Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

субота, 21. август 2010.

Statoil motorna ulja za automobile, prvi deo (Statoil car motor oils, part one)


Malo ću obrnuti. Počinjem od mineralnih ulja (jeftinijih) pa idem ka top serijama. Sam opis kompanije će doći na kraju. Nije baš logično ali za promenu bih pokušao. Statoil je zgodna kompanija za ovakav koncept. Što manje znate o njoj objektivniji ćete utisak o samim uljima steći a o samoj kompaniji saznati na kraju (u drugom delu teksta).

STATOIL MOTORNA ULJA ZA AUTOMOBILE

Statoil Lubricants u svojoj ponudi ima tri serije motornih ulja za automobile. Dve su miniserije (mineralna i polu-sintetička ulja) a zapravo veći deo produkcije čini jedna serija (LazerWay) koju čine modernija sintetička i sintetska ulja.

ClassicWay

Mineralna ulja. Modernog koncepta i paketa aditiva. Sama osnova je iznad proseka za mineralna ulja. Preporuka za sve automobile iz devedesetih godina XX veka.

ClassicWay 10W-40
Ispunjava: ACEA A3/B3, API SL/CF, MB-Approval 229.1 što nije loše ali uobičajeno i na prvi pogled sasvim prosečno. Ono što nije prosečno to su osobine ovog ulja.

Viskoznost na 40°C je 90; na 100°C iznosi 13,6mm2/s. Indeks viskoznosti : 151.

Sve je (relativno) normalno. Liči na moderno polusintetičko ulje iako to nije.

Tačka tečenja –42°C, tačka paljenja 220 dok je TBN 9,0.

Vrednost TBN-a je natprosečna i dovoljna i za D2 gorivo no i dalje ništa posebno. Ipak obratite pažnju na tačku tečenja koja je vrh za 10W-40 ulja uključujući i polu-sintetike. Ovo je tipično za 5W-40 i to sa PAO osnovom!! Izuzetno! Iako bi neko rekao da su Skandinavci ovo uradili iz svojih regionalnih potreba ne bi bio potpuno u pravu jer za skandinavsku zimu treba koristiti 5W ili 0W ulja. Ako se lomite između 10W-40 i 5W-40 uzmite zapravo ovo ulje jer em je jeftinije em je mineralno em prevazilazi oba rešenja.

ClassicWay 15W-40

Ispunjava: ACEA A3/B3, API SL/CF, MB-Approval 229.1 i ima nivo kvaliteta VW 505.00.

Viskoznost na 40°C je 100; na 100°C iznosi 13,5mm2/s. Indeks viskoznosti : 135.

Tačka tečenja –39°C, tačka paljenja 230 dok je TBN 9,1.

Ponavlja se priča od malopre. Ovde je situacija još neverovatnija. Tačka stinjavanja je upravo prosek 5W-30 i 5W-40 HC ulja. Upotrebljivost mineralnog ulja i još 15W-40 do -30 je vrlo retka pojava i vrlo poželjna karakteristika. Mnogi vlasnici vozila iz 80-tih koji koriste baš 15W-40 a ne znaju šta da rade zimi (prelaze malo km godišnje te jednom u godini menjaju ulje) sada bi mogli da odahnu. Pravo zimsko 15W-40 mineralno ulje.

ClassicWay 20W-50

Ispunjava: ACEA A3/B3, API SL/CF, MB-Approval 229.1.

Osobine:

Viskoznost na 40°C je 157mm2/s; na 100°C iznosi 17,7mm2/s. Indeks viskoznosti : 124.

Tačka tečenja –30°C, tačka paljenja 250°C dok je TBN 9,1.

Opet jedno netipično i natprosečno 20W-50 (mineralno) ulje. Osim niske tačke tečenja i mogućnosti upotrebe do (bar) –20°C ima i najverovatnije malu isparljivost te je idealno za motore sa puno radnih sati i one koji troše malo više ulja nego dok su bili novi. Ovo ulje možete čak koristiti i kao celugodišnje što je za vlasnike mnogih automobila iz 80-tih i 90-tih sa povećanom potrošnjom ulja i koji se relativno malo voze (ispod 7500km godišnje).

ClassicWay Low Smoke 10W-40
Ispunjava: ACEA A3/B3, API SJ/CF.

Malo niže specifikacije za ovu varijantu ClassicWay 10W-40 su verovatno zbog većeg sadržaja ZDDP-a. No obzirom na namenu nije minus, čak naprotiv. Ovo je praktično isto ulje sa dodatkom aditiva za smanjenje dimnjenja (zapravo uz to verovatno i neznatno drugačijeg sastava aditiva). Ovo je ulje koje pripada grupi ulja za starije motore slično Valvoline MaxLife seriji ili Mobil High Mileage. Znači ima aditiv i za zaptivke te bi moglo da smanji potrošnju ulja i uopšte povoljno utiče na motore koji su prešli više od 150k km. Smanjuje i buku motora kako navodi proizvođač. Namenjeno je pre svega vozilima iz 90-tih godina koji inicijalno imaju 10W-40 fabričku preporuku.

Osobine:

Viskoznost na 40°C je 86mm2/s; na 100°C iznosi 13,5mm2/s. Indeks viskoznosti : 159.

Tačka tečenja –36°C, tačka paljenja 220°C dok je TBN 9,0.

Po gore navedenim podacima zaključuje se da je osnova ista kao kod običnog ClassicWay a da se razlikuju u paketu aditiva. Zapazite da je zbog većeg indeksa viskoznosti i nešto veće tačke tečenja očigledno da ovo ulje ima veći sadržaj polimera za modifikaciju viskoznosti.

Grubo rečeno ovo ulje (u manjoj meri) sadrži dodatne aditive:

Za smanjenje ili eliminaciju plavog dima na izduvu, za stabilizaciju viskoznosti i za kondicioniranje zaptivki. Naravno sva tri u „Light“ verzijama.

SuperWay

Ovo je zapravo jedno ulje u dve varijante (benzin i dizel) a ne prava serija motornih ulja.

Ulja su polusintetička. Imaju malu isparljivost i daju smanjenu potrošnju motornog ulja.

Mogu (i preporučuju) se koristiti i kod viševentilskih i turbo motora bilo benzskih bilo dizel.

SuperWay 10W-40

Ispunjava: ACEA A3/B3, API SL/CF, VW 505.00/501.01, MB-Approval 229.1.

Osobine:

Viskoznost na 40°C je 91mm2/s; na 100°C iznosi 13,7mm2/s. Indeks viskoznosti : 152.

Tačka tečenja –42°C, tačka paljenja 220°C a TBN 9,0.

Ulje slično ClassicWay-u ali zbog bolje osnove ispunjava nešto više standarda. U suštini je paket aditiva verovatno identičan a osnova je kod SuperWay-a na višem nivou. Sadrži otprilike 20% sintetičke komponente.

SuperWay TDI 10W-40

Ispunjava: ACEA A3/B3, A3/B4, API CF/SL, VW 505.00/501.01, MB-Approval 229.1.

Osobine:

Viskoznost na 40°C je 94mm2/s; na 100°C iznosi 14,1mm2/s. Indeks viskoznosti : 156.

Tačka tečenja –36°C, tačka paljenja 220°C a TBN 11,5.

Iako se može koristiti i kod benzinskih motora prevashodna namena ovog ulja je za TDI motore kako i u samom imenu stoji. Malo prilagođeniji paket aditiva koji uključuje više polimera za viskoznost i detergenata. Na kraju ali ne i po značaju vrednost TB# je za 10W-40 polu-sintetičku klasu vrhunska. Koliko se sećam ovo je i apsolutni rekord te sledi jaka preporuka za motore koji troše D2 gorivo.

LazerWay

Ova serija se sastoji od 10 vrsta ulja. Preovlađuju 5W30 ulja i to specijalno prilagođena pojedinim proizvođačima automobila i njihovim standardima. Od 10 ulja 4 je specifičnih gde se forsiraju standardi proizvođača automobila (mada imaju i širu upotrebu), 3 je ACEA C specifikacija te su na taj način specifična i namenjena novijim vozilima. Ostaje 3 vrste ulja „opšte namene“ koja će se obraditi u ovom prvom delu. Slična postavka je bila i kod predstavljanja Texaco Havoline ulja kada sam specifična ulja odvojio u poseban tekst.

LazerWay 5W-40

Ispunjava: ACEA A3/B3, A3/B4, API SM/CF, VW 505.00/502.00, MB-Approval 229.5, Porche, Opel GM-LL-B-025 i nivo kvaliteta MB 229.3.

Pomalo je nejasno kako je dobijeno odobrenje za MB 229.5 a MB 229.3 nije zvaničan sertifikat već proizvođač tvrdi da je ispunjen. Samim višim MB je to zapravo garantovano. U svakom slučaju MB 229.5 je izuzetno zahtevan standard u svemu osim što je po pitanju ekoligije i niskih SAPS vrednosti tek prosečno zahtevan. To sve ukazuje na visok nivo ovog motornog ulja.

Osobine:

Viskoznost na 40°C je 82mm2/s; na 100°C iznosi 14,1mm2/s. Indeks viskoznosti : 173.

Tačka tečenja –42°C, tačka paljenja 230°C a TBN 11,0.

Vrlo dobro! Malo iznad proseka. Vrednost TBN je tek izuzetna pogotovu što nije „dizel“ motorno ulje. Sastoji se od baznih ulja III grupe (SHC) te je šire gledano sintetičko mada kao što znamo po strožim kriterijumima zapravo i nije. Tim pre su rezultati vrlo dobri i natporsečni, kako tačka tečenja tako i paljenja a verovatno i isparljivost.

LazerWay TDI 5W-40

Ispunjava: ACEA B3/B4, API CF, VW 505.00/500.00, MB-Approval 229.5, Opel GM-LL-B-025 i kao i kod svog pobratima ispunjenje MB 229.3.

Kako i standardi pokazuju ovo je ISKLJUČIVO DIESEL MOTORNO ULJE. Time se ne preporučuje kod benzinskih motora (verovatno je sadržaj sulfatnog pepela blizu 1,5%).

Osobine:

Viskoznost na 40°C je 85,7mm2/s; na 100°C iznosi 14,4mm2/s. Indeks viskoznosti : 175.

Tačka tečenja –45°C, tačka paljenja 220°C a TBN 10,0.

Malo iznenađenje je niža tačka tečenja, manja paljenja pa čak i veći indeks viskoznosti (dobro, ove tri osobine su zapravo povezane i nisu nezavisne). Naravno još je veće iznenađenje manja TBN vrednost od „običnog“ ili „non TDI“ ulja istog imena.

Kako god ovo je ulje namenjeno dizel motorima srednje generacije. Sasvim solidno.

LazerWay 5W-50

Ispunjava: ACEA A3/B3, API SL/CF.

Skromno ispunjenje standarda je posledica nestandardne klase viskoznosti. Osim toga ima i malo više ZDDP a i nije low SAPS pa čak ni MID SAPS već „normal“ SAPS.
Osobine:

Viskoznost na 40°C je 104mm2/s; na 100°C iznosi 16,6mm2/s. Indeks viskoznosti : 174.

Tačka tečenja –36°C, tačka paljenja 230°C a TBN 6,0.

I ovo je SHC motorno ulje. Iako se ne navodi moguće je da za razliku od prethodnih ima neki procenat sintetičkih komponenti (estarskih sintetika). Modifikatora viskoznosti sigurno ima više što nije vidljivo samo iz viskozne gradacije već to i sam proizvođač navodi.

Dakle bazna ulja su verovatno identična a ovo ulje je „pedesetica“ pre svega zahvaljujući višem sadržaju polimera. Blago zastareo paket aditiva ikazuje da je i ovo ulje specifično ali ne po pitanju proizvođača automobila gde ne pravi diskriminaciju.

Dve su primene ovog ulja očigledne:

1) oštra vožnja u visokim obrtajima i uopšte sportski stil vožnje.

2) Motori koji koriste 5W40 a prešli su polovinu svog radnog veka i imaju blago povećanje potrošnje ulja.

Radna viskoznost je na samoj granici SAE 50 klasifikacije te je više „SAE 5W45“ nego 5W50 kako se zvanično naziva. Nije nemoguće da nakon par hiljada km „sklizne“ u 5W40 kategoriju tako da se može koristiti i kod malo novijih motora sa 5W40 zahtevom ako se vozi sportski. Obratite pažnju da su zadovoljeni API i/ili ACEA zahtevi pre nego što sipate ovo ulje u vaš automobil.

TBN od “samo” 6,0 jeste mala vrednost no ništa posebno ne mora da znači. Očigledno je samo da nije za korišćenje u dizel motorima koji troše dizel sa puno sumpora (D2 i slične “pošasti”). Drugo što se nazire je da ovde čak i sa boljim benzinom i ED-om ne treba preterivati sa intervalom izmene. Optimum je 10k km (7500km do 12500km) i maksimum 15000km. Maksimum uz uslov Euro 5 dizela i benzina sa manje od 10 ppm sumpora što NIS još uvek nema ali svi EN 228 benzini moraju da ispune (od 01.01.2011. o ovome ne treba brinuti jer će “full evropskog” benzina konačno biti i u zemlji Srbiji). Inače za Euro 4 dizel (50 ppm sumpor) bi još uvek moglo da se zadrži 12k km kao interval zamene ali Euro 3 (EKO 350 sa 350 ppm sumpora) ili prosečan NIS benzin (sa bar 100ppm sumpora) ograničavaju izmenu na maksimalno 10000km.

46 коментара:

  1. Gospodine Stefanoviću,
    Izvinjavam se što tek sada vidim pitanje od 17.avgusta (2010.). Ujedno i izvinjenje drugima ukoliko mi je pitanje promaklo. Da ponovim signalizirajte u nekom novijem tekstu (koji redovnije pregledavam) da imate pitanje u nekom starijem.
    Znači, nije nadmenost, nije baš ni toliki nedostatak vremena (par dana nekad nemam ali celu sedmicu retko kad, osim kada nisam kući).
    Danas-sutra stiže odgovor! Hvala na poverenju i strpljenju!
    Steva

    ОдговориИзбриши
  2. Jako zanimljivo i kvalitetno ulje narocito linija mineralnog, jedino sto je kod nas slabo zastupljeno...

    ОдговориИзбриши
  3. Uvoznik Statoil ulja i maziva za teritoriju Republike Srbije je firma Euro07 d.o.o. Sve dodatne informacije mozete dobiti na internet sajtu www.euro07.rs ili na tel: 062/806-53-12

    ОдговориИзбриши
  4. Hvala na informaciji!
    Zvaničnih distributera (uvoznika) za Srbiju na samom sajtu Statoil-a nema.
    Ipak dobro je znati gde se ova ulja mogu nabaviti.
    Postoji bar još jedna firma koja je uvoznik ovih ulja no neka se sami jave.

    Zanimljivo je da je zvanični (jedan od 4) uvoznik ovih ulja u Rumuniji firma Euro 07 Romania.
    Da li je samo koincidencija? Em isto ime em isto ulje, jako zanimljivo. Naročito što na prvi pogled deluje da ove dve firme nisu povezane.
    Ako je tako, šta reći nego - Kako je Svet mali!

    ОдговориИзбриши
  5. To je to. Na deklaraciji mog pakovanja (koje inače ima zgodan patent otvaranja celofana) pisalo je:
    "Zemlja uvoza - Bugarska
    Zemlja porekla - Švedska".

    ОдговориИзбриши
  6. Statoil se verovatno pravi u Švedskoj.
    Uvozi se iz Bugarske je pomenuti Euro 07 postoji i u Bugarskoj (tamo je izgleda i centrala ili je logistički rešeno da je tamo glavni magacin).
    Ništa zato. Nisam baš ukapirao u čemu je uspeh ali ...
    Inače ambalaža deluje cool.
    Javi još neki utisak kad malo izvozaš ulje.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  7. Uspeh je što sam konačno uspeo da pobedim bloger mašinu i ostavim komentar. :)

    Utisci (o SuperWay-u 10W-40, da ne bude zabune) nakon nekih 300km su: da je hladan start (a proteklih nekoliko dana su jutra bila prilično hladna) lakši, te da nakon starta nema prolongiranog skoro-dizelaškog zvuka rada motora (možda prvih 10sec), te mekši, tiši rad i lakša vožnja pri nižim obrtajima, tj. bez buke ventila (mada mi je napomenuto da uopšte nisu ventili u pitanju) pri kilavljenju u trećoj, četvrtoj.

    ОдговориИзбриши
  8. I ja uspeo da pobedim mašinu (vremensku) :roll:
    Posle mesec dana da vidim komentar. Pa, ... skoro rekord. Kako ti izgleda posle mesec dana? bilo je i hladnijih dana a i tek sad bi moglo nešto da se kaže.

    ОдговориИзбриши
  9. Dobri su utisci za sada i u pravo vreme po ovoj zimoci, neka jeremija jos vozika pa da pratimo...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. pozdrav svima......hteo bih se nadovezati na neke tekstove o statoilu. kao mehanicar koristio sam razna ulja u svom poslu.......igrom slucaja sipah u moj 2.0 hdi motor super way tdi umesto uobicajenog Totala.......da skratim pricu utisci na statoil i osluskivanja motora i voznje su vise nego fascinantni cista desetka....pozdrav svima.

      Избриши
    2. Hvala na komentaru.
      Svako iskustvo je dobrodošlo.
      Statoil su sigurno jako dobra ulja, što i Vi potvrđujete.
      Pozdrav!

      Избриши
  10. Da,euro 07 je Bugarska firma tj tamo im je glavna baza sto bi rekli,a u Srbiji imaju nekoliko radnji,glavni magacin je u Zemunu,ima 2,3 u beogradu,jedna u Nisu,Cacku i jedna u Novom Sadu!I oni su ja mislim jedini uvoznici i ovlasteni distributeri za Statoil(norvesko) i Igat(nemacko)ulje.Cini mi se da oni drze ceo ovaj deo balkana sto se tice tog ulja!

    ОдговориИзбриши
  11. I meni se (slično) čini.
    Inače Statoil jeste norveška kompanija ali su Statoil ulja (kod nas, bar su bila) švedska :-)
    Globalizacija.
    Mislim da su jedini distributeri ovog sjajnog proizvođača.
    Malo reklame, no O.K. je, zašto pisati o nekom ulju ako ne znate gde može da se kupi.
    Hvala na informacijama!
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  12. Pozdrav Stevo,hteo bi nesto da te pitam, pitao sam dostanjih niko nezna,sta se desava sa mineralnim uljima 15w40 na -30c vecina se smrzava na -25c, koje su posledice po motor jer verovatno ne dobija ulje, Hvala

    ОдговориИзбриши
  13. Ovo pitanje je postavljeno i u temi "Lukoil prvi deo" te za detaljniji odgovor treba pogledati tamo.
    Većina mineralnih ulja stinjava (pretvara se u čvrstu masu, gel ili još sličnije masti ali veoma viskoznoj, gustoj) na -27cel. u svakom slučaju između -25 i -30.
    Na -30cel. više od 95% njih je ispod te granice.
    Situacija je da su (99% njih) ispod granice pumpabilnosti te je to ekvivalentno nedostatku ulja u motoru. Par verglanja (čak i dužih) neće dovesti do havarije ali to nikako nije dobro za motor a može doći i do ozbiljnih kvarova, ukoliko se besomučno pokušava sa startovanjem motora.
    Najbolje je motor (automobil) zagrejati do bar -20cel. (garaža) pa tek onda startovati motor.

    Ovde je čak ovo bitanje adekvatnije jer Statoil ulja (i neka BP) ove viskoznosti (15W-40) imaju nižu tačku stinjavanja od -30cel.
    Ipak i ona su samo uslovno upotrebljiva na ovim temp. jer su veoma viskozna, toliko da je podmazivanje veoma loše. Njihova prednost je više u tome da za razliku od drugih mogu da se koriste i na -20cel. pa i do -25cel. bez velikog negativnog uticaja na motor, skoro kao i 10W ulja.
    Za -30cel. idealna su 0W-xx ulja a adekvatna su još samo 5W-xx ulja.

    ОдговориИзбриши
  14. Stevo hvala ti mnogo na odgovoru,na ovim podacima upravo mi je majstor posle generalne sipao mineralno ulje Stat oil 15w40,bio sam te pitao gore kakvo je to ulje ,radio sam generalnu,bio sam pitanje postavio i na forumu o Luk oil uljima ali je bilo izbrisano pa sam onda ovde napisao,Veliki pozdrav

    ОдговориИзбриши
  15. Mislim da sa Statoil-om nisi mogao da oštetiš motor.
    Malo je pohaban ali ništa strašno (kao par hiljada km). Zaista ne bi trebalo da je drugačije.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  16. Pozdrav Stevo, auto pali dobro,hteo sam samo da znam sta se desava sa mineralnim uljima na ovako niskim temperaturama koje su bile,po meni treba zakonom zabraniti ulja koja postanu jako viskozna pre -35c
    POZDRAV

    ОдговориИзбриши
  17. Naravno, ako se "zakonom zabraniti" shvati figurativno. Znam šta ste hteli reći, ono što pokušavam (odavno):
    Viskoznu gradaciju treba prilagoditi klimatskim uslovima. 15W-40 je u Bgd. relativno upotrebljivo, ali svuda gde (makar jednom u nekoliko godina) temperatura pada ispod -20cel. prava CELUGODIŠNJA VG treba da bude 10W-40 (uz reke i u brdsko-planinskim područjima) ili (za Sjenicu i slične krajeve) da se koriste "letnja" viskoznost (15W-40) i "zimska" (5W-40). I naravno, varijacije na temu kao što je 10W-40 leti (za 10W-40 default) a 0W-40 (ili 5W-30) zimi a kao alternativa 5W40 kao celugodišnje (recimo za Punto Classic u hladnijim predelima).

    ОдговориИзбриши
  18. I naravno, onih "par hiljada km" je dato paušalno.
    Zapravo to je u najgorem slučaju (pre će biti tek par stotina, jer je samo malo duže verglano).

    ОдговориИзбриши
  19. Stevo hvala jos jednom, dosta sam naucio preko tebe i tvog sajta,Pozdrav

    ОдговориИзбриши
  20. Stevo pozdrav,danas sam kupio litru stat oilovog ulja Stperway 10w40 TDI,na pakovanju pisre da je kvalitet SL/CF, ali na nalepnici od generalnog uvoznika pise ka je standard SJ-CF,evo direkt i sa njihovog sajta http://www.statoillubricants.com/mar/lu/sto00131.nsf/UKProductsWeb/superwaytdi10w-40/$FILE/Statoil_SuperWay_TDI_10W-40.pdf
    ja sam samo napisao da te obavestim mozes ovu poruku obrisati POZDRAV

    ОдговориИзбриши
  21. i samo da kazem da ulje nije jeftino bas litra Superway 10w40 TDI je 720 dinara ,ali sam ga kupio jer mislim da je original,to mi je jedino bitno

    ОдговориИзбриши
  22. Hvala na komentaru.
    Neću brisati.
    Dobro i jeftino ... to nekako ne ide zajedno.
    A na uljima - zna se, ne treba štedeti.

    ОдговориИзбриши
  23. Анониман16. јун 2012. 19:53

    Pozdrav Stevo, pre neki dan sam uzeo litru stat oil ulja 10w40 Superway za kosilicu, kod ovlascenog uvoznika u veterniku ,cena je 667 din,volim da i u kosilicu sipam nesto kvalitetno, Pozdrav

    ОдговориИзбриши
  24. Анониман16. јун 2012. 19:55

    Kosilica je stara 20 godina zato sam sipao 10w40, za nove vidim da ide za sve 5W430

    ОдговориИзбриши
  25. Za 4T kosilice bilo je uobičajeno da se sipa SAE 30 ulje. Kako se koriste od proleća do jeseni to je i logična postavka. FAM i Optima (Modriča) imaju takva ulja ali i Liqui Moly.
    Sada su (malo više) u modi pre svega 10W-30 ulja (što je verovatno i najbolje).
    Monogradna su obično API SG dok multigradna mogu biti i viših specifikacija.
    Naravno u poslednje vreme su prisutna i 5W-30 ulja.
    Kako god u 20 godina staru kosilicu (i zahteve SAE 30 ili 10W-30) možete sipati (paktično bilo koje) 10W-40 ulje za automobile.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  26. Анониман29. јун 2012. 03:35

    Hvala Stevo na odgovoru , znam da u kosilice mogu ici i ulja losijeg kvaliteta, ali ja gledam kad mi vec ne trosi ulje sipacu neko kvalitetnije, iako je kosilica stara 20 godina, da mi trosi islo bi neko jeftinije ili najeftinije , inace sipao sam ja u nju sve i svasta,10W-40,15W-40 20W-50 20W-60 SAE30 ,cisto iz radoznalosti,i sa svakim je radila dobro, ha ha,Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  27. Zdravo Stevo, odlucio sam da sipam ulje koje je i predvidjeno za moj tip kosilice Tecumseh ,SAE 30
    Kupio sam Nisotec Garden ulje, na pumpi njihovoj je 366 din,gusto je i lepljivo za prste,i ajde ja da kupim jos jednu litru cisto da se ima,ono ulje totalno razlicito, retko kao 10W40 mozda i redje,zastitna nalepnica na cepu do pola odlepljena, totalno drugi miris ulja,kupio sam i ovu na istoj nisovoj pumpi, muljaju,kada nema nikakve kontrole u ovoj zemlji,inspekcija ne kontrolise kvalitet goriva ni na jednoj pumpi u Srbiji,kazu nemaju para za to,kakvi lazovi,kod nas je sve kocka,Dodje mi...Pozdrav

    ОдговориИзбриши
  28. Poštovani Dejane,
    Za gorivo ću da potpišem (da je jedno od najlošijih, ili baš najlošije, u Evropi (i šire)).
    Kada je ČINJENICA da Albanija (čak i nije u EU) ili Bugarska (makar je članica) imaju MNOGO bolji kvalitet goriva, o čemu dalje da pričamo!
    Imam i jedan "industrijski" test koji iako nije previše precizan ili zasnovan ali je mene uverio 120% da nije razlika u nijansama nego klasi (gorivo van Šljivrope i u njoj).
    Za Nisotec nisam iznenađen (već se par ljudi žalilo na to da isto ulje nije isto) te samo sa žaljenjem mogu da primetim da to sebi nisu smeli da dozvole. Od tolikih dr, mr, fr (izgleda ovog poslednjeg imaju najviše), inženjera sa državnim ispitima ili "iskustvom na naftnim terminalima od minimum 5 godina" (tipična kulovska fora za oglas, pa takav je lud ako se javi na takav, takvog obično nema u Šljivropi a da li je namešteno pogađaj tri puta).
    Kako god, nastavljaju USPEŠNU TRADICIJU brljotina kod ambalaže jer od 5-6 komada proizvoda koje sam kupio od njih već treći put (svaki drugi) mi proizvod curi na zatvaraču.
    Ovo se ne dešava ni garažarima i svakako je nedopustivo.
    Sa G-energy su takođe zabrljali (skuplje od svega) tako da ljudi sa cipelama od soma evra to definitivno NE mogu da vode (sa visine a na terenu situacija drugačija).

    ОдговориИзбриши
  29. Poydrav Stevo,jebiga zivimo u drzavi u kakvoj zivimo,u fabrici muljaju sve je to uigran tim,znam kako ide procedura,netreba se previse zivcirati,nema nikakve kontrole i tu se sve zavrsava,nek smo bar zivi i zdravi,Veliki Pozdrav

    ОдговориИзбриши
  30. Znamo gde živimo a komentar je više zbog onih čitalaca iz daljih krajeva koji možda (verovatno) ne znaju ni gde smo na karti (Evrope, Sveta).
    Nezavisna (državna) kontrola primorava čak i najveće da se bar minimalno potrude (ako već ne kao negde drugde).
    Naravno ako kompaniju "nacionale" drži država (nekad većinski a sad 49% ili nešto manje) od državne kontrole se možemo obrisati.
    Ipak, makar sporije nego da je konkurencija prava i tržište zaista otvoreno a ne poluotvoreno (kao kod boksera u desetoj rundi), malo se stvari kreću napred.
    Iz Gazprom-a (tj. GazpromNeft-a) najavljuju od novembra bolji kvalitet goriva po full euro 5 normama (verovatno se mislilo - uporediv sa prosečnim Zapadno evropskim) iz rekonstruisane pančevačke rafinerije.
    To je mesec-dva pre predviđenog (potpisanog) roka.
    Dakle, benzin će verovatno biti samo "evropremium" i to verovatno EP+ (makar plusa ne bude u imenu), dizel će biti ED po Euro 6 (bar se nadam, jer ionako sledeće godine postaje aktuelno, ako ne, "džaba su krečili") a TNG bi trebao da bude samo TNG (po EN 589 ili makar SRPS derivat) a ne i PBS.
    Sve u svemu solidno.
    Time se doduše tek DOSTIŽU (a ne i prestižu): Albanija, Bugarska, Rumunija, Hrvatska i BiH.
    Naravno ostaje siromašna ponuda različitih derivata, "normativno" gorivo i šlus. Posebnih dizela (sa ekstra cetanskim brojem i dodatno prečišćenih) a naročito visokooktanskih benzina nema ni u najavi tako da ostajemo SIROMAŠNO tržište u svakom pogledu.
    Veliki Pozdrav!!

    ОдговориИзбриши
  31. Pozdrav Stevo,situacija je jako losa,i mi kao pojedinci nista tu ne mozemo da promenimo,da Albanija bude ispred nas je stvarno velika sramota, nadajmo se da ce se stvari u buducnosti promeniti na bolje ali ,neverujem u to,cim nema nikakve kontrole goriva, a to nekosta mnogo da se uradi,bolje nam sigurno nece biti kao potrosacima Nikad,Strasno i neverovatno, ko da smo negde u nekoj siromasnoj Africkoj drzavi a ne u Evropi,nadam se da gresim,Ziv Bio,Pozdrav

    ОдговориИзбриши
  32. Na žalost (još) ne grešiš.
    Više se nadam nego što sam ubeđen da će biti osetno bolje (i to od sledeće godine).
    Više puta su se najave izjalovile, poslednji put sa "otvaranjem tržišta" što je baš ispalo IRONIČNO.
    Bez konkurencije i kontrole ... pa i "beli anđeo" bi postao "crni đavo".
    No nadam se bar "sivom čoveku".

    ОдговориИзбриши
  33. Poštovani Stevo,
    Tek sam uradio obradu delova motora za Yuga 1.3. Postignuti su zazori u ležajevima radilice od 0,055 mm (preporuka je od 0,040 do 0,085 mm). Da li ostvareni zazori "trpe" polusintetičko ulje? Dosta njih me odgovara od polusintetike za ovaj motor, ali ne znam čemu toliko protivljenje kada su današnje polusintetike oko 80% mineralne baze...

    Zbog čega Vam baš pišem na ovoj temi... Vidim da Statoil 15W-40 ima tačku stinjavanja od -39 °C, pa bi bilo (po ovom parametru) odlična zamena za 10W-40. Ima li još neko ulje sa ovako niskom tačkom stinjavanja gradacije 15W-40? S druge strane, Statoil 10W-40 je vrlo sličnih karakteristika i takođe je mineralno...

    Za menjač sam kupio Mobilube GX 80W-90 GL4 sa tačkom stinjavanja od -33°C. Jedva sam ga našao. Ravenol 75W-110 koji ste mi jednom prilokom preporučili ne postoji u Srbiji. Ima li još neko 80W-90 ulje ovako nisku tačku stinjavanja?

    Ostao sam Vam dužan šifre za Corteco semeringe napravljene od materijala oznake FPM.

    Radilica prednji: 12015853B
    Radilica zadnji: 12012069B
    Bregasta: 12015855B.

    Srdačan pozdrav,
    Predrag

    ОдговориИзбриши
  34. Poštovani Predraže,
    O oveme sam pisao i morao bih da pišem u nastavcima.
    Ne pomaže ništa, kad Zapad bude koristio 0W-4 ulja, možda (i samo MOŽDA) će ovde početi neko da sipa i 0W-20 u motor kome je "defalut" 0W-8.
    PS ili mineralno, to smo apsolvirali. Tiče se samo i isključivo zaptivki, pri čemu PS ulja kao (što ste lepo primetili) 80% mineralna nisu od značaja kao sintetička (više sintetska).
    Nema potrebe insistirati na tako niskoj tački stinjavanja, Statoil shvatite uslovno, a G-energz i Lukoil imaju više t.s. ali još uvek niže od prosečnih za 15W ulja.
    U principu standardno 15W je dovoljno za zimu osim za (surove) planinske oblasti kada je bolje zimsko 10W-40 i letnje 15W-50 pa sad mineralno ili PS, ko kako hoće.
    Najveći problem, ovde, je što je je ovaj motor (zazorima i svim drugim) više za 15W-50 ili 20W-50 (SAE 40) leti, (i kao nov) a SAE 10W-30 zimi.
    Sklonost degradaciji polimera nije od većeg značaja pa 10W-40 ne treba zbog toga izbegavati.
    Ipak, činjenica je da takva ulja imaju nešto niže HTHS vrednosti od 15W-40 i to je jedino realno uporište (ali nedovoljno) za "mineraliste".
    U praksi je 10W-40 dokazano i tačka.
    Ipak, meni se čini da je (osim cene koja je preterana) Motul 2100 15W-50 idealno ulje za DMB motor.
    Ne zaboravite prvi put da zamenite ulje ranije (i da ne biste bacali pare, preporučujem Lukoil Standard kao "ujle za uhodavanje", 10W-40 ili 15W-40 svejedno, možda pre prvo, za zimu su oba odlična, a za kasnije samo ako se menjaju na 4000km).
    10W-60 M1 je isto idealno ulje za ovaj motor (ako ne gledamo cenu). Ili 5W-50 (baš kao razbijač mitova, pošto je i razvučena viskozna gradacija).
    Ipak, lično bih se držao 15W-50 ulja bilo PS ili mineralnih ili zbog troškova, boljih 15W-40.
    Kako god, za menjač ste se ODLIČNO snašli, Mobil je vrlo dobro ulje a tačku stinjavanja teško da postiže neko drugo ulje (ne mogu se trenutno setiti) u 80W-90. Kod nas dostupnih verovatno - Ne.
    Eto, snađite se i za motorno tako dobro, možda se bolje setite od mene. Samo hrabro!
    PS ulja dolaze u obzir! Možda malo viša kategorija viskoznosti, pre 15W-50 nego 10W-40 (ipak je rađen motor, nije samo zazor ležaja radilice, već ima tu i više toga što je u igri, a mnogo toga se ne može (ručno) ni premeriti.
    OMV 15W-50 (em mineralno, šala mala) se baš dobro pokazalo u praksi. "steže" se na -27 ali "niko nije savršen".
    Ponavljam: Shell HX7, Motul 6100/4100/2100 u 15W-50 je verovatno ono što se uklapa u sve (iako PS), Kroon ima zanimljivo 15W-50 (mislim mineralno) ali ga nema kod nas.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Naravno Statoil ulja dolaze obzir. Dovoljno je 15W-40.
      Podatak o tački stinjavanja ipak uzeti sa malo opreza ali sigurno je bar -30 ili -33, dakle bolje od proseka.
      Niže od -33 Vam ne treba kao ni 15W ... osim ako imate više dana sa manje od -20, onda definitivno zimsko-letnja kombinacija ili 5W-50.

      Избриши
  35. Ne znam šta smatrate da je još bitno, ali obrada delova motora urađena je tako da ne može bolje. Zazori između klipova i cilindara su 0,03 mm, klipovi su A klasa, čeoni zazor karika je 0,25 mm, zaptivke su FPM, honovanje cilindara je najfinije moguće, razbušeni su klipovi na par mesta zbog podmazivanja osovinica, malo su olakšane klipnjače, svi klipovi i klipnjače su jednakih masa, razbušeno je kućište bregaste zbog boljeg podmazivanja šoljica ventila, vođice su sinterovane, ventili naležu na siceve sa oko 1.5 mm, polirana je radilica (napravljena je "mreža" zbog boljeg zadržavanja ulja), dodata su proširenja na otvorima za ulje na rukavcima radilice zbog boljeg zahvatanja ulja, razbušeni su srednji poluležajevi radilice zbog boljeg podmazivanja, zazori radilice su 0,055 mm (čak sam razmišljao da ugradim ležajeve od 1.4 motora koji su nešto deblji, pa bi se zazori radilice smanjili za oko 0,010-0,015 mm, međutim, odgovorili su me od te ideje). Ovakav motor ni fabrika nije napravila :)

    Biće EFI i voziće se na TNG (sekvent). Zbog svega ovoga veliku pažnju posvećujem izboru ulja.

    Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
  36. P.S. Naravno, hvala Vam na brzom odgovoru. Za prvih 1500 km sipaću verovatno neko 15W-40. Nakon toga ću malo više da se pozabavim izborom ulja.
    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Naravno. Nije loše da i posle toga bude (još jedno) mineralno 15W-40, koje bi zamenili na 5000km (ne ukupno sa prvim nego važi samo za to ulje, dakle na 6500km od remonta motora). Slobodno. Nisko aditivirana ulja su (zaista) pogodna i za TNG (SF ili SG) jedino što ne mogu dugo da traju.
      Posle toga, svakako probajte 10W-40.
      Sve je u "merama" ali je motor 3D sklop pa čak i kad je ovako remontovan ne znači da je kao nov (mada može biti ... i bolji). Hteo sam da podsetim da čak i kad ne nov nije svaki (zavisno od serije) bio za 10W-40 a da često posle solidnog remonta nije za to. Sa druge strane mnogi su posle remonta koristili 10W-40 pa tako više od 100 hiljada km bez ikakvih problema.
      Dakle, NE mora mineralno (to je sigurno). Može i sintetičko (uz kvalitetnije zaptivke), ali tek to ne bih jurio po svaku cenu (skupa su to ulja ne mogu se posebno iskazati).
      Dakle, svakako probajte 10W-40 (svako je dobro i za TNG, Motul, Mobil, Shell i Total posebno, ali i Kroon, Fuchs ...). Shell čak za HX7 posebno naglašava TNG "kompatibilnost" i "preporuku".
      Ono što je suština o kojoj pričam je da treba biti što otvoreniji i proceniti kakva je situacija sa 10W-40.
      Ne znači da sve što ste naveli nije tačno ali nikad se ne zna kako će to posle sklapanja "da legne" (prostorno) i gde bi mogao da bude problem (ako ga bude a verovatno ne). Ako motor "duvka" ili "troškari" 10W-40 (ne očekujem samo podsećam da nije nemoguće) onda mu ni 15W-40 nije idealno pa (osim zamene pre roka tog 10W-40) pređite na 15W-50. PS ili mineralno skoro je svejedno.
      Ne opterećujte se previše. Čak i 1,2% (Full SAPS) sulf. pepela nije za izbacivanje ulja iz izbora, sve ispod toga je još bolje (ne mora Mid SAPS; 0,9 do 1,1% je čak idealno za starije motore, konstrukcije).
      15W-50 su u principu istog kvaliteta kao 10W-40 (ako su iste vrste, mineralno ili PS) ako ne ispunjavaju neko odobrenje pre će biti zbog same viskoznosti ali obično imaju (i) više ZDDP-a pa je za motor Yuga još i bolje.
      Kažem vam ne možete previše pogrešiti pa nemojte biruckati celu večnost, promenićete sledeći put.
      Takav automobil je šteta ne voziti pa ako prelazite cca. 15000km godišnje onda je izbor najlakši ("zima" i "leto") za manje km ostaje malo pod znakom pitanja ali bi između 10W-40 i 15W-50 trebalo da je rešenje.
      PS 15W-40 je možda takođe idealan kompromis ali je tu izbor sužen.
      Ponavljam od PS ulja motoru može biti samo bolje a u kombinaciji sa više aditiva (API SL) jedini (i eventualni) problem mogu biti zaptivke i ništa više.
      Skoro da bih bio na strani PS (pošto većina kaže suprotno) ali ostavljam da bitne razlike nema (PS može duže da ostane u motoru) jer je i mineralno dovoljno dobro (čak i SF ali uz (još) kraći interval zamene, nego što će biti navedeno u sledećoj rečenici za SH, SJ ili SL). Uz sekvent TNG menjajte (oba, mineralno bez plusa) na 7500km (±20% da li više grada ili van grada) i to je recept za dobro održavanje automobila.
      Pozdrav!

      Избриши
  37. Poštovani Stevo,
    Taman kada sam se odlučio da nakon Totala 10W-40 i Motula Motylgear 75W-90 sa kojima nisam zadovoljan (loše se ponašaju na niskim temperaturama) pređem na Statoil ClassicWay 10W-40, odnosno GearWay PS45 75W-90, Euro07 je prestao da uvozi ova ulja jer je Fuchs kupio fabriku i Statoila (navodno) više nema u nabavci. Da li znate nešto o ovome?

    Ima li kod nas ulja za motor i menjač koja imaju slične niskotemperaturne karakteristike kao Statoil? Motor sa Totalom i Motulom u menjaču na ovim temperaturama vrlo teško vergla, a menjač još neko vreme nakon startovanja zapinje i teško se menjaju stepeni prenosa.
    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Fuchs jeste kupio STatoil Lubricants (2015.) te možda (van Skandinavije) više i nema tih ulja (moguće je).
      Ako vam teško ide šaltanje sa 75W-90 teško da ima pomoći (što bi rekli stari majstori "razmaženi ste"). Sa 80W-90 je menjač upotrebljiv i do -20 iako već na -10 cel. ulje bude kao žele. Jeste ide teško ali nije strašno, malo treba da se zagreje (5-10 km) i sve je o.k.
      Da bi menjač savršeno radio na relacijama od po par km, jedino bi ATF ulje (i to ne sva) možda i pomoglo.
      Nešto je tako, kako je i veoma malo može da se poboljša (svakako je zimsko i letnje ulje u menjaču previše).
      Probajte sa onim koja imaju nižu tačku tečenja od (standardnih) -40 °C (i nešto).
      Npr. Kroon sP 1011 (-51°C), Valvoline TDL (-48°C), oba su API GL-3/4/5.
      Castrol-ova ulja imaju ispod -50 cel.(pogledajte malo na net-u).
      Ili možda odmah na LM High Performance Gear Oil (GL4+) SAE 75W-90 koji ima i svih -60°C. Ako to ne pomogne, pomoći nema (više). Toliko ima i Motul ali estarska sintetika, što ipak ne bih preporučio.
      Za 10W-40 ... šta reći, izuzetno nista tačka tečenja nije od posebne pomoći na -10 ili -15 (tek neznatno, mislim da se ne može ni primetiti), pa ako treba tečljivije ulje, jedino da se ide na 5W-50 druge nema. SVa su ulja u istoj gradaciji "tu negde" ... bar kod nas.
      Isto kao i kod menjača, najbolje ne forsirati prvih par km, posle je o.k. i 15W-40 (mada nije baš za start sjajno).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. FAM BM Extra je nešto što vredi probati, osim -33°C za tačku tečenja, ima i natprosečno ZDDP-a i sumpora, što će pomoći motoru (i pri istoj "gustini" (viskoznosti)).

      Избриши
  38. Hvala. Snaći ću se prema uputstvu.
    Sad tek vidim da Total 10W-40 ima tačku stinjavanja -24 °C. Slabo...
    Pozdrav

    ОдговориИзбриши