Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

уторак, 24. август 2010.

Statoil motorna ulja za automobile, drugi deo (Statoil car motor oils, part two)

LazerWay (Specific)

Najmanje su specifična ACEA C ulja kojima je to zapravo jedina specifičnost.
LazerWay C1 5W-30

Ispunjava: ACEA C1, A1/B1, A5/B5 i JASO DL-1.

Namenjeno pre svega motorima sa primarnim low SAPS zahtevom za ulja. Noviji benzinci i naročito dizeli sa DPF-om i slično. Malo objašnjenje u vezi JASO standarda.

JASO je (Japan Automobile Standards Organization) japanska organizacija za standardizaciju u vezi sa automobilskom industrijom te su tu i standardi za motorna ulja. Zapravo standarde za ulja testira i postavlja (zajedno sa JASO) JALOS (Japan Lubricating Oil Society). Standardi su jako bliski API i ACEA te se razlikuju zapravo u detaljima. DL-1 je uveden krajem 2005 i glavni zahtevi u odnosu na starije su ekološki. Primenjivost za dizele sa DPF, manji sadržaj hlora u ulju i slično su važnije stavke kojih nema u ranijim standardima. Uslovno rečeno jako je blizak (analogan) ACEA C seriji standarda.

Zapazite da nema API standarda što je uslovljeno namenjenim tržištima za ovo ulje. Očigledno je da USA nisu imali u vidu. Ipak možete uzeti da je API SM sigurno ispunjen do za API C već nije lako reći te ne bih nagađao.

Osobine:

Viskoznost na 40°C je 50mm2/s; na 100°C iznosi 9,4mm2/s. Indeks viskoznosti : 175.

Tačka tečenja –42°C, tačka paljenja 200°C a TBN 9,3.

Same osobine (osim samih standarda) upućuju na to da ovo ulje nije za starije motore već samo one kojima standardi odgovaraju. Isparljivost je možda i na 13% ali je sigurno da bi ova ulja kod iole starije mašine bila trošena „kao gorivo“. Kod novijih zbog konstrukcije potrošnja ulja verovatno nije velika. Sama viskoznost je na granici kategorije te je ulje blisko 5W20 („5W25“) uljima a nije daleko ni od 0W20. Glavna prednost toga je ušteda goriva koja verovatno iznosi nekih 2% u odnosu na na primer 5W40 sintetička ulja. Ovo je i opšta karakteristika ACEA C1 ulja. Treba zapaziti i (za tip ulja) izuzetnu TBN vrednost. Ovo na prvi pogled nema logike ali je verovatno uslovljeno dugim intervalima zamene ovog ulja naročito kod dizel motora (30k km ili više).

Bazirano je na baznim uljima III bazne grupe. Ima visok sadržaj polimera za modifikaciju viskoziteta što dodatno potvrđuje da su bazna ulja veoma male viskoznosti.
LazerWay C2 5W-30
Ispunjava: ACEA C2, A1/B1, A5/B5 i API SM/CF.

Slični standardi prethodnom ali sada je API prisutan. Male razlike za C2 zahteve čine ovo ulje nešto „normalnijim“ no opet su C1 i C2 više „sinoptička jevanđelja“ dok je C3 malo avangardiji i moj omiljeni ekološki standard. I dalje nije za motore sa ACEA A3, B3 i B4 zahtevima te povedite računa o tome. Takođe nije pogodno za mešanje sa klasičnim uljima naročito ukoliko nisu (bar) API SM.

Osobine:

Viskoznost na 40°C je 58mm2/s; na 100°C iznosi 10mm2/s. Indeks viskoznosti : 163.

Tačka tečenja –42°C, tačka paljenja 220°C a TBN 7,3.

Ovo je već tipična „tridesetica“ i uopšte SAE 5W30 ulje. Manji sadržaj polimera daje i manji indeks viskoznosti a osnova je praktično identična prethodnom i zasniva se na SHC baznim uljima. TBN je moderan i sasvim dovoljan i do 30k km a naravno da je zahtev da se koristi isključivo ED i kvalitetan (nisko sumporni) benzin ili TNG (LPG).

