Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

среда, 28. јануар 2015.

Da li će maziva (motorna ulja) pojefiniti u 2015.? Will lubricants (engine oils) become cheaper in 2015?


Već donekle jeste. Naravno, postoje stare zalihe i neminovan “lag“ (i zbog drugih faktora) ali stvari polako kreću tim tokom. Poznato je da cene baznih ulja prate cenu sirove nafte ali uvek uz neko malo zakašnjenje i u nešto manjoj meri (u oba pravca).
No pre toga je bitno naglasiti da u cenu maziva ulaze i drugi faktori, pre svih aditivi ali i ambalaža i ostalo.
Transport (gotovog proizvoda) je očigledno smanjen a ni taj trošak nije zanemarljiv. Nema ni akcize kao za gorivo pa bi (sve u svemu) pojefinjenje moglo biti slično kao u slučaju (baš) goriva. Makar za mineralna ulja, naročito sa manje aditiva (do API SG/CD). I naravno, sva „silesija“ industrijskih ulja pretežno baziranih na mineralnim, će značajno pojeftiniti (naročito hidraulična koja ionako nemaju više od 2-3% aditiva u sebi). „Aditiviranija“ (API SL) ulja će manje pojeftiniti ali bi 20% (pa čak i 25%) bilo realno (makar u „čvrstoj valuti“ ... sve manje čvrstoj ali u evrima, u $ ili švajcarcima bi moglo da bude i veći procenat). Ovo važi i za PS ulja, jer padaju i cene HC ulja (kao što će se videti kasnije), praktično koliko i I grupe ALI se III donekle drži pa klasična PS ulja (I+III) neće pasti koliko i čista HC ulja (II grupa) ali se to neće primetiti jer je učešće i onako malo (cca. 20% u baznom ulju ili tek 15-18% u ukupnom proizvodu).
Države trenutno profitiraju od smanjenja cena goriva („uvek sipam za istu sumu“ što je čest slučaj) jer akcizu naplaćuju po litru (pa na 1500din. su do skoro uzimali cca. 500din. a sada oko 600din. – otprilike slučaj benzina uz 50 din. akcize po litru) međutim čak i gorivo nema veliku elastičnost tražnje pa nije toliko da će rešiti velike probleme. Ovo navodim jer je kod maziva situacija još manje fleksibilna, jer je tražnja još manje uslovljena cenom (donekle u industriji i transportu, kod individualnih korisnika jako malo). Ovo će proizvođače maziva, ali još više baznih ulja, doterati na „suve grane“.
Ko je tehnološki zastareo platiće veću cenu (Shell najavljuje zatvaranje pogona u Holandiji a Total redukciju proizvodnje mineralnih baznih ulja u Francuskoj) ALI ni HC neće bolje proći. Osim Kartagene (II grupa je ipak tek za niske viskozosti pa i neće toliko uticati) tu je pre svega Chevron sa MEGA pogonom u USA (preko milion tona HC baznih ulja godišnje) što će „počistiti“ tržište i sniziti cene (kao da već nisu preniske). Ovo lidere tehnologije gura na veće ciljeve, pa tako korejski SK prelazi na GTL (treći posle Sasol-a i Shell-a, ali verovatno ne u ovoj godini) a zatvara pogon čistih HC ulja (II bazna grupa).
Pre nego što navedem cene baznih ulja još da napomenem da se cena aditiva neće značajnije menjati ALI hoće donekle pasti jer je (makar indirektno) vezana za cenu sirove nafte (i još više energije, a prirodni gas je takođe pojeftinio ... prepojeftinio ... jedino još „banana“ i „šljiva“ republike plaćaju basloslovnu cenu ali tako to ide). Sve u svemu, mogli bi prištedeti (otprilike) PDV u odnosu na 2014. u proseku, ali kod kvalitetnijih kategorija (sintetička/sintetska) bi moglo biti tek cca. 10% (računajući da bi dinar mogao biti cca. 125 u odnosu na prošlogodišnjih 115 u ovoj godini, u drugoj polovini isti i više).
Preciznije prognoze je teško davati jer postoji i problem kursnih razlika (na svetskom a posle i nižem nivou) kao i politička dimenzija smanjenja cene nafte (e moji svirači u dudulajku i drmbolj, kako su nas samo šišali svih ovih godina na nafti 2-3x skupljoj od ove na kojoj i dalje zarađuju ... dobro uz „neophodne investicije“ realnost je negde između) koja je neizvesna na duži rok ali prva polovina 2015. će ostati period jeftine nafte (realne cene iste - ?), manje ili više i cela 2015. (možda malo manje, tj. više).
Dakle na vrhu će „guranje“ ka nižim viskozitetima u narednim godinama pokrenuti potrebu za PAO + III mešavinama ili „full III+“ (GTL ali ne i isključivo). Kako tek to nazvati? Polu-sintetikom?! (kao što bi trebalo) – ne naravno, marketing će već nešto „bombastično“ izmisliti pa neću lupati glavu oko toga.
Očigledno je da 5W-30 postaje (makar u Zapadnoj Evropi) primarna VG uz još uvek značajan udeo 10W-40 ALI uz praktično povlačenje 15W-40, makar sa automobilskog tržišta. Malo „žilavije“ će ostati tržište za teretni transport ali Euro 5 i Euro 6 zahtevi takođe forsiraju 5W-30 ili 10W-40 bez primesa mineralnih ulja, što je čak i kod 15W-40 sve više slučaj (API CJ, ACEA E9), gde se koriste ili čista HC ulja (II bazna grupa) ili čak kombinacija II/III.
No, da se vratimo temi. Pojeftinjenje je neminovno jer je ionako potražnja manja od ponude a borba za svaki promil tržišta neumoljiva. Uz nastavak stagnacije privrede u EU, na starom kontinentu će verovatno manje izdrživi (manji) proizvođači verovatno i nestati sa tržišta. Tako da predstojeće pojeftinjenje ima i svoju tamnu stranu (kad krene povećanje, biće i manja konkurencija, e a odna ćemo videti kako veliki cene svoje kupce ... svakako gugl puta manje nego svoj profit).
Kao da za proizvođeče ovo nisu dovoljno loše vesti, očekuje se i dalje forsiranje „zelenih“ baznih ulja gde je značajan deo (osim estarskih i drugih biorazgradljivih) reciklaža. Recilirana ulja su sve više HC ulja, i sve su bliža (praktično su razlike zanemarljive za razliku od prošle decenije ili još ranije) novo proizvedenim. Čak se očekuje (koliko do kraja decenije) i proizvodnja III bazne grupe ulja putem reciklaže. Ovo je kao sipanje soli na ranu proizvođačima ALI je neminovnost i civilizacijski napredak.
I na kraju, približne cene baznih ulja (parafinskih) u USA i Evropi.
U Americi je situacija takva da mineralna bazna ulja koštaju u proseku više nego HC ulja (ni prvi ali još manje zadnji put). ExxonMobil drži 750-800$ po toni ali cena ide i do 850$ pa i 900$ za viskoznija (čak nisu ni BS). U isto vreme (ovih dana) u Evropi je to tek 600 do 650$ po toni!! (prošli su dani kada je cena preko Atlantika bila niža). Ovo znači da bi 15W-40 moglo da košta i samo 2€ po litru (SL) u MP (čak i manje za SG/CD) za automobile i ispod ili blizu 1,5€ za API CI-4 na bure i tek oko 1€ za „S3“ ulja! (naravno za velike kupce i niže). Na cene dodajte još PDV (za MP). Čak i najjači (skuplji) brendovi bi mogli da idu sa 3€ (krajnja cena sa svim porezima) a za 10W-40 sa 3,5€ (oba možda i nešto ispod).
„Svi će postati Elf“ što reče jedan moj poznanik (misleći na cene PS ulja od oko 4€ i cca. 6€ za 5W-40 pa i 5W-30), tj. skuplji premium brendovi bi mogli da imaju Elf-ovske cene u 2015. a sam Elf još niže (makar razlika u apsolutnom iznosu bila manja što samom Elf-u neće biti od koristi).
Čak je i Bright Stock u Evropi na 700 do 750$ što je zaista (ALI zaista) veoma niska cena. No ovo je više bitno za industriju (prava poslastica) nego za vozila.
Sve navedene cene su FOB (ne menja mnogo na značaju ali da napomenem).
Za II grupu cene u USA (očigledno) diktira Chevron i drži ih na 750 do 800$ po toni (baš kao EM za mineralna). 850$/t su jako viskozna BU koja se ne koriste (ili jako malo) za maziva u saobraćaju (automobilskom). Evropske cene su tu negde (za „teže“ kategorije i 10% niže).
Grupa II+ je prava „paranoja“ gde EM ima (skoro pa) monopol na neke viskoznosti i sa cenama od oko 900$ dok SK i Philips66 idu i preko 1000$ (pa i 1200$) za „specijalitete“ (jako male viskozosti) ALI je to nešto što je vezano za upotrebu pa je II+ nižih gradacija visoke cene jer je zapravo prava konkurencija III BG koja je još skuplja. Kod automobila ovakva BU se koriste možda samo kod ATF-a (da ne kažem dva puta, možda i kod 0W-30 ili 0W-20?! Ona „super-sintetička“!?).
„Jad i beda“ (može i bez navodnika, kako ko to već shvata) starog kontinenta se najbolje vidi na III BG koja je na oko 1000$/t (teško je reći uz promenjiv kurs evra, blagi se rast u € može čak očekivati) ALI u USA je to 1250-1450$/t (uglavnom 1400 za SK i 1300 za P66) što je velika razlika (i verovatno će se cene približiti i „naći“ na nekih 1100$ uz verovatnu razliku od 10-tak% jer je trenutna situacija neodrživa).
Dakle, odgovor na pitanje iz naslova je – DA!
Iskoristite ali se ne radujte previše. Dugoročno ćemo doći na isto uz neminovo povećanje sledećih godina (a zalihe duže od 2 god. nije isplativo praviti). Jedna od dobrih strana sniženja cena je što će se falsifikovanje manje isplatiti pa će toga biti manje ili će biti uočljivije.
Iskoristite 2015. da „častite“ svog „ljubimca“ nekim premium brendom (ako niste do sad). Prilika nikad bolja. Ili makar da kompenzujete (u najgorem slučaju) smanjenja plata i penzija sa istim kao do sada.
Dragi* (predsednik ECB-a) je konačno pokrenuo „Gutemberga“ ((besomučno) štampanje evra i obveznica u evrima bez (tradicionalnog) pokrića), sa nepremostivim zakašnjenjem (eh „moja“ EU birokratijo) jer ako je nešto izvuklo Amere iz recesije – to je to, a Dragi kao iskusni bankar je sigurno to znao mnogo ranije ali nije mogao da sprovede (bez „političkog koncenzusa“) što (nastavak od Gutemberga) će možda pred kraj godine malo „podgrejati“ privredu.
* Kako kome (Mario Draghi)

