Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

субота, 18. јул 2015.

Srećan put, Have a nice trip, Bon voyage, Gute Reise, Buon viaggio, Drum bun


Vreme je godišnjih odmora.
Šta pred put, imate raznih saveta pa neću u detalje … malo o fluidima i uopšteno par reči.
Osim “para i dokumenata” (što mora, proverite šta vam gde treba) uradite i sledeće:
10 do 15 dana pred put, servisni pregled. Najbolje u ovlašćenom servisu ili gde već održavate automobil.
Ukoliko ovo sami radite, osim mehanike (pregleda) i vešanja, nije loše uraditi reglažu uz detaljan pregled trapa ali i proveru kočnica ukoliko ste automobil registrovali pre više od 6 meseci. Ovo Vam neće naplatiti mnogo (ako uopšte, recimo gde ste se registrovali) recimo par stotina dinara (ne više od 200 u provinciji) a mnogo znači.

FLUIDI
1) Naravno, proverite nivo svih (obratite pažnju na kočioni fluid i naročito ulje u menjaču, ako već ne proveravate redovno!).
2) Ako redovno proveravate sve, ništa posebno ne morate da radite … jedva da vredi dalje čitati.
3) Pritisak u pneumaticima! (i ovo je fluid, itekako). Proverite i podesite. Na većini modernih automobila piše na stubu vrata vozača ili tako nešto. Obratite pažnju da na put idete puni, pa podesite prema tome.
Nešto veći pritisak (0,1 do 0,2 bar) može biti koristan zbog manje potrošnje i bolje stabilnosti u krivinama. Pri ovome obratite pažnju da većina pneumatika ekonomske i srednje klase ne smeju da se “pumpaju” preko 3,1 bar ili tu negde, pa više od 2,6 ne bih išao (bar 0,5 bar rezerve, jer se pritisak proverava na hladno, ako već na toplo, ne idite preko “defaulta” (podrazumevane vrednosti).
4) Ako do puta imate manje od 7 dana, nemojte menjati neke od fluida, naročito one koji se ne menjaju često (to može biti i kočioni fluid, što ne bi trebalo ali je tako).
5) Ako niste sigurni koji je kočioni fluid u sistemu, imajte u vidu da su sve tečnosti kompatibilne osim nekih (starijih) citroen-a i DOT 5 (vidi poseban tekst o tome). U ovakvim slučajevima je DOT 4 najkorisnije za dopunjavanje.
6) Niste sigurni koji je antifriz u sistemu za hlađenje … ako nedostaje samo par dl, možda je najbolje doliti samo destilovanu vodu. Ukoliko znate šta je unutra, koristite ISTI TIP tečnosti (proizvođač je manje bitan, po mogućstvu i isti, svakako je najbolje, ali nije vredno jurnjave po gradu), npr. G12 (obično crveni, ponekad i ljubičasti) sa istim (VW 774D, obično D i F u jednom), BS 6580 sa istim, G11 (VW 774C, silikatni) sa istim takvim, itd.
7) Često se zaboravi ali je korisno: dopunite posudu za tečnost za pranje vetrobrana! (ako ništa drugo zbog insekata). Posebno nositi tečnost … pa i nije obavezno (koristite mogućnost čišćenja vetrobrana na svakoj većoj benzinskoj pumpi) … može se doliti i obična voda … ako nije tvrda.
8) Ponesite litar ulja (najbolje neotvorenog, ako je otvoreno, proverite dihovanje boce!). Ako ne znate šta vam je u motoru, 5W-40 za novije i 10W-40 za malo starije automobile je najbolje za dolivanje. Ukoliko imate dizel motor sa DPF vodite računa da ulje bude ACEA C3 (ako je 5W-40) a većina takvih motora se podmazuje 5W-30 uljima.
9) Da li je 5W-30 dovoljno za +40°C u hladu? Da, ako je motor tome prilagođen. Kod starijih vozila se može koristiti i malo viskoznije ulje od default-a, makar za dolivanje. Tipičan primer: u motoru je 10W-40 može se dolivati 15W-50 ulje istih specifikacija, najbolje istog proizvođača (Motul, Total kao tipični primeri).
10) Imate staru bubu? (vazdušno hlađenje). Ako je vreme za zamenu, možda je SAE 40 najbolje za ovakve vrućine (ili 20W-50), ako vam je u motoru SAE 30 dolivajte SAE 50, ako je 15W-40 dolivajte 20W-50 istih specifikacija. Slično i za motocikle sa vazdušnim hlađenjem.
11) Da li će motor (sa vodenim hlađenjem) izdržati toliku vrućinu?
Ako je ispravan hoće. Više brinite za sebe, ako izdržite Vi onda će i motor.
U ovom smislu, naročito proverite da nema curenja na vodenoj pumpi, kao i ispravnost termostata i termo davača. Ovo je osnovno da motor ne prokuva!
12) Ako se upali lampica temperature ili niskog pritiska ulja, ne nastavljajte put! Odmah stanite, sačekajte da se motor malo prohladi, pa proverite nivo fluida. Ukoliko je to o.k. zovite profesionalca (servis) za dalje.
13) Ako Vaš akumulator ima čepove (može da se doliva destilovana voda) a ne dolivate redovno, sad je idealna prilika da istom produžite vek (akumulatori više stradaju leti nego zimi!) ovim postupkom. Proverite da li alternator puni akumulator inače nećete daleko stići! (sa dnevnim svetlima, pogotovu).
14) Ako imate mogućnost, ažurirajte navigaciju (u vozilu ili na telefonu).
15) Proverite ispravnost klima-uređaja i ne preterujte sa rashlađivanjem. U podne napravite pauzu (čak iako klima “ledi”).
16) Ukoliko nemate klimu, na +30 i više vas NEĆE “ubiti promaja” (otvorite prozore, naročito pri brzinama manjim od 80 km/h).
17) Ponesite par litara vode za piće … mogu biti korisne i za sam automobil (motocikl).
18) Operite automobil dan-dva pred put.
19) Nemojte se iznenaditi ako motor “popije” malo više ulja, naročito ako prelazite 5-6 hiljada km godišnje od čega veći deo u gradu. U principu do 1000km ne morate proveravati usput, nego kad stignete na destinaciju.
20) Pođite sa punim rezervoarom. Ukoliko koristite TNG, sipajte benzin najmanje pola rezervoara (ili malo preko toga), ne samo da može da Vam zatreba (ako nešto sa plinom ne bude u redu) nego je i sigurnije (nego držati “benzinske pare” u rezervoaru).
I … (ako nešto nisam zaboravio), još jednom:
SREĆAN PUT !!

P.S.
Nije u vezi fluida ali dobro je podsetiti se:
Poštujte saobraćane propise, nikad ne pretičite na punoj liniji!! Ne prekoračujte brzinu … ovo je lako reći ali 90% ljudi će bar malo i bar negde … ako je put opterećen – nikako! Ako pada kiša – nikako! (na prvu kišicu (drizl), skinite nogu sa gasa, jako je opasno, skoro kao po ledu!). Ako već “morate” )a sigurno NE morate) nikako i nikad više od 20 km/h (manja je kazna, na pravom putu još uvek niste previše opasni … nećete dobiti bodove, itd.). Ne pretičite kolonu! (zvuči razumno ali uvek se nađe neki genije, nemojte da Vam takvi budu uzor … bolje je praviti kolonu nego je preticati!).
Ako vozite noću, ne zaslepljujte druge učesnike u saobraćaju! (posebno proverite snop svetla).
Ne uzdajte se previše u kofein! (ima i svoj “down”!)

Ako Vam “glava pada” bolje stanite i napravite pauzu (dremnite, ili bar malo lake gimnastike), trenuci kada niste sigurni da li ste zaspali na sekundu ili ne su oni kada jeste zaspali (niste bili svesni)!! Odmah, napravite pauzu! (već ste imali sreće).

Ukoliko idete na kraći put (u zemlji) ne podcenjujte ni 100 km. Ponašajte se kao da je 1000 km i sve će biti u redu.

11 коментара:

  1. Srećan put i lepo se provedite!

    ОдговориИзбриши
  2. Zahvaljujem na jubilarnoj 230. registraciji.

    ОдговориИзбриши
  3. Kao i uvijek extremno korisno! Ja mislio mijenjati kociono ulje pred put jer je proteklo dvije godine od zadnjeg mijenjanja, ali sada necu. Uzet' samo litru ulja i pomoz' Boze.
    Hvala dr. Stevo

    ОдговориИзбриши
  4. Nije komentar već pitanje i izvinjavam se što ga postavljam ovako ali drugačije ne umem. Poštovani Stevane,potrebna mi je Vaša stručna pomoć u primeni. Da li se starija generacija dvotaktola mineralnog,npr "Galax"može koristiti kao hidraulično ulje u dizalici šumskog kamiona. Po karakteristikama i delovanju na hidraulične sisteme. Pitanje je postavio jedan naš kupac pa bih bio zahvalan na informaciji kako bih je prosledio. S poštovanjem, Peredrag, Leskovac.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Predraže,
      Mineralna 2T ulja bez rastvarača kao što su:
      ditaktol (Galax), dvotaktol (Modriča) ili duotakt extra N (FAM) su po sastavu i fizičko-hemijskim osobinama veoma slična hidrauličnim uljima.
      Međutim, ne bih savetovao da se koriste za ovu namenu, jer nemaju standardne aditive protiv habanja pa mogu (zavisno od konstrukcije i zahteva) da ugroze hidrauličnu pumpu (visokog pritiska), tj. da ne pruže dovoljnu zaštitu.
      O specijalnim slučajevima ne bih, a zahteve konkretne dizalice ne znam pa ne bih nagađao (a i više je za nekog mašinca). Dakle, u principu kad su zahtevi za "bespepelnim" hidrauličnim uljem bez cinka, može se razmisliti o 2T uljima (gore navedenog tipa, ali samo takvim), ali po pravilu to treba izbegavati (čak i tad).
      Razlika u ceni nije velika (zaista) ali je ipak 2T ulje nešto skuplje (bar 20% ili nešto više). To su dva tipa ulja sa najmanje aditiva i samim tim najbliža (čisto) baznim uljima.
      Od ulja koja nisu hidraulična, koriste se motorna, univerzalna (UTTO), ATF pa čak i menjačka, ali 2T nije uobičajeno zbog navedenih razloga.
      Pozdrav!

      P.S.
      Pitanje je iz komercijalnog sektora a takva u principu nisu besplatna. Ipak, dobro par definisanih i kratkih pitanja ... može ... naročito gde je komercijalno pod znakom pitanja (sve što nisu veći gradovi, da ne kažem Bgd. i N.S.).
      Pozdrav!

      Избриши
  5. Hvala Steva na članku o Valvolinu , samo mislim da se proizvodi u Holandiji jer se iz Roterdama distribuira za čitavu Evropu, tamo sam i bio .

    Srdačan pozdrav ,
    Božidar Veljančić

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala (za ispravku/dopunu) g. Božo!
      Barendrecht je predgrađe Rotrerdama a tamo im je centrala. Lično sam mislio da je proizvodnja u Belgiji a distribucija u Holandiji ... što je slučaj sa nekim proizvođačima baznih ulja ... SK proizvodnju nema u Evropi a centrala (za distribuciju) im je u Amsterdamu (verovatno zbog luke u Roterdamu gde se njhova bazna ulja za Evropu dovoze).
      U svakom slučaju Beneluks (Belgija-Holandija-Luksemburg) je centar blending industrije Evrope.
      Relativno je blizu i Mobil rafinerija u Francuskoj što dopunjava priču - "berza baznih ulja i aditiva" na pragu, idealna logistika!
      Eto, da sam pola sata više odvojio za tekst ne bih omašio ali zato su tu čitaoci da me isprave (zaista sve teže nalazim vreme za pisanje novih tekstova i sve bolje razumem prijatelje iz struke koji nikako da se nakane da napišu neki i obogate blog).
      Hvala još jednom. Valvoline (izuzetno) gotivim tako da se (jaka) preporuka podrazumeva.
      Pozdrav!

      Избриши
  6. Izvinjavam se, samo sam hteo da kazem da je YACCO ulje prisutno u Srbiji poslednje 4 godine, ali bez izlaska na "šire" tržište, od pre 10-ak meseci ima ga u "širokoj" prodaji.
    Svi komplimenti na tekstovima,stavovima i komentarima.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na javljanju!
      Nisam (zaista) znao ...
      Veoma dobra ulja, poznat brend (kod nas manje) ... sledi tekst (samo ne mogu da obećam da će biti u ovoj godini, ali jeste u rasporedu (sad) za ovaj mesec (možda sa još jednim kratkim)).
      Makar da bude uvod (prvi deo).
      U svakom slučaju ova ulja preporučujem.
      Kvalitet nije sporan, ostaje pitanje isplativosti (sigurno je dobra kupovina, može biti i "best buy" ... ali to napamet ne bih znao).
      Hvala na pozitivnoj kritici bloga.
      Pozdrav!

      Избриши
  7. Администратор блога је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши