Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

недеља, 27. јун 2010.

Viskoznost motornih ulja (Viscosity of motor oils)


Podnaslov:

“teškotečljiva ulja” ili lakotečljiva ulja pros & cons

“Jer ništa nije ni dobro ni zlo, nego ga takvim čini naše uverenje.” Hamlet, Šekspir

Obrni, okreni, pre ili kasnije vraćamo se iznova na pitanje viskoziteta ulja.

Da li je ta osobina krucijalna i “alfa i omega” svakog ulja ili tek jedna od mnogih i samim tim manje bitna?

Kako god granice viskoznosti su mnogo šire nego što se obično misli. Konačna granica (Final Frontier) upotrebe motornog ulja prevazilazi SAE kategorije ali to nikako ne znači da se značaj ove karakteristike motornih ulja treba zanemariti.

Viskoznost je jedna od najvažnijih osobina ulja pa ipak zanemarena. Zašto?

Verovatno zato što API standardi dopuštaju znatna odstupanja od inicijalnih. Tako da ulje koje pređe u kategoriju niže (popuštanje polimera, razblaženje gorivom itd.) ili više (povećan sadržaj čađi, oksidaciono-termička dekstrukcija itd.) tokom rada nije za diskvalifikaciju; i dalje insistirate na fabričkoj preporuci kao nepromenjivoj kategoriji?!
Za motorna ulja toleriše se porast viskoznosti do 30% ili pad do 25%. Ako uzmemo na primer SAE 30 ulje sa kinematičkom viskoznošću od 10,5 (malo ispod sredine ali blizu) dopušteno je da ono do kraja eksploatacije može da ima: 13,6 ili 8, što je SAE 40 i SAE 20 respektivno; slično tome četrdesetica sa tipičnih 14 može da ima između 18,2 i 10,5!

Čak je formalno gledano prelazak u drugu kategoriju nešto što nije pokazatelj kvaliteta (dopušteno je) i čak se može oštro (po tom kriterijumu) kritikovati ocena kvaliteta po zadržavanju viskozne klase kao laičko razmatranje i analiza.

Stvari su zapravo sasvim suprotne. Ma šta zvanično bilo, držanje viskoznosti u teškim uslovima rada kao i tokom vremena, logično, ukazuje na visok (viši) kvalitet ulja i tačka.

No krenimo redom malim podsećanjem.

SAE klasifikacija viskoznosti je opšte poznata. Postoji 6 zimskih kategorija i 5 kategorija na radnoj temperaturi (opštih, letnjih). Pet ili možda 6? Ako zagledate tablice videćete 2 kategorije SAE 40, ali su one uvedene zbog multigradnih ulja (zapravo zbog lakotečljivih). Ukupno znači 11 mogućih monogradnih ulja pri čemu je ikada proizvedeno (u iole većim količinama) ne više od 7 vrsta a danas ih postoji svega 5 (10W, 20W, 30, 40 i 50) pri čemu kao motorna ulja za motore sve više ostaje samo 3 i to naravno: SAE 30, SAE 40 i SAE 50.

Multigradna ulja preovlađuju tržištem i pokrivaju preko 90 ili čak 95% ukupne proizvodnje i prodaje sa tendencijom da zauzmu i svih 99%.

Postoji par desetina viskoznih gradacija multigradnih ulja. Ipak najčešće su:

0W-20, 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-30, 10W-40, 10W-50, 10W-60, 15W-40, 15W-50, 20W-40, 20W-50, 20W-60 i 25W-60. Dakle samo 15 vrsta. Znači da ukupno imamo tek nekih 20 vrsta viskoznih kategorija i možda još nekih 5 do 6 retkih i slabo zastupljenih vrsta koje se ograničeno proizvode i u manjim serijama.

Razloga je mnogo i ne bih detaljisao. Najvažniji praktični aspekt je da više nema zimskih i letnjih ulja već multigradnost podrazumeva koncept celugodišnjeg ulja (u novije vreme bienale postaje stvarnost).

Moram naglasiti da: idealna zaštita motora u smislu njegovog što dužeg trajanja podrazumeva i koncept 2 viskozne kategorije čak i za umerenu kontinentalnu klimu (veći deo Evropskog kontinenta). Njih uslovno možemo nazvati „zimsko“ i „letnje“ ulje.

Više u daljem tekstu. Vratimo se preovlađujućem konceptu celugodišnjeg ulja.

Industrija se malko namučila i stvorila koncept i rešila problem ... za sva vremena ... i ne baš.

Problem korišćenja ulja na raznim temperaturama jeste elegantno (manje-više) rešen ali suštinski je (za)ostalo mnogo „kolateralne štete“ koje ili nismo svesni ili jesmo ali nam spasa nema, industrija je postavila standarde (zajedno sa automobilskom i u novije vreme ekolozima) i tačka. Mrdanja više nema.

U početku je postojao „pokret otpora“ koji je stručno i glasno ukazivao na nedorađenost koncepta ali dok su ljudi shvatili o čemu se radi nova generacija baznih ulja i aditiva je sve to lepo počistila i sve je leglo. Poslednji ozbiljni pokušaji da se ukaže na loše strane ulja sa visokim indeksom viskoznosti i velikim sadržajem polimera za modifikaciju viskoznosti bili su krajem osamdesetih i početkom devedesetih. Još se ukazivalo u univerzitetskim krugovima do pred kraj prošlog veka i tu je negde i utihnulo.

Šta je tu loše? Ništa posebno osim dužine korišćenja vašeg automobila. Ona je počela da se skraćuje i pored novih tehnologija i dorađenih materijala. Negde u osamdesetim i prvoj polovini devedesetih su motori bili sposobni da „traju večno“ (ili u realnosti da pređu svih milion km) ali više (i definitivno) NE.

Naravno da sam svestan da je „ekološki danak“ morao da bude plaćen. Više o tome na kraju teksta u dodatku.

Da ne dužim sa „suvom“ teorijom, uzmimo najbolje primere.

Primer I

Vi ste (ne)srećni korisnik 5W-20 ili 0W-20 motornog ulja. Avangarda i high tech. Ekologija i svest. Preteča. ... I naravno pomalo naivni u toj priči ...

Ove viskozne kategorije koriste najviše Honda i Ford (za sada samo u USA).
U čemu je problem?

Vratimo se na to kolika je APSOLUTNA viskoznost ove kategorije. Na radnoj temperaturi je dopušteno 5,6 do 9,3mm2/s. Ljudi obično ova ulja upoređuju sa vodom što nije baš tačno ali nije ni daleko od istine. Voda na sobnoj temperaturi ima oko 1 znači nekih 7 puta manje. Da podsetim to je otprilike duplo manje nego prosečna četrdesetica.

Ovo je zaista veoma mala vrednost. Viskoznost na 40°C im je oko 40mm2/s što je duplo manje od 5W-40 ili skoro trostruko manje nego što imaju 15W-40 ulja.

U uslovima idealnog (hidrodinamičkog) podmazivanja sve je O.K. i gotovo idealno. Ova vrsta podmazivanja ne traži visoke vrednosti viskoznosti a kao primer se često navodi baš voda kod „akvaplaninga“ (kada pneumatik izgubi kontakt sa podlogom) koji je specifičan slučaj ove vrste podmazivanja. Naravno prelazni režimi su druga stvar te se postavlja pitanje koliko ova ulja mogu zaštititi motor. Starije jako loše i naravno da nemojte ni pokušavati. Ovakva ulja omogućavaju lak hladan start, uštedu goriva i druge prednosti ali u zaštiti motora i to u mešovitim režimima i mešovitim režimima podmazivanja imaju teorijskih i praktičnih mana. Jednostavno ne mogu tako dobro da spreče habanje kao ulja veće viskoznosti naročito u teškim uslovima rada (osim visokih obrtaja koji za ova ulja nisu teški uslovi).

Naravno motori su specijalno konstruisani da bi im ove viskoznosti bile zadovoljavajuće.

I naravno nije u pitanju prvih 100 do 150 hiljada km. Ali šta posle?

Honda izgleda da ima manje tolerancije i bolje materijale te njihovi motori izgleda solidno izdržavaju 200 ili 250 hiljada km. Ipak poražavajuće je da vam kvalitetan motor dotraje u tako malo pređenih km mada je 300 (350) postao standard i za motore koji ne koriste ovako niske viskozne gradacije.

Ford ima polovičan uspeh sa ovim konceptom. U UK je preporuka za modele sa motorima koji u USA koriste 5W-20 zapravo 5W-30 ili za 5W-30 obično 10W-30. Klima nije jedini razlog ovome. Čak je i Ford čiji su motori imali očekivan život od min. 150 hiljada milja (u praksi 200 do 250) na ovaj ili onaj način kod modela sa super lakotečljivim uljima „priznao“ da je to sad manje za bar 20-30%.

Posredno je toliki procenat dala i Honda garantujući izduv po EPA standardima tek 7 godina ili 70k milja za razliku od motora sa 5W-30 gde je garancija 10 godina ili 100k milja. Naravno sve je ovo diskutabilno a nezavisnih podataka sa terena nema u dovoljnoj meri da bi potvrdili ili demantovali tvrdnje.

Utešno je to da su 0W-20 verovatno najkvalitetnija ulja koja postoje bilo koji proizvođač da je u pitanju.

