Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

уторак, 28. април 2015.

Ulje ili voda? Oil or water?


Ako Vam je 0W-20 više "voda" nego ulje, šta (tek) reći za SAE 0W-16.
Pisah o tome pre par godina pa ajd' da zajedno vidimo šta se tu dešava.
Ukupno je na svetu 5 API licenciranih ulja u ovoj gradaciji.
Tu su "stari poznanici" Sunoco i BP/Castrol (Magnatec Professional 0W-16) ali oba u svojim ograncima u Japanu (a do Japana daleko ...).
Evropljani su (izgleda oduvek) bili najveći konzervativci (u svemu i svačemu a naročito kod motornih ulja i gradacija kao što su 5W-50 što je u Evropi sve više "redak zver") pa nije ni čudo što poslednji istrčavaju na ovaj teren (još kad bi čekali na administraciju ... pojavili bi se 2025).
Srećom mala i srednja preduzeća su još uvek fleksibilni subjekti pa je tako pre svih (Total-a, BP/Aral/Castrol-a, Shella-a ...) ulje u 0W-16 na tržište izbacio Ravenol.

Dakle RAVENOL EFE SAE 0W-16 API SN je na tržištu (koliko pratim, verovatno već poprilično).
EFE je od Extra FE (Fuel Efficiency).

I da ne dužim dalje, na naslovnoj je strani (možda i nije tako staro) a imate celu brošuru čim kliknete na ikonicu tog ulja.

http://www.ravenol.de/home.html

(odmah u "izlogu")

Zaboravite 15W-40, 10W-60 i ostala "teška" ulja (čitaj, iskoristi dok ih (još) ima), budućnost je počela a kraja joj nema!

29 коментара:

  1. Interesantna tema.Ulje postaje univerzalna tema u našem, domaćem automobilizmu.Zamolio bih našeg stručnjaka Stevu da nam da svoj komentar na sve češću upotrebu jestivog ulja(zejtina) kao pogonskog goriva.Na jugu Srbije ga sve više koriste.Ekonomska kriza nadaleko menja navike naših vozača.Hvala i veliki pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani Dejane,
      Ne bih da ponavljam sve što sam već rekao. Ima dosta toga (od mene, kao "stalker") na poljoinfo forumu. U najkraćem:
      Zejtin (jestivo, suncokretovo ulje) NIJE kvalitetno gorivo. Nikako ne savetujem u CR motorima (uopšte novijim konstrukcijama). Možda (kod automobila) do Golfa I (II) i šlus. Kod traktora malo to "bolje" ide. Dugoročno nije dobro po motor (na poljo forumu je jedan od članova rekao da radi na sistemu koji bi uključio paljenje i gašenja na čistu naftu a između rad na zejtin ili mešavinu, što je već bolje).
      Ljudima to radi godinama ali to ne znači i veliki broj radnih sati (uglavnom ispod 1000) u većini slučajeva što nije baš (toliko) relevantno. Osim toga, jedno je kad nešto "može" a drugo je da li je to i dobro. Zimi je uglavnom (skroz) loše. Leti bi mešavina (ali više nafte, npr. 80% ili min. 60%) još i mogla da se koristi ALI ostaje poslovica "ko ne plati na mostu, platiće na ćupriji".
      Osim toga, motor mora da troši nešto više goriva (osim kod "vozikanja" gde viskoznost to smanjuje na "isto") jer jestivo ulje ne oslobađa isto energije po kg (doduše i nešto je veće sp. gustine ... zavisi u odnosu na šta, recimo ED) kao dizel gorivo, pa je pitanje može li se uštedeti (sad i možda nešto, dok je ED bio oko 135 čisto sumnjam).
      Kriza je kriza, ali ako se ne isplati (bilo šta, obrađivati zemlju, taksirati, upotrebljavati za lične potrebe) dizel, bolje ne koristiti (ili manje koristiti) automobil ili mašinu.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Ostaje i ono da smo mi kao narod skloni kratkoročnoj isplativosti (osim kad teramo "modu" kao kod npr. izolacije kuća) a ne gledamo (kao npr. Nemci) dugoročno (5 ili 10 god.).
      Kratkoročno se isplati a dugoročno (verovatno) ne.

