Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

понедељак, 25. март 2013.

Russian Job (Big Business)


(Amer + Rus = veliki plus)

Ko o čemu, baba o uštipcima a ko šta radi – kako ko, Nemci automobile a Rusi eksploataciju nafte a sve više i njenu preradu na visokom nivou. No krenimo redom.

Hoćeš Mobil? Kupi Modriču!
Hoćeš Texaco? Kupi Nisotec!
...
Tri godine ranije:
„Da li da kupim Nisotec (Modriču)? Ja nekako bih ali mi Svi kažu: nemoj, to je naše, to je loše, a i zna se u Fiat ide Selenia, u Opel ide GM, u Reno Elf, u Pežo Total, itd.“ ... dobro ne znaju baš TI Svi da u Mercedes „ide samo Mobil“ ali dobro, nisu baš obavešteni, ovo prethodno negde ide na poklopac za dosipavanje ulja a negde i na zadnje staklo (baš onako, neutralno).
Da, da ... Nisotec se još uvek muči da se nametne kao brend nationale (posle nepotrebnih damping cena, pa onda šok povećanih, ali dobro niko nije savršen, a i niko za tu brljotinu nije ni packu popio, ima se – može se) iako se tehnički deo potrudio i napravio jako dobar asortiman (bravo!) trenutno jedan od najboljih u Jugoistočnoj Evropi i šire, gde ni MOL i OMV nisu bolji a Motul je tek za nijansu.
Jednostavno na sve su mislili a nedostaje još (eventualno) po jedno-dva 5W-30 i 5W-40 (možda dva i jedno respektivno) kao i 0W-20 te eventualno 0W-40 i više ne bi moglo da se kaže ni „A“ niti da se nešto doda (osim nekih specifičnih ulja sa posebnim odobrenjima, kao što ima još samo Motul).
Naravno 0W-40 i 0W-20 nisu ni mogli da isplivaju na tržiše zbog „starijeg (Velikog) brata“ Gazproma i serije G-energy. Kako god, odlično napravljen posao a kvalitet solidan uz malo veće cene ali još uvek solidne. Zaslužuje (odavno) jedan tekst ali teško da sam mogao a kad ću – ne zna se. U svakom slučaju lako ćete skinuti (download-ovati) njihov nov (i više nije tako nov) katalog.
Još zanimljivija priča je Modriča, kojoj tek sledi osveženje asortimana, ali kako je bila ispred „brata od tetke“ (ili bolje reći strica, mada se za lek, kao što znamo (domaći film) ide kod tetke) još je to solidno. Optima je jednostavno prepoznatljiva sa svojim starim i vrlo dobrim uljima (Magnum, HC Power ... SV) da je radikalno nov asortiman možda i kontraproduktivan. Jednostavno, osim nekih 5W-30 ulja koja pokrivaju tek 5-10% tržišta (koje je teško zauzeti zbog fabričkih preporuka) gotovo da ništa ne fali osim što bi se tu i tamo moglo malo osavremeniti (bar još jedno 5W-40 ulje). U 5W-30 viskoznosti je sve O.K. te uz malu korekciju cena naniže (što je u centrali za 2013. već urađeno ali nedovoljno) nema šta tu posebno da se doda.
0W-40 već postoji (Magnum Plus), tu bi možda neki M++ sa MB 229.5(1 ili 2) mogao da upotpuni priču (uz API SN naravno). 0W-20 bi bilo samo za promotivne svrhe i za imidž brenda jer ne verujem da se takvog u celoj zemlji kupi više od 1000 litara godišnje (tu i tamo neki „hondaš“).
Optima brend je možda malo trpeo zbog nižih cena NIS-a u 2012. ali je bolje postavio strategiju sa cenama na realnom (i dugoročno održivom) nivou, za brend koji kreće ka (svetskoj) Premium klasi (kategoriji). Lakše je cene spustiti akcijama ili slično nego ih sa niskog nivoa povećati. Ovo ni najnoviji štreberi („Bolonjci“) iz oblasti ekonomije ne mogu da opovrgnu koliko god se trudili (zakon je zakon, izuzeci ga samo potvrđuju).

Šta se to dešava što će kupovinu stranih skupih brendova, makar u Srbiji ali i šire gledano, učiniti besmislenim za 3 godine?
Kao što naslov kaže: VELIKI POSLOVI (Gazprom-a i NeftegazInKor –  ЗАРУБЕЖНЕФТЬ-a)
O budućoj rafineriji NIS-a u Novom Sadu sam već piskarao pa samo da ponovim (i dopunim):
Chevron Lummus Global USA (CLG) isporučuje najnoviju tehnologiju (projektuje) i čini da buduća rafinerija bude jedna od najmodernijih u svetu (Evropi). Malo je specifična i baviće se samo baznim uljima i to pretežno naftenskim uz nešto HC baznih ulja. Naftenska (sintetička) bazna ulja se malo (i veoma retko) koriste u motornim uljima (kao „začinska“, PAO rastvaračka, najčešće) ali se zato koriste za industrijska maziva ali i kao industrijska sirovina (uključujući i energy saving pneumatike).
C-L je tehnologija sa najdužom tradicijom (za HC ulja) i sa najviše instalacija u svetu tako da ako nije i najbolja onda se lako može reći da je najzrelija.
Za goriva se "big G" već pobrinuo investiranjem cca. pola milijarde $ u pančevačku rafineriju.

Ali i „nad popom ima pop“. (shvatiti kao pesničku figuru)
Sa druge strane, Kompanija NeftegazInKor planira da investira u svoju rafineriju nafte u Bosanskom Brodu 700 miliona evra (preko svih dosadašnjih). Nova rafinerija (kompleks) će kombinovati Honeywell-ovu tehnologiju poznatu kao „UOP Unicracking hydroprocessing“sa EMRE-ovom (ExxonMobil Research & Engineering) tehnologijama za proizvodnju ultra čistih goriva i baznih ulja visokog kvaliteta (pretežno III i III+ bazna grupa).
ExxonMobil (EM) tehnologija je svakako prvi izbor kada se kombinuje proizvodnja goriva i baznih ulja. Veoma je fleksibilna (u svakom pogledu) i omogućava podešavanja za više II(+) ili III(+) bazne grupe uz različit nivo količina goriva (kao i odnosa između goriva i baznih ulja). Skoro pa kao „igrala se deca na android telefonu“. Kvalitet goriva bi trebao da bude na nivou (ili iznad) najboljih evropskih.
Čelnici NeftegazInKor-a skromno izjavljuju da će rafinerija biti „jedna od“ najboljih i najsavremenijih u Evropi mada bi mirne duše mogli reći NAJBOLJA (makar do 2020.).
Bar polovina proizvoda će ići u izvoz a veći deo toga na „truli“ Zapad.
Čak mi se i tehnološki ovo rešenje (XOM/HON) više sviđa što ne znači da je i ultimativno bolje.
Bolje?
Ne može se reći da je neko od prehnodnih izabrao bolju, svako je izabrao najbolje za sebe, uzevši u obzir šta planiraju sa rafinerijama.
Osim toga u priči su još veći poslovi vezani za eksploataciju nafte, i koji su (makar posredno) uticali na izbor „najboljeg ponjuđača“ ali to prevazilazi nivo ovog bloga te bi oni koje to interesuje mogli da se informišu iz stručnih (pre svega ekonomskih) časopisa.
Tačno je da sa ExxonMobil-om zajedničke ugovore o eksploataciji ima Rosnjeft ali sve je to u „dvorištu“ jer državne kompanije Rusije jako dobro sarađuju međusobno (što nisam ni morao da naglašavam, ali eto omaklo mi se). EM je svestan gde mora da uloži dobar deo od najavljenih 37 milijardi („u narednih nekoliko godina“) kapitalnih investicija a to su naftna polja Severnog okeana i još nekih naftnih polja Rusije (kao zajedničko ulaganje).

Niste ni sanjali da ćete (na Balkanu) sipati Exxon benzin u svoj auto (ja lično nisam)?
Samo se malo strpite, za par godina na Nestro(petrol) pumpama (Euro 6/7 za početak).
Hoćete Mobil ulje? Ili više volite Chevron/Texaco?
Odmah iza ugla, na prvom kisosku – jedino što je ambalaža malko drugačija („ala ovde čudno pišu voda“).

P.S.
Autor tekstom nije imao nameru da bilo kome od pomenutih imena pravi reklamu ili antireklamu. Javno dostupni podaci su jednostavno iskorišćeni da se (uz primesu šaljivog tona) načini tekst koji je namenjen pre svega zabavi a ne da nekoga povredi. Sve je čista fikcija iako je pravljeno po istinitom događaju (tehnologije kako su navedene će zaista biti korišćene a „radovi su u toku“).
Naravno da će brendova Mobil (Esso - ?), Texaco (Chevron - ?) biti na ovim prostorima i da će neke razlike postojati u odnosu na Modriča i NIS brendove (trenutno Optima i Nisotec), ali ostaje činjenica da će se koristiti ista tehnologija (makar za „bazu“).

69 коментара:

  1. Postovani,
    vlasnik sam VW Polo, 1.9 SDI,47 kw, 2004.god.
    Automobil je presao 140.000 km, molio bih Vas za preporuku oko ulja.
    Hvala unapred

    ОдговориИзбриши
  2. Poštovani g. Bane,
    Izvnin'te na kašnjenju ali ... obaveze.
    0W-30 odmah zaboravite (i 30-50k km kao interval za zamenu ulja). Možda još nije kasno za (nikad nije kasno) fabričku preporuku što bi bilo VW 504/507 5W-30 uz zamenu na 25000km ili dve godine (ako se više vozi po gradu, onda max. 15000km ili godinu dana, što je preproruka za sva druga ulja i mešovitu vožnju).
    Ako nije poznata istorija korišćenja maziva (motornog ulja) od ranije onda je najbolje ići na 10W-40 jer je pravi minimum za ovaj motor (samo) VW 505.00 što ispunjavaju sva PS ulja u 10w-40. Njih samo treba menjati na 10k km ako se vozi isključivo u gradu.
    Kako je motor relativno nov (manje od 10 god.) i nije mnogo prešao (ako je prava kilometraža) onda bi u principu najbolje bilo koristiti neko 5W-40 ulje, praktično bilo koje (505.01 u prednosti iako nije zahtev).
    Najvažnije da je ulje original.
    Kad smo već u temi: Optima, G-energy, Nisotec i Lukoil su sasvim dobra ulja.
    Nije loš ni FAM.
    Naravno imate i čitav niz uvoznih ulja jako dobrog kvaliteta.
    Tu su (između ostalih): Motul, Shell, Fuchs, Mobil, Castrol i drugi ali ovo je više nego dovoljno.
    Skrenuo bih pažnju na novo Shell Helix HX8 (ne znam ima li ga kod nas) koje mi (ako ste više za "zapadnjačka") se čini idealnim. Naravno i "staro dobro" Helix Ultra Diesel ili HX7 (bilo 5W-40 ili 10W-40).
    Ukooliko se odlučite za 5W-40 (ili 5W-30) prvi put promenite ulje malo ranije (na primer na 7500km) a posle po "propisu" (gore navedenom).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na brzom odgovoru. Auto je kupljen nov,od prvog dana je u porodici, tako da je kilometraza prava. Uglavnom je to kreni-stani beogradska voznja, ravnomerno zimi i leti, oko 10.000 km godisnje. Dok je bio u garanciji, i par godina posle toga, servisiran je u Porsche ovlascenom servisu i sipano je uvek Shell puna sintetika 5w40, do nekih 110.000 km na satu,to je u startu bila i fabricka preporuka u servisnoj knjizici. Poslednjih par zamena sipano je LUKOIL Luxe 5w40, mislim da je isto puna sintetika(najskuplje u njihovoj ponudi).Menjano na 10.000, izmedju dva intervala dolivano oko 1 litar. Meni je ok da i dalje ide LUKOIL, samo ne znam da li je pogodjen pravi tip ulja.
      Srdacan pozdrav

      Избриши
    2. Ne berite brigu, Lukoil Lux (sintetički) je sasvim O.K.
      Može i Shell (već sam to naveo).
      Može i Lukoil PS ali ušteda nije velika.
      Menjajte na cca. 10 hiljada km (zbog pretežno gradske vožnje), može i do 12000km (recimo), i uživajte.
      Pozdrav!

      Избриши
    3. Pozdrav i Vama, zahvaljujem na savetima.

      Избриши
  3. Molio bih Vas za savet, posto ne vidim uopste bolje mesto za tako nesto.
    Imam u posedu Opel Merivu 2003.g. sa benzinskim Ecotec motorom 1.6 16v nekoliko godina.Imao sam problem sa nepaljenjem u cilindrima i zamenjene su gumice ventila pre nekih 15.000. Auto sada radi dobro i siguran sam po dokumentaciji da se nalazi negde prema 200k km. Godisnje prelazim nekih 10k km i trenutno je u motoru Motul 5w-40 X-clean dexos2. Za ovaj motor sam cuo da dosta trosi ulja. Po nekoj racunici sa pretezno gradskom voznjom i povremenim voznjama na auto-putu potrosnja ulja mi je negde oko 250-350ml. Pitanje je jednostavno: da li da nastavim sa ovim uljem i da li mogu da se krecem u ovom rangu sintetike ili Vi predlazete prelazak na 10w-40 polusintetiku, s' obzirom na kilometrazu? Kao jeftiniju varijantu sintetike imam u planu Gasprom preporuku za ovaj motor - G energy 5w-40 koja je jeftinija od Motula, ali je bez dexos 2 ili nekog starijeg GM standarda.
    Zaista sam u nedoumici sta dalje, s obzirom da je ulje dosta potamnelo i to posle nepunih 7.ooo km?

    Veliki pozdrav za Vas i svaka cast na ovakvom blogu !!!

