недеља, 25. април 2010.

Repsol motorna ulja (Repsol motor oils)


Više ljudi je na forumima, direktno ili preko privatnih poruka, pitalo kada ću pisati o Repsolu. Takođe sam mejlom dobio par pitanja u vezu njihovih ulja. Odlučio je Vox Populi te ova kompanija ide malo preko reda mada ne mnogo jer je bila u planu za sledećih nekoliko tekstova.

Ko nije čuo za tim Repsol-Honda makar to bilo u svetu motociklizma nema mu pomoći. Devedesete i Majk Duan, petostruki svetski šampion i neprikosnoven do dolaska „profesora“ Rosija, ... magija.

No bilo pa prošlo ali Repsol Honda je i posle postizala značajne rezultate.

O istorijatu kako na kooperativnom sajtu stoji, ako 8 decenija nije dovoljan dokaz ozbiljnosti kompanije neće ni hiljadu godina. Ali bitnija je budućnost.

O Respol-u sve najbolje ali kao i kod Total-a, Exxon-a pa i Chevron-a ko se (pretežno) vađenjem nafte bavi mora nešto i da zanemari. Na žalost prva žrtva budu motorna ulja kao sekundarna delatnost.

Nemojte pogrešno da shvatite, ulja ove kompanije su odlična, neka od njih i vrhunska ali između redova se prozire nedovoljna posvećenost koja je (osim politike unutar giganata) i razlog zašto su Mobil ulja makar za nijansu bolja od Esso ili Texaco od Chevron-ovih.

Repsol je renomirani proizvođač, velika multinacionalna kompanija (pretežno Španska) i respektabilna u svakom pogledu.

Ulja im nemaju preterano veliku cenu čak i kad se uzme u obzir snaga brenda što ih svrstava u većem delu u preporučenu kupovinu.

Čime Repsol brani boje velikog imena? Krenimo redom.

Repsol ulja za automobile

COSMOS 0W-40

Ime cool, ambicije velike, kvalitet izuzetan i na kraju ... ?! Iako podozrevam šta je Repsol hteo sa ovim uljem, ne bih da sam u koži njihovog marketinga koji treba da brani stav da se radi o jako modernom ulju sa vrhunskim specifikacijama.

U čemu je problem?

„Quality level“ ili standarde koje ispunjava su sledeći:

MB 229.3, VW 502.00/505.00/503.01, BMW LL-98, Porsche.

Zapravo nije loše, nije loše uopšte. Ipak nije primereno za viskoznu klasu koja bi trebala da bude ultra moderna. Znači nije pandan Mobil 1 što zapravo i nije bio cilj. Liqui Moly je od ovog koncepta odustao pre više od godinu dana. MOL ima sličan koncept, Kroon je negde na sredini. Glavni problem je zapravo što nema API i ACEA standarda makar i nesertifikovanih. Lepo je znati da ih bar neko ne navodi ako nisu pravi ali moglo je bar da se kaže u obiliku API ili ACEA xx Level.

Ovo je zapravo ulje koje može da se koristi i za nešto starije automobile gde je 5W-40 ili čak 10W-40 inicijalna fabrička preporuka. Naravno pre svega za automobile kojima su gore navedeni standardi potrebni.

Zbog VW 502.00 ali i MB 229.3 može se reći i da je za modernije benzince pa čak i one posle 2005. a zbog MB standarda ulje sigurno prevazilazi i ACEA B3 i B4 kao i (naravno) A3.

API SL je sigurno ispunjen a SM verovatno ne.

Sigurno nije zadnji modni krik ali to ima i dobrih strana. Ako vam automobil (motor) ne traži isključivo VW 504 nego 502 pre bih se odlučio za „stariji“ koncept.

Ulje nije Low pa čak ni Mid SAPS a svakako ne low ash ali zato ima kvalitet koji upravo ove ekološke odrednice ne mogu lako doskočiti.

Bez MSDS nisam siguran da li je PAO ili SHC a podaci ukazuju na oba te je možda i kombinacija.

Gustina 0,865 (neočekivano), viskoznost na 40°C mu je očekivanih 80 a radna viskoznost tek 13,5 što ga čini malo ređom „četrdeseticom“ čime vam je ušteda goriva osigurana a jak uljni film nije žrtvovan. Repsol navodi da u testu otpornosti na smicanje ne gubi SAE klasu i da zadržava viskoznost od 12,5 na 100°C. Ovo neću ponavljati jer važi i za ostala Repsol ulja.

Ovo je indikator da se radi o „stay in grade“ ulju ali nije i garancija.

Indeks viskoznosti veći od 170 (ako ćemo da računamo: 174) što je zapravo jedna od najmanjih vrednosti u klasi i ukazuje na mali sadržaj modifikatora viskoznosti.

Tačka paljenja veća od 215 (tek standardno) a tačka tečenja –54°C !! Ova osobina je zaista vrhunska i prevazilazi i M1 koji je ciljana meta svakog ulja u 0W-40 viskoznoj klasi. I na –30°C ima vrednost bolju od standarda ali ništa izuzetno: 6200cP (mm/s2).

Noack isparljivost ispod 10% što je vrlo dobar rezultat. Sulfatnog pepela 1,1% slično Havoline kompromisu što ga svrstava pogodnim i za LPG (TNG) a ima i aditiva za lošija dizel goriva. TBN mu je (mobilovskih) 11,5 što ga blago usmerava ka dizelima. Ovim izdržava i D2 i to pun interval zamene (15k km ili više zavisno od vozila).

ELITE LONG LIFE 507.00/504.00 5W-30

Samim imenom je veći deo toga rečen. Ovo već jeste super moderno motorno ulje najnovije generacije. Ima malo širu upotrebu od samih VW standarda ali jeste namenjeno pre svega vozilima ove grupacije. Uz to idu i dugi intervali zamene, 30 ili više hiljada km.

Ne treba naglašavati oksidacionu sposobnost ovog ulja jer sama činjenica da se menja na dve godine na to direktno ukazuje.

Naravno, pogodno je za dizele sa PDF-om i spada u low ash ulja.

Ispunjava:

● VW 507.00/504.00 ● MB 229.51

● ACEA A3/B4 ● BMW LL-04

Tehničke specifikacije:

Gustina 0,847; viskoznost na 40°C iznosi 70,5 a na 100°C 11,6. Indeks viskoznosti veći od 155 potvrđujući da Repsol ne forsira visoke vrednosti istog i da ima politiku umerenog sadržaja modifikatora viskoziteta. Zbunjujuća je vrednost tačke paljenja od samo 180°C makar se kao i kod Castrol-a radilo o modifikovanij metodi. To svakako ne pogoduje svim motorima naročito starije konstrukcije. Sa druge strane ponašanje na hladno mu je izvanredno a tačka tečenja –48°C!

Noack isparljivost ispod 11% što je za viskoznu klasu više nego dobro (obično je tek 13%).

TBN mu je tek 6,0 ali u skladu sa VW standardima i podrazumeva moderna i kvalitetna goriva, i uz Euro 4 dizel koji je tek mogućnost pre svega tzv. Euro 5 dizel sa manje od 10ppm sumpora. HTHS više od 3,5 što je opet uslovljeno VW standardima.

ELITE COMMON RAIL 5W-30

Evo jednog „normalnog“ motornog ulja vrhunskog kvaliteta. Mana mu je što se ne može koristiti kod dizela sa DPF-om i nekih modernih benzinaca ali sve ostalo je više nego dobro.

Projektovano pre svega za Mercedes Benz i BMW standarde ali ispunjava i druge.

Kao što mu ime kaže pre svega je za moderne Common Rail dizel mašine ali ne i isključivo.

Ispunjava:

API SL/CF, ACEA A3/B4, BMW LL-01, GM LL-A-025, GM LL-B-025, VW 502.00/505.00, MB 229.5, RN0700.

Jako dobar izbor i izuzetana prednost ovog ulja. Ima široku primenu uz ispunjenje proizvođačkih specifikacija 5 proizvođača automobila. Imajte na umu da je MB 229.5 veoma zahtevan standard i vrhunski Mercedesov ne računajući stroge ekološke zahteve.

Interval izmene tipično 30.000km a opet prema preporuci iz servisne knjižice.

Tehničke specifikacije:

Gustina 0,857; viskoznost na 40°C iznosi 68 a na 100°C 11,8. Indeks viskoznosti veći od 160. Tačka paljenja 215°C a tačka tečenja –39°C. Obe veličine su tipične za kvalitetna HC ulja.

Noack isparljivost ispod 10% – jako solidno. TBN od 10 je veoma pogodno za dizele i potvrđuje primarnu namenu ovog ulja.

Elite Evolution (mini serija)

Čine je tri ulja: Fuel Economy 5W-30, Long Life 5W-30 i čisto Evolution 5W-40.

Fuel Economy
Unutar specifikacija ovo ulje je jedno od „ređih“ sa viskznošću na 40 od svega 53 i na 100 tek 9,7 što je tik iznad granica standarda.

Ispunjava ACEA A5/B5 i C2 kao i API SM/CF. Ovo ga preporučuje za najmodernije benzince (koji ne traže visoku vrednost HTHS) i za dizele sa DPF-om.

Isparljivost (Noak) je tek 13% ali u skladu sa primarnim zadatkom da štedi gorivo.

Pogodno je za Ford dizele novije generacije (TDCi) kao i npr. Corsu 1.3 CDTI (Corsa D) posle 2007.

Ima HTHS od svega 2,95 te iako ispunjava standarde malo je preblizu donjoj granici od 2,9.

Long Life

Naziv zapravo ne znači da je namenjeno starim motorima već da je za duge intervale zamene koji iznose 30 do 40 hiljada km a vremenski i do 2 godine.

Za razliku od prethodnog nije samo HC ulje jer se ističe tačkom tečenja od –42°C u odnosu na standardnih –39°C.

Spada u ulja sa niskim sadržajem pepela i MID SAPS ulja, koja su idealni kompromis kvaliteta i ekologije. Pogodno je i za dizele sa DPF.

Na gornjoj je granici viskoznosti za „tridesetice“ (12,1) te je i time antipod prethodnom iako su iz iste serije. Razlika je naglašena i HTHS-om koji je veći od 3,5 kao i isparljivošću koja ne prelazi 10%.

TBN je kompromisnih i modernih 7,7 što je ipak samo za ED.

Ispunjava:

API SM/CF, ACEA A3/B4, C3; MB 229.51, BMW LL-04 i VW 502.00/505.01.

ELITE EVOLUTION 5W-40

Praktično varijanta prethodnog u drugoj klasi viskoznosti.

Pogodno za Euro 4 motore i DPF dizele. Spada u Mid SAPS ulja i prvenstveno projektovano da ispuni zahteve modernih BMW i Mercedes Benz agregata.

Ispunjava:

API SM/CF, ACEA A3/B4, C3; MB 229.31, BMW LL-04 i VW 502.00/505.00/505.01.

Tehničke specifikacije:

Gustina 0,846; viskoznost na 40°C iznosi 88 a na 100°C 14,5. Indeks viskoznosti 160. Tačka paljenja 215°C a tačka tečenja –45°C. Isparljivost manja od 12% a TBN modernih 7,5.

ELITE COMPETITION 5W-40

Specifično koncipirano motorno ulje. Namenjeno za sportsku vožnju i čak takmičenja niže kategorije. Shodno tome ima blago neuravnotežen paket aditiva koji je naklonjen zaštiti od habanja, smanjenju trenja i uopšte zaštiti motora u teškim uslovima vožnje.

Zbog toga nije pogodno za duže intervale izmene. Može da posluži za do 15k km ali je više za 5 do 10 hiljada km vožnje u visokim obrtajima.

Naravno nije za dizele sa DPF i uopšte vozila koja zahtevaju ACEA C standarde.

Ispunjava:

API SM/CF, ACEA A3/B4, C3; MB 229.31, BMW LL-04 i VW 502.00/505.00/505.01.