      Избриши
  2. Postovani gospodine Stevo,
    pratim Vas blog duze vrijeme i izuzetno mi se svidja nacin na koji pisete. Vidim da imate strpljenja i da odgovorite na pitanja koja muce nas, vozace sa malo znanja i iskustva oko motornih ulja. Stoga, i ja bih imao par pitanja da Vam postavim kako biste mi pomogli da resim svoje dileme.
    Vozim Seat Ibiza-u 1.9 SDI 47 kw, 2002. godina, sa 171 500 km na satu. Posto nesto nemam poverenja u originalnost i kvalitet motornih ulja renomiranih proizvodjaca koja se prodaju kod mene u Bijeljini, u velikoj sam dilemi sta da radim. Ono sto je meni dostupno, a da je original, je ELF i eventualno Shell. Od zvanicnog, uvoznika Total za Srbiju sam dobio informaciju da je jedna firma iz mog grada ovlasteni uvoznik ELF-a za teritoriju BiH. Shell se prodaje po pojedinim prodavnicama, a pohvatao sam lanac distribucije i shvatio da su ti prodavci treca ruka. Ovlasteni uvoznik za Valvoline je TIMKO iz Brckog (sto je 30-ak km od mene), koji i stoji na deklaracijama , medjutim, na nalepnicama flasa koje su mi dosle pod ruku stoji Valtec iz Sarajeva kog nema na zvanicnom sajtu Valvoline-a pa sam sumnjicav i za to poreklo ulja. Stoga, obrni, okreno, izbor za sledecu zamenu bi pao na ELF Evolution 700 STI 10w40, ili eventialno na Total Quartz 7000 10w40. Sta mislite o navedenim uljima, sa akcentom na ELF jer mi je to prvi pik?

    Drugi set pitanja se odnosti na originalnost ulja. Pretpostavljam da ste dolazili u dodir sa motornim uljima renomiranih proizvodjaca koja su kupljena u inostranstvu. Da li te ambalaze imaju ispod cepa zastitnu foliju kao Optimina ulja, posto ja to ni na jednom ``jacem`` ulju kod nas nisam video?
    Unapred hvala na odgovorima.
    S` postovanjem,
    Milovan Nikolic

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Milovane,
      Trenutno sam u cajtnotu (nedostatku vremena) pa ću kratko (ali odgovoriti najbitnije).
      Elf ili Total (skeptici bi rekli isto ulje) je dobar izbor.
      Vrlo visok kvalitet po povoljnoj ceni. Sam izbor 10W-40 je za posebnu priču ali mislim da ostanete na tome. Ipak je motor više od 10 god. starosti. No, ne zaboravite da bi to trebalo da bude min. kvaliteta za Vaš motor. Dovoljno za zamenu na 15000km ali samo za mešovitu vožnju. Za više km u gradu, malo treba to skratiti (ali ne manje od 10 hiljada km).
      Za "mlađe" motore (i/ili sa manje km) verovatno je bolje koristiti 5W-40 (za našu klimatsku oblast, za severnije krajeve i 5W-30).
      Kako god, dobro ste se obezbedili da dođete do originala, tu nemam šta da dodam.
      Prvi pik je i vrlo dobar izbor.
      Drugi set pitanja je posebna priča ... hteo sam i tekst o tome, ALI moram da priznam da poslednje dve-tri godine (po tom pitanju) nisam u toku.
      Pop-up je na Zapadu za pakovanja od 4 ili 5 lit. obavezan za premium brendove (Total npr.), ali za litarska pakovanje ... Motul ima sigurno ... nisam siguran za ostale (ranije su uglavnom imali i to "easy open", kao sad Gazprom). Koliko se sećam (ako se dobro sećam) LM nije imao, Mobil (iz Turske) nije imao ...
      Nadam se da će čitaoci iz Zapadne Evrope pomoći po ovom pitanju.
      U svakom slučaju i da je original, bez zaštitne folije i pop-up zatvarača ("na izvlačenje") čak i za litarsko pakovanje, utisak je loš. Ponavljam, veća pakovanja sigurno moraju imati pop-up ili nešto tu nije u redu.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Аутор је уклонио коментар.