    ОдговориИзбриши
  4. Poštovani g. Milo,
    Potrošnja ulja koju navodite nije prevelika i skoro da je prosečna za taj motor. Dobro, može i manje.
    Ne vidim neki veliki problem sa Motul-om pogotovu ako je prvo sipanje. Prava potrošnja ulja pri promeni vrste (pa makar i brenda) je tek druga promena. Boja sama po sebi ne znači mnogo mada nije uobičajeno da kod benzinskih motora potamni posle samo 7000km ali u pretežno gradskoj vožnji nije neko čudo. Sa druge strane tamnjenje znači i da detergenti dobro odrađuju posao (u gradskim uslovima zimi ni benzinci nisu imuni na nečistoće koje dospeju u ulje).
    Naravno, ni sa Gasprom-om nećete pogrešiti.
    Ulje koje navodite je sasvim O.K. a nedostatak Dexos2 ovde nije krucijalan jer je model iz 2003.
    Možete razmisliti i o 0W-40 (Mobil 1 ESP ili G-energy) naročito zbog gradske vožnje.
    Mislim da još nije kasno.
    Naravno 5W-40 je najbolji kompromis i sa tom viskoznom gradacijom treba nastaviti što duže. Recimo do nekih 250k km ali samo ako se potrošnja ulja ne bude povećavala (i ne pređe 5dl).
    Naravno više od 2litara na 10k km je već ozbiljnije (od 3dl na 1000km) pa bi se prelazak na 10W-40 mogao i ubrzati (ipak je API SL minimum za ovaj motor a to imaju sva 10W-40 ulja).
    Možda je (iako je skuplja varijanta) prelazak na 5W-50 (Fuchs, Mobil 1 ...) bolja varijanta ukoliko vam potrošnja ulja smeta (ili da bi ste je ograničili).
    Kao što sam naveo u tekstu o potrošnji ulja, sam Opel (GM) navodi 6dl kao granicu normalne potrošnje ulja ali tek 3dl (čitaj 2-3) za više hiljada km, što se uklapa u rečeno (2l/10k km je nešto što se koliko-toliko toleriše ali je na granici).
    Dakle: dok je ovako kako je, 5W-40.
    Zatim pre 5W-50 nego 10W-40 (ipak su kvalitetnija ulja) i na kraju krajeva: redovno kontrolišite nivo i dolivajte ulje, a i pri povećanju potrošnje opet u servis makar na proveru stanja motora.
    Treba biti i realan, 200k km u gradu je kao 500k km van grada (ili 300-400k km u mešovitoj vožnji) tako da iako verujem da motor može još dosta da pregura sigurno nije u "cvetu mladosti" (ili je makar kao rosa u 10:30 pa do podneva ima još par ... godina, nadam se i više).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  5. Hvala na isrcpnom odgovoru. Ako mogu samo da pitam da li mogu mesati gore pomenuti Motul (koristiti za dolivanje) i G energy iste gradacije? Psto sam u tehnickom uputstvu za Motul procitao da nije preporucljivo mesati ga sa drugim lubrikantima koji ne ispunjavaju standard ACEA C3. Mislim da Rusko ulje nema taj standard i kakve bi eventualne posledice bile? Pozdrav i svako dobro.

    ОдговориИзбриши
  6. G-enegry F-synth nema ACEA C3 a zaista piše u teh. dokumentaciji Motul-a da ne treba mešati sa onima koja nemaju C3.
    Uf! Misli se da će dolivanjem ulja koje nije C3 možda biti ugrožen kvalitet izduva i/ili sistema za obradu gasova (pre svega DPF).
    Posredno se misli i na smanjenje performansi. Ipak je ovo Mid (skoro low) SAPS ulje.
    Inače, mogu se mešati ova dva ulja, ništa loše po mašinu neće da se desi. Ipak, zbog različitog sistema aditiva bilo bi dobro da to ne bude preko 10% jednog u drugom.
    Pozdrav i svako dobro.

    ОдговориИзбриши
  7. NISAM ZABORAVIO ČETVRTU GODIŠNJICU BLOGA.
    U velikoj sam gužvi pa samatram da (čak i) nedelju dana može da sačeka tekst o tome i da su pitanja na blogu važnija od obeležavanja jubileja.
    Pozdrav svim čitaocima!

    ОдговориИзбриши
  8. Pre (sutrašnjeg) teksta povodom jubileja, zahvalnost prijavljenom 142. čitaocu (Aleksandar ili Stojko, ako se ne varam).
    Nisam baš pratio ali prija nova registracija jer su se nekako proredile.
    Pozdrav svim čitaocima (i neregistrovanim, naravno)!

    ОдговориИзбриши
  9. Stevo, cestitam godisnjicu, sa zeljom da ih bude jos puno! Takodj, nadam se da ce u narednoj godini bloga biti i vise tekstova :o) Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  10. Postovani,nov sam na blogu i potrudicu se da budem sto konkretniji..Od skoro sam vlasnik fiat seicenta 899 ccm,ohv motor sa spi,2002 godiste,presao 98000,motor po slobodnoj proceni u jako dobrom stanju..Kod mene je par meseci ,po predjenih 1000km gotovo da ne trosi ulje..Kod starog vlasnika je u njemu bio total quartz 7000 10w40..Po savetu mog majstora,a nemam nekog iskustva sa automobilima,po kupovini auta sipao sam optimu 15w 40 sv,onu najjeftiniju uz napomenu da je zamenim na jesen..pitanje :Koje ulje na jesen sipati u ovaj auto ,ako je moguce konkretno navesti 3,4 ulja..Hvala unapred P.S. prelazim oko 5-6000 km i stari vlasnik kaze da mu ni quartz7000 nije uopste trosio

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Postovanje Stevo,pojavio se mali problem..Naime ispostavilo se da ovaj moj sei trosi ulje,oko 3,5 decija na 1k km,pri cemu nema ni jedan znak od onih mehanickih problema(motor je potpuno suv,iber je suv,ne baca ulje,ne trosi rashladnu tecnost)samo sam primetio da najakom gasu pojaca malo isparenja na iber..konkretno pitanje
      1.Da li je moguce da mu optima sv,jednostavno ne odgovara jer imam utisak kao da je jednostavo nestala,isparila?
      2.Stari vlasnik mi tvrdi da mu total q.7000 uopste trosio a ja sam hteo da sada stavim optimu hc power pa je moje pitanje ima li nekog razloga da bi auto vise trosio optimu hc od totala 7OOO,tj koje od ova dva bi imalo manju potrosnju?
      P.S. Auto sasvim normalno radi,super vuce samo to isparenje na iberu za nijansu pojacano.Inace 90% voznje mi je prigradska,regionalni put 60-80 km/h u jednom pravcu minimalno 15km..Nema nikakvih dimova pri hladnom startu ni na cepu ulja ni na auspuhu..POZDRAV

      Избриши
    2. Poštovanje.
      Ništa se strašno NE dešava. Sve je normalno.
      1) Optima SV je (čak) odlično ulje ali u svojoj kategoriji (API SF/CD). Problem je što vaš motor zahteva minimalno API SJ, a idealno je koristiti API SL. Kako je ulje mineralno više isparava od svoje starije (HC) (sa)braće i to je to. Verovatno je veći deo ispario a jedan deo sagoreo (ali pri "jačem" režimu što se ne ispoljava u vidu plavog dima ili makar nije primetno).
      2) Ne postoji razlog zbog koga bi motor više trošio Optimu HC Power od Total Q. 7000 jer je to ista kategorija ulja. Očekujem veoma sličnu (malu, cca. 1-2dl/1000km) kod oba ulja.
      Uostalom, sipajte prvo Total (čisto da se uverite ili razuverite u tvrdnje starog vlasnika) pa zatim pređite na Optimu.
      Na kraju krajeva pomalo zavisi i od načina vožnje ali (još više) od uslova iste.

      Zanimljivo ispitivanje koliko isti motor troši kog ulja (pri velikom naporu motora) imate na:
      http://www.autoreview.ru/archive/2011/10/maslo/ugar-1_1024.jpg
      Ovo treba uzeti uslovno jer bi moglo na različitim motorima biti i drugačije. Iako se čini da razlike postoje one su zapravo (ipak je ista klasa ulja) tek koliko da se mogu izmeriti (specijalnom metodologijom) a u praksi znače 1,5 ili 2dl/1000km što je jedva primetno u praksi i nije od (nekog) značaja.

      Избриши
    3. Hvala Stevo,javljam utiske sa Totalom 7000...POZDRAV i hvala jos jednom

      Избриши
  11. Poštovani,
    Pre svega treba koristiti 10W-40 ulja (ni 15W-40 nisu loša ali za celugodišnju primenu pre svega ona prethodna; API SJ može da prođe ali je API SL preporuka, za bilo koju viskoznost).
    Kad smo već kod Optima ulja da počnem od njih:
    1) Optima HC Power ili HC City, pri čemu je drugo jeftinije a sličnog je kvaliteta ali HC Power ako ne škrtarite. Ovo su odlična HC ulja, idealno za vaš motor.
    2) Nisu loši ni domaći proizvođači (NIS, FAM ...)
    3) Total Quartz je isplativo ulje a solidno. Ipak, ako ćete (mada nije neophodno) zapadne proizvođače onda birajte još bolja, kao što su:
    Motul 6100 ili 4100, Shell Helix HX7 ... Mobil Super 2000 (?) i slična (pa i nema ih baš puno).
    4) Od istočnih proizvođača imate Lukoil i Gazprom (G-energy). Itekako možete da ih koristite.
    5) Ni od Selenia ulja mu ništa neće faliti ali ovo bi baš ostavio na sam kraj jer je čist kliše a sigurno nije ni najbolje ni najjeftinije rešenje. Isto važi i za Petronas, osim što je jeftiniji pa se poprilično isplati.

    Lično bih se odlučio za Modriču, a ako iz bilo kog razloga nećete nju ona bar uzmite Motul ili Shell (s tim što ćete dati više novca uz neznatnu razliku u kvalitetu). Uzimati "standardna" ulja slične cene je tek bezveze.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala najlepse na odgovoru i brzini...Malo sam iscitavao starije postove na blogu,posebno onaj o dmb motorima i saznao mnogo korisnih stvari...Cini mi se da ste potpuno u pravu i da u odnosu cena-kvalitet opima hc turbo pobedjuje..Mozda malo razmisljam i o luk oilu lux 10w40..Sta pre od ta dva u mom konkretnom slucaju :hc turbo ili lux 10w40,mada znam da su nijanse u pitanju?pozdrav i hvala jos jednom

      Избриши
    2. Poštovani g. Buki,
      Zavisno od afiniteta. HC Power nije mnogo skuplji a taman toliko bi mogao biti bolji ali razlike su zaista male.
      Ako ne možete da odlučite između ova dva uzmite lepo HC City koji je jeftinije ulje od oba a opet u istoj kategoriji a u gradu može u nijansicama da bude i bolje.
      Ne znam koliko sam naglasio u tekstu o DMB motorima ali ne treba zaboraviti da su oni nekada mogli i 200k km i više pa u devedesetim jedva 100k km a da su posle 2000. (recimo zadnjih 5-6 godina produkcije, od 2002/3) bili za oko 120k km (100 do 150k km) te da u skladu sa tim treba menjati viskozitet od idealnog 10W-40 na 15W-40 (već na 50k km jer je motor u početnoj "peak life" fazi) pa na 15W-50 ili (bar leti) 20W-40/50 (već od 80k km, mada zavisi kako je korišćen i u kom je stanju). Zaptivke su prava katastrofa pa je korišćenje (iole) "sintetičkijeg" ulja skoro po pravilu vezana sa ovim problemima (inače bi 5W-50 bilo idealno).
      Pozdrav!

      Избриши
    3. Uzgred, postoji i Sint 2002 u 10W-40 koji je (možda) i jeftiniji od HC City (mada nije baš izvesno). Malo ga je teže naći ali u "kući ulja" sigurno ga ima.

      Избриши
  12. Stevo,molio bih vas za savet(ponovo).U Mojoj Elantri crdi sa vec 250.000km na satu koristim Eneos Premium Hyper 5w40 i zadovoljan sam sa tim uljem,ali me nesto kopka Motul pa me intresuje dali bi Motul X-cess bio pogodan za moj motor i koja je razlika izmedju X-cess i X-clean serije ulja.Nekako mi se X-cess uklapa u budzet,ali me pre svega intresuje dali uopste prelaziti sa Eneosa na Motul?
    Auto se non-stop koristi u gradskoj voznji,cesto se pali gasi,nekada se i ne gasi :)Uglavnom se prelazi izmedju 3000-4500Km mesecno...To je manje vise to...

    ОдговориИзбриши
  13. Mala ispravka...Danas sam pogledao...Imam 286.000Km na satu...

    ОдговориИзбриши
  14. Kao što možete nastaviti sa Eneos uljem (vrlo dobro) možete preći i na Motul.
    X-clean je sličnije Eneos-u i u principu je prvi izbor.
    X-cess se može koristiti ako nemate DPF.
    Za 286k km može biti i bolji izbor.
    Za takvu upotrebu ne treba žaliti pare za ulje, redovno menjajte i nema problema.
    Probajte (bar dve izmene) Motul, sa X-cess nećete mnogo više para potrošiti.
    Zavisi od vaše radoznalosti (ja ne mogu da izdržim da ne menjam brend ali ništa loše nema ni "cepati" isti ceo vek motora).
    Male razlike u ceni ne bih (u vašem slučaju) uzimao u obzir jer u odnosu na gorivo, mazivo je mali trošak.

    ОдговориИзбриши
  15. Hvala na Odgovoru! Problem i jeste u tome sto me ne drzi jedan brend,jel zasto menjati nesto sto valja(Eneos)? Savrseno prija mom crdi.u ali uvek ima to ali....
    Sto vise citam o motornim uljima(vecinu toga sa ovog bloga)to sam vise u dilemi.Eneos je kao i Motul neosporno veliki brend ali opet ovo ali..:) Sada me je opet zaintrigirao FAM(vec smo pricali o tome)i jedini razlog zbog kog ga do sada nisam probao su predrasude.Po specifikacijama odgovara mom motoru,ima sve potrebne dozvole i odobrenja,znatno je jeftiniji,nije da mi od razlike u ceni zavisi egzistencija,ali(opet) zasto nesto placati 2/3 skuplje ako sve sto mi treba imam i znatno jeftinije,a zadovoljava moje potrebe?! Po informacijama sa bloga FAM je sasvim solidno ulje i komotno bi i njega mogao da natocim u Hyundai..Uglavnom sto vise citam u vecoj sam dilemi..Da nastavim sa Eneosom,sipam Motul,probam FAM pod parolom "Kupujmo domace!",probati Mol(posto sam sa njihovim gorivom izuzetno zadovoljan) ili nesto peto...?

    ОдговориИзбриши
  16. Da je dilema pa još nekako ali kvadrilema ...
    FAM je sasvim dobar izbor. Cena izuzetna.
    U krajnjem slučaju promenite malo ranije (i dalje ćete uštedeti novac ili sa filterom biti na istom), recimo na 80% standardnog intervala zamene.
    MOL je takođe solidan izbor (da ne idemo dalje u "pentalemu").
    Kako mnogo prelazite godišnje, idealan ste kandidat da malo i eksperimentišete te menjate ulja (više puta u sezoni). Probajte, pa javite iskustva!

    ОдговориИзбриши
  17. Definitivno cu probati neki drugi brend.U krajnjoj liniji lako cu se vratiti Japancima.Toliko se dugo kanim da probam FAM da mislim da cu ga ovaj put sipati pa kud puklo(samo da ne pukne:))
    Intresuje me samo jel pogodno da ga menjam na 10k km?
    Sigurno se javljam sa utiscima.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. FAM vam je sigurno O.K.
      10 hiljada km - k'o od šale.
      Jedino što će vam pući to je tura pića (za uštedu u novcu).
      Ako ćemo cepidlačiti FAM je i najsličniji Eneosu (u specifikacijama, i verovatno aditivima).
      Uostalom u Premium-u su Petronas bazna ulja koja koristi veći deo evropskih proizvođača (o ovome u tekstu koji sledi ... uskoro ... u toku maja, sigurno), najverovatnije i sam Eneos Europe.
      Ovde mislim na bazna ulja III grupe (a oba su ulja čisto od takvih); a i od koga da ih pa nabave osim (naravno) Modriče (ali da ne počinjem taj tekst sada kada nema šanse da ga završim).
      Javite se sa utiscima.
      Lako ćete se vratiti Japancima ili preći na Motul.
      FAM pa NIS a tek Modriča, sve su to vrlo dobra ulja, velika je predrasuda potcenjivati ih.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Nema vise predrasuda,definitivno sipam FAM i javljam utiske.Veliko hvala na ovako detaljnom odgovoru,a sto se tice pica,to moze uvek!Od mene za ovako kvalitetne informacije imate gratis taksi voznju na podruciju Beograda kada god zatreba,mejl imate.Sve sto je potrebno jeste da mi se najavite dan ranije.Hvala jos jednom!

      Избриши
    3. Nisam mislio na sebe ali neću da odbijem.
      Čućemo se, biće mi drago da Vas upoznam (samo da nađem vremena inače sam češće u Bgd. nego ranije).
      Uzgred, ne zaboravite da i 10W-40 može da se koristi, naročito leti.
      Treba birati kvalitetnija ulja i tako to. No ušteda je skromna i za taksi službu ne toliko preporučljiva. Većina "običnih" (porodičnih) vozača mogu dobro proći sa 10W-40 (za prvu generaciju Crdi sa početka veka ... znači za vozila starija od 10 godina).
      Čujemo se, pozdrav!

      Избриши
  18. Анониман04. мај 2013. 19:41

    Postovani Stevo dve molbe kako se registrovati sa mobilnog telefona i sta mislite o nisotec g seriji 0w40 u punta starog 4 god da predjenih 45hkm i ima tng puno hvala

    ОдговориИзбриши
  19. Poštovani gospodine,
    drago mi je što ste izrazili želju za registracijom.
    U principu je isto kao i sa comp-a (koristite naravno prikaz za mobilne uređaje koje bloger nudi, inače je sitno). Potreban Vam je (postojeći) gmail, yahoo ... nalog ili isti možete otvoriti prilikom registracije (ne preporučujem sa telefona, mada ako ste navikli nije strašno).
    Registrovanje je komplikovano više zbog podešavanja pretraživača (sigurnosnih protokola, blokade pop-up prozora i "kolačića" i slično) i ako je anti virus u "paranoja" modu.
    Odgovor sledi za nekih 15-tak min. u sledećem komentaru.

    ОдговориИзбриши
  20. Nisotec je solidan. Doduše vi verovatno mislite na Gazprom, jer je "G" serija zapravo Gazprom Neft-ova.
    O celoj seriji imate tekst (zapravo dva) na blogu (G-energy) i to u vreme kada se ona pojavljivala na (svetskom) tržištu.
    Ulja se prave u Italiji i više su nego O.K.
    Serija G-energy spada u premium klasu, znači ništa ne zaostaje za bilo kojim "zvučnim" brendom.
    Ako ćete ta ulja, nikad bolja prilika jer su naredna dva meseca na akciji uz solidno snižene cene (koje čak i nisu bile previsoke jer nisu nešto ni korigovane pri rastu evra sa 100 na 111, inače su u startu bile "zapržene").

    Odgovor:
    Iako je moguće koristiti i 0W-40 ulje (sa dobrim delom PAO baze) to ne mora da bude bolje od 5W-40.
    A razlika u ceni je ogromna. Tako da Vam preporučujem da sipate G-Energy F Synth 5W-40.
    Iako klasično 5W-40 ulje ono je više nego dobro za Punta, sa ili bez LPG (TNG-a).

    Šta bi bilo kad bi bilo je druga stvar, recimo da bi 0W-40 bilo idealno za zimski period ali to je samo ako vozite nekih 25000km pa hladnijih 7 meseci budete na 0W-40 a toplijih 5 na 5W-40 (ili 10W-40).
    Kao celugodišnje ovo ulje može da bude potučeno čak i od manje kvalitetnih 5/10W-40 (ali to je duga priča).

    Ne zaboravite da nema ništa loše (naprotiv) sipati i 10W-40 ulja u Punta. No ako više vozite u gradu (a auto, motor, je prilično nov) mala prednost je sigurno na strani 5W-40.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Očigledno ću (zbog Punta ali i Zastave, dok je još ima) morati i jedan tekst o tome zašto lakotečljiva ulja mogu biti kontraproduktivna kod nekih tipova motora (ili bar da ne budu bolja od jeftinije i u apsolutnom smislu lošije "sabraće").
      Nadam se u maju ali ne mogu obećati.

      Избриши
    2. Анониман04. мај 2013. 21:38

      Puno vam hvala znaci ici ce u njega motul specific tng a bas zbog akcije sam vas i pitao za to ulje. Inace moram vam skinuti kapu za vase sveokupno znanje i vidim da pratite sve akcije, jos nesto bio sam danas u tempu 5litata motula 8100 za 5229din

      Избриши
    3. Анониман04. мај 2013. 21:43

      A moze li sad nesto ukratko o tome

      Избриши
    4. Kratko ... neće da može.
      Nije moguće Tviter formu primeniti svuda (iako se trudim da sve više skratim odgovore pa i tekstove; taman da budem jasniji, a možda će me razni "znalci" i manje pljuvati na net-u (ne razumejući ni pola onog što sam napisao).

      Naravno, evo i kratkog objašnjenja:
      Suština je u iberturi motora, odnosno načinu na koji je ona rešena. O tome više u posebnoj stručnoj temi na CBC-u (mala "trilaterala" u vidu Boost-a, Ragazzoni-ja i moje malenkosti).
      Ima tu još nekih detalja ali mi se ovo čini najvažnijim.
      Naravno u vezi je sa načinom proizvodnje 0W-40 ulja gde preovladavaju tzv. "četvorke" (bazna ulja sa viskoznošču 4cst na 100°C) uz (naravno) solidno učešće "šestica".
      Sintetička ulja su osim manje viskoznosti i manje specifične mase (težine) što se zajednički svrstava u "tankost" ulja.
      ...
      Hm ... nije jasno? Pa i ne može da bude.
      Uglavnom, čemu sve to vodi?
      Povećanoj potrošnji ulja ... "kondenzatima" u vodu uljnih para (iberlauf crevo) ... i slično.
      Ništa strašno ali umesto očekivanog dobitka, imate isto ili lošije pa ste baš u bedaku.
      Ne treba preterano odstupati od preporuka proizvođača motora (a ko pa zna više od njih) iako ne treba zaboraviti da samo jedna viskozna gradacija ne može biti "zakon" i ne treba je se držati kao pijan plota.
      Uostalom, zavisi i od klimatskih uslova, pa najčešće i nema jedne (jedine) fabričke preporuke.
      Pozdrav!

      Избриши
  21. Od skora baš i ne stižem sve (da pratim).
    Uglavnom, Motul je (naravno) više nego O.K.
    Cena nije visoka.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Анониман17. мај 2013. 15:38

      Postovani jedno pitalje da li je G energi 5w40 mid SAPS ulje hvala i pozdrav

      Избриши
    2. Poštovani,
      Strogo gledavši - NIJE!
      Uslovi za "Mid-SAPS" su:
      sulfatni pepeo (≤ 0,8%), fosfor (0,07 ≤ x ≤ 0,09%) i sumpor (≤ 0,3%).
      Obično se pod takvim uljima podrazumevaju ona koja ispunjavaju ACEA C3 (i/ili BMW LL-04, MB 229.31/229.51, VW 504/507).
      Low SAPS su tipično ACEA C1 (naročito) i C2.
      ACEA C4 su takođe "Mid-SAPS".