Kakve to sad veze ima? Pa, ima. Uz (verovatno) povećanje cene nafte (pre ili kasnije; makar u 2016.) ovo će biti dva faktora koja će uz treći (smanjenje konkurencije) možda stvoriti uslove za „savršenu oluju“ sledeće godine u vidu „curik-a“ na cene (maziva ali i goriva) na nivo iz 2014.
No, preživeli smo i gore stvari. Većina nas ionako sipa gorivo za „crvenu“ (ili dve) a ulje menja jednom godišnje (verovatno ću i ja mojih 1,2-1,5 pretvoriti u 1,00 ... ali to je već druga i duga priča i u vezi je sa smanjenjem kilometraže na možda tek 10 hiljada km) pa će se cela priča svesti na razliku od 10-tak € (5-15) što je čak i za nizak standard Šljivrope poprilično zanemarljivo.

No to i jeste poenta (za kraj): MAZIVA NISU SKUPA – skupo je GORIVO (makar i ovo 20% jeftinije).

P.S.
I jedan kraći tekst na "književnom" blogu (u toku dana).

P.P.S.
Najkraći mogući odgovor na pitanje iz naslova: "Da, ali nije (mnogo) bitno!"

77 коментара:

  1. Stevo dobro jutro,

    Kada se već priča o cijeni maziva, da se osvrnemo i na to da li za novac dobijamo i kvalitet.
    Na netu sam naišao na sledeći test motronih ulja, pa bih volio da ga prokomentarišeš.
    http://bmwservice.livejournal.com/27699.html

    ОдговориИзбриши
  2. Dimtrija, dobar dan.
    Za novac dobijamo svakako više nego za gorivo (5 lit. goriva litar sintetičkog ulja) ALI tu je (narvno) i problem akcize.
    Uradio sam to pre dve godine (i još tačno meseca dana) u tekstu "zanimljivi linkovi". Ne bih se ponavljao (a i nisam ni pri vremenu ni koncentraciji pa mogu samo lošije od toga da prokomentarišem).
    Mislim da sam malo (kasnije) dopunio tekst a svakako se sećam da više detalja ima na CBC-u (ali ko će se setiti gde i kad; kad još i nekako - otprilike u to vreme).

    Zaista nije kako što izgleda u testu (još jedan u nizu nerelevantnih testova). Inače sam sajt je (više nego) O.K. i ostali tekstovi o uljima su (koliko se sećam) sasvim dobri (uz poneki detalj sa kojim se nisam složio ali nije od značaja, i sam sa sobom se ne bi 100% složio kada bi pravio recenziju sopstvenih tekstova).
    Lukoil Standard je čini mi se jako dobro prošlo. E a to ulje baš nije neko (za razliku od Super koje nije tako loše).
    Eto, lepo sam se zeznuo (kao boodala) sipavši ga kod mene (računajući nisku tačku stinjavanja ... ). Mislim da ću ga isipati što pre mogu jer je ubedljivo najgore (nešto) što sam sipao u motor, doduše i po specifikacijama je takvo (API SF/CC) ... e, jesam boodala. Dokaz da svi grešimo i da niko nije savršen. Mislim i da je viskoznije nego što bi trebalo, jeste, "odradilo" je na -17°C ALI motor se bukvalno raspada (od buke) dok se ulje ne zagreje ... ma čisto "bazno ulje" (pa i po specifikacijama nije daleko).
    Dobro, nije baš dokaz da je kvalitet obrnuto zavisan od rezultata testa ali nije ni daleko od toga. Jednostavno što manje aditiva bolji rezultat testa a gore po motor (ako nije tome prilagođen ... DMB skoro da jeste ali očigledno nedovoljno; bolji primer su motori za C2 i ulja koja su se dobro pokazala).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Kad sam sam sebe povukao za jezik.
      Nije baš toliko loše (daleko od toga); "raspad" je naravno preterivanje ("pesnička sloboda").
      Više je iznevereno očekivanje. Nije ni Optima SV mnogo bolja (možda za nijansu), taman prema "troparu" (i "svetac"). Jedino što definitivno nije za zimu ... ili bolje reći za promenu pred zimu (malo bi se "razredilo" da je sipano u proleće ... samo još i da se ne pređe više od 5000km ...).
      Dakle sipano u proleće za malo vožnje godišnje ... pa i nije tako loše. Ipak, velika je razlika prelazak na Super (šteta što nema u 15W-40). Nije baš za zimu (20W-50) ali je SG/CD taman (dovoljno) bolje od Sf/CC. Pošto je zima (na sreću) "kilava" preživeću do proleća i (možda) i svih 4000km.
      Inače, ovakva ulja su svakako bolja (time bi možda poslužio onaj test) kada motor "troškari" ulje (što kod mene, još uvek (i na sreću), nije slučaj).
      Ma, možda je i za ceo tekst ali neka ostane na ovome. Sasvim je dovoljno.

      Избриши
    2. Stevo,

      Hvala na odgovoru.
      Ovaj test mi nesto čudno izgledao jer su ulja "izvikanih" marki na kraju testa ostajala na posudi ko katran. GM ulja su ostala svijetla!?
      U pravu si, još jedan od nerelevantnih testova.

      hvala i pozzz

      Избриши
  3. Znam da je pitanje koje nema kratak odgovor, ali da pitam: Kroon-Oil Poly Tech; vidim da koristi OSP aditive, sve što se može naći o ulju je po ruskim forumima (očigledno je dostupno samo na njihovom tržištu), meni djeluje kao vrlo zanimljivo ulje, pogotovo u 10W-40 verziji. Koje su prednosti ovakvog ulja u odnosu na "konvencionalna" ulja?

    ОдговориИзбриши
  4. Poštovani Dražene,
    Jeste zanimljivo ulje (pogotovu za 10W-40), ali i jeste pitanje na koje se ne može dati kratak odgovor.
    Ovo će biti jedan od prvih (ako ne i prvi) tekstova pošto završim pisanje „Odiseje“ (jednog mog naučnog rada ... ako mi „ne dođe glave“ pre toga (ili makar dilkarnice)) ... nedge sredinom marta.
    No, kako dotle ima mnogo, odgovoriću u najkraćim crtama.
    PAG se koriste kao bazna ulja u mnogim industrijskim mazivima (mazivim mastima i uljima). Tipičan primer su reduktorska ulja gde takva mogu trajati 2-3x više od PAO (i 4-6x od mineralnih) uz smanjenje radne temperature i bolju zaštitu reduktorskog sklopa. Odavno se priča (i radi) na tome da PAG-ovi zamene parafinska ulja i u motornim uljima. Tu su bila (donekle i sad) 3 problema:
    Oksidaciona stabilnost na visokim temperaturama (osetljivost na tzv. „termolizu“), slaba rastvorljivost u mineralnim uljima (nepolarnim tečnostima) i uticaj na plastične (polimerne) mase.
    Uglavnom je veći deo (već) rešen. Takva ulja se očekuju na tržištu do kraja ove decenije (verovatno u 0W-16, 0W-12 i sličnim VG, možda kasnije i 0W-20/30). PAG (klasičan, „vodorastvoran“) inače imate u automobilu u kočionoj tečnosti. Sada su, za motorna ulja, aktuelni uljno rastvroni PAG-ovi, tzv. OSP-i što je samo akronim za Oil Soluble PAGs. U slučaju konkretnog (Kroon) ulja kao aditivi uz ograničeno pozitivno dejstvo ali i bez negativnih.
    Koje su prednosti? Uglavnom „sve“ (što čoveku može pasti napamet). Manji koeficijent trenja (zato se koriste uglavnom kao FM (friction modifiers) umesto čvrstih maziva (MoS2) i (do bola) skupih Mo organskih kompleksa. Smanjuju i potrebu za AW aditivima (goodbye ZDDP?) i EP (kod menjačkih ulja), detergentima i disperzantima, itd. (nadam se da je jasno da će se polako uključivati jer ugrožava čitavu industriju a baš seći granu na kojoj se sedi ...).
    Konkretno ulje? Preporučujem (u skladu sa navedenim nivoima kvaliteta).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  5. Hvala na odgovoru. Šteta što se ne može nabaviti kod nas, mada cijena i nije mala (oko 15 €/l).

    ОдговориИзбриши
  6. netačan je navod da će država profititrat zbog smanjenja cijena..u smislu logike uvjek sipam za 20 eura...
    da ali nisi jarane uzeo vremensku dimenziju...sipa on za 20 ali će uz nižu cijenu nasuti više goriva, a to znači uz isti tempo vožnje veću pređenu kilometražu, odnosno direktno zavisno i duži vremenski interval kada će ponovo navratiti da naspe novu "turu"
    osim toga državna parazitska banda gubi ogromnu količinu love zbog manjeg prihoda od PDV-a u budžet, jer je manji iznos na nižu cijenu
    zato se država na banda, bar ovdje u Bosni i ne trudi da pritisne takođe banditsku mrežu disttributera,udruženu u zločinu pljačke potrošača, da još više snize cijene spram relanog pada nafte na svjetskom tržištu,jer i samoj banditskoj državi to ne odgovara
    eto morao sam napisat ovu primjedbu

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da u pravu si. Dobra analiza. Doduše ima i onoga da će ljudi malo više voziti pa zavisi kako se i gleda na stvar. Tu je i uticaj PDV-a (tačno) ALI kako je sveukupno, to zna samo država (sa malim zakašnjenjem).
      Hteo sam da impliciram (ono što si direktno rekao) da možda i nisu na dobitku ALI nisu ni u velikom gubitku pa su mogli makar da razmisle o smanjenju akciza no u uslovima velikih budž. deficita, verovatno nije moguće (ne opravdava bar pokušaj da se napravi projekcija šta bi bilo kad bi bilo). Nije ni ovde država nešto bolja ... Balkan je to.
      Ipak, moraš malo ublažiti izraze ("banda") ne zato što nije tako (i ja u ličnim kontaktima volim da (ponekad) upotrebim isti izraz (važi za sve vlasti do sada, za neke ređe a neke češće) ALI u ličnim kontaktima sa prijateljima ("kafana" u koju zapravo retko zalazim ali kao metafora).
      Ovde je previše javno a blog je ugledan pa moram da vodim računa. Ne toliko zbog mene koliko mnogobrojnih članova (i koautora, bar neki od njih) i čitaoca. Blog je odavno prevazišao samog autora i moram da obraćam pažnju na to.
      Osim toga nećemo više o politici (sam sam započeo, priznajem) iako tema ne može bez nje.
      Inače je dobra primedba (tu nemam zamerki).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Da ne ponavljam kako sam prošao kada sam bio pokraden na jedoj od pumpi. Jeste inspekcija reagovala ali mlako (doduše pitanje je i ima li veća ovlašćenja više, a vremena da "jurišam na vetrenjače" nemam, pa sam samo promenio pumpu).
      Inače, vlast k'o vlast, preslikan prosek stanovništva i njihovih (projektovanih) želja (više nego stvarnih potreba). Zvuči kao kliše (i jadno) ali nije daleko od istine. Ostaje nada da će biti bolje ... iskreno (zvuči kako zvuči) kako vreme ide nije sve lošije, uvek bude i nešto bolje (iako su to često iznuđeni potezi). Što se goriva i distributera tiče tu se ne menja ništa u zadnjih 50 god. - monopol, otvoren ili prikriven (ili oligopol) i Država+naftaši vs. "građani pokorni" (i uvek na štetu ovih drugih).
      Nadam se da će makar u sledećoj deceniji biti i tu malo bolje ... nada umire poslednja (doduše još je bolja misao "bol umire poslednji" i posle nade ... kad svi otupimo tu je kraj a izgleda da je blizu).
      Pozdrav!

      Избриши
    3. situacija "glede" same vlasti je ista u svim exyu državama, samo je pitanje koliko ko poznaje tu tematiku
      mene lično interesuje pa malo detlajnije to znam,
      to su rekorerderi po procentu zaposlenih u odnosu na ukupan broj zaposlenihu državama, kao i učešću procenta koštanja njihovog rada u ukupnom GDP-u, to skoro nigdje u sivjetu nema
      uglavnom generalno državna administracija je idealna za uhljebljenje na državne jasle, čitaj budžet, svih, većinom nesposobnih parazita, te uz ogroman nepotizam, svih njjihovih rođaka, tečića, amidžića, snaha, zetova, švalerki....što po osnovu rodbinskih veza već zaposlenih po toj administraciji, što preko "glavonja" iz vodećih političkih stranaka, koji su takođe manje više takođe uvučeni u državnu vlast
      mislim, da vam je tek Vučić najavio neki preokret u tom smislu, sa otpuštanjem dobrog dijela viška nepotrebne a skupe državne adminsitracije
      ali, čisto sumnjam da će to da pije vode, jer su državni paraziti izuzetno dobro organizvani putem sindikata, ne možeš im ni nezasluženu, a nerealno visoku platu u odnosu na privredu skinut...jer lijepo zakažu štrajk u prosvjeti na primjer, i naravno djeca ispaštaju, i pritisak je napravljen te se ubrzo odustane...a djece sve manje po školama zbog slabog nataliteta a broj zaposlemih sve veći...apsurd svojstven samo nesretnim bivšim socijalsitčkim yu državama.....j...ih onaj ko ih odvede u socijalizam, čija se nesreća i dan danas ne može iskorijenit

      Избриши
    4. Не помињи Вучића, 'леба ти. Никога он није отпустио, чак је и гори од претходника што се тиче страначког запошљавања. Нема ти код нас поштених политичара, како који дође, све гори од горег. А што се тиче акциза, овде је постала традиција да се сваке године дижу за једно 5 динара све осим бензина. Ја нзм има ли игде да је дизел скупљи од бензина. Да није смешно било би жалосно.

      Избриши
    5. O.K.
      Jest' zanimljivo, umnogome se slažemo (u detaljima bi mogli do beskonačnosti i nazad) ALI nećemo više o politici.

      Избриши
  7. Poštovani gospodine Stevo,

    Potreban mi je savet za izbor antifriza (mercedes E200 kompressor w210). Uskoro treba da ga zamenim, a do sada sam koristio Total Glacelf G12. Hteo bih da predjem na NISOTEC ANTIFRIZ LONG LIFE zbog lakše nabavke, pa me interesuje kakvog je kvaliteta i da li je bolja opcija od Total-a? Ako imate neki možda bolji predlog od ova dva.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Слободно узми Нисотек. G12 ти је и један и други. Ако ти је досад могао тај, моћи ће и Нисотек, само ћеш проћи јефтиније.

      Избриши
    2. Baš tako.
      Oba su dobra, ali je NIS sigurno isplatljiviji.
      Doduše originalna preporuka je bila G11 i promena na 3 godine (ako se dobro sećam, imao sam par slučajeva) ALI ako je do sada bio G12 (a i inače, što je duga priča i ima je u temi) nastavite sa G12. Ne vidim da će silikati posebno doneti dobra ALI jeste ideja za "ljubičasti" (neki su i G12/G12+ pa se ne uzdajte u boju) G12++.
      Ali to je svakako skuplja varijanta.
      Menjajte na ... npr. 4 godine (G12++ bi terao 5-6).
      Pozdrav!

      Избриши
  8. Hvala Vam na odgovoru. Onda u tom slučaju uzimam Nisotec Long Life 40, jednostavnije nego da jurim odgovarajuću destilovanu vodu.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jednostavnije jeste (ne morate posle ni mešati) ali je verovatno malo skuplje. Odgovarajuća "destilovana" (uglavnom je demi) se može kupiti na (istoj) pumpi. Doduše NIS je tu "zabiberio" cenu koja je van svake pameti (zadnja koje se sećam 57 din.) pa je što se tiče NIS-a, "40"-ica (50%) zaista (možda i) primarna opcija.
      Pozdrav!

      Избриши
  9. Jaki mrazevi oko Nove godine su mi taman dobro došli da proverim da li će biti kondenzacije na mojoj Skodi Fabiji 1.4 16V, pošto je ovo prva zima sa sipanim Motulom X-cess 8100 (do tada Mobil 1 new life). Na moju žalost (ili sreću) takodje majonez na čepu, a od jakog mraza zaledio separator. Prosle nedelje zamenjeno ulje (takodje Motul x-cess 8100) na 200000 km. Zbog cega ovo sve navodim, jer očigledno da ulje nije uzrok ovih problema, nego sama konstrukcija motora. Tako da bih zamolio automehaničare da malo pročitaju ovaj blog i da za sve probleme ne okrivljuju prvo "loše" ulje, nego inženjere VW-a koji su očigledno napravili ogroman konstrukcijski propust.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. o kakvom majonez čepu pričaš...volio bih znati jer imam isti motor u golfu 1.4 80 KS CGGA
      koji je konstrukciji propust, šta konkretno
      zašto ne sipaš vw ulja specifikacije 504

      Избриши
    2. Auto je 2002 godište AUA motor 1.4 16v 55KW i koristi vw 502 ulja (pomenuti Motul), a ne VW 504 jer ovaj standard je kasnije uveden. Konstrukcijski problem je u tome što motor ne "diše", tako da po hladnom vremenu pravi kondenzaciju u vidu taloga na čepu za ulje i separatoru uljanih para (koji je ujedno i čišćen). Na nekim verzijama motora su čak ugradjivali grejač u karter kako bi rešili ovaj problem. O ovom problemu sam već pisao u nekom od ranijih postova. Po oznaci motora Vi imate Golf VI, a tu su svi ti problemi odavno rešeni i verovatno nikada i nećete imati ovakve muke. Prelistajte i druge forume gde se ljudi žale baš na prve generacije ovog motora (vezano za separator). Takodje moram da kažem da mnogi vlasnici pomenutih serija i ne obraćaju pažnju na ovu pojavu sve dok se ne desi neki teži kvar.

      Избриши
    3. da, jarane, u pitanju je Golf 6 1.4 80 KS
      drago mi je da si mi razjasmio i zahvalujem,
      Steva će ti reći da li bi ti pomoglo ulje sa spec. 504 bez obzira što je novija spec.
      da li je tebi slučajno padalo na pamet da "pojačaš" malo snagu motora, jer moraš priznati, prilično su tromi
      a pogotov je Fabija 1 imala verziju istog motora 1.4 sa 101 KS
      da li znaš KAKO je to postignuto...i inače kako iz istog motora i iste kubikaže dobijaju različite snage od tih početnih 75 KS kod tebe, preko mojih 80 i Pola 5 sa 86 do Fabije i Pola 4 sa 101 KS

      Избриши
    4. Već je gospodin Steva pisao o korišćenju ulja 504 umesto 502 i koliko se sećam nije preporučljivo iz više razloga (low HTHS), a i ja sam već u nekoj od tema tako nešto pitao http://motornaulja.blogspot.com/2012/10/skodilak-preporuke-skoda-recommendation.html
      Takodje da napomenem da je kod mene auto dobro održavan iako je kupljen polovan sa 85000km. Od starta nisam štedeo na ulju i sipao Mobil 1 NewLife 0w40, a od 170000km Motul X-cess 8100 5w40 (oba VW 502). Potrošnja ulja ista od kad je kupljen, oko 1,5l na 15000km.
      Razmišljao sam da odradim chiptuning, ali nikako. Koliko vidim kod nas svi nude isti sofware za ovaj motor, 82ks 140Nm, standard je 75ks 127Nm što će reći dobija se fin obrtni moment jer i onaj od 100ks ima fabricki 127Nm.
      Ne znam kako su postigli veću snagu, ali smatram da osim promene mapa verovatno se koriste malo kvalitetniji delovi glave motora, eventualno klipovi i sl.

      Избриши
    5. Ovi motori jesu tromi, ali je bar kod mene potrošnja goriva jedna od stvari koja me oduševljava - prosek 5,5l na 100km. Na autoputu više troši, pri brzini 120km/h je oko 6l. Onaj od 100ks ima veću potrošnju za ceo litar.

      Избриши
    6. da ti je potrošnja 5,5 l ??? ...možda pri 90 km/h gdje je inače najmanja...u gradu...teško
      obrtni momenat je isti i kod 100 i kod 75 KS znači poenta je na KS a ubrzanja 13,9 sec za 75 KS i lijepih 11,5 sec za 100 KS...naravno da mora biti i veća potrošnja...nema ništa džaba
      ja sam konto na remap kod SM tuning (kažu da je najbolji) iz Bos. Gradiške
      http://www.smchiptuning.com/3772/vw-golf-vi-1.4-80

      šteta što gosn Steva nije "dobar" s ovom tematikom da da koji savjet
      isplati li se uopšte to radit za te pare, da li se išta "opipljivo" dobije na snazi

      Избриши
    7. Prosečna je 5,5l, a ne na autoputu. Letos do Crne Gore mi je trošila 5,6l. Auto pun, nas petoro, rezervoar natankovan do vrha. Stajem na Eko pumpu u Bijelom Polju da dopunim i izračunam prosek, 5,6l. Na autoputu troči više zbog nedostatka snage, a kad se upali klima onda se potrošnja penje za 2l.

      Избриши
    8. pa to je prosječna na otvorenoj cesti, tačnije tog putovanja, koje eto ideš jednom godišnje
      objesi to mačku o rep
      računaj prosječnu potrošnju sjloekupne vožnje
      ja sam vodio evidenciju koliko sam km prešao za 2 godine i koliko litara nasuo, 80% je gradska vožnja
      prosječna potrošnja izađe 6,9 litara, što je odlično s obzirom da mu fabrički u specifikacijama piše gradska 8,5

      Избриши
    9. Znači, oko 5,5 lit. na otvorenom (magistralni put), a u gradu nekih 7,5 lit. (7 do 8). Na autoputu ... zavisi od brzine. Dakle u kombinovanoj vožnji oko 6,5 lit.
      Solidna, iako ne nešto ekstremno niska potrošnja.

      Избриши
    10. Ako vam je lakše, i meni na korsi c 1.2 55kw se pojavljuje majonez od kada je "pala" spoljašnja temp. Ulje u motoru je mobil xe 5w30 sa sve dexos2 specifikacijom.

      Избриши
  10. Takodje po savetu http://motornaulja.blogspot.com/2014/07/juli-je-bio-tezak-mesec-july-is-was.html
    vezano za pitanje "koje ulje u motornu testeru?" - naručio sam za svoj Jonsered cs2165 Motul 710 2T jer sudeći po kvalitetu husqvarna HP je pravo dranje. Javljam utiske čim počnem sa korišćenjem.

    ОдговориИзбриши
  11. Snalazite se lepo bez mene (što se mora nije teško).
    Sve će me manje biti (makar u februaru).
    Da, potrošnja je sjajna (mala). O čip-tjuningu znam samo osnovo i verovatno manje od Vas pa ne bih da se tu izlupavam.
    Što se ulja tiče, VW 504.00 donekle smanjuje pojavu "majoneza" ALI ne može potpuno da spreči (bilo je i na blogu ali detaljno na CBC-u, baš za 1.4 VW benzinski motor ALI čini mi se malo starijeg godišta ... doduše to je (bar) slična konstrukcija). Verovatno da konstrukciono postoji (makar mali) problem sa tim ALi ne utiče na dugovečnost motora i traži samo češći izlazak iz grada.
    Dakle, ostanite pri 502.00 (poboljšanje je malo a ostalo je na strani 0/5W-40 ulja, makar u detaljima).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. I da ... čekam(o) rezultate test(iranj)a Motul 710 2T u Husqvarn-i.
      Pozz ...

      Избриши
  12. Znači, Stevo, ovog leta sipamo u jugiće neko 10W-60 trkačko ulje? :) Kad je bal, nek je bal! Saudijska Arabija časti :)

    Sad ozbiljno, nisam znao da i SK prelazi na GTL tehnologiju. Da li to znači da se i derivati mogu sintetizovati pomoću (verovatno mnogo unapređenog!) Fischer-Tropsch postupka, kao i dizel?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pa baš toliko neće SA da časti. Takva će ulja najmanje pojeftiniti. Ipak, ono što Ameri i SA časte je da možemo menjati ulje (mineralno) više puta godišnje, jednom više kod mene ili dva puta više kod tebe (što će reći na 4000km umesto 5000km ili 6000km umesto 7500km).
      I da se vratim (i ja) na ozbiljnost:
      Da, SK će za par godina imati GTL postrojenje (verovano jedini način da održe tehnološku superiornost). Da, i bazna ulja se dobijaju F-T postupkom kao i dizel. Ovako se rešava problem transporta prirodnog gasa (troškova u vezi sa tim) na elegantan način.
      Ovo je ACEA klasifikovala kao grupu VI (sintetička ulja dobijena GTL postupkom).
      Ugavnom, "uskoro" (sledeće decenije) bi se mogla očekivati i "renesansa PAO baznih ulja" koja bi se takođe dobijala iz prirodnog gasa (ali ne metana pa zavisi i od sastava istog, nisu svi izvori pogodni) putem GTL tehnologije.
      No, to nije baš ni tako izvesno. Videćemo već.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Kako je predvideo tvoj prijatelj, ako sva ulja budu po ceni Elf-a (ili bar blizu), ove godine onda pravim lager Motul-a i Total-a za sledece 2-3 godine :)

      A GTL tehnologija (koja sigurno nije jeftina) bi mogla dugorocno (u sledecih 15-20 godina) da omoguci zemljama bogatim prirodnim gasom da budu strateski znacajnije od ovih samo velikim naftnim rezervama. Pogotovo ovim cija nafta zahteva skupu preradu (bese , cini mi se, zbog velikog procenta sumpora...), u odnosu na recimo onu libijsku....i nasu iz Banata!:)

      Избриши
  13. Postovani g-din.Stevo ako moze jedan mali savet.
    Do sada nikada nisam koristi aditive ili ulja za ciscene motora unutrasnjo.Sada nesto mi se uvrtelo u glavi da probam sa aditivima za ciscenje"FLUSH"oil.Dali da sipam to u motor ili ne ,radi se onako preventivno.Ulje menjam na oko 5000km, ito PS.(jedanput godisnje)
    Radi se o Ladi 1,5 16v sa oko 50kkm, i Jugo 1.1i sa 78kkm.
    Pozz.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Tomo,
      Nema nekog velikog razloga da koristite aditive za "pranje" motora (Flush aditive) obzirom na navedeno.
      Sa druge strane možete i probati, izaberite automobil koji se više koristi u gradu. Koristite kvalitetne proizvode (pazite da ulje ne bude na maksimumu jer kad sipate aditiv pre zamene, imaćete veći nivo od max.) i uputstvo na njemu (ler, 10-15 min. ili 15-20 min. ... znači 15, pre ispuštanja). Svakako da ćete ovako dodatno očistiti motor. Možda jednom u par (3-5) god. ponovite postupak, ne mora i ne treba kod svake zamene ulja. Lično mislim da kod vas nema mnogo depozita, lakova i ostalog, ipak su to benzinci sa redovnom zamenom ulja (čak na malo km).
      Kod dizela je ovo mnogo više potrebno.
      Lično sam samo jednom ovo uradio (pre ... 3 god. čini mi se). Ništa posebno nisam dobio ni izgubio. Ulje je bilo nešto tamnije ali ništa posebno drugačije nego pri normalnoj izmeni.
      Dakle, da ali ne po svaku cenu i ne prečesto.
      Iako kvalitetni aditivi nisu štetni za zaptivke, što su starije to je rizik da se "omekšaju". Rizik od curenja na zaptivkama je izuzetno mali ali se mora uzeti u obzir (ipak). Ovo samo u smislu da ne treba preterivati (pri svakoj zameni), mada kod iole novijih motora neće ni to škoditi, pri testiranju ulja proizvođači (naučnici) ispiraju motor posle svakog ulja (pa desetak puta za jedno istraživanje u par nedelja) i ništa motoru (zaptivkama) ne fali.
      Nadam se da sam pomogao.
      Pozdrav!