      Избриши
  3. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  4. Postovani gospodine Stevo,
    hvala na brzom odgovoru. Trudim se da svoj automobil cuvam onoliko koliko mogu i fizicki a i finansijski. Imam samo dve nedoumice u vezi sa Vasim odgovorom. Prva je u vezi sa gradacijom. U uputstvu za automobil, a i po informacijama iz ovlastenog servisa, u moj automobil ide ulje specifikacije VW 505.00 sto pomenuta ulja gradacije 10w40 ispunjavaju, jer nije rec o PD motorima
    motorima. Takodje, donja tacka tecnosti ulja ove gradacije je oko -23 stepena, stoga ne bi trebalo da imamo problema i u zimskim uslovima. Da li ste ciljali na odnos polusintetika-sintetika ili ne?
    Drugo pitanje se odnosi na interval zamene. Ja sam negde procitao da se polusintetika menja na 10 000 km, a Vi napisaste na 15 000 ili na 10 000 ako imam vise gradske voznje. Da li biste mogli malo to detaljnije da mi pojasnite?
    Hvala na opsirnom i uvek strucnom odgovoru!
    S' postovanjem,
    Milovan Nikolic

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Malo sam kritičan sa vremenom pa ću biti koncizan.
      Zabvboravite 5W-40, 10W-40 je dovoljno za vaš motor (naročito sad, posle 12 god. i 170k km i prethodno korišćenim istim). vW 505.01 nije obaveza (naravno) samo je mogućnosti jer ispunjava sve što i 505.00 i mnogo više.
      Naravno i viskoz. gradacija se pomera na 5W-40 što kod novih motora ne smeta ali (evetualno) može kod starijih.
      Tačka stinjavanja od -23°C je verovatno greška u teh. dok. jer 10w-40 imaju, po pravilu, -30 ili (eventualno) -33. Pumpabilnost je već tu negde kako ste naveli, uzima se da je -25 za 10W-xx, inače 5-6°C viša temp. od tačke stinjavanja.
      Ipak, za česte temperature između -20 i -25 traže prelaz na 5W-xx ulja, inače do -20 je o.k. (često startovanje pri temperaturama blizu ali ne i ispod).
      To je za klimatsku zonu (bivša Juga i okolina, veći deo) više nego dovoljno.
      Ulje se menja po savetu proizvođača, svejedno da li je PS ili sintetičko. Kod starijih motora to treba donekle skratiti pa zato onakav savet.
      Naravno, dostavna vozila (teški uslovi eksploatacije vozila), naročito po gradu, su poseban slučaj gde bi ulje trebalo menjati i ranije (7500km) svejedno da li PS ili sintetičko. Sintetička ulje ne produžavaju interval zamene, jedino što samo ona mogu da obezbede produžene intervale (preko 15000km) ali to samo ako tako dopušta proizvođač vozila.
      Pozdrav!

      Избриши
  5. Hvala, gospodine Stevo, sve mi je jasno sada! :)

    ОдговориИзбриши
  6. Анониман07. мај 2015. 12:14

    Poštovani g-dine Stevo, vidim da ste u velikoj oskudici sa vremenom, pa ako može samo kratka preporuka za mog prijatelja... Ako ne stignete, nema veze, probaćemo sami da izaberemo pravo ulje. Šta savetujete za mercedes S 350 TD godište 93 sa pređenih 220 kkm, ne vožen zadnje 3 godine, koristiće se mešovito? Najviše nas buni to što nije paljen jako dugo, pa da ne upropastimo nešto, npr zaptivke ili slično... Bitan je kvalitet, cena je sporedna... Ukoliko stignete super, a ako ne, svejedno hvala. S poštovanjem, Miško N.Beograd

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Miško,
      Počeo bih sa 15W-50 ili 15W-40 (PS ili mineralnim u oba slučaja ... manje-više svejedno). MB 229.1 bih uzeo kao obavezno (iako strogo gledavši je izašlo nešto posle toga), ali većina (modernih) 15W-40 (API SL/CF) i sva PS ulja to imaju ispunjeno.
      Dakle, PS 15W-50 ima Motul (dva ulja), Total, Texaco, Petronas ... ima ih još ali ova je (čak) lako naći kod nas.
      Možete nastaviti istim i zimi (do -15) ali bi idelano bilo kombinovati sa 10W-40 (istog proizvođača iz iste serije).
      Ulje menjajte na 10.000km (za novije motore je propisano 12.500km) a prvi put zamenite malo ranije (npr. 7500km).
      Valjda stigoh ... hvala što čitate i imate visoko mišljenje o blogu ... nadam se da ću imati malo više vremena uskoro (od jeseni verovatno ali valjda i ranije). Ovoliko vremena (desetak min.) ću naći uvek (možda ne baš isti dan, i dalje ne kucam brzo pri korišćenju telefona a nisam uvek pri (odgovarajućem) "fiksnom" (comp-u) ... još uvek su to "super-kompjuteri" za telefone.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Анониман07. мај 2015. 23:00

      Hvala puno. Kao i svaki Vaš savet i ovaj će biti praktično primenjen, još koliko za vikend. S poštovanjem, Miško N.Beograd

      Избриши
  7. Анониман12. мај 2015. 01:23

    Pozdrav Steva, piso si prije 6 godina o mjesanju ulja raznih proizvodaca.Ali nigdje nisam naso u tekstu da li se smije mjesati castrol magnatec 10w40 polusinteticko sa ina delta sint 10w40 sintetickim.
    Ovo pitam jer mi auto trosi litru ulja na 800 kilometara,pa samo dolivam ulje.Preso sam na inu jer je jeftinija od kastrola jer ce i onako sve izaci na auspuh :)

    Posto mjesecno potrosim oko 2-3 litre ulja.Ulje nije crne boje,vise tamo smeđe.Jel onda mogu da ga nikako ne mjenjam.Nego samo nakon 10.000 kilometara prmjenim filter ulja.Jer mi je glupo mjenjati skoro pa novo ulje jer ga stalno dolivam.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      U pravu ste da nema eksplicitno (direktno) navedeno što bi rešilo Vaš slučaj, ali indirektno jeste.
      No, da bi bilo sasvim jasno:
      Sva 10W-40 ulja (u novije vreme, poslednjih 10-tak god.) su među sobom mešljiva (većina je API SL/CF i ACEA A3/B4, everntualno SM ili SN).
      INA Delta Sint zapravno NIJE sintetičko ulje već PS (ranije klasično PS ulje, a sada verovatno čisto HC osnove ali u celosti) ali ne zaostaje za Castrol-om u pogledu kvaliteta, verovatno i malo prednjači (ispunjava veće zahteve). Uz nižu cenu, naravno da je bolje koristiti, ali se svakako ulja mogu mešati, u slučaju da do jednog trenutno ne možete doći.
      Vaša dilema da li menjati ulje (uz okolnosti) jeste prirodna, ali odgovor je (zapravo) DA!
      Strože gledano na istom broju km na kome se ulje inače menja što se uklapa sa promenom filtera (njegovim vekom trajanja). Eventualno i duže, najviše na dve zamene filtera (onda filter menjajte malo ranije, na 2/3 ili 3/4 predviđenog intervala).
      LIči da je bacanje para ali:
      1) Trošak je tek koliko za par hiljada km jer će ionako novo ulje za toliko biti "izduvano".
      2) Novo ulje će motor makar malo manje trošiti.
      3) Zadnje ali ne i po značaju (zapravo obratno), ako ulje ne menjate uvek vam je "tamno" a nikada "kao novo" (svetlo), što znači da stalno vrtite u motoru određenu količinu taloga (suspendovanog), koksa i "kiseline" (od izduvnih gasova) i drugih štetnih primesa. S vremena na vreme, to treba izbaciti iz motora. Zvuči kao nepotrebno jer se neće koristiti još dugi niz godina ali tako ćete mu produžiti životni vek (koliko-toliko) i smaniti troškove reparacije (ako se za to uopšte odlučite).
      Pozdrav!