Ispravka: gore navedeno nije tačno i odnosi se na prethodno ulje (Evolution).
Competition ispunjava sledeće standarde:

API SM/CF, ACEA A3/B3/B4; MB 229.3, Porche, BMW LL-01 i VW 502.00/505.00.

Ostali podaci za Competition su tačni. Ovim i tekst ostaje isti (nije za ACEA C).

Tehničke specifikacije:

Gustina 0,850; viskoznost na 40°C iznosi 89 a na 100°C 14,5. Tačka paljenja 215°C a tačka tečenja –36°C. Isparljivost manja od 12% a TBN solidnih 8,1 što potvrđuje Racing ambicije ovog ulja. Uz sve ima tek 1,0% sulfatnog pepela te je više nego pogodno za TNG.

50501 TDI 5W40

Ime govori samo za sebe. Ovim je gotovo sve i rečeno. Ovo ulje je maksimalno prilagođeno specifičnom VW 505.01 standardu. Namenjeno je TDI mašinama SEAT-AUDI-

VW-SKODA grupe uz mogućnost korišćenja kod nekih benzinaca i to opet ove grupe i proizvedenih početkom dvehiljaditih. Pogodno je i za dizele sa DPF a spada u Mid SAPS ulja.

Ispunjava: VW 505.01/502.00 i ACEA A3/B4, C3.

Tehničke specifikacije su praktično identične Evolution 5W-40 ulju.

MULTIVALVULAS 10W-40

Pre svega jedno od (naj)boljih ulja u ovoj viskoznoj klasi. Nije polu-sintetičko u klasičnom smislu već „full HC“ ulje. Ima široku primenu i pogodno je za praktično sva vozila kojima je viskoznost ovog ulja odgovarajuća.

Nivo kvaliteta:

API SM/CF, ACEA A3/B4, MB 229.3 i VW 502.00/505.00

Starija verzija ovog ulja (do 2009.) imala je:

API SL/CF, ACEA A3/B4, MB 229.1 i VW 502.00/505.00

Što je ipak za nijansu niži nivo kvaliteta i praktično standardan za klasu kojoj pripada.

Osobine:

Gustina 0,855 (skoro vrednost sintetičkih ulja, samo potvrđuje da je čisto HC ulje); viskoznost na 40°C iznosi 95 a na 100°C 14,3. Vrlo je zanimljivo da proizvođač specificira indeks viskoznosti tek kao veći od 140 dok je računski on 156. Uzevši u obzir da viskoznosti (naravno) mogu malo i da odstupe od navedenih dobro je što se malo ograđuju ali bi i „više od 150“ bilo dato sa dovoljno rezerve.

Tačka paljenja 215°C a tačka tečenja –33°C uz standardnih 7000cP na –25°C. Isparljivost manja od 13% a TBN odličnih 10,5 uz sadržaj sulfatnog pepela od 1,1%.

Kraćom analizom dolazi se do zaključka da je ovo zaista univerzalno ulje ove kategorije koje će poslužiti i za TNG iako mu je prvenstvena namena korišćenje u viševentilskim turbo dizel motorima. Uz sve dobro izdržava i D2 gorivo što većina sintetika ne može.

INJECTION 10W-40

Klasično polu-sintetičko motorno ulje. Ima sve odlike klase i otprilike je „zlatna sredina“ unutar nje.

Nivo kvaliteta:

API SL/CF, ACEA A3/B3, MB 229.1 i VW 505.00

Tehničke specifikacije:

Gustina 0,871 (tipično i prosečno za polu-sintetička ulja); viskoznost na 40°C iznosi 96 a na 100°C 14,6. Ponavlja se priča da je specifikacija indeksa viskoznosti tek „više od 140“ dok je računski on 159. „više od 155“ bilo bi sasvim adekvatno.

Tačka paljenja 215°C a tačka tečenja –27°C što je čak ispod proseka klase. Isparljivost manja od 13% a TBN tek 6,4 što je dovoljno samo za ED dok goriva sa više sumpora isključuju ovo ulje ili mu makar preopolovljavaju interval zamene.

INJECTION 15W-40

Vrlo kvalitetno mineralno motorno ulje visoke klase. Iako (bar zadnjih 60-tak godina) više nema mnogo veze od koje nafte se prave bazna ulja ipak je jeftinije dobiti ih iz kvalitetne a Respol kao i Total uz sopstvene izvore koristi i laku libijsku naftu koja je u svetskom vrhu.

Nivo kvaliteta:

API SL/CF, ACEA A3/B3, MB 229.1 i VW 501.01/505.00

Tehničke specifikacije:

Gustina 0,880 (tipično i prosečno za mineralna ulja ove viskoznosti); viskoznost na 40°C iznosi 107 a na 100°C 14,5. Ponavlja se priča da je specifikacija indeksa viskoznosti tek „više od 125“ a zapravo je za viskoznu gradaciju odličnih 140.

Tačka paljenja 210°C a tačka tečenja –27°C što ukazuje da je gore navedena ista vrednost verovatno greška u dokumentima Repsola. Isparljivost manja od 13% a TBN tek 7,0 što je dovoljno samo za ED. Sulfatnog pepela ima 1,0% što je idealno za TNG.

INJECTION 10W-30

Ovo je neuobičajena viskozna klasa za Evropu ali je jako popularna u Americi. Verovatno se radi o ulju za posebne regione jer ga u katalogu (Evropskom) nema. Ipak ukoliko naletite na ovo ulje znajte da je pogodno za naše klimatske uslove i može se koristiti mesto 5W-30.

Spada u polu-sintetička ulja sa malim učešćem sintetičke komponente.

Nivo kvaliteta:

API SL/CF
Tehničke specifikacije:

Gustina 0,87; viskoznost na 40°C iznosi 54 a na 100°C 10,5. Indeks viskoznosti po prethodnim podacima 190 dok u specifikacijama stoji 130 (ovde su ga stvarno preterali i verovatno je trebalo da stoji bar 180 i čista je greška).

Tačka paljenja 205°C a tačka tečenja –30°C dok je TBN 6,5.

Elite TDI 15W-40
Praktično dizel varijanta Injection 15W-40.

Nivo kvaliteta:

API SL/CF, ACEA A3/B4, MB 229.1 i VW 505.00

Ispunjenje ACEA B4 mu omogućava upotrebu kod malo modernijih turob dizel motora i uopšte ga preporučuje za dizele. Ipak nije zanemarljiva upotreba ni kod benzinaca pa i u slučaju TNG kao goriva. Sulfatnog pepela ima nešto više: 1,1% ali to nije od većeg značaja.

Ostale osobine su identične (praktično) te ih neću ponavljati. Jedino je, logično, TBN nešto veći i iznosti 7,7. Nije loše ali i dalje nije za D2.

Elite SUPER 20W-50

Ovo je pak verzija Injection-a u višoj kategoriji viskoznosti.

Ispunjava potpuno iste standarde a osobine koje nisu vezane za viskoznost su potpuno identične.

Gustina 0,889; viskoznost na 40°C iznosi 172 (prilično čak i za 20W-50) a na 100°C 18. Indeks viskoznosti 120 i svstava ga gotovo u monogradna ulja. Upotrebljivo tek do -10 ili -12°C jer već na -15 ima standardnih 9500mPa·s i već može praviti problem pri startu.

Naravno osim za toplije predele pogodno je i za starije motore koji su počeli da troše više ulja a pri tom ovo ulje zadovoljava tražene standarde kvaliteta.

CARRERA 5W-50

Beskompromisno Racing ulje. Koriste ga Repsol timovi (Reli takmičenja pre svega) što je par ekselans preporuka. Ne savetujem vam da koristite za normalni režim vožnje gde ne samo da neće prokazati svoje kvalitete već će se pokazati lošijim od standardnih ulja. Ali ukoliko vozite sporstki ili makar u visokim obrtajima vi ste kandidat za ovo ulje uz podsećanje da ne prekoračite 5000km ili makar 7500km.

Ispunjava jedino API SM što je dokaz više beskompomisnosti. Znači nije za dizele makar i sportske i one koje troše ED.

Tehničke specifikacije:

Gustina 0,848 (tipično za full sintetiku); viskoznost na 40°C iznosi 116 a na 100°C 17,5. Indeks viskoznosti 169 (mogu kad se potrude da daju i skoro tačnu vrednost) što opet ukazuje na mali sadržaj modifikatora viskoznosti što je dobro za ovakva ulja a i zaštitni znak Respola.

Tačka paljenja 210°C a tačka tečenja –42°C što ga preporučuje i do -30°C što doduše proizilazi iz 5W odrednice. Velika stabilnost na smicanje je posebno naglašena tako da standardni test više pokriva papire nego što ima neko značenje (prolaze ga i manje otporna ulja). Isparljivost mu je tek manja od 15% što ukazuje i na moguću veću potrošnju ovog ulja mada za namenu nije od većeg značaja. TBN odličnih 8,8 a sadržaj sulfatnog pepela 0,8% što ga svrstava u low ash i Mid SAPS ulja (uzevši u obzir API SM inače ne bi moralo da znači).

MULTI G GASOLINA 20W-40

Ne spada u standardnu ponudu i više je za regione sa toplijom klimom mada se može koristiti i za period proleće-jesen i kod nas. Uz garažu nije nemoguće koristiti ga i zimi naročito kod motora starije konstrukcije i malo istrošenijih. Kao skoro monogradno ulje ima jako stabilan uljni film što odgovara motorima sa velikom kilometražom ili za motore sa vazdušnim hlađenjem (VW vazdušnjaci).

Preporučuje se pre svega za benzinske motore što i samo ime naglašava. Ipak ispunjava i dizel API normu koja nije ni tako niska.

Nivo kvaliteta: API CF4/SG.

Gustina 0,885; viskoznost na 40°C iznosi 120 a na 100°C 14. Indeks viskoznosti 120 je identičan kao kod prethodnog ulja i na granici je multigradnosti. Uzima se da je 135 granica za multigradna ulja ali za 20W je ona uslovno niža i mogla bi se postaviti na 125. Ipak monogradna mineralna ulja nemaju više od 110 a standardno je 100 ili 95 zavisno od SAE kategorije.

Tačka stinjavanja je –24°C sulfatnog pepela odličnih 1,0% dok je TBN 8. Razlog više za idealno ulje za „bubu“ ili za starije benzince, pogotovu ukoliko koriste TNG.

Repsol u svom proizvodnom programu ima i monogradna ulja SAE 30, 40 i 50. Ona se proizvode u dve kategorije: za benzinske i dizel motore. Kako su standardna pakovanja burad a ne manje plastične kantice, manje su zanimljive za širi auditorijum te ih neću opisivati.

Ne uzevši u obzir motorna ulja za teretni program ostalo je samo još jedno ulje koje je pogodno za automobile i laka dostavna vozila:

MIXFLEET 10W-40

Polu-sintetičko motorno ulje namenjeno za mešovite vozne parkove.

Nivo kvaliteta:

API SL/CF, ACEA A3/B4
Tehničke specifikacije:

Gustina 0,871; viskoznost na 40°C iznosi 87 a na 100°C 13,7. Indeks viskoznosti 162 a kataloški „veći od 140“.

Tačka paljenja 215°C a tačka tečenja –27°C mada je verovatnije bar koji stepen niža a greška je već ponovljena po drugi put. Isparljivost manja od 13% a TBN tek 7,7 što je dovoljno samo za ED i nije baš kao kod „klasičnih“ ulja za mešovite parkove gde obično ispunjava i starije norme od 9. Sulfatnog pepela ima 0,95% što je idealno za TNG.



Autoru je kompanija poznata i po nekih sirovinama za hemijsku industriju gde je kvalitet vrlo dobar mada ne i vrhuski (uglavnom, naravno ima i vrhunskih ali i tek prosečnih proizvoda) mada uz vrlo konkurentne cene. Slično je i kod motornih ulja. Ako ne baš vrhunska većina ulja je iznad prosečna uz relativno nisku cenu tako da će buduće liste preporuka biti sa priličnim brojem ovih ulja.

