Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

понедељак, 29. фебруар 2016.

Prvih 20, TOP 20 (najvećih proizvođača maziva, largest lubricant producers)


Who is the best? Ovo pitanje ostaje (i dalje) otvoreno. Ko je najveći? E, to je malo lakše odgovoriti.

U oba slučaja izvor podataka bio je isti i to je Fuchs Petrolub SE.

Da se podsetimo, krajem prošle decenije, kupovinom nekoliko kompanija (brendova), naročito u USA od kojih je najznačajnija Quaker State, Shell izbija na mesto br. 1 i pomera “nedodirljivi” Mobil sa dugo godina držanog prestižnog “no. 1”. Početkom ove decenije (2010) situacija je izgledala ovako (TOP 15):

1. Shell 2. Exxon/Mobil 3. BP(/Aral/Castrol) 4. Chevron (Texaco, Caltex) 5. Total (grupa, Total/Elf/Fina) 6. Petrochina 7. Sinopec 8. Lukoil 9. Fuchs 10. Idemitsu 11. Nippon Oil 12. Valvoline 13. Indian Oil 14. Petronas 15. Petrobas

Prilično jasno. Prvih 5 je ostalo prvih pet (za deset godina, od početka novog, XXI, veka). Jedina promena je bila na mestu br. 1 kao što je već napomenuto. Ostali su se bili ušančili i čvrsto su držali svoje pozicije. Kinezi su već dostigli maksimum u smislu no. 1 nacionalnih kompanija, tako da su PetroChina i Sinopec zauzeli pozicije 6. i 7. Istisnuvši Lukoil sa odlične pozicije VI i za sva vremena ih onemogućili „juriš u TOP 5“. Kako god, osmo mesto Lukoil-a je i dalje impozantno i dostojno poštovanja. Još više se to može reći za Fuchs koji je uspeo da se održi među prvih deset. TOP 10 je zatvarao Idemitsu, br. 1 u Japanu (a ne Nippon Oil kako kaže čuvena (domaća) reklama), ali se mora priznati da su ovde dve kompanije uvek „tu negde“, Nippon je (svakako) br. 1 u distribuciji goriva. Valvoline je zbog rasta potrošnje maziva u Aziji (2 kineske i 2 japanske kompanije) istisnut iz TOP 10 ali je i dalje bio među „dvanaest veličanstvenih“ (kako bi se reklo). Indija kao ogromna zemlja morala je da svojom najvećom kompanijom bude u TOP 15 a pravo je čudo kako nije bila među prvih 10 ali ma kako bila velika Indija, treba uzeti u obzir skroman izvoz a veliki uvoz maziva u tu veliku zemlju. Malezijski Petronas je bio na 14. mestu, i upravo je otpočinjao novi ciklus investicija (tada skorašnja kupovina Selenia-e i novih postrojenja za proizvodnju baznih ulja vrhunskog kvaliteta, III i III+ bazne grupe) koje danas daju pun rezultat. Listu je završavao brazilski Petrobras, vodeći u zemlji od 200 miliona stanovnika a i solidnim učešćem u Južnoj Americi, nikakvo čudo; naročito ako se uzme u obzir velika stopa privrednog rasta u Brazilu to doba i visoke cene nafte.

Prošlo je 5 (4) godina (podaci su za 2014 ali se ništa nije bitno promenilo ni u 2015) i šta se tu desilo? Na prvi pogled ne tako mnogo, ali treba uzeti u obzir da je svaka promena na listi za relativno kratak period sama po sebi značajna, iako su razlike između nekih mesta praktično simbolične.
Lista TOP 20 je sada sledeća:

1. Shell 2. Exxon 3. BP 4. Total  5. Chevron
6. Petrochina 7. Sinopec 8. Idemitsu 9. Fuchs 10. Petronas
11. Lukoil 12. JX Holdings (JX Nippon Oil & Energy) 13. Valvoline 14. Gulf Oil 15. Petramina
16. Gazprom Neft 17. Philips 66 18. Indian Oil 19. Hindustan Petroleum 20. Petrobas

Pre analize ove liste, mora se naglasiti šta se desilo u međuvremenu što se tiče potrošnje maziva po kontinentima/regionima. Bliski istok i Afrika su zadržale svoj udeo u svetskoj potrošnji, Južna Amerika i Istočna Evropa takođe (mali pad), Zapadna Evropa ima najveći pad a prati je Severna Amerika. Sada Evropa i Amerika imaju skoro izjednačen udeo od po približno 1/5 a zajedno manje troše (nešto manje) od Azije bez Bliskog Istoka. Tako da je to dramatično uticalo i na listu. U Zapadnoj Evropi je jasan trend pada potrošnje (i prodaje) jer su i za teretni i za putnički saobraćaj izuzetno produženi intervali zamene a intenzitet saobraćaja stagnira ili opada. Još je značajnija blaga recesija ili tapkanje u mestu industrije. Slično i u USA (gde su intervali zamene kraći ali su značajno produženi sa ranijih 3 ili 5 hiljada milja, a i Industrija nija bila baš u nekom zamahu).

Analiza TOP 20 (2014):

