Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

понедељак, 25. фебруар 2013.

(Ne)zvanično, ništa lično; (Un)official, nothing personal



OEM BULLETIN

PSA PEUGEOT CITROEN

The Independent Union of European Lubricant Industry (UEIL) is the umbrella association of the Independent European Lubricants Industry, representing their memebers and, in pratricular, the interests of SMEs and independent lubricant companies. To date, the UEIL represents more than 400 lubricant companies, who manufacture and distribute lubricant produsts under their own various trademarks throughout the European Union. With members in more than 20 European Countries and a unique collective experience of lubricants and the lubricants market, UEIL is the sole representative body for independent manufacturers of lubricants in Europe and has been recognised as such by the European Commission. It is UEIL’s policy to favour free and fair competition within the scope of  prevailing EU and national laws.

The Techical Committee and the Cometition Committee of UEIL are pleased to advise its memebers that, PSA Purchasing Executive Manager, Mr. Jérôme BOULET, has recently confirmed that:

“Peugeot and Citroën dealers are allowed to use lubricants which are not approved by PSA so long as the quality is equivalent to the approved produsts and so long as it is dedicated to a paying maintenance or service and not to any work under car maker warranty; such a use would not question the carmaker warranty so lond as such lubricants, of an equivalent quality, do not present any defect and do not cause any dysfunction of the vehicles.”

Brussels, June 2011

Dopis (dokument) je dobijen ljubaznošću jedne (od gore pomenutih) 400 nezavisnih kompanija koje se bave proizvodnjom maziva u EU.

Da (Vam) skratim priču. Radi se o dopisu nezavisnih proizvođača maziva i odgovora iz PSA grupe. Dilerima (prodavcima) Pežoa i Citroena dozvoljeno je da koriste maziva koja nisu odobrena od strane PSA (ili bolje rečeno nemaju PSA odobrenja, to je već prva politička, pravna, caka u jednom pasusu).
Zatim se odrađuju i ograđuju ... da vam se smuči.
Dobro de ... odradili su posao (pravnici i/ili advokati PSA grupe). Ironično je da gore navedena (jedna jedina makar u pet reda, a namerno tako) rečenica košta bar jednog njihovog automobila (bar je toliko plaćena).

Komentar?
(Što bi rekao jedan prijatelj – pozdravlja Vas kuka stara, manite se komentara!)

Dakle, kao što dopis (fuj!) kaže:
1) možete koristiti i ulje koje nije Total!
2) možete koristiti (čak) i ulje koje nema (nije plaćeno) PSA odobrenje!!
3) I to sve dok „je kvalitet ekvivalentan“ (ma šta to značilo, a navešću šta znači).

Iako sam već naveo koji su ekvivalenti za PSA odobrenja, ajd' da ponovim:
PSA B71 2290
Low-SAPS ulja u 5W-30 viskoznoj gradaciji namenjena Euro 5 motorima, pre svega dizel motorima sa DPF ali i modernijim (Euro 4 a naročito Euro 5) benzinskim motorima gde je Low HTHS dozvoljeno.
Ovo je praktično ACEA C2 (a dodatne testove, okačite mačku o rep) a ovo je i standard sa kojim se PSA 2290 obično uparuje (u preko 90% slučajeva).
Ponegde se spominje da može i ACEA C3 ili C2/C3 (ovako nešto je pravi kalambur a vešto ga koristi Mobil sa svojim „multipraktik uljem“ M1 ESP 5W-30).
Ili je C2 ili je C3 no ne volim ni ja da cepidlačim pa može i jedno i drugo. Noviji motori, vožnja po gradu i 1% uštede goriva su na strani C2, teži uslovi eksploatacije (nakon garancije) na strani C3. Ipak, treba se držati „dvojke“ što duže (pa do, samog, kraja).

PSA B71 2294
Praktično: ACEA A3/B4 uz dodatne PSA testove. Ovo vam neće trebati.

PSA B71 2295
PSA standard za motore pre 1998. Praktično isto što i: ACEA A2/B2. (iz 1998.).
Svakako A3/B3 ulja se mogu koristiti pa je ovo više kako uštedeti na mazivima kod vozila iz '90-tih a naročito '80-tih godina prošlog veka.

PSA B71 2296
Ovo je već najznačajnija (uz 2290) Peugeot/Citroën specifikacija za motorna ulja.
U suštini je: ACEA A3/B4 + dodatni PSA testovi.
Ovde treba ovo ozbiljno shvatiti i setiti se da je „najbliži rođak“ 2296 zapravo A3/B4-08 (iz 2008.) a sigurna zamena A3/B4 iz 2010.

Ukoliko proizvođač navodi „nivo kvaliteta“ to je još bolje i poželjno je (još poželjnije pravo odobrenje, naravno).

Kod PSA razlike u odnosu na ACEA standarde postoje ali nisu suštinske prirode (ni kod drugih nisu „suštinske“ malo ga pretera) pa čak ni nešto o čemu mnogo treba voditi računa. Kao ilustraciju ću navesti da Motul nema PSA 2290 i/ili 2296 Specific ulje u svojoj ponudi (a ima za mnoge druge proizvođače) pa čak ni posebno ne naglašava da ECO Clean 5W-30 ima to odobrenje (naravno, boldirano u tehničkoj dokumentacijii i detaljnom opisu ulja, ali je ipak napravljena distanca da „ima i to“ ali nije samo „PSA“ ulje).

Čime dosipavati (dolivati)?
Odakle sad pa ovo?! Već se zna, onim što je u motoru ili bilo čim što sličnijim, zar ne? Da, ali ...
Dakle čime posebno dolivati?
Motul 8100 x-cess i 6100 su posebno dobri. Oba se ulja mogu dodavati i u 5W-40 i 10W-40 ulja. Dugo sam ignorisao nekolicinu čitaoca koji su primetili da se značajno poboljšavaju stvari sa dolivanjem cca. 5dl nekog od ovih ulja (u neko drugo ulje). Dobro, ništa značajno (a i nije), doliti dobro ulje (bolje od onog što je već u motoru) mora da je dobra stvar, ništa čudno nije.
Onda sledi moje dolivanje pola litara X-cess ulja u mešavinu 5W-40 ulja („Valmobiline“) i iznenađujuća promena. Još nisam „naseo“. Onda post na Honda klubu, ma daj! (rekoh sam sebi).
I sada 6100 u količini od jedva 2dl u ... (biće i o tome ali nije bitno; uglavnom 3+1 10W-40 i 5W-40, što bi rekao „bog“ , „Božo, za mene tri pa jednu“). Nije baš kao da je ulje promenjeno ali tu „nečega“ ima.
Dakle, preporučujem, o čemu se radi – pojma nemam, a verovatno sam (samo) popustio pred placebo efektom. Kako god, ako već ne koristite Motul, a naročito ako vam je skup, koristite ga makar za dolivanje ... ne šteti – pa može i da koristi.

I samo kratak osvrt na događanja u prehrambenoj industriji. Ne, nećemo ovde „pošto seko mleko?“ i slično. Bilo je i drugih stvari, kao prevara sa konjskim mesom umesto goveđeg i još koješta.
Ako nešto iz toga može da se izvuče za ovu NAŠU priču je sledeće:

Ako se mućka i vara sa hranom, šta očekujete od maziva (skoro pa nagradno pitanje koliko je „teško“).

Saglasnost (novog) maziva sa lokalnim (domaćim, nacionalnim) standardima ne vredi ni pišljivog boba, jer onih 15 karakteristika (kao u SAT testu, ali zaista je tako samo to zakon nalaže) ako ulje ne prođe nije ni za lanac (bicikla).
Ako prođe (a proći će ga i trećerazredna ulja) ništa vam to (pod milim bogom) ne znači.

Pa dobro, a šta je sa API, ACEA ...
To izdaju organizacije u USA i EU. ACEA je posebna priča (oznaku na ambalaži ne uzimajte 100% kao dokaz da to jeste) a API ima svoju listu ali je ona u Evropi manje relevantna (mada je dobro znati da vaše ulje ima licencu).
Pa dobro to se može proveriti, reći će neko. Da, može. Ali gde?
Ispitivanje po svim API zahtevima i/ili ACEA je nešto što ne biste u kompletu obavili u većini manjih zemalja naročito u državnim institucijama. Deo toga, da. Proizvođači su bolje opremljeni ali čak ni veći nacionalni proizvođači nemaju sve. O tome neki drugi put ali čisto da se zna – originalnost i poverenje u proizvođača (i distributera) je za sada (bilo je a i biće još neko vreme, bar 5-6 god.) najbolja „garancija“ za ono što sipate.
Zato ponekad previše priče bez mnogo podataka. Ionako većinu njih (naročito za nekorišćeno ulje) možete obesiti o vrbov klin.

Čekam odobrenje izdavača da objavim deo rada (stručnog, naučnog) o otpadnim uljima, odnosno svetskim iskustvima šta sa njima i zašto.

Na žalost, davno najavljivano je stiglo: 1-2 teksta mesečno su postala (surova) realnost.
No, još uvek redovno odgovaram na pitanja (a ima ih na desetine nedeljno) ne samo na blogu već i na svim forumima gde sam registrovan (cbc, poljoinfo, honda klub, chevrolet klub, mycity ...).
Ni to nije malo ali smatram da je korisnije (naročito javno) odovoriti na konkretno pitanje nego napisati jedan tekst više mesečno. Materijala ima u izobilju, nisu samo tekstovi već i sami komentari (pitanja i odgovori). Tako da ima tu mesta i za stare i verne čitaoce a naročito one koji su se uključili u novije vreme.

Tema ima (ne zna im se broj): mazive masti ni počete nisu, još proizvođača ima i za motorna ulja, osnove industijskih ulja, razni aspekti koji su pominjani ali nisu sistematizovani, itd.

Toliko za sada, nastavlja se ... 

18 коментара:

  1. Pomažući bratu u rješavanju problema koje ima sa svojim BMW E46 318i sa famoznim N42 motorom naletjeh na ovaj post.
    http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=1324504
    Da ne bih kopirao sadržaj cijelog posta ovdje ukratko čovjek pominje kao jedan od uzroka njegove golgote i orginalno ulje BMW longlife, koje je nakon određenog vremena jednostavno začepilo tzv separator uljnih para preko kojeg se provodi vakuum na Valvetronic razvod ventila. Zbog tog začepljenja auto nije radio kako treba i bio je jako nemiran u leru.
    Poenta je ono što dr Stevo uvijek naglašava, a to je da se ulje treba mijenjati u razumnom roku i kilometraži i da to nije vječno ma koliko to fabrike možda željele da jeste. I u tom postu mehaničari koji održavaju BMW u Australiji kaže
    "Of course the typical mechanic out there doesnt see these problems , as they recommend to change the oil typically every 10 000 km or 6 months, so even though they DONT use the long life oil - their customers dont get that rough idle problem. Strangely enough, many (not all) BMW customers using this long life oil, have got this same problem as me and many of you."
    Eto šta znači dobro i naročito loše ulje, bez obzira što to fabrika preporučuje to uvijek nije najbolje rješenje.


    ОдговориИзбриши
  2. Krajni cilj svega toga a i samog proizvodjaca i proizvoda je zadrzavanje kupca za njihov produkt ili onaj koji oni i njihova grupa plasiraju, nevjerovatno je koliko samo postoji tacki i dodataka raznim upustvima, aktima , preporukama i sl. koji ako se ne pridrzavamo slijedi ovo ili ono. Jedna od naj bizarni, vidim da si je vec obradio negdje u blogu, je dozvoljenja kolicina potrosnje ulja motora koja je nebitna o broju predjeni km ili starosti automobila. Cista zagrada od fabricki greski, znam slucaj koji se desio u HR gdje je covjek na tek kupljenom Reno Clio 1.5 dci imao potrosnju od 0,5L na 1000km, oni su mu kratko odgoovrili da je to u fabricki dozvoljenim granicama i da od servisa i garancije nema nista...
    Ukratko, kuku nama, kuku vama.
    Toliko u ovome nasem "demokratskom" drustvu ima materijala za sigurno dobijanje parnica da se pitam sto nisam zavrsio pravo , ali lobi je cudo ;)

    ОдговориИзбриши
  3. Ех, брате ја јесам завршио право и управо сам сконтао да су право писали јачи. Тј. они који нам продају аута и њихова уља. Немаш за шта да се уфатиш, у смислу прописа. Све је то по закону и параграфима. Мање-више.
    Вјеруј ми.

    ОдговориИзбриши
  4. Ja bih da pitam nesto, a nije bas direktno vezano za temu, zato se unapred izvinjavam.

    Ne znam da li se secate, ali obratio sam vam se za savet pre godinu dana u vezi ulja. Pitao sam da li odgovara mom autu Total Quartz 9000, slozili ste se da je dobar ili makar vrlo pristojan izbor i posle godinu dana voznje, ja nemam zamerki, hvala vam na tom savetu :).

    E sad, za godinu dana ja sam sa ovim uljem presao 6500km. Sad bih vas zamolio za jos jedan savet - da li da menjam ovo ulje, posto je proslo godinu dana, ili moze i dalje da se koristi posto je predjena kilometraza mala za sinteticko ulje? Nekako imam utisak da mu nije jos dosao kraj, ali kopka me protok vremena. A nije bilo ni potrebe da se dosipa, znaci nije osvezeno ni malo za protekli period.

    Sta kazete, jel da menjam ili da izvezem bar 10.000km? Ali to u mom slucaju moze da bude sve ukupno i godinu i po dana.

    ОдговориИзбриши
  5. Poštovani Ivice,
    Total 9000 kao sintetičko ulje može se menjati i na malo više od godinu dana.
    Mislim da je 18 meseci (uz 10k km) sasvim adekvatno.
    Nemojte više od toga.
    Za mineralna ovo nikako ne bi preporučio, za PS je 18 meseci apsolutni maksimum (ali je bolje promeniti ranije).
    U principu bi sintetička ulja mogla da se menjaju i na dve godine uz malo pređenih km, ali je to već "ceđenje suve drenovine" i stipsarenje na svoju štetu.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  6. Ja bih da pitam nesto, a nije bas direktno vezano za ovu temu, zato se unapred izvinjavam, i nadamse da mi necete zameriti.
    Evo za sto se radi.Imam Ladu 110 1.5 16v sa oko 40,000km .Do sada sam sipao ELF compettion st 10w-40 .Pri ruci mi doslo CASTROL 10w-40 diesel B4.E sada vas pitam za savet dali ce biti ikakvih problema da se koristi casrtolovo dizel ulje u benziski motor, i period negove eksploaticije.
    I sta bi se desilo ako se koristi?

    ОдговориИзбриши
  7. Poštovani g. Tomo,
    Neću zameriti jer je bolje postaviti pitanje i van teme ali u najnovijem tekstu (lakše ću ga uočiti mada imam administratorske alate pa nije toliko bitno, osim ako je tekst iz 2009. kad stvarno moram malo da pretražujem u kom je tekstu pitanje).
    Ništa se posebno (štetno) neće desiti ako koristite Magnatec Diesel 10W-40 u Vašem motoru.
    Ono se uslovno može koristiti i u benzinskim.
    Za posebnu je temu pitanje šta se dobija i gubi (u nijansama) ali kako se radi o modernom i Mid SAPS ulju problema (bez obzira što je ulje "Diesel") neće (sigurno) biti.
    Možda da skratite interval zamene. Sa 15000km na 10 hiljada ili ako je pretežno gradska vožnja sa 10 hiljada na 7500km.
    Ipak, dugoročno ovo nije dobro rešenje. Iako se diesel ulja ne razlikuju drastično od benzin/dizel neke razlike postoje jer su malo drugačiji odnosi aditiva. Taman toliko da nije idealno za benzinski motor, naročito ako se koristi TNG (LPG).
    Dizel motori rade u drugačijem režimu te je na primer tamo značajnija "borba" protiv čađi (koje ima više pri sagorevanju) pa se tome i prilagođava formulacija.
    Običan Magnatec je više nego O.K. za vaš motor.
    Inače,najgora stvar koja vam se može desiti je da dođe do curenja zaptivki (zbog više detergenata u diesel ulju). Ipak, kako je motor prilično nov (40k km) to nije mnogo verovatno.
    Ne zaboravite: ulje menjajte na godinu dana bez obzira na broj pređenih km (makar i 5000).

