Prvo da čestitam Novu 2015.
Prvo zdravlja pa sreće ... pa po redu.
Snega jedva za sankanje uz (jutarnjih) nula ... po Farenhajt-u.
Menja li to išta tekstove iz serijala "pred zimu"?
Ne posebno.
Kao što sam i tada rekao 20W je previše osim za oblasti Mediterana, ali uz garažu i kod starijih automobila (i bez potrebe da se svaki dan startuju) još uvek upotrebljivo.
Obično se navodi 20 Farinhajta ili do 10 (-7 do -12). Da, ukoliko je motor nov i ukoliko se mora pokrenuti svaki dan. Može i do -15 (mada viskoznost od 10 hiljada "pasa" (Pa*s) nije naivna). Sama pumpabilnost kod kvalitetnijih stiže i do 0 F (-18) ali svakako nije preporučljivo (koristiti 20W-xx) na tim temp.
Dobro to smo znali. A da li je 15W-xx zadovoljavajuće?
Zadovoljavajuće - DA. Ako se napravi dobar izbor - itekako!
Počnimo od standardnih rešenja. Ovih par dana (makar u istočnim krajevima Srbije) dokazuju ono što se (odavno) tvrdi: zbog par dana godišnje, ne vredi menjati gradaciju koju koristite cele godine.
I zaista, makar pohabali motor i celih 1000km (5 do 10 paljenja na cca. -18), opet nije strašno (a može biti i manja šteta nego navedeno). Dakle, 10W-40 može biti i "preslabo" leti ali je svakako 10W-40 zimi a 15W-50 leti bolje nego 2x 15W-40 (ili jednom, samo je pitanje isplativosti).
15W-40 može biti i dobro, ukoliko izaberete PS ulja ili mineralna sa malo više PPD aditiva (sa nižom tačkom stinjavanja). Osim onih za teretni program (za dizel motore) tu su i neka GAS ulja, npr. FAM, koji navodi čak -36 cel. iako je možda "tek" -30 (ali opet je više od proseka i taman da ispuni zahtev).
Malo ću se ponoviti (pa jedno pedeseti put): i pored do (skoro) savršenstva razrađenog koncepta multigradnih ulja, još uvek je (ako iole više km godišnje prelazite) bolje koristiti dve gradacije: (uslovno) zimsku i letnju. Naravno ne po svaku cenu. 10W-40 jeste skoro idealno za sve namene (i automobile srednje generacije) ali jedina "idealna" ulja i za zimu i za leto su 0W-xx (0W-40 pre svih) i 5W-xx (5W-50 kao vrh u ovom pogledu ali, naravno, i 5W-40).
I 10W-50 koje je pomalo zapostavljeno a čini mi se upotrebljivijim od (popularnijeg) 10W-60.
O čemu još posebno voditi računa?
Antifrizi možda i ne (osim da ako niste proveravali a dosipavali ste vodu, ili isti promenite ili dolijete 100% ... doduše tu manja količina neće mnogo pomoći) jer to verovatno i nemarni vozači provere i vode računa o tome (pucanje bloka motora je preskupa stvar). Minimalna zaštita za -18 je (zapravo) -28 što je 40% ("40" su zapravo 50%) pa eto orijentacije. Ako merenje pokaže oko -20 to znači da je konc. oko 1/3 pa vam nedostaje još malo do sigurnosti. Dakle 1/15. To je 4dl na 6 lit. (još bolje na 5,6 pa "do 6"), a ako nemate gde da dopunite, odvadite nekih pola litara na 6 (i proporcionalno za druge količine) i žrtvujte (makar proslavi Nove godine). Još bolje ceo litar (i najbolje kompletna zamena).
Dakle, to je uglavnom već rešeno (ako nije već je kritično pa ne dajte da vam pokvari 2015. u samom startu). Šta se previdi?
Možda tečnost za vetrobran.
Bilo je mnogo toplih dana u decembru pa se možda dosipavala (zaostala) letnja tečnost ili čak i voda (kao što sam i sam radio), pa dolivena zimska može biti oko 1/2 ukupne (i posledično zaštita do -10 ili čak samo -7 ili -8). Jeste da šteta neće biti velika ali je treba izbeći. Osim toga "-20" tečnosti su na granici upotrebljivosti (jefinije naročito), pa dodatak (etil) alkohola ili koncentrata nije loša zamisao. Takođe je dobro konc. napraviti "-25" ili "jaču" tečnost, što se može postići i sa 10-15% 96% etanola kao dodatak standardnoj zimskoj (tečnosti). Ako koristite "apotekarski" 70% etanol, povećajte udeo za 50% (15 do 20%).
Ne upotrebljavajte automobil Van grada ukoliko nemate preku potrebu (i niste 99% sigurni u njega). Jednostavno, nije isto izlet leti i zimi a ako ste ljubitelj zimskih sportova, to je drugo i onda već "standardnu proceduru" (pripreme) već znate.
Akumulator obavezno dopunite (ne samo što Vas može izdati, nego može i smrznuti).
I neću više da davim, ipak je zadnji dan u godini.
Lotos ću pokušati da završim u januaru u dva teksta.
Još da dodam:
Iako se procedura izbora maziva može svesti na rečenicu-dve (uzmi po onome što piše u uputstvu vozila) stvari nisu toliko proste ne samo što nekad i ne piše, nekad piše šifrovano a nekada i nije dostupno, nego i zbog toga i što kad je sve "po zakonu", opet ne mora da bude i dobro.
Poslednji primer (g. Predrag) je Mobil 80W-90 API GL-4 u menjaču Yugo-a. Sve bi trebalo da je savršeno ali ne mora biti. Ne mora ni da je Mobil loš (prosto mi je teško da tako nešto i pomislim) ali očigledno da tu nema dobro "poklapanja" (ako ništa drugo).
Ostaje, kako je naveo pomenuti, da je Selenia Epyx 80W-90 (jednostavno) "perfect match" za ovaj menjač.
Lično mogu da potvrdim i iz sopstvenog iskustva. Iako sam bio zadovoljan i Valvoline-om i Motul-om, ovo ulje ih je za konkretan (ne mora biti i uopšte) prevazišlo. Specifikacije su praktično identične ali je ponašanje u radu značajno drugačije. Ne samo zimi (iako se tu i najviše oseća, što je većim delom zbog, verovatno, nešto niže viskoznosti i (naročito) nešto veće vrednosti indeksa viskoznosti) već i leti. A i sastav aditiva je baš pogođen. Ništa čudno, Fiat-ovi menjači su uvek bili osetljivi (i na maziva) i ćudljivi (donekle, možda bolje reći osobeni), a konkretni je tražio GL-3 pa GL-5 sigurno nije idealno ... ni blizu.
Ovo spominjem i zbog toga što se na -15 ovo ulje sasvim dobro pokazalo a do -5 šaltanje ide lako od starta pa nadalje (posle 1km idealno). Ni prva nije (neki) problem (kao što obično jeste).
Dakle, na papiru identično (ili bolje) ne mora (baš) biti i u praksi. Razloga je mnogo (velikim delom i u nedovoljno preciznim standardima). I eto razloga da nastavimo (iako je odavno mnogo toga jasno).
I da se vratim na početak. Čuvajte zdravlje, svoje i svojih bližnjih, a za "parčence lima" ćemo se već snaći.
Srećna nova, sve najbolje... nek bude makar duplo bolja nego ova na isteku!
ОдговориИзбришиBaš ste (bili) brzi!
ОдговориИзбришиJoš jednom, sve najbolje!
Neka bude bolja u svemu a materijalno bar ne mnogo gora i biće bolje nego što je izvesno.
Pozdrav!
Pošto je puno pitanja, ne bi se uočilo.
ИзбришиZahvalnost za 212. prijavu!
(eto, sad nas ima za (pun) "Atelje 212").
Zahvalnost g. Nenadu kao 213. prijavljenom članu.
ИзбришиSrećna Nova, puno zdravlja, sreće i pameti želi Vama i svim blogerima Sava.
ОдговориИзбришиHvala u ima svih! I Vama takođe!
ИзбришиSrećna Vam Nova godina, sve najbolje!
ОдговориИзбришиTakođe!
ИзбришиHvala za 210. registraciju (jubilarnu)!
ОдговориИзбришиgdje da postavim pitanje vezano za motorna ulja
ОдговориИзбришиhvala
Možete i ovde. (nije obavezno naći odgovarajuću temu iako je korisno za druge čitaoce).
ИзбришиPozdrav!
hvala
Избришиevo ovako
uskoro trebam da mijenjam ulje u Golfu 6 1.4 benzin
do sada je sipano Catrol Proffesional 5w30 long life III sa vw specifikacijom 504
međutim, negdje sam pročitao, da li blog ili forum, jebem, li ga ne sjećam se, da je za naše uslove lošeg goriva, bolje sipati ulje specifikacije 502 tj. "obični" Edge 5w30 koji je usput rečeno i jeftiniji
da li je ovo tačno i šta vi preporučujete
hvala
takođe bi molio i odgovor na pitanje da li sipati 5w40 jer i ta gradacija ispunjava normu 502, koja je suštinska razlika u odnosu na 5w30 i da li je dobro "sići" na tu gradaciju
Избришиi šta mislite o Optima uljima ??
pošto sam pobornik trošimo domaće
da li je Optima bolja od ovih sumljivih Castrola po 10 eura za litar, dok sam se vlastitim očima uvjerio da je castrol LL III u Njemačkoj 33 eura za litar, imam i sliku kao dokaz
hvala
Poštovani g. Bosanac,
ИзбришиNe koristite VW 502.00 ulja za VW 504.00 zahteve.
Nemam vremena da se upuštam u detalje ALI uprošćeno se može reći da kod goriva (u ovom slučaju benzina) koja ne ispunjavaju specifikacije (u ovom slučaju EN 228) a starih motora (sa VW 502 zahtevima) treba razmisliti (često može biti bolje) da se koriste VW 502.00 ulja.
Ili uprošćeno: 504 pokriva i 502 specifikaciju ali je kod (pa možda) loših goriva ta "kompatibilnost unazad" upitna. BMW čak izričito to tvrdi ... Mercedes i VW se nisu (doduše) eksplicitno izjasnili po ovom pitanju (ali je verovatno bar slično).
Dakle po dva osnova ne treba koristiti 502.00 (i na Balkanu je ispunjen EN 228:2009 zahtev, makar u poslednje dve godine, tzv. "Euro 5" goriva).
Ne 5W-40 jer ne ispunjava VW 504.00 (naravno).
ИзбришиOptima je veoma dobro rešenje ... možda (verovatno) i bolje od "sumnjivih Castrol-a". Imaju 504/507 ulja.
