Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

субота, 18. фебруар 2017.

Baci pet (petaka)!, Give me 5!


ATIEL code of practice 20 (2017) & ACEA 2016 ("šifra C5")


ATIEL je veliko (najveće?) udruženje proizvođača maziva, pre svega evropsko ali i "međunarodno" (kako i sami kažu za sebe).
"Code of practice" (kodeks ponašanja) obavezuje članice (uglavnom velike međunarodne kompanije) i daje smernice ostalima kako da ispune ACEA zahteve. Izdat je početkom februara tekuće godine. Upravo ovaj dokument obuhvata i najnovije ACEA standarde, ovog puta ACEA 2016, sa važenjem do kraja (31. decembra) 2018. kada će ga zemeniti ACEA 2018 ... pa dobro, važi zapravo do februara 2019 (verovatno, bar u praktičnom smislu).

Code of practice je jedan suvoparan i dug tekst, u kome piše svašta ... uglavnom kako treba proizvoditi kvalitetno mazivo, za svaku šaržu i da se to može pratiti (kao ISO obezbeđenje kvaliteta, ali ne tako uopšteno nego konkretno za maziva).

Ovog puta se bavi (najviše, čini mi se) aktuelnom temom (koju sam već pomenuo u par komentara/odgovora), a to je: kada važi ACEA ukoliko promenite bazno ulje (bazna ulja). Uz gomilu tabela, sve bi trebalo da bude jasno (pre svega onima iz proizvodnje, mada bi pre svega trebalo da služi nabavci, odnosno menadžementu, kako da postupi u slučaju promene dobavljača a da se zadrži odgovarajući kvalitet (čak i odobrenje proizvođača vozila, što je ipak posebna tema).

Ono što je za široku publiku (verovatno) interesantnije to je ACEA u najnovijem izdanju - 2016.
Ovo je značajno jer mnogi proizvođači još "žive" u 2008. (ili čak 2004.) a tek retki navode ACEA-12 ...
Šta je novo?

Prvo malo podsećanje:
ACEA 2008 je bila najveća "revolucija" što se ovog standarda tiče. Pre svega u E kategorijama, koje su svedene na (samo) 4 (E4, E6, E7 i E9). Zapravo to su samo dve osnovne u dve verzije - "ekološkoj" i "običnoj" (Mid SAPS i Normal SAPS).
Prvi put razdvaja A/B i C, no opet nije bilo dobro definisano, tako da iako ATIEL ne smatra pravilnim, ACEA A3/B3/B4/C3 je još uvek bilo moguće (mada je implicitno to bilo isključeno).
ACEA 2010 potpuno isključuje tu mogućnost (dodatnim definicijama A/B kategorija).
C2/C3 je od početka bilo isključeno ali se često navodi jer je jedina razlika u HTHS vrednosti (zapravno nije, ali može da se svede na to). Dakle, takva ulja su ACEA C3 (granična HTHS vrednost, obično 3,5 do 3,6). Ovo najviše zbog OEM approvala (odobrenja). Ostalo je kao u C2, pa zato mnogi proizvođači naglašavaju C2/C3 što po ATIEL-u nije korektno (a rade i članovi udruženja).
Inače posle inicijalnih razlika u zahtevima po hemijskom sastavu ove dve kategorije su u novijim ACEA standardima potpuno izjednačena pa je navođenje C2/C3 postalo i (potpuno) besmisleno (iako sam i sam navodio da mi se takva ulja sviđaju, sad su to zapravo vrhunska C3 ulja koja sva možete obeležiti sa C2/C3, naročito ukoliko su po ACEA 2012 i 2016).
ACEA 2012 je skromno dopunjavala 2010.
ACEA 2014 nije izdat (kao standard).

ACEA 2016
Šta je ovde novo?
Ne tako mnogo (što se samih zahteva po kategorijama tiče), mislim da su nešto bolje definisani zahtevi za uštedu goriva (uvedeno i za ACEA C3 i C4, koja su High HTHS, doduše samo za 0W-30 viskoznu gradaciju). Uopšte se sada spominju (u ATIEL dokumentu sve visk. gradacije koje postoje, osim 0W-16, 0W-50 i 5W-60).
Najveća novina je verovatno uvođenje ACEA C5 kategorije!
Šta je sad pa to?
Ova kategorija se odnosi na ulja sa HTHS od 2,6 do 2,9 namenjena štednji goriva. U principu su to 0W-20 ili 0W-30 ulja (u ACEA standardu nije definisano, može biti i 5W-20, teorijski i 5W-30 ali takvo nećete naći (valjda)):
O.K. ACEA prati API i SAE, ali ipak nedovoljno brzo, jer ACEA C5 ne obuhvata (postojeća) SAE 0W-16 ulja. Nije nemoguće da će se pojaviti takva ulja, ali za sada su sva "van ACEA kategorije".
Dobro, bar su 0W-20 (odavno u upotrebi u Japanu, pa i u USA) sada osim API ozvaničena i u ACEA standardu (uskoro i u OEM Approval-ima, već smo u komentarima pominjali novi 0W-20 VW approval, VW 508.00/509.00).
Zanimljivo da se za ovo odobrenje navodi više od 2% uštede goriva (čak i 4% pa "i do" (više od 5%)) u odnosu na 504/507.
Toliko je (otprilike, baš u ACEA 2016 ima tačno navedeno) ACEA C2 (5W-30 Low HTHS) bila u odnosu na 15W-40. Deluje nelogično ali potvrđuje da je HTHS zapravo bitniji (ovo sam pominjao u par komentara) za uštedu goriva nego radna viskoznost (na 100 °C), dok 0W (uopšte niža xW vrednost) ima nešto uticaja, i bitna je kada se navodi "i do" (razlika je približno dvostruka kada je motor nezagrejan (kratke gradske relacije)).

ATIEL će imati čime da se bavi do 2020. a posle ...
Ostaje da se vidi. Najave da će sledeća decenija biti poslednja naftaška za neke države (Norveška, Holandija ... čak i Nemačka), makar što se automobila tiče, zvuči (pre)ambiciozno, no sigurno je da se (bar) dizel vozilima (ne računajući teretna) loše piše i da će već za 15. godina biti proterana iz mnogih velikih gradova Evrope. Dobro, pa šta? (zar nisu već iz gradova u Japanu, i posredno u USA?). Da, ali Evropa je oduvek bila centar i glavno područje gde su dizel motori u automobilima (oduvek) bili cenjeni.
Osim tamo gde može (Norveška pre svega) motori SUS će još uvek biti akutuelni. Verovatno, više kao hibridi ("zelena" avangarda prošle decenije, sad su (u odnosu na električne) kao ugalj u odnosu na njih).
Moguće da će hibridi biti više električni (nego današnji) pa za grad da radi elektro pogon, a tek na tabli (dozvoljeno preko 50) da se uključi benzin, etanol, propan-butan, metan, vodonik.
Moguće da će se i gorive ćelije "povampiriti".
U svakom slučaju, bar još deceniju će vozila sa odžakom (auspuhom) biti glavna, u svakom smislu te reči. Proizvođači maziva su već na novom tržištu (više od decenije, masovno) a to su vetrenjače.
Ne vredi jurišati na njih, ni Don Kihotu se nije posrećilo, neće ni bilo kom drugom.

I na kraju, par tehničkih detalja (bez brojki) o C5:

C5 dokazuje da je 2+3=5. Tako što u finim razlikama između C2 i C3 u odnosu na C1, ili C1, C2 i C3 u odnosu na C4, ono se priklanja C2 i C3 normama.
Čak i C3 uljima po TBN-u (ima zadat minimum za razliku od C2 ... i C1).
Tako da C3, C2 i C5 treba smatrati istom vrstom ulja (istim standardom), koja se razlikuju ("podstandardi") SAMO po HTHS vrednosti (viskoznosti na visokoj temperaturi i smicajnim naponima).
Ovim C5 najviše štedi goriva, C2 nešto manje, a C3 "ne štedi" (nema obaveze po standardu). ACEA C3 ulja 5W-30 ili 5W-40 mogu da štede gorivo u odnosu na 15W-40 (oko 1-2%) ali pre svega na kratkim relacijama. Na radnoj temperaturi ušteda može biti max. 1%, pre svega zbog modifikatora trenja ali nije obavezujuće za proizvođače.
Izgleda da samo 0W-30 dozvoljava sva tri strandarda (C5, C2 i C3).
Pri ovome, dobitak sa C5 u odnosu na C2 je manji nego u odnosu na C3, a iole značajniji može biti samo ukoliko se radi o 0W-20 uljima (mada nije tako definisano standardom).
Po obavezujućim tačkama standarda C5 mora da ispuni "fuel economy" (uštedu goriva) kao i ACEA C1, ništa više od toga. Ipak u praksi će (zbog nižeg HTHS-a) biti bar 0,5% u istoj visk. gradciji (0W-30) i dodatni (1) procenat za 0W-20.

Ovako ili onako, možda bi u stvarnosti i uštedeli pola litara goriva na 100 km, korišćenjem C1 (ili C5, za razliku od škole ovde je "jedinica" (skoro) izjednačena sa "peticom").
Međutim, kao što bi Michio Kaku rekao:
There is always a catch! (Uvek postoji kvaka (caka, jadac))
Ovde je u tome da u motore koje možete podmazivati C5 uljem, ne možete sipati 15W-40 (i API SL, ACEA A3/B4), nego (maksimalno, što se viskoznosti tiče) 5W-30 i ACEA C3.
Onda je ušteda skromnija i neće preći 3% ... to mu dođe nekih 2dl na 100km.
I dalje nije zanemarljivo ali se više računa na sve automobile u jednoj državi (kao ušteda, a još više smanjena emisija CO2). Dobro, može biti jedan rezervoar na godinu ili dve ... ali to nećete primetiti na (npr.) 1000km a kamoli na manje.
Ako se držite (inače pogrešne) devize "videti je verovati" (seeing is believing), onda ste u problemu. Morate verovati nečijim merenjima (ovde standardu ACEA iza kog stoji ATIEL) ... kao i za globalno zagrevanje ili računici kvantne mehanike (iako ni najveći fizičari ne mogu to da sebi dočaraju, bar ne sve što iz nje proizilazi).
Naoštrite Vaš "kvantni računar" (u glavi) ... meriti je bolje nego videti, ali nije uvek dovoljno. Nije više samo teorija struna (i poreban akcelerator veličine sunčevog sistema), već i obična ušteda goriva upotrebom manje viskoznog ulja: računati je verovati!! 

(šahisti će se brzo uveriti, odigrajte par cugera sa nekim softverom, pa ćete se brzo podsetiti ... ekonomisti to znaju odavno ... nije softver za imisiju gasova kod dizel motora, ovo je (ipak) po standardu (ne samo računato, pre svega mereno, ali nama ostaje samo da računamo koliko smo uštedeli (makar nam delovalo virtuelno i više zavisilo od gužve u saobraćaju i "težine" noge na gasu).

Dobrodošli u svet iza ogledala!!

81 коментар:

  1. Одговори
    1. Aha ... srednji kurs "Klingonskog jezika" kao što jedan stari član voli da kaže.
      Uh ... nije bila namera da bude komplikovano ali PRIZNAJEM da jeste.
      Ipak, "ulovio" sam na twitter-u (koji slabo koristim ... najviše zbog Elon Musk-a, Sean Carroll-a i sličnih (najvećih umova današnjice koje "pratim")) da je ATIEL-ovo izdanje "kodeksa" izašlo ovog februara (7. čini mi se), pa sam hteo da budem akutuelan.
      Od svega navedenog, najvažnije je da postoji novi standard po ACEA (2016) a to je C5, da ne bude, "pratim blog a izgubio sam opkladu tvrdeći da postoje samo C1 do C4"). U svakom slučaju neće postati manir.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Stevo, odgovor prebacujem ovde u najnoviji post, nadam se da je to uredu. Tema je bila u vezi 3 ulja Shellhx7, Castrol Magnatec, Kroon oil emperol, sva 10w40.Hvala jos jednom za savet. Poseticemo Kedaru, puno pozdrava, srecan rad

      Избриши
    3. Hvala!
      Da , da ponovim (zbog drugih čitaoca):
      Sva tri su odlična ulja i iznad proseka.
      Castrol je sa API SL sa najnižim specifikacijama (doduše ima i VW 502.00 čime odskače od proseka), Shell ima najviše spec. (API SN, doduše to ima i Kroon; uz MB 229.3 i VW 502).
      Ipak, najviše glasova (kao zimsko ulje) dao sam za Kroon (nešto niže visk. i tačke stinjavanja, -39 koliko ima i Shell, Castrol zvanično ima -36, sve je bolje od standardnih -30 ili vrlo dobrih -33). Osim toga Kroon ima i najviše sulf. pepela (za dizel nije loše, naprotiv) i najviše (klasičnih) aditiva (ne i polimera, verovatno manje). Tako da ne gledajući cenu i za specifičnu namenu (kao zimsko ulje u dizel motoru starije generacije) Kroon mi se čini najboljim. Castrol je (osim svega) i (pre)skup (za ovu kategoriju).
      Shell bi uopšteno bio za nijansu iznad oba (Kroon opet u odnosu na Castrol, iako za dizel API SN nije od značaja, indirektno, ipak da ... ACEA A3/B4-12 je na kraju presudila (kao standard)).
      Više (ili isto, na drugi način) na:
      tekstu o Castrol uljima iz juna 2009.
      Pozdrav!

      Избриши
  2. Razmisljam nesto Stevo!? Citao sam malo na temu nano tehnologije i reduktora trenja. Ponajvise o Ceratec-u od Liqui Moly-a. Da li se isplati na servisu koji mi sledi da u Wolf GuardTech 15W50 sipam 300ml Ceratec-a u cilju smanjenja buke a mozda i zastiti od opterecenja pod visokim obrtajima s'obzirom da cesto prolazim Kopaonik, Zlatar. Ili da 150ml cerateca dodam sada u 15w50 za leto a 150 ml u Kroon Emperol 10W40 pred zimu. Cena paprena, 1300din za 300ml ali cini mi se da se radi o kvalitetnoj strukturi hemiiskoj. Zanima me vase misljenje Stevo( mazda 1991.BG 1.7disel, 310.000km,nikada otvaran agregat). Hvala Vam

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Sve to lepo zvuči (a možda i jeste), ali nije za motorno ulje (idealno).
      Kolege sa kojima radim rade na sintezi nečeg sličnog (nano WS2), jedna od koleginica radi doktorat na tu temu (slede i radovi uz razna testiranja).
      Ali to je više za menjače/reduktore, ležajeve (naročito na veoma visokim temperaturama, preko 300 °C) i slično.
      Motorna ulja podmazuju pre svega (to im je glavna funkcija) u hidrodinamičkom režimu kada je koeficijent trenja dva reda veličine niži od bilo čega što postoji (i Ceratec-a i MoS2 i WS2) i što će biti izmišljeno (bar u XXI veku).
      U tom smislu Ceratec NEĆE pomoći pri visokim obrtajima (više kao "rezerva" ako zakaže uljni film pri velikim opterećenjima motora i centrifugalnim silama (dakle više za pistu), te je više za "piece of mind" nego što stvarno deluje).
      Pre svega je za mešoviti režim podmazivanja (prvi minuti rada motora) i dugoročno kao nešto što će stvoriti dodatni zaštitni sloj na površini metala (kao i MoS2), međutim tu je WS2 (nano) neprevaziđen i jedini dokumentovan u stručnoj i naučnoj literaturi.
      Dakle bolje koristite WS2 (npr. "IF-WS2") o kome ima par radova u naučnim časopisima. Ceratec je tolika "tajna" da je mačka u džaku.
      Ne znam, mislim da će Vam biti bolje bez njega, naročito za motor sa 300k km +.
      (dobar deo aditiva će završiti u komori za sagorevanje, što nikako neće biti korisno, ako i ne deluje negativno, bacanje je para kroz auspuh).
      Bio sam tolerantniji na Ceratec i slične dodatke (ranije), sad mi se sve više čini da je od njih slaba vajda.
      U krajnjem slučaju i ZDDP stvara zaštitni površinski sloj (dokumentovano, testirano milion puta) a ima ga u svakom ulju (osim Eneos Sustina serije i Fuchs 0W-20 ulja), manje ili više.
      Mislim da je strategija koju ste postavili sasvim o.k. (bez ikakvih dodatnih aditiva) te samo nastavite.
      Pozdrav!

      Избриши
  3. Ovo se zove brutalno objasnjenje ili pezorativno "do koske". Izvinjavam se na upotrebljenom. Ali Stevo, dovoljno argumenata da odbacim Ceratec, svaka cast na analizi pomenutog aditiva. Mozda ce se Liqui Moly ljutiti, pa im preporucujem da ovo ne citaju ( ili neka citaju ako zele da uce), imajuci u vidu da reklamna kampanja poziva na masivno koriscenje ovog tzv.keramickog aditiva ili HBN-a, tipa"ozivecete motor, motor leti, bruji od snage, ne cuje se a radi i sl.Medjutim, ja Vama verujem da ustvari i jeste cera macak u pletenom dzaku. I naravno, uvek cu verovati nadim istrazivanjima, pogotovo ako se doktorat radi na tu temu. Prosto, ne mogu verovati da u nijednom momentu Liqui M.nije rekao OPREZ SA CERATECO-OM. NIJE ZA UPOTREBU OVDE I ONDE, TAMO I OVAMO. SAMO SIPAJTE I OZIVESTE MOTOR SA 500.000KM. Lepo zvuci ali kako rekoste, macak je cudo! Zanima me samo gde se taj aditiv ws2 moze naci kod nas i da li je to ustvari njegovo fabricko ime ili hemijska oznaka. Hvala Vam na divnom odgovoru, zadovoljstvo je citati.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala!
      HBN (heksagonalni bor nitrid) je jedninjenje slično grafitu. Obe kristalne forme (BN i dijamant) su dva najtvrđa materijala poznata čoveku. Alotropska modifikacija ugljenika (grafit) smanjuje tvrdoću od 10 (po klasičnoj Mosovoj skali) na samo 1 što je nekih 5-6 redova veličine ako se izrazi u Pa (oko, ili ispod MPa i par stotina GPa).
      HBN je svakako moderno rešenje slično WS2 ili MoS2, naročito (za sve) ako su u nano obliku. Nije sporno da MOŽE da bude (i) korisno (čak i u motoru) ALI o tome nema nezavisnih podataka (i analiza). Nešto ima o nano (IF) WS2, ali je neubedljivo za upotrebu u motoru (ali jeste za neke druge mehaničke sisteme).
      LM je trebao da se štiti patentom (iako papreno košta) pre nego zamagljenim navodima i "dobro čuvanom tajnom". Izgovor je (naime) odličan (par desetina do par stotina hiljada evra za Evropu i (veći deo) Sveta, za patent, pravi "World" ne postoji pa bi moralo da se zaštiti u USA, EU, Kini, Japanu ... ) ali ostaje "senka sumnje" na sve to.
      Može se verovati ili ne navodima proizvođača (doduše tu je i TUV sertifikat ali nije jasno na šta tačno se odnosi, na suvo trenje i trenje u mešovitoj oblasti? (verovatno) To je logično sasvim je o.k.
      Ali od toga ne mora da bude toliko koristi koliko je navedeno (za ostale sisteme je veća dobit, kod kompresora zavisno od tipa i uslova).
      Dakle, nije da se ne proba ali ne bih očekivao neočekivano. Možda i smanji potrošnju goriva za 1-2% u gradu (ali samo na kratkim relacijama i više zimi nego leti) i habanje motora pri hladnom startu (ali zaista "hladnom"), ali koliko? Teško je reći, LM ne navodi ni podatke svojih istraživanja. Onih 30% manjeg koeficijenta trenja (ne navodi se u pri kojim uslovima) nije beznačajno ali ne znači mnogo.
      WS2 aditive su prodavali RNB (Galax) i FAM (kod motora ostaje sve rečeno za HBN, čak je nešto ispitivanja objavljeno pa je možda ne bolje ali bar transparentnije).
      Bilo je i posebno za transmisiju (doduše obično nema velike razlike).
      Javiću vam da li još ima u prodaji WS2 "domaće pameti" (razvijeno na IC TMF) koju je pravila jedna privatna firma, u obliku spreja. Nije za motore ali jeste za razne druge namene (ima i u upustvu), pa ako ništa drugo može da se proba i stekne neki utisak (šta "radi") i bez laboratorijskih merenja.
      Pozdrav!

      Избриши
  4. Hvala Stevo na podrobnom i strucnom objasnjenju. Svako sa tvrdocom dijamanta od 10 po skali uspelo se alotropskom modifikacijom spustanje tvrdoce do jedinice, mada mislim( ubedjen sam da Ceratec ima kvalitet jer sam citao neke nemacke clanke na tu temu, verovatno da Liqui Moly cuva podatke i ne dozvoljava konkurenciji cak ni da namirisu o cemu se radi). U jednom saopstenju fabrike tvrde da ceratec nema negativnih propratnih efekata kada se aditiv nadje u ulju. Da li su mislili mozda na to da ceratec nece uticati na slabljenje baznog ulja ili mozda cak aditiva, ne znam ili su prosto sigurni da je to tehnoloski napredan aditiv. U svakom slucaju Ceratec je najvise testiran u Ingolstadu, fabrici Audija na trolitarskim agregatima gde rezultati jesu frapantni u najmanju ruku. Testirali su kompresiju svih audi modela po cilindrima. Svaki cilindar pokazuje 2-3% vecu kompresiju nakon upotrebe Ceratec-a, naravno u cisto i OEM ulje koje je sipano u agregat. Ali ne navode dokumentovana istrazivanja i naucne rezultate i tu ste upravu Stevo. U naci nauci ne postoji ovo i ono, mora se dokazati da bi se verovalo. J tom smislu je ceratec macak u dzaku. RNB je ozbiljna kompanija, verujem u kvalitet, trudicu se da nadjem aditiv galax nano plus za motori galax nano add za menjac. Probacu pa cu nakon upotrebe izneti iskustva. A ako mozete javite mi molim Vas da li postoje jos neki ws2 aditivi kod nas i gde se mogu kupiti pa makar i u spreju. Jutros sam takodje pronasao rad u kome se tvrdi kompatibilnost Kroon ulja sa aditivima nano tehnologije. Ne navode rezultate ustrazivanja. Radi se o kratkom abstraktu sa postovanjem forme pisanja naucnog rada. Vrhunski kvalitet Kroon ulja i ekstremno kvalitetna bazna ulja i paketi aditiva nedvosmisleno ukazuju na to da nano tehnologija ne utice na smanjenje kvaliteta API kategorije( npr.primer pada klase SM u SN i sl.). To tvrde u Kroonu a tvrde i u Wolfu. Ova dva saznanja su me uvela u tu ideju da leti predjem na Wolf ulja a za gradaciju ste mi savet dali Vi i to je Amin.(15W50), Kroon Oil Emperol zimi, gradaciju ste mi dali Vi i to je Amin.( 10W40). Liqui Moly ima kvalitet ali cuvaju istrazivanja i rezultate.Pretrazivao sam baze podatke, nemoguce je naci nijednu brojku. I zato je i realna sumnja. Da im covek veruje na rec jedino. Puno pozdrava za Vas Stevo, zadovoljstvo razmeniti misljenja i uciti.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Zadovoljstvno je obostrano.
      Naravno, vredi probati Ceratec, ali sam morao da navedem da to nije standardni proizvod i da se (jednostavno) ne treba očekivati ono što marketing navodi (bar ne sve). Podsećam da 100% proizvođača motora napominje da se ne dodaju "after market" aditivi a 95% proizvođača ulja da to nije dobro za njihova ulja (optimalne formulacije) ili da makar nije potrebno.
      Naravno, postoje i loši aditivi, pa je to sigurno dobar savet. Ceratec bi zaista mogao da bude nešto više, a Liqui Moly je isuviše ozbiljna firma da bi se igrala motorima svojih korisnika. Zato, ne verujem da se išta loše može desiti ali je opomena u smislu da su potencijalne prednosti nešto što neće da se ispolji u potpunosti u 80, 90 ili 100% slučajeva.
      Ostaje i pitanje (svih pitanja) na ovu temu a to je šta kad (neminovno) aditiv dospe u komoru za sagorevanje?
      To sigurno opominje da nije za motore koji troškare (ili mnogo troše) ulje.
      Svakako, za razliku od sulfida, nitrid (u slučaju LM) je u prednosti (jer ne stvara sumpor dioksid). Sva čvrsta maziva u aditivima su jako inertna ali u prisustvu kiseonika i na temperaturama pri sagorevanju (700 ili slično cel.) nisu apsolutno inertna.
      ITD.
      U svakom slučaju, kao i "IF-MoS2", "IF-WS2" (naročito) i Ceratec zaslužuje da se isproba. Ipak, treba uzeti u obzir ono što sam već napisao (ne po svaku cenu, i ne očekivati previše, uz relativno visok trošak).
      Pozdrav!

      Избриши
  5. Hvala Stevo na detaljnom objasnjenju. Bar jednom cu probati taj ws2 nano da vidim ima li tu icega kada se sipa, koristi naravno. Mada slaba je vajda tovariti karter aditivima na 300k km, trebalo je to raditi od 50-150.000km, ipak je redovna zamena originalnim a pogotovo odgovarajucim uljem osnova. Srecan rad i zelim Vam cvetanje bloga. Blog No.1 u Evropi

    ОдговориИзбриши
  6. Dobro vece Stevo!
    Treba mi odgovor na 2 pitanja ako imate vremena. Pre nego narucim Kroon oil Emperol 10w40, mogu li ukoliko zafali da dolijem 400ml Kroon oil Asyntho 5w30 u 10w40. Nisam siguran da li bas smem to da radim. Da bih znao da li da narucujem kanticu od 5litara ili 4 litra. I da li smem da u ulje za menjac Motul Gear 75W90 dodavati aditiv ili nije potrebno? Unapred hvala na odgovoru.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. 1) Loša ideja (za dolivanje), nemojte to raditi sebi (vašem motoru). Nije strašno ali nije ni dobro.
      2) Nije potrebno. Ionako je GL-4 (SAE 80W) originalna preporuka, Vi sipate GL-4/5 ulje ... pa još aditiv ... čemu?
      Pozz

      Избриши
  7. Ostalo mi je 400ml Kroon Oil Asyntho od prethodne zamene ali s obzirom i da sam dosta sam sumnjao u tu ideju, vi ste samo potvrdili. Prihvaceno, hvala Vam. Vozicu sa 5w30 Asyntho Kronom jos s obzirom da ga mazda jako malo trosi s obzirom da motor ima 310.000km a i bio sam spasen na -20°C, start kao od sale. Odlozicu zamenu ulja do maja meseca da ulijem i tih 350-400ml Kroon Asyntha i izvucem jos 3000km. Brojne potvrde za Kroon Asyntho 5w30sa vase strane kao izvanredno ulje. Jeste skupo ali vredi svaku paru. Puno pozdrava

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da, odložite do maja, sasvim je o.k. koristiti 5W30 ulje, naročito Asyntho.
      Jeste malo skuplje, ali ceo blog je inspirisan time da mazivo (zapravo) nikad nije (pre)skupo.
      Skupo je gorivo (nenormalno) i kvarovi (naročito ako su nepotrebni).
      Javite kad stignete do meseca (360k km do perigeja, nešto više do prosečne udaljenosti, ovde na blogu kao jedinica dugovečnosti vozila (motora) zaokruženo na 400k km).
      Pozdrav!

      Избриши
  8. Nisam oklevao niti jednog momenta cim ste mi Stevo preporucili Kroon Oil Asyntho 5W30. Moji utisci sa uljem su sledeci. Kupio sam kanticu od 5l, cena nesto preko 5500din. U mazdu staje 4 litra ulja, na servisu sipao 4l. Prvih 2000km ulje se nije mrdnulo sa meraca u karteru, uzimajuci okolnost da sam od tih prvih 2000km barem 1000km presao preko planina i prevoja da se smuci coveku. Vozio sam do 3700km i tada dolio 200ml. Ponovo vozio jos 2500km i dolio 400ml. Opet presao 2000km i juce merim kolicinu ulja( nivo 3mm od oznake max. A ukupno rastojanje na meracu izmedju min i max je 1cm. Vozicu jos 2000km pa cu uliti ostatak Asyntha. E sada pitanje je:kako je moguce da ulje sa approval GM LL 025 koje je namenjeno za Forda izmedju ostalog dobro pase ovom autu(mazda). Auto je tih, vuce uzbrdo, nema lupkanja pod haubom. Kada razmazem ulje pod prstima imam osecaj da se prsti ne dodiruju. Auto jako malo trosi sa ovim uljem, primetno smanjenje potrosnje. Sa 20l dizela izvucem 280km kombinovane voznje( testirano, odgovorno tvrdim). Ili.se radi o sumanutom kvalitetu ili se nesto zbiva Stevo sto ne razumem. Ipak vozilo ima 310k+km.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Ulje je API SL/CF za vaš motor je API CF ono što treba. Verovatno ste (u brzini) pogrešili, GM LL 025 je GM-ovo a ne Ford-ovo odobrenje, ali suština je ista:
      Ulje prevazilazi (ionako) zahteve pa nije bitno što je odobrenje drugog proizvođača (uz ACEA A3/B4-2012 moguće ga je kroistiti u svim motorima koji ne traže (izričito) ACEA C#). Ulje ima veliki procenat aditiva (natprosečno) i sigurno (čak) bolje štiti motor nego 10W-40 (čak i sa toliko km).
      Umerena potrošnja ulja i pored visk. gradacije 5W-30 nije neko čudo jer je ulje potpuna sintetika bez mineralne komponente (maka to bila HC sintetička ulja, III bazna grupa, što je ionako uobičajeno za "Full sintetiku"). Ulje je i High HtHS (više od 3,5) pa nema razloga da se ne koristi umesto 5W-40 ili 10W-40 (naročito ako je default za motor).
      Na kraju krajeva, Noack isparljivost od 8,8% je rezultat bolji od bilo kod 10W-40 ulja (možda i ima neki izuzetak ali se ne mogu setiti trenutno ni jednog), bolji od proseka za 5W-40 i dostojan (u nivou) za 5W-50 ulja. Zato je i potrošnja ulja umerena, a umerena potrošnja ulja ne šteti motoru (čak naprotiv!).
      Potrošnja goriva je zaista iznenađujuće niska ali sa 5W-30 i treba očekivati 2-3% manju (naročito ako je sintetičko ulje, makar i ne Low HtHS, sa modifikatorima trenja) potrošnju nego sa npr. 10W-40.

      Избриши
  9. Takodje, kada sam doneo serviseru Asyntho 5W30, smejao se i rekao mi je da ulje nece izdrzati ni 2000km i da ce sve otici. Presao sam preko 8k km, rezerva jos 400ml a u karteru ima sigurno za jos 2000km. Nisam samo razumeo u vasoj poruci "perigej", pa vas molim za objasnjenje, u globalu sam razumeo poruku ali taj termin ne.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Perigej je tačka kad je mesec najbliži zemlji, a onda je rastojanje cca. 360k km (prosečno 385k km a kad je najdalji, apogej, oko 410k km).
      Pozz

      Избриши
    2. Moracu Stevo da se prisetim astronomije, iako sam zavrsio prirodno-matematicku gimnaziju i imao 5 casova astrinomije nedeljno struka kojom se bavim ocigledno mi ne ostavlja mesta za stare informacije, nove ulaze stare ispadaju, znate i sami. Ali odlicna analogija za kilometrazu automobila. Napravio sam gresku u pisanju za fordovo odobrenje "GM", hteo sam reci da se moze koristiti u Ford vozilima pojedinim. Na Asyntho Kroonu pise samo synthetic modern oil bez ,"full synhetic", sigurno je HC ulje, Vi bolje znate da li je to III grupa. U svakom slucaju Asyntho je izvanredno ulje a i poprilicno visok indeks visokznosti ima, blizu 10w40. Testirao sam ga na -26°C, izletelo je iz staklene case kao da je alkohol a ne ulje. Mogu da se kladim da se na toj temp.ponasa u rangu pojedinih 0w40 ulja. Po pitanju isplativosti naravno da je emperol 10w40 pametna kupovina ali ako biste Stevo stavljali ulje u ovu mazdu za zimu prema vasoj proceni koje bi bi bilo bolje uzevsi sve u obzir. Neka ovo pitanje bude na akademskom nivou i u domenu teorije jer zna se sta je isplativo a sta je bolje. Za Vas kao eksperta pitanje, Emperol 10W40 ili Kroon Asyntho 5W30 za zimu pa neka mazda odluci a vi dajte pobednika. Hvala unapred

      Избриши
    3. Eh ... ja sam kao "matematičko-tehnički saradnik" (ako se dobro sećam) imao astronomiju 2x nedeljno i to samo jedne godine. No, kao što ste rekli, zaboravio sam i ja, nego se pomalo podsećam (i pratim (amaterski) astronomiju na TV, G+ i uopšte net-u, naravno jako malo vremena imam za to).
      Da sam imao 5 časa nedeljno verovatno bih završio (makar) na fizici ili PMF-u ... no bilo pa prošlo.
      Verovatno ste u pravu za Asyntho (možda je čisto HC ulje (II+ grupa doduše) ili kombinacija II i III grupe baznih ulja).
      Kako god, za zimu je sigurno bolji izbor. Ako gledamo za celu godinu ... čak i tad, dok god je potrošnja umerena (npr. 1,5 lit. na 10k km). Ipak, za leto bih rađe uzeo 10W-40 (lično za sebe), ipak je Mazda sa dosta god. u sebi, a želim da bar još pola njih izgura (pa taman do 40.), više ne bi ni valjalo ... ili još bolje da stignete bar do meseca ... taman je.
      Pozdrav!

      Избриши
    4. Zahvaljujem na preciznim, studioznim i iskrenim savetima i tumacenjima. Moja ljubav je bila fizika, slaba vajda od toga, podcenjena je, astronomija ne postoji a astrologija cveta kao trziiste falsifikovanih ulja i autodelova iz male privrede. Mislim da se covek moze potpuno osloniti na Kroon, Motul, Wolf i Liqui Moly kao i pumpadzije. Ostalo, pa ne bas. Kroon uzima bazna ulja iz srca rafinerije Evrope u Belgiji, tehnologija iz Belgije, pa su Kroon i Wolf srodni kao "slozna braca"-Petar Bozovic i Nele Karajlic. Inovativno i kvalitatetom bezi Kroon ali za dlaku ispred Wolfa. Mazda je pregurala dosta, od 1991-2001.u ovlascenom servisu a od 2001.do pre dve godine masinu je cuvao Valvoline MaxLife. Sada je Valvoline kod nas smesan, bar ovaj ovlasceni uvoznik. Valtec je radio korektno, barem su za pohvalu.A kada kazu u ovlascenim servisima OEM ulje, dodje mi da se nasmejem, objektivni razlozi za to. Za ove mazde ing.u Japanu kazu da im je granica 600.000km.Nakon toga je agregat gotov ali ce i 40k km biti odlican rezultat sto zbog loseg dizela( sada je vec odlican kvalitet) sto zbog kvaliteta ulja. Uradicu servis sa 15W50 zbog toplote i planina, voznje autoputem, da vidim sta radi Wolf a za zimu cu prezaliti novac za Asyntho. Skupo ali vredi to ulje, kada mu vidim TBN preko 11,mora da je dobro za zastitu masine, pogotovo naftasa. Puno pozdrava

      Избриши
  10. Poštovani Stevo,
    Pročitao sam u tekstu o proizvođačima(najdužem tekstu) da LM Synthoil High Tech 5W40 postoji i dizel verzija. Jel ima neka razlika u nazivu i pakovanju između ove dve varijante? Viđao sam samo ljubicasto pakovanje sa crnom etiketom, i nazivu samo piše Synthoil High Tech. Jel je to verzija za benzince?
    P.S. Sutra idem da kupim, pa da ne kupim greškom dizel verziju...
    Pozdrav,hvala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nešto mislim da je to bilo tad, a da sad nije. U svakom slučaju to je ako ne isto onda skoro isto ulje. Ljubičasta etiketa bez "diesel" odrednice u nazivu je ulje koje Vama treba. Dakle ono je i za benzince i za dizelaše. Dizel verzije ulja (ovde mislim da više nije slučaj) obično imaju malo veći TBN a najčešće su ista ulja kao i istoimena "non-diesel".
      Benzincima ne smeta, čak ni za TNG pogon, kada ne bih samo proporučio dužu (višegodišnju) upotrebu, jedna sezona nije od značaja.
      Pozdrav!

      Избриши
  11. Dobro vece gospodine Stevo.
    Danas naleteosam na "77 lub." Holandski brend cena za MOTOR OIL MP 5W-40 100% sintetika je 25 eura za 5 lit.
    Vase mislenje za ovaj brend,do sada nikad nije spomenut.
    Pozdav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Tomo,
      Verovali ili ne, bilo je i o ovome (u nekom komentaru), mislim da je na CBC-u čak bilo dosta o tome.
      Šta reći?
      Pristojan kvalitet, imaju i brojna odobrenja, ipak ništa naročito (osim što se isplate). Pogon je o.k. (ima na Youtube-u) ali ništa posebno, FAM ima isti ili bolji.
      Imaju komparativnu prednost što se snabdevaju jeftinim baznim uljima, brend se svrstava u ekonomsku kategoriju i pokušava da se nametne dobrim odnosom kvalitet/cena.
      Solidno.
      Mislim (ako se više dobro sećam) da se tu prave i Addinol ulja.
      Umerena preporuka, ima i jeftinijih (npr. Mogul) ili i po istoj ceni a naročito ima za ne mnogo veću cenu sličnih ulja.
      Izbor je na vama, Elf je tu negde pa sad ... kako ko voli.
      Pozdrav!

      Избриши
  12. Veliki pozdrav od mene! Redovno citam sta se ovde pise, i mislim da je svima jasno da ne postoji bolje mesto na nasim prostorima ako nekome trebaju informacije o uljima i mazivima.

    Ne vezano za temu, zamolio bih za savet. Naravno o ulju :). Vozim Hondu Accord 2.0 benzinca, 2006. god., motor K20Z2, predjena kilometraza 200.000km. Motor u odlicnom stanju, ako postoji potrosnja ulja, ja je stvarno ne vidim. Neka bude par decilitara na 7oookm (ja sam od onih koji veruju da svaki motor trosi bar minimalnu kolicinu ulja). Prelazim godisnje oko 7-8000km, dakle, vozim cele godine sa jednom zamenom ulja. Tri puta vec sipam Motul 8100 X-clean 5W-30 i prlicno sam zadovoljan istim. Ali, kad god sam otisao u radnju da kupim ovo ulje, kad kazem za koji mi auto treba, kazu mi da se ovo ulje vise preporucuje za dizel motore nego za benzince. Dakle, nije greska, ali eto. Sta vi kazete na ovo? Ima li osnova za takve tvrdnje i da li je bolje da predjem na neko drugo ulje? Razmlisljao sam da probam neko 0w20, na primer Mobil ili Shell ili je mozda zbog kilometraze ostati na 5w30? Hvala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Nema nikakve osnove za tvrdnje da je jedno ACEA C3 ulje "više za dizel motore, nego za benzinske" (kako god to bilo sročeno).
      Ovo je SAMO obavezno (u smislu minimuma) za dizel motore sa DPF i odatle "urbani mit" (nadam se da još nije stiglo dotle).
      Osim toga ulje je API SM/CF.
      Možete (slobodno) nastaviti sa istim uljem. Da li preći na 0W-20?! Može se probati ali nije obavezno. 0W-40 je odličan izbor (npr. X-Max ili Mobil 1, praktično bilo koje poznato).
      Često se za motor kao Vaš preporučuju ulja koja su Low HtHS (npr. po Ford odobrenjima što je o.k. naročito bez TNG-a, ili po ACEA C2). Ovo bi uštedelo (malo) goriva (1%) ali ništa drugo ne bi dobili.
      Može se probati nešto (na tu temu), naročito low hths ulja u 5W-30 (npr. po Ford 913C ili D).
      0W-40 bi možda bilo idealno (sve uzevši u obzir) osim cene. To bi bio moj lični izbor, ali za više gradske vožnje (ako je to slučaj) ostao bih na ulju koje već koristite.
      Pozdrav!

      Избриши
  13. Hvala puno na odgovoru! U gradu predjem mozda 30% ukupne kilometraze ili manje i vozim na benzin, nemam plin. Sve jedno, meni se cini da ovo ulje (kolko god to subjektivno zvucalo) vrlo prija motoru i verujem da je dobar izbor. A to sto prodavci pricaju, cesto uzimam sa rezervom. Da se neko ne naljuti, ali naisao sam na puno njih koji i nisu bas previse upoznati sa materijom.

    Hvala jos jednom i puno pozdrava!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ma, da ... ostanite na istom, "tim koji dobija se ne menja".
      Ako uopšte menjate, 0W-40 je prvi izbor a 5W-30 Low hths drugi ali već sam naveo, sa prvim ne dobijate mnogo (osim par nedelja kada je najhladnije i najtoplije) a sa drugim (tek) malu uštedu goriva. Van grada bi to bilo i ispod 1% ... dovoljno da nema uticaj. 5W-30 ulja (high Hths) u principu štite motor jednako dobro kao i 5W-40, pa jedino 0/5W-40 mogu malo uštedeti ulja, ali ako je potrošnja minimalna (da, svi motori troše, makar malo ulja) ni to nije od značaja.
      Pozdrav!

      Избриши
  14. Prvo pozdrav i hvala za tekstove
    A onda i jedno pitanjdo sada sam u svoje automobile sipao samo motul od 2003 god,sada imam passata 1.8t AEB '99
    Sipano mobil 3000 5-40
    A sad nesto fantaziram i troumim se koje da sipam
    Mobil 3000 5-40
    Mobil 5-50 peak life
    Motul 8100 x cess 5-40
    Hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Vladimire,
      Pošto je "trilema" u pitanju, novčić (bacanje pismo-glava) neće pomoći.
      Morate da upotrebite neko "moćnije" sredstvo, npr. kockicu (odredite po dva broja za svako ulje).
      Teško je reći ali ako već nagađamo, Peak Life bi mogao da bude idealan izbor, zbog punoletstva vozila.
      Pozdrav!

      Избриши
  15. I ja isto imam pik na peak,jeste punoletstvo u pitanju evo jos koja info,na autu su promenjene karike,turbo i glava je komplet uradjena tada je sipano mobil 3000,inace auto se vozi na tng

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Opet je Peak Life verovatno najbolje rešenje (nije rađen komletan remont motora) ali ostaje da je moguće koristiti 5W-40 ulja, Mobil ili Motul, kako god.

      Избриши
  16. Postovanje g.Stevo,dugo nismo diskutovali. Evo neke informacije u vezi aditiva a ja sam ga radi probe sipao u Xsaru 1.6 16v. Najpre sam umesto Total Trnasmision BV 75W-80 sipao Motul MotylGear 75W-80 I razlika u radu menjaca znacajna ali mi se I dalje cinilo da menjac ne radi kako bi trebalo pa je dodata tubica Liqui Moly MoS2. Mozda preterujem ali nakon par stotina km nemam reci koja razlika u radu,kao da je nov. Obicno ne volim sa probam svasta.Da li vi imate neka saznanja u vezi ovoga?
    Pozdrav,Nenad.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Razliku između Total-a i Motul-a ne bih umeo da objasnim (nije nešto što bi trebalo da se primeti). Moguće je da GL-4/5 (veći sadržaj/koncentracija EP aditiva) u odnosu na GL-4 (makar i "+") daje neku prednost dok se ulje ne zagreje (u mešovitom režimu podmazivanja).
      Dodatni MoS2 je korak dalje u istom smeru, i pre svega smanjuje trenje između sklopova u prvim minutima rada menjača, dok na radnoj temperaturi ne vidim posebnu svrhu ovog dodatka.
      Moduće da su sklopovi već malo istrošeni pa dodatni aditiv koji povećava EP karakteristike ulja i smanjuje trenje u mešovitom režimu podmazivanja (u svim režimima pre hidro-dinamičkog, zapravo).
      Možda je malo lakše menjati brzine u gradu ili tako nešto.
      Možda je malo i placebo efekat (a možda se i ulje malo razradilo, novo ulje uvek ostavlja bolji utisak ... stvorio se tribodinamički film (mada za to treba i nešto vremena, više desetina radnih sati) i slično.
      Nije nešto što ima opšti značaj inače bi u sva ulja sipali MoS2 (doduše donekle poskupljuje proizvod jer mora da se koristi u značajnom procentu, min. 3%).
      Pozdrav!

      Избриши
  17. Poštovani Stevo,
    Posle višenedeljnog raspitivanja oko izbora odgovarajućeg menjačkog ulja za Golf 4 1.6 FSI, mislim da sam raščistio koje je pravo. Nisam mogao ni da zamislim da će ovo biti ovako teška misija, kako u servisnoj knjizi nema nikakvih podataka o menjaču, raspitivao sam se u ovlašćenim servisima, poznatijim servisima u Bg-u koji održavaju VW grupaciju, prodavnicama auto delova itd. Većina njih su mi rekli da je odgovarajuće 75W GL-4 sa fabričkom specifikacijom G052 512 A2.
    Šta vi mislite da li da kupim fabričko VW ulje ili neko drugo koje je možda boljeg kvaliteta od fabričkog? Kao što su:
    Fuchs TITAN SINTOFLUID FE 75W
    Castrol Syntrans FE 75W
    Kroon SP 1081 (trenutno ga nema u ponudi na sajtu kedara d.o.o)
    Ravenol MTF-3 SAE 75W
    Febi 75W GL-4
    SWAG 75W GL-4?
    Ne bih da štedim na menjačkom ulju pa mi preporučite najbolje...
    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Praktično sva dolaze u obzir.
      "Fabričko" je verovatno Castrol a i da nije zbog dugogodišnjeg ugovora VW-a sa Castrol-om deluje kao najsigurnija opcija (makar se, najverovatnije, najviše koristi). Dakle moja preporuka je na tu stranu iako nećete pogrešiti ni sa jednim od navedenih.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Poštovani Stevo,

      Ne bih da bacam pare na fabričko koje je duplo skuplje od Castrola, a kao što Vi kažete verovatno je isto ulje.
      Febi je polusintetika, za SWAG nema informacija (na cbc-u sam pročitao da je mineralno), tako da ona otpadaju. Ravenol nema predstavništvo u Beogradu, Kroon-a trenutno nema u ponudi Kedare tako da se razmišljam izmedju Castrola i Fuchsa.
      Castrol mi je prva opcija zbog Vaše preporuke, mada se malo plašim za njegovu originalnost. Gde je po vašem mišljenju bezbedno kupiti Castrol?

      Pozdrav, hvala

      Избриши
    3. Mala prednost za Castrol (zbog GL-4).
      Teško je reći gde kupiti bezbedno Castrol ... kontaktirajte npr. Ciak ili neki od ovlašćenih servisa (koji doduše forsiraju "fabričko").
      Sigurno da ima Castrol-a koji je o.k. ali se to menja iz godine u godinu a moram priznati da taj segment tržišta ne pratim baš pomno.
      Pozdrav!

      Избриши
  18. Poštovani Stevo,

    Mala prednost Castrola u odnosu na Fuchs ili neko drugo? Zar nije i Fuchs GL-4?
    Teško ću pronaći Castrol menjačko ulje, ali pokušaću. Zvao sam Castrol d.o.o. i Dva en d.o.o., video sam da ste ranije njih predlagali, i oni su mi rekli u kojim radnjama u maloprodaji ga mogu pronaći, ali tamo ne drže menjačko. Ostaje mi još da probam sa Ciakom, AC Zdravković i Nautica d.o.o za koje su pisali ovde korisnici(mada ne znam da li su još uvek pouzdani, kako kažete menja se iz godine u godinu).
    Sa druge strane Fuchs sam pronašao u radnji, za koju su mi rekli uvoznici Orbico d.o.o.
    Fuchs mi se čini sigurnijom kupovinom što se tiče originalnosti, ali i fabričkog odobrenja koje ima ovo ulje, u mom slučaju G 052 512 A2, pa i zato što je fabričko punjenje VW vozila.
    Pretpostavljam da Castrol ne daje fabričko odobrenje zato što isto ulje puni i kao fabričko VW ulje.

    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Moja greška za Fuchs ... jeste, API GL-4 je a ne GL-5.
      Ako ste sigurniji u poreklo, Fuchs je onda najbolji izbor (nije nemoguće da je i to "fabričko", jer je za neka od maziva i Fuchs imao ugovore sa VW-om, i to baš za menjačka ulja (da li i za ovo, teško je potvrditi).
      Izvinjavam se ali sam za Fuchs rekao iz glave (i pomešao sa 75W-80 uljem) tako da ne stoji prethodna napomena.
      Pozdrav!

      Избриши
  19. Poštovani Stevo,

    Pokušao sam da nadjem Castrol, ali nisam uspeo. Niko ne uvozi 75W viskoznost, ni CIAK.
    Tako da sam kupio FUCHS TITAN SINTOFLUID FE SAE 75W, po ceni od 890 dinara po litru. Malo me iznenadila ovako niska cena i pomalo sam sumnjičav u datum proizvodnje. Što je najgore ne mogu da protumačim ove utisnute cifre, ispisane su u 3 reda, ništa me ne asocira na datum. Znam da ulje nije stajalo u radnji dugo, jer sam ga poručio i danas je stiglo. Jedino ako je dugo bilo kod uvoznika Orbico doo. Nadam se da je dobro...

    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Možda je malo staro ali ne beri brigu, o.k. je to, čak iako ima više od 5 god. a mislim da nema (možda 3-4 god. najviše, jer Orbico je preuzeo Fuchs od Multicompany tu negde 2012 ili tako nešto, ne pre sigurno).
      Odlično ulje, slobodno koristi.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Poštovani Stevo,
      Ne bih da mi uvaljuju staro ulje, u redu da su me pitali da li hoću po nižoj ceni starije ulje. Pre poručivanja su mi rekli cena 1100 a kad je stiglo 890 dinara, znam da nije stojalo u radnji, čak su ga ispred mene izvadili iz kutije na kojoj je pisalo Orbico d.o.o. Možda i nije staro, samo ja ne znam ovo da protumačim. Poslaću vam slike u privatnoj poruci na cbc forumu, ako možete pomozite.
      Hvala, pozdrav.

      Избриши
  20. Poštovani Stevo,
    Već duže vremena imam sledeću nedoumicu:
    da li su motori konstruisani za ulja nižeg HTHS inherentno kraćeg veka, jer (ako sam dobro razumeo) niži HTHS slabije "štiti" motor?
    Unapred hvala
    P

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Banovac,
      Odgovor je - NE.
      Prvo: ulja kategorije "low HTHS" štite motor jednako dobro kao i "high HTHS" ako je motor konstrukciono prilagođen tome ("slabije" štite samo motore koji izričito zahtevaju HTHS preko 3,5).
      Motori prilagođeni "low" HTHS vrednostima u principu imaju moderniju konstrukciju iako ni to nije uvek tačno.
      Iskreno, mislim da bi čak moglo (pre) da se kaže obratno, tj. da takvi motori trebaju (i) duže da traju, ili još preciznije, da tu nema direktne zavisnosti.
      Inače zahtevi iz standarda kao što je habanje sklopova su identični za ACEA C2 i C3, tako da "slabija" zaštita ne stoji (ostaje manja potrošnja goriva za C2).
      Osim toga, posle 200 ili 300k km, vlasnici motora sa low HTHS zahtevima mogu preći na high HTHS dok oni drugi moraju ići i na višu visk. gradaciju što je često kontraproduktivno.
      I na kraju jedan od boljih primera:
      Honda motore (iole modernije, praktčno većina od 2001. pa na dalje) bolje štiti 0W-20 ulje nego 10W-40.
      Pozdrav!

      Избриши
  21. Pozdrav Stevo, i jedno pitanje. Preporucio si nama koji auto vozimo pretezno u lokalu, da ga bar jednom mjesecno produvamo na otvorenom putu pod jacim gasom. To sam ranije imao obicaj raditi, ali sam dosao u krizu sa finansijama, tako da stedim svaku kap benzina. Htio bih znati, dali kondenzi vode i benzina koji se skupljaju pri kracim voznjama,a eliminisu duzim turazama, jako skracuju vijek motora? Ulje naravno mijenjam jednom godisnje po uputstvu proizvodjaca. Pozdrav :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pozdrav g. Milane,
      Nije baš nešto što će motor ubiti "kao zeca" (mada figurativno skoro da je tako).
      Utiče, naravno, jako na kvalitet i trajnost ulja. Minimum je primeniti servisne intervale za severe (teške) uslove eksploatacije vozila. Ipak, ni to često nije dovoljno. Najbolje je ulje u takvim slučajevima menjati na 6 meseci (ne, nije preterano).
      I naravno, skraćenje veka trajanja motora po km može biti značajno ali za uslove lokala se obično ne prelazi mnogo km godišnje pa je (takođe) upitno da li se isplate češće zamene ulja (na malo km, ispod 7500km svakako ne) ako će se vek motora produžiti sa 15 na 20 god. (ili 20 na 25), ovo samo kao primer (može biti i manje, naravno).
      Dakle, ako ćemo štedeti (a nema se više kud, puca po svim šavovima; znam i po sebi, inače bih već vozio nešto novije i bolje od keca od 11 god.) onda je najbolje ulje menjati na 1 god. a van grada ići samo kad se mora ... svakako ukazuje na to da veliki automobili sa motorima velike kubikaže za takvu namenu postaju luksuz.
      Pozdrav!

      Избриши
  22. Mala dopuna, imao sam u gepeku nekih pola litra od prije, otisao na pumpu, odvadio starog ulja i dodao isto toliko novog. Ublazava li ovo bar malo efekat dilucije? Mada, i meni je ocito da stetiti nece :) Pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. štetiti neće, neka vajdica ima od toga.

      Избриши
    2. Dobar dan Stevo.Odusevljen sam vasim poznavanjem ulja s,toga bih vam postavio jedno pitanje.Interesuje me koje ulje iz programa liqui moly preporucujete za opel astru h 2005 godiste 1.7cdti 74kw 101ks.Auto je presao 220000 bar tako pise.Do sada sam sipao castrol ege 5-40 i potrosi oko 0,5l na 9000.Castrol mi ne uliva poverenje pa bih presao na lm 5-40 gradacije.Unapred zahvalan.

      Избриши
    3. Dobar dan g. Dragane,
      I ja sam ponekad oduševljen (kako dobro poznajem ulja) ... da se malo i našalim.
      Ajd' sad ozbiljno.
      5dl na 9000km je normalna potrošnja (bolje nego "nulta" pa da razmišljate da li je motor o.k. često nije kad bude tako). Castrol je (naravno) o.k. osim što u "šljiva republikama" nikad ne znate da li je original (mada uglavnom jeste) a ako jeste da li je iz Pakistana, Somalije ili odakle već ne.
      Uglavnom LM je bar jednako dobar (i poznat) premium brend, a uvoznik je o.k. (dugogodišnji i označen kao distributer na sajtu (doduše nisam skoro proveravao, da budem iskren)).
      Leichtlauf High Tech 5W-40 je nešto sa čime ćete sigurno biti zadovoljni.
      0W-40 i 5W-30 ulja jesu opcija ali za vozilo starije od 10 god. i više od 200k km, 5W-40 je verovatno (ipak) bolje. Synthoil 5W-40 pod 2.
      SVe najbolje sa novim uljem ... i uopšte u životu.
      Pozdrav!

      Избриши
    4. Hvala puno na odgovoru i postavio bih jos jedno pitanje pa odgovorite ako budete mogli.Sto se tice specifikacije za moj auto koliko sam procitao potrebno je da ulje ima dexos2 ili kao alternativu GM LL-B025.Prvo ulje poseduje GM LL-B025,dok sintoil nema ni jednu od ove dve specifikacije.Pa stoga bi mi znacilo vase misljenje.Pozdrav.

      Избриши
    5. Poštovani,
      Da lepo zaboravimo na Synthoil ... objašnjenje bi bilo dugo a i spada u "tajne zanate" (ako sam išta od toga ostavio, posle 303 posta i preko 4000 odgovora).
      Osim toga ... vi ste lepo pročitali pa posle toga pitate i ovde (mogli ste naći i sami Liqui Moly ulje sa Dexos2 ili GM-LL-025, dva minuta posla, a ja već izgubih 20 bez rezultata) ... da je lepo - nije.
      Znam da Vam to nije bila namera (ni blizu) ALI ako pročitate sve napisano ispada da ja Vama verujem a Vi meni (lepo) NE, pa čemu onda nastavak ...
      Prvo je i dato SAMO zbog Opel odobrenja, inače nije ništa bolje ulje.
      Jesam tolerantan ali sve ima svoje granice (a ponekad ustanem i na levu nogu, and I'm just a human).
      Dexos2 Vam sigurno NIJE neophodno, jer je to standard (odobrenje) iz 2009. a vremeplov još nije izmišljen i sva je prilika da je i teorijski nemoguć (bar ne za povraćaj pre nego što se takav napravi).
      Inače lista Dexos2 ulja je javna, lako se gugla, a bilo koje (ulje) sa liste je dobro, koje će ko izabrati, stvar je ukusa i finansija.
      Pozdrav!

      Избриши
    6. btw. (uzgred),
      Možda je ispalo oštro, nije mi bila namera. Izvinjavam se.
      Koristite samo ulja po standardu (kao što i sami znate) i neće biti problema.
      Zašto komplikovati život? Zar ne?
      Pozdrav!

      Избриши
    7. Ma nema sta da se izvinjavate,u pravu ste.Pored vaseg posla stignete da odgovorite i nama gomili smaraca sto je za svako postovanje.Svako dobro.

      Избриши
  23. Poštovani,

    Trebam savjet vezano za ulje u mjenjaču. Imam Swift III i u manualu piše da ide ulje 75W90 API GL-4. Međutim sva ulja 75W90 koja nalazim imaju specifikaciju API GL 4/5.
    Da li je to ulje pogodno za moj mjenjač budući da je GL-5 stvarao neki problem oko nagrizanja bronce? Planirao sam uzet INA Hipenol SHD 75W-90 kakvo je Vaše mišljenje o tom ulju. Zahvaljujem.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Ulje je odlično (na PAO bazi) i tu nemam nikakvih primedbi. No, ipak je API GL-4/5 te je nivo polisulfida (EP aditiva) relativno visok (taman između 4 i 5).
      Nije strašno za sezonu (dve) ali je dugoročno bolje koristiti čista GL-4 ulja. Znam, znam, to je sada teško naći, no pokušajte.
      Svakako GL-4/5 je bolje rešenje nego "čista" GL-5 ulja, koja (naravno) izbegavajte (maksimalno).
      Pozdrav!

      Избриши
  24. Pozdrav, g. Stevo.
    Mene takođe zanimaju ws2 aditivi, odnosno gde mogu da se nabave?
    Od FAM-a i Galaksa sam dobijao uobičajene odgovore od "šaljemo" do "a što zna ja?"
    Biće da radnja radi, ali za nekog drugog i to od našeg ulaganja u obrazovanje kadra i infrastrkturu.
    Takođe me zanima preporuka za bokser motor, Alfa 33 220 kkm, ne troši ulje, serija 2 sa ubrizgavanjem goriva.
    Probao sam LM 10w 40 kilavi lauf koji se raspao posle 5 kkm i prošao gumice ventila.
    Pre LM-a, koristio sam Sunoko koji se rado vrteo visoko, dok je LM zaista kultivisao rad motora, ali je brzo šaltanje vesele polovnjače, sveo na prijatan razgovor sa utegnutom babom.
    Dakle ne bih preporučio ovaj tipični marketinški volej i molovanje koje navodi na zaključak o kvalitetu, za bokser motore i visoko turažne mašine. Preskupi su, mogao sam da kupim dve sintetičke Priste koji bi prešle duplo više, odnosno prošao bih četiri puta jeftinije.
    Gde su firme iz vremena kada je kvalitet bio jedina reklama?
    Šta sipati u bokser motor, koji se zbog svoje konstrukcije, dva para klipova koji se kreću opozitno jedan drugome u horizontalnoj ravni, dakle rasterećeno i inherentno balansirano, zavrti poletno i zdravo?
    Iz kog razloga se prave "drugi" motori?

    ОдговориИзбриши
  25. Možda Valvolin synpro? (ne synpower)
    Navodno je za maksimalne performanse, kako kaza prodavac.

    ОдговориИзбриши
  26. Poštovani g. Svetoklik,
    Lep automobil (nema šta).
    Preporučujem pre svega 5W-50 ulja (npr. Mobil 1 Peak Life, sada FS x1 5W-50, ranije "Rally".
    Ili neko 10W-50, mada je tu izbor jako tanak.
    (Selenia (Petronas) Abarth?)
    Senzonski bi 5W-40 zimi a 15W-50 leti bio dobar izbor. Zvaničan default je 10W-40.
    Možda bi (ali samo do -15 °C) Motul 2100 (dodušte zabibereno je skup) bio idealno rešenje (API SH) jer je najbiže konstrukciji motora (bogat na ZDDP-u i više sumpornih jedninjenja nego sad).
    SynPro? Iskreno, nemam pojma šta je ALI mogao bi biti samo prepakovan Synpower (trgovac ko trgovac, hvali svog konja). Na zvaničnom (evropskom) sajtu toga nema, pa ili je za druga tržišta ili je pravljen za nekog drugog.
    Ako smo već kod Valvoline-a, VR1 Racing je ono što bi za Vas bilo idealno (za celu godinu ili za hladniji deo godine u kombinaciji sa 10W-60 u toplijih 5-6 meseci).
    Konstrukciji motora (ipak) više prijaju "klasičnija" ("racing") ulja.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Naime lm ulja koristim od kako sam procitao vase izlaganje o LM moss 2 10-40.Koristim ga u mojoj astri 2.0 dti i prezadovoljan sam.Iz tog razloga sam hteo da nastavim u drugom automobilu sa istim brendom.Pre LM 4100 u astri h 1.7 cdti koristio sam castrol edge titanium 5-40.Inace turbina nije u najboljem stanju pa zvizdi,narocito kada je motor hladan.Posle sipanja LM 4100 zvizdanje se osetno smanjilo,pa sam iz tog razloga hteo cuti vase misljenje ,da li smem nastaviti sa tim uljem.Jos jednom hvala.

      Избриши
    2. Mozda nisam odgovorio u mom prethodnom postu,ne snalazim se bas najbolje.

      Избриши
    3. U principu je o.k. jedino što bi morali ulje da menjate na kraćim vremenskim periodima (od onih sa Opel-LL-B025). Maksimalno 15000km još bolje 10 do 12.
      Naravno, probajte i neko od ulja sa odobrenjem pa ćete lako zaključiti što je bolje za Vaš specifičan slučaj (sa turbinom).
      Pozdrav!

      Избриши
    4. Gospodine Stevo imam nedoumicu oko kupovine ulja pa bi mi vas komentar dobro dosao.Naime hteo bih kupiti Ravenol ulje,koristio bih ga u opel astri h 1.7 cdti,2005 godiste presla oko 200000.Po specifikaciji znam da mi je potreban dexos2 ili gm ll....Ulje inace menjam na 10000 km pa me interesuje da li smem koristiti RAVENOL VMO SAE 5W-40 posto je bazirano na pao tehnologiji,laicki bih rekao da je kvalitetnije od ravenola vpd i hcs iako hcs zadovoljava opelovu specifikaciju.Dakle da li sam u pravu ako kazem da je vmo kvalitetnije ulje od druga dva.Hvala unapred.

      Избриши
    5. Poštovani,
      Uslovno rečeno je kako ste rekli.
      HCS zadovoljava niže norme i slabije je "aditivirano".
      VMO u odnosu na VPD ima kvalitetniju osnovu, ali su to u principu slična ulja (sličnih i gotovo identičnih fiz.-hem. karakt.).
      Naravno zbog PAO osnove je VMo bolje ulje na niskim temp. inače im je isparljivost slična.
      Za GM (Opel) vozila je bolje rešenje (zbog Dexos2), ali se to ne može uopšteno reći jer VPD ima MB 229.51 u odnosu na 229.31 (VMO).
      Svakako su sva tri ulja o.k. za Vaš motor, ali VPD uz zamenu na kraćim intervalima (do 15000 km) zbog nedostatka odgovarajućeg odobrenja.
      HCS ima Opel GM-LL-B-025 te je zbog toga pogodnije za motor iako je lošije (osim starijih aditiva ("lošijih" uslovno, tj. i apsolutno, makar u nijansama) ono je i slabije (HC) baze).
      VMO em ima najnovije (odgovarajuće) odobrenje em i najbolju bazu (bazno ulje, smeša baznih ulja (štokova)), te je od tri navedena najbolji izbor.
      Pozdrav!

      Избриши
  27. Hvala na savetu i pažnji, API SH je dakle nephodan da bih očuvao ovu živahnu starinu.
    iz hemije sam imao trojku,
    dobro, tvrdog keca, pa me kopka taj ws2.
    Oružari se kunu da se posle njegove primene sve sija, "wolfram je to" pa me sad i metalurgija zanima.
    Ima li tu istine i da li ima ikakvog zaštitnog uticaja na leguru koja je direktno izložena habanju i da li taj uticaj imaju i nano hidrati ugljenika?
    Vulgarna pretpostavka je da "glađi" cilindri bolje drže uljni film a i izbegava se ubrzano propadanje nakon pojave oštećenja.
    Možda vam oduzimam suviše vremena, ali vaše akademsko iskustvo i sposobnost objašnjavanja su dragoceni, pa bi bilo dobro da na jednom mestu, ukratko, završimo sa nano džirlo tvorevinama.
    Sipao sam ruski resurs u menjač i zaista reaguje propisano, odziv na minimalno dodavanje gasa i početno ubrzanje su osetno bolji, međutim temperatura i pritisak u cilindrima, te drugačija opterećenja me kolebaju da ga sipam i u motor.
    kako te nano čestice, nanu im, ne završe u koloidu samog ulja, čemu je i namenjen?



    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      API SH nije jedino rešenje (kao što sam već naveo). Samo je naglašeno da ako negde može dobro da posluži onda je ovo jedan od primera. Ništa lošije nećete proći i sa API SL ili SM (veće viskoznosti, 10W-40, 15W-40 ili 5/10W-50).
      WS2 je dobro dokazan u raznim sklopovima ali ne i u motoru. Nekoliko radova postoje i na tu temu ali smatram da je nedovoljno.
      Nano ili "nano" (više je komercijalan naziv nego pravi, iako "IFWS2" treba da je nano po definiciji (cca. 50 nm, nano važi za 1-100 nm), manje je bitno (čini mi se), submikronski (100-500 nm) će jednako dobro zaštititi sklopove.
      Teško "ćemo" završiti "ovde i sada i za sva vremena" sa post-aditivima.
      Jednostavno, prilično je sve to nestandardno pa iako ima indicija za boljitak, pa čak i nekih istraživanja, još uvek je na odgovornost samog korisnika (uz teško dokazive komercijalne navode).
      Polytron (više o tome uskoro) je npr. obezbedio neka (nezavisna ili bar od trećih lica) istraživanja koja ukazuju na pozitivna dejstva. Ipak, ostaje da je potrebno više od objavljenog (da bi bilo na nivou standardnih, rešenja).
      Standardi često i ograničavaju kvalitet ALI (makar) garantuju nivo koji propisuju. Nije da ne može i bolje, ali obično košta znatno više (ako ništa drugo). Proizvođači neće (osim ako nije naručeno što je papreno skupo) ispitavati desetine nestandardnih dodataka, tako da ostaje upozorenje da se to ne radi (u većini slučajeva nije objektivno, ali ostaje zvanično).
      ITD. i Sl.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Hvala g. Stevo na strpljenju, jedno kratko podpitanje.
      Pra sajt politrona duboko me je dirnuo analognim fotografijama automobila i teških vozila iz našega detinjstva.
      Toplo i ljudski, pored tolikih paketića sajtova, pa još amerikansko, uzimam, pa javljam.
      Međutim, naiđem na drugi, još luđeg pakovanja, jeftiniji a takođe na bazi petroleja.
      Da li je moguće da se koristi petrolej i
      da li su uljari već izvršili selekciju pouzdanih aditiva koje koriste a ćute o njima?

      Избриши
    3. Od firme Polytron sam dobio dosta informacija o rezultatima testova i čak naučno-stručnim radovima.
      Teško je reći jer je potrebno više nezavisnih istraživanja (koje možda velike kompanije, makar indirektno, sprečavaju).
      Svi aditivi koji se sada koriste nekada su bili "siva zona". Neki su postali standardni a neki nisu.
      Nije uvek tehnologija tu igrala primarnu ulogu, uvek je komercijalni aspekt bio, jeste i biće najvažniji.

      Избриши
    4. "U prirodi kao i u tehnologiji uvek pobede insekti"
      Reči su francuskog konstruktora aviona iz prošlog veka.
      Ako je Politron ponuđen na ispitivanje, sklon sam da zaključim da su imali šta da pokažu i dokažu.
      Patentna tehnologija se koristi u proseku nekoliko godina a beskompromisna je jer potrebno iz nekog rešenja izvuči maksimum u primeni i ovladati serijskom proizvodjnom. Nakon toga dolazi do planske degradacije performansi i kvaliteta da bi se obezbedila akumulacija kapitala kroz masovnu proizvodnju.
      Siguran sam da finasijskoj oligarhiji ne odgovara da nasleđujemo automobile kao porodične ikone, tako da mi je jasno zašto se neće pojaviti učinkovito i standardizovano sredstvo za održavanje motora.
      U međuvremenu sam promenio sam filter za ulje, ajoj razlike bolan.
      Javljam kakav je Politron ako ga se dokopam.
      Pozdrav, g. Stevo uz predlog da sa desne strane sajta stoji legenda sa skračeinicama i osnovna objašnjenja podele ulja i njihove namene za različite tipove motora.

      Избриши
    5. Samo napred.
      Hvala za predloge za poboljšanje bloga.
      Uzeću u obzir (ali ne pre novogodišnjih praznika, kada bih mogao malo da posredim blog).
      Pozdrav!

      Избриши
    6. Postovani Stevo interesuje me da li je liqui moly top tec 4100 5-40 dobro za moj auto.U pitanju je opel astra h 1.7 cdti 2005 godiste.Samo taj tip ulja mi je dostupan sto se tice LM.

      Избриши
    7. Poštovani g. Čvarkov,
      Ulje će odraditi posao, ali nije idealno. Za Vaše vozilo je zahtev Opel GM-LL-B-025 ili Dexos2 koji unazad pokriva pomenuti.
      Liqui Moly (generalno) baš i nije brend za Opel ... Leichtlauf High Tech 5w-40 i Special Tec LL 5W-30 LM proglašava pogodim jer ispunjavaju (iako ne zvanično) LL-B-025, a jedini "ozvaničeno" (od šire dostupnih i poznatijih, možda imaju još koje) ulje je LM Top Tec 4600 5W-30.
      To je ako ste ljubitelj ovog brenda.
      Inače, ja bih na Vašem mestu uprostio stvari i nabavio neko 5W-30 ili 5W-40 ulje sa zvanične Dexos2 liste, jer su to najbolja ulja za vaš motor.
      Pozdrav!

      Избриши
  28. eToro je velika kompanija.
    Sponzoriše (čak, ionako prebogat) fudbalski klub (West Ham), pa kad bude sponzorisala blog, eto njima i reklame. Besplatno - neće moći.
    No free advertisement - no way!
    Neexistuje žádná reklama zdarma.

    ОдговориИзбриши