Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

недеља, 6. јануар 2013.

Motociklistička ulja u automobilu, Motorcycle Oil In the Car



Da li može? Is it possible?
DA. YES.
Da li je preporučljivo? Is it recommended?
U pojedinim slučajevima. In some cases.

Dakle, zvanično je ovo dozvoljeno, pripadnici industrije (naročito one koja proizvodi ova ulja) su naročito liberalni u ovom pogledu.
Ipak, moram naglasiti da vam za ovo (ipak) treba poseban razlog. Od ovakvog izbora retko možete imati osetnu prednost u odnosu na standardna ulja za automobile tako da NEMOJTE ovo raditi ako niste potpuno sigurni da se time nešto osetno dobija. Probaću da navedem tipične primere kada se može (i treba) makar razmotriti (i) upotreba ulja za motocikle.
TEORIJA UKRATKO
Motociklistička ulja ispunjavaju API Sx standarde ali neki od proizvođača čak ni to ne navode već samo (za namenu najrelevantnije, vidi poseban tekt o tome) JASO standarde koji podrazumevaju (u njih su ugrađeni) i API standardi. To je ono što se često naziva „API SG+“ što je omiljen termin Shell-a.
Dizel standardi, API Cx, se retko navode iako su često ispunjeni (uglavnom CF kod ulja sa SJ i SL a CD kod onih sa SG). Obično se navode (i u potpunosti su ispunjeni) kod mineralnih 4T ulja, obično viših viskoznih gradacija kao i kod specijalnih (ne baš toliko koliko se predstavlja) „V-Twin“ ulja. Najčešće se navodi CE ili CE Plus, što zapravo označava da su „više dizelaška“ nego CF (no to je duga i druga priča koju sam delimično obradio na „poljoinfo.com“) jer CE zapravo prevazilazi CF kada su u pitanju građevinske i poljoprivredne mašine (makar CF kao noviji imao prednosti kod automobila).
Ipak, dizel motori su toliko specifična vrsta za ovu primenu da ću je u ovom tekstu preskočiti uz preporuku „ne radite to kod kuće“ (samo za profesionalce).
Dakle API SG se može koristiti kod svih automobila koji ne traže više od toga, SJ za sve automobile do kraja devedesetih ... i dalje ne bi trebalo ići. Iako i motocikli imaju katalizatore te sam katalizator nije za odbacivanje izbora, mnogo je bolje i 100% je sigurno tek kod motora (automobila) bez katalizatora a svi napredniji sistemi obrade izduvnih gasova su (ne računam izuzetke koji potvrđuju pravilo a neću ohrabrivati nikog za tako nešto jer pre svega nije neophodno) eliminatorni za upotrebu motociklističkih ulja.
JASO MA, MA2? (ulja za motocikle koriste se i za menjače, zar ne?)
Povećano trenje koje ovi standardi nalažu odnose se na materijale lamele a ne sistem metal-metal, tako da u samom motoru trenje neće biti povećano. Avaj, ovo većina ljudi ne prihvata kao argument.
Ko veruje, verovaće a ko neće, ne vredi dalje ni pričati. Od (veoma malo zasnovanih) tekstova na net-u se ne može odbraniti, na žalost. Uzmite da ovo može uticati maksimalno (ako i toliko a ni toliko)  jednocifrenom % skraćenja veka motora, zbog (ne bih znao čega) ... „većeg trenja“, odnosno par hiljada km na životni vek motora. Zanemarljivo. (može se naravno desiti i obratno, teško je uopštavati ovako nešto, ali više ZDDP-a, koji doduše nije vrhunski kriterijum, može i da produži život motoru a naročito starim konstrukcijama bregaste osovine).
Da ne dužim sa teorijom, samo još napomena: NE koristite motociklistička ulja kao menjačka ulja, već isključivo kao motorna. Izuzetak mogu (ali ne moraju) biti menjači koji su predviđeni da rade sa motornim uljima (ZF-ov veliki san da to bude prailo a koji se raspršio kao mehur od sapunice i to ne iz tehničkih razloga nego ... pogađate zašto ... iz istih onih zbog kojih su bolji operacioni sistemi od Windows-a otpali).
Kraj.
GDE I KAD I ZAŠTO?
Zapravo tipičan i „standardizovan“ odgovor je: nigde, nikad i ni zbog čega.
A i nije tako.
Vožnja u visokim obrtajima. Namerno nisam ohrabrivao ovu namenu (u posebnom tekstu o tome) ali će većina motociklističkih ulja prevazići (i to osetno) svoju „sabraću“ automobilskih ulja na Truck Day događajima.
Ekstremni ljubitelji brzine koji menjaju ulje pre (makar i par dana) i posle Truck Day-a su prvi na listi onih kojima motociklistička ulja trebaju. Šta koristiti? Pa sintetička ulja, jer su ova „sintetičkija“ i otpornija na smicanje (manje polimera).
Ako se koriste na duže vreme onda treba voditi računa da motor automobila ne traže posebna odobrenja jer ih motociklistička sigurno ne ispunjavaju (znači tek za automobile iz 80-tih i 90-tih).
Sama dugotrajna forsirana vožnja autoputem nije nešto zbog čega bi se trebalo preći na motociklistička ulja ali ako se između čestih Truck Day-eva vozi uglavnom tako, onda zapravo ima smisla preći na ovu vrstu ulja. Ipak, za takvu upotrebu koristiti „sintetska“ (od III bazne grupe) ili vrhunska PS ulja (Motul, Silkolene) koja su kombinacija SHC ulja (III bazna grupa) i estarskih sintetika.
Za sam Truck Day kao i kod automobilskih ulja, treba koristiti jednu (radnu) VG više (SAE 50 umesto 40 ili 40 umesto 30) što je lako ispuniti (10/15W-50 za 5/10W-40 default ili 10W-40 za 5W-30).
Pretežno gradska vožnja je poslednji razlog za motociklistička ulja.
V-twin ulja za motocikle (po pravilu bez JASO standarda) su veoma dobra alternativa za dizel motore do sredine 80-tih (koji su zahtevali tek API CD) ili do kraja ali da nisu turbo (ili ponekad baš ako jesu ali onda su kvalitetnija PS ulja bolji izbor ali se treba dobro proceniti potreba za tim). Ova su ulja takođe jako dobra i za starije automobile ili ako imaju stariju konstrukciju, pri čemu mislim na mineralna a nisu sva (ima i sintetičkih) iako preovlađuju.
Za automobile do 1992. ili 1993. bi mineralna (ne V-Twin) ulja za motocikle (često i bez JASO standarda ali ne i uvek), naročito viskoznija (20W-50) mogla da budu izbor i bez posebnog razloga, recimo malo oštrija vožnja.
Sva mineralna motociklistička ulja (naročito bez JASO), a većih viskoznosti,  su gotovo idealan izbor i za vazdušno hlađene motore (VW vazdušnjaci, peglica, stari Porsche-i ...) ako se ova vozila koriste normalno (bez sportske vožnje, recimo Porše vozila). O ovome malo više baš na „VHS Mladenovac“.
I na kraju ali ne i po značaju:
Pitanje zaptivki teorijski može biti značajno ali je u praksi prilično slično kao i sa automobilskim uljima. Možda jedna nijansa oštrijih kriterijuma za motociklistička. Ipak, za sva vozila koja imaju PS kao default (kraj 80-tih i veći deo 90-tih) a naročito ako se za nove mašine mogla koristiti i sintetika PS motociklistička ulja su i po ovom pitanju odgovarajuća. Kod automobila sa manje radnih sati 10W-40 a onih sa više 15W-50 bi bio najadekvatniji izbor.
Za  još starije modele jedino 20W-50 PS motociklistička ili (kao što je već rečeno) pre svega mineralna.
Doduše stručnjaci Silkolene-a tvrde da je njihovo Comp 4 u 20W-50 verziji pogodno i za young timer-e pa i prava klasična vozila (ne samo motocikle već i automobile). Ovo tvrde ne samo teorijski (na osnovu poznavanja formulacije i laboratorijskih ispitivanja, gde su u prednosti u odnosu na nezavisne stručnjake) već da se to dokazalo i u praksi na većem broju vozila.
Malo opreza nije na odmet iako je ovo jako zasnovana tvrdnja. Osim toga nije prvi izbor za na primer staru VW bubu već tek za sportske modele starije od 30 godina.
Ovde treba dodati da Silkolene zapravo i nema „čisto“ mineralna ulja osim V-Twin 20W-50 i Classic serija. Njihovo Super 4 je MC (HC) ulje, čime je bolje od mineralnih ali nije mineralno (kome je to bitno) kao Motul (doduše sa JASO MA) 3000 20W-50 ili Motorex 4T Legend 20W/50 kao i niz drugih.
Da po pitanju zaptivki nisam preterao da citiram šta kaže Slikolene po tom pitanju:
„Many post-vintage machines have engines which can use a modern shear-resistant multi-grade such as Silkolene Comp 4 20W-50. When changing from a non-detergent to a detergent type oil ensure that seals are in good condition and engine internals are clean and free from excessive deposits.“
„Mnoge mašine iz prerioda posle (pravih) old timer-a (od 1950 pa nadalje) mogu koristiti moderna na smicanje otporna multigradna ulja kao što je Silkolene Comp 4 20W-50. Pri prelasku sa ulja koje nije detergentskog tipa na detergentski tip ulja proverite da su zaptivke u dobrom stanju kao i da je sam motor (iznutra) čist i bez prekomernih depozita.“
(ovo sam našao posle napisanog teksta)

