Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

среда, 07. март 2012.

Fama oko FAMa, Fama about FAM


KRUŠEVAC, Srbija – Fabrika Maziva čeka novog vlasnika?

O istorijatu FAM-a sam već pisao u tekstu o ovom uglednom proizvođaču. Pre nekih mesec dana sam pročitao zanimljiv tekst u jednom stručnom časopisu pa bih se osvrnuo na budućnost (i donedavno sjajnu prošlost) ove kompanije na osnovu tih i još nekih dostupnih podataka (široj javnosti, stručnoj ili ne).
Iako liči da je nekad bilo sve lepše i lakše, primer FAM-a govori kako i uspešni ali relativno mali moraju proći i kroz lepe i kroz krizne periode ukoliko iole duže ostanu na tržištu. A par decenija je zaista period gde se sve to može odigrati, kao i u životu čoveka. FAM je po tim “čovečijim” kriterijumima sada zapao u “krizu srednjih godina” (40 tačno ili 46 od početka kada je još uvek bio deo prehrambene industrije).
I tih sedamdesetih a naročito 80-tih nije bilo lako jer je tržištem žarila i palilla INA delom jer je to i bilo realno a delom jer su samo bili veći te naravno kao takvi delom i (makar blago) forsirani od strane države (u celini).
Sa takvim se gigantom nije moglo lako a tu su bili još i RN Modriča i Beograd, prva koja je počela sa proizvonjom HC ulja još u ta davna vremena (80-tih ako se dobro sećam). Kao šlag na tortu došla je i blendara u Novom Sadu, prvo preko Havoline ulja koja su u to vreme bila revolucionarna HC ulja (sa novom generacijom aditiva) što je potpuno uzburkalo tadašnje domaće tržište, a kasnije i sopstvenom proizvodnjom (iako u manjem obimu) i sam pogon u Novom Sadu kao deo RN NS.
Ovako ili onako FAM je sve to preživeo uključujući i burne 90-te, te sam ili u okviru NIS-a (od 1992.) iz godinu u godinu postajao sve značajnije ime na tržištu Srbije (a i sa delom izvoza proizvoda i u okolnim zemljama). Uglavnom Fenix u drugoj polovini 90-tih izlazi iz anonimnosti a FAM sredinom prve decenije XXI veka zauzima i svih 20% tržišta maziva Srbije (oko 45 hiljada tona, ukupno, znači nekih 10-tak hiljada tona).
Ovo ne znači da je bilo toliki procenat u motornim uljima (tek nekih 8 do 10%) jer je pravi lokalni mejdžor FAM postao pre svega u oblasti čvrstih i specijalnih maziva (industrijska ulja i maziva). U nekim segmentima tu je zauzimao i preko 50% tržišta, do svih 70% kod nekih vrsta čvrstih maziva.
Sada FAM-ovi pogoni zauzimaju 20-tak hektara što je dovoljno i za malu rafineriju, ali se ovde radi samo o blending pogonu. Kapacitet skladišnih rezervoara je nekih 14 hiljada tona, a postoje dve zgrade i dva nezavisna, visokoautomatizovana pogona za ulja i čvrsta maziva. Trenutno je u FAM-u (ostalo) 224 radnika.
Od privatizacije počinje posrtanje ovog zanimljivog proizvođača srednje veličine (globalno malog) mada je sve do 2010. obim prodaje i udeo tržišta zapravo rastao. Da li delom i zbog damping cena ili labavih uslova prodaje, svejedno, veliki broj korisnika značio je da kvalitet nikada nije bio u pitanju. Kada je krenulo naopako pronevera, još u fazi dokazivanja na sudu, poslednjeg vlasnika u visini od nekih 30 miliona € je blokirala račun firme (visina blokade nekih 10 miliona €) i dovela da FAM-a nekoliko meseci nije ni bilo na tržištu ili jako sporadično.
Sada je stvar u ruke preuzela država i FAM je u restruktuiranju. To znači dobri uslovi za proizvodnju i plasman i zaštitu od poverilaca. Međutim jednom i tome dođe kraj pa se može očekivati da bi već sledeće (ako ne ove, izborne) godine ovo pitanje moglo ponovo da se pokrene.
Vremena su se promenila, a ako privatizacije RNB i FAM-a pre 5 godina nisu bile posebno uspešte u to vreme (kada nije stigla kriza u ovom obimu), čemu se nadati u jeku krize? A pride, prilikom tih privatizacija od pre 5-6god. nije bilo velikog G na sceni. I zaista, Gazprom je odkupio NIS bez do skoro mu pripadajućih blendara. Jedino što nije prodata mali blending pogon u Novom Sadu (gde se proizvodio Novolin) te je Gaspromneft posle nepune dve godine (ako se dobro sećam) pokrenuo proizvodnju maziva upravo u tom pogonu (drugi izbor i nisu imali).
Očigledno je za jednog velikog proizvođača naftnih derivata teško da se odrekne proizvodnje maziva pa su (iako nije bilo pošteno prema RNB i FAM) otpočeli sopstvenu, prvo u manjem obimu a zatim uz potpunu rekonstrukciju asortimana (o kojoj, na žalost, ne stižem da pišem, ali hoću) i njegovom modernizacijom uz podizanje kvaliteta stvorili veoma jak brend Nisotec, koji je u poslednje 2-3 godine postojanja došao na nekih 10% tržišta. Počelo se od Novolin-ovog proizvodnog programa a sada je on na nivou jedne (bilo koje) velike multinacionalne kompanije.
Osim automobilskih ulja i maziva tu je i široka oblast industrijskih. Sada je to veliki problem i za ostale velike u regionu (čak i MOL-ov, da ne pričamo o drugima) jer ambicije G-a nisu samo domaće tržište.
Kao dominantno ime na domaćem tržištu (makar zbog drugih aktivnosti, pre svega distribucije goriva) logično je zaključiti da se pri prodaji FAM-a prvo razmotri šta će uraditi Nis, tj. G(azda).
Čak iako ne bude učestvovao bez njegovog uticaja to neće proći.
Svako drugi bi imao istog kao konkurenciju te ukoliko nije dovoljno jak (a takvima baš nešto FAM i ne treba) Gaz(da)prom će ga lako oduvati.
Dakle:
1)     može se desiti da NIS otkupi FAM da eliminiše konkurenciju (i zatvori ga ili marginalizuje).
Dva mu brenda zaista ne trebaju na tako malom prostoru.
2)     možda NIS kupi FAM pa ga ne zatvori nego iskoristi njegove kapacitete za širenje proizvodnje i jačanje uticaja u regionu? Ovo je vrlo verovatno jer je ova kupovina sigurno jeftinija nego dogradnja kapaciteta u Novom Sadu što bi pre ili kasnije moralo da sledi. Osim toga veliki kapaciteti i uhodana proizvodnja, uz vrlo dobar kvalitet, čvrstih maziva je ono (jedino) što NIS-u nedostaje u ovom trenutku.
3)     Možda NIS ostane po strani (ne mislim da propusti prvi krug da bi kupio u drugom jeftinije što je sigurno jedna od opcija osim ukoliko država već u startu ne traži mnogo što opet ima smisla te se može dogoditi.
U svakom slučaju osim toga treba čvrsto postaviti kriterijume (koji su i ranije postojali ali avaj, ništa od primene toga) da kupac MORA da se bavi mazivima bar xx godina (recimo 10 ili 20) i da mu je to (što je još važnije) PRIMARNA PROIZVODNJA odnosno GLAVNI POSAO (CORE BUSINESS). I naravno da ima obrt od makar više stotina miliona evra godišnje (recimo milijardu) u ovom poslu. Ostalo je (zaista) manje bitno.

To je ono što može da se desi. Ono što je do skoro bilo (a i sad je u manjoj meri) je da su ovo glavni konkurenti na tržištu Srbije. Iz FAM-a je čak bilo pritužbi da je NIS monopolizovao deo tržišta baznih ulja, naročito naftenska, koja čak i ne uvozi (iz Rusije) nego proizvodi u Srbiji. Naravno, teško je bilo šta reći na NIS-ov lakonski odgovor da FAM ima dug i da zato ne može dobiti nove količine (što je verovatno tačno).