Doduše kruže razne glasine oko Optime a u vezi događanja oko Ukrajine (navodno se lošija nafta dolazi, što nema mnogo veze bar sa tehnološke strane). Da li stižu isti aditivi (obzirom da je kompanija zapravo ruska) i da li je tehnologija tome prilagođena e to ne bih znao.
Lično mislim da su samo glasine (a možete i kupiti ulje od prošle godine kada je sigurno sve bilo O.K. čak i po "zlim jezicima"). Vi ste bliži proizvođaču pa ako se ništa nije promenilo u 2014. (osim možda odloženih investicija u novu blendaru, potpuno automatizovanu) sigurno da je bolje nego razno-razni sumnjivi uvozni Castrol-i i ostali).
Pozdrav!
Zahvaljujem na odgovoru ali ostaje nejasno zašto ne 502 kada i knjiga vw koju imam kao upustvo navodi kao opciju u slučaju kada se ne primjenjuje lonife termin i ulje spec 504 vec se prelazi na godišnji interval zamjene ulja
ОдговориИзбришиDakle kako sam ja to objasnjenje razumio 504 ulja su lonig life ulja koja se koriste za long life termine zamjene tj. Oni koji nisu vezani za vremenski interval nego samo kilometarski tj. Na 15000 km makar se oni napravili i za 2-3 godine
Dok 502 se treba mijenjati svake godine ili i prije ako je pređeno 15000 km
Ne može ni Long Life duže od DVE godine!
Избриши(a može do 30 hiljada km u kraćem vremenskom intervalu).
Ako uputstvo pominje (i) 502.00 (isto nemam) onda to može da se koristi (uz zamenu na 15000km ili godinu dana) ALI nije bolje već lošije rešenje.
Vaš je motor relativno nov pa bih prelaz na 502.00 ostavio za kasnije.
Jedino je (možda) bolje rešenje ako ne prelazite više od 10 hiljada km godišnje kada je bolje ulje menjati na godinu dana (čak i Long Life) pa je jeftinije koristiti 502.00 ulje.
Kako god, držao bih se 5W-30 "čak" i za klimatske uslove južnije od Nemačke (pa čak i Mediterana).
Dakle, možete koristiti po volji ali tražili ste moje mišljenje, ako više verujete drugima a Vi lepo sipajte 502.00 (jer je jeftinije) ali je to lošije.
Ne kažem da sam 120% u pravu niti sam galamdžija i tvrdim da je tako, pa ima i drugih mišljenja (kao i kod lekara). Ako hoćete potvrdu svoje ideje (da sipate 5W-40 502.00) onda ste na pogrešnoj adresi ali svakako da ćete naći više takvih na net-u (koliko hoćeš).
Tamo ima i mišljenja da Optima ništa ne valja ALI ni Mobil, Eneos, Shell ...
VW 504/507 ulja su najkvalitetnija ulja na tržištu (opšti kvalitet, ne mora biti za svako vozilo ali za VW vozila novijeg datuma sigurno jesu; jednostavno zbog najviših zahteva za ista) pa nije slučajno da su i najskuplja.
Nije uvek slučaj ali za 502 i 504 je "koliko para - toliko i muzike". Izbor je na Vama.
Ne, nećete oštetiti motor ako VW dozvoljava 502 (pa i ako to ne spominje, neće se više godina primetiti razlika ali hoće na duži rok).
Pozdrav!
nije stvar u cijeni, nego u tome kako sam na početku naveo, da sam čuo mišljenja da je za naše uslove lošijeg goriva (valjda stvara manje štetne produkte sa 502 uljima pogotovo u čestoj gradskoj vožnji, a kakva kod mene JESTE) bolje sipat 502
ОдговориИзбришиništa ostat ću na 504 ali ne Edge LL
nego obični 5w30 sa 504
benzinska pumpa kod Doboja....16,5 KM
Castrol Edge 5w30
http://www.dodaj.rs/f/A/z0/49voU01z/castrol-doboj2.jpg
hvala na odgovorima i savjetima
ОдговориИзбришиI Vama takođe!
ИзбришиP.S.
Gorivo (više) nije veliki problem. Možda je bilo pre par godina sada je sigurno po EN 228:2009 svuda u regionu. Doduše treba birati gde da se sipa jer po istraživanju u Hrvatskoj, 10% goriva (više dizel) nije ispunjavalo (baš) sve zahteve.
Verovatno je iskustvo (bilo) pozitivno zbog (nominalno) više detergenata i disperzanata i većeg TBN-a, no nije od većeg značaja (i sve manje je bitno zbog goriva koje je ipak (bar) "podnošljivo" i po Zapadnim kriterijumima).
+Мир Божји+
ОдговориИзбришиХристос се роди
Ваистину се роди!
ИзбришиPozdrav Steva imam jedan problem,ako se to moze nazvati problemom.Auto mi je opel vectra b 1,6 16v 1996.Presao 200.000 km.Auto je trosilo oko pola litre ulja 10w-40 GM na 6000km.I to je bilo podnosljivo,a onda je jedan dan samo posao da trosi ulje ko lud,oko litar na 300 kilometara.Dimio je plavkast dim kada idem u rikverc ili kada dadnem gasa u vecoj brzini.Majstor zamjeni sve karike,letece lezajeve,dihtunge venitla.I sada je potrosnja spala na 1 litru na svaki 1000 kilometara.Ulje je kastrol 10w40.Nekada zna da zadimi malo plavkastog dima kada dadnem jaci gas ali nista strasno.Nigdje ulje ne curi jel su promjenjeni svi dihtunzi na motoru,a i motor je suh ko barut.Majstor kaze da su cilindri ovalni pa da zato trosi toliko ulja,pa bi trebalo brusiti,nvoe klipove...To mi se ne isplati pa cu voziti ovako,ali me brine steti li to katalizatoru i lambda sondi.Jer je sad cijev od auspuha crna ko kod dizelasa,a prije dok nije trosio toliko ulja nije bila crna.
ОдговориИзбришиSto se tice ulja ne znam jeli orginal samo vidim da je ulje zelene boje,a tako pise i u uputstvu,a i na stranicama kastrola.Valjda protiv kopiranja,sad je li to orginal neznam.
Hoce li se potrosnja smanjiti nakon sto se karike malo uhodaju ili da idem na gusce ulje.Ne bi na mineralno ako ima polusinteticko gusce od 10w40.
Poštovani,
ИзбришиOpisali ste sve ali malo toga ima veze sa mazivima.
Sve što ste rekli je tako. Potrošnja je bila normalna ali je onda prevršila svaku meru. Motor je stigao do stanja da je za remont. On je urađen u ograničenoj meri (tzv. "prva specijala") pa je problem potrošnje ulja ostao (iako ublažen). Onih litar na 1000km neće onesposobiti motor ali je naporno (stalno dolivati). Da li će negativno delovati na katalizator i lambda sondu? Hoće sigurno! No neko vreme možete biti mirni (do 600ml na 1000km ne bi trebalo da je problem jer toliko Opel dozvoljava što znači da ćete skratiti vek upotrebe katalizatoru ali ga ne i sasvim onesposobiti, bar ne za kraće vreme). Šta posle? Pa kod dobrog mehaničara (da vidite da li je opcija skidanja katalizatora moguće i dobro rešenje ... kupovina novog bi tek bila neisplativa investicija).
Čađavi kao dizel ... što je samo dokaz da je majstor (verovatno) u pravu. Doduše trebao Vam je skrenuti pažnju na domet urađene intervencije (ograničen). Da li će se smanjiti potrošnja kad karike "legnu". Da ali u vašem slučaju ne nešto mnogo (uzrok je istrošenost stublina).
Koje ulje?
Zimi 10W-40 (može Castrol, zašto ne? mada je idealno iz iste serije kao i letnje) a leti 15W-50. Naravno PS, imaju ih Motul, Total i Texaco.
Može i (eventualno) cele godine 15W-50.
Doduše umesto 15W-50 možete i 15W-40. Ima i PS ulja u ovoj viskoz. grad. (Comma, G-energy, Optima (Turbo Sint), Eneos ...).
Bitnije od PS je da ulje ima API SL ali slažem se da je bolje držati se PS ulja (dokle god je moguće).
Alternativno 5W-50, 10W-50 ili 10W-60 kao celugodišnja ulja (sintetička,API SM ili SL). Imaju ih: Elf/Total, Lotos, Q8, Repsol ... 10W-60 imaju svi "veliki".
Pozdrav!
Администратор блога је уклонио коментар.
ОдговориИзбришиАутор је уклонио коментар.
Избриши"FAmozni" je o.k. za te pare (no to ćemo tek videti, najverovatnije jeste).
ИзбришиSavetujem ti da ne uključuješ uveče (naročito ne prvi put dok ne vidiš kako uređaj radi).
Onda kreni sa 2 ili 2,5A pa prati malo situaciju u toku dana. Ako do večeri padne na 1A (uz 14,4V) ili počne elektrolit da "vri" onda je (verovatno) punjenje završeno. U principu ako je napon ispod 14V mogao bi ostaviti i u toku noći što bi bio režim održavanja što takođe prija akumulatoru i lagano dovršava punjenje (ekvilizacija je tačka na i ali nije toliko neophodna za prvi put a posle nje 24h "održavanja" takođe dobro dođe ali nije obavezno za starterske).
Uzgred, počni sa 2A ali podigni na više (4A) par sati posle starta i napunićeš pre kraja dana. Pri ovome kontroliši napon da ti ne pobegne preko 14,4V ... ili pri kraju 14,7V. Strujom indirektno kontrolišeš i napon a on bi trebalo da je ograničen (sad za 35KM pitanje je koliko je pouzdano, pa naročito prvi put prati situaciju).
Ako napon krene preko 14,4V verovatno će ići i "vrenje" ell. pa smanji struju.
I to je (ukratko) to.
Pozdrav!
P.S.
Ni automatika nije za bacanje! (em možeš na pecanje em ona kvalitetnije i ne cimne struju do kraja ... sigurno, naravno ona kvalitetnija).
hvala,jaro
ОдговориИзбришиautomatika, kako sam i tamo rekao NE MOŽE napravit najfiniju završnu fazu EKVALIZACIJU
ne može ni ovaj, ne znam zašto je spominješ, jer moraš "nabit" napon na 15,5 V a to možeš SAMO ručno, odnosno sa ugrađenim regulatorom, kojeg će mi jaran pokušat dogradit
da,... upravu si možda da sve počnem ujutro, sa 2 A pa da pratim šta se dešava...ne vjerujem da pri toj jačini može pobjeć napon preko 15 V...a vjerovatno će se stabilizovat na tih 14,4 uz lagani pad jačine struje
kad dođe do 1 A izmjerit ću napon, ako bude 14,4 V skidam...ako bude 13,5 ostavljam na režimu lagane dopune
elem, hvala na odgovoru, susretljivosti
što se tiče foruma...pa ne znam baš, bio sam ja na mnogim...kazne te i sa 7 dana ili mjesec dana banovanja..a ovaj odmah pa isključenje
ali..neka, ostat ćete na kraju vas par zajedno s njim pa se dosađujte jedni s drugima...
post koji sam napiso a on IZBRISO je bio o tome kako mi Sead nije nikakv pajdo niti ga reklamiram, prvi put čuo kad je link postavio Franjo, i onda sam napisao /a to ga je i pogodilo i zato je izbrisao/ jel to ima možda pristrasnosti i diskriminacije, jer se linkovi Mišina bloga dozvoljavaju i ne brišu, a Seada brišu i ne dozvoljavaju
elem nije sad ni bitno
HVALA I LIJEP POZDRAV !
