Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

субота, 04. март 2017.

Vozite li bicikl?


Bilo je pitanja članova (i ranije) da li ću napisati i tekst o podmazivanju bicikla što mi se činilo (više) retoričkim pitanjem (eh, da još "tupim" i o tome, tek ću onda biti proglašen filozofom).
Naime, bicikl se najčešće podmazuje onim što već imaš (u kući) a ako si entuzijasta, nije problem da te ošišaju i prodaju ti 100ml (g) "specijalnog maziva" za 10€, potrajaće bar za pola sezone.
Međutim, nije baš tako.
Iako su zahtevi za mazivima niski, ipak bi se dalo porazmisliti "šta i kako".
Pre par nedelja sam stupio u kontakt sa g. Reljom koji me je zamolio da dam svoje komentare na njegove savete za podmazivanje sklopova na biciklu.
Malo po malo, stigosmo na "visoki nivo".
Iskreno, ovo mi je bio jedan od težih zadataka, jer malo je toga iz literature relevantno a sam nisam (baš neki) biciklista te iskustva nemam. Osim autora web sajta (bloga) o ovoj tematici (bicikala generalno), kontaktirao sam i lokalne bicikliste koji se time ozbiljno bave (i takmiče, makar u biatlonu i triatlonu) i saslušao i njihova iskustva.

Sve u svemu, rezultat su dva teksta:
jedan o mastima za ležaj(eve) bicikla i on je objavljen

http://www.bikegremlin.com/2017/03/01/masti-za-lezajeve-bicikla/

drugi o mazivima (uljima) za lanac bicikla (još neobjavljen).

Ujedno, objavljeni tekst je i pregledni u smislu mazivih masti (nisam nešto bio za taj pristup, ali pošteno rečeno, ipak sam samo koautor istog).
Time sam "ubio dve muve" odjednom (i za tekst o mastima je bilo zahteva).

Relja je predložio da tekst ide (paralelno) i na blog o motornim uljima, ali smatram da je pošteno da samo uputim na tekst (ovim kraćim tekstom) i da mu je mesto tamo gde pripada, na blogu o biciklizmu.

Mazive masti nisu posebno interesantne za automobilizam jer su svi ležajevi zatvorenog tipa, a sklopovi podmazani po sistemu "fill for life" (pa tako i bude u u blizu 50% slučajeva, sklop (ležaj) otkaže baš zbog otkaza podmazivanja).
Nešto su od većeg značaja kod poljo(privrednih) mašina, ali je tu uglavnom prosto, koriste se masti opšte namene (litijum, litijum kompleksne ili kalcijum kompleksne) sa ili bez EP aditiva i to je to (uglavnom NLGI 2 ili 3, osim kod centralnog podmazivanja gde su obično 0 ili 00). Za kardanski ili homokinetički zglob se obično koriste specijalne masti (baš za tu namenu), obično EP sa MoS2, a za ležajeve (točkova) obično dugotrajne (long life) masti.
Naravno, tu bi se mogla napisati i tri teksta slična ovome o kome je reč, ali je manje bitno (zašto, već više "šta" i "kako"). To je već (manje-više) rešeno na poljoinfo forumu.
Kod biciklista je bitno i zašto (kad je "svejedno") pa je u tekstu odgovoreno na mnoga pitanja tog tipa.
Sve u svemu, proleće je (izgleda) već stiglo, voziti bicikl je mnogo zdravije nego upregnuti desetine konja u gvozdene kočije. Ako Vam je mesto u kom živite iole ravno (Vojvodina, Zaječar, Negotin, Pomoravlje, ma većina gradova u Srbiji (osim mog "sela" koje je tipičan "brdoviti Balkan")) NEMATE izgovor.
Sedenje polako (ali sigurno) postaje pošast XXI veka, uništava mišiće, zglobove, kosti, kardiovaskularni sistem, doprinosti ili pogoršava probleme sa prostatom, šuljevima i mnogim drugim zdravstvenim stanjima ... skraćuje život (bar koliko i pušenje, 5-10 god.). Naravno, i na biciklu se (uglavnom) sedi, ali u kombinaciji sa hodanjem ili trčanjem sigurno ćete doprineti svom zdravlju.
Automobili su postali nešto čemu se (sve više) robuje, a koristi se neracionalno (za relacije od 1-3 km), za nešto za šta nije konstruisan. Za to bi više od koristi bili mali elektromobili, ne Musk-ovi, nego baš kao Smart, ali to je duga (i druga) priča. No, kad smo već kod električne energije (koja se sve više dobija iz vetra i sunca, osim na "brdovitom Balkanu" gde da nema Drine i Dunava, sve bi bilo iz uglja) možete se i njome pomoći. Ako niste u formi ili ste u brdovitom području, možete korisiti i bicikl sa pomoćnim električnim pogonom (litijumske baterije).

Dakle, sve manje izgovora (čak i biciklističke staze su sve češće naročito u Bgd.) a sve više potrebe za "jednom konjskom (ljudskom) snagom". Možda i nećete spasiti svet (mada ako milion ljudi smanji potrošnju goriva za 5 lit. mesečno, nije ni beznačajno) ali spasite bar sebe (svoje zdravlje).

Više o tome na blogu o biciklizmu (od danas i link sa strane):
CikloGremlin autora Relje Novovića

66 коментара:

  1. Poštovani profesore, zanima me da li tovatna mast ima rok trajanja? Iskopao sam u podrumu načeto pakovanje od ko zna kad. Hvala unapred.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. U principu ne, ali može biti "sasušena".
      Ali to se lako može oceniti (konzistencija), ako se još može razmazivati, dobra je za nezahtevne primene.
      Uzima se rok trajanja od 10 god.
      Pozz

      Избриши
    2. Naravno i ako se nije izlučilo ulje (ali i to se lako vidi).

      Избриши
  2. Анониман06. март 2017. 08:02

    Zdravo,
    Postaviću pitanje ovde, pošto pretragom nisam uspeo da nađem tražene pojmove.
    A šta sam to tražio?
    Pa tražio sam kakvo ulje ili mast da uspem u pužni prenos na motornoj kopačici Einhell BG-MT 3360 LD.
    Naime, čuje se neki metalni zvuk žuljanja, i verovatno je puž "popasao" tvrdu zemlju, kamen, ciglu, pa je prezubio, ali bih mu usuo nesto da mu olakšam muke i izvučem još neko vreme freziranja sa njim, pošto nemam puno, 120m2 jednom godišnje.
    Ako ima tema u uljima/mastima za poljo mašine, slobodno stavite link u odgovor. Hvala!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Na žalost, ne bih znao (čime se podmazuje).
      Morate prvo videti koliko je upotrebljiv (ako je "prezubio") ... i izbegavajte pužne prenose, obično ne traju dugo.
      Inače, uopšteno, podmazuju se uljima veće viskoznosti (reduktorska ISO 150 ili 220) ili mastima. Sve zavisi kako je to rešeno konstruktorski (može i ulje pod pritiskom, ali mislim da ovde nije slučaj).
      Možda da postavite pitanje na poljoinfo, mada tamo ljudi obično koriste ozbiljnije mašine i alate, ovo je ipak hobi kategorija.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Анониман06. март 2017. 11:30

      Hvala u svakom slucaju.
      Odluka je pala na Modrica HIPOIDNO ULJE B SAE 140.
      Neka traje dok traje. Pa cu posle biti pametniji pri kupovini. Ali vecina ovih hobi varijanti je sa puznim prenosom.