Da li se isplati?
Uglavnom NE. Cena motociklističkih ulja je obično oko 50% veća od automobilskih za istu kategoriju.
Ipak, za entuzijaste (a njima je tekst i namenjen) ovo nije prepreka.
Ponavljam, za porodične ljude (i takvu vožnju) ovo nije opcija. Osim neisplativosti tu je i „resident fear“ (pritajeni strah) da li jeste ili nije te svakako ne vredi toga.
I naravno: stav autora je relativno otvoren po ovom pitanju ALI cilj teksta nije da ohrabruje ljude na ovakav postupak, pogotovu one koji o tome nisu ni razmišljali.

Podsećam na sličnu dilemu (već pomenutu na blogu): da li su ulja za teretni program pogodna i za automobile?
Za benzinske motore uglavnom NE. Eventualno ona sa nižim API Cx oznakama (maksimalno CF-4 ali uz CF i obavezno Sx). Kod ulja sa ACEA E# standardima a gde se navodi API SL ili SM to treba shvatiti tek uslovno. Dakle za posebne namene i slučajeve ali neću ih pominjati. Ako ste iz bilo kog razloga naklonjeni ovakvom izboru onda treba koristiti tzv. „multifleet“ ulja koja JESU pogodna i za benzinske motore. Inače ulja specijalizovana za teretnjake su pravljena za sasvim drugačije uslove rada i nisu sjajan izbor za benzince. Osim toga može biti problema sa zaptivkama čak i sa PS uljima pa „pamet u glavu“.
Za dizel motore – DA, ali ne uvek i ne po svaku cenu.
Mogu biti dobar izbor za „pranje motora“, očekivane teške uslove rada motora, kao povremeni izbor i slično. Ovde je „multifleet“ često vrlo dobar izbor. Opet podsećam da visoka vrednost TBN-a nije potrebna kod automobila (i kraćih intervala zamene) pogotovu kada se koristi ED, a posredno (uz detrgente) može biti agresivno i delovati na zaptivke te dovesti do curenja (ulja).
Zgodan povod za korišćenje ovih ulja kod dizel motora može biti to da ulja za teretni program mogu biti i PS za 15W-40 viskoznu gradaciju a sintetička za 10W-40 što je retko ili ne postoji kod automobilskih.

I jedan „bis“:
Motociklistička ulja imaju nešto više ZDDP-a ali to ne bi trebao biti primarni razlog korišćenja istih.
Ne zato što sam iz Evrope nego zbog niza argumenata slažem se sa Evropljanima (stručnjacima iz Evrope) koji ne potcenjuju značaj ovog aditiva (naročito kod starijih motora automobila) ali ističu da ni kod njih nije sve u ZDDP-u pa čak i kod starijih konstrukcija bregaste osovine (camshaft) kao što „Ameri“ pričaju (zapravo decidno tvrde), jednostavno – nije (potpuna) istina FULL STOP

Sto puta ponovljeno ali može u svakoj situaciji:
Kao kod novih tako i kod starih motora, novih ili starih konstrukcija, automobila ili motocikala – kvalitet i pogodnost ulja za pojedinačni slučaj NIKADA nije samo do jednog aditiva (niti se dodatkom istog ili drugog post aditiva može postići sve) ili samog baznog ulja koje se koristi nego do sintergijskog dejsvtva svega što je u ulju!!

