Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

петак, 17. септембар 2010.

Petronas (Sunoco) motorna ulja, treći deo; Petronas (Sunoco) motor oils part three


STANDARD UNIVERSAL 20W, 30, 40

Grupa monogradnih motornih ulja. Imaju nizak sadržaj aditiva i namenjena su kratkim intervalima zamene i za lakše uslove upotrebe.
Imaju i nizak sadržaj sulfatnog pepela. Mogu se koristiti za: TNG (LPG), benzin i dizel.
Specifikacije:
API SE/CC, MIL-L-46152A & MIL-L-2104B, MB 226.0, GM6041-M, Ford M2C-101-C.
Ovim i prethodno navedenim osobinama ova ulja zapravo predstavljaju idealnu seriju za VW vazdušnjake iz 60-tih godina. Prvo je dobro zimsko ulje a ostala dva za ostatak godine zavisno od tipa vozila i stanja motora.
Osobine (tipična analiza) respektivno po viskoznosti:
Specifična gustina: 0,883; 0,892 i 0,899. Viskoznost na 40°C: 61,8; 100 i 144. Viskoznost na 100°C: 8,3; 11,5; 14,5. Viskoznost prvog na –15°C je manja od 9500mm2/s što je zapravo tek ispunjen standard za 20W. Indeks viskoznosti: 103, 102 i 100. Tačka paljenja: 215°C, 230°C i 250°C. Tačka stinjavanja: –30°C, –12°C i –12°C. TBN je identičan za sva i iznosi: 5,1.

STANDARD UNIVERSAL 10W30, 20W40, 20W50 (15W50)
Ista serija samo grupa multigradnih ulja. Malo je više prilagođena dizel motorima starije generacije. Za TNG nisu posebno pogodna ali benzinci (VW vazdušnjaci) su i dalje značajna ciljna grupa.
Specifikacije:
API CD/SE, MIL-L-2104B & MIL-L-46152A, CAT TO-2, MB 227.1, GM6041-M & G 6136M , MAC EO-H i VW 505.00.
Slično prethodnom samo „jače“ i modernije u dizel domenu.
Osobine (tipična analiza) respektivno po viskoznosti:
Specifična gustina: 0,880; 0,892 i 0,892. Viskoznost na 40°C: 65; 119 i 153. Viskoznost na 100°C: 10,5; 13,6; 17,5. Viskoznost prvog na –25°C je manja od 7000mm2/s što je zapravo tek ispunjen standard za 10W, druga dva imaju 7600 na –15°C što je malo bolje od minimuma po 20W standardu. Indeks viskoznosti: 139, 110 i 125. Tačka paljenja: 210°C i 240°C za ostala dva. Tačka stinjavanja: –30°C, –27°C i –27°C. TBN je identičan za sva i iznosi: 7,7.
Treba pomenuti i poslednjeg člana Standar Universal serije koji je multigradno ulje ali je zapravo „sam za sebe“ u ovoj podeli. To je 15W-50 verzija koja ima ispunjenje API SF/CC.

Verovatno se pitate: kako je ovo moguće? Zašto neko proizvodi ulja po ovim standardima?
Mislim da se u široj upotrebi ne mogu naći ali je činjenica da ne samo kod nas (a naročito kod nas i u nerazvijenim zemljama) već i na zapadu veliki sistemi a naročito vojska koriste specifična i često stara vozila (mašine) te veliki tenderi često vape za većim količinama ovih ulja. Moguće je da se prave i samo za poznatog kupca.


STANDARD SUPER 10W40, 15W40, 20W50
Ova serija je naprednija od prethodne. I dalje su ovo prilično univerzalna ulja koja mogu da idu i u putnička vozila i teretna i građevinske mašine. Ima blagu dizel orijentaciju i za po jedan nivo standarda više od Universal serije. Naravno i upotrebljivije (modernije) klase viskoznosti.
Specifikacije:
API CE/SF, MIL-L-2104B & MIL-L-46152C, CAT TO-2, MB 227.5, MAN 271, Volvo VDS i VW 501.01/505.00.
Ovo već liči na nešto poznato. Prethodna ulja imaju zaista arhaične standarde i specijalnu namenu za stara vozila kao što je već rečeno. Ovu seriju verovatno čak možete i da kupite na malo (makar u značenju „veliko prodaje“ kod nas).
Osobine (tipična analiza) respektivno po viskoznosti:
Specifična gustina: 0,880; 0,885 i 0,892. Viskoznost na 40°C: 88; 110 i 153. Viskoznost na 100°C: 13,5; 13,6; 17,5. Viskoznost prvog na –25°C je manja od 7000mm2/s što je zapravo tek ispunjen standard za 10W, 15W ima manje od 7000 na –20°C što je opet tek standard a poslednje ima 8000 na –15°C što je malo bolje od minimuma po 20W standardu. Indeks viskoznosti: 154, 139 i 125. Tačka paljenja: 220°C za „četrdesetice“ i 230°C za 20W50. Tačka stinjavanja: –36°C, –30°C i –27°C. TBN je identičan za sva i iznosi: 8,5.
Osnovne osobine su jako slične modernijim uljima što su zapravo i zahtevi standarda (za viskoznost naročito). Siromašniji paket aditiva ne omogućava duge intevale zamene već standardne i po starijim standardima što znači da su 2 ili 3 puta kraći od modernijih ulja. Stoga razmišljanje da njihova niža cena može da bude „best buy“ nisu baš realna osim kod motora kojima su ispunjeni standardi zadovoljavajući a servisni intervali se ne mogu produžiti. Dakle i dalje ulja za stariji (mešoviti) vozni park, max. do sredine osamdesetih godina XX veka.

STANDARD MONO SAE 30
Šta je posebno u još jednom monogradnom ulju? To što ima najviše standarde u ovoj seriji osim Ultra verzija. Oni još uvek nisu posebno moderni ali mogu biti interesantni mnogim vlasnicima automobila. O teretnim vozilima i mašinama ne treba ni trošiti reči.
Specifikacije:
API CF/CF-2/CD/SH, ACEA E2.
Namenjeno prvenstveno dizelima (čak i sa kraja devedesetih) ali i solidno za benzince. Na primer vlasnici zastave mogu ovo ulje koristiti kao „letnje“ naročito ako nisu na plinu.
Osobine (tipična analiza):
Specifična gustina: 0,890. Viskoznost na 40°C: 100. Viskoznost na 100°C: 11,5. Indeks viskoznosti: 100. Tačka paljenja: 200°C e ovo je neočekivano mada je verovatno posedica sastava čiji komentar ide na kraju. Tačka stinjavanja: –12°C ovo već liči na grešku ali ne bih nagađao koliko je jer nije ni nemoguće mada je u koliziji sa sastavom. TBN iznosi: 8,0.
Ovo ulje jeste mineralno ali sa neuobičajenim iako malim procentom sintetičke komponente. Stoga bi tačka paljenja morala da bude oko 220 a stinjavanja bar –15° iako je navedena (–12) tipična i prosečna za SAE 30 ulja.

STANDARD PUNCH 15W50
Još jedno izdvojeno ulje. Verovatno zbog viskoznosti pri čemu ima novije i veće (više) specifikacije od Universal-a. Namenjeno je za mešovite vozne parkove.
Po sastavu identično prethodnom te je možda i kod prethodnog greška jer je ovde mali udeo sintetičke komponente logičan.
Specifikacije:
API SG/CF-4/CE.
Za razliku od prethodnog više je okrenuto ka vozilima i to podjednako benzincima i dizelašima. Otprilike gađa vozni park iz osamdesetih.
Osobine (tipična analiza):
Specifična gustina: 0,872. Viskoznost na 40°C: 140. Viskoznost na 100°C: 18,3. Indeks viskoznosti: 146. Tačka paljenja: 220°C. Tačka stinjavanja: –30°C što je na nivou 10W40 ulja čime se nameće kao idealno celugodišnje ulje za starije motore kojima specifikacije odgovaraju. TBN iznosi: 9,8 što je odličan rezultat i preporučuje ovo ulje motorima koji koriste D2 i uopšte goriva lošijeg kvaliteta.

STANDARD UFO TDX 15W40
Nije na žalost skraćenica od Unidentified Flying Object – NLO ili Neidentifikovani leteći objekt po srpskom, standardni naziv za „leteće tanjire“, niti je „vanzemaljska tehnologija“ („Alien Technology“). Čak je daleko od toga no naziv je zanimljiv.
Ulje solidnog kvaliteta za klasu ali i dalje za stariji vozni park.
Specifikacije:
API CF-4/CE/SG, ACEA A2/B2/E1, MAN 271, MB 227.1, Volvo VDS, VW 501.01/505.00.
Ovo nije mnogo savremeno ali već liči na nešto i ukazuje da je ovo pre svega ulje za (stari) teretni program.
Osobine (tipična analiza):
Specifična gustina: 0,886. Viskoznost na 40°C: 100. Viskoznost na 100°C: 13,4. Indeks viskoznosti: 136. Tačka paljenja: 230°C. Tačka stinjavanja: –33°C opet na nivou 10W40 ulja čime se nameće kao idealno celugodišnje ulje za starije motore kojima specifikacije odgovaraju. TBN iznosi: 8,5 što je tek zadovoljavajuće uzevši u obzir ciljnu grupu.

STANDARD ULTRA 10W40, 15W40 & STANDARD TOP 20W50
Ovo su praktično identična ulja samo varijante u drugim viskoznostima. Sva su mineralna sa malim udelom sintetičke komponente no nedovoljno da bi ih nazvali „polu-sintetikama“.
Ipak imaju moderan paket aditiva i solidno upotrebljive specifikacije.
Ova ulja sigurno da su u standardnoj upotrebi za razliku od cele serije „Standard“ za koju se to ne može reći.
Specifikacije:
API SL/CF, ACEA A3/B3. Identične su za sva tri ulja.
Ovo su dakle ulja za vozni park iz devedesetih i pre svega za automobile.
Osobine (tipična analiza) respektivno po viskoznosti:
Specifična gustina: 0,877; 0,880 i 0,889. Viskoznost na 40°C: 97; 97(jeste i ovde je) i 175. Viskoznost na 100°C: 14,5; 13,5; 19,5. Indeks viskoznosti: 154, 140 i 130. Ponašanje na niskim temperaturama za sva tri tek na granici standarda. Tačka paljenja: 220°C za „četrdesetice“ i 220°C za 20W50. Tačka stinjavanja: („ispod“)–30°C, –30°C i –26°C (mada se navodi pogrešnih 36). TBN iznosi: 7,7; 7,0; 8,0.


Verovatno vam se čini (a i meni) da sam sa ovim „muzejskim eksponatima“ preterao ali ne mogu a da ne kažem da mi je zapravo i samom bilo interesanto da još postoje ovakva ulja jer većina proizvođača ima tek SF/CC i/ili CD/SF seriju ulja sa dve-tri viskoznosti što pokriva više od polovine potreba starijih vozila ali ne i u potpunosti.

Ako ste pomislili da Sunoco (Petronas) veći deo asortimana ima u vidu arhaičnih ulja i standarda grdno ste pogrešili, na kraju ali ne i po značaju, najmodernija:

SYNTURO serija LOW & MID SAPS sintetičkih ulja

SYNTURO MISTRAL 5W30
Proizvođač navodi da je ovo full sintetičko ulje mada je tek (i jedva) polu-sintetika i to zapravo mešavina više mineralnih (pre bih rekao HC) base stock uz dodatak sintetičke komponente; opet po njihovim podacima. Ovo ne znači da se radi o ulju nedostojog visokih standarda ali se mora primetiti. Inače to takođe ne dovodi u pitanje solidno visok kvalitet ovog ulja.
Specifikacije:
API SM/SL/CF, ACEA C3 & A3/B4, VW 504.00/507.00, MB 229.51, BMW LL-04.
Jako savremeno. Izuzetno moderan set specifikacija. Naravno prevashodno je VW 504-507 ulje ali ne treba zanemariti ni MB i BMW standarde koji su visoki i najnoviji njihovi standardi a i ACEA C3 ne treba zaboraviti. Ovim ovo ulje može da se koristi u svim motorima (benzinskim ili dizel) kojima 5W30 odgovara osim ako nema nekog specifičnog zahteva (Ford, ACEA C1 i slično). Dizeli sa DP Filterom se podrazumevaju. Tipičan interval zamene je 30k km ili šire gledano 20 do 40k km zavisno od vozila.
Osobine (tipična analiza):
Specifična gustina: 0,853 (dokaz više da može da bude samo mešavina HC i sintetičkih ulja). Viskoznost na 40°C: 74. Viskoznost na 100°C: 12,2. (kao što volim da kažem ovo je pre 5W-35 ulje jer je radna viskoznost blizu granice za SAE 40 koja iznosi 12,5), Indeks viskoznosti: 159. Tačka paljenja: 253°C (što bi rekao Duško Dugouško: neverovanto, zar ne?). Tačka stinjavanja: –45°C ako je tačan podatak ovo je izuzetna vrednost iako ne rekordna za 5W30 (podsećam na rekord koji drži Mobil 1 5W-30 sa čuvenih –57°C). TBN iznosi: 5,2 što je mala vrednost ali više nego dovoljna s obzirom na vozila za koje je namenjeno i uz obavezna goriva sa niskim nivoom sumpora. Sulfatnog pepela ima 0,6% što je znatno od maksimuma za standard (0,8%) čime ovo ulje spada u prava Low SAPS ulja. Na kraju ali ne i po značaju HTHS od 3,6 čime zapravo tek ispunjava VW standarde ali je to odlična vrednost u smislu očuvanja motora makar on trošio i 0,5% više goriva.

SYNTURO CRYSTAL (MINI) SERIJA
Sastoji se od 3 ulja koja dopunjuju prethodno u smislu pokrivanja svih (četiri) ACEA C standarda.

SYNTURO CRYSTAL C1 5W-30
Sintetičko ulje. Kako proizvođač (lepo) kaže: „very low SAPS“ motorno ulje. Naravno namenjeno pre svega modernim motorima a pre svega onim sa DPF i sličnim sistemima obrade izduvnih gasova.
Posebno je namenjeno velikom broju novijih Mazda modela.
Iako ne „100% sintetičko“ ovo ulje ima jako dobru osnovu koja je mešavina HC i sintetičkih base stock-ova. Ima i izuzetan paket aditiva, moderan i skup.
Specifikacije:
ACEA C1 & A5/B5-04.
Osobine (tipična analiza):
Specifična gustina: 0,848 (vrlo „sintetički“). Viskoznost na 40°C: 55. Viskoznost na 100°C: 10. Indeks viskoznosti: 170. Tačka paljenja: 226°C (ipak iznad proseka klase). Tačka stinjavanja: –36°C ispod proseka ali i dalje dobro i u standardima (i više od toga jer na –30°C ima tek 4700mPa•s) . TBN iznosi: 4,7 (super modernih) što je mala vrednost čak manja od prethodnog i potpuno isključuje goriva sa visokim sadržajem sumpora. Sulfatnog pepela ima (max.) 0,5% – izuzetno mala vrednost.

SYNTURO CRYSTAL C2 5W-30
Sintetičko ulje. Mada je ovo malo jasnije jer se radi o punoj HC/SHC osnovi. Namenjeno je očuvanju sistema za kontrolu emisije izduvnih gasova kako bi zadržali efikasnost za pun radni vek motora. Naročito je pogodno za moderne modele sledećih proizvođača: Hyndai, Kia, Peugeot, Citroën mada i drugih vozila (motora) koja zahtevaju ACEA C2 standard.
Specifikacije:
API SM/CF, ACEA C1 & A5/B5-04.
Osobine (tipična analiza):
Specifična gustina: 0,854 (tipično „sintetitski“). Viskoznost na 40°C: 60. Viskoznost na 100°C: 10,5. Indeks viskoznosti: 166. Tačka paljenja: 226°C (iznad proseka klase). Tačka stinjavanja: –39°C prosek i tipično za ulja sa osnovom od II+ i III grupe baznih ulja (na –30°C ima 6000mPa•s što je bolje od samog ispunjenja standarda) . TBN iznosi: 7,2 što je za „niskosumporna“ goriva visoka vrednost i može se održati čak i u uslovima malo lošijeg goriva kao što je do skora bilo izrazito kod nas. To naravno ne znači da bi prošlo gorivo po Euro 3 standardu (dizel) nego da Euro 5 malo izvan specifikacija ili povremeno tek Euro 4 dizel gorivo neće loše uticati na ovo ulje, mada će makar koliko malo uticati na sistem za obradu izduvnih gasova. HTHS je 2,95 što je na donjoj granici standarda ali je uslovljeno zahtevom za štednju goriva i automobilima kojima je namenjeno neće nikako štetiti.

SYNTURO CRYSTAL C4 5W-30
Sintetičko ulje. Kao i prethodno radi se o punoj HC/SHC osnovi. Namenjeno je očuvanju sistema za kontrolu emisije izduvnih gasova. Nije low SAPS već MID SAPS ulje sa smanjenim udelom cinka i fosfora ali tek koliko da se ispune ACEA C4 zahtevi koji jesu u klasi „C“ ali ne i rigorozni. Ipak kao što će kasnije biti navedeno sulfatnog pepela ima znatno ispod zahteva standarda što je plus za ovo ulje. Naročito je pogodno za moderne modele Renoa (Renault-a) kako za putnička tako i za laka teretna vozila.
Specifikacije:
ACEA C4 & A3/B4, Renault RN0720.
Osobine (tipična analiza):
Specifična gustina: 0,851. Viskoznost na 40°C: 66. Viskoznost na 100°C: 11,7. Indeks viskoznosti: 174. Tačka paljenja: 228°C (iznad proseka klase). Tačka stinjavanja: –39°C prosek i tipično za ulja sa osnovom od II+ i III grupe baznih ulja (na –30°C ima 6000mPa•s što je bolje od samog ispunjenja standarda) . TBN iznosi: 7,3 uz primedbu kao kod prethodnog ulja da je to odlična vrednost obzirom na namenu. Sadržaj sulfatnog pepela: 0,49% - izuzetno i prako zahteva standarda.

SYNTURO XENON 5W-30
Parafinska HC i SHC ulja čine osnovu ovog izvanrednog ulja. Pripada klasi sintetičkih ulja i po kvalitetu (i ceni) tu i spada. Namenjeno je očuvanju sistema za kontrolu emisije izduvnih gasova pri čemu spada u MID SAPS ulja. Ima veoma široku primenu uz kompatibilnost sa svim vrstama goriva (i LPG) kao i sa svim sistemima redukcije emisije kao što su DPF i SCR.
Specifikacije:
API SM/CF, ACEA C3 & A3/B4, MB 229.51, BMW LL-04.
„Isto to samo malo drugačije“ pri čemu je sličnost sa Mistral-om izuzetna. Razlika je što je Xenon pogodniji za širu primenu uz ispunjenje API standarda dok je Mistral ipak pre svega za navedene VW standarde uz mogućnost upotrebe u Mercedes i BMW vozilima najnovije generacije a kojima je 5W-30 podrazumevana vrednost viskoznosti.
Osobine (tipična analiza):
Specifična gustina: 0,855. Viskoznost na 40°C: 72. Viskoznost na 100°C: 12. Indeks viskoznosti: 165. Tačka paljenja: 226°C. Tačka stinjavanja: –39°C prosek i tipično za ulja sa osnovom od II+ i III grupe baznih ulja (na –30°C ima 6500mPa•s što je ipak samo ispunjenje standarda) . TBN iznosi: 7,2 uz primedbu kao kod prethodnog ulja da je to odlična vrednost obzirom na namenu. HTHS je 3,7 što je ipak solidno iznad 3,5 koliko propisuje minimum po standardu. Za 5W-30 viskoznu klasu ovo je vrlo dobar rezultat i garantuje dobru zaštitu pri velikim opterećenjima motora.


SYNTURO XENON 5W-40
Dodatno obrađena HC ulja (II+ i III grupa baznih ulja) i bogat pakte aditiva svrstava ovo u lje u klasu sintetičkih ulja. Namenjeno je očuvanju sistema za kontrolu emisije izduvnih gasova pri čemu spada u MID SAPS ulja u najboljem smislu te reči. Ima veoma široku primenu kako zbog viskoznosti tako i zbog kompatibilnost sa svim vrstama goriva (i LPG) kao i sa svim sistemima redukcije emisije kao što su DPF i SCR a kojima je ACEA C3 zadovoljavajući standard. Povrh svega ili pre svega je zapravo ulje po (i za) VW 505.01 specifikaciju. Znači da je prvenstveno namenjena VW dizelašima sa sistemom „pumpa-dizna“. Ipak zbog ispunjenih standarda (ACEA C3 se posebno ističe i nameće) ima i mnogo širu upotrebljivost.
Specifikacije:
API SM/CF, ACEA C3 & A3/B4, MB 229.51, BMW LL-04, Porsche, VW 502.00, 505.00 i 505.01 kao i Ford WSS-M2C 917A (praktično identičan sa VW 505.01).
Više-manje prethodno ulje samo u drugoj verziji viskoznosti. Upravo zbog malo veće viskoznosti posebno se preporučuje BMW modelima koji ne traže striktno LL-04 (i njima naravno) nego „tek“ (i samo) LL-01.
Osobine (tipična analiza):
Specifična gustina: 0,858. Viskoznost na 40°C: 86. Viskoznost na 100°C: 14. Indeks viskoznosti: 160 (ovo je zapravo izvanredno i ukazuje na manji sadržaj polimera što implicira i veću smicajnu otpornost). Tačka paljenja: 230°C (shodno većoj viskoznosti). Tačka stinjavanja: –39°C prosek i tipično za ulja sa osnovom od II+ i III grupe baznih ulja bilo da su 5W-30 ili 5W-40 (na –30°C ima 6000mPa•s što je malo bolje od proseka) . TBN iznosi: 7,2 uz primedbu kao kod prethodnog ulja da je to odlična vrednost obzirom na namenu. HTHS je 3,7 što je manje impozantno nego kod prethodnog ali više nego dovoljno a zadovoljava i upotrebu kod mašina koje traže 15W-40 mada su 5W-40 sintetike sa većim HTHS vrednostima (4,0 ili više) za to ipak pogodnije (Texaco-Havoline Synthetic 5W-40 kao najbolji primer; vidi tekst o Texaco-u (prvi deo) iz decembra 2009.).

SYNTURO CROWN 5W-20
E ovde nema ni pomena o HC uljima. Doduše mali procenat mineralnih (baznih) ulja je više zbog rastvorljivosti aditiva (i uz paket aditiva) nego iz drugih razloga. Znači čista-čistijata sintetika. Namenjeno je samo za BENZINSKE motore i nije za dizele uopšte. Ovo je zapravo poznato od ranije i u vezi je sa viskoznošću ovog ulja. Namenjeno za najnoviju generaciju automobila i pre svega za tržište USA i Japana. Najviše ga koriste Honda i Ford kao i manji broj GM vozila. Uz kvlalitet i cenu i naziv proizvoda („Kruna“). Proizvođač navodi ne baš impozantnu uštedu goriva od 1,1 do 2,3% u odnosu na referentno API SJ ulje no to je realnost. Po gradu i zimi verovatno može i malo više ali je 1,5% kao prosek ono što je moguće i realno.
Specifikacije:
API SM, ILSAC GF-4/GF-3, Ford WSS-M2C930-A a upotrebljivo je i za GM 6094M.
Dakle najnovije a uopšteno što postoji za benzinske motore. Uz opomenu da se ne koristi kod motora starije konstrukcije.
Osobine (tipična analiza):
Specifična gustina: 0,853. Viskoznost na 40°C: 47. Viskoznost na 100°C: 8,3. Indeks viskoznosti: 155 malo manje od proseka klase ali ne daleko od njega. Tačka paljenja: 231°C (izuzetno za viskoznost i posledica sintetičke osnove). Tačka stinjavanja: –39°C što baš i nije logično no tako je zvanično pa bih ga takvim i ostavio (teško da nije (bar) 5 stepeni manja). Na –30°C ima 5000mPa•s što je znatno bolje od standardnog za 5W i zapravo je logično. TBN iznosi: 7,7 što je za benzine (bez ili sa min. količinom sumpora) koji se koriste u zemljama gde su vozila pogodna za ovo ulje odlična rezerva i dopušta produžene intervale zamene. Super moderno ulje za super moderna vozila ne starija od 5 godina.

Malo duža priča o Sunoco-Petronas(u) ali sam uspeo da je spakujem u 3 dela.
Veliki broj ulja i veliki broj ulja sa starim standardima koje verovatno nećete lako naći u prodaji ali je zanimljivo da još postoje.

11 коментара:

  1. Postovani,
    Danas su mi doneli MaxLife 10W-40 iz Valvoline-a. Nisam ni gledao kad sam preuzimao ulje da je datum proizvodnje 14.08.2007.
    Da li je problem da je ulje proizvedeno (pakovano) pre 3 godine?
    Na njihovom sajtu (http://www.valvoline.com/faqs/motor-oil/general-motor-oil/)pise:
    "Valvoline motor oil does not have a documented expiration date. Under optimal conditions, the product is stable for an extended period of time and can be used as long as the American Petroleum Institute (API) rating on the label continues to meet or exceed the requirements listed in your owner's manual. If the rating is still current, shake the container before use to blend any additives that may have settled."
    Inace pakovanje izgleda kao novo. Verovatno je stajalo u nekom skladistu.
    Pozdrav!
    Atila

    ОдговориИзбриши
  2. Poštovani Atila,
    Ulje proizvedeno pre 3 godine (i već neku nedelju preko) jeste za upotrebu. "Strogi" kriterijumi od 3 godine su više administrativni a sve i da je tako nije mnogo prekoračen rok. No bitnije je šta kaže proizvođač a to je "neograničeno".
    Kao što sam nekoliko puta rekao, rok upotrebe motornih ulja je 5 godina. Ovo je zapravo "koncenzus" velikih proizvođača mada kako i Valvolin kaže nije strašno čak iako se taj rok pređe.
    Najrigorozniji je Motul koji garantuje 2 godine mada ne tvrdi da ne može i više nego samo nema to dokumentovano (šire istraživano).
    Znači 5 godina rok - sigurno. Prmomućkaj ambalažu jer iako ne verujem da su se neki aditivi staložili nije loše to uraditi (ne škodi te može da koristi).
    Ionako se motorna ulja prave blending-om tj. mešanjem (nikakva posebna tehnologija) te blendujte i kod kuće malo.
    Znači sipaj i mirno spavaj!

    ОдговориИзбриши
  3. Анониман18. март 2013. 15:45

    Mene interesuje razlika izmedju sunoco mistrala i 8100 x-clean u gradaciji 5w30. Za koje bi se ulje vi odlucili? Zadnji interval mi je bio na mistralu i ulje je vec posle 5000 pocrnelo tj daje preliv na zelenkasto kad se stavi na maramicu. U pitanju je 1.2 tsi.

    hvala

    ОдговориИзбриши
  4. Sunoco Mistral i Motul 8100 X-clean nisu baš ista kategorija. Pravi pandan je X-clean+.
    Teško je reći koje je bolje pogotovu što su razlike među 504/507 uljima relativno male.
    Lično bih izabrao Motul ali je teško reći da li je uopšte ili koliko bolji.
    Sam osnovni paket aditiva je ako ne isti onda toliko sličan da je tu teško naći neku razliku dok bi Motul mogao da ima nešto kvalitetnija bazna ulja, prem da Sunoco sigurno ima makar III baznu grupu kao osnovu.
    Sama boja ne znači ništa posebno pa ni test na papiru (ako se o tome radi).
    Naravno da zvuči loše pa ako vam je to izazvalo crv sumnje probajte Motul X-clean+ ili 504/507 specific.
    Inače TSI motori traže visok kvalitet ulja što u kombinaciji sa gradskom vožnjom skoro da forsira nefleksibilni interval zamene na 15000km ili godinu dana.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  5. Анониман18. март 2013. 22:44

    Razmisljam da je to sto je crno ustvari dobro jer da je neko drugo losije ulje verovatno bi to ostalo u motoru. Ne verujem da crno moze da se napravi od loseg ulja, zar ne? Inace ato ima 30000 predjenih.

    ОдговориИзбриши
  6. Ulje pocrni iz više razloga.
    Najčešće zato što pokupi taloge iz motora, naročito pri prelasku sa PS na full sintetiku.
    To u principu može biti (i često jeste) dobra osobina ulja.
    Međutim ulje pocrni i zbog oksidaciono/termalne oksidacije i još nekih razloga.
    Tako da boja sama po sebi ne znači preterano.
    Kod dizel motora ulje u pricipu brže pocrni.

    ОдговориИзбриши
  7. Анониман08. март 2017. 21:18

    Kupio sam ulje synturo gold 5w40
    na njemu stoji datum 02/15.Ako je to godina proizvodnje koliki mu je vek trajanja u neotvorenoj ambalazi(jer nigne ne pise)?

    Hvala,
    Goran

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani Gorane,
      Vek trajanja ističe 02/20.
      Po domaćim propisima to je (ipak) (samo) 02/18, a u principu može se koristiti i do 02/22 ako ne stoji na suncu ili u vlažnom.
      Koncenzus proizvođača ulja oko roka upotrebe (i po ATIEL, ako se dobro sećam) je 5 godnina. Ranije je bio "neograničen".
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Анониман09. март 2017. 11:07

      Jel to znaci da cu 1l ulj sa tim datumom proizvodnje moci da sipam u auto sledece godine na servisu, bez bojaznosti da ce ulje biti loseg kvaliteta i lose uticati na motor automobila?Danas radim mali servis i mislim da ce mi 1l neotvorenog ulja ostati kao visak.
      Veliko hvala,
      pozdrav

      Избриши
    3. DA. Slobodno. Neće biti nikakvih problema, sigurno.
      Pozz

      Избриши