      Избриши
  14. Postovani g Stevo
    ne znam koje ulje da sipam u motor,svi majstori mi kazu razlicito.Auto je Audi A3 1.6 16v benzinac 2001. preso 190 000.
    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
  15. Poštovani g. Miroslave,
    Dobijate različite informacije jer su mogućnosti razne. Što se viskozne gradacije tiče, dolaze u obzir: 0/5W-30, 0/5/10W-40.
    Uglavnom 5W-30 ili 5W-40 uz 10W-40 i VW 502.00.
    10W-40 čak i ne mora (malo je takvih) 502.00 ali bi bilo bolje sa tim odobrenjem (Motul 6100 na primer).
    Moj lični savet je da se držite 5W-40 ulja sa 502.00 (praktično bilo koje iz ove grupe). Mid SAPS ili Full Saps? (ACEA C3 ili bez toga?).
    Stvar ukusa. U principu (grubo rečeno) C3 ako više vozite u gradu i obratno. Iako je (još uopštenije) Mid SAPS zapravo za nijansu bolje rešenje (bilo kako gledano). Ipak, skuplje je a nije obavezno. Dakle VW502.00 odobrenje i ništa više.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  16. Da li ste Vi ili ne, 214. registrovani član, u svakom slučaju zahvalnost Vama (ili njemu/njoj).

    ОдговориИзбриши
  17. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  18. druže morat ću opet koju riječ o akumulatoru
    naime, jutros da upalim Fiata (kojeg koristim po lošem vremenu umjesto Golfa) kad ono ništa...vergla slabo i ne može da upali
    znači Topla aku se ispraznio
    skinem ga i na PUNJENJE
    prije nego sam uključio izmjerim napon...tačno 12.00 V na temperaturi oko 0 stepeni
    uključim punjač koji sam podesio na 4 A i napon počinje lagano da raste...međutim poslije nekih 20 minuta rasta stabilizvoo se ona oko 13,82 V i ni makac više !?!?!
    pojačam punjenje na 5 A i onda malo skoči na 14,05 ali ubrzo počinje opet da pada do nekih 13,88
    dakle, nikako ne može da dostigne POTREBNIH 14,4 do 14,7 V
    u čemu je problem ???

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. došlo je do bitne promjene
      naime, nisam imao vremena da juče "dežuram" kraj punjača i akumulatora, te sam ostavio tako sve do 5 popodne (punjenje počelo u 9 ujutro) i šta zatičem ??
      čuje se lagano ključanje iz ćelija.....spojim multimetar i vidim situaciju kao na slici dole
      http://www.dodaj.rs/f/3H/Td/1FZQoOxc/punjenje.jpg

      šta se to desilo u međuvremenu i kada, nemam pojma...da je neki "pametni" CTEK ne bi me ćudilo da je prešo u posljednju fazu punjenjea - ekvalizacije, međutim ovo je običan kinez, koji nije toliko pametan i šta je radio nemam pojma, ali je poso odradio odlično
      jer jutros izmjerim napon akumulatora (dakle 14 sati u mirovanju poslije punjenjea)i on je prefektnih 12,78 V

      drugi put ću morat biti kraj njega i pratit šta se dešava

      Избриши
    2. Uprošćeno rečeno:
      Punjač ne može da "savlada" neki otpor (impedancu) ali kad se pređe taj "prag" onda ide kao po "loju". Gruba analogija su muzička pojačala i zvučnici. Oni kvalitetniji a manje "snage" lakše izlaze na kraj sa "problematičnijim" zvučnicima. Tako je i ovde. Zalazi u konstrukciju uređaja koja mi je nepoznata (a i nije uža struka).
      Dakle uz malo strpljenja stiže se i do ekvilizacije.
      Jedino što moraš obilaziti (na cca. sat vremena) sistem punjač-akum. u odnosu na "uključi i zaboravi" sa CTEK-om. "Koliko para toliko muzike" ali za malo više muzike uvek ide mnogo više para pa treba postaviti neku realnu granicu preko koje je bacanje para (recimo nekome je to pre CTEK-a a ovaj je u apsolutom smislu svakom ko baš nije profesionalac granica preko koje se pare (baš) bacaju).
      Pozdrav!

      Избриши
    3. ispade, jarane, ovaj kinez odličan za 35 BAM
      LP

      Избриши
    4. Pa rekoh ti ja Jaro ... doduše uvek je sa jeftinijim stvarima malo i stvar sreće.
      Dakle - tvoj slučaj je dokazao (nedvosmisleno):
      STRPLJENJE SE ISPLATI !!

      Избриши
    5. ustvari ni sam CTEK i nema fazu ekvalizacije, kako se vidi ovdje po njegovoj šemi rada
      http://www.bosnaonline.org/forum.php/download/file.php?id=816&mode=view

      tu fazu ima i obavlja Forex punjač, bar po njegovoj šemi rada
      http://www.bosnaonline.org/forum.php/download/file.php?id=805&mode=view

      samo što je ovaj "prejak" sa 12A za većinu akumulatora za automobile

      Избриши
    6. Baš tako!
      Doduše pulsno dopunjavanje po potrebi je isto zgodna "zezalica". Za starije akumulatore je zbog ekvilizacije (makar delimične) Forex u prednosti.
      Ako se sećam postoji i Forex od 7A pa bi u tom slučaju bio i za automobilske. Ovako je više za traktorske starterske akumulatore (12A).
      Pozdrav!

      Избриши
  19. Postovani, g-din.Stevo .Danas sam uradio unutrasno ciscenje motora sa sretstvom "FLUSH MOTOR" turskoskog proizvoda "SEA HORSE".Kao sto se i vi sami rekli ulje je bilo mnogo tamnije kao"surova nafta" Zatim u Yugo 1.1i je uliveno Modricevo HC POVER 10w-40,ulje je "grom",koristim ga i u ladi.Sa moga iskustva HC POVER 10W-40 je pandan ELF-a 10w-40 sti.Samo sta je duplo jefinije.
    Sve najbolje i pozdrav od Skopje .

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Tomo,
      Eto sad ste mirni bar 2-3 god. (možda i svake druge da ponovite proces ali nije obavezno). Optima HC Power je veoma kvalitetno ulje, čak je (kako sam već navodio) iznad proseka za svoju klasu (u evropskim i svetskim razmerama).
      Pozdrav!

      Избриши
  20. Pozdrav...razmisljam o kombinaciji ulja za Alfu 2.4 jtd 10v 150 ks 2004 god za ljeto i zimu.Koristim mobil 1 0w40 sad zimi a ljeti bi kad temp prođu 30 Celzijusa koristio jedno od ovih:elf 5w50,shell 10w60 ultra,motul 15w50.Koje bi bilo najbolje,auto ima 210 000 km i u vrhunskom je stanju pazim na njega kao bebu. Hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Može bilo koje od navedenih, ali meni se lično najviše sviđa Shell 10W-60 (čak i među 10W-60 je u samom vrhu). I ne mora kad temp. pređe 30 cel. dovoljno je i 20 cel. (zapravo, od -10 do +50°C).
      5W-50 je praktično celugodišnje ulje pa se leti ne bi posebno istaklo (osim što je za zimu i bolje od 10W-40, može kao zimsko ali se ne isplati mnogo, 10W-40 je više nego o.k.i isplatljivije je).
      Motul 15W-50 je vrlo dobra opcija (takođe) i za -5 do +45 (nemojte baš uzimati ove temperature "u stepen" nego kao okvirne). Ali ipak pod 2.
      Pozdrav!

