Sintetička ulja jesu
superiorna ALI definitivno nisu najbolji izbor za stare motore ili one koji su
u lošem tehničkom stanju. Činjenica.
Ne padajte na fore iz reklama (Mobil) kada sipaju sintetiku u pravog Oldtimer-a.
Dakle, ne bih ih
preporučio za sledeće slučajeve (veovatno većina vozila u Srbiji ali i okolini,
ili bar značajan deo):
Vozila proizvedena
pre 2000.
Vozila proizvedena
do 2005. Sa mnogo km u sebi (preko 200 hiljada km ±20%), osim u slučajevima
kada nema (baš) mnogo alternative.
Česti su i slučajevi kada (bilo je dosta o tome pa samo pominjem) nema (baš) "prave" viskozne gradacije (sintetičkih ulja) koja može da zameni preporučenu mineralnog.
Osim toga stariji motori i kada su u "dobrom" stanju imaju tolerancije koje su takve da je to motor novije generacije za izdisaju. Nisu isti ni materijali (metalni i zaptivki), ni metalurgija koja se koristila i koristi, pa iako se neka od sintetičkih (10W-60 kao najbolji primer) zaista mogu koristiti i kod starijih automobila od toga nema mnogo koristi a skuplje je. Sipati 5W-40 u 15W-40 fabričku preporuku često dovodi do razočaranja (ništa bolje ili povećana potrošnja ulja, ako ništa drugo).
U svakom slučaju
osim PS ulja (verovatno najkorišćenijih u JI Evropi, mada i celoj) mineralna
ulja API SL/CF (ACEA A3/B3 ili A3/B4) možete koristiti (i preporučljivo je):
Za motore
(benzinske) do 2003. (zavisno od modela i koju godinu kasnije) , dizele
(uključujući i TDI) koji nisu PD ili CR (common rail), iako za prvu generaciju
istih (kraj 90-tih) i može.
Većina vozila iz
90-tih iz kombinovanih razloga (nemaju veće zahteve, imaju dosta godina i imaju
dosta km iako ne mora biti enormno).
Naravno, čemu onda
ići ispod toga?
Šta je ispod
toga? I da li još postoji?
Zvanično – NE ali
itekako u stvarnosti! Dakle:
(Čemu) ULJA
ZASTARELIH SPECIFIKACIJA
Možda imate vozilo
iz prve polovine 90-tih? Ili iz osamdesetih? Ili iz druge polovine 90-tih ali
sa 300.000km+ ?! Imate stare (i nikad ili skoro nikad, zamenjene) zaptivke? Ne
vozite više od 5-6 hiljada km godišnje a motor ne zahteva više od API SG/SH
(ili manje)? Imate TNg istalaciju a takođe malo koristite vozilo? Na kraju,
krajeva: motor vam troškari ulje.
Sve ovo je razlog da
(bar) razmotrite i ulja koja više nisu standardna, ne mogu se licencirati i
više niko to ne proverava (pa se morate uzdati u proizvođača). Posebno budite
obazrivi kod API SH/CF jer to je najviši stepen koji je zastareo (obsolete) pa
se vešti proizvođači “kače” na to. U tom slučaju je posebno dobro držati se
proverenih i renomiranih. Kod nižih stepena (što niži to više) možete i malo da
se opustite po tom pitanju.
Nisu u obzir uzimana
teretna vozila i radne (poljoprivredne, građevinske) mašine, jer je to posebna
tema a o tome imate na www.poljoinfo.com (dosta toga).
Ko? šta?
API: SF/CC, SF/CD, SG/CD, SH/C? (SH/CF)
Ovo su ulja koja se (još uvek?) mogu naći na tržištu.
Provere nema i ne
mogu se više licencirati tako da ispunjenje bilo čega od navedenog ostaje na
poverenju u proizvođača. Naravno, da prednost imaju ona ulja koja su POSTOJALA
u vreme kada su standardi bili aktuelni (npr. Modriča SuperVisk ili INA Delta
Silver, to su što su, API SF/CD, ali jesu!).
U novije vreme (da
li samo novije?!) se ova ulja prave od istog paketa aditiva u različitim
kombinacijama ili su SG/SH (ponekad) malo nafilovana dodatnim (booster), pri
čemu SF/CD ima često i više osnovnog, sve u svemu negde je na “pola puta“
između SF/CC i SG/CD.
Zbog sve veće
zastarelosti u novije vreme (e ovde jeste „novije“) se ulja prave od istog
(osnovnog) paketa aditiva kao i novija SJ ili SL u manjem procentu, jer se tako
više isplati. Mogućnost da u njima bude više ZDDP-a postoji ali zapravno NIJE
TAKO u većini slučajeva. Ovo važi samo za Racing ulja ali ona po pravilu nisu
mineralna i nisu u ovoj kategoriji, već su obično sintetička i ispunjavaju API
SG ili SH (Mobil 1 Racing i Motul V300), tako da je to slučaj ulja
kvalitetnijih i od SL ali koja su (samo) zbog ovoga diskvalifikovana ali
naravno za specijalnu su namenu i skuplja od standardnih („normalnih“)
sintetičkih ulja.
Dakle, osim manje AW
aditiva, manje je i svih drugih aditiva (detergenata, dispergenata ...).
Ponekad to nije ni tako loše, recimo kod problematičnih (starih ili nedovoljog
kvaliteta) zaptivki.
TBN vrednost ovih
ulja je IZRAZITO NISKA. Kreće se između 5 i 6. Po pravilu 5 (SF/CC) pa 5,5
(SF/CD) i oko 6 za SG/CD. Izuzetaka ima ali to je tu negde. API SH/CF je negde
oko 6,5 ili max. 7. Ovo ne mora biti loše, pogotovu pri korišćenju nisko
sumpornih goriva kao što su ED (EN 590 dizel), benzin (po EN 228, 2004 ili
noviji) i (naravno) TNG (LPG), gde je glavni izvor sumpora dodatak za miris
(smrad) ali se radi da se i on modifikuje i bude manje sumpora, sam TNG ima
blizu nula sumpora (1-2ppm).
Ipak, ovo utiče na
kraći vek ovih ulja, naročito kod dizel motora (čak i sa ED-om).
(Od) koga? (od) čega? čiji?
