Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

петак, 07. фебруар 2014.

Posle snega, After the Snow


Kao što smo krajem novembra bili pred snegom (i dobili ga u poslenjoj sedmici istog), tako sada od druge nedelje februara, prebrinusmo zimu. Iako u mom (“brdsko-planinskom“) području još ima 20-30cm snega i do juče je bilo -5°C danju, od danas je granulo sunce te se sankanju nazire (brz) kraj. Možda još večeras i rano izjutra (zbog noćnog mraza, pa stegne) i nadam se još i subote uveče i nedelje u rano jutro ali nije baš izvesno).
Na dečiju žalost a radost vozača. Jednostavno, temperature idu iznad +10 (sa druge strane Homolja i +15) i to je to. Sneg nam odlazi u reke do sledeće zime i poznog novembra ili decembra (nadajmo se tek u 2015. ali baš za raspust, mada je ovo obrazac koji se ponavlja godinama, sneg u poznu jesen, krah novembra početak decembra i krajem januara ili u toku februara).
Svakako će biti još koji dan sa mrazevima (možda i dnevnim, noćnim – izvesno), pa čak i dan-dva-tri sa snegom ali to će biti „mestimično“ i sa brzim topljenjem. Naravno, ne skidajte M+S gume do marta ali što se tiče maziva, sve je jasno i najhladnije je prošlo.
Kakvi su zaključci?
Osim one vejavice u februaru 2011. već 5-6 godina se zima „ponavlja“ uz male varijacije.
Što se tiče motornih ulja, 15W-xx ulja su sve što vam treba (čak i u brdskim predelima, jer manje od -15°C nije bilo, u mom kraju pre tačno nedelju dana u jutarnjim satima) i to sa dobrim stepenom sigurnosti!! Manje nije bilo ni na Kopaoniku ili Staroj Planini, a tačno -20°C bilo je samo dan-dva na Crnom Vrhu (kod Bora) i Sjenici. Dakle od 10W-xx Vam ništa bolje ne treba, što je za većinu vozila starijih od 10 god. i idealno. Čak je situacija bila i još bolja po viskoznija ulja jer je u većem delu Balkana (Srbije sigurno) bilo dovoljno i 20W-xx (Beograd sa okolinom, Vojdodina i slično).
Dakle, zbog globalnog zagrevanja ili ne (postojalo ili ne, lično mislim – da, mada je zloupotrebljeno do krajnje mere) ni 20W-50 ili 20W-60 nije bilo neupotrebljivo za zimu 2013./2014.
Ipak, 15W-xx ostaje kao najbolje za 15W-40 default ili jako stara vozila, a 10W-40 kao preporuka ukoliko je to fabrička preporuka ili ako živite u hladnijim oblastima ili idete na zimovanje.
Ovim ne želim da kažem da 5W-40 nije za zimu (ili 5W-30) već da pomognem u nedoumici da li za 10W-40 ili 15W-40 zahteve fabrike treba ići na tako nešto. Znači, uglavnom NE, osim planinskih područja, što povlači i dve zamene ulja što nije baš jeftino.
Leto je daleko ali da napomenem da ćete sa 10/15W-xx bolje prolaziti u letnjim mesecima kod motora (automobila) u peak-life fazi pa do kraja eksploatacije pa se za do 7500km godišnje nameću mineralna 15W-40/50 a za do 10 hiljada km PS ulja (10W-40 ili 15W-50). Naročito za motore koji malo troše ulja i kao dobri ili su počeli da troškare ulja (za ove poslednje je kombinacija 15W-50 zimi a 20W-50/60 ili čak 25W-50/60 leti).
I to sve u eri kada 0W-20/30 polako počinje da izlazi iz anonimnosti a 5W-30 je default za iole novije vozilo. Naranvno, kod takvih ćete nastaviti da koristite takva ulja, a 5W-30 može da se kod novijih konstrukcija koristi i do +40°C u hladu (pa i više) a slično i 0W-20/30 (barem prvih 100 hiljada km).
Najavljena gradacija 0W-16 samo što nije ali će ostati eskluzivitet najnovijih automobila i njihovih zvaničnih servisa. Sasvim je dovoljno 0W-20 od sad pa do kraja postojanja motora SUS. Ovakva „ceđenja suve drenovine“ ne vode ničemu osim (pomenutoj) zloupotrebi GZ kroz drakonske zakone (koji veze sa mozgom nemaju ali imaju sa ekonomijom, čime se štite razvijeni od nerazvijenih) i daljem smanjenju potrošnje goriva za 0,1-0,2% (te emisiji CO2 za koji mg po km).
Naši su se uvoznici „lepo“ snašli i oborili koncept te u npr. Honda vozila umesto 0W-20 sipaju već celu deceniju 5W-40 ili 10W-40.
