Nedostatak vremena
me primorava da budem pragmatičan i da se držim zadatih principa (kojih nisam
uvek). U konkretnom slučaju znači da neće biti ni reči o Lukoil Avantgarde
uljima (nisam ni kod drugih, osim domaćih proizvođača) jer to spada u oblast zanimanja
(profesionalnu) i od toga ljudi zarađuju pa besplatnog ručka nema (čak ni na
ovom blogu; to samo radim za poljoprivrednike na poljoinfo).
Neće biti ni 5W-30
LUXE verzije jer se ne prodaje na tržištu Srbije a ionako je „samo“ Ford 913C/B
ulje pa tu je (ionako) sve rečeno time, pa bi gubili vreme i Vi i ja.
Dakle, ranije (u
vreme pisanja tekstova) nije bilo (2009.) tehničkih podataka o Lukoil uljima
(bilo ih je ali vrlo nepreciznih i nepotpunih) pa bi sad to moglo da se dopuni.
Ujedno pohvale za
sam sajt (ne za dizajn nego sadržaj).
Dakle, tehnički
podaci uz kratak komentar (inače iste možete i sami naći na lukoil lubricants
sajtu).
Idemo redom (od
skupljih ka jeftinijim):
Luxe 5W-40 sintetičko (synthetic)
Osnovno je rečeno
2009. pa odmah detalji.
Ispunjava:
API SN/CF (SN
zvanično licencirano što je bolje nego tvrditi na osnovu (paketa) aditiva)
ACEA A3/B4-10 (vrlo
dobro, uglavnom je „04“, „07“ ili u najboljem slučaju „08“ kod konkurencije)
Odobrenja: MB 229.5,
RN 0700/0710, Porsche A40, BMW LL-01, VW 502/505 i AVTOVAZ OAO.
Sve što treba (i
može). Kompletan spisak za jedno „Normal SAPS“ ulje, osim Fiat i PSA odobrenja.
Može na crtu bilo
kom 5W-40 ulju („neekološkom“) i pravo je ulje za (skoro) sve benzinske motore
i dizele koji se uklapaju u standarde (odobrenja). Posebno preporučljivo za
malo starije modele kojima treba sintetika (nemaju DPF).
Uzgred da li je
potpuno sintetičko? Naravno – Da.
Osobine:
(Specifična) gusina:
853kg/m3; Viskoznost na 100°C: 13,9mm2/s, viskoznost na 40°C: 83,1;
indeks viskoznosti: 173; viskoznost na -30°C
(CCS): 5940 mPa×s; Pumpabilnost (MRV) na -35°C: 27100mPa×s; TBN: 10,1; Sulfatnog
pepela: 1,1%; Isparljivost (Noack): 9,6%; Tačka paljenja (COC): 230°C, tačka
stinjavanja: -41°C.
Kompletni podaci.
Zapadnjaci (bar jedan deo njih, naročito Mejdžorsi) bi morali da se uzmu u
pamet (i uozbilje), jer ne daju ovako kompletne a od njihovih „poslovnih tajni“
je muka i zidovima (aman, gde li žive? U srednjem veku?!) pa više služe kao
laksativ nego što od njih iko ima korist (uključujući i njih). Sad kad i „mali
Perica“ zna šta se u bilo koje ulje (odgovarajuće kategorije) „tura“, a za
detalje se može i analizirati (mada je bacanje para), potpuno je smešno to šta
se radi. Ujedno, velika „briga“ za ekologiju još uvek nije u potpunosti
naterala naftaše da daju kompletne SDS-e ali bi do sledeće decenije i to moglo
da se desi. Uglavnom, šteta što nema podatka od HTHS viskoznosti, pa Lukoil
nije apsolutni pobednik u datim informacijama među prvih 10 jer tu je (bar)
negde i Mobil, kome nedostaju neki drugi podaci ali ovaj, značajan, daje za
skoro sva svoja ulja.
No to je samo osvrt,
vraćam se na komentar (podataka).
Vrlo dobro, vrlo
moderno. Otprilike kao vodeća imena (i/ili malo bolje). Ulje je dobro i za TNG
(LPG) a visok TBN je jedino što nije neophodno ali jeste korisno i jedim delom
uslovljeno standardom (ACEA A3/B4, 2010) a drugim delom već postojećom Genesis
serijom (kome treba manje ima taj izbor).
Isparljivost je jako
dobra (ispod 10%) – iznad (tj. ispod) proseka. Tačka stinjavanja je takođe niža
(bolja) od uobičajenog za 5W-40 „sintetičkih“ ulja. Tačka paljenja je takođe
viša („bolja“) od standardne.
Sve u svemu, teško
da išta možete dobiti (pa čak i lepšu ambalažu) u ovoj kategoriji od bilo kog
proizvođača (možda samo „hranu za ego“).
Moram da napomenem
da je bazno ulje III grupe koje proizvodi Lukoil izuzetnog kvaliteta i
verovatno (osim GTL ulja) rekorder po indeksu viskoznosti (139 tipičnih, 133 do
145 po specifikacijama). Doduše to je samo „četvorka“ (nema drugih viskznosti)
i proizvodi se u količini od (oko) 30 hiljada tona (prilično skromno za takvog
giganta, mineralnih proizvodi 30-40x više) ali UHVI (VHVI) kategorija je
(zapravo) III+ grupa (Lukoil navodi III/III+ ali bez duplih specifikacija što
zapravo znači da može biti i jedno i drugo po potrebi a navode se specifikacije
za III+ što je verovatno u proizvodnji i skoro u potpunosti se koristi za
spostvene potrebe) i tako je i treba
tretirati (iako nije ACEA VI grupa, koja je rezervisana za GTL kategoriju). Još
(samo) jedan detalj: sumpora u njemu ima (tek) 12ppm, tipična vrednost (10-60)
što je blizu Euro 5 dizelu ili benzinu po EN 228 (!!). To je doduše standard za
sva iole novija postrojenja mada se još uvek u III grupi proizvode bazna (ulja)
sa 50ppm sumpora (što takođe nije loše i identično je zahtevima „Euro 4“ dizel
goriva, tj. EN 590:2004). Možda nije baš GTL ili Yubase Plus ali nije ni daleko
od njih (uporedivo je).
Luxe 5W-40 i 10W-40 Polu-sintetičko (Semi-Synthetic)
Ispunjava:
API SL/CF, AVTOVAZ OAO,
ZMZ OAO.
Dakako skromnije od
prethodnog i lošije od prosečnog 10W-40 ulja. Očigledno je namena ovih ulja pre
svega za stariji vozni park kome je ovo dovoljno i više nema šta da se kaže.
Osobine:
Viskoznost na 100°C:
13,8 (5W) i 13,9mm2/s (10W), viskoznost na 40°C i indeks viskoznosti – NISU
dati (?!); viskoznost na -30°C
(CCS): 4088 mPa×s (5W-40) za 10W-40 (na -25°C) 5435; Pumpabilnost
(MRV) na -35°C:
26282mPa×s i
25505 (za 10W na -30°C);
TBN: 7,84 i 7,94; Isparljivost (Noack): 12,7% i 11,06%; Tačka paljenja (COC): 218°C
i 219°C, tačka stinjavanja: -40°C
i -34°C.
Taman ih pohvalih
kad „ono međutim“. Ozbiljne kritike za ovako šture podatke ali (moram da
primetim) jeste u skladu i sa specifikacijama. Pomalo neozbiljno jer su ovo i
dalje tražene kategorije ulja ali tako je kako je. Bolje da su umesto
„vanzemaljske“ kombinacije aditiva „New Formula“ nabacili neko odobrenje i
uskladili sa (bar) ACEA A3/B4 (iz 2004. što sigurno ispunjava(ju)).
Šta reći? Podaci su
toliko prezicno dati da to nema mnogo veze sa realnošću (slobodno odbacite
„druge decimale“ i desetine i jedinice kod COC i MRV podataka). TBN nije samo
moderan nego je „teran“ na tik ispod 8 što bi (kobajagi) trebalo da bude
veštačko izbegavanje ACEA A3/B4 iz 2010. (pa i 2008.) što je prilično beskorisno
(ništa ne bi falilo ni vrednosti od npr. 7,7 ili 7,5). Noack (isparljivost) je
vrlo dobra ali u granicama proseka industrije. Tačke paljenja su baš na „sred
srede“ (prosek) ali su osobine na niskim temperaturama bolje od proseka (čak i
renomiranih proizvođača). Očigledno prilagođenje ruskim uslovima ali dobro dođe
i za južnije krajeve. Razlog više da Vam 5W-40 ne treba baš mnogo (osim npr. u
oblastima kao što je Sjenica ili sličnim) jer već 10W-40 ima dobranu rezervu i
može se koristiti do nekih -27°C.
Glavna mana 5W-40 verzije je što nije mnogo jeftinija od sintetičke verzije pa
je malo razloga za kupovinu iste ... možda bolja kompatibilnost sa zaptivkama
motora starijih od 10 god. (?).
Luxe 10W-40 Turbo Diesel {Polu-sintetičko (Semi-Synthetic)}
Ni ovog ulja nema na
„Zapadnom Balkanu“ (i šire) ali nisam mogao da odolim (korisno je da se uoči
distikcija u odnosu na „univerzalno“ 10W-40 ulje, važi i za druge proizvođače).
Ispunjava (samo) API
CF (tako se bar navodi) -
?!!
(„dobro, važi šefe
... ali ...“)
No Comment (bar je
moglo da se „nakiti“ VW 505.00 „level“ ili tako nešto).
Osobine:
(Specifična) gusina:
874kg/m3; Viskoznost na 100°C: 13,9mm2/s, viskoznost na 40°C: 93,5;
indeks viskoznosti: 154; viskoznost na -30°C
(CCS): 5390 mPa×s; Pumpabilnost (MRV) na -35°C: 26600mPa×s; TBN: 8,0; Sulfatnog
pepela: 1,0%; Isparljivost (Noack): 11%; Tačka paljenja (COC): 225°C, tačka
stinjavanja: -33°C.
Zapravo se iz ovoga
(ništa) ne vidi. Ipak, tačka paljenja je nešto viša, TBN takođe (mislim preskromno,
ovo je obično za 1-2 veća vrednost nego za „univerzalce“). No, korist je što
sad znamo i nedostajuće podatke za „obično“ 10W-40 (IV od oko 155).
Dakle, varijacija na
temu, ovde od manje važnosti. Uglavnom, „TD“ ulja imaju nešto veći TBN, nešto
više detergenata i za nijansu veću oksidativnu otpornost. Lukoil se baš i nije
potrudio pa na osnovu navedenog (kao da) pakuje isto ulje u različitu ambalažu
(nisu to oni izmislili, zna se ko je takve trikove primenjivao decenijama
ranije).
Lux(e) 15W-40 (Mineral - ?)
Ni reč! E vala za
svu “pohvalu”. Šteta jer je ovo ulje možda (uz 5W-40) i najkonkurentnije iz
Lux(e) serije.
Lukoil Super 15W-40 i 20W-50 (mineralna) i 5W-40 uz 10W-40
(polusintetička)
U cenovniku samo
20W-50 … Lukoil je smislio da ne bude sam sebi konkurencija pa kome treba
15W-40 može da bira između (dva ekstrema) SF/CC (Standard) i SL/CF (Luxe). Sa
druge strane nema 20W-50 Super verzije pa je onda čoveku (zaista) lakše da
izabere. Iako sam načelno protiv ovakve politike, ne mogu a da se nesložim da
je praktično … veoma. Verovatno je dobar potez jer imati SF i SG ulje u 15W-40
(i pride SJ i SL), potpuno je suvišno naročito na malim tržištima (za veća već
treba “raspaliti” svim čime raspolažete). Doduše, čini mi se da je nedostatak
10W-40 već potpuni promašaj (kao i pisustvo Standard iste VG), jer bi to bilo
idealno “Lada Samara ulje”, ali šta je tu je. 5W-40 je (naravno) potpuno
nepotrebno, mada bi moglo da bude alternativa za dizelaše starije od 20 god.
koji su ili taze remontovani ili ne “gutaju” previše ulja; ovo je i (verovatno)
idealno “Samara” ulje za rusko tržište (hladniju klimu).
Ispunjava(ju):
API SG/CD
uz JSC “AutoVaz”
odobrenje
Tipično i minimalno
kod mejdžorsa koji još imaju takva (Shell HX2) a sve manje ih je, npr.
Valvoline Multigrade više nije SG/CD već SL/CF, Mobil svoje Multigrade, kao i
Castrol GTX (SG/CD) prodaju na malom broju tržišta (i sve više su samo zalihe
istih); Edge 25W-50 jeste ove kategorije ali iz potpuno drugih razloga i samo
je za “tropska” tržišta i stare V8 motore te je posebna priča.
“High Quality
Multigrade” kaže Lukoil, ali samo za stara vozila (još tako nešto može da se
kaže).
Ukratko: sasvim o.k.
ulje (serija) za dizele do početka 90-tih i benzince do sredine 90-tih, 20W-50
naročito kod onih koji troškare ulje ali samo do oko –10°C (–12°C).
Osobine:
Viskoznost na 100°C:
17,3mm2/s; indeks viskoznosti: 122; viskoznost na -15°C (CCS): 6036 mPa×s;
Pumpabilnost (MRV) na -20°C:
16900mPa×s;
TBN: 8,2; Sulfatnog pepela: 1,1%; Isparljivost (Noack): 5,1%; Tačka paljenja
(COC): 242°C, tačka stinjavanja: -22°C.
Ovo je baš prava
zamena za SAE 40 uz bolje osobine na ekstremnim temperaturama (u oba pravca).
Nešto kao “25W-45” (ne previše viskozno na 100, tik iznad donje granice za SAE
50 a uz manji indeks viskoznosti od npr. “Standard” 20W-50 koji ima standardnih
128 i pravo je 20W-50 ulje). Očigledno je da se može koristiti i do (celih) -15
ali nije baš idealno za klimatsko područje Balkana (kao celugodišnje ulje).
TBN je idealnih 8,2
(poput Racing ulja), sasvim je u redu i za TNG (LPG) a isparljivost ima bolju
(nižu) i od vrhunskih (i sintetičkih) 10W-60 ulja. Jedino nije baš za više od
10 hiljada km (i to lakše vožnje i bar pola od toga van grada), odnosno za
tipičnih 7500km ili 150h (još bolje 6000km/125h kao pravo, čisto, mineralno
ulje, umerene “aditivacije”). Idealno “letnje” ulje u kombinaciji sa 15W-40
(istim ili Standard) kao zimskim (ili 10W-40).
Lukoil Standard 15W-40 i 10W-40 uz 10W-30 i 20W-50 (sva mineralna,
10W-40 – PS?)
Ovo bi trebalo da je
čisto mineralna serija uključivši i 10W-40 ali Lukoil to zvanično nikako da
prevali, nego filosofira (“do 101 i nazad”). Ovo su “standardna” ulja, starijih
specifikacija i PRE SVEGA za BENZINSKE motore. Jeste, ima i CC ali to je samo
“ccc …” (kada “cokćete” uz nevericu). Skroman dodatak aditiva, u kvalitetnim
baznim uljima uz nešto OCP-a (ili malo više u slučaju 10W-40, zapravo). Ovo su
IDEALNA ulja koja “veliki” (Mejdžorsi) često nazivaju “Classic” uljima, koja
pakuju u limene kutije i prodaju po ceni modernih sintetičkih ulja. E, ovde to
imate za izuzetno nisku cenu (cca. 3 puta manju).
Dakle, ne računajući
prave oldtimer-e za sve ostalo. Vozila iz šezdesetih i sedamdesetih prošlog
veka koja su još u upotrebi. Npr. Ford Escort C (par njih i u mom “selu”),
tristaći, VW bube, Zastave 101 starije od 20 god. … ALI pre svega: peglica i
fića kao i slična vozila koja imaju centrifugalni prečistač ulja.
Ispunjava(ju):
API SF/CC
uz JSC “AutoVaz”
odobrenje
Taman u skladu sa
rečenim. Nije da ne može i Super ali Lukoil Vam je to lepo definisao: ako je
sveše remontovan motor ili ne troši enormne količine ulja, onda Standard 15W-40
a ako troši ulje onda 20W-50 Super (malo uprošćenje ali tako je). Šteta što
nema 10W-30 koje bi bilo idealno “zimsko” ulje, ali poslužiće i 10W-40 (kao i
za hladnije, planinske, predele).
Zbog mineralne
osnove i male koncentracije aditiva menjati na 100h rada motora ili maksimalno
6000km (uz više od pola pređenih km u
gradu 5000km). Doduše, zbog toga su i najmanje agresivna ulja za (stare)
zaptivke pa i to dobro dođe kod starijih modela (a ionako nemaju veće zahteve,
tj. po pravilu su manji, mada je SG/CD dobra alternativa).
Osobine(10W-40):
Viskoznost na 100°C:
13,4mm2/s; indeks viskoznosti: 158; viskoznost na -25°C (CCS): 5330 mPa×s;
Pumpabilnost (MRV) na -30°C:
39350mPa×s;
TBN: 6,45; Sulfatnog pepela: 0,95%; Isparljivost (Noack): 12,8%; Tačka paljenja
(COC): 217°C, tačka stinjavanja: -33°C.
Osobine(15W-40):
Viskoznost na 100°C:
13,8mm2/s; indeks viskoznosti: 135; viskoznost na -20°C (CCS): 5160 mPa×s;
Pumpabilnost (MRV) na -25°C:
23700mPa×s;
TBN: 6,5; Sulfatnog pepela: 0,98%; Isparljivost (Noack): 9,2%; Tačka paljenja
(COC): 225°C, tačka stinjavanja: -30°C.
Sasvim solidne i za
klasu natprosečne vrednosti. TBN je sasvim dovoljan za navedene kilometraže
(intervale zamene), ponašanje na niskim temperaturama za klasu više od
standarda, sulfatnog pepela idealno za TNG (LPG) uz izuzetnu vrednost za
isparljivost kod 15W-40 ulja koja nadmašuje prosečno 5W-40 (sintetičko) ulje!
Jeste delom zbog VG ali jeste i iznad proseka (dok je kod 10W-40 uobičajeno za
klasu … i tipično PS ulje u kategoriji API SL/CF).
U svakom slučaju
vrlo dobra ulja, uz ograničenu upotrebu (shodno API kategoriji).
Lukoil je otprilike
ovako zamislio podmazivanje starijih modela automobila (za Balkansku klimatsku
zonu):
Ako prelazite do
5000km godišnje, onda 15W-40 (Standard) kao celugodišnje, a ako je to od 6 do
12 hiljada km onda zimi 10W-40 (Standard) a 20W-50 Super leti. Može i dva puta
15W-40 (naravno) ali i 10W-40 za hladnije oblasti a 20W-50 za toplije (npr.
primorske) oblasti.
Lukoil je već rame
uz rame sa Mejdžorsima i može se smatrati takvim. Čak je i globalno zastupljen
približno koliko i drugi (preko 100 zemalja u svetu) a po proizvodnji im je još
bliži (sustiže Total … ako ga već nije nadmašio, nijanse su u pitanju), a kako
je naftna kompanija (a ne hemijski koncern kao Ashland) bliži je “moćnim i
silnim”. Tu su još (samo) Sinopec (u oblasti maziva i više od narednog) i
PetroChina (koja je tu ipak “novajlija”, poput Gazprom-a ali veličinom
nadoknađuje tradiciju).
Već su: Repsol, Agip
… pa i Petronas, “mejdžorsi” drugog reda.
Dakle, ko još sumnja
u Lukoil (zaista ni oni nemaju baš dugu tradiciju proizvodnje maziva što je
jedini minus, ali tradiciju “vuku” (zapravo) iz ranijih državnih preduzeća pa
ni to ne može da se kaže) taj je ili zlonameran ili neobavešten. Osim zvaničnih
API licenci i “gomile” odobrenja (važećih i overenih, “pečatiranih”) treba se
podsetiti i punopravnog ATIEL članstva. To je “grupica” od samo 20(-tak)
(elitnih) “mazivara”. Treba iskoristiti (dok se još može) što Lukoil i dalje
ima mnogo povoljnije cene nego što su realne. Genesis serija već trasira put
budućnosti kada će i Lukoil biti i cenom ravnopravan (ili bar “ravnopravniji”)
sa ostalim gigantima.
Naravno, skoro će i
godinu dana (krajem juna) od kada je Lukoil preuzeo OMV maziva (lubricants) što
je ne samo zauzimanje Zapadnog tržišta sa proizvodnjom OMV-a (30-tak hiljada
tona) već i veoma dobar marketinški potez.
Eh, da nije
političnih (tragičnih) događaja na Istoku, već bi bilo (i) “na Zapadu nešto
novo!”. Ovako će se malo prolongirati to da Lukoil i Gazprom uđu u (onu veliku)
podelu tržišta Zapadne Evrope (ali i nekih drugih oblasti) … šta je tu uzrok a
šta posledica, nije teško pogoditi … možda su malo i požurili sa onim reklamama
u Ligi šampiona?!
(pa i mali “Perica”
(Pjer, Fric, Džon (Smith) …) ukapirao šta se dešava).
Zahvalnost 182. i 183. članu (izvinjavam se što ne znam tačno ko su, jer ne stižem da pratim a blogger je slabo uslužan (ili ja ne znam da koristim sve mogućnosti) po tom pitanju; trebalo bi da nedeljno pravil listu registrovanih članova pa upoređujem).
ОдговориИзбришиBez obzira na to: hvala!
Odlicna dopuna podataka o uljima (i u odlicnom trenutku), zaista je bila potrebna.
ОдговориИзбришиMalo je tako "fer" proizvodjaca koji daju detaljne podatke. Uostalom, ko je jos dao podatke 5w40 polusintetika i 5w40 sintetika. Uglavnom nam prodaju bele i crne bubrege bez podataka...
Ne slazem se samo po pitanju serije Avantgarde. I sam proizvodjac ih je deklarisao kao multifleet, a preporucivao njihovo koriscenje u dizel automobilima. (potrazite i procitajte Katalog_primeniaemosti_2009.pdf).
Na youtube mozete videti strucnjaka iz lukoil-a kako preporucuje za starije dizel automobile avangarde, a za novije avangarde extra ili ultra.
"Kamionska" je samo avangarde professional serija, tako da (ipak) predlazem dopunu teksta, jer se, recimo u AutoDati, mogu videti preporuke za novije dizel automobile (posle 2000-te godine) tipa 15w40 CH ili CG... Ova ulja bi bila tako dobra za njih (uz, recimo FAM superior). Citaocima predlazem da se malo blize informisu o potrebama svojih automobila, jer upravo odatle treba da pocne izbor ulja
CV(r)LE
Poštovani g. "CV(r)le",
ИзбришиZnamo se valja dovovljno dugo da znate da sam "katalog_primeniaemosti ..." pročitao bar 5-6 puta a ne jednom. (zašto sam o njima uopšte pisao i prvi put). Osim toga piše i na samom sajtu u opisu proizvoda (bar za Extra).
Ako se sećate i sam sam ih preporučivao za automobile (više puta) ... ne treba mi baš Lukoil-ov stručnjak da mi to kaže (ako sam dodtle stigao (pao) onda da kupim vinkle i brišem blog).
Dopune teksta će (možda) biti i sam naslov je ostavio takvu mogućnost.
U pravu ste što se tiče mogućnosti:
Avangarde Extra i Ultra se mogu koristiti i za automobile (pa i sa benzinskim motorom).
Ipak TO NIJE KARAKTERISTIKA SAMO LUKOIL AVANGARDE SERIJE!! (već sastava modernih ulja za "teretni" program).
Ako tu nastavim presedan onda moram da pištem i o Mobil uljima, Total uljima i mnogim drugim.
Jednostavno, Lukoil ih NIJE takvim deklarisao (već kod Extra pominje mogućnost, tj. da je "klasično" Mulitfleet ulje) a odobrenja koja oba poseduju (naročito Ultra) ih ne mogu svrstati uz automobilska ulja. Jednostavno, to je za poseban tekst (da, naravno) ALI ne o Lukoil uljima nego detaljnijim preporukama "teretnog programa" za automobile (uopšteno za skoro sve proizvođače).
Čisto (po)sumnjam da ću uskoro imati vremena za tako nešto (a i živaca). Jednostavno to NIJE nešto što treba da bude primaran izbor, a sada sam u situaciji da mi najmanje treba objašnjavanja zbog eventualnih procurelih zaptivki ili problema sa motorom koji nisu zbog korišćenog ulja (nego zbog pređenih pola miliona ili milion km).
Hvala na predlogu, ali teško (iz gore navedenih razloga). Ostajem da se ulja mogu koristiti a ko ne veruje (i kome treba) neka gleda malo i Youtube (pa nešto neka rade i u Lukoil-u, ionako im 90% ne veruje za Genesis seriju da je dobra koliko zaista jeste, a kamoli da sipaju kamionsko ulje u svoj auto ... i da zbog ko zna čega bude kriv Lukoil ili moja malenkost).
I bez tih razloga (ali zaista ozbiljno) misli da korišćenje Avangarde serije NIJE za široke "narodne mase", u koje ne smatram redovne čitaoce bloga (ali ima više onih povremenih ili "jednokratnih") ali kad "otvorite pandorinu kutiju" morate imati mnogo ... MNOGO ... vremena, što u narednim mesecima (verovatno celu godinu) ne da neću imati nego ne znam da li ću 5-6 tekstova stići na napišem (potrudiću se da bude bar "tekst i po" mesečno).
Još jednom hvala.
Pozdrav!
Naravno da je tako ali sam mislio, a i dalje mislim, da ce blog izgubiti na kvalitetu ako "izbacite" sva ulja sa ACEA Ex specifikacijama.
ОдговориИзбришиKomentar je bio dobronameran. Znam sta je sve pisano o Avantgarde seriji u prethodnim tekstovima i u mnogobrojnim odgovorima, ali uvazavam Vase stavove. Nadam se da ce nesto ipak da promakne.
Uostalom, vlasnici "teskasa" ovde i ne traze informacije sto se vidi iz postavljanih pitanja.
Izvinjavam se ukoliko sam Vas povredio.
Pozdrav Vama i svim citaocima.
CV(r)LE
Poštovani g. "CV(r)le",
ИзбришиŠto se kaže (verovatno iz vranjanskog kraja ali se često čuje u mom grad(ić)u):
"ma nema strašno!".
Nisam povređen i uvređen ... iskreno, samo sam malo smoren i u frci i panici (oko nekog drugog posla).
Iskreno, posle "prespavane (koliko-toliko, ali ne zbog Vas naravno) noći" priznajem da ste POTPUNO u pravu.
Sledeći tekst završavam Lukoil sa Avan(t)garde serijom (uz napomenu i za druga slična, a ima ih, ulja drugih proizvođača).
Ako imate iskustva pošaljite ih mejlom pa ih objavljujem ili ako možete napišite tekst (nema cenzure, samo komentara ... ) znate da sam već objavljivao takve (što je trebalo da bude i tradicija).
Može i samo najosnovnije pa ću (i) dopuniti.
Ne mora, naravno, ovo je samo mogućnost a ne obaveza.
Veliki pozdrav!
Zahvalnost (i) za 184. registraciju na blogu.
ОдговориИзбришиPoštovani
ОдговориИзбришиcenim vaš blog i dobar deo sam pročitao pa se nadam da mi možete pomoći u odabiru ulja. Vozilo koje je u pitanju je Fiat Bravo 1.4 16V 2010. sa pređenih nešto preko 160k km, pravih. Kod predhodnog vlasnika, brat, sipana Selenia K ali mene nakon nekoliko poslednjih menjanaj ulja sve više nervira njihova bezobrazna cenovna politika pa želim da pređem na neku alternativu. Čitajući vaš blog i napraviviši presek sa ponudom u mom mestu zainteresovalo me je G-energy F 5W40 ulje. Kažu mi na NIS pumpi, puna sintetika, pravi se u italiji zadovoljava gomilu standarda... a cena povoljna nešto ispod 2400 dinara za kanister od 4 l. Plus imam neki dodatni osećaj da sam kupio original jer ljudi prodaju svoje ulje, plus je dostupno u svakom mestu u Srbiji. U principu me zanima, koliko bih pogrešio sa tim uljem, ako bih uopšte pogrešio?
Zahvalan!
Izvinjavam se hteo sam napisati poruku u članku o G-energy uljima a slučjano sam pisao kod ovih drugih Rusa :(
ОдговориИзбришиNije strašno, ali premestiću pitanje (i odgovor) tamo, u prvi (osnovni) tekst o tim uljima.
Избриши(Neće biti Vašeg potpisa u zaglavlju ali ću staviti nick).
Pozdrav!
To je tekst iz avgusta 2010. (da bi mogli Vi i ostali čitaoci, lako, da nađete).
ИзбришиPo preporuci gospodina Steve prošle godine sam sipao MOL Dynamic Prima 5W-40 synthetic ulje u moju Zastavu 10 i nisam se pokajao.
ОдговориИзбришиMotor je prosto prodisao i nestalo je neprijatno čekičanje ventila koje je bilo izraženo kod paljenja hladnog motora za vreme nižih temperatura. ( pre izmene sam sipao Wurth dodatak za ispiranje motora )
Svaka preporuka za pomenuto ulje pogotovo za puntiće sa malom kilometražom.
Pošto se približila zamena ulja, a ne ide mi se 50-tak kilometara do molove pumpe odlučio sam da probam Luxe 5W-40 sintetiku API SN.
Sigurno ćete biti zadovoljni.
ИзбришиMožda bi još "zadovoljniji" bili sa Genesis 5W-40 ali je to ulje osetno skuplje od Luxe, a nije izričit zahtev.
Više nego dovoljno je koristiti jeftiniji Luxe.
Slobodno menjajte na 20.000km ili 12 meseci, šta prvo bude ispunjeno.
MOL je dobar ali 50km je mnogo ...
Pozdrav!
Pozdrav!
Gospodine Stevo,
ОдговориИзбришиako biste mogli da napisete koju rec o Wurth uljima s obzirom da nisu bas jeftina a prodavac u njihovoj radnji nije znao da mi kaze gde se i ko ih za njih pravi.
Pozdrav.
Poštovani g. Igore,
ИзбришиPa ... bilo je malo o njima (negde na blogu) ... (na CBC-u sigurno) ... (a možda sam samo odgovarao mejlom?!).
U svakom slučaju, to Wurth NE pravi, a ko pravi ... teško (možda i ne toliko) je reći.
Jedno vreme je verovatno to radio OMV (pre par godina) ali to najmanje dve godine (prošle su prodali sektor maziva Lukoil-u) ne rade.
Ako su ulja "made in Germany" verovatno ih za njih pravi Fuchs (praktično prepakvana njihova ulja).
Čak i da nije, to su sigurno solidna ulja.
Ipak, preskupa su ... Wurth nije brend u svetu maziva, nije ni proizvođač (što bi rekli, pa šta je? Prodavac!).
Nije mi od većeg interesa da istražujem tu temu, već sam pre 5 god. (od početka bloga) izneo stav da sam na "robne marke" alergičan i da ne podržavam taj koncept (uopšte a naročito kod maziva). Stoga se nisam mnogo ni bavio ovim mazivima.
Ipak, to sigurno nije loše. Da li vredi svojih para? To je drugo pitanje, mislim da ne i da se isti (ili sličan) kvalitet može dobiti i za manje pare.
Ako imate neki popust zbog kupovine drugih Wurth proizvoda, onda već (skoro da) može.
Pozdrav!
P.S.
Wurth se potrudio da okupi solidnu ekipu stručnih ljudi iz sveta maziva (za jednog NE-proizvođača) pa je to dodatna sigurnost da su proizvodi bar dobri (ako ne odlični).
Pozdrav g.Stevo od Nenada.
ОдговориИзбришиNije ma dugo bilo ali samo jedna mada dopuna u vezi Luxe 10W-40 ulja koja sam i ja do skora koristio(sada sam na Lux 5W-40) a imam jos par prijatelja koji i dalje koriste 10w-40,zlatna sredina i izuzetnog kvaliteta(ovo je moje misljenje) a ima A3/B4-04 standard vec duzi period.
Sada koristim Lukoil 5W-40 u Xsari 2001. 1.6 16v i prezadovoljan sam!
Jos jednom veliki pozdrav!
Hvala na iznetim iskustvima.
ИзбришиOdličan odnos kvalitet/cena, bez ikakve sumnje.
Sva Lukoil ulja krasi ta osobina.
Pozdrav!
Stevo jedno kratko pitanje, koje ulje u manuelni menjac na Peugeot-u 406 kupe 2.0 benz 136ks? Koja gradacija i koji standardi se traze?
ОдговориИзбришиPoštovani g. Božidare,
ИзбришиZa Vaš automobil su sledeći zahtevi:
75W-80
API GL-4+, PSA Peugeot-Citroen B71 2330 (odobrenje ili nivo kvaliteta).
Na primer:
Total Transmission BV 75W-80 ili Kroon GearLube RPC 75W-80 ... MObil BV 75W80 (ako se može naći kod nas) ... LM Getriebeöl 75W-80 (isti komentar) .... nešto ih i nema više.
Pozdrav!
Hvala!
ОдговориИзбришиPoštovani, imam ford escorta proizvedenog 1972. sa 1.3 kent motorom. Cenim da je presao minimum 295000 (ima sat od 5 cifara). Prosli put sam sipao valvoline maxlife 10w-40, sad je doslo vreme za zamenu pa trazim savet.
ОдговориИзбришиSlabo se vozi pa mi odgovara celogodisnje ulje, takodje finansijski faktor mi nije bitan.
Hvala unapred.
Poštovani g. Aleksandre,
ИзбришиMerkam jedan takav star kao ja ili godinu dana mlađi ali ne vredi, troškovi su preveliki (održavanje, a naročito registracija).
Niste baš izabrali najpogodnije ulje. Ne zaboravite da sam Valvoline (Ashland) navodi da MaxLife (zapravo) NIJE namenjeno veoma starim automobilima. Možda je 15W-40 malo bolji izbor (MaxLife) ali i dalje ne idealan. Ostaje malo "agresivnosti" u njemu a tačka stinjavanja (standardnih) -27°C pa je upotrebljivo tek do -18.
Čini mi se da su 15W-40 ulja sa API SF/CC bolji izbor. Celugodišnje? Lukoil koje ima tačku stinjavanja (tečenja) od -30°C i upotrebljivo je i do -20 (pa i -22).
Nije za više od 5000km ali ionako navodite da se automobil malo koristi.
Osim toga, ako već cena nije problem, onda ni dve zamene godišnje (uz jednu zamenu filtera) ne bi trebale da budu problem. Onda bi zimi 10W-40 (opet Lukoil Standard) bilo odlično rešenje a leti 20W-50 (njihovo Super ali i (recimo) Eko Geotron koje je SG/CC, čak i pre). Mogućnosti su brojne, pa (uz "cena nije problem") se može ići i na 15W-50 Motul 2100 (API SH) leti ili čak cele godine, a verovatno najbolje (i bezkompromisno) 10W-30 (Motul 4000, svakako ne G-energy sintetičko) ili 15W-40 zimi a leti neko monogradno ... verovatno SAE 40 za period od sredine maja do sredine septembra ili samo jun-avgust. Možda i litar SAE 30 (da ne bude "pregusto"). Opet je Eko tu ponajbolji (API SF/CD).
Dobro je (leti) i 20W-40, recimo Optima SuperVisk (pa i nema ih nešto u ovom izdanju).
Pozdrav!
Stevo poceo sam raditi sa valvolin uljem , posto vidim da sve zivo znas o uljima ti verovatno mnogo znas i o valvolinu , ako bi mogao da mi proslijedis sve sto imas o valvolin uljima , da bih mogao sto vise da naucim , moze i komercijalni program ako imas , moja firma je postala ovlasteni distributer u BIH pa se polako sirimo na trzistu, Moj mejl je velja7@teol.net, pa ako mozes da mi posaljes sto vise informacija, ako ne mozes na mejl moze i na bloger svejedno mi je .Unapred ti hvala
ОдговориИзбришиPoštovani g. Božidare,
ИзбришиOdluka da zastupate Valvolin je u principu dobra. To je brend među 10 u svetu. Iza njih je moćna hemijska kompanija Ashland još jedan razlog više, uz bogatu istoriju brenda.
Imam, nije da nemam (ponešto o Valvoline-u) ALI ako ste ovlašćeni distributer, više i novije možete sigurno dobiti od Valvoline-a. Ionako i od mene možete dobiti samo na engleskom jeziku.
Obratite se Valvolne Europe i za dan-dva ćete sigurno dobiti sve što može u elektronskoj formi plus u papirnoj (par dana dok stigne).
Ujedno, kao distributer možete dobiti i njihovu tehničku podršku te se nemojte ustručavati da to i zatražite (naročito za teretni program).
"OIl Finder" je na njihovom sajtu i poprilično je dobar tako da Vam za 90% pitanja korisnika rešava problem.
Ja nisam baš pri vremenu pa ni (skroman) honorar ne bi mnogo pomogao (ne vredi jer žurim da rešim svoj status na duže pa zaista ne mogu da se bavim profesionalno uljima bar još godinu dana, već sam par manjih i jedan veći posao otkazao).
Ujedno (mislim da je na centralnom sajtu) imate i "Ask Valvoline" gde već imate stotine pitanja i odgovora (ako ne nađete, kontaktirajte ih direktno).
Meni su pre par godina odgovorili kao individualnom korisniku pa ne vidim zašto tek Vama ne bi izašli u susret.
Nadam se da je koristilo.
Pozdrav!
Аутор је уклонио коментар.
ОдговориИзбриши..Poštovani gosp. Stevo..
ОдговориИзбриши..Već duže vremena pratim vaše tekstove o uljima i pročitao sam većinu,ovde sam da zapišem i podelim svoje iskustvo sa lukoil uljima.Probao sam ih na opel corsi b 1.0 12.V 98.godište,prethodni vlasnik je sipao sve i svašta od GM 15W-40 pa do GM 5W-30,mašina je bila puna gareži i uljnih naslaga(ovo zadnje ulje je krenulo sve da skida),tako da sam posle svega krenuo sa polusintetikom ruskom 5W-40(dva puta sa skraćenim intervalom zamene) i onda sam krenuo sa ruskom sintetikom lux 5W-40,moram reći da se mašina podmladila i radi kao sat,potrošnja ulja mu je oko 1dc na 1000 km,što mislim da je OK,mislim sledeće godine da pređem na mobil peak life 5W-50 jer ima sad već blizu 200 hiljada km u sebi...
Poštovani g. Simke,
ИзбришиHvala za komentar i podeljeno iskustvo.
Uopšte NE sumnjam u vaše navode. Lukoil je veliki i renomirani proizvođač maziva. Uostalom, član je i ATIEL organizacije i primenjuje sve standarde (preporuke, zapravo) koje oni propisuju. Nema razliku sumnjati u njihova maziva a na pumpama su 120% originali.
Cene povoljne.
Možda i nije loša ideja o prlasku na Peak Life ... mada bi sačekao da pređem 200 (210) hiljada pre toga ... može da se proba (nije problem ni vratiti se posle na 5W-40 ili 10W-40).
Pozdrav!
Peak LIfe (znam da znate ali zbog drugih) je čisto opcija, a nikako ne neka obaveza ... može se nastaviti i sa 5W-40 do remonta motora ... stvar je procene. U principu nije loše preći na viskoznija ulja posle neke kilometraže ali to nije obaveza (i uvek je napamet urađeno). Motor dok je u ispravnom stanju mora adekvatno raditi sa (primarnom) fabričkom preporukom.
ИзбришиOvakve opcije su korisne kod pojave "troškarenja" ulja ali su najkorisnije kao prevencija da do toga ne dođe. No o tome sam već pisao "uzduž i popreko" pa samo podsećam.
..Da potpuno ste u pravu,to je samo opcija(neko bi rekao "bacanje para")auto mi treba svaki dan(posao) i hoću da bude u top formi bez obzira koliko je star...
ОдговориИзбриши..pozdrav i svako dobro...
Poštovani, kupio sam skoro Sandero 1.4 sa plinom, auto ima pređeno 130000km,zanima me Vaša preporuka za motorno ulje?! Drug mi preporučio Lukoil Genesis 5w-40, košta nekih 900 dinara. Pozdrav.
ОдговориИзбришиPoštovani,
ОдговориИзбришиDobili ste dobar savet. Sasvim je o.k. (i više od toga). U principu LUXE SYNTHETIC 5W-40 je takođe dobro ali zbog TNG-a nijansa više za Genesis.
Naravno i sva druga sa istim specifikacijama (ACEA C3, uz MB 229.51 i/ili Dexos2, itd.).
Pozdrav!
Sem Genezisa, koja su po vama najbolja sintetička ulja za vozilo sa Tng-om, u cenovnom rangu do 1000 dinara? Na kojoj kilometraži treba preći na polusintetička ulja? Pozdrav
ОдговориИзбришиDRUZE STEVO,VEKTRA B 1996. GODISTE,1.7 TD TROSI PRILICNO ULJE,GREJE SE UZ BRDO,UZ TO JOS I ZIVIM NA ZLATIBORU,STA MI SAVETUJES LETI A STA ZIMI DA MU SIPAM,HVALA UNAPRED
ОдговориИзбришиPoštovani g. Ghost,
ИзбришиEto sreće, nisam odgovarao 5-6 dana na pitanja, a sad tek toliko minuta ...
Ulje je manji problem, motor je verovatno već dotrajao. No, uzevši i to u obzir, savetujem sledeće:
Leti: 15W-40 mineralno (ACEA A3/B4), još bolje 15W-50 polu-sintetičko.
Možete koristiti i 10W50 ili 10W-60 ulja, koja su nešto skuplja. Možda bi Elf 10W-50 bio u tom smislu dobar izbor (nema visoku cenu).
Zimi, bilo koje 5W-50 ulje.
Pozdrav!
JOS JEDNO PITANJE,POSTOJI NEKI RESURS KOJI KAO POPRAVLJA MOTOR I TAKO TO,JER MOJ GREJE UZBRDO I TESKO PALI,TO SE SIPA U CISTO ULJE I KAO POBOLJSAVA KOMPRESIJU I SMANJUJE POTROSNJU ULJA,SLICNO NESTO SAM VIDEO I NA EKO PUMPI PA ME ZANIMA VASE MISLJENJE DALI DA SIPAM I TO ILI NE?
ОдговориИзбришиNema potrebe da pitanje postavljate velikim slovima (onda će svi početi pa ću morati to i da zabranim, kao što je i na većini foruma).
ОдговориИзбришиAjd' za sada je o.k. (naročito ako je sa telefona, ali bar naglasite da jeste).
Lično Vam NE mogu savetovati primenu takvog tipa aditiva. Aditivi NE mogu da poprave motor! (nisu ni mogli niti će ikad). Mogu (možda) samo da ga prikrpe. Ostaje na Vama izbor.
Možda jeste opcija ako je tako loše (i potrošnja ulja prelazi pola litara na 1000 km), ali vodite računa da takvi aditivi mogu da poskupe remont motora (dakle, opcija su samo ako se on sigurno neće raditi). Ako i nešto poprave to je ograničenog veka (godinu-dve, odnosno desetak hiljada km, ako i toliko).
U principu, moj savet je (čak i za slučaj da se već "poteže" za takvim aditivima) da se leti koristi neko kvalitetno 20W-50 ulje a zimi 10W-50 već navedeno).
Minimalni zahtevi za vaš motor nisu A3/B4 (naveo sam zbog višeg kvaliteta a male razlike u ceni kod 15W-4 ulja), već i A3/B3 ili čak ACEA A2/B2 je više nego o.k.
Dakle, Total 5000 ili Shell Helix HX3 20W-50 možda (leti) mogu biti dovoljno dobra opcija (isprobajte) pa ako ni to ne pomogne, onda razmišljajte o aditivima (i onome što sam napomenuo u vezi sa istim).
Pozdrav!