Ipak Mercedes je korigovao „default“ viskoznost nekim modelima u Americi sa 5W-30 na 5W-40. Verovatno je utvrđeno da kupac MB vozila više ceni pouzdanost i dugotrajnost od potrošnje goriva (pa i ekologije).

Sam proizvođač nije dao objašnjenje jer se radilo o „restyling-u“ koji je obuhvatao i manje prepravke motora. Ne treba biti posebno pametan pa uvideti da te male izmene (veća snaga, povoljniji obrtni moment) nisu ključne da bi motor na istoj osnovi imao različitu preporuku za viskoznost ulja.

Doduše ovo još jednom potrvđuje da je razlika između 5W-30 i 5W-40 viskoznih klasa prilično zanemarljiva i da je moguće menjati ih bez velikih uticaja na motor.

Naravno, duži vek motora sa viskoznijim vam je zagarantovan.

Nesumnjivo je da proizvođači već duže vreme kalkulišu sa tim da se automobili manje voze poslednjih par godina nego 90-tih kada je gorivo bilo mnogo jeftinije.

Samim tim projektovani vek motora je smanjen tako da je upotreba 5W-30 prilično statistički zasnovana u smislu da će 10 ili 20% kraći vek motora biti aktuelan u manje od 10% kupaca i da će se manifestovati tek kod drugog ili trećeg vlasnika i posle niza godina tako da neće uticati na renome kompanije.

Osim toga prećutni je dogovor da se očekivanih 500k km pre generalke omogući tek u višoj srednjoj i visokoj klasi automobila.

Primer II

Vi ste (ne)srećni korisnik 5W-30 motornog ulja u motoru koji zapravo može da koristi i 5W-40 ulje. Šta ste dobili a šta izgubili?

Što se tiče zime i hladnog starta dobitak sa 5W-30 je minimalan. Potrošnja goriva u vožnji na otvorenom putu takođe. Malo se dobija na uštedi goriva pri gradskoj vožnji.

Sa druge strane 5W-40 bolje štiti motor. U letnjem periodu manja je potrošnja ulja i uopšte pogodnost upotrebe mnogo bolja.

U drugom delu teksta će biti više o uticaju temperature ali se čini idealnim da se zimi koristi 0W-30 a leti 10W-40 ili čak 10W-50.

Primeri su Ford/Peugeot ili Opel/Fiat. Drugo navedeni daju preporuku za 5W-40 a „ameri“ 5W-30. Iako klima ima malo uticaja više je do strategija kompanija.

Za koju se odlučiti?

U slučaju evropskih proizvođača izgleda lako: 5W-40 od samog starta.

Za Ford i Opel bi strategija mogla da izgleda ovako:

Ukoliko vozite mešovito (do 60% grad) i umereno, prvih 50-70k km vozite sa 5W-30 uljima. U slučaju pretežno gradske vožnje duplirajte gore navedenu kilometražu. Zatim pređite na 5W-40.

Još bolje je period garancije voziti uz 5W-30 a zatim zavisno od pređenih km preći na 5W-40 ulja sličnog kvaliteta i malo pre navedenih cifara. Naravno, postoji mnogo kombinacija tako da ljudima koji malo prelaze godišnje (10 do 15k km) mogu slobodno da savetujem da ostanu duže na 5W-30. Razlika od 20% potencijalno više pređenih km nema svrhe ukoliko se 200k km pređe tek posle 15-tak godina.

Naravno u oštrijim režimima (težim uslovima vožnje) 5W-40 ranije (i odmah) dobija na značaju, kao i u slučaju maksimalnih intervala zamene (20k km) ili korišćenja u zoni Mediterana, pogotovu leti. Ukoliko manje prelazite godišnje ulje menjate češće (npr. 10k km) te 5W-30 dobija na značaju. Osim toga ukoliko koristite full sintetiku umesto polu-sintetičkih ili HC ulja imate i dodatnu sigurnost tako da je opet sve otvoreno.

Gotovo je nemoguće dati univerzalni savet. Niko ne poznaje vaše navike i vrstu vožnje kao vi sami tako da odluku morate doneti sami.

Podcenio sam temu te će se priča nastaviti u najmanje još 2 dela.

Uticaj spoljne temperature je tek načet i zaslužuje bar ceo tekst (ali biće skraćeno).

Primer Zastave sledi u nastavku.

HTHS viskoznost i njen uticaj na zaštitu motora i uopšte njegovog ponašanja je takođe za poseban tekst.

Šta tek reći o činjenici da mnoga prosečna mineralna ulja izgube radnu viskoznost već nakon par desetina radnih sati (u prvih hiljadu-dve km).

Nastaviće se ...

Dodatak (malo o ekologiji)

Nisam protiv promena u automobilskoj industriji prouzrokovanih ekološkim kriterijumima u smislu „bolje išta nego ništa“ ali zapravo i jesam. Automobilska industrija i transport na bazi motora SUS možda i nije globalno najveći zagađivač ali je sigurno najefikasnija u smislu da su proizvodi sagorevanja (štetni naravno) pokrili gotovo čitavu planetu i to manje-više ravnomerno (kontinentalne delove). Uzevši u obzir da se pokraj morskih obala nalaze veliki gradovi transport ovog vida je izduvne gasove raspršio i u mora i okeane. Sasvim sigurno uspešnije od bilo kod dimnjaka neke druge industrije.

Sada kada nam je klima „otišla u aut“ i mali Perica je ukapirao da nešto nije u redu i da se treba učiniti više.

Evropa (EU tačnije) je pravnom regulativom verovatno otišla najdalje (makar uzevši u obzir veličinu sistema – ceo EU i dozvoljenih nivoa) i klasifikovala je motore u Euro 1 do 5 a u najavi (i pred implementacijom) je i 6-tica uz najavu Euro 7 kategorije za nekoliko godina (zaključno do 2018).

Sve je to lepo ali daleko od dovoljnog.

Hibridni automobili su morali da zauzmu veći deo produkcije bar pre par (5-6) godina a njihov današnji broj (modela i zastupljenost tržišta) su morali da zauzmu električni automobili i/ili automobili sa gorivnim ćelijama (inače još šezdesetih, dakle pre skoro 50 godina, postojali su veoma uspešni prototipovi automobila i traktora). No industrija je industrija i svaka je konzervativna a naročito ona koja mora da očuva „poredak stvari“ i naftu kao glavni energent makar promenili klimu, istrebili frtalj postojećih formi života, sebi kao vrsti oduzeli budućnost, već danas napravili veću štetu nego što cela ta (automobilska) industrija daje, itd.

Dakle nemojmo biti licemeri. Euro 10 ako stignemo do njega će i dalje biti standard za „brzo ubijanje uslova za život na planeti“ te jedino koncept „nulte emisije“ ima nekog smisla ako se pravilno sprovede.

96 коментара:

  1. Prelazak na bezolovni benzin i uvođenje EURO1 standarda može se u punom smislu smatrati ekološki motivisanim.Eliminacija olova štetnog po ljudsko zdravlje zaista je opravdano.No sve druge EURO STANDARDE 2,3,4,5,... vidim kao protekcionističku meru zapadnog sveta ,neku vrtu tehnološke carine,zapravo još gore,ZABRANU uvoza iz drugih zemalja koje su već dostigle EURO1,2,3.Tu ubrajam i NCAP testove koji su značajno smanjili aktivnu sigurnost(znatno manja preglednost i znatno povećana težina).
    Da je njih briga za ekologiju i planetu odavno bi već pustili alternativu...

    ОдговориИзбриши
  2. Izgleda da prica oko emisije stetnih gasova vise ne drzi vodu i da je sve to u velikoj mjeri namjestena prica.

    ОдговориИзбриши
  3. Hvala za prethodna 2 komentara. Očigledno da se dobro razumemo. Ono o Euro 1 je O.K. Jedino kada bi malo zašli u detalje ni to nije bog zna šta obzirom da tetraetilolovo zamenjuju tek MANJE toksične supstance (tj. produkti njihovog sagorevanja) tako da je to možda bio "najekološkiji" Euro standard ali ništa naročito.
    Smanjenje sumpora je O.K. i verovatno po stopi koja je jedino bila moguća. Posle E4 i 50ppm opao je značaj dok posle E5 i 10ppm sumpra više nema svrhe (npr. 1ppm i slično). Od značaja bi bilo preći (bar) na E85 uz hibridni pogon bar kao prva mera posle 2018. Ne mora se dizel skroz zabraniti ali se kao i običan benzin može tretirati kao ne-ekološko gorivo (makar i biodizel) i na njih (kao na cigarete) plaćati dodatni porez koji bi se iskoristio za čisto električne automobile.
    Biće i toga ali verovatno tek 2030. a tada može biti kasno. Šta da se radi. Život je oduvek bio pod uticajem sreće (recimo 1:100000000 da udari meteorit prečnika 100km sledećih 10 godina).

    ОдговориИзбриши
  4. Anonimnom odgovor u vezi sa Fiat Stilom i Selenia uljima u tekstu gde je postavio pitanje (motorna ulja po proizvođačima ...) u toku dana (večeras).

    ОдговориИзбриши
  5. Ovako,

    Magistrirao sam na klimatskim promjenama, tacnije Kjoto protokolu. Tokom naucnog istrazivanja nailazio sam na podatke da ce totani kolaps nastupiti oko 2100 godine topljenjem lednika. Takodje se kao veliki krivac navodi i pocetak koriscenja parne masine kao pokretaca industrijske revolucije.
    Sada kada dodjem i do drugih textova i naucnih misljenja nalazimo na podatke da je ovo samo klimatski ciklus u istoriji planete zemlje i da covjek tu mnogo ne utice. Cak se i Ozonska rupa smanjila.
    Sada jedno logicno pitanje:
    Ako ne bi bilo postavljanja zahtjeva za Euro standardima, cime bi prozivodjaci pravdali visoke cijene motora i uopste automobila? Stevo je sjajno to iskomentarisao kod primjera ulja 5w30 i 5w40. Ova prva su duplo skuplja, a ova druga ne samo da zavrsavaju isti posao vec i motori duzi traju.
    Pogledajte to i kroz prizmu zakljucka Savjeta Evrope od prije neki dan kada je receno da je kriza oko Svinjskog gripa bila izmisljena.
    Sve u svemu, ekonomija ima primat pa i u ovom aspektu.

    ОдговориИзбриши
  6. Postovani,

    Zanima me koje ulje preporucujete za moju fiestu 1.4 tdci. Na satu ima 150 000 km, euro 3 motor?

    Da li ulje ELF Excelium NF 5w-40 ispunjava standarde i da li bezbedno moze da se koristi u tim motorima.

    Cena mu je povoljna pa se zato interesujem.

    http://www.ap-sport.rs/prodavnica/index.php?dispatch=products.view&product_id=35804

    Hvala

    ОдговориИзбриши
  7. Vaš motor zahteva ulje sa sledećim odobrenjem:
    WSS-M2C-913-B SAE 5W-30
    Mogu se (naravno) koristiti i ona sa WSS-M2C-913-C i to je i moja preporuka.
    Elf excellium NF ne ispunjava te standarde (kao i ACEA B1 ili B5) tako da u principu nije ulje za vaš motor.
    Iako bi u principu to moglo da prođe, pogotovu zbog pređenih km, ipak u dobrom motoru (bez obzira na starost) treba što duže koristiti ulje kao za nov motor.
    Cena Elf-a jeste dobra i ulje je dobro ali ipak nije prvi izbor za vaš motor.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  8. hvala na brzom odgovoru. Trazim neko 5w-40 ulje pa ako bi mogao neko da mi preporucis. Da li Total Q 9000 5w-40 ogdovara? Vidim da ga Peugeot preporučuje za 1.4 hdi motore pa se pitam da li bi odgovaralo i za 1.4 TDCi.

    ОдговориИзбриши
  9. Zdravo imenjače.
    U svakom slučaju hvala za registraciju.
    Ovo jednostavno pitanje me podseti da sam više u ulozi Don Kihota jer mi je toliko toga prošlo kroz glavu oko njega da bih (baš) mogao da napišem članak o tome (kad, kako i koje ulje 5W-40 za ACEA A1/B1 ili A5/B5 zahteve).
    Izvinite za ovo proširenje teme ali izgleda da sam zaista u situaciji da moram da "ispraznim glavu" od "previše" informacija o mazivima koje su se tu nakupile (što bi se reklo poludeo od mnogo pročitanih knjiga, Don Kihot-ovski; kako sve radim za Џ alegorija je potpuna).
    Što ne znači da ću od vas početi da naplaćujem (zapravo zaista neću, ne samo vama nego uopšte, jedino što ponekad ne stižem brzo da odgovorim).

    Da ne idem u detalje (kako i zašto), Total Q 9000 je O.K. rešenje a još bolje je INEO ECS 5W-40 (mada je njega teško naći).
    Posle 150k km (cca. 95k milja) potpuno razumem težnju ka 5W-40 uljima.
    Umereno to i podržavam mada nije obavezno.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  10. Анониман10. јун 2013. 20:39

    Postovanje autoru i citaocima.

    Ako bih rangirao tekstve ovo je moj favorit (ovde se kriju carobne reci) ali, na zalost, citaoci se vise bave brendovima nego sustinom.
    Za sve ove godine, koliko blog postoji, nakupila se jako dobra arhiva clanaka tako da citaoci koji zele da saznaju nesto uopste nemaju potrebu da ista pitaju niti da se registruju.
    Registrovao sam se iz postovanja prema autoru bloga od kog se moze zaista puno nauciti, ali nazalost tek nedavno iako godinama pratim blog. (moj savet - registrujte se)

    MOLBA CITAOCIMA
    Ako ste vec dobili savet u vezi izbora ulja, podelite iskustva sa nama ostalim citaocima, ma koliko utisci bili i subjektivni. Tako ce sve ovo dobiti na kvalitetu.
    CV®LE

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala gosn Cvrle!
      Slažem se, ovo je jedan od boljih tekstova i jedan od TOP 10 meni omiljenih.
      Ipak, malo je previše za prosečnog korisnika automobila te iako nema previše stručnosti (jako je spušten nivo) traži malo (pred)znanja.
      Još više traži vremena i koncentracije, što danas ljudima nedostaje.
      Hvala još jednom i pozdrav!

      Избриши
  11. Postovanje,

    Interesuje me, pored gore navedene razlike izmedju 5w30 i 5w40, kakva je situacija kod automobila sa DPF filterom gde se preporucuje iskljucivo 5w30, a kod istog motora koji nema DPF filter preporuka je 5w40. Konkretno Volkswagen to preporucuje za svoje diesel
    motore.
    Da li se i u motor sa DPF, koji je presao preko 150 - 200k km moze sipati 5w40.
    Hvala unapred.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Miroljube,
      Ako je motor isti a bez DP filtera može se koristiti i isto ulje (5W-30).
      Ovo je više vezano za VW standarde i vrstu motora.
      VW 507.00 je primarni izbor za DPF i obično je dato kao isključivo. Za motore bez DPF novije generacije je stvar već malo komplikovanija.
      PD (pumpa-dizna) motori zahtevaju 505.01 (bez DPF) pa je možda zato dato 5W-40. Doduše ima i ulja 5W-30 koja zadovoljavaju 505.01 ali su većinom 5W-40, pa je možda zabuna i odatle.
      Dakle, kod non-DPF može i 5W-30 i 5W-40.
      Kod DPf i produženih intervala zamene moraju se koristiti 507.00 (već po uputsvu vozila) a 507.00 je u većini slučajeva kompatibilan sa 506.01 i 505.01 (izuzeci su pominjani u par komentara, a mogu se i izguglati).
      Ulja 507.00 su izuzetnog kvaliteta pa bi preporučio ista i za 150-200k km. Pogotovu što su malo viskoznija unutar svoje VG i više liče na (inače nepostojeću) kategoriju "5W-35".
      Mogu se menjati i na dve godine, km već zavisi, obično 30 hiljada.
      Možete sipati i 5W-40 (isključivo ACEA C3) ali time ništa ne dobijate.
      Ni bolju zaštitu motora (zapravo goru) niti je jeftinije (morate menjati na 1god./15000km).
      Ovo bi preporučio tek ukoliko (i kad) motor počne da troškari ulje.
      Ako se radi o PD motoru sa DPF, osim ACEA C3 vodite računa da 5W-40 ulje zadovolji i VW 505.01 (naravno kod troškarenja ulja je manje bitno ali još uvek bih vodio računa, uostalom nije ni teško naći; za samo odluku za prelazak na 5W-40 ovo je obavezno).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Tipična je zabluda da je 5W-40 nešto posebno bolje kod motora predviđenih za 5W-30.
      Ni visoka spoljna temperatura nije od većeg značaja (moderni motori lepo rade sa 5W-30 i na +45°C spoljne temperature).
      Čak se motor i bolje hladi.
      Kod starijih motora (konstrukcijski ili pohabanih gde je počela povećana potrošnja ulja) ima smisla ali kod onih u dobrom stanju - NE.

      Избриши
    3. Hvala najlepše na odgovoru.
      Pitanje je bilo upućeno, prvenstveno, zbog toga što su mi u servisu greškom sipali 5w40 umesto 5w30, što su posle na moje insistiranje ispravili.
      Još samo jedno pitanjce, koje bi ulje Vi preporučili za VW PD motor sa DPF koji na satu ima 202000km? 90% je gradska vožnja sa kratkim relacijama, i naravno preporuka za interval zamene. U takvim uslovima verovatno bi češće trebalo menjati ulje.
      U nemackoj je iterval zamene bio 2 godine ili 30.000 a kod nas preporučuju godinu dana ili 15.000 sa ovim uljem!? Vidim da su Nemci koristili Shell Helix Ultra AV-L 5W-30 sa specifikacijama
      - ACEA: A3/B3/B4; C2/C3
      - VW 504 00 / 507 00
      - Porsche C30
      Dok kod nas sipaju
      Castrol Edge Long life sa sledećim specifikacijama:
      ACEA C3
      Porsche C30
      VW 504 00/ 507 00
      Pozdrav.


      Избриши
    4. Shell i Castrol koje spominjete su vrlo slična ulja. Najbitniji standard je (zapravo odobrenje) VW 504/507.
      To bi trebalo da bude primarni izbor (čak i posle 200 hiljada km).
      Tačno je da sa ovim uljem može i 30k km/2god. ali kada je automobil noviji i za uslove rada motora koji su u Nemačkoj malo drugačiji (obično 20-30 ili 50km do posla, često i auto-putem).
      Za uslove koje spominjete 15000km ili godinu dana je veoma razumno rešenje (uz solidnu marginu da se možete uklopiti ukoliko je u godini 17 ili 18 hiljada km).
      30 hiljada km uz 90% kratkih (gradskih) relacija (naročito u Bgd.) je otprilike 1000rh motora što je čak i za 504/507 ulja - jednostavno previše (trebalo bi da bude 500-600h).
      Jednostavno nemate razlog za prelazak na 5W-40 pogotovu što su 504/507 ulja svega 10-15% (umesto tipičnih 20-25%) manje viskoznosti (na 100°C) od 5W-40.
      Tek kada motor počne da troškari ulje (možda i na 404k km) onda bi 5W-40 u ACEA C3 bilo razumno rešenje, a dalje od toga ne bih išao, već i kad tu pređe neku normalnu granicu, jedino remont motora dolazi u obzir.
      Pozdrav!
      Pozdrav!

      Избриши
  12. Pročitah tekst i imam samo riječi hvale. Odlično, detaljno i argumentovano. Medjutim, imam nedoumicu vezanu za moj slučaj. Naime, vozim golf 5 tdi (nije blue motion) koji ima predjenih 170k km sa Mobil ESP 5w30. Potrošnja ulja na 10k km je oko 0,5-0,70 l. Voznja je uglavnom medjugradska, 4okm dnevno. Da li da nastavim da sipam isto ulje ili je vrijeme da predjem Castrol ili Mobil 5w40?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nastavite sa Mobil ESP 5W-30.
      Potrošnja koju navodite je više nego normalna.
      Ni ceo litar (ili nešto preko, npr. sve manje od 1,5) nije previše.
      Ako vozite u sličnim uslovima a potrošnja se poveća (naročito naglo) prvo pogledajte stanje zaptivki. Ako je sve O.K. stigli ste na duplo povećanu potrošnju (grubo rečeno) možda vam je vreme za prelazak na viskoznije ulje.
      Dakle ne čekajte baš gornju granicu (2-2,5 lit.) normalnog (jer je 3 i više očigledno, pogotovu sa ustaljnom potrošnjom manjom od jednog litra, previše, a onda je možda vreme i za 5W-50 i razmišljanje o remontu motora ili makar o ozbiljnoj preveri stanja).
      Samo opušteno. ESP je jako dobro ulje i ne bi ga menjao (tek tako i bez razloga) za manje kvalitetna i viskoznija.
      Čak ni 200k km nije neka čvrsta granica za ovakav prelaz (može biti i 250 ili više hiljda km) a u krajnjem slučaju i do remonta motora se može ići sa inicijalnom viskoznošću pogotovu modernijih motora.
      Sve najbolje i pozdrav!

      Избриши
  13. Анониман08. јул 2013. 00:21

    Pozdrav. Pre nekoliko dana sam kupio Ford Fokus 1.8 tdci sa 11000 km predjenih. Ovih dana razmisljam o zameni ulja pa me interesuje da li sam napravio dobar izbor ako sipam ELF EVOLUTION SXR 5W30? Unapred hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da li je 11.000km ili 110.000km?
      Nije baš isto, ali u oba slučaja će sledeći odgovor biti adekvatan.
      Pomenuti Elf nije idealan izbor (na stranu to što može, naročito kod starijih automobila i što je jeftin).
      Naime to ulje ispunjava ACEA 2004: A5/B5 što je tek na nivou (otprilike) Ford M2C913-B ali ne i 913-C. Zato vam je potrebno ulje minimalno sa A5/B5 iz 2008. ali opet uz neke manjkavosti.
      Zato je (ako već bez Ford odobrenja) idealan izbor ACEA C2. Ovaj standard čak prevazilazi 913-C i nešto je kao 913-D (postoji).
      Ako ste već nameračili Total grupu izmite TOTAL QUARTZ 9000 FUTURE NFC 5W-30.
      Pozdrav!

      Избриши
  14. Poslije duzeg vremena, evo i mene sa pitanjem :) Skoro sam u Hyndai Accent 1.4, zamijenio ulje, ulio sam Castrol Magnatec 5w40, koji sam uvijek koristio i bio zadovoljan. Medjutim, ovoga puta sam primjetio da motor poslije zamjene, nesto ranije postize radnu temperaturu (nemam kazaljku, vec samo plavu lampicu koja se gasi kad motor postigne odg. temperaturu) od prilike nekih pola minuta ranije... kako svaki dan vozim istu turu, znam od prilike i ne kom se mjestu ugasi, ali od tada, obavezno nekih pola kilometra ranije. Napominjem da ulja ima sasvim dovoljno (nesto iznad sredine), takodjer i rashladne tecnosti.. Hvala!

    ОдговориИзбриши
  15. Poštovani,
    Iako nije baš laboratorijsko merenje, znam šta hoćete reći.
    Uz uslov da se ništa nije promenilo na automobilu (i taj senzor ima istu osteljivost) promenili ste makar ulje.
    Staro ulje je po pravilu viskoznije od novog (iako kod benzinaca može biti i obratno) pa je to možda (jednostavan) odgovor na Vaše pitanje.
    Ako je i kod novog Magnatec-a bilo isto ("kod iste bandere") i nije se menjalo vremenom onda je jednostavno moguće da su male varijacije u viskoznosti ipak dovoljne za ovako nešto. Osim toga, rashladna tečnost bi trebala (i uglavnom jeste) da bude od većeg značaja nego samo ulje.
    Uostalom "radna temperatura" se meri po njenoj temperaturi. Sam nivo jeste bitan ali i to kad ste poslednji put promenili istu. Ako je blizu vreme promene (recimo sledeće godine) možda nije loša ideja uraditi to pred zimu uz ispiranje sistema.
    U svakom slučaju, to su (ekstremne) mere predostrožnosti jer nije ništa što je nešto posebno loše.
    Pokušajte da ignorišete ovakvu sitnicu i vozite opušteno (i držite se standardnih intevala izmene i ulja i RT).
    U principu je (čak) bolje ako sada brže dođete do ugrejanog motora ako se ne pregreva (što je teško utvrditi jer čak i termometar nemate na tabli) a verovatno NE.
    Kad već nagađam, najverovatnije je u pitanju termostat koji je i dalje ispravan ali možda "prebacuje" nešto ranije (ako nije sistem da otvori veće kolo po gašenju lampice).
    Samo opušteno. Da rešimo "misteriju" nećemo, možemo pogađati do 101 i nazad, što može biti i zabavno ali oduzima vreme. Nije ništa zabrinjavajuće (i ništa posebno).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  16. ps: benzinac je, tako da je ispusteno ulje razredjenije od novog.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ne mora da znači!
      Može biti ali ne mora!
      Vizuelno može da izgleda a da nije!
      Da podsetim: viskoznost mnogo zavisi od temperature ulja, pa viskoznija mogu izgledati "ređim" i obratno.
      Pozdrav!

      Избриши
  17. Poštovani,
    Posedujem AR 147 JTD 8v sa realnih 300 000 km. Do sada sam sipao SELENIA WR 5w40, a sada razmišljam da pređem na SELENIA WR PE 5w30 s obzirom da ga reklamiraju kao punu sintetiku. Do sada nije trosio ulje, odnosno između servisnih intervala nisam dosipao ulje. Da li preći ili ne?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Samo da jos napomenem da su iskustva korisnika nesto mirniji i tiši rad motora i neznatno manja potrosnja.

      Избриши
  18. Poštovani g. Slavene,
    Ne bih Vam savetovao prelazak na WR PE. Svakako ne posle pređenih 300 hiljada km. "Puna sintetika" nije "punija" od dobrih 5W-40 ulja, ipak je sve to samo III bazna grupa ulja. Dobici koje pominjete su više do viskoznosti ulja nego do superiornog kvaliteta. Uz činjenicu da je WR 5W30 PE i Low Hths ulje (ACEA C2) za iole starije motore ne bih savetovao njegovu upotrebu.
    Ako ste već "blizu meseca" bez problema, vredi li eksperimentisati (pod "stare dane")?
    Rekao bih ne.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Анониман16. јун 2015. 11:15

      Hvala na odgovoru. Selenia na svom sajtu i preporučuje WR za moj model, ali je opet dobro čuti i mišljenje nezavisnog stručnjaka.
      Inače, šta se još preporučuje, odnosno da li ima i kvalitetnijih ulja za moj automobil?
      Pozdrav

      Избриши
    2. Анониман16. јун 2015. 11:26

      Ovo pre svega pitam jer imam duze periode kada u opste ne palim automobil. Inace 10 000 km prelazim u periodu od 18 - 24 meseca.

      Избриши
    3. Poštovani,
      Ako planirate da kvalitetnijim uljem produžite interval zamene ulja, to nije dobra ideja.
      Pošto malo koristite automobil, razlog je više da ulje menjate na godinu dana. Dobro je makar jednom mesečno upaliti motor i onda preći sa njim bar 30-tak km (20 min.) odjednom.
      Od Selenia WR su kvalitetnija sva 5W-40 ulja sa npr. MB 229.5 odobrenjem. Sa njima bi eventualno mogli da menjate ulje i na 18 meseci.
      U principu bilo koje 5W-40 ulje će Vam poslužiti (na intervalu zamene od godinu dana) ako želite da smanjite troškove održavanja.
      Pozdrav!

      Избриши
    4. Анониман18. јун 2015. 08:47

      U medjuvremenu sam vec kupio seleniu wr 5w40, ali je dobro znati za sledeci put. Mada sam razmisljao i o motulu. u svakom slucaju, ne razmisljam o produzenju intervala vezano za kilometre, vec da izguram tih 18 meseci ili 10 000 km.
      Hvala na savetu.

      Избриши
  19. poštovani
    kupio sam lagunu 2007g 1.9 dci 96kw sa dpf filterom.ima 220000 km. u ovlašćenom servisu mi preporučuju elf evolution 900 sxr 5w40 a u profacu 5w30. šta mi vi preporučujete ?
    pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Nijedno od navedenih.
      Evolution SXR 5W30 Vam (tek) nikako ne bih preporučio. 5W40 verzija još i nekako.
      Idealno bi bilo koristiti ACEA C4 ili C3 ulja, viskoznost može biti i jedna i druga (navedena).
      I naravno, ne mora biti Elf/Total (iako znam da sugestivno napisano na staklima ne može lako da se ignoriše).
      Od Total/Elf grupacije:
      Total MC3 5W-30/40 ili Elf Solaris FE (sada Full Tech FE) 5W-30.
      Zapravo tu i leži (ali ne spava) problem. Verovatno ni jedni ni drugi nemaju najpogodnije ulje pa nude "zamenska" (nije da ne znaju, prosto bi bilo neverovatno). Najbolja zamena su druga ulja sa ACEA C3 (npr. Elf Full Tech LLX).
      Inače, lično bih izabrao 5W-40 ulja sa ACEA C3, kao što su Motul X-clean, Kroon Specialsynth MSP, Wolf VitalTech PI, i desetine drugih.
      Naravno i 5W-30 kao što su Mobil ESP itekako dolaze u obzir i uzeo bih ih kao prvu "zamenu", pa tek onda ulja bez C# (C3 konkretno).
      Pozdrav!

      Избриши
  20. Stara je tema ali vidim da ima i novijih odgovora, pa cu ovde i ja da pitam ;). Zamolio bih vas za savet, koje ulje sipati u motor. Auto je Honda Accord 2.0, benzinac, 2006.god., presao 190.000km. Sada je u motoru Motul 5w30 (ne mogu da se setim tacne oznake, ali gradacija je sigurno ta). Menjam jednom godisnje posto ne prelazim mnogo (mislim da ce biti 7-8000km ove godine :)), ali volim da vozim ovaj auto kako dolikuje, dakle ne bezim od obrtaja. Nisam hteo da vas zamaram, mislio sam da ce mi ovaj tekst pomoci da sam donesem odluku, ali sam ipak u dilemi da li da nastavim sa 5w30 gradacijom ili da predjem na 5w40? Ili mozda nesto trece? Sta bi ste vi predlozili? Naravno, ne mora da bude Motul, ali mi se cini da prija motoru i za sad ne primecujem neku potrosnju (predjeno 4000km i nivo i dalje na 2mm od maksimuma). Hvala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani Ivice,
      Mislim da je 5W-30 najbolje za vas.
      Naročito zbog relativno malo pređenih km u toku godine. Ukoliko malo više vozite u visokim obrtajima motora, ništa strašno 5W-30 je još uvek dobro. Jedino bi trebalo da ima HTHS veći od 3,5 mm2/s (obezbeđuje bilo koje MB 229.x ili 229.xx odobrenje, kao i veći deo VW (502.00 na primer)).
      Što bi se reklo:
      You are doing fine (do not change anything).
      Pozdrav!

      P.S.
      Naravno 0W-40 ili 5W-40 dolazi za obzir ... ali osim cene nema posebnih prednosti ... bar do 250 ili 300 hiljada km.

      Избриши
  21. Hvala puno na odgovoru. Dakle, bice Motul 8100 X-clean 5W-30 na narednoj zameni :)

    Veliki pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Verovatno najbolje rešenje.
      Dolazi u obzir i X-clean FE. To je verovatno idealno rešenje za (otprilike i veoma okvirno) 100 do 200 hiljada km (naravno uz veliku magrinu granica, koja je uvek bar 10% u ovom slučaju, npr. i svih 20%).
      U svakom slučaju ni sa jednim nećete pogrešiti.
      X-clean je verovatno jeftinije ulje i standardno je (odlično) rešenje za vaš motor.
      Pozdrav!

      Избриши
  22. Odlican tekst...

    postovani, molio bih za savjet, koje ulje??
    Volvo s60 2.4 D5 2007 200tkm PD DPF
    Almir
    Hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ...
      Poštovani g. Almire,
      Da bi dobili odgovor morate biti registrovani na blogu. Do pre 7 dana nije bilo tako, ali "nova pravila".
      Hvala na razumevanju.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Pošto imate amblem blogera i da ne budete jedan od registrovanih kojih nema u bazi (dvoje mi se javilo sa takvim problemom, nema ih kada se prelistaju članovi na stranici, a nema ih ni u kontrolnoj tabli blogera a (bar su bili) registracije je bilo), da odgovorim i Vama sa malim zakašnjenjem:
      Bilo koje 0W-30 ulje sa ACEA A5/B5-04 ili novijim (ACEA), najbolje ukoliko poseduju Volvo odobrenje za tu kategoriju (npr. Motul Eco-energy).
      Ovako sve dok je motor u dobrom stanju.
      Pozdrav!

      Избриши
  23. Postovani, interesuje me koje ulje da sipam u Ford Fiesti 1,4b 2006 god.presao 120 000. Prelazim godisnje 5 000 do 6 000 km , sipam Castrol 5W-40.

    Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Semir,
      Idealno ulje za Vaš motor je ono koje ispunjava Ford M2C-913-C (ili min. WSS-913A/B, C je unazad kompatibilno i kvalitetnije). To su 5W-30 ulja.
      120k km nije mnogo, godina (vozilo) ima, ali ni to nije previše da se ne bi ostalo pri fabričkoj preporuci (default-u).
      U principu, nije velika greška koristiti Castrol (Magnatec ili Edge) 5W-40 (Edge bi moglo i 0W-40).
      EDGE je (svakako) kvalitetnije ali je skuplje (i za Vas neisplativo).
      Ipak, sve su to (tek) alternativna rešenja, ako smo već kod Castrol-a, za Vaš motor je Magnatec A5 5W-30 idealno rešenje (ulje).
      Ulje menjajte jednom godišnje bez obzira na mali broj pređenih km.
      Pozdrav!

      Избриши
  24. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  25. Postovani, procitao sam cijeli tekst i mogu samo reci svaka cast. Imam passat cc 2.0 tdi 103kw comonrail motor oznaka motora CBAB auto je kupljeno novo 2009 god. od prvog servisa pa sve do sada je koristeno CASTROL 5w30 longlife ulje auto je sada presao 280000km na 250000km je cipovan i iskljucen mu je softverski DPF i fizicki uklonjen, iskljucen je softverski egr ventil na dyno testu 176.4ks vec sam radio jednom zamjenu ulja na 265000km i sipano je 5w30 castrol sutra auto ide na servis i planiram da sipam 5w40 da li mi i vi to preporucujete? Sto se tiče voznje od 15 000km je 10 000km gradska ostalo 5 000km je auto put.

    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
  26. Poštovani g. Stevo zamolio bih Vas preporuku za auto chevrolet spar 0.8. Auto je 2005. i ima 49 000 km, dakle malo vožnje i kratke relacije. Do sad fuchs titan pro flex 5w 30 iako su u ovlaštenom servisu prve tri izmjene stavljali 10w 40. Da li je elf evolution sxr 5w 30 optimalno rješenje obzirom na prihvatljivu cijenu ili imate bolje rješenje.. Molio bih Vas nekoliko proizvođača i gradacija.. I na kraju pitanje da li ulje mijenjati svake godine ili može npr. svakih 18 mjeseci. Unaprijed hvala. Veselim se Vašem stručnom odgovoru. LP

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Vladimire,
      Fuchs Titan Pro Flex 5W-30 je izuzetno kvalitetno ulje i mislim da ste imali odličan izbor.
      Auto je još uvek prilično nov (samo 49000km) ali ima i dosta godina.
      Vi malo prelazite godišnje pa Vam se jednostavno ne isplati sipati sintetička ulja (tako kvalitetna). Zaista je menjati sintetičko ulje na 5000km nešto što nije baš neophodno.
      Elf koji pominjete je za svoju kategoriju dobro ulje ALI ne bih koristio Low HTHS ulja (ACEA A1/B1, A5/B5, C1, C2), već isključivo High HTHS ulja (sa vrednošću većom od 3,5 mm2/s).
      Možete koristiti i 5W-40 ulja, gde je izbor mnogo veći ALI bih lično kao prvi izbor uzeo neko vrhunsko 10W-40 ulje (ili 15W-40 za temperaturne oblasti bez jakih zima, tj. samo "za do" -12(15) kako i sam proizvođač navodi, naravno, API SL min.).
      Bolje je PS ulje (ili mineralno) menjati bna godinu dana nego sintetičko na 18 meseci ... mnogo bolje, pogotovu kod male godišnje kilometraže.
      Pre bilo kog 5W-30 ili 5W-40 ulja, izabrao bih (npr.) Fuchs Titan Syn MC 10W-40.
      Veoma kvalitetno HC ulje. Ispunjava i MB 229.3 (zvanično odobrenje) i VW 502.00 i pride RN 0700/0710 (uz API SN i ACEA A3/B4).
      Eto, tako se pravi kompromis (pre nego biranjem jeftinijeg sintetičkog ulja).
      Ne, ništa Elf-u ne fali, Total grupi ide odlično sa tim damping cenama (širom Evrope), ali čak bih pre izabrao ovakvo 10W40 ulje nego sam Titan Pro flex u vašem slučaju.
      Još neko ulje ... svako 10W40 sa VW 502.00 i/ili 229.3 ... (možete do bevo-a otići sa dva klika i proveriti za MB), a ako su i ona preskupa, onda pa bilo koje (iole) kvalitetnije (sa MB 229.1, VW 501.01 i slično ... uključivši i Elf 10W40 ulja).
      Pozdrav!

      Избриши
  27. Obzirom da ste rekli da bi fuchs titan syn 10 w 40 bilo dobro rješenje pretpostavljam da bi i domaći pumpar (kao št Vi kažete) ina delta sint 10w 40 bilo isto dobro rješenje..A recimo shell helix ultra 5w 40 gtl tehnologija. Nekako bih radije onda sa 5w 40 jer su relacije kratke (često do 2 km). Prije svega mislim zbog zime obzirom da ste jednom prilikom napisali da je spomenuti shell po teh. specifikacijama više 5w 35 ulje. Pitam zato jer spomenuti shell mogu dobiti po istoj cijeni kao i Vaš prijedlog za fuchs u 10w 40 gradaciji.. Ono što ste mi sugerirali high hths a ne low, moram priznati da mi je bitna informacija. Još kad takvu informaciju dobijem od Vas onda to ima i posebnu težinu. Puno Vam hvala..

    ОдговориИзбриши
  28. Zbunio me mobilov i motulov konfigurator za ulja koji mi je nudio za spomenuti motor low hths ulja 5w 30 kao prvi izbor.. Dok je fuchsof nudio kao prvi izbor fuchs titan pro flex 5w 30 koje je high hths..

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. INA delta sint 10w 40 bilo isto (vrlo) dobro rješenje.
      Mobil i Motul (oil) konfiguratori pokazuju izbor za nova vozila uz forsiranje smanjene potrošnje goriva. Iako moguće, smatram da to nije idealno rešenje.

      Избриши
  29. Također i fuchs titan gt1 5w 40 nije mnogo skuplji od fuchs titan sync 10 w40.. Ako nije greška, obzirom da u motor ide 2.7 l ulja i ne troši ga.. Ali svakako mijenjati na 12 mjeseci..

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Fuchs GT1 ili Shell Helix Ultra su odlična rešenja za Vas.
      Uopšte, 5W-40 ulja (uz uslov da nisu mnogo skuplja od 10W-40) mogu biti odličan izbor (naročito za kratke gradske relacije).
      Proverite još i cenu INA-e.
      Pozdrav!

      Избриши
  30. Ina je skuplja.. Shell i Fuchs mogu da se nabave po 6-7 eura za 1l, a Ina baš i ne.. Hvala u svakom slučaju g. Stevo, 5w 40 će biti sigurno sljedeće rješenje. Hvala. LP

    ОдговориИзбриши
  31. Gospodine Steva!

    Jeste na odmoru? :D

    Molim Vas, ako nije teško, da na kratko komentirate Castrol ulje sa ovog videa:
    https://www.youtube.com/watch?v=Q7yuDJUcJ74

    Očigledno se, u vezi Castrola, govori o GTX-u. Mene jako iznenadilo, i nekako ne mogu verovati, da može biti takva razlika u uljima iste viskoznosti. Ako je u videu sve relevantno, onda je GTX pravo S*anje.

    Uglavnom uživajte u preostatku leta.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Eh, ode moj odmor ... (zapravo samo 10 dana na slanoj vodi je bio period pravog odmora).
      Video je američki (US), tako da treba voditi računa da je tamo GTX uvek mineralno (konvencionalno) ulje.
      U USA je Castrol postavio jednostavnije nego u Evropi (lično mi se više sviđa), jer je PS samo Magnatec a sintetika Edge (uz par Magnatec izuzetaka).
      U tom smislu video treba tumačiti kao prednost sintetike nad mineralnim uljima a ne Mobil-a u odnosu na Castrol.
      Verovatno je video relevantan ali to je ono što sam hiljadu puta ponovio:
      - Nije isto nešto ispuniti i premašiti.
      GTX sigurno ispunjava min. za 5W-30 (manje od 6700 mPas na -25) ali posle toga viskoznost raste naglo (jer je mineralno) pa na -30 više nije ni za šta (a nije tome ni namenjeno). Sintetička ulja imaju mnogo nižu tačku stinjavanja pa će na -30°C (naravno) biti (mnogo) bolja.
      Ništa nepoznato i ništa posebno.
      Nije ni negativna reklama Castrol-u, jer u Evropi GTX nije samo mineralno (doduše i nema ga u 5W-30 već 5W-40, koje bi se pokazalo bolje).
      Dakle, nije GTX sr*nje (kroz gusto granje) nego se ne može porediti sa sintetičkim uljima (na videu Mobil i Amsoil).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Steva, ovo je jasan odgovor... :D

      Uživajte u letu.

      Pozdrav.

      Избриши
  32. Postovanje gdine.Stevo,
    Samo da pitam za oznaku SAE i da li je neophodno da ga sva ulja sadrze posto se preporucuje u specifikaciji?
    Dobio sam iscrpan odgovor i zakljucio da bi poslije 100tkm mogao preci i na 5w40 dexos2 s obzirom da prelazim do 15000 godisnje. Hvala puno, Oliver

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Uz Dexos2 5W-40 ulja mogu biti dobro rešenje nakon 100 ili 200k km.
      Ipak, ne bih žurio sa tim (bar do nekih 150k km) jer 5W-30 ulja takođe imaju nekih prednosti. Osim manje potrošnje goriva (cca. 1%) ona su i stabilnija na pad viskoznosti, uz sve to, zaštita motora je na istom nivou, dok god je on u fabričkim tolerancijama (što znači i preko 200k km) tako da je SAE 5W-40 samo opcija za kojom ne treba posezati pre "zrele" peak-life faze životnog veka motora (dakle posle 50% očekivanog radnog veka motora, što je svakako tek posle 150k km, računajući da do remonta može da se odvozi oko 300k km).
      Pozdrav!

      Избриши
  33. Poz.Kupio sam stranca Moto Guzzi V35 vazdusno hladjen motor iz 81 god. Po nasim vojnom prirucniku koristi sae 10w50. Sta je za preporuku posto nalazim Castrol power racing 10w50, Procycle 10w50 ili Castrol clasic 20w50?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani Dejane,
      Praktično bilo koje 10W-50 ulje, ne mora sintetičko jer su zahtevi niski (s obzirom na godinu proizvodnje, API SF je dovoljno, SG više nego dovoljno, optimalno).
      Od navedenih je najbolje koristiti Castrol Power Racing 10W-50 ali može i npr. Motul 7100 10W-50 ili Silkolene Pro 4 Plus 10W-50, kao i neko jeftinije (a takođe vrhunskog kvaliteta) kao što su:
      Motul 5100 10W-50 ili Elf Moto 4 Tech 10W-50. U principu su polu-sintetička (PS) ulja najisplatljivija (ali ih i nema mnogo u 10W-50 visk. gradaciji). Sa druge strane zbog vazdušnog hlađenja sintetička ulja su bolja jer su otpornija na visoke temp. (pa ne treba ni žaliti novac za ulje).
      Ukoliko motor troškari ulje, koristiti 15W-50 (sint. ili PS); npr. varijante navedenih u toj visk. gradaciji.
      Pozdrav!

      Избриши
  34. Postovani dipl.ing.Stevo
    Kupio sam pezoa 4007 2,2HDI sa 82000km i u njemu je trenutno Castrol 5w30.Pezo preporucuje Total Quartz ineo ecs 5w30 C2,a ja u garazi imam 30L OMV c3 5w30 kupljenog u Austriji pre 5god.
    Sta je Vasa preporuka???

    Unapred zahvalan i srdacan pozdrav,
    Aleksandar

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Aleksandre,
      Naravno, najbolje je koristiti Total Ineo ECS 5W30 ili neko slično ulje sa ACEA C2 specifikacijom (PSA B71 2290, još bolje).
      No, možete koristiti i ACEA C3 ulje.
      Doduše, ne znam u kom Vam je pakovanju to ulje, ako je jedinstveno od 30 lit. ne bih preporučio upotrebu (a ionako je na samoj granici upotrebljivosti, tj. može, ali bih skratio inteval zamene, ili još bolje rečeno takvo bi ulje koristio u nekom vozilu koje je starije i ne koristi se mnogo; a sa samo 82k km ne bih koristio).
      Osim toga, kad otvorite veće pakovanje, trebate ga upotrebiti u narednih 6 mes. (max. 1 god. ali kako već ima 5 god. i to može biti mnogo) pa šta ćete sa 25 (ili 5 ako su pakovanja od 10 lit.) litara ulja u otvorenoj ambalaži?
      Bolje Vam je da prodate to ulje (kad već niste ranije) upola cene (zbog starosti) u zatvorenoj ambalaži, a da za P 4007 koristite ACEA C2 ulje (ipak je motor sa manje od 100k km).
      Pozdrav!

      Избриши
  35. Postovani dipl.ing Stevo,
    Hvala Vam na odgovoru.
    OMV C3 5w30 koje imam u garazi je u orginalnom ne otvorenom litarskom pakovanju.
    Zbog njegove starosti i dugog stajanja sam bio u nedoumici oko koriscenja istog.
    Poslusacu Vas savet i sipati ulje po preporuci Pezoa.
    Ulje kod ovog modela se po servisnoj knjizici menja na svakih 20000 zbog dvodelne uljne pumpe.
    Do kad,po Vasem misljenju, ovo Totalovo ulje zbog svojih karakteristika treba upotrebljavati,a onda mozda preci na neko drugo?
    Srdacan pozdrav,
    Aleksandar

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. U principu ne mora samo Total, ali je najjednostavnije tako (bilo koje koje ispunjava B71 2290, pa i "samo" ACEA C2).
      ACEA C3 ne ispunjava baš 100% svega što i C2 ali ACEA C2/C3 ulja su već nešto što dolazi u obzir jer ispunjava sve osim što su High HtHS pa ne mogu da ispune potpunu uštedu goriva (iako je razlika mala, uglavnom ne veća od 1%).
      OmV koje imete bi moglo da odradi polovinu intervala, ali bolje u nekom automobilu koji ima u sebi daleko više km i ACEA C3 mu je default.
      Kako god, počnite sa Total-om a posle možete preći i na neko drugo slično (ACEA C2). Ulje menjajte (kako ste i sami rekli) na 20k km.
      Pozdrav!

      Избриши
  36. Анониман05. март 2017. 19:13

    Postovani,
    imam chevrolet cruze, dizel, 2000 kubika, 163 ks, 2012 godiste, sa dpf-om. Do sada je odrzavan u ovlascenom servisu, a od sada cu sam da menjam ulje, pa me zanima koje ulje je najbolje za taj auto?
    Na cepu od motora, gde se dosipa ulje pise 5w-30.
    I ako mozete da mi objasnite koja kategorija (grupa) ulja ide u ovaj motor, da li C2 ili koja vec, posto mi to nije jasno, pretpostavljam da ima veze sa dpf-om.
    Hvala puno!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Za Vaš motor se preporučuje Dexos2 odobrenje ili ACEA C3.
      Ulja 5W-30 (preporučujem isključivo prvih 5-6 god. i/ioli 100k km) ili 5W-40.
      Spidak ulja sa zvaničnim Dexos2 odobrenjem GM-a možete lako izguglati.
      Pozz

      Избриши
  37. Анониман06. март 2017. 20:17

    Hvala!
    A da li bi bilo dobro sipati Selenia WR PE?
    Ona je C2 ulje, a nisam ga nasao na Dexos2 listi, ali sam cuo da je ona dobra za ovaj motor jer je to zapravo fiat-ov motor.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Dobro ste obavešteni što se tiče motora, međutim kao i kod drugih Opel vozila (dizel) sa Fiat motorom, GM je uvek insistirao na svom standardu.
      U krajnjem slučaju nije od velikog značaja. ACEA C2 ulja (nije samo Selenia WR PE, već BILO koje) će doprineti manjoj potrošnji goriva (ali simbolično manjoj, oko 1%) i ništa više.
      Posle više od 100k km mislim da stvari polako prelaze na stranu C3.
      Nisam hteo da komplikujem u prvom odgovoru (a nisam ni vremena imao), jer sam podozrevao da bi pomen C2/C3 ulja (C3 ulja koja imaju sve što i C2 osim što su High HTHS) tražio dodatno objašnjenje (pa sam došao na isto).
      Kako god hoćete, selenia ulja su kvalitetna ali nisu jedina koja se mogu koristiti (pa ni najbolja) u Fiat motorima, i obično su sa zabiberenim cenama, ništa drugo.
      Iskreno, možete bilo šta od navedenog: C2, C2/C3 ili C3 (bilo kod Chevrolet-a bilo kod Fiat-a). Čista C2 ulja su možda bolje rešenje prvih 5-6 god. i (oko) 100k km.
      Naravno mogu se koristiti i kasnije (i do 200k km, pa i do remonta). Iako su zahtevi za maksimalno habanje delova motora identični (za C2 i C3), trajanje DPF-a je takođe identično (bar za C2 i C2/C3), ostaje da High HtHS (C2/C3 i C3) ipak pružaju veću rezervu pri velikim opterećenjima (npr. Truck day) što je možda na mnogo km veća prednost od potencijalne uštede goriva.
      Mobil 1 ESP 5W-30 je svakako jedan od favorita.
      Ponavljam, već od početka (posle garancije svakako) 0W-40 i 5W-40 ulja se mogu koristiti ukoliko su ACEA C3, (Dexos2 je svakako preporuka proizvođača, pa je bar poželjno da ulje ima isto odobrenje, strogo gledano obavezno), pa sad, kako god Vam se sviđa.
      Pozdrav!

      Избриши
  38. Postovani Stevo,

    Koja je konkretna razlika izmedju 15w40 i 15w50 ulja ?

    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Razlika je u radnoj viskoznosti (na visokim temp. po standardu na 100°C).
      Dakle, zimi se jednako mogu koristiti jer su 15W oznaka. Na 40 cel. je razlika mala i može se zanemariti.
      15W-50 je retko kad fabrička preporuka, a obično se koristi kod teških uslova eksploatacija za 15W-40 default ili još češće (i bolje) kod motora sa mnogo radnih sati (preko 100, 150k km), kojima je default 10W40 ili 15W40.
      Indeks viskoznosti je (jednostavno) kod 15W-40 manji (135-140) nego kod 15W-50 (oko 150).
      Obično su to ista ulja kod kojih je nešto veći sadržaj (%) polimera (aditiva za povećanje ind. visk.).
      Postoje mineralna i PS 15W50 ulja. Kod mineralnih treba biti naročito oprezan (osim kod starih motora kojima je servisni interval kraći) u smislu da se lakše "razbijaju" tako da se moraju menjati po "severe" uslovima (skraćenim intervalima zamene, obično 2x u odnosu na preporučeno).
      Mineralna 15W50 treba koristiti kod 15W40 default-a a PS ulja kod 10W-40.
      Grubo i koncizno rečeno.
      Najčešći razlog za ovako nešto je početak trošenja ulja kod motora ("troškarenje") a može biti i ako se ide na Navak (pistu) da se malo "divlja" pa veća radna viskoznost dobro dođe (mada je 20W50 onda možda i bolje).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Pozdrav,
      Molim Vas savjet. Imam Škodu Octaviu II 1.9 TDI PD. Do prije 40 tisuća km sipao sam ulje Castrol 5w40. Međutim u zadnje vrijeme sam prešao na Shell 5w40 jer sam vidio naljepnicu na veznom limu auta kao da je preporuka Shell ulja. Stvar je u tome da sam u zadnjih 20000 km sipao ulje Shell 5w30 koje zadovolja specifikaciju 505.01 ali nisam primjetio da se radi o ulju 5w30 jer sam samo gledao da je odgovoarajuća specifikacija. Auto tenutno ima 200000 km i ulje se mijenja svakih 10000 km. Da li 5w30 "šteti" motoru u odnosu na 5w40 i da li da se vratim na ulje 5w40? Da li bi ime dobio bolju zaštitu motora ? Motor od zamijene do zamijene ne troši ništa ulja. U uputama vozila ništa ne piše vezano uz gradaciju ulja već samo da mora zadovoljavati 505.01 specifikaciju. Hvala.

      Избриши
    3. Poštovani,
      Bitnija je specifikacija nego viskozna gradacija. 5W-30 ne štiti motor lošije (to je zabluda). Npr. ACEA C3 ulja 5W-30 i 5W-40 (istog proizvođača, pa i šire) obično se razlikuju samo po udelu polimera (aditiva za povećanje ind. visk.). Čak ni potrošnja ulja ne mora biti veća sa 5W-30 uljima, obično je ista ili makar slična. 5W-30 u principu bolje "drže" radnu viskoznost tokom upotrebe što dalje smanjuje razliku (posle 5000km ili više).
      Slobodno nastavite sa 5W30 uljem koji ispunjava 505.01.
      Pozdrav!

      Избриши
  39. Postovani, vlasnik sam automobila fiat bravo 1.6 mjt u cijoj fabrickoj specifikaciji stoji da je preporuceno ulje Selenia Wr-pe 5w30. Interesuje me da li bih mogao da sipam Selenia 5w40 i da li ima nekih bitnih razlika izmedju ta dva ulja kod fiata konkretno. Inace auto je presao oko 200 000km.? unapred hvala

    ОдговориИзбриши
  40. Postovani,
    pokusavam da razumem sta je bolje za bolje podmazivanje, a samim tim i za duzi radni vek motora.
    Kinematska viskoznost na 40 i 100 stepeni celzijusa po meni treba da bude sto veca (viskoznost 14 je po meni bolja od viskoznosti 10 na 40 stepeni i npr. viskoznost od 85 je bolja od viskoznosti 60 na 100 stepeni). Sad za zimske uslove i minus temperature bi viskoznost trebala da bude sto manja da bi ulje bilo tecnije pri startu po mojoj logici ali ne znam koji mi parametar to pokazuje. Mozda dinamicka viskoznost (bolje 18000 nego 22000 na -35 stepenipo mojoj logici) ali nije navedena kod mnogih proizvodjaca u specifikaciji. Onda postoji noak isparljivost koja ne znam sta mi govori u smislu zastite motora i da li uopste utice na zastitu motora ili samo na potrosnju ulja?
    Ako mozete da mi kazete da li razmisljam u dobrom pravcu, post mi se logika kosi sa podatcima iz tablica proizvodjaca ulja (cesto ulja renomiranih proizvodjaca koja su prilicno skupa imaju parametre koji su suprotni mojoj logici). I ako mozete da mi kazete koji jos parametar treba da razmotrim ali ne previse molim vas :_)
    Unapred zahvalan
    Marko
    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Marko,
      Viskoznost malo govori o kvalitetu podmazivanja, u principu ako su ulja u istoj (SAE) kategoriji, sve je to "tu negde". U pitanju ste obrnuli (verovatno samo permutovali) vrednosti na 40 i 100 cel. (ali shvatio sam šta ste hteli da kažete).
      U principu ulja sa većim ind. visk. imaju manju razliku između visk. na 40 i 100 i to je podatak koji ukazuje na bolji kvalitet. Međutim, to ukazuje (obično, često) i na više aditiva (tzv. polimera) koji to obezbeđuje, pri čemu su ulja sa manje tih polimera "stabilnija" (da tako kažem) na duži rok.
      Dakle, optimum je ono što se traži, ni preterano i premalo (uglavnom srednja vrednost za viskoznu gradaciju je idealan kompromis).
      Visk. na niskim temperaturama je bolja kad je manja (vrednost) ALI ne znači ni to previše, npr. primer koji ste naveli (-35) ne znači skoro ništa jer ta ulja na -20 (realan minimum) imaju (verovatno) jednake ili makar vrednosti sa manjom razlikom.
      Noack isparljivost direktno ukazuje na (moguću) potrošnju ulja a indirektno i na kvalitetniju bazu (bazno ulje, kombinaciju baznih ulja) tako da je bolje kad je ta vrednost niža. Ipak, mogu se uporediti (na taj način) samo ulja iste visk. grad.
      Vodite računa da su svi navedeni parametri SAMO orijentacioni (prosečne vrednosti) i da direktnim upoređivanjem osnovih parametara NE možete pretpostaviti koje je ulje kvalitetnije, bar ne izvesno (sa većom verovatnoćom).
      Btw, to je uglavom (ako to studiozno radite) gubljenje vremena (no može pomoći kad ste suzili izbor pa je bolje od bacanja novčića, ali ne mnogo bolje).
      Inače, ulja velikih (skupih) brendova često NISU bolja od jeftinijih, nego je cena deo brend(iranja).
      Tu ste potpuno u pravu.
      Najvažnije je da li je proizvođač potpisao da radi po ATIEL-ovom "code of practice" (i preuzeo odgovornost da su ACEA standardi ispunjeni), još bolje ako je punopravni član ove organizacije (više na sajtu ATiEL-a).
      Naravno, da li ulje ima zvanična odobrenja za vaše vozilo, i slično.
      Tehničke karakteristike se često daju šturo, i više su statističke.
      Naravno, proizvođači koji ih daju detaljnije zaslužuju da se na njih obrati pažnja (nemaju šta da kriju).
      Pozdrav!

      Избриши
  41. Анониман04. март 2018. 21:54

    Poštovani,

    Imam Ford Fiestu 2003 god, 1.4 benzin prešla 120 000. Majstor mi je na zadnjoj zameni ulja preporučio i sipao 10W-40 ulje (Comma mislim). E sad da li je to preporučljivo ili može biti štetno. Godišnje prelazim oko 10k km i 5w-30 mi potroši ok 1.5 litara. Da li da nastavim sa ovim 10w-40 ili da menjam nazad na 5w-30.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Preporučljivo NIJE. Štetno ... neće doprineti kvaru motora ili tako nešto (pogotovu što nema turbinu) ali JESTE "štetno" (donekle). Podmazivanje je lošije, potrošnja goriva veća.
      1,5 lit. na 10 hiljada km NIJE razlog za prelazak na 10W-40 (to je manje-više normalna potrošnja ulja) .
      5W-30 uz Low HTHS (Ford ulja) imaju nešto veću isparljivost (ako su 913C i naročito 913D i ne toliko) pa ih motor može malo više trošiti, no (ponavljam) navedeno nije ništa posebno.
      Bolja alternativa od 10W-40 su 5W-40 ulja ako (kad) potrošnja pređe 2 lit. na 10k km (ne računajte prvu zamenu nakon 10W-40). 120k km nije neka posebna kilometraža (da bi se išlo sa "gušćim" uljem). Možda je 5W-40 idealno (ACEA C3 npr. sad je većina takva).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Naravno, posle 15 god. nije posebno strašno sipati (čak i) 10W40, ali nije idealno rešenje.
      I, naravno, izgurajte sledećih 10 hiljada km sa istim (neće mu ništa faliti).
      Pozdrav!

      Избриши
  42. Анониман05. март 2018. 20:02

    Hvala Stevo na odgovoru. Tekstovi su Vam odlični. Samo napred.
    Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
  43. Uskoro uvozim auto Toyota Rav4 D4D 2.0 2005 godište. U njemu je trenutno 5W30 ali neznam tacno koje. U servisu predlazu Total 5w30. Sada vidim da ih ima: TOTAL QUARTZ INEO ECS 5W30,TOTAL QUARTZ INEO LONG LIFE - 5W-30,Quartz Ineo MC3 5w30 itd.
    Šta mi vi predlažete neko od Totalovih ili neko drugo 5W30 ?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Dobra preporuka, ta visk. gradacija je propisana za Vaš motor.
      Total je Totalno o.k.
      Od navedenih pod 1. INEO MC3.
      Pozdrav!

      Избриши
  44. Одговори
    1. I posle 200k km ostanite na 5W30.
      Dok god je motor u dobrom stanju (a tako će najduže ostati).
      Pozz

      Избриши
  45. Hvala na odgovoru.Inače vrlo koristan blog za sve vozače.
    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
  46. Retko dobri tekstovi, cestitke. Ne znam da li cu naci bolje mesto od ovoga za savet pri izboru ulja.
    Opel Astra J, 2010 godiste, benzin 1.4, 74 kw, na satu 130.000km, voznja 80% lokal, do 15.000km godisnje. Do sada sipano Castrol Edge Professional 5w30. Ulje menjam do predjenih 10.000km.
    Da li ostati pri istom ili mozda ipak promeniti viskozitet, marku ili nesto trece?
    Unapred zahvalan.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      You are doing fine. No need for changes.
      Zaista, ne bih ništa menjao.
      Opcija je da menjate ulje jednom godišnje (te na oko 15000km) ali to je samo u cilju smanjenja troškova, na 10 hiljada km je još bolje.
      Može i "običan" Edge FST 5W-30 ACEA C3 ... sa zamenom na 10k km bez žrtvovanja kvaliteta.
      Naravno, dolaze u obzir i druga Dexos2 ulja (te C3), ali jedino u cilju smanjenja troškova (ili istih, onda čisto radi promene). Ako Vam je Castrol omiljen brend, nastavite sa njim. On je (svakako) jedan od TOP svetskih.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Zadržao bih viskoznu gradaciju (5W-30), u svakom slučaju.
      Pozz

      Избриши
  47. U jednom delu vaseg teksta "Primer II" pokolebali ste me u pogledu viskoziteta. Mislim da je bila dilema oko 5W30 i 5W40. Konkretno, zaintrigirao me je komentar da 5W40 bolje stiti motor. Slicne komentare nalazim na drugim mestima, pretpostavljam zbog predjene kilometraze i godine proizvodnje auta.
    Ali drago mi je da smo to ovde resili. Definitivno cu vas poslusati i zadrzati Castrol 5W30.
    Hvala jos jednom i ziv bio.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      U principu (teoriji i praksi) ako je motor pogodan za 5W-30, 5W-40 NE štiti motor bolje, dok god je motor u dobrom stanju.
      Verovatno je kontekst bio (kao što ste nagovestili u komentaru) vozila sa mnogo pređenih km (150-200k km, pravih verovatno 50-100k km više).
      Bolje štiti (5W40) ako je 5W-30 ulje Low HTHS (mada i to kod motora kojima je to default NE znači, dok god je motor u fabričkim tolerancijama) i (eventualno) manje isparava. U odnosu na istu kategoriju (i 5W30 i 5W40 su ACEA C3) čak i ne znači ni to (manje isparavanje).
      Za više gradske vožnje, 5W30 je svakako bolje ... ušteda goriva neće biti baš primetna ali oko 1% bi moglo da bude realno.
      Naravno Low HTHS (vaš motor nije za takva) 5W30 uštedi i više goriva u odnosu na High HTHS (preko 3,5 - sva 5W40 su takva).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Low HTHS ulja su ACEA C1 i C2, a C3 i C4 nisu.
      Edge (oba navedena) su (kao i treba) High HTHS i po tome "jednako štite motor" kao i "starija braća" (5W-40).
      U svakom slučaju i kod mnogo km (preko 200k km) bolje je preći na 5W40 nego (odmah) na SAE 10W-40. 10W40 su već i nižeg kvaliteta od sintetikih 5W-30/40.
      Pozz

      Избриши