15 коментара:

  1. postovanje gosp.steva

    citam Vas blog duze vrijeme i cijenim Vasu strucnost i svaka cast kad imate snage sve ovo podijeliti sa nama!

    pitanje je sljedece, naime imam alfu147 1.6 Twin Spark, 77kW,2001.god, sa predjenih 155 000km, model bez varijatora i preporuka je bila za nju 'selenia 20k', al je fabrika zadnjih godina promjenila preporuku u 'selenia star pure energy' zbog konstrukcijskog problema inace Twin Spark motora, a to je da su uljni kanali isuvise blizu izduvne grane i katalizatora na njoj,a k tome jos nisu ni adekvatno prjektovani sto se tice promjera kanala, pa dolazi do koksovanja ulja u njima i time smanjenja protoka ulje do bank i letecih lezajeva radilice i tako imamo cest slucaj da 'prolupaju' lezajevi i osteti se radilica!

    e sad posto je ova 'selena pure energy' gradacije 5W-40 u odnosu na '20K' koja je 10W-40, a samim time i po specifikacijama nesto jaca: na 15c-0.852, na 100c-14.3, a index iznosi 175, sto je osjetno veci, koja je vasa preporuka za ulje?

    naime, posebno su mi draga LM ulja i to vec i koristim( sad je trenutno u njoj LM LEICHTLAUF PERFORMANCE 10W-40), al sam kasno vidio ove nove preporuke, pa koje bi bilo pozeljno da naspem, dal od LM Synthoil High Tech 5W-40-sto se tice full sintetike, ili od polusinetskih(ustvari HC) Leichtlauf High Tech 5W-40 ili LM Top Tec 4100 5W-40 ili pak da neko drugo naspem , recimo TOTAL quartz 9000 racing 20W-50, ili neko drugo iz serije 9000 ili cak 7000, posto sigurno ni ona nisu losa? ili cak nesto trece?

    inace auto se pretezno koristi u gradu, mada mozda i vise km predje otvorene ceste, ali po radnim satima i cestim palenjnima i kratikm relacijama, rekao bi da je vise gradske voznje!

    izvinjavam se na malo poduzem postu, nadam se da cete odgovoriti,
    s postovanjem, Edo

    ОдговориИзбриши
  2. Prvi post (identičan) je po vašoj želji izbrisan (automatski sa njim i ta napomena).
    To je O.K. jer samo opterećuje tekst (već bih vas pitao koji od njih da brišem).
    Odgovor sledi.

