Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

уторак, 31. март 2015.

Utisci sa (Bg.) sajma (automobila); Impressions from 52nd INTERNATIONAL MOTOR SHOW - MSA (OICA)


Malo da ne propustim mesec mart a malo i zbog bliske 6-to godišnjice bloga, reših se za jedan kraći tekst ali i sa dobrim povodom.
Dakle, uz sve obaveze uspeo sam da skoknem i do sajma (automobila) a na sajmu ...
Što se maziva tiče (nisam baš jurio da sve iz te oblasti vidim, ali i uopšte sam protrčao kroz sajam) utisak je sledeći:
Malo je bilo kompanija iz ove oblasti. Od stranaca (i/ili njihovih zastupnika) su se najviše potrudili:
Valvoline, Shell i Total/Elf.
Total je zapravo bio prisutan kroz Elf koji se nameće nižim cenama.  Ove godine bi zaista mogao da preuzme neki % tržišta. Reno mora da ima Elf je nešto što je i kontraproduktivno za ostale, jer je uvreženo mišljenje da su ta ulja specijalno pravljena za Reno i da su za Renault dobra a za ostala osrednja. Svako suzbijanje konkurencije ima i svoju cenu (i drugu stranu medalje).
Valvoline Europe je imao veliki (standardni ali „bogat“) štand. Bilo je ip predstavnika iz inostranstva ali građanstvu (jednostavno) nije bio dozvoljen pristup (makar utisak je takav, nisam ni pokušavao). Prisustvo je bilo dosadno, ali do zla boga i više od toga. Uz (neizbežne) atraktivne devojke (manje-više) i naređana ulja ništa naročito. Nije bilo super modernih ali ni ulja za stare mašine (osim neizbežnog Max-Life ali u 5W-40) tako da su potpuno promašili temu (ciljano tržište).
Dobro, sa 5W-40 i 10W-40 i ne možete mnogo pogrešiti ali to nije za sajam.
Doduše, dobio sam glavnu informaciju (i jedinu hemijsku na celom sajmu, baš se ofucao sajam, mora se primetiti) koju sam već znao („thanks for nothing“). Dakle, Valtec nije više autorizovani distributer Valvoline maziva, već West Beocar d.o.o tako da obratite pažnju da samo uvozne deklaracije ove firme važe. Originalni Valvoline dakle stiže od njih i sav bi trebao da je poreklom iz Holandije (makar distribucija) iz centrale za Evropu.
Dobro nije loše, al' sve u svemu nisam (posebno) oduševljen. Navodno bi i idustrija (koja crna industrija?) trebala da bude pokrivena ali za to će im trebati više od (sajamskih) „mažuretkinja“ što mislim da nemaju (ni Valvoline ni distributer) ... kako će proći ... utisak mi je da će biti „kao bosi po trnju“ ali to je do njih. Tim „pogledom sa visine“ (meni nije smetalo, ni iz džepa ni u džep) ne verujem da će mnogo postići na siromašnom i sve manjem tržištu gde samo (makar tako veliko) ime ne prolazi (kao pre). Iako promena distributera znači distanciranje od brljotina iz prethodnog perioda, to nije dovoljno („puji pike, ne važi“) trebalo je malo i na tome poraditi ... Valvoline je o.k. a nadam se da će ostati tu par godina do kada će možda i krenuti i njima i nama.
Shell?
Ili bolje reći Orbico? Ili „domaći Orbico“?
Ne znam. Ta mi je priča previše komplikovana (čak i meni; kako li je većini drugih).
No da krenem redom.
Ovde sam (ošacuvši gde bi mogao da dobijem kvalitetnu informaciju) krenuo pravo na strendžere međutim bio sam odlučnom akcijom sprečen u tome (ne, nije bilo grubosti ali bukvalno i fizički). Dakle, nema razgovora građanstva (a baš mislio da malo razradim engleski). Dobro, za njih smo nepismeni Balkanci ili tako nešto (a baš im povremeno „lajkujem“, tj. „plusiram“ na G+, firmu al' izgleda da nije dovoljno). Već kvari utisak. Doduše, nisam imao kravatu niti sam bio u odelu, što jest' – jest'.
Dobro rekoh, ajd' kad nisam mogao do „stranog okupatora“ da popričam sa „domaćim izdajnikom“.
Na prosto pitanje zašto nema odrednice Srbija na Shell global sajtu (čemu onda pojava na sajmu) i „tuc-muc“ odgovor isčačkam da nisu ispunili kvotu prodaje za tako nešto (pa normalno kad je i ono malo prodatog zapravo na konto Hrvatske podružnice). Pa dobro, INA je sarađivala sa Shell-om pre 90 god. to nije nešto neobično a i malo smo im tržište (plus, pod oligopolom goriva) pa tako to i ide.
Zašto nema 15W-50 ili 20W-50 ulja pored toliko automobila sa po „pola miliona“ (može i bez navodnika) ... makar PS? – Pa znate (ne, ti ćeš da mi kažeš), Shell će prestati da proizvodi mineralna ulja. (ma nemoj!). – A kad to? Pa koliko sledeće godine! (e jest, malo sutra). Pa dobro, ima Shell i PS ulja u 15W-50 (tajac). I šta onda? Šta će Shell uopšte da prodaje ovde, Ultra seriju i HX7 kao i u okolnim zemljama a u Švajcarskoj i Nemačkoj HX6? Ma kome da pričam ... Ah, da – osamostaliće se (ko, to nisam shvatio niti sam hteo da shvatim) od Oribico-a koliko ove godine (ma da, osvojićete tržište, samo što nećete).
Na žalost ali što je kompanija veća to su „gluvi telefoni“ gluvlji.
Dobra ulja al' i dalje nisam shvatio glavno (gde kupiti original ... doduše dobio sam neki flajer gde su tačkama obeleženi lokalni distributeri, u Istočnoj i Južnoj Srbiji, naravno „nenaseljeno područje“ (bele oblasti na mapi)).
I da, HX5 15W-40 je (ionako) 540 din. (VP cena) pa se oko mineralnih ulja i neće mnogo truditi (sami kažu „ko će to da kupi“? Pa ne znam ni ja, za 15W-40 se sigurno neće tući ispred prodavnica ... da ne kažem da bi 25W-60 prodavalo samo sebe).
I naravno, Petronas (sa sve Selenia-om) je bio tu ... ništa novo, ništa posebno (slično Shell-u i Valvoline-u ... sterilno i dosadno).
Mobil i BP (Castrol) nisu ništa propustili i svakako će (pojedinačno) počistiti sve gore pomenute.
Od velikih imena ali manjih firmi jedino Motul (jedan ali vredan).
Mass (Motul) je imao solidan štand, ali naravno sa motociklističkom opremom i drugim. 300V je „šljaštao“, g. Isaka nisam sreo, solidno. Dobar brend ali će teško ići ove godine, no uz stalne popuste nije toliko nedostupno. Nisam se posebno zadržavao (kao i na ostalim mestima, jer ni pola sajma obišao ne bih). Preporuka (jaka) ostaje. Naravno odnos kvalitet/cena nije iznad nego ispod proseka ali (da ponovim 108x) maziva su (zapravo) jeftina! Skupo je (naravno) gorivo!!
I da ... bio je i Mercedes sa uljima (ili beše samo jedno (ali vredno) ulje, po MB 229.52). Lepo ali je za (njihov servis) pa nije za neku širu priču. Da li ga pravi Mobil? Najverovatnije.
Onih koji najviše prodaju na tržištu nije bilo (pametno, čemu trošiti novac uzalud) tako da je to skoro sve (možda mi je nešto i promaklo) od „velikih“ („belosvetskih“).
Ono što mi je posebno bilo zanimljivo su izuzetno prisustvo nekih manje renomiranih proizvođača.
Veoma velike i (čak) efektne štandove imali su Dinara Oil (naročito) i Exol (Merošina). Tu je bila i kompanija iz Novog Sada (Adeco; svaka sličnost sa Adecco-om je naravno slučajna osim opšte poznatosti što prolazi samo jer nikakve konkurentnosti tu nema).
Kako je sajamski prostor sve samo ne jeftin ovo je veoma zanimljivo ali nije teško naći objašnjenje. Sve tri (možda ih je bilo i više al' ove sam zapazio, što i nije bilo teško) firme su verovatno „nanjušile“ da im je došlo vreme i da vredi ugraditi 5 din. po litru za sajamsku prezentaciju (e tu se slažem).
Naravno, kao i za Chemol a naročito Viskol (verovatno prvi među njima) potrebno je više od toga da bi im dao preporuku  ... makar da se uverim iz ličnog iskustva, ali moj stav je poznat: ni kod „belosvetksih“ nisam išao dok nisam bio pozvan ... ako već nemam korist (materijalnu) od maziva, da nemam bar i štetu ... „dovoljno pošteno“ (fair enough).
Inače samim sajmom nisam bio impresioniran ... eto, svideo mi se Fiat 500L (do sajma mi je delovao „ružnjikav“) ... ni nagradnu igru (za Mazdu 3) nisam stigao da odigram ... novi automobili ... na žalost „koliko para toliko i muzike“ (ali bukvalno).
Toliko od mene i toliko ovim povodom.

43 коментара:

  1. Postovani,
    Imate li neki predlog kako razraditi novi auto tj motor,Kupio sam skodu rapid 1.2tsi 63kw i u uputstvu pise da prvih 1500km ne vozim od 3/4 obrtaja od maksimalnih 8000.Prva zamena ulja je na godinu dana ili 15 000km.Posto ja malo prelazim (najvise 12 000km godisnje) da li da ranije zamenim ovo ulje, cisto prvi put zbog razradjivanja motora.Pozdrav i unapred hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Dakle, prvih 1500km (u prevodu 20-25h rada motora) nemojte forsirati ALI nemojte voziti ni ustaljenim tempom (npr. 90 km/h na otvorenom). Onih 3/4 baš nemojte dostizati, recimo da je 5000 obrtaja nešto što mi se čini kao maksimum za taj period. Odmah posle toga "okrenite ćurak" pa vozite baš malo oštrije do prvog servisa.
      Ulje bi bilo (ipak, iako nije obavezno) bolje promeniti nešto ranije. Vi ionako ne prelazite svih 15000km pa je možda godinu dana (tj. mesec dana ranije) i dobar period za izmenu ulja. Možete i na 6 meseci ali će to biti (potpuno) na vaš račun, tj. čeka Vas i obavezan servis na 12 da bi garancija trajala. To je tako kod svih, jer nije propisano kao obaveza.
      Zato i mislim da je tako nešto (evetnualno) korisno ako prelazite npr. 15 do 20 hiljada km u godini.
      Pozdrav!

      Избриши
  2. Zahvalnost za 217. registraciju (zaista ne znam o kome se radi ... ali nije ni bitno).

    ОдговориИзбриши
  3. Postovani gospodine Stevo,

    Ko hoce,moze puno nauciti iz vasih tekstova,opet,ostaju neke nedoumice sa kojima vidim da se i vi slazete.
    Planiram mali servis na Fiat Stilu 1.9 multijet 2006.,315 kkm.Razmisljao sam o Shell hx7(savetovali ste mi u nekom od ranijih postova da uzmem u razmatranje),medjutim situacija je malo zbunjujuca(slicno kao sto se vama desilo na sajmu).Zvanicni distributer nema maloprodaju niti neku organizovaniju distribuciju koja bi mi(u unutrasnjosti)bila dostupna.Ne znam sta reci o "akcijama"nekih "uvoznika" gde je 1 l Shell sintetike u ceni paklice duvana(?).
    Izbor mi se sveo(prema dostupnosti brendova Shell,Fuchs,Motul,Repsol) na:

    Motul 6100 Synergie + 10w40

    Trenutno vozim sa Repsol Elite TDI 50501 5W40

    Molim za misljenje,hvala unapred!


    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Shell često hvalim jer zaslužuje ali kod nas u Srbiji (bar) treba biti oprezan. Po ceni "paklice cigareta" ne može ni mineralno Shell ulje a kamoli sintetičko.
      Zato (do daljnjeg) mislim da je bolje kupvati Motul (makar bio za nijansu skuplji od konkurencije) ili Repsol ako se želi uštedeti nešto. Fuchs je takođe dobra kupovina.
      Mislim da već koristite dobro ulje, može i 6100 ali i X-cess 5W-40. kao i Repsol Multivalvulas 10W-40.
      Dakle ni sa jednim od 4 navedena nećete pogrešiti.
      I to je bitno. Ostalo je na vašim afinitetima i novčaniku (mada nikad za mazivo pare ne treba žaliti ... gorivo je skupo).
      Pozdrav!

      Избриши
  4. Naravno, više o samom sajmu na:
    http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2015/04/sajam-automobila-2015-utisci-noviteti.html
    Da, bili smo zajedno na sajmu ...

    ОдговориИзбриши
  5. Анониман30. мај 2015. 21:41

    Znaci, na Sajmu nista znacajno!
    A taman sam mislio da ce nas obradovati uvozom 15W-50 ulja...no, ako nema Shell-a, vozicemo Total 20W-50, koji se moze naci u NS po oko 600din litar.
    Meni ionako sledi zamena ulja za koji dan (cuveni jugo '90 presao je 9000km za 4 meseca, uglavnom opterecen, bez previse komplikacija)
    Cak se i propustanje na semeringu radilice (kome je delimicno doprineo i onaj OMV 15W-50...) ujednacilo, sto navodi na zakljucak da oni kondicioneri zaptivki iz Motula stvarno rade posao. Auto odlicno vuce (zasluga pripada i BRISK Silver svecicama - topla preporuka!), bregasta je u odlicnom stanju i sveukupno sam veoma zadovoljan Motulom. Ako ne nadjem Total, mozda i necu eksperimentisati sa onim Selenia Gas ulje i opet uzeti istog Motula i filter ulje koji Mass prodaje (Knecht/Mahle).
    Kako napreduje doktorat? :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Mišo,
      Molim Vas navedite koji kondicioneri zaptivki zbog drugih čitalaca (jeste lako pogoditi ali vaše je iskustvo). Filter Knecht/Mahle je sigurno dobar. Motul ... koji beše? (koji god da je (4000 15W-40?) sigurno je bolje rešenje od Selenia Gas, pa sad što je skuplje manje je bitno (za tolike km)).
      Doktorat u završnoj fazi (pohvaliću se već, ne bih unapred da pričam ... manje-više po planu, završetak u toku leta i predaja (najkasnije) do kraja avgusta, no videćemo).
      Pozdrav!

      Избриши
  6. Анониман31. мај 2015. 12:14

    Dobar dan Stevo! Moram sam da proverim koje ulje bese i u pravu ste, sipao sam Motul 4000 Motion 15W-40, koji trenutno kosta oko 2400din za kanticu od 4l - best buy, garantovano!
    Sto se tice kondicionera zaptivki, moram da preciziram - nisam dodavao nista posebno, tako da ono sto je u samom ulju je odradilo posao. Sta god da je, odlicno je! :)
    Mozda ipak ovu zamenu probam Total, ide leto, ali posle toga, ako nadjem kod Motula 15W-50 po pristupacnijoj ceni, ne menjam brend!
    U prethodnoj zameni sam koristio MANN filter (1000din u Kit-Komercu), a Knecht je kod Mass bio oko 780din.
    Kratak zakljucak - ko nema vremena da se seta po gradu trazeci ulje (...jer potrositi 250-300din gasa da bi se obisao recimo NS ubija svaku ustedu na ulju...), neka poruci sve sto mu treba od MASS-a i nece imati sekiracije!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Dobar savet.
      Uzgred, kao letnje ulje (pošto prelazite mnogo km) uzmite Total a od (pozne) jeseni možete i na 15W-40.
      Naravno 15W-50 bi bilo o.k. cele godine pa ne morate menjati vrstu ulja. Uzgred, Motul ima i 2000 MULTIGRADE 20W50, API SL/CF i ACEA A2/B2.
      Praktično idealno! (doduše verovatno je skuplje od 15W-40 ali ... šta je dobro ne menjaj, i bolje da se kvalitetnije ulje menja na više km nego lošije na manje, pa je i tu deo uštede).
      Pozdrav!

      Избриши
  7. Анониман02. јун 2015. 22:33

    Ovaj Motul deluje skoro savrseno za mog juga....:)
    Viscosity grade SAE J 300 20W-50
    Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.887
    Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 156.7 mm²/s
    Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 17.6 mm²/s
    Viscosity Index ASTM D2270 123
    Pour point ASTM D97 -24°C / -11°F
    Flash point ASTM D92 230°C / 446°F
    TBN ASTM D 2896 7.3 mg KOH/g

    Dobro, Total ima malo visi flash point (245 stepeni C), ali mi kantica od 4L Motula za 2800din deluje veoma interesantno! Ako ne nadjem Totala, druge opcije nema!
    (...i da ne ulazim koliko se ljudi izcudjava sto dajem preko 1500din za ulje za juga...niko od njih ne koristi auto koliko i ja!)

    I jos jedno interesantno iskustvo - negde na 5000km predjenih primetim da mi fali malo vise ulja, po sipci negde oko 1.25l. Pripisem to onom semeringu, dolijem litar Modrice SV 15w-40 (bilo u rezervi od ranije) i vozim dalje. Posle mesec dana (oko 7500 predjenih) proverim, opet fali oko litar. Vidim da je cep ventil-dekle ispustio deo toga (temeljno mastan motor, od gore ka dole...), ostalo verovatno semering. Zamenim cep i dolijem neku Inu 20W-..mislim 50, SF gradacija.
    Proverim juce ( 9150km predjenih) i konstatujem da mi se gubitak ulja smanjio - fali mozda 2-3 deci.
    Hm, cak i kad promenim semering, ovom motoru ce izgleda definitivno prijati 20W-50 ulje.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. 20W-50 definitivno (i ja sam na tome, leti; menjam 1,75 puta godišnje ulje ... sad u poslednje vreme, tačno dva puta).
      Motul je zaista izuzetno dobar a koliko koristite automobil cena je manje bitna (lako je onima što prelaze 5000km da se isčuđavaju).
      Total je takođe (više nego) o.k. pa šta vam bude lakše za kupovinu (mislim Total ako ne morate da ga tražite po gradu).
      Definitivno 20W-50 prija motoru, a 15W-40 ostavite za zimu.
      Pozdrav!

      Избриши
  8. Анониман04. јун 2015. 01:18

    Hvala na savetu!
    Prenosim utiske o tome kako je tekla nabavka ulja i eksploatacija, mozda bude korisno zn ekoga sa slicnim problemom.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nabavka Motula prošla uobičajno bez problema.
      Zamena, naprotiv.....spletom neočekivanih okolnosti, kasnio sam skoro 5000km sa zamenon i u međuvremenu vozio sa prethodno redovno dolivanim ulje ( prvo zbog semeringa radilice, posle zbog lošeg čepa ulja). Uglavnom, prešišao sam zamenu ulja koristeću u međuvremenu kompilaciju INA 20w-50 (neko SF, skoro bazno!), Optima 15w-40, Modriča gas 15w-40, pa neko Eco za gas 15w-40 i na kraju AVIA gas 15w-40 (piše da proizvodi Adeco...). Nisam baš oduševljen šta sam sve sipao (a za to vreme Motul me je čekao u radionici), ali nisam imao mogućnosti za zamenu semeringa. Međutim, nije ni bilo potrebe, jer je cirenje stalo na identičnom nivou, kao i ranije! Ali, kada sam konačno sipao Motul 20w-50, semering kao da je opet procureo, mada će pre biti da je značajno više ulja ispušteno kroz loš čep.
      Uglavnom, sada se vozim na Motul + Knecht filter (malo većih dimenzija nego prethodni Mann, čak im je i kataloški broj različit) i rekao bih da ulje prija motoru (odjednom ponovo lako pali na gas, mada to moguće da ima veze sa nečim drugim...)

      Избриши
    2. Interesantno.
      Teško je reći šta je 100% od navedenog ali je zanimljiva obzervacija. Mislim da će koristiti mnogim čitaocima.
      Pozdrav!

      Избриши
    3. Konacno se i Google izborio sa mojim novim identitetom :) Sve ostalo je isto, cak i "apsolventski" jugo 65, koji izgleda obozava Motul :)
      Jos jednu konstataciju iz ovog iskustva, baziranu na ne bas metodoloski tacnom istrazivanju - to AVIA GAS 15w-40 ulje (mislim da je SJ) se pokazalo kao najbolji "zapusac" dihtunga. Moguce da je realnije negde "17w-48", nego 15w-40. Mozda je zato i teze palio na gas...
      A i za oko 350-380din, sasvim je prihvatljivo za dolivanje u stare Zastave, kod manje zahtevnih potrosaca mozda i za zamenu.

      Избриши
    4. Ah, da je svet po Google-u ili Tesli ili SpaceX-u, bio bi mnogo bolje mesto ... ali šta je tu je, pamet je (još uvek, nadam se još kratko) jeftina a svetom vladaju (mnogo) manje pametni ...
      No da ne odlutamo od teme:
      Hvala za (podeljeno) iskustvo. Verovatno je to Avia ulje sasvim solidno (nešto viskoznije, moguće) a cena je sasvim prihvatljiva. Možda je malo i do viskoznosti (što dobro deluje kao "zapušač dihtunga") a možda i ima nešto više (od proseka/standarda) aditiva za "bubrenje" zaptivki.
      Osim toga, API SJ bi trebalo da bude (i) idealan nivo kvaliteta za Yugo (DMB motor). Naravno, uvek ima izuzetaka (OMV 15W-50, koje jeste bilo odlično u tom motoru ali je dovelo do curenja zaptivki, makar u jednom slučaju).
      Pozdrav!

      Избриши
    5. Mozda HAL 9000 i nije tako loš kao vrhunski vodja....:)
      Elem, da prenesem još jedno netipično iskustvo - prethodna dva dana sam prešao 450km (što autoputem, opterećen, pa jedno 45-minutno maltretiranje u prvoj pred naplatnom mali Požarevac, nekoliko puta žurba kroz Bg sa jednog na drugi kraj, sve po vrućini...). Do pre 2 nedelje se dešavalo da radna kazaljka termometra malo skoči, ali od kada sam sipao Motul 20W-50, radna temperatura ne prelazi normalnu! Čak ni prilikom čekanja pred naplatnom, temperatura se nije značajno podigla...a oko mene par njih je prokuvalo... Znači, jedina razlika je u ulju i bez obzira što sam veliki fan Motula, skoro ne mogu da verujem da to ulje bas toliko snižava unutrašnje trenje i odvodi deo temperature sa ključnih delova motora.
      OMV 15w-50 jeste bio dobar (dok mi nije "progrizao" semering radilice...), ali Motul 20W-50 je bolji, osetno, za korišćenje u DMB motoru, koji prelazi 2000-2500km mesečno, sa bar 200-300kg tereta.

      Избриши
    6. HAL 9000 bi sigurno bio bolji od svih političara (nije umeo da laže ... doduše to povlači "kvaku 22" jer kao takav ne bi mogao da postane ni predsednik M.Z. a kamoli nešto više :-)
      Da se vratimo na temu.
      Motul 20W-50 ... Evo (najverovatnije) IDEALNOG ulja za DMB motor! (naročito iznad -10°C i/ili za više od 100k km ... ovo drugo i ne mora ... ).
      Pri 2000-2500km mesečno i izvesnih (3-4) promena ulja u toku godine 20W nije od značaja (ne mora baš u periodu decembar-februar ... tad bi 15W-50 Motul mineralno bilo verovatno (po)najbolje).
      Eto jedne (velike) preporuke!
      Doduše ... nisam (baš) siguran da samo zbog ulja može toliko da motor bude 'ladan ... kako ste promenili samo ulje (sa druge strane) drugog objašnjenja (baš) i nema ...
      Moram da priznam da ne zvuči (potpuno) uverljivo ALI ne kažem da nije (morao bih i da probam ... uh! malo je nedostajalo da to i uradim ... premišljao sam se da uzmem (ili motociklistično mineralno 20W-50, 3000 ... ili neku mešavinu) pa na kraju nisam ...
      Uz dobro ponašanje sa drugim 20W-50 uljima (i ređim uključivanjem ventilatora, svakako) ne kažem da je nemoguće ali 45 min. na leru na cca. +30 ... zvuči kao "premija na lutriji".
      Javite šta se dalje dešava ... najbolje ulje ste našli, nemam šta (više) tu da kažem.
      Pozdrav!

      Избриши
    7. HAL bi verovatno pokazao više topline i razumevanja prema narodu kojim upravlja... :)
      Elem, delim vašu inženjersku skeptičnost u potpunosti!
      I meni lično cela priča oko (ne)podizanja temperature motora pod takvim uslovima deluje skroz neverovatno! :) (pogotovo što je u samom autu bio pakao!)
      A do pre 2-3 godine sam planirao da stavim na juga novi model hladnjaka, onaj veliki aluminijumski (imao sam ga na prethodnom jugu 55, iz 97.-e), jer mi se na ovoj 65-ici ventilator prečesto palio i dovoljno je bilo da se rebra hladnjaka tek naziru iznad vode i da odmah diže temperaturu.
      Svejedno, da samo ulje "razladi" motor, jeste za Riplija!
      ...a možda mi je termodavač na izdisaju!?! :) ( ovo već zvuči kao onaj vic sa Lalom i farmerkama....;) ... )

      Pošto je promenjen i filter (koji je upadljivo veći od prethodnog, oznaka OC 137/1), postoji mala verovatnoća da se strujanjem ulja kroz njega ono rashladi malo više nego sa onim manjim (znate da se kod Zastave filter ulja nalazi na skoro idealnom mestu za hladnjak ulja).

      Uglavnom, izgleda da Motulova estarska tehnologija daje neočekivane rezultate i vredi je preporučiti (pogotovo što je ulje veoma lako nabaviti!).
      Radoznalost mi ipak ne da mira, tako da možda probam onaj Total Quartz 20W-50 na proleće.
      Sledeću zamenu planiram sredinom decembra i možda se eksperimenta radi prebacim na neko 15W-40 ili možda taj Motul 15W-50

      Избриши
    8. Kao što rekoh, javaljajte dalje (šta se dešava).
      Ulje hladi motor i do (grubo rečeno) 30% pa nije isključeno da (uz "hladnjak ulja") to tako i deluje.
      Ipak, proverite vi termodavač ... za svaki slučaj.
      Al hladnjak je svakako bolje rešenje ali pitanje je iplati li se ... (eventualno polovan a "kao nov").
      U svakom slučaju, verujem da je 20W-50 mnogo bolje nego 15W-40 leti, i da je Motul sjajno ulje!
      Ostajemo u kontaktu, pozdrav!

      P.S.
      Što se Hal-a tiče ... prolupao bi on kod nas za jedan dan ako ne i brže ... ne pomaže ovde ni(kakva) (super)inteligencija ... možda samo živci kao sajle ... a i sa onim koga voliš moraš oštro (pa i da biješ) ... reče dreser pasa.
      Šalim se naravno ... politika je zanat ... hod po žici između zateži i popuštaj (štapa i šargarepe).
      Našu poziciju ne bi rešio ni StockFish, koji je (bar u šahu) pandan HAL-u (ovo povodom njegovih uspeha na CTEC-u šampionatu i predloga da bude predsednik ... USA ... tamo bi se već nekako i snašao).

