Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

субота, 3. април 2010.

Nezahvalno četvrto mesto, thankless place four


Pozdrav svima!

Pre svega da čestitam Vaskrs i katoličkim i pravoslavnim hrišćanima. Srećnim okolnostima ovaj je najveći praznik isti za obe strane jednog kako bi i trebalo biti.
Onima koji su druge veroispovesti u duhu ovog praznika takođe sve najbolje želim kao i njihovim porodicama a pre svega zdravlje pa sve ostalo.

Da se vratimo na motorna ulja:

U listama i tabeli se provukla mala greščica ali neću sada retroaktivno da ispravljam.

U preporučenu kupovinu je trebalo da budu i sledeća dva ulja:


Eko Megatron Synthetic 5W-40 i Total Quartz 7000 15W-50.

Eto greškom nisu tamo te evo "izmene i dopune" uz izvinjenje.

Uzgred to je još dokaz više da liste (tabelu) ne posmatrate isuviše rigidno već fleksibilno jer mnoga (skoro sva) ulja su na granici da pređu tamo ili vamo, cene su ionako raznolike i čine da mnoga ulja kod drugog trgovca budu u klasi manje ili više. Osim toga mnoga ulja su tu uslovno jer postoji mogućnost da ga zameni isto ulje proizvedeno negde drugde i manjeg (češće) ili većeg kvaliteta ili cene (vidi kraj teksta).
Kao i kod Galax-a i kod Total-a je slučaj da 15W-50 bude za nijansu bolje rangirano. Razlog za to je da 15W-50 nije baš široko raspoloživa viskozna klasa a prilično zaslužuje pažnju. Osim toga posebno je to slučaj sa polu-sintetičkim uljima gde osim par slučajeva jedino dostupan biva često Motul (6100 serija) koji jeste najbolje ili jedno od najboljih polusintetičkih ulja ali ima i impozantnu cenu.

Ulja koja su tek nijansu izmakla preporuci ali su toliko blizu da više imaju ocenu 8- nego 7,5 i više su žrtva autorove višestruke eliminacije u inače najbrojnijoj kategoriji "preporučena kupovina".

Uglavnom im je jedina mana previsoka cena kojom se utapaju u prosek, osim kod Total-a gde je zamerka upravo obrunuta jer je cena unutar cene velikih brendova ali bi za nju i tako veliko ime ovaj proizvođač morao malo da se više potrudi ili pak za nijansu obori cenu što nije toliko ni očekivano ni dobro jer znamo koju reputaciju ima te je za sve bolje da malo dorade inače vrlo dobra ulja koja imaju kvalitet 8+ (7000) i 9- (9000) na skali do 10 i u svojim kategorijama (ne apsolutno).

Lista motornih ulja koja su uslovna preporuka za kupovinu (u smislu isplativosti):

Total Quartz 9000 5W-40
Total Quartz 7000 10W-40

Optima Magnum Plus 0W-40
Optima HC Power 10W-40

Texaco Havoline Extra (sve verzije, all versions)

OMV BIXXOL special C1, C2 i C3 SAE 5W-30

Kod OMV-a se ističe C3 verzija; kod Optima ulja je HC Power bliži povoljnoj kupovini dok Magnum plus i pored svog kvaliteta zaista ima preteranu cenu; Hvavoline Extra obuhvata i Diesel varijantu koja je tek neznatno različita a obe verzije su u dva viskoziteta mada je 10W-40 default za ovo ulje.

I na kraju ali ne i po značaju:

Kao što je u svom komentaru čitalac "kristina990" napomenuo, Lukoil je počeo da prodaje i svoja ulja proizvedena u Rumuniji. Možda je malo prebrzo zaključio i preterao u zaključku ali je činjenica da ona često imaju API SJ umesto SL ili čak SM tako da su sigurno nižeg kvaliteta od do sada distribuiranih. Znači obratite pažnju na rumunski tekst a još više na ispunjene standarde. Ukoliko vaš automobil ne traži više od SJ sve je O.K. ali ako je zahtev za SL nikako ne kupujte ono nižeg ranga. Naravno i sve navedeno treba spustiti bar za jednu stepenicu no mnogo zavisi od ulja do ulja i duga je priča i za poseban tekst.

Uzgred kao što sam na CBC forumu naglasio trenutni hit su Gulf ulja na NIS-ovim stanicama no i tu moram da vas upozorim da se radi o starijim verzijama ulja (SJ umesto aktuelnog SM, na primer Gulf Formula G 5w-40 full synthetic sa cenom ispod 5€ po litru). Verovatno se radi o neprodatim zalihama no iako na većini ne može da se utvrdi datum proizvodnje jedan od čitalaca je za mineralno 15W-40 pravilno izvukao zaključak da se radi o 2006. Da li su sva odtada teško je reći. Ipak, kao što sam već pisao, pravi (tehnološki) rok trajanja ulja je 5 godina a 3 godine je više administrativni. Uostalom rok od 5 godina (60 meseci) između ostalih (zvanično) navode i: OMV, MOL, Lukoil, Prista ...

Gulf je inače indijska firma ali poreklom američka i sa dugom tradicijom (jedna od 7 sestara sa početka veka). Ulja su inače iz Italije, te ih mogu preporučiti i to u kategoriji "preporuka +" i jedino ih malo duže čučanje u magacinima distancira od "Best Buy" odrednice.
Na listi zvaničnih odobrenja (EOLCS) na API-jevom sajtu
imaju bukvalno sva ulja što je zaista retkost i za pohvalu.

Mislio sam da o njima ne pišem jer nisu dostupna na Balkanu (ili bar ne šire) ali biće po onoj narodnoj „pustio bih ja njega al’ neće on mene!”.

8 коментара:

  1. Poštovani,
    imam Astru 1.7 td 94. godište , prešla je 290 000 i za sada sam još uvek zadovoljan.Imam je tek godinu dana , prethodni vlasnik (Nemac) koristio je Valvoline 5w40 , medjutim ja sam prošle godina sipao Galax 15w40. Da li mogu ponovo da sipam 5w40 sintetičko i da li je 15w40 loše uticao na motor? Inače motor ne troši ulje i radi ok ali imao sam otežano paljenje zimus, par verglanja.

    ОдговориИзбриши
  2. Poštovani,
    Za vašu Astru "podrazumevana vrednost" (default) jeste 5W-40 uz mogućnost korišćenja 0W-40 i 5W-30 (oba naročito zimi i za malo pređenih km) ali i 10W-40. Mineralno 15W-40 ne bi trebalo da je loše uticalo na motor jer se i ta viskoznost može koristiti naročito posle 100 ili 200 hiljada pređenih km.
    Sa mineralnog 15W-40 na sintetičko 5W-40 i obratno možete prelaziti bez problema i bez posebne procedure (ispiranje motora i sl.). Jedino zamenite filter ulja i dobro ocedite prethodno ulje da ne zaostane više od 10% prethodnog (zagrejte ulje na cca. 80 cel. pre izmene, vodite računa da se ne izgorite pri radu sa vrućim predmetima).
    Zapravo mislim da je 15W-40 solidan izbor ali ne za zimu već za letnje vreme. Možda da ostanete pri istom. Naravno ništa loše ni ako pređete na 5W-40. Najbolje je 15W-40 leti a 5W-40 zimi ili 10W-40 kao celugodišnje a ako motor ne troši ulje iole više od nove mašine i 5W-40 kao celugodišnje može da se preporuči.
    Galax Unia je bolji izbor od GLX5 ako smo već kod Galax ulja i ima solidan i više nego dovoljan kvalitet za vaš automobil. Ima API CG-4 što je odlično ispunjenje standarda ali i CF što znači da se može koristiti i sa D2 gorivom.
    Odlično je ulje ali pogodno samo do -15 (18) a ove zime je često bilo baš toliko ili izjutra i nešto manje što ste iskusili u otežanom paljenju. Par puta nije strašno ali svakako nije poželjno te 10W uzmite kao minimum za zimski period uz 5W kao preporuku.
    Valvoline SynPower 5W-40 je odlično ulje doduše sa tim i adekvatnom cenom mada je zaslužuje u potpunosti. Ne morate da menjate izbor prethodnog vlasnika. Eventualno razmotrite Valvoline MaxLife 5W-40 sintetiku ili 10W-40 polu-sintetiku obzirom na godište vašeg motora kao i solidnu kilometražu iza sebe.