    ОдговориИзбриши
  3. Zanimljiv je pristup Alfa Romea (te Selenia-Petronas) ovom problemu.
    Selenia Star Pure Energy 5W-40 mi nekako nije ubedljivo rešenje za ono što navodite i šire gledano za taj motor. Ovo čak nije sintetičko ulje pa ni labavije gledano, već HC ulje.
    To ne znači da je loše ali ... tu je tek početak, ACEA C3 mi takođe ne deluje posebno ubedljivo za Vaš slučaj jer je to postavka: „manje posledica a ne njihovo sprečavanje ili makar umanjenje“.
    No da skratim priču. Evo konkretnih načina da se izborite sa „konstrukcionom greškom“ a obzirom na vaše uslove vožnje:
    1) 5W-50 sintetička ulja. Pod dva (S)HC ulja. Ovo niko ne spominje a meni se baš čini idealnim (uopšte) a naročito za pretežno gradsku vožnju. Nekonvencionalno rešenje u svakom slučaju ali baš zato prilično efektno. U prvom redu: Mobil 1 Peak Life 5W-50 ili LM Molygen 5W-50 kao i Fuchs SuperSyn; Addinol Super Racing i Optima HC Power Racing su zanimljiva alternativa ali nisu za pretežno gradsku vožnju i moraju se menjati na nešto kraćim intervalima izmene.
    2) Zbog gradske vožnje, 5W-40 deluje kao dobro rešenje. LM Synthoil High Tech 5W-40 sa učešćem PAO baznog štoka se (i pored nešto više sulf. pepela) nameće kao (naj)bolje rešenje jer je TopTec 4100 nekako previše shematski. Leichtlauf High Tech 5W-40 ili Motul X-cess kao MB 229.5 ulja mi se čine takođe dobrim rešenjem, pa tek onda ACEA C3 ulja. Ovde bi možda „klasična“ 5W-40 ulja kao npr. Optima Magnum mogla da prođu „egal“ ili čak ispred ACEA C3 ulja.
    Ovde bi da je motor malo noviji (do 5god./100km) „iz voleja“ dao preporuku no. 1 za sintetička 0W-40 ulja, pre svega: Mobil 1 New Life ili Castrol EDGE FST.
    3) 10W-60. Iako nema varijator faze. Da ne ulazim u detalje, ovo se (u praksi) pokazalo kao dobro rešenje upotrebljivo iako ne i idealno i za gradsku vožnju. Castrol EDGE, Mobil 1 ili LM Synthoil Race Tech GT1 (sva su „full SAPS“ ali ovo je „full SAPS+” no ionako je 10W-60 beskompromisno rešenje). Zbog gradske vožnje je samo na (pred) zadnjem mestu inače je odlično rešenje. Ova kategorija se može proširiti i sa 10W-50 uljima (Total/Elf).
    4) Nastaviti sa 10W-40. Najjednostavnije. Jeftino rešenje ali ne i posebno jer ovde treba ići na skraćeni interval izmene. Ako sa 1-3 (osim Racing verzija) možete menjati na i do 15000km (idealno na 10 hiljada), sa 10W-40 bi to trebali da radite na max. 10k km idealno na 7500km. Ovo obzirom na veći udeo gradske vožnje.
    Ulje koje sada koristite je taman ali ništa više od toga. Možete i jednostavno Optima HC City ili HC Power zavisno od Vaših afiniteta i cene.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  4. Možda nije jasno ali ne bih da dužim sa objašnjenjem (udaviću gnjurca). Da ne bude samo tweet (au koliko se mora razmišljati da bi se reklo nešto u 100 slova, da je bar reči pa nekako).
    Osnovni problem je koksovanje pa bi tu sintetička (racing) ulja bila ponajbolja. E sad, ona su prilično disbalansirana za normalnu dugu upotrebu (mada šire dostupna "racing" i ne toliko uključivši i noviju generaciju Motul V300).
    Recimo Mobil 1 Racing 0W-50 bi možda bilo i ponajbolje rešenje ali ... niti ga je lako naći niti je jeftino niti "prijateljsko" za katalizator (mada sam o tome već rekao da ne mora da znači iako je zvanično tako).
    Drugo što je od značaja a to je da ležajevima radilice izgleda prija malo veća viskoznost iako dok ima cirkulacije nije od većeg značaja.
    ITD.
    Zato serija preporuka pa sami izaberite šta vam se čini najboljim. Vi čak rekoste da po pređenim km možda i više vozite van grada (naravno po radnim satima nije tako) pa ste zapravo primer za "mešovitu vožnju" pa ni 10W-60 ne trebate zaobići. Ostajem pri gore navedenom redosledu (naravno).

    ОдговориИзбриши
  5. Malo kasnim a malo je i of, ali tek sada sam na VHS pročitao ono o analizi ulja merenjem dielektrične konstante. Kako se ona u stvari menja tokom eksploatacije ulja, i koja je to granična vrednost kada ulje više ne treba koristiti? Palo mi je na pamet kako bi to moglo mnogo jeftinije da se izmeri nego nekim skupim instrumentima.

    ОдговориИзбриши
  6. g. Slobodane,
    Nikad nije kasno za dobre ideje.
    No vama trebaju mnogo preciznije informacije nego što vam ja mogu dati.
    Cena ovakvih uređaja je 500 do 1000€ kada se radi o renomiranim proizvođačima (možda i nešto niže ali je to teže naći).
    Uređaji koji rade na merenju dielektrične konstante rade samo upoređenje novog i korišćenog ulja. Mogu se doduše koristiti i za određivanje vrste ulja, mada ograničeno jer većina mineralnih (pa makar i “sintetičkih“ ili pravo sintetičkih PAO) parafinskih ulja imaju slične vrednosti (između 2,0 i 2,5), dok estri imaju nešto veće vrednosti (pa diestri, poliestri ...).
    Tu treba dodati i uticaj aditiva ...
    Kako god, potrebno je meriti ovu vrednost sa 4 značajne cifre (za ulja na tri decimale).
    Razlika od 0,01 već ukazuje na neke promene u ulju. E sad, gde je granica ... kako za šta.
    Tu vam teško mogu pomoći jer ćete teško naći dovoljno podataka, nego morate raditi kalibraciju (ili kupiti podatke, ali uvek će nešto nedostajati) dodavanjem aditiva, vode, goriva ... taj „softver“ je mukotrpan i dugotrajan proces (rad) te sigurno ulazi u cenu proizvoda.
    Jednostavno to se ne može izračunati niti će skoro (tj. do tada više neće biti nafte a ni prirodnog gasa osim na Uranu i Neptunu i sličnim „bliskim“ nebeskim objektima).
    Gde je granica normalnog ulja? Obično ako je razlika do 0,02 ili 0,05 zatim je već „sumnjivo“ dok 0,10 već ukazuje da ulja ili nije za upotrebu ili je za hitnu detalju analizu. Možda i manje razlike, zaista ne bih znao sa sigurnošću da vam kažem.
    Uglavnom dielektrična konstanta raste sa degradacijom ulja (oksidacija, povećanje viskoznosti, trošenje aditiva ... naročito prisustvo vode, znamo zbog čega).
    Naravno metoda može pokazati u kakvom je stanju ulje ali ne i zbog čega je tako (što je najveća mana) osim u slučaju velikog sadržaja vode.
    Inače u slučaju razređenja ulja i goriva u njemu (obično povezane pojave) dielektrična konstanta se smanjuje.
    Najveću vrednost ima kod industrijskih ulja (hidrauličnih na primer) koja imaju manje aditiva od motornih ulja.
    Malo sam skeptičan prema uređajima „OPŠTE NAMENE“ (kao na VHS Mladenovac pominjanom SKF-ovom uređaju) – za sva ulja.
    Osim toga ako pokazuje samo TRI stanja ... još manje.
    Pokazivanje apsolutne vrednosti ili više stanja kvaliteta (korišćenog) ulja bi bilo bolje rešenje (1-5 ili čak 10 nivoa, još bolje).
    Sama metoda je dugo bila nepriznata (iskreno vrlo je uopštena) pa čak i ismejavana dok nije usavršena.
    Sada se koristi veoma često kao metoda „na licu mesta“ za (relativno) brzu i jeftinu proveru. Najveća vrednost je što može znatno smanjiti broj (pravih) analiza, tako što se šalju samo sumnjivi uzorci.
    Obično se kombinuje sa drugim „terenskim“ metodama ako treba da da preciznije rezultate daleko od laboratorije.
    Bilo je puno ideja da se iskoriste (relativno jeftini) elektronski metodi merenja ali nijedan se nije posebno proslavio, osim ovog. Merenje električne provodljivosti je dugo istraživano (Slovenija) i ima takođe svoju svrhu ali još ograničeniju (slična komparativna metoda).
    Čak i pune laboratorijske analize treba znati tumačiti (on-line softveri gde ubacite rezultate jesu ekspertski sistemi, imaju ih mejdžorski – Total se čak jako hvali time, ali ne mogu zameniti iskusnog stručnjaka). Osim toga, potreban je i iskusan mašinski inženjer (u sprezi sa hemičarom-tehnologom) da bi zajedno pre i posle analiza postavili „pravu dijagnozu“ ili bar „opravdanu sumnju“. Naime lako je kada su analize loše, to se tumači relativno lako ali kada su one u granicama dobrog može biti već izražen problem sa motorom (mašinom). Tu samo „zlatna glava“ inženjera (ako je kod nas ikad postojala, verovatno ne, za razliku od „zlatnih ruku majstora“, koje sve naprave) može da pomogne.

    ОдговориИзбриши
  7. Inače možete me kontaktirati i mejlom ali već sam 80% onoga što znam o ovome već rekao.
    Zaista nisam ušao u detalje kako se sama DC tumači i kako uređaj radi već više čemu to može koristiti.
    Slažem se da bi uređaj od oko 100-ak € verovatno bio ineresantan za tržište (poput pH metara i/ili konduktometara) ali traži se veći tim sa velikim budžetom jer za razliku od pH vrednosti o kojoj ima hiljade knjiga i radova te dobro postavljene teorije (i prakse od više decenija) ovde je čak i danas ovo više empirijska metoda.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Inače, skoknuo sam na vaš blog ... sjajno!
      Postaviću link na njega.
      A vi imate i "zlatne ruke" i "glavu" ... svaka čast (retkost u današnje vreme).
      Jedino što je i od jednog i drugog (u čisto materijalnom smislu) slaba vajda čak i kad je objedinjeno.
      I sami ste u tekstu "Размишљање једног обичног (српског) потрошача" već odgovorili šta je sada bitno (nekog prevariti, što više njih (potrošači) to bolje, isplatljivije).
      Pozdrav!

