New hope? Or (just) afterlife?
Pažnju na
RNB (Galax brend) mi je skrenuo jedan od čitalaca koji je pitao za ova ulja.
Iskreno, više meseci, verovatno i više od godinu dana, nisam posećivao sajt
RNB-a (poslednji put sigurno, najverovatnije prilikom pitanja na poljoinfo
forumu u vezi hidrauličnog ulja, mada je to bilo još ranije). Nisam mnogo ni
pratio događanja oko pokušaja prodaje ove kompanije, znao sam da prva nije
uspela i ništa više.
Kompanija
je („izlistana“) na beogradskoj berzi ali sa „zakucanom“ vrednošću akcija (i to
od 2008.). Ako sam dobro razumeo još njime upravlja agencija za privatizaciju
uz nešto prodatog kapitala ... no to je (sad) manje bitno.
Ja ću se
fokusirati na proizvode i sajt, a sudbina ovog uglednog preduzeća ostaje
neizvesna ... NIS je jednostavno isuviše velik i jak da bi RNB mogao da opstane
samostalno, čak i da je ostala (kao što nije) unutar istog, opet bi imala tek
25% iskorišćenih kapaciteta (i to uz rad u jednoj smeni).
Dakle,
teško je uposliti ovog giganta, i odatle svi problemi (uz verovatno neke
zaostale obaveze i slično). Iskreno se nadam opstanku u makar smanjenom obimu,
i sa žaljenjem moram da primetim da bi RETKO GDE
(da ne kažem NIGDE) na svetu (belom) dozvolili da se ugasi tradicija koja seže
u 1934. (dakle više od 80 godina). Sam brend Galax je mlađi ali je i on
dovoljno na tržištu da ga treba preuzeti (ovako ili onako). Sad, kada većina
proizvođača maziva (preko 90%) potiče (računajući i posredno) tek od posle II
svetskog rata, ovo je nešto čime bi se mnogi ponosili no ostaje i to da su
glavni pogoni dimenzionisani za staru Jugu (pa još i preko) i da je to sada
potpuno nerealno (kao što već rekoh, čak i da je ostalo unutar NIS-a).
Kao i u
prvom tekstu
od pre
(skoro) punih 8 godina, ne mogu a da ne primetim da RNB opet (!!) ima najbolji
sajt, računajući proizvođače maziva u Srbiji. Ovo je naročito veliki uspeh ukoliko
se ima u vidu kojim resursima raspolaže NIS, koji ima pristojan sajt ali koji
niti je u trendu, niti je posebno originalan, jednostavno „pršti“ od
prosečnosti (doduše, bolji od kineskih kompanija o kojima sam skoro pisao,
nešto kao moderan i vrhunski koroprativni sajt od pre 10-tak godina ... kao
solidan od pre 5-6).
Dobro, mogu
da razumem da NIS ima druge prioritete (uz ipak skromne rezultate u smislu
osvajanja tržišta s obzirom na poziciju, 20-tak % tržišta Srbije, nije nešto
čime bih se hvalio (već bi se pokrio duplim jorganom preko glave), no ima i za
to razloga (zašto nije više). Čak je to i manji problem koliko se to postiže „na
mišiće“ (bez jakih akcija sa (praktično) damping cenama to bi bilo tek na nešto
više od polovine postignutog (i to u najboljem slučaju)).
No, NIS
nema problem sa tim, ide mu sasvim dobro, uz gigantskog G-ja iza sebe, i
primarnim aktivnostima u vezi sa eksploatacijom nafte i gasa, kao i
distribucijom goriva (ne računajući maloprodaju, koja je i onako tipa franšize,
sa radnom snagom koja nije zaposlena tamo (te posledično slabije plaćena)).
Mislim, to je o.k. ipak živimo u XXI veku a niti je G to izmislio niti bi se
bilo ko drugi nećkao uz uslove koje ima (latentan monopol na tržištu).
Ipak, ne
mogu a da ne primetim da makar što se dizajna sajta tiče, više od novca znači
ideja, a ovde je ona minimalistička uz veoma efektne rezultate.
Btw, FAM ima fin sajt, pregledan i detaljan ali još
par godina iza NiS-a.
RNB me je
prijatno iznenadio jednostavnim konceptom (u duhu prethodnog sajta) i
modernošću. Ništa naročito (nije ni mnogo koštalo, možda je i neko od
zaposlenih (od 125 preostalih) to uradio) ali veoma dobro. Dakle, jednostavan „android“
koncept, bez kukija (ako se dobro sećam), bez flash player-a i sličnog ...
svuda stižeta sa dva-tri klika (doduše NIS je tu takođe sličan), glavni meni
uvek na ekranu. Dobro, dosta o tome, manje je bitno, ali nisam mogao a da se ne
osvrnem (još samo da dodam da ovakav kakav je, ima sličnu koncepciju Shell
državnih (regionalnih) sajtova, bez kopiranja, a biti u nivou Shell nacionale
može biti samo pohvalno za kompaniju koja više nije gigant već samo srednje
velika).
Naravno: nisam zaboravio nedostatak „oil assistent-a
ili makar tabele ekvivalenata sa mejdžorsima. Ova kritika ostaje ali je
nerealno očekivati njeno ispunjenje ... NIS je tu naravno na nivou („nacionale“)
iako ne koristi standardne baze podataka i način rada ... dobro, em je
jeftinije em originalnije, ali njihov „asistent“ nije baš na nivou (Gazde, ako
ništa drugo, jedan od boljih svetskih; korišćenje resursa centrale ostaje
opcija, no ko zna kakvi su već tamo odnosi, pa ovo nije čak ni ozbiljna
primedba (sugestija) ... iako ostaje da bi „promena brenda“ na „asistentu“
centrale bila NAJOZBILJNIJA opcija (makar za korisnike)).
Pre glavnog
(promene/novine u proizvodnom programu maziva za putnička vozila) samo još da
napomenem:
1) Laboratorija
je otvorenija (nego ikad) za rad sa trećim licima, akreditovana za mnoge
metode, tako da kome treba analiza (bez veze, nego da plati) prvo može poći od
njih.
2) Usluge
zbrinjavanja zauljane ambalaže i prerada otpandih ulja je takođe nešto što RNB
može da uradi jako kvalitetno i u velikim količinama. Kao i pre (skoro)
deceniju ne mogu a da ne pomenem da su kapaciteti toliki da bi postrojenja
mogla da budu (ili su mogla da budu) i regionalni centar (za sve severnije od
Grčke gde se zna ko je „gazda“ (LPC Hellas, vlasnik brenda Cyclon).
ŠTA SE PROMENILO OD 2009. (U ASORTIMANU)?
1) Galax
Syntec SAE 5W−30
Tada
(2009.) sam o njemu pisao:
„Najmodernije
i verovatno najkvalitetnije ulje iz Galax produkcije.“
Ono prvo
više NE važi ali se drugo može prevesti u „jedno od najkvalitetnijih“.
U svakom
slučaju u osnovi je isto, samo je (verovatno) promenjen paket aditiva te je sad
mnogo modernije, iako ostaje (u osnovi) MB 229.5 ulje (nivoa kvaliteta ovog
prestižnog approval-a).
Zadovoljava
specifikacije: API SN/SM/SL/CF; ACEA A3/B4-08; A3/B4-10; A5/B5-08; A5/B5-10; MB
229.3/229.5; BMW LL-01; VW 502 00/505 00; OPEL GM LL-B-025 A/B.
Praktično
SVE što Vam treba a nije ACEA C# ... za automobil proizveden do 2011. (moram da
primetim da ipak nije po ACEA 2012, i još manje 2016, ma kako male razlike tu
bile). Naravno, komercijalno se i ne očekuje da Vam za vozila od 2012. pa na
dalje treba nešto drugo što nije C1 do C4 po ACEA.
Ranije je
imalo TBN od 10,5 a sada 9,5 ... nije neka razlika ... posledica modernizacije.
Uz kvalitetnija goriva (sa manje sumpora) to je praktično identično.
Noack
isparljivost je sada 9% a bila je 7% ... to jeste značajno lošije, no nisam
siguran da je onih 7% bilo realno. Kako god, sve ispod 10% je vrlo dobar
rezultat i u nivou najjačih brendova današnjice (npr. Liqui Moly ulja u 5W-30 i
5W-40 imaju tu negde).
Tačka
stinjavanja je -36 °C u odnosu na -40 što je (verovatno) samo realnije dat
podatak.
Ostalo je
(manje-više) isto.
Ostala ulja koja sam već opisivao neće biti komparativno
prikazani, ovde sam napravio izuzetak, ostala su još sličnija (ili identična)
istoimenim iz 2009.
2) Galax
Racing Plus
Proizvodi
se u dve viskozne gradacije: 5W-30 i 5W-40.
Dakle, ovo
je dopuna „starog dobrog“ Racing-a.
Zadovoljava
specifikacije: API SN/SM/SL/CF; ACEA C3-12; MB 229.51/229.52; VW 502 00/505 01;
PORSCHE A40; BMW LL-04; GM/OPEL Dexos 2; FIAT 9.555-S2
Impozantno
... naravno MB 229.52 ne ide uz 5W-40 (ne navodi se ni u PDS-u).
O.K. nećete
baš (ni 5W-30) koristiti za MB 229.52 ali je lepo videti ispunjenje zahteva,
makar uz izostanak istog (iz finansijskih razloga). Ovo bih ulje pre svega
tretirao kao Dexos2 za starija (Opel) vozila (koje ne zahtevaju striktno Dexos2
već LL-A i LL-B), kao i za Fiat 9.55535-S2 i VW 502* zahteve (pre svega 5W40 za
oba prethodna) te opšti nivo kvaliteta ACEA C3 (2012?).
*Za 505.00 i 505.01 postoje (i) posebna ulja.
Karakteristike
su prosečne za specifikacije koje ispunjava ... što je više nego dobro.
3) GALAX
TDI 505 01
Koliko se
sećam, ranije je bilo samo 505 ulje, sada i 505.01 (TDI).
Zadovoljava
specifikacije: API SN/CF; ACEA
C3-12; MB 229.51; BMW LL-04; VW 502 00/505 01; PORSCHE A40
Nije „klasično“
(čisto) VW 505.01 ulje, već je ACEA C3 tipa ... veoma slično prethodnom (možda
i identičnom ... po „ugledu“ na Mejdžorse).
Postoji
nedoslednost u navođenju tačke stinjavanja (pominju se -27 i -30 dok bi za
5W-40 ulje trebalo da je -36 °C), a tek 6500 na -40 cel. se (verovatno) odnosi
(tek) na -30.
4) Galax
TAXI
Klasično PS
ulje. Ovo je više za taxi-je benzince (sa TNG-om što se skoro podrazumeva mada
nije 100%), i starije dizele (nema ACEA B4 već ispunjava tek ACEA A3/B3-04).
Hmmm ... za „TAXI“ bi ACEA A3/B4-04 ili A3/B4-08 bilo mnogo pogodnije. Ovako je
više 10W-40 verzija GAS ulja.
5) GALAX
SYNTEC Low SAPS
Postoji (opet?)
5W-30 i 5W-40 verzija ... 5W-40 je verovatno isto što i 2) i 3) u istoj visk. gradaciji
(ja bih sigurno to tako uradio ... mejdžorsi odavno rade ... pogađate da li bi
i jedan srednje veliki proizvođač mogao ovome da „odoil“).
5W-30 je
tipično VW 504/507 ulje. Prosečno za kategoriju (znači visokog kvaliteta).
6) GALAX
Low SAPS SUPERIOR
Najveća
(najvažnija) novina u asortimanu.
Postoji
samo u 5W-30 (kako mu i priliči).
Zadovoljava
specifikacije: API SN/CF; ACEA C1/C2/C3/C4-12; A5/B5; JAGUAR LAND ROVER ST
JLR.03.5005
Ovo je
(zapravo) SJAJNO. Naravno, nije moguće istovremeno ispuniti sve od C1 do C4,
naročito ne kada je ACEA 2012 u pitanju, ali bi ovo uslovno moglo da se
prihvati (na nivou 2004 i ako se zanemare razlike u HTHS vrednostima).
Na žalost,
teško je reći da li je ovo High HTHS ili Low HTHS i time da li je primarno ACEA
C4 ili C1 (u PDS-u se pominje C3-12 što nije precizno (tačno) jer sulf. pepela ima
(tek) 0,5%).
Pretpostavljam
da je ovo ACEA C4 ulje, koje uz veći HTHS zadovoljava i C1 (što je slično C2/C3
odnosu). Osim nižeg nivoa sulf. pepela C4 ulja su zapravo C4/C3 tako da ostaje
još C2 koje je takođe posredno zadovoljeno. Dobar posao, no malo nepreciznosti
u teh. dokumentaciji kvari prvi (odličan) utisak.
Dakle, ovo
ulje tretirajte kao C1 do C4 za vozila do 2007. (kao ACEA iz 2004), a za kasnije pre svega kao C4 i C1 (za vozila
sa mnogo pređenih km gde je veća HTHS vrednost važnija od manje potrošnje
goriva za 1-2% (ako i toliko)).
Zanimljiv
koncept za ograničen asortiman. ACEA C4 je (uopšte) retko ulje za manje
proizvođače i takva nemaju ni NIS ni FAM (o.k. NIS nema ni C2).
RNB-u su
motorna ulja za putnička vozila tek od sekundarne važnosti, jer verovatno više
prodaje industrijskih i (naročito) maziva za teretna vozila. Ipak, i tu se
prate (koliko-toliko) trendovi.
Naravno
zbog sveukupne situacije novih odobrenja nema (zvanično) a stara su (odavno)
istekla. Zbog toga se mora (tek) verovati proizvođaču. Stoga, tek umerena
preporuka, u smislu da su manje moderna ulja ono što piše a kod ACEA C ulja
uzeti sa malom rezervom, tj. pre svega za (nešto) starija vozila (van garancije
i/ili starija od 5 god.).
Naravno,
kao i za svakog domaćeg proizvođača, svakako blago favorizovanje sa moje
strane. Ovo su svakako solidna ulja, no period stagnacije je bio dug i sada je
konkurencija mnogo žešća, asortimanski šira uz sve niže cene. Pritisli i za
Zapada niskim cenama, a sa Istoka, sve većim kvalitetom, tako da (uz verovatno
kuburenje obrtnim sredstvima) u situaciji „između čekića i nakovnja“ nija lako
poslovati.
Prošlogodišnji
rast od 10% proizvodnje (i prodaje) je nešto što je dobro, ali ostaje da RNB
više ne može biti ono što je bio. Ako uopšte uspe da se privatizuje, morao bi
da bude za red veličine manji po obimu od instaliranog. Brendiranje Galax-a je
išlo isuviše bledo da on nešto znači (kao ranije) ... tako da na žalost
budućnost za RNB nije (ni najmanje) svetla. Isuviše vremena je prošlo (od
razdvajanja od NIS-a) a nova budućnost u vidu električnih automobila je sve
bliža (na ovim prostorima ne baš tako ali u četvrtoj ovog veka, može (nadam se
iskreno) biti i jedini pogon za automobile u Zapadnoj Evropi ... osim
(doživotnog) podmazivanja ležaja (prvenstveno masti) tu nema baš mnogo mesta za
maziva (i srodne proizvode, npr. rashladne tečnosti).
Dakle, čini
mi se da „you cannot fight the future“ ... malo drugačije okolnosti bi (možda i
samo možda) učinile potencijale RNB-a privlačnim nekoj stranoj kompaniji ... ali
mnogo toga se nije poklopilo na vreme i sad ostaje da se vidi da li će RNB
(kako god) „doživeti stotu“ ... nadam se da da, iako ne vidim da je realno.
Čak je i
FAM u nešto boljem položaju a NIS-u maziva dođu (kao i meni) „hobi“.
Asortiman
nije veliki ali jeste širi i od FAM-a i od NIS-a (koji je sužen u odnosu na
onaj od pre par godina i deluje optimizovano (do daske, što jest' jest'). Ako
NIS ima manje ulja nisam siguran da su sva navedena poterebna (doduše,
verovatno ih i nema u prodaji, naročito u svim visk. grad.). TAXI je već delimično
promašen, ima mnogo preklapanja ... no „kataloški“ deluje ozbiljno. Šta će od
toga preostati ... teško je reći (verovatno jeftinija 15W-40 i 10W-40 ulja ...
). Lično bih forsirao samo JEDNO 5W-30 i JEDNO 5W-40 ulje (i pribavio bih im
bar po jedan approval ... možda i varijantu C3 u ove dve VG te Dexos2 i/ili VW 502/505.01
za 5W-40 i ... verovatno MB 229.51/229.52 i/ili VW 504/507 (ovo malo manje) za
5W-30 (pa šta bude) ...
Odgovor na pitanje iz (pod)naslova je verovatno "pod dva" ... no, nije isključen ni "pod tri" ("New beginging") ... u novom (manjem) formatu ali sa istim kvalitetom renomiranog proizvođača.
No, stoti
rođendan RNB-a (virtuelni ili pravi) ionako može da označi KRAJ industrije
maziva, makar u Evropi i makar što se motornih ulja tiče ... srećom tu negde ću
biti i u (pravoj) penziji ... pravo vreme za novi blog ... „STALKER - punjači
za vaše (elektične) automobile, koji izabrati?“.
Ipak sam ja
(pre svega) fiziko/šiziko/elektro/hemičar ...
P.S.
Sledeći
tekst je (nadam se) IZNENAĐENJE ... (nadam se u toku avgusta) ... do kraja
godine možda tek još 1-2 preko („no can do“) ... Nisam završio ni Nemačke
(manje) brendove, gde bih mogao da zaključim (makar) sa Mabanol-om. Belosvetski
(Korejski, Japanski i Američki) bi svakako trebali da se obrade makar sa po
jednim tekstom za SK, Eneos zaslužuje dopunu, Idemitsu bar tekst ... USA je tek
posebna priča, Shell mi je uštedeo par tekstova (mada bi Quaker State i
Pennzoil mogli bar u jednom tekstu da se pojave) ali ostaju makar AMSOIL, Redline
i Royal Purple ... naravno Miller Oils (UK) bi trebalo i pre svih njih (van
Evrope) ... daleko je penzija.
Dobar dan g.Stevo i puno pozdrava iz Hrvatske...evo imam opet pitanje za svoj auto ali ovaj puta u vezi ulja za mjenjac.Radi se o 2009 god Fiat Bravo 1.9 jtd 88 kw...tvornicka preporuka je tutela technyix 75w-85 api gl 4 a posto je na autu mjenjan set kvacila u subotu ovlasteni servisi vise nisu radili pa nisam tutelu takvu mogao naci jer je samo kod njih ima sipao sam total bv 75w80 api gl4plus.Jesam li pogrijesio bar malo dok ne nabavim tu tutelu pogotovo technyx koje nema a svih ostalih tutelinih ulja ima.
ОдговориИзбришиPoštovani,
ИзбришиTotal BV 75W80 će odraditi posao ali planirajte da to ulje ipak zamenite do kraja godine (ili makar na proleće).
Najbliže Technyx je Matryx (baš su šaljivdžije ovi Italijani, sa ovakvim nakaradnim nazivima) ali potrudite se (da kad već budete menjali) naći baš Technyx.
Da ne budem dosadan ... ulje u menjaču se ionako retko menja pa tu treba biti pedantniji nego kod motornog.
Pozdrav!
Poštovani,
Избришиinteresuje me koje ulje preporučujete za audi 230.000 realnih KM (1. sam vlastnik)a6 2.5 tdi V6 motor (163 KS). Menjane su bregaste, podizači i sve što se menja u tom zahvatu. Pošto mi je cilj, da bregaste izdrže što više, zamolijo bi vas za preporuku dali 5w40, 5w30, 10w40, 15w40 i koji standard (505.01, 507.000). Hvala puno na odgovoru i sretno.
Pozdrav, Igor.
Poštovani g. Igore,
ИзбришиIzvinite što kasnim ali zaista sam u velikoj gužvi.
Ukoliko vozilo koristite u normalnim uslovima lično bih Vam savetovao da koristite 5W-30 ulja sa VW 505.01 i uz fiksne intervale izmene (godinu dana i maks. 15000km).
Naravno, dobra opcija su i VW 504/507 ulja (0W-30 ili 5W-30), ali i njih ne bih koristio sa produženim intevalima izmeni i ipak bih ih stavio pod 2.
Od prvo navedenih, Total INEO MC3 5W-30 je dobar primer ali naravno i bilo koje slično je o.k.
Ukoliko se vozilo koristi u teškim uslovima ... onda bih razmotrio i druge opcije (dve zamene godišnje svakako, leti npr. 5W-40 uz isto VW 505.01 ili čak 5W-50, no to je za poseban odgovor, pa je ovo samo naznaka).
Poštovani g-dine Stevo,
ОдговориИзбришиda se i ja ponovo javim.
Elem, već duže vreme obigravam oko motornog ulja Mogul 5w40 extreme PD kao mačak oko slanine. Nešto me vuče ka tim manje poznatim uljima, to jednostavno ne umem da objasnim. Pogotovu ovo - i Vas sam pitao šta mislite o ovim uljima. Vidim ga kod mog majstora u koga imam veliko poverenje, kaže čovek - ja ga sipam u svog Golfa 4, što ti ne bi u Suzuki Baleno 1997,naručiću ga (u radionici ima samo Mogul 10w40 u burićima od po 60 l) i koštaće te 1800 dinara/4 litra, to je cena koju ja dobijam. Stiglo ulje, sipano u motor, motor startovan - utisak: lampica za pritisak se gasi istog momenta nakon starotvanja, motor radi tiho kao i sa prethodnim uljem (Eneos 10w40), bregasta osovina je okupana u ulju (vidi se kroz otvor za ulivanje ulja), na meraču ulja ne duva, sve u svemu OK. Na kantici piše da ispunjava zahteve API SN/SM/CF, ACEA C3, te ima odobrenja MB-Approval 229.31, VW 502.00/505.00/505.01 kao i da je potpuno sintetičko ulje.Sama kantica pomalo odaje sirotinjsko poreklo: čep je od nekvalitetne plastike a ispod čepa nema nikakve zaštite. Miris ulja kao u stara dobra vremena, boja jako svetla. Za sada ja sam jako zadovoljan, a ako i nema najbolju zaštitu motora, ionako će motor nadživeti karoseriju koja je stara već punih 20 godina. Ako ima nečeg interesantnog u toku ekspoloatacije, pišem. I eto, ja sipah i sad sam zadovoljan. Izgleda da će krajnji zaključak biti - svako originalno ulje biće odlično ako ispunjava zahteve proizvođača i ako se menja redovno. Veliki pozdrav, Sava.
Hvala na komentaru (iskustvu).
ИзбришиDoduše ništa ne znači kad je ulje novo (svako koje je u gradaciji će se ponašati kao i najbolje u istoj).
Naravno, ako se prelazi malo km godišnje a vozilo je staro (kao što rekoste, pre će karoserija propasti nego motor) zaista nema mnogo rezona da se kupuje skupo ulje. SVAKO API SJ je već dovoljno a SL još i više. U tom smislu je 10W-40 iz bureta više nego dovoljno za pomenuto vozilo. Savetujem da ulje menjate na 7500 km pri normalnim uslovima vožnje (ili 6 meseci) iako je originalno 10 hiljada km (za teške uslove eksploatacije 5000km ili 3 meseca što kod starog vozila treba strogo poštovati).
U principu (ako prelazite dovoljno km za dve zamene) leti može i 15W-40 API SL (a zimi, naravno, bar 10W-40).
Inače, već sam rekao Mogul su solidna ulja ... jedna od retkih (ali ne i jedina) iz kategorije "jeftino a dobro".
Naravno, kao i uvek preporučujem ulja iz PREMIUM kategorije za novija vozila, naročito ako su servisni intervali 15000 km ili duži.
Pozdrav!
Postovani profesore, jos jedno pitanje, u cemu je razlika izmedju A5/B5 i MB 229.5? Da li Dajmlerova norma pokriva A5/B5?
ОдговориИзбришиMali problemi sa internetom a i nešto obaveza pa kasnim.
ИзбришиRazlika je velika (možete i sami izguglati) ALI ono što Vas interesuje (uprošćeno) je da u principu MB 229.5 "pokriva" (većinu) zahteva A5/B5 (iako je dosta drugačije to definisano) osim (naravno) HTHS-a (kod A5/B5 ispod 2,9).
Znači nema ništa od uštede goriva ali zaštita motora je u principu "ista".
A5/B5 se često (ranije) uparivala sa 229.5 i/ili (još ćešće) VW 503.01 (gde je zahtev za HTHS 2,9 do 3,5).
Dakle, uslovno DA, strogo gledavši NE.
Neki od zahteva su značajno drugačiji ALI se u praksi najčešće poklapaju (preklapaju).
Dakako, MB 229.5 bi moralo biti u 0W-30 ili 5W-30 da bi imalo smisla.
Pozdrav!
Hvala na brzom odgovoru.
ОдговориИзбришиPozdrav!
Pozdrav iz Hrvatske jos jednom...posto sam naucio mnogo o uljima iz vasega bloga a i volim mehaniku i aute tj.sve u vezi toga mi je zanimljivo javila se velika dilema u meni kako sve vise znam o motornim uljima.Naime imam Fiat Bravo 1.9 jtd 88kw 2009 godina dakle radi se o posljednoj seriji proslavljenog fiatovog 1.9 jtd motora.U uputstvu stoji da se koristi 5w30 ulje c2 norme.E sad tu dolazi do dvojbe kad je taj motor prvi puta usao u proizvodnju 1997 godine preporuka je bila 10w40 a3/b3 api CD ulje...kasnije je ubacena 5w40 api CF sve do 2007 godine kad su se poceli ugradivati u aute DPF filteri i od tad je preporuka 5w30 c2 ulje sto je uvedeno radi ocuvanja DPF filtera i stednje goriva.Gledao samo po fiatovom programu kataloskih dijelova i razlike izmedu 1.9 jtd onog iz 2009 god koji u uputstvu trazi 5w30 ulje i onog iz 2001 godine koji trazi 10w40 apsolutno nema.Isti dizajn jedna bregasta dva ventila po cilindru...glava motora,ventili,bregasta,klipovi,klipnjace,koljenasto vratilo,leteci lezajevi sve je isto.Znaci za taj motor je s vremenom mjenjana preporuka za maziva od prvotnih 10w40 koji ima hths iznad 3.5 do c2 ulja koja imaju hths manje od 3.Rekli ste mi prije da se drzim preporuke u uputstvu ali zanima me vas komenatar na ovakav raspon preporuka ulja za taj motor.Auto ne mislim prodati vozio bi ga cim duze i radim 30 000 km godisnje pa bi htio pruziti motoru max zastitu.Motor ima 240 000 km vozen uglavnom na autoputu i otvorenoj cesti i trenutno mi na 15 000 km potrosi 3 dl 5w30 c2 ulja tocnije totala ineo ecs.Sipao sam prije 3 mjeseca novo ulje tocnije ina delta sint diesel 10w40 posto znam da smije ici i prije sam koristio inu na 2.4 jtd iz 2004 godine i nakon prijedenih 4000 km motor kunem se kao da ljepse radi nego na 5w30.Auto isto tako nema DPF filter jer je kupljen nov u Hrvatskoj i za to trziste ga tada nisu ugradivali.Posto su bilje velike vrucine ovo ljeto mislio sam ga motoru nece stetiti gusce ulje.Neznam ni sam vise:
ОдговориИзбриши1.ostati samo na ina delta sint diesel cijele godine
2.ljeti delta sint diesel a zimi ina milenum
3.ljeti milenium a zimi neko ina 5w30 ulje
Poštovani,
ИзбришиU pravu ste potpuno, a to i nije jedini slučaj te vrste.
10W-40 koje se prepolučivalo je bilo B3 nivoa kvaliteta (i to iz 96; ACEA B3-96) i bilo je nižih zahteva. U međuvremenu su 5W-30 ulja sa dodatnim (drugačijim, boljim) sistemom aditiva uspevala da nadoknade manju viskoznost u smislu zaštite motora uz dodatne prednosti (smanjenje potrošnje goriva i zaštita DPF-a). Zbog DPF uređaja, ACEA C2 je (naravno) primarni izbor, no čak i tu se može koristiti ACEA C3 5W-40, npr. INA Star 5W-40, ili slična.
INA ulja su, što se kvaliteta tiče, na visokom nivou, tako da se u njih možete (itekako) pouzdati.
INA Sint je jedno od (naj)boljih 10W-40 ulja a pride je ACEA B4 (tj. A3/B4 i to A3/B4-08). To je ulje daleko iznad primarne preporuke, tako da ste dobro postupili što ga koristite.
Ipak, zbog turbine, nije baš idealno za zimu (zbog 10W).
Zato bi 5W-40 ulja tokom cele godine ili u kombinaciji sa 10W-40 leti bilo jedno od najboljih rešenja za Vaše vozilo.
Dakle, odgovor je "nijedno od gore navedenog" (iako može i tako), već Sint u kombinaciji sa Star-om (odlično ulje, ima i MB 229.51 zvanično) ili Millennium 5W-40 koje je takođe dobro ulje a pošto nemate DPF itekako preporučljivo.
Naravno, zimi može i 5W-30 (Ultra Star FE ili Ultra PC).
Za novije motore (a može i za Vaš, jer je u vrlo dobrom stanju, ne troši mnogo ulja, čak ni 5W-30) je možda 5W-30 C2 zimi a 5W-40 C3 leti, verovatno i najbolje ... kao celugodišnja ulja su verovatno najbolja 5W-30 C2/C3.
Za vaš motor i za malo km godišnje, te posledično uz jednu zamenu, izabrao bih INA Star.
Pozdrav!
Sipat cu sljedeci put krajem ove godine kad temperature padnu INU 5w30 pc pa nakon nje sljedece godine na proljece 5w30 ultra star fe c3 ulje taman ima visok hths i malo je gusce ulje po tablici na radnoj temperaturi za 20 % i ostati na toj kombinaciji zima pc a ljeti star fe sve dok motor ne pocne trositi ta ulja u vecim kolicinama a onda prijeci na viskoznija star 5w40 zimi i milenium ljeti.Iako neznam zasto se zamaram toliko time kad ce ovaj motor vjerovatno i nadzivjeti mene haha...al eto sitnice vesele covjeka.Neznam jeste li upoznati sa blogom jednom americkog inzenjera koji navodno testira i pise kako su 5w30 ulja nadmocnija starim formulacijama u skoro svim slucajevima od normalne uporabe do utrka.Zanimljivo je al bilo bi zanimljivo cuti vase misljenje u vezi toga jer je covjek pokrenuo pravu debatu na stranim forumima u vezi svojih tvrdnji.Evo link na kraju makar vec i znate sigurno za to ali bilo bi zanimljivo cuti vas komentar. https://www.google.hr/amp/s/540ratblog.wordpress.com/2013/06/20/motor-oil-wear-test-ranking/amp/
ОдговориИзбришиPozdrav
Što se tiče “američkog inž.“ (nisam ispred teksta našao ime a ni link „o autoru“) vidim da ste pod jakim uticajem istog (i „fabričke preporuke“ za koju ste sami rekli da se menjala TRI puta za isti motor).
ИзбришиTipično američki, senzacionalistički i uz pronalaženje „rupe na saksiji“. Nisam (posebno) oduševljen.
Osim što metodologija nije data u detaljima (možda ima poseban tekst o tome) sama po sebi je (već) sumnjiva. Šta se zapravo testira? Upotreba motornih ulja kao menjačkih? (ima menjača tog tipa, itekako). Onda, o.k.
Čovek nije dovoljno u materiji (tribologiji) pa otkriva „neotrkiveno“ (nezabeleženo u stručnim i naučnim krugovima). Bolje neka prvo pročita malo više o tome. Lično smatram da su naučni časopisi (kao Wear, Tribology International i slični) ili stručna literatura bolji izvori (doduše ne bave se konkretnim slučajevima, i kad se bave (ulje Mobil, Shell) onda je pod šiframa).
Najzanimljivije mi je da kad Honda kaže da 0W-20 štiti bolje od 5W-40 onda to (makar u Srbiji) skoro NIKO ne veruje (jer je „zvanični“ servis tvrdio obratno), kad Total kaže da 5W-30 štiti jednako dobro ili bolje od 5W-40 (sugeriše se i od 10/15W-40) niko „ne mrda ušima“, ali kad tamo neki inženjer iz Amerike tvrdi isto (slično) onda to postane hit.
No, nije tako prosto. Sam je čovek (ko god bio) utvrdio (uložio je rad i mnogo vremena, što jeste da se poštuje) da visk. grad. i konc. ZDDP-a sami po sebi nisu ključni za zaštitu od habanja (nije on prvi ni jedini, a i neki su mu zaključci pogođeni „na sreću“ a neki nisu potpuno tačni; tvrdnja da višak ZDDP-a ne valja je elementarna stvar, i bolje da je nije pominjao, liči na „zemlja je okrugla“), nego ukupan balans ulja (nije baš to ni precizirao ... opšti zaključak da paket aditiva čini glavnu razliku je takođe „rupa na saksiji“ ili „topla voda“). Ako je već tako, onda je trebao da ZNA (a nije, bar ne u onom tekstu) da uloga ulja (iako najvažnija, kako kaže) da štiti od habanja nije jedina te da je opšti kvalitet ulja u više od jedne jedine (singl) osobine. Šta kad ulje bude staro (posle npr. 100 rh upotrebe)? Da li bi lista bila identična? Ne, naravno. Zato je bitno i kako se ulje bori protiv depozita i još mnogo toga.
Itd. i Sl.
Lično sam se uvek borio za lakotečljiva (tekuća) ulja, najviše na Honda forumu (gde sam imao jakog saveznika („Dario“)) gde je bilo teško načiniti i prvi korak (prelazak sa 5W-40 na 0W-40 ili 5W-30) a kamoli onaj pravi (0W-20 kako je fabrika propisala). Sada, kada je Honda presekla samovolju ovlašćenih servisa sa naredbom da se koristi isključivo 0W-20 za sve modele od 2000. na dalje, više nije lako zaustaviti „narod“ da koristi 0W-16 a o 5W-40 malo ljudi više i razmišlja. Iz krajnosti u krajnost, to je odlika nedovoljnog poznavanja materije.
Viskoznija ulja nisu (poseban) bauk, i kod pohabanih motora i dalje imaju smisla. Veći zazori i ne pomaže više nikakva hemija. Nije da 5W-30 ne može i u staru konstrukciju (Mobil to reklamira već 40-tak godina) ali nije isto ako je ona u fabričkom stanju ili je blizu remonta. Isti Mobil je (pa i sad) tvrdio da nema veze, uvek što manja viskoznost dozvoljena od proizvođača sve do remonta. Delimično su sami sebe demantovali sa „Peak Life“ i „Extended Life“ uljima, mada je tu više stvar u kriterijumima za remont. Pošto se motori koriste kada su objektivno već za remont ili jako blizu istog, viskoznija ulja definitivno tu mogu biti od koristi. Ne, nema šanse da će 5W-30 biti bolje u nekom starom vozilu od 15W-40 ili 20W-50, niti ikom preporučujem da to proba (brzo će zakucati motor jer će radni pritisak ulja biti ispod minimuma, naročito na leru, viskoznost ulja “pravi“ pritisak a ne pumpa). To su zakoni fizike (hidrodinamike) tu nikakav „razbijač mitova“ (sa priručnom opremom za testiranje) ne može da pomogne (obori to).
Uostalom na poljoinfo-u ima desetine slučajeva gde 10W-40, SAE 30 ili 15W-40 jedva da daju dovoljan pritisak ulja (na jako starim mašinama) i gde SAE 40 ili 20W-50 definitivno pomaže (da se odloži remont, doduše ako se radi poskupeće ga, no obično se takav i ne planira).
ENDE
Odlican teks Stevo, bravo bravo...
ОдговориИзбришиHvala, hvala ...
ИзбришиP.S.
Zanimljivo je da kvalitet teksta često bude obrnuto proporcionalan njegovoj popularnosti (ovaj je jedan od takvih).
Na žalost.
Bravo g-dine Stevo. Počinjete da prevazilazite samog sebe.
ОдговориИзбришиPa tako je kad znanje [pravo] odleži. K'o vino. Hvala još jednom profesoru!
ИзбришиHvala.
ИзбришиŠto si matoriji sve ti manje vremena preostaje pa moraš "pravo u centar" nema vremena za flert.
A sad i ozbiljno: dosta obaveza (drugog tipa) vrše pritisak da budem bolji (i brži, a pre svega koncizniji) nego ranije, uz malo više iskustva ... pa mora biti malo bolje (možda ne baš svakog dana u svakom pogledu ali bar mic po mic u većim vremenskim intervalima (kvartalima, godinama).
Pozdrav!
Sviđa mi se analogija sa vinom.
ОдговориИзбришиHvala.
Postovani Stevo, kupio sam neki dan Skodu Octaviu sa 2.0tdi motorom oznaka BDK e sad u servisnoj knjizici stoji da je predvidjen samo fiksni interval sa specifikacijom 505.01. Moram li postovati to ili mogu ici i na fleksibilan interval i 507 specifikaciju. Da napomenem da je auto 2008god i da fabricki nema PDF. Pozdrav i hvala.
ОдговориИзбришиPoštovani g. Draško,
ИзбришиVi možete (svakako) koristiti i ulja sa 507.00 specifikacijom, ALI ići na fleksibilan inteval (čak i da se spominje u uputstvu) nije preporučljivo (ipak je to 9 god. staro vozilo, već posle 3-5 su ti fleksibilni intervali tek uslovni).
Verovatno nedostaje softver (i senzori) koji bi pratili rad motora i dali indikaciju kada je vreme za promenu, pa zato nema preporuke za fleksibilni interval. Bez toga je 20k km ili više veoma "nategnuto".
Preporučujem promenu na 15000km ili 12 meseci (i da može).
Eventualno bi za duge relacije to moglo da se postavi i kao 20k km/6 mes. (naročito uz 507.00) ali je već loša ideja. Ukoliko prelazite mnogo km za kratko vreme pa vam zato ne odgovaraju relativno kratki fiksni intervali, obratite se servisu za više informacija ili mogućnost za tako nešto.
Ipak, čak i u takvim slučajevima je bolje ulje menjati na 15000km (makar to bilo na 3 meseca).
Preporučujem 5W-30 505.01 ulja ukoliko mnogo km napravite u gradu ili 5W-40 505.01 za pretežnu vožnju van grada.
Ne zaboravite da tako intenzivno korišćenje vozila verovatno (već samo po sebi) spada u teške uslove ("severe") gde fleksibilni intervali (ionako) nisu dobra preporuka (osim kod baš novih automobila).
Pozdrav!
Hvala na brzom odgovoru a moze li neka preporoka za ulje 5w30 cena nije bitan faktor.Pisem sa telefona jer sam na putu. Hvala i pozdrav
ИзбришиTotal INEO MC3, Eneos Premium Hyper, Kroon Preseza MSP, FAM Premium, Optima Eco, Nisotec Autoline Sint, Petronas Syntium 5000 XS, itd.
ИзбришиTo je od 5W30 ulja sa 505.01 (ima ih još ... tušta i tma).
504/507 ulja su nešto skuplja no ako cena nije bitna, razmotrite (skakako) i njih, na primer:
Mobil ESP Forumula, Castrol EDGE LL, Total INEO LL, Motul X-Clean +, Optima Eco Plus, FAM Power 504/507 ...
Pozdrav!
Za servisni interval od 15000km 504/507 ne moraju (uglavnom nisu, mogu biti u nijansama, mada može biti i obrnuto) superiorna u odnosu na 505.01. Tako da su 505.01 ulja uglavnom isplatljivija.
ИзбришиHvala puno.
ИзбришиАутор је уклонио коментар.
ОдговориИзбришиZdravo Stevo. Kupila sam pre nešto više od 6 meseci auto Reno Laguna 2, 2002, 1.8 16v.
ОдговориИзбришиRešila sam da u toku sledećeg meseca zamenim ulje u motoru, menjaču i kočnicama.
Koja je vaša preporuka za odabir ulja?
Ja sam razmišljala da u menjaču stavim preporučeno ELF NFJ 75w-80, u motoru stavim FAM Premium 5w-40 i za kočiono ulje FAM U4, mada ništa to nije sigurno, pa mi treba i malo stručnije mišljenje po ovom pitanju.
Suštinski budžet nije presudan faktor, ali ne bih da plaćam nešto što realno neću osetiti na kvalitetu.
Poštovana Milena,
ИзбришиSaglasan sam sa vašim izborom (vrlo dobar). Kočiono ulje (fluid) menjajte na 4 god. (ili 120k km, šta prvo istekne).
Ulje u menjaču možete menjati i na nešto više (npr. 6 god) ali ni to nije loše menjati zajedno sa kočionim (fabričko punjenje je moguće i duže ali to je bilo davno). Ulje u motoru menjajte na max. 15000km ili godinu dana (nešto između običnih i teških uslova eksploatacije, zbog godišta vozila).
Pozdrav!
Stevo, hvala ti puno na odgovoru. Sad mi je lakše.
ИзбришиPozdrav.
Zdravo gospodine Stevo, da se nadovežem na gospođa/đica Milenino pitanje
ИзбришиDa li je sigurnije da se ide na varijantu ELF ulja (SXR, NF evolution) ili se opredeliti za FAM?
Pozdrav, Milan.
Nema (nijednog) razloga da FAM ne bi bio dovoljno dobar.
ИзбришиOdobrenja Renoa su aktuelna tek od 2009. za modele pre toga jesu poželjna ali nikako obavezna.
SXr ili NF su ulja istog nivoa (čak staromodnija i sa ispunjenjem starijih standarda te verovatno za nijansu lošija) od FAM Premuim-a.
Pozdrav!
Hvala vam, Stevo, puno na odgovoru.
ИзбришиPozdrav!
Pozdrav, ne znam da li si pisao o tome, rekao bih da jesi ali sad ne mogu da nadjem. Uzeo sam nov auto Renault Megane 1.5dci 110ks. Skroz nov. Preporučena je zamena ulja na 30.000km ili jedna godina. Šta misliš o tome? Šta misliš da je fabrička preporuka za ulje za ovaj motor. To je zadnja varijanta tog motora, euro 6 je u pitanju. I što me jos interesuje, da li da promenim ulje pre tih godinu dana zbog početne razrade motora? I kad to da uradim? Ili uopšte da ne radim ništa?
ОдговориИзбришиPoštovani Srđane,
ИзбришиČestitam za nov automobil (što bi i Ford rekao, "najbolji automobil").
Na godinu dana svakako, 30k km (25-30k km) samo ako više od 50% km bude u vožnji van grada, inače primeni preporuku za "severe" uslove (npr. do 20k km, vidi šta kaže (već) uputstvo).
Fabrička preporuka je (sigurno) ACEA C4 (RN 0720), pa sad - bilo koje takvo - dovoljno je dobro. U principu to su C3 ulja samo Low (mesto Mid) SAPS, što još više produžava vek DPF-a.
Iako više nema klasične razrade motora, nije loše prvo ulje promeniti ranije (maks. kao za "severe" uslove iako nisu ispunjeni), npr. na 6 meseci. Doduše, opet će Vam (zbog garancije) zahtevati i promenu na godinu dana (a i bolje je, pa makar zbog "hvatanja sheme").
Ako prelazite do 10 hiljada km godišnje onda je o.k. zameniti tek nakod godinu dana (stvarno je prevelik trošak).
U servisu će Vas gledati zbunjeno (ako dođete ranije) i naglasiće da je bacanje para, no, ipak je sve to mehanika, bez razrade je samo Tesla (i drugi el. automobili).
Jeste solidan trošak (u ovlašć.) ali se na dugi rok isplati (nije baš top class automobil pa da sve pasuje u hiljaditi deo, ipak je serijski, i ipak se u prvih stotinak sati (par desetina makar) motor uhodava; uvek su preve (više) performanse tek posle 10k km).
Pozdrav!
Zdravo gosn Stevo.
ОдговориИзбришиJa nedavno kupih auto, Reno Scenic 1.8 16v, 2003. Presao 260000 km.
Kaze vlasnik da je menjao ulje pre 7-8 meseci ali ja bih sad da menjam odmah.
Razmisljam se oko Fam, Nisotec, Comma i Elf ulja. Planiram 5w-40 samo se i dalje dvounim sta da uzmem. Da se vi pitate, sta biste uzeli?
Poštovani,
ИзбришиBilo šta od navedenog.
RN 0700/0710 nije obavezno.
Izaberite po sopstvenim afinitetima i (naravno) ceni.
Bilo koje 5W-40 će biti o.k.
Pozdrav!
Postovani Stevo sta se desava sa vasim priljteljem Misom Jovanovic sa bloga o akumulatorima?
ОдговориИзбришиPoštovani g. Aleksandre,
ИзбришиNe bih znao. Mislim da je zauzet (poslovima). Ranije smo se često čuli (telefon, skajp) sada već dugo nismo.
Nekako mi se činilo (poslednji put) da ga smaram svojim pozivom pa čekam na njega.
Sad je i sezona (zima na pragu) za posao kojim se bavi (mada radi i litijumske baterije) pa je možda (nadam se) samo to u pitanju.
Sve drugo što bih rekao bilo bi nagađanje. Znam da su njegovi odgovori mnogima pomogli, a većeg praktičara u zemlji zaista NE znam, pa ostaje nada da će naći vremena i za (njegov) blog u budućnosti.
Pozdrav!
Hvala na odgovoru, vidim da nista nije pisao bas dugo a stvarno poznaje materiju. Nego kad ce i kod vas neki novi tekst?
ОдговориИзбришиTeško je reći ... jedan u novembru i to je za ovu godinu (ne računajući jedan kratak, koji nije pravi tekst, kao što ćete uskoro videti).
ИзбришиPostovani Stevo uzeh dana za moju Skodu Mobil1 esp5w30 i na njemu pise" made in EU-France". Odakle bi inace trebalo da dodje ovo ulje? Pozdrav i hvala.
ОдговориИзбришиDa, upravo tako. Trebalo bi da je iz Francuske. Pravi se (doduše i u Italiji).
ИзбришиUpravo u ove dve zemlje Mobil ima najveće rafinerije (gde se proizvode i bazna ulja).
Pozdrav!
Poštovani gospodine Steva,
ОдговориИзбришиMijenjao bih antifriz na autu. Vozim VW BORA 2003 (1.9 TDI 96 kw). Da li u njega ide antifriz crveni G12?
Pozdrav,
P.S.
Od velike je pomoći bio vaš savjet za koje uje sipat u njega. Hvala
Poštovani gospodine,
ИзбришиAntifriz, bilo koji koji ispunjava Volkswagen VW TL 774-D ili Volkswagen VW TL 774-F, najčešće imaju oba (odobrenja), tj. deklarisani su kao TL 774-D/F.
Proizvođač je manje bitan (ako je renomiran). Prototip je Glysantin G30 (bez silikata) a proizvođača ima mnogo.
Što se ulja tiče, preporučujem ulja sa VW 505.01 (za PD motore), 5W-30 ili 5W-40.
Takođe ih ima mnogo te je izbor (skoro) neograničen.
Takva su (npr.) ulja Total MC3 (u obe viskozne gradacije) ili Havoline Ultra S (u 5W-40) i slična.
Pozdrav!
Poštovani gospodine Steva,
ОдговориИзбришиImam VW PASSAT Karavan 2006 god 140 KS. Koje ulje da sipam u njega? Na poklopcu motora piše shell helix long life 5w 30, dok na vezniku lima stoji oznaka Long life ulje? DA li mogu sipati u njega sintetitku 5w 40 zbog većih temperatura na našem prostoru?
Srdačno
Poštovani,
ИзбришиSvakako možete koristiti 5W-40 ulja sa ACEA C3 te VW 502.00/505.01 no možete ostati i na 5W-30 uljima (bilo VW 504/507 ili kao prethodno navedeno).
Veće temperature ... do +40°C u hladu, ne bi trebalo da ima (ikakve) razlike ...
U svakom slučaju probajte, iako je 5W-30 moguće i za prostor Mediterana.
Ako ne koristite VW 504/507 ulja, već VW 505.01, onda je maksimalan interval zamene ulja 15000km ili 12 meseci.
O tome morate voditi računa.
Pozdrav!
Poštovani gospodine Steva,
ИзбришиHvala na savjetu. Pošto Shell više ne proizvodi 5w 30 ulja sa gradacijom 504/507 (preporučeno ulje za ovaj motor), već su se preorijentisali na 0w 30 gradacije 504/507, i iz njihovog predstavništva su mi rekli da su ovo odlična ulja i da su pravljena specijalno za motore audija i VW-a. E sad, ovo može da bude i priča prodavca koji prodaje svoje ulje, pa bih radije Vaš savjet prihvatio kao validniji. E sad, koja biste mi vi ulja od navedenih preporučili za passat karavana 2006 god 140 hp TDI (bez partikularnog, bar mi je tako majstor rekao) od navedenih:
- gore opisano SHELL HELIX ULTRA PROFESIONAL 0W 30
- Liqui Moly Top Tec 4200 5w 30
- LM Diesel High Tec 5w 40
- Castrol Edge 5w 30
Ako biste me posavjetovali koje od navedenih, ili ako imate neko drugo bilo bi od velike pomoći.
Pozdrav
Poštovani,
ИзбришиShell zaista forsira 0W-30 za VW 504/507. Teorijski jeste o.k. (bolje) ali u praksi (zapravo) nema velikih dobitaka u odnosu na 5W-30. Čak se pokazuje identičnim ili u starijim motorima blago inferiornim (npr. veća potrošnja ulja, iako ne bi trebalo da bude).
Sva navedena su o.k. Ne bih davao posebnu prednost nijednom od njih.
Tu su još i Motul Specific 504/507, Total INEO LL 5W-30, Kroon Oil Helar SP 5W30 LL i druga.
Praktično bilo koje za zvaničnim odobrenjem je o.k. a Vi ste već naveli ona značajnija a ja dopunio (spisak se može i proširiti).
Zbog visokih zahteva standarda, sva 504/507 ulja su sličnog kvaliteta (nisu identična, ali razlike su u nijansama), tako da se izbor svodi na lične afinitete (najčešće).
Pozdrav!
Poštovani gospodine Steva,
ИзбришиHvala još jednom na vašem odgovoru
Srdačno
Poštovani gospodine Stevo,
ОдговориИзбришиHvala na vašim brzim odgovorima. Ovog puta bih imao još jedno pitanje, u vezi ulja za menjač. Naime, U pitanju je VW Bora 1.9 TDI 96 kw, 2003 godište. Koje mi ulje za menjač preporučujete?
Srdačan pozdrav
Uh! Teško pitanje. Najbolje u servisu prema šasiji automobila.
ИзбришиU te 6-brzince se sipalo 75W-80 po G 052 911 A2 (odgovarajuće VW servisno ili Febi kao jefinije i moguće da se nađe).
Kao i (mislim da je prvi izbor): SAE 75W API GL-4, po (G 052 171 A1/A2).
Fuchs Sintofluid FE 75W je ovde odličan izbor (VW servisno, naravno, kao i Febi).
Motul MULTI DCTF bi takođe trebao da je o.k.
Naravno, pošto to više nećete menjati na vozilu ("fill for life", najmanje 10 god.) onda ni zamena u serivsu nije preskupa, a tamo će sipati (insitirajte) VW OEM (servisno) ulje.
Pozdrav!
Poštovani,
ИзбришиHvala na korisnom savjetu. Poslušaću Vaš savjet i odvesti auto u ovlašćeni servis, gdje ću insistirati na OEM ulju.
Srdačno
Poštovani gdine Steva,
ИзбришиU prethodnom odgovoru sam zaoravio da Vam postavim još jedno pitanje. Koje ulje mi preporučujete za Servo sistem (takođe bora 2003 1.9 tdi 96 kw)? I da li i to da zamijenim u ovlašćenom servisu? Nivo tog ulja je na minimumumu, ako ne i ispod minimuma. Hvala puno.
Srdačno
Poštovani,
ИзбришиObavite to o istom trošku.
Potreban je fluid koji ispunjava VW TL 52146. Karakteriše ga visok indeks viskoznosti (preko 300!*).
* Doduše to nije toliko ekstremno koliko izgleda na prvi pogled, kod manjih viskoznosti je lakše postići veći ind. visk. (preko 200, k'o od šale). Može i npr. Kroon SP 3013, Motul ima takav ...
Pozdrav!
Poštovani gospodine Stevo,
ОдговориИзбришиod pre par dana sam saznao za vas blog, pa na znam kako sve ovo funkcionise, a i od velikog broja informacija sve mi se smuckalo pa tek sad nista ne znam.
Ovako: Zanima me koje ulje u manuelnom 4b menjacu bi bilo odgovarajuce u pitanju je Mercedes 190e npr. neko sredje-vise klase, cena nije toliko bitna. U motor sipam LM 10w40 mos2 i mogu vam reci da se bolje ponasa od predhodnog Havoline 10w40. LM drzi pritisak na 3-ku, a sa Havoline je padao na 2.5 pa cak i nize.
Pozdrav. Ivan.
Grrrrrr,Grrrrrr,Grrrrrr
ОдговориИзбришиPoštovani g. Ivane,
ИзбришиPotpuno ste u pravu. Da se posipam pepelom, neće koristiti. Eto, izvinjavam se (bio bi rekord, ali nije, ovo je jedno od retkih propuštenih pitanja).
Nije baš lako pitanje i ne mogu 100% garantovati (bilo je tu raznih verzija menjača, za 4b i 5b).
Mislim da je originalno ATF Type A Suffix A, tzv. TASA (stari standard), što je i najjeftinije. Odrađiće posao i neko II-D, ali najbolje uzeti neko ATF koje pokriva više MB 236.x standarda (ne znam koji se tačno tražio). Npr. Kroon SP 2032 ili YACCO ATF X. Neka od "multi" ATF su takođe o.k. ima ih Motul ali i drugi.
Pozdrav!
g.Stevo evo da vam javim i potvrdim vase znanje, tj.vas odgovor. U pravu ste bili, ide ATF ulje,i ja sam predpostavljao, ali nisam bio 100% siguran. Staro ulje u menjacu je takodje bilo ATF, pribliznog mirisa i masnoce, takodje tecljivosti. Sipao sam CASTROL ATF DEX II MULTIVEHICLE. Sve ok menjac podjednako dobro radi. Hvala jos jednom i svako dobro. Ivan.
ОдговориИзбришиO.K.
ИзбришиNadam se da će još nekom koristiti.
Izabrali ste dobar AT Fluid ("univerzalac") tako da je sve u redu.
Pozdrav!
Poštovani Stevo, hvala Vam što nesebično delite znanje sa svima nama.
ОдговориИзбришиImao bih jedno pitanje za vas, ali ne bas vezano za ulja.
Imam brusilicu Makita GA9050, velika od 2000W.
Sta je najbolje koristiti od maziva za podmazivanje zupčanika u ˝glavi˝ brusilice?
Postoji od strane Makite mazivo 042016-9A koje je u pakovanju od 500g i kosta skoro 40e, a manje od 100g oko 20e. ipak da li je to toliko super-extra-odlično mazivo da opravdava toliku cenu ili se može koristiti i neko drugo mazivo kao litijumovo ili neko drugo?
Mislio sam da uzmem FAM FOR LPD 2 ili FOR PD 2, ako nadjem naravno
ИзбришиPoštovani,
ИзбришиNije loše rešenje (naročito drugo navedeno), mislim da se oba mogu naći.
Ipak, moram da naglasim da se za visoke obrtaje prvenstveno koriste masti koje koriste ureu kao ugušnjivač. Npr. SKF LGHP 2/1 ili neka od Klüber masti na bazi uree, npr. Klüber BQ 74-73 N.
One po pravilu imaju Dxn preko milion, konkretno pomenuta Kluber-ova 2 miliončeta.
Obično se za visoke obrtaje koriste sintetička ulja (PAO ili estri), pa od (komplex) Li (zadovoljavaju) do vrhunskih na bazi uree. Naši proizvođači nemaju takvu (koliko se sećam), a da li se mogu naći SKF ili Kluber, ne bih znao (vredi probati).
Pozdrav!
Gledao sam na stranim sajtovima da cak mesaju Litijum kompleksne masti sa menjackim uljem i da to koriste za podmazivanje svega i svacega. Sta mislite i o toj varijanti?
ОдговориИзбриши?! (ne znam pitajte te sa YT-a)
ОдговориИзбришиNe liči mi na dobru ideju. To ozbiljni ljudi NE rade, jer postoje bolja rešenja od mešave masti i ulja (masti nižeg NLGI, "mekše" konzistencije).
ОдговориИзбришиNe bih preporučio, ni za šta, a ako ima nešto gde to uspeva, javite mi da i ja naučim nešto novo.
Pozz