Na kraju ali ne i po značaju: Statoil navodi da ovo ulje po pitanju uštede goriva ispunjava zahtev da štedi više od 2,5% goriva po M111FE testu. Ništa spektakularno ali vrlo dobro.
LazerWay C3 5W-40
Ispunjava: API SM/CF, ACEA C3, A3/B3, A3/B4, MB-Approval 229.51, BMW LL-04, VW 502.00/505.00/505.01, Porsche. Nivo kvaliteta: MB–Approval 229.31, Ford WSS-M2C 917.
Ko kaže da se ekologija i zahtevi za sportskom (ili samo oštrom) vožnjom ne mogu slagati? Kao i dobar broj drugih ACEA C3 ulja i ovo je MID SAPS ulje koje ispunjava široki spektar standarda i zahteva i koje može pokriti razne uslove vožnje i veliki broj automobila. Uopšte Mid SAPS i C3 standard je odličan (idealan?) kompromis između „starog i novog doba“.

Za razliku od prethodna dva može se koristiti u većem broju vozila a pogodno je i za malo starija čak i pre 2000. godine a za sve posle ukoliko nemaju posebne zahteve koje ulje ne ispunjava. Povrh svega ima i (takođe meni omiljenu) „idealnu“ klasu viskoznosti – 5W40. Ovime se kandiduje kao ulje koje može da uđe u priču „milion pređenih km“.
Osnova je pri tome slična (identična?) kao kod prethodna dva. Malo više modifikatora viskoziteta je neophodno zbog SAE 40 odrednice. Utešno je to da je korišćena najnovija generacija istih.

Osobine:

Viskoznost na 40°C je 74mm2/s; na 100°C iznosi 12,6mm2/s. Indeks viskoznosti : 172.

Tačka tečenja –36°C, tačka paljenja 220°C a TBN 7,3.

Očigledno da je SAE 40 kategorija malo „nategnuta“ i da je ovo ulje zaista na samoj granici SAE 30 i 40 ulja. Kod benzinaca verovatno sklizne u SAE 30 makar opet blizu granice, dok bi kod dizela moglo da ostane blizu granice ali na strani četrdesetica.

Verovatno je uslovljeno širom ciljnom grupom i zbog ispunjenja nekih standarda (na primer VW 505.01). Ovo ulje mi se definitivno sviđa.

LAZERWAY SPECIFIC (uglavnom, mostly 5W-30)

LazerWay F 5W-30

Kao što mu samo ime kaže ulje namenjeno pre svega Fordovim automobilima. Uz uslov da je standard Ford-a koje ovo ulje zadovoljava ispunjen preporuka je potpuna. Eto dopune na tekst „odgovor“ iz juna ili jula prošle godine.

Ispunjava: ACEA A1/B1, API SJ/CF, Ford WSS-M2C 912/913 A/B.

Vodite računa da i pored SJ oznake ovo ulje nije baš pogodno za starija vozila. Zapravo za većinu njih. Setite se da A1/B1 ulja imaju HTHS viskoznost ispod 3,5mm2/s.

Osobine:

Viskoznost na 40°C je 53mm2/s; na 100°C iznosi 9,4mm2/s. Indeks viskoznosti : 162.

Tačka tečenja –39°C, tačka paljenja 220°C a TBN 10,1.

Sve osobine su očekivane. Ulje je, kako volim da kažem, više „SAE 5W-25“ jer se jedva uklapa u tridesetice. Razlog više da se izbegava kod starijih motora. Ostale osobine su na nivou proseka za klasu. Tačka paljenja je solidno visoka za ovako retko ulje a TBN na prilično visokom nivou što ga preporučuje kod dizela pogotovu onih sa produženim intervalima zamene (ulja).

Osnova su hidroizomerizovana bazna ulja III grupe.

LazerWay V 0W-30

Specifična ulja jesu (generalno) 5W-30 ne samo kod Statoil-a. Evo jednog izuzetka koji potvrđuje pravilo. Specijalno je razvijeno (i namenjeno) za Volvo putnička vozila.

Ispunjava: ACEA A5/B5, API SL/CF. Uz: MB-Approval 229.3, VW 502.00, VW 505.00.

Iako su odrednice „5“ kod ACEA vezane uz prerformansne karakteristike ipak su one ekološke i za štednju goriva primarne te iako u manjoj meri ostaje podsećanje da zbog niže HTHS viskoznosti nije za mnoga vozila kojima je 5W-30 i API SL primarno.

Osobine:

Viskoznost na 40°C je 72mm2/s; na 100°C iznosi 12,2mm2/s. Indeks viskoznosti : 170.

Tačka tečenja –51°C, tačka paljenja 230°C; TBN 11,2.

Naravno ovo ulje je sintetičke PAO osnove. Polialfaolefin čini, kako stoji u dokumentaciji, više od 60% ovog ulja što znači da su bazna ulja isključivo PAO ulja IV bazne grupe.

Ukoliko ste primetili da su vam podaci pomalo poznati u pravu ste, liče na podatke Mobil 1 FE 0W-30 kao jaje jajetu. Ništa čudno. Osim PAO osnove M1 je apsolutni uzor za 0W-30 ulja, kao i 0W-40. Stoga ne čude vrednosti TBN-a ili tačke stinjavanja. Zaista, tačka tečenja od preko –50°C je zaista potpuno nepotrebna u kontinentalnom delu Evrope. Međutim kako je Volvo u Švedskoj i šire Skandinaviji vrlo popularno vozilo i pored blažih zima poslednjih decenija ipak na dalekom severu može da se desi jutarnjih –35°C gde 5W-30 dolaze na granicu upotrebljivosti a sa ovim uljem sve ide „kao po loju“.

Tačka paljenja je 10 stepeni viša od SHC analoga što jeste karakteristično za PAO ulja.

Radna viskoznost je jako, jako blizu SAE 40 te neminovno sledi klasifikacija u „0W-35“ ulja.

LazerWay G 5W-30

Kao što mu samo ime kaže ulje namenjeno pre svega Opelovim automobilima (GM grupe šire gledano). Ovde treba napomenuti da je do skora u ponudi bilo i LazerWay G 0W-30 koje se zasnivalo na PAO baznim uljima i bilo slično V verziji LazerWay-a. Ulje koje trenutno razmatramo (G 5W30) je SHC osnove kao i sva ostala 5W-30 ulja Statoil-a.
Ispunjava: ACEA A3/B3, A3/B4, API SL/CF, GM-LL-A-025, GM-LL-B-025, MB-Approval 229.5, VW 502.00, 505.00.
Zaista solidna lista. Potpuna GM (Opel) prilagođenost je očigledna uz pohvalu za ispunjen, inače veoma zahtevan, MB 229.5 što ga preporučuje za Mercedes vozila osim onih sa DPF-om koja zahtevaju Low SAPS ulja, što ovo ulje nije.

Osobine:

Viskoznost na 40°C je 70mm2/s; na 100°C iznosi 11,8mm2/s. Indeks viskoznosti : 165.

Tačka tečenja –42°C, tačka paljenja 240°C a TBN 10,5.

Odlično ulje!

Osim što je „pravo“ 5W-30 ulje, malo bliže SAE 40 zahtevu ali ne toliko kao prethodno, ovo ulje ima „idealan“ indeks viskoznosti za svoju klasu i natprosečno dobru tačku tečenja. Tačka paljenja je sigurno rekord u kategoriji. Iako ne mora da znači ovo implicira jako nisku isparljivost i potrošnju ovog ulja. TBN ima visoku vrednost te je više nego pogodno za produžene intervale izmene (naročito GM motora), 30k km.

LazerWay LL 5W-30

Ovo je Long Life i nije samo BMW LL kao što ste (sam) prvo pomislili. Ovo je LL u opštem smislu a naročito VW što znači da ispunjava najnovije standarde te je time i najmodernije od svih Statoil ulja. Tipično je namenjeno za intervale zamene ulja od 20 do 40k km ili 2 godine zavisno od vozila. Uz to prilično je ekološki nastrojeno i spada u Mid/Low SAPS ulja što znači da je osim drugih namenjeno pre svega najnovijim tipovima benzinaca i dizel motora uključujući i neke sa DPF. Primerenost pojedinim modelima treba tražiti u ispunjenim standardima i zahtevima samog vozila.

Ispunjava: ACEA C3, A3/B3, A3/B4, VW 504.00/507.00, BMW LL-04, MB-Approval 229.51. Nivo kvaliteta: MB-Approval 229.31.

Iako je pre svega VW 504/507 ulje mora se pohvaliti to da je i ACEA C3 kao ida su ispunjeni najviši i najnoviji MB i BMW standardi. Ovo dalje znači da je ulje i performansno optimizovano a ne samo „ekološki“. Jedan je od retkih primera jer većina proizvođača ima posebno VW i BM (BMW-Mercedes) ulja sa tako visokim zahtevima. To je naravno dobra reklama za ovo ulje i potvrda njegovog vrhunskog kvaliteta.

Osobine:

Viskoznost na 40°C je 73mm2/s; na 100°C iznosi 11,9mm2/s. Indeks viskoznosti : 160.

Tačka tečenja –54°C, tačka paljenja 210°C i TBN 6,1.

Uz V verziju evo još jednog ulja na PAO osnovi. Iako pokušava to da prikrije veštom oku vašeg savetnika nije promaklo da je verovatno osim PAO base stock-a u manjem procentu (10-tak %) ima i Estarskih sintetika, odnosno base stock-a V bazne grupe. Tako da osnovu ovog izvanrednog ulja čine bazna ulja IV i V bazne grupe što je idealna kombinacija. Ovim ne samo da je ovo ulje „full“ sintetičko već ima i zaista izvanredne osobine.

Osim što ima relativno mali indeks viskoznosti (veoma malo polimera, korišćeni base stock-ovi sami po sebi imaju i preko 140) ima i relativno nisku tačku paljenja (para). To bi uz veliku dozu rigidnosti trebalo da ne bude dobro za jedno motorno ulje međutim fleksibilniji i objektivniji progled kaže da je to zapravo izvanredno. Kao što je navedeno u ovom motornom ulju polimera (modifikatora viskoznosti) ima manje nego u mnogim 15W-40 uljima te je uljani film „čvrst kao beton“ a otpornost na smicanje kao kod 15W-50 ulja, sasvim sigurno tek par % maksimalno.

Zbog osnove ne čudi podatak o tački tečenja od –54°C što je na nivou Mobil 1 5W-30 ulja i sam vrh motornih ulja uopšte. Zimski hladni start na –40°C (kada je živa zamrznuta) ide lako te je i za Skandinaviju više nego dobro; 5W odrednica je održana samo manjim sadržajem polimera inače bi ulje bilo 0W sasvim sigurno. Osim manjeg sadržaja polimera ovim je postignuto i to da ulje lakše ispuni VW, BMW i MB standarde koji traže 5W-30 te je korist dvostruka. Ponašanje na niskim temperaturama zapravo prevazilazi mnoga 0W ulja te i ovde treba gledati širu sliku.

Mala TBN vrednost nije usamljena naročito u slučaju VW 504-507 ulja. Dugi intervali izmene su ipak mogući jer osim oksidaciono otporne osnove i aditivi to dopuštaju. Osim toga aditivi su takvi da se i sporije troše a ne treba smetnuti sa uma da se za vozila kojima je ulje namenjeno nalaže vrhunski benzin (sa nultim sadržajem sumpora) i Euro 5 dizel (sa manje od 10 a u praksi, u Zapadnoj Evropi, manje od 5ppm sumpora) i da su motori tako moderni da je sagorevanje blizu teorijski stehiometrijskog te je kriva pada TBN-a sa pređenim kilometrima manje strma nego u prosečnom slučaju.

I opet bi „klasično“ gledanje na stvari po ovom kriterijumu svrstalo ovo ulje mnogo niže nego što mu je mesto, a mesto mu je u samom vrhu.

Statoil Lubricants

Je deo Statoil grupe. Kompanija je norveška. Raniji naziv bio je StatoilHydro i nastala je spajanjem Statoil-a sa delom Norsk Hydro grupe, divizije za naftu i gas. Poznato je koliko je Norveška prosperirala od nafte i gasa a za to su najviše zaslužne ove dve kompanije odnosno Statoil grupa koja je 13. po veličini naftna komapanija u svetu i 36. kompanija uopšte po veličini (podaci iz 2009.).

Osim norveške kontinentalne zaravni (u okeanu) gde drži 60% proizvodnje nafte i gasa ova kompanija ima operacije i u: Alžiru, Angoli, Azerbejdžanu, Brazilu, Kanadi, Kini, Iranu, Libiji, Nigeriji, Rusiji, USA i Venecueli.

Vodeća je komapanija u tehnologiji vađenja nafte pomoću naftnih platformi sa dubine morskog dna većeg od 100m. Jedan od najznačajnijih ugovora je onaj iz 2007. sa gigantskim Petrobrasom (Brazil) o zajedničkoj eksploataciji nafte pomoću naftnih platformi i proizvodnje bio goriva.

Potiče iz 1972. godine. Statoil Lubricants je jedan od značajnijih delova kompanije i proizvodi oko 700 proizvoda za automobilsku i druge industrije a u vezi sa mazivima.

Bitno je naglasiti da je kompanija među vodećim u smislu ekologije. Osim što je poznata po tome da iz prirodnog gasa odstranjuje CO2 i po tome je jedinstvena, veliki značaj daje bio gorivima i uopšte obnovljivim izvorima energije. Turbine na vetar na pučini (usidrene) od po par MW su još uvek više eksperimentalni pogoni ali se očekuje da bi njihovim tehnologijama moglo da bude instalirano snage preko 1GW u par godina.

Rafinerije su im u Belgiji, Danskoj, Francuskoj i Nemačkoj (osim Skandinavije).

U oblasti maziva su takođe među vodećim po pitanju „ekoloških ulja“ a naročito su razvijena maziva za brodske i vanbrodske motore koja su većim delom biorazgradljiva.
Kako navode (a i nezavisni izvori) vodeći su u oblasti EAL - Environmentally Adapted Lubricants (Ekološki adaptirana maziva).
Kao što je i u tekstu (tekstovima) o njihovim uljima pokazano asortiman je uopšte blago ekološki nastrojen. Procenat ACEA C ulja je zaista veliki a uz FE ulja (ACEA „jedinice“ i „petice“) se bliži polovini ukupnog broja motornih ulja za automobile.

Kvalitet motornih ulja je na visokom nivou. Organizacija i standardi unutar same kompanije to više garantuju nego ispunjenje standarda industrije. I zaista ulja su kvalitetnija nego što se to na prvi pogled vidi.

Južna Evropa nije njihovo primarno tržište te je pravo čudo da su uopšte prisutni na ovim prostorima. U Beogradu se ipak mogu kupiti njihova motorna ulja i to po sasvim prihvatljivim cenama. Naravno cene bi bile i niže za veću (regionalnu) distribuciju no nisu preterane. Mislim da se koristi logistički srećna okolnost da Statoil ima distributere u okolnim zemljama (Mađarska, Rumunija i Bugarska) što sigurno snižava troškove.

10 коментара:

  1. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  2. Mozda gresim ali nisam ih primetio na vecim auto-moto takmicenjima kao sponzore ili da se reklamiraju s obzirom kakav su gigant? U svakom slucaju verujem da im je kvalitet na vecem ili bar na istom nivou u odnosu na mnoge "renomirane" proizvodjace, jer ipak su to skandinavci...

    ОдговориИзбриши
  3. Zaista nisam siguran za velika auto takmičenja jer ih (nažalost) sve manje pratim. Ponešto F1 i Reli ali već ovo drugo takmičenje čisto iz štampe i sa par nedelja zaostatka.
    Ukoliko je to stvarno slučaj onda je samo do politike firme. Kao i svi “naftaši” sigurno sponzorišu makar drugorazredna takmičenja. Zašto ih nema u vodećim je više do stava i potreba i procene njihovog menadžmenta.
    Doduše vodite računa da iako veliki za red veličine su manji od najvećih par te deo odgovora leži i u tome.
    Kvalitet ulja im jeste na nivou vodećih. Ista su klasa a razlika sigurno ima u nijansama. U svakom slučaju možete se pouzdati u njih.
    Verovatno da jedan deo baznih ulja proizvode sami ali (veći) deo verovatno i kupuju. PAO (pogađate) od Exxon-Mobil kompanije a veći deo SHC od Shell-a. Doduše imaju i zajedničke poslove (rafinerije) sa Shell-om i to je jedino što pouzdano znam. Sam proizvodni program u kome preovlađuju bazna ulja III bazne grupe je na Shell (ili zajedničkoj osnovi). Verovatno da HC bazna ulja (II i II+ grupe) i (možda) deo SHC baznih ulja, kao i deo mineralnih, sami proizvode no kao što rekoh ovako ili onako su Shell porekla što nije nikakav minus već naravno plus. Ima u tome i malo (ili malo više) i globalne politike (iako Norveška nije u EU ipak im saradnja sa Evropljanima dođe sigurnija) mada je kod “naftaša” podjednako, ili (naravno) više, važan “suv” profit te nije ni čudo da jedna Norveška (mada više poreklom nego što je trenutno) kompanija sarađuje sa državama koje Evro-Atlanska politika označava “nedemokratskim”. Doduše više to smeta Amerima nego EU a pogotovu Norveškoj ali je i činjenica da su zbog toga kod kuće bili jako kritikovani u štampi.
    Inače ako se pretera u gledanju, zemlja porekla i uticaj na kvalitet ulja, postaje mit jer uz automatizovanu proizvodnju i visoke korporacijske standarde taj detalj sve manje ima uticaja.
    Ipak ne može se ni dan-danas sporiti da zemlja porekla utiče makar u nijansama na kvalitet a još više na prodaju i da uliva veliko poverenje kod kupaca.
    Pisao sam i na forumu (CBC) te samo da naznačim ukratko:
    Zemlje sa većom tehnološkom disciplinom i dugom tehničkom tradicijom sigurno daju bolji proizvod. Kada dođe do odstupanja unutar standarda kod nas ili uopšte CEE regionu to možda i može proći ali u Nemačkoj, Holandiji i pre svega Skandinaviji teško da će i najmanje odstupanje od ciljanog prepustiti slučaju.
    Naravno, gotovo se nameće mišljenje da eventualni minimalni propusti ili objektivni faktori koji čine gotov proizvod “uslovno usaglašenim” čini te šarže (ili deo kontinualne proizvodnje) pogodnim za “uvaljivanje” siromašnijim tržištima.
    Lično nisam tog stava jer je komplikovano tako nešto organizovati a i takve situacije su retke. Veliki namerno čine “regionalne” razlike i na siromašnija i manje značajna tržišta (verovatno) šalju malo niži kvalitet. U slučaju velikog dela robe široke potrošnje to je manje-više i zvanično no “naftaši” malo bolje ćute i teško je tako nešto dokazati.
    Ipak čak i da je tako, ispunjenje standarda nikada nije u pitanju i razlike su u nijansama te se ne treba time opterećivati. Osim toga motorna ulja u EU su obično skuplja nego kod nas (iz raznih razloga) te narodna “koliko para toliko muzike” većim delom važi.

    ОдговориИзбриши
  4. Na pitanje o "naj najboljem" ulju za BMW 120d sam odgovorio (tamo gde je postavljeno) u tekstu "motorna ulja po proizvođačima ..." (april 2009.).
    Izvinjavam se zbog kašnjenja od bar 15 dana ali kao što više puta rekoh starije tekstove ređe pregledavam. Između ostalog tek sam sada zapazio nekoliko stavki koje nedostaju u tekstu a obeležene su sa ### te ću i to ispraviti no tek u toku septembra.

    ОдговориИзбриши
  5. Uvoznik Statoil ulja i maziva za teritoriju Republike Srbije je firma Euro07 d.o.o. Sve dodatne informacije mozete dobiti na internet sajtu www.euro07.rs ili na tel: 062/806-53-12

    ОдговориИзбриши
  6. Pozdrav Stevo, uradio sam generalnu kod golfa 2 i majstor mi je sipao Stat Oil ulje, pise na zvanicnom sajtu da se smrzava na -39 dali je to moguce, Pozdrav
    http://www.statoillubricants.com/mar/lu/sto00131.nsf/UKProductsWeb/classicway15w-40/$FILE/Statoil_ClassicWay_15W-40.pdf

    ОдговориИзбриши
  7. Pozdrav anonimni čitaoče.
    Majstor vam je sipao odlično ulje i veoma primereno za Golf 2, naročito posle generalne. Naravno možete i kasnije produžiti sa njim, preporučujem.
    Podatak o tački tečenja od -39 cel. je prosto neverovatan, kao i onaj od -42cel. za 10W-40.
    Kako sintetička (Statoil) 5W40 imaju -42 a neka 5W30 isto toliko, -39cel. (mada i -45cel. druga), deluje da se ipak radi o grešci.
    Mislim da taj podatak nije tačan. Ipak, Statoil ulja imaju niže tačke tečenja od proseka industrije te su makar za nekoliko stepeni bolja od najboljih u klasi (viskoznoj kategoriji).
    Ulje koje koristite ima viskoznost od 6200mPa*s na -20 cel. što je nekih 90% od dozvoljene.
    To znači da sa ovim uljem možete pokrenuti motor i na -22 ili -23cel. za razliku od prosečnog 15W-40 koje nije za ispod -20cel.
    Ipak ovo je krajnja granica upotrebe a preporučljivo je da ulje nema više od 3500mPa*s pri startu tako da je jako dobro tek do -17 ili -18cel. što je za naše uslove O.K. (standardno je tek do -15cel.).
    Lično mislim da je tačka stinjavanja -30cel. što je taman 10% bolje od standarda za klasu (-27cel.) ili eventualno -33cel.
    Slično i za 10W40, verovatno je kao za "low smoke" tačka tečenja "samo" -36cel. uz upotrebljivost na 10 stepeni višoj temperaturi.

    ОдговориИзбриши
  8. Stevo hvala ti mnogo na odgovoru, pozdrav

    ОдговориИзбриши
  9. Pozdrav!Moram reci da koristim godinama ovo Statoil ulje i veoma sam zadovoljan!Poceo sam ga koristiti kad sam radio u Norveskoj a onda sam se iznenadio da ga ima i kod nas jer ga ranije nisam vidjao!Probao sam skoro sva ulja iz njihovog asortimana,od najeftinijih mineralnih do najskupljih sintetickih,menjackih i svih ostalih!Trenutno najvise kupujem sinteticka ulja 5w30 jer su kao sto je covek napisao veoma kvalitetna,zadovoljavaju norme a povoljnija dosta od ostalih "navikanih" i imaju produzeni interval zamene do 30 000km!Mada i dalje svakodnevno imam musterija koji uporno oce castrol,mobil... ja se trudim da im objasnim da ovo ulje nije nista losije po kvalitetu i svemu samo nismo culi za njega jer zivimo u Srbiji...Eto toliko!

    ОдговориИзбриши
  10. Hvala na komentaru.
    Slažem se da Statoil ulja nisu ništa lošija od Castrol ili Mobil. O manjim razlikama možemo do prekosutra (zato i blog) ali unutar iste kategorije ona su ista klasa sa relativno malim razlikama.
    Najvažnije da nisu čak ni skuplja (pogotovu od Castrol-a).
    Naravno Mobil i Castrol imaju svoje "ekstra" serije (One i Edge) ali kod standardnih sigurno stoji.
    Na kraju krajeva One i Edge i koštaju. Kod nas čak i ne toliko, koliko na zapadu (mislim relatino u odnosu na standardna ulja).
    Čest je slučaj da ljudi koji su radili u Skandinaviji češće koriste ova ulja što je i logično. Ne razumem samo otpor drugih.
    Falsifikovanje mi za ovaj brend ne deluje kao neka opcija jer se on u Srbiji (i okolini) ne prodaje u takvim količinama da bi se to isplatilo.

    ОдговориИзбриши