      Избриши
  8. Hvala na kao i uvek iscrpnim objašnjenjima. Palo mi je na pamet da bi jako prostim senzorom (u vidu kondenzatora, sa pločama tačno izrađenim i na tačnom odstojanju) i običnim meračem kapacitivnosti mogao lako i precizno da se izmeri relativna dielektrična konstanta εr. Zaista, pitanje je od kolike bi to moglo biti koristi... Hvala na poseti bloga :)

    ОдговориИзбриши
  9. Pitanje sa malim zakasnjenjem.
    Voleo bih da cujem vase misljenje u povodom koriscenja Motul 4T 7100 10w60 u fiat 2.0 20v turbo 162kw EURO 2 motoru sa predjenih nesto preko 400.000 km. Fabricka preporuka je Selenia 20K 10w40 i veci deo kilometra je upravo i ona koriscena dok za gotovo identicni motor u Lancia Thesis fabricka preporka je 10w60, moj motor je jos uvek u odlicnom stanju sa skinutim katalizatorom.

    Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Mogućnost postoji.
      Ipak, posle 400.000km (put do meseca) ... bio bih malo oprezniji.
      Uostalom do sada ste koristili Selenia 20K pa bi pravo na estre ... jest' pa posle "kuku i lele" kad sve procuri. Nije samo do preuzimanja (vaše) odgovornosti već bih prvo išao na automobilska 10W-60 ulja ... čak na prvom mestu Mobil 1 Extended Life (baš za motore sa mnogo km ali i sa visokim performansama).
      Selenia 20K je skoro mineralno ulje pa bi i manje sintetičko (od Motul 7100) moglo da pravi probleme (pa posle Selenia 20K "najbolje" ulje, ulje je tačno onoliko dobro koliko jeste - loše nije ali ništa naročito).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Zadnjih 70-ak hiljada km je na sintetici 5w40 Total i ELF i nista ne curi tako da me to ne brine (i da procuri nije mi problem da to resim), nego me vise interesuje ima li neke druge razlike upravo u odnosu na auto 10w60 ulja zato sto zelim da motoru pruzim najbolju zastitu i odrzim ga zdravim sto duze mogu.
      Pozdrav.

      Избриши
    3. Poštovani Peđa,
      Motociklistička ulja su kvalitetnija. Osnova im je prava sintetika (PAO i estri), otpornija su na smicanje, smanjuju i habanje i naročito se istačinju na visokim obrtajima. Indeks viskoznosti sa materijalima "mokrog kvačila" nema veze sa trenjem u motoru, tako da sigurno nadmašuju automobilska.
      Pa u čemu je problem?
      Osim zaptivki i u tome da su skuplja. Skuplja, pa šta? Pa, u normalnim uslovima (uključujući i kraće izlete u visoke obrtaje) neće se posebno istaći.
      Dakle, isplatljivost je tu klimava. Ako motociklističko ulje ispunjava API SL onda ga ispunjava (i za automobil, a to je zahtev za vaš motor). Ako ne ispunjava ACEA ili neko odobrenje to je druga stvar (mada ni to ne mora uvek biti prepreka).
      Ako ništa drugo, očistićete motor "kao suzu" (i pored sintetike). Inače kad ste već kod Total-a, Racing 10W-50/60 su dobri za Vaš motor.
      Ono što je zanimljivo, to je da koristite 5W-40 i zadovoljni ste (što je sigurno bolje od 10W-40).
      Da li vam zaista treba (baš) 10W-60? Možda i 10W-50?! (Motul 7100).
      Ne zaboravite:
      Za kraće izlete u visoke obrtaje manje viskozna ulja će se bolje pokazati (čak i par % snage će dodati). Naročito forsiranje na auto-putevima (što ne preporučujem, visoke kazne, a i opasno, bar kod nas).
      Ukoliko vozite "reli" stilom (Truck Day ili "brdske etape"), dakle krivine, veliki napori motora pri velikim obrtajima, veliki smicajni naponi, centrifugalne sile (često jako kočenje), onda bi viskoznija ulja bila bolja zaštita na duge staze.
      Takmičari koriste manje viskozna (ili srednje viskozna) ali oni nemaju nameru da "se vrate sa meseca".
      Dakle (sve u svemu):
      Vredi probati (Motul), ali pre 10W-50 nego 10W-60 a posle se možete (ali ne morate) i vratiti na automobilska.
      Sa Motul-om (motociklističkim) predlažem zamenu ulja na malo kraćim intervalima (nikako svih 20.000km, nego oko 10.000km) što dodatno poskupljuje celu stvar.
      Osim (cenovno veoma prihvatljivog) Totala (Racing), podsetio bih vas i na dva izvanredna automobilska ulja (takođe za probu):
      Eneos 0W-50 (Racing ili Sustina)
      MOL Dynamic Racing 5W-60 (naročito ovo, iako je formalno API SJ, zbog "nakrkanosti" ZDDP-om).
      Ako hoćete moje lično mišljenje, 5W-50 (Mobil ili Fuchs) su najbolji izbor za vas. To ne znači da Motul ne treba probati, vredi ali malo više košta.
      Elf 10W-50 je sa druge (treće) strane, verovatno najisplatljivije za Vas (5W-50 je ipak samo API SG pa je izuzetno isplativo ali za malo starije automobile).
      Pozdrav!

      Избриши
    4. Hvala na detaljnom odgovoru,
      Moj stil voznje je dosta lagan uz ponekii izlet u vosoke obrtaje i bez jurcanja na auo-putu a auto u pitanju je Lancia Kappa i prijatelji koji je odrzavaju i imaju ogromno iskutstvo ovim motorom su mi preporucili 10w60 Shell ili Mobil.
      Pomenuti Motul 7100 sam uzeo za primer moctociklistickih ulja (a mogu i povoljnije da ga nabavim od gotovo svih pomenutih) za poredjenje sa automobilskim uljima nevezano za cenu i isplativost vec samo po kvalitetu, a na internetu se moze naci jako malo podataka na ovu temu i drago mi je da sam saznao nesto vise.
      Ako se odlucim za Motul 7100 javljam kako se ponasa, Hvala jos jednom.

      Избриши
    5. Od automobilskih ulja svakako Mobil ili Shell (mogu i druga, bilo koje od iole renomiranog proizvođača, ali prvo ova dva, naročito u 10W-60).
      Sa 10W-60 ćete dobro zaštititi motor na duže staze (nisu svi motori za ovu viskoznost, čak ni pod stare dane, ali ovaj jeste).
      Ipak, da Vas podsetim da ćete sa njim imati oko 2% veću potrošnju goriva pa ako mnogo vozite u gradu (više km nego van njega) razmislite i o 5/10W-50 (ako ste sa 5W-40 bili zadovoljni a jeste tim pre).
      Motul svakako vredi probati.
      Problem sa zaptivkama je malo verovatan ali se ne sme potpuno prenebregnuti. Nije nešto posebno opasno, više je nezgodno (traži vreme za saniranje). Ipak, kako kažu dobri majstori, ako procuri od sintetičkog ulja, semering (dihtung, zaptivka, kako god) ionako nije bila ni za šta.
      Moto ulja se ne razlikuju mnogo od automobilskih. Pisao sam malo o tome na bjbikers forum-u. Postoji više načina proizvodnje a u ekonomskoj klasi je razlika obično u dodatku malog "paketića" aditiva u količini od oko 0,5% od ukupnog ulja. Kod skupljih i boljih ulja, razlika je pre svega u kvalitetu osnove (prava pravcata sintetika a ne III grupa baznih ulja) i drugačijim osnovim i dodatnim paketima aditiva (potpuno formulisano za teže uslove rada: visoke obrtaje, dobru zaštitu menjača i slično).
      I to je ono što mi (osim cene) jedino tu "ne štima" (para uši). Vi zapravo ne vozite pod posebno tešim uslovima pa će Motul teško tu da se posebno istakne. Čak ni 10W-60 ulja (automobilska) neće nešto posebno i da niste na 400.000km još bih jače savetovao da ostanete na 5W-40/50.
      Pozdrav!

      Избриши