Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

недеља, 9. јул 2017.

NOVI BLOG (o pijaćoj vodi (pijenju vode)), New Blog (about drinking water)


Najviše prošli i ovaj vikend (to još neobjavljeno ali biće koliko sutra) u pauzama između poslova (i pisanja radova (naučnih)) napisah (u dahu) dva nova teksta:
(u dva dela)

http://drink-ing-water.blogspot.rs/2017/07/pijenje-ciste-preciscene-vode.html

Radi se o blogu (navedenom u naslovu) čiji link imate na prvom mestu (među blogovima). Ipak da ga ponovim i ovde:
http://drink-ing-water.blogspot.rs/

"Gomila" crtica (-) je zbog toga što su bez njih adrese već zauzete (tako mi i treba kad 5-6 godina ne mogu da krenem).

Tek će biti zanimljivo.
Za sada je još uvek produženi uvod ali već ima i korisnih saveta.
U vruće letnje dane, preporučeno štivo (itekako).

Btw. na šahovskom blogu su zadnja tri teksta (dve partije) posebno zanimljivi (zanimljive), a u julu još (bar) "ludačka" partija u Grinfeldovo odbrani gde sam kao crni pobedio na sreću, ne razumejući poziciju (ni blizu). Pozicije jesu bile komplikovane ali su "cizer" za mašine (softvere) koji su se tamo (oni jači) snašli kao "ribe (pa Stockfish i jeste riba, zar ne?) u vodi". Neverovatno kako je (baš) SF to odigrao, bar na nivou između Boga i Cara.

O.K.
Šta sa blogom o uljima ... pa za 8 dana sam na odmoru (i 3-4 pre odlaska na "slanu vodu") pa će verovatno za sledeći vikend pasti ("za slobodu") bar jedan tekst o uljima a u toku sledeće nedelje (ali da ne obećavam) i drugi.

Posle ... vidimo se u avgustu.

Možda (sa telefona) kratko i odgovorim na pitanja u poslednjoj nedelji jula (i početkom avgusta) ali NE mogu da obećam, pa evo i obaveštenja (da sam "out of the office") bar zadnju nedelju jula i prvu avgusta.

Nadam se da će blog o vodi biti bar delimično popularan kao o uljima, no još je rano za tako nešto, ljudi su po pravilu inertni te tek posle "100 dana" može da se izvuče neki (bilo kakav) zaključak.

Toliko za sada. Vidimo se! Pozdrav!
(i lep odmor svima, na kopnu ili pored slane vode ... biće o tome i na blogu o vodi (makar "off the topic") - slana voda na kopnu - zašto ne?
(propisi? malo skuplje instalacije? (ne baš) totalni mrak (niko da pokrene pitanje, pa "eve ja").

14 коментара:

  1. Postovani g,Stevo zelio bi vase misljenje oko ovo ulje radi se za LIQUI MOLY
    Leichtlauf Performance 10W-40 APISL/CF MB229.1 .

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Tomo,
      Ovo je jedno solidno polu-sintetičko ulje.
      Ali ništa posebno. Standardnih specifikacija, osobina i kvaliteta.
      Treba obratiti pažnju da NIJE ACEA B4 što znači da nije ni za Common Rail dizel motore i uopšte one koji traže B4 specifikaciju.
      Pretpostavljam da je zbog toga namenjeno TNG kao pogonu (Pol.Sint. LPG ulje).
      Dakle to mu je specifično.
      Pozdrav!

      Избриши
  2. Radi se o benziskom mororu sa ugradzeni LPG sistem na Ladi 112 1.5 16v sa predzenih 70000km.
    Mnogo hvala i pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  3. Gospodine Stevo, jedno pitanje u vezi izbora ulja.
    Auto je OPEL Corsa 1.2 75 KS (motor Z12XE) 2004. god. ima iza sebe oko 120.000 pređenih km. Generalno auto ne prelazi više od 8000 km godišnje.
    Do sada je u autu sipana neka PS, ali bih se vratio na zvaničnu preporuku, tj. na neku sintetiku 5W-40.
    Tu je cenovno Wolf jako pristupačan sa uljem MULTIGRADE SN/CF SAE 5W40 (PRODUCT CODE: 16116).
    Međutim, ovo ulje je dostupno samo u pakovanju od 1L, tako da razmišljam da li je MULTIGRADE
    SN/CF C3 SAE 5W40 PI
    (PRODUCT CODE: 21116) takođe adekvatan ili bolji izbor jer ga ima i u većim pakovanjima (4L, 5L) gde tako cenovno ispada jeftinije od običnog 5W-40 ulja.
    Znači, moje pitanje je da li je i MULTIGRADE
    SN/CF C3 SAE 5W40 PI adekvatno ulje za ovaj motor; jer vidim da je preporučeno za motore novije generacije (twinport).
    Takođe, kakvo je ovo ulje u smislu kvaliteta u odnosu na neka domaća (NIS, Modriča, FAM i sl.) jer su u cenovnom rangu poprilično izjednačena?
    U slučaju da je motor sa 5W-40 krene da povećano troši ulje, koji vam je savet i šta je za ovaj motor povećana potrošnja?

    Hvala Vam unapred i veliki pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Ivane,
      Oba ulja koja navodite su o.k.
      ACEA C3 PI je verovatno i bolje rešenje ... za motor u dobrom stanju (u principu za motore sa mnogo km ulja sa većim TBN-om mogu biti korisnija ("obično" multigrade) ali to za (samo) 8000km po zameni nije od značaja (sve ispod 15000km).
      Dakle, ako cena PI ulja više odgovara, koristite to ulje i obratno.
      PI je ulje slično FAM Premium 5W40, NIS Autoline Sint 5W40 i Optima Eco 5W-40.
      Za "običan" multigrade nema baš sličnih ulja (Modričin Magnum, donekle, ali je Wolf-ovo ulje nešto modernije).
      Ne bih davao posebnu prednost nijednom od njih (sva su dobra i "tu negde").
      FAM je domaći, Modriča komišijski brend, NIS trećinu domaći i pravi se ovde ... to im daje malu prednost (bar kod mene) a Wolf je jedan od mojih omiljenih brendova (nisu "muljare" i "jajare", vrlo su otvoreni i nastupaju jasno, stručno i uz veoma fer marketing).
      Za motor stariji od 10 god. 10W-40 nije da se izbegava ali ako motor ne troškari ulje, nema razloga ni za 5W-40 (još manje). Troškario ili ne, ovaj motor (nakon više od 10 god.) može da ima koristi od 5W-50 ulja, ne samo Mobil 1 nego i npr. Wolf (Modričino je ipak sportskog tipa, i ne znam ima li ga još u asortimanu).
      Po fabrici je normalno sve do 0,6 lit. na 1000km, ali uzmite polovinu toga kao normalnu granicu. Na Vaših 8000km ipak ne svih 2,5 lit. već nekih 1,5 (max. 2 lit. na 10.000km pri normalnim uslovima).
      Ako u prvih 5000km motor popije litar ulja, zamenite ulje tad (nešto ranije) pa još jednom 5W-40. Tek ako i onda troškari ulje, idete na 10W-40 ili (još bolje) 5W-50. Može i odmah 5W-50, to je baš 10W-40+ (bolje leti, a bolje i zimi) i tu ne bih očekivao povećanje potrošnje ulja čak ni prilikom prve zamene.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Hvala, Vaš odgovor je savršeno jasan.
      E sada situacija u prodaji je ovakva:
      - Gazela Wolf 5w50 se ne uvozi i samim tim ga nema u prodaji
      - Mobilovo 5w50 je papreno skupo
      - Gazela od PS 10W40 ima samo Wolf MULTIGRADE SL/CF SAE 10W40 B4 DIESEL, ostala PS u toj gradaciji takođe nema...
      Ići ću zbog svega toga na varijantu povratka na 5W40, pa ćemo videti šta dalje.
      Inače, u autu je do sada sipano neko ulje za koje sam prvi put čuo: BARDAHL XTC 10w40 API SL/CF ACEA A3/B4(12).

      Избриши
    3. Poštovani g. Ivane,
      Ionako je 5W-40 (praktično) default, za novije motore je 5W-30 i 0W-30/40 verovatno i bolje. Tako da nema veze za izostanak 5W-50 (slažem se da je Mobil 1 preskup).
      Bardahl je poznatiji u moto svetu (lubrikanti za motocikle) gde je solidno etabliran.
      Naravno, prave i ulja za automobile, kao ovo što ste naveli ("auto ulje" API SL/CF, ACEA A3/B4).
      Koriste uglavnom HC ulja, moguće da je ulje koje pominjete "full HC" (kvalitetniji tip PS ulja). Poznati su po tome da koriste nestandardne aditive (mazive keramike, nano čestice, aditive furalenske strukture (sve prethodno može biti i jedno te isto)), naravno ne u ulju koje je sipano u vaš motor (više za motocikle se takva koriste, i skuplja su naravno).
      Wolf 5W-40 (bilo koje od navedenih) će biti više nego o.k.
      Pozdrav!

      Избриши
  4. Poštovani gospodine Stevo, želeo bih prvenstveno da Vam se zahvalim na ogromnom entuzijazmu i želji da pomognete nama neupućenima na temu motornih ulja. Imam jedno pitanje za Vas. Vozim Opel Astru G 1,4 benzinac, 2006 god (euro 4 motor). Auto je prešao svega 90000 km ali je vožen pretežno u gradu (godišnje prelazim 8000km. Ove godine su počeli polako fabrički delovi da zezaju tako da je odrađen veliki servis, promenjeno je mnogo toga i auto se preporodio. Mojstor mi je rekao da mu je umesto fabrički deklarisanog GM 5w30 sipao polu-sintetiku Mobil 10w40. Kaže nema razloga da trošiš pare, za starije motore od 10 god ovo je najbolje ulje. Šta vi mislite, koje ulje i koja gradacija bi bio Vaš izbor, kvalitet mi je bitniji od cene. Hvala unapred!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani imenjače (praktično),
      Ne mogu da kažem da majstor nije u pravu, za Vaš motor zaista može da se koristi i 10W-40, naročito starije (od 10 god. i/ili 100/150/200k km).
      I to je o.k. (naročito uzevši u obzir pređene km u toku godine).
      Ipak, svakako nije idealno rešenje (niti ga pominje proizvođač u uputstvu vozila).
      Za zaista stare motore u još uvek dobrom stanju (više od 10 god. ali i preko 200k km) bi 5W-50 (pre svih Mobil "Peak Life", tj. novi FS x1) bio idealan, ali konkretno za Vaš motor (vozilo) preporuka je da koristite 5W-40 ulje (praktično bilo koje, a i "bilo koje" je bolje od 10W-40). Ako cena nije problem a budete zadovoljni sa Mobil 2000 jednostavno pređite (posle godinu dana) na Mobil Super 3000 5W-40.
      Ni ono nije preterano skupo, a može i neko jeftinije 5W-40 ulje.
      Ovo pogotovu zbog pretežno gradske vožnje gde će 5W biti značajno bolje od 10W.
      Za iole noviji motor (vaš jeste po pređenim km) je 5W-30 ili 0W-40 još i bolje ALI mislim da je 5W-40 sasvim dovoljno (a da ne bude "overkill" (preterano)), praktično optimalno rešenje (10W-40 je tek zadovoljavajuće).
      Sad iskoristite ulje koje već jeste u motoru, prelazak na 5W-40 je više "tačka na i" nego "obavezan program".
      Pozdrav!

      Избриши
  5. Lijepi pozdrav,

    Kao prvo želim reći da mi je iszsutno drago da na našim prostorima ima netko tko smisleno i stručno obrađuje ovu temu, pa bi Vas zamolio za jedan savjet. Pošto je prošlo već nešto vremena a stvari se brzo mijenjaju, zanima me koje ulje preporučujete za Toyotu Aygo 1.0 automatik, 2005g. Auto ima 90tkm i vozim se isključivo po gradu. To pitam jer sam auto nedavno kupio a prijašnji vlasnik ga je servisirao u ovlaštenom Toyota servisu i tamo su stavljali 10w40 koje mi se čini malo arhaično. Negdje preporučaju 5w30 al ne znam točno od kojeg proizvođača. Cijena mi nije bitna jer to nije velika količina. Hvala unaprijed! Srdačan pozdrav, Damir Novak

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Damire,
      U pravu se u potpunosti. 10W-40 nije baš prikladno za tako moderan motor. Nije da će napraviti štetu jer Toyota dopušta i 15W-40 ili čak 20W-50 (za toplija klimatska područja, prva do -12 a druga do -7 cel.) ali 10W-40 (ama baš) nigde ne pominje u uputstvu.
      Jednostavno, u mnogim zemljama je 10W-40 nekakav default što nije tačno niti korisno. Pretpostavljam da Toyota ima rezervu prema uljima sa "razvučenim" SAE gradacijama (5W-40, 10W-40, 15W-50) zbog više polimera (aditiva za modifikovanje viskoznosti).
      Naravno, u praksi se moderna 5W30 i 10W40 koriste bez većih problema ali to svakako nisu idealna rešenja.
      Po proizvođaču bi ACEA C2 ulja u 5W-30 (naročito u gradu) trebala biti najbolje rešenje. To su tzv. Low HTHS ulja koja pružaju jako čist motor i smanjenu potrošnju goriva (cca. 2-3% u odnosu na 10W-40). Ipak, uzevši u obzir servisnu istoriju (i eventualno topliju klumu, mada je to manje bitno) možda bi ACEA C3 ili C2/C3 ulja u 5W-30 bila idealna.
      Na primer:
      Mobil ESP Formula 5W-30, Total INEO MC3, Motul X-Clean FE, Lukoil Genesis, TITAN GT1 PRO B-TEC SAE 5W-30 i slična.
      Brend izaberite po sopstvenim afinitetima, sva navedena (i šire) su o.k. Prvi put 5W-30 ulje zamenite nešto ranije (jer će praktično "isprati" motor od ulja nižeg kvaliteta, kakva su 10W-40 pa bilo koje da je u pitanju).
      Npr. na 7500km. Inače ulje menjajte na oko 10 do 12.000km zbog pretežno gradske vožnje, inače u mešovitoj je 15000km sasvim o.k.
      Pozdrav!

      Избриши
  6. Puno hvala na brzom odgovoru! Nekako mi je dvojba između Mobila i Totala, s tim da je total nešto malo jeftinij pa me zanima da li je neka značajnija razlika u kvaliteti ova dva ulja?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Oba ulja su, naravno, vrhunska i više nego dobra za Vas.
      Nema neke značajne razlike u opštem kvalitetu ova dva ulja, Mobil je malo svestraniji jer ispunjava i C2 i C3 kao i VW odobrenje 504/507 ali to nije od većeg značaja za Vaš motor.
      Izaberite prema vašim afinitetima, ne možete pogrešiti.
      Pozdrav!

      Избриши