1) U prvih 5 je najveća (i jedina) promena u vidu izbijanja Total-a na 4. Mesto. Treba imati u vidu da je ta razlika mala (između 4. i 5. mesta) a postignuta je najviše time što je Total svoj brend Elf “prešaltovao” iz Premium klase u ekonomik i sada se (bivše) ime iz F1 juri sa malim i srednjim kompanijama po Evropi i nacionalnim širom sveta. I sam Total brend maziva ima najniže cene (u proseku) od TOP 5 tako da je u uslovima recesije ili neznatnog rasta to bilo dovoljno za ovu promenu (uz Chevron-ovu stagnaciju u ovom sektoru … posebna priča).
2) Dve najveće kineske kompanije su i dalje na 6. i 7. poziciji i sve bliže TOP 5 ali Chevron još uvek drži pristojno odstojanje. Kada bi Petrochina mogla da bude u TOP 5? Verovatno već 2020. mada zbog usporenja privrednog rasta Kine to nije potpuno izvesno. Nije veliko iznenađenje to što je Idemitsu sada među TOP 10, pa čak ni osmo mesto. Dinamičan (makar relativno i ne kao pre) rast pacifičkih ekonomija i proboj u Evropi (makar preko OEM ulja) i globalno (USA) su uslovile ovu mogućnost koju ovaj vodeći Japanski proizvođač nije ispustio. Pravo čudo je Fuchs koji je zadržao svoju poziciju – sve čestitke (sa moje strane; nije lako “plivati sa ajkulama”). TOP 10 zatvara Petronas; kao što sam rekao, velika ulaganja (širenje poput epidemije u EU ali i globalno) što uključuje i marketing (F1 kao najvidljiviji primer) daju rezultate. Osim toga, baza (proizvodnja baznih ulja) je jako napredovala tako da sad Petronas stoji rame uz rame sa SK ili Neste-om, možda još ne količinski ali kvalitetom je “tu negde” (po pojedinim pozicijama i ispred). Ovde samo da naglasim da korejski SK na tržištu Pacifika blisko sarađuje sa dva najveće japanska proizvođača i da imaju zajedničke pogone za vrhunska bazna ulja III+ kategorije (kod nas poznata po Eneos-ovoj seriji Sustina).
3) Pad Lukoil-a izvan TOP 10 je bio neminovan i više je uslovljen političkim događanjima nego “realnom” ekonomijom. Uz pad cene nafte (već je bio počeo ali naravno tek 2015. postao veliki problem za sve proizvođače) to je bilo neminovno. Petronas je izgurao Nippon Oil sa 11. mesta na 12. Osim promene mesta Nippon je promenio i ime, kao što je naglašeno u listi. Valvoine je izgubio samo jedno mesto i to zahvaljujući rastu Petonas-a. I dalje je (pod kompanijom Ashland) ovo veliki proizvođač a brend najstariji i jedan od najuglednijih u svetu (sigurno bi zauzeo bolju poziciju po tom kriterijumu). Gulf Oil (nekada među “sedam sestara”) je čudna priča moderne ekonomije, i više je jak brend (tj. prodavac brendova) nego baš proizvođač, ali eto uspeo je da se ugura na mesto 14. Ovo je više priča za studente menadžmenta (ne čiste ekonomije) nego bilo šta drugo (Ultra, Mega, Giga, Super, Hiper … itd.).
Petramina – nikakvo čudo. Državna kompanija Indonezije. Nema šta više da se kaže.
4) Gazprom je napredovao (mada je bio u ToP 20, mislim 18. i “tada”, 2010.). Priča sa Lukoil-om (naravno) važi i za Gazprom ali je očigledno da što ste veći šteta uvek bude manja po vas. Mislim da je samo to što je G noviji igrač (i bio u zamahu, i sad je ali ne globalno, čisto zbog politike) u svetu maziva presudilo da G ne padne na listi a Luk padne. Osim toga manji rast na manjem nivou se lakše prebrodi i kompenzuje, a i na domaćem tržištu su zauzeli veći deo kolača (dok Luk neminovno lagano gubi, one silne procente ruskog tržišta, ali je još uvek no. 1). To što G-a ima pogon u Italiji je najmanje od značaja (pogon je mali), jer je Luk učinio i više na polju internacionalizacije, kupivši OMV maziva, i (ubij me ako se setim) jednu Finsku firmu, pa pogone ima u Austriji i Finskoj (osim poznatog u Rumuniji), što znači u 3 države u EU. Za maziva – impozantno.
Philips 66, bivši ConocoPhilips (Philips Petroleum Company), je pod ovim imenom od 2012. Ništa novo, Teksašani pre svega proizvode naftu, gas a u svetu maziva globalno poznatiji po baznim uljima. Mislim da su bili i među prvih 10 tako da mesto u Top 20 i pored globalnih “tektonskih” poremećaja nije nikakvo čudo, i tu će i ostati bar do kraja ove decenije (iako su im maziva tek “sekundarni” biznis).
Indian Oil i pad za 5. mesta je malo neočekivan razvoj događaja. Ipak, u apsolutnom smislu razlike između mesta 15. i 18. nisu velike tako da u narednim godinama bilo koje od imena lako može promeniti 3 do 4 pozicije. Osim toga, za ovo je verovatno zaslužan i rast državne kompanije Hindustan Petroleum (Indian Oil je javna kompanija). Suštinski zajedno su na otprilike istom nivou (uz nešto veći rast od prosečnog globalnog) kao i 2010.
Da Brazilu (više) ne cvetaju ruže i da protesti protiv olimpijade (koliko god nama Rio odavde delovao kao idealan grad za održavanje istih) nisu tek “šačica nezadovoljnih”, dokazuju (na moju ličnu žalost, Brazil zaslužuje više ali očigledno nešto moraju da menjaju) dva događaja (ne znam koji više): loš rezultat Brazila na fudbalskom prvenstvu sveta (na kojima su bili i domaćini) i pad Petrobas-a (na listi najvećih proizvođača maziva) sa 15. na 20. mesto.
Ko je od značajnijih “izguran” iz TOP 20? Eni … kao najpoznatiji (naročito u ovim krajevima). Repsol je bio “tu negde” oko 20. (nisam baš siguran) tako da su oni sada “tek” među TOP 25.

Šta sve ono znači nama (potrošačima)?
Jako malo. Dobro je znati da svi iz Top 20 (svakako) dovoljno veliki i snažni da će uvek ispuniti standrade u svojim mazivima uz veoma konkurentne cene. Najjače brendove ćete uvek malo preplatiti, a “ekstra” kvalitet dobiti tek u posebnim serijama koje bitno odskaču i cenama. Koja imena bih posebno izvdojio?
Idemitsu, Fuchs, Valvoline i Petronas … podsetio bih na Lukoil i Gazprom … naravno prvih 5 je uvek o.k. ali tu je već (dugo) sve poznato.