I na kraju ali ne i po značaju, koncepcija Repsol-a mi je vrlo bliska i jako mi se sviđa. Kod par ulja su čak žrtvovali šire ciljne grupe zarad specifičnog kvaliteta što je za svaku pohvalu.

31 коментар:

  1. MULTIVALVULAS 10W-40 i njegovih TBN 10,5 mi je baš promaklo.šteta što tekst nije išao pre mesec dana.verovatno bi stavio ovo ulje,mada ni lux nije loš,ali ovako visok tbn kod polusintetika je redak.

    ОдговориИзбриши
  2. Ništa zato druže. Lukoil "luxe" je odlično ulje.
    Zaista sam i ja prevideo ovo ulje kada sam proporučivao ulja sa visokim TBN-om. Viskozna gradacija 10W-40 je po ovom pitanju malo nezgodna.
    Ulja za teretni program ili nisu preporučljiva za automobile a imaju visok TBN (cca. 15) a kad jesu TBN im ne prelazi upravo vrednost koju ima Multivalvulas te bi svakako ovo ulje moglo da bude preporuka uz D2.
    Većina modernih ulja ove gradacije ima 7,5 do 8 (Lukoil, Kroon, FAM, Castrol, ...). Fuchs je blago naklonjen dizelima kao i neke Diesel verzije polusintetika. Ipak preko 10 se trenutno ne mogu setiti nijednog (čak ni multifleet).
    Naravno kod ED-a TBN jako gubi na značaju.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. G-dine Stevo,postavio sam pitanje na kraju bloga,da vam ne promakne... pozz,Dejan

      Koristim vec Elite 10w40 ali me interesuje koliko je bolje Multivalvulas.

      Избриши
  3. Ja sada nesto cackao po Repsolovom sajtu kada ono prva preporuka za moje vozilo Elite evolution 5w40. Ono ispunjava SM i 502.00 ali nista vise od toga, mislim na ovo zadnje.
    Znaci da preporuka Castrola, Valvolinea, Mobila... za 5w30 mozda stoji za hladnije krajeve,ali topli Mediteran ipak ide 5w40. To znaci i da Lukoil lux 5w40 moze komotno da ide u ove VW Euro4 motore.

    ОдговориИзбриши
  4. Dimitrija, položili ste ispit (što bi rekli Zverko i Legenda).
    Šalu na stranu, evo i primera da je blog zaživeo u svom najboljem obliku. Ljudi koji tek osrednje poznaju svet motornih ulja uz malu pomoć postaju eksperti. Ranije sam već naveo da je pravi cilj da svako nađe "perfect match" za svoj automobil uz pomoć tekstova na ovom blogu.
    Ne samo ja nego ni veći eksperti iz velikih firmi teško to mogu uraditi bolje.
    Uz sav izuzetan kvalitet "oil finder-a" velikih kompanija mora se primetiti da se rezultati moraju analizirati. Dimitrija je to odlično uradio. Sitne finese (regionalne razlike ili stanje motora) nisu nešto što bi ugrozilo vaš motor ili ga zaštitilo za klasu bolje ali jeste ono što najbolje možete učiniti a to je da nađete "perfect match" između vašeg motora i motornog ulja.
    Repsol je zaista podcrtao bitnu malu razliku a to je mediteranska klima. Ne treba naglašavati koliko su ozbiljna firma i koliko im se može verovati. Bitno je prepoznati finese.
    Neobično mi je drago da smo zajedno zaključili isto (ranije u mejlovima) tako da je ovo više potvrda velikog autoriteta a manje slepo verovanje u njega.

    ОдговориИзбриши
  5. Mislim da je "perfect match" za novi automobil fabrička preporuka.Za novije vw 1.4 je 5w30.Upotreba tog ulja je uzeta u obzir prilikom konstrukcije i testiranja.Svaki motor ima regulaciju svoje"klime",tj.radne temperature.Elementi te regulacije su jednaki za čitavu Evropu.Drugi nisu važni u ovoj priči,kod njih ima nekih modifikacija u vidu drugačijeg termoprekidača,većeg hladnjaka i dr.
    Pa zašto onda ne ispoštovati fabričku preporuku?
    Stariji motori sa velikom kilometražom su nešto drugo,tu fabrička pravila više ne važe.

    ОдговориИзбриши
  6. Kristina990, ne bi se slozio s' tobom. Evo zasto. Na primeru Fiat Punta 1.2 8v, fabrika je rekla da se u zimskim (hladnim) mesecima koristi ulje gradacije 5W-30, a u umerenoj i toploj klimi 10W-40.
    Sad su to promenili pa preporucuju kao celogodisnje ulje gradacije 5W-40.
    Steva je lepo objasnio u tekstu o sintetickim uljima za Punto II 1.2, zasto je bolje zimi 5W-30, a leti 10W-40 ili celogodisnje 5W-40.
    Na kraju krajeva nije isto kad se vozilo koristi negde u Skandinaviji ili u Grckoj.
    Smatram da je Dimitrija napravio pravi izbor kad je poceo da koristi 5W-40. S' obzirom da je iz CG, a tamo u toku godine temperatura varira od -20 do +45.

    ОдговориИзбриши
  7. Castrol ulja su ponajbolji izbor za VW.Skoro sva su testirana,a neka i razvijena u saradnji sa Volkswagenom.Na njihovom grčkom sajtu je preporuka edge 5w30 i 0w30
    http://www.castrol.com/castrol/castrolhomepage.do?categoryId=3110

    ОдговориИзбриши
  8. Prvo, zaista nisam znao da je Fiat prestao da filozofira i promenio preporuku u 5W-40 za celugodišnje ulje za Punta II 1.2 (ranije Z10). Eto da zahvalim Aleksandru i da se osvrnem na tekst gde su bila data ulja 5W-40 za Punto i to kao "siva lista" jer nije bila po Fiat-ovim preporukama.
    Nikada neću da sporim da je fabrička preporuka (pogotovu za novi automobil) ono što treba poštovati. Naravno da je tako prosto ovaj blog ne bi ni postojao.
    Moram da podsetim: skoro (praktično) ne postoji motor sa unutrašnjim sagorevanjem kome bi jedna jedina klasa viskoznosti odgovarala 100% a da nijedna druga ne dođe u obzir. Ranije su već spominjani Peugeot HDI i Ford Tdci motori koju su zajedno razvijani i praktično identični (bar u osnovi i konstrukciono) a imaju dve FABRIČKE preporuke viskoznosti i to: 5W-40 i 5W-30!!
    Primera ima još ... (Punto 1.3jtd i Corsa cdti) ... Sa druge strane osim što većini motora dve slične viskozne kategorije mogu podjednako odgovarati mnogi mogu koristiti i veliki broj viskoznih klasa a tu prednjače Opel-ovi motori iz 90-tih godina XX veka.
    Da ne dužim jer je za poseban tekst ali:
    1) Castrol je sigurno dobar izbor i "polufabričko" ulje VW-a. Uostalom i sam Dimitrija je rekao da u zvaničnom servisu sipaju upravo Castrol.
    2) 5W-30 će sigurno odraditi posao i u CG, Grčkoj ili Španiji ali će 5W-40 to odraditi bar za nijansu bolje.
    3) Pokušaji da se pokrije cela Evropa su samo delimično uspešni. Jedino 5W-40 i 0W-40 uz eventualno 0W-30 i tek ponekad 5W-30 to mogu da izvedu. Skandinavija i Mediteran, a pogotovu skandinavska zima a mediteransko leto ipak traže druge viskozne gradacije.
    4) Uostalom "mali dogovor" između mene i Dimitrije je da zimi koristi 5W-30 a leti 5W-40.
    5) VW, Opel i Ford se često odlučuju za 5W-30 zbog manje potrošnje (makar i 1%) i ekoloških razloga.
    6) Kvalitet sintetičkih ulja omogućava zaštitu koja i za "tridesetice" nije mnogo inferiorna "četrdeseticama" ali ove druge imaju veću vrednost HTHS viskoznosti i jači uljani film. I sasvim, sasvim sigurno su otpornije na smicanje: iostalom viskoznost je upravo otpornost na smicanje (definicija). Dakle 40-tice su pogodnije za teže uslove vožnje (uključujući i gradsku, naravno "dužu gradsku") i omogućiće duži životni vek motora i TAČKA (dokazano i u praksi).
    7) Naravno ne treba po svaku cenu gurati SAE 40 gde je fabrički zahtev SAE 30. Više je stvar izbora i stanja motora. Naravno što je stariji treba težiti višoj viskoznosti ali i što je toplije opet je bolje ići na više. I opet zavisno od motora. Ovaj VW benzinac nije motor kome će 5W-40 uopšte a pogotovu na +40 u hladu smetati (za +40 naravno da će koristiti).
    Fabrička preporuka nije "božija zapovest" već samo nešto od čega se odstupa tek posle pažljive analize i ako znate zašto to radite i kada možete da to radite. Naravno više u tekstu "lakotečljiva motorna ulja". Sigurno sam dosta toga ponovio pa da ne idem dalje.

    ОдговориИзбриши
  9. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  10. Izgleda da je moj motor idealni "laboratorijski pacov" i nadam se da mi Steva nece zmjeriti ako kazem da dobro sluzi ovom blogu za prakticnu primjenu teorije.
    Kristina
    Nazalost moram reci da ne znam koja je fabricka preporuka, tj. u servisnoj knjizici ne pise, ali ni gospoda i Seata Srbija mi nisu rekla.

    Ali gledaj sada caku, na Castrolovom sajtu mi kazu da je preporuka Edge 5w30. Na Repsolovom sajtu kazu 5w40. Znas li sta mi pise na na cepu za ulje i prednjem veznom dje su one naljepnice:"Seat recommends Repsol lubricants for this engine" ili nesto slicno.
    Ako slusam ono sto pise na motoru onda je to 5w40,jer mi fabrika Repsol to kaze. Dalje, ako analiziramo ovu recenicu, govori se o uljima(mnozina) a ne ulju(jednina)-"lubricants". To bi znacilo da ni fabrika ne ogranicava samo na jedan izbor vec ima vise njih.

    Dalje, ako Castrol izbaci Edge 5w3, koje je inace i najskuplje, zar nije logicno da ce njega i da stave kao prvi predlog. Cista komercijala jer od toga i zive. Valjda. Ako im je to najbolje ulje sada, koje bi islo ulje u npr. Audi A8 4.2FSI? Pretpostavljam EDGE. Ali zar nije makar za malo ovaj FSI motor moderniji i zahtjevniji od moga? Dje je onda tu razlika?

    Da imam ponudu ulja kao vi u Srbiji, kupio bih Repsol evolution 5w40 i "drao" bih ga cijelu godinu.Ne zato sto ne vjerujem Lukoilu, vec samo zato sto mi na motoru pise Repsol i to je direktna preporuka fabrike. I onda definitivno ne bi gledao da zimi ide 5w30, jer mi fabrika onda to ne zahtijeva, pa bi o tome razmisljao kao o lanjskom snijegu.A ovi iz Castrola neka se slikaju sa njihovim 5w30. Jer svako od vas je bio ljeti u CG i zna kako je u avgustu "kad kamen gori". I sta se onda desava sa w30 uljima?

    Na onaj broj uvoznika Repsola za CG koji mi je kristina dao se niko ne javlja, ali ako se javi vidjecu sa njima kakva je situacija sa ovim uljem u CG.

    ОдговориИзбриши
  11. Mislim da sa Repsol elite evolution 5w40 ne bi dobio ništa više u odnosu na lukoil lux 5w40 SM
    u smislu uočljivog finijeg i tišeg rada motora.
    A luk ima uz dobru cenu i odličan kvalitet.
    Malo sam se uhvato fabričke preporuke jer kad postoji neki problem čovek se kao utopljenik lakše i za slamku hvata nego za novčanik i posetu servisu.
    A ta slamka je bila 5w30.