Ovako ili onako, umerenost je potrebna u svemu, a 0W-10 je izvesno a posle više ni tvorcima koncepta ne može pasti na pamet šta dalje („0W-0“, „minus xW-0“ ... „imaginarno „W“ radno „0“ ili negativno ...).
Prava je ironija baš u tome što ako se GZ nastavi (ako već postoji) potreba za 0W-xx uljima pada a čak i 5W-xx su sve manje potrebna i korisna (naročito kod vozila koja pređu 100 hiljada km ili slično).
Naravno, neki su predeli doživeli „mini Ledeno Doba“ (Srednji Zapad Amerike) sa temperaturama od -40°C (°F). To samo dokazuje veće ekstreme ali ne i da je GH (globalno hladenje) u toku.
Bilo kako-bilo, Evropljani koji furaju 5W-30 fazon nisu imali mnogo potrebe za tim ove zime, a Ameri koji furaju 10W-30/40 su ove zime ITEKAKO imali potrebu za 0W-xx uljima (0W-30 kod novijih i 0W-40 kod malko starijih automobila).
Dakle, 5W-30/40 je koliko-toliko bilo preporučljivo Skandinavcima i Rusima (evropski deo), ali čak i njima ne i neophodno (isključujem oblasti Sibira i artičkog kruga).
Sve u svemu, ludovanje i jurnjava za 0W-xx gde to nije default, je samo moda i ništa više.
Naravno, može biti korisno ALI ne zbog ZIME, već KVALITETA.
Tipičan (ali ne i jedini) primer: Fiat Punto. Gde je Mobil 1 0W-40 ili neko drugo 0W-40 ulje rešenje ne zbog zime već kvaliteta.
Još bolji: Honda vozila kojima je default 0W-20 (5W-30) a u servisima su sipali 5W-40 ili čak 10W-40, ili je sipano 5W-30 a ista su prešla su više od 150.000km, za njih je 0W-40 veoma dobro rešenje (nevezano za zimu).
Uglavnom, uz koji dan zahlađenja, zima polako ali sigurno prolazi.
Ako menjate ulje posle nje, onda sačekajte kraj marta ili april kao idealno vreme za zamenu, ako menjate dva puta godišnje, ostavite ulje do maja (ako niste prekoračili kilometražu za zamenu).
Čuveno pitanje: da li (uz jednu zamenu) je bolje promeniti ulje u proleće ili pred zimu? Je zapravo trik pitanje (podsećam na tekst „four seasons“) i zavisi od više faktora. Osim stanja motora (što stariji motor to je bolje menjati sa proleća) bitno je i koliko vozite zimi. Ukoliko često koristite automobil sa (makar povremenim) dužim relacijama onda je bolje to raditi zimi (podsećam na čuveni Mobil test kada sa -40 ili -50 na Aljasci idu u Arizonu na +40(50), upravo tim redosledom). Kako god, ako menjate pred zimu ili u toku zime, obavezno iskoristite lepo vreme i odvezite „u cugu“ minimum 50km (više od pola sata) van grada. Tako ćete „izduvati“ kondenzovanu vodu (i gorivo) iz kartera. Posle dolijte malo ulja (po potrebi).
Naravno, i kad stigne pravo proleće ali je najbitnije to učiniti sad (u sledećih par nedelja), pa „postupak“ ponoviti. Uzgred, tamo negde oko ravnodnevnice (kraj marta) nije loše i izbaciti vodu iz rezervoara. To je za benzince mnogo lakše i postiže se sa oko 1% etanola (etil alkohol 96%, još bolje 99%), dakle par dl na pun rezervoar (ili 1-2 na pola), koji će vodu rastvoriti (srećom te je parafin u benzinu samo ružna prošlost) i ona će bez posledica sagoreti kao rastvor etalona (nekog procenta) u benzinu. Kod dizelaša je ovo malo teže izvesti ali 1% (ili manje) izopropil alkohola može da bude od koristi. Pri tome etanol neće smetati ni najsavremenijim katalizatorima (do 10% je ionako dozvoljeno po najnovijem EN 228 a i ranije je bilo 5% istog). Kod dizela sa filterom čestica konsultovati proizvođača. Postoje i razni specijalizovani aditivi koji su uglavnom skuplji (i kod benzinaca bacanje para) ali mogu biti bezbedniji za upotrebu kod dizela (ako već nisu skupo upakovan IPA).
Od marta meseca razmislite od zameni pneumatika, +7°C (prosečnih) je izvesno i većim delom februara ali zbog opreza je dobro to malo odložiti. Baš do kraja marta voziti na M+S ne bih posebno preporučio ako već imate spakovane letnje. Čuvajte M+S trebaće vam za sledeću zimu.
I naravno, operite automobil što pre, makar isperite vodom, pa gde je bacana gomila soli (kao kod mene, da se ne čuva za sledću zimu) ponoviti još koji put do prve jače kiše koja će sprati ovu „pošast“ sa ulica (nije ni bilo za so osim raskrsnica i nekih većih uspona).


31 коментар:

  1. Još jednom hvala na odličnom postu i drago mi je da si malo razbio mit 0WXX ponekad se čovjek pita dokle će to da ide više... sirup,supa...voda ?!
    Da te pitam, svi znamo za API i ACEA ajd sad MB,VW i ostale samostvorene standarde da ne spominjem, vidim da je GM napravio neki Dexos, šta konkretno znači ILSAC aktuelni GF5, kako se tumači, dekodira, ko ga preporučuje i čemu pored već 2 glavna ( i nekoliko ostali) postojeća u svijetu ?
    Hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Dexos je GM odobrenje (globalno) kojim je smanjen broj odobrenja GM-a i napravljeno da važi globalno.
      Postoje Dexos1 i 2 (prvi slobodno zaboravi, u Evropi je popularnija dvojka i praktično samo o tome i vode računa proizvođači ulja). "Kec" je za benzinske motore a Dexos2 pre svega za DPF dizel-e ali i za benzince (pa pošto je "oštriji" uzima se dvojka kao ona koja poklapa prvi, mada to nije baš potpuno tačno ... ipak odavno se na detalje ne obraća pažnja).
      Može se uprošćeno uzeti da je sličan ACEA C3-10 uz neke dodatne zahteve (inače pravljen prema C3-08 kao "C3-08+").
      ILSAC su oformili Američki i Japanski proizvođači vozila (otprilike u isto vreme kad i ACEA udruženje, Evropskih mada su Evropljani imali i CCMC još i 20 godina ranije). Dakle API su standardi "uljara" a ACEA i ILSAC proizvođača vozila. Naravno, prilično su usklađeni. Konkretno: API CX-4 i ACEA E# standardi su prilično ujednačeni, a za ovaj slučaj ILSAC i API.
      Uzmi da je ILSAC GF-5 praktično isto što i API SN.
      Postoje neke sitne razlike ali u prvoj aproksimaciji možeš ih (jednostavno) zaboraviti.
      Za razliku od "vodenih" viskoznosti ACEA C# standarde ne treba olako shvatati jer su itekako superiorni kod iole novijih motora (poslednjih 5-6 god. ali i do 10). Uz njih obično i idu manje viskozna ulja ali su još uvek po pravilu 5W-30 pa to treba iskoristiti.
      Pozdrav!

      Избриши
  2. Hvala Stalkeru, bog si :)

    Sve mi to zvuci kao zadrzavanje ili pridobijanje kupaca, npr. smijesno mi na nekim uljima vidjeti samo standard odredjenog proizvodjaca putnicki (podebljano) automobila a kod drugih npr. samo API ili ACEA... kao da ni jedan drugi ne zadovoljavaju...
    Veliki igraju prljavo izgleda... ali bas prljavo....

    Citao sam nedavno nesto o Tesli i njegovim pronalascima, testiranjima... npr. zamisli danas svijet u kome je struja besplatna, automobil se pokrece energijom iz okruzenja, kuce su autonomne... da, dosta radni mjesta nebi postojalo, dosta firmi, proizvoda, ali dosta ljudi nebi ni radilo, nebi ni trebalo jer bi mogli zivjeti od odrzivog zivota (sami proizvode sto im treba) ... cesto tako covjek sve to zamisli, razmislja... neke stvari nikad nece ni zazivjeti u punom sjaju kao npr. elektricni automobili, uvijek ce biti karika-lanac koji te necim veze za nesto....