P.S.
Još dve zanimljivosti:
1) U Kini je upotreba HC baznih ulja (grupa II) prestigla upotrebu mineralnih (grupa I). Ovo je značajan korak ka opštem “hidrokreking”-u koji polako postaje dominantan način proizvodnje baznih ulja. Ujedno i opomena Evropi da se osvesti već jednom. Dovoljno je što ima nadimak “stari svet” ne mora to stalno i da dokazuje.
2) Sve smo bliži ozvaničene su novih API kategorija za teretna vozila. To su API CK-4 i FA-4. O njima se već dugo priča (naročito od 2013.) Zvanično startuju krajem ove (2016.) godine.
CK-4 je nastavak dosadašnjih kategorija (zaključno sa CJ-4) i ova će ulja biti unazad kompatibilna sa prethodnim (kao i do sada) i moći će da se koriste i u (nešto) starijim vozilima (od Euro 3, realno). Ovaj standard je najavljen kao “robusnija” verzija CJ-4 i trebalo bi da obuhvati sve OEM zaheteve zaključno sa onima za Euro 5 motore. Ova ulja će ispunjavati zahtev: HTHS(V) > 3,5 mPa×s. Osim xW-30 (pretežno 5W-30) obuhvataće i više viskozne gradacije (“četrdesetice”, kao što su: 5W-40 i 10W-40).
FA-4 poznatiji pod radnim imenom (PC-11) se pravi isključivo za najnoviju generaciju motora (u Americi ali i globalno) koji odgovaraju Euro 6 normama. Verovatno će mnogi Euro 5 (i neki Euro 4) motori takođe moći da koriste ova ulja, ali kompatibilnost unazad će biti OGRANIČENA.
Osim čistijeg izduva, ova ulja trebaju da omoguće i uštedu goriva kod teretnjaka uz sličnu (ili identičnu) zaštitu kao i ulja CK-4 kategorije. Ovo će biti isključivo wW-30 ulja uz vrednost HTHS(V)-a između 2,9 i 3,2 mPa×s, slično ACEA C1 i C2 standardima za putnička vozila.

52 коментара:

  1. Evo i mog iskustva au vezi jednog, gore pomenutog proizvođača. G Energy 5W30, juče zamenjen posle 8000 km. Za vreme jedne godine korišćenja motor ga je minimalno potrošio, gotovo neprimetno na šipci, ulje je jedva promenilo boju, motor izuzetno tiho radio sa njim. Znam fa 8000 km nije neki reper za proveru ulja ali iznosim iskustvo koje posedujem. Ponovo sam nalio isto ulje jer je odnos cena/kvalitet više nego korektan. Moja preporuka svakome ko nije siguran u kvalitet a želeo bi da ga proba.

    ОдговориИзбриши
  2. Još jedan u nizu Vaših izvanrednih stručnih tekstova! Verujem da će ova sveobuhvatna analiza da bude od velike pomoći mnogim ljubiteljima automobilizma, po pitanju odabira najkvalitetnijeg ulja.

    Najlepše Vam se zahvaljujem na ogromnom trudu ali žalim što je odziv čitalaca koji komentarišu, jako nizak.

    S poštovanjem
    M.Jovanović

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Postovani Stevo,
      hteo bih da obnovim gradivo o sipanju goriva novije generacije u starije dizel motore i razresenje mita o sipanju ulja u rezervoar zbog ''podmazivanja'' Bosch pumpe, ali ne mogu da pronadjem gde ste to pisali,a secam se da ste dali opsiran odgovor u vezi sa time. Bio bih Vam zahvalan ako biste mi pomogli u pronalasku tog teksta. Hvala unapred!

      Избриши
    2. Nisam ni sam siguran. Neki tekst o dizel gorivu (možda onaj o aditivima za dizel).
      Probajte "search" na blogu (ili direktno iz googla, uz motorna ulja blog).
      Bila je tema i u SAT reviji (jedan od onih koji su davali odgovor je bio prof. maš. faksa). Imate na poljoinfo-u posebnu temu (u "tehničkim diskusijama" za traktore). Tamo sam (isto) stalker.
      U svakom slučaju, ne treba ništa dodavati u gorivo. Naročito ne zejtin, ATF ili slično. Aditivi (nisotec dizel lub) se mogu dodavati (skoro čisto bazno ulje manje viskoznosti) ne poskupljuje posebno gorivo (ali više je za "miran san" (peace of mind)) nego nešto što stvarno treba.
      Znam da mnoga javna preduzeća (bar u mom kraju) celu zimu sipaju ED u stara vozila (i preko 30 god. neka od njih) nikad nije bilo nikakvih problema sa tim.
      Dakle, nikakvi dodaci i ulje, eventualno dizel lub (1:200) ili "eventualnije" neko staro ("dobro") mineralno 2T ulje ali opet u 1:200 (nije potrebno ali neće posebno škoditi). Sve ostalo ima previše pepela u sebi i samo će škoditi motoru.
      Ono za 2T eventualno u fergusona (IMT traktor) i više da se izbegnu rasprave nego što treba (ako je za nekog vašeg rođaka, kome je "bošista" rekao da tako treba, onda makar ići na najmanje lošu opciju, tj. na manji odnos).
      Ovo je uprošćeno "do daske" ali sad nemam vremena.
      Pozdrav!

      Избриши
  3. Znaci u moj EURO 3 motor da ne stavljam nista? :D
    Takav zakljucak izvodim. :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Milovane,
      Dobar Vam je zaključak.
      Sa Euro 3 motorom ništa ne treba da stavljate u gorivo. Aspolutno NIŠTA!
      Ti motori su prilagođeni niskom sadržaju sumpora (350 ppm je maksimum ali su praktično odlično radili i sa 50 ppm, tj. već bili spremni i za takva goriva; jest da je u međuvremenu to spušteno na 10 ppm (delova na milion) ali su zahtevi "mazivosti" goriva za 50 i 10 (Euro 4 i 5 goriva) praktično isti).
      Za Euro 2 takođe ne preporučujem ništa, eventualno kod još starijih motora dizel lub, i to je to.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Tj. eventualno i za Euro 2 dizel lub (ali više da se "ne razmišlja" nego zbog neke posebne koristi).
      Mineralna 2T ulja zaista neće mnogo štetiti "fergusonu" iz 70-tih pa ne bih baš branio ni to u takvim slučajevima (u principu i ZVANIČNO apsolutno nepotrebno).

      Избриши
    3. Hvala na ovom komentaru, i mene je interesovala slična tema - naročito deo o IMT 539.

      Избриши
  4. Kada smo već kod starijih motora postavio bih jedno pitanje vezano za jedan stari provereni motor iz VW. U pitanju je 1.8 benzinac, 55 kw, sa ugrađenim pogonom na TNG, iz Golfa 3 1998. godište.
    To je auto mog prijatelja, karavan verzija i dobro ga služi u svakodnevnom poslu. Isto tako auto se redovno održava u svakom smislu.
    Jedino gde mislim da se greši je izbor ulja - TOTAL QUARTZ 7000 DIESEL 10W40. Po savetu majstora, naravno, kako bi se smanjila potrošnja istog. Godišnje se prelazi sa njim oko 25000 km i rade se tri zamene ovog ulja godišnje na oko 8000 km. Inače auto je prevalio preko 350000 km.
    Moje neko mišljenje da postoji i srećniji izbor ulja, a i kako se ulje menja 2 puta godišnje dobro bi bilo da pronađe "zimsko" i "letnje" ulje.
    Molio bih za komentar, mišljenje, savet.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Zaboravih da kažem da ovog ulja motor troši od zamene do zamene oko 1l, tj toliko se ulja obično dolije.

      Избриши
    2. Poštovani g. Ivane,
      Što se Vašeg prijatelja tiče, ne vidim neku veliku grešku u izboru ulja.
      Svakako je bolje da izabere Total Quartz 7000 (Energy ili "običan") bez "diesel" odrednice.
      U smislu "optimizacije" ste verovatno u pravu ali nije od velikog značaja (ne nalazim da je litar na 8000km posebno velika potrošnja ulja, uzevši sve u obzri, osim (naravno) ukoliko se ne uvećava (na šta ukazujete ali nije do kraja jasno).
      Može se izabrati jednu od tri strategije (prema boljoj, mada zavisi i od rezultata, tj. kako će se na dalje ponašati motor, između ostalog i potrošnja ulja):
      1) Preći na "non diesel" 7000, i ništa drugo.
      2) Koristiti dve zamene ulja (ovo bi moglo biti optimalno ali ne i za slučaj da je više od 60% km u gradu).
      Onda bi (naravno) zimi ostalo 10W-40 ulje a leti 15W-50 (na primer isti Total 7000 samo u ovoj visk. gradaciji). Ulje bi se menjalo na 12500±10% km (zimi možda nešto manje a leti nešto i više, mada može i podjednako).
      3) Ostati na tri zamene ulja, 2x 10W-40 a leti 15W-40 (ako SL onda praktično izjednačene zamene, ako SG/SJ onda malo kraći interval sa mineralkom), još "agresivnije" kombinacija sa 20W-50 (opet Total, sada 5000, kao i kod 15W-40) ili 2x15W-40 i jednom 10W-40 (zimi) ... može i sve tri kombinacije od 10W-40 do 20W-50 (ali to komplikuje stvari).
      ...
      Iako je 3) verovatno najbolje, može biti "naporno" (za praćenje). Rešenje 2) bi moglo biti optimalno ali se mora probati i teško je reći unapred. U svakom slučaju zbog starosti motora nije loše ograničiti servis na 10.000km, pa trenutno rešenje ima svoje razloge.
      Možda je, što bi za početak uradio, varijanta 1) uz "letnje" ulje (jedna od varijanti 3)) nešto što bih sam izabrao (za sebe). Promena vrste ulja (PS na min. i obratno) nije od značaja, može samo popraviti stvari. Ništa loše ne može da se desi naročito ako se ostane na Total 7000 i 5000 serijama.
      Pozdrav!

      Избриши
    3. Zapravo, lično bih birao 2x15W-40 uz eventualno 10W-40 (mada 5000 15W-40 ima tačku stinjavanja od -30).
      Malo je stabilnije na razbijanje "shear stabile" 15W-40 (manje polimera), praktično isti paket aditiva (možda 1% manje zbog B3 umesto B4, za TNG/benzin nije od značaja).
      Vrlo slična ulja, malo HC ulja u 7000 (tj. malo SHC ili full HC) ne čini ulje za klasu boljim, i 5000 ima VW 501.01.
      I menjati kao do sad.

      Избриши
  5. http://automotosvet.tumblr.com/post/140846383548/ulja-za-automobile-stalker

    Umesto hvala.. a i hvala

    ОдговориИзбриши
  6. Postovani Dr.Stevo,
    Imam dva pitanja za vas.Smuckao sam fin koktelcic od tri vrste ulja.Mobil super 3000 5w-40,Fuchs titan gt1 5w-40 i Shell ultra 5w-40,od svakog po 200g(ostajalo posle svake zamene).U sustini motor mi trosi vrlo malo ulja i do sada mu nisam dolivao,ali ako zatreba interesuje me da li mogu da mu uspem ovaj koktel?
    Drugo pitanje je vezano za Wolf ulje.Naime kupio sam Vitaltech 5w-40 PI c3.U prodavnici je na kantici koja je bila izlozena pisalo da poseduje RN 0710 normativ.Kada sam dosao kuci pogledam ponovo etiketu na kantici i vidim da nema RN 0710.Doduse tu kanticu je momak doneo iz magacina.Mozda ima neke veze,ulje je proizvedeno u januaru 2016.Interesuje me da li ja mogu to da uspem u motor ili da menjam za neko sa reno odobrenjem?
    Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Igore,
      "Koktelčić" će biti dobar za dolivanje ako je u motoru A3/B4 (non C3) 5W-40 ulje, naročito bilo koje od pomenuta tri.
      Za Pi C3 neće biti baš sjajno ali može da se koristi u svrhu dolivanja (zadovoljavajuće).
      Na originalnoj etiketi nema RN 0710?
      Moguće.
      U tehničkoj dokumentaciji se pominje te bi trebalo da ima NIVO kvaliteta (verovatno nije zavanično odobrenje). Uz sve ostalo navedeno (zvanično VW 505.01, C3-12, Dexos2, itd.) smatram da se ulje MOŽE koristiti za RN 0710 zahteve.
      C3-12 i RN 0710 imaju mnoge zahteve koji su identični, prvo ima i neke koje premašuju RN 0710 a ne ispunjava tek par njih, koje doduše pokriva VW 502/505.01
      Jedina stvar koju oba NE pokrivaju (pa je možda zato povučeno RN 0710) je vrednost Baznog Broja (ranije se zvao Totalni B.B. - TBN) jer je zahtev RN 0710 da bude veće ili jednako 8, a PI C3 ima 7,5.
      Ovo je bitno jedino u smislu servisnog intervala koji bi (možda) trebao da se skrati za 10-20% zbog pomenutog.
      Znači sa 20k km na 15-18k ili sa 15000 na 12000 ili slično (zavisno od uslova vožnje).
      I ništa više od toga (uglavnom više kao predostrožnost, naročito ako se više vozi u gradu).
      Pozdrav!

      Избриши
  7. Jeste gradska voznja ali ulje menjam na 10000km tako da se sve uklapa.Jos koju hiljadu pa da vidimo kako ce se pokazati vucko.
    Veliko hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Želeo bih da podelim sa vama prvo iskustvo sa uljem Wolf Vitaltech 5w-40 PI C3.
      Pre godinu dana sam kupio Hyundai Accent 1.4 2007.god. sa predjenih 102000km, u fantastičnom stanju. Prvi vlasnik ga je održavao u ovlašćenom servisu i od početka je sipan Shell 5w-40(ne znam koji) iako je fabrička preporuka 5w-30. Iako je ulje bilo tek zamenjeno, na 106000(jun´15.) sam preventivno izvršio zamenu i prešao na Wolf (za koji sam saznao preko Vašeg bloga). Do oktobra sam prešao 5000 km i motor je potrošio pola litra, koje sam tada dopunio. Pomislio sam, nije loše, ipak je to polovan auto. Od tada sam prešao još 5000 km, a potrošnja ulja je jednostavno prestala. Možda 1mm na šipci niže. Ulje sam zamenio juče, sipao ponovo isti Wolf. Zamenjeno ulje je normalne zaprljanosti, ni malo "garavo", nisam stručnjak, ali mi se čini da je moglo bez problema do cele godine (bilo bi tu oko 13500km). Automobil vozim svaki dan 11km do posla, autoputem, i toliko nazad. Jednom mesečno 300-400 km regionalnim putevima, ponekad ga "izduvam" autoputem. Reklo bi se idealni uslovi eksploatacije, bez kreni-stani vožnje.
      Možda neka preporuka za menjačko ulje, fabrička preporuka 75W/85 API GL-4. Možda Selenia Matrix?
      Pozdrav, samo napred.

      Избриши
    2. Poštovani g. Miroslave,
      Mislim da je godinu dana (i cca. 13500km) sasvim o.k. Leti je normalno da motor troši malo više ulja. Pola litara (pa i ceo litar) na 10k km nije velika potrošnja i nije razlog za brigu.
      Hvala za informacije koje ste podelili sa ostalim čitaocima bloga.
      Za menjač je Selenia Matrix odličan izbor (alternativno Selenia Technyx).
      To je svakako bolje od drugih mogućnosti (75W-80 ili 75W-90 ... pre ovo drugo, u svakom slučaju GL-4).
      Predviđena je zamena na 3 god./45000km, u vašem slučaju može i na 4 god. /55000km, obzirom na skoro idealne uslove ekspoloatacije.
      Pozdrav!

      Избриши
  8. Postovani Stevo nekoliko pitanja za vas. Vozim punto sedam godina star na tng i prelazim godisnje oko 12000 km a ulje menjam na najvise 10000 km. Uvek sipam kvalitetna ulja,raznih gradacija bilo je tu Selenije, Mobil 1 vise puta pa Motul i sada Nisotek. Sve ovo napisah a htedoh da pitam, posto imam brojac radnih sati na bordu ispadne da za 10000 meni ulje ima 400-450 radnih sati. Dali je to u redu? Da napomenem da je 90% gradska voznja, pozdrav i hvala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani Aleksandre,
      U principu je o.k.
      Niste napomenuli o kom tačno modelu se radi ali uzeću da je Classic (188) u pitanju.
      Za Grande je već lako odgovoriti, pošto je već predviđena zamena na 500 rh (30.000km) mogli bi ste taman na 12000km koliko prelazite godišnje.
      Kod 188 je interval zamene na 20k km, što je ekvivalent za 350rh. Vi napravite nešto više ... i to u gradu.
      Malo je duže objašnjenje ali iako uslovi spadaju u teže dobar deo tih gradskih relacija ni ne zagreje ulje pa mu "produžava" radni vek. Uzmite ovo jako uslovno. Uf ... teško će ići kratko i jasno ... ajd' ovako:
      Vi ste vrlo sličan slučaj kao i DS9 na CBC-u, koji ulje menja na 10 do 15 (sad smo utvrdili na osnovu analiza da je idealno 12000km) od čega je 80-tak % u gradu. I njemu je (C3) predviđen interval zamene na 20k km. On za 12000km napravi vaših 400-450 rh. Više od predviđenih 350 ali je to o.k. (naravno ima nekoliko analiza ulja pa je lakše to tvrditi).
      Dakle, ne bi trebalo da bude problem ALI bi trebali da jednom mesečno (makar) odvozite jednu polučasovnu (50-tak km u jednom pravcu, što više to bolje) vožnju van grada i onda je 110% sve o.k.
      Ne, mislim da skratiti na manje od 10k km nije neophodno (pogotovu zbog TNG-a).
      Vi već koristite odlična ulja ... možda trebate birati ona sa malo većom TBN vrednošću (recimo oko 8, odnosno od 8 do 10).
      Pozdrav!

      Избриши
  9. Ustvari to je jedno pitanje, a hteo sam da vas zamolim za mozda neki predlog za ulja koja mogu da izdrze toliko radnih sati, jer iz casih tekstova znam da je to vrlo bitno kao i predjena kilometraza.

    ОдговориИзбриши
  10. Imam pitanje nevezano za temu?
    Naime komsija mi je u Punta 1.2 euro 3 motor sipao Seleniu WR 5W40.
    Da li eventualno moze biti posledica za motor ( ima 80.000km).
    Hvala na odgovoru.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Aleksandre,
      Ne, neće biti posledica!
      Cinici (ili baš dobro obavešteni) bi rekli da je to isto ulje kao i Selenia K 5W-40 (koje je zapravo prva preporuka za taj motor uz K P.E. i naravno 10W-40 ulja), ali uz rizik da ispadnem neobavešten i tupav, ja ću reći da su to (makar) izuzetno slična ulja, iste osnove, istih osobina i verovatno istog osnovnog multifunkcionalnog paketa aditiva (možda uz neku razliku u busteru, ako uopšte ili u količini).
      Dakle, ipak Selenia K a ne WR treba da bude izbor. Skoro bilo koje 5W-40 ulje (osim baš WR). Što bi se reklo u onom vicu ("crnjaku"), tj. anegdoti,
      "od tolikih ljudi u kući, baš mene da strefi šlog", reče baba od 90 okružena decom, unucima i praunucima.
      Tako i ovde od tolikih 5W40 ulja jedino "dizel" ulje je izabrano.
      E, sad, kao što sam rekao možda to i nije baš "čisto dizel" ulje (kao što izgleda) ... (nije sve kao što izgleda).
      Selenia "mudro" NE navodi ACEA A3 i API SM (SL), ali navodi VW 502.00 a i MB 229.3 performanse ... što nas vraća na početak priče da je to (ipak) A3/B4 ulje (uostalom ne postoji samo B4-04 to je uvek A3/B4-04). Dakle, Selenia pravi zbrku i famu od toga, da bi "proširila" asortiman i stvorila utisak da postoji specijalizovano ulje za dizel motore (WR) i benzinske motore (K), što najverovatnije nema veze sa životom. Dakle, ako i nisu (baš) ista (identična) ulja, onda su slična kao jaje jajetu. To je, dakle, više komercijalna ujdurma nego nešto tehnički zasnovano (da je WR samo za dizel motore). Očigledno im je propagandni trik uspeo, jer ide do mere da se (sa pravom) korisnici pitaju hoće li benzinci biti oštećeni sa upotrebom istog ili dizeli sa upotrebom K.
      Neka on lepo ostavi to ulje u motoru, a za "miran san" ipak sledeći put odabere K.
      10W-40 ulja jesu opcija ali samo kao jeftinija, a ne kvalitetnija (upravo obratno); postaju (verovatno) bolji izbor posle 150 ili 200k km (zavisi i od stanja motora i načina eksploatacije).
      Pozdrav!

      Избриши
  11. Hvala na odgovoru gospodine Stevo, strucno i profesionalno kao i uvek.

    ОдговориИзбриши
  12. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  13. Poštovani g. Stevo,

    Jedno kratko pitanje. Imam kanticu Motula X clean, od 1l, koja stoji otvorena već 2g. U motor staje 4,5 l (u praksi 4,2—4,3l). Pre dve godine kupio 5l, pa jedna poslužila za ono dolivanje preko 4l. Motor ne troši ulje. Obzirom na cenu Motula, kupio bih i sada (kao prošle godine) 4l, i ostatak dodao iz ove otvorene (najviše 0,3l). Da li je to problem (obzirom da ulje u dodiru sa vazduhom stoji već 2 g.) ili da i taj peti litar kupim?

    Srdačan pozdrav i unapred hvala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Miloše,
      Ne, neće biti problem u tako malom odnosu (praktično svega 5% do 10% slobodno sipajte, inače takva ulja je dobro utrošiti za dolivanje).
      Nema potrebe da trošite novac. Na sobnoj (ili nižoj, još bolje) temp. oksidacija je mnogo (mnooogooo) sporija nego na 80, 90 ili 100 °C (brzina raste eksponencijalno).
      Pozdrav!

      Избриши
  14. Opet jedna dilema u vezi izbora ulja :) U pitanju je Suzuki SX4 1.6 VVT 16V 4WD star 4 godine. Do sad je, zarad ganracije, ulje mjenjano u ovlaštenom servisu i sipano je "Suzuki" 0W-20 ulje (po ambalaži bi se dalo zaključiti da je u pitanju Eneos). Sada će se to raditi u vlastioj režiji; gledajući preporuke za ulje za taj motor, kao alternativa se dolazi do 5W-30 ulja. Prvi izbor je Shell, što zbog pouzdanog izvora za nabavu, što zbog povoljne cijene. Prema njihovom LubeMatchu, odgovarajuće ulje je Helix Ultra 5W-30, koje je API SN/CF, ACEA A3/B4, ali to ulje nema u ponudi. Da li je Shell Helix Ultra Extra 5W-30 dobar izbor za ovaj motor, pošto je u pitanju ACEA C3 ulje? Hvala unaprijed!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Dražene,
      Navedeno ulje je sigurno dobar izbor za pomenuti motor, ali:
      Preskočili ste 0W-30 a i neka druga 5W-30 bih uzeo pre navedenog.
      Dakle, ograničeno samo na Shell i 0/5W-30 ulja, rangiranje ide (uslovno) ovako:
      1) Professional AP-L 5W-30
      2) Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W30 (zapravo verovatno i no. 1, recimo da je prvo mesto podeljeno; AP-L bi "zvanično" moralo biti niže ... možda i pri kraju liste ali uz C1/C4 na kraju bi moglo i najviše da odgovara kao low HTHS ulje, što znači i "famoznih" 1-2% manje potrošnje goriva, naravno u gradu ne, naročito u odnosu na 0W-30 gde može biti i 1% veća potrošnja).
      3) Ultra ECT C3, 0W-30
      4) Ultra ECT C3, 5W-30 (slično sa malom razlikom)
      5) Ultra Extra 5W-30
      6) Ultra AF-L 5W-30 (može biti i na mestu "1.5" no malo je za diskusiju, slično C2 ulju).
      Dakle to je lista, pravljena da bude što bliža originalnoj 0W-20 preporuci.
      Ipak, ako ćemo na "osećaj" i primarnu zaštitu motora (čak i relativno novog), onda se ističu (lična šta bih izabrao, možda i ne najbolja preporuka):
      ECT C2/C3 0W30 uz ECT 0/5W-30 i (naravno) i Ultra Extra 5W30.
      Nećete pogrešiti ni sa jednim, naravno, ipak ECT 0W30 se za nijansu ističe (makar kao "prvo među jednakima").
      Jedna jedina mana (ako uopšte) je "fuel economy" i tu je kraj. Sve ostalo na strani ovog fantastičnog ulja.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Hvala na iscrpnom odgovoru! AP-L takođe nema u ponudi, ECT C2/C3 0W-30 je dostupno (ako se dobro sjećam, provjeriću sutra). "Fuel Economy" je najmanji problem :) Dakle,ACEA Cx ulja pašu za ovaj motor... u svakom slučaju, izbor je sužen, vidjećemo šta ima na raspoloaganju od predloženog i pazariti. Još jednom, hvala!

      Избриши
  15. Odnedavno tek pratim vaš sjajan blog pa ne zamerite što se javljam sa zakašnjenjem. U vašem, inače izvanrednom tekstu ima jedna rečenica koja nas je kao uvoznike Eneos ulja malo bocnula ali verujemo da je greška nenamerna.
    „TOP 10 je zatvarao Idemitsu, br. 1 u Japanu (a ne Nippon Oil kako kaže čuvena (domaća) reklama), ali se mora priznati da su ovde dve kompanije uvek „tu negde“, Nippon je (svakako) br. 1 u distribuciji goriva.“
    Iz ove rečenice bi se moglo zaključiti da u reklami navodimo neistinu i time kupce dovodimo u zabludu. Reklama jeste domaća, ali slogan Br.1 u Japanu je slogan koji je prisutan u svim zemljama gde se Eneos distribuira a može se videti i na globalnom sajtu Eneosa: http://global.eneos.com Tako da nije to domaći uvoznik izmislio, niti je neistina da je Eneos br. 1 u Japanu. Istina jeste da je Idemitsu globalno ispred Eneosa u prodaji maziva, što će reći da u svetu prodaje više maziva ali u samom Japanu Eneos jeste broj jedan, kako po prodaji maziva (o čemu se u tekstu govori), tako i kao kompanija: „Its products are sold under the brand name ENEOS, which is also the name used for its service stations. It is the largest oil company in Japan, and in recent years it has been expanding its operations in other countries.“ Izvor: https://en.wikipedia.org/wiki/Nippon_Oil
    Kao što se vidi u tekstu sa Wikipedije tek poslednjih godina je Nipon Oil proširio svoje operacije vezane za izvoz, tako da će možda i na globalnom planu doći do promene. Ali, da se ne bavimo prognozama, ono što je za nas kao uvoznika najbitnije je da ono što reklamiramo zaista jeste tako: Eneos je br. 1 u Japanu
    Srdačan pozdrav i sve najbolje!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Hvala za pozitivne kritike bloga.
      Sve što ste naveli je TAČNO.
      Priznaćete da je reklama IGRA REČI (kao što to obično biva) pa je ENEOS zaist br. 1 u Japanu (po prodaji maziva u toj zemlji). Zaista nisam mislio da ste doveli kupce u zabludu, jer je iz konteksta u kome sam govorio Idemitsu br. 1.
      Ipak, u tom kontekstu nisam trebao da pominjem reklamu (što jest' jest') jer ona ima drugi kontekst (očigledno; ali tek pošto ste pojasnili).
      Tako da nisam bio neprecizan, ALI nisam ni bio u duhu bloga (svako greši) koji je pre svega AFIRMATIVAN prema renomiranim proizvođačima što Eneos svakako jeste!
      Da se ne posipam sad pepelom (o Eneosu sam uvek pisao pozitivno), priznajem da sam (nenamerno) napravio grešku.
      U to ime se IZVINJAVAM.
      Ispraviću i u tekstu, čim stignem (ovih dana), ako želite mogu navesti vaš komentar (ili link) u samom tekstu (na kraju, kao napomenu).
      Veliki pozdrav!

      P.S.
      Iskreno, teško je bilo i pohvatati ko je no. 1 u Japanu jer su oba giganta imala akvizicije u poslednje dve godine, kojima su zauzele oko 80% ili više domaćeg tržišta (zaista se ne sećam tačne cifre).
      Mislim da je Eneos prvi "povukao nogu" tako da je "no. 1 u Japanu" verovatno bilo aktuelno sve vreme.
      U svakom slučaju i nije velika razlika među njima (i na domaćem i na globalnom tržištu) a i ... kompanije JAKO dobro sarađuju, imaju i zajedničke investicije, "pametnu" međusobnu konkurenciju u inostranstvu (nije dogovorna već strateška), tako da treba učiti od njih.
      Iskreno, manje je bitno u Evropi ali to je verovatno globalni slogan kompanije pa ostaje moje izvinjenje.
      Lično bih više voleo da vidim članstvo u ATIEL-u nego "No. 1 u sunčevom sistemu" ali ne sumnjam da će Eneos kao ozbiljna kompanija (i ukoliko ima interes za proširenje u Evropi) to uskoro i uraditi (učlaniti se u ovu prestižnu organizaciju, najbitniju na evropskom tlu).

      Избриши
    2. Pozdrav,

      Postoji li način pomoću kojeg se možemo uvjeriti da se radi o pravom orginalnom ulju proizvođača? Hvala.
      Primjer u Rusiji: www.automotorblog.com/watch-counterfeit-engine-oil-russia-87039.html

      Избриши
    3. Zavisi koliko su vešti falsifikatori.
      Uglavnom je poreklo bitnije nego mane u dizajnu (to se menja, i teško je uočiti), tako da je najbolje kupovati direktno od uvoznika (ako postoji mogućnost, naročito on-line) ili prodavaca u vašem kraju koji se snabdevaju od njih.
      Sve drugo je manje sigurno.
      Falsifikatori su sve veštiji a čak je i u USA bilo slučaja falsifikovanja, do te mere da je (npr.) Shell počeo da markira svoja ulja (o teme sam već pisao).
      Pozdrav!

      Избриши
  16. Poštovani,

    Koje Ulje sipati u servo sistem, kod VW Bora 2003 ( 1.9 TDI, 96 kw)? Istraziovao sam po internetu, gdje sam cuo razne komentare, da neki sipaju ATF-a do toga da drugi sipaju CHF11. Pretpostavljam da je CHF11, ali sam pri provjeri ulja za servo volan u autu, mozda i primijetio cak zlatnu boju ulja.

    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Dobro ste čuli, "CHF 11", tj. centralna hidraulična ulja po VW TL 52146 se koriste. To su novija (sintetička) ulja u odnosu na stara mineralna, te se čak i mešaju sa ATF (zaostale količine, što manje to bolje i ne treba namerno raditi). Ako nije zelene boje (ulje) možda je i neko ATF u njemu (i može da odradi posao, ali ne i da ga valjano uradi, tj. bolje je naći preporučeno).
      CHF 11 je duplo manje viskoznosti i ima veći indeks viskoznosti tako da je prilično različito (i bolje gde je predviđeno).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Naravno, Pentonsin pod jedan ali imaju takva ulja i Liqui Moly, Febi, Kroon ...

      Избриши
  17. Pozdrav kupio sam korsu 1.2 benzinac 2004 sa 250 hiljada km predjenih i sipao ulje total quarc 10/40 da li sam dobro uradio

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Aleksandre,
      "Odradili" ste posao, pre nego dobro uradili. Može (jedva) da prođe, jer su 5W-40 ulja mnogo bolji izbor.
      Ako ste već hteli viskoznije ulje (zbog mnogo km) trebali ste da koristite 5W-50 ulje (bolji izbor, svakako).
      Total 7000 je tek API SL ulje i na min. zahtevima je (ako nije u pitanju Twinport motor) ili je čak ispod preporučenog (API SM). Dakle, najbolje je u kupljeni auto sipati fabričku preporuku (10W-40 to nije) a posle (eventualno) preći na 5W-50. Ukoliko se ispostavi da motor troškari ulje (više od 2 lit. na 10k km) onda 10W-40 neće ništa (tu) pomoći (ako je potrošnja za 5W-40), pre će to 5W-50 ili 10W-50/60.
      Dakle, nije (preterano) loš izbor ali je Total Quartz 9000 5W-40 bio bolji.
      Ništa, sad izgurajte sa ovim, pa ako ne bude potrošnje ulja i generalno budete zadovoljni možete i nastaviti (relativno dobro rešenje ukoliko prelazite manje od 10k km godišnje), jer je (makar) jeftino.
      Ako potrošnja sa 10W-40 nije povećana, onda bi mogli probati i 5W-40 (ako je pravih 250k km) ili 5W-50 (ukoliko se, obično je opravdano, sumnja u pređene km, koji mogu biti i (npr.) 350k km).
      Pozdrav!

      Избриши
  18. Postovani G Stevo,
    u maloprodajama sam video da se po povolnoj ceni prodaje ulje Mobil 1 Supersyn protection forumula 0w-40. Sa druge strane vidim da jos u maloprodajama ima Mobil 1 New life 0w-40 iako je Plattner stavio na sajt da je proizvodnja tog ulja prestala i da ga je zamenilo Mobil 1 FS 0w-40. u cemu je sustinkska razlika izmedju ta tri ulja i da li ovo prvo Mobil 1 Supersyn protection formula moze da zadovolji uslove za VW 502 specifikaciju posto nigde to ulje ne mogu da nadjem na internetu.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Duško,
      Mobil 1 serija je izbacivana na tržište po generacijama i po redosledu kako ste naveli. Novije generacije imaju (naravno) neka poboljšanja (ispunjavaju novije standarde, VW 502 iz 1997. i 2005. nije baš isti, zar ne?
      No, u osnovi su to ista ulja.
      Ipak, obratite pažnju na datum proizvodnje ako takav uopšte može da se pročita (eventualno na samoj ambalaži ako je utisnut). Mobil 1 FS je jedino sigurno "taze". Tačno da se ulja mogu koristiti skoro neograničeno ali je bolje izbegavati ona starija od 5 god. (eventualno iz metalne ambalaže još 1-2 god. više).
      Pozdrav!

      Избриши
  19. Pozdrav! Treba da mijenjam ulje na psssatu B8.koje ulje preporucujete? Sta mislite o Motul 5w 30?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Motul naravno. Koristite VW 504/507 ulja, u ovom slučaju X-Clean+ 5W-30 ili Specific 504/507 ulje (od Motul-a).
      Niste naveli koji je motor u pitanju pa default može biti i VW 508/509 (proverite u uputstvu vozila), ali kod manjeg broja modela (a i kod njih "pasuje" 5W30, kod većine njih).
      Osim Motul-a, možete koristiti i druga ulja sa zvaničnim VW 504/507 (svi Mejdžorsi imaju takva: Total, Mobil, Shell, Texaco) ali i drugi renomirani proizvođači (manji, kao Motul) su o.k.
      Pozdrav!

      Избриши
  20. Postovani g.Stevo
    Koja motorna ulja bi ste preporucili za Citroen Xsara Picasso 1.8 benzin/tng 2002g.?Trenutno u motoru je Mannol Extreme 5w-40,motor potrosi oko 200ml ulja na 1000km,ukupna kilometraza je 193000km.Neki dnevni prosek je 25km regionalnim putevima,gradske voznje minimalno...Hteo bih da probam kvalitetnije ulje npr. Mobil Super 3000 x1 5w-40 ili LM Leichtlauf High Tech 5w-40..

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Već ste naveli dva jako dobra 5W-40 ulja.
      Bilo koje od njih je o.k.
      Dobra su i Shell Helix Ultra, Total Quartz 9000 (posebno isplativno jer nije ni skupo), Castrol EDGE, Kroon Emperol ili SpecialSynth MSP, mnoga Motul ulja i sl. (sva u 5W-40)
      U letnjem periodu bi mogli koristiti i 10W-40 ulja što je jeftinije i može (donekle) smanjiti potrošnju ulja (nije alarmantno, naravno). U zimskom periodu je 5W-40 bolja opcija.
      Eventualno 5W-50 zimi a 10W-50 leti (ukoliko se poveća potrošnja ulja, za sada nije nešto posebno strašno).
      Pozdrav!

      Избриши
  21. Postovanje,
    Interesuje me najbolja i najpovoljnija motorna ulja, i ulja za menjac rucni 5 stepeni, sto se kod nas u Srbiji moze nabaviti za SUZUKI VITARU 1.6 VVT benzin 2016 god, i na koliko se MOGU menjati, unapred se zahvaljujem i veliki pozdrav od Pere

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Preporučujem da Vi to (lepo) zamenite u ovlašćenom servisu (skupo, ali ...).
      U principu bi svako SAE 75W (eventualno i 75W-80 ali tek alternativno) API GL-4 trebalo da odrade posao, ali niti ih je lako naći, niti su jeftina.
      Tokom 2019. bi trebali zameniti ulje jer je preporuka da se menja na 3 god. ili 45000km.
      Ako baš hoćete u sopstvenoj režiji, Ravenol MTF-3, Motul Multi DCTF, Kroon SP 1081 i slična bi mogla da posluže (po redosledu navođenja, otprilike). Možda i neka od ulja za VW (Febi) ... Total ima odlično Gear 9 FE SAE 75W ali teško da ćete takvo naći.
      U svakom slučaju proverite i u uputstvu vozila (ako se uopšte time bave, nešto to više "nije u modi" što je prihvatljivo gde se ulje ređe menja ali kod Vas bi trebalo da se navede specifikacija).
      Pozdrav!

      Избриши