Čiji? Raznih
kompanija. Počevši od multinacionalki koje ne odustaju od API SG/CD (Shell,
Mobil, Castrol, Valvoline ...) a ima ih na tršištu Jugoistočne Evrope,
povremeno menjaju imena ili nivo (klasu, kategoriju), kao (bilo u skorašnjem
tekstu) Shell koji je HX3 prebacio u HX2 (SG/CD) a HX3 „prebacio“ u API SJ.
Uslovno je i HX3 u ovoj grupi ali je više (ona) retka grupa ulja koja imaju API
SJ a nisu Multifleet pa bih baš to ulje ostavio za tu kategoriju (u
izumiranju).
Sve češće su ova
ulja u „retro“ fazonu i po visokim cenama. Dakle ne baš kao ulja za oldtimer-e
(posebna kategorija) ali bliža njima nego modernim i aktuelnim. Jedno od
najviše Cool ulja ovog tipa (i verovatno najbolje, te jedno od retkih PS ulja)
je verovatno Motul 2100 15W-50, replika čuvenog i prvog PS ulja u istoriji
(1966.) sa nešto modernijim aditivima ali taman toliko da je na pola puta
između originalnog i novog 4100 15W-50. Ispunjava API SH/CF i idealno je ulje
za sva vozila do sredine devedesetih, pakovano u kantice, izuzetno lepo (pravi
retro), koje bih i ja u mojoj Zastavi koristio da nije jedne sitnice ... CENA.
Skuplje je od pomenutog 4100 (dobro tu je i ambalaža) i skoro je po ceni kao
6100. Za bolja vremena idealno za ova sadašnja (pusti) snovi. Ovo govorim kao
ljubitelj novijeg (i slabog nostalgičara).
Najubedljiviji je
Lukoil koji ima dve serije (Standard, SF/CC i Super SG/CD) u nekoliko
viskoznosti.
Proizvode ih još
(praktično isključivo u 15W-40):
NIS, Optima, FAM,
INA, MOL, RNB ... (Prista se isključila
iz ovog kluba, bar što se automobila tiče) ... i mnogi mali proizvođači:
Viskol, Chemol (Vrčin a ne North Carolina), Bell (ali ne kanadski već
kikindski), Exol (ali ne UK već merošinski), Knez Petrol i mnogi drugi neznani
i znani (Adeco, Dinara ...).
Viskol deluje
najubedljivije a Chemol se može pohvaliti sa 30 godina tradicije (ne znam datum
ali ove godine slave ovu ozbiljnu tradiciju, svaka čast! Trideset godina
„plivanja sa ajkulama“ ... hmmm; najznačajnije nije osnovano devedesetih (u
vreme sankcija)).
Eto da spomenemo,
ako negde mogu da se takmiče sa velikim to su ove kategorije. Ipak, pravi je
problem što ne mogu biti značajno jeftiniji od npr. NIS-a pa je zaista razlog
za kupovinu slab, razlozi su očigledni. Ipak, one firme koje imaju opremljene
laboratorije ove kategorije ulja mogu proizvesti na nivou jačih kompanija (koje
pak „ubijaju“ niskim cenama istih).
Od čega?
Od mineralnih baznih
ulja. Ove kategorije služe za oslobađanje od viškova mineralnih base stock-ova
i imaju mali sadržaj adita. Zbog toga postižu niske cene na tržištu, čak i na
prvi pogled nerealno niske (gde ih više koči ambalaža i transport nego cena
proizvodnje ... skoro ... viškovi baznih ulja se još jedino mogu, legalno,
uvaliti u mazut, što je retka pojava jer se ne isplati, pa je najmanje dva
načina kako se naftaši toga rešavaju, lako je pogoditi a ja to ne bih javno da
kažem iako je JAVNA tajna).
Dakle, ovde se radi
o mineralnom baznom ulju (I bazne grupe, retko I+ ili II, ponekad u određenom
procentu ali ne zbog kvaliteta nego ratosiljanja zaliha na čemu (naravno) kupci
mogu profitirati ali to je neizvesno i ne treba se u to uzdati).
Obično imaju oko
(do) 5% aditiva u sebi a kako su najčešće 15W-40 ili 20W-50 tu je još 7-8%
OCP-a (polimera, za povećanje indeksa viskoznosti) u prvom slučaju i još manje
u drugom (5-6%). Dakle, oko 90% je čisto mineralno bazno ulje (koje se kao
takvo dodaje, zapravo još 1-2% iz ostalih komponenti).
Kome? Čemu?
Vozilima koja su
konstrukciono iz doba 60, 70 i 80-tih (delom 90-tih), vozila koja su zaista iz
tog perioda, tipično Golf II ili Zastava vozila. Zaključno sa ... Golf III
(nekim od), Opel Astra F (benzinci pre svega), mnogim Honda i Toyota vozilima
sa početka 90-tih i uopšte onim modelima čija je proizvodnja krenula u prvim
godinama devedesetih.
Takođe su “na meti”
ciljne grupe i sva vozila iz XX veka sa X00.000km, naročito gde je X ³ 2.
Dakle ako vam se
traži min. API SE ili SD (npr. Kadet “kocka“, D tip, prve serije ili tip C za SD, još ima takvih u mom kraju
par komada), SF/CC će biti sasvim adekvatno, SF/CD možda i idealno SG/CD
poželjno ali ne i obavezno (razlike su zaista male iako, naravno, u korist viših,
pa dobro „viših“, standarda).
Posebno su ovo dobra ulja za VW
bube (vazdušnjake), naročito one starije, gde API SF/CC uz nisku cenu ima (čak)
i optimum kvaliteta. Noviji primerci (iz TAS-a) proizvedeni krajem 70-tih i
početkom 80-tih (sa filterom ulja) mogu takođe koristiti ista ali bih već za
njih SF/CD uzeo kao optimum a ni od SG/CD neće ništa faliti (dobro bi došla).
Uopšte su SF/CC ulja idealna za motore bez filtera ulja (separatori kod VW buba
ili centrifugalni prečistač kod peglice). Peglica svih godišta, čak još i pre,
SF/CC (bolje će raditi separator sa manje dispergenata), uz naravno češću
zamenu ulja.
Nije da se ne mogu u ova vozila
sipati i bolja ulja ali nema neke potrebe. Doduše može se i napraviti računica
prema pređenim km u toku godine ali ove poštovane (i dobro sačuvane) starine
obično ne prelaze veliki broj km (naravno ima izuzetaka).
Naročito (1), za motore koji troše ulje!!
(malo aditiva, manje ostataka sagorevanja, ipak ... čak i Mazda ne daje džabe
preporuku za mineralnim uljima za rotacione motore, što je razvoj Low SAPS ulja
tek doveo u pitanje, pa ACEA C1 ili C2 mogu biti i bolji izbor, ali to je
posebna vrsta motora i posebna priča o kojoj je bilo više na CBC forumu). Osim
toga i cena nije nebitna, ako dosipate 2-3 litara na 5000km (uzeto kao primer,
naravno da je za remont, ali nekada se isti i ne isplati jer vozilo ionako neće
mnogo da se koristi; naravno nije ekološki ali nije baš ni katastrofa kao što
se prikazuje, dovoljna su katastrofa LA i Peking gde su automobili u proseku
mnogo „ekološkiji“ pa ne pomaže; naravno gde zakon nalaže ostaje da se motor
popravi). Ostaje da se držite minimuma kvaliteta jer za više nema potrebe a čak
i jedan stepen niže nije strašno.
Naročito (2), za motore sa TNG (LPG)
instalacijom (koji koriste to gorivo, pretežno). Zar nisu GAS ulja bolja? Jesu,
ali ne mora da znači. Bolja su za motore koji zahtevaju min. API SJ (ili više),
bolja su za API SF, SG ili SH zahteve ako se prelazi 8 do 10 hiljada km
godišnje (a ulje menja jednom godišnje, to je za ulja ispod SJ ili SL, kao što
je većina GAS ulja, jednostavno previše osim za isključivu vožnju u idealnim
uslovima kada je to max. 125h rada motora i ako se isti NE forsira).
Koga? Šta?
Ovakva ulja ćete morati menjati
na:
SF/CC 4000km (kod dizel motora,
ne preporučujem čak ni kod starih kojima je ovo dovoljno)
SF/CC 5000km (kod benzinskih
motora) i 6000km kod TNG pogona.
Može (treba) i (do) -20% (+ ne
može). Ako vozite više u gradu (nadam se da je jasno zašto kod dizela ovo nije
dobro rešenje).
SF/CD 5000km za dizel motore
ili benzinske, 6000km za TNG. Podrazumeva mešovite uslove vožnje.
Ovde već važi ±20%. Slično kao
gore ali SF je SF makar i sa malo više aditiva.
SG/CD 5000km za dizel, 6000km
za benzinske i 7500km za TNG.
I naravno SH/CF: 7500km (dizel
i benzin) a 10.000km TNG.
Ovo su neke (realne) maksimalne
vrednosti, i za teže uslove eksploatacije ili pretežno gradsku vožnju smanjiti
na 2/3 ili ¾ od navedenog.
Kad smo već kod šta? Onda da
odgovorim šta dosipavati u motore koji „troškare“. Možda čak i jednu kategoriju
manje od onog što ste inicijalno sipali (SF/CD u SG/CD ili SF/CC). Iako vam
motor troši ulje, promenite ulje na 6 meseci ili maksimalno godinu dana, kod
starijih motora po pravilu s proleća. Podesećam, motorima koji u sebi imaju
pola puta do meseca ili više ulje treba menjati na manje km nego dok su bili
noviji! (60-80% od fabričke preporuke, uz teže uslove rada na oko 40%).
Vokativ
JESTE, TAKO JE! („Jel' tako? Tako je!“)
Sve prethodno, ne
treba bukvalno shvatiti, naročito kad su brojke u pitanju one su tu više
orijentaciono.
S kime? Čime?
Mogu se uporediti sa mnogim „classic“
ili „vintage“ uljima (što je naziv više fancy i cool to skuplje) i čak ih
obično i prevazilaze ili su bar „tu negde“. Značajne uštede za sve modele od
1960 na dalje, pa čak i pravi old timer-i posle II S.R. (W.W.) mogu da ih
koriste (posebno SF/CC) jer zaista imaju malo aditiva u sebi. Naravno, kod
takvih je pitanje čemu toliko škrtarenje ali bi kod VW bube ili tristaća (iz
šezdesetih, mada većina koji se voze su iz 70-tih, važi i za njih naravno)
SF/CC ili SF/CD bilo maksimum kome (uopšte) treba težiti (eventualno SG/CD, ali
tu je stvarno kraj).
Sa GAS uljima se ne mogu meriti
ali mogu biti i bolja kod starih mašina (naročito u lošem stanju) ili makar
uporediva kod strih mašina u „zadovoljavajućem“ stanju.
Gde? čime? o
kome? o čemu? na kome? na čemu? po kome? po
čemu? u kome? u čemu.
Uglavnom na pumpama NIS-a i
Lukoil-a ali i svuda gde se trgovci snabdevaju direktno od uvoznika ili
proizvođača. Po čemu poznati kvalitet? Ako je ulje dugi niz godina na tržištu
(Optima, INA, FAM, Galax) kao i kada je proizvođač VELIKI (i pouzdan) ... NIS
(Gazprom), Lukoil ... Shell, Mobil i ostala „bratija“.
Može i u metalnoj ambalaži
(Selenia, Motul ...) ali to može i da bude skuplje, dakle samo je opcija a ne i
obaveza, tj. takva se „ekskluzivnost“ obično preterano plaća.
Uzgred, šta je Google-u potrebno. 5 Ključnih pitanja za pogodnos za rad u kompaniji.
ОдговориИзбришиTekst je na:
http://www.b92.net/biz/vesti/svet.php?yyyy=2014&mm=03&dd=01&nav_id=818340
(slučajno naleteo, tražeći nešto drugo)
Obratite pažnju na deo:
Da li imate iza sebe mnogo iskustva i dobre rezultate u nečemu?
Ako imate, to je potpuna katastrofa.
Google ... najkreativnija kompanija ikada (bez pretnje na vidiku).
Stevo pogledajte ovo, ne vezano za temu ovog članka
ОдговориИзбришиali bi bilo interesantno ako ovo prokomntarišete..
http://www.zr.ru/content/articles/522788-smert_masla_i_motorov_ubijca_najden/
Sa poštovanjem Ratko Stokić
Indirektno i ima veze sa temom.
ИзбришиVeoma sam pažljivo čitao (uz prevod google-a i natucanje ruskog i plus prevod na engleski (nešto malo bolji ali nedovoljno)).
Veoma zanimljivo i veoma dobro (poučno).
Ovo je nastavak priče od pre godinu dana (i par meseci). Ako se sećate nisam se mogao složiti da se polimerizacija odvija samo zbog gradske vožnje i da je test na 370°C dovoljno relevantan.
No ljudi su me oduševili svojim pristupom. Nisu stali na tome i išli su dalje.
Od početka sam se složio da jeste problem sa uljem i da nikako nije do motora, goriva ili ostalih izgovora (vode, antifriza).
Lepo su to i dokazali.
Iskreno, zapanjio sam se odgovorom "velike i ugledne kompanije", to je ono što odavno pričam za velike smo svi mi (zajedno) previše mali da bi sa njima izašli na kraj. Onako nešto izjaviti je vređanje inteligencije i krajnje drsko.
Slažem se sa autorima (i drugim ekspertima u drugom tekstu, link na gore pomenutom) da u ulju NE SME biti taloga. TAkvo ulje NE koristite (aman!).
To nemojte da vas ubedi neki dr mr fr velike kompanije (plaćen je da brani njene interese i priča, ako je stvarno tako, gluposti za sve pare i više od toga).
Još pominje čestice katalizatora (majko mila!) i kako to nije strašno?! (misli li da se svi kopčamo pozadi?!) pa ovo je za "skrivenu kameru" ili neki "frik šou" a ne da predstavnik kompanije daje takva saopštenja (gde li je studirao hemiju? gde se kupuju diplome ... da ne kažem kako se već kod nas kaže).
Mislim da prisustvo čestica katalizatora SVE objašnjava i da nije ni čudo što ni "silesija" aditiva i sintetička (makar "mineralna" sintetika) baza NE može mnogo da odoli nečemu što KATALIZUJE razlaganje ugljovodonika.
Ovo je sramota za proizvođača, ko god on bio, a i veliki šamar za VELIKE koji nisu komentarisali slučaj (vrana vrani oči ne vadi, ili znaju da se i njima može desiti?!). SVaka čast Motul-u (pa neka je i reklama) koji je pomogao u odgonetanju i odazvao se pozivu.
Dakle, klasične analize ulja nisu više dovoljne!! Naročito novih!!? (e svete gde si dospeo, kloaka je ovo a ne svet). Analize na (morao bi da pogledam koji katalizatori se koriste, bar kad ne znam ne lupam kao 1000x plaćeniji "stručnjaci") neke elemente treba uvesti ... ALI ne samo to, čestice su obično nerastvorne (platinski metali? ili makar oksidi manje plemenitih metala) pa se treba propisati cela procedura kako odrediti prisustvo čestica katalizatora iz procesa proizvodnje.
Da nije XXI vek mislio bih da je (neslana) šala, ali koliko su kompanije nisko pale (samo im akcije rastu) ni gore me stvari ne bi začudile.
Dakle ni 99 pozitivnih iskustava na istom automobilu i sa istim uljem nije dovoljna potvrda, možda ste baš stoti (i ta šarža) koji će zaginuti.
Još malo ću o ovome ... izjutra.
Pozdrav!
Da ne zaboravim: katalizator je supstanca koja ubrzava neku hemijsku reakciju (višestruko, često red ili dva reda veličine; brzina ogovara onoj bez katalizatora na mnogo višoj temperaturi i pritisku, zavistnost je eksponencijalna u oba slučaja). On smanjuje aktivacionu energiju (ali ne pomera hemijsku ravnotežu i ne utiče na ukupnu “slobodnu” (hemijsku) energiju, Gibsovu, same reakcije).
ОдговориИзбришиDobro, možda i nije neka definicija ali to je optprilike to.
Kada kažem da će kompanija A svoju šaržu gde su menjali katalizator (filter ili šta već; ili nešto slično) poslati pre na “brdoviti Balkan” nego na (bilo koje) Zapadno tržište nadam se da mi bar sad malo (više) verujete. Nema nijednog “junaka” koji bar u par godina neku šaržu (a može biti i od 100 tona, vrlo verovatno čak) ne zabrlja iz raznih razloga (sa sve ISO 9001 i ostalim bull shit-ovima).
“Gde ćemo sa ovim šefe?” – zna se: Srbija, Somalija … Rusija (?!); uzgred izvinjavam se Somaliji a Rusija je već “overena” (kad se na tako nešto usuđuju, ovde im i ne treba hrabrost).
Ovo je verovatno (zapravo) potcenjivanje slučaja i delo vrlih “organizatora” kojima je diploma poslužila da se samo dočepaju direktorskog mesta (ima toga i na Zapadu, itekako) jer da je takvom IQ za bar promil veći od 100 onda bi se setio da bar tamo (u Rusiji) imaju dovoljno stručnih ljudi i opreme da pre ili kasnije provale stvar (a i zakonsku zaštitu i manje korumpirane sudove) nego neka Banana republika (ili šljiva a ima i onih šljiva-banana e te su raj za takve).
Ne kažem (a nisu ni autori teksta) NE kupujte proizvode kompanije A ili B a kupujte (one) M, nije ni to rešenje problema (i nezavisni mogu “poginuti” od ovih većih mada su šanse višestruko manje).
Kažem samo da ne treba hrliti (k’o na alvu) za “belosvetskim” brendovima … naročito kada su (opasno) jeftini. Ko zna zašto su takvi? (ili oni tamo baš i znaju).
Iskreno, mislim da je ovo jako retka pojava i češća je kod sintetičkih ulja (III bazna grupa), prvenstveno 5W-xx. Ili 0x-WW (makar tu malo PAO-a, koliko-toliko može spasti stvar).
Ne mogu a da se ne podsetim čuvene Mobil-ove reklame za Mobil 1 (prženje u tiganju).
Mislim da bi SAD bila aktuelnija nego TAD.
Što se tiče preporuka (zaštite) … nisu loše.
Bez laboratorije bolje i ne može (a kao što smo pročitali ni laboratorije nisu svemoćne).
Test na papiru (najbolje zaista filter papir, mada je u originalu “test na listu rokovnika”) nije precizan ali može da bude YES/NO ili bar gruba procena (4 tipičnih otisaka) stanja ulja. Bolje išta nego ništa a po “studiji slučaja” možda i i išta bolje nego “sve”.
U svakom slučučaju, provera nivoa i izgleda (i mirisa) ulja na dve nedelje nije previše zahtevno a može se imati korist od toga. Kod benzinaca je lakše jer ulje NE sme biti (baš) crno (smeđe, tamno i slično da) jer se ODMAH mora menjati. Kod dizelaša … test papira pa bolje zameniti ranije nego kasnije.
Šanse da Vam se desi ono o čemu pričamo su zaista male (1:10.000 na primer) ali se više radi o dobrim navikama koje ne mogu da zamene ni najmoderniji senzori u automobilu.
Naravno, kome nije stalo do automobila nije se za novac ni pomučio pa takve ne treba ni žaliti.
Šibicari sa šibicarima, secikese sa secikesama … zaslužuju jedni druge (kazna adekvatna) … ostaje samo kako da se spasi “pošten svet” koga još (uvek) ima ali je vrsta u izumiranju.
Na kraju još jednom (upozorenje):
Ne koristite ulja sa talogom . Ne koristite ni mutna ulja (mogu biti “opalescentna” ali moraju biti prozirna, znate već, da nije “mutljag”, “boza” ili slično). Što prozirnije to bolje. Boja nije poseban kriterijum ali svetlija ulja ulivaju više poverenja (nije pravilo, zbog specifičnih aditiva neka ulja moraju biti tamnija a vrhunskog kvaliteta su; recimo da “normalna” 5W-40, 10w-40 ili 15W-40 ne trebaju biti posebno tamne boje).
Ne nadajte se da se “katalizator” ili bilo šta mutno može (lako) profiltrirati. Ako su aditivi i to je loše (očigledno). Jednostavno, ako naletite na takvo, naleteli ste na “ulje za uvaljivanje” ako ne možete zameniti bolje ne koristite.
Stevo,
ОдговориИзбришиHvala na komentaru
Sa poštovanjem,
Ratko Stokić
Pozdrav citaocima zeljnim primenjene nauke.
ОдговориИзбришиCestitke autoru na dobro izabranoj temi i jos boljem tekstu.
Voleo bih jedno objasnjenje:
Primena ulja zastarelih standarda nesumnjivo ima rednosti.
Proizvodjaci direktno ili indirektno sugerisu da su supermoderna (i superskupa) ulja bolja. Odlican pregled relativnih performansi daje Lubrizol. Moze se zakljuciti da su stvarno ulja nove formulacije superiorna. Da li se ovo odnosi na pun period u upotrebi ulja od 15.000, 20.000, 30.000, a kod teretnjaka i do 100.000? Na kraju perioda upotrebe moderna ulja sigurno jesu bolja... ali:
sta sa periodom upotrebe od prvih 5.000 do 8.000 km
koliko se ulja koriste u konstrukcijski starijim masinama? (npr. FamUniverzal CF-4 CF SG ili LukAvangarde CF-4 CF SG... u dizel automobilu tipa golf2 dizel; opel suza dizel; mercedes 123...). Jesu li i tu moderna ulja bolja, ili ne (ili mozda cak suprotno)?
CV(r)LE
Lubrizol relative performance tool koristiti KRAJNJE OPREZNO !! (jeste slikovito ali je varljivo; treba pročitati i "uputstvo", deluje da su razlike kao "nebo i zemlja" a nisu uvek, ponekad skoro i da jeste).
ИзбришиOsim toga sada su izbacili (skoro) sve starije standarde pa se i ne mogu upoređivati moderna i "starinska" ulja.
Dakle da bi se stekao bolji uvid treba čitati standarde (kakvi jesu) i tu videti koliko je šta u apsolutnim jedinicama (gde je tako) ili relativnoj oceni (a ima puno takvog tamo).
Većina zahteva su ona koje treba da ispuni novo (nekorišćeno) ulje ali su mnogi testovi takvi da traju više (desetina) sati pa indirektno ukazuju i na performanse nakon nekog perioda korišćenja.
Neki pak fizičko-hemijski testovi indirektno ukazuju na mogućnost duže upotrebe, a neki (npr. VW) zahtevi su izričiti po pitanju korišćenja u dužem vremenskom periodu (350h ili 650h rada motora).
U prvih 5000 ili 8000km bolje novo ulje biće opet bolje, a biće i posle 16000km. O tome je već bilo u temi "Super Mix" (ako se dobro sećam) sa početka 2010 ili tako nešto.
Nisam promenio mišljenje da je bolje koristiti kvalitetnije ulje i menjati ga na 15000km nego lošije pa ga menjati na 7500km (iako će se pri kraju "sustići").
Međutim (i zato cela tema):
1) Nisu moderna (sintetička) ulja najpogodnija za sve, naročito za starije motore.
2) Postoji i vremensko ograničenje zamene, pa je (prethodno) naveden slučaj potpuno drugačiji kada se prelazi 5000km ili 7500km godišnje.
Onda bi "lošije" ulje (ali koje ispunjava zahteve proizvođača automobila, motora) moglo (i verovatno jeste) bolji izbor. Ako ništa drugo MNOGO se više isplati, a DUGOROČNI benefiti su veoma upitni u takvom slučaju (za 10 god. i pređenih 50.000km je manje bitno da li motor može još 80 ili 100 ili 120 hiljada km, jer će se školjka ionako raspasti za manje od (na onih 10) sledećih 15 ili 20 godina).
NAROČITO je često da se navedena dva uslova POKLAPAJU pa je tim više argumentacija za ulja manjeg kvaliteta jača.
Dakle, ne propagiram ulja lošijeg kvaliteta PO SVAKU cenu, nego SAMO kada je to ZASNOVANO.
Kad se zagrebe po površini, takvih je slučajeva više nego što se na prvi pogled čini.
Mislim (i zato ceo tekst) da vodeći proizvođači pomalo "na silu" forsiraju modernija i skuplja ulja (razlozi su očigledni) ... jedino me zanima zašto čak i takvi (Mobil, Shell, Castrol, ...) imaju makar po jedno "starinsko" ulje (API SG/CD) i zašto neki od njih (Castrol) čak forsiraju tzv. "Vintage" ulja, što je zgodan način da jeftino ulje (u proizvodnji) prodate skuplje. Dok god ima ulja koja su navedena u tekstu, to nije baš toliko neophodno.
Hvala na odgovoru.
ОдговориИзбришиSmatrao sam da bi pitanje koristilo vecem broju citalaca.
Ja sam pristalica taktike:
-zimi-zimsko
-leti-letnje.
a sve u solidnom kvalitetu.
Nego naleteh na ElfExcellium 10w50 SM CF i razmisljam da predjem na njega kao celugodisnje. (Audi 80 dizel, zaptivke u odlicnom stanju, motor star ali odrzavan i bez naslaga).Ulje ima pristojan TBN>10; VI 166 A3B4/2007 ostalo u okviru standarda i cena mi odgovara.
Koliko je to ulje dobro za mog Audiosaurusa ili je ipak dosadasnja taktika bolja?
Ako ovo ne, koje bi mi ulje odgovaralo?
CV(r)LE
Nisam baš siguran.
ИзбришиOvo je inače odličan izbor za motore (benzinske ili dizel ... naročito dizel) sa kraja 90-tih i prvih godina XXI veka (npr. Mercedes A klase od 1997-2004.) kada 5W-40 počne da troškari pa je bolje rešenje od (uobičajenog) 10W-40.
Za tako stari automobil ... bolje ne. Po većini iskustava problemi sa zaptivkama su verovatni (iako ne mora da znači). Možda uz dodatni aditiv za zaptivke? Ovde mi se (kod Elf-a) čini da je 5W-50 bolji izbor ali za benzince tog perioda (ipak mi je API CD previše skromno) jer sa manje detergenata ima veće šanse da ne "procuri".
Cv(r)le,
Uzmi ti kao i do sad (makar "kiseli kupus" i "rasol" umesto farmaceutskog koktela, kad treba da se udari na virus) leti: 20W-50 (ili 15W-50) a zimi 10W-40 (eventualno 15W-40) imaš i PS ali ni mineralkama ništa ne fali, čak bi im dao i prednost.
VW 505.00 jako, jako poželjno ail bi i API CF moglo biti baš ono što treba.
Pozdrav!
Naravno 10W-50 jeste idealno sa stanovišta viskoznosti.
ИзбришиI naravno, bilo bi (možda) rešenje da si Audi sve do sada pojio sintetikom (5W-30/40/50).
ИзбришиMa ide on zimi ili na SHPD 10w40 E7A3B4 ili 5W40 C3 (zimus bilo u njemu NisotecAutolineSint 5W40), ali su mi nesto "tanka" ova ulja za leto pa ga zamenim sa 20w50shpd. Kad bi Nisotec Autoline Sint bio 5w50 ne bi bilo dileme.
ОдговориИзбришиPre cetiri godine menjani su svi semerinzi novim i kvalitetnim.
Ozbiljni kandidati za celugodisnje bili su LukAvangardeExtra ili Ultra15w40 i Prista VDS315w40 ali sam se ipak odlucio za dve izmene (inace najskuplje resenje) jer ga zimi koristim cesto a nemam garazu. (broj hladnih startova mi je bitniji od predjene kilometraze)
Hvala na odgovorima, Pozdrav:
CV(r)LE
Šta da kažem kad već sve znate ("kao da redpvmp čitate blog").
ИзбришиPa ... sve se slažem.
Nisotec Autoline Sint 5W40 je sasvim o.k. za zimu.
Ipak razmislite i o 10W-40 (možda je još "adekvatnije"), istog proizvođača ili bilo koje kvalitetno.
Što se leta tiče, (ozbiljno) razmislite o nekom Multifleet ulju, Nisotec Multifleet je sasvim dovoljnog kvaliteta (bilo koje, 20W-50 pre svega) a ima i veoma povoljnu cenu (cca. 3€ po litru za litarsko pakovanje).
Slažem se da 5W-50 ili 10W-50 može biti opcija.
Ipak i tu ima kvaka (22), ako su jeftina ili nisu odgovarajuća (mada je Elf 10W-50 "dobra prilika") ili već im nešto fali, a ako im ništa ne fali onda su obično ili skupa (Mobil 1 5W-50) ili ih je teško naći (Fuchs i još neka) ili ih nema više u prodaji (proizvodnji) Kroon.
Ipak, mislim da bi 10W-40 i 20W-50 kombinacija mogla biti bolje rešenje uz sličnu cenu (veću možda za uljni filter).
Pozdrav!
15W-40 zaista može biti i idealno celugodišnje rešenje. Ima ih i PS (G-energy, Modriča, Comma, Eneos). Zavisi i od zime. Kao ove (i prošle) je bilo dobro rešenje ali ... nikad se ne zna ... kakva će zima biti sledeća (a po teoriji baksuza ... zna se, uvek ćete pogrešiti).
ИзбришиG-energy ima tačku stinjavanja -33°C (osim što je PS) tako da bi do -20°C moralo da odradi posao (razmislite i o toj mogućnosti, mada sad svakako sipajte 20W-50, bar do novembra).
Pozdrav!
"redovno" a ne "redpvmp " (ala ga otkucah, svaka mi čast, dobro da videh).
ИзбришиPosto se vec odicno razumemo jedno pitanje:
ОдговориИзбришиOdlucio sam se za varijantu:
Texaco Ursa Premium (Super) 20w50 CH4/SL leti i
Texaco Ursa Premium (Super) 10w40 CI4/SL zimi.
Dobra su i za benzince. Radi se o prakticno istom ulju (ista serija). Mnogo mi je prakticnije da ulja budu sto slicnija. Nazalost, dobro 20w50 ulje se malo teze nalazi - a pogotovu da ima svoga manje viskoznog brata. Koja bi ulja, takodje u paru, mogao da lakse nadjem na trzistu a da budu bar CH4 CF SJ? (Moze i samo za putnicka vozila bar CF/SJ , ali odgovarajuceg kvaliteta). Neka sam nalazio, ali se pakuju po 20litara ili vece kolicine. (Razocaran sam sto Lukoil nema Avangarde Ultra 20w50 na nasem trzistu, a vec postoji u produkciji). Motor mi je vise nego solidan - potrosnja cak i sa 5w40 nije preko normale, ali nije sve u potrosnji ulja vec MOTORA.
Pozdrav, CV(r)LE
Ispravka:
ОдговориИзбришиTexaco Ursa Premium TD 20w50 i 10w40
CV(r)LE
Ursa Premium TD itekako dolazi u obzir i solidan je izbor.
ОдговориИзбришиNema baš mnogo dobrih kombinacija 10W-40 i 20W-50 pa se ne bih ni upuštao dalje u tu temu.
Lično mi se (čak) više (za sada i po navedenom, naročito dobrim ponašanjem sa 5W-40) čini da bi "automobilska" kombinacija 10W-40 i 15W-50 PS ulja (20W-50 vam je uvek mineralnog tipa) možda bila (verovatno) i bolji izbor.
Em je lakše naći manja pakovanja, em je izbor veliki a cena je doduše malo veća.
Dakle kombinacije su: Motul (6100 ili 4100 a i 2100 dolazi u obzir, mada je 15W-50 skuplje od 4100), Shell HX7, Texaco (Havoline Extra), Total (7000).
Naravno ni Shell-ov HX5 nije za zanemarivanje (iako je mineralno) jer PS se neće posebno bolje pokazati na kraćim intervalima zamene.
Mobil 1 5W-50 Peak Life bi zaista moglo biti dobro celugodišnje ulje (ali to je već pomenuto).
Pozdrav!
Hej Stalker, nedavno sam nešto čitao na netu u vezi wankel-wankler-rotaciooni mmotora ili kako ih već zovu. Tragom česti žaljenja od strane vlasnika ali prvenstveno zbog ne čitanja " upustva za korištenje automobila " često se dešava prijevremenska šteta ili gubitak snage uslijed oštećenja čela trokutastog klipa ili u najgorem slučaju tijela po kom se on kreće, razlog tome je pregrijavanje motora ili jednostavno ne pridržavanje upustva za korištenje istog. Standardnu proceduru i specijalni za wanklere mislim da svako zna: ne forsiranje motora dok je hladan, pustiti da se polako zagrije i spec. za wankler ne gasiti nakon starta i pokušati opet upaliti (što naš narod voli da radi, ona seljačka "pali na pola ključa" ...ŠKK). Uglavnom najčešći uzrok kod kvara motora osim navedeni se i navodi nepravilno ulje za motor koje se koristi, pošto konstrukciski (svaki) motor troši određenu količinu ulja za podmazivanje čela klipa u ovom slučaju postoji čak i dizna koja ubacuje ulje , uglavnom na kraju kažu : oko 0,6L na 1000km ok, ako je manje nešto ne valja i ako je više nešto ne valja isto.
ОдговориИзбришиPošto znam da si česti gost Honda foruma šta misliš o ovome specifičnom motoru-slučaju, šta bi preporučio na našem tržištu da korisnici i vlasnici istih koriste za podmazivanje motora ?
Na RX8 forumu ( ne znam koje zemlje) kažu da se ne sipa sintetičko (vjerovatno ono tzv. full) jer motor mora da troši ulje a ono svojim sastavom ne dozovljava potrošnju u motoru (?!) Hemija mi je lošija strana pa nadam se da ćeš nam ti objasniti šta, kako i zašto.
Pozdrav
Dodatak od autodata za ulje : 5W30 ili 10W30 API SJ, ACEA A1,A3,A5
ОдговориИзбришиNikakve druge napomene ne postoje.
Isti podatci su i na Workshopu.
Dodatak al nevezan za motor, više je za način upotrebe: osim što motor voli visoke okretaje i često je potrebno potjerati ga u njih (zbog nakupljanja nešistoća i stvaranja gore navedenog kvara) zavisno od načina i učestale vožnje u visoke okretaje postoji specijalan par svijećica za dva stila vožnje tj. ako se često vozi u niskim okretajima postoje drukčije svijećice tj. za "vodeću stranu" svijećica.
Da komentarišem Vankel motor ... nisam stručan.
ОдговориИзбришиNešto nisam siguran da Honda ima veze sa ovim, koliko znam samo Mazda ima takve motore a i oni su u izumiranju (koliko se sećam povukli su se ili se povlače iz ove priče).
Što se podmazivanja, taj motor nikad nije to imao rešeno a Mazda se nije potrudila ni da se tome posveti, pa je terala i terala, po svom (i onda diže ruke, pa mogli su da dignu ruke odmah, ako već nisu hteli da dalje razvijaju).
Tipičan primer superiornog dizajna koji je promašio vreme (materijale) i tako "skiknuo". Ne verujem da će ikada biti u široj upotrebi ako uopšte ikada više bude u upotrebi.
Tako da je tu priči i početak i kraj.
O samoj temi sam pisao na CBC, pa prelistajte tamo (niti se sećam detalja, niti bi se (posebno) podsećao).
Znam samo da je član X9 posle konultacija počeo da koristi Motul sintetička (estarska) ulja, bez ikakvih problema i veoma je bio zadovoljan. Prošlo je više od 3 godine od tada i mislim da je slučaj rešen. Čak je čovek u par navrata uradio i analize ulja (u Austriji, mislim da je plaćao 90€) i bile su više nego dobre, što je dokazalo kvalitet Motul-a ali i da su tvrđenja Mazde (pa prepisano i na Autodati i kod ostalih) nepotpuna i nedovoljno zasnovana.
Sintetika da ne sagoreva ... ovo je kao u filmu "Ko to tamo peva?", Berček vozi 2km vezanih očiju pa posle tvrdi da može i pola km u rikverc (ne koristite sintetiku, sitnetika ne sagoreva, ma nije valjda?!) i onda pitanje: "Da li verujete?" i SVI u horu "Verujemo, verujemo".
Kako bi i inače. Uljari su digli ruke od ovog (ionako je manje od 0,01% tržišta, kao statisktička greška).
Ko izabere da se vozi "Firmom Krstić" taj neka pazi šta radi i šta koristi! (imalo ili ne veze sa životom).
Pokušavaju i drugi da NAMETNU (ali baš nametnu), Fiat, Renault pre svih ali to tamo manje pali (na sreću).
Link je:
http://www.cbc.rs/archive/index.php/t-15707-p-9.html?s=2fec78189898b29018d556e096d7408d
Ako neće idite po sledećem:
CBC Auto Forum > Teh. dokumentacija, teorija, > Motorna ulja > Obećana zemlja pa strana 9.
Pozdrav!
P.S.
Sama Mazda je prekršila pravilo jer je Dexelia PS ulje.
Uostalom, kako misle da čovek nađe 5W-30 mineralno u Evropi? (Idi u Ameriku po ulje, e jest' - cvrc malo!).
Ni 10W-30 nije lako naći.
Autodata je ovde dala veoma loš (nepotpun) savet, jer su ulja koja ispunjavaju gore navedeno po pravilu puna sulf. pepela (1,4%) pa je to toliko loše da sa sintetikom ne može biti lošije.
Postovani,koje motorno ulje mi predlazete za Audi A3 1.8 92kw sa predjenih 190000.Do sada sam koristio Mobil 5w40,ali mi je se zacepila sitka u karteru pa bi da promjenim ulje ili da ostanem i dalje a istom
ОдговориИзбришиPoštovani g. Dario,
ИзбришиTo začepljenje jeste sumnjivo ali verovatno nije stvar u kvalitetu ulja (verovatnije da je dugogodišnji problem koji nije primećen ... možda povremeno "ispiranjee" motora nije loša ideja, vidite dva teksta o tome).
Mobil Super 3000 X1 je dovoljno dobro ulje za Vaš motor (ima čak i VW 502.00 odobrenje) pa ga ne morate menjat, baš po svaku cenu).
502.00 je poželjno ali dolaze u obzir i sva API SM ili SN ulja pa čak i 10W-40. Dakle što se viskoznosti tiče: 0/5/10W-40.
Mislim da je najkorisnije uporebljavati 5W-40 ulja sa VW 502.00. Malo jača detergentna svojstva su takođe poželjna.
Na primer?
Shell Helix Ultra, Mobil 1 NL 0W-40 (nije 5W-40 ali dolazi u obzri), Motul Specific 502/505.01/505 ili X-cess, Total Quartz 9000, Valvoline SynPower i slična (na primer i INA MIlenium ili Optima Magnum).
10W-40 (očigledno) nije primarni izbor.
Pozdrav!
Ulje menjajte na fiksnim intervalima zamene: 15.000km ili 12 meseci. Ukoliko je više km u gradu skratiti još dodatnih 20-tak % (15-25).
ИзбришиPozdrav!
Do sada su mi uvijek sipali ulje iz bacve,i na racunu naplacivali Mobil :),sada da li bio ko ce ga znati.Ulje mijenjam na nekih 12000.Mislio sam Castrol Edge 5w40 ili nesto os Shell-a u istoj gradaciji.Motor je vec 5-6 mjeseci pri prvom paljenju proizvodio cudan zvuk (zujanje) ali niko od majstora nije mogao da zakljuci odakle dolazi,sada je sitka ociscena i zvuka vise nema,konacno .Hvala na brzom odgovoru
ОдговориИзбришиMože naravno i Castrol Edge 5W-40.
Избриши(jedino što je malo skuplji ... osim toga je i 229.51 što svakako nije loše ali malo je (čak) siromašnije na detergentima, pa ... neće se istaći ... koliko je dobro ... pa je visoka cena još manje realna za konkretnu aplikaciju).
S obzirom na problem možete koristiti Edge TD 5W-40 (distinkcija u odnosu na "običan" (non TD) ali baš u Vašu korist).
Dakle, više je stvar ukusa (ako je motor dobar, 0W-40 sa 502.00 jeste vrlo realna opcija i nešto što će sprečiti pojavu koju ste opisali).
Ulja su u buradima istog kvaliteta kao i u manjim pakovanjima ali je pitanje lagerovanja koje može da degradira kvalitet (maksimalno 6 meseci od otvaranja, držati horizontalno ako vertikalno još kraći rok upotrebe).
Pozdrav!
Pozdrav,
ОдговориИзбришиZamijenio sam ulje kao sto ste mi rekli i nasuo Castrol TD 5w40,ali sada imam jednu nedoumicu.Na mjeracu za ulje imam tri podioka kao sto cete moci vidjeti iz prilozene slike,i on je nasu ulja do treceg podioka koje je iznad onog iscrtanog dijela (drugi podiok),pa me interesuje da li je to mozda previse ulja i da li trebam ispustiti dok nivo ulja ne bude na ovom iscrtanom dijelu.U upustvu koje je stiglo sa autom pise da ulje treba da bude u nivou iscrtanog dijela dok majstor kaze da je ovako sasvim u redu.Ko je u pravu majstor ili knjiga,sta mi vi predlazete da zadrzim ovaj nivo ili da ispustim.evo slika mjeraca na sledecem linku http://www.4shared.com/photo/tSB9K2sHce/2014-05-13_164448.html
Poštovani g. Dario,
ИзбришиSlika je malo mutnjikava i ne vidi se baš jasno, ali je slična kod mnogih vozila.
Ulje bi TREBALO da bude unutar šrafiranog polja ALI je do trećeg podeoka tolerancija. Tako da je Vaš majstor delimično u pravu. Nije strašno ali ste na samoj granici maksimuma. Ne morate ispuštati ulje ali ako duže sarađujete sa njim kažite da želite malo niži nivo. Kod benzinaca nije strašno ni ako je malo više (ali utiče na katalizator) a kod dizelaša treba strogo (strožije) voditi računa o ovome, pa da je dizel rekao bih da ispustite (odvadite) 2dl.
Dakle, strogo gledano knjiga je u pravu ali tamo (namerno) nisu spomenuli 5% tolerancije. Sada ste na pravnom maksimumu.
Pozdrav!
Postovani
ОдговориИзбришиImam Golf 3 1.9TD(motor AAZ) iz 1997, sa predjenih 205000km.Pa bih vas zelio pitati koje mi "domace"(ex-YU) motorno ulje preporucujete.Kod nas u Crnoj Gori se mogu naci uglavnom sva maziva sa ex-YU prostora:INA, Modrica, Nisotec, Petrol, FAM, itd.Ja sam do sada koristio INA Delta Sint Diesel 10W-40.Godisnje prelazim 8-10000km(uglavnom mjesovite voznje), a ulje mijenjam jednom godisnje, cesto i cesce(uvijek mijenjam i filter-Frad, Unico, Pionir).
pozdrav! s obzirom da sam slab poznavalac ulja za motore zamolio bih vas da mi date preporuku ulja za fiat cinquecento 1.1(1108 40kw) 1998 g., naime ja sam kupio taj auto skoro ali prethodni vlasnik kaze da ne zna koje je ulje sipano(misljenja je da je 10w/40 ali nije siguran), auto je preso 135000km, po fiatovom manualu tu ide "vs max" mineralno 15w/40 - API-SG, CCMC-G4..dakle dali opet mineralno 15w/40 ili neka polu sintetika 10w/40 ili nesto trece!? hvala unapred!
ОдговориИзбриши