      Избриши
    3. Možda bi Modričino Hipoidno SAE 85W-140 bilo još bolje. U svakom slučaju neko od ta dva (cca. ISO 320 kod 85W-140).

      Избриши
  3. Анониман07. март 2017. 01:44

    Pozdrav Stevo legendo!
    Moje pitanje glasi - Šta uzeti FAM Fenix power 504/507 5W-30 ili G-Energy Service Line W 5W-30. Unazad tri godine sipam Famovo i svaki put datum na pakovanju 2011. godine. G-Energy je 2016. godine. Jako sam zadovoljan Famovim, motor (1.6 CRDI, 50k kilometara) prede, troši par decilitara godišnje, pa ne bi da menjam, ali muči me taj datum.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. FAM je svakako dobar ali ... vreme ga gazi!
      Isteklo je već više od 5 god. pa bi ipak trebali da premenite za nešto "mlađe".
      Nije da ne može da se upotrebi ali zašto ne uzeti nešto iz 2016.? Verovatno nije ni velika razlika u ceni.
      Na žalost, ljudi nisu imali poverenja u FAM i kupovali su (uglavnom) strana skuplja ulja (za uglavnom krševe, kao da će im ne znam šta pomoći) pa uskoro nećemo ni imati domaću alternativu (za mnoga vozila). Posle nam kriv Pera, Mika ili Laza ... pa zapravo tako i jeste.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Анониман07. март 2017. 08:19

      Hvala puno. Inače FAM košta 900din a G-Energy 720din. A šta kažete, kad sam već tu, da se spustim malo niže, pa FAM Fenix premium 5W-30 (2015. godište, 760din)ili NISOTEC?

      Избриши
    3. Odlična ideja!
      Neće biti neke razlike, a taman je "taze". Jedina razlika (ako uopšte) je što bi sa 504/507 mogli da menjate (i) na 20k km a ovde bi preporučio da to bude ipak samo do 15k km (u oba slučaja na godinu dana). Razlika u ceni nije velika ali mogli ste od početka i Premium da koristite.
      Naravno, E-Energy ima odličnu cenu!!
      (teško da može bolje).
      No, ako ste već sa FAM-om imali dobra iskustva, nastavite (samo promenite ulje), nema razloga da ne bude o.k.
      Pozdrav!

      Избриши
    4. Анониман07. март 2017. 19:49

      Hvala još jednom. Mislim da će biti FAM Premium, pa tako još par godina dok i on ne ubajati, a onda videćemo. A možda ovo čita neko iz FAM-a pa odluči da smućka novu šaržu. Ko zna!

      Избриши
  4. Анониман15. март 2017. 14:32

    U vezi FAM, vidite sa njihovim direktorom/menadžerom prodaje odnosno komercijalnim direktorom ili kontaktirajte najbliže predstavništvo. Na svakom pakovanju famovih motornih ulja stoji da je rok skladistenja 3 godine, i verujem da će neko snositi posledice (makar usmeni prekor) zbog toga što ste za teško zarađeni(i relativno veliki) novac dobili ulje kome je rok skladistenja istekao.

    U vezi Fenix Premium 5W-30, poslednji put kada sam se o njemu raspitivao rečeno mi je da ga nemaju (ali ipak proverite) tj. Fenix Premium jedino 40ica, po ACEA C3.

    Btw, pošto od fam nabavljam njihov Fenix Energy PSA po ACEA C2 koliko sam video datum je skorašnji. Pogotovo ako ste nabavili u nekoj maloprodaji/pumpi obavezno kontaktirajte famovo sedište ili najbliže predstavništvo, jer znam da će se potriditi da se tako nešto ne dešava.

    Srećno.

    DS9

    P.S. Stevi/Stalkeru čestitke, i zahvalnost na izuzetnim informacijama.

    Malo je reći.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani DS9,
      Hvala za prenete informacije.
      FAM štampa rok od 3 god. jer je to (zapravo) jedino ispravno po našem zakonu jer ulja spadaju u predmete opšte upotrebe (kao i npr. kozmetika). U principu bi to moglo i da se izmeni (neki lekovi imaju rok trajanja od 5 god.) uz malo volje zakonodavca. Nisam baš pratio novije propise u EU u vezi ovoga ali pre nekoliko godina je sigurno bilo ulja koja su imala (uredno) rok trajanja od 5 god. (što je koncenzus proizvođača i njihovih udruženja). Ovim, naravno, ne podstičem da se kupuju ulja sa isteklim rokom, ali napominjem da se i takva mogu koristiti.
      U principu bi se takva iz maloprodaje trebala vratiti proizvođaču ili firmi lincenciranoj za preradu otpada te vrste (već se tako klasifikuje).
      Strogo gledano neko može i da prijavi inspekciji te bi i trgovci a i sam FAM o ovome morali da povedu računa.
      U principu je ulje upotrebljivo i posle roka ali ga treba tretirati kao ulje manjeg kvaliteta.
      Bolje je prijaviti FAM-u koji će to zakonski rešiti, ionako je na trgovcu odgovornost da takvu robu povuče ili pre isteka drastično snizi cenu. Veliki sistemi ugovorom u poslednjoj trećini roka trajanja robu vraćaju proizvođaču (tako je bar bilo pre 5-6 god.) po standardnim ugovorima (može biti male razlike među velikim trgovinskim lancima, ali tako je nekako bilo, a verujem da je i sada).
      U principu oni to bolje rešavaju (sistemski) pa je manja verovatnoća da se kupi ulje sa "isteklim" rokom upotrebe.
      Eto, čisto kao dopuna.
      Zaista se previše podcenjuju domaći proizvođači, naročito FAM koji ima proizvode visokog kvaliteta, uporedive sa uvoznim mazivima.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Анониман20. март 2017. 12:07

      Pozdrav poštovani Stevo i DS9,
      Kupio sam FAM Premium 5W-30 u maloprodaji u Kruševcu (išao na skijanje pa usput), datum april 2015. Prodavci pričaju nebuloze otprilike da ulja imaju večiti rok trajanja. Moje pitanje glasi - Kako da iskoristim ostatak od 504/507 u količini od 0,9 litara, da sipam zajedno sa Premium prilikom promene ili da posle promene služi za eventualno dolivanje, ili da bacim?

      Избриши
    3. Poštovani,
      Nekada je uzimano da ulja imaju "neograničen" rok trajanja, ali to je bilo pre više decenija. U to vreme su obično pakovana u metalnu ambalažu i imala su daleko manje aditiva.
      U principu, nije strašno koristiti ulje sa isteklim rokom, ali svakako je bolje izbegavati (čemu to?).
      Da ne pišem ceo tekst, mom prijatelju se baš desio zanimljiv slučaj. Mobil 10W-40 koji godinama koristi u jednom od (dva) automobila mu je stajao par godina (a već je bio star 3-4). Ukupno je ulje staro 7 god. (zaboravljen litar). Ulje (naravno) nije baš isto iz godine u godinu ali su razlike u nijansama (uglavnom je tipično "Mobilov-ski" svetle boje). E, pa ovo je vidljivo tamno (ne, nije otvarano, fabrički zatvoreno i čuvano u skoro idealnim uslovima).
      E, pa sad, kako pa to (kad je neograničenog roka). Čak i miris nije potpuno isti. Pozvan na ekspertizu nisam mogao ništa (bez laboratorije) suvislo da zaključim, ali je sve ukazivalo na oksidaciju.
      Ostalo je da ga koristi za dolivanje.
      ***
      To je ujedno i savet za vaše 504/507 ulje. Ako ne treba dolivati ... pa, ništa, pošto je već otvoreno, ne bih ga čuvao za sledeću sezonu.
      Pozdrav!

      Избриши
    4. Анониман20. март 2017. 23:59

      Hvala još jednom na savetima i pozdrav sa Kopaonika!

      Избриши
  5. Poslije duzeg vremena, evo me ponovo sa pitanjem. Da te podsjetim, vozim (jos uvijek) Hyundai Accent 1,4 benzinac, 2007, 95 ks.. U njegovoj transkripciji, preporucena su ulja: 5w20, 5w30 i 0w30. S tim da je za 0w30 naznaceno da je samo za hladnija podrucja i da se ne preporucuje za voznju pod velikim teretom (???) Zatim pogledam uputstva za neke supersnazne (Audi, BMW, Mercedes) masine, gdje pise da ova gradacija (KAO FULL SINTETIKA) ladno ide cijelu godinu. Zbog cega nije preporucljiva za moj auto? Pozdrav :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Zaista ne bih znao. Pitanje je (više) za inženjere Hyndai-a.
      U svakom slučaju dobro je poštovati preporuke proizvođača.
      Iskreno, potpuno je nejasno ako se uzme u obzir da se može koristiti 5W-20 visk. grad. koja po default-u ne može biti High HTHS, dok 0W-30 to može (biti).
      Zaista nema veza sa snagom motora, čak ni kod istog proizvođača; već više sa konstrukcijom motora.
      Najbolji primer je VW 503.01 specifikacija koja je baš za snažne motore (preko 180 "konja") i koja je po pravilu 0W-30 (mada može biti i 5W-30). Dok npr. VW 502.00 po pravilu bude 5W-40 (ili 5W-30) a koristi se u mnogo manje snažnim motorima.
      Zavisi od mnogo faktora, zazora ležajeva (radilice ali i drugih), preciznosti izrade sklopova (naročito bloka motora, tj. klip-cilindar) i tako to ...
      Skoro kao ono što piše u uputstvu lekova, ne preporučujte drugom ako je vama lek pomogao, može biti loš savet (tj. samo po savetu lekara).
      Pozdrav!

      Избриши
  6. Одговори
    1. Poštovani,
      Imam dosta iskustva sa Hyundai vozilima iz različitih uloga ( vozača, servisera...). Hyundai nije zahtevan kao VW na primer što se tiče specifikacija motornih ulja. Preporuka je najjednostavnija moguća : svako originalno ulje 5W30 na max 15000/1 god, 5W40 na max 10-12kkm/1god čak i 10W40 na max 7500km/1 god. Menjajte ulje na gore preporučene intervale i kilometražu i stotine hiljada kilometara sigurno Hyundai agregat izvrti " ko iz šale". Korejanci nisu toliko " probirljivi " što se upotrebe motornih ulja tiče, samo OBAVEZNO i redovno sipajte originalna, gore navedena ulja, i zaboravite da imate motor pod haubom.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Hvala "zainteresovanom"!
      Eto i to smo rešili (inače nisam hteo da širim priču ali zaista se mogu koristiti i 0/5/10W-40 ulja uz 5W-30).
      Mislim da je prethodni post sve objasnio i da nema potrebe komplikovati (uostalom 5W-30 i 5W-40 su najzastupljenija ulja na tržištu a i cene su im umerene; 10W-40 je svakako dobra opcija za one koji prelaze mali broj km godišnje; dobar detalj).
      Pozdrav obojici!

      Избриши
  7. Profesore, poštovanje. Došlo vreme da se menja ulje, odem ja na NIS-ovu pumpu i vidim NISOTEC synt 5w-40 549d a G-ENERGY iste gradacije 589d??? Naravno, ne odolim nego kupim G. Ako bi ste mogli da nam malo pojasnite kalkulaciju proizvođača... i da li smo svi mi do sada plaćali "porez na budale" (što reče neko)... Npr Selenia 1200d, Shel 1300d i slično. Pozdrav, Miško N.Beograd

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Miško,
      Jeste bila neka vrsta poreza koji pominjete ali su ovde i neke specifične okolnosti.
      Naime sa cenama nafte (i gasa) od prošle godine Gazprom-u se više isplatilo da iskoristi (ionako frakciju u višku) i da spusti cene. Osim toga, sankcije su takođe uticale da spuste cene (bez obzira što nisu u potpunosti, naročito za G iz Italije, pošto mu dođe "made in EU" i zapošljava uglavnom radnu snagu iz Italije (čak je i direktor pogona bio Italijan, ne znam da li je još ali ne vidim zašto ne bi bio; možda je samo finanskijski i/ili generalni Rus).
      Mislim da su to normalne cene za naftu od 40 $ ali da će ove godine (već ima najava) maziva poskupeti nekih 10-20% (makar ovako jeftina). Nema sumnje da je G sada "best buy" ali i da je Nisotec veoma isplativ.
      Pozdrav!

      Избриши
  8. Srecan Uskrs autoru bloga i citaocima
    CV(r)LE

    ОдговориИзбриши
  9. Dobar dan i pozdrav iz Hrvatske, zbilja imate odlican blog...imam dva pitanja za vas pa ako mozete pomoci da odgovorite.

    1.imam Fiat Bravo 2009 godina 1.9 jtd 88kw bez DPF filtera.Auto ima sad 220 000 km i sve je u super stanju kao i sam motor.Trenutno je u autu total 5w30 ulje mislim ecs.U uputstvu pise da je preporuka 5w30 c2 ulja sa fiatovom s1 specifikacijom.Uglavnom znam da moze u njega i druga ulja ici od 5w 10w 0w i dalje pa me zanima posto cu raditi vise kilometara oko 30-35 000 km godisnje koja kombinacija gradacija kroz godinu i koja ulja bi preporucili da motor ostane cim duze u super stanju ko sada posto auto necu prodavati.Znaci zelim max zastitu za njega.

    2.imam imat 533 iz 74 godine sa 3000 sati prosle godine obnovljeni su svi potrosni djelovi prebojan je a na motoru je mjenjana samo brtva glave, nastelani ventili, znaci klasika motor je jos u super stanju i trenutno je u njemu ina 15w40 ulje i traktor ce se koristit stalno ove godine narocito preko ljeta pa me zanima koje ulje da sipam za max zastitu narocito preko ljeta ili da ostanem na ini 15w40 i mjenjam na max 200 sati.

    Hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Dobro veče i pozdrav iz Srbije,
      1) Total ECS je dobar izbor. ACEA C2 ulja treba koristiti što je duže moguće.
      Možda na 300k km nije loše preći na ACEA C3 (npr. Total MC3) i ništa više.
      ACEA C3 5W-40 je opcija tek kad motor počne troškariti ulje, što može biti tek na 400k km ili tako nešto (ali ovde ne bih išao preventivno).
      Ono što će najbolje zaštititi Vaš motor nije prelazak na viskoznije ulje, nego promena na manje km nego za novo vozilo.
      Fiat preporučuje zamenu na 35000km ili dve godine a Vi ulje menjajte na 20k km ili godinu dana (biće tek oko pola godine ili nešto više). Ukoliko većinu tih km budete pravili izvan grada, možete menjati i na 25000km ali zbog godišta i pređenih km, svakako skratite originalnu fabričku preporuku (za servisni interval).

      2) You're doing fine. Keep it that way.
      15W-40 je najbolje što možete sipati u vaš motor (traktora). INA ima kvalitetna ulja, to je nesumnjivo. Na poljoinfo-u se takođe hvale (iz raznih krajeva).
      Iako je i INA Super 3 zadovoljavajućeg kvaliteta, preporučujem da koristite Super 5 verziju koja je optimalna za IMT.
      Preko toga je "overkill" (Turbo ili Max) iako se i (naravno) ta ulja mogu koristiti.
      Ulje menjajte na 200rh, ukoliko nema teških radova čak i na 250rh, i to je sve što trebate (uz redovnu zamenu filtera ulja, i ostalih filtera) što se tiče podmazivanja motora.
      Bilo bi dobro da ulje za hidrauliku/menjač menjate na 800rh (svaku četvrtu zamenu motornog ulja) ili dve godine.
      Znam, može i ređe ali je propisano čak i češće od ovoga (doduše uz tadašnja maziva), a ovo mi se čini optimalnim.
      Veliki pozdrav!

      Избриши
  10. Postovanje,zaista najiskrenije pohvale za ovakav rad do sada. Sa ovoliko iznetih informacija coveku ne ostaje nista drugo do da maksimalno prosiri svoje vidike na ovu temu i tako oda pocast bar trudu i vremenu koje ste odvojili:). Kada bi ovako otvoreno i precizno bar po neki strucnjak iz bilo koje oblasti ostavio bar deo svog znanja,vise ljudi bi raspolagalo sa vise informacija,a vise informacija vodi slobodnijem drustvu. Stvari se ne popravljaju revolucijama spolja neko prosirenjem svesti iznutra. Sistem nije jaci od ljudi jednostavno oni nisu dovoljno zainteresovani za ono sto se desava oko njih,pa suverenitet nad sobom predaju krajnje sumnjivim entitetima. Kada se to bude promenilo,lakse ce sve krenuti nabolje.
    Ali posto je blog o uljima da ne skrememo sa teme. Hteo bih da vas zamolim za savet u vezi zamene motornog,menjackog i kocionog ulja. Automobil je Opel Vectra B 1997g. motor 1.6 8v 75 ks,presao oko 250 000 km. Iako sam procitao dosta toga sa bloga i sa drugih foruma,jos uvek sam u dilemi koji brend odabrati. Za 10 godina,koliko je auto kod mene sipan je GM 10w40,ali nisam zadovoljan kvalitetom. Pre dvadesetak hiljada km je uradjena polugeneralna motora ili osvezenje kako to zovu,pa se dvoumim izmedju sintetike 5w40 ili da nastavim sa nekim kvalitetnijim brendom 10w40. Razmisljao sam o Eneos Premium 10w40,
    Elf 700 sti 10w40 i "pumparskim" MOL DYNAMIC MAX 10W-40,LUKOIL LUXE SAE 10W-40,ne znam kakav je Nisov G-energy. Vidim da MOL ima i PS 5w40 pa bi mozda ono bila neki spoj svetova,a takodje max ima tacku tecenja na -39 sto je daleko iznad proseka,pa mozda bude i to bude presudno u izboru posto se auti najvise habaju hladnim startovima. Mozete da mi uporedite ova ulja i koje bi po vama bilo najbolji izbor(moze i neko koje nije nabrojano)? Takodje koje mi preporucujete za menjac,fabricki je to gl-4 sae 80. Takodje posle dosta citanja nisam odgonetnuo da li neko gl-4+(gl 4/5) dolazi u obzir,ili ipak steti sinhronima na duze? Hvala unapred sa najboljim zeljama da tako nastavite.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Predraže,
      Hvala za "skretanje sa teme" ... slažem se u potpunosti sa Vašim komentarom. No, malo ćemo sačekati dok stvari "legnu" (no, generacije iz ovog veka će bar deo toga (iskreno se nadam) doživeti, a nama kako (već) bude ... alternativa bi bila tužna ... ). Inače, probleme ne rešavaju ratovi već znanje i primena istog (e tu je nauka, uopšte, na niskom nivou ... ali to je duga i druga (i tužna) priča).
      NO, da se vratimo na temu.
      Iskreno, kada bi prelazili veliki broj km godišnje, rekao bih da koristite 5W-40 zimi a 10W-40 ili 15W-40 (API SL) pa čak i 15W-50 leti. Kao celugodišnja ulja nameću se 10W-40/50/60 ili 5W-50.
      Obzirom na relativno skoru intervenciju na motoru, izabrao bih (ipak) 5W-50, npr. Mobil 1 Peak Life koje nadmašuje sva navedena 10W-40 ulja (kao i PS 5W-40).
      Ulje svakako menjajte na max. 15000km ili godinu dana (šta prvo bude ispunjeno), uz više gradske vožnje i na nešto manje km.
      Što se menjača tiče, probajte naći SAE 80W ApI GL-4, npr. Shell Spirax S3.
      Ako to postane "mission impossible" odradiće posao i TDL 75W-90 ulja (npr. Kroon SP 1011 ili Total TDL ... malo su skuplja ali mislim da nećete više morati da ulje u menjaču menjate (što se samo ulja tiče).
      Da li GL-4/5 šteti na duže staze ... kod OPel-a nije toliki problem kao kod nekih Japanskih vozila ... mislim da je ovde (sasvim) o.k.
      Kočioni fluid treba da bude (bilo koji) DOT 4, po mogućstvu "Super DOT 4" (ISO 4925 Class 6) ali nije obavezno.
      Inače, ako odlučite za 10W-40 da kažem par reči o uljima koje ste naveli:
      Eneos Premium 10w40, sasvim u redu, baš solidno ulje, nešto kao "referentno" (ali nešto i iznad proseka) ... ništa posebno ali u klasi baš (vrlo) dobro.
      Elf 700 sti 10w40 slično prethodnom uz eventulno malo veću isplatljivost (zaista povoljna cena),
      "pumparska" ulja su u principu o.k. MOL DYNAMIC MAX 10W-40, odlično ulje, ima i MB 229.3 ... malo veća cena (da se 5W-50 isplati bar toliko).
      LUKOIL LUXE SAE 10W-40, što da ne.
      G-energy, doduše nije Nis-ov, već "većeg (ali mlađeg) brata" Gazprom-a.
      Dobro ulje (pravi se u bivšem pogonu Chevron/Texaco-a u Italiji). Premium brend uz povoljnu cenu.
      Za koje god od navedenih odlučite, nećete pogrešiti (iako dajem prednost 5W-50 uljima u prvom redu Mobil 1, koji je najlakše naći i jedino što je nešto skuplji, drugih mana nema).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Pozdrav,i hvala najlepse jos jednom na preporukama,sve najbolje u daljem radu.

      Избриши
  11. Анониман02. мај 2017. 23:16

    Izuzetno zadovoljan sa Mannolom, preživeo velike minuse, hladne startove, Kopaonik , autoput itd...presao 4500 km lepo radi motor, još sam u okviru SAFE na meracu na šipci, boja ulja boje meda...za te pare mislim da vredi svaku paru.

    U medjuvremenu ćerka polaže za B kat. i zamenim Calibera koji ona neće moći da vozi za Fiat 500 L, od prvog vlasnika, Motor 1.4. fire 16 v, 95 KS. U kompresoru sipali na 14000km Castrol Magnatec 5w40, ovlašćeni servis , posle ovaj u privatnoj režiji kod krštenih majstora radio servis i ovi mu sipali na 24000 km Total quarz 10x40 ( ??!? )i zamenio ga na 39000 km sa nekim Drive + ( ??? )navodno Francusko ulje 5w40 koje je i sada u motoru na 42000 km.
    Pitanje za profesora šta predlažete u privatnoj režiji da sipam, svakako bi menjao na 10000 km.
    Auto nije ni jednom video neku Seleniu KPE, Shell ili ostala ulja koja traži Fiat po specifikaciji 9.55535-s2- Hvala još jednom

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Auto je video bar jednom ulje po Fiat 9.55535 S2, kada je u njemu bilo ulje Castrol Magnatec (makar verzija Professional OM ispunjava istu).
      Ako ćemo baš po specifikaciji, Selenia K P.E. i Shell Helix HX7 ECT ispunjavaju istu i svakako da su dobar izbor.
      U principu je ta specifikacija (ili bolje rečeno ako je ispunjena ispunjava i) ACEA C3 (naročito C3-08 ili novija), a ulja sa MB 229.51 su sigurno dovoljnog kvaliteta (postoji (lepo, gospodski) sajt sa zvaničnom listom odobrenih ulja, pa se posle (neki) čude što je Mercedes i dalje u top 3, verovatno i no. 1 u mnogim stvarima).
      Na primer: Total Ineo MC 5W-40, Havoline Ultra S, Motul X-clean 5W-40, itd. i sl.
      Ulje menjajte na (bar) 15000km, na 10 hiljada km je čisto bacanje para (fabrički je preporučeno 24 meseci/30.000km; za teške uslove eksploatacije pola od toga).
      Pozdrav!

      Избриши
  12. Анониман03. мај 2017. 18:56

    Hvala veliko, ja sam vas pratioc ali nece da se prijavi ( drzarkod ), usput sta kazete za Petronas Synthium 3000 AV, da li bi ono bilo taman iako nema FIAT spec., bar znamo o cemu se radi.

    ОдговориИзбриши
  13. G. Stevo,prijatno ste me iznenadili preoporukom i neko vreme sam bio u nedoumici oko izbora. Kao sto kazete,losija ulja mogu biti i jeftina i skupa,dok dobra ne mogu biti jeftina. Medjutim presudilo je to sto auto godisnje prelazi oko 10 000km,uglavnom van grada,pa bih se radije opredelio za neku polusintetiku. Ako dodam i mogucnost narucivanja,onda je i izbor veci,svakako i zanimljiviji. U razmatranje bi usla i sledeca ulja:
    LIQUI MOLY SUPER LEICHTLAUF 10W40
    Liqui Moly MoS2 LEICHTLAUF 10 W-40
    WOLF GUARDTECH 10W40
    RAVENOL LLO SAE 10W-40
    Fuchs Titan SYN MC 10W-40
    Auto se ne vozi agresivno,vec na nekim normalnim obrtajima. Ako jos jednom mogu da vas zamolim za preporuku,odnosno koji bi vas izbor bio od ponudjenih,cenovno su msvi tu negde. Hvala unapred.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Od navedenih:
      1, 3 i 5 po redosledu navođenja.
      Svih 5 (naravno) dolaze u obzir.
      Zahtev (originalni) je mogao da bude samo API SH (jer drugi nisu ni postojali) od aktuelnih API SJ. Sva API SL ulja su više nego dobra. Ako su cenovno tu negde, malo je teže odlučiti se (naravno), ali pogrešiti ne možete pa to može da Vam olakša odluku.
      LM bi možda bio u maloj prednosti (nijansa) jer je obično skuplji od drugih navedenih (pa sa sličnom cenom deluje kao malo bolja kupovina ... ali nije od suštinskog značaja, kvalitet je tu negde).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Odmah zatim (kao no. 2)
      Fuchs Titan SYN MC 10W-40
      (kao "full HC")

      Избриши
  14. Poštovani g-dine Stevo,

    Od skoro u svojoj ponudi Kit Commerce ima Dynamax ulja. Slovački proizvod, relativno mlade kompanije, ali koliko vidim, imaju ozbiljna ulja u svojoj ponudi, 0w16, 0w20, 5w20, pri tom, prilično niske cene. Da li imate neki kometar u vezi ovih ulja?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Vladimire,
      Da imam malo više vremena verovatno bih trebao posvetiti tekstove i ovakvim brendovima, tj. bar dva teksta za Češku (Mogul) i Slovačku (Dynamax), no takva ulja pre svega prodaje cena, pa im (dodatna) promocija (sa moje strane) i nije posebno potrebna.
      Verovatno su to solidna ulja, uz odličan odnos kvalitet/cena.
      0W-16, 0W-20 i 5W-20 od jednog jeftinog brenda je jako hrabro (moram priznati).
      Nije poseban dokaz kvaliteta tih ulja, većina izbegava proizvodnju zbog relativno malog (još uvek) tržišta.
      Slovačka svakako nije banana republika ali nije baš poznata (više je Češka) po proizvodnji lubrikanata (a i sami kažete da je kompanija mlada). Nije svakako ni država poput Nemačke i Holandije, pa ne bih očekivao (baš) vrhunski kvalitet.
      Svakako, jeste opcija za ova teška vremena (štednje i smanjenih plata u državnom sektoru).
      Zbog toga se ne čudim i ovoj ponudi (damping cene su verovatno i podsticaji države, koliko god se u EU "kunuli" da to ne rade (rade itekako, samo je to dozvoljeno za njihov izvoz a za uvoz na njihova tržišta nije).
      Inače, zaista je jadno dokle smo stigli ... da smo tržište koje osvajaju Slovaci, Bugari ... Rumuni ... Iranci, Turci ... više kraja nema spisku.
      U vreme Juge (pa i krajem prošlog veka) za većinu njih smo bili "truli Zapad" u pogledu tehnološke discipline, znanja i iskustva (u ovoj oblasti) ali vremena se menjaju, mi u rikverc ili stagniramo a neki (i) napreduju.
      Još uvek nismo lošiji od takvih ali su oni (bar) jeftiniji i to ne mogu a da ne priznam.
      Pozdrav!

      Избриши
  15. Zamorih se, čitajući mišljenja o podmazivanju "orne" srpske vozne tehnike.Nego da kažem nešto o podmazivanju lanca i lančanika na svom "hibridu".Isključivo koristim jednom nedeljno po par kapi Bagatovog šivaćeg ulja!Kažu serviseri da se lanac u proseku menja na 2-3 hiljade ispedaliranih kilometara,a ja to radim tek na 5-6 hiljada.Bočicu Bagat singer ulja zapremine 80ml,odokativno, jer nema obeležja, plaćam 100 dinara u Bagatovom servisu,u Sarajevskoj ulici,u Beogradu.Tako godinama unazad i ne pada mi na pamet da plaćam preskupa "teflonska" rešenja koja ne daju da se lepi prašina na lanac i sl.Oprobana stara stvar iz socrealizma, podmazajuća sposobnost bez konkurencije.

    ОдговориИзбриши
  16. Naleteh na jednom forumu na vas opis ELF EXCELLIUM NF 5W40 u kome kazete da je u sustini to vrhunsko polusinteticko ulje. Otkako sam pronasao vas blog ne obracam paznju samo na karakteristike iz tabela,vec i na baznu grupu(sta mi je to trebalo:),pre je bilo jednostavnije udjem u radnju i zatrazim gm 10w40). Kada sam vec toliko saznao hteo bih da pronadjem neko najoptimalnije resenje za izbor ulja. LIQUI MOLY SUPER LEICHTLAUF je verovatno tu negde,da li bi mozda ipak ovaj Elf bio cak i bolja opcija za stariji automobil poput Opel Vectr-e 1.6(na kojoj je uradjena polugeneralna)? Iako ima zaista odlican TBN da li bi mozda kod starijih auta to bilo kontraproduktivno,odnosno da li bi deterdzent u njemu bio previse agresivan za zaptivke? Elf u odnosu na ps ima nesto nizi viskozitet na 40 stepeni,sta bi to znacilo u konkretnom slucaju(pretpostavljam da motor pre dostize radnu temperaturu). To je ostala krajnja dilema posto se veliki servis blizi Elf po proizvodjacu sintetika ili ipak polusintetika Lm?
    Hvala najiskrenije i veliki pozdrav!
    p.s kad pomislim samo koja sam odlicna ulja mogao da uzimam u vrednosti Gm-ovog koje se zaista dosta trosi bar u gradaciji 10w40,i drugi vozaci to tvrde,da sam bar ipak ranije naleteo na vas forum.

    ОдговориИзбриши
  17. Uopste cela serija njihovih 5w40 ulja su slicna,i na papiru dosta njih imaju viskoznost na 40 i 100 kao polusinteticka. To su:
    ELF EVOLUTION 900 FT 5W-40
    ELF EVOLUTION 900 FTA 5W-40
    ELF EVOLUTION 900 SXR 5W-40
    a tu su negde i
    SPORTI TXI 5W-40
    EVOLUTION 900 NF 5W-40
    Situacija je malo nejasna,da li bi ona mogla da se koriste umesto polusintetickih? Ako da to bi bilo odlicna zamena,optimalna zbog kvaliteta a i cenovno veoma povoljna. Jedino sto ostaje su deterdzenti u (makar na papiru) sintetici,da li su previse jaki za ipak malo starija vozila kojima je gradacija 10w40 namenjena.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Pitanje je malo uopšteno pa će takav biti i odgovor. U principu JESU (dobra/kvalitetnija zamena za 10W-40).
      Ako je 5W-30 ili 5W-40 default za motor, onda svakako (a motor je u dobrom stanju).
      Ako je 10W-40 default a vozilo staro, vredi probati ali je 5W-50 bolja (doduše skuplja) opcija. Elf ulja jesu dobro kvaliteta i umerene cene (teško im je odoleti), ali ne moraju biti (samo) 5W-40.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Ako mogu da pomognem Predragu, moj tast je na taxiju vozio Opel Astru F sa istim motorom, 1,6 8v 75ks, doduše na plin. Uzeo je sa sumnjivih 70 000km, prodao sa 430 000km. Ulje Mobil Super 2000 10W-40, menjano na 15 000, ponekad i do 18 000km. Potrošnja ulja je do prodaje bila takva da ulje nije dolivao, osim ako prebaci 15k km. Znači 360 000km na taxiju sa "običnim" uljem. Pozdrav.

      Избриши
    3. Ako mogu da pomognem Predragu, moj tast je na taxiju vozio Opel Astru F sa istim motorom, 1,6 8v 75ks, doduše na plin. Uzeo je sa sumnjivih 70 000km, prodao sa 430 000km. Ulje Mobil Super 2000 10W-40, menjano na 15 000, ponekad i do 18 000km. Potrošnja ulja je do prodaje bila takva da ulje nije dolivao, osim ako prebaci 15k km. Znači 360 000km na taxiju sa "običnim" uljem. Pozdrav.

      Избриши
    4. Hvala na iznesenom iskustvu.
      Drugi komentar je bio identičan pa sam ga izbrisao (da ne pravi gužvu).
      Pozdrav!

      Избриши
  18. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  19. Hvala puno na informaciji,Miroslave. Izgleda da Mobil prija Opel-ima,sto je vaznije nego ubaciti bolje i skuple ulje na papiru. Mozda Total/Elf vise odgovaraju francuskim vozilima. Ponekad je pravo resenje i ono najjednostavnije,pozdrav,svako dobro.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Verovatno. Doduše iskustava taksista nisu uvek merodavna za "obične" korisnike. Jesu teži uslovi ali ima i manje hladnih startova. U ovom slučaju mi se 10W-40 (kao što sam i naveo, doduše implicitno) čini najjednostavnijim i najjefinijim rešenjem tako da je Miroslav dao dobar savet.
      Možda bi (a možda i ne) 5W-50 ulja bila bolje (skuplje svakako) rešenje.
      Mobil je svakako o.k. (ne mora da bude i najbolji) ... Elf bi (i u Opel-u) morao da bude bar sličan. Doduše par evrića godišnje, takođe nije od (velikog) značaja, a i sam blog je zasnovan na premisi da na ulju ne treba štedeti i da (skoro pa) nema previše skupog ulja (osim par izuzetaka, tj. neka su stvarno "overkill" za neka (starija) vozila, a mogu biti i neadekvatna).
      Pozdrav!

      Избриши
  20. Poštovanje g.Stevo,
    Kao što neko reče, doduše ja ću malo da izmenim, kako beše lako zameniti ulje pre nego što se pojavio g.Steva. Malo se šalim, pa ne zamerite. Ponoviću, hvala na Vašoj nesebičnosti i znanju koje delite sa nama.
    Elem, taman sam naumio da u stari Suzuki Baleno iz 1997. godine sa uređajem za LPG ulijem Mogul Extreme 5w40, mislim da ima i odrednicu PD (svaka zamena drugo ulje, tako da mi je izbor već znatno sužen) jer se već duže vrtim oko njega kao mačak oko slanine, kad neko u ovom blogu pre neki dan pomenu problem "sintetika plus stare zaptivke" i potpuno me poremeti. Ali, preporuka proizvođača za ovaj motor (nov) je ulje viskozne gradacije 5w30, a ja sam dosta dugo u njega sipao 5w40, a u zadnje vreme isključivo 10w40. Nikada nije bilo ikakvih problema, ni curenja, ni potrošnje ulja, bez obzira na marku ulja, cenu ili viskozitet, a bilo ih je različitih.
    E sad g. Stevo, jel da sipam il da biram drugo, a baš bih voleo da probam i ovo. I da dodam, video sam ga proletos na pumpama u Češkoj i drži cenu kao Castrol (približnih karatkteristika), vratio sam se dvaput da proverim jesam li dobro video. Ili vredi, ili Česi jako drže do domaćeg proizvoda (Paramo, Pardubice).
    Veliki pozdrav, Sava.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala, hvala ... trebalo je da bude obrnuto (da je lakše izabrati ulje, pogotovu što nisam isključiv ni po pitanju brenda a još manje visk. grad.).
      Ne, neće Vam popustiti zaptivke od sintetičkog ulja, važi samo za stare konstrukcije gde su zaptivke od neotpornog materijala ... ili ako su već načete (a to nećete znati).
      5W-30 jeste default ali za baš nove motore, to sad ne bih koristio. 10W-40 može i nov motor i možda je i najbolje za ovdašnju klimatsku zonu. Leti mogu da se koriste i 15W-40/50 ulja (zona Mediterana čak i 20W-50!).
      Mogul Extreme je o.k. za vaš motor (mada 10W-40 može i da ostane, itekako).
      Mogli bi nešto i da naučimo od Čeha, ali mi smo mnogo "pametni" pa ne volimo domaće, pre bi kupili od vanzemaljaca nego naše, pogotovu po istoj ceni kao Castrol.
      Moj Vam je savet da kupite Mogul kod nas (naručite iz Novog Sada, zaboravih ime firme ali se lako izgugla) jer je bar 2x jeftiniji ... sigurno je original, tako jeftino ulje teško da se falsifikuje (mada je teško odoleti kupovini u zemlji porekla, priznajem).
      Pozdrav!

      Избриши
  21. Hvala,
    Ionako mislim da ga ovde nabavim (preko majstora koji mi održava auto i koji ga naručuje iz NS).
    Hvala na odgovoru, pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Анониман25. мај 2017. 01:22

      Predlog - pročitajte ovaj članak [https://pcpress.rs/oprema-za-treci-svet/] i, mada se odnosi na elektroniku, odgovorite da li je slična situacija i sa motornim uljima?

      Избриши
    2. Poštovani,
      od g. Voje (Antonića) se može očekivati više ... ovo je samo na osnovu utisaka (i baksuza pri kupovini).
      Na osnovu (po) jednog komada, baš nešto zaključiti, je preterano.
      Osim toga, ljudski je reagovati (na događaj) ali osim "case study" zaključiti onako nešto je neozbiljno.
      Hoću reći da od desetina (meni poznatih) lap-topova i komponenti (poznatih meni iz prve ruke), jedva da je uopšte bilo (ikakvih) problema.
      No, blizu je istini (iako nije ozbiljno istraživano) ...
      Mislim da sam mnogo (ali M N O G O) ranije pisao o ovome (što na forumima, što ovde) i vraćao se na tu temu (često, makar osvrtom).
      Ako je kod hrane i kozmetike (kao i kućne hemije) situacija takva da postoji roba A i B kategorije, zašto to ne bi bilo i za sve drugo? Zar ne?
      Za kozmetiku i kućnu hemiju pouzdano znam jer sam video formulacije tri kategorije (Zapadna i Severna Evropa, Južna Evropa (Španija, Portugal, Grčka, Italija) i Centralna i Istočna Evropa ... od jedne velike multinacionalne kompanije. Razlike su osetne (mada je i cena niža sa padom kvaliteta). Doduše i najniži kvalitet je više nego pristojan pa i to treba uzeti u obzir.
      Što se ulja (maziva) tiče, opšte je poznato da transport utiče na cenu ali ne toliko (bar ne za premium brendove).
      Ionako transport već utiče tako što dobar deo (bar do skoro, situacija se već menja) baznih ulja stiže sa drugih kontinenata.
      Veliki proizvođači, naročito iz Evrope (Total, Shell) imaju pogone širom kontinenta. Uglavnom kod nas stiže roba iz Rumunije ili Poljske. Čim piše "Made in EU" to nije "stara dobra Zapadna Evropa" (ni slučajno).
      Sa Amerima je donekle bolje, Mobil (pošto im je puk'o projekat "Turska Imperija" a ta su ulja i objektivno bila za nijansu lošija) se sad dovlači iz Italije (Mobil 1 serija iz Francuske , mada je počela da se pravi i u ITA).
      Havoline i Valvoline su jedno vreme imali još goru priču ali (pošto su se opekli na istu) sada imaju centralizovanu kontinentalnu proizvodnju i distribuciju.
      I da skratim priču:
      Kod ulja je (naravno, ako su originalna) situacija bolja, jer ako je roba sa Zapada (Mobil, ali pre svega manji jaki brendovi: Motul, Kroon ili čak i oni jeftiniji kao što je Wolf) onda je kao i tamo, a ako je iz bivših zemalja SEV-a (komunističkih) onda je za nijasu to lošija (i jeftinija) roba ALI je pravljena po osnovnoj formulaciji (tako da ispuni zahteve).
      Zapadna ima bolja bazna ulja, veći udeo HC ulja u PS uljima, dodatni deo paketa aditiva i/ili dodatni "paketić" ... ali to je ipak mala razlika.
      Nema razloga za brigu (a i mnogo je skuplje kupiti ulje tamo, mada se preko net-a razlika obično istopi skroz) ali ako ste u mogućnosti, svakako kupite tamo. Ako ništa drugo veći je i asortiman dostupan (npr. HX8 ili HX6 je u ovim pasivnim krajevima teško naći, tj. praktično nemoguće, kao i 20W-50 ulja, monogradna i slično).
      Dakle, jeste (tačno je) ALI nije od većeg značaja. Važnije je kupovati originalno ulje a to kod nas (na žalost) još uvek može biti problem.
      Pozdrav!

      P.S.
      Da naglasim: u današnje vreme je mnogo teško napraviti škart u proizvodnji maziva (relativno jednostavni proizvodi, automatizovana proizvodnja).
      Tako da te analogije nema.
      Ostaje "projektovano" škrtarenje ali unutar male margine, te nije za veću brigu (ponavljam, najveća briga je kupiti falsifikovani proizvod).

      Избриши
  22. Postovani,da Vas ne hvalim puno ali citajuci Vase opservacije stekao sam potuno poverenje u Vas tako da bi mi znacila preporuka ulja koje bi mi Vi dali.
    U pitanju je Alfa 159 1.9 jtdM 88kw 8v 2006 sa predjenih 250.000. Vlasnik sam malo vise od godinu dana i do sad sam 2 puta radio servis na 10.000 i sipao WR 5w40. Potrosnja izmedju servisa je bila do 0,5 l na 10.000.Inace DPF je izvadjen kod predhodnog vlasnika.Pretezno 90% je gradska voznja do 15 hkm godisnje.Sad ono sto me najvise buni preporuka proizodjaca ulja? Motul preporucuje 5w40 8100 xcess,selenia wr pe 5W30, mobil preporucuje FS x1 5W-50 !? Vidim da ste Vi u nekijim ranijim postovima kao No1 best buy preporucili Fuchs SUPERSYN SAE 5W-40, a medju zadnjim vasim odgovorima gospodinu iz Hrvatske koji ima brava sa istim motorom bez DPF-a vasa preporuka 5w30? Najverovatnije ja nisam sve dobro razumeo? Pa Vas jos jednom molim za pojasnjenje koja bi ulja bila medju najboljima za moj auto? Napominjem da imam mogucnost da nabavim iz Nemacke bilo koje ulje. Hvala unapred i sradacan pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Mane,
      5W-30 (C2) je primarna preporuka za DPF, bez je bila 5W-40 (ulje koje već koristite). Dakle, može jedno ili drugo.
      Zbog pređenih km, mislim da bi konkretno za Vaš slučaj, obično (A3/B4) 5W-40 ulje bilo idealno rešenje.
      Potrošnja ulja je niska (normalna) i motor je (verovatno) u dobrom stanju.
      Nije pogrešno (nemojte da Vas to zbuni) ni 5W-30 ili 5W-50 (znači ceo niz 5W-30/40/50). Ako 5W-30 onda ne C2 nego C3/C2.
      Ne mogu a da se ne složim ni sa Mobil-ovim predlogom. Nije baš "po knjizi" ali je DOBAR SAVET.
      Dakle, primarno 5W-40 (praktično bilo koje koje se vama sviđa).
      Ipak, razmislite i o 5W-50 (nemaju ga svi proizvođači pa zato i ne daju preporuke, osim toga nije preporuka ni za starije modele), u prvom redu (baš) Mobil 1 (Peak-Life, sada FS x1) SAE 5W-50.
      Dakle, prelazak na 5W-50 je dobar preventivno (pre svega) a 200-300k km je vreme za "preventivu" (pre nego što motor krene da troškari ulje).
      Turbini je bitnije da je 5W (ne koristite 10W, do pred remont) nešto viša radna viskoznost neće da smeta (naprotiv).
      Od 5W-40 (ili 5W-30) ulja birajte (osim Selenia) Motul, Mobil, Shell ... Castrol, Liqui Moly ... itd.
      Ako bih morao da izdvojim neko od (5W-40) ulja, evo par:
      Shell Helix Ultra, LM Leichtlauf High Tech, Castrol Edge ... itd.
      Od C3/C2, npr. Motul X-Clean FE, Mobil 1 ESP Formula, itd.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Da bi bio jasniji:
      1) Lično bih uzeo M1 5W-50
      2) Optimalno je 5W-40
      3) Najbliže preporučenom 5W-30
      (još uvek o.k. naročito za gradsku vožnju i uzevši u obzir da motor ne troši ulje (normalno troši)).
      Sve je o.k. ali morate sami napraviti izbor. Moj izbor nije uvek najbolji za sve, i zato se ponekad razlikuje od mog saveta drugim.
      Pozz

      Избриши
  23. Hvala puno g.Stevo, svaka Vam cast.
    Sad su stvari jasnije. Pozdrv

    ОдговориИзбриши
  24. Postovanje interesuje me koju gradaciju da sipam u vazdusno hladjen Deutz motor(6-tak) ne trosi ulje ali razmisljam da bi cak moglo 20w50 jer ako ne gresim rade na vecim temperaturama i brze postizu radnu temperaturu nego vodeno hladjeni,15w40 bi trebalo da da bolju zastitu i moglo bi(bolji je izbor) preko cele godine....

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Samo da potvrdim ono što ste sami sebi odgovorili:
      20W-50 je moguće koristiti u letnjem periodu, a u hladnijih 7-8 meseci (ili kao celugodišnje) 15W-40 je bolje.
      Uglavnom je API CF-4 optimalno, može i malo preko (kod 20W-50 baš nije lako naći, preko, ali CF i/ili CF-4 jeste).
      Pozdrav!

      Избриши
  25. Postovani jedno ptanje,koje ulje bolje hladi motor pri radu na otvorenom ili u gradu 10w40 ili 15w40 skoro sam presao na 15w40 i cesto mi pali ventilator za razliku od predhodnog koriscenog 10w40,i dali je istina da ulja 5w40 10w40 i 15w40 imaju istu gustinu pri radnoj temperaturi ako da u cemu je razlika da je za leto bolje 15w40 od recimo 5w40 hvala unapred

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Najbolje hladi ono koje je predviđeno za motor (od strane proizvođača).
      Akademski gledano, 10W-40 bi trebalo da nešto bolje hladi motor ALI paljenje ventilatora nema veze sa tim (isuviše je mala razlika, da je makar 20W-50, pa da ima neki uticaj, ali ni tad primarni).
      Jednostavno, tolija je godina (osim kad je hladno do koske, kada se ne pali ventilator ni u gradu), a paljenje ventilatora najviše ima veze sa ambijentalnom temperaturom, vetrom i da li je sunčan dan ili ne.
      Rashladna tečnost većim delom rashlađuje motor (osim ako je nema, kao kod nekih motocikala) od ulja, tako da je to primarno (možda da zamenite antifriz, i/ili dolijete?).
      sva xW-40 i xxW-40 ulja (i 0W-40, ali i 20W-40) imaju istu viskoznost na 100 cel.
      U čemu je caka? U aditivima (bilo i na blogu a ima vazdan na internetu, ne mogu pojedinačno da ponavljam).
      15W-40 NIJE bolje za leto od 5W-40 osim ako je takav zahtev proizvođača motora ili ako je (npr.) default 10W-40 a motor ima par hiljada sati (odrađenih).
      Pozdrav!

      Избриши