      Ovo Gazprom-ovo ulje je slično (i rađeno po uzoru ili makar imajući u vidu) sa:
      Motul X-cess i Shell Helix Ultra (novi tip).

      Sva navedena su Full-SAPS ali JESU jako blizu ispunjenja Mid-SAPS uslova (sa oko 1,0% sulf. pepela ±10%). Ovim su pogodna i za LPG (naravno "MID" su idealna) između ostalog.
      Dakle, spada u moderna "Full" SAPS ulja (koja su bolja za automobile mlađe od 10 god. koja ne traže Mid SAPS standarde, dok bi za starija vozila (tipično iz devedesetih i prvih godina XXI veka, koja zahtevaju API SJ ili SL), možda i bolja bila "klasična" Full SAPS ulja.

      Više o ovom ulju na:
      http://motornaulja.blogspot.com/2010/08/g-energy-gazpromneft-motorna-ulja-za.html

      Избриши
    3. Анониман23. мај 2013. 16:54

      Dragi gospodine Stevo jedno pitanje za punto na gas star tri godine sta sipati kronn specijalsint 5w40 motul seriju 8100 ili sprcific tng cng ili ligui moly top tec 4100 sve u gradaciji 5w40 i na koliko menjati ulje vozim samo u gradu i to kratke relacije hvala i pozdrav

      Избриши
    4. Poštovani gospodine,
      Bilo koje od tri navedena ulja je više nego dobro.
      Ne bih davao prednost nijednom od njih jer su to jako slična ulja (a verovatno i sličnih cena, nemam najnovije pa se tu ograđujem).
      Ako ste ljubitelj sva tri brenda (kao i ja, a da ne dodajem još bar 3-4 i još zakomplikujem) uzmite ono koje vam se trenutno više sviđa (makar nemalo pravi značaj) ili "vucite slamku".
      Sa ovako kvalitetnim uljima slobodno menjajte na 15000km i pored gradske vožnje. Inače bi 20k km bilo sasvim O.K.
      Posle 5-6 godina pređite na 10W-40 (ali ona (naj)bolja) iz više razloga (makar i samo zbog uštede novca bez gubitka kvaliteta podmazivanja) a za sada se držite kvalitetnijih 5W-40 ulja.
      I pored kvaliteta ulja bar jednom mesečno malo "izduvajte" motor van grada.
      Pozdrav!

      Избриши
  22. Анониман23. мај 2013. 20:02

    Koliko bi trebalo da vozim kilometara otprilike i u kom rezimu visoku obrtaji? Hvala vam pamet nema cenu

    ОдговориИзбриши
  23. Poštovani,
    Videh vaše pitanje juče ali nije mi išlo telefonom (nisam se ulogovao administratorski iz sigurnosnih razloga), tako da se izvinjavam što niste brže dobili odgovor (koji kratak, mada ga ima u ranijim postovima ali znam, mnogo teksta k'o će sve pročitati).
    Posle izlaska iz grada (taman 10-tak km za zagrevanje motora, ulja) vozite minimalno 20min. (znači nekih 30-tak km) još bolje 30min. (40km), više može ali ne mora, u "jednom cugu" (možete se i vratiti ali još bolje je ukopiti sa nekim izletom pa imate i nazad još jedan "tretman").
    Vozite "umereno oštro" tj. u obrtajima koji su 60-75% od početka crvene zone, otprilike 3500-4500 o/min.
    Naravno, povremeno možete biti i van ove zone, ali uglavnom tu negde. Brzinu ne morate prekoračivati, već koristite i niže stepene prenosa ako je neophodno.
    I to je to.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Анониман25. мај 2013. 20:42

      Kako sam dosadan ali jos jedno pitanje sta se dobija to jest postize van gradskom voznjom hvala i pozdrav

      Избриши
    2. Dosta toga.
      Napunićete akumulator (dopuniti) na odgovarajući naćin (na primer).
      O.k. (namerno sam počeo naopačke).
      Što se samog ulja tiče:
      pre svega ćete izbaciti iz njega gorivo a još više vlagu (kondenzate) - vodu. Dalje, detergenti i uopšte aditivi koji rade na višim (radnim) temperaturama će bolje odraditi svoj posao (iako ga otaljavaju i pri kraćim vožnjama ali ne u potpunosti). Svećice ćete malko "očistiti" i tako to.
      Uglavnom, ovim ćete i sam auto i ulje u njemu održati duže u dobroj formi.
      Ovo je savet i za automobile koji se malo koriste.
      Pozdrav!

      Избриши
    3. Uz elektrode svećica, očistićete i taloge sa ventila (naročito, naravno, izduvnih).
      Iako su naslage kod oba manji problem sa novijim (kvalitetnijim) gorivima (i sa više aditiva), kao i sa TNG-om uopšte, ovim postupkom ćete sigurno doprineti još boljem stanju čime će i sagorevanje biti bliže idealnom.
      Ponavljam, idealno je uklopiti ovo sa nekim izletom (u prirodu) pa nije samo "reda (i automobila) radi".

      Избриши
  24. Анониман27. мај 2013. 21:02

    Postovani Stevo a sta vi mislite o Motul 300v 5w40 sipati u punto benzinac pa kom obojci a kom ....

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Opanci!
      Poštovani,
      Možete i obojke (5W-40) ali to više za zimu.
      Ako ćete opanke sipajte Chrono 10W-40.
      Iskreno, ovo je više ako ste se naoštrili da malo "pržite" motor, uz navak truckday.
      Lično bih vam u tom slučaju savetovao 15W-50 pa da to ulje (lepo) zamenite pred zimu sa nekim civilnim 5W-40 (ili možda 300v, ali "pod razno").
      I pored toga što je Motul uložio određeni trud da od 300v napravi ulje koje je i za običnu upotrebu ipak je to pre svega (bilo i ostalo) Racing ulje koje (ipak) ima kraći rok trajanja.
      Mislim, moglo bi ono i 10 i 15 hiljadarki ali u mesec, dva ili tri.
      Ovako, bi za sledećih 4-6 meseci bilo idealno da ga zamenite (uz 5000-7500km).
      Katalizator ne bi trebao da je ugrožen (i pored više ZDDP-a) jer bi sa 300v (naročito viskoznijim) trebalo da imate i manju potrošnju ulja pa se svodi na isto (kao manji sadržaj "SAPS"-a a veća potrošnja ulja).
      Ono što je neizvesno je kolika je otpornost zaptivki (ipak je to estarska sintetika). Iako ne bi trebalo da bude problema ne mogu vam garantovati tako nešto.
      Ako ste i na to spremni (zamenu, neke od njih) samo navalite!
      Inače 6100 je dovoljno dobro za Punto, 15W-50 i za truck day a X-cess još i bolje (mada bi pre na TD išao sa 6100 15W-50).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Obojci baš i nisu za zimu ali su figurativno ono što je 5W-40 dok je 10W-40 (bar) opanak.
      A "obična" ulja (non racing) su cipele.
      Ona bolja - patike.
      E, dosta dok još znam o čemu se radi.
      Uglavnom, 5W-40 je za zimske uslove i za "rekord staze" ali nije za celodnevno divljanje na poligonu, viskoznija ulja su za to bolja.

      Избриши
  25. Анониман28. мај 2013. 17:14

    Stevo moram na ti stvarno si car i kralj za ulja kapa dole

    ОдговориИзбриши
  26. Evo da se ja ponovo javim sa malo iskustva.Trazeci Fam ulje u Beogradu u gradaciji 5w-40 je za mene bilo naporno i na kraju ga nisam ni nasao(gledao u preko 10 radnji),jedino nisam gledao u njihovom sedistu u Decanskoj,a verovatno sam trebao otici tamo.Elem,u datoj situaciji je je moj izbor pao na ELF EXCELLIUM NF 5W40.Privukla me je cena pa sam odlucio da ga probam,mada iskreno i ne znam koliko je dobro ulje za moj crdi motor? Ono sto sam ja primetio posle 4000 km je da je ulje zasigurno manje crno nego Eneos posle iste kilometraze(mada ne znam koliko je to dobro?!)i ne trosi ga ni malo tj.ja na sipci meraca ne primecujem nikakvu razliku.Uglavnom poceo sam sa testiranjem ulja u crdi.u pa cemo videti sta ce se desavati u praksi.Jos jednom cu sipati Elf,a posle njega cu probati LM u gradaciji 5w-40...Nego ako moze ukratko koliko je Elf uopste dobar za Crdi.a? Vidim da ga masovno sipaju u Logane 1.5dci pa sam vodeci se logikom "videla zaba da se konj potkiva" i ja odlucio da probam isto.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Šteta za FAM ali tržište je (veoma) surovo.
      Elf koji pominjete je solidno ulje.
      Da li je za Crdi?
      Za (praktično svaki, većinu sigurno) Common Rail motor bez DPF (trebalo bi da) je ACEA B4 dovoljno dobro. Što znači bilo koje 5W-40 ulje.
      Naravno mogu se koristiti i ACEA C3 ali su (samo) B4 jefinija a zadovoljavajuća (pa i više od toga, sasvim O.K.).
      U Logane se sipa zbog "Renault recommend Elf" a ne zbog nečeg drugog.
      Dobro je što je potrošnja minimalna, a to što je manje crno ne mora da znači da je bolje ali ni da je gore.
      So far so good.
      Ova mala potrošnja ulja je ujedno dokaz da se sa 5W-40 vredi nastaviti i kada je automobil prešao oko 300k km (motor u sebi 5-6000 rh).
      Dokle god je tako nemate potrebu prelaziti na 10W-40 (a ne bi ni uštedeli mnogo) ili 15W-40 (ovde se već mora obratiti pažnja na ACEA B4, još bolje A3/B4-08 ili A3/B4-10).
      Pozdrav!

      Избриши
  27. Idemo dalje..Istocen je Elf excelium 5w-40 i ovo je ono sto sam ja primetio vozeci sa njim 15.000km iskljucivo gradske taksi voznje.Ulje je u prvih par hiljada km bilo manje crno nego ostala ulja koja sam koristio,a koristio sam Mobil i Eneos pre Elfa..Potrosnja ulja se povecala u odnosu na Eneos tj.sa Japancima za 15k km sipka sidje od Maks do Min(Nekih 0.6lit otprilike) dok je Elfa dosut ceo litar za predjenih 15k km.Nekako mi se cinilo da je u tim zadnjim kilometrima od recimo 13-15 k km motor postao i malo bucniji,mada to mozda i nema neke veze sa uljem(a mozda i ima,posto sa novim prede?)..Ulje zamenjeno posle 15 k km crno kao katran.Sada je promenjen brend i sipano je novo ulje marke G-Energy F Synt 5w-40 pre recimo 6-7 dana.Za sada je jedino sto primecujem jeste da je motor tisi i da se ulje brze "prlja" nego Elf...Javljam utiske i o G-Energy kako vreme bude prolazilo.Kod G-Energy mi se izuzetno svideo sam dizajn boce(padam na detalje) kao i pristupacnost i orginalnost samog proizvoda(ne bi trebalo da ima fusheva,a ima ga na svakoj Nisovoj pumpi) ,takodje i cena od 689 dinara za litar 5w-40 je po meni sasvim prihvatljiva.A sada pitanje,na koliko da ga menjam s' obzirom da je taksi vozilo u pitanju,nekako mi je gornja granica 15 k km ili je i to mnogo?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na iznesenom iskustvu. Otprilike je Elf dokazao da je isplativ (i solidan) ali je očigledno da se nešto ranije menja i da je uopšte u nekim nijansama možda i lošiji ali i dalje isplativ (20% ranija zamena?).
      Doduše fabrički interval zamene od 15000km ili godinu dana je za nov automobil (motor) u normalnim uslovima. Imate taxi službu (što je bar "middle" po uslovima vožnje) plus je motor stariji. Tako da bi mogli da razmislite o ranijom zameni ulja ... na 10.000km do 12.000km ±10%.
      G-energy je dobar izbor i očekujem da će opravdati očekivanja (a i zanima me "uporedna karakterizacija").
      Isključivo gradska (taxi) vožnja znači i smanjenje odnosa radnog sata motora prema pređnim km, pa bi to sa 75 ili 60 (kako se obično računa) trebalo pretvoriti u odnos 1rh=50km (pređenih). Zapravo je i manje ali bi moglo da se računa kao "ekvivalentno".
      To bi onda ograničilo interval na 12500km. Naravno ne morate se držati toga "u km" ali neka vam bude orijentacija.
      15000km je baš granica ali je i to mnogo (po meni).
      Što je auto stariji treba pomalo smanjivati interval zamene (ne drastično ali na 2/3 ili 3/4) u teškim (ili makar "srednje teškim") uslovima vožnje naročito.
      Pozdrav!

      Избриши
  28. Onda cu poslusati vas savet i menjacu ga na 10.000 km,sto je sigurno,sigurno je..Javljam se obavezno sa utiscima o G-Energiju..Za sada mi se kod istog svidja cena,dostupnost i dizajn proizvoda,plus siguran orginal! Pozz

    ОдговориИзбриши
  29. G-Energy je apsolutno opravdao moja ocekivanja.Potrosnja je bila ravno 0.8 lit za 10.000 km.Ulje na oko,sjajno crno,nije kao katran,mislim da je sjajno crno dobar opis.Motor apsolutno tih,bez nekih promena u radu tj.nije bucan,potrosnja goriva u granicama normale tj.kao i obicno.Vozeno iskljucivo u gradskim uslovima,kreni,stani,mnogo lera.Apsolutno opravdana ocekivanja i zasluzeno uzastopno sipanje u motor,koji uzgred receno stojicki izdrzava sve napore taksi voznje i uporno odbija prelazak na polu sintetiku.

    ОдговориИзбриши
  30. Hvala na podeljenom iskustvu.
    Sve što ste naveli ide u prilog da su G-Energy ulja vrhunskog kvaliteta i da se (i kod nas) prodaje onaj najbolji (zapravo jedini, zbog proizvodnje u samo jednom pogonu u Bariju).
    Ne menjajte sintetiku (5W-40) jer je cena dobra a motoru prija. Potrošnja ulja oko 1l na 10.000km je baš kako treba, izgled ulja očekivan (za dizel motor).
    Čak je i cena povoljna mada očekujem blagi rast (ovo su još uvek blago promotivne cene) od oko 15-tak % (10-20%) što je još uvek solidno i na nivou konkurencije.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  31. Necu menjati sintetiku bar jos tih 10.000km..Ono sto mene zanima je kada preci na polu sintetiku 10w-40 i koliko je to dobro s'obzirom da fabrika preporucuje sintetiku 5w-40 kao primarno ulje za moj motor? Napominjem da ce motor imati preko 300.000 km na sledecoj zameni ulja.Znaci koliko je "bezbedno" i kada preci na polu sintetiku?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani Bojane,
      Teško je biti precizan u vezi vašeg pitanja.
      U principu NE morate ni prelaziti na 10W-40 već ići sa 5W-40 sve do remonta. E tu je ta "caka" (kvaka 22), remont svi želimo odložiti pa je u tom smislu veća viskoznost korisna. Osim toga, zazori ležajeva (i drugi) su veći pa ...
      Doduše 10W-40 nije velika razlika u odnosu na 5W-40 ...
      Recimo da su prvi znaci povećanja potrošnje ulja dobar razlog za takav prelaz.
      Dakle, ne apsolutna potrošnja koliko povećanje potrošnje a da nije prekomerna (recimo sa 0,5 na 1 litar na 10.000km ili sa 1 na 1,5 litar).
      Zaptivke takođe nisu kao kada je motor bio na 100 hiljada km (ili nov) pa veći viskozitet i "mineralnost" može biti blaga korist.
      Dakle, sve je tu "po želji".
      Po pravilu, kada potrošnja ulja (kompresija i drugi pokazatelji) bude povećana (preciznije: kada budu ispunjeni uslovi da je motor pohaban i zreo za remont) onda je najbolje izvršiti intervenciju (remont, "generalku" ...).
      E sad, par godina više (i par desetina hiljada km) više (makar remont morao biti skuplji ... možda isti i neće da bude urađen) može biti značajnije od strogih pravila.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Znaci ako sam dobro razumeo,prelazak na polu sintetiku ne bi bio stetan za moj motor s' obzirom na kilometrazu,cak bi mu u neku ruku i prijao ili sam vas lose razumeo? Recimo posle 10.000 km istocim g-energy i sipam recimo Eneos 10-40..Sta bi dobio,izgubio,ostao na istom..Posto volim da eksperimentisem,zanima me konkretno..Jel bi vi sipali polu sintetiku u motor koji je presao 300.000km,a do tada je u motoru,barem u zadnjih 7 godina isla samo sintetika i sa kojom je potrosnja ulja varirala od 0.5 do recimo 1 litara u zavisnosti od sipanog ulja.

      Избриши
  32. Definitivno razmisljam da predjem na polu sintetiku kada istocim G-energy 5w-40..Ipak je vreme,a bogami i kilometraza za polu sintetiku.Sada gledam nesto,pa me intresuje vase misljenje o Elf Evolution 700 Turbo Disel ulju? Motor je Common rail tj.crdi u Elantri..Vidim da je ulje pogodno za sve disel motore sa direktnim ubrizgavanjem,sem za one sa dpf.om..Zanima me vase strucno misljenje o ovom ulju?

    ОдговориИзбриши
  33. Nisam se javljao neko vreme,ali evo me.U Elantru je vec treci put sipana polu sintetika 10w-40 G.Energy.Treci put je skoro sipana.Prvi put je ulje iskorisceno verovatno do krajnje granice tj.predjeno je 15.000km taksi gradske voznje.Kada je istoceno nije bilo kao katran kako sam ocekivao,vec je bilo onako jako crno,ali kao katran ne.Dosuto je 1.5 litara za tih 15k sto je po meni zadovoljavajuce,da ne kazem odlicno.Samim tim je isto ulje sipano i drugi put i istoceno je napolje na tacnih i vise primerenih ovom ulju 10.000 km..Ulje je bilo sjajno crne boje kada je istoceno(bas je to prava definicija) i za tih 10.000km je potrosio tacno jedan litar..Ponovo je isto ulje u motoru..E sada ja ne bih bio ja kada bi me drzao isti brend i opet imam pitanje za vas.Hteo bi kada dodje vreme za zamenu(mada nece uskoro,posto ide losiji period za moj posao,leto) da se vratim na sintetiku,pa me intresuje taj povratak.Samo istocim polu sintetiku i utocim sintetiku ili treba ispirati? Planiram Sunocu Synergy Gold 5w-40 ima odlicnih 10.2 tbn i preporucljivo je za teze uslove rada..a moze i u obrtaje :) G-Energy je opravdao ocekuvanja,ali bih sada nesto novo..I da cena za Sunoco je bar za sintetiku stvarno prihvatljiva kod zvanicnog uvoznika..

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani Bojane,
      Prvo hvala na podeljenom iskustvu sa G-jem.
      Drago mi je da je ispunilo očekivanja.
      Potrošnja ulja je (sve uzevši u obzir) sasvim u redu.
      No, zašto i malo ne promeniti brend, a i vrstu ulja?
      Sasvim Vam je o.k. zamisao, Sunoco ulje je vrlo dobro i očekujem da se pokaže isto ili bolje od g-ja pogotovu što je pripada kategoriji više.
      Ne morate ispirati motor ili bilo šta slično, istočite staro ulje, zamenite filter (kao i uvek), ako postoji mogućnost malo duže ostavite da se cedi staro ulje, ako ne (i) nema mnogo veze.
      Ulja tu toliko kompatibilna da se manje količine mogu slobodno mešati, tako da nema brige po tom pitanju.
      Sve najbolje Vama i vašem automobilu
      Pozdrav!

      Избриши
  34. Uff..Sedim ja na taksi stanici,zamisljeno cekajuci voznju..Tako zamisljenom mi prodje kroz glavu "Kada sam bese zadnji put menjao ulje?!" Otvaram servisnu,kada ono,medjutim..22.000 km sa G Energyem 10-40..To je ono Uff sa pocetka komentara! Ulje vadim prekosutra iz auta i sipam Nisotec 10-40,a ukoliko vam treba uzorak Gya od 21.000 km taksi voznje,javi te mi da vam sacuvam...Sta reci o G-Energiju posle 21.000km taksiranja sem,vreme ce pokazati.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Dešava se ... gledajte da ne prekoračite 15000km.
      Nije posebno strašno (da bi ostavilo veće posledice) ako nije učestalo. Gledajte samo da redovnije menjate ulje (prvi put posle (ovog) svakako malo ranije, možda i na 10 ili 12 hiljada km) i sve će biti o.k. Naravno ne preporučujem (kao pravilo). Na otvorenom putu je praktično o.k. ali su uslovi taksiranja ipak nešto drugo.
      Pozdrav!

      P.S.
      Zaista je zanimljiv uzorak, ali mi ništa ne znači ... teško da bi mogao nešto sa njim ... NIS je (totalno) nezainteresovan (a tek G!) ... da je makar FAM pa da i uradimo analize (mogla bi biti mala reklama ukoliko su dobre a mislim da su unutar granica, makar za 90% parametara).
      Pozdrav!

      Избриши
  35. Da se javim i iznesem iskustva sa Nisotecom..Sipano u Septembru do sada sa njim predjeno 6500km i za to vreme dosuto 0.6 litara.Ulje je katran crno(ne onako sjajno crno kako ja umem da kazem) i sem boje sve ostalo je ok.Nije bucniji motor,lepo se ponasalo i na -11,-12 koliko je bilo u Bg.u pre neki dan..Videcemo kako ce biti do kraja intervala od 10.000km..Posle njega bi probao Wolf polu sintetiku zbog vasih preporuka na blogu...
    E sada probacu Wolf sigurno,ali me intresuje Wolf i G-Energy u gradaciji 10w-40 i zbog cega?
    Pitam jer se kod mene G-Energy pokazao bas dobro i cini mi se kao Best buy ako se gleda dostupnost,cena,kvalitet,orginalnost.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Htedoh reci Wolf ili G-Energy u gradaciji 10w-40 i zbog cega jedan ili drugi?

      Избриши
    2. Oba su o.k.
      Wolf ExtendTech zbog MB 229.3 (ako ima ovog ulja), GuardTech B4 (diesel) zbog cene. Originalnost je takođe izvesna.
      G-energy jer se (pre svega) dobro pokazao, zbog (široke) dostupnosti i što je malo viskozniji (za nijansu) od oba Wolf-a (zimi to doduše nije neka prednost).
      Pozdrav!

      Избриши