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Lepo napisano. Nisam baš siguran da bi Tesline ideje dale besplatnu energiju ali čak i da je to postigao ne bi bila besplatna (energija bez cene, sve je onda besplatno, svet nije bio spreman tad, a nije ni sad, za tako nešto; tek sada pokazuje prve znake spremnosti ali mora još nekoliko generacija da prođe pa da se još pogodi takav genije baš tad ...).
      Inače kad sam bio klinac uveliko se pričalo o električnim automobilima i pogonu na gorive ćelije ... tehnološki spremno tad ali jedva na horizontu SAD.
      To je bio tek prvi "petrolejski šok" (i cene nafte sa sve "šokom" 50x manje nego sad a inflacija tek 10x).
      Uostalom dosta dugo su se električni automobili "borili" sa motorima SUS, uostalom kao i parni. I jedni i drugi su sa tržišta UKLONJENI zakonskim procedurama (uostalom i čemu služi zakon nego da štiti poredak, bogate i ugnjetava sirotinju?) a ne zbog inferiornosti.
      Prosto mi je smešna armija novinara, kolega blogera i čitave industrije koja parazitira na klasičnoj auto industriji i industriji nafte. Ne postoji ništa magično u novim motorima (osim materijala ali su i oni zasnovani na saznanjima iz 60-tih i 70-tih) sve je to "outdate". Prosto nam prodaju "đinđuve" kao Indijancima (te klima, te grejanje sedišta te ovo te ono) a pogon iz XIX veka. Šteta.
      Vetrenjače su još gora stvar i vraća nas u MRAČNI srednji vek a ne u čistu i blistavu budućnost (od toga leba nema, to je samo otimanje od sirotinje da bi bogati zaradili, prosto je: 20centi (kojih god) za kWh pa ili je toliko ili se do toga subvencioniše, a sirotinja ne može ni jedan komad vetrenjače da podigne a kamoli "vetro park").
      Šta će biti, videćemo. Nisam poseban optimista jer svaku alternativu nafti kupe naftaši (ili likvidiraju opasnost raznim metodama, koristeći medije i novac koji žanju svakodnevno).
      Najnovija "Cool" fora (cool je samo tempertura o kojoj pričaju) je "globalno zahlađenje" (pošto je ZG isceđeno kao limun u smislu zarade).
      Čuvajte se ovakvih laži, polu-istina ili "jedinih i nepromenjivih istina". Sve je to da raju u pokornosti drži a ne da im pruži bolji život.
      To što živimo bolje je zasluga onih koji su zaista prave istorijske ličnosti a ne "sitni" profiteri.
      Većina njih je ubijena ili su marginalizovani i proglašavani šarlatanima, sanjarima ili ludacima (zavisno od publike kojoj se obraća).
      SISTEM drže mediokriteti, agresivci, posesivci, otimači, banditi, secikese ...
      "Planeta majmuna" iz alegorije sve više postaje globalna stvarnost ... nadam se da je nećemo dozvoliti (iako je u toku, gledate je uživo).

      Избриши
    2. I da dodam ... od petrolejskog šoka je više od 40 godina. Sada je to sezonska pojava. I opet ništa.
      Ne zaboravimo, ako "planeta majmuna" postane stvarnost (a ne fikcija) sledi nam "Brazil" pa "životinjska farma" ...

      Избриши
  3. Stevo kad se vec dotaknuste punta u mom je vec 5 meseci mobil1 0w40 i predjenih 7 hiljada a utisci su odlicni mada je kao sto vi kazete mozda i placebo ali da prenesem neke utiske i zapazanja. Potrosnja do sada manje od pola litre samo gradske voznje izrazito tisi i mirniji rad pogotovo ujutru,potrosnja ulja kao i do sada. Sve to zahvaljujuci vama i sledece ulje bez obzira na sve ce biti Motul x max,mozda tu nema zdravog razuma ali ja moram to da probam. Srdacan pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na utiscima.
      Za motor u dobrom stanju (a to je sigurno Vaš), 0W-40 mora da bude dobro.
      Da ponovim, važniji je kvalitet od (sličnog) viskoziteta.
      0W-40 ulja su po pravilu (dosta) kvalitetnija od 5W-40 jer sadrže deo PAO i/ili estarskih baznih ulja.
      Eto, vi ste još jednom potvrdili da motor ne troši više 0W-40 ulja od 10W-40. To se dešava uglavnom kod starijih motora koji imaju veću istrošenost delova.
      X-Max je šteta ne probati, kvalitet nije sporan (novija ili starija verzija), jedino je tu protiv CENA, ali u odnosu na cenu goriva nije mnogo od zdravog razuma potrošiti duplo više na ulje od potrebnog.
      Ionako više od maziva košta trošenje pneumatika a to "mora" (a mora i ulje, pa zašto ne najkvalitetnije, i sa pneumaticima je da ko može kupi sebi najbolje).
      Naravno, pneumatici utiču i na bezbednost ali navodim jer su potrošna roba kao i ulje (pa i ceo automobil je na duži rok).
      Sa druge strane sa 0W-40 po gradu možete uštedeti 1-2% goriva pa deo troškova i povratiti (na godinu dana).
      Podržavam.
      Pozdrav!

      Избриши
  4. А у ком подручју живиш ако није тајна? Стекао сам утисак да си на равном, а сад видим да си брђанин:)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da, baš sam na čuki ("kota 450").
      Živim u Boru (lična karta), zapravo na relaciji Bor-Bgd.
      (malo duža priča, za uz pićence, kad se vidimo ... nekada).

      Избриши
    2. Ако Бог да пићемо и то пиће кад тад. Мада, мало смо далеко. И ја сам брђанин у неку руку, ал из Ужица:)

      Избриши
    3. Pa ... daleko jesmo (Istok-Zapad), no mi "brđani" se nekako nađemo.
      Varijanta 1 (ionako trebam posetiti dobrog prijatelja i kolegu iz Užica, pre ili kasnije, mada se srećemo u Beogradu).
      Varijanta 2 (da konačno odem malo do Zlatibora za Uskrs ili tako nešto, pa da se i najavim).
      U svakom slučaju, sve najbolje,
      Pozdrav!

      Избриши
    4. Нисам ја баш често у БГ-у, тако да је ова друга варијанта вероватнија. Договорићемо нешто до тад. У здравље!

      Избриши
  5. Умало да заборавим. Хтедох те питати како се иначе зову ти адитиви што чисте резервоар од воде. Нисам знао да тако нешто постоји.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Rezervoar od vode kod BENZINSKIH motora, može efikasno da obavi "običan" (96%) etil-alkohol (idealno "apsolutni" 99,8%) u količino od oko 1% u odnosu na benzin (pa čak i manje).
      Kod dizela je to izopropil alkohol ali je priča malo duža i osetljivija.
      I za benzinske i za dizel motore postoje i specijalni aditivi, koje proizvode Liqui Moly, Wynn's i ostali koji se time bave.
      Ne mogu se setiti kod LM-a kako se zovu ali Wynn's-ov je Dry Fuel (baš se lako pamti) i može se koristiti i za benzinske i za dizel motore. Verovatno ga ima na OMV pumpama ali se može naći i u široj maloprodaji.
      Pratite uputstvo na ambalaži (mislim da je bočica za pun rezervoar, cca. 50 litara) i nema problema.
      Naša klima nije mnogo vlažna pa baš na 6 meseci i nije neophodno. Možda je dovoljno uraditi jednom u rano proleće (ili baš sad), recimo sredinom marta ili početkom aprila.
      Ne verujem da je mnogo skupo (možda tek US galon goriva).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Да, да, то "dry fuel" сам виђао, али нисам размишљао за шта служи. А није сигурно јефтино јер сећам се да је онај њихов адитив за дизне једно 5 пута скупљи од нпр. К2.

      Избриши
    3. Mislim da i K2 ima neki sličan aditiv (zaista nisam siguran). Malo izguglajte pa ako ima već ćete naći.
      Wynn's aditivi jesu malo skuplji, nekad vredi a nekad ne. Taj aditiv za dizne jeste (pre)skup ali je jako efikasan pa za tu namenu možda i ne treba štedeti (može se naravno probati sa K2), pre nego li se poseti servis i dizne očiste ultrazvučno ili kako već to rade.
      Za vaš dizel bolje da koristite gotove aditive jer dok kupite IPA (laboratorijski, purum ili p.a. pa još litar koliko vam NE treba) doćićete na isto.
      Kod benzinaca je prostije, jedino ne trebe previše često koristiti etanol, jer je malo korozivan kod starijih motora (noviji su ionako prilagođeni za 5% a najnoviji i za E10, 10% etanola u benzinu).
      Pozdrav!

      Избриши
    4. Тражио сам мало по сајту К2, али имају хиљаду производа, а називи везе са мозгом немају. Мало сам се сморио само листајући, питање је и да л' имају тај адитив. Ако га будем узимао, највероватније ћу тај "Винов"

      Што се тиче дизни, узимао сам раније за кеца онај од К2 за дизне. Одрадило је посао. Да ли би се нека разлика осетила са овим скупљим осим у новчанику, то нзм, нисам још пробао. У Пежоа још нисам сипао, али планирам. Мсм да ће и овај пут браћа Пољаци имати предност, првенствено због позитивног искуства од раније, а и због несразмерно мање цене која може да буде и "best buy", како ти волиш да кажеш:)

      Избриши
    5. Ovih dana ti ne mogu pomoći u vezi aditiva, ali možda će neko od čitaoca. Skoro sam siguran da Poljaci imaju takav ali se ne mogu setiti (a nije mi na ovom HDD-u ta informacija). Slažem se da su im imena krajnje neinventivna.
      Ionako sam u Bgd.-u uvek "u trku" pa je izglednije da se nađemo u tvom kraju (makar nekad).
      Čujemo se!

      Избриши
    6. Inače je K2 brend zaista solidan, i pored niske cene.
      Uopšte su Poljski proizvođači maziva veoma konkurentni, naročito Lotos.
      E sad, na sreću ili nesreću (kako se gleda na stvar) obično ih zastupaju dobri trgovci ali to nije dovoljno za veće tržišno učešće čak i tamo gde se gleda cena (99%) pa posle sve ostalo.

      Избриши
  6. Pozdrav Stevi od još jednog Užičanina i kao što on napisa: "jubilarnog 175, čitaoca"! Već sam Vas pitao za misljenje o Dexos2 standardu i ulju koje sipam u mog Opela benzinca (Motul Specific Dexos2). Zanima me kolika je preporučena kilometraža za zamenu ovog ulja (osim vremenskog perioda od godinu dana)?
    P.S. Ne bih da se namećem, ali bih se pridružio Dankovom domaćinskom pozivu i rado Vas video u našim krajevima!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Miloše,
      Još jednom hvala za registrovanje na blogu, a Užički kraj mi se sve više nameće "za turneju" (Uskrs ili 1. maj). Planovi zaista postoje ali ne mogu ništa da obećam.