      Избриши
    9. Dobre vesti - pronasao sam odlicnu radnju u BG, gde se moze naci Total Quartz 20W-50, litarsko pakovanje 530din, a kantice nije bilo, mada se moze poruciti ( to izadje nesto manje od 2000din)! Dakle, da li je mozda Total best buy za vlasnike punoletnih Zastava? Testiranje verovatno krece od decembra :)
      Mada, realnije bi bilo da ulje sa tako visokom tacnom kljucanja uzmem negde od proleca, pa za preko leta, da vidim kako se u slicnim uslovima ponasao kao neverovatni Motul 20W-50 :)
      P.S> kod nas bi HAL-u, kao i vecini dobrih ideja spolja, "pljunuli na kapislu / udarili ekser sa strane / podmetnuli neodimijumski magnet da pobrljavi",tj. na neki nacin ga sabotirali, tako da....mislim, sta reci...:)

      Избриши
    10. Za HAL-a ste potpuno u pravu.
      Za Total ... vredelo bi probati ali od proleća (zimi se nije dno 20W neće baš proslaviti). Zimi 15W-40/50 deluje ubedljivije. Inače cena Total-a je niska i svakako je veoma ozbiljan kandidat za "best buy" u konkretnom slučaju. Obavezno probajte pa javite rezultate.
      Pozdrav!

      Избриши
    11. Update - posetih danas majstora. Curenje ulja na semeringu sa menjačke strane najverovatnije ne postoji, nego se tu slivalo ulje koje je ispuštao čep i dihtung AC pumpe. Pri tome je puštala i benzin (..a vidim ja da mi nenormalno troši benzina...), koji je lepo spirao navedeno iscurelo ulje niz motor, preko kartera i na najniži deo - donji nosač motora! To je kao dobra vest...
      Loša je da je motor krenuo da troši ulje, a za otprilike 2 nedelje (1000-1200km u mom slučaju), znaću i koliko. Nadam se da će izdržati jos 20-25,000km, a onda ide u penziju.
      I u skladu sa tim neprijantim otkrićem, a i zima ide, treba odabrati adekvatno (gušće, mineralno) ulje...

      A Total 20W-50 testiramo kad otopli...hteo ne hteo, ređe od njega neću smeti sipati!

      U medjuvremenu, da vidimo šta vredi probati od 15W-40/50 ulja...
      1. Shell Hx5 15W-40 je 2200din
      2. Total Quartz 5000 15W-40 je 1665...
      3. Eneos 15W-40 Super plus je 1880...
      4. Motul Motion 4000 15W-40 je 2350...
      5. Motul 4100 15W-50 je 3400din, ali kantica je 5litara (može dobro doći za dolivanje i leti!). Mada plašim se da je za mog juga SL specifikacija malo preambiciozna...a i piše da je sintetičko.
      6. Wolf Guardtech 15W-40 je 2072din...
      Prema vašoj preporuci, a i da drugim čitaocima bloga prenesem iskustvo, moguće da ga nabavim za zamenu u decembru :)
      Imate još neku ideju za slično ulje koje niste uspeli da testirate, a interesuje vas kako se ponaša u intenzivnijoj eksploataciji?

      Избриши
    12. Sva navedena ulja su dobra.
      Iskreno, kako sva premašuju potrebe, najlogičnije je da kupite najjeftinije (Total).
      Uzgred, cena za Wolf mi je nešto visoka (da nije pakovanje od 5 lit. ?). Ako je to za 5 lit. onda košta lično koliko i Total ... pa izaberite koje Vam se više sviđa (taj Wolf ću i ja probati za mesec-dva, preko zime).
      Koje god da sipate, javite rezultate.
      Što se motora tiče, to je za DMB u jačoj eksploataciji više od proseka jer samo su u nekoliko serija bili motori (ne računajući one iz '70-tih) koji su mogli više od 120 hiljada km bez remonta.
      Čak znam i slučajeve iz "zlatnih godina" koji su prelazili tek 90k km (iz prve ruke, bliža rodbina).
      Naravno, bilo je slučajeva i sa preko 200k km ali su to izuzeci. Uz remonte ima motora i sa preko 300k km (a bez tek koliko na prste jedne ruke, dva (specifična) slučaja sam naveo i na blogu, ali je vrsta eksplatacije produžila trajanje bar 50% ako ne i dvostruko).
      Pozdrav!

      Избриши
    13. U pravu ste, to je pakovanje od 5 litara! :) Znači, ulje je povoljno, koliko sam skapirao rafinerija je u EU, bazna ulja odlična....šta više tražiti za DMB motor pred penzijom!?!? :)
      Uglavnom, preko zime testiramo Wolf-a ....

      Избриши
    14. Što više (istih) vozila, to bolje!
      Pozdrav!

      Избриши
    15. Update na 138,250km - što zbog muka sa dihtungom AC pumpe,što zbog drugih faktora, jugo mi je potrošio litar ulja na oko 2500 km (zli jezici bi rekli - Toyota standard za VVTI motore preko 1.6l ;)...).
      Kako u okolini nabrzaka ne nađoh ništa bolje, dolio sam MANNOL 15W-50 ( odlična cena, 410din), SG specifikacija, setivši se vaše preporuke. Ostaje da se vidi kako će se ova kompilacija 3/4 Motul 20W-50, 1/4 MANNOL 15W-50m ponašati...

      Избриши
    16. Nikako da dođem do daha ... zadnja dva dana sam bio na jednoj naučnoj konferenciji ... mada sam mogao u pauzama da pozovem Ragazzonija ...
      Mannol je upravo bilo najbliže i bolje rešenje od 15W-40. Za dolivanje će biti o.k.
      Pozdrav!

      Избриши
    17. Ma ima vremena :) Imam nešto slobodnog vremena ovih dana, pa ću se pozabaviti dimenzioniranjem filtera za ulje.
      Za sada sledeća zamena ostaje po planu - testiramo Wolf i filter originalnih dimenzija (Mahle OC 501 ili MANN W416)

      Избриши
    18. Poštovani Stevo, posle dužeg vremena, da kažem par reči i uputim koje pitanje.
      Čuveni jugo "mašina za testiranje ulja" sigurno gazi 142,800km, uglavnom na Mannol-u 15W-50 (toplo preporučujem kao best buy!) i čeka zamenu ulja(Wolf 15W-40) za koju nedelju.
      U međuvremenu, spletom čudnih okolnosti, kupio sam Toyotu Corollu 1.3 ,1990. god, sa klimom, od prvog vlasnika. Prešla 187,000km, rađena generalka pre par godina (malo nejasno zašto, najverovatnije popustio zupčasti od dosta stajanja). Uglavnom, stanje odlično! Plan je da ona preuzme posao, a juga lagano spremam za prodaju.
      I njoj sledi zamenja ulja i veoma velika dilema! Naime, originalna servisna uz vozilo spominje zamenu ulja na 5000km, negde čak na 2500km, neka literatura Tehničke knjige kaže 7500km, a tek sa gradacijama ulja je šou! Piše da može sve, u zavisnosti od temperature, od 5W-30 do 20W-50 (...što otprilike preporučuje i Motulov savetnik...)!!
      Jedini koristan podatak je tražena API specifikacija ulja SF, što bi značilo da mogu da sipam isto ulje i u Toyotu i u juga!
      Kako je auto uglavnom vožen na kraćim relacijama i dosta po gradu, planiram da joj "osvežim" motor sa nekim Motulovim estrima, za početak.
      Zbog tražen API SF, ne bi baš da idem na "zimskiju" varijantu 10W-40, nego na pravo mineralno 15w-40, recimo Motul 4000 (i cena mu je prihvatljiva).
      Da li se slažete sa odabirom?

      Избриши
    19. Poštovani g. Mišo,
      Mislim da je Motul 4000 odličan izbor za Toyota Corolla iz 1990.
      Zimi 15W-40 (ili eventualno 10W-40) a leti 15W-50 ili 20W-50. Ulja pre svega mineralna ili alternativno polu-sintetička. Npr. pominjani Mannol je dobar i za celu godinu. Dakle, isto što i u Yugo, ionako su vršnjaci (manje-više).
      Ulje menjajte na 6 meseci ili maksimalno 10 hiljada km (verovatno će biti manje) što je originalna preporuka proizvođača (5000km ili 3 meseca za teške uslove eksploatacije, pa bi 7500km bila neka srednja varijanta (puno grada ali inače ništa drugo)).
      Pozdrav!

      P.S.
      Mannol ulja su o.k. (trebalo bi i o njima da pišem a 15W-50 koje pominjete je vrlo dobro ulje za modele iz prve polovine 90-tih kao i veliki broj automobila (motora) iz 80-tih).

      Избриши
    20. Poštovani Stevo, hvala vam što ste razjasnili ovu uljnu zavrzlamu !
      Motul će biti prva zamena, a sledeća (prema mojom kilometraži, negde u aprilu, možda maju)verovatno Mannol 15W-50.
      Mislim da motor još nije zreo za onaj Motul multigrade 20w-50, niti Total quartz 20w-50.
      Jedva čekam članak u Mannol uljima!;)

      Избриши
  9. Doslo vreme za zamenu(golf2, 1,6d 90.god. sa 89000km),pa sam mislio da mu uzmem Motul turbolight 4100 10w40.Da li je to dobra ideja ili ima sta "bolje"? Unapred hvala,pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Dražene,
      Dobra ideja. Motul 6100 (10W-40) je bolje ali i (verovatno neopravdano) skuplje.
      Ako temperature ne prelaze -15 ili -18°C zimi, onda je 15W-50 4100 ili 6100 još bolja ideja.
      Ako se dva puta godišnje menja ulje (prelazi više od 7500km) onda bi moglo da se ide i na "letnje" i "zimsko" (recimo, 15W-50 i 10W-40 iz iste serije; šire gledano, leti 15/20W-50 a zimi10/15W-40).
      Iako 5W-50 i 10W-60 dolazi u obzir, ipak mi se čini da su mineralna ili maksimalno PS ulja bolje rešenje.
      Pozdrav!

      Избриши
  10. Pozdrav Stevo,
    Javljam ti se posle duzeg vremena, ponovo sa istim pitanjem.
    Promenio sam auto, kupio Reno scenic 2 2003 1.6b sa predjenih ali stvarnih 220000km, koje motorno ulje sipati, cenovno na srednju i visoku klasu pa ako imas vremena da mi das par predloga.
    Isto me zanima ulje u menjacu.
    Jos jednom pozdrav i svaka cast na ulozenom vremenu i trudu da pomognes nama laicima.
    Oliver iz Nisa

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Olivere,
      Praktično bilo koje 5W-40 ulje će biti o.k.
      Naravno, RN 0700/0710 je poželjno ali nije obavezno.
      Na primer:
      Total Quartz 9000, Motul X-cess, Shell Helix Ultra, Mobil 3000, LM Leichtlauf High Tech, Fuchs Titan GT1 ... bilo koji Elf 5W-40 (ne mora samo Evolution 900 SXR sa RN 0700/0710, standard je ionako iz 2007.).
      Za menjač (prosto): TransElf NFJ 75W-80.
      Pozdrav!

      Избриши
  11. Poštovani, imate li savet oko ulja za brodski motor DMB Rakovica, DM 450 M, dizel 10 KS?
    U knjižici je HD S3 SAE 30W za toplo vreme.
    Za kopču je "Ulje za automatske transmisije Fluid A (ATF)"
    Pošto više nema D2 goriva, sipam mu Evro dizel sa 1% dvotaktola.
    Ulje za motor sam do sada koristio Optima SAE 30. Pošto više nemam pouzdanog dobavljača, mislio sam da pređem na Nisotec, ako Vi nemate drugu preporuku.
    Motor je star oko 20 godina, ali izgleda "kao nov", kod mene je za 5 godina napravio oko 150 radnih sati.

    Hvala unapred, srdačan pozdrav, Slobodan Ivanović

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Slobodane,
      Da, bilo koje kvalitetno SAE 30 (nije W, može biti maksimalno 25W) dolazi u obzir.
      Nisotec ili FAM su sasvim o.k.
      Pri tome, nije neophodno koristiti ulja za brodske motore (Nisotec Marina XD ili FAM marine oil; oba u SAE 30 verziji) jer koristite gorivo sa niskim sadržajem sumpora (čak i GU 0.1 je takvo, u odnosu na namenu tih ulja a to je 1,5% ili do 1,8% (NIS, FAm) sumpora u gorivu).
      Dakle, obična SAE 30 ulja oba proizvođača (da ne idemo dalje) su o.k.
      Btw. umesto dvotaktola koristite NISOTEC DIESEL LUB kao dodatak gorivu (za mazivost).
      Što se tiče TASA (ATF A) takve fluide slobodno možete koristiti i od domaćih proizvođača, sasvim su o.k. a umerene cene.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Poštovani g. Stevo, hvala puno. Nisam znao da postoji DIESEL LUB. Valjda mu nije smetao evro dizel sa dvotaktolom.
      Imam još jednu dilemu, kakvu mešavinu da pravim za pomoćni vanbrodski dvotaktni motor Tohatsu 10 KS. Proizvođač je preporučio mešavinu od 4% za vreme razrađivanja, a kasnije 2%. Ima li potrebe da mu stavljam malo više ulja, i koje ulje - do sada sam kupovao Yamalub dvotaktol.
      Koji benzin preporučujete za mešavinu?
      Hvala puno, pozdrav!

      Избриши
    3. Gorivo sa 2T uljem je štetno na duže staze, mislim da nije strašno, ali svakako nije dobro.
      Uvek pogledajte uputstvo za motor, vrlo je specifično pa je teško reći (precizno).
      U principu, (ogromna) većina vanbrodskih 2T motora zahteva ulja sa NMMA TC-W3 standardom. To su ulja koja malo dime, i obično ispunjavaju (i) API TC. Malo su i "ekološka" što je za primenu (na vodi) značajno (koliko, toliko; zapravo bi biorazgradljivi estri bili idealni, ali je već ispunjenje zahteva zadovoljavajuće).
      Yamalube upravo i ima prethodno navedenu specifikaciju. U principu može bilo koje slično, npr. FAM Duotakt eko ili Kroon Atlantic 2T.
      Najbolju ilustaciju daje serija ulja istog proizvođača.
      Na primer Total ulja za 2T vanbrodske motore:
      1) Neptuna 2T Super Sport. Mineralno ulje sa ispunjenjem NMMA TC - W3, koje bi po umerenoj ceni bilo dobro rešenje.
      2) Viši nivo. Neptuna 2T Racing, sintetičko ulje. Ispunjava NMMA TC - W3 RL. Sigurno bolje ulje ali nije neophodno (najverovatnije). Vredi probati (posle prethodnog) pa zaključiti šta dalje.
      3) Najviši nivo. 100% sintetičko a uz to i biorazgradljivo: Neptuna 2T Bio Jet . Ispunjava sve kao i prethodno osim što je i biorazgradljivo pa time i pravo ekološko. E sad, cenu ne znam.
      U principu ste i sa mineralnim "mirne savesti" jer ste kupili ono koje zadovoljava min. ekološke a potpune tehničke zahteve.
      Ulja potražite kod Technolub-a.
      Ako proizvođač kaže 2% (1:50) ne vidim potrebu da "pojačavate" smešu.
      Eventualno kod mineralnog da idete do 2,5% (1:40) ali ne više od toga.
      Benzin. Pa ... i nema nekog izbora.
      Mislim da je standardni 95 bezolovni (Evro 5) sasvim o.k. Pogledajte uputstvo ... mislim da je 95 oktana sasvim o.k. ali ako se navodi 98 onda svakako treba razmisliti i o tome (ili mešavini 50-50 benzina od 95 i 100 oktana). Ako je min. npr. 92 ili 93 a preporučuje se 95 kao optimum, onda ništa više od toga.
      NAJVAŽNIJE: Napravljenu smešu (ako motor nema posebno ubrizgavanje ulja, što izgleda da nije slučaj) nemojte čuvati više od par nedelja jer progresivno gubi na kvalitetu. Dakle, napravite neposredno pre korišćenja.
      Pozdrav!

      Избриши