Molim lepo!
ИзбришиPa ... bio je uređaj u pitanju (pa je možda i pogrešno shvaćeno kao reklama). Iskreno, i Mišu su banovali (ili izbrisali post) na nekom forumu što me je samo pomenuo (kao reklama je ... a ja ulja ne prodajem i trudim se da ne propagiram jednog ili grupu proizvođača ... makar me niko ne plaća i radim potpuno volonterski).
Forumi su u principu oštrija forma ... treba imati malo i živaca za to ... a i mere ... i na kraju krajeva prilagoditi se ili ne urednicima.
NO, to je druga tema, veliki pozdrav!
P.S.
Za sam akumulator i punjač smo se razumeli. Mislim da si potpuno u pravu ali prvi put ipak treba to pratiti (a u sred noći je komplikovanije i napornije).
Slažem se i za ekvilizaciju ALI to je završni sloj (lak) na autu, a prvo mora da se udari osnovna farba pa redom ...
e sad šta se dešavalo dok sam se jutros 2-3 sata "igrao" sa Topla akumulatorom (slika http://www.bosnaonline.org/forum.php/download/file.php?id=768&mode=view) koji je izgleda bio u dobrom stanju, čak ni poluispražnjen, jer prije spajanja je na +5 stepeni u garaži pokazivao 12, 28 V
ОдговориИзбриши1. spojim aku i zadam 2 A, i izmjerim napon....13,4 V da bi se lagano počeo dizati i došao do nekih 13,9 gdje se onda stabilizovao
2. pošto to naravno nije dovoljno za dobro punjenje, pojačam na 2,5 A i bogami skoči i napon na 14,4 da bi se opet dalje nastavio dizat i došao do 15,5 V gdje se opet stabilizovao
sve se to dešava za pola sata
već se iz ćelija sa otvorenim čepovima počinje da čuje lagano krckanje kao znak početka ključanja
3. pošto je napon otišo previše opet smanjim na 2 A pa je i napon opao na 15,2 V (slika http://www.bosnaonline.org/forum.php/download/file.php?id=769&mode=view)
4. tako sam ostavio pola sata vremena...i dalje se čuje lagano vrenje ćelija, krckanje, a onda sljedećih pola sata spustio na 1,5 A pri čemu je napon i dalje ostao 15,2 V
5. 5. a onda sam malo i eksperimnetiso
probam na 3A i vidim odmah skoči i napon na 15,8(slika http://www.bosnaonline.org/forum.php/download/file.php?id=794&mode=view)
6. probam na 1 A i napon spadne na 14,9 V (slika http://www.bosnaonline.org/forum.php/download/file.php?id=795&mode=view)
znači nemoguća je ekvalizacija....mora se ugradit regulatro napona da bi pri 1A imao 15,5, V
7. poslije 2,5 sata isključim, napon je spao na 13,2 V
(slika http://www.bosnaonline.org/forum.php/download/file.php?id=796&mode=view)
DA LI SAM DOPUNIO ILI NISAM POJMA NEMAM...nisam više mogo "dežurat" kraj aku i punjača
·
Da li ste dopunili ili niste to možemo samo nagađati (na osnovu navedenog).
ИзбришиNajverovatnije - DA.
1) verovatno insturment nije baš precizan. Imam dva jefina i jedan skuplji (bolji, makar nije profi).
Jedan od njih pokazuje o.k. (+1%) a drugi (jeftiniji) čak 3% (15V kad je 14,5V).
Ipak, "vrenje" elektrolita ukazuje na napon veći od 14,4 ili 14,8V (kod pravih Ca-Ca, Topla Energy je neka "polu" varijanta, tehnologija pa ne bih 100% mogao da kažem koliko, pogledajte i uputstvo akum. šta piše kojim se naponom puni).
2) Punjač ima svojih (na žalost ne tako malih) ograničenja (tj. mana). Moraš imati ograničenje napona (koje je ovde visoko postavljeno, na čak 16V verovatno). Vidi sa kolegom elektroničarem da ti napravi 14,4V, 14,7V (ili 14,8V) i 15,5V.
Pa bi tek onda bilo od koristi da se koriguje jačina struje (podešava, ovde "podešava").
Ako je to preskupo, ograniči se na 14,8V (moraš imati makar jedan napon, ovo onemogućava ekvilizaciju ali ako mora jedan napon bolje da je niži ... makar se konsultuj sa g. elektroničarem koji može na licu mesta da više sazna o samom uređaju).
I to je to. Sve ukazuje da je akum. u startu bio 80 ili 90% "pun". Napon "skače" jer je otpor akumulatora (kompleksne prirode da ne zalazimo u detalje, dakle nije samo omski) mali. To znači da je pun (ili skoro pun).
Pozdrav!
hvala na odgovoru
Избришиmeđutim, ostaju neke nejasnoće
Избришиvrenje je počelo tek kad sam zadao 2,5A a napon otišao na 15,5 V
možda sam trebao ostavit na 2A pa bi vremenom možda napon došao do potrebnih 14,4 V
na 16 V bi možda mogao otić kad bi zadao 3,5 i više A a to nemam potrebe jer smo rekli da je optimalno punjenje sa 5% kapaciteta, u mom slučaju 2-2,5 A, bolje sa 2A
nigdje nisam našao da je neko lijepo opsiao kako se dešava sam proces punjenja, na primjer CTEK onkao grubo navodi da se odvija u 8 faza, ali ništa detaljno
Избришиhttp://www.moto-mania.rs/catalog/ctek/oprema-za-motore/akumulatori-i-punjaci/punjaci/punjac-mxs-50-12v-ctek.html
1. KORAK - uklanja štetne naslage olovnog sulfata
2. KORAK - ispitivanje akumulatora, punjenje će započeti ako je sa akumulatorom sve u redu
3. KORAK - glavno punjenje, akumulator se puni do 80% napunjenosti
4. KORAK - apsorpcijsko punjenje, vaše vozilo možete upaliti nakon ovog koraka
5. KORAK - ispituje da li akumulator može držati napunjenost
6. KORAK - obnavlja duboko ispražnjene akumulatore
7. KORAK - potpuno napunjeni akumulator, vrši se održavanje akumulatora konstantnim naponom
8. KORAK - pulsno punjenje u svrhu održavanja, akumulator dobija pulsni napon kada napon akumulatora padne ispod zadane vrednosti.
stoga kad budeš imo vremena i ako ti nije mrsko bilo bi fino da ti probaš
ono šta se tačno dešava kad se spoji jedan ajmo reć poluispražnjen aku na punjač ?
koliki je napon i jačina struje i kako se dalje ponašaju tokom procesa punjenja u slućaju pravilnog punjenjea ispravnog akumulatora
i konačno, koja je to struja i napon kad se smatra da je GLAVNO punjenje završeno
za dalju ekvalizaciju kao i trikl mode mi je jasno koja amperaža i voltaža treba biti
HVALA I LP
1) Da, verovatno (kako ste naveli; 17:05)
Избриши2) CTEK ne daje detalje, pretpostavljam da je patentiran (algoritam) ili tako nešto (poslovni razlozi a ne neka "velika nauka"). Zaista prevazilazi moje moći (i znanje) da komentarišem (možda kada bi CTEK dao detalje pa da pričamo, ovako samo gubimo vreme i nerviramo se, zar ne?).
Nemam (kući) uslove za eksperimente ... na posao ne mogu da nosim starterski akumulator (a i ne vredi, nemam opremu za takva ispitivanja).
Ne moram (baš) da probam ... znam (valjda).
Zavisti od punjača. Zaista nemam vremena da obrazlažem, imaš o tome na net-u do "101. i nazad". Ako puniš KONSTANTNOM strujom, napon će vremenom da RASTE. Kad se postigne potreban napon (zavisno od vrste) treba se prebaciti na konst. napon (tipično 14,4V) i onda će struja konstantno padati sa vremenom. Po potrebi izvršiti "izjednačavanje" (ako se ima uslova, za sada nemaš a nemam ni ja kući sa moja dva punjača ... pa sam živ ... i akum. mi traju u proseku 8-9 god.).
Nije mi ništa mrsko (da uradim ili diskutujem) samo NEMAM TOLIKO VREMENA (ne može ni da se plati ... posao mi zavisi ... a to se sad teško nalazi i da si Tesla lično a nisam ni blizu, jasno?).
Hvala na razumevanju!
Аутор је уклонио коментар.
ОдговориИзбришиdodatak
Избришиzašto pri ZADATIH 2 A nije došo napon do bar 14,4 nego ostao na 13,9 pa sam MORO pojačat na 2,5 A pa je tek tad skočio na 14,4 i počeo dalje rasti do prevelkih 15,5, V
Moraš malo da smanjiš broj pitanja inače moram da počnem da te ignorišem ... vidi prethodno.
ИзбришиPitanja su ti dobra (i zanimljiva) ali su takva da zalaze u svet profesionalizma. Tu nema "besplatnog ručka". Jasno?
Dakle, još ovo pa 3 dana pauze inače više nema.
Uh, gore sam to prećutao (nisam video sledeće pitanje, ovo) da bih ti uopšte odgovorio (uštedeo vreme) ... ali ... evo stiže dopuna.
"potreban napon" je bila fraza da ne zalazim u dublje objašnjavanje.
Konst. strujom se može dostići samo "float" napon (tipično 13,8V što prilično odgovara onome što si izmerio (13,9V)). Tada bi trebalo prebaciti na konst. napon (14,4 ili 14,7V) i pustiti (skoro da se ne može preterati). Tu ti je već akum. cca. 90% pun (znači da je bio skoro toliko); E onda si "povećao struju" (ali ne uz ograničen napon) i napon je počeo da raste nekontrolisano.
Običan omov zakon (mada nije tako prosto, akum. u kolu nije samo prost omski otpor).
Dakle da imaš ograničenje napona, struja bi brzo počela da pada sa 2.5A i lepo bi dovršio punjenje (veći napon je samo "trošenje struje", elektroliza vode).
Verovatno si trebao da kreneš sa 4A (slobodno) jer akum. nije bio prazan pa bi možda i "preskočio" float napon (ovo je, ipak, samo pretpostavka ali na osnovu konstrukcije punjača).
Ne može se očekivati za 17,5€ da "sve radnje radi". Smišljen je da puniš 1/10 a regulacija da možeš da koristiš na raznim akum. (i eventualno kreneš sa 1/20 struje kod potpuno ispražnjenog).
Toliko.
Od "Kulina Bana" ne mogu (sve i da hoću) da objašnjavam (već mnogo toga jesam).
Savet: kupi dobru knjigu, pa čitaj (najiskrenije).
Pozdrav!
kao prvo hvala na iscrpnom odgovoru i pohvala, jer slična pitanja i komunikaicju imam sa Mišom i sa Seadaom (i preko e-mail) prvi šturo odgovara i postavlja linkove njegovih tema, po sistemu snađi se kako znaš i umiješ, drugi kaže da nema vremena od posla i porodičnih obaveza...razumijem i prvog (dosadilo mu isto trubit svakom novom) i drugog (preča je zarada i privatne stvari)
ОдговориИзбришиstoga tebi havala koji si ovako iscrpno odgovorio i rasvjetlio mi mnoge nejasne stvari,a takođe si u stisci s vremenom, pa odgovori kad stigneš...nikakva frka
s obzirom da si prvenstveno "stručnjak" za ulja, mogu ti reči da ništa lošiji nisi i sa tematikom akumulatora, izgleda da si i tu odličan...stoga i s te strane pohvale
jutros izmjerim napon na Topla aku...na 15 stepeni...12,60 V
znači dopunjavanje je ipak uspjelo...juče je bilo 12,28
s obzirom da je aku star 3 godine (od kako je kupljen i ko zna koliko od godine proizvodnje...btw ima li gdje kakav znak ugraviran da se to može znati) i da punjenje nije do kraja obavljeno (ona famozna ekvalizacija) mislim da je ovo ipak ok
znači, predlažeš da idući put prilikom dopunjavanja krenem sa 4 A pa bi po tebi napon mogao dostići tih idealnih famoznih 14,4 do 14,7 V tu se stabilizovati i obaviti glavno punjenje
HVALA JOŠ JEDNOM I LP
p.s. kako je uopšte Franjo sa onim svojim hepekom napunio na samo 0,8 A i nedostignutih 14,4 V
trebao bi ga pozvati ovdje na blog na raspravu...bio je zanimljiv diskutant na forumu
Fino. Sad se lepo razumemo.
ИзбришиPrvo da naglasim da NE bih širio diskusiju o akumulatorskim baterijama jerbo je ovo forum o motornim uljima i (ostalim) fluidima za automobile.
Pa ... razumeme se verovatno i više u akumulatore (to mi je uža struka*) al' nisam loš ni u uljima (malo mi je zanimljivije da "hobi" (honorarisanje) bude iz neke druge oblasti).
* Ipak, više u teorijskom smislu. Bavim se (ipak) drugim oblastima elektrohemije. Nisam baš mnogo radio sa akum. (osim na faksu) tako da u praktičnom aspektu navedena dvojica blogera svakako imaju više da kažu (od mene).
Oni su ti sada zatrpani poslom (zimi je akutuelnije) pa ti ne mogu odgovarati. A ja ću biti i više od njih (praktično već jesam). Još jednom podsećam da ćeš početi da čekaš par dana na odgovor (već od sutra).
I odgovori, ukratko:
g. Franjo je uspeo (doduše već je bio min. 3/4 pun) da dopuni akum. (kasnije je punjač "digao" napon (i) na 14,5V). Punjač je sa malom strujom ali je može postići i na višim naponima. Ipak, daleko je od idealnog za veće akum.
2) Kreni sledeći put sa 4A (pa ako i tad ne ide i sa 5A), trebalo bi da "upali".
Pozdrav!
he, he evo "pajdo" Sead, kako mi ga dodjeli mudorator Dora, na moj prijedlog napravi temu o dopuni
ОдговориИзбришиhttp://desulfatori.blogspot.com/2015/01/kako-puniti-akumulator.html
Dobar tekst. To je to. Ipak, desulfatizija i (onako) nije za amatere i "kućnu radinost". O tome sam nešto pisao ("školski protokol") na bjbikers forumu i nemam vremena ni da (sad) nađem to.
Избришиdesulfatizaciju spominje usputno, poenta je na punjačima i u tom kontekstu spominje da automatski ne mogu kvalitetno da napune sulfatizovane aku, jer se automatski isključuju i ostane nedopunjen aku, plus što nemaju fazu u kojoj se vrši desulfatizacija, kako navode što manja struja uz 16V, ikao Mišo navodi se sam proces za blaže sulfatizovane obavi i prilikom ekvalizacija, zbog čega ja i instistiram na toj fazi koju NE MOGU da obave automatski punjači jer se samo ručno može podesit 15,5 V i 1 A struje, potrebne za taj proces
Избришиnabacio sam nešto Seadu o dogradnji regulatora na moj punjač..kaže mogo bi imat problema sa hlađenjem...kakvo je tvoje mišljenje
u vezi sam sulfatizacije obojici sma postavio pitanje...nema odgovora
Избришиočigledno je da nivo sulfatizovanosti aku može biti manji ili veći
da li nemogućnost dopune aku do određenog procenta napunjenosti npr. preko 80% već ukazuje da postoji taj problem ili ipak to nije
koji je problem ako se aku ne može napuniti više od 80% kapaciteta (to povezujem sa izmjerenim naponom od 12,6 V po tablici http://www.bosnaonline.org/forum.php/download/file.php?id=753)
na koliko sam ja uspio napunit svoj aku (mada treba nešto odbiti i na nižu temperaturu, jer te vrijednosti važe valjda za refrentnih 26 stepeni Celzija)
ili koji su to "simptomi" sulfatizacije osim samog mjerenja gustoće elektrolita, za što mi amateri ipak nemamo aparature
Избришиpo čemu znati da je u mnajoj ili većoj mjeri aku sulfatizovan i da treba obaviti fazu desulfatizacije
Nisam elektroničar. Ostaje da veruješ Seadu.
ИзбришиNe odgovaraju jer je pitanje kompleksno (ne može se kratko odgovoriti). Ne mogu ni ja.
hvala na odgovorima
ОдговориИзбришиostalo još neodgovoreno:ima li kakav ugraviran znak po kojem bi se mogla očitati godina proizvodnje akumulatora
javim u vezi sljedećeg punjenja sa početnih 4A
LP
Hvala na registraciji.
ИзбришиPostoje sheme proizvođača ali ne bih znao (znao sam nekada za Exide pa zaboravio). Možete se obratiti i direktno proizvođaču.
Sledeće punjenje sa 4A (može biti i 3A ili 5A).
Još jednom da podsetim:
Da je Vaš punjač potenciostat i sa 2A bi se akum. dopunio (posle nekog vremena ... pola sata, par sati) bi napon morao da krene gore (lagano) ... doduše ne bi vredelo ako nema ograničenje napona ... itd. (već smo o tome pričali).
Eh, nije samo Seadu i Miši sezona i meni je.
Još jednom, hvala za registraciju ... sada je samo još jedno mesto ostalo u "Ateljeu 212" ... kad smo kod pozorišta - maska Vam je O.K. (iako nije baš originalno - like! što bi rekli na Face-u, e tamo me nema).
GALVANOSTAT a ne POTENCIOSTAT.
ИзбришиE ovo ne brišem. Dokaz da čovek u nedostatku koncentracije može da previdi i da je 2+2=4.
Galvanostat daje konstantnu struju a jeftinije vrste punjača sa konstantnom strujom nisu pravi galvanostati nego pseudo.
Verovatno (nije mi izgovor ali jeste objašnjenje) zbog višednevnog rada sa potenciostatskim i potenciodinamičkim krivama (podsvest).
Laboratorijski uređaji su u principu potenciostati/galvanostati (više se koristi prvo).
nejasno mi nešto
Избришиda li ti misliš da moj punjač ne mijenja jačinu struje u odnosu na one koji nemaju regulator za podešavanje POČETNE struje punjenje
zar nisi sam rekao da taj regualtro u stvari služi da se prilagodi punjenje samom kapacitetu aku, pa ja sad mogu da podesim na 4 A sprma kapaciteta 45Ah, a ne kao što je bio slučaj sa posuđenim Einhelovim koji je bio od 6 A i naravno prejak za aku od 44 (zato mi se i desio slučaj ključanja, zbog kojeg sam se uopšte i javio na forum i blogove, s pitanje, dal se aku oštetio...ako se sjećaš)
dakle, zar i moj punjač kao i ovaj Einhelov ne rade isto samo što ja mogu dakle podesit POČETNU jačinu punjenja, a to kod Einhela nije moguće, on uvjek ima 6 A
Da, verovatno.
ИзбришиUklonio sam komentar sa neprimerenim rečnikom (što je i moja dva odgovora na to izbrisalo).
ОдговориИзбришиIpak je neprimereno.
Uostalom nije ni moji odgovori nisu bili nešto korisni pa neće uticati na dalji tok.
Nivo se mora držati (nije bilo nijedne ružne reči do sad pa će i ostati, u afektu ili ne).
Ostavio sam drugi odgovor (možda bude i od koristi).
ОдговориИзбришиobojica "stručnjaka" se oglušuju o moje pitanje koje ću dole navesti....imaš li ti volje i vremena napisat o tome nešto
ОдговориИзбришиhvaljeni Forex punjač (slika http://www.bosnaonline.org/forum.php/download/file.php?id=797&mode=view)
može li TEXTULANI OPIS grafikona, praktički opis toga ŠTA TO RADI punjač tokom procesa punjenja i po fazama (što indicira preko led dioda u bojama) i kako se ponašaju jačina struje i napon (prikazane krive na grafikonu)
na linku
Избришиhttp://batteryuniversity.com/learn/article/charging_the_lead_acid_battery
vrlo dobar grafikon, sa popratnim textom baš ono što ja od tebe/njih tražim...opis šta se dešava tokom procesa punnjenja
http://www.batteryuniversity.com/_img/content/clead1.jpg
1.faza "constant current charge" koja traje 4 sata: = punjenje konstantnom strujom pri čemu napon raste
2. faza "topping charge" traje 6 sati = napon dostiže maximalne vrijednosti (vjerovatno 14,4 do 14,7 V) dok jačina stuje opada
3. faza "float charge" narednih 2 sata (ukupno je dakle 12 sati) u kojoj dolazi i do pada i napona
Bolje se obratite proizvođaču. Ko će objašnjavati o nečemu što pravio nije (samo na osnovu grafikona).
ИзбришиNemam ni volje ni vremena da to radim (a povrh svega nisam elektroničar pa verovatno i ne bih znao tačno da objasnim šta kad i kako radi).
Prenatrpao si blog.
ИзбришиMolim te da smanjiš broj pitanja.
Ne mogu (i da hoću) da odgovaram tako detaljno.
Lepa je želja za znanjem ali ne možeš očekivati da bilo ko na belom svetu odgovara na ista. Čak ni da je tvoj zaposlen (posle par dana bi promenio posao, većina, ja sigurno) a kamoli za DŽ.
među proizvođačima može biti neke manje razlike, ALI GENERALNI PRINCIP rada je vjerovatno isti, kao za motore automobila, oni rade na istom principu
Избришиi onaj Forexoc grafikon je sličan gornjem
ovdje sam ipak nešto razrješio a to je da napon u početnoj fazi lagano raste (baš kako se ponašao i u mom slučaju punjenja koji sam opsiviao) dok ne postane konstantan u durgoj fazi pri čemu struja opada
u trećoj fazi opadaju i napon i struja
to je izgleda GENERALNO za sve pinjače, manje više i to je ono što NISAM ZNAO a tražio d ami neko od vas rastumači
ali sam ipak na kraju to morao SAM "dokučit"
činjenica stoji da sam malo opteretio TEMU a ne blog tematikom akumulatora, međutim na temi je u prethodnim komentarima uglavnom rekao ko je šta imao...ovo je neki BONUS koji se može ali i ne mora čitati
Избришиnarednom temom koju otvoriš ovo će "pasti u zaborav" tako d ane vidim neki problem....bar JA
ali naravno do tebe je
skoro identične krive napona i jačin po fazama punjenja Forex punjača i "teorije" battera university
Избришиslika
http://www.bosnaonline.org/forum.php/download/file.php?id=800&mode=view
Администратор блога је уклонио коментар.
Избришиodgovaraj kad stigneš !!!
ОдговориИзбришиmalo ti je čudan onaj grafikon odnosa temperature i kapaciteta aku, osim što nije tačan (napisano 110 umjesto 100...ispravio sam TO)
http://www.bosnaonline.org/forum.php/download/file.php?id=798&mode=view
po njemu ispada da na 0 stepeni kapacitet opadne samo sa 100 na 90%
uglavnom ne slaže se na primjer sa ovim grafikonom
gdje kaže da je na 0 stepeni kapacitet samo 40%
http://www.topbuzz.co.uk/info/car_battery/b005.jpg
http://www.topbuzz.co.uk/info/car_battery/car_battery.htm
DRASTIČNO NESLAGANJE
NIJE moj (uzeo sam kao ilustraciju, aman).
ИзбришиKriva je otprilike takva (školska), ne treba "meriti" šublerom.
Ono je prvo (drugo) što sam iguglao nije mi bio cilj da pišem naučni rad.
kako nije drastična razlika
Избришиpo tovm grafikonu na 0 stepeni Celzija opadne na 90% kapacitet, po mom na 40% !!!
aman
link vezano za punjenje koji je postavio Miša
ОдговориИзбришиpa malo vidi, tebi će biti jasnije, izdvoji najvažnije
http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_the_lead_acid_battery
Hvala!
ИзбришиTaj sam tekst čitao odavno i nekoliko puta.
(nemoj se truditi meni, zaista, ne treba).
NE BAVIM SE AKUMULATORIMA PROFESIONALNO NITI MI JE TO POSEBNA TEMA INTERESOVANJA.
(i ne nameravam)
I nije više do vremena nego i do prostora a i tematike. Ovo nije blog o akumulatorskim (starterskim) baterijama.
Koliko znam toliko, ako već znaš više odgovori ti ne trebaju ali ni meni da znam više, zaista.
Da se mi lepo pozdravimo jer više zaista ne želim da nastavim konverzaciju. Uzaludno je.
Upiši neki faks, kurs ili bilo šta. Nađi neki forum koji se samo ovim bavi. Na Linkedin-u ćeš uz malo engleskog sigurno naći grupe koje se bave tematikom, profesionalci su i ima ih mnogo na jednom mestu pa ćeš verovatno naći odgovore ili njima ukazati na ono što ne znaju (a niko nije sveznajući).
Zbogom.
ovdje nisi dobro shvatio moj komentar
Избришиnisam ti dao link da TI "učiš" nego da MENI bolje rastumačiš, jer bolje poznaješ tu tematiku
jer meni baš i nije najjasnije
nije mi cilj upisivanje faksa i studiranje akumulatora, nego shvatit princip rada kako bi dotičnu radnju dopunjavanja što kvalitetnije uradio
nije problem, mogu shvatit tvoju "zamorenost" mojim pitanjima
u svakom slučaju hvala i na dosadašnjem trudu
sretno
Da, za ovo ste u pravu (moje izvinjenje).
ИзбришиAli ostaje da do kraja januara ne mogu ništa da obećam i da posvetim iole vremena (a pitanja Vam nisu naivna, naprotiv, traže i malo listanje literature).
BU (Bat. Un.) je jedan od boljih sajtova ali zapravo nije za razumevanje pojava (jer nedostaju detalji a i autori su elekt. i nisu hemičari pa su im hemijske pojave uglavnom kao "crna kutija" (parametri) pa i ne mogu često objasniti zašto (mada i nije bitno za praktičnu svrhu).
Sledi kratak odgovor ali zaista molim nedelju dana da završim bar ono najhitnije.
1) Forex jeste solidan uređaj ali za malo više se može dobiti mnogo više. Koliko vidim to je "inteligentan" punjač (sa svim dobrim i lošim stranama toga).
Избриши2) Po BU shema kaže (to je "školska"):
Puniti 1/2 vremena konst. strujom. Ako je konstantna dostići će 14,4V (ali obično slabiji punjači ne mogu da drže 2A nego tih "2A" počne da pada ranije pa se ne dostigne 14,4V pa ostane na "float" pa jeste dopunjen ali nije napunjen. Doduše trebali ste duže ostaviti.
E onda ide "kvaka 22" kad dostigne 14,4V onda treba prebaciti na konst. napon (onda će struja padati) ako se ne radi (a ne mora uvek) ekvilizacija ne treba ni kontrolisati posebno samo smanjiti (posle pred. vremena punjenja) napon na 13,8V. To je jednostavan (najjedn.) algoritam ali je 80% onoga što treba (ostalo su finese).
E sad, ako je skroz prazan ak. treba poći sa 1/20 struje inače 1/10 (dakle oko 4A za tvoj slučaj).
Ako je 4A (a i to treba izmeriti, u principu ti treba malo bolji uređaj ... i moraš prekidati punjenje pa nije to to, jedino da gledaš u skalu (ali je treba i proveriti prepusti prijatelju elek.) onda ti treba 11/0,8 h da napuniš ak. (cca. 14h). Po tome bi 7h (6 do 8) trebao da držiš na 4A (ALI sa ograničenjem napona; bez toga moraš proveravati prvo na sat pa na pola sata) kad stigneš do 14,4V bilo bi idealno da na tom naponu ostane i struja će pada ti po datoj krivoj (logaritamski, tj. 1/ln(x) otprilike, "naopačke" lnx, obično manje "strmo" ude u praksi).
Ako ne onda moraš probati sa "cinculiranjem" da održiš napon ... u svakom slučaju da ne pređe 14,7V (već će da "cvrči") ... i tu je mali problem.
Obično kod regulacije struje treba istu smanjivati (kako i koliko ... pa otprilike da ne pada napon ali i da ne raste). Moraš probati malo, a sigurno je najbolje da se ugradi ograničenje (regler ili slično, neki grec ili tako nešto) pa će onda struja sam padati. Poluispražjen će se puniti za 7-9h i brže će se uspostaviti 14,4V (već na nekih 4h ± 1h približno, može i odstupati).
Kada struja padne na oko 0,5A (u praksi možda i već na 0,8A) snanjiti na 13,8V ili na max. "1A".
Eto to je neka teorija a kako će biti u praksi sa konkretnim punjačem ... teško je reći.
Najbolje je imati jedan dobar ili barem dva jeftina (sa konst. strujom i naponom, pa početi jednim a završiti drugim* ... nije baš praktično, ali ...)
* Kao što je "Kapital" počeo Marks a završio Engels (iz poznatog, starog, vica).
Pozdrav!
Аутор је уклонио коментар.
Избриши"malo više" (para), "mnogo više" kvaliteta (u gornjem komentaru (odgovoru).
ИзбришиAko je (koliko sam video) 75€ vredi tih para.
Ipak nije ništa posebno (ni cena ni kvalitet, naročito njihov odnos ... neki prosek ali na tržištima sa manje izbora (Balkan) možda i iznad proseka).
И срећна Нова година!
ИзбришиЈош једном
Hvala!
Избришиevo malo sam i sam "studirao" grafikon Forex punjača i SAM dokahao proceswu punjenja te i TEXTUALNO opisao (ono što sam od vas svih i tražio)
ОдговориИзбришиpa vidi da li sam ot dobro odradio i trebali šta "popravit"
hvala
grafikon s opisom
http://www.bosnaonline.org/forum.php/download/file.php?id=805&mode=view
"I to smo rešili" što bi rekao Duš. Dug. (iz crtaća)
ИзбришиIli "dok sam ne zavrneš rukave, nema završenog posla" (iz raznih razloga ... ).
Sve u svemu - dobar ti je algoritam.
Dva detalja (samo):
Onako kako je dato je za akum. od 60Ah.
Za 45Ah, bi ona struja od 12A trebala da bude 9A i sve u tom odnosu. Ako bi da bude univerzalni, zavisi u kom opsegu. 12A bi bilo za 50 do 100Ah, a 8A npr. (otprilike) za 35 do 75Ah (itd.).
2) Ta "Bulk Phase" (naziva se i "Constant Current Float Region Charging") je u profi svetu ima programibilnu jačinu struje (sigurno, 120%) u zavisnosti od željenog (stanja akum.). Šta je idealno, može se raspravljati od "Kulina Bana" ALI je NAJČEŠĆE 1/10 (1/20 veoma retko, uz "soft start" uglavnom nepotrebno a druga česta veličina je 1/5 kao u tvom primeru). Lično sam bliži 1/10 ali ne kažem da je najbolje (najpraktičnije sigurno nije).
U krajnjoj instanci nije toliko bitno (zalaženje je u detalje, detalja).
3) Možda je kako si napisao i najbolje ALI je skupo (zbog potrebe za velikim strujama). Ako se uzme fiksna struja Bulk faze, jeftiniji su punjači gde je vrednost 1/10.
I to je to.
to je grafikon konkretnog Forexovog punjača 1212 i jačine je 12 A
Избришиnejasna mi 4. faza...zašto puni sa 15 V i 2,4 A ???
vezano za ranije pisanje oko stabilnosti napona na 14,4 V....zato i nastojim ugradit regulator koji bih mogao da zadam krajnju granicu 14,4 V a onda za potrebe ekvalizacije "pojačam" na 15-16 V
kako da to rješim ??
Onda je definitivno data shema za veće akumulatore - 120Ah±20%.
Избриши"4. faza"
Pa to (ti) je "čuvena" ekvilizacija.
Po pravilu se izvodi konstantnom strujom. Obično 1/4 od struje Bulk punjenja (1/4 od 1/10), na shemi 1/5 (može i tako).
Ekvilizacijom se mnogo opterećuješ (a nema potrebe). U kućnim uslovima treba raditi samo na akum. sa otvorima. Na zatvorenim ne preporučujem. Evo i teksta o tome:
http://batteryuniversity.com/learn/article/equalizing_charge
Doduše za stacionarne (ali njima ionako to više treba). Obrati pažnju za uslov za istu (razlika u sp. gustini elektrolita po ćelijama).
Sp. gustina ell. je ionako najekonomičniji a veoma pouzdan (bolje od bilo kog napona ot. kola ili sličnim nepouzdanim metodama). Treba ti samo (specijalni doduše) aerometar od par evra.
Kako da rešiš "pojačanje" napona, moraćeš da pitaš nekog elektroničara (ja sam samo "napredni korisnik" a ne "developer").
Možda da se (samo) isključi ograničenje napona i da se ide sa konst. strujom (uz praćenje istog).
Ionako bi skratio fazu na max. 60 min. (iako bi surovi prof. praktičari rekli da mora duže).
Forex je išao "konzervativno" (15V, možda treba i 15,5V a trajanje na max. 80 min. sa čim se slažem jer više je za dobro opremljene i iskusne profesionalce, jer je "automatik" pa mora da vodi računa pre svega da ne pretera, makar samo "odradio" fazu a ne i uradio kako valja).
Ionako, više od jednom godišnje ti ekvilizacija NE treba pa ćeš već nešto do tad smisliti (a i ja ću u toku godine valjda imati više vremena).
Pozdrav!
kao prvo da te pohvalim za detaljne odgovore za razliku od ona dva stručnjaka koji manje više šturo odgovaraju i onako uopšteno
Избришиi naravno da ti se ZAHVALIM
1. malo je čudno zašto sa 1/5 Forex struje radi ekvalizaciju a ovi stručnjaci predlažu 3-5% kapaciteta aku na 15-16 V ....možda što jačin napon to manja struja...pošto ovi barataju sa prosječno bar 15,5 V onda moža ide jačina manje od 1/5 (koja je za 15V)
2.ne znam na šta misliš ovo akumulator sa otvorima...valjda na čepove...da takvi su kod mene
3. ne znam, možda nabavim i taj "mjerač" gustine elektrolita, ali odo ja u poluprofesionalce, a to mi već nije cilj...he, he
4.pa možda i sam punjač ima neku sovju regulaciju...moram to ispitat pri sljedećim punjenjima, ako bude prelazio 14,4 V onda to MORAM rješavat na neki način
5. ta ekvalizacija je moguća samo ako rješim regulaciju napona, da ga mogu postavit na 15-16 V a jačina struje 3-5%
6. da...ostat ćemo u kontaktu sa "izvještajima" sa narednih punjenja
sretno...živio !!
1) Nisi pažljivo čitao, 1/4 ili 1/5 od struje punjenja u bulk fazi; to mu dođe 1/40 do 1/50 (2,5% ili 2%) od C (kapaciteta u Ah, struja u A). Kod Forex-a je konzervativnih 2%, inače je "školski" 2,5% ... može i 3% (napon će onda biti redom: oko 15V, 15,2 (recimo) i 15,5V (ne uzimaj kao tačne nego orijentacione vrednosti, onako otprilike, malo će se razlikovati u zavisnosti od tipa akum.).
Избриши2) Da. Čepovima. Takav imaš (iako je neka od Ca-Ca varijanti ali jeste pogodan za ekvilizaciju ("prepunjavanje").
3) Pa i ne treba ti ali jeste "zakon" za kontrolu napunjenosti i utvrđivanje treba li ili ne ekvilizacija.
To je sve (za sada pa javi se za nedelju dana).
Pozdrav!
1.znači kod mene sa 1A punjenje (2,5% od 45Ah)
Избришиmanje od 1A se i ne može podesit na regualtoru
2.Topla je bila, drugi je Banner, oba 45/44 Ah i Ca-Ca
3. kakogod faza ekvalizacije neće štetit i da je sve ok, plus obavlja djelomično i desulfatizaciju
to je ono famozno "ključanje, cvrćanje"...pustit jedno sat poslije glavnog punjenje...?
1) DA.
Избриши2) Naravno.
3) Optrilike (treba da je "sitno cvrčanje" tj. da su mehurići vodonika i kiseonika malih dimenzija što samo posredno možete oceniti (a ne i izmeriti).
Nisam video da ste već postavili isto pitanje pa ću (kasnije) izbrisati da se ne ponavljaju. Nadam se da se i Vi slažete.
ОдговориИзбришиPozdrav!
Još ovo da ti kažem pa do utorka ne mogu da više odvajam ni min. vremena (osim za pitanja drugih o uljima i to ako nisu kompleksna) jer sam "zaglavio".
ОдговориИзбришиDesulfatizaciju i ekvilizaciju je najbolje da prepustiš stručnjacima (profesionalcima). I za jedno i za drugo ti treba dobra oprema. Evilizaciju još i možeš uz dobar punjač a desulfatizaciju je najbolje izbeći a kad je ima može se samo (delimično) ukloniti tzv. "meka" a za to nećeš dobiti ni besplatan savet (od onih koji to rade) niti imaš opremu za to niti ti se isplati (istu) kupovati.
Najviše što možeš da uradiš za sebe je da dopraviš punjač da ima 14,4V ograničenje napona, i eventualno ekvilizaciju (ako je komplikovano i skupo, mani se i toga).
I to je to (cela priča). Sve više od toga je samo konverzacija bez praktične koristi (znanje radi znanja). Bilo je zanimljivih pitanja ali zaista za teoriju više vremena nemam (ostaje ti da sam čitaš, ako ti nešto nije jasno, preskoči pa možda razjasniš iz drugih izvora) a za praksu ti više od rečenog ne mogu pomoći. Ostaje ti da za praktične savete sačekaš da praktičari imaju više vremena (i volje) pa da ti na nešto (na sve neće, veruj mi na reč, ovoliko vremena ti NIKO na blogovima i forumima neće odvojiti vremena).
Pozdrav!
da slažem se, za moje amaterske potrebe bi bilo to...to
ИзбришиMiša ionako kaže da se sulfatizacija obavlja i u fazi ekvalizacije...koju bi jedino i obavljao, ako rješim pitanej regulacije napona, po mogućnosti uz neko jednostavno rješenje, ako bude šta komplikovano da to batalim, kako i sam predlažeš
mada ako bude prelazio 14,4 V to ipak moram rješavat
svako dobro, hvala na odgovorima i živio !!!
Imaš gore pojašnjenje u vezi jačine struje pri ekvilizaciji. Bio si u pravu ali sam lepo napisao osim što "račun" nije izveden do kraja:
Избриши1/5 ili 1/4 od 1/10 (malo sam žurio, objašnjenje je dobro) pa je 1/50 do 1/40 ilii 2 do 2,5% od C (u Ah a jačina struje u A).
Naravno idealno je malo više (3 do 4% pa zato i automatici to baš i ne završe idealno) ali je 1/40 ili max 3% kapaciteta "trouble free" varijanta (neće "ošinuti" prevelik napon (po pravilu 15 do 15,3V), tj. ne moraš baš pažljivo da pratiš proces).
Čujemo se kasnije, mislim da smo za sada temu baš pretresli (sasvim dovoljno).
Pozdrav!
da...završili smo "studiranje" i razjasnili mnoge stvari
Избришиhvala ti...čujemo se pri novom "testu" punjenja kad javim kako je proteklo
sretno, živio !
Hvala!
ИзбришиJavi rezultate!
Pozdrav!
Postovani Stevo,koje ulje preporucujete za vw passat b5.5 1.8t 110kw 2002 god,znam samo da je do sada sipano 5w40,neznam koji proizvodjac,mozete li da mi navedete 2-3 vrste ulja,razlicitog proizvodjaca dobrog kvaliteta po pristupacnoj ceni.
ОдговориИзбришиunapred Hvala...
Poštovani g. Zlatane,
ИзбришиPraktično bilo koje 5W-40 ulje dolazi u obzir (jer ispunjava 502.00). Takođe i 0W-40 i 5W-30 ulja sa 502.00 ili 504 (503.01). Neobavezan vW 503.01 je poželjan ali njega ispunjava mali broj ulja.
Predlozi:
1) Mobil 1 New Life 0W-40 (nije baš jeftino)
2) Shell Helix Ultra 5W-40 (takođe nije baš najjeftinije ali malo manje od prethodnog)
3) Motul X-cess 5W-40 (još niža cena, kvalitet uporediv)
4) G-energy F Synth 0W-40 (bilo je oko 1000 din./l ako nije poskupelo nije to loša cena).
5) G-energy F Synth 5W-40 (bilo je oko 700 din. ako je još to je odlična cena).
6) Lukoil Luxe 5W-40 Sintetičko (API SM) (cena slična prethodnom).
7) Texaco Havoline Ultra 5W-40
8) Total Quartz 9000 5W-40
9) Elf Excellium NF sada pod novim imenom Evolution 900 NF (veoma dobar odnos kvalitet/cena, nije mnogo skupo, jedno od najisplatljivijih).
10) Nisu loša ni Modriča Magnum, Nisotec (bilo koje) 5W-40, FAM Fenix Premium 5W-40.
11) Liqui Moly Synthoil High Tech ili Leichtlauf High Tech, oba u 5W-40 (odlična ulja, možda malo veća cena).
12) Na kraju krajeva i Castrol EDge Turbo Diesel (svakako ne i po kvalitetu ali zbog cene, koja je (verovatno) "prava sitnica").
ITD.
Pozdrav!
Hvala na brzom i veoma opsirnom odgovoru,najpre bi se odlucio za total quartz 5w40,elf evolution 5w40,koje od ova dva ulja elf ima specifikaciju API SL,a total SN,ili cak da dodam malo vise novca za mobil super 3000 5w40...
Избришиzašto NE domaća
Избришиpa optima ima sve moguće VW certifikate
http://www.dodaj.rs/f/30/lU/2YQ2K79T/optima.gif
izbor i specifikacije Optima ulja
http://www.dodaj.rs/f/R/OI/12XmZUkv/optima.jpg
Naravno.
ИзбришиVidi pod 10)
Mali kondicional ... nije bio neophodan (ali je uvreženo mišljenje pa da još i to ne objašnjavam ... ne vredi već sam pisao nekoliko tekstova o tome).
Lista nije "po redosledu navođenja" (možda samo prvih 3, veoma uslovno) to sam zaboravio da naglasim ALI onaj kome je odgovoreno je to dobro shavtio.
Modriča je O.K. ali je bilo lakše preporučivati ih dok im je radila "kuća ulja". Verovao ili ne čak se i sa Optima uljima "mulja" (staru ambalažu ne preporučujem baš zbog toga ... uostalom ta su ulja već i veoma stara, pa i da su originalna nisu baš idealna kupovina).
g. Zlatane,
ИзбришиOstaje na Vama. Sva tri favorita su o.k.
Tačno da Elf ima nešto nižu API specifikaciju (i samim tim VW 502.00 "original" a ne iz 2005.) ali ispunjava zahteve. Total i Mobil jesu API SM (koju verziju 502-jke imaju, ne bih znao) pa ako nisu mnogo skuplja vredi dodati (za bilo koje od dva) nešto novca. Nisam spominjao Mobil 3000 a inače takođe je opcija. Kod Mobil-a pogledajte zemlju porekla, poslednje 2-3 god. bi trebalo da je iz Italije što je o.k.
Pozdrav!
u kojem smislu su Optima ulja stara ??
ОдговориИзбришиne kontam
Pa stara ambalaza pa staro i ulje.
ИзбришиSto je naporan ovaj Kulin Ban cudo jedno
ОдговориИзбриши
ОдговориИзбришиta stara ambalaža je totalno rijetka, možda na nekim "lijevim" pumpama koje nemaju prometa ostale neke zalije ali on govori da je staro i sa novom ambalažom tako da je mislio na nešto drugo....pretpostavljam
Mislio na staru ambalažu.
ИзбришиNekoliko prijava ljudi gde nije bilo zaštitne folije i slično.
Naravno, ne mislim da je za to kriv proizvođač ali da treba obratiti pažnju.
Originalna ulja su (naravno) O.K.
(i imaju datum proizvodnje na sebi i rok upotrebe, sve lepo odštampano)
Pozdrav!
ako si mislio na staru ambalažu onda je ok
ОдговориИзбришиiako to ovdje bar više nigdje nema
što se tiče zaštitne alu folije...pa ni veliki Castrol je ne stavlja...jednostavno je nema, iako je i za mene ona važna
što se tiče Optime jedino ostaje onaj crv sumnje koji si ranije naveo da zbog krize u Ukrajini imaju problema sa dostavom kvalitetnih aditiva, samim tim istim nivoom kvalitete sadašnje proizvodnje
jaro, gdje se nalazi datum proizvodnje na ambalaži od litar Optima ulja
ОдговориИзбришиBio je (bar) do skoro (a ne tako davno, prošle i pretprošle godine) negde pri vrhu flaše, odštampan "pljuckavcem" (Ink-Jet) i crnim mastilom (na sivim se flašama lakše vidi na crnim treba malo da se zagleda). Ako nije, pogledaću pa ti javljam za koji dan. Nije (bilo) šifrovano. Najnormalniji datum (full, ne samo mesec i godina).
ИзбришиPozdrav!
dobro bi bila neka slika
ОдговориИзбришиhvala
LP
Poštovani g. Stevo,
ОдговориИзбришиPribližava se vreme za ponovnu zamenu ulja pa sam mislio da iskoristim popust na Lukoil ulja.
Konkretno hteo sam da kupim Lukoil Genesis 5W30.
U pitanju je Renault Scenic 1,6 2002
Medjutim bio sam na nekom putu prethodnih dana i usput svratio na par Lukoil pumpi i na svima je datum proizvodnje tog Genesisa 17/04/2013. Očigledno čisćenje lagera od starijih ulja.
Šta vi mislite vredi li kupovati to ulje ako se uzme u obzir da bih ga menjao za mesec dva i da bih ga vozio najverovatnije narednih godinu dana? Je li to ulje isuviše staro? Utiče li na njega 2 god provedenih u ambalaži?
Taman da iskoristite popust!
ИзбришиDo 2 god. nije od većeg značaja.
Može se koristiti i ulje staro 3 god. (pa max. do 5) ali je to već za izbegavanje (ili za veći popust a za primenu kod starijih automobila, gde ulje nadmašuje min. specifikacija).
Pozdrav!
Za sliku ... nije mi (ambalaža) pri ruci. Možda tek za sledeći vikend. Možete dotle prošetati do neke prodavnice pa malo zagledati. Sigurno je bilo na litarskim i pakovanjima od 4 lit.
ОдговориИзбришиOnda da probamo taj Genesis.
ОдговориИзбришиHvala na brzom odgovoru.
nađoh i šemu punjenja CTEK-a
ОдговориИзбришиhttp://www.bosnaonline.org/forum.php/download/file.php?id=816&mode=view
ima fazu desulfatizacije koju obavlja prije početka punjenja impulsnim naponom i jačinom struje, ali nema kao forex fazu ekvalizacije na kraju
Hvala na link-u. Može biti korisno (više za izbor punjača nego "uradi sam").
ИзбришиPozdrav!
koji je po tebi bolji
Избришиovaj CTEKov sa fazom desulfatizacije ili onaj forex-ov sa fazom ekvlaizacije
doduše meni i paše samo ovaj CTEKov jer je 3,8 A, forexov je 12A
CTEK košta na amazonu 55 eura..možda ga i naručim preko rođe u Njemačkoj
http://www.amazon.de/CTEK-MXS-3-8-Ctek-Ladeger%C3%A4t/dp/B00E5VS58Y/ref=sr_1_fkmr3_1?ie=UTF8&qid=1421923031&sr=8-1-fkmr3&keywords=CTEK+MXS+3.8+Multi+Functional+7-stage+battery+charger+3.8+A
Dobra su oba (za običnog korisnika). Možda je Forex bolji za akumulatore sa čepovima (možda ... zbog faze ekv.) ali ne mora da bude od većeg značaja. CTEK je pak (sigurno) bolji kod nešto starijih akumulatora (desulfatizacija makar i površna i nepotpuna, je dobra, ako ništa drugo da se bolje napuni stariji i ispražnjeniji akumulator) i onih jako ispražnjenih (da i Forex ima soft start ali za 0% još je bolje prvo pulsno-reversni režim ... mada je to ipak u nijansama ... strogo gledano nije krucijalno ... kao ni faza ekvilizacije ... bar za amaterske potrebe a ionako ni jedan ni drugi punjač te svoje "jače" strane ne mogu iskoristiti kao profesionalac sa profi opremom).
ИзбришиCTEK je svakako bolji izbor za tebe jer odgovara max. jač. struje. Čak i da nađeš Forex od 7A i dalje je CTEK jeftiniji (relativno i nije ali ni 7A ti i dalje ne treba, max. 5A ti je dovoljno, čak i za 60 Ah).
Za 55€ je CTEK dobra kupovina. Ne može zameniti profi opremu ali je više nego što bilo kome treba u kući. Uz ostalo, ne moraš da budeš kraj njega već si slobodan za druge poslove.
Jeste kao nov akumulator ali na duži rok bi mogao da se isplati.
Pozdrav!
Ili kraće rečeno:
ИзбришиZa tvoj akumulator (44-45Ah ± 20%), CTEK se više isplati. Inače, nema neke posebne razlike, princip rada im je skoro isti (jako sličan).
pa da i ja razmišljam o samoj ispaltivosti
Избришиevo nek u okviru narednih 20 godina svake 4 godine bez ikakvog održavanja moradnem kupovat aku po 35 eura, to je 5 x 35 = 175 eura
sa održavanjem uz pomoć punjača nek mu produžujem vijek na 5 godina (teško da dalje može) to će biti 4 akumulatora po 35 eura = 140 eura
razlika od ušteđenih 35 eura za 20 godina NE POKRIVA trošak CTEKa od 55 eura
!?!?!?!?!!?
"Formalno-pravno" je tako (nije daleko od istine, tj. solidna je računica).
ИзбришиOno što nije unutar nje je mogućnost otkaza akum. "kad mu vreme nije", a ona se smanjuje uz održavanje.
U principu, ako se vozilo često koristi a vožnja je mešovita (nije pretežno gradska) onda se zaista malo isplati (možda po isteku garancije prve sledeće zime napuniti za 5-10€ u nekom servisu i onda je računica baš slična onoj gore).
Više puta sam ponovio (možda ne na blogu pa da ponovim i ovde): Punjač (naročito kvalitetan) SE isplati samo za dva ili više akumulatora u isto vreme!! (u većini slučajeva).
Ako se pravi mala km godišnje i to uglavnom u gradu, veća je isplatljivost punjača.
elem, da ja ostanem na kinezu za 35 KM
Избришиvaljda će sasvim solidno obavit dopunjavanje (skonto sam i odredio 2 puta godišnje kada je termin ZAMJENE GUMA ljeto/zima, dakle novembar/april) i valjda produženje trajanja na poželjnih 5 godina (evo original Banner je doživio 5 godina...nikad nije ranije dopunjavanjan - bar ja nisam za 2 godine, a ne vjerujem ni raniji vlasnik za prve 3 godine pogotovo -
osim ovog slučaja nedavno kada sam se i posvetio ovoj tematici..nadam se da se sjećaš rasprave s foruma)
Veoma racionalno. Verovatno da je ovo (i) najisplatljivije.
Избришиjaro šta kažeš na ovu konstataciju MUNJA fabrike akumulatora
ОдговориИзбришиAkumulator je strujno napunjen ako u fazi mirovanje ima napon 12,50 V ili viši.
Ako je napon akumulatora niži od 12,50 V akumulator je strujno ispražnjen i potrebno ga je strujno dopuniti.
znači, uzima 12,5 V kao neku GRANICU ispražnjensoti aku
http://www.munja.hr/proizvodi/provjera-stanja-ispravnosti-akumulatora/
Poprilično se slažem. Doduše nije navedena temperatura. Pazi, ovo je uzeto kao granica da se isti (ak.) treba dopuniti (a ne da je pun). Pretpostavljam da se radi o 20°C (trebali su još to da naglase i sve bi bilo o.k.) i onda zvuči dobro (ne mora se dopunjavati, baš, 80% pun akum. nego kada je oko "polovine" što je malo zaokruženo kod "Munje"). Svakako ne treba čekati 12,0V ili forsirati ako je 12,7V ...
ИзбришиMunja je svojevremeno imala dobre akum. sada ne bih znao (nemam informacije). U svakom slučaju imaju stručnjake pa zasnovanost navoda ne bi trebala da dolazi u pitanje (moram priznati nisam ceo tekst pročitao, više sam prelistao).
Zagreb je (kao i Beograd ili Sofija) jak centar elektrohemije. Uopšte je u ovoj oblasti nauka iz ovih krajeva bliža svetskom vrhu nego što je to u mnogim drugim disciplinama. E sad, koliko je "primenjena", drugo je pitanje.
Da ne pričam kako može svojinska transformacija da deluje (tužan primer fabrike u Somboru).
Pozdrav!
da znači povremeno mjerim napon, jednako kao što se pregleda nivo ulja ili antifriza (ja - jednom mjesečno)
Избришиako je napon 12,5 V ( a uzeti u obzir i van jsku temp. po nekoj orijentaciji o kojoj smo raspravljali na forumu) onda dopuniti VANREDNO, a svakako 2 puta godišnje kako sam naveo u gornjem odgovoru
hvala na odgovorima LP
Baš tako. Evo jednog opšteg saveta za sve.
ИзбришиHvala na lepo i koncizno sročenoj strategiji.
Jednom mesečno proveriti nivo ulja i napon akum. nije neki posao (i pritisak u gumama i nivo antifriza).
Sa druge strane više od toga uglavnom nije ni potrebno ako je automobil u dobrom stanju (kod starijih modela, naročito ako troškare ulje, nivo se treba proveravati i češće, npr. jednom nedeljno).
Pozdrav!
Pozdrav!
ОдговориИзбришиKako objasniti ovo?
https://www.youtube.com/watch?v=_vuuqsSvfb0
Obicno su razlike izmedju pojedinih ulja u nijansama.
Ovde su drasticne razlike.
Mozda je (ipak) vreme za jedan dugo izbegavani tekst o aditivima.
Poštovani,
ОдговориИзбришиBilo je o ovome (samo "sitnim slovima" ... u komentarima).
Ima ovoga "gomile" na net-u. I nema veze sa životom.
Korišćenje (često i priručno, kao na videu) Timken testa za motorna ulja u odnosu na EP nakrcanim je slično kao reći da motor motocikla nema više kW od traktora (koji ima red veličine manje) jer (eto) ne može da ore kao traktor (i zato nema "snage").
Dakle ASTM D2782 (za ulja, reduktorska naročito) ili (još grđe) D2509 (za masti) ima svrhu kod ulja sa EP aditivima.
U motorna ulja se isti NE stavljaju!
Pomešane "babe i žabe". Ako ne verujete a vi sipajte "tajnu formulu" ili industrijsko reduktorsko ulje u motor i srećno Vam bilo. Ne da ne preporučujem nego ćete uništiti motor. Džabe vam 10x ili 100x bolji rezultat.
U ovakvom neznanju naročito prednjače Ameri ali (na žalost) utiču i daleko šire. Obično se koristi da bi se ocrnila uvozna (fensi) ulja ili iz čistog neznanja.
Jedna od omiljenih uzrečica (i potpis na CBC-u) sve govori:
"Malo znanja - opasna je stvar!" (bolje ništa ne znati nego malo znati i praviti ovakve "filmove" ... a kad jedna bud*la nešto pokvari ni sto pametnih ne može da popravi).
Jedno vreme su iz Mobil-a i Motul-a pokušavali da objasne ali nije baš mnogo pomoglo (treba i malo predznanja a široke mase nisu tome sklone) pa su (odavno) digli ruke od toga. EP aditivi su potrebni za menjač (diferencijal) a ne za motor. Bez njih ulja padaju na ovakvim "testovima".
Ende.
Pozdrav!
P.S.
U narednih godinu dana nemam vremena da se bavim ovakvim ("Vudu") temama. O standardnim (industrijskim) aditivima odavno treba na nešto napišem ali možda tek naleto (za vreme godišnjeg). Jednostavno traži dosta prevrtanja literature a toga mi je preko glave i od toga i nemam mnogo vremena.
Izvinjavam se,
ОдговориИзбришиMislio sam da je ulje iz testa:
Nebrok M1 racing 0W100 motorno ulje potpuno na PAO osnovi sa naprednim paketom aditiva i ultravisokim indeksom viskoziteta, testirano na automobilskim motorima, kao i za profesionalnu upotrebu i motocikle.
Nije mi pozanto pominjano ulje. Ako ste ubeđeni u njegov kvalitet a vi ga nabavite. "0W-100" NE postoji i daleko je od svakog standarda. PAO je (odavno) pao i nema izrazitu prednost u odnosu na III baznu grupu bar ne u odnosu na cenu a u odnosu na VI još i manje. Ne znači (samo po sebi) nešto posebno. Možda je ulje testirano za neke (razne) ekstramne primene ALI nije za obične automobile (pa ni motocikle).
ИзбришиAko je stvarno 0W-100 (nisam ni obratio pažnju) onda nisu samo "babe i žabe" onda su "miševi i slonovi na vagi". Viskoznija ulja sigurno bolje prolaze na testu a video sam par gde su viskoznija proglašena boljim što nema veze sa životom.
Ako su i za motocikle onda verovatno imaju EP aditive. Motociklistička obično podmazuju i menjač i obično bolje prolaze na ovakvim testovima.
ITD.
I necu vise nista da pitam da ne mesam babe i zabe zbog malo znanja pa ispadnem bud*la jer se bavim vudu temama
ОдговориИзбришиAko je ironično ... neka Vam bude.
ИзбришиNema loših pitanja ima samo loših uticaja (video materijala) i moje nipodaštavanje nije bilo upućeno Vama lično (kako se očigledno to shvatili) nego autorima ovakvih spotova.
Jeste "vudu" jer se koristi nerelevantan test za motorna ulja (i ništa ne dokazuje).
Niste Vi bud*la nego sam to najverovatnije ja (ali sve manje ... vreme je i da se ja malo opametim i manej gubim vreme).
Pozdrav!
jaro kad budes imo vise vremena dobr obi bilo da napises kakav tekst o SAE nomenklaturi U NOVOJ TEMI i sta ustvari znace sve one oznake na datoj tabeli dole na linku
ОдговориИзбришиnigdje nisam nasao jasno jednostavno rayumljivo tumacenje tih stvari a vjerujem da ti to dobor znas
http://www.bosnaonline.org/forum.php/download/file.php?id=818&mode=view
Poštovani Jaro,
ИзбришиKad do sada nisam (za skoro 6 god.) teško da ću ikada (bar u prvoj polovini XXI veka) imati vremena za tako nešto. I sad ozbiljno:
O tome je bilo na maziva.org (tako lepo napisano da ne bih ništa kvario). O tome ima na net-u "do 101 i nazad" (na engleskom makar hiljadu kvalitetnih izvora a verovatno i desetine). Ponavljam, maziva.org je dobar izvor (kvalitetan) za detalje standarda. Ranije je sve bilo dostupno a posle hakovanja sajta se sad možda moraš prijaviti.
Ali je i dalje besplatno. Jeste važno ali sam još na početku pisanja bloga naglasio da on neće biti udžbenik, knjiga, priručnik ni bilo šta slično.
Pozdrav!
ok dobro, poštujem
Избришиmrsko ti pisat
imaš li preporuku za nekog dobrog poznavaoca motora, kao što si ti za ulja ili onaj stručnjak za aukumulatore koji ima svoj blog a raspoložen je za "smaranje" (he, he...)
naime, več podugo vremena po forumima i slično sam se raspitivo ali niko ili nema pojma, ili ne želi da piše o tome kako se iz ISTOG atmosferskog MOTORA konkretno VW 1.4 izvlači različita snaga: kod mog Golfa 80 KS, kod Golfa 5 75 KS, kod Pola 5 i Fabije dvojke 86 KS a kod starijeg Pola cijelih 100 KS
a ista kubikaža u cm3 .....1390
Pazi, nije mi toliko mrsko pisati koliko ima već (baš ono što si tražio) napisano. I to tako dobro da ne bih mogao bolje (ni isto, priznajem).
ИзбришиDakle što se SAE i API (a i ACEA) tiče, mislim da sam dao dobar link (a da nije na engleskom).
Za motore ... onih par ljudi koje znam (a znaju) teško da imaju vremena (nemam ni ja, samo što se malko snalazim).
Zaista su ti zanimljiva pitanja ALI živimo u takvom vremenu da je luksuz potrošiti više od par (10) sati na nešto od čega se ne živi. Već toliko trošim na blog i razne forume (sada manje a inače i više) pa ...
"Kvaka 22" je baš u tome: ko zna, obično nema vremena a ko ima vremena ne zna (bar ne dovoljno, za tvoja pitanja koja namuče i eksperta, pogotovu) ... pričao sam o prijateljima profesorima koji zbog obaveza nikako da napišu tekst za blog ... skoro da sam prestao da ih jurim (ostaje na leto da ih "pohvatam" makar skajpom i mejlom, pa da napabirče nešto na odmoru ... bar onih 10-tak dana u dok su u "rasolu").
Pozdrav!
Аутор је уклонио коментар.
ИзбришиАутор је уклонио коментар.
Избришиdobro, imal koji stručnjak koji će mi odgovorit na postavljeno pitanje, ISTI MOTOR sa različtiom snagom, od 75 do 100 KS
Избришиkako ?
http://www.dodaj.rs/f/3M/cl/2bg549m0/vw-14-16v.gif
ništa znači
Избришиnema nekog ko zna nekog stručnjaka s blogom sličan ovom da bi znao odgovor na gornje pitanje
Koliko znam nema. (baš takav)
ИзбришиAko iko zna molim da da link.
imaš pajdo ti kakav stav/komentar "glede" mog pitanja
ИзбришиA napornog li čoveka, Bože dragi... Profesore, stvarno imate živac za medalju. Ako je moguće, molim Vas da Bana Kulina edukujete i o tome kako vinobran sme u vino i turšiju a ne sme u ćevape... Kad Vas je već toliko smorio o akumulatorima i punjačima, a sve na blogu O MOTORNIM ULJIMA. Pozdrav, Miško, Novi Beograd
ОдговориИзбришиNiko nije savršen. On želi znanje (cenim to) ALI je jednostavno nemoguće da ga tako dobije (ako ono malo vremena utrošim samo na njegova pitanja blog je propao). No sada je u granicama mogućeg pa ćemo se i na dalje družiti.
ИзбришиEh, u stvari sam hteo da kažem da ni ja baš nemam uvek živac. Evo baš skoro "najurih" jednog "anonimca" ni krivog ni dužnog.
ИзбришиČovek lepo i kulturno pitao (jedino je pogrešio početak "Šta ćemo sa ..." na šta sam hteo samo da kažem "ja ništa a vi vidite") kao to 0W-100 može da bude neuporedivo bolje od 0W-40 (M1 i Edge). Napisah da se ne bavim "vudu magijom" a čovek shvatio kao uvredu. Mislio sam na autore "spota" na Youtube ...
Eto, tu mi je mal(k)o fitilj kratak (alergičan sam na Timken test kod motornih ulja, po njemu bi svi STOU ulja trebali da sipamo u motore automobila, baš je tako, samo što nije).
Idemo dalje.