недеља, 12. септембар 2010.

Petronas (Sunoco) motorna ulja, drugi deo; Petronas (Sunoco) motor oils part two


SEMI SYNTHETIC, PCMO, TITANIUM SERIJA


Nastavak priče o Sunoco uljima. Titanium seriju čine polusintetička ulja koja se verovatno i najviše koriste i prava su preporuka za automobile iz devedesetih a neka od njih i za modernije automobile.

Titanium Dynamic 5W30
Prava pravcata polusintetika. Primarno namenjena Ford vozilima uz 913-cu kao fabričku preporuku ali i drugim vozilima kojima odgovaraju specifikacije.
Specifikacije: API SJ (Energy Conserving), ACEA A1/B1, ILSAC GF-2 i Ford WSS-M2C-912-A1 i M2C-913-A/B.
Pogodno je za benzin, LPG i dizel. Vodite računa da nema API CF te je pogodno samo za ACEA B1 i Ford zahteve te i za samo te dizel motore.
Tipične osobine (tipična analiza):
Spec. gustina: 0,865; viskoznost na 40°C: 63mm2/s, na 100°C je 10,4 uz indeks viskoznosti od 154. Na –30°C viskoznost je standardna (6600mPa•s) a tačka tečenja je nešto bolja od proseka jer iznosi –42°C. Ovo je zaista odlično za HC ulja koja za 5W30 imaju tipično –39°C. Tačka paljenja (natprosečnih za 5W30) 224°C. TBN je vrlo dobrih 9,3 a sulfatnog pepela ima 1,1% te oba podatka ukazuju kako na dizel tako i TNG (LPG) pogodnost.

Titanium Futura 10W40
Sličan sastav baznog ulja ali malo „jače“ na aditivima i viskoznije ulje od prethodnog.
Specifikacije: API SL/CF, ACEA A3/B4, MB 229.1, Porche, VW 500.00/505.00.
Uz ovo ima i „Energy Conserving“ ali po starijim API SH standardima što nije više od nekog značaja i teško da bi se ovo ulje moglo klasifikovati kao ono koje štedi gorivo sa tek 1,5% uštede u odnosu na 15W-40 starije generacije. Inače standardi su tipični za 10W40 polu-sintetike većine proizvođača.
Tipične osobine (tipična analiza):
Spec. gustina: 0,873; viskoznost na 40°C: 96mm2/s, na 100°C je 14,3 uz indeks viskoznosti od 153. Na –25°C viskoznost je standardna (6700mPa•s) a tačka tečenja na donjoj granici za klasu viskoznosti –30°C. Tačka paljenja solidnih 230°C. TBN je tek 7,0 ali je to za sva goriva osim D2 više nego zadovoljavajuće.

Titanium Marathon 10W40
Praktično prethodno ulje sa aditivima za zaptivke i drugim prilagođenjima za starija vozila.
Specifikacije: API SL/CF, ACEA A3/B3.
Malo manje specifikacija je baš zbog specifičnosti namene ovog ulja. Obratite pažnju da ne poseduje ACEA B4 no čak je i upotreba u tim automobilima moguća jer se pretpostavlja da će se koristiti kod veoma starih i izvoženih modela.
Tipične osobine (tipična analiza):
Spec. gustina: 0,870; viskoznost na 40°C: 95mm2/s, na 100°C je 14,2 uz indeks viskoznosti od 150. Na –25°C viskoznost je standardna (6800mPa•s) a tačka tečenja ipak nešto bolja od „regular“ verizije istog i iznosi –33°C. Tačka paljenja solidnih 230°C. TBN je tek 7,0.
Ulje namene kao i Valvoline MaxLife. Nema tu tradiciju i priznatost ali vredi probati. Proizvođač obećava smanjenu potrošnju motornog ulja i poboljšanje stanja zaptivki.

Titanium Victory 10W40
Pre nego pređemo na prava „multi-fleet“ ulja evo jednog koje je prelaz ka toj kategoriji.
Pravljeno je za vozila iz osamdesetih i prve polovine 90-tih prošlog veka. Teško da ga ima u široj prodaji ali bi cenom moglo da bude zanimljivo vlasnicima Juga (Zastave uopšte) kao i Golfa I i II, Kadeta „kocke“ i „suze“ i sličnih vozila.
Specifikacije: API SH/CD.
Zaista je skromno. Tvrdnje proizvođača da je ovo ulje srednje klase je ipak samo eufemizam.
Ipak za starija vozila koja traže tek API SG više je nego dobro.
Tipične osobine (tipična analiza):
Spec. gustina: 0,890; viskoznost na 40°C: 84mm2/s, na 100°C je 13,6 uz indeks viskoznosti od 157. Nije baš jasan podatak za specifičnu gustinu dok je indeks viskoznosti posledica manjeg udela PAO base stock-a. Na –20°C viskoznost je na samoj granici standarda (7000mPa•s) a tačka tečenja ipak prosečna i iznosi –30°C (u dokumentaciji se navodi –40°C ali je očigledno greška). Tačka paljenja 220°C što je manje od očekivanog. TBN je vrlo dobrih 8,5. Nije moderno ali je korisno. Ovo je u skladu sa ciljnom grupom potrošača. Od svih Sunoco polusintetika ovo je jedino pogodno za D2 ili bolje reči najpogodnije.
Malo kvalitetnije bazno ulje raduje ali je podatak da ZDDP-a ima tek 0,8% nije nešto što bi se očekivalo. Ako je već SH moglo je da ga bude i bar 1,0% no šta je tu je. Ovo malo kvari utisak no ako imate ispravan katalizator u starom automobilu (što je malo verovatno) može biti i neke koristi od ovoga.


UNIVERZALNA MOTORNA ULJA ZA AUTOMOBILE I MEŠOVITE VOZNE PARKOVE

Energy Enduro 15W40
Pre svega ulje za teretni program ali može se koristiti i kod automobila kako sa dizel motorima tako i sa benzinskim. Izuzetno je moderno ulje i može se koristiti kod velikog broja Euro 4 motora uz niskosumporna dizel goriva. Praktično za sve dizel motore osim onih sa DPF-om i one koji traže specifične standarde (kod automobila naročito).
Specifikacije: API CI-4/CH-4/CG-4/CF/SL; ACEA A3/B3/B4/B5/E3/E5/E7
Jako, jako dobro. Prilično impozantno. Znači kamioni, kombiji i automobili koji rade pod teškim uslovima rada i pod velikim opterećenjem. Siguran vam je izuzetno čist motor a kod automobila se može motor i isprati korišćenjem ovog ulja u kraćem periodu i ukoliko se radi o srednjoj ili maloj potrebi za tim postupkom.
Tipične osobine (tipična analiza):
Spec. gustina: 0,883; viskoznost na 40°C: 103mm2/s, na 100°C je 14,2 uz indeks viskoznosti od 140. Na –20°C viskoznost je standardna (6500mPa•s) a tačka tečenja vrlo dobra za viskoznu klasu i iznosi –33°C. Tačka paljenja 230°C što je očekivano. TBN je vrlo dobrih, mada očekivanih 10,2.
Ulje je mineralno ali sa jako kvalitetnom osnovom i uz bogat paket aditiva. Ovim je pogodno i za duge intervale zamene a može i da smanji potrošnju ulja kod starijih automobila.

Energy Forza 15W40
Proizvođač ga „gura“ u višu klasu ali je tek srednja. Praktično ulje specijalizovano za Euro 2 motore što mu u današnje vreme ne daje mnogo na značaju. Verovatno ga nema na svim tržištima.
Specifikacije: API CG-4/SL; ACEA A3/B3/E2.
Prilično skromno i ne baš upotrebljivo.
Tipične osobine (tipična analiza):
Nisu navedene u katalogu. Verovatno je ovo ulje povučeno sa tržišta.
Postoji i u varijanti 20W50. Pogodnije je za starija vozila i visoke temperature a praktično poseduje isti paket aditiva kao i 15W40.

Energy Trophy 10W40
Polu-sintetičko ulje sa manjim udelom PAO base stock-a. Ipak niti je moderno niti je visoke klase već više ekonomske ili maksimalno srednje.
Specifikacije: API SG/CF-4/CE.
Prilično skromno i ne više upotrebljivo čak i više od prethodnog. Zapravo nije loše za malo starije dizel motore putničkih vozila koji koriste lošija dizel goriva.
Tipične osobine (tipična analiza):
Spec. gustina: 0,878; viskoznost na 40°C: 84mm2/s, na 100°C je 13,0 uz indeks viskoznosti od 157. Tačka tečenja vrlo dobra za viskoznu klasu i iznosi –36°C. Tačka paljenja 220°C što je nešto ispod proseka i više je tipično za HC ulja što ovo nije. TBN je dobrih, mada ne i izuzetnih 8,5. Previše moderno za ovako stare specifikacije. Mogli su bar ovu vrednost da „nabudže“ na oko 10.


OLDTIMER AND CLASSIC CAR MOTORNA ULJA

Jako zanimljiva (mala) grupa ulja. Imaju je i druge kompanije (Castrol, Comma ...) ali je ovde značajno to da i grupa „standard“ (u sledećem tekstu) ima priličan broj ulja koja su makar u kategoriji „Classic car“ pogodnosti. Time Sunoco (Petronas) zapravo ima najveću ponudu ulja za automobile iz 50-tih i 60-tih godina XX veka.

Premium Oil SAE 15W50, 20W60
Mineralna multigradna motorna ulja za oldtajmere i klasična vozila (VW vazdušnjaci naročito, ovo i Sunoco naglašava slikom bube pored ove kategorije ulja u katalogu). Imaju nizak sadržaj deterdženata i odličnu zaštitu od habanja. Smanjuju i potrošnju ulja.
Pogodna su za sve vrste goriva: dizel, benzin i TNG (LPG).
Specifikacije: API SF/CC.
Za vazdušnjake ali i druge automobile iz 60-tih i 70-tih ne samo dobro nego i odlično. Naravno postoji sijaset ulja sa istim API standardima ali su viskoznosti tako izabrane da daju veliku prednost ovim uljima. Tako je 15W50 idealno celugodišnje ulje za starija vozila a 20W60 za ona koja troše više ulja ili kao idealno „letnje“ (zapravo „tročetvrtinsko-godišnje“, bez zime) mototno ulje.
Tipične osobine (tipična analiza) za 15W50:
Spec. gustina: 0,880; viskoznost na 40°C: 128mm2/s (računski, nije dato u katalogu), na 100°C je 17,0 uz indeks viskoznosti od 145. Na –20°C viskoznost je na granici ali unutar standarda (7000mPa•s) a tačka stinjavanja uobičajena za viskoznu klasu: –27°C. Tačka paljenja 215°C što je očekivano uzevši u obzir mineralnu osnovu uz paket aditiva za ovakva ulja.
TBN je tek 6,5 što je za benzin i TNG vrlo dobro (kraći intervali izmene ulja kod starijih automobila) ali za dizel tek zadovoljavajuće uzevši u obzir intervale izmene 3 do 5 hiljada km. Jako dobro i za na primer starija Zastavina vozila koja su počela da troše ulje.
Tipične osobine (tipična analiza) za 20W60:
Spec. gustina: 0,888; viskoznost na 40°C: 245mm2/s (računski, nije dato u katalogu), na 100°C je 23,5 uz indeks viskoznosti od 120. Na –15°C viskoznost je na granici ali unutar standarda (manje od 9500mpa•s) a tačka stinjavanja je negde oko –25°C mada se navodi ista vrednost kao 15W50. Tačka paljenja verovatno (bar) 225°C mada se opet ponavlja vrednost od prethodnog ulja. TBN je 6,5.
Naravno treba spomenuti i monogradna motorna ulja za oldtajmere. Imaju jednostavno ime "motor oil SAE 30 i SAE 50". Potpuno su bez aditiva. Ispunjavaju arhaični API SA i čista su bazna mineralna ulja. Namenjena pravim pravcatim oldtimer-ima proizvedenim pre 1935.
Pomalo je nejasno da li su ova ulja posebna serija kako je prikazano u katalogu ili samo dva najistaknutija predstavnika "Standard Regular" iz Standard serije koju čine monogradna motorna ulja bez aditiva viskoznosti od SAE 10 do SAE 50 (ukupno 5).
Nije loše pomenuti osnovne osobine ovih ulja:
Specifična gustina (respektivno za SAE 30 i 50): 0,885 i 0,892; viskoznost na 40°C: 92,5 i 215,5; viskoznost na 100°C: 10,5 i 18,5. Indeks viskoznosti, kao i kod cele serije: 95.
Tačka paljenja: 240°C i 275°C. Ove vrednosti pomažu manje isparenje i uopšte potrošnju ovih ulja. Oba imaju tačku stinjavanja od -6°C. Tu vam SAE 20 ne pomaže mnogo sa svojih tek -9°C a ni SAE 10 bez aditiva nema mnogo bolju vrednost nego tek -12°C. Ovim ova ulja nikako nisu pogodna za zimu no oldtajmeri se u tom periodu i ne voze.
Ovim je obrađena i serija "standard regular" što je pravi uvod u celu seriju "Standard" motornih ulja ovog proizvođača.

Нема коментара:

Постави коментар

Постави коментар