Najzanimljivija je sturktura proizvodnje FAM-a i procena tržišta ljudi iz te kompanije.

Sa njihovom procenom se delimično slažem (sigurno imaju više podataka od mene) mada lično mislim da je učešće uvoza bilo veće, bar 40% (mnogo je i neregistrovanih a deo je išao i kao siva ekonomija) ili čak i više. U svakom slučaju zvanično uvezenih ulja (maziva) je bilo otrpilike koliko tvrde u FAM-u.

FAM veći deo baznih ulja I bazne grupe (mineralna) kupuje od mađarskog MOL-a. Uglavnom železnicom. Ovo je očekivano i logično. Čak sam i znao osim što sam podozrevao da nije toliko dominantno a jeste (te ne bih bio potpuno u pravu). Manje količine, i povremeno, bazna ulja I grupe FAM kupuje i od ENI (Agip) i ExxonMobil-a iz Italije (gde ExxonMobil ima veliku rafineriju). Verovatno i neki deo HC ulja II grupe kupuje od nekog (ili od svih) od navedenih, čisto da bi optimizovao trasport, ali to nije i potvrđeno. Zanimljivo je da ulja III bazne grupe (parafinska sintetička) kupuje, takođe iz Italije, od Malezijskog Petronas-a.

FAM je u 2010. zauzeo nešto manje od 25% (frtalj, četvrtinu) tržišta Srbije uzevši i da je negde trećinu proizvodnje izvezao (cca. 35% ukupne proizvodnje od 13.000 tona). U prošloj 2011. očekuju jako slične rezultate. Ovih 13 hiljada tona je rezultat koji je premašio čak i najbolje u poslednjih 20 godina ali, naravno, ne i one iz 80-tih godina XX veka kada je proizvodnja bila dvostruka pa i više.
Drugu četvrtinu (25%) dele NIS (zajedno sa G-energy serijom čiji je udeo tek na oko 1% bar za sada) i Raninerija Modriča iz BiH. Nekih 35% ulja su iz uvoza gde najveći deo tržišta drže: Total, Shell, Exxon-Mobil, Lukoil i Bugarska kompanija Prista Oil. To su jedina imena sa oko 5% tržišta ili više, ostali su daleko niže i obično zauzimaju 1-2% tržišta ili manje od 1% (maziva iz uvoza). Preostalih 15-tak % zauzimaju mali domaći proizvođači.
Iako nekoliko njih i vredi činjenica je da ih ima bar nekoliko desetina od kojih praktično svi (osim par izuzetaka) nemaju proizvodnju i prodaju veću od hiljadu tona godišnje. To za ovu industriju nikako nije dovoljno i zaista se postavlja pitanje koliko kvalitet takve firme mogu da pruže. One zadovoljavaju priličnu (i krizom povećanu) potrošnju jako jeftinih ulja (low end). To i zbog cene i zbog uslova a i zbog raspoloživog kadra (mogu biti i dobri stručnjaci ali ih je uvek nedovoljno) neminovno vuče i u nizak kvalitet ulja i maziva, koji tek može da bude pristojan i da kod nekih serija bude striktno u standardima a ponegde i ne bar u delu specifikacija. Kontrola je takođe nešto što se uz nisku cenu i tako malu proizvodnju ne može držati na visokom nivou, itd.
Uglavnom FAM ne kaže to direktno ali navodi proizvode niskog kvaliteta. Kako i ne bi jer su oni u 70-tim godinama XX veka angažovali 40 stručnjaka, specijalista u oblasti, da bi napravili sopstveni brend. Dodajte na ovo još par desetina izuzetno obučene radne snage te ćete uvideti da bez 100 ljudi ovaj posao ne može da ide na visokom nivou.
Plus komercijala. Naravno, sada je delom lakše jer je veća pomoć proizvođača sirovina, bilo baznih ulja, bilo aditiva, koji više nego onda pružaju stručnu pomoć sve do gotovih formulacija ali je delom i teže jer sada ima više specifikacija i odobrenja nego onda. I naravno, čak ni FAM pa ni NIS do skoro nisu uspevali da pokriju veći deo svih vrsta maziva a čak i bez industrijskih, samo automobilska traže više od 10 proizvoda da bi se pokrilo više od 80% potencijalnih kupaca.
Slažem se da većina manjih proizvođača (zaista) nema (bar ne sve) potrebne uslove za proizvodnju (sve aspekte, od lagerovanja sirovina i gotovih proizvoda, preko uslova same proizvodnje do laboratorije i stručne radne snage).

Neke od prednosti FAM-a su i skupljanje otpadnog ulja za veće (industrijske ili velike vozne parkove) korisnike.
Neke od aditiva i sami proizvode, na primer: inhibitore korozije, regulatore viskoznosti i antipenušavce.

Dakle ozbiljna kompanija, ozbiljan kvalitet, dobra pozicija na tržištu. Solidan izvoz proizvoda.
Da li će to biti dovoljno da bi se FAM udomi?
Ne mora da znači.
Lično bih voleo da ovakav proizvođač opstane na tržištu pa makar i kao deo nekog velikog uz eventualno zadržavanje imena ili brenda.
Niko ne zna šta donosi budućnost. Videćemo. Što pre, bolje za sve.

Dotle, preporuka za FAM maziva.


P.S.
NIS je krajem prošle godine najavio agresivniji nastup u oblasti maziva, gde planira da uđe u TOP 5 u regionu (širem). Osim povoljnih cena (u odnosu na kvalitet, naročito) strategija obuhvata i tehničku podršku, servis za potrošače i drugu podršku.
Kako su u 2011. uložili (ipak skromnih) 500 hiljada € u oblast industrije maziva, već ove je plan da se uloži 2,5 miliona € u rekonstrukciju rafinerije Novi Sad i dobijanje baznih ulja u istoj. 
Da li ovo obuhvata i blendaru (verovatno), teško je reći. Cifra svakako nije mala ali ni posebno impozantna s obzirom na planove.
Kako god, kupovina FAM se nekako ne uklapa u ove planove (mada bi u dugoročne nakako i išlo).
Problem je što NIS sasvim sigurno nije spreman da plati više od par miliončića za FAM (ako uopšte i planira, verovatno ne) ili bi eventualno pristao kupovinu "za jedan evro" (uzevši i dugovanja koja FAM ima prema njima).
No i to je bolje nego neka "tašna i mašna" firma.
MOL je svakako neko ko bi mogao da kupi FAM, pogotovu što već snabdevaju isti baznim uljima.
ALI ... teško je uvideti neki poseban interes ovog regionalnog lidera u ovome. Verovatno i sami imaju višak kapaciteta (ako ništa drugo zbog aktuelne krize) a ionako već prodaju bazna ulja pa im je to lakše nego da održavaju pogon (makar i za svoj brend, a dva konkurentska brenda im trebaju kao rupa u glavi). Jedina kombinacija je da ukoliko postoji neki dug on bude konvrertovan u kapital.
Opet je (jedina) opcija - simboličan JEDAN evro.
MOL-u je Srbija (koliko-toliko) tržište, teško da im treba još i petljanje sa proizvodnjom (koju ionako imaju za izvoz).
Dakle ako dva glavna igrača nemaju interes (NIS i koje kako) čemu se nadati?
Prista Oil još manje ima razlog za ovu akviziciju. Oni ionako imaju ekspanziju na bliski i srednji (pa i daleki) Istok, o čemu ili u tekstu (aktuelne) vesti ili u "China at Horizont". I na kraju krajeve, tek oni imaju neupošljene kapacitete (cca. 250 hiljada tona, je zaista impozantno), makar u nekom procentu što je u apsolutnim ciframa taman (bar) celo tržište Srbije. Još 10-tak % na sve to je zaista samo još više neupošljenih kapaciteta. Pogotovu posle "slučaja" Galax i čudnog (verovatno nedovoljno definisanog) ugovora sa Neochimiki grupom, što i dalje više vuče negativnu nego pozitivnu konotaciju.
Ako već nisu kupili RNB 2006./2007. tek sad nema šanse da se petljaju sa tako nečim.
Ovde ni "jedan evro" ne bi pomogao (tako mi se nešto čini).
Još je gora situacija sa Hellenic Petroleum-om gde varijante nema ni u teoriji.
Dakle, država će (neminovno) još neko vreme držati FAM (u rekonstrukciji), to je izvesno. Posle svega sve preko "pozitivne nule" je premija te je ostalo (još možda jedino) pitanje, ima li smisla održati brend (Fenix i FAM kao ime) ili samo zaposlene i opremu. Verovatnije je ovo drugo. 
Kako god, brend se stvara godinama i decenijama, koliko vredi ime FAM teško je proceniti a tržište trenutno nije spremno za realan odgovor na to pitanje. 
Državni ne može dugo (do veka) ostati, te je varijanta sa NIS-om još i (za državu) najizglednija (eventualan plasman na druga tržišta pa pod kojim imenom stvar je Gasprom(neft)-a).
U taj deo (brenda) država ionako ne treba da se meša. Garancije da će pogon raditi ne može dati niko pa ni veliki G. 
Tržište se smanjuje i to je ono što ne valja ni za koga.
Rezervna varijanta je neko jako domaće ime (ko je spomenuo konzorcijum?). Čisto sumnjam. 
Ostaje ono što sam rekao u osnovnom tekstu. Niko normalan (osim ako nije dovoljno jak) se neće petljati sa G-jem i kvariti mu planove.
Uostalom NIS je 40 i kusur posto još uvek državni pa će toliko i odlučivati. Glavnu reč će reći Gasprom, palac gore ili dole. Tako mu to dođe u gladijatorskoj areni a tržište maziva sve više liči upravo na to ("ostavite nadu svi koji ulazite ovde").
Jedini su dugoročno (u opstanak na ovom tvrdom tržištu) sigurni Mejdžorsi: svetski, kontinentalni ili lokalni (regionalni ili državni; mada su i ovi pomalo klimavi), svi ostali su pod velikim znakom pitanja.


P.P.S.
U igri "velika riba, guta malu" postoji i svetla tačka. Od većih proizvođača (nezavisnih), prvi među njima je prošlu godinu završio trijumfalno. I u pogledu plasmana (obrta) i profita.
Fuchs je prošlu godinu razbio (ko zvečku) a krenuo je tako i u ovoj. 
Trijumf duha (pameti) nad materijom (kapitalom)?
Teško je reći, nije sve baš crno-belo (ima i duha i materije na obe strane).



Napomena:
Prvo, nemam pojma kako sam smanjio font. Ispašće "sitna slova" u ugovoru.
Drugo: NE NAVIJAM ZA PRODAJU FAM-a za 1€, već samo izražavam stav da je i to bolje ako se izabere vlasnik koji je odgovoran i bavi se ozbiljno mazivima nego da se proda za X€ pa se zatekne dubioza od 2*X€.
Realno FAM i dalje vredi (bez dugova) osmocifren iznos u evrima ALI nije realno da se u skorije vreme za toliko proda. I dalje NAVIJAM da to bude (bar) ozbiljan sedmocifreni iznos (u € ili $) a u skorije vreme. 
Gore je naveden NAJGORI scenario (na žalost možda i najrealniji u doba krize).
Država će odlučiti da li je bolje čekati (i finansirati) i prodati za više ili ranije prodati za manje.
NAJVAŽNIJE je održati ovog renomiranog proizvođača. Najveća bi šteta bila da ne ostane kao samostalan entitet ali ako i to ne može makar unutar veće grupacije gde će o(p)stati duži niz godina (decenija).


I kad sam se već usosio (upetljao) da napomenem da ću se dotaći (uskoro) i RNB-a i malih proizvođača, makar samo ih okrznuvši. Neki od njih zaista zaslužuju pažnju ali je činjenica da jako malo mesta ima za njih.

50 коментара:

  1. Ma jel se to meni blokirao kompjuter, ili je blog blokiran ? Stalno mi kao poslednja tema izlazi ovo sa FAM-om, a nema ni novih komentara ?!

    ОдговориИзбриши
  2. Ma nije ni jedno ni drugo.
    Previše zauzetosti i izuzetnih okolnosti.
    Tema FAM će sigurno ostati najnovija bar do vikenda a možda i koji dan duže (ali sigurno ne i do trogodišnjice bloga, znači bar jedan tekst pre obeležavanje ovog jubileja koji mi je već čestitan unapred).
    Komentara ima, ali bi dobro bilo da se najavljuju u najnovijoj temi.
    Ima ih kod Mobil menjačkih ulja, Total ulja i u čuvenoj temi iz aprila 2009. (Motorna ulja po proizvođačama ...).
    Hvala na podsećanju i podršci ali "no can do" (bio je i tekst sa tom temom).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  3. Poštovani Stevo,
    Kupio sam Yuga 1.1 koji je prešao 60.000 km kao drugi automobil za "vozikanje" po BG-u. Ima uređaj za TNG. Duva (ne previše), a sada već prethodni vlasnik kaže da troši ulje (zbog više stvari: zaptivki (semeringa) ventila, pušta ulje na par (standardnih) mesta - čep za ulje, dihtung poklopca ventila..., ko zna šta je sa karikama...). Planiram da "zadihtujem" motor, da zamenim samo gumice ventila (za početak) i da mu zamenim sva ulja, filtere i tečnosti.

    Koje mi ulje preporučujete za motor, a koje za menjač (s obzirom na pređenu kilometražu, stanje, TNG...)? Prethodni vlasnik mu je sipao Optimu Long Life, ali se to ulje meni nikako ne dopada.

    Razmišljao sam o varijanti 15W-40, na pr. Selenia 15W-40, Selenia VS Gas, Optima 15W-40 GAS, ...

    Za menjačko ulje sam razmišljao o Tuteli 80W-90. Da li može još neko koje obezbeđuje laku promenu stepeni prenosa i u zimskim uslovima, smanjuje buku (zbog inače velikih zazora) i koje ne šteti obojenim metalima (max GL 4+)?

    Veliki pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  4. O Yugo (Zastava) vozilima možda uskoro i kraći tekst (u kombinaciji ili ne sa blogom na cbc).
    Sad samo konkretno.
    Sve sam više stanovišta da je za dobar DMB motor idealno koristiti 10W-40 ulja.
    (i sam sam ovo primenjivao i trenutno radim).
    Ako ćete "zadihtovati" motor možete koristiti (praktično bilo koje osim diesel varijanti) 10W-40 PS ulje (po definiciji API SL i ACEA A3 osim Shell-a, HX7, koji je SN ili SM).
    Naravno 15W-40 je jednako dobro (i jeftinije rešenje). Zapravo ostaje da je čak i isplatljivije ako ne vozite puno. Do 7500km godišnje najisplatljivije rešenje. Za 10k km je bolje biti na PS ulju.
    Gas ulja, naravno, mada nije ni obavezno. Bilo koje API SG pa na gore je O.K.
    Može (naravno) čak i SF/CC ali onda morate menjati na 5-6 hiljada km.
    Selenia VS 15W-40 ili Gas su O.K.
    Čini se da nisu ni skupa.
    Ipak, Optima je još jeftinije a ništa lošije (ili čak i malo bole), a uz API SJ praktično idealno.
    Jedino je najhladniji deo zime ono gde će izgubiti od PS ulja, ali uz garažu ili malo zagrejavanja pred polazak (ipak je to stara konstrukcija) može da se upotrebljava i do -20°C (idealno ipak samo do -15°C).
    Zbog par dana (ili čak i par nedelja) nije neophodno prelaziti (cele godine) na ulja sa nižim W oznakama.
    Inače idealno bi bilo (pogotovu za vaš Peak-life) koristiti: toplijih 5-6 meseci: 15W-40/50 pre svega mineralna (ali i PS ulja kao što je Motul 4100) a hladnijih 6-7 meseci 10W-40.
    Long Life ulje ... samo za preko 80 ili 100k km i kada već počne da troši ulje. Za samo curenje na semerinzima, bolje je njih zadihtovati ili koristiti aditiv za tu namenu (uz standardno 15W-40 ulje) ili MaxLife 15W-40. Optima Long Life ima aditive za zaptivke ali je 20W-50/60 (bole koristi 20W-50) i primenjivo samo do nekih -5°C (20W-50 i do -10cel.).
    Uopšte pri troškarenju ulja prvo zameniti zaptivke pa preći na 20W-50 leti a 15W-40 zimi.
    Za menjač ... Bilo koje GL-4 ulje 80W-90 je O.K.
    Za 75W-90 PS mi se čini da je sad neisplativo (iako bi bilo fill for life, mada to može biti i mineralno 80W-90) i više je za prvu zamenu na 10 do 20k km pa do kraja trajanja automobila.
    Tutela Epyx 80W-90 da ali mislim da ćete još bolje proći sa čisto (samo) GL-4 (bez plusa).
    I zbog sinhrona a još više jer su jeftinija (uz malobrojna Gl-3+ ili GL-3/4 koja su zapravo skuplja).
    Neko se ranije hvalio da je dobro prošao sa Eko Gearol-4 ali bilo koje slično je O.K.
    Mineralna ulja bi trebalo menjati na 60k km (uz dolivanje ako bude potrebno) mada nije strašno voziti i do 80 ili 100k km što je već period od oko 150k km gde obično ovi motori ispuste "plemenitu dušu". Znači sad zamenite pa samo dolivajte (skoro sam potvrdio mit, no to je samo tako ispalo, jer ste na 60k km, a važi za period 50-100k km). U principu na ovim vozilima treba menjati dva puta menjačko ulje (prvi put do max. 30k km a drugi put na 50 do 80k km) ili samo jednom ko sipa TDL 75W-90 na prvoj zameni.

    ОдговориИзбриши
  5. Hvala Vam puno na detaljnom odgovoru. Poslušaću Vas i kupiću Tutelu Epyx 80W-90. Što se tiče motornog ulja, Vaša priča mi je pomogla da se odlučim za ulje gradacije 15W-40. Ostalo je još samo da odaberem proizvođača (Optima, Selenia, Valvoline,... neka njihova "gas" varijanta...). Koje ulje ove gradacije (od jeftinijih, s obzirom na to da motor pored toga što "pušta" ulje izgleda da ga i troši) je po Vama najkvalitetnije?

    Šta mislite od Liqui Moly aditivima koji smanjuju "duvanje" motora? Koji je od njih preporučkljiv(pošto ih ima više)?
    Isto pitanje važi i za Wynn's aditiv za smanjenje trenja u menjaču (ne znam kako se zove).
    Veliki pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  6. g. Predraže,
    Nije mnogo bitno koje je najkvalitetnije jer (skoro) sva prevazilaze zahteve. Valvoline MaxLife, Optima GAS pa koje vam se više sviđa (za troškarenje ipak Max).
    Ne verujem da je došlo baš do duvanja pa da vam je potreban aditiv. "Zadihtujte" malo motor pa onda vidite. Ako nema plavog dima koji se vuče iz auspuha sasvim sigurno vam ne treba. Aditivi su samo da pregurate koju hiljadu km (ili desetak) i produže agoiju godinu ili dve (i naravno manje).
    Kada je kompresija loša, ne pomažu "čarobne vodice".
    Za menjač koristite samo MoS2. Ne mogu trenutno da se setim da li je Wynn's na toj bazi ili ne, ako jeste može ako nije pošaljite mi link gde ima nešto o tome.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  7. Uzeo sam samo ulja koja ste vi naveli.
    Ima i drugih dobrih ali ne treba ni širiti priču bez potrebe, zar ne?

    ОдговориИзбриши
  8. Pišem Vam čim saznam nešto više o Wynn's-u. Naravno, mogu i neka druga ulja ali po "razumnoj" ceni, s obzirom da je ipak reč o Yugu ;)

    ОдговориИзбриши
  9. Naravno. Upravo tako.
    Javite za Wynn's. Na wynns.rs nisam našao aditiv za menjače što ne znači da ga nemaju.
    Tekst o (post) aditivima sam spremao još pre dve godine tako da sam neke detalje pozaboravljao.
    Uzgred, osim Wynn's-a, dobri su (dva slična tipa) Liqui Moly aditivi na bazi MoS2, Ceratec (za Yuga preskup) i (ne znam cenu) Galax nano add.
    Čak je ovaj poslednji najnapredniji (baziran na volfram disulfid fularenu, IF-WS2; zapravno nano česticama istog) te ako sredstva dozvoljavaju, bolje nećeš naći.
    Inače je to u originalu NanoTech-ov proizvod koji prodaju RNB-u tako da razlike praktično nema.

    ОдговориИзбриши
  10. Evo link za Wynn's aditiv za menjač (ne piše sastav):

    http://www.wynns.be/Product.aspx?p=59405&g=GRP_PRO_OIL

    Danas sam video u radnji Liqui Moly aditiv za menjač (neki malecki koji ima MoS2).

    Gde ima da se kupi Galax nano plus?

    Što se tiče ulja za motor, pošto mi se čini da malo više "duva" nego što bi trebalo, razmišljam se da kupim Valvoline MaxLife 15W-40 ili neko drugo ulje sličnih karakteristika. Da li postoji još neko slično ulje drugog proizvođača?

    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  11. Zaista ne znam gde bi mogao da se kupi Galax nano plus. Probajte da izguglate ili da pozovite direktno proizvođača ili nekog od njegovih distributera.
    Wynn's aditiv i dalje ostaje enigma.
    Mogu se složiti da je firma dovoljno renomirana da im se može verovati ali ostaje samo na tome, poverenju da je to ono pravo.
    Morate razumeti moju poziciju (pokušavam da što više budem zasnovan na činjenicama) i zašto ne mogu tek tako da preporučim nešto što nema ni naznaku na bazi čega je (ili kod ulja nema spefikacije, odobrenja i ispunjenost standarda).
    LM "male tubice" (od 20g) su na bazi MoS2 a za Yugo će vam trebati celih 3 komada (jedna je za 1-1,5litar). Može i sa dva ali je to minimum (ja sam recimo krknuo svih 4 u 3litara ulja, pa dolio još 0,2dl ulja preko dok nije počelo da preliva, što se uklopilo u katalošku vrednost).
    Naravno, cena postaje (već za 3 tubice) slična Ceratec-u pa je onda i pitanje šta je bolje (isplatljivije). Galax nano add (za menjač) tada nije bilo (... krajem 2007.) ali bih sada pre dodao taj aditiv (za slučaj ulja 80W-90, mada bih dobrano razmislio o PS API GL-4, 75W-90 ulju).
    Od MoS2 sam imao (i još imam, mada je vreme za zamenu već tu negde ili je bilo još zimus) te itekako mogu preporučiti.
    Ipak, pitanje cene je ono što ne daje aditivima previše preporuke.
    Svako kvalitetno (mineralno) 80W-90 ulje je već dovoljno (i više od toga) dobro a kao što sami kažete ipak je to Yugo, te je investirati 25-30€ u menjačko ulje pomalo skupo (kad može i za 15-20€).
    Aditiv ako je jeftin nije posebno preporučljiv, ako je skup dovodi vas u situaciju da ste u rangu PS 75W-90 ulja (uvoznih, Kroon ili Motul ili OMV) ili čak sintetičkih domaćih (NIS).
    Zašto odmah ne kupiti kvalitet više?

    ОдговориИзбриши
  12. Nadam se da sam jasan.
    MoS2 mi se kao aditiv jako sviđa i lično imam afiniteta prema njemu (i više nego što je objektivno zasnovano).
    O IF-WS2 sam se načitao članaka, koji su ubedljiviji od reklama.
    Ali uz sve to, i za oba, ne želim da drugima namećem nešto što nije standard (industrijski) i što NIJE NEOPHODNO.
    Naravno postoji razlika između neophodnog i idealnog (kao u slučaju, na primer, ishrane) ali postoji i cena koja se za to plaća.
    Osim toga i pored mnogih ispitivanja svi post aditivi (osim MoS2) nisu ispitani kao oni koji se dodaju prilikom proizvodnje ulja, i uvek uz njih stoji neko otvoreno pitanje ili čak kontroverza.
    U motor zaista ne treba dodavati aditive (ili samo izuzetno) u menjač može ali svakako ne mora.

    ОдговориИзбриши
  13. Na kraju sam se odlučio za Tutelu 80W-90 i za Liqui Moly 15W-40 sa MoS2. Danas mi je nešto "kvrcnulo" da kupim Liqui Moly, iako sam merkao Selenia-u, Total i Valvoline MaxLife...
    Puno Vam hvala na pomoći!
    Nadam se da ću uspeti da nađem Galax aditiv za menjač. U suprotnom, uzeću Ligui Moly ili Wynn's.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  14. LM MoS2 je odlično ulje. MoS2 je najduže primenjivan post aditiv i sigurno neće štetiti.
    Za motor o kome pričamo, moglo bi biti (itekakve) koristi od njega.
    Malo više sulfatnog pepela je O.K. (i dalje u granicama pogodnog za TNG).
    Tutela je sasvim O.K. i više nego što vam treba.
    Ne očekujem probleme sa sinhronima čak ni dugoročno jer je Epyx ulje koje je pravljeno da bude univerzalno. Veoma je kompatibilno i sa materijalima zaptivki ali i sa materijalima sinhrona a da pri tome zadovolji EP zahteve za API Gl-4 (+) što je za yugo, dve klase iznad neophodnog.
    U tom smislu vam aditivi i nisu neophodni ali ako negde idu onda idu u menjač (od MoS2 do nano čestica WS2).
    Ulje u motoru menjajte na cca. 7500km, odnosno 6 do 10k km (zavisno od toga vozite li više grad ili van njega) ili godinu dana.
    U menjaču ... 5 godina ili 60k km.

    ОдговориИзбриши
  15. Hvala Vam puno na odgovoru. U međuvremenu smo mehaničar i ja skinuli glavu motora, zbog toga što nismo mogli da naštelujemo paljenje a da motor "ne zvecka" i da se ne guši pri dodavanju gasa. Imali smo šta da vidimo... zazori ventila su se umesto 0,4 za usisne i 0,5 za izduvne, kretalu u intervalu od 0,15 do 0,25 mm. Nekoliko vođica je izbijeno iz ležišta, a na ventilima sa kritičnim zazorima su "izubijani" vrhovi "šipki", a nešto slično se dogodilo i na nekoliko "šolja". Kada smo konstatovali da glava motora svakako treba da se sredi, krenuli smo dalje, odnosno rasturili smo kompletan motor.

    "Radilica" je sjajna, a isto važi i za pumpu za ulje, klipove, klipnjače, "bregastu", "leteće", aksijalne i "ležeće" ležajeve (svi ležajevi su Fiatovi), međutim, zbog ovalnosti cilindara (koja je verovatno nastala zbog nenormalnog procesa sagorevanja), i pored malog istrošenja, odlučio sam se za punu generalnu motora. Majstor me ubeđuje da problem može da se reši i zamenom karika, s tim što to meni zbog razlike od 150 € zvuči kao propuštena prilika da se motor dovede u top stanje.

    Pored toga što bih voleo da čujem Vaš komentar za ovaj slučaj, kažite mi da li je LM 15W-40 MoS2 dobro ulje za prvo sipanje posle generalne (s obzirom na to da preferirate ulja gradacije 10W-40 kod dobrih DMB motora)?

    I još nešto, majstor me je "ispljuvao" jer sam kupio Galax Korsantin 100. Koliko se sećam on je dobro prošao na Sat-ovom testu rađenom u bivšoj Zastavinoj laboratoriji?

    Veliki pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  16. Mislim da ste u pravu što se motora tiče.
    LM MoS2 i nije (baš) neko ulje za razradu motora. Naprotiv. Sipajte neko API SF/CC ulje, mineralno i 15W-40, max. API SG.
    Vozite ... jedno 500 do 2000km pa isipajte.
    Promenite filter i sipajte ulje koje već hoćete.
    Može i LM MoS2. Eventualno bih i to odložio za drugu zamenu ulja. Možda još jednom neko "običnije" ulje (ali makar API SG ili neko bolje) mineralno ulje ali nije (baš) obavezno.

    ОдговориИзбриши
  17. Korsantin je dobro prošao na testu čak je bio među najboljim antifrizima.
    Zaista ne bih mogao da garantujem da je i dalje tako.
    U krajnjem slučaju, promenićete posle dve godine. Ne može da bude loše (ako već nije vrhunsko kao ranije).
    Iskreno, ja sam pre par godina koristio korsantin, i nisam imao problema. Ipak, moram da primetim da je novi Valvoline mnogo (ali MNOGO) MANJE agresivan prema zaptivkama, i posle godinu dana je bistar "kao suza", dok je korsantin bio mutljag posle par meseci (koliko se sećam). Ipak, osim toga nije padao po drugim kriterijumima. Recimo baznost (pH vrednost) je držao i posle zamene (iako je opala, bila je 7,2 ili 7,3 od inicijalnih 8) tako da uz redovnu zamenu može da prođe.
    Još nešto, sa nisotec pravi talog, kao i sa Valvoline (najjeftiniji BS 6580). Sa FAM se potpuno mešao bez taloga. Nisotec i Valvoline se baš lepo mešaju (probano).
    Ne znači ni dobro ni loše ali čisto da znate (zbog eventualnog dosipavanja).

    ОдговориИзбриши
  18. Za prvih 1500-2000 km svakako bih izbegao Optimu SV. Da li može na pr. Optima Gas, Selenia VS Gas ili neko drugo ulje za tu svrhu (dovoljno kvalitetno i po nižoj ceni)?

    Da li bih smeo da mu sipam Optimu HC Power ili HC Power City, Seleniu Gold, Turbo Sint 2002 15W-40...?

    Zameniću Galax za Permant 100, Zastava Antifriz 100 (sa njim nikada nisam imao probleme), ili za bilo koji drugi koji mi preporučite.

    Hvala! Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  19. Optima Gas ili Selenia VS Gas su sasvim O.K.
    I za početak (mada i za kasnije).
    Posle toga bilo koje od kasnije pominjanih ulja.
    Optima HC Power ili Selenia Gold možda (čak) i kao prvi (makar skuplji) izbor, ali bilo koje od njih je više nego dobro (može i Turbo Sint 2002, 10/15W-40). Kasnije (posle par godina) pređite na 15W-40 ili 15W-50, mineralno, i to je to.

    ОдговориИзбриши
  20. Za razradu motora kupio sam Seleniu GAS, a za kasnije (kao što sam već rekao) Liqui Moly 15W-40 MoS2 koji ću da sipam posle 1500-2000 km.

    Hvala Vam puno! Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  21. O.K.
    Sve najbolje!

    Neće motoru ništa faliti malo veći sadržaj sulf. pepela u ulju ali bi posle 2-3 izmene LM MoS2 mogli da ubacite neko ulje sa manje sulf. pepela.
    Možda i naizmenično, MoS2, Gas, MoS2, Gas ...

    Što bi Perica (u vicu) rekao na pitanje - kako ocene u školi - marširaju: 1, 2, 1, 2 ...

    ОдговориИзбриши
  22. Evo me opet sa sličnim pitanjima. Nekako ne nailazim na pravu podršku od majstora i ostalih "saradnika" pa bih da se konsultujem sa Vama. Zbog nedostatk vremena generalnu na motoru smo završili tek pre neki dan. Započeo sam proces razrade sa Seleniom VS Gas 15W-40. Planiram da je ispustim za max. 2000 km, i da sipam polu-sintetiku 10W-40. Čak sam razmišljao i o 5W-40 (mada mislim da bi to DMB 1.1 teško podneo bez obzira na to što je tek urađena puna generalna, ali možda grešim...).

    Moje pitanje je da li je u redu da motor razrađujem sa 15W-40, a da nakon toga sipam 10W-40 ili eventualno 5W-40?

    Koje 10W-40 i 5W-40 (ako je uopšte dozvoljeno), s obzirom na zo da će da se vozi na TNG i pre svega u gradu?

    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  23. Ajd' javite koliko vam je hitno.
    Možda u toku ove nedelje bude i tekst baš u vezi toga (moje iskustvo sa opširnim objašnjenjem).
    Za razradu je verovatno bilo bolje koristiti neko 10W-40 mineralno ulje ali to nije (baš) lako naći.
    Ili 10W-30 (još i bolje) ali je tek to (kod nas i u okolini) "nemoguća misija".
    Odgovor mogu dati i u komentaru ali je jako, jako zanimljivo i ima i širi značaj pa je (bar) za tekst ili dva.
    Ovo se nadovezuje na temu "viskoznost ulja" (tri teksta). Ona mogu biti uvod u tekst koji će još više proširiti i produbiti tu oblast.
    Ovo zapravo zalazi u (samu) suštinu motornih ulja - kako se ona zapravo prave. To je jeste srž vašeg pitanja. Mada je odgovor i kompleksiniji od toga. Složenost zalazi i u problematiku konstrukcije motora (gde neću ići u velike detalje).
    U komentarima sam već (par puta, čini mi se) odgovorio na ovo pitanje (i na nekim forumima), u ovom tekstu i najduže ali slažem se da tema nije iscrpljena.

    ОдговориИзбриши
  24. Spreman sam i da ispustim 15W-40 ako bi mu neko drugo (10W-40 PS koje lako mogu da nađem, na pr. HC City, LM,...) više "prijalo". Na mineralna 10W-40 i 10W-30 do sada nisam naišao...

    Da, priznajem da je pitanje komplikovano i da zahteva opširan odgovor, ali najviše me "brine" ponašanje motora sa uljima manjeg viskoziteta (pre svega 5W-40) zbog same konstrukcije (zazora), kao i isključivanje polu-sintetike i sintetike od strane proizvođača. Kao da su se zaustavili u vremenu od kada su ugradili taj motor (mislim na preporuke za ulja).

    Znači, gotovo da ću da se odlučim za PS 10W-40 jer mislim da mu ne bi škodilo (naprotiv), ali nemam dovoljno hrabrosti da sipam 5W-40... Ovo drugo mi je samo palo na pamet...

    ОдговориИзбриши
  25. Ajd' da Vas g. Predraže ne ostavim u dilemi (do objave teksta).
    Sipao sam ja njemu (isti motor, DMB) sve od 5W-30 do 20W-50 (mislim i na stari ćaletov i noviji koji i dan-danas vozim) sa konačnim zaključkom:
    Noviji (i u tolerancijama) motor: 10W-40
    Malo stariji: 15W-40 ili 15W-50.
    Za letnji period inače 20W-40 (praktično nedostupno) - idealka, a za zimu 10W-30 mineralka (takođe nedostupna).
    Realno 10W-40 zimi a 20W-50 leti ... otprilike.
    5W-40 sam koristio u dva navrata (i dosipavao u više), jednom 10k km drugi put 15k km (doduše uz dve zamene filtera i dosipavanjem uz to).
    0W-40 i 5W-40 ulja ipak nisu za ovaj motor (osim zimi ali uz spremnost da se zaptivke s proleća zamene, bar one koje popuste).
    Sam motor lepo radi sa ovim uljima ALI ... ALI su zaptivke NEOTPORNE na povećan sadržaj detergenata (sama sintetska ili sintetička ulja su manje tu strašna). Lično ja nisam imao većih curenja ulja ali oba puta mi je propao zaptivač na razvodniku paljenja (i tu je iscurelo par dl jedared a drugi put sam brzo uočio pa nije više od dl-a). Nije strašno ali mogu da vam odu i dihtung na poklopcu motora, "dihtung dekla" (opet nije strašno a originalni će procureti dok ja imam "manje originalni") ili (ako ste baksuz) semering na radilici ... koji ne košta ništa ali je veliki posao da se zameni (i skup rad).
    Zbog gore pomenutog i GAS ulja nisu baš ekstra povoljna za ovaj motor (i kilave mu zaptivke) mada je tu problem (uglavnom) manji.
    Sa 5W-40 bi trebalo koristiti dodatni aditiv za zaptivke a zavisno od uslova vožnje i duže intervale izmene verovatno i Visco Stabil ili neki slični aditiv pa se (ionako a naročito ovako) ne isplati koristiti sintetiku u tom motoru (a ima još tu što šta da se kaže a ima tu još pro & cons argumentacije).
    Zato 10W-40 za motor u dobrom stanju uopšte nije loše i verovatno je idealno.
    Ako ćete LM onda uzmite Leichtlauf (obično, žuta kanta) koje je praktično mineralka, dobro je za LPG i uopšte je O.K. ulje.
    FAM BM Extra je "ektra", INA Delta Sint 10W-40 je više nego dobro ulje, Nisotec PS je takođe O.K.
    Što se Modriče tiče - da, naravno ali manje se isplati. Naime City ne bih koristio kao primarni izbor (ipak je to "nakrcano" detergentima)
    Zato je HC Power više nego O.K. (a i Sint 2002) ali je cena viša.
    Kako god, mnogi će izvući zaključak kako im se ni PS ulje ne isplati ... i prilično su u pravu.
    Doduše ako cena nije problem onda PS 10W-40 (ili 15W-50 zapravo, čak i kod novijih motora ali to je posebna tema).
    15W-40 je sigurno najisplatljivije koristiti. API SG je sasvim dovoljno ali može se koristiti i SJ pa i SL (SM) i pored starije konstrukcije bregaste osovine. Ipak, i baš zbog toga "stare dobre mineralke" 15W-40 (ili čak monogradna, osim zimi) dobijaju na značaju kod ovog motora i za VELIKU VEĆINU korisnika su idealan izbor.
    Naročito za ljude koji prelaze 5-6 hiljada km godišnje.
    Biće o ovome još ... još dosta toga.
    Možda ima više agrumenata za PS (ili sintetiku) ali su malobrojni argumenti protiv jednostavno "jači". Uostalom situacija je tek na pola puta od onoga što sam pisao na VHS Mladenovac (za VW bube) i modernih automobila (najkraće rečeno, makar grubo i zapravo nedorečeno).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  26. Hvala Vam puno na ovako opširnom komentaru. Pomogli ste mi da se konačno odlučuim za PS 10W-40 (LM, običan HC, Turbo Sint 2002,...).

    Šta mislite o sledećim PS: Total, Elf, Selenia Gold ili 20K (sintetika)?

    Svi semerinzi su novi (Corteco), dihtunzi su od debljeg papira (Cobestovi) u kombinaciji sa Victor Reinz diht masom, dihtung poklopca ventila je gumeni, za karter je plutani, semerinzi ventila su Goetz-ovi, svi klizni ležejevi, klipovi i karike su Kolben Schmidt... pumpa za ulje je nova... Sve je novo :)

    Yuga održavam kao i svaki drugi automobil, odnosno uvek ugrađujem najkvalitetnije moguće delove. To znači da nije problem cena ulja, već bih da izaberem najkvalitetnije odgovarajuće ulje. Koristiću ga gotovo isključivo po gradu i to na TNG.

    Majstoru sam poklonio Galax Korsantin i kupio sam Febi Bilstein 100% G12 antifriz. Verujem da neće da mu škodi.

    U ulje za menjač (Tutela 80W-90) sam sipao Marly aditiv sa grafitom i MoS2. Onaj Galax Nano nisam uspeo da pronađem...

    Još jednom, hvala vam na savetima!

    P.S.1 Jedva čekam tekst!

    P.S.2 Malo je falilo da odem po HC City, ali dobro je što sam sačekao Vaš komentar. Idem sutra ujutru po neko drugo...


    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  27. Ulje za menjač - O.K. (i o tome u tekstu).
    HC City je vrlo isplativo ulje i dobro za veliki broj automobila. Verovatno može i u DMB motor (bez problema) ali malo opreza nije na odmet.
    Total ulja su veoma dobra. Ipak PS 10W-40 (quartz 7000) je nekako previše kompronisno (da pokrije širi krug korisnika) pa je više "vrlo dobro" nego "odlično" a cena je O.K.
    Elf ... slično. Cena prava sitnica (do mere da jedino to ne valja, bolje da je neki dinar skuplje, ovako uhvatim i sebe u sumnji iako ne bi trebalo da bude problema).
    Selenia ulja su takođe dobra. Nisu niša posebno ali solidna jesu. Gold i 20k su slična ulja. Gold se više isplati, naročito ako se ne prelazi 10k km godišnje.
    G12 antifriz neće da škodi, jeino što neće posebno ni da dođe do izražaja.
    I nemojte ga menjati (baš) na 5 godina već (recimo) na 3 (umesto na dve).
    Sa novim i kvalitetnim zaptivkama, slobodno koristite 10W-40. Čak ni 5W-40 nije neupotrebljivo ali ima par stvari na strani PS i 10W-40 (em je jeftinije).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  28. Kupio sam i sipao LM 10W-40 Leichtlauf Performance:

    http://www.liquimoly.co.rs/proizvod/219/LEICHTLAUF-PERFORM10W40-1L/

    Žuto pakovanje nisu imali... Nadam se da će DMB da preživi ovo ulje :))

    Prvih 2000 km ću da ga vozim na benzin, zatim sledi zamena ulja i filtera za ulje, štelovanje ventila i ugla pretpaljenja...

    Da li je ovo ulje pogodno za TNG?

    Nikako ne mogu da pronađem podatke za TBN (za neka), i za sulfatni pepeo (osim za naša ulja). Zamalo juče da kupim Elf ili Total, ali ono Germany me je privuklo.

    Veliki pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  29. Ulje je sigurno O.K.
    Ipak, kvari utisak što je "izvozno" (što mi zvuči, downgrade-ovano iako sam naziv "gordo" zvuči).
    Leichtlauf ("žutak" iako je više narandžasto ili "prljavo žuto") ima 1,0% sulf. pepela što je za TNG skoro idealno. Osim toga ima i LPG odrednicu i na samom pakovanju (etiketi).
    Liqui Moly ima podatak o TBN-u za mnoga ulja ali za Leichtlauf nema (verovatno 7,5).
    Za Leichtlauf Perform nema NIKAKAV podatak (nema tehničkog lista) što kvari utisak.
    Trebalo bi da je slično L-u (varijacija na temu) ali na osnovu čega (pa) da tvrdim?
    Naravno ako kod nas (više) nema običnog L-a ne gine nam L Performans.
    Bez brige sigurno je dobro i za TNG a da li je idealno ... ne bih znao.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  30. Hvala! Za sledeći put ću da potražim "žutaća" ili neko drugo pogodno za TNG. Ovo mi je ionako potrebno samo za period razrade.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  31. Fama oko Fama..ili jos bolje,sta se desava sa mazivima iz Krusevca?! U Beogradu je jako tesko naci fenix 5w-40,a verujem da ni u ostatku Srbije nije bolja situacija.Nisotek,G-energy,Modricu je lako naci,ali Fama nigde.Prosto mi je neverovatno da domaci proizvodac ima tako slabu zastupljenost na domacem trzistu,a barem po onome sto sam procitao na blogu,rec je o kvalitetnom ulju.Jel su jos uvek kvalitetni? Gde su nestali? Jel Fam jos uvek "ziv"?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Dobro pitanje ... težak odgovor.
      Kvalitetni jesu (vrlo verovatno) ... neke druge proizvode sam proverio i sam (laboratorijski) na vrhunskom su nivou (maziva na žalost ne mogu, nemam potrebne instrumente).
      Produženo im je restruktuiranje (kao i svim kompanijama koje su u procesu), poslovno su bili u blagom plusu 2012., sa solidnim prometom ... ali 2013. su imali gubitak (cca. 700 miliona dinara; vidi godišnji izveštaj o poslovanju za 2013. na FAM sajtu).
      Pobednici su nekoliko velikih (domaćih) tendera i to im je glavni put prodaje (verovatno).
      Jedino što polako ali sigurno gube šire tržište individualnih potrošača. Jednostavno (kao što ste naveli) nema ih (nisu dostupni)!
      To će teško ići (da se povrati) jer traži velika ulaganja (obrtna sredstva). Da li će se transformisati u proizvođača robnih marki ili pretežnog snabdevača industrije (uz teretni program) teško je reći.
      Uglavnom, u staroj Jugi (SFRJ) bili su vodeći proizvođač mazivih masti i specijalnih maziva, motorna ulja su im bila sekundarna, pa su jedno vreme i sa motornim uljima bili dobri (SRJ) pa su pred privatizaciju (ili posle prve) bili dobri na svim poljima i onda sa ispumpanih (ako se dobro sećam navoda iz medija) 30-tak miliona evra, pali na tavorenje.
      Problem (kao i inače u domaćem poslovanju) je što isti ili veći dugovi FAM-u teško mogu biti naplaćeni (uglavnom firme u stečaju) dok dugovi poveriocima ostaju (uglavnom solventne firme).
      Nadam se dobrom ali "teška rabota".
      2012. su napravili (u to vreme ne tako loš) potez sa otvaranjem filijale (firme) u Rusiji ...
      Međutim, ni Rusija nije što je bila (osim što jeste veliko tržište) tamo je konkurencija jača nego ovde ... još ako dodamo nedavna (politička) događanja u Ukraini ... od lošeg ka gorem.
      Videćemo, ova godina je ključna a sledeća će se pokazati na koju će stranu.
      Pozdrav!

      Избриши
  32. Postovani Stevo,
    Koje ulje za menjac preporucujete za kadeta 90.godiste, presao 209.000km, nikada menjano ulje ( ups) u menjacu, doliveno 800ml proslog leta Famovo ( famhipo 80 w ili hipo 90, ne secam se tacno koje), od tada menjac zateze i tesko upada u brzine? Pozdrav

    ОдговориИзбриши
  33. Poštovani g. Rilak,
    Pošto je doveno skoro pola količine, i to u jako staro ulje (a možda i različito, ako je bilo SAE 90) bolje je da to niste radili nego da ste zamenili oba (litra).
    Za Vaše vozilo je potrebno ulje SAE 80W sa API GL-4.
    FAMhipo 80W jeste jedno od rešenja (mada je previše univerzalno, mada su i ostala navedena).
    Recimo da su sledeća ulja najsličnija originalnom:
    Kroon Gearlube 80W GL-4
    Fuchs Titan Gear MP 80
    Shell Spirax S3 G 80W

    Obzirom na starost vozila možda bi najbolja rešenja bila ulja 80W-85, kao što su:
    G-Box Expert GL-4 80W-85 (da li ga ima kod nas, pitanje je)
    Lukoil TM-4 80W-85 (e ovoga nema, ali da ga navedem)
    Total EP 80W-85
    ITD.
    80W-90 je krajnje i veoma kompromisno rešenje ... nije da će baš zapinjati od ulja ali baš kao krajnji izbor.
    Verovatno najbolje ali ne i za tako star model je koristiti 75W-.80 sintetička ili PS ulja (GL-4 ili Gl-4+, GL-4/5).
    Verovatno je ne gledajući cenu 75W-90 sintetika (opet GL-4/5 ili samo GL-4) najbolje rešenje i bolji kompromis od 80W-90.
    Lično bih se ipak (na kraju) držao mineralnih ulja, pre svega 80W-85 ako nađete ili 80W ... prosto ne znam šta je teže naći kod nas, mada nije nemoguće.

    Napomena:
    Čak i isto ulje koje je u menjaču (istog tipa i proizvođača) ako se meša sa 20-tak godina starim (ili čak i kad je to 10) ne mora da bude (potpuno) mešljivo (kompatibilno)!!
    Za ovo postoje i dokazi (laboratorijski) ... retko ali moguće.
    Zbog toga je koncept: "samo dolivaj" relativno prihvatljiv prvih 10 god. a posle toga je potpuni promašaj i nema veze sa životom. Naročito ako se doliva 1/3 ili 1/2 (kao kod vas) količine. Zbog uštede na litru ulja, eto potencijalnih problema (makar neugodnosti).
    Dobro je što ste dolili ulje ali je sada još bolje ako ga i zamenite (i isperete menjački sklop, ako je moguće a uglavnom jeste, nekim jeftinijim ili čak motornim pre nego što ulijete novo ulje). Dakle za zamenu Vam treba 2 lit. ulja koje sam naveo i (eventualno) litar za ispiranje (neko manje viskoznosti).
    Pozdrav!

    P.S.
    Zatezanje i teže upadanje više ukazuje na pregusto ulje nego ređe, tako da idite redosledom:
    80W
    80W-85
    75W-80
    75W-90
    80W-90
    Nema više ...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na brzom i iscrpnom odgovoru. Posto mi je najlakse naci famovo i nisovo ulje, koja bi bila Vasa preporuka u odnosu na ta dva proizvodjaca? Ili da oba zaobidjem i trazim nesto sto je ipak skuplje, sustina je da ne zelim da sipam nesto sto kosta duplo vise ako ova "jeftinija" zavrsavaju posao, jer auto planiram da menjam u narednih godinu dana, ipak je ovaj odsluzio svoje.

      Избриши
    2. FAMhipo 80W GL-4 i Nisotec Hipo GL-4 80W su sasvim dobra ulja za menjač Vašeg vozila.
      Trebalo bi da ih ima u litarskim pakovanjima.
      Slažem se da je bacanje para kupovati skuplje brendove. Odgovor je bio uopšten, i zbog stranih čitalaca ili onih koji su pomalo "kolekcionarskog" duha.
      Pozdrav!

      Избриши
    3. Hvala puno, javicu sta sam uradio i kako se menjac ponasa, pozdrav

      Избриши
  34. Pozdrav i poštovanje,

    Jedno pitanje imam. Vozim motocikl, Yamaha FZS 600 (2001. godište, nekih 70.000, najverovatnije pravih km). Do sada sam sipao motul 7100 10w40 i nisam imao nikakvih problema.

    Sad razmišljam da li je pametno da probam, po 1/3 cene, da kupim FAM-ovo:
    FENIX SINT 4 BIKE SAE 5W-40
    http://www.fam.co.rs/images/files/TI-FENIX%20SINT%204%20BIKE%205W-40.pdf

    Koliko sam shvatio, to nije baš prava full sintetika, a raspon 5w40 mi ne uliva previše poverenja kad su ne-sintetike u pitanju (računam da će se relativno brzo "razbiti").
    Sa druge strane, kod FAM-a sam sigurniji da dobijam original i da to što platim i piše na flaši, zaista i bude unutra.

    Uglavnom, da pitam pametnije i stručnije: vredi li sipati ulje u gore pomenuti motocikl, ili da se držim proverenog?

    Hvala unapred

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Yamaha navodi 10W-30/40 i (za toplije predele) 20W-40/50, pa bi 15W-50 bilo nešto o čemu se pre može razmišljati nego 5W-40.
      Nije mi baš jasna politika FAM-a po ovom pitanju jer je 5W-xx zaista retko dopušteno za motocikle. Jednostavno 5W ulja mu za tu namenu dođu "tanka".
      Silkolene ima PRO Plus u 5W-40 ali to im nije jedino ulje.
      Ovakva ulja su više za posebne namene (ovde bi došlo u obzir za zimski period ili za Navak, pa neka se i razbije, brže se zagreva).
      Ulje je (S)HC, nema PAO ili estarskih sintetičkih baznij ulja, vrlo dobrog je kvaliteta ali ipak kategoriju niže od npr. Motul 7100 pa čak (makar i "pola" kategorije) od 5100 (koje takođe dolazi u obzir, zahtevi su skromni, samo API SE).
      Mislim da je bolje da se držite proverenog.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Hvala na brzom odgovoru. Držaću se onda Motula.

      Čisto akademski, pitanje (razmišljanje):

      Sama viskoznost - primećujem da kod nas ljudi vole, čak i sa dobrim agregatima, da sipaju najgušće ulje moguće. Mislim da je to greška, pogotovo za vodeno hlađene motore. Cenim da je lošije podmazivanje pri hladnom startu, a da se dobro ulje neće baš tako brzo razvodnjiti, pogotovo ako je full sintetika. Za minerale i polusintetike je druga priča, pogotovo kod motora bez vodenog hlađenja.

      Da li pravilno razmišljam?

      Na primer, za moj motor, konkretno, Yamaha kaže da je do nekih 45 stepeni spoljne temperature dovoljno 10w40. Računam da, pošto nikad ne vozim kroz gradske gužve, za gušćim uljem nema potrebe ni u sred leta, čak ni na moru.

      Da li grešim, jesam li nešto prevideo?

      Избриши
    3. Sve je o.k. (dobro razmišljanje)
      Treba uzeti u obzir "samo" još stanje motora. Kod starijih motora nešto viskoznije ulje može (i) biti od koristi. Za hladan start ste u pravu ali 15W-50 je sasvim o.k. (i na malom minusu, naravno prvo da se ne forsira) a 20W-50 za neke od motora, naročito ako se ne vozi zimi.
      Naravno i da su sintetička ulja uvek bolja ALI za mnoge slučajeve se NE isplate (malo km godišnje, motor troškari ulje, zahtevi niski, motocikl koji je godinama stajao (nije korišćen) i sl. (naročito kombinacija)).
      10W-40 je sasvim o.k. kod većine motocikala (i fabrički je default).
      No, ako proizvođač dozvoljava i više gradacije, nema razloga da se i one ne koriste. Dok god je motor u dobrom stanju, 10W-40 bi trebao da bude prvi izbor (osim nekih V-Twin motora, gde se preporučuje u startu viskoznije ulje).
      Pozdrav!

      Избриши
  35. Hvala još jednom na iscrpnom odgovoru. :)
    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
  36. Da postavim ovde pitanje:
    Treba mi mast za servis doboš kočnica na biciklima. Poželjno je da dobro podnosi povišene temperature. Ovu sam razmatrao kao dobar izbor, ali svakako bih mi značilo čuti stručno mišljenje:
    FAMTEMP 2 MoS
    http://www.fam.co.rs/proizvodi/mazive-masti-i-specijalna-maziva/72-specijalna-maziva-za-visoke-temperature/275-famtemp-2-mos

    Drugi, jeftiniji favorit mi je FAM Forplex 2 - kao mast koja pristojno podnosi visoke temperature.

    Takođe razmišljam i o nekoj mekšoj (tipa NLGI 1) masti - kako bi se kočnice manje "lepile" ako se previše masti doda?

    Pošto mnoge doboš kočnice traže i nešto ulja na unutrašnjim pokretnim delovima, isto pitanje za preporučeno ulje.

    NIS Testerol plus mi je prvi pao na pamet, ali i tu bi mi značilo čuti stručni savet.

    Hvala unapred

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani Relja,
      Iskreno, ne znam detalje (malo sam guglao) kako sve to radi.
      No, ako se negde isplati kupiti NAMENSKO mazivo, onda je to (baš) OVDE.
      Klasičnu mast je teško naći u manjim pakovanjima (eventualno 400 g), dok Shimano ima finu tubicu od 100 g koja verovatno može trajati bar par godina (sezona).
      U principu bilo koja FAM mast za visokotemperaturnu primenu (u principu su to masti sa poliureom ili bentonitima kao ugušnjivačima)), možda MAXTEMP 250 K od NLGI 2 masti, no slažem se da je NLGI 1 verovatno bolje za primenu, pa bi FAMTEMP 1 verovatno bila vrlo dobar izbor (ne znam da li je MoS2 neophodan za primenu, čini mi se ne, ako ima benefita (visoki EP zahtevi) onda svakao i MoS2 masti za visoke temp.):
      Od ulja ... Testerol mi deluje previše viskozno ulje (SAE 30). Tu su svakako pogodna turbinska ulja ili kompresorska (46-ice ili tako nešto, možda i 32 ili 68) ulja, gde je prva teško naći (a da nije bure) a kompresole imate i u litarskim pakovanjima (FAM doduše ne, bar kako je navedeno na sajtu).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Motorna ulja slabo podnose visoke temp. a i ostavljaju depozite (raspad polimera, naročito) pa bi API SF/CC još nekako došla u obzir, mada im je viskoznost visoka (SAE 15W-40 obično). Eventualno neko 10W30 sintetičko ili 5W-30 ACEA C1 ili C2.
      Ipak, prethodna ulja su sigurno bolja za namenu (doduše, ako je potrebna temp. otpornost i za ulja).
      Pozz

      Избриши
  37. Hvala na detaljnom i konkretnom odgovoru. :)

    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
  38. Uspeo sam nabaviti originalnu, Shimano mast (od napolje, ne nađoh kod nas). Po boji i mirisu dosta liči na "molibden-disulfid" mast, tj. "kalcijumsku" sa tim dodatkom.

    ОдговориИзбриши
  39. moze komentar/text na ovu temu: https://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php?yyyy=2019&mm=02&dd=24&nav_id=1509762

    ОдговориИзбриши
  40. Poštovani g. Darko,
    Pogledajte najnoviji tekst, tamo je komentar sa linkovima za više detalja.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши