Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

недеља, 19. новембар 2017.

Dnevnik (malih) servisa jednog "ferarija" (Zastava Skala)


Pošto nikako da stignem da napišem tekst o PAG motornim uljima (i sjajnim Xenum uljima tog tipa), pa ću jedan tekst koji je manje opterećujući (za mene). Inače, pokušaću da o Xenum uljima napišem tekst do kraja godine (najkasnije za praznike) dok je još uvek (veoma) aktuelno (i retko, tj. nije standard, kao što to može postati za neku godinu, makar u „ekstra premium“ kategoriji (klasi) – čitaj kao skupa ulja top klase ... u principu može biti i bolje od toga (tek primium kategorija, uzevši u obzir da je potrebno manje aditiva).
Sve svemu, kako idu stvari sa „fererijem“?
Stao sam (u tekstu od prošle godine, negde u ovo vreme ili malo ranije) kod zamene pred zimu (nakon Wolf-a 20W-50). Sledilo je Nisotec GAS 15W-40. Da, da – priznajem, pao sam na akciju. Ulje sam kupio po 320 dindži (redovna cena 400 rsd, bila tad, a mislim i sad). Za GAS ulje API SL, oko 2,6€ (tada) za litar, zaista nije (bilo) mnogo. Iskreno, tih 320 rsd nije ništa promenilo u mom životu ali je bila prilika da i lično isprobam brend „nacionale“ (30%, koliko je u vlasništvu voljene nam Šljivrope). Dobro, imao sam „brdo“ iskustava iz „prve i po“ ruke (iz neposredne okoline) ALI za brend koji sam (makar na poljoinfo) često hvalio (pa jeste isplativ, naročito uz razne agro i druge kartice, popusti su jaki, ja sam iskoristio „opšti popust“).
Kako se NG (Nisotec Gas) pokazao?
„Nemam primjedbi“.
Računao sam na slabiju („osrednju“) zimu (i globalno zagrevanje), „kad ono međutim“ (kad ono cvrc).
Zima je bila malo jača od prosečne u ovom (novom) veku (XXI), ali minimalne temp. (doduše) nisu padale ispod -18 cel. (jutarnjih, uglavnom do -15) što je savršeno odgovaralo ulju (motoru). Iskreno, s obzirom da je garaža naslonjena na kuću (uglavnom ne mrzne ili baš kada je serija dana sa -10 ili manje, bude par stepeni u minusu ali nikad ispod -5 °C) nije bilo od većeg značaja (startovanja na velikom mrazu). Nije isto kad se već motor upali, pa u toku dana stoji na mrazu, jer su dnevne temp. bile tek do -12 (ako se dobro sećam).
Bilo kako bilo, i u zimskim uslovima je sve bilo o.k. (posle par minuta zagrevanja ... dobro, posle 10-tak km, motor samo prede). No, ništa posebno ... recimo da je subjektivan utisak bio sličan Wolf-u 15W-40 API SL (ili preciznije rečeno, nikad ne bih znao šta je u motoru samo na osnovu njegovog rada).
Ulje je (bilo) zamenjeno tek u maju pri nekih (skoro) 6000km pređenih (ili 6300 km, uf, više se i ne sećam baš tačno, moglo je biti i 5700).  Pri ispuštanju je bilo „taman“ crno, još uvek „masno“ i pristojne viskoznosti (odokativno, dakle ovu primedbu ne uzimajte ozbiljno). Potrošnja ulja je bila uobičajena, nešto preko pola litara što je 1dl/1000km što je prosečna potrošnja motora od početka (doduše tad na „do 10.000km“ što je nešto povećana na 5 do 7 hiljada km, ali sve je „tu negde“).
Jel bilo problema?
Bogame jeste!
Ne, ne sa samim uljem, nego sa AMBALAŽOM. Kad se jednom otvori više se ne može zatvoriti a da ne curi (pričao o ovome još pre par godina, u međuvremenu nova serija (doduše istog izgleda) ambalaže i isto). Srećom da sam (za svaki slučaj) držao (tih par dl) u kesi (najlonskoj, nije ekološki ali da vidim koji će papir zadržati ulje, uostalom i filter je papirni), imao bih pravi cirkus u prtljažniku. Ovako je tek par kapi iscurelo (dovoljno da pop...im „za vjek i vjekova“) pa sam to nekako sanirao, ali sam rešio da (eto i nije neki) iz tog razloga više ne koristim (inače solidna) Nisotec ulja. Da, da , ne moram držati tu (načetu) flašu u gepeku, mogao sam biti bolje sreće (možda je tek serija ambalaže gde je alat bio pri kraju (ili preko) upotrebe, no nije prvi put da mi se sa Nisotec proizvodima dešava), itd. i sl. ALI kada na tržištu ima više desetina ulja slične cene i kvalteta, E BAŠ hoću da i ambalaža bude dobrog kvaliteta (ako je već dizajn „grobljanski“ („državno apotekarski“, dok je bilo državnih apoteka, sad se na sve na dobošu, ali to je druga priča)).
Ruku na srce, još ne mogu zaboraviti ni slučaj Mobil Made in Turkey, koji mi je procureo u motornom prostoru (držao u rezevnom točku). A bio je skup k'o đavo (za jedno obično HC 10W-40 ulje). Da, 49% je time NIS-u oprošteno, no ipak ... Da ne pišem (a verovatno bih trebao) ceo tekst o ambalaži, ali da naglasim da i neki „Nemci“ nisu bog zna šta bolji (IGAT npr. kao da je pravljeno u garaži, ali verujem da makar NE curi), ili neka zvučna imena (Bardahl ima ambalažu koja nije za premium brend, no opet verovatno BAR ne curi). I na kraju (a po značaju na početku) Wolf ambalaža takođe curka (ili je bar teško zatvoriti, „preskače“) pa ... ALI nije izgovor, jedan FAM nikad nije cureo (100%), ambalaža je i boljeg dizajna i kvaliteta (za ovu novu, doduše ne mogu da tvrdim).
Da ponovim (već sam to pisao, verovatno i više nego jednom), G-enery ima najbolju ambalažu za litarska pakovanja. Doduše nema pop-up zatvarač, ali je folija koja sa lako skida, a dizaj i sam kvalitet izrade vrhunski. Naravno i svi oni sa pop-up zatvaračima na litarskim pakovanjima (za 4 i 5 imaju i jefiniji brendovi, npr. Wolf) samo time mogu da (u mojim očima) nadoknade cca. 1€ u konačnoj ceni.
Dakle, Nisotec GAS je dobro ulje ali ništa bolje (doduše ni gore) od npr. Fam GAS i (verovatno) Galax GaS (da ne idem dalje; ovo je unutar bivšeg (pre prodaje) NIS-a).
Proleće nije bilo pretoplo tako da sam ulje zamenio tek krajem maja (mislim da je bila poslednja nedelja (sedmica)). Posle je „uletelo“ Mannol Safari 20W-50 (API SL). Ajd' nije baš pravi Nemac, ali već sam pisao kao brendu koji je makar solidan uz (jako) umerenu cenu, pa da ne bude da dajem savete drugima a isto izbegavam. Osim toga, bilo je već hvaljeno za DMB motor pa rekoh (sebi) ajd' da i ja probam.
Ulje je „gusto“ (viskozno), ama baš jeste. Dobro, rekoh ionako je „letnje“ pa neće mu ništa faliti. I nije.
Ulje je položilo ispit, ali ne i sa visokim ocenama. Uz viskoznost koja je ličila kao 20W-50+ (u odnosu na druga) potrošnja je (znam, lenji uslovi) bila veća od proseka i očekivanog (bezmalo ceo litar na ful interval od oko 6000km). Jeste, četvrtina tih km je bila na auto-putu i forsirano ali ne u letnjim uslovima (!). Ulje je promenjeno je na (opet) oko 6000km. Bilo je uobičajeno crno (nešto „crnije“), ali je primedba majstora pri promeni (posebna priča, vidi u nastavku) bila „dobro, sad ćeš da sipaš 10W-40 (ide zima), ali zašto leti (bar) ne sipaš 15W-40?“
Ulje mu je (uzet u obzir zagrejan motor) bilo „kao voda“ (razbijeno).
Ovo je (krajnje) subjektivno, ali je i meni isto izgledalo, trebalo bi to i izmeriti ali delovalo je baš tako.
Ulje je trebalo da bude nešto duže (srećom nije) u motoru, do pred kraj novembra ALI je otkazivanje indikatora niskog pritiska ulja („ampule“) uticalo da se period skrati (vremenski, na tek nešto više od 5 meseci i oko 6150km). Kad već menjam ampulu ajd' i ulje (već napomenuh da imam, zapravo sam imao u vidu šta ću), a bilo je i par sitnica, pa me sama promena ulja nije koštala više od 300 rsd, pa sam odustao od promene u sopstvenoj režiji (a i zima je, te namam kanal, pa je uvek mali problem „zimska zamena“).
Btw slučaj „ampula“ je bio više nego iritantan. Ampulu sam promenio pre tačno godinu dana. Počela opet da „blinka“ pa je zamenjena (uz zamenu ulja). Radilo tako 10-tak dana pa opet počela. Opet meri pritisak (sa novim uljem) i opet isto – odlično! Dakle, ampula je škart od početka (u kesici „no name“, cena 195 rsd). Na kraju je čak i „zakovala“ (ma vozi tako, pre 2 dana smo merili pritisak nije moglo ništa da se desi do tad – reče mi majstor). Ne, nisam smeo sa upaljenom lampicom za nedovoljan pritiska ulja da vozim (NIKADA NEMOJTE, ČAK I KAD SVE GOVORI DA JE SAMO DO AMPULE). Tu mi beš još više krivo što je majstor pretegao jednu sa (nekog) Ford-a (navoj isti, doduše nešto kraći) pa je kvrcnula.
Kupih u drugoj auto radnji (u kartonskoj kutijici, navodno „made in France“, jest' k'o parfem sa buvljaka, 215 rsd) novu ampulu i za sada (20-tak dana) sve je u redu (posle mesec-dva moram jednu rezervnu istu takvu da kupim i držim u kolima, zajedno sa ključem 22, e baš mu je kao „Kvaka 22“).
Sve u svemu, šta mi je (pa) sad u motoru?
FAM Fenix BM 10W-40. Dva litara u staroj (i dobro poznatoj „staro zlato“) ambalaži (proizvodnja 2016. cena (samo) 300 rsd!!) i dva u novoj (praktičnijoj (niža boca), boja nešto svetlija i lepša „zlatna“, ukupan utisak ... zanimljivo, možda i bolje, no traži i malo da se čovek navikne) cena 315 rsd, proizvodnja iz 2017.
Da, prošle godine sam previše računao (na izvikano) glob. zagrevanje, pa sam se z*j*b**, e sad – nećeš mu majci! Majstor (malo liberalnijih shvatanja) nije bio protiv (čak i umereno za izbor) ali je morao da doda da nisam morao da trošim pare na polu-sintetiku (znajući situaciju sa garažom, kao i kod njega). Kad rekoh da je jeftinije od FAM-ovog 15W-40 (GAS, 400 din.) onda je „popustio“ (i kad je čuo cifru koju nije očekivao ... predlagao je Lukoil koje je „bar sigurno original“ što je, naravno, potpuno o.k.).
Posle promene, nisam mogao a da ne pomislim „e jesam Konjina (sa veliki K)“ ... motor se preporodio, samo prede, kakav Safari, kakvi bakrači, kakva 20W-50 ulja ... Da, može DMB (naročito u letnjem periodu) i sa 20W-50 (15W-50) dobro da radi, no dokle god je u (makar kakvo) dobrom stanju i ne troškari ulje (moj je sa sada 135k km baš takav, naravno daleko od novog ali baš po opisu) ovo Vam NIJE neophodno (i samo trošite bar 1% više goriva te „maltretirate motor“). Dakle, 15W-40 cele godine (alternativno 5W-50) ili 10W-40 zimi a 15W-40 leti, je sve što vam (zaista) treba.
Kakav je pritisak bio sa FAM BM? Na leru 2,5 bar (zagrejan motor, 10-tak min. posle paljenja ventilatora) i „ne pada“ (kao u reklami za afrodizijak). Btw Safari je davao samo 2 (uz male varijacije, npr. ±10%, ovde (kod FAM-a) je bio „zakucan“), pa sad ... ona primedba (nije se još merio pritisak ulja sa FAM-om) možda i nije bila pogrešna procena (da je kao voda, i zašto „10W-40“ leti).
Ovaj podatak mi je zaista učvrstio u uverenju da je 10W-40 idealno zimsko za DMB (znači 5W-40 za bilo koji moderniji motor, kakva polusintetika kakvi bakrači, makar 5W-50 kao celugodišnje za one sa više od 150 ili 200k km). Leti ... pa 15W-40 ili (ipak) mešavina sa 20W-50 (pola-pola).
FAM mi je toliko povoljan i pouzdan da zimsko neću menjati, a GAS dolazi u obzir za leto. No, možda će (ako bude mix 15W-40 i 20W-50) i Eko Hellenic biti sledeće (nova serija, sad je i 20W-50 kao i 15W-40 API SL, cena umerena, mislim da je 440 rsd, ako sam dobro zapamtio a u proleće obično bude i neka akcija (5 po ceni 4 lit. ili bar 10% popusta) pa ... videću).
„Crvenko“ je na 135k km (oko 500km posle poslednje zamene ulja), još se drži (itekako), godišnje sam na oko 12000km pa menjam 2x (na „po“ (oko) 6000km), što je za motor sa preko 100k km (i stare konstrukcije) po meni idealno (može i na 7500km ako se prelazi toliko ili 15000km u toku godine, ali i na 5000km ako je unutar godinu dana). Kod ovakvih motora je bolje menjati na 6 meseci, a po km ni 8-10 hiljada onda nisu problem (ako je SJ ili SL ulje). Naravno, API SF treba menjati na 5000km a SG na 6-7.
Savet je da kod juga, keca (vozila iz 80-tih uopšte) dok god potrošnja ulja NE prelazi litar na 5000km, 20W-50 (naročito 20W-60) nije neophodno (doduše jeste opcija za letnji period, npr. sredina maja-sredina septembra). Tek na 1,5 ili više na 5000km treba preći (ali zimi, kod su obavezne (bar) zimske gume, ostati na 15W-40).
Opšti savet: ako je ikako moguće, treba koristiti ulja višeg kvaliteta od minimalno potrebnog (API SL za SJ, SH i SG zahteve, API SM/SN za API SL, slično i ACEA A3/B4-04 ili novije za A3-02 zahtev ili A3 (bilo koje) za A2 zahteve (druga polovina 90-tih, benzinski motori) i slično, npr. ACEA B4 za B3 zahtev ili (makar B3 za B4). Sad je to lako i dostupno, čak je i jeftino (nije neka razlika u ceni, a lakše je i naći).
Opšti savet DVA: prelazak na viskoznija ulja odlagati „do sudnjeg dana“.  Ali auto mi je prešao preko 200k km! (jao meni), moram da koristim 10W-40! Ma to je loše. Kad kupite polovno vozilo UVEK sipajte ono što mu je fabrika propisala (5W-30 Low HTHS za Ford-a na primer), makar prvi (privih par) put(a). Ionako ste kupili motor u „fabričkom“ stanju pa je najbolja prilika da proverite. Ako je sve o.k. nastavite sa najnižom fabričkom preporukom, ako je potrošnja ulja umerena ali eto baš vam smeta (ili vozilo pouzdano ima preko 300k km) ostati na 5W-30 ali High HTHS, pa tek onda 5W-40 pa kao krajnja istanca 10W-40 (mada je i onda 5W-50 bolje po svim parametrima osim cene). Ovako, odmah 10W-40 je kao ono što su Hondaši morali da „trpe“ (5W-40 za 0W-20 fabrički zahtev) dok god centrala nije rekla NO MORE (0W-20 i ništa više!). Ako ništa drugo povećavate potrošnju goriva za 2-3% i smanjujete snagu motora (otprilike toliko) kao i obrtni moment.
Lakotečiva ulja sa dobrim (modrnim) paketom aditiva JEDNAKO dobro štiti kao i 5W-40, obično slično isparava i daje sličnu potrošnju ulja (Low HTHs su izuzetak ali ne u velikoj meri, zavisi i koji motor i koje ulje konkretno). Može čak i bolje da štiti! (makar na akademskom nivou) Izvesno da bolje „drži“ (teže se razbija) zbog manje polimera. Čak i (opet u nijansama) bolje čisti motor. Manje sulf. pepela (obično) čuva sistem za obradu izduvnih gasova (DPF naravno, ali i „običan“ (benzinski) katalizator, te EGR ventil i slično). Turbine sigurno duže traju (5W-30 i 5W-40 baš na akademskom nivou, ali 5W-30 u odnosu na 10W-40 SVAKAKO, naročito zimi je razlika drastična).
Korišćenje 0W-16 kod HONDI kojima je 0W-20 prvi izbor (a do tad korišćeno 5W-30, najčešće) je dokaz više (nisam doduše direktno podržao tu „modu“ ali se pokazala zaista uspešnom; nisam samo iz razloga „ultra low HTHS“ kod 0W-16). Viskoznije ulje stvara veće otpore u motoru, pritisak ulja je ionako ograničen (bitno da je na leru odgovarajući, što se može i izmeriti) pa je slaba vajda od „debelog“ uljnog filma ... ne neće tek tako „pući“ ni sa manje viskoznim uljima. Naravno, ne treba ni preterivati. Ići ispod fabričke preporuke, pogotovu kod starijeg vozila, nije baš pametno. Sa preko 200k km je malo viskoznije ulje možda i od koristi (ali ne po svaku cenu, jer ne mora biti) ali je prelazak sa 5W-30 low HTHS na High HTHS ili sa tog (High) na 5W-40 sasvim dovoljan korak (10W-40 je jedino jeftijija alternativa, ali sad ni 5W-xx ulja nisu previše skupa).
Na koliko km menjati kod starih vozila? Kod starih vozila češće treba menjati ulje – TAČNO!
No, dovoljno je preći sa „normal“ na „severe“ preporuke, za normalne uslove, sve preko (ispod) toga je neracionalno. Ako ste u teškim uslovima eksploatacije (npr. 90% gradske vožnje) skratite kraći interval zamene za još 20-30% i to je više nego dovoljno. Ne prekoračujte vremenski interval (obično godinu dana, i ako nije za starija vozila JESTE) bez obzira na pređene km.

Na kraju još da pomenem filter za ulje. Već par godina unazad (uglavnom) se vodim „ekonomskim patriotizmom“ pa kupujem FRAD filtere. Nemam primedbi, ali je pri poslednjoj promeni cena bila tolika da sam zamalo odustao (360 ili 400 ako nije i 420, mislim da baš toliko, s obzirom na reakciju). Daj onaj Bosanski (Unico) – nema šefe, al' imam „nemački“ ... umem ti ja tog „Nemca“ (Nemačka kao moja mačka) lakši (osetno, na ruku) ... jest' jeftiniji al' ne vredi ... eto ti ja „kupujem domaće“ (iskreno više od 400 din. sa evrom na 118 ili 119 je preterano, do 3€ još i nekako, nije to neki filter da bi bio skuplji), potpuno „dobrovoljno“.

88 коментара:

  1. Curi i stara FAM ambalaža. Prilikom zadnje promene, staro ulje sam nasuo u ambalažu, radi odlaganja. Na sreću, boce su bile u plasticnoj kesi. U vožnji su se srušile u horizontalu i počelo je curenje, ne mnogo, ali da nije bilo kese bilo bi štete. Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Evo i ove informacije. Meni nikad nije (a alergičan sam na ovu pojavu).
      Verovatno ste imali "sreću" da Vam je dopala serija pred promenu alata (možda i prekoračenog vremena upotrebe).
      Sve u svemu, ova (VAŽNA) osobina se često zanemaruje (od strane proizvođača).
      Čak i u premium klasi (makar za Istočna tržišta) se ovo dešava (neverovatno, zar ne?) a trebalo bi da se ne dešava ni kod najjeftinijeg proizvoda na tržištu.
      Ponekad je problem nemogućnosti da se "uhvati" navoj ali često "proklizava" ili čak i kad ne, jednostavno curi.
      Hvala na komentaru.
      Pozdrav!

      Избриши
  2. Stevo, jedno kratko pitanje: koje ulje da se sipa u pežo 301 1.6 adblue hdi100. Fabričko punjenje je jako teško da se pronadje: Total quartz ineo first 0w30.Fabrička norma je PSA PEUGET CITROEN B71 2312. Ima ga sa tim odobrenjem samo Mass company, Motul specific 0w30 za oko paprenih 20 evra litar. Hvala i veliki pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da, imaju ih npr. Valvoline, Mobil i drugi ali ih je teško naći.
      Npr. Kroon Avanza MSP 0W-30 vredi potražiti (nije jeftino ali sigurno nije baš 20 evra za litar).
      Pozz

      Избриши
  3. Našao sam! Profaco ne prodaje još uvek ovo ulje, tj. Total quartz ineo first 0w30, ali hoće da učine, ako ih zamolite i naručite.Čeka se oko nedelju dana i kanta,4 litre, košta samo 3900 dinara, a jedna litra 1190 dinara. To ulje je fabričko punjenje i košta što se odmah primeti duplo manje od Motul-a.Treba samo da se uporno traži i pita.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na komentaru. Koristiće i drugima.
      Ovo je sve češća pojava (da se ulje može naručiti, čak i za male količine).
      Pozdrav!

      Избриши
  4. Администратор блога је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  5. Sa zadovoljstvom čitam ove "životne" tekstove. Ništa bez prakse. Ocu sam u novog Yuga od 2007. sipao Selenia Gold 10w-40, a od kada sam počeo da čitam vaš blog (par godina) prešao na zimi Nisotec Autoline PS 10w-40, leti Nisotec Autogas 15w-40. Jesenas sam prešao na Wolf Guardtech 15w-40 SL/CF koje će verovatno od sada ostati preko cele godine, uz dve zamene, oko 10-ak k godišnje... Gura 130 000 km, do sada bez otkaza, samo redovno održavanje, uz sitnije popravke. Tvrdim da Srbiji fali nov automobil za 3600 evra, koliko je npr. koštala vaša Skala kada je prestala da se proizvodi. Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da, i Yugo Vašeg oca dobro gura ... kad sam kupovao u Kg. mi rekoše, ništa ne brini 100 do 120k km sigurno prelazi, nije baš kao u zlatna vremena ali je mnogo bolje nego devedesetih ... za te pare (cca. 3800€ kad sam kupovao, sa sajamskim popustom, mislim da je redovna cena bila 4000) je taman.
      Tada nije ni bilo mnogo uvoznih automobila a ograničenje Euro 3 je te (2006.) bilo takvo da ste za 6-7 god. star auto morali da date više para nego za novo vozilo (makar i Zastavnino).
      Nov auto za 5000€ je nerealno (bilo sad još manje), najbliže je bio Punto (klot) kad su rasprodavali zalihe (oko 6000€, u principu moderniji kec ... taman toliko, jer opreme ništa nije imao, kao Zastava).
      Naravno, bilo pa prošlo, zbog standarda smo (ogromna većina) prinuđeni da kupujemo isključivo polovna vozila ili nova iz segmenta "ispod 10k €".
      Naravno, ko može da priušti sebi, dobri su i takvi automobili ali sa punom opremom prektično i nema automobila ispod 10 hiljada evra.
      "Daleko je sunce", "Ćuti sine i plivaj (Daleko je Australija (Amerika)".

      Избриши
  6. Pozdrav autoru bliga svim citaocima.
    Izneo bih i svoje iskustvo, kad ste vec svi bili iskreni.
    Vec godinama putujem kolima na posao.
    Hteo sam da menjam stari audi te sam kupio pre tri godine znatno noviji auto i vrlo brzo se pokajao te ga prodao dalje.
    Srecom nisam prodao stari audi80 dizel 1.6 bez turbine jer u suprotnom sada ne bih imao sta da vozim.

    Prelazim 100km dnevno, i vikendom prelazim po 100km dnevno. Svakog leta u Grcku. Srbija uzduz i popreko. Sve u svemu, negde oko 40.000km godisnje.

    ULJE:
    cetiri izmene ulja godisnje. uvek neko multifleet (15w40 zimi i 20w50 leti). svaki put filter ulja. potrosnju ulja godinama pratim i iznosi oko litra na 5 do 6 hiljada. od izmene do izmene dolijem oko litar. auto ima mnogo predjenih kilometara. ne znam tacno jer mu ne radi kilometar sat, tako sam ga kupio. vec decenijama stoji na 330.000 km. ja sam presao za 7 godina preko 200.000km (u pocetku sam vozio manje).

    Investicije zadnje dve godine: osam promena motornog ulja, osam filtera ulja, jedna promena menjackog ulja, dva filtera vazduha, disk plocice, jedan amortizer, zupcasti sa spanerima i klinasti, komplet guma, lezaj zadnjeg tocka, reglaza, registracije i zeleni kartoni.

    Jako mi je bitna potrosnja goriva. nedeljno trosim za 700km do 30litara max. Ako kupim noviji auto, audi nije na prodaju.

    Zahvalio bih se Stevi na dragocenim tekstovima o uljima koji su mi mnogo pomogli pri odrzavanju.

    ОдговориИзбриши
  7. Puno pozdrava svim čitaocima bloga a pre svega Gospodinu Stevi.
    Priupitao bih za mišljenje vezano za motorno ulje za vozilo Hyundai Atos 1.1, benz, 43kw, 2005.god.
    Naime, vozilo ima na satu cca 72000km i po svemu sudeći kilometraža je tačna ali obzirom da je uvoz iz Italije, jasno se vidi da se o njemu nije baš vodilo računa.
    Po uzimanju auta odmah sam zamenio ulje sipavši 5W40 Wolf sa namerom da malo isperem motor ( vidljivi su tragovi naslaga motornog ulja na delu poklopca bregaste koji se vidi po otvaranju poklopca za sipanje ulja ).
    Planiram da zamenim i ulje u menjaču te sam pribavio Comma 75W90 API GL4.
    Elem, da priputam. Da li ste saglasni sa odabirom gradacije motornog i menjačkog ulja imajući u vidu proizvođačku preporuku za 10W40, imate li sugestije i preporuke za motorno i menjačko te ulja u sistemu servo pojačanja?
    Napomenuo bih da sam u ranijem autu istog ali starijeg modela, koji je uglavnom vožen u lokalu, u više navrata sipao NISOTEC 10W40, menjao ga na 5-6kkm i bio itekako zadovoljan radom motora i potrošnjom ulja koja je bila cca 3-4dl na 5-6kkm.
    Srdačan pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Sasvim je o.k. fabrička preporuka je i 5W-30, tako da je 5W-40 možda i optimalno.
      A i da nije (prethodno) 5W-40 u 95% (da ne kažem baš 99%) pokriva i 10W-40.
      Ulje za menjač, naravno. To se i traži.
      Bilo koje navedene viskoznosti i API nivoa kvaliteta (kategorije).
      Za servo volana ide Dex(ron) II-D, bilo koje te specifikacije (jeftina su), a može i Dex III osim što je skuplje.
      Ulje za servo upravljača ne morate menjati na određenom intervalu, mada zbog starosti vozila nije loše ni to (treba proveriti količinu na svakom servisu).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Hvala Vam na odgovoru.
      Molio bih pojašnjenje da li su ta Dexron II/III ulja zapravo ATF ulja kao na primer Nisotec ATF III SINT i Nisotec ATF IIIH?

      Избриши
    3. DA.
      Dexron je specifikacija za ATF ulja.
      Nisotec je sasvim o.k.
      Oba ulja su Dexron IIIH samo je SINT potpuno sintetičko i duže traje što je za servo preporučljivo (nije velika količina i ne menja se na manje od 10-tak god. ili po potrebi).
      Pozdrav!

      Избриши
  8. Poštovani gospodine Stevo imam jedno pitanje da li da sipam u Golfa 4 sdi 23000 km aditiv Ceratec liqvi moly

    ОдговориИзбриши
  9. Ulje koje sad koristim liqvi moly mos2 golf prešao 230 000 km

    ОдговориИзбриши
  10. Poštovani g. Srđane,
    U principu da, naročito pošto ste već koristili MoS2 do sada. Sam motor je pogodan za to, dodatni uslov je da NE troši mnogo ulja.
    Ne bi trebalo da bude nikakvih problema (doduše za to je teško garantovati za nešto što se NE zna šta je, bar ja to NE znam).
    Drugo je pitanje da li ćete time nešto dobiti.
    Ne očekujte previše (a cena i nije mala).
    Ako dosta vozite u gradu uz duže pauze, možda od toga i nešto bude (naravno, potrebno je nešto (par stotina km) vožnje van grada da aditiv u potpunosti "proradi"). Ako "ne gasite motor" (u gradu) ili veći deo km pravite u međugradskom saobraćaju ... verovatno će učinak biti (relativno) slab.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  11. Hvala na odgovoru ali u jednom delu vašeg teksta napisali ste da ovo ulje sa mos2 aditivom nema učinak u gradskoj vožnji a iz vašeg odgovora vidim da ima učinak u gradskoj a manje u medjugradskoj vožnji ??

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. O.k.
      Ne mogu da se setim šta sam pisao pre par godina, verovatno nije do kraja objašnjeno, pa ajd' da sad to učinim.
      Situacija je sledeća:
      1) Nema (slab je) učinka u gradskoj vožnji pri zagrejanom motoru.
      2) Ima uticaja na startovanje i prve minute rada (dakle, pogodno je za gradske uslove pri mnogo startovanja, ali sa razmacima; uglavnom taxistima i dostavnim vozilima nije od tako velike koristi (zbog toga, iako se čini)).
      3) U međugradskoj vožnji nema neki uticaj jer je podmazivanje (već) hidrodinamičko i tu MoS2 ili bilo koje čvrsto mazivo nema šta mnogo da doprinese (ako već i ne smeta). Međutim, može biti koristi pri velikim naporima motora (što je odlika dugih relacija) u smislu da "pojačava" uljni film, tj. štiti sklopove pri njegovom pucanju.
      I bez toga motorna ulja imaju aditive (zddp, npr.) sa sličnom funkcijom, ali je ovde to "jače".

      Ukratko, to je to.

      Koristi verovatno ima, ali nije kao na reklami, i nikad ne znate da li ste novac bacili ili pametno utrošili.

      Nije da se ne proba ali ...ne treba očekivati čuda.

      Pozdrav!

      Избриши
  12. Postovani Stevo ima li Motul u svojoj 300v seriji neko ulje koje bi zadovojilo 507 standard pozdrav i hvala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani Aleksandre,
      NE.
      Ali ništa zato, Specific 504/507 je tu, kao i X-clean+ (oba u 5W-30).
      To su prava ulja za 504/507 zahteve (504.00 ili 507.00).
      Ova odobrenja su vezana za "jaku" "aditivaciju" (ulja su bogata aditivima) više nego na bazna ulja (uslov je da budu treće bazne grupe, dakle (S)HC, dodatno prerađena HC bazna ulja).
      Pozdrav!

      Избриши
  13. Poštovanje,

    Samo mala konsultacija, ako nije problem. U pitanu je Yaris 1,3 (motor 2SZ-FE) sa pređenih 261.000 km.
    U njemu je Shell Helix ultra 5w40.
    Sasvim slučajno sam zapazio na Gazpromu G-energy F-synth 5w40 za smešno nisku cenu od 589 RSD.
    Logično bi bilo (a i zdrav razum kaže) da je Shell kvalitetnije ulje.
    Obzirom na godišnju kilometražu od 20.000 i zamenu ulja na 10.000 km da li je odgovarajuću F-synt za ovaj motor i da li uopšte ima smisla u njega sipati 5w30. Motor na 10.000 potroši oko 3-4 dcl ulja.

    Hvala na odgovoru

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Možda (ali samo možda) je Shell za nijansu kvalitetniji ALI zdrav razum (sa druge strane) kaže da sigurno nije isplatljiviji (bar je dve "nijanse" skuplji).
      F-Synth je sasvim adekvatno ulje, iste klase kao i Shell Helix Ultra (dakle "tu negde" sa kvalitetom, razlike su male).
      Motoru će biti isto (neće "primetiti" razliku a ni Vi zajedno sa njim).
      Motor ne troši mnogo ulja, verovatno da ima smisla koristiti i 5W-30 ali je savet da ipak ostanete pri 5W-40 a koje od njih, izaberite sami.
      Pozdrav!

      Избриши
  14. Postovanje,hteo bih da vas pitam za misljenje o domacem ulju FAM FENIX RACING 10W-60,skoro da nema nikakvih podataka o njemu. Da li je na nivou Fenix Gold 0W-30,za koga kazete da je u vrhu i kada se poznatiji brendovi nadju na poredjenju,i kakva bi vasa preporuka bila na prelasku na njega sa ps 10w-40 na autu koji malo troskari ulje? Da li bi to bio korak napred ili gore resenje? Ako bi bilo bolje da li izabrati domace ulje,zbog celokupnog stanja u drzavi,ili npr Total Quartz Racing 10W-50? Hvala najlepse,pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Predraže,
      Na žalost podataka nema na sajtu proizvođača, ali po osnovnim podacima i ispunjenju API SN/CF i ACEA A3/B4-12, osnovano je verovati da je situacija slična kao kod 0W-30 (DA, može rame uz rame sa bilo kojim "belosvetskim").
      Naravno, uz svo dužno poštovanje Total-u.
      Situacija u zemlji je "šarena" ali nije sve loše (lošije), neke stvari idu i na bolje ili su makar na nivou od ranije, a tu spada i FAM (koji trenutno koristim za sopstveni automobil, njihovo 10W40 je iznad "belosvetskog" proseka, to tvrdim).
      Pozdrav!

      Избриши
  15. Hvala vam na odgovoru. Ne sumnjam u kvalitet domacih proizvoda,bas naprotiv,pogotovo kada se zna kakvo trziste predstavljamo vecim brendovima. Vise me brine kontrola kvaliteta ,koja predstavlja bitan deo troskova proizvodnje. Dovoljna je jedna losa serija da napravi ozbiljne probleme. Ja sam ulje koje pominjete,fam 10w40 ozbiljno uzimao u razmatranje,ali i ostao rezervisan zbog laboratorijskog testa kog su radili Rusi na oil-club-u. Rezultati nisu losi,cak ima odlicnu tacku stinjavanja od -36,ali parametar koji opisuje simulaciju hladnog starta na -25 gde je max vrednost 7000 pokazao 9731,pa se stice utisak da bi tu bilo problema. Takodje test je pokazao i znatno veliku kolicinu sumpora od 0,842% sto naravno utice na vecu zaprljanost motora. Rusi taj procenat komentarisu da je to u sustini vise mineralno nego PS ulje. Zato sam se opredelio za Mobil 2000 10w40,iako za nase trziste dolazi iz Turske. E sad,ostaje pitanje pouzdanosti analiza,po reputaciji bi trebalo da su ok. I naravno,mozda im je dosla neka losija serija,sto je ono najbitnije sto cini rezervisanost prema domacim proizvodjacima,ili je ulje jednostavno takvo. Ali ako vi iz iskustva kazete da je ulje odlicno i iznad proseka u klasi,onda je to dovoljno,svako dobro.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da, znam za tu analizu (uzeo sam je u obzir). Nije samo da je više mineralno (mislim da je to površni komentar, prvo što pada na pamet, a nije) nego i (iz iste analize) više ZDDP-a (koji sadrži sumpor) od proseka (daleko iznad).
      Po sastavu to ulje nema manje sintetičke komponente od "belosvetskih" (oko 20%, ona bolja imaju 20-30% ali je takvih malo). Tačka stinjavanja je (čak) izuzetna. Viskoznost na -25 jeste nešto veća ALI svakako bolja od (bilo kog) 15W-40 ulja. Ne, neće biti problema (bar do -22 cel. što je dovoljno).
      Ulje jeste malo viskoznije od proseka i ima manji indeks viskoznosti ali time i manje polimera što nije previše negativno. Svakako nije najmodernije ali jeste DRUGAČIJE od ostalih (koje liče kao jaje jajetu) i SVAKAKO bolje za starije automobile (kojima API SL/CF odgovara, a tu je i ACEA A3/B4-10 što je bolje od Mobil-ovog A3/B3 (bez oznake godine)).
      Problema sa više sumpora (osim kod DPF motora za koje ulje i nije) neće biti jer ulje ima i visok TBN (10, ranije manje, ali je prilagođeno (usklađeno sa) prema ACEA 2010, čime je ispunjen zahtev za Bazni Broj).
      ITD. i SL.
      Stranci više veruju FAM-u (nadam se skoro i da će informacija biti javna) nego mi, šta dalje reći (i to ne bilo koji!).
      Povrh svega, najveći koncerni nas tretiraju kao Biiip!! (da ne upotrebim teške reči), iako je prošlo 10 god. ne mogu a da ne primetim da su neke sirovine za hemijsku industriju koje je FAM proizvodio bile (bar, najmanje) DVE klase kvalitetnije od Italijanskih, Grčkih i ostalih njesra koje su se gurale kod nas (čak i japanskih, sa proizvodnjom u Španiji), i to od onih koje su bile solidne (a bilo je i "sačuvaj me bože", verovatno za pasivna tržišta), jedino su im Nemci parirali ali uz veću cenu (poštenja radi i FAM je bio skuplji od onih "solidnih").
      Mnogo mi mislimo da je beli svet bog zna šta (čak i oni koji su i bili sad škrtare i prave po principu "tek da prođe", što jeftinije, hebeš kvalitet) a nisu.
      Naravno, kod nas nije sjajno stanje, ne mogu da tvrdim da je bolje, ali kontrola kvaliteta je makar na istom nivou kao kod ostalih srednjih kompanija iz EU (koje su poplavile naše tržište).
      Mejdžorski verovatno imaju detaljniju ALI to ne mora da bude dobro po nas (granične šarže idu ... zna se gde, neća valjda da ih prenamenuju za druge svrhe ili (zatvorili bi pogon) uništavali zbog ekologije ... to bi bilo naivno verovati.
      Čak mi i Deda mraz deluje stvarnije.
      (Hoću reći da nije FAM najbolji ali to bolje se ne prodaje ovde, ili samo slučajno (kad nemaju robu za treći svet a automatizovana proizvodnja ionako daje ustaljen kvalitet)).
      Pozdrav!

      Избриши
  16. Hvala na detaljnom odgovoru,jer ste iscrpno meni i ostalima, koji su videli taj test, razresili nedoumice i tako otklonili naizgled osnovane sumnje u jedan sasvim solidan izbor u moru drugih. Sto se mene tice,Fam se vraca u najuzi izbor,domace i drugacije su dovoljni razlozi. Raniji standardi za proizvode sveukupno,po kojoj je kvalitet na prvom mestu,su trajali do kraja devedesetih i nesto preko. Sada svi placaju ceh bankama,koje gomilaju milijarde,dok svet propada u "nerentabilnosti". Ceo je pretvoren u veliko trziste,gde su prave vrednosti zamenjene virtualnim brojkama,a kvalitet uglavnom (psiho)marketingom gde prednost imaju veliki brendovi. Medjutim,taj neolibelarni div,zapadnjacki koncept zasnovan na sebicnosti, je vec sustinski pao. Za nekoliko godina ostaje da vidimo da li ce covecanstvo preci u neki novi svetski poredak ili u humanisticko drustvo. Zato je ovo pravi trenutak da promenimo perspektivu posmatranja stvarnosti i da shvatimo da je prosecan covek,koji sebe smatra malim i beznacajnim u poredjenju sa svetskom masinerijom u stvari mnogo bitniji nego sto misli da jeste. Ako malo vise koristimo srce i emocionalnu ineligenciju potencijali su ogromni. Raznim autoritetima treba ukinuti nerezonski prenet suverenitet nad svojom licnoscu,koji ni za sebe nisu sposobni da preuzmu odgovornost. Jer predstava o sebi predstavlja oblast moguceg jednog pojedinca. Kada se ona promeni,promenice se i stvarnost u kojoj ljudi sebe posmatraju ocima korporacija,banaka i belosvetskih bezlicnih pop kultura. Treba se upitati kako je jedna zemlja bogata svime,spala na to da se u njoj jedan sat rada placa jedan euro? Drugim recima,treba aktivno uticati na stvarnost podizanjem svescu i oblikovati je po svojoj volji i kriterijumima vrednosti,a ne tudjim,pozdrav,sve najbolje.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala za komentar!
      Potpuno se slažem!
      Pozdrav!

      P.S.
      Istini za volju, ne treba preterivati u smislu da su domaći proizvodi bolji od svetskih (kod maziva). Zapravo tek ponekad (poneki) jesu. Tačnije je reći da su najčešće uporedivi (iste klase, sličnog kvaliteta ili tek u nijansama lošiji, naravno ne uvek).
      Npr. Mobil 2000 10W-40 je za veći broj vozila (neznatno) bolji izbor nego FAM BM (modernije ulje) ali kod starijih vozila je upravo obrnuto. Dakle, sve je stvar konkretog slučaja, a oba ulja su sličnih karakteristika i gotovo identičnih standarda.
      Kako je naš standard nizak, najčešće se koriste vozila starija od 5 ili 10 god. pa onda moderna ulja NE moraju (uvek) biti bolje rešenje.

      Избриши
  17. Cao g.Stevo interesuje me dali sa kvalitetnim ps 2t(Motul 510) uljem ima opravdan i pre svega dokazan razlog da bolje podmazuje i cuva masinu makar u tezoj eksplotaciji da se umesto 1:50 ide na 1:40 ili 1:45 ili realno nema vece potrebe.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Aha, evo i komentara (iz trećeg sam uspeo da opozovem oznaku "nepoželjno" (i poseban folder)).
      Poštovani,
      U slučaju teških uslova eksploatacije malo veći procenat 2T ulja može biti od koristi, ali svakako ne treba preterivati, sa preporučenih 1:50 (2%) ne treba ići na više od 2,5% (odnos prema gorivu 1:40).
      Veći udeo ulja može biti (i) kontraproduktivan.
      U normalnim uslovima to nije slučaj (da postoji benefit) a pogotovu se NE isplati. Uopšte, fabrički preporučen odnos ima i neku toleranciju (npr. ±20%, što znači da je 2% od 1,6 do 2,4%).
      Naravno da ćete gledati da budete što bliže "sredini" za normalne i maksimalnom učešću ulja za teške uslove eksp.
      Druga (dobra) ideja je da se pređe (naročito ako je moderan motor i ako radi na visokim obrtajima) na potpuno sintetička ulja (npr. Motul 710 2T).
      Možda se kratkoročno i ne isplati (dugoročno kod normalne upotrebe) ALI svakako je maksimalno što možete učiniti za zaštitu Vašeg motora. Veći udeo ulja ovde je još od manjeg značaja (čak, često, i nije dobro, zbog većeg sadržaja pepela kod full sint. ulja).
      Pozdrav!

      Избриши
  18. I dalje cekam odgovor na moje pitanje osim ako nema neki problem.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Nema razloga da me požurujete (neće pomoći, naprotiv).
      Tačno je da već godinama na većinu pitanja odgovaram u roku od 24h a veoma retko više od 48h, ALI već sam (pre godinu-dve) upozorio da to više NEĆE biti pravilo. Ipak, uspeo sam da se držim "rokova" (često ni oni koji su za to plaćeni ili koristite njihov proizvod nisu brži).
      Dakle, ovako nešto bih očekivao (tek) posle TRI dana (s obzirom da ste postavili pitanje istog dana, samo ranije u toku dana).
      Izvinite za ovoliki uvod, ALI prethodni (praktično česta pojava) vikend mi je bio (veoma) radan, ali sam čak i onda stigao da (kasno uveče) odgovorim na pitanja (prikačio sam ih jutros).
      Vaše je bilo u "nepoželjnim" (od strane google (ro)bot-a). Čak nisam uspeo ni da ga vratim u obična (kao ovo).
      Obratite pažnju na sigurnosne protokole, neki od njih ste (verovatno slučajno) prevideli.
      Stiže i odgovor (naravno).

      Избриши
    2. Hvala vam na odgovoru.Izvinite nije mi uopste bila namera da vas pozurujem,a i ne vidim zasto bi neko...(where's the fire?)nisam bio siguran dali sam (uspesno)poslao poruku.Pozdrav.

      Избриши
    3. Da, upravo tako. Evo i ova poruka je (iz nekog razloga) završila kao sumnjiva (u "nepoželjnim") pa sam morao da je "vadim" (iz tog foldera).
      Možda je preko Wi-Fi(ja) koji nije obezbeđen ili tako nešto.
      Da, odatle (mali) nesporazum.
      Hvala na podsećanju, moraću (a ne samo jednom nedeljno) redovnije da gledam da neka obična poruka nije završila kao "sumnjiva".
      Malo je gnjavaža ALI ipak sam na strani gugla, jer bolje preterana zaštita nego nedovoljna.
      Veliki pozdrav!

      Избриши
  19. Poštovani g-dine Stevo,
    Navikao sam da uvek kada menjam marku ulja, obavezno Vas pitam za mišljenje. Tako sam postupio kada sam u stari Suzuki Baleno sipao Mogul extreme 5w40 PD, i evo več ide zamena, ulje odlično odrađuje svoj posao. Sada sam u iskušenju da u Mercedes A 180 cdi, 2005. godište, sa 247.000 km, sa PDF-om sipam MOL essence diesel 5w40 koje je upravo namenjeno za motore sa filterom čađi, ali ne poseduje odobrenje MB 229.31 koje kao najniže zahteva proizvođač za ovaj motor. Recite mi kratko: da ili ne. Veliki pozdrav od Save, srećni Vam dolazeći praznici i pokušajte, uz uvažavenje Vaših privatnih i poslovnih obaveza, da napište za Novu godinu još jedan tekst. Hvala na eventualnom odgovoru.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Savo,
      Ako je DA/NE (YES/NO) pitanje, onda svakako: NE.
      A zašto ne MOL Dynamic Prima 5W-40 koje (lepo) ima MB 229.51?!
      (iako su to verovatno identična ulja, tj. isto ulje sa dve različite etikete).
      Hvala na lepim željama, srećni prazici Vama i Vašoj porodici.
      Nadam se da ću imati vremena za bar jedan tekst u toku predstojećih praznika.
      Pozdrav!

      Избриши
  20. Pozdrav gosp.Stevo...mozete li pojasniti ove podatke malo vezano za sastav Ine Milenium.Hvala

    DeceneHomopolymerHydrogenated 60,0 – 70,0 % m/m EC/CAS 68037-01-4

    Decanoic acid,ester with 2-ethyl-2-(hydroxymethyl)-1,3-propanedioloctanoate 5,0 – 15,0 % m/m EC/CAS 234-392-1/11138-60-6

    Phosphorodithioicacid, mixed O,Obis(1,3-dimethylbutyland iso-Pr)esters,zinc salts <1,7 % m/m EC/CAS 283-392-8/84605-29-8

    Benzenesulfonicacid, mono-C15-36branched alkylderivs., C24 richandOctadecylbenzenesulfonic acid,calciumsalts <0,85 % m/m EC/CAS 274-263-7/ 70024-69-0

    Density at 15 °C, g/cm30,865 ASTM D 4052
    Kinematic viscosity at 100 °C, mm²/s 14,0 ISO 3104
    Viscosity Index 165 ISO 2909
    Dynamic viscosity (CCS), at -30°C, mPas/°C 6 300 ASTM D 5293
    Dynamic viscosity (HTHS), mPas 3,9 CEC L-36-A-90
    Flash point, °C 230 ISO 2592
    Pour point, °C -45 ISO 3016
    Total base number (TBN), mg KOH/g 11,0 ISO 3771
    Sulphated ash, % (m/m) 1,45 ISO 3987
    Foaming, tendency/stability, mL- at 24 °C- at 94 °C- at 24 °C after 94 °C0/010/00/0ISO 6247
    Volatility (Noack), % (m/m) 7,5 CEC L-40-A-93
    Shear stability- kinematic viscosity at 100 C after 30 cycles of shearing, mm2/s 12,8 ASTM D 7109

    ОдговориИзбриши
  21. Poštovani,
    Donekle mogu, ali teško je to "prevesti" na svakodnevni jezik bez dodatnih objašnjenja ...
    Relativno je lako za one sa dobrim znanjem hemije (makar i da nisu iz branše).
    Ajd' da probam (ono najvažnije) ---
    Btw podaci iz sigurnosnog lista nisu namenjeni za opis proizvoda ili slično (da bi se ocenio kvalitet) oni su tu zbog zakonske regulative, bezbednosti radnika, bezbednosti pri transportu i zaštiti životne sredine (pre svega, inače da bi ga čitali (i postupali po propisanom) državni činovnici, carinici, inspekcije i slično).
    Ukratko:
    Ulje je iznad (svakog) proseka, potpuno sintetičko (kao svega desetak u celoj Evropi, što se ulja za automobile tiče).
    Zasnovano je na PAO osnovi (60-70% proizvoda, odnosno 70-80% osnove (baznog ulja, mešavine baznih ulja (štokova)). Druga komponenta predstavlja (najverovatnije) estarsko bazno ulje (čisto PAO je "utopija" jer ne rastvara aditive, pa je uvek PAO/estar ili PAO/mineralna mešavina). Po tome je ovo jedno od najkvalitetnijih ulja na tržištu (u svojoj kategoriji).
    Treća komponenta je ZDDP (jedna od vrsta, može biti i mešavina), data tipično nedefinisano (manje od 1,7% ... pa da ... od 0,75 do 1,5% ništa nije bolje) ... ipak nagoveštava (bez ikakvih dokaza doduše) da je malo više od proseka (standarda) ... kako nije "ekološko" ulje (ACEA C# tipa) može biti da je tako (manje je ograničeno).
    Četvrta navedena supstanca spada u aditive (detergenti). Taj podatak (nedefinisan konc.) sam po sebi ne znači mnogo, uglavnom zbog Reach regulative je tu (da ne prelazi neki procenat).
    Inače, kalcijumove soli sulfonske kiseline služe i za povećanje baznog broja ulja (doduše dodaju se i kao posebni ali i kroz paket(e) aditiva). Ovako je teško tvrditi šta je tu (baš) dodato.
    U sledećem komentaru su objašnjene teh. karak.

    ОдговориИзбриши
  22. Ajd' i malo o teh. podacima (uzeti u obzir da su to tipični i/ili prosečni podaci i ne trebaju se uzimati "zdravo za gotovo" (imaju i odstupanja i ne moraju biti identični u svakoj šarži (vremenskom periodu proizvodnje).
    Komentar je samo za ono što se može komentarisati (koliko-toliko ima smisla).

    Viscosity Index 165 (manje od proseka za 5W-40 ulja, no može biti (pre) dobra karakt. u smislu da je polimera (aditiva - modif. visk.) na donjoj granici za visk. grad. što (bi moglo) znači(ti) da se teže "razbija".
    Dynamic viscosity (CCS), at -30°C, mPas/°C
    6300 ASTM D 5293, znači (samo) da je ispunjen zahtev za 5W-xx visk. gradaciju (i ništa više).
    Dynamic viscosity (HTHS), mPas 3,9 je iznad proseka za kategoriju, i izvanredan je podatak (u nivou "Racing" ulja SAE 5W-40).
    Flash point, °C 230 ISO 2592 (ne znači ništa posebno - direktno, indirektno ukazuje na relativno malu isparljivost)
    Pour point, °C -45 ISO 3016 (ukazuje na sintetičku "podlogu" (osnovu), visok sadržaj PAO i/ili estar komponenti (što potvrđuje i bezbedonosni (sigurnosni) list).
    Total base number (TBN), mg KOH/g 11,0 ISO 3771
    Daleko iznad proseka, na nivou (ili iznad) Mobil 1 ulja (ili AMSOIL-a), karakteristično za "Racing" ulja. Dozvoljeno jer ulje ne pripada kategorijama ACEA C#. Po novim ACEA standardima poželjno za ACEA A3/B4 (min. 10).
    Sulphated ash, % (m/m) 1,45 ISO 3987
    (indirektno, naravno zavisi od vrste aditiva, kazuje da je ulje "nakrkano" (puno) aditiv(im)a).
    Možda ovim nije idealno za TNG pogon, no može se koristiti i u te svrhe (možda ne baš više godina zaredom); za dizel motore odličan podatak, za benzince ... dozvoljeno).
    Volatility (Noack), % (m/m) 7,5 CEC L-40-A-93
    Na nivou 5W-50 ulja, ili blizu 10W-50/60, svakako natprosečno (izuzetan kvalitet ulja, verovatno posledica korišćenja PRAVE sintetike).

    Shear stability- kinematic viscosity at 100 C after 30 cycles of shearing, mm2/s 12,8
    Stabilnost na smicanje po (gore navedenom) standardu.
    Ovo znači da je "Stay in grade" kategorija (kvalitetnih ulja). S obzirom na visk. 14 gubitak visk. pri visokim smicajnim naponima (i temperaturi) je nekih 8,6% što je vrlo dobar rezultat (doduše ne i baš vrhunski, ispod je nekih "Racing" ulja ili sintetičkih motociklističkih).

    Sve u svemu, MOJA JAKA PREPORUKA za ovo ulje (ukoliko ispunjava zahteve za konkretno vozilo).
    Ulje je slične osnove kao što imaju motociklistička sintetička ulja (naravno uz drugačije aditive, prilagođene motorima automobila).
    I ... verovatno je bolje od mnogih poznatih imena (većine mejdžorsa u istoj kategoriji/klasi). Doduše NE može se direktno porediti sa nekim od najboljih (mobil 1 ili Castrol Egde) ... (zbog visk. grad. ili kategorije).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  23. Postovani Stevo srecni vam svi praznici i zelim vam puno uspeha u radu. Imam jedno pitanje mogu li u motor Skode koji zahteva 505.01 a ja sipao 507 ulje doliti malo ulja 505.01. Hvala i pozdrav.

    ОдговориИзбриши
  24. Pozdrav Stevo od dugogodišnjeg čitaoca. Htio bih se posavjetovati sa tobom oko izbora ulja za svoj novi polovni auto. Radi se o Golfu IV 2.0 benzincu (ugrađen LPG) sa "časna riječ al' nema servisnu" 230 000 pređenih km.
    Pošto godišnje prelazim oko 50 000, a namjera mi je voziti ovaj auto bar četiri, pet godina, ili i više ako mi bude pouzdan (zašto mijenjati nešto što dobro služi a ispunjava dovoljne zahtjeve u pogledu opreme i komfora), izbor ulja koje će ispratiti zahtjeve koji se stavljaju pred motor je ključan.
    Na prvom servisu sam nasuo Motul 6100 10W-40, tek kasnije sam vidio da ima isto ulje u VG 5W-40, pa mi je sad prva dilema, da li je bilo bolje da sam nasuo rjeđe ulje zbog zime?
    Da li bi (da ostanem kod Motula) bilo bolje ići na 8100 5W-40 pa razliku u cijeni pokriti nešto dužim intervalom zamjene? Da li je Motul ipak bacanje para i isti efekat mogu postići sa (turskim) Mobilom ili nekim drugim uljem? Da napomenem, deset evra gore/dole par puta godišnje mi stvarno ne znači puno.
    Režim vožnje je 30% grad, ostalo brza magistrala i autoput (do 4000 o/min, brže ne vozim zbog plina, a i nema potrebe). Unaprijed hvala na savjetima (nije obavezno, naravno). Pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Trebali ste (makar) za zimu uzeti 5W-40 verziju, ali kako je zima blaga nije previše od značaja (i da nije ne bi bilo kritično).
      5W-40 bi uopšte trebalo da bude prvi izbor, VW 502.00 .
      Nije Motul bacanje para (nikako!), no svakako je jedno od skupljih ulja, te ne baš isplativo jer će i jefinija biti o.k.
      Motul X-clean 5W40 bi trebao biti prvi izbor, ali je i X-cess o.k. a i 6100 može proći.
      INA Millennium kao PAO ulje (ispunjava i VW 502.00) bi takođe moglo biti idealno (makar za leto), doduše ima nešto više sulf. pepela, pa nije za višekratnu uzastopnu primenu.
      Havoline Ultra S je odličan izbor (npr.).
      Valvoline je takođe odličan izbor, SynPower 5W40 ili (zbog TNG-a) MST C3 verzija. Naravno i mnogi drugi.
      Zimi razmotrite (ionako bi imali cca. 3 promene ulja godišnje) 0W-40, Mobil 1, Valvoline SynthPower ... G-Energy F Synth (kao i u 5W-40 verziji).
      Eto samo par preporuka, naravno, i više od toga će biti o.k. (uporedite cene, vaše afinitete prema pojedinom brendu i proverite VW 502.00 odobrenje ili makar "nivo kvaliteta").
      Ulje menjajte na 15000km (±10%).
      Pozdrav!

      Избриши
  25. Prvo, hvala na iscrpnom odhovoru.
    Za 6100 10W-40 sam se odlučio prvenstveno zbog činjenice da je ovaj 2.0 benzinac "dinosaurus" od motora, osmoventilac sa jednom bregastom koji se u Vagene i Audije (kasnije i Škode) ugrađuje još od kraja osamdesetih. (Vjerovatno baš zbog stare konstrukcije) poznati su kao poprilični uljopije (u mom slučaju 1l/3000 km, ovakvog režima vožnje kao što sam naveo gore), a Motul 6100 je među najviskoznijim uljima u okviru gradacije
    Da li bi viši ukupni kvalitet full sintetike nadoknadio nešto nižu radnu viskoznost pa bi potrošnja ulja ostala ista?
    X-clean umjesto X-cess mi preporučuješ vjerovatno zbog mid-saps karakteristika, ali da li je u ukupnoj računici bolje full saps, ali viskoznije ulje koje će motor manje trošiti,u odnosu na low saps rjeđe (i "potrošnije") ulje?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. P.S. Vjerovatno je očigledna moja naklonost Motulu, i zaista i jeste tako. Dva su razloga: poštovanje prema proizvođaču koji je posvećen materiji daleko iznad prostog otaljavanja posla, tj. prostom ispunjenju traženih normi, i, drugo, posebno poštovanje prema činjenici da je boca Motul ulja potpuno jednakog kvaliteta i porijekla i za kupca u Francuskoj, Njemačkoj i za nas (blisko)istočne Evropljane.

      Избриши
    2. Da, naravno. 10W40 je sasvim o.k. (dobar izbor), naročito Motul (iz navedenih razloga). Ipak, zimi je 5W-40 bolje. Koje 5W40 ... pa probajte i jedno i drugo (da Full Saps deluje kao bolji izbor za staru konstrukciju ali i Mid SAPS mora da ispuni iste testove, pa je manje-više svejedno, naročito kod benzinca; dugoročno bi Mid SAPS moglo biti nešto bolje za ventile, ali kako su X-cess i 6100 tek sa cca. 1,1% sulf. pep. nije od većeg značaja (dobri su i za TNG)).
      Potrošnja ulja koju pominjete je o.k. (sasvim normalna, naročito za takav motor). 5W40 obično ima manju isparljivost pa bi potrošnja mogla da bude približno ista kao i sa 6100.
      Posvećenost Motul-a i par ekselans premium brend svakako ima svoju cenu.
      Stvar je ličnog izbora, ali meni malo viša cena maziva nije razlog da se izbegava (ili bilo koje skuplje ulje). Zimi i 5W-50 dolazi u obzir (no Motul takvo nema), a leti 10W-50 pa i 15W-50 (prvo, opet, nije u ponudi Motul-a ali 6100 postoji i kao 15W-50). Naravno, ovo (samo) u periodu maj-septembar (uključujući i te mesece).
      Pozdrav!

      Избриши
  26. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  27. Postovani g.Stevo momentalno i za prvi put koristim "Repsol Elite Multiválvulas 10W40".
    Uglavno vozim 90% gratsku voznju i auto lada 112 16v je sa LPG. Potrosnja ulja je minimalna i zanemarljiva , zasada imal predzeno oko 7000km sa Repsolom.
    Vase mislenje i preporuka kada da promenim ulje.
    Pozz.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Tomo,
      Ulje koje koristite je (više nego) dobro za Vaše vozilo. Vrlo dobar izbor.
      Ulje menjajte na 10 (10-12) hiljada km ili godinu dana (šta prvo bude ispunjeno).
      Pozdrav!

      Избриши
  28. Neki dan sam dolio Motul 6100 do maksimuma i u par dana napravio 2000 km. Maloprije prekontrolišem ulje očekujući da je nivo negdje u donjem dijelu šipke, kad ono - iznenađenje. Nivo je na 2/3, pa možda i 3/4 mjernog polja! Tj. za 2000 km je potrošio oko 3 dl, što je duplo manje nego prije desetak dana. Znači, isti auto, isto ulje, isti klimatski uslovi, isti režim vožnje (u ovom slučaju, 90% 2300 - 4000 o/min), desetak dana razlike, potrošnja ulja se prepolovila.
    Je li moguće da ga je kvalitetno za samo 5 - 6 000 km "izliječilo"? Dosadašnja servisna istorija mi je nepoznata, tako da mi samo to pada na pamet.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Teško je reći (da li je samo do ulja).
      No, svakako je prelazak na bolje (skuplje) ulje, dobra investicija (ne trošak!).
      Hvala za komentar.
      Pozdrav!

      Избриши
  29. Poštovani g. Stevo,

    Zamolio bih Vas da prokomentarišete skorašnju pojavu ulja po GM specifikaciji Dexos1 Gen2 u Evropi, a mislim i kod nas. Naime, znamo da je Opel do sada koristio ulja sa objedinjenom Dexos2 specifikacijom za dizel i benziske motore, ali da se zbog nekih problema u malim turbo-benzinskim motorima i u Evropi počinje koristiti gore navedeni Dexos1. Da li su ova ulja sada dobar izbor i za atmosferske benzince?

    Moje drugo pitanje odnosi se na specifikacije ulja kao na pr. Motul 5w40 X-cess. Zanima me zašto ova ulja obično imaju staru GM specifikaciju za dizel motore (GM-LL-B-025), a nemaju (GM-
    LL-A-025) za benzinske, iako bi po logici stvari kao Full Saps bila pogodna i za atmosferske benzince?

    Srdačno Vas pozdravljam i zahvaljujem na odgovoru!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Sami ste već sve rekli u vezi Dexos specifikacija. Više je kontatacija nego pitanje. Nemam mnogo šta tu da dodam.
      Ne znam da li je bilo problema ili je (pre bih rekao) namenski za male turbo benzince, u svakom slučaju Dexos 1 gen 2 ima drugačije zahteve i Dexos2 to ne pokriva 100% (kao kod Dexos1 koje je povučeno, zastarelo (gen 1)).
      Verovatno će (ili neće) se (uskoro?) pojaviti Dexos2 gen 2, pa sve po starom.
      U svakom slučaju, vlasnici najnovijih motora (turbo benzinci malih zapremina) trebaju na ovo da obrate pažnju.
      Novi D1 treba da obezbeni "low speed pre-ignition (LSPI) protection".
      Kod starijih benzinaca (prva pojava pre 2015 ili možda čak i sa njom) nije od značaja.
      Drugo: pretpostavljam da je zato što NE ispunjavaju LL-A-025. Nemam tekstove za A i B verzije standarda, pa ne mogu u detalje. Mislim da je razlika što A može biti i 0W-30 (više visk. Grad.), ima strože zahteve po pitanju Noack isparljivosti, drugačije zahteve za TBN (kod B je 9, za A ... ne sećam se).
      U principu, razlika je mala. U svakom slučaju X-cess se može koristiti i kod benzinaca ALI samo za intervale izmene do 15000km (samo LL-A mogu i duže, pa i do 30k km, zavisno od uslova ekploatacije vozila).
      Pozdravljam i ja Vas, izvinite što kasnim i što sam koncizan - but "no can do" (more) ... for now.

      Избриши
  30. Pitao bih za savet, vozim BMW E36 318i M40 1992 god 113ks sa sekvent plinom malo mi se cuju hidropodizaci ventila al to samo dok se malo ne zagreje i posle sve normalno radi to su mi rekli da je to mana tom motoru i da on tako radi i da je to normalno za taj motor vec sam se navikao na to, prezadovoljan sam sa tim automobilom , e sad koje je ulje najbolje sipati u njega, dosad sam sipao Castrol 10w40, to je sipao prethodni vlasnik pa reko i ja da nastavim, kad sam citao vas tekst sad sam u nedoumici sta sipati ?

    ОдговориИзбриши
  31. Zaboravio sam da napisem da je presao 322.000km, ne vozim ga puno u ocuvan je lepo i ne prelazim mnogo sa njim, 10.000 sam presao od kad sam ga uzeo prosle godine, nisam ulja dosad kupovao na pumpama probao bi al opet sad za njega sta od prilike bi moglo i da li neko ulje moze da smanji to kako da napisem cekicanje hidropodizaca ventila, samo po prodavnicama delova sam kupovao a cene svuda razlicite ulja i delova i to puno, ako moze neki mali savet u vezi toga?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Nikola,
      Za Vaš BMW idealno ulje je Mobil 1 5W-50 (uopšte, ulje sa ovom visk. gradacijom).
      Koliko ulje može (a malo može) da smani čekićanje onda će to biti neko sa ovom visk. grad.
      U principu mogu da se korisite sve "četrdesetice" (0/5/10/15W-40).
      Za model sa mnogo god. i preko 300k km, ipak, 5W-50 ili (vrlo isplativo) Elf 10W-50 za celu godinu.
      10W-40 kao alternativno (Castrol ili ne, odlučite sami). Castrol je (naravno) dobro ulje, ali su i Total, Shell, Mobil, Texaco "tu negde", kao i manji proizvođači (pa i pominjani "pumpari", svi veći).
      Za tako malo km u toku godine, bolje je koristiti neko od 2 (3) pomenuta celugodišnja, inače je 5/10W-40 zimi a 15W-40 leti, takođe dobro rešenje (ali tek za 15000km godišnje, ili više, isplativo).
      Dakle, da ne bude zabune, 5W-50 je najbolje a 10W-40 (verovatno) najisplatljivije rešenje.
      Kod 10W-40 ima dobrih ulja koja nisu skupa, uključujući i najpoznatije proizvođače iz Regiona (FAM, Modriča, INA, NIS, Prista ...).
      Pozdrav!

      Избриши
  32. Doktore,
    hoće biti nekog novog teksta u skorije vreme?
    Malo sam se uželeo novog štiva. ��

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Uf!
      Najavljujem odavno, ali ...
      Ne mogu (više) ni da obećam.
      Svakako će ih biti, ali kad?
      Možda jedan (sad) do Uskrsa ... posle teško pre sredine maja.
      Nadam se da će 2-3 objaviti u provoj polovini godine.
      Hvala na podsećanju, al' uz "konjski rad" uz (nije samo) pisanje radova na SCI listi (za godinu dana polovina iz perioda 2012-2016, mada će većina izaći ove godine) dobro da ne poludim (bukvalno) ... još angažovanje u jednom lokalnom sportskom klubu (bez kinte) ... ma "idi begaj", pucam po svim šavovima (dobro da stižem da odgovaram na pitanja (u pauzama između samopregornog rada).
      Pozdrav!

      Избриши
  33. Samo da Vas pozdravim, poštovani gospodine Stavo. Izvrsne stvari o uljima sam naučio od Vas. Moj Sandero je stigao do 415 000 km. Ovu zimu je progurao sa Nis Auto-Line sint 5w 30. Pred ljeto sipam Millenijum 5w40. Potrošnja ulja još uvijek je zanemariva. Motor 1.4. Često čitam blog i iskreno Vas pozdravljam i čestitam na stručnosti i vladanju običnim jezikom koji svi razumijemo.
    Pozdrav iz Stojcica i dobro zdravlje

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala!
      Primenjeno znanje u praksi.
      Stigoste do meseca pa ste krenuli i nazad.
      Najveći cilj bloga postignut.
      Zaista pokušavam što prostije da objasnim nešto što stručnije. Drago mi je što većim delom to postižem. Ovaj feed-back mi mnogo znači.
      Jeste da se blog može svesti u par rečenica (drži se zahteva proizvođača ili idi iznad njih, kupuj ulja renomiranih proizvođača, redovno menjaj ulje i to je to) ali nije tako proste savete (zapravo) lako primeniti u praksi.
      Vaš motor (1.4) je poznat po dugotrajnosti i obično prelazi 400k km, ali Vaš je pride i u odličnom stanju (primeri taksista sa preko pola miliona nisu merodavni, jer česta upotreba doprinosi da vozilo može preći više km).
      Primenili ste prosto pravilo i ide Vam odlično. Najbolja reklama za blog (i niste jedini).
      Veliki pozdrav!