      Избриши
  21. Poštovanje g. Stevo,
    Nikada nisam razumeo ljude koji sipaju u auto motorno ulje koje im preporuči prvi majstor i koji to ulje sipaju dok živi auto, a veoma često i ne znaju šta imaju u motoru. Međutim, u zadnje vreme počinjem da se divim ovakvim ljudima, jer bih hteo da probam svako ulje i tako menjam marku ulja u zadnje vreme dosta često. Na sve ovo ima uticaja Vaše pisanje, ali i reklame proizvođača i uvoznika koji uvek tvrde da je njihovo ulje baš ono pravo.
    Zato ću Vam postaviti jednu dilemu koju imam:
    Vozilo Mercedes Benz A 180 CDI sa DPF filterom, godina proizvodnje 2004, kilometraža 237.000 km, potrošnje ulja nema nimalo u dosadašnjih 4.000 km. Trenutno je u njemu Eneos premium hyper 5w40. Pometnju u razmišljanju uneo mi je u telefonskom razgovoru vlasnik jednog jakog uvoznika koji je bio vrlo raspoložen za razgovor, koga poznajete i koji Vas jako ceni, rečenicom da Eneos iz nižeg cenovnog ranga, može da proizvodi maltene ko god se obrati Nippon Oil-u (Premium hyper- Made in EU, Sustina-Made in Japan). Razmišljanje: nastaviti sa ovim ili uzeti:
    1. Liqui Moly Top Tec 4100, 5w40,
    2. Aral Hightronic 5w40,
    3. Aral supertronic 0w40.
    Sva navedena ulja ispunjavaju traženi MB 229.31 a supertronic MB 229.31/229.51. Takođe, sva ulja su cenovno skoro u istom rangu, a skuplja ulja ne uzimam u obzir zbog male kilometraže koja se prelazi godišnje (svega oko 6.000 km).
    Molim za odgovor onda kada imate vremena. Hvala i pozdrav od Save.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Savo,
      Eneos nije loše ulje ali stoji to da Nippon EU i NIppon Japan nije baš isto (ne bih baš licitirao koliko je različito). U svakom slučaju sva tri navedena su o.k.
      Slažem se da ne treba juriti posebno skupa ulja (ovde bi se idealno uklopilo M1 0W-40 ESP) zbog malo pređenih km, pa Vama u suštini i ne treba baš premium klasa ili slično (pa i Eneos nije loše rešenje). Od navedenih bih izabrao Aral supertronic 0W-40. Da li ćete promeniti (i kad) Eneos, ostaje na Vama. Ništa niste pogrešili do sada, nećete ni ako pređete na LM ili Aral. Nemačku industriju jako cenim iako u ovom sektoru i nije baš superiorna (kao u mnogim drugim). Ostaje da su uvek (makar) o.k. i često među (naj)boljim.
      Pozdrav!

      Избриши
  22. Postovani g.Stevo,
    Vozim Z101;AC.000,1290cm,73KS, 1978god,presao 125.oookm.Molim za savet koje ulje da sipam obzirom da: nije garaziran; prelazim oko 4.000km godisnje,zimi manje vozim; ne trosi ulje;zadnje 3-4god.trosio sam "Optimu" 20W-60 Long life i smatram da sam mnogo gresio! Da li sam zimus mogao (smeo) da ga razredim??
    Posto veoma cenim vase poznavanje o uljima kao i o R.T. za koje ste mi vec ranije dali savet,nadam se da cu i ovog puta dobiti odgovor ukoliko nadjete vremena.
    Zahvaljujem.Pzz.
    ps.:cestitam za primljen dokt. rad uz zelju da ga uspesno odbranite.

    ОдговориИзбриши
  23. Poštovani,
    Prvo da se zahvalim na čestitkama (doduše treba prvo da završim sa pisanjem pa još jedno veće pa odbrana ... pre jeseni neće biti ... ali se tad nadam ... opšti cilj da bude u 2015.).
    Ako ste pratili diskusiju Miše (Misha1973) i mene, mogli ste videti da nije baš tako prosto kao što izgleda. Doduše on je drugačiji slučaj sa 30 hiljada km godišnje a ja pa "treći" (sa 12-13 hiljada).
    Prvo: niste mnogo progrešili sa Modričom LL (može se koristiti i "preventivno" posle 100 hiljada km) ALI nije baš idealno. Leti (preko -5) još i nekako ali za zimu nije.
    Drugo: zbog godišta (pre svega) i pređenih km (manje zbog toga) trebali bi da se držite mineralnih ulja sa umerenim sadržajem aditiva (do API SJ).
    Zvuči jednostavno ali kod nas je nobles (oduvek) u modi pa je lakše naći 0W-20 super sintetiku nego API SJ 15W-40 ili 20W-50 (bože sačuvaj). Ne razumem uvoznike koji umesto Total 3000 (ili 4000) uvoze 5000 20W-50. Pa kome treba 20W-50 njemu (njoj) svakako NE treba API SL ili SM.
    No da se vratim na pitanje sa konkretnim odgovorom:
    1) Mineralno 15W-50 ulje bi trebalo da je najbolji izbor. Na žalost, takvih skoro da nema kod nas. OMV se pokazalo agresivnim pa je Miši popustila dekla na glavi motora (ako se dobro sećam) te ispada iz bilo kakve kombinacije.
    Selenia VS 15W-50 je (izgleda) jedino što preostaje iz ove grupe ulja. Doduše nije baš isplativo (i lako dostupno) ali razmotrite.
    2) 20W-50 ulja API SG ili SJ (ako baš mora i SL). Na žalost uz mnogo starih automobila (mnogi uveženi imaju i pola miliona km) izbog u ovoj viskoznoj gradaciji je NEVEROVATNO mali (prosto neverovatno, mislim da i u Nemačkoj gde je potreba manja ima 10x više ovih ulja da se birkaju). Ovo je više za studiju o psihologiji naroda nego za tehničku diskusiju (zašto je tako).
    Kako sam i sam u potrazi za istim, teško da Vam mogu dati neki (posebno) dobar savet. Zapravo meni je teže a za Vas bi Lukoil (sipao prošle godine i jako sam bio zadovoljan) Super 20W-50 mogao biti jako dobar izbor.
    E sad ... a šta zimi? Motor ne troši ulje ali nešto i potroši (par dl) a i ne morate držati na max. tako da ostane bar pola litar za dolivanje. Još da u Lukoil-u neko razmišlja bolje pa da ima Super u 15W-40 (i 10W-40) kod nas, bilo bi još lakše.
    Ovako bi moralo da se doliva Standard 15W-40 ili (još bolje) 10W-40 (sva navedena su mineralna).
    3) Menjati ulje pred zimu (za starija vozila je doduše bolje u proleće ali ako već ne vozite mnogo zimi ...).
    Sipati mešavinu 15W-40 i 20W-50 istog proizvođača ... pa nastaviti sa dolivanjem 20W-50 ... Ovo mi se ponajmanje sviđa ali može biti rešenje.
    4) Za jednu zamenu i da je više km možda i 10W-60 (izuzetak koji potvrđuje pravilo) ALI je za 4000km potpuno neisplativo a za tako staro vozilo (ipak) nije ni idealno pa ide pod 4.

    Dakle, po redosledu navođenja.

    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Naravno, varijanta 2) može biti i Modriča Long Life u kombinaciji sa VS 15W-40 (mogu se mešati, bez problema).