    ОдговориИзбриши
  12. "kristina990" je zaista dao dobar doprinos problematici. I nije sporno da je fabrička preporuka najbolja. Ali kao što smo videli, šta je to fabrička preporuka?
    Drugo, moram malo da podsetim na etiologiju "kliničke slike".
    Već je bio Castrol u Dimitrijinom motoru, na žalost ne zna se koji (TXT ali bez informacija da li je 5W-30 ili 5W-40).
    Pomoć servisa u garantnom roku - izostala.
    Pomoć servisa u vangarantnom roku - izostala.
    Bar su drugi put mogli da uzmu novac. Na žalost oni od kojih očekujete da su razbijači nisu ni blizu tog nivoa.
    Ipak, nisu ni totalne neznalice jer se ispostavilo da je zvuk ventila manje-više normalan za taj motor.
    Dimitrija je lepo primetio da iako isto ulje može da ide i u Audi A8 i Seat ekonomske (donje srednje) klase ali da kod prvog ima logike da ono bude prva preporuka a kod drugog malo manje.
    Naravno već sam spominjao da je Repsol fabrička preporuka i zbog toga što je Španska kompanija kao i Seat iako kvalitet Repsol-a nije sporan.
    Kada hoćete da saznate istinu (ma šta ona bila) primenite pravilo: "just follow the money" ili "prati tokove novca". I zaista sve ostalo je priča (za javnost, malu decu, ...) a pare su pare i tu laži nema.

    ОдговориИзбриши
  13. Evo neka prodje ovo ljeto i idem namjerno sa 5w30. Da bas vidim tu razliku, jer sa lukoilom se auto ponasa kao i do sada. Ne trosi ulje, ne dize radnu temp. ide solidno, potrosnja goriva kao i do sada... Tako da nista lose za ovu gradaciju 5w40 ne mogu reci i naravno za lukoil.
    Poceo i sa 98 oktana da sipam, i mogu reci da je sve za sada ok.

    ОдговориИзбриши
  14. Znam postajem dosadan! Ali još jedanput:
    Veči oktanski broj benzina obično ne donosi ništa posebno za vaš motor. Ipak neće ni štetiti.
    Malo veća cena je obično neopravdana ukoliko proizvođač automobila (motora) daje zahtev za nižim gorivom.
    Dakle neće vam "izgoreti" ventili ili tako nešto (sačuvaj Bože!).
    Jedan od najopravdanijih razloga za prelaz na višu oktansku vrednost je baš slučaj Dimitrije.
    Ukoliko se ventili čuju na neuobičajen način (zveckanje, kuckanje ili sličan neugodan zvuk) nije loše probati sa malo "jačim" benzinom. Ukoliko se time dobija treba nastaviti sa korišćenjem benzina sa više oktana. Ukoliko posle par rezervoara situacija ostaje ista može se nastaviti ili vratiti "fabričkoj preporuci".
    Ovo više zbog drugih čitalaca jer smo već apsolvirali (i magistrirali) sve ovo.
    Opšte bi pravilo (za slučaj sličan vašem) bilo:
    1) Servis
    2) Benzin sa više oktana
    3) Lakotečljivo motorno ulje
    4) Servis
    Sve ste probali osim benzina pa zašto da ne?
    Inače opšti zaključak raznih komisija, instituta, proizvođača ... je:
    Možete koristiti benzin sa par oktana više (2 do 3) od fabrički preporučenih (kao i par manje) ali je to najčešće samo bacanje para (ili bezrazložna štednja).

    ОдговориИзбриши
  15. Vjerovali ili ne ali cijena ovog sa 98 oktana je ista kao ovog sa 95. Onda me nista i ne kosta da idem sa ovim 98.
    A rijec je o ovom benzinu http://www.petrol.ba/index.php?sv_path=98,104,105

    ОдговориИзбриши
  16. G-dine Stevo,budite ljubazni...
    Repsol Elite injection 10w40 protiv
    Repsol Multivalvulas 10w40

    za auto sa fabrickom polusintetikom,koji se vozi vise na plinu,sa sportski nastrojenom notom...
    Dakle preporuka za leto koje od Ova Dva Ulja.
    Dejan

    ОдговориИзбриши
  17. Poštovani g. Dejane,
    Definitivno Multivalvulas.
    To je za kategoriju bolje ulje. Počevši od toga da je full HC (verovatno, čak, mešavina II i III bazne grupe), ima veći indeks viskoznosti, bolji (moderniji) paket aditiva, veći TBN (iako kod TNG-a to nije od krucijalnog značaja, uvek dobro dođe) i na kraju krajeva zbog većih standarda (API SM, a najnovija verzija i SN) te ispunjenja strožijih odobrenja.
    Sve u svemu: za normalnu vožnju je od manjeg značaja i zavisi pre svega od toga koliko km godišnje prelazite. Što ste bliži 15000km u mešovitim ili 10k km u teškim uslovima vožnje MV dolazi do izražaja.
    Za "sportski nastojenim" stilov vožnje MV je već osetno bolja varijanta.
    Takođe je bolja za sve dizele (injection čak i nije za moderne common rail tipove).
    I naravno, MV spada u grupu najboljih "polu-sintetika" uopšte (na globalnom nivou), grubo rečeno u Top 10.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala G-Stevo,interval zamene ostaje isti,
      trebalo bi do 5000 km,ako se nevaram.
      pozz,Dejan

      Избриши
    2. Valjda je samo greška u kucanju, 15000km je za većinu automobila, ali pogledajte uputstvo vozila. Kako god, na manje od 7500km nemate nikakvu potrebu da menjate 10W-40 ulje, čak iako vozite sa "sportskom notom" osim ako je to redovni interval zamene za vaš automobil, kada bi 5000km bilo primereno.

      Избриши
    3. Da,promaklo mi je 15000 km,naravno,pozz
      Sve najbolje...

      Избриши
  18. Анониман11. мај 2014. 05.32

    Zdravo,
    čestitke za fantastične tekstove iz kojih se da dosta naučiti. Pretpostavljam da je previd ali da je le Mixfleet zaista polusintetika?Trebalo bi da je minerala čista...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Hvala za oštroumno zapažen detalj!
      Vi ste sigurno u pravu.
      E sad, da li je samo previd ili se radi o tome da sam koristio starija dokumenta (sigurno su bili PDS (TDS) od Repsol-a).
      Tekst je pisan "davne" 2010. pa je dokumentacija verovatno bila iz 2009.
      U TDS-u iz juna 2011. zaista piše da je ulje MINERALNO.
      Proizvođači ponekad i promene ulje (i/ili specifikaciju) ali teško je to ispravljati unazad, pa treba gledati i datum objavljivanja uz proveru novijih podataka, kao što ste vi i uradili.
      Uz osnovu ulja, promenjene su i druge specifikacije (sada je malo viskoznije, TBN je 8 ali to je akademska razlika u odnosu na 7,7 ... tačka tečenja od -42°C je za mineralno ulje potpuno nemoguća pa ili je (ipak) PS ili je to -32).
      Još jednom hvala za podatak (i konstruktivnu kritiku).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Ova tačka tečenja je permutacija i morala bi biti -24 a ne -42... Ja bih imao molbu vezanu za ovaj njihov "racing" proizvod. Naime ne mogu da nađem koliki je HTHS za 10W-60 a i pored tog podatka bih volio vidjeti vaše porđenje Carrere sa sličnim uljima od drugih proizvođača a prije svega od Motul-a.
      Pozdrav

      Избриши
    3. U pravu ste, verovatno je samo permutovano.
      Na žalost ni ja nemam taj podatak. Možda da pošaljete mejl Repsol-u? (ne može biti tajna za konkurenciju, jedino može biti "trgovačka tajna").
      Sigurno je 5-5,5 ili 5,5 uz mala odstupanja.
      Carrera je natprosečno ulje u svojoj klasi, i nije "kobajagi" Racing ulje, ALI nije ni (baš) ono pravo. Koncept je tek u nijansama drugačiji.
      Dakle, za pravo mu je viskozna gradacija ne baš ona prava (već je kompromisna). Baš zbog toga ih je teško porediti. Recimo da je bolje rešenje za tek odlazak (ili par njih) na Navak (Truck Day) a ostali deo godine da bude "normalno" ulje.
      HTHS mu je verovatno slična Motul-u 300V 15W-50 Copmetition-u. Noack isparljivost je verovatno vrlo bliska (6%) a rezultat Carrera-e je za jedno automobilsko ulje izvaredan (iako je samom viskoznošću, ali i sastavom, gotovo uslovljen).
      To je (kako i piše u tehničkim podacima) 100% sintetičko ulje (kombinacija PAO i estara) što je sigurno bolje od (X)HVI sintetičkih baznih ulja.
      Ono gde je lošije od Motul-a je Shear loss (gubitak viskoznosti pri smicajnim naponima) gde ima više nego solidan gubitak od (samo) 7% ali je to manje od starog 15W-50 sa oko 4% i novog sa tek 1% (i manje).
      Doduše, malo je i do VG-a (ipak je to 10W-60) ali ne i isključivo.
      No, nije od većeg značaja za većinu pa čak i prave takmičare (osim endurance trka i veoma dugih opterećenja).
      Recimo da je dovoljno dobra zamena "za" (300V), ako ne možete da odlučite između 15W-50 i 20W-60, živite u hladnijim područjima (mada je 15W-50 više nego dovoljno osim baš za planinske regije), previše vam je skupo da 2-3x menjate 300V (a 10W-40 smatrate nedovoljnim leti), i slično.
      TBN od 8,2 je kao prepisan (od Motul-a) mada je i kod Elf Racing ulja isti, pa je to manje-više standard za ovakva ulja.
      Dakle, veoma uslovno, to je nešto kao Mobil 1 Racing (0W-30 ili 0W-50) ali u "zgodnijoj" VG.
      Još se može posmatrati i kao "teža" ("jača") varijanta Carrera 5W-50, gde je u prednosti što se tiče potrošnje (isparljivosti) i HTHS vrednosti (iako Repsol ne navodi ni za jedno od njih).
      Vrlo je blizu Motul-u i može se smatrati "zamenskim" uljem. Ipak, mala prednost za Motul.
      Slično i MOL (PAO) 5W-60 koji je u nijansama ispod Carrera-e ali može biti dostojna zamena ili čak i bolji izbor u nekim slučajevima (još veći indeks viskoznosti).
      Pozdrav!

      Избриши
  19. Hvala Stevo, poslao sam mail Repsolu pa kad mi jave podjeliću informaciju...
    sve najbolje

    ОдговориИзбриши
  20. Repsol kaže
    "We confirm you that this value is superior to 3,7 cP, as it is stated in the norm SAE J 300."
    Whatever...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Diplomatski, nema šta.
      Mogli su bar da kažu da je to poslovna tajna ili da je između 4,5 i 6 (to je 99%).
      Lično tipujem na 5,5±5%.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Ovo slično ranijim Lukoil specifikacijama (samo po SAE J300).
      Doduše, još jedan dokaz više da se pazi šta se radi, u smislu da:
      se proizvođači obavezuju specifikacijama standarda i da je to ono na šta se najviše možete osloniti (i to ono što piše na etiketi, a na sajtu može da stoji i da je za Space Shuttle ili Sojuz TM).
      Baš se nasmejah (iako nisam očekivao odgovor, a tačan podatak nikako, mislio sam da će reći nešto kao 5-6, dovojlno za reklamu a više nego dovoljno za "diplomatiju").
      Pozdrav!

      Избриши
  21. Da budem iskren mene je prvo naljutilo ali sam se kasnije i ja smijao. Ovo je kao da sam pitao koliko vozilo ima kW a oni odgovorili "dovoljno za ovu kubikažu".
    Uglavnom, kako je i rečeno :VIVA LA DIPLOMACIA !
    Pozdrav

    ОдговориИзбриши