      Избриши
  8. Анониман12. мај 2015. 09:14

    Postovani g. Steva,

    Mogu li u Fiat stila JTD 85kW da sipam Aral Hightronic 5w40 buduci da mi mnogi kazu da je to ulje za VW? S druge strane prodavac kaze da je sigurno bolje od selenije koju sam do sad sipao,a jos je i osjetno jeftinije i da moze...Vase misljenje o Aral ulju? Puno Vam hvala! Srdacan pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Prodavac je prilično u pravu, mada je teško (direktno) porediti ulja različitog tipa, jer je ovo ACEA C3 ulje a Selenia (verovatno WR) tek ACEA B4. Naravno i pored svega prednost je za Aral (u svim segmentima). Ako smo već kod Aral ulja, možete koristiti i Aral HIghtronic M 5W-40 ... čak bih to ulje uzeo kao prvi izbor, mada je manje bitno.
      Pozdrav!

      Избриши
  9. Анониман15. мај 2015. 22:39

    Postovani,
    Molim Vas za savet,
    Peugeot 308 1.4 70kw.
    Dva renomirana servisa tvrde da je motor potpuno ispravan ali potrosnj ulja je jednostavno prevelika (oko i preko jednog litra na hiljadu kilometara). Plavog dima karakteristicnog za potrosnju ulja uopste nema. Auto je u voznji skroz OK. Nigde ulje ne kaplje i ne vlazi. Motor je suv i vizuelno cist. Jednostavno ne znam gde se gubi ulje. Koje ulje da probam pre otvaranja motora? Fabricka reporuka su 30-ice. Probao sam sinteticka 5w40 a potrosnja se nije smanjila.
    Necu da se potpisem, mozda prodam auto.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Potrošnja koju navodite je potpuno nenormalna.
      Istina, postoji par (dizel) motora gde je litar na 1000km zaista normalno ili makar uobičajeno (mada je to praktično greška u konstrukciji jer odnos ulje: gorivo dostiže 1:60 ili tako nešto što je na nivou 2T motora).
      Teško je meni reći bilo šta što dva renomirana servisa nisu videla na licu mesta. Verovatno da je blok motora porozan ili tako nešto, inače bi bilo nemoguće da se nikako ne primeti potrošnja (i onda bi se bar malo moglo videti na izduvu).
      Iskreno, motor je možda o.k. (trenutno) ALI se u takav ne bih baš uzdao u dužem vremenskom intevalu. Ako servisi tvrde da je motor "potpuno ispravan" i ako postoji mogućnost za to, prodajte njima (ko ne bi kupio takav), makar pri prodaji izgubili 10 ili 20%. Znaju za problem, tj. tvrde da problema nema pa, zašto da ne.
      U svakom slučaju uzmite potvrdu (napismeno) za to što tvrde ako ga budete prodavali. Doduše postoji "kvaka 22" ako spomenete potrošnju ulja ni Peugeot (fabrika) Vam neće pomoći (potvrdom) ... da prećutite skroz ponašanje ... nije baš fer, ali će potvrda (ili "potvrda") da Vas spasi (bar malo).
      Od poštenja nema baš koristi a i da li je nepoštenje ili je samo strah od nedovoljnog poznavanja činjenica, pitanje je.
      Možda je dobro i zadržati automobil ALI on svakako nije praktičan za duže relacije (do mora bar jednom morate stati da dolijete pola litar ulja).
      Osim toga i košta ... šta kad za par godina ne bude baš "potpuno" ispravan, koliko će trošiti? DVa litara? Ili možda tri na 1000km? Na rezervoar goriva 2-3 puta dolivati ulje, to bi tek bilo potpuno nenormalno.
      U svakom slučaju ne bih baš žurio sa odlukom (nije stvar dana) jer motor u vožnji ne pokazuje loše znake (vuče i ne troši više goriva od normalnog), pa odluku možete odložiti do jeseni ili za sledeću godinu.
      Ukoliko je ova pojava stabilna, onda tek nije nikakva hića (ipak ostaje nepraktičnost i skupoća održavanje istog).
      Ako je automobil u garanciji, trebate biti uporniji (iako je teško išta postići ukoliko Peugeot tvrdi da je sve do 1 lit. na 1000km normalno).
      Navodi o 4, 6 ili 8 dl / 1000km kao normalni, su više ograđivanje proizvođača u smislu da u nekim situacijama može da bude i toliko (stalno nikako), pa bi imali previše reklamacija za zamenu (možda). Nadam se da sam pomogao.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Анониман18. мај 2015. 18:27

      Hvala na odgovoru.
      Ja sam ga kupio polovnog. Garancije nema.
      Koje bi ste mi ulje 5w40 ili mozda 5w50 low saps sa sto vecim hths preporucili da probam par hiljada kolimetara. Smatram da nista nece da mu bude od vece viskoznosti. Uostalom , kako startuje zimi i kako radi prvih 5minuta?
      Inace, potrosnja ulja je takva od pocetka kada sam ga kupio. Razlika je samo sto je pri prvom merenju to kod mene izazvalo sok, a kasnije sam se pomirio sa sudbinom. Uvek trosi oko jednog litra i ne povecava. Ni na svecicama nema tragova sagorevanja ulja. Sve je cisto.

      Избриши
    3. Poštovani,
      Nije nemoguće da je motor dobar (takav od početka) i u solidnom stanju. Ipak, ovo je makar nepraktično a i košta (pa skoro kao povećana potrošnja goriva za litar na sto km).
      Viskoznija 5W-xx ulja su svakako nešto što treba probati ali nisam siguran da će pomoći (najverovatnije ne). Ipak, vredi probati. Najbolje 5W-50 ali tu je problem što njih nema u Low SAPS ili Mid SAPS varijantama. Ostaje vam neko od 5W-40 ulja sa C3 ili C4. Neće škoditi motoru a da li će pomoći ... verovatno ne.
      Pozdrav!

      Избриши
    4. Анониман19. мај 2015. 16:29

      Vec sam probao 5w40 C3 ulja, ali samo za dolivanje u 5w30 (mada je posle vise kilometara ono postalo "vecinsko").
      Ako ostvarim znacajniju razliku u potrosnji, javicu. Ako ne - onda nista.
      U svakom slucaja Vama hvala.

      Избриши
  10. Zahvaljujem za ("jubilarnu") 222. registraciju!
    Najnoviji član je "Ketty" sa lepom porodičnom fotografijom (iako se samo nazire zbog veličine).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  11. Poštovani Steva, mnogo mi se svidja ovaj blog , prije svega zato što radim sa uljima i mnogo se može naučiti na ovom blogu.Voleo bih kada bih napisao neki clanak o Valvolinu , njegovim uljima , stanju na evropskom tržištu.Mi u Bosni smo jedini distributeri i napredujemo iz mjeseca u mjesec, mnogo smo zadovoljni uljima i politikom Valvolina da samo može jedan biti distributer osim u najvećim evropskim zemljama kao na primer Njemačkom.Jedini smo od većih brendova koji imaju takvu politiku da bude samo jedan distributer i to nam je velika prednost u odnosu na druge, sve ide preko nas i kontrolišemo tržište .Ne dozvoljavamo da se više falš desi kao prije.Reorganizacija u Valvolinu je dala dobre rezultate i Valvolinu napreduje polako ali sigurno.U Bosni mnogo dobro napreduje.Još nešta bih mnogo voleo a to je da nekad odemo na kafu i da se upoznamo , pošto sam često u Beogradu .Voleo bih se lično upoznati sa nekom ko toliko dobro poznaje motorna ulja.Ako vec nemadnes vremena barem clanak o Valvinu bih voleo .Mislim da je to Valvoline zasluzio.Sve je od njega pocelo i ima najveću tradiciju.Moj mejl je velj7@hotmail.com pa možeš poslati broj telefona na njega ako pristaneš da se nekad vidimo .Veliki pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani gospodine,
      Hvala na lepim rečima. Javiću Vam se čim malo dođem do daha (recimo sledeće dve nedelje sigurno ne). U Bgd.-u sam često ali uvek u trku ... nekako ćemo se već videti.
      Bilo je malo o Valvoline-u daleke 2009. ALI svakako ne dovoljno. Dobar predlog ... da ne obećavam pa ne ispunim ali bi u novembru mogao jedan tekst o Val. da bude (kad već nije ranije, a i sami ste rekli da je bilo problema u distribuciji na ovim prostorima pa je bilo nezahvalno hvaliti ih). Slažem se da su se stvari popravile i da se sada zna gde se kupuje Valvoline, a sam brend je svakako u TOP 10 (pre svega kvalitetom i više njim, ali i količinama prodatog ulja). Valvoline je pod Ashland-om čije proizvode koristim u naučne svrhe (pored "stadardnih" Merck-a i Sigma-Aldrich-a) i veoma sam zadovoljan kvalitetom.
      Svakako da brend ima najdužu (neprekidnu) tradiciju od velikih imena i svakako da zaslužuje (seriju) tekstova. Kvalitet je naravno na visokom nivou i svakako da preporučjem proizvode ove kompanije (baš je bilo skoro na poljoinfo-u o Premium Blue ulju).
      Pozdrav!

