Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

уторак, 2. фебруар 2016.

"Dečija radost" na pumpama NIS-a; Joy for children on gas stations nationale


Na benzinskim pumpama NIS pojavila su se motorna ulja Castrol i Mobil.
Lepo.
Cena? Prava sitnica!

Uzmite ih sa rezervom nisam ih zapisao nego popamtio (brojeve dobro pamtim), ali greška može bti par desetina dinara, ništa što suštinski kvari priču.

Krenimo redom (1€=123rsd, cene su bez trgovačkih njasra sa završetkom na 9,90 ili 4,90):

1) prvo Mobil, jer su cene podnošljivije,

15W-40 Super 1000, 615 rsd
10W-40 Super 2000, 630 rsd
5W-40 Super 3000, 775 rsd
5W-30 (nisam zapamtio koji), 885 rsd

Veča pakovanja su nešto jeftinija pa je:
10W-40, 4/1 2250 rsd
5W-40, 4/1 2775 rsd

2) Castrol

15W-40 Magnatec, 830 rsd
10W-40 Magnatec, 825 rsd
5W-40 Magnatec C3, 955 rsd
5W-30 Edge, 1180 rsd

Veća pakovanja su i ovde nešto jeftinija ali nešto manje:
10W-40 Magnatec, 4/1, 3150 rsd

Biznis cveta!

Uvoznik Mobil-a je (očekivano) Plattner, a Castrol-a (manje očekivano) CIAK (uvoz iz UK).

Šta reći?

Odmah pored su G-energy i Nisotec ulja sa sledećim cenama:

15W-40 S Synth, 440 rsd
10W-40 S Synth, 480 rsd (ovo nisam baš siguran ali tu je negde)
5W-40 F Synth, 590 rsd
5W-30 F Synth, 680 rsd
0W-40 F Synth (oko) 1000 rsd

Sve neznatno jeftinije u pakovanjima od 4 lit.

Nisotec

15W-40 GAS (API SL), 450 rsd
10W-40 Autoline PS 500 rsd (498)
5W-40 Autoline Sint 640 rsd

i slično.

Kratak osvrt:
najrađe bih rekao: No comment.
ali onda čemu blog?

Idemo unazad:

1) Nisotec se izgleda kupuje samo na akcijama i uz "karticu" (ne znam kako funkcioniše niti me (živo) interesuje). Pored, makar, G-energy je baš truba kupiti Nisotec ... osim (od pomenutih) 5W-40 koje je C3 dok G-energy to nije.

2) G-energy ima tako dobre cene da im bolja reklama od Mobil-a i Castrol-a odmah pored (njih) NE treba. Dizajn je bolji od oba premium brenda, posebno Mobil-a koji je tek za nijansu bolji od "apotekarskog" Nisotec-ovog (potpuno bez ideje), koga "vadi" (tek donekle) plava boja, inače siva ili bela bi bile potpuna propast (za "oskara" za antidizajn).
I naravno, vrlo konkurentne cene. Texaco u Gazprom pakovanju (ili čak i bolje) za umerenu cenu ... šta bi još (iko) hteo ('leba preko pogače?!).

3) Mobil. Posle (gotovo) fijaska sa turskim Mobil-om, uvoznik je pre par godina prešao na Italijanski (iskreno to mi zvuči slično, ali dobro, bar Mobil ima veliku rafineriju i blendaru tamo, pa zvuči malo i bolje). Cene su umerene ali osetno veće od G-energy, što kvalitet ne pokriva.
Dakle, plaća se brend. Koliko? Otprilike 200 rsd po flaši (tj. 200 više od G-ja, ali dođe mu isto, jer je cena G-a praktično "bez učešća brenda").
O.K. čak i nije preterano, ali mora da se plati. Iskreno, čini mi se sasvim o.k. za Mobil.
Kome je mnogo neka koristi jeftiniji brend (i molim lepo).
Ove cene su "društveno odgovorne" (ne previsoke ali ni preniske, omogućujući lepu tržišnu utakmicu).

4) Castrol. Well ... 15W-40 je zabibereneo da nema gde (više, osim u nebo). Neko će reći da je PS ulje, da - pa šta? (i G je isto). Razumeme da Castrol hoće da kaže da je to isto što i 10W-40 samo od skupljih (viskoznijih) baznih ulja, sa istim paketom aditiva i (čak) manje polimera i zašto onda da ne bude skuplje (što jest' jest).
Kod 10W-40 je već jasnije koliko plaćate brend (oko 300rsd) preko nivoa kvaliteta.
Za onolike reklame i sponzorisanje lige šampiona (ili kako se to već zove, ne pratim ama nimalo), evropskih (gde nas nema pa ni to) i svetskih (ni tu) prvenstava, i nije tako mnogo.
Naravno, kad treba da se plati, nije baš svejedno. 825 din, za litar PS ulja (makar i sa "magnetom" unutra; magnet je samo za izvlačenje vašeg novca iz novčanika) zaista nije malo.
Ako ste pasionirani ljubitelj fudbala i ponekad (i) dobijete na kladionici, onda je to i pravo vreme da se kupi Castrol (dok novca ima a i utakmice, sa sve panoima, još u glavi).
Magnatec 5W-40. E ovo je već malo podnošljivije, mada je cena brenda još uvek 300 rsd (više od sličnog Nisotec-a). Ne znam. Nije neko bog zna kakvo ulje, ali sa druge strane to je nešto ispod 8€ za litar ... nije ni maslinov zejtin jeftiniji.
Mnogi će vlasnici VW (koncerna) rado kupovati ovo ulje. O.K. ko ima para za Golf-a ili Octavia-u, 10€ po zameni (pre)platiti brend i nije tako strašno.
EDGE. Ovo ulje već ima pristojnu cenu, dostojnu brenda Edge. Verovatno je ciljana na 10€ a zbog malog pada dinara je čak i ispod. Opet je cena brenda (utkana u ukupnu) oko 2,5€ što za ovo ulje (i višu cenu) sad i nije tako mnogo kao kod 15W40. Ova linearizacija je pomalo "Superhikov-ska" (na prvi pogled) jer forsira skuplja ulja i imućnije, ali je bar učešće brenda "transparentnije" i uvek isto (po pakovanju), što je možda i poštenije nego kod Mobil-a (tačno znate koliko ste svaku flašu preplatili, kao jaja po komadu ... doduše neki mere i jaja na kantar, ali to je već čuvena anegdota).

Jednu stvar moram da napomenem (i pohvalim):

ORIGINALNOST je nešto o čemu NE treba brinuti.

U tom smislu i moja preporuka (s tim da se ni Mobil ni Castrol posebno NE isplate).

I tako, dok sam sipao gorivo (češće sipam, doduše, na Lukoil-u, a "Zapad" u moje selo još nije stigao) pomislih "ko će (baš) da kupi Castrol ili Mobil na NIS-u?". Neko kao ja (ko je sipao TNG za 600 rsd, dakle ni litar najjeftinijeg Mobil-a, a još manje Castrol-a) sigurno NE. Uzgred, odavno merkam da sipam Castrol (korišćen ranije kod "žućka" jedared) koji jedini nije umastio motor "crvenka" ali eto uvek neka "sitnica" iskrsne (mobil sipan u dva navrata).
Dakle, ko? (pitam se dok se TNG lagano cedi iz podzemnog rezervoara, celih 8,65 litara)
Možda neko od onih koji su (u isto vreme) punili rezervoare do "krova" (vrha), za po 5 crvene, i pri tome verovatno (ako još to traje) ostvarili i popust na preko 25 litara.
Verovatno.
(makar je tih 2/3 ili 3/4 rezervoara skuplje od promene ulja ... ali ko ima taj i štedi (ali nema zbog toga, nego ... zna se već kako ... "to je samo biznis").

Lepo. Lično ja - ne hvala (ne treba mi ... a G je previše moderan za moj stari auto).

Dečija radost za tatine sinove ... kao u istoimenim prodavicama (davno nekad) kada smo (skoro) svi mogli da si priuštimo bar nešto iz čarobnog izloga ... makar "polu-fudbal".

Sve u svemu, lepa lekcija na teme:
"sirotinjo i bogu si teška" i "para na paru, uš na fukaru" ili možda ko ima daće mu se (još), ko nema - pa koga ga hebe (njegov problem)!, Bolje je biti bogat nego ne biti." i (kao zaključak):
"Dođoh, videh, pobegoh."

113 коментара:

  1. Stevo, Doktore. Bravo! Daj nam Bože zdravlja, za pamet je već kasno

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ovo ste lepo rekli (za opštu situaciju).
      Ovde je (relativno) prosto: uzmi što više i od što više (njih) ... koristeći (manje-više, uglavnom više) monopolski položaj na tržištu.

      Избриши
  2. Posle ovoga, neće me iznenaditi da se u Fiatovim salonima prodaje VW. Možda je ispravnija paralela da AvtoVaz prodaje Škodu.. Ko to više može da razume svaka mu dala.. Ni "interes", ni brend izgleda nisu više prioritet poslovanja a sta jeste ko to, više, zna.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. "Ja tebi ti meni" ili što bi u biznisu rekli "push-me-pull-you" (otprilike: poguraj me i ja ću te povući).
      ...
      Na širem planu (globalnoj slici) ništa drugo do:
      "kradem siromašnim da dam bogatim"
      Superhik

      (eh, lako je u virtuelnoj stvarnosti, samo je jedan (u stripu), zaštitnika bogatih je u stvarnosti (jednostavno) previše ... političari, sudstvo, policija, mediji, sport, vojska, itd.)

      Избриши
    2. Gospodine Stevo. U više gradova ni na jednoj NIS pumpi ne videh ulja koja nisu Nisotec ili G. Da nije ta pumpa gde ste videli Castrol i Mobil u "privatnoj režiji" nekog od radnika te pumpe ?

      Избриши
    3. Zanimljivo. Radnik pumpe sigurno nije mogao (smeo) da tako nešto uradi na svoju ruku. E sad, da li je jedinstven slučaj ... ne bih znao.
      U svakom slučaju, neke (većina?) pumpi NIS su franšiza (kao McDonald's ili slično) gde je (doduše) mnogo toga precizirano ugovorom ali možda postoji klauzula koja dozvoljava i ovakve stvari. Iskreno, ne vidim da su Castrol pa čak ni Mobil velika konkurencija G-ju ili Nisotec-u ... velika razlika u ceni je taman da više preporuči matične brendove, a ko neće da kupi G, kupi će Mobil (Shell, Total, Texaco, Valvoline ...) ili Castrol.
      Zašto da ih kupi negde drugde?
      Meni ovo izgeda kao dobar poslovni potez (bolji od tačkica i bodova).
      U svakom slučaju, "će bidne provereno".
      (nadam se i da će drugi čitaoci javiti svoja zapažanja)
      Pozdrav!

      Избриши
    4. Ja za svoj auto ( opet ) kupio G, F Synt 5W30. Sve i da je bilo na pumpi Mobila il Castrola, sumnjam da bi ih pazario. Ne znam kako dugoročno G utiče na ono sto treba da podmazuje ali za sada nemam primedbi.

      Избриши
    5. Ne bi ni trebalo. G-energy su veoma kvalitetna ulja Premium segmenta (kako se to već popularno kaže).

      Избриши
    6. Na Bubanj potoku danas, pojavilo se Pemco oil - made in EU

      Избриши
    7. Pemco ... jedva da mi je poznat pojam (praktično "nikad čuo"), pa sam izguglao.
      Ako i jeste "Pemco" to je norveška kompanija a Norveška nije članica EU.
      (a kompanija nije toliko velika da bi imala pogone širom ("diljem") EU).
      Srećno bilo svima koji kupuju, pre bih pazario bilo koje domaće, čak i manje firme a kamoli one (bivše) državne.

      Избриши
  3. Pratim blog vec godinama, ali mi je manje-vise, sve bilo jasno. Blizi se zamena ulja, a na trzistu je sve vise ulja, a cini mi se cene nikad nize, doduse znaju cene u nasim maloprodajama da variraju po 200-300 dinara za litar istog ulja, ali je lako naci tamo gde je jeftinije. Poslednjih nekoliko zamena sam sipao Gasprom F synth 5-40, posto sam bio siguran u originalnost, a video i dobru preporuku ovde na blogu. Inace, radi se o Alfa Romeu 156 1.6 TS sa nekih 220k km predjenih. Prethodni vlasnik je sipao Seleniu 10-40, po fabrickoj preporuci, a ja sam nakon kupovine presao na 5-40 ulja. Sto se tice potrosnje ulja, nemam nikakvih problema, potrosi se oko 0.5-0.6 litra na 10k km, dakle, ne kupujem ulje za dolivanje izmedju zamena. Razmisljam da od ove zamene da probam neko drugo ulje,npr. Motul 8100 xcess, Liqui Moly, Wolf 5-40, mozda i da probam Wolf 5-50, ako ga ima u ponudi i ako uopste ima potrebe za takvim uljem, s obzirom da ne preterujem s obrtajima, od kad je auto kod mene, crvenu zonu na obrtomeru nije video, eventualno pri preticanju i ubrzanju na nekoj uzbrdici, odem u malo vise obrtaje, 4-4.5 rpm, pa me zanima vase misljenje i eventualna preporuka. Takodje me interesuje da li je opravdana zamena na 10k km, s obzirom na kvalitet danasnjih ulja, mislim da je na neki nacin to bacanje novca i ulja, da bi mogla da se koriste bar do 15k km bez ikakvih problema. Cena nije presudna, ukoliko ima neke koristi od skupljeg ulja.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Bojane,
      Cene ulja su pale kao što sam predvideo u tekstu od pre godinu dana. Naravno, ne linearno sa cenom nafte ali više nego gorivo (bar za malo) koje je pojeftinilo nekih 15-tak %.
      Obzrirom (ili s obzirom) na nisku potrošnju ulja, 5W-40 izgleda dobar izbor iako se za motor preporučuje čak i 10W-60 (zbog varijatora).
      Prelazak na neko drugo 5W-40 ulje bi mogao da bude iz radoznalosti ali bez bitnijih prednosti. Motul X-cess bi eventualno (zbog Fiat odobrenja, makar navedenih ispunjenja) bio zanimljiv, i vredelo bi ga probati. Doduše cena nije opravdana, osim na popustima kada bi se moglo uloviti.
      5W50 je takođe zanimljiva varijanta, podržavam ali nisam siguran da ćete i naći kod nas (eventualno se može naći Mobil 1 Peak Life).
      Ulje menjajte (slobodno) na 15000km ako je u okviru od godinu dana, menjanje na manje je čisto bacanje para (ali svih 20k km ne bih jurio, jer je pređeno preko 200k km).
      Dakle, možete nastaviti kao i do sad ili preći na drugo 5W-40/50 ulje (kao i 10W40 ali tu je jedina prednost cena), kako god želite, nećete pogrešiti.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Hvala na odgovoru. Sto se tice Motula, voleo bih da probam, upravo iz radoznalosti,da vidim zasto je toliko hvaljeno ulje. takodje mi je i Wolf interesantan, jer imam prodavnicu Gazele u blizini, pa sam siguran u originalnost ulja. Mozda je pametnije umesto Motula i tih skupih ulja, ostati na Gaspromu, Wolfu, koja u svkaom slucaju ispunjavaju vise standarde od fabricki zahtevanih, a "visak" novca usmeriti na kupovinu kvalitetnih filtera.
      Pozdrav!

      Избриши
    3. Da se "pohvalim", kupljen Motul, 32 evra, u DE.

      Избриши
    4. Čestitam.
      32€ kod ulja u kom pakovanju?

      Избриши
    5. 8100 x-cess, 5w40, pakovanje od 5 litra, zapravo, nesto ispod 32 evra, 31.4, ali da ne cepidlacimo, pa da zaokruzimo na 32. Koliko sam video, moze se naci i za manje od 30 evra + postarina. Kod amazon.de je u cenu urcunata i postarina, tako da je to najpovoljnija varijanta. Izleti, posete rodjacima, itd. u DE su dobri i sto se tice rezervnih delova, neki su znacajno jeftiniji nego kod nas, da ne pricamo o mnogo vecem izboru.

      Избриши
    6. Moramo priznati da je kod nas veoma veliki izbor jako kvalitetnih rezervnih delova po izuzetno prihvatljivim cenama sa odgovornim i prodavcima koji poznaju svoj posao te ulja, maziva i delove.

      Избриши
    7. Definitivno se kod nas se ponuda i cena krecu na bolje, po nas, krajnje korisnike, ali definitivno nije ni blizu nemackom trzistu auto delova. Tamo je sve bar 20-30% jeftinije ukjlucujuci i pneumatike. Recimo, za moj auto je Ava hladnjak u Nemackoj 50 evra, a kod nas je oko 100, nije ni malo naivna razlika. SKF, Gates, set zupcastog je kod njih 60 evra, kod nas 90, itd. Ono sto nam nedostaje je i internet prodaja delova, tamo svaka ozbiljnija prodavnica radi i internet prodaju, kod nas jos uvek, takva vrsta prodaje nije zazivela u onako kako treba.

      Избриши
    8. Hvala obojici na komentarima.
      Slažem se sa rečenim (stanje se popravlja ali još uvek smo skuplji i manje su nam dostupni neki od delova (pa i maziva), naročito putem net-a).

      Избриши
  4. Vidim da su se na Liqui Molyjevom sajtu pojavila Molygen New Generation ulja koja su prethodno bila dostupna samo na ruskom tržištu... vrijedno bacanja pogleda ili jednostavno zaobići?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Dražene,
      New Generation (kao i u Zvezdanim stazama) jeste (tehnološki) korak napred. Radi se o WS2 i to nano česticama.
      WS2 je predmet mnogih ispitivanja i zaista tu ima "materijala" (već "čvrsto" dokazano za razne mehaničke sklopove, kao što su reduktori, menjači, pumpe i slično).
      Kod motora je nedovoljno ispitano ali neki od (nezavisnih i naučnih) ispitivanja obećavaju.
      Kako god, i dalje ostaje da nije za najmodernije konstrukcije (gde su lakotečljiva ulja default, tj . tu je malo "klimavo" (za 5W30)) i ako motor troši ulje (više od par dl na 10k km).
      Mogući benefiti su kratke gradske relacije (mešoviti režim podmazivanja) i veliki napori motora (track day) kada postoji mogućnost kidanja uljnog filma kada WS2 (slično MoS2) daje dodatnu zaštitu (uz ZDDP) od direktnog kontakta metal-metal.
      Vredi ne samo baciti pogled nego i probati, uz uslov da ulje ZADOVOLJAVA (svojim specifikacijama i standardima) zahteve za motor.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Hvala na brzom i iscrpnom odgovoru. Mislim da se moj motor uklapa u opisano, isao bih svakako na 5W-40... kontaktiracu zastupnika, da vidim da li ga je moguce nabaviti.

      Избриши
  5. Doktore Stevo, ja još uveh ne raščivijah dal' je prodaja Castrola i Mobila na Nis-u slučaj samo na pumpi gde ste Vi videli ili je to na nivou cele Nis mreže? Imate li neke nove informacije?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ne ... očekivao sam malo podrške od drugih.
      Kroz Bgd. sam prozujao pa nisam mogao da "ispitam situaciju".
      Možda bih mogao i da promenim naslov (na nekim pumpama ili na "NIS pumpi u Boru na III km").
      Kako god, uvoznici su Plattner i Ciak tako da SIGURNO nije uvoz preko NIS-a (i posao "ja tebi - ti meni").
      Hvala na podsećanju ali novih informacija nemam. Zaista sam mislio da je na nivou grupe (možda bi onda i cene bile niže).
      U svakom slučaju ne verujem da bi oborilo prodaju G-energy (prema kojima vlada i veće nepoverenje nego prema Lukoil-u ... očigledno je da bez 10-tak godina u ovom poslu nema ništa od jačeg brendiranja).
      Pozdrav!

      Избриши
  6. Ne znam rezon drugih kupaca, moj je jednostavan. Bolje G koje je made in Italy nego Luk made in EU ( čitaj Rumunija ).

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Verovatno ste u pravu. Doduše Lukoil (pa čak i rumunski) je svakako dobro ulje, osim što je čak i skuplje od G-energy (italijansko, praktično Texaco Havoline ili čak H+). Ruski Lukoil je svakako (ili finski) bar za nijansu bolji od "EU" (od čega mi se legi krv u žilama i diže kosa na glavi, jer onda 100% nije sa Zapada) i uporediv sa G-jem.
      Inače Castrol je (navodno) iz UK, a Mobil iz Italije.

      Избриши
  7. G. Stevo, evo da se "pohvalim" i priupitam za savet. Zahvaljujući dobrom kreditnom ponudom, postao sam vlasnik Fiat (grande) Punta 1.3 MJTD 75 KS EURO 5. Uskoro mu se bliži prvi rođendan, pa bi u toku meseca trebalo da mu se uradi prvi redovni mali servis. Ukupna pređena km je oko 16000 km.
    Dobio sam dosta dobru ponudu u ovlašćenom servisu sa uljem Selenia WR 5W-30 PE, gde je to ulje daleko jeftinije nego da ga sam kupim u nekoj MP. E sada, sa Shell uljem bi bilo još oko 1500 din jeftinije, i taj novac nije za bacanje.
    Čitao sam već Vaše postove o Shell uljima, ali sam i dalje u dilemi. Da li se držati fabričke preporuke ili uštedeti na ulju?

    ОдговориИзбриши
  8. Smije li se znati koji konkretno shell su ti ponudili? Da li možda ultra ECT 5w30?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ne, nisam ga dobio u ponudi, ali su mi telefonom rekli da je odgovarajuće Shell ulje toliko jeftinije, ali nisu konkretno rekli koje. Samo Helix Ultra Professional AP-L 5W30 dolazi u obzir.

      Избриши
    2. Аутор је уклонио коментар.

      Избриши
    3. Poštovani g. Ivane,
      Prvo da čestitam na novom automobilu.
      Što se ulja tiče, Fiat S1 sigurno ispunjava i ACEA C2 a obratno nije (baš) 100%, ali praktično svako C2 ulje će biti o.k.
      Shell (koji ste naveli) svakako! (ispunjava i Fiat 9.53555 S1, nije više ni bitno da li je zvanično).
      Dakle AP-L slobodno. Dobar izbor je i Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30.
      ECT 5W-30 bi mogao i da se koristi kod starijih motora ali je već (veoma) alternativno rešenje, tako da ide "pod 5" (ako je AP-L 1 ili 2, kao i Selenia WR PE, a ECT 0W-30 pod 3).
      Ako Vam znači (a što ne bi) 1500 rsd (treba i otplaćivati kredit) nema razloga što ne bi uzeli Shell.
      Naravno Selenia PE je uvek dobar izbor naročito uz povoljnu cenu.
      Pozdrav!

      Избриши
  9. Hvala na odgovoru.
    Nisam imao u vidu Shell ECT C2/C3 0W-30. Vidim da ima Fiat 955535.GS1 & Fiat 955535.DS1 - to su preporuke za EURO 6 motore?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. DA, to su specifikacije ulja za Euro 6 motore. GS1 je (naročito) za Twin Air (dvocilindraše, turbo benzince; kao kod Fiat 500), kod Selenije takvo je ulje:
      Selenia Digitek Pure Energy 0W-30.
      DS1 je takođe za Euro 6 motore ali (pre svega) dizel motore kao što su MultiJet koji su se pojavili 2015. (Selenia WR Forward 0W-30). Oba odgovaraju (praktično) ACEA C2-12 standardu (manje-više, možda u par detalja neznatna razlika).
      Tako da bi za motor u dobrom stanju itekako došlo u obzir. Naravno prvi izbor je svakako (i ostaje) AP-L.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Npr. oba pokriva Kroon Avanza MSP 0W-30.
      Naravno, verovatno su ovakva ulja i skuplja, ali sam napomenuo da Vas ne iznenadi ponuda.

      Избриши
  10. Taj shell AP-L je odgovarajuće ulje i zadovoljava FIAT 9.55535-S1. Pitao sam zato jer kod nas u HR u servisima znaju trpat i ECT 5w30 a to nije baš prvi (pravi) izbor, mada na nekim pakiranjima ECT 5w30 stoji i ta Fiat norma.
    Inače što se tiče shell-a tu nemam primjedbi, ja ga koristim u VAG vozilima od 2008 i nema nikakvih problema. Dapace pokazao se bolje od castrola.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na komentaru!
      Sve kako je navedeno. ECT u 5W30 je ipak (tek) alternativno rešenje za Fiat 9.53555-S1 jer je C3 a ne C2 ulje.
      Kao što rekoh, može biti (i solidan) izbor za motore sa preko 200k km ili slično.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Iskistveno, na izorku od oko 100000 km, sa originalnim Šhell-om, nema greške. Trenutno sam na G energy pa ću ubuduće da probam i druga. Laički bih Shell nazvao "mekim" uljem, tj. od zamene do zamene za koji dl motor ga može više potrošiti ali svoju osnovnu funkciju obavlja jako dobro.

      Избриши
    3. Hvala na komentaru.
      Svako iskustvo nešto vredi, makar i subjektivno (ili bolje reći bez kontrolisanog ispitivanja).
      Pozdrav!

      Избриши
  11. Samo da potvrdim informaciju,na NIS stanici u Mirijevu ima Mobil i Castrol ulja.
    Videh i cenu Mobil 3000 5W-40 775 din/l
    Imali su samo pakovanja od 1l.
    Uvoznik je Platner a datum proizvodnje 27/10/15

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Mnogo hvala za ovu informaciju (inače bih, zaista, morao da menjam naslov teksta).
      Cena je prilično o.k. (ista je bila pre par godina, i kursu evra između 100 i 110).
      Nisam zapamtio datum proizvodnje (osim godine), a korisna je informacija (TAZE ulje).
      Pozdrav!

      Избриши
  12. Poštovani, Stevo
    Ja imam jedno pitanje za Vas. Zajedno smo odlučili da u svoju Seat Ibiza-u 1.9 SDI 2002. godište sada sa 191 000 predjenih kilometara sipam ELF EVOLUTION 700 STI. Ulje redovno menjam na 10 000 km. Međutim, primetio sam da par hiljada pred zamenu, motor bude malo bučniji i mogu se čuti ventili kako klepeću, diskretno ali imam muzikalno uho kojim mogu to da čujem. Nemam (ili nisam čuo) za neku referentnu laboratoriju u blizini gde bih mogao da ispitam ulje na toj kilometraži. Inače ga kupujem direktno od ovlaštenog uvoznika TOTAL SERBIA. Šta biste mi Vi predložili da radim? Da sipam ELF sintetiku, da menjam ulje na 7500 kilometara ili da ne diram ništa i da nastavim sa zamenom na 10 000? Inače ne vidim nikakve probleme sa automobilom. Za tih 10 000 km potroši oko 1-1,5 dcl ulja i to je to.
    Unapred hvala na odgovoru.
    S' velikim poštovanjem,
    Milovan Nikolić
    Bijeljina, R.Srpska

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Milovane,
      Iako nije referentna laboratorija, vaš istančan sluh (muzičara) svakako može da primeti neku razliku u zvuku motora koja ukazuje na (eventualnu) promenu viskoznosti ulja ili povećanom sadržaju čađi (manje verovatno).
      Prvo: proverite da li je razlika nastala nešto manim novoom (količinom) ulja. Moguće da par dl manje nego na početku može da uslovi razlike u zvuku.
      Pratite nivo ulja pa ako je do toga, održavajte ga iznad polovine (blizu, ali ne baš "na", max. na mernoj šipki).
      Aha, 1-2 dl potrošnje (sad sam se podsetio da ste već naveli) je nedovoljno da uzrokuje navedeno.
      Drugo (ili bolje rečeno, nema drugog):
      imate dva (slična) rešenja za Vaš problem:
      1) Menjajte ulje na 7500km sa istim uljem.
      2) Pređite na 10W-50 Elf ulje i menjajte na 10 hiljada km (može i 5W-50 ali ne Elf-ovo jer je ono (tek) API SG/CD i ne zadovoljava (ili je "jedva") zahteve Vašeg motora).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Hvala, poštovani g.Stevo. Lekar sam, volim muziku, a uvo je potrebno i za jedno i za drugo. :)
      Ja stvarno ama baš nikakav problem sa automobilom nemam, sem bučnijeg motora pred kraj servisnog intervala i tog (za manje muzikalne nečujnog) zveckanja hidropodizača ili ventila šta je već u pitanju, blago izraženijeg po hladnijem vremenu i odmah nakon paljenja. Skoro sam menjao ulje i automobil ''prede'' kako radi. Ne znam da li grešim, tu me Vi morate ispraviti, ali smatram da je taj skraćeni radni vek ulja posledica ''kvalitetnog'' goriva koje sipamo u naše automobile odnosno povećana količina sumpora u gorivu? Da li sam u pravu ili ne? Vidim da i fabrika preporucuje skraćenje servisnog intervala sa 15 000 na 7500 km ako u gorivu ima dosta sumpora, stoga bih ja i poslusao Vaš savet i izabrao opciju skraćenja servisnog intervala na 7500 km.

      Избриши
    3. Tako nekako (nije loše preći na servisni interval za teške uslove eksploatacije).
      Ipak, to NIJE zbog sumpora u gorivu, koga nema više od 10ppm, pa čak i euro 4 sa 50 je o.k. jer zahtev za vaš motor je tek "euro 3" (jer nije ni bilo novijih ulja), tj. EN 590:1999, gde je taj sadržaj (sumpora) maks. 350ppm.
      Mislim da se u uputstvu mislilo na dizel gorivo sa više od 500ppm što sad nikako ne može biti slučaj.
      "Naša" goriva (mislim na region uopšte) su sve bliža onima sa Zapada, sada je razlika u nekim nijansama (čak po osnovnim zahtevima razlike i nema).
      U svakom slučaju (najgorem) makar su sva Euro 5 po osnovnim parametrima pa su makar kao (Zapadna) Euro 4 (uz manje sumpora). Tako da sigurno nije do toga.
      Pre će biti da se ulje "zgusnulo" od čađi ili da je ređe zbog razblaženja gorivom, u oba slučaja (najverovatnije) zbog većeg udela gradske vožnje.
      U principu, dobro je na svake dve nedelje automobil malo "isterati" iz grada u vožnju od min. 30 min. (20 na radnoj temp.) ali to je zimi obično neizvodljivo (osim na silu). Po lepom vremenu se (makar) može izmisliti neki izlet ili slično.
      Ako ste uljem zadovoljni, samo malo ranije menjajte isto i sve će biti o.k.
      Pozdrav!

      Избриши
    4. ... da ne bude zabune, i sad je sve o.k.
      (uključujući i malu razliku u zvuku motora).
      Uostalom, neće mnogo povećati trošak održavanja vozila, a sigurno će biti i (svi) drugih prednosti.
      Opšte je pravilo, u slučaju dileme da li ulje promeniti ranije ili ne, uvek je bolje reći da (makar i iz predostrožnosti i bez jakog razloga).
      Naravno, noviji automobili i oni koji se više voze van grada ne trebaju posebno da skraćuju ono što je fabrika navela, makar to bilo 30 ili 35 hiljada km.

      Избриши
    5. Hvala gospodine Stevo. Opet sam nešto naučio od Vas. Živim van grada u seoskoj sredini i stvarno imam malo gradskih kilometara,skoro stalno sam na otvorenom putu Pre ce biti čađ jer ipak na satu je 190 000 km. Moraju karike puštati dima malo pa kontaminirati ulje. Inace imam svaki mesec izlet na autoput bar 200 km.Sad sam podesio bord na 8000 da me obavestava. Ja sam uljem zadovoljan. Pohvalili ste moj izbor. Hvala Vam puno na odgovoru. Divni ste :)

      Избриши
    6. Odnosno da Vas priupitam nešto još.
      Po Vašem mišljenju,sipati Elf Evolution 700 STI (poslednje 3 zamene) ili Total Quartz 7000?

      Избриши
    7. Da, biće više nego dovoljno (onih 200 km auto-puta, jednom u mesecu). 8000km će takođe biti vrlo dobro odmereno (iako je više "za svaki slučaj" ... ).
      Elf i Total u 10W-40 ... zlobnici bi rekli "pa to je isto ulje" ... nisam (zloban) ALI takođe mislim isto (i teh. dokumentacija to potvrđuje, makar je različitih datuma); verovatno i Fina 10W-40 predstavlja isto ulje.
      Pošto ima par sitnih varijacija (ako sve to već nije baš identično) u smislu da ima par različitih oznaka za 10W-40 Elf i isto tako Total ulja (Activa ili ne), možda ima nekih razlika ali je to zanemarljivo (naročito u odnosu na cenu), umešava se u istom "loncu" (reaktoru ... ili bolje reći sudu za umešavanje).
      Po tome je jeftiniji Elf (svakako) bolji izbor.
      Pozdrav!

      Избриши
    8. Hvala, g. Stevo,
      precizni, konkretni odgovori, kao i uvek.
      Svako dobro.
      Do Vašeg narednog teksta...
      S' poštovanjem,
      Milovan Nikolić

      Избриши
  13. Администратор блога је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  14. Ljudi, potrebna mi je pomoć, danas ostadoh u čudu.. Već sam u prethodnim postovima napisao o svom autu i danas sam razrešio dilemu oko izbora ulja; ipak Selenia jer drugog nije bilo na stanju. Danas sam ostavio auto u ovlašćenom servisu da mi se zameni ulje i uradi servis.. Kada sam došao po auto odmah sam proverio nivo ulja i prvo što me je šokiralo je to da je ulje na meraču crne boje. Auto je bio parkiran jedno 100ak metara dalje od srvisnig mesta na obližnjem placu. Bilo je već kraj radnog vremena servisa, ali je slučajno naišao jedan zaposleni, možda i jedan od šefova i rekao mi je da je to skroz normalno da se tako zaprlja od ostataka starog ulja u cilindrima i karteru i ponudio mi je da istoče ulje da ga proverimo... Mislim se kako da se proveri istočeno ulje... Kako sam imao već zakazane obaveze, vođen mišlju da se ipak radi o poznatoj kući, nisam hteo da pravim problem i otišao sam. Ali mi je ostao crv sumnje. Molio bih za pomoć.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Ivane,
      To da se novo ulje zaprlja odmah posle promene (čak i kod dizelaša) jednostavno NIJE NORMALNO (potpuno je nenormalno, svima osim (ovlašćenim) servisima).
      Na žalost, POTPUNO je UOBIČAJENO u servisima, naročito domaćim, NAROČITO ovlašćenim. Zamena filtera ulja svaki drugi put je k'o dobar dan (mada je to bar lako proveriti) bar je bilo slučajeva (proverenih i koje sam čuo iz prve ruke ... nije Fiat-ov ovl. servis bio u pitanju od par kojih jesu).
      Radi se o nepoštovanju procedure (ili nepoznavanju iste) zamene ulja, koje se menja kada je motor zagrejan (min. temp. ulja 60°C, idealno 80) a ne hladan (naročito NE zimi). Osim toga, ulje bi trebalo da se ispušta min. 15 min. (idealno 30) pa tek onda sipa novo.
      SVe se to ("lepo") NE poštuje, nego se zbrza, šljus, fljus i šlus. Obično se ulije pola ili ceo litar ulja manje od servisne količine za zamenu (još par dl manje od ukupne količine), dakle svega 3/4 ili 4/5 ulja a zimi verovatno i manje (možda čak i samo 2/3). Tako se ubijaju "dve muve" (naplati se litar ulja više i brže se posao ODRADI (znači ne uradi kako treba nego kao preko nečega).
      Servis će se pravdati na sve (ne)moguće načine, uključujući i to da za 500 ili 1000 rsd ne mogu da drže automobil na dizalici ili kanalu duže od 10 min. (i šta više hoćete) što je čisto šibicarenje.
      Ako cela procedura traje JEDAN sat, ona ne oduzima više od radnih 20 (neka bude i 30) minuta. Dok se ulje cedi, radnik može nešto drugo da radi (stvar je organizacije). Zauzeta dizalica (ili kanal)? Pa zašto ("braćo") niste bolje opremili vaš servis, servisiranje ionako zakazujete što nemate bolju organizaciju? Sve je to njihov problem ali ga bezobrazbo prebacuju na korisnika.
      Više od 1/3 ili (neka bude) mak. pola sata (radnog) servisa, zamenu ulja ne bi SMELI da naplate (ali očigledno i smeju i smeju da posao samo odrade a ne (pošteno) urade).
      Dakle, iako JESAM na stanovištu da je najbolje automobil održavati u Ovl. servisu, kod nas ne zaslužuju svi da se tretiraju kao takvi (ako proizvođač automobila to toleriše to je opet njihov problem).
      Da se vratim na temu. Ne znam kako su mislili da ulje provere, eventualno da odvade 1dl (ili manje) nekom pum(pic)om i da ulje testiraju nekim od "oil check"-era, npr. SKF. Nije baš najzasnovanije (proći će i 1/4 ili makar 20% starog ulja u novom, kao "novo" ako se koristi samo "kategorija", inače bi moglo da se upoređenjem sa novim utvrdi da li je baš isto ili ima toliko starog u sebi (doduše SKF-ov nema numeričku vrednost dielektrične konstante ali ima mnogo "crtica" na ekranu pa svaka (više od jedne) ukazuje na više od 10% (dozvoljeno) starog ulja u novom (bilo bi ulja makar smeđe, tamno ali ne "ugalj crno").
      Ostaje opravdana sumnja da li je ulje uopšte zamenjeno (možda i treba to proveriti, idealno u laboratoriji, ali makar da prođe "zeleno" na pomenutom uređaju, pa onda je zamenjeno u velikom %, bar 70 ili više).

      Избриши
    2. DEO II:

      Na kraju krajeva, ako je i zamenjeno (ali ofrlje) ulje menjajte ranije nego što bi menjali "po propisu". Dakle, ako je redovni interval zamene 30k km, a kod nas ne više od 20k km, onda uz ovakve usluge servisa, svakako ne više od 15000km.
      (verovatno je skraćenje servisnog intervala u tehnički nediscilinovanim državama skraćeno i zbog ovakvih ovl. servisa, jer gorivo više nije u pitanju kao pre 5-6 god. i više).
      Verovatno Vam jesu zamenili ulje, ali kao da za to nisu plaćeni (a preplaćeni su).
      Po isteku garancije svakako nemojte (bar) ulje menjati u ovakvim servisima (i pored povoljne cene ulja) već nekim manjim gde "imaju (dovoljno) vremena" za Vas (biće ukupno jeftinije).
      Veće intervencije možda nije loše raditi u ovl. ser. (ako daju garanciju a morali bi) makar zbog originalnosti delova i posedovanja odgovarajućih alata, ali za sitnice svakako nije uvek najbolje. Drugi servis Fiat-a da koristite, jedino ako nije predaleko (ako u Vašem gradu ima više od jednog). Možda (i) vredi probati, mada je to skoro "uobičajena (ali pogrešna) praksa" (zamene ulja).
      Motor najverovatnije nije ugrožen (još vam je automobil u garanciji) i 95-99% da je ulje zamenjeno (ostaje pitanje kako i koliko je novog ulja sipano i da li je zamenjen i filter (koji može 30k km a vi ulje menjate na 16k km, što je taman za dve zamene po njihovoj računici koja ne drži vodu (ulje zapravo)). Možda je i izostanak zamene filtera uzrok boji (ovo je onda potpuno jasno, čak i 90% zamenjenog ulja bez zamene filtera će biti crno kao "prodana duša").
      Verovatno (bez "naj") da je i jedno i drugo odrađeno (nov filter, novo ulje u nekom procentu) ali odnos prema Vama je krajnje nipodoštavanje pa bi makar neko od rukovodilaca servisa morao da vam da objašnjenje (i pismeno) u vezi sa zamenom ulja (servisom), tj. garantuje da je zamena i izvršena (osim računa). Zakonski nije bitno (dovoljan je račun) ALI je bitno sa stanovišta poverenja (u taj servis, i da niste samo "topovsko meso" od koga će se samo naplaćivati a usluga će biti kao da se radi za neprijatelja i na silu (i od bede)).
      Pozdrav!

      Избриши
    3. Očekujem priče "pa to je SAMO zamena ulja" ... E pa to su samo Vaše pare (i to ne samo za servis, već pre svega za automobil što svakako nije malo i sigurno ste se mnogo toga odrekli zbog novog automobila).

      Избриши
    4. G. Stevo, VELIKO hvala na pomoći u opširnom odgovoru. Pronašao sam kontakte odgovornih u servisu i upravo im uputio mailom žalbu, pa ćemo videti dalje.

      Ovaj servis je urađen na pređenih 16.000 km - propisano na 20.000 km, ali mi ističe godinu dana.
      Servis naplaćuje 0,9 radnog sata za zamenu istog sa svim filterima, uključujuću filter vazduha i polena i 0,1h za reset kompjutera.
      Cena radnog sata je za moj auto 1800 din sa PDV (1500 din bez PDV) i to je čak možda i najbolja cena u Srbiji u mreži ovlašćenih dilera.
      Nije tu meni ništa toliko sporno, u eri divljačkih cena na svakom koraku. Najviše mi je sporno izgubljeno poverenje, za koje se sada iskreno nadam da će popraviti.
      Do juče sam čak i razmišljao da se "isprsim" za jedan od paketa dodatne garancije, ali sada čisto sumnjam da će neko da mi prčka oko auta "iza zatvorenih vrata".

      Srdačan pozdrav svima na blogu

      Избриши
    5. Naplaćivanje "malog servisa" je o.k. jer uključuje i zamenu filtera i reset kompjutera, pa sve zajedno, 1 rh, realno.
      Cena je ZAISTA dobra, tu nema zamerki (jedna od najnižih za ovlašćene servise)
      ... i tu nema(m) zamerki.
      Prčkanje bez vašeg prisustva podrazumeva da Vi imate veliko poverenje u NJIH (što je logično za "ovlašćene"), zato ga ne treba tek tako proćerdati (mislim na njih). Videćemo šta će reći za prigovor.
      Možda i nemaju propisano zagrevanje motora (računa se da je vaša obaveza ako je zakazano) pri promeni ulja, ali ne verujem da su ga (sa sve zakazivanjem) odmah uzeli "na razmatranje" (servis).
      Ponavljam: ispuštanjem hladnog ulja (u trajanju od 5 min.) i sipanjem novog, eto crnog ("novog") ulja. Po standardnoj proceduri ono mora biti (ako ne baš prozirno) onda uočljivo svetlije od ulja ispuštenog posle 16000km.
      I pored toga što je dizel motor (pa nije baš traktor, valjda je Euro 5 motor) Vi (svakako) možete imati opravdanu sumnju da je servis izvršen, pa je na njima da to i DOKAŽU! (vi ste to, verovatno, pošteno platili, možda i unapred).
      E, a taman su mi se svideli (bez navodnika) kada su Vam ponudili mogućnost da sipate i Shell ulje a i ono i Selenia po povoljnim cenama.
      Sad su se svrstali u "prosek" Šljivrope.
      Samo bez nerviranja.
      Neočekivano ste prezadovoljni uslugom (kod nas)? Ne brinite, neće se ponoviti, to je (samo) izuzetak koji potvrđuje pravilo (na žalost ... i još veću, tako je bar poslednjih 50 god. ... verovatno oduvek ... i na najveću, verovatno zauvek ... koliko god se nadao (umire poslednja već je 8 mačijih života ispustila) da će jednom "sunce ogrejati" ove puste predele).
      Pozdrav!

      Избриши
  15. Ja bih da uletim u ovu diskusiju. Ivane, koliko je presao tvoj automobil, odnosno da li je jos u garanciji?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Samo izvolite. Više nas, bolji savet.
      Automobil je (trebalo bi) da je nov, tek godinu dana star i još je u garanciji (i pod kreditom):

      Избриши
  16. Aha, dobro. Onda moja misao otpada. Hteo sam nasem Ivanu da preporucim da malo isprlja ruke i sam sebi odradjuje mali servis, da ga ne boli glava. Tako ja sam sebi zavrsim i ne razmisljam sta su uradili, kojim delovima... Mali servis bar nije neka nauka i ne zahteva puno vremena a ni znanja. Medjutim, automobil pod garancijom ipak zahteva da se odrzava kod njih jer uvek mogu da se uhvate toga kao razlog za neprihvatanje garancije. :)

    ОдговориИзбриши
  17. Poštovanje Stevo i pozdrav iz Beograda, uz pohvale vašem blogu.
    Vozim Audi A3 1.6 8v, 75kW/102ks BGU motor, 06/2004 god. trenutno na 118.000 km.
    Prethodni vlasnik je sipao 5w40 ulje, a prilikom kupovine je na servisu, prije 6 mjeseci, urađeno ispiranje motora i sipan Havoline Ultra V SAE 5W30. Od tada je pređeno 10.000 km i doliveno je 2,4l ulja. Oko 60% pređenog je gradska vožnja u BG, ostalo 20% autoputa i 20% magistrale. Računam da ću godišnje preći do 20.000km. Kakva je vaša preporuka oko intervala zamjene i tipa ulja za ovaj motor?
    Ovaj Havoline Ultra V 5W30 sam plaćao 1350din kod majstora pa bi sa tom cijenom mogao preći i na Mobil 1, a u obzir bi došla i druga ulja kao i neka ekonomičnija varijanta ako bi dobro radila posao.
    Pored toga osjećam blago struganje u mjenjaču Audija prilikom prebacivanja brzina, kao da ima pijeska. Potrebna mi je preporuka za mjenjačko ulje koje bi zamijenio na sledećem servisu.
    Drugi auto u kući je Yaris 1.0 i 16V 50kW/68ks (Japan proizvodnja) 2000 god. prešao 300.000km. U zadnjih 10 godina i 150.000km, sipano ulje 10w40, koje je savjetovala većina majstora, od ovlaštenih do garaža, uz potrošnju oko 2-2,5l na 10.000km. Manuali i oil finderi opet govore drugačije...Korišteni su ESSO Ultra 10W40, Eneos Premium 10w40 i zadnje dvije godine MOBIL SUPER 2000 X1 10W40. Godišnje se sa Yarisom prelazi do 12.000km, 80% gradske vožnje. Koja bi bila vaša preporuka ulja?
    Često sam u Republici Srpskoj pa bi i neko ulje od Modriče dolazilo u obzir kao i ulja Lukoila ili Gazproma koja spominjete u tekstu zbog cijena i dostupnosti originala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Ulje koje koristite u Audiju je sasvim o.k.
      (doduše cena je mal(k)o zabiberena).
      Ipak, mislim da bi sa 5W-40 uljima (verovatno) bolje prošli, verovatno sa nešto manjom (ali ne drastično) potrošnjom ulja. Zahtevi su tek VW 502.00 za fiksni interval primene koji POSEBNO PREPORUČUJEM (15000km ili 1 godina, šta prvo bude ispunjeno).
      Verovatno 502/505/505.01 ulja mogu imati neke teorijske prednosti ALI u praksi se ne treba libiti "običnih" (Full-SAPS) 5W-40 ulja sa VW 502.00 odobrenjem (ili navedenim nivoom kvaliteta).
      Dakle, ništa ne fali 5W-30 uljima (ne moraju za fiksni interval biti isključivo 504/507, mogu i 502/505.01, obično sa ACEA C3 i Dexos, uz MB 229.51) ali za fiksne intervale zamene ulja mogu biti preskupa (i duplo skuplja).
      Od navedenih proizvođača možete koristiti:
      G-energy F Synth 5W-40, Lukoil Genesis (doduše kod nas nema 5W40 verzije) i Lukoil Luxe Synthetic 5W-40.
      Kod Modriče, Magnum 5W-40.
      Dakle, (i da ne bude zabune) 5W-30 ima prednost jer će uštedeti 1-2% goriva (u gradu, van jedva da ima i akademske razlike) ali je moguće da će sa 5W-40 biti manja potrošnja ulja (i sama ulja su jeftinija).
      Ne morate ispirati motor pri prelasku sa 5W-40 na 5W-30 i obratno (ali dobro je što ste pri kupovini automobila to uradili).
      Potrošnja nije kritična (verovatno vaš motor ima malo veću potrošnju ulja), bitno je pratiti da ne poraste (doduše navedenih 2,5 lit. opominju na češće provere nivoa (na svakih 1000km)). Nije toliko bitno tu potrošnu smanjiti ali je sigurno konfornije ako se na 10 hiljada km doliva manje od 2 lit. ulja.
      Što se menjača tiče, u Vaš idu SAE 75W ulja koja je teško naći u slobodnoj prodaji, pa je (ovlašćeni) servis verovatno najbolje rešenje (taman proverite po šasiji da li je baš to preporučeno, pošto nekih varijacija na temu jeste bilo pre nego što je 75W postao standard (naročito za šestobrzinske manuelne menjače).
      Možda Fuchs Sintofluid 75W FE može da se (negde) kupi ili Febi (ne znam tačnu oznaku).
      Kako ulje u menjaču ne mora da se menja na manje od 7 do 10 god. malo veća cena (u servisu Audi-ja) Audi OEM ulja (i usluge) nije od većeg značaja.
      Drugi deo malo kasnije (kad pošaljem neke mejlove i pozavršavam neke sitnije poslove).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Što se Yaris-a tiče, uobičajeno rešenje je 10W-40 (kod nas). Zanimljivo da Toyota NIGDE ne pominje ovu viskoznu gradaciju i apsolutno je "alergična" na istu (kao i 5W-40/50). Ipak, to nije mnogo pogrešno (koristiti) kao što i Vaše iskustvo pokazuje (osim nešto veće potrošnje ulja). Oil finder-i se (ipak) uglavnom drže Toyota preporuka iako ima i 10W-40 preprouka (ali manje).
      Evo nekoliko sugestija:
      1) Verovatno je 15W-40 bolje za korišćenje, makar do -12 (-15) cel. U tom smislu bi PS ulja kao što je G-energy 15W-40. Može i mineralno (manite prazne priče raznih stručnjaka i "stručnjaka"). Osnovni uslov je da ispunjava API SL.
      2) Mislim da bi zbog pređenih km trebalo da ulje menjate nešto ranije, na 7500 do 10 hiljada km, naročito zbog više gradske vožnje. U tom smislu bi se moglo koristiti (recimo) 10W-30 zimi (SL, SM ili SN) a 15W-40 ili 20W-50 leti (SL, mineralno, ima i takvih).
      3) Ne znači da ne možete nastaviti i sa 10W-40 uljima, ali sa skraćenim intervalima primene.
      4) Zanimljiv (meni najzanimljiviji) je predlog Mobil-ovog asistenta (od onih par koje sam pregledao, baš me je zanimalo, mada sam se držao preporuka Toyote, koja i za modernije i nove motore navodi mogućnost korišćenja 15W-40 i 20W-50 ulja, ali za temp. do -12 i -7 cel., respektivno).
      Dakle, Mobil 1 10W-60 Extended Life.
      Rešava problem i zime i leta i trebalo bi da (bar malo) smanji potrošnju ulja.
      Ovo bi moglo i na godinu dana (i 12000km) da se menja.
      5) O Vašem (i sličnim) VVT-i motorima ima raznih priča (glasina), ali je relevantno samo što tvrdi fabrika. Naravno da je za nov motor (i koji ne troši ulje) 5W-30 najbolje ali posle 15 god. i 300k km (i navedenu potrošnju ulja) svakako NIJE. Navodi iz uputstva Toyota-e su jako precizni i jasni.
      Pozdrav!

      Избриши
    3. Da dodam, da se za Audi mogu koristiti i 0W-40 ulja (sa VW 502.00) ali da zbog godišta i navedene potrošnje ulja (kao i cene istih) to nije baš optimalno rešenje. Svakako da je tehnički o.k.

      Избриши
    4. Samo bih se nadovezao na Dr Stevu po pitanju menjačkog ulja. VW grupacija jako često za menjače predviđa ulje gradacije 75W,te su i trgovci to uvideli pa se u iole pristojnijoj prodavnici rezervnih delova može naći za cca 800 din/lit. Zašto plaćati 2-2,5X više u ovlašćenom servisu. Stvar izbora, moje je da izložim. Ako se ne varam radi se o ulju API GL 4(+).

      Избриши
    5. Hvala. Lepo ste me dopunili (zapravo ispravili). Moram priznati da nisam baš pratio situaciju u većim mestima u maloprodaji. Ako je ovako, onda svakako se isplati zamenu ulja uraditi u sopstvenoj režiji.
      SAE 75W i API GL-4 (+) ulje i sve je o.k. (posebni standardi VW- poželjni ali ne i neophodni, ovakva ulja su pravljena po njima).
      Pozdrav!

      Избриши
    6. Stevo,
      Hvala vam na odgovoru uz izvinjenje jer nisam naveo tip mjenjača. Radi se o 5-stepenom mjenjaču sa kodom FVH, kako piše u servisnoj knjizi. Tamo se ne navodi vrsta ulja ali pretraga na netu daje za taj mjenjač specifikaciju ulja G 052 726 A2. Sa tim odobrenjima uspio sam naći dva ulja:
      - RAVENOL MTF-3 75w
      - FUCHS TITAN SINTOFLUID FE 75W
      Za KROON OIL SP GEAR 1081 nisam našao da li ima ovu VW specifikaciju.
      Imate li neku preporuku oko izbora i informaciju gdje bi se ta ulja mogla nabaviti u Srbiji?
      Pisao sam i zvaničnom servisu oko zamjene ulja i cijena pa ću da javim radi orijentacije troškova i drugima kojima može zatrebati.
      Veliki pozdrav!

      Избриши
    7. Edit: pronašao sam ANNUS iz Subotice kao uvoznika za Ravenol,kao i Harco i Orbico u Beogradu za Fuchs.

      Избриши
    8. Oba ulja su o.k. (Ravenol i Fuchs)
      Kontaktirajte uvoznike i sami odlučite.
      Nema nekih posebnih preporuka, malo sam više za Fuchs ali ako je cena osetno veća, onda se ne isplati (Ravenol je takođe vrlo dobro ulje i ispunjava zahteve (standarde) VW-a).
      Ako nije problem navedite cene, mogu koristiti drugim čitaocima (pa će svako odlučiti po svom nahođenju).
      Pozdrav!

      Избриши
    9. Za RAVENOL MTF-3 75w, uvoznik ANNUS kaže da nemaju distribuciju u BG osim servisa kojima isporučuju. Planiraju uskoro otvaranje prodavnice a do tada mogu da pošalju po cijeni od 750 din za litar plus poštarina.
      Oko FUCHS TITAN SINTOFLUID FE 75W, uvoznik Harco upućuje na Auto Mika u Zemunu gdje to ulje prodaju za 820 din.
      Javio se i Audi (Porsche Ada), pohvalnom brzinom i korektnošću s obzirom na starost vozila. Za ulje navode specifikaciju G052171A2 po cijeni od 3260 din.
      Ukupno potrebno 2l za ovaj mjenjač.
      Pretrage su izbacile još dvije opcije koje zadovoljavaju obje specifikacije: FEBI 75W GL-4 i SWAG 75W GL-4. U prosjeku su oko 800 din. koliko sam vidio iz brze pretrage jer ne stigoh naći uvoznike.

      Audi servis je poslao i ponudu za inspekcijski servis za starija vozila koji obuhvata:
      ulje HELIX HX7 C 5W40 (1l 540,00 din) 4,6l 2,484,00
      Filter ulja 925,00
      filter goriva 2.243,00
      filter vazduha 1.815,00
      filter kabine 1.542,00
      dijagnostički pregled i ugradnja 2.650,00
      Ukupno:11.659,00
      Ovdje je zanimljivo da im je cijena filtera približne(100-200din gore-dole) onima u prodavnicama za marke Mann i Mahle (Kit komerc i Silux).

      Избриши
    10. Edit:
      Ispravka cijena...
      Ravenol MTF-3 75W 850 din/l +poštarina
      Fuchs TITAN SINTOFLUID FE 75W 890 din/l

      Избриши
    11. Zanimljiva ponuda servisa ... deluje mnogo (95€) ali sve u svemu, po "pozicijama" je (relativno) o.k.
      Sva pomenuta ulja dolaze u obzir.
      Deluje da se Fuchs najviše isplati ali svakako i sva navedena ulja mogu da se koriste.
      Ulje u servisu je (jednostavno) preskupo (čisto dranje).
      Pozdrav!

      Избриши
    12. I ja sam bio u sličnoj dilemi (pored dileme da li sipati 75W ili 75W-90) i na kraju sam u kupio Sintofluid FE 75W (02J EGR mjenjač), zasad nemam zamjerke sve radi kako treba.

      Избриши
    13. Hvala g. Dražene,
      Ovo će pomoći i drugima.
      Dakle 02J EGR menjač, pravo ulje je 75W a ne 75W-90. Na primer Sintofluid FE ali i ostala koja se pominju (Ravenol MTF3, Febi, SWAG i ranije pominjan Pentonsin).
      Pozdrav!

      Избриши
    14. Pozdrav Stevo!
      Evo i malih dopuna nakon šetnje prodavnicama...
      Za Yarisa je kupljen Mobil 2000 10W40 na Gazpromu, 4l pakovanje po cijeni 2250din. Našao sam u autu i jednu neotpakovanu bocu od ranije tako da je i to bio praktičan razlog da se nastavi sa istim uljem. Ulja u gradaciji 10W30 nisam uspio da nađem, pa bih vas molio za neku drugu preporuku oko zimskog ulja pored Mobil 10W60 Extended life kao opcije za sva doba.
      Za Audija ostaje dilema Castrol Magnatec C3 5W40 (955din/l) ili Mobil 3000 5W40 (775din/l)? Oba imaju na NIS/Gazprom pumpama pa bi i sa strane originalnosti trebalo da je u redu. Imam pumpu u blizini pa bi mi bilo bliže i lakše tu da kupim nego kod uvoznika. I jeftinije jer je kod Platterna 5W40 po litri 840 din, a na kanticu od 4l, 3120 din.
      Kod odabira ulja za Audija prednost bi dao onom koje bi bilo bolje za uslove u kojima se vozi auto (svakodnevna vožnja u BG sa povremenim dužim relacijama van grada).
      Stiglo je i ulje za kočnice. Izbor je pao na Ravenol MTF-3 75W. Bili su za naše uslove neočekivano poslovni i voljni da se bave tako malom količinom i pojedincom. S obzirom da još nemaju prodavnicu u BG, ulja šalju, kako rekoše,po veleprodajnoj cijeni od 850 din/l. U njihovoj maloprodaji u Subotici su mi dali cijenu od 1200 din tako da za ovu nižu cijenu treba kontaktirati nekog od menadžera prodaje. Meni je porudžbinu realizovao Goran, ako se dobro sjećam imena. Dobio sam ga tražeći kod njih informacije o maloprodaji Ravenola u BG. Sa strane odnosa prema mušterijama mogu reći sve pohvale.

      Избриши
    15. Što se tiče ulja za Yaris, zimskog ... pa 10W-40 (10W-30 je finesa, koju kod nas nije moguće naći).
      Koje 5W-40 ulje?
      Praktično svejedno.
      Mala prednost Castrolu (ne zato što je Castrol, naravno) zbog više gradske vožnje (ipak je ACEA C3, API SN i MB 229.51 ... mada na sajtu kažu samo 229.31 (bevo sajt ih demantuje)).
      Ravenol je o.k.
      Pohvale za uvoznika.
      Pozz

      Избриши
  18. Dobro vece Stevo, morao sam i ja da se ubacim sa par recenica i naravno pitanja. Nekako svaki dan uspem da se vratim na vas blog i citam tekstove,analizu ulja, kvaliteta, zablude, odnos cene i dobijenog kvaliteta itd. Svaki dan uspete da me nasmejete ( naravno u pozitivnom smislu) sa vasim doskocicama u strucnim recenicama. Uglavnom,dosta toga je ovde otkriveno ili razotkriveno i verujem da je dosta ljudi naslo pomoc ovde.
    Vozim Fokusa 1.6 benzin 2000 god tri godine. Kada sam kupio auto bio je unutra Liqui Moly 10w40 jedno vreme, nisam pratio potrosnju jer sam ubrzo presao na Ford Formula 5w30 ulje. Potrosnja nije bila skoro uopste prvih 2-3 hiljade km-a a onda je poceo da trosi 2 dl pa 3 dl i do 12000 km kada sam menjao ulje je bila 3.5 dl. Nekako imam sumnju u to ulje kako prolaze kilometri. Nakon toga stavljam ELF 10w40 ( znam da nije preporuka ali sam hteo da vidim razliku u potrosnji). To ulje sam planirao da menjam na 6-7 hiljada, a to je otprilike sada. Potrosnja tog 10w40 skoro da ne postoji, odnosno manja je od 1 dl na hiljadu km-a. E sad hocu da promenim to ulje pa sam preko vaseg bloga uocio Wolf ulje. Naravno cena mi igra ulogu ( za ulje ne treba stedeti ali necu da me deru dzabe ako ne moraju). Gledao sam prvenstveno Wolf 5w40 cini mi se oznaka PI C3. Vidim da postoji standard ACEA C3, 505.01 i Ford WSS-M2C917-A. Da li bih pogresio puno ako bih uzeo ovo ulje ? I da li je bolji izbor od recimo Elf 5w40 900 NF ili G-energy 5w40 ? I ja uzimam gorivo iskljucivo na Lukoil-u ali ne bih uzimao Lukoil ulje.:))
    Hvala vam puno na ovom blogu i puno srece u daljem radu
    Nikola

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Nisam siguran da sam deo o potrošnji ulja dobro razumeo. Uzimam da su navedeni decilitri (dl) na 1000km (inače bi bila nulta potrošnja i savet da ostanete na 5W-30 po Ford WSS-M2C913-C (iako je zahtev zapravo 913-B ali svakako je bolje koristiti noviji).
      Dakle sa tolikom potrošnjom ulja ("troškarenje") i to tek posle par hiljada km od zamene, Vi ne morate biti zabrinuti ali jeste vreme za razmišljanje o viskoznijem ulju (pa i 10W-40). Inače znate moj stav da dok god motor ne troši više od 2 lit. na 10k km, manja ili veća potrošnja nije od (posebnog) značaja.
      Što se pitanja tiče, odgovor je DA.
      Mislim da je ACEA C3 ulje malo bolji izbor (iako je više u duhu Ford 913 standarda upravo obrnuto) za Vaš konkretan slučaj.
      Inače nije opšta preporuka, ali uz benzinski motor (TBN nije od tolikog značaja) i (naročito) skraćeni interval zamene (koji preporučujem) mala prednost C3 uljima (npr. Wolf koji je prilično jeftin).
      Dakle, uz povećanje viskoznosti, trebali bi da skratite (koliko vidim već jeste) servisni interval na 10k km.
      Inače, možete koristiti i druga dva (ili Wold VitalTech 5W-40 bez PI C3) ulja u 5W-40 viskoznoj gradaciji.
      Stvari su otprilike ovakve:
      API SN ili SM ulja (A3/B4, iz 2008. ili noviji ACEA) zadovoljavaju sve Ford zahteve za 913B osim smanjenja potrošnje goriva; ACEA C3-08 (ili noviji) ulja zadovoljavaji sve 913C (strožije) zahteve, osim smanjenja potrošnje goriva (zbog veće kategorije za HTHS, u oba slučaja).
      Dakle Wolf VitalTech PI C3 5W40 je vrlo dobar izbor za Vaš motor (bolji od 10W-40). Nastavite da pratite potrošnju ulja, te dok je mala ostanite na 5W40, onda idite na 10W-40 a kad i tamo dostigne onu sa 5W30, počnite da razmišljate o remontu motora ili nabavci novog (motora ili automobila), iako ni tad neće biti kritično (imaćete nekoliko sezona da razmislite šta Vam je činiti).
      Pozdrav!

      Избриши
  19. Evo ljudi, izvinjavam se jer nisam odmah stigao da napišem rasplet moje priče, tj. zapravo jesam, preko mobilnog, ali vidim da nije komentar prošao... nije i bitno sada.
    U ponedeljak me je odmah kontaktirao šef servisa telefonom i pozvao me je da dođem kod njih da rešimo moje sumnje. Rekao sam da sam prezauzet i pitao ih kako bi to da reše.
    Odgovorio je sledeće:
    - Svako radno mesto im je pokriveno kamerama i da mogu da pogledam snimak za moj auto;
    - Takođe, u radnom nalogu i snimku se vidi vreme kada se počelo sa radom što mi može reći da je motor bio zagrejan kada su ispustili ulje.
    - Postoji opcija, da mi zamene i novo ulje, ali ako se isto zaprlja posle kraće vožnje i rada motora, da sam snosim troškove novog ulja.

    Rekao je da ne postoji mogućnost da se kompletno ulje iscedi iz motora, i da uvek ostaje mala količina u "uljinim magistralama"...

    Nakon toga, setio sam se da kontaktiram jednog mog bliskog rođaka, koji je kvalifikovani mehaničar, dokazan u svom poslu, šef jednog servisa za radnu mehanizaciju (kamione, bagere i sl.). Setio sam se da je skoro sam radio generalnu motora na svom starom Golfu 4 1.9 TDI.
    Ispričao sam mu celu priču, a on se samo nasmejao slatko. Rekao mi je da ne brinem, da lično sumnja da je napravljen neki propust, pogotovo jer poznaje ljude iz mog servisa. Zatim mi je naveo primer, da se kod njega u autu sada to isto desilo posle generalne i ako je motor bio potpuno čist, novi delovi itd.

    Posle svega, prestao sam da se opterećujm time. Ovaj servis je urađen na nepunih 16000 km, sledeći ću raditi u svojoj režiji na oko 30000 km i biću načisto s tim.
    Verovatno ću odustati od ideje da produžim garanciju jer su cene drastično skočile koliko vidim.

    Nadam se da će je kompletna moja priča biti od koristi ovom blogu.

    Hvala Stevi i ostalim čitaocima.



    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštvovani g. Ivane,
      Nemojte da se opterećujete, ulje jeste zamenjeno (samo nije baš kako treba, ali nije kritično pa čak ni od značaja, uobičajeno za velike servise (zbog čega ih za mali servis treba izbegavati kao kugu, posle isteka garancije)).
      Prosto sam se slatko nasmejao na "argumente" šefa servisa. Taj kao da nije stručno (tehničko) lice nego bišvi policajac ili tako nešto, jer svi njegovi argumenti nemaju ni gram tehničke zasnovanosti. Kamere, pa ako je dotle došlo onda bolje da više nikad ne posetite taj servis (mislim dobro je što ih ima, ali ako je to jedina garancija, onda je bedno, a i nije zbog Vas postavjleno, nego kontrole radnika (jadni pa oni)).
      Kad je potegao ono "ako bude isto ti da platiš" onda mi je već pao mrak na oči (imao sam ovakve argumente onih koji ne vladaju dovoljno strukom, x puta u karijeri, jednom i kod maziva). Ovakvi su za "sajonara" i "zbogom zauvek" (i daleko vam lepa kuća).
      Zostaje malo ulja (u "uljim kanalima", ama čoveče, pa gde će, treba njemu "ušne kanale" malo pročačkati) u motoru ali ta količina ne može da od novog ulja napravi ono posle 15000km. No way!
      Dakle, sa takvima nema mnogo razgovora (što nije ponudio da vam pošalje video snimak, nego da Vi dolazite tamo) uvek su u pravu i sve znaju (i šta nije njihov delokrug) verovatno i medicinu, raketnu tehniku i ko zna šta još.
      Uostalom, na CBC-u je DS9 napravio čitavu studiju o potrošnji ulja, tome da FAM nije lošiji od belosvetskih ulja i nivou (kako se meri) ulja u motoru.
      Pogledajte (kad budete imali vremena) kako izgleda ispušteno ulje posle 15200km (uz dolivenih 1,5 litar u toku tih 15k km, ako se dobro sećam) i posle zamene (makar na šipki, što i jeste ovde bilo kao poređenje), pa sami zaključite, ja sam za sebe odavno zaključio šta sam trebao samo još da imam bar 20% drskosti "uspešnih" u Šljivropi, gde bi mi bio kraj. No, nije sve i u batini jer "kome zakon u topuzu leži ...".
      Evo i pomenutog linka (vredi pogledati i par stranica pre i posle):
      https://cbc.rs/threads/16204-Koliki-vam-je-nivo-ulja-u-motoru/page45
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Nadam se da će koristiti drugim čitaocima. 100€ ili više za mali servis je čisto dranje (i uračunato je u cenu, tipično kako Hyundai i KIA postižu tako niske cene u klasi, 5 do 7 god. garancije pa razliku platite na rate).
      Mislim da se na onim slikama jasno vidi blago zatamnjeno novo ulje i ulje posle 15000km, uživo je još upečatljivije.
      (da neće i kod benzinca isto da kaže ... glavni problem je uopšte videti ulje čak i na suncu, naravno nemoguće kod dizel motora (nema tog poblema kod provere odmah nakon zamene).

      Избриши
  20. Poštovani doktore Stevo.
    Molim Vašu preporuku za ulje servo upravljača za vozilo Seat Cordoba 1.4 benzinac, 2008. godište. Ne znam koliko u njega "staje" a ne znam specifikaciju ulja? Hvala unapred.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Za servo ide G 000 004 (VW TL 52 146) ulje, može se kupiti kod ovlaštenog servisera. 1 litra je dovoljna, ja sam je platio 24 KM (oko 12 €).

      Избриши
    2. Iskreno, nisam ni ja (baš 100%) siguran.
      Za ovo nije dovoljno uputstvo, treba servisna knjiga.
      Trebalo bi da je VW 521.46 specifikacija.
      To su specijalna sintetička hidraulična ulja, po godištu bih rekao 99% da je to (mislim da je od 2005. na ovamo, a možda i ranije, VW grupacija, skoro u potpunosti standardizovala kao tako).
      Koliko Vam treba? Najverovatnije 1 litar.
      Obično nešto manje (0,8 do 0,9) ali uzmite kao orijentaciju.
      Dakle, to su fluidi sa visokim indeksom viskoznosti (mala viskozost to pospešuje, nisu "super" fluidi zbog toga - ali jeste zahtev), otprilike dvostruko manje od standrdnih ATF-a i sa vrlo niskom tačkom stinjavanja (obično ispod -50°C)
      Radi se PAO osnovi (uz nešto "sintetičkih" baznih (S)HC ulja), dakle nije hemija kočionih fluida (PAG), nego je sličnija ATF-ima uz korišćenje baznih ulja manje viskoznosti i drugačiji su aditivi.
      Toliko znam. Možda i pomogne.
      Pozdrav!

      Избриши
    3. Hvala najlepše na ovim informacijama. Ja ću kasnije malo da progooglam pa ću izneti i svoja saznanja.

      Избриши
  21. Dražene, bili ste jako blizu ( računam da ste samo permutovali cifre :) ). Da, VW kataloški broj dela je G 004 000 M2.U vozilo staje 08-09L, kako je i Dr Steva rekao. Evo i par linkova alternativnih proizvođača :
    http://www.liqui-moly.com/liquimoly/produktdb.nsf/id/en_1127.html?OpenDocument&land=GB

    https://www.wolflubes.com/EN_EU/products/product_5078.aspx?cat=17563

    http://www.ebay.co.uk/itm/Fuchs-Titan-ZH-3044-High-Performance-Power-Steering-Fluid-1-Litre-/181402151547

    Još uvek ne znam koliko se često menja to ulje i da li je igde, a verujem da jeste a da ja to nisam našao, proizvođač predvideo servo ulje za zamenu ili je to isto kao kod menjačkih ulja ostalo nedorečeno tj, fill for life...
    Ukoliko cena originala u VW nije preko 30% viša nego kod alternativnih proizvođača ( mada sumnjam da konkretno kao i ostala upravo VW proizvodi već ga samo brendira neko u njihovo ime ) onda ima smisla kupiti u ovlašćenom servisu i promeniti. Vodim se mišlju da se zameni jednom po kupovini polovnjaka i da se o tome ne misli više dok je vozilo u posedu, naravno ako se ne dešava išta ne predviđeno a u cilju izbegavanja nepotrebnih troškova zbog lošeg ili u celosti ne održavanja.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da, permutacija... davno kupovao, a pisao "iz glave". Navodno je OEM Pentosin, a kako je njega nemoguće naći kod nas, em original nije preskup - izbor je bio original.

      Избриши
    2. Hvala obojici za dopunu!
      Uglavnom je za servo ulje namenjena "doživotna upotreba" (dok ne crknu sklopovi) ali to je uvek uslovno (cca. 7 do 10 god.). Ne vidim zašto se ne bi promenilo u tom vremenskom periodu iako bi prvi put (fabričko) zamenio nešto kasnije (npr. na 10 god.). Uglavnom to "izgura" i više ... ali, ako već proizvođači propisuju proveru (da nema curenja i nivoa) na godinu ili dve, ionako bi se u takvim slučajevima moralo (bar) doliti ulje. Svakako da tu nema mnogo kontaminacije i da zaista bez neke potrebe ne treba to menjati (eventualno i preventivno na 7-8 god., prvi put na 10 do 12 ili tako (već) nešto).
      Pozdrav!

      Избриши
  22. Poštovanje,

    Ja bih se nadovezao na post Borislava, imam takođe Yarisa 1.0 vvti iz 2000.godine, uvezenog iz Italije, sa servisnom dokumentacijom do 2009. godine, koja se poklapa sa onom iz ovlašćenog servisa (nisam mogao da izdržim, a da ne proverim.
    Trenutno ima 141.000km, (2009.godine je imao 87.000). Pre 5.000km, kada sam ga kupio, zamenjeno je ulje, sipao sam Eneos 10w40 (zbog nepoznatog stanja motora). Koliko sam primetio, nema naznake potrošnji ulja. Da li da ostanem na 10w40 ili da sipam 5w40 (Motul, naravno, oni su mi prvi izbor). Prvenstveno postavljam pitanje zbog same konstrukcije motora, ali ili godišta proizvodnje.

    Unapred zahvalan na odgovoru

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Vladimire,
      5W40 je odličan izbor za Vaš motor, ali sve uzevši u obzir (kilometraža manje bitna, više zbog godišta) ipak bih Vam savetovao da ostaneta na 10W-40.
      Ulje menjajte na 10.000km, a da li Motul ili Eneos, odlučite sami. 6100 je svakako jedno od (naj)boljih 10W-40 ulja uopšte (na širem tržištu) ali je i jedno od najskupljih u kategoriji.
      Pozdrav!

      Избриши
  23. Kao i sve dečije radosti, ni ova ne traje dugo.
    Sad videh da je Mobil 3000 5w40 na NIS-ovoj stanici poskupeo. Litarsko pakovanje je sa 775 otišlo na 839 dinara.
    Mislim da je to sada prejaka cena za ovo ulje.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na informaciji.
      Prvobitna cena je bila o.k.
      Slažem se da je sad ulje (pre)skupo i da se ne isplati (nešto) posebno.
      Pozdrav!

      Избриши
  24. Postovani, hocu da mijenjam ulje u Passat 1.9 tdi 2004 96 kw. Znam da je originalna specifikacija za ulje 505.01. Medjutim kad podjem na sajt Castrol-a, on kao preporuceno ulje daje Castrol Edge 5w30 LL, koje ima specifikaciju 507.00. E sad, posto imam mogucnost da uzmem Castrol Edge 5w-40 (505.01) i Castrol Edge 5w-30 LL(507.00) , sta je od njih realno bolji izbor za moje auto? Takodje me interesuje kako se ova dva Castrol ulja pozicioniraju u odnosu na Shell Helix HX7 Professional AV 5W-30 ( 505.01) koje mi kao preporuku daje sajt Shell-a?

    Veliki pozdrav iz Podgorice!
    Branko

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Branko,
      Ne znam zašto Vam castrol-ov "oil finder" izbacuje samo EDGE 5W-30 jer bi trebao bar još dva ulja: EDGE 5W-40 (po starom Edge 5W40 Turbo Diesel) i Magnatec 5W-40.
      Uglavom, stvari stoje ovako:
      VW 504/507 ulja su OBAVEZNA za fleksibilne intervale zamene (po indikatoru na tabli, uz proračun računara po uslovima korišćenja vozila; QC1 oznaka na tablici vozila).
      Naravno ako je Vaše vozilo predviđeno za fleks servisne intervale, Vi možete preći i na fiksne (za ona koja nisu, onda samo fiksni). Kod fiksnih, ulje se menja na 12 meseci ili 15000km (šta prvo bude ispunjeno).
      Tu imate izbor između 505.01 i 507.00 ulja. Ulja 505.01 mogu biti 5W-30 ili 5W-40. Shell i Mobil takva ulja proizvode samo u 5W-30.
      Poređenje ulja koja ste naveli nije baš nešto pogodno (nisu istih specifikacija) ali ono što Vas interesuje nije više izbor između Shell i Castrol ulja.
      Uzevši godište i klimatske uslove preporučujem vam korišćenje 5W-40 ulja i od onih koja ste naveli pod jedan Edge (505.01); naravno i druga slična ulja, ali da ne širim temu.
      Castrol Edge 5W-40 i menjajte na godinu dana (ili 15000km). To je moj savet.
      Eventualno (kao jeftinija varijanta) možete koristiti i Magnatec 5W-40 (što je sasvim o.k.).
      Na kraju bih vas još zamolio da se registrujete na blogu (2 minuta posla).
      Pozdrav!

      Избриши
  25. Pozdrav. Pratim vas blog povremeno, zbog nedostaka vremena. Zeleo bih da cujem vas komentar i savet. Naime, vozim VW pasata, 1.6 iz 2001 godine. Sipam u njega Mobil Super 2000x1 10w40. I zadovoljan sam. Menjam ulje godisnje, ili na 15000.
    Naravno uvek gledam da nesto usparam, pa i ulje koje sipam nije Platnerovo nego od uvoznika Dva En. Jeftinije je od cene koje ste na nisu zapazili za 100 din = 530din.
    Uzimam ga u Dunav Auto Centru, filijali dunav osiguranja, uz njihov vaucer uz osiguranje.
    Uverenja sam da sva ulja na nasem trzistu su precisceni reciklati sa zapada, ili sa njihovim visokim ucescem.
    Da li je to istina? Koliko je ucesce reciklata u proizvodnji ulja?
    Nisam opterecem markom, vec cenom, kakav je Divinol miltilight 10w40, i da li je u nemackoj nepoznat kao prozvodjac?
    Kupujem uglavnom kantu od 5l, 4 za promenu, litar za dolivanje. potrosi mi 1 litar na 15000, i to ako vozim u visim obrtajima na autoputu, u gradskoj voznji ne trosi ulje. umeren sam vozac, visi obrtaji samo uz neko bezbedno preticanje ili jaku uzbrdicu.


    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      U principu za motor su potrebna nešto kvalitetnija ulja (5W-30/40 sa VW 502.00 odobrenjem) ALI je 10W-40 (API SL) zadovoljavajuće rešenje. S obzirom na godište možda i sasvim solidno (iskustva su baš takva).
      Mislim da je najbolje nastaviti sa uljem koje već koristite. Dva en je o.k. uvoznik i distributer (bar po nekim informacijama koje imam, mada su i malo "bajate").
      Cena je o.k. (na NIS pumpama je malo zabiberena, kao što je običaj na Zapadu).
      Recilirana ulja se češće koriste za hidraulična ili neka manje zahtevna ulja, ali ako su visokog stepena prerade (uključivši i hidrokreking) mogu se koristiti i za motorna ulja.
      Bilo je raznih najava (za više) a koliko se sećam obavezno je korišćenje 10% reciklata.
      Da li kod nas stižu ulja sa većim procentom? Može biti ali ne verujem da su čisti "reciklati". Mislim da je njihova upotreba ionako nategnuta jer na tržištu postoji višak "virgin" baznih ulja, pa šta sa njima?! Tako da nije kritično čak i da jeste.
      Divinol ... prilično je nepoznat proizvođač (i u Nemačkoj). Sa druge strane ozbiljno pristupaju poslu, omenuti Divinol ima (npr.) zvanično MB 229.1 odobrenje (uopšte sva Divinol ulja imaju makar MB).
      Osim toga API SM nije još uvek standard za 10W-40 ulja pa bi kvalitet trebao da je makar na nivou velikih kompanija.
      Možete koristiti i pomenuto ulje.
      Potrošnja ulja je sasvim o.k. i ne treba da brine.
      Pozdrav!

      Избриши
  26. Hvala, na odgovoru.
    Da li ulja 5 mejdzorsa, na nasem trzistu sadrze zddp aditiv?
    Da se nadovezem na vas kometar u drugoj temi kako kupiti orignal ulje, kako lukoil 10w40 smrdi na dizel lokomotivu i dizel uopste.
    Poslednji mobil 2000 sto sam kupio upravo tako mirise, i ima tamniju boju od uobicajene svetlo zute.
    Mislim da tu nisu cista posla.
    Elem nemam kanticu platnerovog ulja da uporedim sa ovim sto Dva En prodaje.
    I samo zbog toga bi presao na proizvod nekog od konkurenata u cenovnom opsegu 400 do 550 din.
    Da li se Elf Cpmpetition STI 10w40 moze porediti sa Mobilom?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Sva ulja (osim nekih 0W-20) sadrže ZDDP.
      Jedino je njegova koncentracija ograničena od API SJ pa na dalje. Lakotečljiva ulja (0/5W-30/40) imaju veća ograničenja a viskoznija (10/15/20W-40/50) nešto više.
      Umeren miris (smrad) na "železnicu" može biti i od paketa aditiva, no svakako nije karakterističan za Mobil, kao ni boja.
      "Zaštitni znak" Mobil ulja (serije 2000 i 3000) je prozirna svetlo žuta boja i gotovo neprimetan miris.
      Nisu čista posla definitivno. Elf se može uporediti sa Mobil-om ALI moram da napomenem da ništa ne fali ni FAM, Modriča, NIS, INA 10W-40 uljima, čak su i (verovatno) bolja od oba navedena. Ovde sam naveo samo imena bivše Juge, ne kao "nostalgičar" nego da naglasim da su nepravedno potcenjena, a 10W-40 su naročito uporediva (ili i više od toga) sa velikim svetskim proizvođačima (mejdžorsima); naravno i druga ALI ova kategorija NAROČITO.
      Posebno bih preporučio Optima HC Power koje ima VW 502.00 odobrenje ... doduše mislim da je nešto skuplje.
      Havoline 10W-40 je takođe preporučljivo (ne znam da li se uklapa i cenom). Veoma slično G-energy je oko 500 rsd te razmotrite i to ulje. "Jeftino a dobro" bi moglo (osim Elf-a) da bude i Wolf (Gazela), sigurno se uklapa u cenovni rang koji ste naveli.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Jos jednom hvala na iscrpnom odgovoru.
      Siguno cu dati prednost na sledecoj zameni ulja nekom od "domacih" proizvodjaca ulja.
      Ako ne onda to makar i bio Elf kupljen od ovlascenog uvoznika.
      Uzecu u obzir sve navedene proizvodjace, pobedice onaj sa naj povoljnijom cenom kod direktnog uvoznika.
      Svako dobro. Pozdrav.

      Избриши
  27. Moram da priznam da sam oklevetao uvoznika Dva En. Mobil 2000 koji sam kupio kod njih ima Svetlo zutu boju kada se npr. istoci u cep ili providnu flasu.

    Samo u kantici u kojoj je pakovan izgleda tamnije kad se u nju pogleda.

    Miris je sa toplim vremenom umereniji, gotovo neutralan. Sto nije bio slucaj kada su bile majske kise i relativno hladno vreme.

    Boju sam poredio sa nisovim ps 10w40, koji u kantici takodje izgleda tamnije. Verujem da kada se izlije u providni posudu da je zuckasto.

    Inace Dva En je jedan od distributera Nisa.

    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Dve En bi trebalo da je respektabilan distributer. Kao što sam već rekao nekoliko nezavisnih izvora mi je to potvrdilo (čak i konkurencija). Doduše, informacije su malo bajate (stare) pa sam morao da budem uzdržaniji. Teško je više garantovati za bilo koga osim sebe (a ni to više nije lako, kao nekad).
      Pozdrav!

      Избриши
  28. Pozdrav Stevo,nije me bilo neko vreme.Test masina za ulje(hyundasaki)je otisao kod novog vlasnika i sada sam vlasnik Fiat Idea vozila,1.3 Multijet sa 51kw,2004 godiste..Na satu sada 153.000km,a uzet sa 142.000km..Elem Sipah vec drugi put Seleniu Pure Energy WR 5w-30..Posle prve zamene za 11000 km je potrosio od maksimuma do nesto malo iznad minimuma,ali nisam dosipao nista.Ponovo sam nasuo isto ulje pre dva dana i videcu kakva ce potrosnja biti ovaj put.Elem,jel ok gradacija i sam izbor ulja? Jos neka preporuka?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Izbor je o.k. (ACEA C2, Fiat 9.55535-S1)
      U principu bilo koje ACEA C2 ulje može da se koristi. Potrošnja ulja je umerena ali tu dva saveta:
      1) Dosipajte malo ulja bar na polovini intervala zamene (možete slobodno produžiti bar na 15000km). Bolje je nego čekati da padne na min. (pa menjati).
      2) Ipak je malo veća potrošnja što ukazuje (ali ne dokazuje) da bi ACEA C2/C3 možda bila i bolje rešenje (od Wolf-a do M1 i Motul-a). Vidite u drugoj zameni kako ćete proći sa potrošnjom ulja pa onda odlučite da li C2 ili C2/C3.
      Pozdrav!

      Избриши
  29. Hvala na odgovoru! Kao i Hundasaki i Idea je u visokoj eksploataciji(taksi vozilo),pa ne znam koliko je optimalno ici do 15.000km?..Ako se secate desilo se jednom i 22.000km tako nesto sa polusintetikom od G.ja :)
    Nije on dosao skroz do minimuma,ali je bio blizu.Ponavljam da je to bila prva zamena,ne znam sta je Italijan sipao pre mene(Mada logicno bi bilo da je Selenija :))pa cu svakako ispratiti potrosnju.Sta od Wolfa ima kao C2/C3,ali da ima? Vuka sam hteo i u Hyundaiju da isprobam,ali je otisao pre nego sto sam stigao da isprobam Belgijance :(

    ОдговориИзбриши
  30. I ako moze pojasnjenje zbog cega se trazi acea c2 s'obzirom da vozilo nema dpf? Obicno su bar koliko sam ja primetio c2 ulja u gradaciji 5w-30...Sta ako recimo hocu da sipam 5-40 ili predjem na 10-40? Ako moze pojasnjenje zbog cega Fiat insistira na c2 i ako je vozilo 2004g i nema dpf?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Verovatno zbog potrošnje goriva.
      Nije problem preći na 5W-40 (ACEA C3), mogu se i mešati ali bolje samo manje količine (zaostalih 10% nije od značaja). Može i 0/5W-40 bez C3 ali ne bih mešao nego samo pri zameni ulja.
      Wolf Official Tech C3 je C2/C3 ulje i možete ga slobodno koristiti.
      Da, potrošnja ulja je ipak o.k. (naročito za prvi put).
      Znam da je vozilo u teškim uslovima eksploatacije ... ali standardno je 30.000 km. Doduše 500rh ne bi trebalo preći (ako imate na kompjuteru, najbolje po tome, pa šta prvo bude ispunjeno, 15000km ili 500 rh), pa je to za taxi negde između 10 i 15k km. Bez merenja rh verovatno da ste u pravu (sa 10 hiljada km).
      Dok god je potrošnja ulja do litar na 10k km držao bih se (svakako) 5W-30 ulja (eventualno 0W-40) posle prešao na 5W-40 (ili preventivno na 200k km).
      Nije greška ni odmah preći na 5W-40 tako da imate i tu mogućnost (ipak je vozilo starije od 10 god. i pored relativno malo km). Praktično bilo koje (A3/B4 ili C3).
      Pozdrav!

      Избриши
  31. Do skoro nisam obracao paznju ali igrom slucaja me je navelo na razmisljanje . vozim audi a2 1.4 tdi 2001g 260000km svaki dan prelazim nekoko kratkih relacija 5-6 km hladni start godisnje oko 8000km . dok me nije navelo na razmisljanje znalo se jednom godisnje pred zimu menjam ulje castrol do skoro 5w30 a od zadneg menjanja 5w40 edge turbo na preporuku majstora za to vreme potrosnja je malo veca od pola litra ulja na tu kilometrazu. Sipam samo ultra dizel i ecto dizel i cekajuci da platim gorivo vidim nisotek 5w40 580 din sto je2300 4 l a kastrol 3700 pa dali je on stvarno vredan toliko na dve zamene castrola tri nisoteka i jos dosta drugih proizvodjaca jeftinih . sta odluciti zasto ne napraviti poredjenje vise vrsta ulja 5w40 da bi znali ko koko nudi i koja je razlika u kvalitetu u odnosu na cenu . pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Dušane,
      Castrol je vrhunski brend i kao takav među najskupljima (uopšte).
      Edge je njihova posebna serija koje je nešto višeg kvaliteta u odnosu na standardna ulja u bilo kojoj kategoriji.
      E sad, da li vredi koliko košta, kako kome. U principu ne, jer je dobar deo razlike u ceni samo u brend(iranj)u.
      Nisotec je sličan njihovom Magnatec 5W-40 ulju, i po osobninama i po ispunjenju standarda.
      Castrol ima svoje approval-e zvanično (što vredi (neke, manje) razlike u ceni) a Nisotec ne, nego se navodi nivo kvaliteta.
      Ipak, sve u svemu, ne opravdava veliku razliku u ceni.
      Za vaš (konkretan) slučaj, rekao bih da se Nisotec mnogo više isplati (ulje menjate na 8000km, kako i treba, jednom godišnje).
      Potrošnja ulja je odlična ("nulta"), inače (mala digresija).
      vi svakako možete da koristite i Nisotec jer ispunjava VW 505.01 standard.
      Mnogima znači zvanični approval mnogo znači (u pricnipu su u pravu), npr. FAM Fenix Premium 5W-40 ima isti (VW 502/505/505.01); zvanično je navođenje nivoa (u EU) dovoljno za motore koji su izašli iz garancije, jer proizvođač preuzima odgovornost za navedeno na etiketi.
      Svakako Castrol treba malo više da "trči za svoje pare" ali ima i ulja koja imaju approval a jeftina su (npr. Wolf 5W-40 VitalTech 5W40 C3 PI).
      Samo da napomenem da možete (još uvek) koristi i 5W30 ulja (VW 504/507) a tu NISOTEC AUTOLINE W 504/507 SAE 5W-30 ima zvanični approval VW-a.
      Svakako da vredi bar probati Nisotec.
      Podržavam i to što koristite aditivirana dizel goriva (gde se isto postavlja pitanje njihove isplativnosti, mada u Vašem slučaju je od manje važnosti, jer je razlika manja nego kod ulja na godišnjem nivou).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Doduše 5W-30 504/507 se Vama ne isplati mnogo (uz zamenu na 8000km). Ispašće Nisotec mnogo blizu Castrol-u.

      Избриши
  32. Razlika kvaliteta izmedju skupih i jeftinih ulj nisotek optima galaksi feniks castrol elfi mobil ....

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Isuviše uopšteno pitanje (zbog toga, valjda, i ceo blog).
      U istoj kategoriji je razlika prilično mala, nisu (naravno) sva ista, ali se na jeftinijim uljima može uštedeti.
      Optima (uglavnom) ima VW odobrenja (ostala, slabo rade na tome) i nije baš jeftina (mada je sad nešto pala cena), negde je između "jeftinih" i "skupih".
      Galax je bio odličan brend, trebalo bi da je i sad, ali više nemam čvrstih dokaza za to (bar ja), nisu što su bili i nedostaje im zvaničnih odobrenja (svakako).
      FAM je bio u rangu "svetskih zverki" no sad je u problemu zbog starih dugova (još uvek ima veliki broj VW i MB odobrenja).
      Elf je od F1 zvezde spao da Total grupa sa njim preti nacionalnim kompanijama i takmiči se sa cenom sa malim proizvođačima (Manjim i od navedenih domaćih ili delimično domaćih).
      Svakako da Elf odlikuje visok odnos kvalitet/cena (ali kod nas i nema svih Elf ulja, pa se često mora kupiti skuplji Total (istog vlasnika) ... a kod Total-a kod nas pa nema VW 505.01 u 5W-40, itd.
      Za skupe brenove važi kao i za npr. odevne predmete, brendirana majca može koštati i 50$ a očigledno je da ne vredi više od one identičnog (ili boljeg, ponekad) kvaliteta od 20$ (bez brenda).
      Doduše Mobil 1 i Castrol Edge su serije koje vrede nešto više para ali one su i paprene.
      Eto u najkraćem.
      Meni lično ulje nikad nije skupo ALI kao i svi uštedim kad god mogu (a uslov je da ulje zadovoljava min. kvaliteta ili više od toga, tek onda niža cena nešto znači).
      Pozz

      Избриши
  33. Slazem se sa vama da ulje nije skupo i ako je castrol najbolja varijanta ne bi ga menjo .Za mene odrzsvane auta je glavno i tu se ne stedi mnogi misle da je to neracijonalno
    , cude se sto menjam castrol godisnje i ako sam preso od 7000 do 8000 km sto menjam isto tada i filter vazduha a svake druge filter nafte i antifriz ( kazu kad pocne da trza menjaj filter nafte a za vazduh kad je crn ko ugalj , ulje u menjacu ne menjaju ja uz svaki veliki servis na 60000 do 70000 ) 60 e godisnje sve troskove odrzavanja pokriva (da nemenjam sve redovno sta mogu ustedeti 30e ) Stanje motora potvrdjuje da negresim . aditivirana goriva sipam od kad su se pojavila razlika u ceni manje vise 5 dinara 1.4tdi tri klipa pa razliku oseti motor nemirni na leru i bucni osetno u crnoj gori sam sipo euro dizel ali nije bio slucaj kao kod nas , Nisotek me je zainteresovo sto je nas proizvod sto skoro za istu cenu njega mogu da menjam i na 6000km ako po kvalitetu nezaostaje vise od 10% u odnosu na castrol mozda i preterujem po tom pitanju zamene ulja ,mozda za cescom zamenom nema ni potrebe i nista ne dobijam bolje za motor sem petljanciju zamene . po forumima jedva ko da hvali castrol svasta se pise fazon falcifikat druga ulja su jeftinija i bolja . lajk sam u ovoj oblasti a rado volim da cujem misljenja ljudi koi se razumeju . hvala na odgovorima

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Dušane,
      Sve pohvale za održavanje.
      Zaista nije česta pojava. Potpuno je opravdano i to je ono što i fabrika zahteva. Ta glasna većina uglavnom ćuti kada se dođe do troškova popravki a one su po pravilu višestruko veće od troškova (pravilnog) održavanja.
      Čak se i za otkaz menjača pa i celog motora našlo rešenje "lako ćemo" u vidu kupovine polovnih, pa "spolja gladac a unutra jadac" ili "krca-krca, nova kola".
      Teško je reći da li je i koliko Castrol bolji od Nisotec-a. Morao sam da napomenem zbog drugih čitalaca šta su njegove prednosti (approval-i, zvanični i kod Edge-a kvalitetnija bazna ulja, kod Magnatec-a sve vrlo slično).
      U principu se za manje od 10k km Nisotec ISPLATI u odnosu na Castrol, a sam izbor je na vlasniku automobila. Servisi imaju više razloga za Castrol (ili neko drugo ulje sa važećim Approval-om), pa je napomenuto u smislu da ne mora biti uvaljivanje (u servisu, naročito "ovlašćenom") nego poštovanje procedure.
      NIJE problem na ovakav način smanjiti troškove. Sigurno je bolje nego produžavati servisne intervale na dve godine ili nikad ne menjati menjačko ulje i slično.
      Kao što sam i pre rekao, vredi (bar) probati pa videti šta dalje (u principu ostati na jeftinijem Nisotec-u).
      Pozdrav!

      Избриши