Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

петак, 06. јул 2012.

CASE STUDY II


Nadam se da ne mislite ono što mislim da mislite.
Nije sipati sintetiku u stare motore najbolje moguće rešenje nego je tek (često previđena) mogućnost.
Ako ništa drugo – NE isplati se. Mnogo je neisplativo da je prosto moralna odluka ne koristiti ih.
Sintetikom možete donekle produžiti interval zamene ali zaista ne u većoj meri (recimo do 50%).
Zapravo sa PS uljima možete preći praktično istu kilometražu.
Tačno je da sintetička ulja bolje zadržavaju nečistoće (više dispergenata) ali je tačno i to da ih u većoj meri u ulju ne treba i da (makar i razbijeni uz svu silesiju detergenata) potencijalno (svojom veličinom) utiču i na stanje motora (habanje), makar (jako) dugoročno. Filter će odstraniti krupnije čestice kao i dobar deo manjih od samih pora na njemu (mehanizmom „filtracione pogače“) ali ih ostaje u „nepogodnoj veličini i količini“ da uticaj nije zanemarljiv.
Naravno nećete (i nemojte) ulje promeniti odmah čim se zaprlja ali ne valja ni vući ga „do besvesti“.
Stari motori (karburatorski) ne sagorevaju gorivo tako savršeno (ili „savršeno“) pa su zaprljanja veća (sagorele čestice) a razblaženje gorivom jače izraženo.

Priča za DMB motor je univerzalnija i praktično važi i za mnoga vozila sa kraja 70-tih i početka 80-tih (Opel Kadet „Kocka“, Golf I, Ford Eskort iz tog perioda, itd.) a može se proširiti i na Golf II, Opel Suzu, prvu generaciju Astre i slična vozila, iako su u njima često motori  prve generacije „injection“ tipa. Naravno kod njih je lakše se odlučiti za 5W-40 ili čak 0W-40 ulja (naročito 5W-40 PS ulja, čak i za neremontovane motore).

Jedna bitna napomena:
odlučiti se za sintetiku (osim ako nije specijalnog tipa sa kondicionerom zaptivki) je preporučljivo samo za vozila (Zastavina) mlađa od 5 ili max. 7 godina ili remontovane motore (ili makar one kojima su menjane, i to skoro, sve važnije zaptivke) navedenih proizvođača. U svim slučajevima uslov je da su dobro održavani i da su korišćena već takva (makar PS) ulja ili kvalitetna (API SL) mineralna ulja, koja su (naročito ova mineralna) menjana u relativno kraćim intervalima (7500km za mineralke a 10 hiljada km za PS) tako da su motori čišći od proseka.
Zbog toga kao i faktora isplativosti za većinu korisnika je najbolje (neremontovani motori stariji od 10 godina i sa više od 100k km):
koristiti 15W-40 ili 15W-50 mineralna ulja preko cele godine. Ili da se leti koristi 20W-40/50 a zimi 10W-40.
Od sintetičkih ulja najbolje je koristiti (mada je većina njih PS) 10W-60 ulja i to je otprilike i jedino šire upotrebljivo za ovu vrstu automobila.

Šta sa motorima mlađim od 7 godina (još uvek moguće za Zastava vozila ali naravno ne i za GII/III ili Astra F, koja u mlađim danima savršeno radi sa 0W-40 a kao najbolja joj dođu 5W-40 ulja) ili remontovanim pre manje od 5 godina?

Zavisi i o kom se vozilu radi.

1)
Za Opel vozila iz devedesetih (a kvalitetno remontovanih) Astra F i Corsa B (1.0, 1.2, 1.4 benzinci kao i dizeli 1.5 i 1.7, TD ili obični) bi moglo da se kaže sledeće:
5W-40 je verovatno najbolje da se koristi.
10W-40 takođe solidno.
0W-40 takođe nije loše.
5W-30 moguće je koristiti
5W-50 moguče je koristiti
15W-40 takođe nije loša opcija mada zimi gubi od svih navedenih.
5W-30 kao i xW-50 je više za dizelaše koji su tolerantniji po pitanju viskoziteta ulja.
Čak je i 10W-60 moguće koristiti no samo ako motor malo „srče“ ulja ili za teške uslove vožnje.

Za Kadet E skoro da isto važi, naročito gde motori i jesu isti J , inače je 5W-40 i 10W-40 gotovo jednako upotrebljivo.

 2)
Golf
Golf II pre svega 10W-40. Može i 5W-40 ali i 15W-40/50.
Turbo dizel može i malo viskoznija ujla ali opet 10W-40 kao prvi izbor.
Golf III
Skoro isto ali bi 5W-40 mogao da bude prvi izbor pa tek onda 10W-40, druge viskoznosti skoro da nisu interesantne osim 15W-40 (naravno). Za dve izmene godišnje vredi razisliti o 20W-50 leti (važi i za GII) a 5W-40 ili 10W-40 zimi.

3)
DMB (da se vratimo „slučaju“)
Ovde praktično spadaju i VW Golf I kao i Opel Kadet D (da ne širim priču, ovo su najpopularnije starine)
Sve u svemu:
10W-40 je ipak najbolji izbor.
Pod dva je 15W-40 (ipak); pod „2.5“ ide 15W-50 mineralno ili PS.
5W-40 je moguće koristiti i umereno preporučujem (ali o tome malo više u posebnom tekstu)
Ipak 5W-40 nije pod tri nego tek pod 5, jer pod tri zapravo idu:
5W-50 ulja, PS ili sintetička (mineralna bih ipak izbegavao, mada se može probati, ionako samo Selenia ima jedno takvo). Ovde će se najčešće koristiti Elf Excellium kao i Mobil 1 Peak Life (ionako mali broj korisnika će ići na ovakvu soluciju) i naravno Fuchs (koji ovo jedini pominje).
Pod 4 idu 10W-50/60 ulja, bilo sintetička bilo PS (HC).
Total (Elf), Q8 i ... skoro i da nema više – u 10W-50 verziji
10W-60 praktično bilo koje, M1 sa kondicionerom zaptivki ima malu prednost mada isti (aditiv) možete koristiti i kao post-aditiv (nije loše za bilo koju sintetičku varijantu ali naravno nije obavezno).

Nije li 10W-60 pregusto za „taze“ remontovane motore ili one koji nisu puno stari i nemaju u sebi mnogo km?

Uglavnom NE. Praktično – NE. Tvrdim da NE.
O.K. ne treba baš po svaku cenu juriti (više je za par godina posle) ovaj viskozitet ali imajte u vidu da se radi o analognom nizu: 10W-60, 15W-50, SAE 40 (praktično istih 150mm2/s na 40°C) slično onom 5W-50, 15W-40 i SAE 30. Dakle ako nije sporna upotreba 15W-50 ulja (a nije) onda ni 10W-60 ne bi trebalo da bude „bauk“ ili „babaroga“ (kojom se plaše mala deca). Ako je na 40cel. (cca. 100°F) viskoznost praktično ista, onda je 10W-60 upotrebljivije zimi (i manje viskozno na manje od 40cel. mada do nule nije neka razlika) kao i leti gde ima viskoznost na 100°C od oko 22mm2/s koliko ima i 15W-50 na oko 90°C a na 90°C ima praktično istih 30-32mm2/s kao i 15W-50 na oko 85cel.
Razlike zapravo i nisu toliko drastične. HTHS ovih ulja je po pravilu preko 5 (oko 5,5) što jeste mnogo ali je i mnogo zaštitnički (5W-50 najčešće imaju oko 4,5 a 15W-50 između 4,5 i 5).  
Jedna od bitnih napomena je da ova ulja (10W-60) čak i kada su API SL imaju ZDDP-a (dozvoljen nivo raste sa porastom viskoznosti) kao 10W-40 ulja koja su API SH ili 15W-40 koja su SJ, tako da to može samo prijati ovim „cenjenim starinama“.
Ipak, zbog prethodnog (ali i drugih razloga) obično imaju 1,2 ili 1,3% sulfatnog pepela što je odlično za dizel, vrlo dobro za benzin ali tek zadovoljavajuće za TNG. Naravno nije da nisu za TNG pogon (daleko do toga) ali to nije (baš) idealna kombinacija. Zbog toga je možda dobro da svaka treća zamena bude neko „GAS“ ulje ili 10W-40 sa manje sulf. pep. ili čak 5W-40 koje pripada Mid-SAPS uljima.

I na kraju: ostaje mogućnost korišćenja letnjeg i zimskog ulja.
Kao letnje mogu se koristiti 15W-50 ili 20W-50 ulja, a za „ultra letnji period“ (sredina maja – sredina septembra) i monogradna SAE 40 (iako je to više za kategoriju motora starijih od 15 ili 20 god. a još ne remontovanih). SAE 30 može i to uz mesec ili dva više nego prethodno. Doduše u špic leta (najtoplijih dva meseca, prethodno će biti bolje, mada će tridesetica to nadoknaditi u iole hladnijem periodu ali bez mraza). Definitivno mi se čini da je 20W-50 (praktično ekvivalent SAE 40 monogradnom uz bolje ponašanje na hladnom vremenu) najbolje, naročito što se može koristiti i do -10°C pa samim tim i celih 7 ili 8 meseci.
Kao zimsko ulje najbolje je koristiti 5W-40 (eventualno i 0W-40 ali eventualno) uz mogućnost da to bude i 5W-50 ili 10W-40 ali i 5W-30 ukoliko je to sam špic zime (decembar, januar i februar). Za sva ova ulja bitno je da imaju HTHS viskoznost veću od 3,5 (ili još bolje 3,7).

Toliko za sada.
Ostaje tekst o sopstvenim iskustvima sa 5W-40 uljima (kao i malo teorije uz to, ali malo).
I na kraju tekst o uljima za menjač (a taj će biti poduži pa možda i iz dva dela).
Ipak pre oba (tri) teksta ići će jedan „opisni“ gde ću izneti utiske posle prolaska ulicom u kojoj ima 4-5 prodavnica ulja (najkoncentrovanija u gradu). Više otvoreno razmišljane šta se događa u svetu i na Balkanu u vreme krize ali nadam se zanimljivo i korisno.

P.S.
O intervalima zamene više u tekstu o 5W-40 uljima ali čisto kao okvir da ulje morate menjati na oko 15000km (iako i 20k nije nedostižno ali u retkim uslovima vožnje) s tim da je bolje da to bude na oko 12500km što znači da se interval zamene može produžiti maksimalno 50-60% i to pre svega kod "težih" i "debljih" (čitaj viskoznijih) sintetičkih ulja i to u odnosu na obična mineralna (API SG) ulja, eventualno se kod težih uslova vožnje može gotovo duplirati (10-12 u odnosu na 5-6 hiljada km).
U odnosu na PS ili kvalitetnija mineralna (API SL) ulja interval zamene se može produžiti tek 20-25%.
Sa 5W-40 je to i maksimum i to je još jedna stvar zbog kojih se "tanje" i "lakše" sintetike još manje isplate.
Naravno već za 15000km je poželjno (a na više od toga i obavezno) promeniti filter ulja (znači dva filtera na jednu zamenu ulja) naročito kod Zastava vozila koja imaju relativno mali (i apsolutno mali) kapacitet filtera za ulje (koji čak i kod TNG-a teško može funkcionisati svih 15000km ).

61 коментар:

  1. Odusevio sam se tekstovima. Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
  2. Анониман13. јун 2014. 15:32

    Pozdrav Stevo! Kao jos jedan odusevljeni citalac ovog bloga, zelim da pohvalim tvoj rad i veliki napor da se sirem auditorijimu predoci problematika ulja za automobile, a i pomogne konkretnim savetima.
    Elem, i ja sam jedan od onih sto su u dilemi, pa bi mu savet dobro dosao...:)
    Ponosni sam (drugi) vlasnik jednog juga 65, generacija januar '91 (poznavaoci bi rekli najbolja berba juga:) ) sa 108,000 predjenih (ali fakat malo duva na iberlauf). Auto je u veoma dobrom stanju, u svakodnevnoj umerenoj upotrebi, na nivou 2k mesecno. Gas je ugradjen pre godinu i po dana (prvi vlasnik je presao 83,000 za 20 godina, pa mu nije ni trebao:) ), potrosnja veoma prihvatljiva i posto mu se blizi servis, resih da ga castim nekim boljim uljem od standardne Optime 15w40.
    Inace, ne trosi puno ulja (negde 0.5-1l na 10,000km) i to vise zbog losih cepova za ulje.
    Citajuci ovaj blog, evidentirao sam par sugestija upucene vlasnicima jugica, pa ovom prilikom navodim ulje koje su mi u opciji za sledecu zamenu:
    - ENEOS 15w40 Premium Multi ( jeste da ga ima tek u Sekesfehervaru, ali nabavicemo ga :) )
    - Fuchs TITAN FORMEL PLUS SAE 15W-40
    - LM V Leichtlauf (Low Friction) SAE 10W-40 i Super Leichtlauf (Low Friction) SAE 10W-40
    - Motul III Synthoil Race Tech GT1
    - Mobil 1 5w50 Peak Life

    Dakle, vidi se da sam resio da ga castim, a i da malo eksperimentisem !:) Ali, realno, sta bi bila preporuka od ovih navedenih, ili sam mozda propustio pravo resenje? :) Unapred hvala za odgovor!:)


    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Veoma zanimljivo pitanje.
      Poštovani, javljam se u toku vikenda, verovatno (već) sutra popodne.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Poštovani,
      O ovome bi mogao "do 101. i nazad" (letnji dan do podne) a već sam dosta toga i rekao.
      Da ponovim najvažnije:
      10W-40 (i 5W-50) je verovatno ponajbolje ali za novije motore (do 5-6 godina starosti i do maksimalno 80 hiljada km, 50 do 100k km svakako).
      Malo duvkanje je "zaštitni znak" motora (makar bio i jedno od najboljih godišta) na 100 hiljada i više km. Motor nema puno radnih sati (recimo oko 3000h) ali JESTE star (muči ga "godina proizvodnje") ... preko 20 god.
      Zbog toga zaptivke NE mogu biti u idealnom stanju (a čak i nove su jadne, "gumenjarke" od sintetičkog kaučuka, butil-nitrila; viton bi bila druga stvar i onda bi sintetika bila sigurna za korišćenje ... ovako je sve pod znakom pitanja).
      Šta onda raditi (u konkretnom slučaju)?
      Od sintetičkih (ili makar "sintetskih") ulja koristiti samo 10W-60, pre svega Mobil 1 ili Selenia Racing (prvo zbog dodatnih aditiva za stare motore, zaptivke ali i drugo, a drugo zbog API SG ... u oba slučaja, mada je to i za većinu ujla ove VG, sa natporsečnim sadržajem ZDDP).
      Premium Multi jeste PS ulje (jedno od retkih u 15W-40) ali je tek multi-fleet (teretni program koji može i u automobile pa i benzince ali tek pod razno) pa se može desiti isto što i sa sintetikama (onda bolje 5W-50, npr. Mobil kako ste i naveli).
      15W-40 PS ulja su prilično dobar izbor (G-energy ili Modriča Turbo-Sint) za ovaj motor.
      15W-50 su možda još i bolja (verovatno).
      Ako ćete se baš počastiti Motul 2100 15W-50 bi mogao biti jedan od najboljih izbora (doduše uz cenu od oko 9€/l).
      Titan Formel je zanimljivo rešenje ali je ipak multifleet (klasičan) što može ali nije idealno (pogotovu uz TNG).
      Optima GAS je već mnogo bolje (a ne mnogo skuplje) rešenje od SuperVisk-a.
      POŠTO prelazite veliki broj km godišnje (oko 24000km) Vi svakako morate bar 2 puta menjati ulje godišnje (idealno 3 puta) što otvara mogućnosti.
      Lično mi se čini da zbog godišta (pa i pređenih km) ne morate ići na mnogo bolje od "Modriče" (SV). I (lično) smatram da bi sa mineralnim uljima ipak najbolje prošli i to sa 15W-40/50.
      Možda leti 15W-50 (mineralna imaju: OMV, Shell (naročito), Aral i Selenia (sasvim solidno)), a zimi 10W-40 (Lukoil) ili 15W-40 (opet Lukoil koji ima tačku stinjavanja od oko -30, karakterističnu za 10W ulja).
      Možda čak i kombinacija: 15W-40, 20W-50 (leto), 15W-40 pa na oko 7500km menjati (obzirom na toliko km i mineralke mogu toliko čak i SG pa i SF).
      Jedna napomena: 10W-60 i 20W-50 mogu biti i pomalo pregusta ulja (mada za leto o.k.), ništa strašno ali 1-2% veća potrošnja goriva i 1-2% manje snage (cca. 1kW) ali uz tiši i mirniji rad motora, manju potrošnju ulja i bolju zaštitu na preko +35°C i u uslovima velikih napora motora.
      Ne treba zaboraviti da ovom motoru prijaju ulja sa manje polimera (što "monogradnija") pa je i (Modriča SV) 20W-40 jedno od (naj)boljih rešenja za leto ili SAE 30 (uz malo SAE 40, recimo 3+1). Monogradna su više ako potrošnja pređe 1 litar na 10-tak hiljada km, ali jesu opcija (za leto, zimi nikako, proleće i jesen isto nisu baš pravo vreme za njih).
      Dakle, ako ćete se častiti onda neko "classic" 15W-50 (Motul ili Kroon), eventualno modernije PS ulje 15W-50 (jeftinije od prethodnog) pa može i cele godine da se koristi. GAS ulja su solidno rešenje (imaju ih svi), neka su i 20W-50 (Shell HX3) a verovatno idealna su API SJ 15W-40 a takvih je malo (opet HX3 ali ne GAS nego "obično" i ne K ono je 25W-60, vidi tekst o tim uljima, INA Delta 5 Gold).
      API SH izimati samo od renomiranih proizvođača jer je najviši koji se ne mora (i ne može) licencirati pa je često samo "kobajagi" (a zapravo je SG).
      Dakle, ja bih se "častio" sa HX5 15W-50 ili HX3 15W-40 (leti GAS, 20W-50); Lukoil je takođe dobar, a ni NIS nije za izbegavanje (GAS i SG).
      I tu je negde priči kraj ... još ostaje 10W-60 (sa početka iste).
      Pozdrav!

      Избриши

    3. P.S.
      Lično je meni bio plan da se častim sa HX5 15W-50 ali ga nema kod mene a da idem samo zato do prve Shell pumpe (90km plus vinjetka ... što je mnogo, mnogo je, a i sama cena nije mala, oko 8€/l, mada sama po sebi još uvek prihvatljiva). Druga varijanta je bila 15W-50 2100 ... prošle godine sam jako dobro prošao sa Modričom 20W-40 (doduše uz zamenu na 5000km).
      Trenutno je u motoru mešavina HC Power (10W-40) i Turbo Sint ... još koji dan.
      Ići će (ipak) neko mineralno. Kako leti napravim najviše, verovatno 15W-50 ili 20W-50, u opciji su sva navedena, kod 20W-50 Lukoil pod 1.
      Naravno, ne mora ovo biti najbolji savet, iako su motori u relativno sličnom stanju (moj ipak noviji, makar manje kvalitetan u startu, ali sa već 96000km).
      Mineralno jer (iako sa Motul 6100 nisam, pa sa FAM/Mobil PS/sint. nisam imao problema) su zaptivke očajne (blago rečeno) i već sam nekoliko njih "rastvorio" sa 5W-40 (ranije), a i temperaturu ne drže.
      Doduše kod mene je i crta eksperimentisanja i skupljanja utisaka (iskustava) pa je trenutni izbor i posledica ranijih ulja koja su korišćena.
      Ponavljam sa 10W-40 (Mobil i Motul) sam bio najzadovoljniji (Shell bi sigurno bio na istom nivou) ali dok je motor bio (malo) mlađi.
      Kod prvih znakova troškarenja ulja (ili "jačeg" (većeg) duvkanja, 20W-50, Lukoil pod jedan, Nis, FAm ili bilo koje drugo pod dva .. pod "1,5" možda i Selenia HPX).
      Dotle, 15W-40 što kvalitetnije (ili leti 15W-50).
      Zimi je 15W više nego dovoljno, eventualno litar 10W-40 (iste serije i istog proizvođača) u 15W-40 pri (pred)zimskoj promeni.
      Nisam pominjao 10W-50, koje je možda i idealno sa stanovišta viskoznosti ali sva raspoloživa su API SM ili SN što nije zabranjeno ali je rizično zbog curenja (možda Elf koji je API SL a i malo jeftiniji vredi da se proba ... možda pre 5W-50 zimi jer je manje aditiviran, API SG).
      Malo ste čekali odgovor ali nadam se da je kompletan.
      Pozdrav!

      Избриши
  3. Анониман17. јун 2014. 01:28

    WOW! :) Postovani Stevo, ovo je prvi komentar na Vas neopisivo sveobuhvatan odgovor. Fenomenalno ste mi razjasnili teoreju na kojoj se bazira odabir ulja za motor i dali vrlo korisne savete i sugestije. Nadam se da cu u sledecih dan dva imati vise slobodnog vremena da pazljivo proucim Vas odgovor i sumiram sta mi je ciniti u ovoj situaciji. Ali, kako stvari stoje, supruga koja za koji dan treba da predje tih 90km na sever, imace jedan paket vise da donese kuci :) Mislim da cu se opredeliti da eksperimentisem sa HX5 15W-50 ili eventualno HX3 15W-40. Ipak cu se odluciti za malo gusce ulje, jer bez obzira sto vozim dosta umereno (uglavnom izmedju 2000 i 3000 obrtaja, sto bi ako sam dobro shvatio, omogucavalo koriscenje lakotecljivog ulja), auto je solidno natovaren u 90% slucajeva, pa bih da mu olaksam veca naprezanja. Jos jednom, hvala na Vasim savetima, a definitivno cu prouciti Lukoil-ou gamu ulja, kao i OMV-a i ostale nama dostupnije brendove.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Uslovno (veoma) i uprošćeno:
      viši obrtaji - manje viskozno ulje
      veće opterećenje motora - viskoznije ulje
      (kombinacije su čudna stvar pa je "sve" moguće)
      Na primer: visoki obrtaji mogu biti opterećenje za motor ali nije isto na ravnom ili nizbrdo ili uzbrdo, zavisi i koji se stepen prenosa koristi pri svemu tome, dalje: kraći izleti u visoke obrtaje čak forsiraju korišćenje lakotečivih ulja, ali dugotrajno su bolja viskoznija (osim ako jurite vreme na trci).
      Za natovaren automobil, viskoznija su sigurno bolja.
      Shell (bilo koji od navedenih) je dobar izbor.
      Motoru (opet uslovno) "prijaju" (neka je i pleonazam, tj. navodnici i zagrada ne idu zajedno, ali posebno naglašavam uslovnost) "monogradnija" ulja ali nije baš tako prosto. Zato je HX5 i 15W-50 jako dobra opcija (i za celu godinu, a naročito leti).
      Ima malo više detergenata ali verzija K (15W-50) je prilagođena starijim motorima sa dodatnim aditivima za kondicioniranje zaptivki (i natprosečnim sadržajem AW aditiva, ZDDP-a). Zbog svega toga je moj favorit.
      HX3 je pak "sigurica" i verovatno najbolji kompromis (za većinu korisnika; od novog do istrošenog motora). Kao što ste rekli treba razmotriti i "pumpadžije" (Lukoil, OMV, MOL, NIS, EKO).
      Posebna (ali zaista posebna) priča su monogradna koja jesu uglavnom "dizelaški" nastrojena, ali EKO ima i ona "benzinski" (API SF/CD) koja se itekako mogu koristiti. Ali ni Vama ni meni nije to hitno pa o tome krajem meseca ili u toku leta.
      Monogradna su naročito pogodna za motore koji troškare ulje i malo "duvkaju". Ali samo sezonski (leti). Spomenuh EKO jer osim "benzinske nastrojenosti" imaju i SAE 40 ulje.
      Za istrošene motore idealno, za one u dobrom stanju SAE 30 a za Vaš ili moj slučaj (solidno stanje oko 100 hiljada km) njihova mešavina (to je tek posebna priča).
      Pozdrav!

      Избриши
  4. Анониман17. јун 2014. 20:34

    Jos jednom, hvala na dodatnim objasnjenjima! HX5 15w-50 je prvi izbor, osim ako ne bude veliki problem naci ga u Madjarskoj (a plasim se da ce biti...cak je lakse bilo naci Molygen 15w-50, po OZBILJNIM cenama :) ). Prema Goglu, lakse bi ga bilo naci u Indoneziji i Juznoj Americi, nego u Evropi:) HX3 se moze naci i kod nas (nadam se, originalno!), a distributer Triton Oil deluje ozbiljno (i imaju vrlo informativan sajt, sa vrlo jednostavnom tabelom koja olaksava odabir ulja). No, imam jos par nedelja vremena, da se zabavim istrazivanjem ponude 'pumpadzija', ako budem prinudjen da kod njih kupim ulje. A bas imam 'merak' da eksperimentisem sa uljima...:) :)...i naravno da svoja iskustva prenesem drugima. Vama puno hvala, jos jednom! :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Triton Oil (zaista) deluju ozbiljno i po indirektnim informacijama jesu (veoma) ozbiljna firma.
      Ne mogu da garantujem ali najverovatnije je da je tako.
      Samo napred!

      Избриши
    2. Eko sam razmatrao (i za mene) ali im je cena u rangu 10W-40 ili vrlo kvalitetnih 15W-40 (cca. 500 din.) što je za monogradno ulje (ipak) previše.
      No, kako su jedini kod nas (da nisu čisto "dizel" ulja) ostaju kao opcija, ali o tome drugi put.
      Pozdrav!

      Избриши
  5. Анониман18. јун 2014. 18:13

    Zbog par vasih pozitivnih komentara o firmi Kedara, kao i preporuke vlasniku Renoa 11 da moze koristiti Bi-Turbo 15w40, resih da uzmem i ovo ulje u obzir, narocito ako supruga u Madjarskoj ne uspe da nabavi hx5 15w-15.
    Prema tabeli na sajtu Kedare, karakteristike Bi-Turba deluju slicne HX5,, osim indeksa viskoziteta (Kroon 144, Shell 125) i kinematicke viskoznosti ( pri 40C, Kroon 96, Shell 184....pri 100C, Kroon 14, Shell 19.9 ). Prema ovome, deluje da je Shelll dosta 'gusce' ulje ili su mozda u pitanju razlicite metode ispitivanja, pa se dobijaju vrednosti u razlicitim jedinicama, koje su sustinski neuporedive.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Shell Helix je 15W-50 pa mora biti "gušće" od 15W-40 (bilo kog). Ne znam za podatke ali indeks viskoznosti mora biti oko 150 (125 je za 20W-50, možda je HX5 K na drugim tržištima te viskozne gradacije), takođe viskoznost na 40 ne može biti 184 (nije ni za 20W-50) ... možda ste permutovali brojke (148) mada bi trebalo da je oko 130±5.
      No, to su detalji, suština je ono što ste sami rekli:
      viskoznosti dva ulja koje pominjete se bitno razlikuju (50% više na 40°C i za 1/3 više na 100°C, računam 19).
      To ne znači da Bi-Turbo nije upotrebljiv - naprotiv.
      Shell HX3 15W-40 ima sličnie podatke kao Kroon (mada stoji da je Bi-Turbo za nijansu manje viskozno od sličnih ali tek 10% na 40°C i 5% na 100).
      Dakle, ako ne nađete HX5 K (15W-50) a ne želite 20W-50 (da menjate pred zimu) onda izaberite po želji HX3 ili Bi-turbo. Oba ulja su izvanredna.
      Bi-turbo je sasvim O.K. za TNG (i HX3 mada postoji posebna verzija HX3 G koja je posebno pogodn(ij)a).
      Ni sa jednim od navedenih nema greške, pa vidite šta je dostupno i šta vam odgovara cenom.
      Pozdrav!

      Избриши
  6. Анониман21. јун 2014. 01:57

    Postovani Stevo, bas ste me zaintrigirali da proverim te indekse viskoznosti za HX5 (a usput, poredjenja radi, i za Hx3 i HX7 ) i evo do kojih podataka sam dosao:
    Kinematic viscosity
    @ 40°C cSt 100°C cSt Viscosity Index
    HX3 15w-40 105.4 13.9 132
    HX5 10W-40 94.8 14.3 155
    HX5 15W-40 105.4 13.9 132
    HX5 15W-50 184.7 19.9 125
    HX5 20W-50 157.0 19.0 137
    HX5 K 15w-50 184.7 19.9 125
    HX5 K 25W-60 199 22.5 137
    HX7 10W-40 96.31 14.37 154

    Isti neocekivani podaci za 15W-50 se mogu naci u tri dokumenta koje sam video (doduse, svi su na engleskom jeziku, pa je mozda neka greska umnozena nepaznjom 'prepisivaca').

    Dakle, da li su mozda date pogresne vrednosti za HX5? Iz dokumenata se vidi da su identicne i za HX5 K 15W-50, sto navodi na pomisao da su vrednosti za K seriju prepisane i za standardnu HX5.

    I bice najcrnji humor da posle ovoliko proucavanja HX5 15W-50 i traganja za istim, na kraju, zbog nemogucnosti da ga nabavim, odem u Tempo i uzmem onaj HX3 'Made in EU' :). Jos jednom, puno hvala na svim savetima!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Baš ste se potrudili oko Shell ulja. Ipak, podatak za 15W-50 (jednostavno) nije tačan. Očigledno greška, koja se prepisuje.
      1) 15W-50 Mora da ima veći indeks viskoznosti (i) od 15W-40 i od 20W-50. Po definiciji.
      2) Onih 19,9 nije nemoguće ali je malo čudno (20W-50 su po pravilu viskoznija od 15W-50 koja su obično oko 17-18).
      3) Sasvim sigurno podatak za 40 cel. nije tačan.
      Vrednost je kao za 20W-60 (blizu 25W-60) i tu viskoznost NE može da ima 15W-50 ulje. Osim toga NE može da ima veću viskoznost na 40 od 20W-50 (vredost od 157 je O.K.). Inače za 184,7 indeks viskoznosti je dobro dat; znači u tom grmu leži zec.
      Isti podatak sam i ja našao na australijskom sajtu Shell-a. Zaista ni ja ne mogu da nađem prave podatke, ali za HX7 su:
      40°C viskoznost 145
      100°C viskoznost 19,1
      Po tome bi indeks viskoznosti bio: 150
      Ovo je očekivana vrednost. 15W-50 ulja imaju IV (VI) sličan kao 10W-40, odnosno neznatno manji (tako to ispada i teorijski i tako je za sva postojeća ulja u ovoj kategoriji). Ovih 150 se uklapa (može biti od 140 do 155 (teorijski) ili (u praksi) od 145 do 150). kod mineralnog HX5 se može očekivati nešto niža vrednost ... recimo oko 145.
      Pa sad ... HX3 nije loše ulje ... "Poljak" ... pa zadovoljiće.
      Inače šteta što nema Bi-Turbo ulja u 20W-50 (idealno za TNG), mada ostaje da je to "sezonsko" ulje. 15W-50 se može koristiti preko cele godine (bolja varijanta je 20W-50 leti a 15W-40 zimi, ali je naravno skuplja i samo ako se prelazi oko 15000km godišnje).
      Pozdrav!

      Избриши
  7. Анониман21. јун 2014. 12:38

    Hvala na jos jednom pojasnjenju! Pokusao sam eto da malo istrazujem i dam svoj mali doprinos temi "koje ulje u solidno ocuvanu Zastavu", jer mislim da bi mozda jos nekom ovo bilo interesantno i korisno. Usput, zelim da kao veliki ljubitelj automobila jos nesto naucim (pod stare dane :) ), jer korisnog znanja nikad dosta.
    Koliko smo u detalje isli u vezi Shell-ovih ulja, komotno bi se mogao napraviti jedan solidan algoritam za precizan odabir ulja za Zastave sa DMB motorima :)
    Ako uspem da dodjem do 15W-50, obavezno javljam gde ga ima !:)

    ОдговориИзбриши
  8. Postovani
    Koje bi ulje 10w50 na PAO (+ester) osnovi moglo da se nadje na nasim prostorima, a da bude pogodno za svakodnevnu upotrebu - a ne pravi "sportas" (u prevodu - pogodno za svakodnevnu voznju benzinskih i dizel automobila bez katalizatora, dpf, egr i ostalih prepreka i ogranicenja u pogledu hem. sastava)

    PS
    Cini mi se da je Elf 10w50 polusintetika
    PPS
    Bez obzira na zaptivke, taloge, lakove, stanje motora, godiste...

    **********
    Sta mislite na 15w40 ali VRHUNSKO (ona se "priblizavaju" po karakteristikama 10w50 uljima)

    ОдговориИзбриши
  9. Poštovani,
    Na žalost takvog nema. Sa PAO/Estar ulja su "Racing" tipa i slabo ih ima u slobodnoj prodaji. Za automobile možda sličnog ima ali na drugim kontinentima a ne u Evropi (eventualno Miller Oils ali samo na "ostrvu").
    Dakle, SVA (i bukvalno SVA, od malobrojnih) 10W-50 ulja za automobile su bez PAO ili estara (pa čak i kao "začinski" dodatih). PAO/estar kombinacija u 10W-50 viskoznoj gradaciji je tipična za motociklistička ulja (Paradigma: Silkolene Pro 4 Plus). Najnovija "moda" (čitaj "kupac je uvek na gubitku") je da se PAO u poslednjoj deceniji nemilosrdno izbacuje iz motornih ulja (za automobile naročito) zbog troškova i ima ga samo u 0W-xx uljima (kako kojem, doduše).
    Najbliže onom što ste opisali (ali bez PAO ili "začinski") su neka 5W-50 ili 10W-60 ulja (Mobil 1, na primer). Naročito M1 Extended Life. Jeste, malo je veće viskoznosti ali ispunjava najviše od onoga što ste naveli.
    Što ste tiče 15W-40 ulja, tu bi "vrhunskim" mogli nazvati malobrojna PS ulja (koja sadrže oko (i do) 50% HC komponente u baznom ulju, odnosno 40-tak% ukupno u gotovom proizvodu). Ili ona mineralnakoja imaju API SN (ali se takva teško nalaze u Evropi, a kamoli Jugoistočnoj).
    Vrhunskim bi se mogla nazvati neka od ulja za teretni program ali to nije baš za benzince (uopšte upotrebljavati) a ni idealno za dizele, pa neću širiti priču (u tom pravcu).
    Dakle, izbor je veoma sužen i svodi se na nekoliko ulja, kao što je: G-energy S Synth.
    PS uljem se može smatrati i Modriča Sint Turbo (HC osnove). Iz istih (ekonomskih) razloga (viškovi HC baznih ulja) je verovatno i Havoline Premium 15W-40 HC osnove.
    Comma Xt 2000 je takođe PS ulje.
    Prista Oil Super Benzin je HC osnove.
    Slično i Leader ali je ono u 15W-40 varijanti (mada i uopšte) više Multifleet ulje, slično i Eneos Super Plus. To jesu i automobilska ulja ali više za dizel motore.
    No nije sve ni u PS/HC osnovi malo je i do aditiva.
    Od gore navedenih prvo navedeno je verovatno trenutno najbolje, a mineralno Shell HX5 zaslužuje posebnu pažnju.
    15W-40 se u svetu automobila sve više smatra "zastarelim" pa se proizvođači slabo i trude da izbace vrhunska ulja u ovoj viskoznoj gradaciji. Jendostavno, to je za "zastarele automobile" i šlus.
    U ovom smislu bi možda 15W-50 polu-sintetička ulja mogla biti (takođe) najbliže onom što želite.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. I naravno, Q8 i Total (F1 i Racing) ulja su tačno ono što želite, jer nisu prava "trkačka" i ispunjavaju ACEA A3/B4 te se mogu koristiti i kod starijih ali i novijih motora, kako benzinskih tako i dizel. Nisu ni preterane viskoznosti na 100°C tako da bi mogli da krenete upravo od njih iako u njima nema ni PAO ni estarskih ulja (zato ceo prehtodni tekst).

      Избриши
  10. Postovani Stevo, doslo vreme da menjam ulje, a OMV nema 15W50 trenutno u prodaji (valjda je vise 'letnje' ulje...).

    Trenutno mi pade na pamet Motul 4100 15W50 Power, jer deluje dobra kupovina, (761din/l, velika kantica) cak i u odnosu na standardnu Modricu SV (koja je vec oko 600...).
    API SL/CF, ACEA A3/B3, deluje prihvatljivo za juga

    Viscosity grade SAE J 300 15W-50
    Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.879
    Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 19.7 mm²/s
    Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 154 mm²/s
    Viscosity index ASTM D2270 147
    Pour point ASTM D97 -30°C / -22°F
    Flash point ASTM D92 230°C / 446°F
    TBN ASTM D2896 8.0 mg

    Ako dobro tumacim podatke, nije lako isparljivo, viskoznost je ok, TBN prihvatljiv za gas.

    I sto mi uz mnogo sadasnjih obaveza odgovara u vezi Motul-a - saradnja sa MASS company je med i mleko! Ne mrdam od kuce i dobijem ulje za najvise 48h! :)

    Mislio sam i na neko classic ulje (recimo isti Motul 15W50), ali je 1000din/l....

    Jedino me kod 4100 buni ono "Technosynthese" - da nije ona sintetika koja vremenom dodje glave zaptivkama na DMB motorima? :)

    Unapred hvala na odgovoru!:)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. A ja baš planirao za proleće to (OMV) ...
      Prva zamena na koju bih išao je Selenia VS 15W-50 ali i ona se malo teže nalazi (jedno vreme je bilo lakše, čini mi se).
      Sve ste lepo "skockali" nemam šta da dodam.
      Technosynthese je kvalitetna PS varijanta (čisto HC ulje ili čak kombinacija HC + III bazna grupa ... mada je po potrebi i klasična PS varijanta, I+III ili možda čak i I+II ... eventualno kod 2100; inače ne bi postigli tu cenu).
      Nije previše skupo za Motul ali svakako nije baš "bescenje" (mada sam se za Modriču zaprepastio!?).
      Da li će uticati na zaptivke DMB motora?
      Kratkoročno neće (jedna zamena ili više njih ali ne uzastopno) ali na duži rok ... možda! (ne znam kako drugačije da kažem).
      Koristio sam (svojevremeno ... na oko 60.000 do 70.000 km) Motul 6100 10W-40 i bio veoma zadovoljan (nikakvi problemi). Leti sam u isto dolivao baš (pola litara) 4100 15W-50 (drugih pola u prethodni Valmoline 5W-40 koktel) i išao tako na more na +35°C (sa "11W-42"). No problemo.
      Zadovoljstvo je bilo toliko da sam planirao 15W-50 sledeće proleće (posle zimskog miksa 10W-40 i 5W-40, "tri pa jedan" tj. 3+0,7 uz dolivanje ... pa opet 15W-50 ali par deci i tako u Grčku na +30 cel. (prvi maj - Uskrs 2013.).
      Šta da kažem?
      Odavno planiram "Historic" 2100 15W-50 ali zaista ne mogu da si priuštim (tj. mogu ali ne mogu da "progutam" cenu jer za manje mogu dobiti slično a za isto i bolje).
      Iskreno, zaboravih koliko ti je (i) star auto.
      Nesumljivo su sintetička/sintetska/PS ulja (po redosledu) bolja od mineralnih ali sa 100-nak hiljada km mi se čini da je bolje držati se mineralnih (ili manje ako je više od 10 god.).
      Znaš već celu priču. Motul mi je i u menjaču bio dobar ali sam morao da menjam zaptivke posle njega (čak je i mineralno, ali uz malo više EP).
      A iako sam bio zadovoljan, Selenia je u menjaču bolje legla. Tako da bi ipak neka mineralna varijanta (Aral-a na žalost kod nas nema) bila bolji izbor.
      Šta je sa Motul 4000 15W-50?
      Trenutno razmišljam ovako (za mene):
      15W-50 mineralno pa cele godine (ako smanjim km) ili (ako ostanem na istom ili povećam) 20W-50 leti (mineralka) i 15W-40 mineralno zimi (možda sa litrom PS u 10W-40 ali verovatno ni to; ove zime sam "hrabro" išao samo sa 15W-40 i nisam pogrešio, zima je blaga a par dana je bilo o.k. i sa 15W-40, korišćeno do -17°C).
      Prelazim oko 12500km god. strost automobila (bezmalo) 9 god. i pređeno 104k km.
      Pozdrav!

      Избриши
  11. Elem, čitam Vaš (tvoj...mi malo na vi, pa malo na ti, a posto smo blizu godina,uz sve dužno poštovanje,predlažem da pređemo na ti :) ) komentar i nešto razmišljam...

    Stoji da je moj jugo solidno ocuvan ( zima 1990. , dobra berba :) ) i dobro održavan ( trenutno 119,500km, od 2010. svaki sistem pretresen, promenjeno šta treba...), ali ima specifičnu eksploataciju. Retko vozim preko 80-90, uglavnom vrlo konstantnom brzinom, ali je auto uvek opterećen (nekad možda i previše...). Gušće ulje bi mu prijalo...

    Neke zaptivke su možda i punoletne, ili su bar odradile malu maturu :). Uz to, vec skoro dva meseca motor pušta ulje, sve alarmantnije, na zaptivci gornje glave cilindra (prvom spoju ispod ventil-dekle). Doduše, kaže se da jugo ne pušta ulje, nego obeležava teritoriju,:) ali ne mora baš na svakom parkingu! Motor je temeljno zamašćen vrlo lepim, prozirnim uljem :)
    Da li je ovoga došlo zbog upotrebe OMV 15w50, ili je jednostavno vremenom zaptivka popustila, teško je reći, ali ću preventivno promeniti vrstu ulja koje treba da zamenim za koju nedelju (naravno, i promeniti dotičnu zaptivku!)

    Tvoj komentar da dugoročno Motul 4100 može da napravi problema me je naveo da raymisljam i o drugim alternativama:
    - preporučena Selenia VS 15W50 ( ima je Cobra-riv iz G.Milanovca)
    - Seleniu Gas 15W40 ( deluje best buy - 383din 1l )
    - Motul 4000 15W40 ( 2200din, 4l)
    - možda i neki od onih G-tech koje si spominjao...
    - neki Elf je spomenut u članku (motorna-ulja-za-tng 101 )
    - Shell HX3 (izađe oko 2300din 4l u Tempu, ali proizvodnja kraj 2013.. ..)


    Usput, OMV classic 15W40 se može naći za oko 2200din, 4l, koliko izađe i Motul!

    Kit'komerc u NS ima dobar izbor Selenie, pa ih vredi posetiti. I Modriča SV se trenutno može naći po povoljnoj ceni ( 1357din kantica), ali bih ipak uzeo neko "modernije" mineralno, sa malo više korisnih aditiva.

    Šta li nam je sada činiti? :) Da probam ja jednu varijantu, ti drugu, pa kad uporedimo iskustva vidimo šta je bolje?:)

    I da čestitam na prihvaćenoj temi za doktorat!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala!
      Ajd' ovo da ti odgovorim sutra kad budem imao više vremena. Lep komentar!
      Pozdrav!

      Избриши
  12. Zahvalio se na čestitkama za doktorat (još u prošlom post-u).
    Prvi deo (do alternativa) - nemam šta da dodam, lepo napisano (to je to).
    Ostalo ću iskopirati pa odgovarati jedno po jedno (lakše mi je da pratim i brže je, nadam se da će i tebi biti pregledno a i ostalima).

    - preporučena Selenia VS 15W50 ( ima je Cobra-riv iz G.Milanovca)
    Odgovor (Answer), na dalje *:
    Deluje kao idealan izbor (biće jedno od 5 koje ću sledeći put sipati ... za sada je šira lista)
    - Seleniu Gas 15W40 ( deluje best buy - 383din 1l )
    * Zaista izgleda kao best buy ... ne bih baš da širim listu ... ipak, ovde bih (naj)pre birao noviju verziju sa API SH.
    - Motul 4000 15W40 ( 2200din, 4l)
    * Jedan od favorita (top 3); mineralno API SL uz ACEA A3/B3 (a ne B4, slično i Selenia VS) liči na idealan izbor.
    - možda i neki od onih G-tech koje si spominjao...
    *možda ... 15W-40 je doduše PS pa ipak nije uži izbor (verovatno si mislio na G-energy)
    - neki Elf je spomenut u članku (motorna-ulja-za-tng 101 )
    * Elf ima dobre cene ... ne sećam se tačno na koji sam Elf mislio, verovatno 5W-50. Dobro ali za mlađe motore (ipak ne za preko 100 hiljada km).
    - Shell HX3 (izađe oko 2300din 4l u Tempu, ali proizvodnja kraj 2013.. ..)
    * Ovo je trebao da bude izbor (eventualno 20W-50 G za TNG) prošle godine ALI nije bilo na Shell pumpama (nego samo HX5 15W-40). Naravno da je HX5 bolje ali em nema izbora viskoziteta em je (pomalo) (pre)skupo.
    HX3 mi se čini jednim od najprilagođenijih ulja DMB-u (i uopšte starijim motorima) a da pri tome ima (zavidni) API SJ. Naravno i HX2 (SG/CD) dolazi u obzir ali em se ne može naći em je preblizu Super Visk-u (i osetno veće cene).
    Ovde pre svega mislim na "kompatibilnst" (u vezi SV).
    A i cena nije baš mala (mada za Shell primerena).
    Nije strašno 1,5 god. staro ulje. Naravno bolje da je taze.

    Usput, OMV classic 15W40 se može naći za oko 2200din, 4l, koliko izađe i Motul!
    * Ovo je i najveći problem sa OMV-om (cena). A i ACEA B4 nije baš toliko "klasično".

    Kit'komerc u NS ima dobar izbor Selenie, pa ih vredi posetiti. I Modriča SV se trenutno može naći po povoljnoj ceni ( 1357din kantica), ali bih ipak uzeo neko "modernije" mineralno, sa malo više korisnih aditiva.
    * Cena je o.k. ali i komentar je na mestu. Ovo jeste pogodno i mnogo korišćeno ulje (i bolje od SF/CC alternativa) ali ispod SG-a ne bih išao.

    Šta li nam je sada činiti? :) Da probam ja jednu varijantu, ti drugu, pa kad uporedimo iskustva vidimo šta je bolje?:)
    * što da ne? Listi bih dodao i Valvoline MaxLife 15W-40.
    (primarno ipak jedno od Selenia ulja ili Shell pa da vidimo kako ćemo proći ... da o Motul 4000 je tu, if - tetralema)
    Ništa javi šta si odlučio (imao sam jako dobra iskustva i sa FAM i Prista GAS uljima, čisto kao poređenje, oba SL) pa da okrenem nešto drugo (nisam izbirljiv, tj. jesam ali široka mi je lepeza interesa).

    P.S.
    Tvoj slučaj je (indirektno) sličan mom pa još jedna opcija:
    (doduše ne znam koliko prelaziš godišnje)
    Sa 12 do 13 hilj. km ja ulje menjam sezonski (6-8 meseci i toliko hilj. km, otprilike). Još uvek mi je prvi izbor za sledeći put 20W-50 (za do zime) a posle neko od 15W-40 (kao prošle god.) ... eventualno 15W-50 za celu god. (ipak pod 2). Naravno, prešao sam skroz na mineralke (ali zimi se ne libim da dolijem i malo 10W-40 PS, ove zime nije bilo potrebe, doduše).

    ОдговориИзбриши
  13. Uh, malo je nepraktičan ovaj prozor za

    ukucavanje odgovora! Mnogo je mali, a

    kad imam dugačak post da na njega

    odgovorim, uvek nešto zaboravim da

    dodam :)

    Dakle, ja prelazim oko 20,000 godišnje,

    s tim što postoji velika šansa da ove

    godine to bude i 30,000. Prevedeno -

    moguće i tri zamene ulja.

    Plan je otprilike sledeći:
    zamena ulja #1 - kako nemam trenutno

    vremena da proveravam po gradu šta

    se stvarno nudi od ulja, naručujem

    Motul 4000 15W40 (ipak volim kad piše "fabrique en France" :)... ), uz Knecht filter za

    ulje, svećice i možda čak i njihov filter

    za vazduh ( imam vrlo subjektivan

    utisak da mi je filter za vazduh usko

    grlo...)

    zamena #2 - to pada negde sredina

    juna, što znači skoro obavezno neko

    ulje 15W50 ( najverovatnije Selenia VS, tek eventualno Motul 4100...ili možda jos nesto čega se setimo)

    zamena #3 - decembar, verovatno HX3, Maxlife 15W40, Kroon Biturbo(nesto Kedari ne radi sajt zadnjih dana...), Eneos Super Plus 15w40 (izadje 2000din - 4litre!) , a ako se zaptivke pokažu izdržljivim, možda napravimo manji eksperiment sa nekim 10W40 ili 10W50 ili čak 10W60.....možda uz dodavanje onog Galax Nano Plus, ili čak neko LM ulje sa Mo2s.... zavisi koliko deda Mraz bude imao budžet za moj poklon...:)

    Opcija Fam ili Prista GAS ulja ostaju opcija, uz još neko Best buy ulje pogodno za TNG...

    To je okvirni plan!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Okvirni plan je o.k. (razradićemo ga već u toku god.).
      30.000km je čak i za 4 izmene mada je (uz ovakav kvalitet) i 3 sasvim u redu.
      #1 Neće ti trebati viskoznije ulje do leta, pa jeste dobar izbor (jest' cena veća al' uz sve što si naveo ... ne tako da je preterana).
      #2 Ima vremena. Razmisli o 20W-50 (makar "za do" novembra).
      #3 Do tada ćemo već nešto smisliti.
      Osim Galax-a (gde je i teško naći) sličan aditiv (nano WS2) ima i FAM (bilo na blogu).
      Možda i neki aditiv za zaptivke (LM). Kod Maxlife-a ne treba (već je stavljen, makar manje).
      Odavno merkam 10W-60 ... pa (skoro) celu godinu.
      Eneos je vrlo dobar jedino što je 15W-40 PS ulje (doduše ne mora da bude negativno, naprotiv).
      Videćemo već.

      Избриши
  14. Motul 4000 porucen. Nadam se da nece "omekšati" zaptivku kao OMV Classic...
    Što se tiče letnje varijante, posle pažljivog čitanja tvog teksta " Deklinacija", malo sam se 'ohladio' od Selenie Gas i postajem malko naklonjeniji tim "arhaičnijim" uljima (ipak je moj jugo relikt prošlosti:) ). U to se, ako dobro pratim fabulu radnje, uklapa tvoj predlog letnjeg ulja u gradaciji 20W50...samo, pitanje je koje? :)...hm, mislim da bese neki Shell....
    Takodje, ostaje nam da se nadamo da ćemo natrčati na Motul 2100 na akciji i rešiti sve brige!
    Aditivi ostaju "food for thought", pogotovo ako stvarno budem prelazio 30k godišnje.
    Uglavnom, traganje za "idealnim best-buy uljem' za DMB motor preko 110,000 se nastavlja... ;)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Definitivno (se nastavlja ... iako sam o tome već pisao i imam dovoljno pozitivnih iskustava ... sa brojem radnih sati motora i starošću se ipak stvari menjaju).
      Za 20W-50 ... biće još predloga ali Shell HX3 G je sigurno jedan od favorita.
      Nisam shvatio što ste se od Selenia Gas ulja (možda ste mislili Vision) distancirali kad ono baš spada u arhaične (SG ili SH).
      Kod nivoa kvaliteta ispod SJ (SG pre svih, SF je baš donja granica a SH je teško naći) vodite računa da je zamena na 10 hiljada moguća samo ako je 3/4 od toga van grada. Ostaje preporuka da to (inače) bude na 7500km (makar u uputstvu pisalo 10 hiljada za SG). To čak važi i za SJ (nešto manje doduše). Dodatni aditivi ostaju opcija, naročito sa SG (ili SF) uljima ... za SL već nije.
      Bićemo na vezi.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Ne bi trebalo da sa Motul 4000 bude ikakvih problema (naprotiv) ali ostaje da vidimo (ponavljam, sa 60 hiljada km nisam imao problem ni sa 6100 10W-40, u vezi zaptivki, a sada ne bih smeo ni na 4000 da se (baš) kladim).
      No pain, no gain!
      (dok ne proba(mo)š nećemo znati)

      Избриши
  15. :) Elem, napravih sam sebi zabunu, povezujući ova dva pasusa bez dublje analize, a stvarno su nijanse u pitanju...
    "...Mogu se uporediti sa mnogim „classic“ ili „vintage“ uljima..... SF/CC ili SF/CD bilo maksimum kome (uopšte) treba težiti (eventualno SG/CD, ali tu je stvarno kraj). Sa GAS uljima se ne mogu meriti ali mogu biti i bolja kod starih mašina (naročito u lošem stanju) ili makar uporediva kod starih mašina u „zadovoljavajućem“ stanju."
    "Naročito (2), za motore sa TNG .... Zar nisu GAS ulja bolja? Jesu, ali ne mora da znači. Bolja su za motore koji zahtevaju min. API SJ (ili više), bolja su za API SF, SG ili SH zahteve ako se prelazi 8 do 10 hiljada km godišnje (a ulje menja jednom godišnje, to je za ulja ispod SJ ili SL, kao što je većina GAS ulja, jednostavno previše osim za isključivu vožnju u idealnim uslovima....)."

    Dakle, da pokušam da izvučem pouku za moj (vrlo specifičan) slučaj (Yugo 65 1990., 120,000 juče okrenuo, 20-30,000km godišnje i to pod opterećenjem!):
    - moj motor ipak deluje "mlad" za SF/CC ili SF/CD ulja, sto implicira da bi mu pomenuta Selenia GAS (SH) odgovarala...
    - ...ali opet....prelazim preko navedenih 8-10,000km, u ne bas idealnim uslovima, pa bi se držao preporuke o SJ ili SL uljima.

    Dakle, gde ćemo nabaviti jelku za Novu Godinu, ovaj gde naći taj HX3 20W50?:)
    Koliko se sećam, u Rumuniji beše odlična Shell-ova rafinerija, možda ima i tog ulja na pumpama...

    Inače, moj prethodni jugo 55 je prodat sa 229,800km, vožen još dve godine (nikad ugradjivan gas) uglavnom je dobijao Optimu 15W40, i jedino mu nije prijalo 20W60, pogotovo zimi!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Najkraće rečeno, Optima SV i slična: INA Delta 5 Silver i Nisotec SF (sva u 15W-40) su svakako jedno od rešenja. Doduše moraju se menjati na 5000km (4 do 6 hiljada, zavisno od načina vožnje) što je o.k. za ljude koji ne prelaze više od 10 ili max. 15000km godišnje (2 do 3 zamene) ali može postati naporno za više. INA postoji i u 20W-50 verziji što je za leto verovatno i bolje, a Optima ima (valjda još uvek) i 20W-40 (osim 20W-50) što bi bilo idealno za celu godinu osim zime (za dva zamene ili više svakako uzeti u obzir).
      Jednostavno njihov TBN je jedva 6 (5,5) što je samo posledica jako male količine aditiva (po modernim shvatanjima "čista bazna ulja" maltene, tj. sa skoro duplo manje nego API SL, paušalno gledano). Sa svim "dobrim" i "lošim" stranama toga.
      (dobro je jednino uticaj na zaptivke, loše sve ostalo ... uz doduše "mid-SAPS" karakteristiku koja je posledica manje aditiva što vuče za sobom i neke pogodnosti, makar kod starijih motora).
      Ipak ... 200 hiljada km su pravili ljudi i sa 10W-40 Selenia Gold ili sličnim pa su individualna iskustva posebna priča (nije baš da svako ima svoje ali ima ih različitih). Malo viši kvalitet (makar SG; npr. Nisotec SG) uz malo više aditiva mi se čini (ipak) boljim izborom, a uz to se može dogurati sa zamenom (već samo o tome pisao) i na 6000km (pa do 7500km ako je više van grada).
      Kako god, dobrih ulja, SG ili SJ, (Shell na primer) IMA ali ih je sve teže naći!!
      Na kraju krajeva, ako se sećate RNB je (baš za) Yugo preporučivao Galax GLX 5 (API SL) i to se masovno sipalo bez ikakvih problema i uz verovatno boljitak.
      Kako god, DMB motori spadaju u (makar) "youngtimer" kategoriju (makar proizvedeni mnogo kasnije) pa ih verovatno (već) tako i treba tretirati.
      Kako god, videćemo iskustva i sa Motul 4000 pa možda ostati kod njega (uz eventualno 15W-50 ako ga bude bilo). Mogućnost da se menja na 10 hiljada km čini ga (čak) jeftinijom varijantom od SF ulja.
      Nastavljamo, naravno (tu i tamo i kad ko stigne).
      Možda je i Zastava klub dobro mesto za iskustva (sad nemam vremena ali sam čitao ranije, ima raznih i zanimljivih).

      Избриши
    2. 20W-60 samo leti i samo kad motor troškari ulje!
      (eventualno "preventivno" posle 150 hiljada km)

      Избриши
    3. Uzgred Optima Gas je solidno rešenje (i za benzin). Par prijatelja su sa SV prešli na njega uz 50% produženi interval zamene.

      Избриши
  16. Usput, nadjoh neki Mol Botond 20w50, gradacija API SF/CC, uz neku specifikaciju MIL-L-46152B (ulje za starija vojna vozila!?!).

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nešto nisam oduševljen. Ipak je (tek) CC što nije bitno za benzin ali označava JOŠ MANJE ADITIVA!

      Избриши
  17. Posle malo dužeg vremena ( i dosta nepredviđene zezancije sa jugom), da dam svoj doprinos ovoj temi malim istraživanjem na temu "Koje bi 20W-50 ulje mogli da odaberemo za toplije mesece"

    #1
    Mobil Super 1000 X1 20W-50
    Viscosity, ASTM D 445
    cSt @ 40º C 162
    cSt @ 100º C 18.7
    Flash Point, ºC, 233
    Density @15º C kg/l, 0.89
    Pour Point, ºC, -30

    Ovako laički izgleda prihvatljivo, jedino mi se ne sviđa što se izgleda pravi u Turskoj....(ako ćemo da baš cepidlačimo!)


    #2
    Shell Helix HX5 20W-50 ( API SL/CF; ACEA A2/B2 )

    Rekao bih da bi i ovo odgovaralo za DMB.


    #3
    Selenia HPX 20W-super 50 ,API SJ/CF,ACEA A3/B2,VOLKSWAGEN 501.01-

    505.00,MERCEDES BENZ 229.1

    ...deluje da bi radilo posao.


    #4
    valvoline maxlife 20W-50.... API SM/CF. ACEA A3/B4

    Ovo deluje možda previše "moderno" ( SM...B4) za naše nežne zaptivke....ili možda grešim, ako ima sve one aditive...


    #5
    total quartz 5000 20w-50 ....ACEA A2/B2, API SL/CF

    Total, naprotiv, deluje prema ACEA baš dovoljno "arhaično" da prija zaptivkama, a i ostale karakteristike bi verovatno legle motorima koji tradicionalno "duvaju" ( Flash point
    247 C)

    ОдговориИзбриши
  18. Dobar posao.
    1) Pa ... možda. Nije lako naći.
    2) DA, svakako. Još kad bi se moglo kupiti. HX3 u 20W-50 mislim da bi još bolje "leglo" (kao plata ili pivo iz bunara).
    3) PS ulje. Može da se proba. Ipak, viskoznost mu je veća od prosečnih "pedesetica" (skoro 20W-60) pa je uz tradicionalno "duvkanje" ipak više za "troškarenje" nego bez njega.
    4) Uz kondicionere zaptivki, moglo bi da posluži. Gde kupiti?
    5) Eh, 4000 je bilo (do pre par godina) SG/CD pa bi bilo idealno. Može i 5000, nije da ne može. Čak bih preporučio.
    Ipak, još je bolje Total 3000 (API SJ/CF). Ali je takođe (kao i prethodna) teško naći (javite ako vam pođe za rukom).

    P.S.
    Ajd' i ja da dodam nešto zanimljivo:
    Motul finder za Fiat 128A (1975-1979) kaže:
    Motion 4000 10W-30 zimi
    Motion 4000 15W-40 leti (ili 2100 15W-50).
    Prava preporuka? Verovatno.

    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  19. :) :) :) ...a možda je odmah na početku trebalo konsultovati oil-finder!
    Doduše, šalu na stranu, njihove preporuke su taman za nova vozila, a ovi naši "relikti prošlosti" ipak zahtevaju ozbiljniju analizu...
    Elem, sad mi preostaje da pronađem navedena ulja, pa da drugim zainteresovanim čitaocima bloga-vlasnicima Zastava olakšamo izbor.
    Ono što znam....Motul je one-click-away, Total stoji u cenovniku auto servisa "Macura" iz Tošinog bunara...od 20W-50.
    Valvoline Maxlife vidjam po radnjama, ali u gradaciji 15W-40.
    Za Shell se plašim da bi jedino rešenje bilo ići u Rumuniju po njega...

    I uz Motul-ovu garanciju originalnosti i "kupovinu iz fotelje", ispadne da je izbor veoma lak ;)

    ОдговориИзбриши
  20. Анониман27. мај 2015. 20:19

    Postovani Stevo,

    Molim Vas za misljenje za opel kadett suzu 1.6 dizel:
    -maxima turbo 15w40 (fam superior 15w40 nis favorit 15w40...) ili
    -optima sint 2002 15w40 (g-energy 15w40...)
    ili nesto trece
    Motor: pali i ide malo vise dimi plavkasto
    Potrosnja ulja: umerena
    Limarija: cista nula, ali to nema veze sada.

    Pozdrav od Bakija (od miloste, inace Baksuz).

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Baki,
      Ono što bih Vam preporučio pre vrste ulja je da ulje menjate na 6 meseci ili 5000km.
      U tom smislu bi idealna kombinacija bila 20W-50 leti a 15W-40 zimi. Najbolje ulje iz iste serije.
      Kao celugodišnje (što je sigurno lošije) bolje je držati se 15W-40 iako bi 15W-50 bilo idealno (ali je izbor sužen).
      Uz sve ovo prvenstveno bih se držao (čisto) MINERALNIH ulja (dakle: ne HC Turbo ili G-energy 15W-40). Takođe, takva ulja NE moraju biti posebno visokih specifikacija (verovatno je bacanje para uzevši sve u obzir).
      Optima VS je prvo što dolazi u obzir i ako se cenom uklapa može biti solidno rešenje. Long LIfe bi leti došlo u obzir (inače nivoom kvaliteta idealno ali visoke i nepotrebne viskoznosti osim iznad nule).
      Šteta što više nema Nisotec Multifleet ulja koje bi bilo idealno (ali nije shvaćeno na ovim prostorima).
      Nisotec Univerzal (postoji i u 15W-40 i 20W-50) je neko standardno rešenje.
      I na kraju moja lična preporuka (veoma slično je bilo Nisotec Multifleet):
      FAM Super SAE 15W-40 (ne Super Plus).
      Deluje mi idealno! Može i kao celugodišnje ulje (uz maksimalnih 7500km).
      Pozdrav!

      Избриши
  21. Анониман28. мај 2015. 16:10

    Hvala Stevo,
    Razumeo potpuno - "Univerzal" ulja ima svaka trafika.
    CF-4/CF/SJ ima bas dobar izbor a cene vise nego povoljne.
    Bese mi zao nesto u njega da sipam "traktorska" ulja. Nekako sam cenu ulja odredio od 400 do 500 din za litar, ali ovako sa dve izmene dodje mu skoro isto (sa jednom izmenom bih dolio litar, a sa dve izmene nista jer trosi litar na 3000). eventualno razlika u ceni za jedan filter ulja.
    Jos jednom hvala
    Baki

    ОдговориИзбриши
  22. Анониман28. мај 2015. 16:24

    Imam 5 litara OMV classic 15w50 kupljenih prosle godine na akciji, ali rok je dobar. Nisam hteo da ga sipam ovog proleca smatrajuci da nije dovoljno kvalitetno.
    Ispade da su takve mineralke vise nego dobre i za svih 12 meseci u godini.
    Pozdrav, Baki

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. I više je nego dobro. Trebalo bi da je (čak) idealno.
      Opel bi trebao da ima dovoljno dobre zaptivke, inače su se par ljudi sa DMB motorima u Zastavi žalilo na procurivanje zaptivki. Ipak, mineralno je ulje ... API SJ/CF ... u dizel motoru ... zaista ne bih očekivao da se isto može desiti.

      Избриши
    2. Mislio sam pri korišćenju pomenutog OMV ulja u prethodnom komentaru.

      Избриши
  23. Pozdrav svima :)

    Imam Yuga Koral In, 2008 godiste, 40.000 presao, DMB 1.1 motor.. Prelazim max 10.000km godisnje (nekada 6, nekada 8, nekada 10), oko 20% otvoren put, 80% gradska voznja, sve na plin, benzin skoro i ne palim. Zanima me koje ulje bi bilo najbolje za mog yugica.

    Citavsi blog, stekao sam utisak da bi meni najbolje bilo da koristim multigradno mineralno ulje 15w-40, zbog konstrukcije motora, zaptivki i tako dalje. Ako nisam u pravu, ispravite me :)

    Koje ulje bi bilo najbolji izbor? Da li neko "obicno", ili je bolje neko ulje za motore na gas.. Na primer:

    Mobil 1000 15w-40
    Selenia VS Gas 15w-40

    S obzirom na falsifikovanje ulja, da li bi mozda bolja opcija za yuga bila neko ulje sa Mol ili Lukoil pumpe? Ako da, koje tacno?

    Radje bih sipao neko sa pumpe a da znam da je original nego neki buckuris sa Castrol nalepnicom (ili bilo kojom drugom, fals je fals)...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Marko,
      Posebna ulja za TNG (LPG) su uglavnom (čista) propaganda, no kako su posle viših cena sad one približno iste, svakako da dolaze u obzir. Oba ulja koja ste pomenuli su o.k. Naravno, još se više slažem sa vašim izborom "pumpara" (najsigurniji original) ... doduše možete i preko net-a naručiti ulja kao što su Mobil 1000 15W-40 ili Motul 4000 15W-40.
      No, da se vratimo uljima distributera goriva (i kompanijama koje poseduju i rafinerije nafte).
      Svi su o.k. a osim mogućnosti da koristite i SF ili SG ulja, svakako je najbolji izbor korišćenje SJ ili SL (po API).
      To su (sva u 15W-40 i API SL osim MOL-a):
      MOL Essence (SJ), Nisotec Autoline ili GAS*, Eko Megatron Super i Lukoil LUXE ... može i OMV ali posle slučaja curenja na dihtungu (bilo je na blogu) sa 15W-50 mineralnim, tu sam malo uzdržaniji za preporuku.

      * bez prednosti u odnosu na Autoline (AL) ... AL je za nijansu nijanse kvalitetnije a GAS za istu nijansu nijanse "prilagođenije" za TNG ... u principu su jako slična ulja, gotovo identična, možda AL ima 0,5% više (istog) paketa aditiva ... ili tako nešto.

      I na kraju ali (svakako) ne i po značaju (kako je govorio Šekspir):
      Ulje menjajte na ... cca. 6000 km (5000 do 7500km), zbog načina korišćenja automobila; sa 80% grada već sa 6000km ste bar na oko 175rh(±10%) i jako blizu apsolutnom maksimumu od 200 rh bez obzrira na "lake" uslove rada i vrstu ulja koje koristite. Ako se pak odlučite za SG ili SF ulja (druga opcija) onda bi morali menjati na oko 4000km (pa 2x godišnje, ovako 1-1,5x godišnje po km uz naravno ±10% i prilagođavanje kada vam tačko odgovara). Dakle, nemojte po svaku cenu cediti celu godinu, idealno je (sa SL i SJ uljima) do 10 hiljada km (mešovita vožnja) ili 6 meseci (u uputstvu 12) (originalno (SE, SF) 5000km ili 6 meseci.
      Pozdrav!

      Избриши
  24. Hvala puno na odgovoru! Znači definitivno API SL/SJ, samo još ostaje dilema da li da bude polusintetika ili mineralno.. Auto sam nedavno kupio, pa ne znam u kakvom je stanju motor tačno, ali deluje mi kao da će na 5000km da potroši između 0.5 i 1l ulja.. Koji je Vaš savet?

    ОдговориИзбриши
  25. Potrošnja ulja je solidno (niska), za konkretan motor ali svakako nije najmanja moguća (za isti) pa je odgovor lak: isključivo mineralna ulja.
    (inače bi G-energy 15w-40 bilo u samom vrhu)
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pozdrav Stevo, opet ja :) Ovaj put sa malo vise informacija o motoru.

      Dakle merena je kompresija na hladan motor, i iznosi 10;8;8;9.8

      Nakon ubacivanja malo ulja kroz otvor za svecice, kompresija je skocila, sto bi znacilo da su karike "nacete", ali ne dimi plavo na auspuh za sada.

      Jos jedna stvar.. Na iberlauf crevu, moze se videti "majonez", ali s obzirom da je ulje koje je sada u njemu (elf 15w-40) jako sumnjivog kvaliteta, i to da vozim kratke relacije (plus sve prethodno napisano u proslim mojim pitanjima), ne cudi me da duvka na iber..

      E sada, vise osoba mi je savetovalo da probam sa polusintetikom Mobil 10w-40 iz Plattnera.. Argumenti su: viskoznost je priblizno ista a polusintetika je mnogo kvalitetnija, nesto duzi interval zamene, a cak dve osobe koje se ne poznaju medjusobno su mi rekle da im je duvanje na iber, majonez i potrosnja ulja prestala kada su presli na polusintetiku (isto se radi o jugicima, kod obojice, jedan je koristio Mobil super 2000 10w-40, za drugog ne znam).

      Druga polovina ljudi koju pitam kaze da treba da koristim mineralno ulje za gas 15w-40, i da trazim ono kojem je TBN sto blizi 8, a ne preko 10 kao sto je kod obicnih mineralnih ulja.

      Sada sam u jos vecoj dilemi nego sto sam bio :D

      Pitanja za Vas su:
      Nakon svih cinjenica o motoru, da li mi preporucujete polusintetiku 10w-40 ili mineralno za gas 15w-40?

      Od obe opcije, koja su to ulja koja imaju TBN 8?

      Da li postoji polusintetika za gas i Vase misljenje o tome?

      I na kraju, da je ovo Vas jugic u pitanju, koju marku, gradaciju i ostalo bi izabrali za top 3 ulja?

      Malo je duzi tekst, ali zelim samo najbolje za jugica (to mi je prvi auto, jos jedan je dugo u porodici, a mog ne planiram da prodam nikada, osim ako bas ne budem morao, ali ni tada..) Zahvaljujem se unapred na odgovoru!

      Избриши
    2. Администратор блога је уклонио коментар.

      Избриши
    3. Poštovani g. Marko
      Drugi sam komentar izbrisao jer je identičan prvom (da se ne bi ponavljao), znam, niste bili sigurni da li je pitanje postavljeno (u odnosu na Face ili Twitter verovatno iritira ali je cena sigurnosti).
      Kompresija Vam baš nije sjajna ali može se to voziti još dosta. Ipak, planirajte remont motora ako mislite da automobil zadržite još dugi niz godina (zavisno od stanja limarije).
      10W-40 je sigurno dobro rešenje za zimski period ALI ne i za celu godinu. Naročito za motor koji duvka i nema baš idealnu kompresiju. Dakle, može ali "skup sport". Ako se odlučite za ovu varijantu pod 1) (ali ubedljivo) FAM BM Extra. Mobil sam lično koristio i bio veoma zadoljovan, ali motor je tad bio "kao nov" (sipano na 30 hiljada km).
      U letnjem periodu ... 15W-50 bi moglo (jedino) od PS ulja ali je verovatno još bolje 20W-50 mineralno.
      (T)BN je preko 8 samo za dizel ulja (za teretni program) i nekih sintetičkih ulja, većina PS ulja nema vrednost preko 8 nego baš "tu negde".
      Za star motor i još na gas ... verovatno je bolje koristiti ulja sa manjim sadržajem aditiva i nižim TBN i češće menjati ulje. Dakle, čim "sunce grane" (npr. od maja do novembra) 20W-50 mineralka ... za isključivo gradsku vožnju 15W-50 može biti još bolje (ali nema mnogo takvih ulja, naročito mineralnih ... Selenia, Mannol ... Motul ima ali kod nas ga (pa) nema).
      GAS ulja bih (kako god zvučalo) IZBEGAVAO (bez obzira što vozite na TNG). Posebno PS ulja (koja su "GAS") gde ćete samo nepotrebno bacati pare (skuplja od običnih, za Vas nimalo bolja, a i uopšte). Ako odlučite za 15W-40 API SL ulja imaju uglavnom (tačno) 8 ALI nema ni veze, povlačim preporuku, i savetujem da idete na SF ili SG ulja, koje ćete manjati na 5000km u mešovitoj vožnji ili čak 4000km u pretežno gradskoj (bilo da su 15W-40 ili 20W-50).
      Dakle od sad do maja 10W-40 može biti (neko) rešenje ALI mislim da neće (još će više duvkati, manje će biti majoneza (možda), više će motor trošiti).
      Sve je to da se razmotri.
      Moj lični stav (a ne morate ga prihvatiti) je da bi na vašem mestu SADA koristio mineralno 15W-40 ulje (SF ili SG) a u letnjem periodu 20W-50 SF ili SG (opet, naravno mineralno) i menjao na max. 5000km (i ranije).
      Eto konkretnije da konktretnije NE može.
      Ostavljam mogućnost 10W-40 sada ALI nikako u letnjem periodu (inače ćete se 99% pokajati jako). 20W-50 je i za nov motor (DMB) bolje leti (od "default"-a 15W-40) a tek sad je NEUPOREDIVO.
      Pozdrav!

      Избриши
  26. Misterija oko ulja rešena, zahvaljujem se još jednom na pomoći!

    ОдговориИзбриши
  27. Dobro vece trazim ponovo savet od vas, vozim vw pola 2003 godiste, 1.2 65ks presao 175000km, prelazim godisnje do 10000km oko 8000km po gradu, koje ulje sipati? Hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Bilo koje "kršteno" (renomiranog proizvođača) 5W-40 ulje. Mora imati VW 502.00 (uglavnom ispunjeno) zbog gradske vožnje ACEA C3 u blagoj prednosti (ali nije krucijalno). Ulje menjajte jednom godišnje. Ukoliko nema potrošnju ulja, još bolja su 5W-30 ACEA C3 ulja (npr. sa Dexos 2, koji nije direktno relevantan za motor, ali je + na 502-jku).
      Pozdrav!

      Избриши
  28. Postovani Stevo, veliko vam hvala na brzom i strucnom odgovoru. Znaci po vama nema potrebe za "sintetikom". Bio sam u nedoumici citajuci razne izvore da li bi bilo dobro staru damu pocastiti nekom full sintetikom. Istrazivajuci dosao sam do dva potencijalna izbora. Prvi je: Shell Rimula R6M 10W40, a drugi Liqui Moly DIESEL SYNTHOIL 5W-40... Medjutim volio bih da znam vase cijenjeno misljenje o eventualnoj upotrebi ovih modernih ulja u motorima starije i "prljavije" koncepcije, intervalu zamjene itd. i naravno da li po vasem misljenju ova ulja imaju dovoljno efikasne kondicionere zaptivki koji bi mogli sprijeciti eventualne probleme, odnosno curenja...

    ОдговориИзбриши
  29. Dobro vece trazim savet od vas, vozim Land Rover frelander 1.8 86kw 2002 god benzinac njihov savet mineralno 15w/40 sada je trenutno sipano total quartz 7000 10w40 ps ,, koje ulje po Vama da se sipa

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ovo je postavljeno i putem mejla.
      Napominjem da nema potrebe, sad je odgovoreno brže ali ako se nastavi dupliranje (nisam samo primetio) počeću da izbegavam bilo kakav odgovor na mejl.
      Osim toga, od sad pa nadalje mejl neće imati NIKAKVU prednost (čak naprotiv), jer ću prvo gledati blog. Tako da će se (i ovako dugih 5-6 dana) još više odužiti, do potpunog ignorisanja mejla (ali zaista).
      Za druge čitaoce: mejl je o.k. ako ne odgovorim za 7 dana na blogu!
      Inače, odgovor je bio (skraćena verzija):
      10W-40 je o.k. naročito zimi.
      Leti 15W-40 ili čak 20W-50. API SJ/CF ili više. Za celu godinu 15W-50 PS. Ulje menjati na 10k km (otprilike).
      Pozdrav!

      Избриши
  30. Poštovani, vozim Ford Escort sa 1.8 16V na benzin-gas, motoru je fabrički propisano ulje 5W-30. Medjutim taj motor to čuveno originalno Fordovo počinje nenormalno da troši kako se približava kraj intervala za zamenu, već od nekih 5000 km. Motor sigurno ima veliku kilometražu iza sebe svakako ali ne dimi u vožnji niti ima loš rad. Razmatram prelazak na nešto kvalitetnije i gušće ulje. S obzirom da često volim da ga nagazim i poteram u obrtaje, razmišljao sam o Mobil PeakLife 5W-50. Da li bi to bio dobar izbor s obzirom na sve i gas kao pogonsko gorivo ili imate neki bolji predlog? Hvala unapred i svako dobro!

    ОдговориИзбриши
  31. Poštovani,
    To je jako dobra ideja (M1 5W-50). Svakako 10W-40 takođe dolazi u obzir (kao jeftinija alternativa).
    5W-40 verovartno neće mnogo pomoći inače je prvo što bi trebalo da se proba (još uvek nije isključeno). Iako PeakLife nije baš idealan za TNG, može se (itekako) koristiti. Možda i odloži početak velike potrošnje ulja pa da možete menjati na 10 hiljada km.
    Povećan nivo "SAPS" neće smetati, jer "Ford" ulja (po odobrenjima Ford, i druga naravno) imaju isto ili čak više sulf. pepela od PeakLife-a (i njegovih novih zamena).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши