Pertoliam Nasional = Petronas.
Otkud ova kompanija na blogu? Zapravo otkud Petronas na Balkanu? Ima ga, pa evo ga i na blogu. Dakle nije poznanik sa bloga Kotajepara zaslužan za možda i prekoredno spominjanje ove kompanije, zapravo njenog dela Petronas Lubricants.
Petronas ili Sunoco? Zapravo isto. Petronas je vlasnik Sunoco-a te bi u Evropi Sunoco trebalo tretirati (tek) kao brend Petronasa.
Ekonomisti bi rekli što je mnogo – mnogo je! Uvoz gotovih robara je očigledno preteran. No u kontekstu o kome govorimo (motorna ulja) pravi je blagodet. Zaista nisam siguran koliki deo produkcije se može naći kod nas (i okolnim zemljama) ali osim nesumljivog kvaliteta mora se priznati da Petronas ima natprosečno zanimljiv asortiman. Centrala u Indoneziji ne bi pola sata našla Srbiju na globusu, jer ne bi znali ni na kom je kontinentu (osim ako neko od njih prati ekipne sportove).
Petronas je medijski eksponiran mnogo više od nekih većih komapnija (Statoil, Eni, ...) što preko poznatih kula u Kuala Lumpuru što preko F1 takmičenja. Naravno Petronas jeste gigantska kompanija ali zavisno od kriterijuma tek (i jedva) među prvih sto uopšte i čak ni u TOP 10 naftnih kompanija. Stoga pitanje (skorašnje na blogu) kako Statoil-a nema među sponzorima velikih takmičenja jeste na mestu ali je odgovor opet isti – zavisi od (poslovne) politike komapanije. Dakle Petronas je 2007 bio oko 120. mesta, pa 95. i 2009. već 80-ti na listi najvećih kompanija po obrtu (prometu). Ali je zato 2009. bio 13. po ostvarenom profitu!
U Aziji je čak Petronas bila najprofitabilnija kompanija!
Kad se već namestilo da pomenem i ko su najveći (redosled nije isti i za maziva jer se radi o ukupnoj veličini kompanija i njihovom prometu u 2009.) u oblasti nafte i gasa:
- ExxonMobil (druga uopšte)
- Royal Dutch Shell (treća uopšte)
- BP (četvrta uopšte)
- Saudi Armaco (peta uopšte, državna kompanija Saudijske Arabije)
- Chevron (osma uopšte)
- Sinopec (deveta uopšte, Kina)
- ConocoPhilips (13.)
- Total (16.)
- Eni (22.)
- Pemex (Mexico)
- Statoil
- Petroleos de Venezuela
- Valero Energy (USA)
- Petrobras
- Nacionalna komanija Irana
- PetroChina
- Gazprom
- Repsol
- Kuwait Petroleum Corporation
- Marathon Oil (USA)
- Petronas
(podaci iz 2009. u međuvremenu napredovao do Gazproma i negde oko 18. mesta) - Indijska nacionalna kompanija
- PTT Public Company Limited (Tajland)
- Nippon Oil
- Sunoco
Ako vam se čini da su naftaši (i dalje) jaki, dobro vam se čini! Zapazite da je među TOP 10 kompanija uopšte čak 6 iz ove oblasti. Znam da je lista malo duža ali ako je već spominjem onda neka bude u kompletu. Napominjem da se rangiranje može izvršiti i po kapitalizaciji i profitu pa bi do nekih pomeranja sigurno došlo. Ipak i ovako je O.K. Nije loše videti (na jednom mestu) sve gigante te i znati gde je kome mesto. Uzgred, izgubio bih opkladu za Gazprom (da nije bar u 15.) i Petrobras (da nije među 10.) znajući da ipak nisu u samom vrhu jer u SVE kompanije spadaju i nacionalne. S obzirom da su države velike i bogate (naftom) logično je da su visoko na listi (Saudijska Arabija, Meksiko, Venecuela, Iran) i da su ispred čak i takvih giganata.
Naravno u svetu ulja je malo drugačije i ide (otprilike) po sledećem redosledu (do 2008.):
ExxonMobil, Royal Dutch Shell, BP-Castrol, Chevron, Total, Eni, Lukoil, Petro-China, dok su na dalje razlike jako male i otprilike po redosledu: Statoil, Respol, Gulf, Fuchs, ConocoPhilips, Petronas, Nippon Oil; što je manje-više prvih 15 ne računajući velike nacionalne kompanije za koje je skoro nemoguće naći preciznije podatke.
U 2008. dolazi do smene na čelu te Shell preuzima lidersku poziciju a TOP 6 izgleda:
1. Shell
2. ExxonMobil
3. BP
4. Chevron
5. Total
6. PetroChina
U prvih 10 su i Lukoil, Repsol, Eni i ? Zaista je teško naći ove podatke, naročito ako ne platite specijalizovan časopis na net-u.
Da se vratimo Petronas-u. On se dobro ustoličio u Evropi.
Preuzeo je Selenia (FL) pri čemu se obavezao da će koristiti samo bazna ulja proizvedena u Evropi. Osim Selenia brenda Petronas se instalirao preko Sunoco i to u Belgiji i Holandiji koje su ionako najjače logističke baze za Zapadnu Evropu.
I dok Petronas ima poseban brend za Aziju gde dominiraju Syntium i Mach serije na Balkanu i većem delu Evrope (ne računajući Selenia-u) se nameće preko Sunoco motornih ulja.
Zapravo Sunoco je Petronas-ov brend za EMEA tržište (Europe, Middle East & Africa) dok je Selenia zadržala ime i deo samostalnosti ali je u većinskom vlasništu Petronas-a.
Sve u svemu preko firme mil&mil co. mogu se nabaviti Sunoco ulja.
Iako Sunoco igra agresivno i ima jako dobra ulja uz dobar asortiman i konkurentne cene moram da naglasim da ne vidim da će igrati veću ulogu u Istočnoj i Jugo-istočnoj Evropi jer nema (bar za sada) takve logističke resurse.
Liči na „neautorizovanu“ akciju (projekat „Sunoco (Petronas) Srbija“) ili posle malo promišljanja možda baš autorizovanu u smislu da je manja (dilerska, mala distribucija) prisutnost bolja opcija. Nema zameranja sa kompanijama kojima su CEE i naročito Jugoistočna Evropa primarna tržišta i strateška uporišta, bilo da su multinacionalne kompanije sa posebnim interesom za te regione ili nacionalne koje „brane svoju teritoriju“, te se nekakav suživot može odvijati.
Opšti utisak je da Sunoco ulja spadaju u premium klasu ulja (ili premium plus). Imaju nesporan kvalitet a sam proizvođač smatra (i izjavljuje) da im nema premca u odnosu kvalitet/cena. Tu zaista ima i objektivnog ali na prostorima Jugoistočne Evrope ili konkretno Srbije ima i boljih po tom pitanju (FAM, Prista, Lukoil pre svih) a Gazprom je još bolji za upoređenje jer cilja isti nivo (cenovni) a situacija će najverovatnije biti da će imati za nijansu povoljnije cene što makar i ako bude za nijansu lošijeg kvaliteta za prodaju neće biti značajno jer to „zrnce kvaliteta“ ako ga i bude (a može biti i da ne) neće moći da se primeti niti će imati objektivni značaj a cenu će svako primetiti kada ulje kupuje. Osim toga grupa ljudi kojoj znači što je kompanija ruska neće se dvoumiti dok ona veća koja preferira proizvođače sa zapada ima afinitet prema (gore pomenutoj) velikoj petorci; u ovom slučaju nešto niža cena Sunoco-a nema toliki značaj jer ko daje više para za ulje neće se dvoumiti da kupi Mobil, Shell, Castrol ili ako će da prištedi (sitno) Havoline ili Total.
Dakle težak posao za marketing i prodaju zastupnika.
Zaista ne znam koliko su ova ulja dostupna i koliko će ih biti u budućnosti no ne mogu a da ne opišem izvanredan asortiman za „uljne sladokusce“.
Tekst o Sunoco uljima biće u dva ili čak tri dela jer je sam proizvođač (distributer) motorna ulja za automobile svrstao u 6 (šest!) grupa od kojih 3 glavne, 2 manje i plus „Oldtimer & Classic Car Oils“.
FULL SAPS, FULLY SYNTHETIC,
PCMO
SYNTURO Serija
Počinjemo sa najzanimljivijom serijom sintetičkih ulja. Još da su je nazvali „Normal SAPS“ bilo bi skroz Coooool čime bi se tendencije MID a naročito LOW SAPS označile onim što jesu „Nenormal SAPS“ ali bi bilo neozbiljno. A i kome bi prodali modernija i ekološki podobna ulja? O.K. dok čekamo „Zero SAPS“ uživajmo u još postojećim FULL SAPS uljima, svaka sličnost sa Normalnim i "Light" duvanskim proizvodima je slučajna ali zasnovana.
Synturo Gold 5W40
Namenjeno je automobilima i lakim teretnim vozilima, bilo turbo bilo ne, a pogodno je za sve vrste goriva (benzin, TNG, dizel). Takođe je namenjeno za sve a naročito teške uslove vožnje.
I naravno spada u potpuno sintetička ulja u modernom smislu te reči (HC i/ili SHC osnova).
Specifikacije: API SL/SJ/CF, ACEA A3/B4, BMW LongLife 98, MB 229.3, Porche i VW 502.00/505.00.
Tipične osobine (tipična analiza):
Spec. gustina: 0,853; viskoznost na 40°C: 87mm2/s, na 100°C je 14,3 uz indeks viskoznosti od 171. Na –30°C viskoznost je standardna (manja od 6500mPa·s) a tačka tečenja takođe jer iznosi –39°C. Tačka paljenja (natprosečnih) 235°C, isparljivost po Noack-u vrlo dobrih 11%.
HTHS viskoznost je 3,8 a TBN (odličnih) 10,2.
Ovo je zaista dobro ulje. Na prvi pogled „zlatna sredina“ no par osobina je natprosečno a naročito bih pohvalio vrednost TBN.
Synturo Platinum 5W30
Praktično varijanta prethodnog ali u drugoj viskoznosti. Razlike su uglavnom time i uslovljene. Namenjeno je za sve vrste goriva i sva vozila osim teretnih. Na žalost ima manje odobrenja za standarde proizvođača automobila te mu to smanjuje ciljnu grupu, mada je i to uslovljeno samom viskoznošću.
Specifikacije: API SL/SJ/CF, ACEA A3/B4, MB 229.3 i VW 502.00/505.00.
Zapravo pogodno za sve 5W30 osim specifičnih VW ili Ford zahteva.
Tipične osobine (tipična analiza):
Spec. gustina: 0,85; viskoznost na 40°C: 72mm2/s, na 100°C je 11,9 uz indeks viskoznosti od 162. Na –30°C viskoznost je standardna (6500mPa·s) a tačka tečenja takođe jer iznosi –39°C. Tačka paljenja (natprosečnih za 5W30) 225°C, isparljivost po Noack-u vrlo dobrih 11%.
HTHS viskoznost je 3,0 a TBN (odličnih) 10,2.
Zaključak je sličan kao i za prethodno ulje. Mogla su da imaju i isto ime no Sunoco je različite viskoznosti označio drugim imenima plemenitih metala i dragog kamenja.
Synturo Saphir 5W30
Ovo je zapravo (pod)varijanta prethodnog i prilagođena GM-Opel standardima i vozilima.
Specifikacije: API SL/CF, ACEA A3/B4, GM-LL-A-025 i GM-LL-B-025
Iako namenjeno pre svega Opel vozilima može se koristiti i za sva ostala kojima odgovaraju API i ACEA specifikacije.
Tipične osobine (tipična analiza):
Spec. gustina: 0,855; viskoznost na 40°C: 70,1mm2/s, na 100°C je 11,7 uz indeks viskoznosti od 163. Na –30°C viskoznost je nešto bolja od standardne: 6000mPa·s a tačka tečenja iznosi –36°C što je nešto iznad prosečne no i dalje je dobar rezultat. Tačka paljenja (izuzetno visokih za 5W30) 242°C, isparljivost po Noack-u odličnih 8,8%.
HTHS viskoznost je 3,56 a TBN (odličnih) 10,5. Sadržaj sulfatnog pepela je neočekivano visok i iznosi 1,41%. Time ovo ulje ne dobija preporuku za TNG a za benzin tek uslovnu. Ovom osobinom se zapravo nameće kao primarni izbor za dizel motore iz Opel programa.
Visok procenat sulfatnog pepela je posledica većeg sadržaja (klasičnih) aditiva što je zapravo jako dobro osim što favorizuje „diesel“ namenu. HTHS je za viskoznu klasu visoka te preporučuje ulje za teške uslove vožnje i sugeriše dobru zaštitu od habanja na duži period.
Synturo Diamond 0W40
Perjanica cele serije. Vrhunsko i sada po svim kriterijumima potpuno sintetičko motorno ulje. Zasnovano na PAO osnovi uz moderan i bogat paket aditiva.
Namenjeno je automobilima i lakim teretnim vozilima, bilo turbo bilo ne, a pogodno je za sve vrste goriva (benzin, TNG, dizel). Takođe je namenjeno za sve a naročito teške uslove vožnje.
Specifikacije: API SJ/CF, ACEA A3/B4, BMW LongLife 98, MB 229.3, Porche i VW 502.00/503.01/505.00.
Nedostatak API SL (SM) je zbog većeg sadržaja ZDDP-a slično MOL Dynamic Star ulju. To mu sužava oblast primena ali gde su standardi zadovoljeni prednost prelazi na stranu „samo“ SJ specifikacija jer sigurno prevazilazi 5W40 SL ulja u opštem kvalitetu a naročito „disciplini“ zaštite motora pri teškim uslovima vožnje a naročito visokim obrtajima (sportska vožnja). Zanimljivo je da sam Petronas nema API SJ ulja a u planu mu je da i API SL uskoro prestane da proizvodi. Ovim je Sunoco prilično distanciran od tog cilja na korist malo starijih modela. Ovim ne želim da opovrgnem činjenicu da je API SM ulje u proseku (i principu) bolje i za API SJ minimalne zahteve. Slučaj 0W40 ulja sa visokim sadržajem ZDDP je specifičan te iskače iz klasičnih i krutih stavova.
Tipične osobine (tipična analiza):
Spec. gustina: 0,861; viskoznost na 40°C: 73mm2/s, na 100°C je 13,2 uz indeks viskoznosti od 187. Na –35°C viskoznost je malo bolja od standarda: 5700mPa·s a tačka tečenja takođe jer je ispod –50°C. Tačka paljenja (natprosečnih) 236°C, isparljivost po Noack-u odličnih 8,5%.
HTHS viskoznost je 3,6 a TBN (odličnih) 10,6. Sadržaj sulfatnog pepela 1,2% što je dobar kompromis univerzalnosti primene (i za TNG) mada je očigledna primarna fokusiranost na visoku zaštitu motora pri teškim uslovima rada.
Odlično ulje no 0W40 su zapravo takva. Pripada starijoj koncepciji ovih ulja tako da su ona sada ili super-moderna (API SM) ili klasična (API SJ). Ova druga su pogodnija za neka vozila iz devedesetih godina (BMW na primer).
Synturo Sportivo 5W50
Spada u specifičnija ulja. Ne ispunjava novije standarde te i pored široke mogućnosti primene pre svega je namenjeno za teške uslove vožnje a naročito sportsku vožnju u visokim obrtajima. U tom smislu je prilično nekompromisno.
Pogodno je za sve vrste goriva (benzin, TNG, dizel).
I naravno spada u potpuno sintetička ulja u modernom smislu te reči (HC i/ili SHC osnova).
Specifikacije: API SH/CD (!?), MB 226.5, Porche i VW 500.00/505.00.
Nije jedino ove vrste ali je SH zapravo Full Racing odrednica a ne tek „Sport“ no ne obraćajte pažnju na ime već smatrajte ovo ulje pre svega „racing“ tipom.
Tipične osobine (tipična analiza):
Spec. gustina: 0,857; viskoznost na 40°C: 118mm2/s, na 100°C je 19 uz indeks viskoznosti od 182. Na –30°C viskoznost je na granici standarda (6600mPa·s) mada je tačka tečenja izuzetnih –50°C. Tačka paljenja (očekivanih i prosečnih) 235°C a TBN (solidnih i dobro odmerenih) 9.
Dobro ulje za sportske ambicije i naročito za starije konstrukcije uz (praktično obaveznih) mnogo pređenih kilometara.
Synturo Racing 10W60
Još specifičnije od prethodnog. Pravo „Racing“ ulje sa primarnom namenom zaštite motora u najtežim (sportskim, takmičarskim) uslovima vožnje, naročito ukoliko su temerature vazduha visoke. Takođe ispunjava tek API SH te je nekompromisno u smislu kvaliteta.
Pogodno je za sve vrste goriva (benzin, TNG, dizel).
Naročito bih (kao i proizvođač) istakao da je pogodno i za trkačke četvorotaktne motore motocikala bez „mokrog kvačila“. Ovo potvrđuje izuzetnu pogodnost za visoke obrtaje motora (preko 6000).
Potpuno je sintetičko (PAO i/ili mešavina PAO i estarske sintetike).
Specifikacije: API SH/CD i CCMC G5/PD2.
Još ekstremnije i specifičnije od prethodnog.
Tipične osobine (tipična analiza):
Spec. gustina: 0,851; viskoznost na 40°C: 160mm2/s, na 100°C je 23,5 uz indeks viskoznosti od 180. Na –25°C viskoznost je na granici standarda (tek „manje od“ 7000mPa·s) mada je tačka tečenja izuzetnih (za 10W ulje) „ispod“ –40°C. Tačka paljenja (očekivanih i prosečnih) 240°C a TBN (solidnih i dobro odmerenih, kao kod prethodnog) 9.
Dobro ulje za sportske ambicije i naročito za starije konstrukcije uz (praktično obaveznih) mnogo pređenih kilometara.
Ne mogu a da se ne osvrnem na tekst o „podmazivanju u oblasti visokih obrtaja“ gde bi prethodno ali naročito ovo ulje moralo da se nađe u preporuci. Honde (i druga sportski usmerena vozila kao što je BMW) iz devedesetih sa VTEC i mogućnošću rada i preko 8000 obrtaja (naročito ukoliko se to često dešava) mogu da imaju velike koristi od primene ovog ulja jer može da izdrži i svih 15-tak hiljada obrtaja u minutu koliko postižu moderni motocikli, tako da dugotrajnih (stalnih) 7 do 8 hiljada nisu nikakav problem.
Postovani Stevo,
ОдговориИзбришиOpet ja :)
Zaboravio sam vas pitati u vezi ulja za menjac...
Koje bi bilo Best Buy ulje po vasem misljenju za Stila? Fabricka preporuka je Selenia Tutela Car Technyx (SAE 75W-85, API GL 4 PLUS, FIAT 9.55550 CONTRACTUAL TECHNICAL REF. N°F010.B05)
Pozdrav!
Atila, Sombor
Selenia je sasvim solidno transmisiono ulje a naročito za vaš automobil.
ОдговориИзбришиMobil, Shell, Castrol, Liqui Moly pa i Fuchs neću sada spominjati jer vi zapravo tražite „best buy“ (i to bez navodnika) a tu odgovor nećete naći.
Pomenuta petorka ima izuzetno kvalitetna ulja ove kategorije ali i visoke cene.
Slične cene kao Selenia (ili je čak i jeftinije, zaista nisam siguran) a za nijansu bolje vam je Kroon Syngear 75w90. Ovo ulje ima cenu do oko 850rsd/lit. i dobija preporuku.
Ipak u kategoriju – najbolja kupovina – mogu trenutno da stavim samo dva:
FAM Multihipo 75W-90 Sint i Prista Ultragear 75W-90 Synthetic.
Ova dva ulja su zaista veoma slična i ispunjavaju identične specifikacije (više od 90%) a otprilike nema ni velike razlike u ceni.
Po sastavu aditiva su vrlo slična Kroon-u a po osnovi (baznim uljima) čak i malo bolji jer Kroon deklariše svoje ulje kao „polusintetičko“ što verovatno znači da je bazno ulje ili od HC base stock-a ili kao Selenia Tutela Car Technyx mešavina mineralnih i HC/SHC base stock-a.
Prista je verovatno čisto SHC (slično Mobil-u) osnove (uz malo estarske sintetike) dok FAM ima i (bar deo ili zapravo veći deo) PAO osnove.
Sva tri ulja koja pominjem kao alternativu fabričkoj preporuci ispunjavaju API GL4/GL5 standarde što je zapravo GL4+ (čak i malo bolje).
Ovim dvojac FAM i Prista zaista mogu da se uporede i sa znatno skupljom a gore pomenutom petorkom (nisu jaka klupa ako pravimo analogiju sa košarkom već potpuno ravnopravni „prvotimci“ i pored osetno niže cene).
Da pomenem da zaslužuje da se pomene i Galax Hipol Sint TDL 75W90 ali em je čisto GL-5 ulje i time manje pogodno em ga ne možete naći jer ga nema čak ni u cenovniku RNB-a.
Što se tiče zimske viskoznosti 75W90 nisu inferiorna 75W85 jer su prva otprilike ekvivalent 0W40 ili 5W40 dok su druga (Selenia) nešto kao 0W30 ili 5W30. Tačke stinjavanja su respektivno za Selenia, Prista, Kroon i FAM: < -40°C, -48°C, - 45°C i -45°C.
Malo veća radna viskoznost (16,2 Prista, 15,0 FAM i 14,8 Kroon), u odnosu na 11,5mm2/s koju ima Selenia, će sigurno bolje zaštititi menjač uz (eventualno) 0,5% do 1% veće potrošnje benzina na otvorenom putu.
Kako vaše vozilo ima 130-140k km iza sebe „devedesetice“ su sigurno bolje rešenje.
Jedno je sigurno ovde problem sa potrošnjom ulja nećete imati a ako se pojavi znači da curi na nekoj zaptivci. Proveravajte jednom godišnje nivo ulja u menjaču ili na max. 2 godine. Dolivajte po potrebi.
Uzgred ovom promenom ćete imati ulje u menjaču do kraja korišćenja vozila (300k km) a sada je idealan trenutak za zamenu (bilo da ima ili ne preporuku za zamenu na 120k km).
Hvala Stevo!
ОдговориИзбришиZamena ulja u motoru se polako priblizava pa sam odlucio da cu svakako promeniti i ulje u menjacu.
E sad jos "samo" ostaje pitanje, gde mogu naci originalno Valvoline MaxLife ulje za motor (pogotovo u Somboru), a moram i da proverim da li u Somboru ima negde Prista ulja za menjac. Ako ne onda cu morati pogledati u NS, samo je pitanje gde. Imate li nekih ideja?
Pozdrav!
Atila, Sombor
Moj izbor je bio MOBILUBE 1 SHC 75W-90. Full sintetika. Malo je skuplje, oko 1.450 dinara 1 litra. Al, mislim da vredi. Ispunjava GL-4,GL-5, i sta sve ne.
ОдговориИзбришиTehnicke karakteristike:
http://www.mobil.com/Germany-English/Lubes/PDS/GLXXENCVLMOMobilube_1_SHC_75W-90.aspx
Moj glas za ovo ulje.
Poštovani Atila i Aleksandre,
ОдговориИзбришиNadam se da se razumemo:
Mobillube 1 jeste vrhunsko i čak verovatno no. 1 za Fiat Stilo. Prista je ipak znatno jeftinije a tek neznatno lošijeg kvaliteta (nijansa ili čak nijansica). Većinu standarda koja ispunjavaju se poklapaju pri čemu negde preteže na stranu Mobila a negde Priste. Osnovne osobine su im slične ali malo bolje kod Mobila (tačka stinjavanja i paljenja) ali bez većeg značaja naročito stinjavanja iako Mobil ima impozantnih -54 cel. ali u praksi neće doći do izražaja bar ne u Evropi.
Kvalitet baznih ulja je opet na strani Mobila ali opet su nijanse dok je paket aditiva vrlo sličan i tu je razlika i manja.
Sve u svemu: svaka čast Mobil-u ali bi on bio odgovor pre na pitanje najboljeg ulja ali kada je u pitanju odnos kvalitet/cena tu su Prista i FAM sigurno bolji izbor.
Pozdrav!
Poštovani Atila,
ОдговориИзбришиPri kupovini ulja morate pre svega pažljivo odabrati prodavca i deklaraciju uvoznika (ako je strano a uglovnom jesu ili bar ona o kojima pričamo, osim FAM-a). Valvoline MaxLife Synthetic 5W-40 (koje je taman ulje za vaših 15-20k km godišnje) ne bi trebalo da je skuplje od 10€ a moralo bi da ima deklaraciju Valtec-a ili Prista Oil-a (ima regionalnu licencu za zastupanje-distribuciju pri čemu je region cela Istočna i Jugoistočna Evropa).
Najbolji način da dođete do originala je da kontaktirate Pristu i raspitate se koje maloprodaje snabdeva.
I to bi bilo sve.
Mali komentarčić koji ima i šire značenje. Kako sam Kroon preporuku dao "iz glave" rekoh sebi ajd' da vidim šta "kaže" njihov "oil finder" na sajtu.
Tamo kažu Transmission Oil SP 1051.
Iako su u 80-90% u pravu, ovde se ne bih složio.
Vodite računa (i same kompanije to kažu) da su Oil Finder-i (ili kako se već zovu zavisno od proizvođača) (ipak) SAMO orijentacija koju vam može pomoći ali koju morate da proanalizirate i sami (ili uz nečiju, na primer moju pomoć) odlučite.
Najčešće dve mane ovih alatki je što ne vode računa o stanju vozila (teško napraviti) čak i tamo gde se unosi taj podatak (Valvoline) i uz to forsiraju novije i skuplje serije čak i gde nisu neophodne.
Konkretno zašto SP 1051 nije najbolji izbor za Atilin slučaj? Zato što je to dobra preporuka samo za vozilo sa manje od 50 ili 100k km. Kroon čak i ne navodi klasu viskoznosti ali je ona najbliža 75W/80W. Iako sam prvo pomislio da je 75W-85 ipak nema dovoljnu radnu viskoznost. Inače je po sastavu aditiva bliže ulju Selenia Tutela Car Technyx od drugih ulja koja sam spominjao. Da ima malo veću viskoznost (75W-85) bilo bi pravi analog za Selenia ulje koje je fabrička preporuka. No 75W-90 je ipak bolje čak i za novije menjače a naročito malo starije od 75W/80W. Neprimetno i samo u kontrolisanim uslovima manja potrošnja goriva ne može da pretegne u odnosu na bolju zaštitu od habanja. Kroon Syngear (i pomenuti FAM i Prista) su ipak bolji i od Selenia i Kroon SP 1051 za vaš slučaj (ili još bolje rečeno, naročito za vaš slučaj). Još jednom ponavljam da je Selenia sasvim solidnog kvaliteta i da ko god odluči da nastavi sa njim neće (mnogo) pogrešiti.
Za kompletnu izmenu će vam trebati 1,98 litara (odakle im ovako preciznost?) što znači da trebate da kupite 2 litara. Uz prosečno ceđenje (ne baš višesatno) zapravo bi trebali da potrošite nekih 1,8 do 1,9 od 2 litara za punu izmenu. Preostaće vam tek delilitar no taman dovoljno za eventualno dolivanje za par godina. E sad kako (sa)čuvati preostalu količinu a da vam ne smeta u kući ili garaži, baš je dobro pitanje. I ja muku mučim sa tim jer skoro celo litar vučem već 2 godine bez potrebe za dolivanjem.
Pozdrav!
Postovani,
ОдговориИзбришиObisao sam prodavnice u Somboru, na 2 mesta sam nasao Valvoline MaxLife 10W-40. Sto se Prista ulja tice, na jednom mestu nisu ni culi za to ulje pa su mi preporucili neko nemacko Motogold ulje za 695 din, a na drugom mestu su mi rekli, citiram: "Sta ce ti to Bugarsko s*anje, to ti je kao Viskol, uzmi Castrol!". Onda sam odlucio da cu nazvati direktno i Valvoline, i Pristu.
Sto se Valvolina tice, nazvao sam Sabac (http://www.valvoline.rs/kontakt.php) i pitao sam ih gde mogu naci originalno Valvoline ulje u SO. Dali su mi broj telefona od coveka koji je zaduzen za Vojvodinu. Danas sam ga nazvao. Dolazi nedeljno jednom za SO. U Utorak ce mi doneti ulje na kucnu adresu. Ako ce stvarno tako i biti, onda svaka im cast!
Sto se Prista ulja tice, nazvao sam Beograd (http://prista-oil.com/en/distributors/distributors-1.html?norefresh=1&countryId=2). Oni su dali broj telefona od coveka iz NS. Sad sam ga zvao. Rekao je da to ulje koje trazim veoma specificno, i da bi se trebalo naruciti iz BG u kolicini od min. 12 litara (12x1L)... :) tako da cu morati naci neko drugo resenje za menjac, mozda FAM MULTIHIPO 75W-90 SINT.
Stevo, sta mislite o Valvoline SynPower Gear Oil 75W90 (http://www.valvoline.rs/pregled.php?cat=maziva&podcat=transmisioni-fluidi&grupa=16)?
Pozdrav!
Atila
Poštovani Atila,
ОдговориИзбришиNisu čuli za Pristu a bave se uljima?! Izbegavajte u širokom luku. Ovi drugi su još gori te ni za džabe ne uzimajte ništa od njih. „Motogold“ ?!! Prvi put u životu čujem. Nemačko? Pa nek i jeste, Nemci ne znaju da prave loše (ulje)? Ma nije valjda. Naročito ako je nepoznata firma. Inače mnoge Nemačke manje (pa i srednje) firme koje „proizvode“ ulja zapravo samo lepe nalepnicu a ona se pune najčešće u Belgiji ili Holandiji (Roterdam kao velika luka gde je praktično i „berza“ baznih ulja za Evropu) i to uslužno. Taj Motogold je 99% loše ulje a bar 51% da je prava katastrofa. Nemojte da se pecate na takve trgovačke gluposti. Inače što se tiče Priste moram da naglasim: predrasude, predrasude i samo predrasude.
Ashland (Valvoline), Chevron/Texaco i ExxonMobil na razne načine sarađuju sa ovom kompanijom i imaju poverenja u njih no lokalni Pera, Mika i Laza (uz neizbžnog malog Đokicu) iz Donjeg Potrkanja (ili SO) uvek znaju bolje!! Zato nam tako i ide – nikako.
Šteta za ponemuto Prista ulja za menjač jer sam baš nameračio da ga uspem kod mene (za godinu-dve). Inače trenutno mi je u menjaču Valvolin(e) te otprilike to mislim o njihovim uljima za menjače ;-)
Ajd’ sad ozbiljno: SynPower Gear Oil 75W90 je izuzetno transmisiono ulje, jedno od najboljih uopšte (sigurno bar u TOP 10 a možda i bolje). Potpuno se uklapa u „profil“ (vaš automobil). Uz to zapazite da je API GL-3, GL-4, GL-5. Ništa posebno ali je ipak značajno. Ovim se pogodnost za starije konstrukcije i standarde napominje od strane samog proizvođača što kod menjača nije baš 100% kao kod motornih ulja (zapravo je kompatibilnost „unazad“ blizu toga da bude potpuna ali je uvek bolje da to dokumentuje i proizvođač). Osim toga Valvoline menjačka ulja nisu korozivna i ne utiču na bakar i njegove legure čak i kad su „čisto i samo API GL-5“ (oni tvrde a ja proverio u sopstvenoj režiji, nije baš po ASTM-u ali su uslovi bili i rigorozniji, preciznost dovoljna te smatram da je prilično zasnovano). Isto važi i za uticaj na zaptivke.
Ovde imate i GL-4 koji se traži plus ispunjenje zahtevnijeg GL-5 koji nije neophodan ali ni suvišan. Višak EP aditiva neće škoditi (dva najvažnija aspekta sam već pomenuo).
Osnova je potpuno sintetička te je vrhunski kvalitet zagarantovan.
Mada bi prošlo i DuraBlend Gear Oil GL-4 75W-90 i verovatno je i isplatljivije nemojte previše kalkulisati. Dva litara nije mnogo a potpuno sintetički SynPower može da se koristi i svih 300(350)k km/10 godina te razlika u ceni tako gledavši nije ni značajna. Sa oba obezbeđujete „ulje za do kraja korišćenja automobila“ s tim što sa Syn verzijom to ostaje i u slučaju da radite generalnu motora.
Iskoristite da uz motorno na kućnu adresu stigne i menjačko ulje Valvoline.
Naravno da Valvoline sintetičko nije baš "best buy" te bi tu čak FAM bio isplatljiviji. Ipak iako je (polu)domaći brend nije ga lako naći. Gubljenje vremena (i gorivo) koštaju. Ukoliko Val dobijete na pragu kuće (i još u kompletu) nemate razloga da ne potrošite koji dinar više.
ОдговориИзбришиHvala Stevo!
ОдговориИзбришиPozdrav!
Atila
Postovani Stevo,
ОдговориИзбришиPETRONAS je kupovinom SUN OIL CO. -BELGIJA otkupio licencu od SUNOCO INC - USA za pravljenje SUNOCO ulja i plasman na Evropskom i delu Azijskog trzista, mislim takodje i Australija i novi Zeland.
SUNOCO je vodeci brand u USA - snabdevac gorivom NASCAR sampionata i jedna od retkih firmi koja ima u svom posedu ceo proces, od busotine do gotovog proizvoda. Tako da nije projekat PETRONAS-a za Evropu vec jedna vrlo jak svetki brand.
Gledajuci preporuke koje dajete ljudima, naglasicu SVAKO ULJE JE DOBRO AKO ZADOVOLJAVA STANDARD KOJI ZAHTEVA VAS MOTOR (API , ACEA ILI ODOBRENJE PROIZVODJACA MOTORA, MENJACA...) BEZ OBZIRA KO JE PROIZVODJAC. SUNOCO poseduje sertifikate za svaki proizvod, ali nije jedini koji ih ima, svaki ozbiljni uvoznik motornih ulja pridaje tome znacaj i uvozi ulja najviseg kvaliteta.
PUNO POZDRAVA
MARKO ILIC
MIL & MIL CO.
www.milmil.co.rs
Gospodine Ilicu,imate li menjacko ulje api gl-4,sae 75w85 treba mi za kadeta suzu,a i profesor mi je preporucio...cisto bih probao sa Sunoco uljima da vidim kakva su...ako mozete napisite i koja je cena...ili mozda gresim,pa Vi imate samo motorna ulja...ako se ne varam,Vi ste ranije bili na Smederevskom putu,pre semafora za Kaludjericu...
ОдговориИзбришиPoštovani g. MARKO ILIĆ,
ОдговориИзбришиPrvo hvala što ste se javili! I to javno!
Petronas je naravno mnogo više od Sunoco brenda. Ipak sam zbog dostupnosti izabrao da Petronas predstavim preko Sunoco-a pošto je Selenia predstavljena posebno (a u vlasništvu i pod kontrolom je Petronas-a).
Inače ste u pravu da je Sunoco zaseban brend i da "projekat" za Evropu Petronas-a treba shvatiti uslovno.
Ipak priča o Petronas Lubricants Belgium NV je komplikovana i verovatno izlazi iz okvira ovog bloga.
Vidite, razmišljao sam da predstavim i izuzetna ulja samog Petronas-a no čini mi se da toga nemate u ponudi, zar ne?
Dakle zaista sam se potrudio da kao i kod drugih objektivno predstavim brend Sunoco. Po odvojenom prostoru to je i više od toga (3 teksta). Nadam se da se slažete. Osim toga pisao sam afirmativno što se trudim da bude kod svakog renomiranog proizvođača.
Preporuke sam u početku zamišljao kao opšte:
5W40 sintetičko ulje po API SM ili 10W40 polusintetičko po API SL.
Međutim ljudima to nije bilo dovoljno pa sam hrabro krenuo u konkretne preporuke. I da naglasim bez ikakve nadoknade. Iako se trudim da ne favorizujem brendove, neki lični afiniteti ponekad isplivaju a i često uhvatim sam sebe da češće dajem preporuke uljima koje trenutno razmatram što je na kraju krajeva normalno i ljudski.
DELIMIČNO SE SLAŽEM SA ONIM ŠTO STE NAGLASILI ALI NE POTPUNO.
Zbog toga (negde je spomenuto ali ću početi, kao u skorije vreme) ću se truditi da na kraju ostavim odrednicu "i druga ulja po normama" ili "i druga ulja sa sličnim normama".
Vaš stav je tipičan stav profesionalca ali, verujte mi na reč, ne drži vodu.
Ima tu sijaset razloga. Počevši od subjektivnih kao što je da to ljudi teško prihvataju tako i objektivnih a to je da:
SVA ULJA KOJA IMAJU MINIMALNU POTREBNU SPECIFIKACIJU ZA VAŠ AUTOMOBIL (DATU OD STRANE PROIZVOĐAČA ISTOG) SU ZADOVOLJAVAJUĆEG KVALITETA.
Nadam se da uočavate malu ali bitnu i suštinsku razliku a ne samo lingvističku.
Tu se postavlja pitanje: šta je to posedovati sertifikat, koliko je to validno, gde se može proveriti, da li nije istekao, i još mnogo toga.
Jedno je zatim tvrditi da imate "nivo kvaliteta" a drugo imati sertifikat a još gore "imati" a zapravo nemati pravi setifikat.
No zato i postoji ovaj blog.
I nadam se da se slažete da sva ulja sa istim npr. API specifikacijama NISU ISTA.
Zašto bi iko onda kupio neki skuplji brend?
Izvinjavam se što npr. Sunoco nije češće predstavljan u preporukama ali više je zbog dostupnosti nego (inače odličnog) kvaliteta.
Priča je potpuna tek sa CBC forumom gde što u tekstovima što u PP dajem ogroman broj saveta.
I šta se dešava? U više od 50% slučajeva ljudi kažu: "lepo je to profesore, ali ne mogu da nađem!"
Pravila tržišne ekonomije su surova: morate da imate veliku pokrivenost tržišta i laku dostupnost da bi imali i veliku prodaju. Ljudi će uvek više kupovati lako dostupne proizvode i to ništa ne može da promeni.
Srdačan pozdrav,
Steva
Poštovani g. MARKO ILIĆ,
ОдговориИзбришиPrvo hvala što ste se javili! I to javno!
Petronas je naravno mnogo više od Sunoco brenda. Ipak sam zbog dostupnosti izabrao da Petronas predstavim preko Sunoco-a pošto je Selenia predstavljena posebno (a u vlasništvu i pod kontrolom je Petronas-a).
Inače ste u pravu da je Sunoco zaseban brend i da "projekat" za Evropu Petronas-a treba shvatiti uslovno.
Ipak priča o Petronas Lubricants Belgium NV je komplikovana i verovatno izlazi iz okvira ovog bloga.
Vidite, razmišljao sam da predstavim i izuzetna ulja samog Petronas-a no čini mi se da toga nemate u ponudi, zar ne?
Dakle zaista sam se potrudio da kao i kod drugih objektivno predstavim brend Sunoco. Po odvojenom prostoru to je i više od toga (3 teksta). Nadam se da se slažete. Osim toga pisao sam afirmativno što se trudim da bude kod svakog renomiranog proizvođača.
Preporuke sam u početku zamišljao kao opšte:
5W40 sintetičko ulje po API SM ili 10W40 polusintetičko po API SL.
Međutim ljudima to nije bilo dovoljno pa sam hrabro krenuo u konkretne preporuke. I da naglasim bez ikakve nadoknade. Iako se trudim da ne favorizujem brendove, neki lični afiniteti ponekad isplivaju a i često uhvatim sam sebe da češće dajem preporuke uljima koje trenutno razmatram što je na kraju krajeva normalno i ljudski.
DELIMIČNO SE SLAŽEM SA ONIM ŠTO STE NAGLASILI ALI NE POTPUNO.
Zbog toga (negde je spomenuto ali ću početi, kao u skorije vreme) ću se truditi da na kraju ostavim odrednicu "i druga ulja po normama" ili "i druga ulja sa sličnim normama".
Vaš stav je tipičan stav profesionalca ali, verujte mi na reč, ne drži vodu.
Ima tu sijaset razloga. Počevši od subjektivnih kao što je da to ljudi teško prihvataju tako i objektivnih a to je da:
SVA ULJA KOJA IMAJU MINIMALNU POTREBNU SPECIFIKACIJU ZA VAŠ AUTOMOBIL (DATU OD STRANE PROIZVOĐAČA ISTOG) SU ZADOVOLJAVAJUĆEG KVALITETA.
Nadam se da uočavate malu ali bitnu i suštinsku razliku a ne samo lingvističku.
Tu se postavlja pitanje: šta je to posedovati sertifikat, koliko je to validno, gde se može proveriti, da li nije istekao, i još mnogo toga.
Jedno je zatim tvrditi da imate "nivo kvaliteta" a drugo imati sertifikat a još gore "imati" a zapravo nemati pravi setifikat.
No zato i postoji ovaj blog.
I nadam se da se slažete da sva ulja sa istim npr. API specifikacijama NISU ISTA.
Zašto bi iko onda kupio neki skuplji brend?
Izvinjavam se što npr. Sunoco nije češće predstavljan u preporukama ali više je zbog dostupnosti nego (inače odličnog) kvaliteta.
Priča je potpuna tek sa CBC forumom gde što u tekstovima što u PP dajem ogroman broj saveta.
I šta se dešava? U više od 50% slučajeva ljudi kažu: "lepo je to profesore, ali ne mogu da nađem!"
Pravila tržišne ekonomije su surova: morate da imate veliku pokrivenost tržišta i laku dostupnost da bi imali i veliku prodaju. Ljudi će uvek više kupovati lako dostupne proizvode i to ništa ne može da promeni.
Srdačan pozdrav,
Steva
P.S.
ОдговориИзбришиJedan od ciljeva bloga jeste da se razbije mit da samo vodećih (i šire dostupnih) 5 ili 6 proizvođača vrede i da su nešto posebno što opravdava njihove visoke cene.
Više puta sam ponavljao da kvalitet ne ide proporcionalno sa cenom i da je često u nijansama a cena može biti i značajno viša.
I uvek sam navodio: bolje slabiji (jefiniji, manje poznat) original nego vrhunski (makar i u svakom smislu) falsifikat!
I moram reći da je bar par stotina ljudi uopšte saznalo za Sunoco baš zahvaljujući blogu a da je bar toliko, koji su znali, saznali više o asortimanu i deo njih saznao a deo potvrdio (sebi) da se radi o vrhunskom brendu.
Da Sunoco nije mala zvezda na sceni pokazao sam baš u OVOM tekstu. Biti 25. svetska kompanija u oblasti NAFTE uz velike državne i multinacionalne kompanije je nešto što ima veliki značaj. Sunoco ima veći promet (ili sličan) kao bruto nacionalni dohodak Srbije ili neke zemlje okruženja. Nema potrebe dokazivati o koliko se ozbiljnoj kompaniji radi.
I na kraju: blog je malo slobodnija forma (što sam naglasio u uvodnim tekstovima, april 2009.) i bliži je forumima nego zvaničnim sajtovima kompanija. Svetski običaj je da se na forumima priča o konkretnim proizvođačima i uljima. Inače nema mnogo ni smisla.
Da li je preporuka i reklama? Ne bih baš rekao. Ako je procenat razbijanja lošeg mišljenja o nekoj kompaniji negde oko 50% ukazivanje na konkretan brend (mi) uspeva u tek 20% slučajeva. Znači u 80% slučajeva ljudi već znaju čije će ulje kupiti i teško od toga odstupaju.
Tu dolazi do glavne svrhe ovog bloga, jer često ne znaju koje konkretno ulje da kupe.
Pravilan izbor je najvažnije što kod maziva treba uraditi a tu sam da pomognem.
Postovani Stevo,
ОдговориИзбришиHvala na svim ovim korisnim informacijama!
Mozete li meni preporuciti motorno i menjacko ulje za Alfa Romeo 145 1.4 TS 98.g 125oookm ?
Da li je to neki od ova tri brenda, ili ipak fabricka preporuka? Napominjem da koristim Selenia ali bih da pokusam sa nekim kvalitetnijim za otprilike iste pare (pod uslovom da ima da se kupi, original, u Podgorici)
Pozdrav iz Podgorice! - Ilija
Poštovani g.Ilija,
ОдговориИзбришиIzvinite što kasnim ali svi zaboravljate da mi signalizirate u najnovijem tekstu da se negde ranije postavili pitanje pa zbog nedostatka vremena, često ne primetim pitanja pa ostanu na čekanju više dana.
Morao bih malo više podataka da dobijem od vas. Prvo ne znam koju su vaše fabričke preporuke, drugo (i važnije): ima li vaš motor tzv. "varijator faze" ili ne.
Zbog problema sa njim, ili samo zbog boljeg rada, Selenia je (verovatno) izbacila Selenia 20k for Alfa Romeo (inače je verovatno inicijalna preporuka Selenia 20k).
O ovome više (pa ne bih da ponavljam ovde) na:
http://forum.hondaclub.co.rs/viewtopic.php?f=229&t=29390&start=100
I to bi verovatno bio odgovor na vaše pitanje. Zbog nešto toplije klime i ukoliko baš terate visoke obrtaje, relativno jeftino bi mogli da prođete i sa Motul 6100 15W-50. Inače uz varijator faze pre svega 10W-60.
Kad smo već u ovom tekstu:
Synturo Racing 10W60 jako dolazi u obzir. API SH je samo zbog 'puno' ZDDP-a, kao i kod Motul V300 i Mobil 1 Racing ulja.
Što se menjača tiče:
Selenia nije mačiji kašalj po pitanju ulja za menjače. Ne stižem, ali biće jasnije da ni Fuchs, Shell, Kroon ... ne zaostaju mnogo za tri kompanije na koje ste mislili.
TUTELA TRANSMISSION TECHNYX je odlično ulje. Ne menjajte prvih (bar) 200k km. Možda na prvom velikom servisu koji vam sledi.
Fabrička preporuka je uvek u vrhu mogućnosti za automobil te bez veće potrebe ne treba da se menja (kod menjača, kod motora već malo labavije pravilo).
To je 75W-85 ulje sa API GL-4+ standardom.
Iako bi mogla da ga zamene (razna) GL-4+ ili GL-4/5 SINTETIČKA 75W-90 ulja (u 75W-85 i nema drugih alterativa, Castrol tu ima "tek" čistu 'četvorku') kako: LM, Fuchs, Kroon, Shell, Castrol i ostala, a i neka PoluSintetička (STATOIL GEARWAY PS 45 75W-90 ili Kroon Syngear), IPAK ne morate to da radite po svaku cenu jer će i Selenia dobro da se pokaže čak i uz topliju klimu i oštriju vožnju.
Kako god, 75W-90 uz GL-4+ i GL-4/5 je eventualno alternativa fabrici. Ne bih navodio konkretna ulja. Izaberite po svom ukusu i gore navedenim specifikacijama. Ostaje da 51% preporuke biva na strani Selenia ulja za menjače.
Pozdrav.
Poštovani g.Ilija,
ОдговориИзбришиIzvinite što kasnim ali svi zaboravljate da mi signalizirate u najnovijem tekstu da se negde ranije postavili pitanje pa zbog nedostatka vremena, često ne primetim pitanja pa ostanu na čekanju više dana.
Morao bih malo više podataka da dobijem od vas. Prvo ne znam koju su vaše fabričke preporuke, drugo (i važnije): ima li vaš motor tzv. "varijator faze" ili ne.
Zbog problema sa njim, ili samo zbog boljeg rada, Selenia je (verovatno) izbacila Selenia 20k for Alfa Romeo (inače je verovatno inicijalna preporuka Selenia 20k).
O ovome više (pa ne bih da ponavljam ovde) na:
http://forum.hondaclub.co.rs/viewtopic.php?f=229&t=29390&start=100
I to bi verovatno bio odgovor na vaše pitanje. Zbog nešto toplije klime i ukoliko baš terate visoke obrtaje, relativno jeftino bi mogli da prođete i sa Motul 6100 15W-50. Inače uz varijator faze pre svega 10W-60.
Kad smo već u ovom tekstu:
Synturo Racing 10W60 jako dolazi u obzir. API SH je samo zbog 'puno' ZDDP-a, kao i kod Motul V300 i Mobil 1 Racing ulja.
Što se menjača tiče:
Selenia nije mačiji kašalj po pitanju ulja za menjače. Ne stižem, ali biće jasnije da ni Fuchs, Shell, Kroon ... ne zaostaju mnogo za tri kompanije na koje ste mislili.
TUTELA TRANSMISSION TECHNYX je odlično ulje. Ne menjajte prvih (bar) 200k km. Možda na prvom velikom servisu koji vam sledi.
Fabrička preporuka je uvek u vrhu mogućnosti za automobil te bez veće potrebe ne treba da se menja (kod menjača, kod motora već malo labavije pravilo).
To je 75W-85 ulje sa API GL-4+ standardom.
Iako bi mogla da ga zamene (razna) GL-4+ ili GL-4/5 SINTETIČKA 75W-90 ulja (u 75W-85 i nema drugih alterativa, Castrol tu ima "tek" čistu 'četvorku') kako: LM, Fuchs, Kroon, Shell, Castrol i ostala, a i neka PoluSintetička (STATOIL GEARWAY PS 45 75W-90 ili Kroon Syngear), IPAK ne morate to da radite po svaku cenu jer će i Selenia dobro da se pokaže čak i uz topliju klimu i oštriju vožnju.
Kako god, 75W-90 uz GL-4+ i GL-4/5 je eventualno alternativa fabrici. Ne bih navodio konkretna ulja. Izaberite po svom ukusu i gore navedenim specifikacijama. Ostaje da 51% preporuke biva na strani Selenia ulja za menjače.
Pozdrav.
I naravno iako SH ima malo ekološkog uticaja i (manjim delom) čuva katalizator tek SJ i SL standardi to omogućavaju u većoj meri. Neće ga brzo uništiti ali će mu nešto skratiti vek.
ОдговориИзбришиO tome više na:
http://www.mycity.rs/Servis-odrzavanje-i-gume/Motorna-ulja_6.html
Gde sam (kao i na CBC) pod nik-om "expendable".
Hvala Stevo!
ОдговориИзбришиDa moj motor ima varijator faze. Za sad radi dobro iako je to slaba tacka tih motora. Kod mene je vec 4g.
Fabricka preporuka - mislio sam na Selenia ulje. Ja sam do sad sipao Selenia Gold. Mijenjam ga na 8000km
Za mjenjac cu vas poslusati a za motor cu razmisliti od svega preporucenog. Pomislio sam da za 6,5e mozda postoji i kvalitetnije ulje od navedenog.
Jos samo nesto, Znaci li da ne moram da se drzim "fabricke preporuke" 10w-40 ? - Jer mi predlazete Motul 15w-50.
Hvala, veliki pozdrav! I
I jos samo ovo ,mada vjerovatno ste i o tome pisali, (procitao sam sve vase tekstove, mnogo ih je, pa mi se sve pomijesalo:) - Sta mislite o LM aditivu, MOS 2 cini mi se, i eventualno kombinaciji da ga dodam Seleniji Gold za alfin motor?
ОдговориИзбришиUzgred zelim da vam kazem samo jedno veliko Svaka cast za ogromnu energiju i tekstove vrijedne paznje!
Poz! - Ilija
Poštovani g. Ilija,
ОдговориИзбришиAko je Selenia TECHNYX tek 6,5€ mogu reći da je to jako dobra kupovina. Strogo gledano radi se o polu-sintetičkom ulju ali takva su i OMV SLY i Kroon Syngear iako slove za sintetička i čak i na etiketi piše da su takva (za OMV sam siguran za Kroon se ne sećam baš dobro).
Dakako da možete da nažete i bolje ulje za vaš menjač ali ne i za te pare (dva navedena su po oko 8€ pri čemu je OMV "čist" GL-4).
Shell, Statoil i drugi su osetno skuplji a Fuchs teško da će te naći kod vas.
Sve u svemu uz tu cenu ostanite kod Selenia ulja.
Što se tiče motornog ulja:
20k for Alfa je malo modifikovana verzija 20k. Ništa posebno.
Za Vaš motor su zapravo idealna 10W-50 ili 10W-60 ulja. Baš zbog varijatora faze. Pogotovu zbog klime kakva je u C.G. i pogotovu ako se zgazi (s vremena na vreme) i potera u visoke obrtaje (inače čemu Alfa?).
SELENIA ABARTH 10W50 je odlično SINTETIČKO ulje ali ipak ima dve mane:
- Kratak životni vek (npr. do 5000km)
- Loš uticaj na katalizator, dakle samo ako je isti pri kraju.
Tu imate Q8, Total i Elf ulja, naročito Total Racing.
U 10W-60 je izbor još veći te biruckajte.
Ako bi morao da se odlučim za NAJbolje ulje ZA VAŠ AUTOMOBIL rekao bih da je to:
Shell Helix Ultra Racing 10W-60
A da je to u odnosu na cenu:
Selenia Racing 10W-60.
Naravno dolaze u obzir i druga.
Menjajte ulje na max. 10k km ili jednom godišnje ili ostanite na 8000km.
Motul mi je bio zanimljiv jer je jeftiniji od 10W-60 ulja Racing kategorije a može solidno da im parira. Prvenstveno mislim na 6100 mada i 4100 može da posluži. Motul 2100 u ovom viskozitetu je zapravo idealan za malo starije sportske automobile (70-tih i osamdesetih).
15W nije baš pogodno za severnije krajeve ali za uslove kakvi su u Podgorici (ne tako hladne zime, retke temp. ispod nule) upotrebljivo za celugodišnju primenu. Doduše ako idete na zimovanje (Žabljak ili inostranstvo) može da izgleda kao nedovoljno međutim kako im je tačka stinjavanja oko -30cel. dovoljno je samo da malo zagrejete motor pre polaska i nema problema (inače nije neophodno do -5 ili -10).
Kad smo već kod zagrevanja motora (praktično ulja) za sve viskoznosti koje nisu fabričke (10W-40) treba preći koji km više pre nego se "zakucate" u (ili blizu) crvenu zonu obrtaja.
Slobodno, nije uvek dobro ali u vašem slučaju NEfabričkih 10W-60 bolje štiti motor od 10W-40.
Pozdrav
Poštovani g. Ilija,
ОдговориИзбришиPrilično sam pristalica MoS2 aditiva.
Ipak treba voditi računa da nije za modernije motore (uglavnom posle 2000.) i da ne daje posebne rezultate u potpuno sintetičkim uljima (iako smanjuje trenje i donekle habanje).
Dakle vaša Alfa je negde na prekretnici jer je iz druge polovine 90-tih.
Za Alfe 75 i 90 sa kraja osamdesetih i početka 90-tih bih "iz zaleta" ili "iz voleja" dao preporuku da se ovaj aditiv koristi.
Posle 2000. bi bio uzdržaniji. Za vaš slučaj deluje da bi ovo moglo (relativno jeftino) da reši problem varijatora faze (slično ZDDP-u koga Racing ulja imaju u izobilju).
Dakle zaista nisam 100% siguran. Deluje da može. Zašto se ne bi raspitali na nekom forumu Alfa Romeo automobila?
Nije me sramota da kažem da nešto ne znam a u ovom slučaju ne poznajem dovoljno motor vašeg automobila. Možda baš zbog varijatora faze i ne treba da se koristi iako je logično da bi dao dobre rezultate.
Dakle ovde su više bitna iskustva drugih. Ukoliko su ona takva da nisu negativna (u smislu da je bilo ikakvih problema, dugoročno) ili makar neutralna, znači da zapravo nema prepreka za korišćenje istog te ima logike da će rezultati biti dobri.
Sviđa mi se što koristite Selenia Gold jer na kraćim intervalima zamene nije ništa lošije (ili čak bolje) od 20k koje je i osetno skuplje.
Možda korišćenje ulja sa već dodatim MoS2 (iako nije obavezno) nije loša ideja (LM Leichtlauf MoS2 10W-40)?
Nadam se da Vas nisam zbunio:
Ukoliko MOŽE (MoS2), onda TREBA!
Ukoliko ne može ili nije probano, ne morate biti baš prvi iako bi, kao motor koji se ne razlikuje za "sedam milja" od onih iz 75-ice ili 90-ice (nema ubrizgavanje goriva pod visokim pritiskom i slično, niti trostepeni katalizator, TWC), trebao da bude pogodan za primenu ovog aditiva i da od njega ima koristi. Pogotovu zbog vožnje u visokim obrtajima.
Pozdrav!
P.S.
Kad bi baš sve znao, glava bi morala da mi bude kao kod Slona (što nije baš lep prizor makar i bez kljova i surle).
Idem i na forume, mada moram priznati da su cesto zbunjujuci.. alfisti su ionako ludi:) sala)
ОдговориИзбришиHvala Stevo na iscrpnim odgovorima! Mislim da sam rijesio nedoumicu.
Veliki pozdrav i svako dobro!
Prvo da čestitam Novu godinu i poželim mnogo sreće i zdravlja, a onda da pitam nešto :)
ОдговориИзбришиU jednom lancu prodavnica auto delova (prvo devetnaesto slovo azbuke na početku imena)su se pojavila baš Petronas Sintium ulja i to po dosta povoljnim, promotivnim, cenama pa me interesuje kakva mogu biti. Problem je što u glavnom 95% nalazim iskustva sa ovim uljima na dalekoistočnim forumima dok u evropi skoro pa ništa pa se bojim da nije neki falš jer, kako je to ulje uopšte došlo do nas kad ga maltene nigde u širem komšiluku nema.
Hvala!
O tome sam već pisao ("pre godinu dana", zapravo par dana, naravno) na mycity forumu.
ОдговориИзбришиRadi se o uljima koje proizvodi Selenia (zapravo Petronas/Selenia, bivša FL/Selenia).
Znači to ne mogu biti loša ulja (ako je zaista tako, da su iz Italije) a cene jesu promotivne.
Trebalo bi da su to replike sjajnih Petronas ulja ali zbog sirovina (baznih ulja) sa evropskog kontinenta ne mogu biti (baš) identična.
Logično je pretpostaviti da je to Selenia nivo kvaliteta (solidno iako ne vrhunsko).
Ako iza svega stoji Slodes Trade (kao uvoznik), onda je O.K. jer je Selenia u vlasništvu Petronas kompanije (dovoziti ulja kao gotov proizvod iz Azije je jalov posao, a i EU to ne bi tek tako pustila, sve u duhu "slobodne trgovine").
Ako ne, onda izbegavati u širokom luku.
Inače, ne verujem da će cene duže od par meseci biti na tako povoljnom nivou.
Izvinjavam se ne čitam MyCity forum pa nisam primetio da ste to već rekli. Znači ako je uvoznik Slodes onda nemam šta da strahujem već da uzmem ulje pa nek sačeka mesec, dva kako bi trebalo da odradim zamenu.
ОдговориИзбришиHvala
Tako nekako.
ОдговориИзбришиPozdrav.
Poštovani Stevo,
ИзбришиNe znam koliko je ovaj sajt aktuelan, (nema komentara već 1+ godinu) ali evo da pitam: Uzeo sam pre neki dan baš Petronasov Syntium 3000AV 5W40 (cena za 1l = 581rsd u ap sportu) što mi izgleda veoma privlačno, pogotovo što su oznake, standardi pa i sam proizvođač identični (koristim selenia KPE za fiat grande punto 1.2 8v)
Molim za savet: da li je ok da ovaj syntium koristim za dolivanje (u motoru se već nalazi selenia KPE), s obzirom da su svi parametri i proizvođač identični? Lično me brine što su za Syntium av(full sinth)i bez av(polu sint) iste cene pa se brinem da nije isti fluid u oba pakovanja(i koji? polu ili full synth)... Molim Vas za mišljenje, a takođe i komentar za ovo ulje (Syntium 3000av 5w40)-/planiram da ga koristim ubuduće/, s obzirom da je cena povoljna, a nije promotivna i nakon više od godinu dana. Hvala puno i veliki pozdrav,
Vladimir NS
Čisto da odgovorim kad sam već pokrenuo pitanje. Ulje kupljeno pre svega zahvaljući što je Slodes uvoznik pa su velike šanse da je original. Inače, uzet je 3000AV 5W40 po promotivnoj ceni.
ОдговориИзбришиStevo hvala još jednom na pomoći
Zaista je zabrinjavajuće da PS i Full sint. proizvodi imaju istu cenu.
ОдговориИзбришиCela ta politika (niskih) cena Petronas ulja (kod nas makar) mi se nimalo ne sviđe te iako su to dobra ulja ne treba da Vas zavede (samo) niska cena. Na nečemu se štedi a ja ne bih da nagađam na čemu.
Sxntium 3000AV se sigurno dobro meša sa Selenia KPE (ako već nije isto ulje), tako da tu ne treba da brinete.
Možete nastaviti i sa Syntium uljima.
Ne zaboravite da Selenia i Petronas nisu jedina ni najbolja ulja za Fiat. Petronas se ionako kvalifikovao samo time što je kupio Selenia grupu (i šte se " 'talijanac" verovatno puni u istoj fabrici).
Pozdrav!
Hvala puno na odgovoru, i ako dopustite, Vaš odgovor zahteva i podpitanje:
Избришиi meni se čini da bi to moglo biti isto ulje(!) ali Selenia KPE je sa cenom od oko 1183rsd duplo skuplja od Syntium 3000AV, a u vezi sa Vašim komentarom oko (niske) cene - ja zaista ne mislim da je Syntium3000AV kompromis na račun cene - ja sam ubeđen da je apsolutno u klasi pomenute Selenie?! Vozač sam koji pređe cca 10.000km/god pa verujem da za duplo nižu cenu čak ni malo ne odstupam od Selenia kvaliteta!? Uz Vašu potvrdu ili osporavanje ovog mog ubeđenja - s obzirom da nemam nikakvog iskustva iz prakse sa Syntium uljima...
Takođe Vas molim za Vaš predlog, s obzirom da ste u odgovoru dali nagoveštaj da imate čak i bolje rešenje/izbor motornog ulja za FIAT model grande punto 1.2 8v
Veliki pozdrav,
Vladimir NS
Sigurno je da su ista klasa.
ИзбришиRazlika u ceni je ogromna tako da naivni koji veruju da samo Selenia ide u Fiata to plaćaju debelo. Neznanje i treba da se plati tako da mi ih i njihe žao.
Grande Punto bi (ako je stariji od 5 god.) bolje prošao sa Shell Helix Ultra ili HX8 i sličnim uljima. Ništa lošiji tu nije ni Modričin Magnum.
Ako je noviji, već bi ACEA C3 došlo do izražaja (ako ništa drugo zbog novijeg i novog tipa katalizatora) tako da bi (eventualno) bolje od Petronas/Selenia bilo koristi:
Shell Helix Ultra AT-L, Mobil 1 ESP 0W-40, Castrol Edge HST 5W-40, Motul X-clean 5W-40 ...
A može se sa mnogim uljima (Optima trenutno nema 5W-40 aCEA C3 ali imaju Nisotec i FAM) proći daleko jeftinije od Selenia-e (doduše ne i od Petronas-a, osim FAM-a).
Da ne nabrajam dalje ("pumpari" i drugi).
Pozdrav!
Hvala na odgovoru, pokušaću sa Syntium najpre a preporuke zapisao pa ću ih razmotriti. Auto je iz 2006. godine..
ИзбришиPozdrav
Vladimir
Аутор је уклонио коментар.
ОдговориИзбришиPostovani Stevo,
ОдговориИзбришиvozim Alfa Romeo 147 1.6TS/ 105KS. Majstor, u koga inace imam prilicno poverenja, insistira da u motor sipam Selenia Racing ulje (verovatno najskuplje na nasem trzistu). Da li bi Synturo Racing bio adekvatan izbor u ovom slucaju? Vidim da su specifikacije ova dva ulja prilicno slicne. Prethodni vlasnik je sipao Selenia Gold ulje, za koje kazu da je propast za motor...
Poštovani Čiča (Miloje),
ИзбришиTS motori su poznati po tome da je alternativna 10W-60 prepruka verovatno i bolja od originalne (10W-40).
Ne bih (baš) rekao da je Selenia Racing najskuplje ali svakako nije (i) najbolje (makar bilo prilično nakrcano ZDDP-om pa ima tek API SG ili ga nema uopšte).
Synturo bi bio solidna zamena za Sel. R ali mislim da je od oba bolje (a možda i najjefinije) Petronas Syntium Racer X1 10W-60 ako ništa drugo navode se API SL/CF, ACEA A3/B3/B4 (a i deo ulja su PAO bazna ulja) što je zahtev kvaliteta koji postavlja Alfa ... Shell Racing je verovatno još bolje ili Mobil 1 ... ali koliko para toliko (i) muzike.
Pozdrav!
Poštovani Stevo,
Избришиveliko hvala na brzom i opsežnom odgovoru.
Svako dobro!
Postovani Stevo,kakav je Vaš stav o uljima iz Kuwait-a
ОдговориИзбришиKonkretno,o Q8 formula VX 5w30 longlife!Da li ste se sretali sa njim vec,ili imate možda neko ranije iskustvo o kvalitetu i sastavu tog ulja?
Jedna od najpoznatijijih naftnih zemalja,Kuwait,gde je čini mi se na glasu kad se kaže da je "Kuvajtska nafta"!
Kuwait corporation company
Hvala puno
Sretan
Poštovani,
ОдговориИзбришиNisam im posvetio poseban tekst ali pisao sam i na blogu i na forumima o njima (teksta nema jer nemaju pravog zastupnika nego tek poveremenih uvoznika, pa ih neko vreme nema, pa tako ukrug).
"Kuvajtska nafta" ... ne znači mnogo za moderna maziva ... znači samo novac koji imaju pa investiraju u opremu, laboratorije i radnu snagu.
Q8 je imao centralu za Evropu u Londonu i uopšte, bio je jako aktivan na ostrvu. Što se kontinenta tiče, mislim da im je glavni štab u Holandiji, ali proizvodni pogoni u Belgiji (ili tako nešto). Čak znam bar jednog zaposlenog tamo (duga priča).
Da, sasvim su o.k.
Najviše su kod nas (bili) poznati po F1 10W-50 ulju. Ulje koje pominjete je VW 504/507 (MB 229.51) ulje, premium klase. Shodno tome, vredi bar kao i bilo koje slično ulje, uključujući i Mejdžorse (Mobil, Total, Shell, Texaco, Castrol).
POzdrav!