaze do 10 hiljada km i voze u normalnim uslovima, pa eto i neke uštede bez mnogo žrtve. Za Vas bih predložio da se držite proverenih vrednosti (makar bile skuplje).
Pozdrav!
Hvala doktore Stevo.
ОдговориИзбришиVi imate ogromno stručno znanje a pored toga imate dar od Boga da se znate adekvatno izraziti da Vas običan čovjek lako razumije.
Ovo ću zamijeniti na nekih 12 000 i vraćam se na Millenijumom.
Puno Vas pozdravljam i hvala Vam puno.
Zoran selo Stojčići bb Kreševo (BiH)
Pozdrav Stevo! E bas nemam srece... poslao sam ti pitanje o mijesanju optime eco 5w30 i optime eco 5w40 radi postizanja bolje viskoznosti u nadolazece toplije dane, sto si i odobrio. Medjutim, nigdje ne mogu da nadjem optima eco 5w40, cak ni na Nestro pumpama, pa bih te pitao, mogu li dodati optimu magnum 5w40 ili LM top tec 4100 5w40. Hvala na odgovoru i pozdrav!
ОдговориИзбришиOvo mi se čini da sam već odgovorio.
ИзбришиMože (i jedno i drugo) ali prednost za LM.
Doduše ako već LM onda još bolje LM 4110 koje je za nijansu bolje ulje od 4100.
Pozdrav!
Stevo pre svega veliki pozdrav i pitanje jedno... Alfa 156 1.8 Tvin Spark 103 kv euro 3 motor, uvezena iz Svajcarske sa uljem 5w40 esa lube, zamenio sam ulje i sipao Seleniu 20k koju ako ostrije vozim potrosi oko 300-400 mg na 1000 km,jel imate neki savet u smisli promene gradacije ili slicno, sa ciljem smanjenja potrosnje ulja, motor je presao 250 000 km i radi ok, pali ide vuce ima snage...
ОдговориИзбришиOvo već odgovorih (malopre), ukratko probajte 10W50 pa (posle) eventualno i 10W60. Oba su o.k. za motor (čak i sa manje km) a osetna potrošnja ulja ukazuje da originalna preporuka (10W40) nije više optimalno rešenje (mada možete i nastaviti ukoliko vas često dolivanje ne nervira). Elf i Q8 je najlakše naći za 10W50 a 10W60 je mnogo lakše naći. Minimum je API SL (može i SM i SN), odnosno ACEA A3 ili A3/B4.
ОдговориИзбришиPozz
Hvala puno i ovde, veoma zahvalan, veliki pozdrav, svako dobro!
ИзбришиPozdrav, koje ulje od brendova 5W 20 u Ford Kugu AWD, 1.5 ecoboost. Hvala unapred. Moze po nekom redosledu preporuke od prvog....ka ostalim.
ОдговориИзбришиUsput auypoma 31000km stajao ke par godina i 2016 godište.
ОдговориИзбришиDulema mi je Total vs Castrol.
ОдговориИзбришиPoštovani,
ИзбришиIskreno, potpuno svejedno ... Total je jeftiniji a nije lošiji, razlike su u nijansama.
Možda i zbog mog pozitivnog iskustva sa Total d.o.o. ali i objektivno se više isplati.
Najbitnije je da je ulje original i da ispunjava potrebnu specifikaciju.
Izvinite što kasnim ali zaista ne mogu stići da ispunim sve obaveze (sve ih je više).
Pozz
Svaka čast i veliko hvala. Neka.se dobro dobrim vrati.
ИзбришиMolim i drugi put. Pozz
ИзбришиZdravo g.Stevo od Koste iz Makedonije !
ОдговориИзбришиPre puno godina napravio sam Google nalog i nesto malo komunicirali, al ko da sad pamti pasvorde i to. Bilo mi je puno krivo kad si prestao da redovno odrzavas ovaj blog, al to je to sad, imao si svoje razloge.
Sad pitanje, vise dilema. Na pocetku godine kao odgovor na neko pitanje, rekao si da gradska voznja mnogo vise jede motor od dugackih relacija sto je vrlo jasno i tacno. Po mom misljenju i saznanjima (sa ovog bloga i ostalog procitanog) smatrao sam da je tu odnos 1:2 do najvise 1:2.5, odn. da 100.000 km. gradske potrosi motor kao 200-250.000 km. na otvorenom. Ali, ti iznosis da na pr. samo jedno paljenje pojede kao 100-500 km. Uzmemo sredinu od 300km, ja (verujem i dosta drugih) imam oko 300 paljenja godisnje, i to mu dodje kao prevozenih 90.000 km za 12 meseci !!? Jos i ono realno prevozeno, pa ostali faktori i izadje dobro preko 100.000 km. godisnje. Onima koji redovno voze auto svaki dan, po ovom proracunu lako dodje preko 200.000 km godisnje !
Ne kazem da ova matematika nije tacna, posto nemam argumenata i saznanja za to, ali ako je tacna, onda je brend i kvalitet ulja visestruko manje bitan (skoro pa beznacajan) spram nacina voznje. Posto onaj ko svaki dan vozi auto, sakupi preko 200.000 preracunatih km. godisnje pa bi trebao da menja ulje na 2 ili najvise 3 meseca, ili 50-tak h.km. bez obzira na kvallitet i najskuplje ulje, pa bilo to i cisti estri sa svemogucim aditivima.
Pozdrav, Kosta
Poštovani Kosta,
ИзбришиDa, odnos je otprilike 1:2 pa max. do 1:3.
Onih 100-500 km pri startovanju se ne odnosi na "mlaki" start i uopšte startovanje pri normalnim temperaturama, a naročito ne na start motora sa zagrejanim motorom (pri bilo kojoj spoljnoj temperaturi).
To je literaturni podatak, a odnosi se na "hladan" start i to zimski (jutarnji).
Zavisi i od viskozne gradacije ulja, to je više za 10W40 i 15W40, već 5W-xx ulja to ublažavaju a 0W-20/30 tek (drastično smanjuju efekat).
Ne mogu se setiti šta sam tačno pisao (i gde je taj podatak) tako da je teško proceniti koliko "troši" start pri "normalni(ji)m" uslovima ... možda tek 10-50 km (ili čak manje!).
Kad ulje procirkuliše već ste u mešovitom režimu podmazivanja, ako je iole toplo (40 cel.) skoro ste i u hidrodinamičkom ...
Malo po malo, dođe se do onog koeficijenta 2 do 3 ... dostavna (i taksi) vozila mogu biti i u prednosti kod prvog starta (čak i zimi), a i kod njih se ulje češće menja.
Uostalom, start-stop sistem bi (u protivnom) urnisao motor ... sve je to provereno u tančine (kao što znate obično ne radi na niskim temp. u minusu sigurno, čak i kod (polu)zagrejanog motora.
Nadam se da je (malo) jasnije.
Hvala na ovom dobrom pitanju.
Pozdrav!
Pozdrav Stevo . Da li eneos hyper 5w40 sa dexos 2 odgovara za moju astru j 1.4 74kw. Piše na kutiji da ima dexos2 ali nema na sajtu gde su sva dexos 2 ulja.
ОдговориИзбришиOvo odgovorih na drugom mestu. U principu je o.k. Ne menjajte ulje Eneos je dovoljno dobar. Naravno, uvek je licencirano u prednosti iako ACEA C3 ima dovoljan nivo kvaliteta. Verovatno je istekla licenca (čudan previd za tako veliku kompaniju ... doduše evropska filijala sigurno nije "fanatična" kao japanska centrala).
ИзбришиPozz
Hvala na odgovoru!
ИзбришиPoštovani Stevo, upravo su mi u servisu sipali motul 8100 x-cess gen 2 u opel insignia 1.4 turbo sa tng. Ja sam trazio motul x-clean. Koliko vidim x-cess nije dexos 2 a nije ni c3. Koliko smem da vozim sa ovim uljem i trebam li da menjam.
ОдговориИзбришиUnapred hvala
Aleksandar
Poštovani g. Aleksandre,
ИзбришиJoš je gore nego što izgleda jer je originalna preporuka za Vaš motor zapravo Dexos 1 Gen 2, što dalje znači da je Dexos2 tek "zamensko" (za preko 100k km i više od toga).
Da li su u servisu pomešali "Gen 2" za ulje sa specifikacijom (nije isto!) ne znam ali vrlo je moguće. Ipak SAE 5W-30 od Motula koje zadovoljava potrebno je zapravo 8100 ECO-LITE 5W-30. Ako Vam ušteda goriva od 1-2% nije od primarnog značaja onda bi Dexos2 (ACEA C3 pa što noviji, 2016 ili 2021) bilo o.k. Dakle Specific Dexos2 5W-30 ili (makar) X-Clean 5W-40. S obzirom da ni Dexos2 ne ispunjava 100% zahteve za tretman izduvnih gasova, ako bar to nemate još je i gore (u tom smislu, motor u drugim segmentima neće biti ugrožen).
U principu ne bi trebali da dugo vozite sa uljem koje su Vam sipali. Recimo do 1/2 servisnog intervala (7500 km) mi se čini o.k. (nije strašno ni full ali vremenom se samo pogoršava ... ponavljanjem svakako rizikujete kraći radni vek sistema za obradu izduvnih gasova). Sledeći put promenite servis ili unapred tražite ulje potrebne (ili zamenske) specifikacije.
Pozz
Postovani! Molim Vas za odgovor;
ОдговориИзбришиRadi se o motoru 1.9 tdi 77kw,specifikacija ulja je vw505.01.
E,ovako:Auto je 2005 g.Predjeno preko 250000km.Uje mijenjano na svakih 15000km.Redovno.Prvih par godina sipano ulje Castrol 5w40,pa posle predjeno na Shell helix 5w30 I sve do sad.Prilikom poslednje promjene majstor je primijetio da kao motor je zamascen od ulja(mozda kao da negdje curka ulje- iako meni kompjuter u autu ne pokazuje da se gubi ulje jer bi svjetlila lampica).On preporucuje da se opet vratimo na gradaciju 5w40.Sta vi mislite?Jer nekad davno je bio kao sto rekoh Castrol 5w40.I ako preporucujete to,koje ulje bi savjetovali 5w40 da sipam (Mozda Total neki 5w40,samo neznam I'ma li specifikaciju 505.01,jer oglavnom imaju 502.00 I 505.00).Ili mozda Repsol,Motul ,Mannol,Valvoline,ili Mobil super samo da je 505.01 5w40.Mozete ki mi reci koja ulja bi mogao koristiti od ovih gore pobrojanih za ovaj moj auto ako predjem na 5w40 I da li mi to o Vi savjetujete.
p.s.Ako Vam Nije problem Koje od Total ulja bi mogao sipati.? I koje je najbolje po Vama od pobrojanih.i da li samo moze 505.01 ili mogu I 502.00 I 505.00 specifikacije da se kotiste?
Hvala
Ugodan Dan
Davor
Poštovani g. Davore,
ИзбришиIzvinite na kašnjenju ali zaista previše obaveza (drugih).
Dakle, ne bih 100% verovao senzorima (kompjuteru, AI i slično) možda je neka zaptivka popustila. Ali ako majstor nije našao direktnog krivca, onda o.k.
Neće mnogo pomoći 5W-40 (5W30 je sasvim o.k.) ali s obzirom na mnogo km svakako da vredi probati (tj. preći na tu visk.grad.). Svakako ulje sa VW 505.01 specifikacijom. Od Total-a tu je INEO MC3 SAE 5W-40. Može i bilo koji drugi proizvođač (npr. Castrol Edge 5W-40).
Pozdrav!
Zdravo Stevo,
ОдговориИзбришиJako mi je žao što više nema novih tekstova, ali, šta je, tu je.
Zamolio bih za jedan odgovor (ako imate i kad imate vremena). Naime, interesuje me razlika između ulja Aral Super Tronic K Long life III 5w30, Istog Arala bez "K" i Castrol Edge 5w30 Long life kao i kako bi to išlo u Peugeot 207 1,6 hdi.
Hvala unapre i veliki pozdrav od Save
Poštovani g. Savo,
ОдговориИзбришиAral bez K je verovatno samo starija verzija ... razlika je sigurno u nedostatku zvaničnih MB standarda (229.51/229.52). Ako ništa drugo samo zbog toga K je bolji izbor.
Edge LL i Aral K LL su verovatno ista ulja (identične su im karakteristike u TDS-ima) samo namenjene drugim tržištima (i (time) drugačije cene). Naravno i druga ambalaža.
Da, može (itekako, naročito posle inicijalnih 100k km, ali i "od odma') u 207-cu HDI.
Pozdrav!
Veliko hvala g. Stevo. Kao u dobra stara vremena. Pozz
ОдговориИзбришиPostovanje Stevo. Zanima me vas sud o Galaxy Sintec 5w30 low saps. Vredi li sta u smislu kvaliteta? Ili bolje da pitam moze li se mirno spavati...
ОдговориИзбришиPoštovani g. Vladane,
ОдговориИзбришиRNB je posle promene vlasništva (sada privatna kompanija) malo živnuo, malo se i uložilo ... iako nije dostigao onaj stari.
Lično mi deluje o.k. (doveli par stručnih ljudi, glavni im je (indirektno) o.k.), imali su nekoliko zvaničnih odobrenja (da li još uvek, nisam baš pratio, trebalo bi proveriti).
Ulje koje pominjete nije bilo na (npr.) listi ulja sa zvaničnim MB ali mislim da je vrlo dobro i da ispunjava navedene zahteve (bar 229.3, verovatno i 229.5, te ACEA A3/B4-10 (iz 2010.) ... samim tim je ulje za nešto starije motore (euro 3 i 4 te poneki euro 5, npr. ako nema DPF ili prva generacija DPF kod nekih proizvođača, mali broj, doduše).
Da li se može mirno spavati?
Kod nas više zavisi od toga koliko je firma solventna (ta da li zaista kupuje sirovine "po pe-su", tj. one koje su potrebne za navedeni kvalitet).
Kako na NBS kažu da su samo jedan dan u poslednjih 5 godina bili u blokadi računa (i to u doba korone, 2021.) mislim da je to dovoljno za "miran san" (dovoljno dobro i bolje od proseka za dobre privatne kompanije).
Naravno, za više bi morao i da imam više informacija (a nemam, samo ove javno dostupne), cene su im umerene ali u skladu sa onim što može doneti minimalnu zaradu (i brendiranje u gornjoj ekonomskoj/srednjoj klasi).
Vidim da nešto i sponzorišu (domaći) moto sport pa i to nešto znači.
Sve u svemu, da garantujem (sve treže i za sebe) ne mogu ali deluje da je u redu.
Pozdrav!
Sasvim posteno i korektno. Hvala!
ИзбришиPoštovani profesore,
ОдговориИзбришиMala konsultacija, u pitanju je Fiat Bravo 1.4 T-jet sa skoro 250.000 km.
Fiatova preporuka je naravno Selenia sa Acea C3 specifikacijom.
Koliko vidim, Nisotec sint 5w40 ima Acea C3, ceblna je i vise nego povoljna - 699 RSD.
Da li se isplati sipati domaće ulje.
Nije u pitanju ušteda (razlika između Nisotec i Millers Trident je 620 rsd, na 3 lite ulja, dođe 10 litara benzina koji lako ispari :).
Pitanje je samo zaštita motora i sam kvalitet ulja.