Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

среда, 31. мај 2017.

Pritajeni tigar, skriveni zmaj (Crouching Tiger, Hidden Dragon)


Sinopec i PetroChina 
(uvod, najava; introduction, announcement)

Naravno, ovde ću samo zagrebati površinu jer predstaviti kineske kompanije nije nimalo lako (a treba i vremena). Nisu tu samo dve najveće, ima desetine proizvođača vrednih pomena. Ipak, većina je regionalnog (makar to bilo kontinentalnog, a Azija najveći kontinent i po površini i po stanovništvu i brzini ekonomskog razvoja) formata.
Lično, smatram da je pribavljanje approval-a važnije od količine (makar za internacionalno poslovanje). U tome (i u tehnološkom smislu) mi se Beijing Petrochemical Engineering Co., LTD čini "najopasnijom" naročito zbog porekla (prethodno petrohemijski institut). Lubritech je već joint venture malezijske UMW grupe i DHC grupe iz Hong Honga, pa je možda i malo drugačija priča.

Sinopec i PetroChina su imali svoja ulja na listama VW-a još pre celu deceniju, tako da njihovo prisustvo na istim nije nikakvo čudo. Ono što se promenilo, čini se, je da je ranije to bilo u svrhu (isključivo) domaćeg tržišta a sad sve više postaje "priprema ofanzive" na šire međunarodno.

Već par godina pominjem (i pratim na blogu) napredovanje ovih kompanija (u prvih 10 pa sad i u prvih 5 po količini proizvedenih maziva).
PetroChina na svoj sajtu navodi 1,84 miliona tona (i to pre par godina) što ukazuje da su ove dve kompanije zapravo (de facto) 3. i 4. mesto po količini proizvedenih maziva u svetu (odmah iza Shell-a i Mobil-a).

Moram da napomenem da na sajtu proizvođača nema detaljnih tehničkih listova ni bezbednosnih (možda uz neku prijavu), i da je uopšte teško naći podatke o konkrenom ulju. Malo zbog toga, a malo jer sam (i) u cajtnotu, neće biti klasičnog predstavljanja proizvodne game (što bi rekli Italijani).
Pristup Kineza je u stilu "ako vam treba dobićete svaki podatak", ulja su po najvišim standardima, ajd' prvo da sklopimo posao ... (tako se čini).
Moguće da postoje lokalni (regionalni) portali (na kineskom?) sa detaljima za individualne kupce ALI je (ipak) ispod standarda da se to ne navodi ni na sajtu (makar posebnom). Zaista iznenađujuće, ako se uzme u obzir ozbiljnost i veličina kompanija o kojima se govori.
Uopšte, sajtovi su im na nivou od pre 20-tak godina i više liče na diplomske (seminarske) radove srednjoškolaca nego ozbiljne poslovne projekte. Stari klasični koorperativni sajtovi ... prosto neverovatno!
Ne razumem u čemu je problem (pored tolikih IT kompanija u Kini) da se plati par (desetina) hiljada $ za ozbiljan sajt sličan onima (ili bolji) koje imaju mejdžorsi, no verovatno je deo poslovne politike (kad krene "invazija", to će biti urađeno preko noći).

PetroChina

Proizvodi za putnička vozila su kategorisani u tri grupe:
1) Kinlun Tianyuan (top klasa)
2) Kinlun Tianrun (standardna ulja za automobile iz EU, USA i Japana)
3) Kinlun Tianlai (za nešto starija vozila, npr. srednje generacije (do Euro III za benzinske motore).

Linija pod 3) je namenjena benzinskim motorima, ali i onima koji rade na etanol.
Zastupljene su viskozne gradacije: 5W-30, 10W-30/40 i 15W-40. Nivo kvaliteta je takav da su pokrivene API SF do SJ specifikacije. 

Što se tiče odobrenja, navešću samo ona najvažnija i šire dostupna javnosti.

Mercedes-Benz
229.52 neće moći (još neko vreme)
229.51 Zanimljivo da ni ovo odobrenje (ACEA C3) nije pokriveno.
229.5 Dva ulja: Kuanlun TianRun 5W-40 i Kuanlun TianRun KR9-T (0W-40).
229.3 ?! (čak ni ovde nemaju predstavnika)
Btw pogledajte ovu stranu, tu ima nekoliko proizvođača iz Kine, možda će neka od tih imena biti i bliža budućnost u celom svetu, a verovatno, evo ih i kod nas. (ako ih već nema, bilo je i meksičkih te iranskih ulja, zašto ne bi bilo i kineskih?)
229.1 - jok! Nema ni ovde (ama baš) nijednog.

Sve u svemu, vidi se da je PetroChina (ipak) u državnom vlasništvu, a država k'o država, makar bila i Kina, nikad nije preduzimljiva kao što su to privatnici (privatni kapital).

Dexos2
Kuanlun TianRun C4 (5W-30)
Ovo ulje poseduje zvanično odobrenje, (verovatno) i RN0720 (ACEA C4).

VW
Kuanlun TianRun i Kuanlun TianRun SM imaju VW 502.00/505.01/505.00

Sinopec

Iako (takođe) većinski državna, ova kompanija je mnogo agilnija (iako verovatno proizvodi "koju" tonu manje maziva), što je verovatno uslovljeno većim udelom privatnog (makar investitorskog, "berzanskog") kapitala.

Da ovde odmah krenem od (impozantne liste) approval-a:

VW
1) Great Wall Ultra Gold 5W-30 ima VW 504/507.
2) Polar Star III i Ultra Gold poseduju VW 502.00/505.01(/505.00).

Dexos2
Polar Star S1 (5W-30) i Polar Star S2 (5W-40).

Mercedes-Benz
229.1 istoimeno (229.1) i Justar J700F-Y-I oba u 10W-40
229.3 Justar J700F-E-III 5W-30, Justar J700F-E-II 5W-40 i (official) 229.3
229.31 Justar J700F-Y-II 5W-40
229.5 Justar J700U, 229.5 ulje, Justar A3/B4-Y, Justar J700F-Y-a.
229.51 Justar J700F-Y-II 5W-30 (dva puta navedeno pod istim imenom? da nije jedno 0W-30 ili da je F-Y-I ?!) i Justar J700F-Y-III 5W-40
229.52 Justar J700F-N 5W-30 (čak i ovo prestižno imaju)

Naročito je MB lista impresivna, ali su imena SVE samo NE intuitivna.
Pravi haos, koji marketing mora da razreši. Možda je njima (u proizvodnji i/ili prodaji) savršeno jasno o čemu se radi ali je prava noćna mora kako za distributere tako i krajnje korisnike. Preporučujem da umesto slova uvedu različite brojeve (700 i 900 makar, ako već 500 budi asocijaciju prosečnosti).

Na sajtu Sinopec-a, motorna ulja za putnička vozila su podeljena u 3 grupe:
1) Ulja (ulje, u raznim varijantama?) za benzinske motore, bukvalno je u jednini.
(piše SM ulje za benzinski motor);
2) Ulje(a) za dizel motor(e);
3) SG/CF-4 opšte (univerzalno) motorno ulje.

Da počenem obrnutim redom:
3) "Opšte" motorno ulje je ulje za mešovite vozne parkove za vozila i mašine malo starije generacije (zaključno sa Euro 2 motorima).
Postoji u tri varijante (vidi tabelu koja sledi), a Sinopec naglašava da pokriva i ranije standarde (API SG, SF i SE za benzinske motore kao i API CF-4, CE i CD za dizel motore). Ovo ulje je upravo idealno za poljoprivredne mašine iz prošlog (XX veka) kao i za sva vozila i mašine proizvedene do 1993.(benz.)/1994.(dizel).

Tipične osobine
Osobina
SG/CF-4 mot. ulje
SAE  viscosity  grade
10W-30
15W-40
20W-50
Kinematska
visk. (100ºC), mm2/s
11.36
14.33
18.8
Kinematska
visk. (40ºC),mm2/s
69.9
108.5
157.6
Tačka paljenja (COC), ºC
215
226
228
Tačka stinj., ºC
-31
-28
-23
Osobine su standardne i očekivane. 10W-30 je izuetno popularno u Aziji.
Kvalitet je tipičan industrijski standard za kategoriju (cca. (approx.) prosek*).
* naravno, za renomirane proizvođače
Ovim je verovatno dobro pokrivena (Jugoistočna) Azija, ali bi za Evropu (i USA) morali da imaju i verziju CH-4/SJ (taman da pokrije i Euro 3 motore).

2) Motorno ulje za dizel motore
Ono je pre svega namenjeno dizel motorima VW grupacije, ali naravno i svim ostalim za koje zadovoljava specifikacijama.
Ispunjava specifikacije:
     ♦  ACEA A3/B3
     ♦  Q/SH303 401-2008
Sertifikati i odobrenja (approval-i):
     ♦  Volkswagen VW505 00/505 01

Dakle stariji VW (dizel) motori kao i PD motori VW grupacije.
ACEA A3/B3 mu donekle sužava oblast primene (u odnosu na nesumnjiv kvalitet) i za evropsko tržište ACEA A3/B4(-08 ili novije) varijanta bi bila obavezna. Naravno uz jedno C3 ... koje je zapravo obuhvaćeno MB 229.51 standardom (uljem koje ga ispunjava, vidi prethodni tekst).

Tipične osobine
 Osobine
motorno ulje za dizel motore
SAE viskozna gradacija
5W-40
Kinematička viskozost (100ºC), mm2/s
14,49
Nisko temperaturna dinamička viskoznost (-30ºC), mPa.s
5950
Nisko temperaturna dinamička viskoznost  (-35ºC), mPa.s
21900
HTHS viskoznost (150ºC, 10s-1), mPa.s (visoka T i smicajni napon)
3,87
Sulfatni pepeo, sadržaj u % (maseni udeo)
1,22
Gubitak isparavanjem (Noack metoda), % (maseni udeo)
9,1

Šta reći, osim - sjajno! Iako će skeptici reći ("ništa naročito"), ipak bih se osvrnuo na HTHS vrednost koja je bolja od proseka, visk. na niskim T niža od proseka, sulf. pepeo idealan, Noack metoda takođe bolji rezultat od proseka (10%, od 8-12% za kategoriju ulja). Sve za po malo, makar je za vrlo dobru ocenu. Uz (verovatno) nisku cenu, veoma povoljna kupovina.

1) Ulje za benzinske motore (API SM)
Sva su sintetička (verovatno 10W-30 i 10W-40 "full HC" ulja).
5W-20/30 (Sinopec kaže i 10W-30) su za štednju goriva (imaju svakako EC API). 5W-30/40 su za hladnije klimatske zone, 5W-40 i 10W-40 pokrivaju Kinu (klimatske osobine, zonu).

Tipične osobine
Osobina
  API SM motorna ulja za benz. mot.
SAE visk. gradacija
5W-20
 5W-30
5W-40
10W-30
10W-40
Kinematska visk.
(100ºC), mm2/s
 9,12
 11,55
15,23
 10,32
15,04
Tač. palj. (COC), ºC
 230
  236
  222
  230
  230
Tačka stinjav., ºC
 -41
  -41
  -42 
  -40
  -36

Karakteristike su navedene samo u skraćenom izdanju, tako da se ne može mnogo toga reći. Očigledno je jedino da je učešće III/III+ bazne grupe kod 5W-xx ulja očigledno (i veliko, možda i isključivo, uz eventualno i prave sintetike, makar u nekom %). Kao što rekoh, 10W-xx ulja su verovatno na osnovu II/II+ bazne grupe, uz natprosečno dobre karakteristike na niskim temperaturama.
Takođe treba zapaziti nešto više vrednosti visk. na 100 °C za 5/10W-40 ulja.
Ovim se bitno razlikuju od evropske konkurencije (u pozitivnom smislu).
Kinezi nemaju hipoteku zastarelih rafinerija koje proizvode mineralna bazna ulja, pa ih maksimalno izbegavaju gde mogu. Prednost je očigledna.

Nije baš da se konkurencija smrzne (trenutno), ali bi mogla da prođe kao proizvođači mobilnih telefona, jer Kinezi osvajaju tržište laganim "kuvanjem žabe", kad se oseti opasnost već je kraj.

Na kraju, treba samo naglasiti (očigledno):
Ono što najviše štiti EU i USA je doktrina "slobodne trgovine" (al' po njihovom), inače bi proizvodi obe kompanije već preplavili ta "slobodna" tržišta (kao i mobilni telefoni i svašta nešto).
Na mestu ostalih proizvođača, zaštitu države bih iskoristio samo kao prelazno rešenje ... kada se tigar pojavi a zmaj se ne bude skrivao, ne pomažu ni "kožne gaće" ... Ko se bude dograbio ovih giganata (makar kao ona ptičica nosoroga) dobro će proći ... Lubritech (sa početka teksta) je već u "specijalnim" odnosima sa Repsolom. Repsol jeste džin ali je izrastao koliko je mogao ... kineski zmajevi (kako već koji) mogu i više. Svi to znaju i svi se spremaju (ovako ili onako).
Kinezi nisu samo ogromno tržište i relativno jeftina radna snaga, oni su pre svega oranizacija i znanje ... pred tim, svi pravni, politički i ekonomski mehanizmi padaju kao kule od karata ... pitanje je samo vremena i da li ste im na putu ili ne.
Doduše, srećna okolnost je da zmajevi lete pa ako niste mnogo visoki (jaki/gordi), ima mesta i za vas (trava raste ispod onoga gde oni lete ali ne i visoko drveće).

Za sada je kao u naslovu ... dokle i još koliko ... videćemo uskoro.

P.S.
Napomena: podaci u tabelama su preuzeti sa Sinopec sajta.

Tekst se kuvao par nedelja, sve nešto u trku ali se nadam da je o.k. (pisan iz nekoliko puta, ako se nešto ponavlja, krive su moje obaveze koje su se baš nakupile).

53 коментара:

  1. Анониман4. јун 2017. 17:52

    Postovani profesore svako dobro, takodje moram da pohvalim vas blog.
    Kao i svaki citalac, pa tako i ja imam da postavim pitanje. Kako sam postao vlasnik ix20 modela brenda Hyundai, 1.4 66kw benz, tako sam u nedoumici koje motorno mazivo sipati. Auto je presao ravno 100 000km. U servisu je do sada sipano shell helix 5w40. Tako barem pise u servisnoj knjizi. Naravno da nakon kupovine polovnog vozila necu ici u ovlasceni zanima me koje je najbolje mazivo za pomenuti motor.

    Unapred hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      5W-40 je jedna od opcija, ali posle sam 100k km, ne vidim da 5W-30 ne bi bilo još bolje.
      Dakle, ulje mora da ispunjava API SM (SN još bolje, ali nije mnogo bitno).
      Koja konkretno? Razna, npr. sledeća:
      Shell Helix Ultra 5W-30, Mobil Super 3000 XE, Total INEO MC3 5W-30 i slična.
      Pozdrav!

      Избриши
  2. Анониман5. јун 2017. 22:10

    Hvala na brzom i preciznom odgovoru. Razmisljao sam i o Eneosu, iz razloga sto verujem da ima manje falsifikata. Shell i Mobil su verovatno rizicna kupovina?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Samo da ne odužim nisam pomenuo Eneos (inače sam hteo). Da, to je sigurna kupovina. Nije toliko (više) rizično kupovati Mobil i Shell (npr. Mobil od Plattner-a preko net-a, ali je nešto skuplje) ALI je Eneos "sigurica" po ovom pitanju. Može Sustina (kvalitetnije ulje ali je Low HTHS, znači za motor u perfektnom stanju) mada ništa ne fali i (jeftinijem) Premium Hyper 5W30.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Анониман6. јун 2017. 18:31

      Orbico za Shell i Platner za Mobil se namece kao sigurno resenje. Trenutno je u motoru Shell Helix 5w-40, na polovini, do servisa ima 5 000km, necu mesati ulja do sledece zamene.

      Избриши
    3. Анониман6. јун 2017. 21:34

      Po svim mogucim preporukama od strane Hyundai-a, Shell je br. 1, zbog navodne saradnje oba tabora. Zvuci kao jeftina reklama ili gresim mozda?

      Избриши
    4. Naravno da ne treba mešati ulja ako ne mora. Držite se Shell Ultra 5W-40.
      Saradnja je na nivou potpisanog ugovora.
      Slično kao Fiat-Selenia, Renault-Elf ili Total-Peugeot; da i VW-Castrol/BMW kao i Mercedes-Mobil.
      Shell ulja koriste zvanični servisi pa je "provereno" ALI nikakva posebna prednost tu (objektivno) NE postoji.
      Za koju godinu se može promeniti.
      U svakom slučaju Shell ulja su dobra pa nema razloga da se izbegavaju (osim što nisu obavezna ili najbolja za (baš) Hyndai). Dakle, to je sve samo komercijala, ništa tu nije specijalno testirano ili prilagođeno Hyundai motorima (ni blizu).
      Shell ulja samo ispunjavaju zahteve kao i (najmanje) 100 drugih proizvođača.
      To (uprošćeno i ukratko) ide ovako:
      Shell daje veliki rabat ovlašćenim servisima a Hyundai im uzvraća tako što ih stavi kao prvu preporuku u uputstvu da bi ljudi i Van ovlaš. servisa koristili (tada skuplja) Shell ulje).
      Shell je najveći na svetu a Evropa mu je matični kontinent pa je logičan izbor (kao i npr. Total) za proizvođače vozila iz Koreje ili Japana.
      Pozdrav!

      Избриши
    5. Анониман7. јун 2017. 23:38

      Hvala na odgovorima, a ja cu registrovati i dati kakvu takvu podrsku blogu.

      Избриши
    6. Registrovao se...
      Sta mislite o FAM 0w-30? Da li je ok za pomenuti motor?

      Избриши
    7. Аутор је уклонио коментар.

      Избриши
    8. Cini mi se da je API SL sto je nesto starije ulje?

      Избриши
    9. Ili mozda OPTIMA Magnum 0W40 1l PLUS

      Избриши
    10. Poštovani g. Aleksandre,
      Verovatno su oba ulja (FAM formalno ne ispunjava API SM uslov) o.k.
      Ipak, zašto komplikovati (sebi) život.
      FAM Fenix Premium ima API SN/SM/CF, pa je 5W-30 dobar izbor (nije loš, naravno, ni u 5W-40 verziji).
      Slično važi i za Modriču, Eco 5W-30 je odličan izbor, a mogu se koristiti i Eco Plus 5W-30, kao i Eco 5W-40 ili Magnum (koji je API SM) 5W-40.
      Sva navedena ulja su ispred 0W-30/40 kombinacija, pa ako nije dovoljno (od samo dva proizvođača) ... ne znam šta bi bilo (izbor širok kao Kanada i Rusija).
      Pozdrav!

      Избриши
    11. Аутор је уклонио коментар.

      Избриши
    12. U medjuvremenu da li dosipati istu gradaciju a drugog proizvodjaca? Auto je kupljen a pre toga uradjen mali servis u Hyundai motorsu. Kako sumnjam u Shellove distributere u Srbiji, da li dosipati od drugog proizvodjaca do sledece zamene? Najverovatnije bih kupio - WOLF VITALTECH 5W40 PI, a posle potpuno presao na - WOLF OFFICIALTECH 5W30 C3.

      Hvala profesore na odgovoru :)

      Избриши
    13. Poštovani,
      Možete dosipati i ulje drugog proizvođača iste gradacije ali najbolje je da budu i istih (ili što sličnijih) normativa (ispunjenih standarda).
      Dakle, Shell Helix Ultra je ACEA A3/B3, A3/B4 pa bi takvo ulje bilo prvi izbor.
      Naročito ako nije hitno (da završite put), pa ima vremena da se takvo i nađe. ACEA C3 se može dosipati ali je više za hitne slučajeva nego nešto što bi planski trebalo da se uradi.
      Wolf Officialtech 5W30 C3 kao novo ulje je (naravno) o.k.
      Pozdrav!

      Избриши
    14. Poštovani gđine Stevo,
      Opet ja...ipak sam se odlucio da dospem Shell ultra helix 5w-40. Ulje kupljeno u Autoline-u a cena je oko 860 din litar cini mi se. Ono što je mene zbunilo jeste da je na ambalaži Shell ultra helix l 5w-40? Autoline je na spisku distributera Orbica. Što se tice odobrenja nisam primetio razliku. Neko mišljenje? Inače u Grčkoj na Shell pumpi je 12e. Unapred hvala na odgovoru.

      Избриши
    15. Evo i koje https://www.ato24.de/en/shell-helix-ultra-i-5w-40.html

      Избриши
    16. Pa tako je kad smo "rusofili" (a baš smo jako, tj. da bar jesmo, ali tako nas doživljavaju).
      Šalim se, ali je činjenica da na "trulom Zapadu" imaju (samo) Ultra a Ultra I je za "truli Istok" (ili "divlji Istok"). Dobro, ako je za Ruse dobro, još bolje za nas, prvo samo pomislio da je za zemlje trećeg sveta (ovo je ipak za one drugog).
      Naravno da su to jako slična (ako već ne i identična) ulja, mada mislim da to I znači "jedna klasa niži kvalitet" (pa je posle Shell jeftin, e malo sutra).
      Ako možete kupite Shell u Grčkoj, nas Shell ionako NE tretira (kao državu, potrošače, ma NE postojimo, pa ...).
      Zašto je to tako to je drugo pitanje, a priča je duga (mada je suština prilično jasna).
      Pozdrav!

      Избриши
    17. Jasno kao dan. Osim pumpadzija, ostali i nisu zainteresovani za Balkan. Pitanje je da li ovakav Shell jeste bolji od npr Genessis serije ili od G energy ulja. Verujem da nije.
      Veliki podrav.

      Избриши
    18. I ja verujem da nije. Naročito od G-ja.
      Na Genesis bih se kladio (stavio pod 1) ali za ono "made in Austria" (ili Germany, Finland ...) a za Rumunsko bih ga stavio "rame uz rame" sa Shell I (za nas "zaostale" i "zabačene") ... uostalom možda je i Shell za nas odande ... ma "milina".
      Pozdrav!

      Избриши
    19. Očekivao sam da ce biti made in EU, ali stoji Germany i to naravno na ruskom jeziku. Očigledno da stvarno postoje posebne trake za razna trzista. Cak i nema odobrenje za Ferari iako ima grb istog. :)
      Pozdrav profesore

      Избриши
    20. I jos jedno pitanje, ako imate vremena? Kada se uputstvu proizvodjaca napominje da je za benzinski motor neophodno ulje koje ispunjava API Service SL ili SM, ACEA A5 ili iznad, na koju specifikaciju se fokusirati. Na ruskom forumu oil-club.ru daju prednost ACEA A5? Opet ACEA A5 uglavnom ide uz API SL, mozda samo SHELL HELIX ULTRA SN 5W-30 ispunjava oba i jos par ulja. Hvala vam na vremenu profesore, legenda ste :)

      Избриши
    21. Dobro pitanje.
      Da, nikako da stignem da objasnim ovu "ujdurmu" (možda i bez navodnika).
      Koncentrišite se na ACEA A5. Ovaj standard ima veće (više) zahteve od svih API (dobro nije ništa drastično ali u detaljima i nijansama).
      A5/B5 su tzv. Low HTHS ulja, a za takva se (u 5W-30) po API-ju svrstavaju u Resource Conserving i imaju po SM i SN određene restrikcije u količini određenih aditiva (praktično SAPS).
      Kod ACEA ovo pripada C katerogijama a ne A (A/B). Zato npr. ACEA C2 češće imaju SM ili SN (mogu da ispune).
      ACEA A5 ulja imaju nešto veći sadržaj aditiva (da i famoznog ZDDP-a).
      Za 0W-40 ili 5W-40 ulja ta ograničenja su manja pa A3(/B4) lako ispunjavaju SN i skoro sva ga imaju (osim starijih koja su SM od početka).
      Dakle, strogo gledano većina ACEA A5/B5 ulja su (zaista) API SL ali bi lako ispunila i SM ili SN bez tih "ekoloških" ograničenja.
      Još je plastičniji primer RACING ulja koja su često tek API SH (ili "polu-Racing" npr. 10W-60, API SJ često ili maksimum SL, iako za 10W-60 ograničenje jedva da postoji (viši nivoi konc. cinka i fosfora)).
      Dakle, ignorišite API (ako se traži SL tim bolje, ispunjeno je) a više gledajte ACEA (A5/B5).
      POzdrav!

      P.S.
      oil-club.ru je jedan od najboljih izvora informacija za maziva ...
      bobistheoilguy.com takođe (i na forumima ima dobrih diskusija, mada je često manje jasno nego na prethodnom; zavisi i od teme)
      Oba sajta su o.k. i nisu jedina ali su među poznatijim (od Evropskih).
      Imaju i Ameri dobrih foruma (i još više tekstova renomiranih proizvođača (maziva i opreme) ... no nije sve 100% primenjivo za Evropu).
      Pozz

      Избриши
    22. Hvala vam na brzom I preciznom odgovoru. Zbog vas I ovog bloga sam dosta naucio o motornim uljima.
      Veliki pozdrav

      Избриши
    23. Postovani moram jos jedno pitanje oko A5 norme? Sledi toplo leto kao i upotreba vozila po autoputu. Kakvo je vase misljenje da li ovakva norma ispunjava minimalno habanje motora zbog nizeg HTHSa? Takidje sta mislite o
      RAVENOL FDS SAE 5W-30 ili je mozda bolje juriti normu 229.5 i g-energy f synt 5w30 ali f synt ima vecu vuskoznost na 40c kao i manju tacku smrzavanja? Srdacan pozdrav

      Избриши
    24. Poštovani,
      ACEA A5/B5 ima praktično identične zahteve u pogledu zaštite od habanja kao i A3/B4. Uopšte se može reći da je A5/B5 nešto kao A3/B4 + zahtevi za uštedom goriva (ne u potpunosti jer A5/B5 ima postavljen niži TBN).
      NARAVNO, samo ako je motor prilagođen tome! Dakle, ako je zahtev za motor A5/B5 i u dobrom je stanju, nećete imati posebnu korist od MB 229.5 (A3/B4). Kod ACEA iz 2012, A5/B5 ima čak i povećane (druge) zahteve u odnostu na A3/B4.
      Oba ulja koja pominjete su vrlo dobra. Ravenol ima bolju osnovu (na bazi PAO baznih ulja) i za jedno low SAPS ulje, vrlo nisku isparljivost, te mislim da ga motor neće posebno više trošiti (tj. isto će ga trošiti).
      Naravno, sa pređenih 100, 150 ili 200k km je uvek moguće preći i na High HTHS ali to nije obavezno (i troši 1-2% goriva više).
      Zbog PAO osnove Ravenol će se zimi bolje pokazati. Leti, bi trebalo da budu slična (u motorima koji imaju A5/B5 zahtev).
      Pozdrav!

      Избриши
    25. Hvala na odgovoru.
      Srdacan pozdrav

      Избриши
  3. Poštovani gospodine Stevo,
    Brat je kupio polovnu Mazdu 3, motor 1.6 benzinac od 77 kw. Auto je kupljen nov u Srbiji i prešao oko 130.000 km. Od prethodnog vlasnika je dobio samo informaciju da je na poslednjom servisu sipan Total 10w-40.
    Još nemamo iskustvo s ovim motorom, ali tuđa iskustva govore da je na ovom motoru normalno dolivati ulje tokom servisnog intervala.
    Zbog svega iznad, molimo da nam preporučite adekvatno motorno ulje.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da dodam, trenutno je na meraču, nakon pređenih 10.000 km, nivo ulja malo ispod polovine. Po rečima prethodnoh vlasnika ulje nije dolivano od prethodnog sipanja.

      Избриши
    2. Da, zaboravih da kažem da je u pitanju tzv atmosferski benzinski motor. Godište auta je 2008.

      Избриши
    3. Poštovani g. Ivane,
      Po uputstvu Mazde, jedino je 5W-20 i 5W-30 (i to kao "rezervno") o.k.
      Verovatno da su tolerancije zaista male ali nove legure aluminijuma hoće da budu i malo porozne pa se pokazalo da motor malo više "guta" ta lakotečljiva ulja.
      E sad, šta reći ... 10W-40 je nekako došlo kao servisno "spašavanje žive glave" ...
      Total je pravio (pravi) Mazda ulja pa verovatno zato u servisima i sipaju.
      Dakle bilo koje API SM 5W-30 ulje (pre high HTHS nego low, iako je primarno baš ovo drugo), to je jedino "po propisu".
      Eneos (Hyper Premium), Total MC3, Mobil Super 3000 XE i slična se nameću kao primarni izbor.
      E sad ... (što bi rekao Hese - "samo za ludake")... malo "out of the box" ...
      Napomena: ovo nije zvanična preporuka sa moje strane i ne povlači nikakve pravne ili druge posledice (primenite na sopstvenu odgovornost)
      (Btw, sve osim "propisanog" ne treba koristiti, osim ako niste dugogodišnji član pa znate čitati između redova).
      Potrošnja sa 10W-40 nije velika ali ukazuje da bi sa 5W-30 bila bar dvostruka pa bi se (itekako) dosipavalo (naročito posle 10W-40). Btw. skoro je ironično da zvanični servisi koriste ulje koje NE ispunjava minimum kvaliteta (API SL) ... toliko o "zvaničnom".
      Dakle, prvi put bih koristio (u sred leta) baš 5W-30 (ili još bolje 0W-40 (what a blasphemy); za one sa "osetljivim želucem" 5W-40 (makar).
      Ukoliko vas potrošnja bude nervirala (tj. potreba za čestim proverama) onda preostaje samo jedno: 5W-50.
      Pre svega Mobil 1 FS X1 (bivši Peak Life, a još pre toga Rally).
      Iskreno, za motore u idealnom stanju, do 100k km 0W-40 a posle 5W-50 može biti i nešto najbolje za ove motore.
      Japanci (Toyota, Mazda) daju 5W-20 preporuke pa posle stignu do 10W-40 a leti (i/ili za topliju klimu) 15W-40 pa čak i 20W-50. Heh ... znači neće se baš "razleteti" motor od malo viskoznijeg ulja, a "brljotine" (obično žurba, ili još češće insistiranje na nekim od osobina, mehanička čvrstoća i slično (kod drugih, osim Japanaca, često i "škrtarenje")) kod odabira legure je bolje rešavati kvalitetnijim uljima (sintetičkim) nego mineralnim i/ili PS (tj. "frtalj sint." u najboljem slučaju, Total još i jeste ali ih ima i sa manje od 20% sint. komponente).
      I to sa "razvučenim" SAE kategorijama je toliko konzervativno da to samo Volvo (pred bankrot) i Japanci (još) forsiraju.
      Eneos 0W-50 (Sustina kao prva ali Racing) je (može biti) takođe idealno rešenje.
      Ulje menjajte na 20.000km (unutar max. jedne godine), ako je više gradske vožnje onda na 15000km.
      I to je to.
      Pozdrav!

      Избриши
    4. Naravno osim što se (valjda) zna na šta je Herman Hese mislio pod "ludaci", da dodam da sam (naravno) hteo (čak) reći:
      "samo za NAS ludake".
      Ipak, da bi bio pravi citat izostavih (otkud znam, nekom će motor da rikne jer ima 400k km umesto nekih 150k km na tabli, pa da budem još i kriv što dajem loše preporuke (btw 5W-50 bi čak i takvima produžio životni vek za godinu-dve, ali ... ).

      Избриши
  4. Prije neki dan, vidio sam da je Liqui Moly uveo novu liniju motornih ulja "Molygen" (zelena pakovanja) za koju tvrdi da je "unapredjena"... gledao sam im tehnicke karakteristike, Api i ACEA oznake, ali ni po cemu nisam mogao da vidim razliku izmedju npr. Molygen 5w30 i ranijih 5w30 gradacija (4200, 4300, 4400...).. Imate li informaciju, u cemu je razlika?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. To Vam je (uglavnom) komercijala (reklama).
      Molygen NE znači ništa (u stručnom smislu), to je samo komercijalna kovanica (složenica) bez ikakve konkretnosti u tehničkom i tehnološkom smislu.
      Po opisu proizvoda se NASLUĆUJE da se radi o organskim kompleksima molibdena koji spadaju u modifikatore trenja.
      No, toga ima u svim boljim sintetičkim uljima (naročito 5W-30, naročito ako su Low HTHS).
      Možda je samo nešto veća (npr. 2x) koncentracija istih ... no to (sigurno) NE znači i duplo manje trenje ili bilo šta slično.
      Izvesno je samo da nisu za motocikle sa mokrim kvačilom.
      Ako nije velika razlika u ceni (i) da se proba. Ako jeste, ne vredi i to je to.
      Pozdrav!

      Избриши
  5. Poštovani gospodine Stevo pre par mjeseci naleteh na vaš blog pa reših da i ja postavim pitanje. Mislim da sam se registrovao ali pošto je išlo s mob.nisam siguran. Pitanje je možda, kako vi kažete, više od akademskog značaja. Vozim Škodu Fabia 1.2 htp 51kw 3 cilindra kupljena nova 2008g. Istepeo sam garanciju 2 godine i 3 zamjene ulja sa VW 502. Od tada je u autu Castrol edge 5w30 LL VW 504 i mjenja se na 15k i otprilike 1 god. Trenutno je na satu 156000i pri sledećoj zamjeni bih probao malo viskoznije ulje ali sa VW 504ili kako vi kažete"5w35".Ističu mi se LM top tec 4200 i Fam fenix sa 12,2 i 12,3 visk.na 100 step.C.Kod LM me jedino brine i nivo kvaliteta C2 tj. granična vrijednost HTHS. Molim vas za komentar ili konkretnu preporuku. Potrošnja ulja je oko 1,3l na 15k. Pozdrav Branko

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Razlika između 11,5 i 12-12,5 nije od posebnog značaja ali o.k. (nije loša ideja). Castrol je naravno potpuno o.k.
      Od "5W-35" ulja oba navedena su vrlo dobra tako da ostaje da se odlučite prema sopstvenim afinitetima. Nema velike razlike. Granična HTHS vrednost Vas ne treba brinuti, sve je "po propisu" (većina VW 504/507 ulja ima vrednost od 3,6 mm2/s).
      Na listu možete dodati i (verovatno ih ima još) Texaco Ultra V 5W-30 (12,2).
      Pozdrav!

      Избриши
  6. Moja ideja je da što duže ostanem na 504 ulju prije prelaska na 5w40. Hvala na pojašnjenju oko HTHS i sledeću zamjenu ide LM top tec 4200. Pozdrav još jednom, valjda je ova registracija uspjela.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Za registraciju nisam siguran, no hvala!
      (ubi nas Facebook ... administriranje u bloger-u je prava noćna mora, npr. lista i pretraživanje čitaoca je samo sanak pusti, lista je i bila od novog "modernijeg" blogera ni nju ne mogu lako da nađem a kamoli da vidim ko su mi članovi ... moram sve "ručno").
      Kako god, ćim imate oznaku B znači da ste se registrovali (makar i posredno).
      Ideja Vam je o.k.
      (dok je god potrošnja ulja umerena (normalna) ostanite na 5W30, može i VW 502.00 doduše, a tek posle 10 ili 12 god. možete razmišljati (i) o 5W-40).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Hvala još jednom na svijetu i da očekujemo još jedan tekst do godišnjeg odmora ili barem da nam skuckate nešto sa plaže iz hladovine. Pozdrav

      Избриши
  7. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  8. Pozdrav gospodine Stevo. Kupio sam havoline pro ds v 5w30 504/507 pa dok ne dođe vrijeme za zamjenu interesuje da li mogu da ga koristim za dosipanje u castrol edge 5w30 504/507. Zanima me vaše mišljenje o ovom ulju, plaćeno je na akciji 7 eura za litru. Pozdrav Branko.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Branko,
      Može. Nemojte samo posle dolivati Castrol u isto (šalim se), tj. nadam se da ste kupili dovoljno da vam osim dolivanja ostane i za zamenu (pa i da ostane neki dl).
      Odlično ulje, ništa manje dobro nego Castrol Edge (ako nije i bolje).
      Akcije su čudo (cena zaista veoma niska) ... iako ne preporučujem kupovinu "na akciji" (nekad je samo promocija novog ulja ili čišćenje zaliha, koje nisu mnogo stare, ali ponekad bude neki z*jeb).
      Pozdrav!

      Избриши
  9. Hvala gospodine Stevo, ulja ima sasvim dovoljno i nije staro proizvedeno je 2017. Zanimljivo je da sam Fam fenix power 504/507 našao samo u jednoj trgovini, cijena mu je 6 eura po litri a proizvodnja iz 2011!!!Mislim da uljari u Srbiji propadaju polako i sigurno. Pozdrav i još jednom hvala. Branko.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jos samo, za nas ostale, gde ste kupili?

      Избриши
    2. Kupljeno u Trigma, Dunavska 1 Banja Luka.

      Избриши
    3. Hvala na info.
      Jeste (donekle) reklama ali eto da izađem u susret čitaocima (u ova teška vremena, makar u što se finansija tiče), naročito pošto je u Banja Luci a ne u Srbiji (gde bih već morao da obrišem odgovor).
      Nadam se da se razumemo (ovo za druge čitaoce i onom ko je postavio pitanje):
      Nisam nikad naplaćivao reklamu ALI da (u bilo kom obliku) reklama "osvane" na blogu, trgovac (proizovođač) bi morao MINIMALNO da donira jednu zamenu ulja nekom od čitalaca (slično akcijama koje sam svojevremeno organizovao (za pitanje meseca)).
      Pozdrav!

      P.S.
      Da, žalosno (što proizvođači u Srbiji, uglavnom propadaju). Što je još žalosnije to nije zbog tehnološkog zaostatka ili kvaliteta, već uglavnom zbog ekonomskih razloga (tržišta (tršišnog udela, (brend(ing), prodaja, nedostatak obrtnih sredstava, loša percepcija kvaliteta, rasprostranjenost na tržištu, skroman izvor, slabija konkurentnost, (donekle i ali menje) produktivnost ...).
      I na kraju krajeva ... predimenzioniranog kapaciteta (i za SFRJ je previše (sa sve značajnijim izvozom, npr. bar 20%) a kamoli sad).
      Pozz

      Избриши
  10. Pozdrav Gospodine Stevo dali bi mogli da mi pomognete imam malu dilemu oko ulja.. u autu kojem sam kupio od prvog dana je koristeno ulje Wolf vitaltech C4 5w30 kakvo je to ulje i dali moze liqui moly 4400 5w30 da ga zameni?? Ili koje bi mi vi ulje preporucili u pitanju je motor RN 0720 pozzz hvala u napred

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Ulje je (više nego) o.k.
      Nemate poseban razlog da ga menjate.
      LM 4400 je slično ulje, može da se koristi (naravno).
      Bilo koje ACEA C4 ulje će biti o.k.
      Od Total/Elf grupacije to je Solaris FE 5W-30 ili Full-Tech FE 5W-30.
      Kroon Meganza LSP 5W-30 i Motul Specific RN0720 su takođe vrlo dobar izbor.
      Pozdrav!

      Избриши
  11. Анониман23. март 2018. 21:01

    Pozdrav gospodine Stevo evo jedno pitanje u jednom tekstu pisli ste o Repsol uljima gde ste naveli da repsol 10 40 multivalvulas nije polusintetičko nego fill HC ulje da li to znači da se to ulje pravi od mineralnih komponenti i šta znači to HC

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      To znači da je kvalitetnije od prosečnog polusintetičkog (gle, umesto reklame, napravih, bez namere, anti-reklamu).
      Klasična PS ulja su 15-20% sintetičke komponente (kvalitetna HC ulja) a ostalo mineralno.
      Ako je nešto "full HC" to je bolje!
      Mislio sam da je (verovatno) od II bazne grupe ulja (ili II+). Mada može biti i II uz dodatak III.
      Vidite tekst o baznim grupama (i proizvođačima istih) pa će biti jasnije.
      "Sintetička" ulja su u poslednjih 20 god. uglavnom kvalitetna HC (hidrokrekovana) baza. Dakle II i III grupa su (obe) HC ulja, a mineralna su "grupa I".
      Zbunjeni?
      Strogo gledano HC ulja su (zapravo) sva mineralna, no uzimaju se (kao) "sintetska" (II grupa, HC ulja) ili "sintetička" (III grupa, HC ili tzv. SHC ulja).
      Prava sintetika su grupe IV (PAO) i V (estri, naftenska bazna ulja i ostalo), te VI grupa (GTL, za sada samo Shell ih ima).
      I na kraju, sve te grupe (i grupice; postoje i "II+" i "III+") su mnogo nižeg kvaliteta od npr. PAG ulja (nadam se uskoro tekstu o tome) koja do skora nisu mogla u motore ali od skora ima i takvih.
      Dakle, pomenuto Repsol ulje je BOLJE od prosečnog PS ulja (koje može imati i samo 10% "sintetike" a ponekad i 10% HC ulja).
      Pozdrav!

      Избриши