      Избриши
  12. Jedan komentar na Tesla motore i moguci kraj sus motora i motornih ulja. Naime, Rusi su 2011 objavili da nafta uopste nije fosilnog porijekla, vec da izvire u prakticno neogranicenim kolicinama, ali da joj je geneza nepoznata. Mediji plase ljude "presusivanjem" izvora nafte, a sta se u stvari desava - eksploatacija nafte iz zemljine utrobe je uvijek brza, nego sto nafta nadolazi, tako da se desava da pumpe zaista u jednom momentu povuku zrak i izvoriste se smatra iscrpljenim. Medjutim, poslije odredjenog perioda 3-5 godina), nafta se upravo pojavi na istom tom mjestu, u istoj kolicini, kao kad je i pronadjena na tom mjestu, tako da predstavlja uslovno receno neograniceni resurs. Nekako u isto vrijeme je u javnost dosla gotovo istovjetna tvrdnja sada vec pokojnog tadasnjeg direktora Exxon Mobil - a, i to neposredno pred smrt... E sad sta je istina, da li "zvanicna verzija" (a zivot me je naucio da zvanicnim verzijama ne treba previse vjerovati) ili ova dva izvora informacija, to prepustam intuiciji svakog od nas. Pozzzz!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala g. Milane.
      Uvek je dobro čuti i pročitati komentar starog člana.
      Ima raznih teorija o poreklu nafte (naročito da nisu od dinosaurusa) i genezi pa čak i kako navodite kao o uslovno obnovljivom izvoru.
      Iskreno, ne verujem u to (bar dokaza za sada nema, a i sumnjam da će biti takvih), ali je činjenica da nafte ima više nego što se mislilo ranije (ne samo novi izvori, nego i nove tehnologije za veće iskorišćenje starih). Malo je i spinovanje jer su osetili da im je kraj blizu (makar i u XXII veku) ...
      Više je do toga kada će naftaši izgubiti primat a manje do kada će biti nafte (verovatno i većim delom XXII veka).
      Ipak, bio bih srećan da se više koristi kao sirovina za hemijske sinteze (mada je nama hem. to manje bitno, može i prirodni gas, ugalj ... biomasa) nego gorivo. Ovako ili onako, nafta je kao gorivo "nezdrava". Manje je bitno koliko je obnovljiv izvor od toga koliki uticaj ima na zagađenje (... uključujući i politiku).
      Pozzzz !!!

      Избриши
  13. Анониман03. мај 2018. 17:33

    Poštovani koje ulje preporučujete za Opel Astru g 1.6 16 v benzin 2002 godina ecotec sa predzenih 225045 km i koja po prirodi troskari ulje cc 200-250ml na 1000 km. L. Č

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Standardno rešenje za ovaj slučaj su 5W50 ulja. Kao jeftinija alternativa 10W40.
      Brend prema sopstvenim afinitetima.
      Pozdrav!

      Избриши