BP (British Petroleum) 0/5W-30/40 motorna ulja za automobile ( 0/5W-30/40 car motor oils)
SINTETIČKA
Visco 7000 0W-40
Jedino
od ove viskoznosti, koja je nešto (nepravedno) izgubila na popularnosti u
odnosu na ono kada se pojavila. Ova viskozna gradacija je imala trnovit put
dokazivanja (nije je bilo u zahtevima proizvođača) pa je Mobil morao da krči
put kroz trnovit teren (“ne može 0W-40, kada piše 10W-40” i slično).
Ironično
je da se problem ponovo javio kada je 0W-40 već ušao u svakodnevni svet i
odavno čak i u razne standarde a naročito (nekih) poizvođača (poput BMW, koji
je i prednjačio još u “davnom” XX veku).
Većina
ovih ulja je bila formulisana (ili je i dalje, pa čak i rodonačelnik klase,
Mobil 1) za vrhunske performanse uz “Full SAPS” formulacije. Ne lezi vraže, evo
ekoloških propisa i odjedanput visoke performanse nisu tako važne, “dovoljne”
su i one prosečne.
Kako
god, BP je ovo imao u vidu pa je ovo ulje formulisao po svim “fensi” principima
(čitaj ekološkim osakaćivanjima ili unapređenjima, kako ko već to shvata) tako
da je ovo ulje na granici Low i Mid SAPS ulja sa niskim sadržajem fosfora i
sultatnog pepela ALI uz HTHS veći od 3,5mm2/s i bez (većih)
žrtvovanja performansi.
Ispunjava:
API
SM/CF; ACEA A3/B3, A3/B4, C2, C3; BMW LL-04, MB 229.31/229.51; VW 502.00/505.00
kao i preporuku za sva Porsche vozila osim Cayenne V6.
kao i preporuku za sva Porsche vozila osim Cayenne V6.
Da
je ostalo (samo) na ACEA C2/C3, ispalo bi anemično, ekološko ulje e zato BP
nabacuje i malo “mačo” imidža sa ACEA A3/B4 uz VW-ove (starije) standarde uz
Porsche. Hoće da kažu da je i za vozila koja ne traže izričito ACEA C# (# od 1
do 4) standarde. Ovo je ujedno i jedino aktuelno ulje BP-a pogodno i za DPF
standarde, pa je sva ta “nadogradnja” tek uslovno potrebna, jer je ciljna grupa
nađena, pre svega, u novijem voznom parku.
Tipične
osobine:
Relativna
gustina: 838kg/m3; Kinematska viskoznost na 100°C: 12,8mm2/s; Kinematska
viskoznost na 40°C: 75,7mm2/s; Viskoznost na –35°C: 5850mPa·s. Indeks
viskoznosti: 170 (izračunat).
Sulf.
Pepeo: 0,7%; Tačka paljenja: 244°C. TBN = 6,4.
Ne
da je sintetičko, nego i “više” od toga. Po relativnoj gustini se vidi da
sintetike ima “na sve strane” a 0W odrednica ukazuje da (pretežno) PAO sastav
uz sigurno (bar) deo (ostatka) u estarskim base stock.
Uostalom,
ukoliko vas ovo podseća na Castrol EDGE Sport 0W-40, dobro ste primetili.
Podaci za ova dva ulja su praktično identični (ili se razlikuju na decimalnom
mestu).
EDGE-u
nedostaju samo ACEA C2 i MB 229.51 pa da i po ispunjenim standardima takođe
budu blizanci.
Da
li su to dva identična ulja? Verovatno. Ili makar je BP “ona” starija verzija
EDGE-a, sa istim komponentama te eventualno malim procentom razlike nekih od
“mikro” aditiva. Teško da bi bilo ko primetio razliku, čak i da “ganja” svoj
auto “dušmanski” (sportska vožnja).
Bilo
kako bilo, osobine su vrhunske. Tačka paljenja kao da je prepisana sa nekog
(monogradnog) SAE 50 ulja (ili makar 20W-50 ili 10W-60), indeks viskoznosti je
znatno NIŽI od proseka kategorije (180-185) što indirektno ukazuje na nešto
manje polimera (ako uopšte, a sigurno bar malo) pogotovu što je ulje ređe (a
što je ređe lakše je dobiti visok indeks viskoznosti). Uglavnom, na samoj je
granici SAE 40 te bi se (kao i brat blizanac Castrol EDGE) moglo nazvati i “SAE
0W-35” uljem. Tačka tečenja nije data ali bi se mogla očekivati da bude bar
-50°C. Da podsetim EDGE ima i svih –60°C. Ovo mu dođe i simbolično jer (kao što
ste mogli pročitati u jednom od prethodnih tekstova) je to i tačka mržnjenja
benzina; što bi se reklo, dokle god teče benzin i ulje je spremno da podmazuje.
Uglavnom prevazilazi minimalne zahteve standarda (0W) te omogućava pokretanje
vozila (bez većeg otpora) i do –40°C uz pokretanja na –30°C, kada je većina
15W-40 ulja već stegnuto, kao da “nije zima”.
Visco 7000 Longlife II 0W-30 je takođe sintetičko ulje (fully
synthetic) ali je izgleda povučeno iz proizvodnje jer ga na zvaničnom BP
(internacionalnom) sajtu nema. Da podsetim da je i Statoil povukao svoje 0W-30
ulje zbog slabije prodaje i/ili smanjenja troškova.
BP Visco 7000 5W-30
(Univerzalno, potpuno sintetičko motorno ulje – Universal fully synthetic motor oil)
(Univerzalno, potpuno sintetičko motorno ulje – Universal fully synthetic motor oil)
Baš
bi se reklo da je takvo, ako ni zbog čega drugog a ono VW standarda koji
pokrivaju i (svoje) starije a i viskozna gradacija je sve povoljnija za to
(iako još uvek nije za iole starija vozila).
Ovim
se (i) završava DPF pogodnost BP ulja. Bar onih kontinentalno dostupnih
(Evropa).
Manje-više
tipično VW 504/507 motorno ulje sa svim (uglavnom dobrim, osim cene naravno)
što uz to ide. Namenjeno za sve tipove motora: benzinske, dizel i
TNG/benzinske. U nekim detaljima odstupa od “klasičnih” 504/507 ulja, a najviše
se ističe u boljem ponašanju na niskim temperaturama.
Ispunjava:
ACEA
C3, VW 504.00/507.00, MB-Approval
229.51*, BMW Longlife-04.
u tehničkoj dokumentaciji pominje se MB
229.31/229.51
Zanimljivo. U (doduše starijoj) tehničkoj
dokumentaciji je navedeno “da je pogodno I ZA” ACEA A3/B3, A3/B4 dok na samom
sajtu piše A3/B3 “i starijim” (valjda A2/B2). Kako god, ne zvuči isuviše
“univerzalno”. Ako je A3/B4 ispalo zbog malog TBN-a (doduše po ACEA iz 2004. ni
C3 ne bi moglo da bude; verovatno oko 7,0) baš zbog njega je i sumnjiva
“izuzetna” kompatibilnost unazad. Ako ništa drugo izuzetno je vezano za
korišćenje kvalitetnih goriva (kod dizel mašina, obavezno “Euro Diesel”, tj. EN
590:2004 ili noviji). Još se napominje (posebno, iako se podrazumeva) da se
može koristiti i kod VW 503.01 zahteva.
Tipične
osobine:
Relativna
gustina: 851,3kg/m3; Kinematska viskoznost na 100°C: 12,0mm2/s; Kinematska
viskoznost na 40°C: 70mm2/s; Viskoznost na –30°C: 5800mPa·s. Indeks
viskoznosti: 169.
Sulf.
Pepeo: 0,64%; Tačka paljenja: 202°C, tačka stinjavanja: –42°C.
Relativna
gustina je O.K. jedino što je data previše precizno, pa se treba uzeti uslovno
(kao 850kg/m3). Viskoznost je u skladu sa 504/507 standardima te na gornjoj
granici SAE 30 (radnih). Pravo pravcato “5W-35” ulje, bezmalo iste radne
viskoznosti sa prethodnim 0W-40 uljem. Tačka stinjavanja je bolja od
“standardnih” (i prosečnih) –39°C ili onih (naj)lošijih –36°C. To je naravno
veliki plus. Sa druge strane, tačka paljenja je niža od uobičajenih cca. 230°C,
mada je ovde data po ASTM D93, u zatvorenoj posudi a ne (kako je uobičajeno) u
otvorenom sudu po ASTM D92 pa se (kao i kod Castrol ulja, mada BP malo i šara
po ovom pitanju) ovi rezultati ne mogu direktno upoređivati.
Visco 5000 5W-30
Još jedno potpuno sintetičko ulje. Ovde nije
naglašena univerzalnost ali je ona (zapravo) veća nego kod prethodnog. Veoma
zanimljivo ulje, zbog kombinovanja standarda, doduše ne tako neuobičajenog.
Oni koji bi da uštede na VW 504/507 jer imaju “samo”
VW 502.00 zahtev (benzinski motori), mogu to da urade primenjujući ovo ulje.
Ispunjava:
ACEA A3/B4; API SM/CF; VW 502 00/505 00; MB-Approval
229.5; BMW Longlife-01; GM LL-A-025, GM LL-B-025; RN0700; Fiat 9.55535-G1.
Tipično za neka (zapravo) 5W-40 ulja. Eto alternativnog rešenja za 5W-30 default
i/ili ukoliko se žele bolje (ipak, makar malo) zimske performanse kao i
smanjenje potrošnje goriva. Ipak primarna ciljna grupa ovog ulja su GM (Opel)
vozila naročito dizel-i koji zahtevaju LL-B-025.
Tipične
osobine:
Relativna
gustina: 856kg/m3; Kinematska viskoznost na 100°C: 12,0mm2/s; Kinematska
viskoznost na 40°C: 69mm2/s; Viskoznost na –30°C: 6250mPa·s. Indeks
viskoznosti: 172.
Sulf.
Pepeo: 1,28%; Tačka paljenja: 206°C (ASTM D93), tačka stinjavanja: –42°C.
Vrlo dobre osobine. Za nijansicu veća viskoznost na –30°C u odnosu
na prethodno nije od većeg značaja jer je i dalje bolje od minimuma koji
propisuje standard. Tačka stinjavanja i dalje bolja od prosečnog za 5W30
Viskoznu Gradaciju. Koliko je slično prethodnom? Osnova (base oil) je verovatno
identična, razlika je “samo” u aditivima. Prethodno je low-mid SAPS a ovo je
Full SAPS ulje.
Ipak
treba primetiti malu “caku” jer je BP uspeo da se udene u 1,3% sulfatnog pepela
dok je uobičajeno da ulja sa GM (Opel) LL-B-025
imaju 1,4-1,45%. Ovim se postiže bolja kompatibilnost (i) sa TNG-om pa je
epitet “univerzalno” zaista više (nego prethodno) zaslužilo ovo ulje.
Visco
5000 FE 5W-30
Ovo
je i dalje čista (ili “čista”) sintetika. Ranije je ispunjavalo “samo” Ford
913A i B a sada (u novoj verziji) i 913C. Kao takvo je potpuno sintetičko i
veoma kvalitetno. Namenjeno svim Ford motorima koji imaju zahtev 913 pa bilo
koji. Znači od nekih modela iz devedesetih XX veka pa do (otprilike) sredine
prve decenije XXI veka. Ima ga i na zvaničnoj listi Ford 913C odobrenih ulja.
Ispunjava:
ACEA
A5/B5; API SM/CF; ILSAC GF-4; Ford WSS-M2C913-C.
Naravno,
sve je podređeno Ford standadu (standardima) a ACEA A5/B5 je dodatni dokaz
premašenja starijih standarda. Može se koristiti i kod drugih motora (naročito
benzinskih ali ne i isključivo) koji zahtevaju Low HTHS viskozitet. Naravno, ne
treba ga koristiti kod motora koji traže HTHS preko 3,5mm2/s jer može pod
izvesnim uslovima doći i do oštećenja motora. Uglavnom sva VW i Mercedes vozila
treba držati dalje od ovog ulja. Proverite šta vam piše u knjižici čak iako
imate Ford vozilo.
Inače
ACEA A1, A5/ B1, B5 zahtevi su oni gde se ovo ulje (itekako) može primeniti
kada vozilo nije Ford i ne traži M2C913-A, B ili C.
Tipične
osobine:
Relativna
gustina: 850kg/m3; Kinematska viskoznost na 100°C: 9,46mm2/s; Kinematska
viskoznost na 40°C: 53,1mm2/s; Viskoznost na –30°C: 4800mPa·s. Indeks
viskoznosti: 163. TBN = 10,5.
Sulf.
Pepeo: 1,2%; Tačka paljenja: 207°C (ASTM D93), tačka stinjavanja: –45°C.
Sadržaj
cinka, kalcijuma i fosfora, respektivno: 0,085%, 0,32% i 0,077%.
Osobine
se odnose (doduše) na stariju A1/B1 verziju ali kako je i ona bila sintetička
nema veće razlike ni kod nove. FE oznaka nije tu bez razlika te ovo ulje zaista
može da uštedi 1% čak i u odnosu na druga 5W30 ulja. Naravno kada je jedva
tridesetica (SAE 30) te je na samoj granici da bude 5W-20 (9,3mms2/s na 100°C).
HTHS je negde oko 3,0mm2/s (pominje se i 2,93mm2/s no ne u istim tehničkim
specifikacijama pa se treba uzeti uslovno) što je opet na granici zahteva od
2,9.
Ponašanje
na niskim temperaturama je daleko bolje od proseka a tačka stinjavanja
izuzetna.
Sadržaji
Zn, Ca i P su dati za API SL verziju gde je bilo dopušteno 800ppm fosfora za
5W-30 VG dok je u aktuelnoj verziji to verovatno još smanjeno jer je API SM (sa
granicom na 600ppm ). I pored svega toga, ovo nije Low SAPS ulje zbog visokog
sadržaja sulfatnog pepela. Verovatno je nova, 913C, verzija “tek” Mid SAPS
ulje. Očigledno je da je dodato više ZDDP-a (pa u kom god obliku) i/ili njegove
kombinacije sa nekim detergentima i modifikatorima trenja, taman da motor bude
dodatno zaštićen jer je ulje izuzetno “tanko”. Naravno gde nije pogodno ne
pomažu ni “cinkane gaće” (ZDDP dodat kao poseban aditiv, što naravno nije dobro
raditi osim u izuzetnim slučajevima).
Visco 5000 5W40
Jedina
sintetička perjanica unutar grupe 5W-40 ulja. Doduše to je sve ređa pojava
uopšte. Jedino je zbunjujuće da 7000 5W40 nije sintetičko, mada je vezano i za
(produžene) intervale izmene gde je uobičajeno da se koriste kvalitetna HC ulja
(II+ grupe), često u kombinaciji sa III grupom baznih ulja uz bogatiji (čitaj:
skuplji) paket aditiva i kvalitetnije polimere. Ovim se vrši “balans” cene ulja
sa produženim intervalom zamene (20-30k km) osim kada zahtev standarda traži
sintetička ulja ili osobine za koje je neophodno koristiti takva ulja (VW
504/507 ili MB 229.5(1)).
BP
se opredelio da LongLife ulja budu full sintetička (7000, 5W30 i 0W40 kao i
5000 5W30) što je pravilna odluka u korist korisnika. Doduše ostaje nejasno
zašto i ovo ulje nije za (jako) produžene intervale zamene (mada to postaje
jasno iz standarda i odobrenja koje ulje ispunjava) već je “samo” za 15 do 20k
km, zavisno od vozila, ili eventualno 25000km (kod nekih BMW-a).
Odgovor
je lak i krije se u drugim 5W40 uljima, nešto drugačije namene.
I
na kraju ostaje pitanje (greška?) zašto tri HC ulja (iz grupacije 5W-30/40)
nisu svrstana u Long Life kategoriju ali o tome više u delu o njima.
Ispunjava:
ACEA A3/B3, A3/B4; API SL/CF; VW 502 00/ 505 00; MB-Approval
229.1/ 229.3; BMW Longlife-98.
Prilično je jasno čemu je ovo ulje namenjeno. BMW i
Mercedes-ima sa kraja XX i prvih godina XXI veka (pa do 2004.-2005.) bilo dizel
bilo benzin (koji izrazite ne traže novije standarde) kao i VW benzincima iz
istog perioda te dizelima iz devedesetih godina prošlog veka. API SL zbog
verovatno više fosfora i time ZDDP-a ali to bi starijim mašinama (više od 5 a
naročito 10 godina) moglo samo da prija.
Tipične
osobine:
Relativna
gustina: 850kg/m3; Kinematska viskoznost na 100°C: 14,3mm2/s; Kinematska
viskoznost na 40°C: 85mm2/s; Viskoznost na –30°C: 6200mPa·s. Indeks
viskoznosti: 178. TBN = 10,3.
Sulf. Pepeo: 1,1%; Tačka paljenja: 206°C (ASTM D93), tačka stinjavanja: –36°C.
Sulf. Pepeo: 1,1%; Tačka paljenja: 206°C (ASTM D93), tačka stinjavanja: –36°C.
“Fine”
osobine. Odavde se još bolje vidi šta je BP hteo sa ovim (uljem). Dizelaši
itekako mogu profitirati od visokog TBN-a čak i kada to nije neophodno
(korišćenje dizela po novijim EN 590 normama sa 50 ili 10ppm sumpora), a sa
druge strane relativno nizak sulfatni pepeo, taman na granici Mid-SAPS
kategorije (slično recimo Motul X-cess ulju na koje podseća i po ovome i po TBN
vrednosti a i po “punoj sintetičnosti”, mada je BP-jeva “fully” a Motul-ova
100%) čime je veoma pogodno i za TNG
(LPG) gorivo. Pravo “univerzalno” ulje (iako ne piše), naročito za malo starije
mašine.
ULJA KOJA NISU POTPUNO
SINTETIČKA
Ova
ulja su interesantna jer predstavljaju praktično tri (pod)varijante jednog
istog ulja, u dve različite viskozne gradacije a kod iste sa minimalnim
razlikama, koje se svode na jedan bitan standard više.
Visco 5000C 5W-40
Očigledno
da BP-jev sajt nije baš savršen jer je očigledno da je ovo (kao i ostala 3 iz
ove grupe, 5W-30/40 delimično sintetička, HC zapravo) ulje pogodno za DPF.
Verovatno je proizvođač mislio na potpuno sintetička ulja koja su za DPF pa su
ostala (kako sam ranije naveo) samo dva. Kako god to je greška (u softveru) i
to na sopstven račun.
Doduše
možda je samo preciznost do krajnjih granica jer ovo ulje NIJE odobreno za VW
dizele sa DPF (iako jeste indirektno za BMW i Mercedes vozila).
Dakle
ulje koje zadovoljava viskoke ekološke norme ali i odobrenja koja traže
izuzetan kvalitet (MB 229.51) i dopuštaju duge intervale zamene (30.000km).
Ovo
važi i za druga dva ulja ove kategorije. Zaista nije uobičajeno da se ovakav
gaf desi tako uglednoj kompaniji ali je dobra opomena da se ni najvećim ne
treba (slepo) verovati nego, kao i kod drugih, sve informacije treba dobro
isfiltrirati. Ovde je i bolji slučaj (downgrade za sopstveni proizvod, inače je
uobičajena vrsta “grešaka” upgrade).
Dakle
ovo je i za DPF pogodno ulje i ulje za intervale zamene (zavisno od vozila) i
do 30.000km.
Mane
u sastavu baznog ulja (smeša base stock-ova) ne bi trebalo da se uzimaju strogo
jer je ovo upravo industrijski standard (jak paket aditiva uz HC ulja, II i/ili
II+ bazne grupe) za ulja koja treba da ispune produžene intervale zamene.
Uglavnom,
nije baš Low SAPS ali je svakako Mid SAPS ulje, pogodno i za najnovije
benzinske motore i većinu dizel motora najnovije generacije (zavisno od zahteva
viskoznosti i standarda/odobrenja koje se traži).
Ispunjava:
ACEA
C3, API SM/CF, BMW Longlife-04, Meets Fiat 9.55535-S2, Meets Ford WSS-M2C917-A,
MB-Approval 229.31/ 229.51, VW 502 00 / 505 00/ 505 01.
Osim
što je (kako već dobro znamo) Ford-ova 917 praktično isto što i VW 505.01 treba
zapaziti da baš ovaj standard (ili standardi ako više volite) ovo ulje ima i
pored API SM. Nije baš jedninstveno ali je uobičajeno da je API SL onaj koji
prati VW 505.01 i obratno.
Ovo svakako zbog većeg sadržaja aditiva protiv habanja
(antiwear). ACEA C3 i MB 229.x1 standardi (odobrenja) su ispunjeni novijom
generacijom aditiva. Uzged tu možda i pomaže Full HC osnova bez potrebe za
mineralnim uljima kao rastvaračima pojedinih aditiva (u slučaju PAO ulja koja
nikad nisu 100% takva), što povlači za sobom i određeni unos S(umpora) kao i
sulfatnog pepela ako već ne i fosfora (koga ni u mineralnim uljima nema bog zna
koliko, tačnije ima ga zanemarljivo).
Najviše koristi mogu da imaju vlasnici malo starijih
mercedesovih vozila koja zahtevaju MB 229.31 ili 229.51 čak iako im je
podrazumevana vrednost (default) 5W-30; a obično nije jer Mercedes (kapa dole)
nije toliko rigidan po pitanju Viskozne Gradacije ulja te po pravilu navodi i
alternativne VG uz primarno preporučenu.
Tipične
osobine:
Relativna
gustina: 850kg/m3; Kinematska viskoznost na 100°C: 13,1mm2/s; Kinematska
viskoznost na 40°C: 76mm2/s; Viskoznost na –30°C: 5770mPa·s. Indeks
viskoznosti: 173.
Sulf. Pepeo: 0,78%; Tačka paljenja: 206°C (ASTM D93), tačka stinjavanja: –42°C.
Sulf. Pepeo: 0,78%; Tačka paljenja: 206°C (ASTM D93), tačka stinjavanja: –42°C.
Vrlo dobro. I više od toga. Doduše ovo je prikriveno
5W-30 ulje (radna viskoznost jako blizu granice za SAE 30 a vrednost na 40°C odgovara
0W-40 uljima). Sulfatni pepeo tik ispod 0,8% te je (uz ACEA C3) zaista čudno to
negiranje DPF kompatibilnosti od strane BP-a (mada DPF i VW 505.01 zaista retko
idu zajedno, ili bolje reći – ne idu zajedno).
I
da rasčistim ovo pitanje kako treba: ovo ulje JESTE za DPF ali ako nemate VW
vozilo.
Kako
zvuči? Trulo, ali tako je. Identičan slučaj je i sa Total QUARTZ INEO MC3 i Elf
Solaris LSX, doduše oba u 5W-30 ali sa potpuno istim specifikacijama.
Liči
li ovo na Magnatec 5W40? Da, NARAVNO! No o tome više posle predstavljanja
sledećeg ulja.
I
na kraju, TBN nije dat u tehničkim specifikacijama ali je verovatno
“supermodernih” 7 do 7,5. U svakom slučaju ispod 8.
Visco 7000C 5W-40
“Isto
to samo malo drugačije”. Zaista, sličnost ovog i prethodnog ulja je tolika da
minimalne razlike bude sumnju da se isto ulje pakuje u dve različite ambalaže
(no Mejdžorsi to ne rade, zar ne?).
Stoga
kraći uvod jer sve što stoji za prethodno važi i za ovo ulje.
Suštinska
razlika je u Dexos 2 ispunjenju ovog ulja (7000C) a VW 505.01 prethodnog
(5000C). Postoje i stine razlike u ispunjenju API SN (7000) umesto SM kao i
dodatne ACEA odrednice A3 i B4.
Ispunjava:
ACEA
A3/B4, C3; API SN/CF; BMW Longlife-04; MB-Approval 229.31/229.51; VW 502 00/
505 00;
Fiat
9.55535-S2; General Motors dexos 2*.
* ulje je razvijano za motore koji zahtevaju Dexos 2 nivo kvaliteta ali se (naravno, prim. aut.) može koristiti i za GM LL-A-025 i LL-B-025 zahteve.
Lepo
i korisno. Zašto da ne. Sličnost u standardima (odobrenjima) iskorišćena do
krajnjih granica.
Na
prvi pogled bi se zaključilo da je cela stvar u malo većem TBN-u ovog ulja (ako
uopšte).
Zašto
primedba? Zato što BP lepo tvrdi da ulje ispunjava ACEA-08 A3/B4/C3 nije baš
moguće ali može biti igra reči u smislu da je ACEA-08 samo A3/B4 a C3 ACEA
2004. ili 2007. ali u nedostatku informacija ostavimo to kako jeste.
Ovo
je, uz Motul X-Clean, jedino 5W-40 ulje koje ima Dexos 2. Uz naravno brata
blizanca – Castrol Magnatec C3 5W-40 (o tome na kraju teksta o ovom ulju).
Tipične
osobine:
Relativna
gustina: 852kg/m3; Kinematska viskoznost na 100°C: 13,6mm2/s; Kinematska
viskoznost na 40°C: 83mm2/s; Viskoznost na –30°C: 6360mPa·s. Indeks
viskoznosti: 168.
Sulf. Pepeo: 0,85%; Tačka paljenja: 210°C (ASTM D93), tačka stinjavanja: –45°C.
Sulf. Pepeo: 0,85%; Tačka paljenja: 210°C (ASTM D93), tačka stinjavanja: –45°C.
Još
bolje (nego prethodno, iako će ono uštedeti 0,01% goriva). Ovo je već pravo
5W-40 ulje (dobro, skoro pravo). Malo lošije performanse na –30°C (ili koji
stepen nižoj temperaturi) neće se u praksi primetiti, tako da za nijansu veća
viskoznost (na 40°C baš u skladu sa 5W40) nije loša stvar (iako se i ona neće
osetiti kao veća zaštita motora, bar nekih 200.000km).
Sulf.
pepeo 0,85%, e tu smo! Pravo, pravcato Mid-SAPS ulje, koje može da se koristi
kod nekih dizel motora sa DPF ali ne i u najnovijim. Doduše granica je tanano
pređena i u skladu je sa odobrenjima koje poseduje. Još jedan podatak koji
ukazuje na (“tek”) ACEA C3-04.
Liči
li ovo ulje na Magnatec C3 5W-40? Itekako! Ako bi posmatrali bukvalno i čisto
“aritmetički” onda bi Castrol Magnatec bio mešavina 5000C i 7000C u odnosu
50:50 (ili 49% jednog a 51% drugog).
Kako
je to tek nešto u šta je teško poverovati (samo teorijska mogućnost) sve je
prilika da je Magnatec isto što i 7000C (ako već sva tri nisu ista).
Visco 5000M 5W-30
Treći
brat “blizanac” (trojke, doduše samo dve genetski identične).
Ako
bi da pogađam (i to sa 99% verovatnoće da sam u pravu) onda je ovo potpuno isto
što i prethodno samo uz manje dodatih polimera (koji se ionako dodaju posebno).
Znači, smućkaj bazu za 7000C (bazno ulje plus aditivi) u većem sudu za mešanje
(recimo 100 kubnih metara), podeli u dva manja (50+50, 40+60 i slično) i
napravi dva manja. Lepo. Ili napravi 5000M pa kad istočiš pola reaktora (ili
koliko se planira) dodaj još malo polimera i eto (instant) 7000C. Za razliku od
mešanja dva gotova ulja ovo je verovatnije i sasvim legalan način za smanjenje
troškova velike diversifikacije proizvodnog programa. Često korišćen i u drugim
granama hemijske industrije. E pa, kad su marketinški stručnjaci i čelnici
autoindustrije lepo zamesili, eto vam pa kusajte (zapravo mi kusamo).
ACEA
je lepo zamišljena ali je popuštanje pod naletom političkih interesa (kompanija)
koje su dodavale razne testove na osnovni standard, dovela do širenja koje
manjim proizvođačima nikako ne odgovara te su mnogi od njih u toj borbi
poklekli. Gde je tu evropska komisija i ostali? Da juri Microsoft i slične,
vanevropske, elemente. Verovatno. Nema tu od konkurencije ni K (ili zapravo ima
samo K u jezicima Južnih Slovena).
U
svakom slučaju za situaciju nije kriv BP a još manje ovo (inače izvrsno) ulje
pa da se vratimo njemu.
Doduše
sve bitno je već rečeno. Sve što važi za 7000C to važi i za 5000M. Čak bih
napomenuo da 5000M kao ulje sa manje polimera ima nijansu kvaliteta više.
Vlasnici iole novijih automobila bi trebali da to iskoriste (manje od 100 ili
150 hiljada km za npr. Opel (GM) vozila koja zahtevaju Dexos 2) a da samo
“sportisti” i oni sa mašinama sa više pređenih km iskoriste pak veću viskoznost
7000C.
Sve
u svemu, 30 hiljada km (pa i više) se može izvesti sa ovim uljem, a u oblastima
sa lošijim gorivima nekih 20 do 25 hiljada km.
Ispunjava:
ACEA
A3/B4, C3; API SN/CF; BMW Longlife-04; MB-Approval 229.31/229.51; VW 502 00/
505 00;
Fiat
9.55535-S2; General Motors dexos 2 (uz kompatibilnost unazad sa GM LL-A-025 i
LL-B-025).
Zvuči
poznato? Da, potpuno je identično sa prethodnim. Može li (bar ovo) i svih 50k
km? Po GM- može (uz period zamene na dve godine) ali bi čak i u Zapadnoj Evropi
stao na manje (bar 40k km).
Tipične
osobine:
Relativna
gustina: 851kg/m3; Kinematska viskoznost na 100°C: 12,0mm2/s; Kinematska
viskoznost na 40°C: 69mm2/s; Viskoznost na –30°C: 6200mPa·s. Indeks
viskoznosti: 166.
Sulf. Pepeo: 0,78%; Tačka stinjavanja: –36°C.
Sulf. Pepeo: 0,78%; Tačka stinjavanja: –36°C.
Ne
treba baš u decimalu shvatiti prethodno. Em je za indeks
viskoznosti prava vrednost na 40°C (zapravo) 71 a ne 69, em što tačka
stinjavanja može biti i niža za toplije klimatske zone (odakle su podaci i
uzeti). U svakom slučaju može biti i zbog manjka polimera iako su depresivi
tačke stinjavanja zasebni aditivi (pa ih sveukupno ima manje).
Dobro ulje, za primenu kako kod Opel-ovih vozila (i
dizel i benzinaca) tako i svih BMW i Mercedes vozila novije generacije (uz
retke izuzetke). Ne treba zaboraviti i Fiat-ovo odobrenje.
Završna reč o BP (uljima)
Izuzetan
kvalitet. Cene visoke ali podnošljive. Ukoliko vas je fudbal navadio na Castrol
razmislite da možete uštedeti neko pivo za slična ili ista ulja sa BP
nalepnicom. Ovo je sličnio do skorašnjem odnosu Mobil/Esso gde nije bilo većeg
favorizovanja (za maziva) jačeg brenda i gde se samo ime umereno naplaćivalo.
Ukoliko bi ste da više uštedite pa makar i sa nijansom manjim kvalitetom ostaje
vam još samo Aral kao još jedan veliki brend pod kapom BP.
BP
i njihova brljotina u Meksičkom zalivu.
Najveća ekološka katastrofa od pada meteora u Jutakanu
pre 65 miliona godina. Sličnost sa istrebljenjem dinosaurusa je prvo što se
pomisli ali su ovi današnji veliki („dinosaurusi“) malo otporniji.
Šteta je napravljena (u trci za „šakom dolara“)
verovatno potpuno nepotrebno ali je BP ipak koliko-toliko spasao obraz
učestvovanje u čišćenju i prihvatanjem krivice (bar dela odgovornosti, jer je,
dobar, deo odgovornosti prebacio i na podizvođače). Bilo-kako bili tužbeni
zahtev je preko 20 milijardi $ (slično čuvenom prosipanju nafte duž obale
Aljaske, što je već „podvig“ ExxonMobil-a, odšteta plaćena). Poslednje što sam video
je predlog za vansudsko poravnanje na 14 (i nešto) milijardi $.
Kako god, pod pritiskom ili kao (koliko-toliko)
odgovorna kompanija, na front page-u svog sajta imaju deo koji se bavi ovom
katastrofom (i posipanjem pepelom po glavi).
Uz svo pokajanje i pare koje će bar većim delom
umanjiti negativan uticaj na zagađeno područje (veliko) zaista mislim da to
treba prepustiti pravnicima a pozive za bojkot BP i Castrol ulja NE prihvatati
bez promišljanja. Ako je u vreme katastrofe to imalo neki smisao mislim da je to
(ipak) za nama i da bi onda maziva trebali da kupujemo kod nekog Milojka koji
naftu kopa u svom bunaru u dvorištu, jer nema velike kompanije koja nije imala
ekološki incident. One koje ne eksploatišu sirovu naftu možda u manjoj meri ali
kako i oni kupuju od onih koji rade (i greše), krug je zatvoren.
Za visoko ekološku svest vam ostaje dve stvari:
- ne
prosipati korišćeno ulje, već ga odneti na reciklažu (na žalost većina
nema gde).
- Koristiti
bio-razgradiva ulja, uglavnom dobijena iz prirodnih ulja ili sintetički
(neke vrste estara, estarsko sintetičkih ulja).
BP ulja su zaista veoma dobrog kvaliteta, spadaju u
premium klasu proizvoda. Neka od njih su identična ili makar vrlo slična
Castrol uljima (ionako su u istoj grupaciji) pa se bez žrtvovanja u kvalitetu
neka od njim mogu kupiti jeftinije pod BP brendom nego Castrol. Naravno u većem
delu Evrope Castrol je dostupniji pa se može lako desiti da do nekog BP ulja
teže dođete (a i uopšte do njih).
Poštovani g. Ante, vaše pitanje sam postavio u tekstu "šifra G13" i tamo odgovorio na njega.
ОдговориИзбришиČak sam i poseban tekst otvorio zbog toga, a tamo više o ovome (problemu sa komentarima).
Sjajan tekst, sve pohvale za g-dina Stevu.
ОдговориИзбриши"BP" je povezan sa proizvodnjom, pored ostalih, i u ime Forda preko "Ford Formula"...
ОдговориИзбришиPomalo pratim i gledam čemu bih se okrenuo kada je u pitanju motorno ulje za Ford Mondeo MK3, 1.8 Duratec HE (92kW) iz 9/2003, sa 140 hiljada pređenih kilometara? Do sada nisam vršio zamjenu, još je važeći pretpostavljeni interval, po grubim zabilješkama servisne knjige ubačeno ulje "Motorcraft 5W-30", pretpostavljam "Formula".
Po pretpostavci prelaziću oko 10 hiljada km godišnje, prilično vožnje u gradskim uslovima, kombinovanom brdsko planinskim i ski uslovima...
Nastaviti sa "Ford" potpisanim uljima ili? Neka sugestija, smjernica?
Za mjenjačko ulje sam se već odlučio = "Kroon Transmission Oil SP 1021", ako se do zamjene ne pojavi neka svrsishodnija alternativa.
Primijetio sam par motornih sa podrškom WSS-M2C913-B i ACEA A1/B1
MOBIL Super FE Special 5W-30
VALVOLINE SYNPOWER 5W-30
Unaprijed hvala i pozdrav,
Alekandar
Treba nastaviti sa Ford propisanim standardima (iako su oni sve više identični ACEA, A1/B1 ili A5/B5 zavisno od godine izdanja).
ОдговориИзбришиZa vaš motor je potrebno koristiti ulja po WSS-M2C913B ali je još bolje koristiti ona po 913C koja su unazad kompatibilna sa B verzijom.
Dakako i ACEA A5/B5 pre nego (za nijansu lošija) A1/B1,
Ovakva ulja osim onih koja ste naveli imaju i:
Motul (specific 913C), Kroon (Duranza LSP 5W-30), Texaco Havoline (Energy 5W-30), OmV (BIXXOL special FO SAE 5W-30), BP Visco 5000 FE 5W-30, Castrol Magnatec A1, ITD.
Za menjač ste odabrali odlično ulje.
Posebno se preporučuje za Ford menjače.
Inače je SP1021 samo "specijalizovana verzija" sjajnog SP 1011, sa manje odobrenja i standarda, sa istom osnovom i glavnim aditivima te minimalnim razlikama u "začinskim" (aditivima).
Nisam po struci blizak ovoj sferi, recimo da mi je interesovanje za ovo prvo svrsishodno, no želio bih istaći da je stav za novije specifikacije utemeljeno logičan. Ako je u vrijeme kada je vozilo proizvedeno egzistirala xy secifikacija, standard i sl, za ovo godina od tada su iste evoluirale kroz daljnji razvoj u pozitivnom smjeru.
ОдговориИзбришиDonji prag su prvonapisane, a nove poželjne jer imaju svrhu. Fin. trošak skoro isti, a učinak...
Ništa manje, bar mi se čini i kod mjenjačkih ulja. Upravo radi novih tehnologija, a u cilju komfornijeg rada sklopova, trajanju i sigurnosti.
Stoga, još jednom hvala, ostaje da vidim dobavljivost motornih ulja sa sugerisanog spiska i priprema za redovan i dodatni servis.
Pozdrav,
Aleksandar
Motul (specific 913C),
ОдговориИзбришиKroon (Duranza LSP 5W-30),
Texaco Havoline (Energy 5W-30),
OmV (BIXXOL special FO SAE 5W-30),
BP Visco 5000 FE 5W-30,
Castrol Magnatec A1
VALVOLINE SYNPOWER FE 5W-30
ELF EVOLUTION SXR 5W-30 - takođe na nekim mjestima potpisuju (pored ostalog) sa "FORD WSS-M2C913-C", kao i Aral HighTronic F 5W-30.
Hvala za (skoro)full listu dobavljivih Ford 913C ulja.
ОдговориИзбришиOvoj grupi bi se moglo pridružiti i MOBIL 1
Advanced Fuel Economy 0W-30 (iako nema 913C).
Nedostaje (bar još): Fuchs TITAN Supersyn F
SAE 5W-30. Verovatno još neko ali ne mogu da se setim (trenutno i napamet).
Pozdrav!
Mali zaborav za "LIQUI MOLY Leichtlauf Special F 5 W-30"
ОдговориИзбришиCastrol Magnatec Professional A5 5W-30
ОдговориИзбриши"OEM's Approvals" "FORD WSS-M2C913-C" ulja, "on-line" bazirane inf, oznake na pakovanjima i sl.:
ОдговориИзбриши- LIQUI MOLY Leichtlauf Special F 5 W-30,
- MOTUL Specific 913C 5W-30,
- KROON Duranza LSP 5W-30,
- TEXACO Havoline Energy 5W-30,
- OMV Bixxol Special FO SAE 5W-30 (na njihovim pumpama ima i zaliha istog ulja sa specifikacijom ...913B),
- BP (British Petrol) Visco 5000 FE 5W-30,
- CASTROL Magnatec A1,
- VALVOLINE Synpower FE 5W-30,
- HAVOLINE Energy 5W-30,
- ARAL HighTronic F 5W-30,
- FUCHS Titan Supersyn F SAE 5W-30,
- MOBIL Super 3000 XI FE 5W-30 (fully syntetic),
- SHELL Helix Ultra AF 5W-30 (ACEA A5/B5),
- TOTAL QUARTZ 9000 FUTURE NFC 5W-30,
- ELF Evolution SXR 5W-30 - na nekim mjestima ga potpisuju kao "FORD...913C", neki tvrde da jeste, a neki da nije. Nejasno! Pokriva ACEA A5/B5, API SL/CF.
I baš meni ponuda u trenutnom servisu :-).
Elf koji pominjete ipak nije 913C, bar ne zvanično.
ОдговориИзбришиPosebna je priča (za tekst ili seriju tekstova) ko je stvarno na listi ili ne i da li je to (jeste ali koliko) relevantno.
Kod Mercedesa je lako (zaista ozbiljna kompanija), jer imaju na svom sajtu jasno data sva ulja po svim njihovim approval-ima (odobrenjima).
Ford sigurno listu ima (naplaćuje je ako ništa drugo) ali je (bar) nije lako naći ako je uopšte javno dostupna.
Za Elf se lukavo navodi da ispunjava ACEA A5/B5 iz 2007. što zapravo znači iz 2004. jer je 2007. ACEA menjala druge standarde ali ne i A5/B5.
Ford 913C i ACEA A5/B5 iz 2008. su praktično jedno te isto (ili vrlo slično te su obično oba standarda istovremeno ispunjena).
Takođe je ACEA A1/B1 iz 2008. ili 2010. praktično Ford 913B (pa malo više).
Posebno treba naglasiti da navođenje ACEA standarda bez godine nije potpuna informacija i da ne znači mnogo. Ovo je jedna vrsta manipulacije proizvođača i trebala bi biti sprečena (i sankcionisana) ali to nije ni u većem delu EU sprovedeno a kamoli kod nas.
Najvažnije:
Da li je Elf dovoljno dobar za Vas?
Jeste jer su zahtevi (minimalni) tek 913B što ovo ulje ispunjava (zvanično ili ne manje je bitno).
Da li je ovo ulje idealno?
Ne, naravno. To bi ipak bilo neko "913C" ulje.
Ulja koja bi trebalo da imaju 913C (a da li za sva tržišta i iz svih proizvodnih pogona ili proizvođača koji rade za dole navedene kompanije, pitanje je):
ОдговориИзбришиAgip Formula Eco FO 5W30
ExxonMobil Super 3000 X1 Formula FE 5W30
Fuchs Titan Supersyn F 5W30
Liqui Moly Leichtlauf Special F 5W30
OMV Bixxol special FO 5W30
Q8 Formula Techno FE 5W30
Repsol Elite Cosmos F Fuel Economy 5W30
Shell Helix Ultra AF 5W30
Total Quartz Future 9000 NFC 5W30
Valvoline SynPower FE 5W30
Motul Specific 913C 5W-30 Ford
Castrol Magnatec 5W-30 A1 (negde je i samo 913B)
Kroon Duranza LSP 5W-30 (makar ima nivo kvaliteta, mada to obično Kroon naglašava a ovde nije što bi moglo da znači da i ima odobrenje).
Verovatno Statoil i Sunoco imaju takva ulja ali ih nisam našao na nezvaničnim listama.
Kako god, A5/B5:2008 je praktično 913C.
Takva ulja su najpre preporučljiva.
Ako morate (zbog servisa) uzmite Elf a kad sami menjate ulje uzmite neko sa prethodne liste (naročito ako se poklapa sa vašom).
I ... dobro gledajte etiketu, jer ako na njoj nema 913C ili A5/B5 (godinu i ne očekujte u 90% slučajeva) onda je to "ulje za banana republike" i vodite (smatrajte) ga kao A1/B1 ili 913B, odnosno da pripada toj klasi (za stepen nižoj) ulja a ne 913C.
Pozdrav!
Šta "reći" osim hvala.
ОдговориИзбришиIako nisam podrobno upućen, dijelom sam i sam uočio razlike sa godinama uz "ACEA" A standard.
Za pr. inf. upravo o navedenom ELF ulju:
http://www.lubricants.elf.com/lub/content/NT00051FAE.pdf
http://www.profaco.rs/files/pdf/evolution_sxr_5w30.pdf
Nije ovo tako često "WEB" prisutna materija, a sam "WEB" krije mnogo neprovjerenosti. Kad se uz to pridoda pristup ovdašnjih ljudi, ko zna kakva je realna situacija...
Pozdrav.
Postovani gospodine Stevo!
ОдговориИзбришиmolim vas ,u dilemi sam ,sta izabrati:
BP Visco 7000 longlife 5W30 ili
Mol Dynamic gold Longlife 5W30
Sta je po Vama bolje,i zasto ?
Hvala
Jovica iz Banovaca
Poštovani g. Jovice,
ОдговориИзбришиBP je verovatno isto ulje kao i Castrol ali po nižoj ceni. Moguće da je manji deo i PAO baze ali kod MOL-a je to sigurno (i po SDS-u).
Tako da MOL nije lošije ulje. Razlike su u nijansama a možda je MOL čak pre bolji nego lošiji. U principu koje je jeftinije to je i isplatljivije. Ako je ista cena onda je manje-više svejedno (veći deo cene kod BP-a je brend, pa i da je za nijansu kvalitetnije, a (ponavljam) ne mora biti, nije isplatljivije za sličnu cenu).
Pozdrav!
Btw. ne možete pogrešiti (kod dileme) oba su ulja odlična, tu samo ne treba pretplatiti (brend ili način distribucije) nijedno od oba navedena.
ОдговориИзбришиPozz
Postovani profesore!
ОдговориИзбришиPitanje oko gradacije:
5w30 ili 0w30?
Sta uzeti,a specifikacija je ista:504.00/507.00
Recimo,neki proizvodjaci prelaze na 0w30(kao recimo Shell a i mnogi drugi u poslednje vreme)
Verovatno je 0w30 malo redje ulje,mozda je kod starta bolje,Ali da li je ukupno bolje za motor?Kao i za ostale delové,DPF,EGR ventil,itd..
Sta bi bio Vas savet?
Ulje menjam 1x godisnje,na 15000km.Nebih da imam zimsku i letnju varijantu!
Interesuje me Vas pogled!
Sta i zasto izabrati(odnosno zasto ne)
Zahvaljujem
Željko
Poštovani g. Željko,
ОдговориИзбришиZašto pobogu "zimsko" i "letnje" sa 5W30 i 0W30?!
Relativno je prosto:
0W30 za vozila sa manje od 100k km (ili 5 god.)*
5W30 za sva ostala.
*iako nije velika prednost, može 5W30 od starta
Uz izmenu na 15000 km brend je manje bitan.
Zašto je teško pitanje ...
5W30 će motor manje trošiti, dovoljno je dobro i za -25 cel. (jedino za niže temp. 0W30 ima prednost), duže će zadržati inicijalnu viskoznost.
Zašto ne? 0,5% veća potrošnja goriva ... za nijansu nijanse čistiji motor sa 0W30 ... možda par % duži vek DPF-a sa 0W30 ... i tako to.
Pozdrav!
Koji visco sipati u audi a6 c5 1.9 tdi
ОдговориИзбришиOd BP ulja, Visco 7000 5W30 (može i za flex intervale, ipak bolje menjati na fiksnim ili max. 20-tak hiljada km). Takođe i Visco 5000C (sa VW 505.01 koji je obavezan kao standard ako već nije VW 504/507 ili neki od 506.00 ili 506.01 ... iskreno ne sećam se koji bi Visco to imao, originalno i sa izmenom do 50k km, mada više od 30k km ni kod novog motora ne bih baš preporučio a sada kao i za 504/507 pri čemu prednost dajem baš 504/507 (makar je mnogo godina u tom motoru, iako može biti u dobrom stanju).
ОдговориИзбришиPOzdrav!