Syntium
7000 XS (0W-30)
Nastavljam
sa onim gde sam stao u prošlom tekstu. Često pitanje koje je najbolje ACEA C2,
odnosno PSA B71 2290, ulje koje ima malo smisla jer su slična kao jaje jajetu
(iako naravno nisu identična i ima u nijansama boljih ali obično i neopravdano
skupljih) moglo bi da dobije odgovor da su to 0W-30 ACEA C2 ulja. Ovo je jedno
od njih (ima ga i Mobil ako niko drugi, Mobil 1 ESP 0W-30). Možda je preciznije
reći:
a šta da sipam bolje od ACEA C2 5W-30? 0W-30,
naravno!
Ipak,
strogo gledano, ovo ulje NE ispunjava PSA B71 2290, pa ga ne možete očekivati u
ovlašćenim servisima ali i onim ozbiljnijim (jeste formalnost ali Formalnost).
Ispunjava:
API SN,
ILSAC GF-5, ACEA A5/B5 i C2
Skromno
ali vezano za ACEA C2. Dobro i ne treba više (pomenuti PSA verovatno NE prolazi
zbog 0W ali i da ne bi pravio konkurenciju ulju 5000 CP. Zanimljivo je da na
brazilskom sajtu Petronas-a ovo ulje ima: API SM; ACEA A3/B3/B4-C3, ILSAC GF-4.
Prilično drugačije. Verovatno se radi o kontinentalnim
razlikama.
Osobine
(svojstva)
Specifična
gustina: 843kg/m3; Viskoznost na 100°C je 10 mm2/s (cSt),
a indeks viskoznosti 174. Tačka paljenja preko 200°C a tačka stinjavanja manja
od –40°C; TBN vrednost je 8.
Ništa
posebno što odstupa od konkurencije osim malo niže specifične gustine (kvalitet
baznih ulja-?) i tačke stinjavanja (isto ali bez znaka pitanja). TBN nije
ograničena standardom (ACEA) ali jeste pristojno velika za moderno ulje (u
odnosu na 504/507 ulja na primer).
Sam
Petronas navodi većinski udeo PAO baznih ulja uz ozbiljno hidrokrekovana (mogu
biti i II/II+ ali bi očekivao (bar) standardnu III grupu, odnosno ETRO). Ovim
je u osnovi jedno od najboljih Petronas ulja i svakako iznad proseka
renomiranih proizvođača, čak i za ovako visoku klasu ulja.
Syntium
7000 (0W-40)
Izuzetno i
potpuno sintetičko ulje (nije pleonazam) ali vrlo čudnih specifikacija i
ciljanog tržišta.
Sa jedne
strane je samo 229.1 (!?!) a sa druge ACEA C3 i Mid-SAPS tehnologije. Zašto ne
MB 229.51(?) to je zaista pitanje za Petronas. Sa druge strane je pogodno za
(dizel) motore sa DPF i praktično sve benzince iz prve decenije XXI veka. Po
API SM i GF-4 se nazire da je pretežno pravljeno za japansko i američko tržište
(i njihove automobile). U Evropi mu zaista nedostaje odobrenja, mada je ACEA
prilična sigurnost makar za automobile do 2009. (i ACEA 2008. što verovatno
nije ispunjeno).
Osim što
je dobar izbor za japanska vozila (mnoge Honde od 2003. pa nadalje, naročito
ali ne i iključivo, poneka ranija
takođe) ovo ulje je takođe dobro i za Opel benzinske motore (Astra H i J, više
ona prva) kao i BMW automobile na prelazu vekova (i ranije ako su u dobrom
stanju), koji zahtevaju „BMW Special“, LL-98 pa i LL-01 (u poslednja dva
slučaja ukoliko se ulje menja ranije, na maksimalno 15.000km a ne po
standardima i/ili indikatorima).
Ispunjava:
API SM, ILSAC
GF-4, ACEA A3/B3/B4 i C3; MB-Approval 229.1 (229.5)
Na sajtu
piše tako, a piše i u tehničkom listu (možda i na tarabi) ALI su pedantni Nemci
lepo napisali (ono što je bliže pameti) da ulje ima (zvanično) 229.5 odobrenje.
To mu i priliči i objasnilo bi mnogo toga. Ovim se preporučuje za Mercedes
vozila koja zahtevaju 229.1, 229.3 i 229.5 dok je misteriozan nedostatak
jedinice na kraju, MB 229.5(1) lakše objašnjiv – jednostavno se nije želela
konkurencija unutar samog brenda pa je ovo ulje zapravo zamišljeno kao
“visokoperformansno” (za “jake” automobile i još “jače” vozače i naravno oštru
(sprtsku) vožnju); ovo je posebno naglašeno specijalnom zaštitom od pucanja
ventila (u opisu proizvoda). Ovim se najbliže čini Motul X-Max ulju (po kome je
i zamišljeno te realizovano) uz konkurenciju Mobil 1 New Life (kao i od prethodnog
osetno jeftinije) od kojih ima moderniji paket aditiva. Takođe je verovatno
zamišljeno da i Castrol Edge-u 0W-40 oduzme deo tržišta, računajući da mu je
bliže od prethodnih ali sa odobrenjima i standardima prethodnih, taman da se
prostre po širokom polju potencijalnih kupaca (od sredine devedesetih pa do
kraja prve decenije tekućeg nam veka).
Ne nisam
advokat Petronas-u ali greška je očigledna (na njihovu štetu, a treba biti
objektivan).
Osobine
(svojstva)
Specifična
gustina: 845kg/m3, tipično za “super”sintetička ulja 0W-40 (mada
Castrol Egde ima nešto manje), moglo bi da bude i posledica “začinskih” estara,
ali ne i nužno; Viskoznost na 100°C je 13,5 mm2/s (cSt), a indeks
viskoznosti 180. Tačka paljenja preko 200°C a tačka stinjavanja manja od –40°C.
Skromno
date osobine ne kazuju ništa posebno, tj. samo potvrđuju da je ulje sintetičko
i (moderno) 0W-40 (nešto kao “0W-35”). Tačka stinjavanja je verovatno (bar)
–42°C ali Petronas (kao i za druga ulja) na nenametljiv način stavlja do znanja
da ovu osobinu mere najsavremenijim uređajima, na (deseti) deo stepena
celzijusa ili Farenhajta a toliko su sigurni u formulaciju i proizvodni proces
da to mogu da daju i kao specifikaciju (±1°C, doduše ne za ovo ulje ali za neka
druga).
Verovatno
je na osnovi od ETRO “4” (bez 6) uz eventualno malo PAO i/ili estara
(“petice”). Bar tako deluje (i trebalo bi biti) … mada sam Petronas navodi HC
ulja i ništa više … verovatno standardna III BG Petronas-a, tipično (zapravo)
za 5W-40 ulja, što bi bilo objašnjenje za izuzetno povoljnu (nisku) cenu ovog
ulja (obzirom na kategoriju). Time ne može 100% da zameni najbolja iz ove klase
ali to većini nije prioritet. Doduše postoji i ono: “čemu 0W-40 ako nije
najbolje?” Recimo da je bolje od 5W-40 (za odeđeni automobil, motor), dovoljan
razlog?
Syntium
7000 DM (0W-30)
Najnovije
iz serije i još jedno izuzetno ulje (možda i “najizuzetnije” Petronas ulje za putnički
program).
Prvenstveno
najmenjeno mercedesovim motorima najnovije generacije ali i drugim modernim
motorima (posebno dizelima sa DPF-om, mada pokriva i veliki broj benzinskih
agregata).
Ispunjava:
API SN,
ACEA C3, MB-Approval 229.51 i MB-Approval
229.52, RN0700.
ACEA C3
ulje ali em je 0W a ne 5W em ima i posebno (boldirano) odobrenje. Ovo odobrenje
(za sada) ima samo 6 ulja, 5 proizvođača (zapravo 4). Osim Mercedes-ovog
servisnog ulja, u ovu elitu osim Petronas-a spadaju još samo: Mobil (sa dva ulja),
Motul i Fuchs. Nije slučajno što iste uvek preporučujem. Posvećenost, kako
drugačije to nazvati.
Osobine
(svojstva)
Specifična
gustina: 843kg/m3; Viskoznost na 100°C je 12,1 mm2/s
(cSt), a indeks viskoznosti 169. Tačka paljenja preko 200°C a tačka stinjavanja
manja od –40°C; TBN = 8; Isparljivost (Noack) je 9,5(!!), viskoznost na –35°C
je 5900 mPa×s; date su i koncentracije najvažnijih
elemenata (metala):
fosfor
800ppm, kalcijum 1800ppm i zink 850ppm.
Vrednost
baznog broja (BN) je velika za Low SAPS ulje, isparljivost je vrhunska za 0W-30
ulje (mada ne i rekordno mala) što zaista kazuje da je bazno ulje vrhunsko
(izuzetna smeša). Tačka stinjavanja je verovatno oko –45°C a što to tako ne
napišu nije verovatno ni njima jasno (da se ne obavezuju? Sa ovakvim uljem?!
Zvuči nesuvislo). I kratak komentar na sastav metala (vezanih za aditive):
Fosfor i
zink su ograničeni standardima i zahtevima za Low SAPS ulje, ali su na gornjoj
granici dopuštenog. Verovatno je korišćena odlična kombinacija AW aditiva i
modifikatora trenja a i sam “ZDDP” je verovatno odlično izbalansirana smeša
(istih). Manje kalcijuma znači i manje klasičnih detergenata ali to znači i
manje “agresivnosti” ali i da je sistem detergenata/disperzanata mešovit
(moderan, najmoderniji).
Verovatno
ima malo začinskih estara ali ne i PAO te je praktično kompletno od ETRO baznih
ulja (ili samo četvorke).
Syntium
3000 (5W-40)
Ovo je već
“klasično” sintetičko 5W-40 ulje. Sve više postaje standard (“standardno”) ali
i dalje spada u grupu najkvalitetnijih “Normal-SAPS” 5W-40 ulja. Sistem aditiva
(standardi i odobrenja) je sličan kao kod Motul X-cess, Mobil 1 New Life ili
Shell Helix Ultra po čijem je uzoru i pravljeno. Možda je tek u nijansama ispod
(ne mogu da verujem da Petronas može da odoli da tu ne troši svoja “standardna”
bazna ulja III bazne grupe, što da se razumemo nije ništa loše samo nije
vrhunsko).
Ispunjava:
ACEA
A3/B3/B4, API SM(SN)/CF, BMW LL-01, GM-LL-B-025, MB-Approval 229.5, PORSCHE, VW
502.00–505.00 uz nivo kvaliteta (Performance): RENAULT RN700/RN710 i PSA B71
2296.
Vrlo
dobro. Zaista kao X-cess što je za pohvalu. Treba da pokrije kraj 90-tih i
skoro celu proteklu deceniju. Unutar grupacije nema direktnog konkurenta (iznad
je Selenia K ulja za jednu kategoriju) i dopunjava ponudu Selenia-e. API SN i
SM se spominju na raznim mestima pa sam ostavio rezervu, mada mislim da je SN
(bar 99%).
Osobine
(svojstva)
Specifična
gustina: 854kg/m3, tipično za “standardna”sintetička ulja (III BG)
sa sistemom aditiva koji pokriva prethodno navedene standarde i odobrenja
(možda malo više taman da se potvrdi da nisu čisto ETRO bazna ulja ako su
uopšte); Viskoznost na 100°C je 13,8 mm2/s (cSt), a indeks
viskoznosti 170. Tačka stinjavanja –36°C a (T)BN je 10.
Praktično
prosečno i standardno za 5W-40 uz malo lošiji rezultat tačke stinjavanja
(potvrda da su bazna ulja malo lošija, ne verujem da se baš štedelo na 0.1%
PPD) i natprosečan bazni broj, što samo potvrđuje da liči (i koristi slične
aditive) na gore pomenuta ulja uz malo jeftiniju (i ne mnogo lošiju) bazu ali i
jeftinije od sva tri navedena (osetno).
Syntium
3000 AV (5W-40)
Mid SAPS
(ili Low SAPS kako navodi Petronas ali ne i strogo gledavši po definiciji)
ulje, slično prethodnom ali uz drugi sistem aditiva. Tipično za većinu
proizvođača. Ova ulja (naravno) dobijaju sve više na značaju.
Unutar
grupe postoji i Selenia K P.E. sa sličnim osobinama i odobrenjima pa su dobre
zamene (jedno za drugo) ali i konkurencija “unutar kuće”. Jedino što Selenia
ima Fiat odobrenje a Petronas ne (više o tome u posebnom tekstu) ali jeste SN a
ne SM.
Ispunjava:
ACEA
A3/B3/B4 C3, VW 502.00-505.00-505.01, Mb-Approval 229.31/229.51, PORSCHE A40, API
SN/CF.
Sve što
treba za jedno ACEA C3 ulje. Jedno od boljih u kategoriji. Ništa epohalno ali
sve što treba.
Osobine
(svojstva)
Specifična
gustina: 851kg/m3, ne znači da se koriste ETRO bazna ulja jer su
aditivi “lakši” (manje ima metala); Viskoznost na 100°C je 13,12 mm2/s
(cSt), a indeks viskoznosti 177. Tačka stinjavanja niža od –33°C a (T)BN je 7,2.
Malo manje
viskozno ulje. Nešto kao “5W-35”, što je i glavna zamerka (sa moje strane).
Ovim se pre svega preporučuje novijim vozilima a ne onima sa više od 100 ili
200 hiljada km. Druga velika zamerka je tačka stinjavanja koja je lošija i od
prethodnog pa se nameće zaključak da je baza za ova dva POTPUNO IDENTIČNA a da
se prethodno bolje drži zbog malo više (ili samo zbog drugačijih) aditiva
(osnovnog paketa i dodatnih bustera). Izuzetan indeks viskoznosti (kao za 0w-40
ulja) nije zbog kvaliteta baze nego zbog opšte niže viskoznosti (kada je
rezultat za oko 5 veći). Bazni broj je tipičan za 5W-40 ACEA C3 ulja.
Syntium
1000 (10W-40)
Na nekim
drugim tržištima i u 15W-50 varijanti. Klasično PS ulje (mešavina sintetičkih i
mineralnih baznih ulja, stock-ova) ali iznad prosečnog kvaliteta. Jednostavno
nije samo API SL i „šlus“, ipak je SN uz (bar) VW 501.01; dakako ima i bojih
ali ne u svemu tako da ostaje u(/pri) vrhu. Više nego (dobra) zamena za Selenia
Gold ulje, kome je slično (možda i identično?). Kvalitet po povoljnoj ceni ali
sada osim visokih API standarda za benzinske motore bez drugih prednosti u
odnosu na prosečno ulje (bilo kog) renomiranog proizvođača.
Ispunjava:
API SN/CF,
ACEA A3/B4, MB-Approval 229.1, VW 505.01-505.00, Renault RN0700.
Već sam
naveo da je sve očekivano (RN0700 ne baš uvek) uz SN umesto SL.
Osobine
(svojstva)
Specifična
gustina: 875kg/m3, tipično za klasično PS ulje; Viskoznost na 100°C
je 14,2 mm2/s (cSt), a indeks viskoznosti 150. Tačka paljenja veća
od 200°C, stinjavanja niža od –30°C a (T)BN je 10,0.
Solidno,
ali prosečno. Svaka sličnost sa Selenia Gold (ni)je slučajna.
Syntium
800 (15W-50)
Kojoj
kategoriji pripada, teško je reći. Može biti (klasifikovano kao) mineralno ili
PS ulje. Na sajtu diplomatski izbegavaju bilo kakvo pominjanje a u tehničkoj
dokumentaciji (čak) kažu “na sintetičkoj osnovi”. Obzirom da je mešavina
mineralnih i HC ulja, može biti “super kvalitetna mineralna klasa” ili niža PS
klasa i to je to. U svakom slučaju pogodno (naročito) za toplija klimatska
područja, gde može (istovremeno) zameniti: 15W-40 i 20W-50. Verovatno je
mineralno po vrsti jer 1000 15W-50 je PS ulje pa čemu nova kategorija. Ipak,
ovo je tipičan “hibrid” mada ne i jedini (ovog tipa).
Ispunjava:
ACEA A3/B3,
API SL/CF, MB-Approval 229.1, VW 505.00
Standardno
za visoku klasu mineralnih ulja ali dve stvari “bodu oči”:
1) Ulje
nema ACEA B4 što bi značilo manju prijemčivost za dizele (common-rail naročito)
2) Sa
druge strane navodi se samo VW 505.00. Prosto nedostaje VW 501.01 (pa da bude
identično sa npr. Motul 4100).
Osim toga
na “internacionalnom” tehničkom listu se VW 501 (501.01 ali navodim kako je
napisano) navodi, a logično je da (makar) ispunjava zahteve istog. Očigledno je
da postoje bar dve verzije ovog ulja, jedna sa API SM i koja se predstavlja kao
“sintetic blend” (klasično polu-sintetičko ulje) i API SL koji se regionalno
neznatno razlikuje. A3 i B3 su A3-02 i B3-98 što je o.k. i ukazuje blagu
“benzinsku” prilagođenost iako je naravno univerzalno ulje (i za dizele, ali
malo starije generacije u odnosu na benzinske motore).