      Što se tiče intervala zamene on je za benzinske motore od Astra H (i druge modele sa istim motorima) pa na dalje postaljen na 30.000km.
      Do skora je Srbija bila jedna od retkih zemalja sa ograničenjem na 15.000km ali to je bilo (ako je još time gore) potpuno neopravdano. Ako je pre 5-6 god. moglo da se to pravda lošijim gorivom (vreme pre Europremium benzina) onda to više nema veze sa životom.
      Tih 30 hiljada podrazumeva mešovitu vožnju sa prilično dužih relacija (kako i napraviti toliko unutar 12 meseci) i verovatno je (čak) 400h rada motora (može biti i 500rh).
      Ako je već tako, preporuka je da ulje (ipak) menjate na maksimalno 20 do 25 hiljada km ili (ne sećam se tog detalja) ako je više gradske vožnje čak i nešto ranije, recimo 15.000km (15 do 20 hiljada).
      Menjanje na manje od 15.000km može biti samo vremenski uslovljeno inače nije posebno korisno a košta. Dexos2 ulja su sintetičke osnove (makar u modernom smislu) pa zaista ne treba sumnjati da mogu sasvim dobro poslužiti za više od 15.000km.
      Pri tome redovno pratite nivo ulja, po potrebi korigujte ...

      Избриши
    2. Hvala g.Stevo,

      Javite se ako budete dolazili u naš kraj.

      Pozdrav,

      Miloš

      Избриши
    3. "Pustio bih ja njega al' neće on mene"
      Planovi su idealni (kao kad razbijem Fritz-a u šahu na nižem nivou) ali realizacija je neizvesna.
      Treba malo i da zašuška ... i još više da rastegnem vreme (kao Doktor Who) ... i eto mene!
      Šalilm se, javiću se ako budem u prilici da dođem (volje mi ne nedostaje).
      VELIKO HVALA ZA OVAKO LJUBAZAN POZIV!
      Pozdrav.

      Избриши
  7. Pozdrav,
    naveli ste primer u tekstu za Honda vozila gde je fabricka preporuka od 0w20 do 15w-40 (nisu bash mnogo pomogli u izboru :) ) Interesuje me za Honda Accord CL7 2.0 iVTEC . Predjena kilometraza je oko 110000km. Prethodni vlasnik je sipao 10w40 ja sam pri prvoj zameni (pred zimu) sipao Motul 5w30 X-Clean+ (bilo je na popustu u mass-u). Potrosnja ulja je izmedju 1L i 1.5L na 10000km. Sada razmisljam sta bih sipao na dalje X-cess, X-max ...?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nisu zaista ali je 5W-30 do 10W-40 i više nego dovoljno za izbor.
      10W-40 je previše cicijaški (eventualno 6100) ali bilo šta od sledećeg:
      5W-40 X-Clean
      0W-40 X-MAX
      5W-40 X-cess
      i nema greške.
      Najviše se (naravno) isplati X-cess, a verovatno je najbolje X-MAX (ali i najskuplje).
      X-clean je najbolji kompromis pa je na zasluženom no. 1 (ali su sveukupno razlike toliko male da slobodno odlučite po ceni ili "vucite slamku" (bacajte kocku)).
      Potrošnja koju navodite nije posebno velika (i normalna je) a sa 0W-40 ne verujem da će biti manja. Ako vam je to bitno (česta duža putovanja) onda je 5W-40 verovatno idealno.
      10W-40 bih ostavio za posle 150 ili 200 hiljada km.
      Pozdrav!

      Избриши
  8. Poštovani Stevo, najprije pohvale za sve ove stručno obrađene teme, čitam sa zadovoljstvom...
    Od prije pola godine imam Hondu Accord 2.0 2008. godište, sad na satu 72.000 km, kupljena u Hondinoj kući u Njemačkoj. Ovih 4.000 km što sam prešao nema nikakvih problema, ulje na istoj razini, bistro... Zadnji servis bio prije dvije godine na 59.000 km. Sad bi zbog proteklog vremena trebao zamijeniti ulje i filter. Što se ulja tiče, u servisnoj niti na motoru nema napisano koju su gradaciju koristili. U "oil finder-ima" preporučuju različite gradacije, 0w20 (Mobil, Shell, Eneos), 0w30 (Castrol, Valvoline, Liqui Moly, Motul) i uglavnom kao drugi ili treći odabir 5w30. S druge strane, u prodavnicama mi preporučuju 5w40 a navodno i u ovlaštenim Hondinim servisima u Hrvatskoj koriste hondina 5w40 ulja. Zbunjen sam...
    Da napomenem, u ponudi imam (povoljno) Eneos ulja, Premium Ultra 0w20 (cca 6,5 eur/l) i Hyper 5w30 (cca 9 eur/l).
    Šta mi Vi preporučujete, koju gradaciju i koji brend?
    Unaprijed zahvaljujem
    Josip, BiH
    PS. Pokušao sam poslati pitanje preko Google profila ali nikako ne ide, zato sam "anoniman", sorry!

    ОдговориИзбриши
  9. Poštovani g. Josip,
    Ni lakšeg ni težeg pitanja. Ubrzo ćete videti i zašto.
    Uzgred, pošto sam google+ zatvorio (u dva kruga, poznanici i prijatelji) nije dovoljan G+ nalog ali jeste običan mejl nalog uz proceduru na blogu (doduše ne može ako je AV program na "jačim" podešavanjima ("paranoja mod") ili kod nekih od njih).
    Kako god, ako ne ide drugačije pošaljite na mejl, uz naznaku da li odobravate i javno objavljivanje (ako ne naznačite podrazumeva se da ste dopustili ... zar, ne?).
    Da se vratim pitanju.
    I u Srbiji u zvaničnim servisima sipaju 5W-40 što je krajnje konzervativno ali (zapravo) dopušteno.
    Naime Honda (lepo) kaže:
    0W-20/30/40 (sve dolazi u obzir, primarni izbor)
    5W-30/40 (sintetička ulja API SM min. ... za pasivne krajeve, gde je teško dobaviti prethodna, zašto se sami svrstavamo u takve, neće mi biti jasno. U USA se dozvoljava 5W-20 ali iz sasvim drugih razloga ... sintetiku mogu da Vam sipaju samo ako dopustite ... a hoće i da biju ... šalim se ali skoro da je tako).
    Može i ... (neverovatno zar ne?!) 10W-30/40 ali uz API SM.
    Gde to ima? Pa ima ... G-energy ima baš takvo 10W-30.
    Pa šta onda?
    Fabričko punjenje je 0W-20 i to bi trebalo da bude najbolje.
    Ako ne nađete Honda OEM ulje (nije obavezno), možete bilo koje od poznatih proizvođača. Lično mi se najviše sviđa Mobil 1 ali mogu i druga (Shell ćete teško naći) ... pa i (a što da ne) Eneos.
    Međutim!
    Ova ulja (ali i sam motor) zahtevaju izuzetno kvalitetna goriva što je možda bio (nekakav) razlog da se 0W-20 izbegava ali više nije slučaj (pa dobro, nisam baš 100% siguran, zavisi i od pumpe na kojoj se sipa, inače svi distributeri goriva na ovim prostorima (bivša Juga) imaju potreban (EN 228:2009 ili "euro 5"), bar na izlasku iz rafinerije. Eneos je baš dobar primer jer ima TBN od 5,1 a TAN 2,4 (razlika nekad, do skora, nezamislivih 2,7; što je nekad bio uslov, maltene, za promenu ulja).
    Iz (razno) raznih razloga (ne samo mogućnosti da se sipa malo lošije ili makar odstajalo gorivo sa malo više vode, npr. ili slično) meni se čini da je za prostore van Zapadnog dela EU najbolje sipati 0W-30 ulja (eventualno 5W-30 ali kao "pod dva"). Opet, npr. Mobil 1 ESP (ali ne i isključivo).
    Međutim! (br. 2) [Šta je sad??]
    Običaj da se u zemljama gde je standard skroman a gorivo relativno skupo (Hrvatska, Srbija ...) i automobil manje koristi ... (cca. 10.000km godišnje) nas dovodi do "trećeg nivoa, najboljeg".
    0W-40 (eventualno, kao "zamena" 5W-30 i to Full SAPS).
    I opet, "prvo među jednakima" M1 ESP (ili Motul X-Max).
    Zašto 0W ulja? Zato što su kvalitetnije osnove. Zašto 30, 40 a ne 20? (i High HTHS ili granično a ne Low HTHS i ušteda goriva od 2-3%?).
    Upravo zbog ovog poslednjeg. Vidite, Vi ste malo prešli a prošlo je dve godine. Bolje da ste prešli 21000km u jednoj godini i ulje zamenili.
    O.K. može i 18 meseci da se ne promeni ulje (naročito sintetičko) ali dve zime je mnogo (naročito je drugo proleće posle dve zime kritično, ako se zameni sad, početkom jeseni).
    Dakle ulje menjajte na 18 meseci ali ako ne pređete više od 7500km ili 12 meseci /15.000km (ipak nije nov automobil).
    Dakle, 0W-40 ili 5W30 (recimo Eneos Hyper) je ono što bih Vam (na kraju svega rečenog) preporučio, eventualno i 5W-40 (ali samo zbog smanjenja troškova održavanja) ako ćete menjati redovno na godinu dana bez obzira na pređene km.
    I još jedan savet.
    4000km ili 13.000km (nisam baš "pohvatao") za dve godine stavlja Vašu Hondu u status "malo upotrebljavanjih" automobila. Tako mogu trajati i 20 god. ali neće preći (mogućih) 300 ili 400 hiljada km. Da bi automobil održali u dobrom stanju jednom mesečno (makar bez potrebe) izvezite auto van grada pri čemu motor mora raditi min. 20 min. pri radnoj temp. (min. 30km od izlaska iz grada u "jednom cugu"). Pored toga dopunite akumulator svaka 3-4 meseca, proverite pritisak u gumama bar jednom mesečno i slično.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  10. Stevo, hvala na odgovoru, vi se baš potrudite pomoći oko odabira kad je čovjek u nedoumici. Ne mogu vjerovati da ima neko ko ovako komunicira a da nema veliku financijsku korist...svaka čast!
    Sve sam primio na znanje, sugestije ću primjeniti. Samo jedan problemčić. I ja rado koristim Mobil 1 ulja (Eneos me zainteresirao jer ima u ponudi „japanske“ gradacije), ali čini mi se da u ponudi naših podneblja nema 0w40 ESP nego samo 0w40 NewLife. Pogledao sam specifikacije, slične su što se tiče viskoznosti i HTHS ali ima razlika (npr. kod ESP TBN je 7,8 sumpor 0,8 a kod NewLife 11,3 i 1,3). Motul X-max također nisam nigdje našao u prodaji u BiH i HR. Zanimljivo, na njemačkoj stranici Castrola za Accord savjetuju 0w40 Edge kao prvi izbor.
    Toliko o mom ulju, valjda ću naći nešto od preporučenoga...
    Još jednom zahvaljujem na utrošenom vremenu!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Josipe,
      Zahvaljujem na pozitivnoj kritici mog rada (posve volonterističkog, bez centa a kamoli evra).
      U jednom skorašnjem pitanju sam prokomentarisao kako ESP u Srbiji ne očekujem pre 2018. ali da je žalosno što je tako. Eto i u Hrvatskoj bližoj Zapadu je isto. Verovatno je procena distributera da bi se takvo ulje slabije prodavalo jer je ciljna grupa relativno mala, mada je ona smanjena i njihovim delovanjem te je to put manjim otporom ali ne najbolji za (zvanično) cenjene korisnike.
      Može naravno i M1 New Life koji je SN (iako je on malo više "dizelaški" nastrojen i gotovo (ili potpuno) identičan Turbo Diesel varijanti).
      Stoga bi Mobil mogao da bude potučen u ovoj kategoriji (Full SAPS 0W-40) pogotovu za Vaš motor, i uslove vožnje (još i više).
      Neke jače strane M1 (visok TBN npr.) neće doći do izražaja a neke (više aditiva) mogu biti (i) kontraproduktivne (u nekom sitnom obimu) pri vremenskom produženju zamene (na 18 meseci).
      Dakle, svakako dolazi u obzir ali bi Castrol (koga ćete sigurno naći makar u Hrvatskoj gde imaju jaku podružnicu). Moram priznati da se napamet nisam odmah setio (u stvari nisam uzeo u obzir da ESP možda i nećete naći) ovog sjajnog ulja (ono iskreno, 0W-40 ulja su u principu izvanredna gotovo sva).
      Castrol Edge 0W-40 je vrlo dobar izbor za Vaš automobil (motor). I sam Castol preporučuje (preko tražilice) a ja se (eto) pridružujem preporuci.
      Uz ovako dobra ulja i drugo redovno održavanje, sva je prilika da će Vas Honda služiti još puno godina bez problema.
      Pozdrav!

      Избриши
  11. Stevo, opet ću Vas malo gnjaviti...
    Nije lako naći gradaciju 0W-40 ali i kad se nađe, opet dvoumice.
    Našao sam Castrol Edge Sport 0W-40, API SM (ne SN kao što Castrol deklarira u tehničkim specifikacijama). Raspon cijena je nemoguć, od 8,5 do 16,5 eur/l (65 do 120 kuna). Pitam se jesu li to ista ulja sa različitim maržama ili različita pa riskiram da kupnjom jeftinijeg ulijem u motor ko zna šta.
    S druge strane, u BiH sam ipak našao Motul X-max (istina, nabavljaju samo po narudžbi) i imaju sniženje, cca 11,5 eur/l.
    Šta mi preporučate?
    Lijep pozdrav i unaprijed hvala!
    PS. Žalosno je što u BiH i Hrvatskoj nema ovlaštenog distributera koji ima maloprodaju, pa šta god da se kupi na neki način je mačak u vreći.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Josipe,
      Edge Sport je ranija verzija Edge-a 0W-40 i verovatno se ne proizvodi već godinu-dve (ako ne i više).
      Nije da ni ulje staro par godina nija za motor, niti da Vam je SN neophodno ali ipak ne bih kupovao SM verziju.
      Po svemu navedenom, čini mi se da je bolje ići na X-max (a i cena nije preterana ... za takvo ulje).
      Doduše i tu postoji kvaka: dve verzije (SM i SN, zvuči poznato, zar ne?).
      Mala prednost za SN.
      Pozdrav!

      Избриши