      Избриши
  24. Postovani g.Stevo,
    Mnogo hvala za odvojeno vreme i iscrpnu informaciju.Ne zamerite,laik sam za ovu oblast (ulja),pa moram da "utvrdim gradivo";dakle,shvatio sam da bi u mom slucaju najbolja kombinacija bila: 1.Modrica Long L. 20W-60+ Modrica SV 15w-40.Ako sam u pravu,onda me interesuje u kom odnosu treba da ih mesam obzirom da leti vise vozim? 2.Sta mislite o kombinaciji: Nisotec Long L. SAE 20W-60+Nisotec MOTOR OIL SF SAE 15W-40, takodje sa odnosom kao pod 1.Ovo pitam jer mislim da je Nisotec dostupniji,a "provlace" se informacije da se na trzistu pojave Modricina ulja koja nisu originalna.Nesto malo sam procitao o tome i na ovom blogu (kako ih prepoznati??),a i ranije se o tome "pricalo".Veliki pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Navedena Nisotec kombinacija je ekvivalentna Modričinoj. Umesto SF još je bolje koristiti SG (Nisotec). Što se odnosa tiče to je malo škakljivo pitanje. Najbolje bi bilo koristiti ih "obaška" ali bi bilo preskupo. Verovatno je 1:3 (15W-40 prema 20W-60) najkorisnije (uzevši sve u obzir). Ipak za zimsko vreme bi 1:1 bilo još bolje, mada ako je do sada 20W-60 (makar) odrađivalo posao čak i umerena mešavina (sa litrom 15W-40) će biti još bolje. Manje od 1l 15W-40 neće imati skoro nikakvo dejstvo. Pošto pri zameni treba cca. 3,5 lit. (ako se ne čeka više od pola sata za ceđenje ulja) može se krenuti i sa 2+1,5 pa dolivati 15W-40 da bi se do zime napravio odnos 1:1. Procenite i sami na osnovu dosadašnjeg iskustva (ako vam treba samo malo bolje zimsko ponašanje, onda je 1:3 sasvim o.k.; 1:2 je nepraktično jer je potrebno 3,5 do 4 lit. pri zameni).
      Pozdrav!

      Избриши
  25. Postovani g.Stevo,razmislicu o kombinacijama koje ste mi predlozili i time mi mnogo pomogli.Hvala!Ostaje mi samo dilema Modrica ili Nisotec.Zahvaljujem Vam na strpljenju.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  26. As such, oil
    change intervals of up to 30,000/50,000 km (or every 2 years for low mileage
    drivers) are possible as per the manufacturer's specifications.
    Ovo je izvod iz uputstva za LM top tec 4200 5w30 koji sam kupio neki dan. Proizvodjac, kao sto se vidi, dozvoljava eksploataciju ulja dvije godine uz uslov malog broja km godisnje (ja predjem oko 7000). Slazete li se sa ovim stavom? Znaci, presao bih sa ovim uljem 14 - 15 hiljada, ali za dvije godine. Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. U principu da ako nije većina od tih 7000km u gradu.
      Ako jeste, onda NE. Osim toga "tih malo km" se misli na ne manje od 10 hiljada km. Ulje će se bolje ponašati posle dve godine i 25000km nego dve godine i 10000km (duga je priča zašto, uglavnom jer onih 10 hiljada podrazumeva kratke relacije).
      Nije da ne može ali zavisi i od vozila.
      Pozdrav!

      Избриши
  27. Dopuna :) To ulje ide u Hyundai Accent 1.4 benzinac 2007g

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ne bih preporučio jer je Hyndai naveo da se ulje menja na 15000km ili godinu dana.
      To što ulje "može više" nije relevantno. Ovo bi bilo prekomerno prekoračenje intervala zamene.
      Osim toga, kao što sam gore naveo, više od 12 meseci je moguće (uz malo km) ako je veći deo te kilometraže pređen van grada.
      Pozdrav!

      Избриши
  28. PS: kupio sam ipak "Motor Protect" od LM, pa neka bude jos jedan sloj, ne jede leba :) Mozete li mi reci samo sta je po strukturi "Motor Protect", ako ne trazim previse i postoji li mogucnost da smanji protocnost magistrala za ulje zbog sloja koji ostavlja? Koliko sam vidio, stavlja se u motor samo jednom, u ostalim zamjenama narednih 50 000 km ide samo ulje? Hvala!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nije to tako loše (osim što nije baš kao u reklami).
      Na žalost, LM od ovoga pravi famu (mogao bih dobro da pogađam, ali neću ... da se izlupavam) i krije sastav jedino od svojih korisnika (konkurencija već zna ili bar približno zna, nije baš kao na TV ubaciš u mašinu i gotovo ali par ljudi i dobra laboratorija za par nedelja, uz dobrog tribologa koji će im sužiti traganje i tumačiti rezultate, mogu to da saznaju (par hiljada do par desetina hiljada evra je potrebno)).
      Tako da tu ne mogu da Vam pomognem.
      Zaštitni film nema debljnu koja bi smanjila protočnost magistrala za ulje, zbog toga ne morate da brinete. Sloj je debljine par stotina nm ili maksimalono oko mikro metra ("mikrona").
      DA, sipa se jednom u 50.000km! (ne pri svakoj zameni ulja). Javite iskustva (neće odmah da deluje, potrebno je par stotina km pa i više od 1000km, i vožnja van grada (u gradskoj treba "čitava večnost").
      POzdrav!

      Избриши
  29. Pa sad sto se tice rezima voznje, vozim dva puta dnevno po 12 km, do posla i nazad, od tih 12 km, 6 km je gradskih, drugih 6 otvorena cesta, sto bi se valjda moglo smatrati mjesovitim rezimom. Javljam utiske, samo se nadam da nece biti "sirup jos nije djelovao, a ka˝će, ne znamo" :))) Puno pozdrava!

    ОдговориИзбриши
  30. Novi hit (ako je novi) Sinteticki aditiv za ulje US - proizvodnje, slicnog djelovanja kao i Motor Protect, zove se Motor coat LS27. Imate li mozda jos informacija? Pozzz :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Milane,
      Na žalost nemam (i prvi put čujem).
      Ne zvuči mi dobro (ni samo ime) ... i ne verujem da je mnogo novo. Ajd' za vikend da pogledam malo (iguglam) pa da kažem koju (reč) više (ako uopšte).
      Sad sam u cajtnotu.
      POzdrav!

      Избриши
  31. Jedno pitanje.Da li mogu sipati selenia HPX ulje u Alfu 147 1.6 2003 god.Hteo bih gusce ulje da sipam.Ako imate predlog za neku durgo gusce od 10w 40 vi recite.Pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Možete da sipate ali ... nije idealno (ni nivoom kvaliteta, niti je za temp. niže od -5°C).
      Po pravilu se u Alfe sa tim motorima sipa 10W-60 (pa manje-više bilo koje ... Selenia Racing je čak jedno od najlošijih rešenja, "nakrkano" je ZDDP-om ali tek API SG/CD).
      Bolje rešenje su i 15W-50 PS ulja API SL (Selenia nema takvo) ili 10W-50 (uglavnom sintetička).
      Kako god, HPX jeste nekakvo rešenje (pitanje je šta se hoće postići. Ako bi menjali na manje od 10k km i ne bi koristitli isto zimi, onda je o.k.
      Dobro je i za motore koji troškare ulje. Inače je za sve ostale namene lošije od 10W-50/60 (ako već ne 10W-40 što je fabrički podrazumevana vrednost).
      Pozz

      Избриши
    2. Hvala vam na odgovoru.Da potvrdim mogu sipati 10W-60 i ne menjati cele godine (zimi).Cak je i ova gradacija pozeljna za ove Alfe.Hvala jos jednom na pomoci

      Избриши
    3. I jos jedna molba.Da li mozete da mi pomognete u odabiru proizvodjaca ulja 10w60 a da nije Selenia?

      Избриши
    4. Shell, Mobil ... Kroon ... Petronas ...
      Ima više varijanti, ali ovo je sigurno dostupno i kod nas. Otprilike po redosledu navođenja (cena otprilike obrnuto, pa je isplativost otprilke ista).
      Pozdrav!

      Избриши
  32. Hvala.Mada u medjuvremenu sam zvao neke prodavnice ovde u Bg.Jedino koja se vrte po toj gradaciji su Castrol.Selenia,Syntium racer x1 i to je to?Neko zatisije.Mobil 10w 60 npr.nigde ni nema?Shell isto.Trazim dalje.Pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Može i Castrol. Petronas je o.k. (a i prilično je jeftino ulje). Možda još malo da pogledate ako nije hitno.
      Pozdrav!

      Избриши