Osobine
(svojstva), u zagradama “internacionalni” TDS inače italijanski
Specifična
gustina: 884kg/m3 (865), Viskoznost na 100°C je 17,6 (17,2)
mm2/s (cSt), a indeks viskoznosti 148 (146). Viskoznost na 40°C
iznosi (128,6) mm2/s (cSt). TBN je (7), sulfatnog pepela: (1,05%)
(posledlje tri vrednosti nisu date u TDS iz Italije). Tačka paljenja veća od
200°C (tačno 230) a tačka stinjavanja manja od –30°C (tačno –32), viskoznost na
–20°C iznosi (4320) mPa×s.
Tehnički podaci su
kod Petronas Italy dati veoma skromno po uzoru na Selenia (prepisani?) ali je i
činjenica da je u drugim podučjima ulje kvalitetnije (specifična gustina koja
nedvosmisleno ukazuje na mineralno i PS poreklo, makar prvo bilo i PPS –
“polu-polu” sintetičko; osim veće viskoznosti koja vuče veću vrednost razlika
od 20kg/m3 i vrednost preko 880 ukazuju na “teža” (“deblja”)
mineralna ulja).
Ulje je više kao
“15W-45” jer je tek neznatno premašilo granicu za SAE 40 što treba da privuče
(i treba) “širu publiku”, pa (naravno) i motore koji ne troškare ulje. Ukoliko
je osnova drugačija, mislim da su aditivi identični i da se vrednosti (T)BN i
konc. sulf. pepela mogu uzeti da su bliski, tako da je ulje dobro i za TNG
(LPG) kao i za benzinske ali i mnoge dizel motore, naročito pri upotrebi dizela
po EN 590:2009 (“Euro 5”), odnosno dizela sa niskim sadržajem sumpora.
Zanimljivo da se ZDDP koristi u obliku kao kod skupljih Syntium ulja što nije
baš očekivano. Doduše ovo treba shvatiti uslovno, jer je zamagljeno mogućnošću
nepreciznog navođenja o čemu se radi. Ovde se to sekundarni alkil ZDDP a ostali
su “alkil” (koji?) a verovatno su i smeše pa je dat preovlađujuć (komercijalni
ZDDP je ionako, uvek, smeša neutralne i bazne soli pa je priča za poseban tekst
… jednog lepog dana, mada i nije baš za “naučno popularni” blog). Sekundarni
imaju veću otpornost na oksidaciju ali manju na temperaturu i hidrolizu (da ne
idem dalje) a koji i kako je zaista nešto što ne zavisi samo od par promenjivih
(varijabli) već je priča komplikovana ali mi je bilo zanimljivo da primetim. ZDDP-a
ima (doduše) više od svojih sintetičkih (dalekih) rođaka, mada je teško reći
koliko tačno (20% je izvesno a za više se ne bih kladio). Kako god (i pored
prethodnog), ulje nije za duge intervale zamene, već pretežno za oko 10.000km,
a maksimalno 15.000km (zavisno od motora i uslova eksploatacije istog).
Sve u svemu, ne može
se meriti sa najboljima u klasi (Motul 6100 pa 4100 i Shell HX7) ali ne
zaostaje ni za jednim mineralnim 15W-50 i čak ih (verovatno) i nadmašuje, što i
jeste bila namera Petronas-a (da se udene između ove dve grupacije). Ipak,
treba da se upoređuje sa mineralkama (i po kvalitetu i ceni) pa ga tako i treba
kupovati. Ako je zbog kvaliteta ići na (sigurno) PS ulja ove kategorije, a ako
vam je primarna cena (uz odgovarajući kvalitet) onda je ovo ulje u vrhu 15W-50
ulja (kojih i nema baš mnogo).
Syntium Racer X1 (10W-60)
Na kraju
ali ne i po značaju. Ovo je zaista izuzetno ulje, čak i za klasu kojoj pripada.
A pripada uljima za entuzijaste, ono koji vole da odvezu Truck Day, pa i
takmičenja nižeg ranga. Naravno propručljivo prvenstveno za motore koji imaju
direktnu ili indirektnu preporuku za ovu viskoznu gradaciju (BMW M serija i
Alfa Romeo, neki od TS motora sa varijatorom).
Ulje je na
PAO osnovi (Petronas tvrdi isključivo, a nama ostavlja da nagađamo šta je
“rastvarač aditiva”) što je za današnje vreme više nego pohvalno (kada su HC
ulja dominantna čak i za 10W-60).
Vrlo dobro
ulje, nema šta (dalje da se priča).
Ispunjava:
ACEA A3/B3/B4,
API SL/CF (Aditive Performance)
Ovo su u
Petronas-u lepo sročili (preformanse prema dodatim aditivima). Što bi se reklo,
nije baš za prvi izbor ali ako je izbor prema ispunjeju “AP”-a. Ne pršti baš od
ZDDP-a (iako ima malo više što je po API dozvoljeno za veće viskoznosti
(viskozne gradacije)) ali ima kvalitetne i stabilne polimere što uz sintetičku
(punu i pravu) osnovu više znači nego “krkanje” istim. Dobro uravnoteženo ulje,
ali svakako ne za “penzionersku vožnju”.
Osobine
(svojstva)
Specifična
gustina: 862kg/m3; Viskoznost na 100°C je 23,1 mm2/s
(cSt), a indeks viskoznosti 180. Tačka paljenja preko 200°C a tačka stinjavanja
manja od –36°C; TBN = 9,9.
Sve u
skladu sa 10W-60 VG i sintetičkom osnovom (relativno mala spec. gust. ali i
tačka stinjavanja tipična za 5W ulja). TBN “rejserski” na “žilet ispod” 10,
taman da bude moderno ali i otporno na “divljanja”. Neki prosek za ovaj tip
ulja i nešto što se uzima kao optimalno (8-12 ili 9 do 11).
Kao malo
isparljivo i “gusto” ulje može da se koristi i kod starih motora koji troškare
ulje (a odgovaraju im “specifikacije” istog).
Preporuka,
naročito uz konkurentnu cenu koju ima.
Pogovor
(Epilogue)
Da ne
pišem poseban tekst o odnosu Petronas-Selenia, par reči umesto zaključka. Već
je i nekoliko pitanja u vezi ovoga postavljeno (a i bilo je pre teksta, preko
mejla).
Neću
ulaziti u detalje ugovora pa čak ni onog objavljenog (javnog) dela, već samo u
praktičan deo, koliko je koristiti Petronas umesto Selenia ulja dobro (osim što
je jeftinije)?
Činjenica
je da je Petronas debelo platio Selenia brend i to svakako prevazilazi
„knjigovodstvenu vrednost“ kupljen je i skoro (u to vreme još nepun) ceo vek.
Vek iskustva i saradnje sa Fiat-om, do sredine 70-tih unutar kompanije a
kasnije u „tesnim vezama sa“ (istom). Dakle, osim odobrenja (u zbiru ne toliko,
možda tek milionče ali nešto i vremena to traži, nije sve u novcu (i zlatu) –
nešto je i u vremenu) kupljeni su pre svega dugogodišnji ugovori i pozicija
Selenia ulja, odnosno snabdevanje zvaničnih servisa makar u Evropi (ali i
šire).
Nije da
Petronas ne može da zameni Selenia (sada neka od njih slična k'o jaje jajetu,
možda i identična) već vodeći brend i vlasnik to neće da uradi (zašto je dao
toliki novac, milijardu ako se dobro sećam).
Dakle,
Selenia ulja imaju a Petronas nemaju Fiat odobrenja. Zato, ne smete da se
osećate prevarenim u servisu (ovlašćenom naročito ali i bilo kom ozbiljnom) što
koriste Selenia ulja, jednostavno to je tako „propisano“, tj. ne bi smeli da
koriste ulja bez zvaničnog odobrenja makar se radilo samo o pravnoj finesi. Zašto
onda ne nastaviti sa Selenia? Pa, mogli bi (ako nastavite sa ovlašćenim
servisom što jeste preporuka, makar dok je automobil relativno nov, 5-6 god.
ili tako nešto) ali možete ići i na Petronas. Ali naravno ne samo Petronas,
Mobil, Shell i Fuchs takođe imaju odobrenja ili ih pod njihovom garancijom
ispunjavaju pa je stvar samo vašeg izbora. Petronas je kao najbliži (i/ili
identičan) Selenia uljima će sigurno biti prva pomisao a povoljna cena će mnoge
učvrstiti u toj odluci. Isplati se ali gde je mala razlika nema ni potrebe, a
što se kvaliteta tiče, uglavnom je mala. Selenia ima jako dobra ulja i to pre
svega ona modernija (koja se na žalost manje koriste), recimo Selenia WR P.E.
5W-30, gde prelazak na Petronas 5000 CP neće doneti ništa revolucionarno (čak i
minus za Fiat odobrenje ali uz PSA i ACEA nije od značaja) ali možda uštedi
neki dinar ... svako će izabrati po svojim prioritetima ... autoritet se uvek
plaćao i uvek je ljude koštao (lakše je ubediti nekoga u odelu sa kravatom nego
u majci i farmerkama, makar pričali isto, ali to je deo ljudske prirode i
„zakona plemena“ što brending vešto koristi) a Selenia za Fiat ipak jeste
autoritet ... najveći (vremenski najduži).
P.S.
O
motociklističkim uljima drugom prilikom.
Postovani Stevo jedno pitanje mozda. Da li je tesko napraviti bolje ulje od Mobil1 0w40? I zasto to neko ne pokusa da uradi, pozdrav!
ОдговориИзбришиPa ... već jeste. Motul X-Max 0W-40 je vrlo slično ulje, možda i nijansu bolje ... po 50% većoj ceni.
ИзбришиShell je bio blizu ali je skroz odustao od 0W-40 (kao i Statoil na primer), Catrol Edge je tu negde (možda i bolji, mada ...) po opet većoj ceni ...
Liqui Moly je Energy 0W-40 radio po uzoru na M1 i bio jako blizu ... ali ne i bolji (ali malo jeftiniji - da).
Valvoline SynPower 0W40 može "na crtu" istom (po sličnoj ceni) ...
ExxonMobil je JEDINI proizvođač PAO i estara i aditiva ... III BG kupuje od najboljih (SK-a na primer) ... ima patentiranu GTL tehnologiju (ironično Shell je na odustalom EM projektu napravio jedino GTL (komercijalno) postrojenje u Kataru).
Šta sve to kazuje? Da su karte (aduti) u njihovim rukama.
Ako i napravite u laboratoriji bolje ulje (a ni to nije lako ali jeste najlakše), niste ni na 10% od potrebnog, trebate ga optimizovati za tržište ... teži posao ali bi pod podjenakim uslovima bilo (itekako) moguće ... e "u tom grmu leži zec" ... ne možete to logistički izvesti, tj. ne možete ni kupiti po istim cenama niti napraviti (ni približno) uporedivu distribuciju ako niste multinacionalna kompanija.
Trenutno bi to mogao da izvede samo Chevron ali nije zainteresovan (za 0W-40) kao i Shell (donekle, i to tek od GTL-a pa nadalje, estre će i (malo) PAO-a već kupiti).
Dakle, stvar je u resursima i položaju na tržištu.
(uzeo sam samo Evropu kao primer, na USA tržištu je to još lakše objasniti mada tamo ima konkurenata u vidu Amsoil-a ili RedLIne-a ... jedino što su skuplji i ne mogu toliko pokriti tržište ...).
P.S.
Marly je nenormalno skuplji i ima nestandardne aditive tako da je teško porediti (sa tim aditivima su verovatno umesto boljeg ispali i "gori").
Wolf je "tu negde" a Yacco je možda i bolji ... ali ...
(ko su oni? gde da kupim? ... oni su neko o kome bi trebao da pišem a gde da kupite - nigde (mada u Hrvatskoj se Yacco još i može naći).
Dakle, ko može ne kači se a ko se kači ... njega "pojede mrak"!
"Pustio bih ja njega ali neće on mene!" otprilike tako nekako.
"Niko ne smije sa Čakom da se kači,
jer Čak je uvijek i od svakog jači."
(jedini ga je pobedio Brus ali on odavno nije među živima. Čak ga i nije ga sredio Čak.)
Pozdrav!
Što se tiče Mobil 1 ESP jedino je na teren istrčao Castrol Edge Professional C3.
ИзбришиKo će drugi (pa) prodati 0W-40 ACEA C3 (u iole značajnijoj količini, tj. da mu se i isplati ... može samo zbog imidža kompanije i to su dobro poznata imena (gore navedena)).
Pozz ...
Naravno, kažem Castrol a mislim BP.
ИзбришиNe može na boksera "super teške" kategorije "pero laka" (nokaut samo dok ga se dokopa, iz prvog udarca). Mora biti makar iz iste kategorije (pa da bude meč "na bodove").
Pozdrav opet gospodine ovaj put imam pitanje za vas o mjenjackim uljima tk.koje ulje da sipam u alfu 166 2.4 jtd 10v 110 kw???Tvornicka je preporuka tutela zc 75w80 api gl-5.No prije toga da vam ispricam nesto...kad sam kupio auto imao je 80 000 km i odlucio sam mjenjati ulje te su mi u ovlastenom ulili tutelu matryx 75w85 api gl-4 kao to po njihovom katalogu moze ici da ali u jtd sa 20v jaci model koji ima drugaciji mjenjac no ajde dobro valjda znaju kaj pricaju ipak je to najbolji servis za talijane u hrvatskoj te su mi usput ulili 3 litre tog ulja u mjenjac a ide 1,7 litara max po proizvodacu.Auto je normalno vozio dok nisam na ljeto otiso na duzi put 400 km u komadu na more.Stigavsi na more doslovno nisam mogao mjenjati brzine imao sam dojam kao da se mjenjac zapeko iznutra te je sljedeci dan bilo bolje kad se sve ohladilo ali se vidjelo da je mjenjac u banani i ubrzo sam ga morao skidati jer je zacviko i pri rastavljanju se vidjelo da su otisli lezajevi na spojnickoj osovini te se vidjelo da isto tako ima 1.5 litara tog ulja vise od dozvoljenog.Kupio sam drugu getribu ispravnu polovnu,promjenio kvacilo usput i usput stavio novo ulje te sam ovaj put ulio mobil najskuplji 75w90 api gl4 i gl5 sintetiku i sad je sve dobro ali primjecujem da dok je bila zima i na hladno super salta kao beba meko al evo kako ide ljeto i vrucine nakon duze voznje kad se zagrije da dosta teze mjenja brzine opet a na hladno odlicno pa mislim da ni ovo ulje nije dobro te mu ocito treba 75w80 samo kao u preporuci api cisto gl5...koje je vase misljenje i koje ulje da sipam??? Hvala unaprijed
ИзбришиPoštovani,
ОдговориИзбришиMalo je nejasno šta je ovde posledica a šta uzrok i kako se i zašto sve desilo.
Očigledno je da su se u servisu vodili zvaničnim uputstvom ali za 20V motor (kako ste i sami naveli).
Ne poznajem menjač (sklop menjač/diferencijal) kod Vašeg automobila, ali teško je "prepuniti" uljem takve sklopove (pogotovu duplirati), ALI ako su nekako uspeli "nabiti" (nagurati) višak ulja (makar i nekoliko dl) onda je moguće da je otkaz menjača (ležajeva) pre bio od toga nego pogrešnog ulja. (doduše, moguće je i da su vas samo "izvaćarili" prilikom zamene, jer čak i da su načeli treću litru, morali su objasniti da je to zbog ispiranja i dati vam preostalu količinu za dolivanje).
75W-85 je dovoljno blisko (a kako ste sami rekli koristite uspešno 75W-90) da ne bi samo zbog toga moglo išta da se desi a GL-4+ je prilično blizu GL-5 da bi samo jedan duži put doveo do takvog ishoda, mada se opet svodi na priču da pucanje uljnog filma dovodi do brzog otkaza ležajeva a da nedovoljan kvalitet povećava verovatnoću za takvo nešto).
Ono što je nejasno (makar meni) je Vaš opis ponašanja menjača gde navodite da je problem sa 75W-90 na višim temperaturama (?!) mada 50% veća viskoznost na 100°C može više značiti nego duplo veća na 40°C (iako je to vezano za specijalne slučajeve ... skoro izuzetke).
Kako god bilo, slažem se da probate: 75W-80 i API GL-5.
Tutela Transmission ZC 75 SYNTH nije nešto posebno pravljeno za Fiat jer Selenia navodi da se može korisiti i za druge automobile (evropskih proizvođača).
Dakle, bilo koje kvalitetno (i sintetičko) 75W-80 i GL-5 (ili GL-4/5) dolazi u obzir.
Uz Selenia ulje, moja preporuka ide i za (pre svih):
Fuchs SintoFluid 75W-80.
Uzgred, Fuchs ima jaku podružnicu u Hrvatskoj sa veoma dobrim inženjerima primene pa bi ih mogli i kontaktirati za više detalja.
Svako dobro.
Pozdrav!
Molio bi vas za misljenje o novom ina delta sint diesel 10w-40 ulju???sipao bi ga u 2.4 jtd stariju generaciju prije multijeta s jednom bregastom te kakvo je u usporedbi s ostalim uljima poznatih proizvodaca shell mobil total???mislim da je kvalitetnije ili se varam??
ОдговориИзбришиPoštovani,
ИзбришиTrebalo je (već) da napišem kraći tekst o novitetima INA-e ali ne stižem to da uradim (slično kao tekst iz sredine prošle godine o Modriči).
Jedan od par (dva para zapravo) noviteta kod ovog proizvođača je i INA Sint Diesel 10W-40.
Ovo je varijacija SINT 10W-40 ulja, koje je u svojoj klasi vrhunsko i jedno od boljih (uopšte), sigurno među TOP 10 u Evropi, verovatno i TOP 5.
Kako ima MB 229.3 i VW 502.00 sigurno je iznad standardnih (ali kvalitetnih) ulja ove kategorije (uzevši renomirane proizvođače kao upoređenje).
Verovatno je bolje od Total-a pa i Mobil-a ... Shell nema pomenuta odobrenja ali je HX7 pravljeno od veoma kvalitetnih baznih ulja (ipak) API SN pa je kod benzinaca "mrtva trka" , mada bi kod dizel motora INA mogla biti i bolje rešenje.
Nije naravno sve samo u standardima i odobrenjima ali to je polazna tačka analilze i ona je na strani INA-e. Osim toga (ako formulacija nije promenjena poslednjih godinu dana) Sint je bilo PS ulje (klasično) ali sa visokim sadržajem sintetičkih (i to pravih sintetičkih) baznih ulja, kao nekad kada su tako pravili i veliki proizvođači a sada uglavnom "zabušavaju" po ovom pitanju (ili smanjuju sintetičku komponentu ili je ona manje sintetička i slično, mada ima i čisto HC ulja što nije korak nazad).
Za motor 2.4jtd ovo je veoma dobro rešenje, preporučujem.
Zbog starosti motora (iako je ulje više nego dobro) skratite period zamene istog sa 20.000km/18meseci na 15000km/12meseci.
Pozdrav!
Postovani Stevo, kod mene vazi ono sto vise znam, znam koliko u stvari ne znam. Vas sajt i informacije su sjajni ali malo nam je tesko laicima sve pohvatati. Zamolio bih za preporuku ulja za Hyundai Tucson 2.0 benz 2008. sa 65.000km? Njegova knjizica kaze 5w-20, 5w-30, API SJ, SL i bolje, ILSAC GF-3 i bolje. Hvala unapred!
ОдговориИзбришиPoštovani,
ОдговориИзбришиZanimljivo pitanje.
1) 5W-30, API SL (po knjižici) ... a baš sam se pitao kome (li) su namenjena takva.
Na primer: Valvoline SynPower 5W-30, Liqui Moly Leichtlauf Special LL 5W-30, Castrol Edge 5W-30, Fuchs SuperSyn 5W-30 itd. (Havoline Energy, pošto je relativno nov motor, ipak to je Energy Conserving (EC) API SL, pa za kasnije ili za velike napore motora, ipak ne).
2) 5W-40, a zašto da ne? Bilo koje (API SM i/ili SN). Prednost za "normal SAPS" ulja. (može i sa MB 229.3 još bolje MB 229.5, nisu zahtevi ali je poželjno, a skoro sva ionako imaju 229.3).
3) Možda i nepravedno tek pod 3 (malo i zbog cene), kvalitetna API SM(SN) 5W-30 ulja (uz ACEA C3 i MB 229.51).
4) 10W-40 (!?) ... pa to se (nigde) u uputstvu ne spominje!
Pa ... spominje se ali je pisano "nevidljivim" mastilom.
Naime piše 10W-30 za preko -18°C (može i -22°C, jer je onih 18 zaokruživanje na nula °F a u Evropi bi zaokružili na -20°C). Dakle, osim 10W-30 (koje nije lako naći) može i 10W-40.
Dakle:
4.1. G-energy Far East M 10W-30 (možda i izbor no. 1 uopšte), kad smo već kod toga može i isto u 5W-30 (samo takvo nisam video na NiS pumpama a 10W-30 čak i jesam, no vredi se raspitati).
10W-30 naročito ako se povremeno vozi u teškim uslovima (teren makar i lakši) i ako nije pretežno gradska vožnja.
5W-30 ako se vozi u lakšim uslovima i pretežno u gradu.
Čak se i 10W-30 može koristiti (bar) do -25 a 5W-30 i do -35 pa i to treba uzeti u obzir.
4.2. Bilo koje kvalitetno 10W-40 (da ne nabrajam).
Ovo je (doduše) više za posle 100 hiljada km (150) i za bar teške terene pri +35 ili +40 cel.
5) 15W-40 ("ljudi, jer je to moguće?") ... pa, jeste. Naročito za leto, tj. ako se dva puta menja ulje. Opcija za posle 100 hiljada km uz 10W-30 ili 10W-40 zimi. Birati prvenstveno (ali ne i isključivo) PS ulja visokog kvaliteta (nema ih mnogo, eto baš G-energy na primer).
Čak i posle 100 hiljada km više je opcija za veoma teške terene na visokim temperaturama (ako je 4WD verzija) ili samo veoma teške uslove eksploatacije (visoka nadmorska visina, planinske rute, veoma visoke temp., vuča prikolice i slično).
Uh! šta sad? (od ovoliko)
Lično bih se opredelio za 10W-30 API SL (ne znam kod nas šta još može da se nađe) ili 5W-30 ApI SL (navedena).
Kao prvi izbor (definitivno) G-energy (ne zbog onog "Far East", već zbog API SN (licencirano) i ILSAC GF-5).
Koju viskoznu gradaciju?
Navedeno je gore (zavisno od uslova korišćenja) obe su o.k.
Pozdrav!
Поштовање Стево, одговор у вашем стилу, права мала књига, коју ћу сачувати за референцу за будућност :). Поздрав, Никола.
ИзбришиHvala!
ИзбришиUzgred, većina API SL sintetičkih (5W-30) ulja bi ispunila i SM ili čak SN nivo ali su često sa više od dozvoljenog fosfora ("normal SAPS").
ИзбришиPoštovanje
ОдговориИзбришиPratim ovaj blog skoro od početka. Svaka čast na trudu, znanju i svemu pratećem.
Kratko pitanje (možda zahteva duži odgovor): Selenia Racing ili Syntium Racer? Nešto treće? U pitanju je AR 156 2.0 JTS (10god, oko 140k km). Fabrička preporuka je Selenia.
Auto ide u visoke obrataje u duži intervalima samo leti kada se putuje za Greece :) Ono što sam primetio je da je do nekih 4-5.000km potrošnja uljka smešna, posle toga rapidno raste. To se uglavnom i slaže sa iskustvima drugih.
Poštovani gospodine,
ИзбришиHvala što pratite blog.
Odgovor je jednostavan:
Oba su o.k.
Prednost bih ipak dao Petronas "trkaču".
Možete koristiti i druga 10W-60 ulja naročito ona bolja, i naročito ako ispunjavaju API SL ili više (SN), na primer: Shell Helix Ultra Racing (posebno ovo; naročito najnoviju SN verziju), Mobil High Mileage, Castrol Edge i druga.
Pozdrav!
Jedno pitanje, koje čovek (potpisao, ali neću objaviti jer nisam pitao za dozvolu) nije mogao da postavi na blogu a pokušao je, pa je prosledio na mejl.
ОдговориИзбришиMislim da je zanimljivo i za druge:
"Poštovani g. Stevo, kao što i sami rekoste, najzad ste
stigli i do Petronasa. Svaka čast, nikad nije kasno za Vašu stručnu analizu.
Molio bih Vas za Vaše cenjeno mišljenje o tome, koje od dva ponuđena Syntiuma
3000 je bolji izbor za Punto klasik, 1,2 8v, samo benzin, 30000 Kkm, 70% gradske
vožnje. (da li AV ili obično). Meni se javlja da je obično bolje, ali nikako ne
bih ignorisao Vašu preporuku. Pozdrav."
Sami ste sebi odgovorili, pa samo da potvrdim.
ИзбришиIako mogu oba, mala prednost za 3000 bez AV.
Pozdrav!
Poštovani ako može jedno pitanje. U nedoumici sam između dva ulja, jedno je gore navedeni Syntium 1000 a drugo je Total Quarz 7000. Oba bih hteo da sipam u Kiu Rio 2003. godište sa ugrađenim gasnim uređajem. Vidim da je syntium SM ulje dok je 7000 SN znači li noviji standard da je onda isto i bolje?
ОдговориИзбришиHvala
Poštovani g. Rio,
ИзбришиU pravu ste, pri čemu još uvek ima Total-a sa SL i SM na tržištu. SN je najnovija verzija API standarda za benzince i nešto je zahtevnija (ali ne značajno) od SM.
Ne morate se opterećivati ovim, SN prema SM je najmanja razlika u API standardima (verovatno, ikad). A sa druge strane, zahtevi za Vaš automobil su SL pa je i SM dovoljno dobro.
Oba navedena ulja su sasvim O.K. i sličnog su kvaliteta.
Ako ćete (malo) više, Shell HX7 ili Motul 6100, pre svih kao i MB 229.3 i/ili VW 502.00 ulja u 10W-40.
Lukoil, Texaco Havoline, Elf i G-energy su veoma isplativa ulja (bar u Srbiji), a "referentno" (malo iznad proseka i ono što bi ulje ove kategorije trebalo da bude) Mobil Super 2000.
Pozdrav!
Postovani
ОдговориИзбришиkoliko su slicna Syntium Racer X1 10w60 i Mobil1 10w60 i moze li se Petronasovo ulje smatrati "sirotinjskom" verzojim skupljeg rivala
Dopuna:
ОдговориИзбришиMibil1 10w60 Extended Life
Pitam ovo jer sam koristio Mobil ulje, pa trazim alternativu.
(auto je dizel i ne forsira se posebno)
Poštovani,
ОдговориИзбришиOva ulja jesu slična. Čak ne bih išao do nivoa "sirotinjske" verzije nego tek "jeftinije" (alternative).
Petronas će uraditi isti posao kao i Mobil. Možda je Mobil (tek) za nijansu bolje (verovatno) ali svakako ne koliko je skuplje. To, naravno, ne znači da se zbog cene treba izbegavati nego da se u slučaju da se želi smaniti trošak održavanja može preći (ili odmah izabrati) Petronas.
Možda Mobil ima malo veću vrednost HtHS viskoznosti ali je teško reći jer Petronas ne daje taj podatak.
Kako, god, kod starijih vozila (od 10 god.) Mobil je verovatno bolji (ali manje isplatljiv) izbor, a kod novijih nema (neke) velike razlike.
Ukoliko motor nema veće zahteve od ACEA B4 i ukoliko ste bili zadovoljni sa M1 Extended Life, Petronas je sasvim u redu koristiti.
Slobodno.
Pozdrav!
Zašto kod starijih vozila?
ИзбришиZbog HTHS viskoznosti koja je kod M1 (prosto) fascinantna (5,7) iako bi 10W-60 ulja po pravilu morala da imaju bar 5.
I (još i više) zbog dodatih aditiva za kondicioniranje zaptivki i nešto više (od standardne koncentracije) ZDDP-a. To kod oštre vožnje ali i "mlake" ali kod starog motora ipak (nešto, malo više od simboličnog) znači.
Ostaje da su to nijanse zbog kojih cena verovatno nije opravdana (razlika). Bolje je ostati na vrlo dobrom 10W-60 nego se vraćati na PS alternative (15w-50) ili dva ulja godišnje (može biti i skuplje) npr. 5/10W-40 zimi a 15W-50 leti ili slično.
Pozdrav!
OK
ОдговориИзбришиPuno hvala na pojasnjenju.
Poštovani,
ОдговориИзбришиImam Kiju Rio 1.5, 2001. godište, prešla oko 200000 km, sa pogonom na TNG. Koristim Syntium 3000 (5W-40) koje jako lepo radi a potrošnja ulja je oko 150 ml na 1000 km. Auto uglavnom vozim van grada. Za ovo ulje ste naveli da spada u grupu „Normal-SAPS“ ulja a sećam se da ste ranije kao preporuku za vozila na TNG naveli „Mid-SAPS“ ulja sa ACEA C3 standardom pa me interesuje da li bi možda Syntium 3000AV ili 5000XS bili bolji izbor.
Hvala!
Poštovani g. Gorane,
Избриши(dok sam još u "radnji")
Da, sve ste u pravu. Ipak, nije to nešto što je obavezno tako da je verovatno (još) bolja opcija koristiti C3 ulja. Bilo koje od dva navedena.
Možda mala prednost za 3000 AV (kao 5W-40 ulju).
Potrošnja (ulja) je odlična. Baš kako treba.
"Ne troši ni kap" se češće dešava kada se vozi malo i vozi po gradu (ulje se ni ne zagreje) ali je bolje za motor više gradske vožnje (i umerena, normalna) potrošnja ulja.
Pozdrav!
Puno hvala g. Stevo!
ОдговориИзбришиPostovani,
ОдговориИзбришиPo prvi put u zivotu sam ove godine, pocetkom aprila, probao modricino LL 20w60 ulje u svom pasatu 1.6 turbodizel. Potrosnja ulja je vise nego dvostruko manja u odnosu na maxima turbo 15w40. (sa 0.4 pala je na ispod 0.2 litra na 1000 km)
Zadovoljan ponasanjem sa 20w60 uljem, razmisljam da koristim racer x1 10w60 cele godine. Motor je otvaran pre 5 godina kada su menjne karike i semerinzi, tako da curenje ne ocekujem. Sta bi ste Vi rekli o predlogu?
Svestan sam da je pomenuto 20w60 nizeg kvaliteta od turbo 15w40. Ulje i filter menjam na 5 do 7.ooo km. Auto se ne forsira.
Poljoprivrednik Slavisa.
Poštovani,
ИзбришиCurenja ni ja ne očekujem (pogotovu od ulje koje je dobrim delom na bazi PAO) ali mi se predlog (lično) NE sviđa. Mislim da to ulje nije posebno dobro za Vaš motor a još manje za vaš način upotrebe istog.
Kombinacija LL i Maxima Turbo (leto/zima) mi se čini dobrim nastavkom dosadašnjeg. Malo manji kvalitet LL nije od značaja jer ionako premašuje minimalne zahteve. Manje količine se mogu i međusobno mešati. Možete koristiti i Maxima Long Life 20W-50 ali je ono još nižeg kvaliteta od LL 20W-60 pa to nije bolje opcija (šire gledano mislio sam na 20W-50 ulja, naročito na više od -10°C).
Pozdrav!
Maxima turbo je bila do sada jer mi odgovara za kultivator, IMT 533 i pasata po sistemu jedno ulje za sve, ali se bojim da vec za pasata treba nesto jace jer iduce otvaranje znaci busenje cilindara a to mi se ne isplati pa bi da ga zastitim sto bolje. Potrosnja ulja me ne plasi i ne bi da je smanjujem posto poto pa je sve do 0.5 litra na 1ooo prihvatljivo (pa i veca ako je sve drugo u redu)
ОдговориИзбришиP.Slavisa
"Sve se slažem" (kako se u žargonu kaže)
ИзбришиHvala na savetu.
ОдговориИзбришиPoljoprivrednik
Postovani,
ОдговориИзбришиVozim fiat stila 1.9 multijet 2006god. 175000km Oduvek mu sipam selenia 5w-40. Ne trosi ni malo ulja izmedju dve zamene. Da li bi mogao da predjem na syntium 3000? Generalno koje ulje peporucujete da je u cenovnom rangu selenije a da je bar za nijansu kvalitetnije.
Pozdrav.
Poštovani,
ИзбришиAko je nešto dobro 175000km, zašto onda menjati?
Nećete ništa posebno dobiti ni sa malo kvalitetnijim uljima (kojih ima). Ako bi da malo uštedite pređite na Syntium 3000 kao što ste sami pomislili. To je ujedno i odgovor na drugo pitanje.
Pozdrav!
Postovani,
ОдговориИзбришиHvala puno na odgovoru.
Pozdrav
Postovani,
ОдговориИзбришиVozim fiat stilo 1.6 16v na tng, koristim oduvek selenia 20k, zadovoljan sam sa uljem ne trosi ni malo izmedju zamene.
Koja bi bila alternativa umesto selenia 20k, syntium 1000 ili 3000 (molim Vas detaljno objasnite), razlog je iskljucivo finansijski?
Hvala unapred na odgovoru i sve pohvale za blog!
Srdacan pozdrav.
Poštovani g. Đorđe,
ИзбришиAko bi ste da zamenite Selenia 20k jeftinijim (a sličnim) uljem, najbolje je da koristite Syntium 1000 10W-40 (sada 800 10W-40). Obratite pažnju na datum proizvodnje istog jer ga u Evropi već duže vreme nema (tj. ima ali se ne proizvodi).
Syntium 3000 ima kvalitetniju osnovu i napredniji sistem aditiva ALI za motor o kome se radi nije posebno kvalitetnije (i 800 je API SN).
Korist od 5W40 može biti kod novijih motora, korišćenja na ispod -20 cel. i ukoliko se ulje menja na maksimalnih 20k km (ako se sećam Fiat čak pominje i 30k km što je ipak previše naročito za stariji motor). Uz izmenu na godinu dana i/ili 15000km prednosti se prilično gube (u odnosu na kvalitetnu polu-sintetiku koja ispunjava zahteve).
Osim toga, nakon dugogodišnje primene 10W-40 mislim da je bolje ostati na tome (a i fabrička je preporuka).
Sa 5W-40 bi imali čistiji motor (nije toliko od značaja za benzinski naročito TNG), nešto nižu potrošnju goriva (ali samo u gradu i to do 1%) ali bi mogli imati i veću potrošnju ulja naročito pri prvoj zameni nakon dugogodišnjeg korišćenja PS ulja.
Uzevši i to u obzir (jednu ubrzanu zamenu 5W-40, na 1/2 intervala koji se praktikovali) svaki finansijski motiv bi pao u vodu (zašto ne bi onda nastavili sa 20k). Na kraju krajeva, 1000 (800) je toliko slično 20k da ispunjava i poznato "šta je dobro ne menjaj".
Pozdrav!
Администратор блога је уклонио коментар.
ОдговориИзбришиHvala puno na brzom i opsirnom odgovoru!
ОдговориИзбришиKupio sam Syntium 1000 (proizvedeno 2013), nego rece mi prodavac da je to vise zamena za seleniu gold, te da je glavna razlika izmedju gold i 20k u "protocnosti" ulja, 20k je redje i dosta bolje zbog hidro podizaca. Nadam se da nisam napravio gresku u tom smislu?
Bio bih Vam zahvalan ako bi mogli da mi pojasnite. Hvala jos jednom!
Poštovani g. Đorđe,
ИзбришиTačno je samo da su Gold i Syntium 1000 sličniji po specifikacijama i sastavu (ali je Syntium još bolje a u oba slučaja nije lošije ili bolje od 20k).
Što se "protočnosti" tiče, tu prodavac NIJE bio u pravu. Nema šanse!
Ulja iste viskozne gradacije uvek imaju jako slične osobine po pitanju viskoznosti na raznim temperaturama a u konkretnom slučaju (treba uzeti sa odstupanjima a ne tačno na decimalu, ali su podaci zvanični): 20k ima 14,7 na 100°C a Syntium 14,2 mm2/s uz isti indeks viskoznosti (150), što znači da je drugo manje viskoznosti i na 40°C (20k ima oko 102mm2/s a Synt. 97). Razlike su male ALI su u korist Syntiuma. Uzevši u obzir da je kod Synt. i tačka stinjavanja niža, može se 100% zaključiti da je "protočnost" (makar uz akademsku razliku) lošija kod Selenia 20k.
U svemu drugom je (takođe) Petornas malo bolje tako da nemate razloga za brigu, 20k je za nijansu (nijanse) lošije ulje (u svakom pogledu). Na kraju krajeva niže je i kategorije kvaliteta (API SL u odnosu na API SM).
Veća cena je posledica sugestije iz uputstva vozila.
Pozdrav!
Postovanje, molio bih za pomoc u odabiru ulja. Pre 3 meseca sam kupio Nissan Qashqai 2.0 benzin 2009 god sa ugradjenim uredjajem za pogon na TNG. Presao je oko 260000 km, odlicno se ponasa, motor lepo vuce i ne trosi puno goriva. Ali...dok sam ga vozio 5000 km sa uljem koje je bilo u motoru, potrosio je malo vise od 0,5 lit ulja. Prilikom zamene, sipao sam Wolf 5w30 i poceo je da trosi 1 l na 1000 km. Izbacio sam to ulje i nasuo Total Quartz 7000 10 w 40 koje trosi nesto manje ali i dalje vise od 0,6 lit na 1000 km.
ОдговориИзбришиKoji bi bio Vas predlog za ovaj motor?
Unapred hvala, Dragan.
Poštovani g. Dragane,
ИзбришиPravi izbor za Vaš motor je 5W-40 ACEA A3/B4 (npr. Total Quartz 9000 5W40 ali i bilo koje slično, klasično "Normal SAPS" (bez ACEA C#)).
Kako god, niste pogrešili ni sa jednim od dva izabrana ulja, jer se u uputstvu navodi: 5W-30/40 za -30 do +40°C i u zavisnosti od niže temperature još i:
10W-30/40/50, 15W-40/50 i 20W-40/50.
(uz ispunjenje ACEA A3/B4).
Potrošnja ulja koju navodite je sve samo ne normalna i razlog je da se poseti servis i proveri o čemu se radi.
Ako nema posebnih curenja a motor bude ocenjen kao o.k. (i samo onda) možda bi prelazak na 10W-50 sintetičko ulje (npr. Elf, najlakše ga je naći a i najjeftiniji je u toj kategoriji) donekle smanjio potrošnju ulja. Ovo posebno zbog prilično pređenih km (nadam se da su tačni, i da nije dvostruko, kada bi istrošenost motora mogao biti glavni i jedini razlog tolikoj potrošnji ulja).
Dakle, uljem (viskoznijim, "gušćim") se problem može samo ublažiti (uz poštovanje navedenog u uputstvu vozila) ali ne i rešiti. Zato je servis mesto gde morate otići da bi problem rešili. Manja potrošnja sa Total-om je samo zbog veće viskoznosti ulja (u odnosu na Wolf 5W30) i ništa drugo. Nijedno ulje slične viskoznosti ne može drastično smanjiti potrošnju ulja.
Problem može biti i do toga da je godinama korišćeno mineralno i/ili PS ulje uz duge intervale zamene (sa ovim ni sintetičko često ne pomaže) pa je motor (dobrano) zakoksovan što je promena na "default" za novo vozilo počela da čisti pa je motor žedan ulja. Ipak, posle toliko km ništa ne bih isključio pa pravac servis (mehaničar), što bolji to bolje, na dijagnostiku.
Podsećam, u 90-95% slučajeva NIJE do ulja.
Pozdrav!
Stevo, pozdrav.
ОдговориИзбришиPreporucuje li se Petronas 5w40 Syntium 3000 za VW Passat 1.9TDI, pumpa dizna?
Koliko vidim, ispunjava VW 505.01 standard...
Do sada je prethodni vlasnik sipao 10w40 duzi niz godina...
Pozdrav
Poštovani,
ИзбришиPreporučuje se ako je 3000 AV. To ulje ima VW 505.01 odobreje. Inačem, ne.
10W40 je najzloupotrebljavanija Visk. grad. koja se sipa kad god se ne zna šta treba i kad god je automobil stariji od 10 god. ... šta dalje da se kaže.
Pozdrav!
Postovani Stevo,
ОдговориИзбришиsta mislite o zameni Selenie WR diesel 5w-40(zbog visoke cene) Petronas Syntium 3000 5w-40 zbog povoljnije cene (e sada da li obican ili onaj drugi AV) iako oba nemaju ni jedno Fiat odobrenje?
g. Duško,
ОдговориИзбришиDa, što da ne.
Najpre 3000E ali i 3000AV (ACEA C3) dolazi u obzir.
Ipak, oba ova ulja su "super moderna" pa iako kvalitetnija od Selenia ulja imaju i (doduše u nijansama) drugačije osobine, pre svega: za nijansu su manje viskoznosti.
Ne vidim poseban problem u tome ali bi Total 9000 ili Elf Evolution 900 SXR mogla biti bolja zamena (sličnija ulja Selenia WR-u ... pri čemu je Total sa MB 229.5 (kao i 3000E) verovatno kvalitetnije ulje, a Elf makar jeftinije (i ne lošije)).
Eto, par ideja kako zameniti Selenia WR.
(liči na cepidlačenje ali posle par primera gde je Shell Ultra (nesumnivo bolje ulje od WR) motor više trošio od Selenia ulja, možda i treba napomenuti). Doduše, većina prebrzo zaključi da je Selenia bolja a verovatno je samo dodatni dokaz da nije (više detergenata skine malo lakove i taloge (u ekstremnim slučajevima)).
Tek po drugoj ili trećoj zameni se može napraviti pravo upoređenje koliko motor kog ulja troši (istu visk. grad. u principu mora veoma slično trošiti). Što je motor noviji i u boljem stanju, razlike su manje (ili ih nema).
Pozdrav!
Postovani, koristim Syntium 3000av vec par godina u Stilu 85kw jtd. Vrlo sam zadovoljan. Da li ovo ulje moze da ide u Citroen C3 1.1 2004god ? Po nekim specifikacijama koje sam pregledao dosta toga se poklapa sa Total 9000 5w40 .. Syntium je jako zanimljiv jer je dobra cena kao i nezainteresovanost falsifikata. U svakom slucaju, uzimam kod direktnog uvoznika..
ОдговориИзбришиHvala
Hvala
POštovani,
ИзбришиPomenuto ulje može da se koristi i za Citroen C3 1.1.
Druga opcija je 3000E (ono je najsličnije Total 9000, dok je 3000 AV sličnije Total INEO MC3).
Druga opcija je u stvari prva ali razlike su minimalne pa je u praktičnom smislu svejedno koja od ta dva koristite (isto i za Total).
Pozdrav!
hvala puno na brzom odgovoru ..
Избришиpardon sto se nisam predstavio .. Marko
POštovani, koristio sam selenia 5w40 ulje za fiat stila 1,9 mjtd 140ks a sad bih presao na sintium 5w40 pa me interesuje da li je to pametno?
ОдговориИзбришиPoštovani g. Vladimire,
ИзбришиDa li je pametno, ne bih znao, ali je (itekako) moguće. S obzirom da je sad to ista kompanija ako je Petronas jeftiniji (obično jeste) onda se i isplati.
Uzmite Syntium koji ispunjava iste standarde (pre svega Fiat, ali i ACEA) i neće biti problema.
Pozdrav!
Postovani Stevo,
ОдговориИзбришиProcitao sam blogove o syntium ulju, procitao sam i vecinu komentara ispod, i
ne znam da li mi je funkcionalna pismenost pomucena sitnicarenjem/ustedom, ali moj utisak dok sam citao same tekstove je bio da je izbor syntiuma umesto selenie cist kao suza, dok mi se cini da su vasi odgovori u komentarima mnogo uzdrzaniji od tog mog prvobitnog utiska.
Da li se nesto u odnosu selenia vs syntium promenilo u medjuvremenu, ili prosto prosto ne gledate blagonaklono na to da vas neko pita nesto sto se moze shvatiti iz samog teksta, pa necete jos i da sve "sazvacete", ili su moji utisci prosto pogresni?
Evo npr. moja konkretna dilema: ako odem na petronas lube recommender, dobijem preporuku za seleniu wr 5w40, jer spadam u grupu za partnersko dranje. Ali, ako izaberem neki od opela koji imaju isti 1.9 dizel motor, dobijam preporuke za syntium 7000 ili 3000 AV.
Ideja sa 7000 i 0w meni nacelno deluje primamljivo, ali za to ulje ste rekli da je malo siromasno u smislu odobrenja. 3000 AV mi sa druge strane lici na bezbriznu zamenu za WR, jer cak i ispunjava visi ACEA standard, a ima i vise odobrenja od 7000.
Inace, motor je 1.9 jtd sa 110kW, 2006. godiste bez dpf, presao verovatno preko 200.000, iako pise manje. Ne znam bas tacan udeo gradske voznje, ali neka bude da je pola, a ima tu i kracih relacija.
Ponuda za syntium je inace znacajno bolja (jeftiniji i daju cak i poklon uz kupljenu kanticu).
Sta mislite?
Postovani Igore, i sam sam stekao isti utisak kao i vi, ove godine sam se odlucio da prvi put sipam syntium 3000 ACEA A3/B3/B4 API SN/CF umesto selenie wr u Fiat Grande Punta 1.9 96kw bez dpf-a. Isto mi je uverljivo zvucalo citajuci u blogu o syntium uljima kao i bolja alternativa seleniji a takodje i iskustvo na fiatlancia forumu gde ljudi vec duzi niz godina koriste syntium brz nekih problema ,ja sam se samo zaprepastio sa cenom od 16e za 5l koja mi je zaista sumnjiva u odnosu na cenu u svetu.
ИзбришиPozdrav Dusane.
ИзбришиVi ste cak to pronasli i jeftinije nego ja (2200 dinara za 3000AV, mada mislim da i to vase, bez sufiksa AV kosta 2200 din. u ovoj prodavnici). Ja sam se ipak odlucio za AV, jer to predlaze Petronas lube recommender za Opel Vectru iz iste godine i sa istim motorom koji ja imam, iako mi je jasno da to nije direktna zamena za WR.
Cena svakako jeste sokantno niska u oba slucaja, ali u smislu originalnosti, verujem da je potpuno isto kao i da smo kupii Selenia ulje u istim prodavnicama (ako Syntium nije originalno, zasto bi Selenia bila, bez obzira na to koliko koje kosta). Mozda je neki vid blagog osiguranja kupiti direktno od uvoznika, ako je moguce na malo, mada i ovo moje ima deklaraciju zvanicnog uvoznika: SLODES.
Ako se ni u to ne moze pouzdati, onda se prosto mora preci na drugi brend/uvoznika koji je sigurniji po tom pitanju (g. Steva na vise mesta hvali Total, bas u tom smislu, izmedju ostalog).
Inace, gde ste vi kupili Syntium, ako nije tajna, i ima li deklaraciju uvoznika?
Pozdrav.
Pozdrav Igore ja sam kupio bas u slodesu, na tehnickom pregledu prodaju i cena je za 1840rsd za 4l + 1l gratis , zaista za sada nikakvih problema nemam sa syntiumom presao sam negde oko 6000km, jednom je auto malo ostrije radio na zimovanju na nekih -17, meni je zaista probudilo sumnju jer kad se googla svuda je cena od nekih 30ak i plus dolara i malo drugacija ambalaza, ali kad se proveri na sajtu petronasa slodes je generalni zastupnik za nasu drzavu...e sad ko ce ga znati zaista ako ne mozemo da verujemo generalnom uvozniku onda kome verovati ...
ОдговориИзбришиDa, to je tek neverovatno dobra cena. Ne znam stvarno u cemu je stvar. Video sam i ja da je u inostranstvu znacajno skuplje, i to jeste cudno, ali sto se tice grubljeg rada na jako niskoj temperaturi, mozemo tu mozda prst uperiti i u zgusnuto gorivo, a ne nuzno u ulje.
ИзбришиJa inace dosta dugo sipam Selenia ulje. Poceo sam sa WR PE, a pre nekoliko godina presao na obican WR. Pure energy je umeo jako da degradira, tj. pocne da lici na prljavu vodu posle relativno malog broja kilometara, dok se obican WR drzi bolje. Motor nije trosio ni jedno ni drugo, a sto se grubljeg rada tice, i ja to primecujem pri vrlo hladnom vremenu.
Syntium jos nikada nisam sipao, tj. ovo koje sam sada kupio u podrumu ceka sledeci servis, koji ce biti kroz nekoliko meseci.
Inace, na youtube-u postoji covek iz Poljske ili Ceske, koji voli da testira ulja u kucnim uslovima (doduse bez pritiska, sto pretpostavljam da favorizuje gusca ulja). U opisima snimaka se cesto moze videti link i za ukupnu tabelu, gde su izlistani rezultati svih testova koje je radio, i po njima (original) Syntium prolazi i vise nego pristojno, mada ponavljam, to sigurno nisu realni uslovi testiranja, a i mislim da je aspekt hladnog ulja zanemaren. U svakom slucaju, u pitanju je nalog na youtube pod nazivom: Piotr Tester
Pozdrav, i sve najbolje.
Poštovani (svi),
ОдговориИзбришиStvar je ukusa da li ćete Petronas ili Selenia ulje da sipate. Pratite uvek samo ispunjenje standarda i greške nema. Petronas ionako poseduje Selenia brend pa mogu biti i ista ulja (ili bar jako jako slična).
Cene su povoljne, a SOLDES je dugogodišnji distributer oba brenda tako da je pouzdan dobavljač u koga ne treba sumnjati.
Pozdrav!
Hvala na odgovoru, cene su i vise nego povoljne, sa tim uljem servis izadje kao za benzinca bukvalno , malo ste nam umirili one crvice da je kod nas sve muljanje... Jer ja kad sam video cene u svetu, bukvalno sam resio da predjem na motul 😁
ОдговориИзбришиPa da ... ima i ono - uzmi od svakog koliko možeš a tu je Motul (Kroon, Millers ... i slični) "pošteniji" jer je razlika u ceni manja.
ОдговориИзбришиPozz