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Inače, oba ulja su čista ("full") HC, slično kao i Shell HX7 i HX6, Optima HC Power i HC City, Motul 4100 i 6100 ...
      Tako da (i zbog toga ali ne i samo zbog toga) spadaju u kvalitetnija PS ulja.

      Избриши
  8. Hvala na odgovoru!
    Ulje nisam promenio,jos vozim na elf-u.Kada promenim i pocnem da vozim sa castrolom,ili neka druga varijanta pisacu.
    Pozdrav od Skopje,Makedonija,i redovno citam vase blogove.

    ОдговориИзбриши

  9. Pozdrav!
    Htio bih staviti u alfu 147 2.0 LPG iz 2002. god. Elf Excelium 5w50.
    Ono sto me brine je API SG klasifikacija.
    Zasto se uopšte drži tako stara klasifikacija u programu Elfa i kojim je to motorima namenjeno da moraju koristiti 5w50 i tako staru klasifikaciju? Da li to iz nekog banalnog razloga ne moze zadovoljiti novije klasifikacije ili sto?

    Mislim to je izdržljiva sintetika ili HC, i reklamira se kao kao izdržljivo ulje. Ali samo API SG?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Također bi naglasio da je tvornički preporučena (kod sportske vožnje) selenia racing za koju se ne navodi klasifikacija, a jednom ste spomenuli da je to API SG?

      Избриши
    2. 5W-50 se NE mora koristiti ni u jednom motoru.
      Može se naravno koristiti u više njih (recimo BMW vozila iz devedesetih kao tipičan primer).
      API SG može biti i zbog visokog sadržaja Zn i fosfora. Mobil Racing ulja su API SH kao i Motul 300V (ima ih i SH i SG).
      Ovakva ulja mogu negativno uticati na katalizator. I bez toga više su za cca. 5000km (ili maksimalno 7500km) nego za ceo interval izmene. Dobra su pre svega za Truck Day.
      Slično ulje je i Optima HC Power Racing samo što ima API SJ te je za kombinovanu vožnju (normalnu i sportsku) bolje rešenje.
      Slično i Mobil 1 Peak Life 5W-50 (bivši Really) koje ima API SL.
      U svakom slučaju odlučite se između SJ i SL.
      Za Alfe je još bolje rešenje korišćenje 10w-60 ulja (da se ne menja posle Truck Day-a).
      Pozdrav!

      Избриши
  10. pozdrav
    kao prvo da zahvalim na poucnom tekstu ima se dosta toga nauciti al iz svega procitanog nemogu da zakljucim da li su mi majstori sipali dobro ulje u pezo 607 2.2 hdi 2003g ima dpf filter.sipali su mi total quartz7000 10w40.da li je imalo neko bolje resenje sobzirom da ima taj famozni dpf a vidim u upustvima da se sipa tek za vozila posle 206 god.hvala unapred

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Quartz 7000 nije pogrešno sipano, jer se dozvoljava za vaš automobil.
      Ipak, to je loše rešenje koje ispunjava samo minimum zahteva.
      Ovo je PS kategorija ulja sa PSA B 71 2294&2300.
      Bolje je rešenje sipati (bar) Total Quartz 9000 5W-40 (neko od par verzija) koje takođe nija za DPF ali je bar sintetičko.
      Idealno bi bilo ići na INEO ECS 5W-30 ali posle godina korišćenja 10W-40 ulja ... vredi probati uz prvu zamenu malo ranije (taman dok opere motor) pa posle bi sve trebalo da bude O.K. (ukoliko se prvi put javi, a ne mora, povećana potrošnja ulja).
      Možda je čak idealan kompromis koristiti neko ACEA C3 ulje. Ne mora Total, a ako Total onda:
      INEO MC3 (jedino te vrste) i naravno (ako se takvo još može naći) Elf Excellium DID 5W-40.
      Pozdrav!

      Избриши