    ОдговориИзбриши
  3. Zahvaljujem na iscrpnom objašnjenju! Vaš odgovor mi je puno pomogao.

    ОдговориИзбриши
  4. Stevo, da li bi ON mogao da koristi Valvoline Turbo Dizel 10W-40?
    Danas sam gledao cenu u Tempu i cini mi se da je oko 340 dinara za 1 litar.

    ОдговориИзбриши
  5. Pomenuto ulje je sasvim O.K. za vozilo koje je u pitanju. Cena je više nego povoljna. Ispunjava API SL/CF i ACEA A3/B3.
    Ipak mora se napomenuti da kao mineralno ovo ulje teško može da ispuni zahtev o promeni na 15.000km ili punoj godini osim u slučaju da se dve trećine pređenih km ostvari u vangradskoj vožnji.
    Uzevši 7500km kao optimum ili 10 hiljada kao maksimum za ovaj Valvolin cena izgleda malo manje povoljno (mada i dalje konkurentno) u odnosu na optimalnih 10 do 12 hiljada za polusintetička i celih 15 hiljada za sintetička ulja.
    Bez obzira na godište ovog automobila i dalje su sintetička ulja prvi izbor osim za zaista umerene uslove vožnje.
    Naravno u slučaju male upotrebe vozila i prelaženja do 10k km godišnje onda kvalitetna mineralna ulja dobijaju na značaju. Galax Unia ima nekih malih prednosti u odnosu na Valvoline ali zbog viskoznosti gubi kao celugodišnje ulje gde bi ulje koje pominjete mogao da bude jako povoljna kupovina.
    Sa 15k km godišnje bi ipak tipovao na polu-sintetiku 10W-40 ili još bolje 5W-40 sintetiku dok bi više od 15k km godišnje ali manje od 25k km nametalo kao najbolje rešenje dve zamene i "letnje" i "zimsko" ulje gde bi ovo drugo obuhvatalo veći deo godine (npr. 8 meseci).

    ОдговориИзбриши
  6. Naravno previše bi bilo da se ispravljam unedogled. Primetio sam da FAM Fenix Super 15W-40 nije bar na listi preporuke ili bar još neko Prista ulje no iako su oba proizvođača blizu toga da im je ceo asortiman zbog niskih cena a solidnog kvaliteta bude u preporuci to ipak nije bio cilj tako da je poneko moralo i da otpadne.

    ОдговориИзбриши
  7. Stevo, imam Citroen Xantia-u 1994. godiste , presao 210000km, koristim Total Quartz 7000 za benzince, i menjam na 8000km zajedno sa filterom. Da li bi period zamene mogao da bude i 10000km. Motor je predihtovan i ne trosi ulje. Godisnje predjem do 12000km.
    Pozdrav,

    ОдговориИзбриши
  8. Izvinite ali tek sam danas video pitanje.
    Xantia iz 1994. benzinac (1.6i ili 1.8i?) ima propisani interval od 10k km ili jednu godinu.
    Naravno da možete da koristite vaše ulje i svih 10 hiljada km.
    Zavisi i od načina vožnje. Ukoliko vozite makar 1/3 van grada možete da gurate svih 10k km.
    Ukoliko pak vozite 2/3 ili 3/4 ili više van grada slobodno gurajte i svih 12k km i punu godinu. Ukoliko ste u mešovitom režimu, pogotovu na nešto više od 50% grada, savet je da pređete na Total Quartz 9000 5W-40 sintetičko ulje da bi taj interval izgurali bez problema.
    Ukoliko pak vozite veći deo u gradu (70% ili više) savet je da ostanete pri Quartz-u 7000 ali da ga menjate na 6 meseci (i 6000km u vašem slučaju) i da pri svakoj izmeni promenite i filter ulja. Jeste skuplje ali nema druge.
    Ukoliko koristite TNG (ako sam dobro shvatio imate benzinca) onda bi uz 9000-ku mogli da gurate i 10-12k km čak i u gradskim uslovima ili toliko sa 7000 u mešovitim i uklopite promenu ulja kao jednogodišnju obavezu. Pozdrav!

    ОдговориИзбриши