      Избриши
  34. Postovani Stevo kakvo je vase misljenje o Nisovom Autoline 5w30 504/507 ulju? Pozdrav i hvala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Draško,
      Pozitivno.
      To je sasvim solidno ulje
      (VW 504.00/507.00 Approved).
      Pozdrav!

      Избриши
  35. Анониман30. март 2018. 13:21

    Poštovani,

    tek nedavno sam otkrio vaš blog i sad ga malo-pomalo, sa zadovoljstvom, čitam od početka. Kapa dole na znanju, trudu i volji da nama običnim smrtnicima koliko god je to moguće pojasnite ovu kompliciranu materiju. Imam dva pitanja te bi vam bio zahvalan ako biste mi dali vaše mišljenje. Vozim Hyundai Getz, benzinac, 1.4i, 2007, 90000 km. U knjižici auta stoji nešto na tragu "regardless of conditions 5w30 is recommended...". No u dva servisa gdje sam dosad mijenjao ulje rekli su mi da je polusintetičko 10w40 ulje idealno za ovaj motor, te da je 5w30 odnosno 5w40 bacanje novca. Prilikom zadnje izmjene unutra je Eneos 10w40 ulje. Koje ulje bi po vama bilo idelano za ovaj motor? I drugo, u knjižici vozila stoji da je interval izmjene 10000 km ili 1 god, odnosno 5000 km ili 6 mjeseci ako su !sevetred conditions". Pravim oko 8000-9000 km godišnje, 90% je gradska vožnja na kratkim relacijama, a obzirom da živim na moru, ljeti je i dosta vruće pa pretpostavljam da se na mene odnose ovi otežani uvjeti. Dosad sam ulje mijenjao jednom godišnje, dakle nakon pređenih 8000-9000 km. Je li to dovoljno ili bi ga po vama ipak trebao mijenjati kako preporučuje proizvođač, svakih 5000 km, obzirom na uvjete vožnje? Hvala!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Proizvođač kaže jedno a servis drugo ...
      Kome ćete verovati? Možete tri puta da pogađate (jer je "teško" pitanje).
      Ako ćemo o idealnom to je 5W-30 ili eventualno 10W-30. Ako je zbog klime (nije razlog za) i smanjenje troškova održavanja (manje "bacanja" para) onda je 15W-40 koje Hyundai pominje u svojim uputstvima (zanimljivo, 10W-40 ama baš nikada) API SL sigurno još bolje od predloženog, SAE 10W-40 istih specifikacija.
      Ne samo da 15W-40 može biti PS, nego od sintetike u 10W-40 nema baš mnogo (u najboljem slučaju 20-30%, češće manje), a polimera ima više. Baš za toplije klimatske oblasti nije bolje od 15W-40.
      Da li da se vratite na 5W-30 ili 5W-40?
      Da, naravno. Koristite samo High HTHS ulja a ne Low HTHS (ACEA C2 ili A1, A5).
      Na primer Total MC3. Može i u 5W-40 (ni to ne pominje proizvođač ali ako već odstupate od "knjige" onda bolje to nego 10W-40).
      Nisu vaši uslovi vožnje posebno teški (npr. "srednji", grubo rečeno).
      Osim toga, mislim (bar sam tako našao) da je Hyundai korigovao period izmene na 15000km u normalnim uslovima (za Vaše vozilo).
      Na 5000km u modernim automobilima menjati ulje je ... prava (ekološka) katastrofa.
      Sasvim je o.k. da ostanete na godinu dana i nešto ispod 10 hiljada km (to već ne bih prelazio).
      Ništa motoru nije loše od 10W-40 ali jednostavno nije idealno. Nije bacanje para koristiti maksimalno kvalitetno ulje (nikad nije bilo niti će biti).
      Koje konkretno ulje?
      Total Quartz INEO MC3 mi se čini idealnim. Ili (naravno) neko slično.
      Pozdrav!

      Избриши
  36. Postovani Stevo,
    ja cu samo u stilu Bijelog Dugmeta da kazem:
    "Pisi...!!!Pisi k'o nekad, 2-3 reda."
    Veliki pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. "... znam da je guzva i da neces stici pisi!"
      Gužva ali pokušaću stići (ove nedelje).
      Najverovatnije NE tekst o PAG motornim uljima, smoren sam od sličnog pristupa za prijavu (raznih) projekata i radova (za savetovanja i časopise).
      Btw. pišem, pišem k'o lud ... pre neki dan izašao iz štampe (objavljen) jubilarni 10. rad sa SCi liste (SCI lista o.k. a rangiranje ... ovako i onako), uz još dva on-line (samo što nisu) i jedan samo što nije on-line (sa DOI).
      Za jednog "povratnika" koji je doktorske upisao 2012, vrlo dobro (odlično čak).
      Pozdrav!

      Избриши
  37. Pozdrav Stevo, imam pitanje vezano za ATF. Totalno off topic al' ne vidim da se pisalo igdje na blogu o tome pa eto... Naime interesuje me imate li informacije o ATF ulju koje koriste Audi(2004-2009) i VW za tiptronic mjenjače. Svi serviseri preporučuju da se koristi orginalno ulje koje je preskupo a meni nešto teško povjerovati da se niko nije usudio da napravi identično tome.
    Specifikacija je VW / Audi G 060 162 A1 / A2 / A6 ; Shell ,Valvoline i još neki tvrde da njihova ulja odgovaraju potpuno ali ga ne preporučuju na svojim stranicama za to auto već kažu "see service manual" ili nešto tako.
    Unaprijed zahvaljujem.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Damire,
      Dobro, al' skupo.
      Ne bih da Vam ne dam savet, pa bih počeo od toga da je promena u ovlašćenom servisu (i korišćenje odobrenog servisnog ulja) najbolje rešenje.
      Svi bi mi da uštedimo ALI to je cena korišćenja sjajnog menjača.
      Ovo i zbog toga što prvo treba naći dobar servis (a gde bolji od ovlašćenog, doduše i sa najskupljim radnim satom), pa tek onda ulje (možda dobri servisi i imaju odgovarajuće ulje).
      Ako (a jeste) Fuchs kaže "specijalan proizvod" onda je baš tako (mada ga možda baš oni proizvode).
      Nije da to niko ne može da napravi i da ne zna šta je (sad se sa par analiza to lako ustanovi), nego se radi o zaštićenoj robnoj marki ili intelektualnoj svojini ili jednostavno komercijalnim ugovorom sa proizvođačem (ko god to bio) maziva.
      Jednostavno, ne daju (kao za motore) zvanična odobrenja, pa se velike kompanije (onda) i ne mešaju u takve stvari (bar ne direktno).
      Dakle, tužba ili izgubljen ugovor u budućnosti mogu koštati desetinama ili stotinama puta više od prodatog ulja.
      Jest' menja se na 60k km (kao dok Yuga, skoro) i troškovi su veliki (treba celih 8 litara), al' ne mogu se imati "i jare i pare".
      Ne samo Valvoline, već i Texaco ima ulje koje bi trebalo da može da se koristi, kao i Kroon.
      No, sve su to (nekako) previše "opšteg" karaktera (ATF-ovi).
      Zato je bolje rešenje Ravenol ATF 8HP Fluid koji je baš ono što bi trebalo da bude. Još bolje je uzeti Febi Bilstein, koji je verovatno i najjeftiniji (ali i dalje 20-25€ ili čak i svih 30, za litar).
      Dakle, servisno, Febi, Ravenol, pa sve ostalo.
      Ulja su u osnovi Dex VI ali kako naglašava(ju) sami proizvođači nisu identična njima (tj. dodatni aditivi su potrebni za traženi kvalitet).
      Može biti i samo komercijalni bullshit, ali sa tako skupim menjačem se ne bih (baš) igrao.
      Ako tako postavite stvari onda će Vam lakše pasti račun od cca. prosečne plate u Srbiji za zamenu ulja u menjaču (čitaj: takvi automobili nisu za standard balkana, makar i najzapadnijeg, ili bar ne za ljude koji žive od plate).
      I u najjeftinijoj varijanti nećete proći sa manje od minimalca (sa sve toplim obrokom i prevozom, gde još to isplaćuju) tako da baš jeftine varijante NEMA (sva navedena su bar kao Febi ili skuplja).
      Kreda za zamenu ulja u menjaču? Samo ako je EKS ispod 10% i da ne bude u Švajcarcima ili dolarima (trenutno slab, ali ako poraste ...).
      Pozdrav!

      Избриши
  38. Postovani Stevo jedno pitanje moze li u Villager trimer za mesavinu da se koristi Nisotec 2t sint? Ako nije odgovarajuce napisite mi sta da sipam. Ove male bocice em su skupe em sumnjam u njihov kvalitet. Pozdrav i hvala.

    ОдговориИзбриши
  39. Poštovani Gosn Stevo,
    u svetlu pisanja pogodnog ulja za menjače, molio bih Vaše mišljenje za preporuku za vrstu/gradaciju i period zamene/servisni interval za sledeće vozilo Citroën c4 pikaso
    2016 godište
    1560 ccm
    88 Kw
    Euro 6
    Full automatik
    Bluhdi motor.
    Unapred zahvalan.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Koristi se Elf Speedmatic. Interval zamene ne bih znao. Inače uputstvo je totalna katastrofa ne pominje se ni koje ulje u motor, pa je potrebno servisno uputstvo koje nisam uspeo da nađem.
      Ako ste korisnik Citroen-a i možete se ulogovati na njihov sajt, pošaljite mi plan servisa i/ili servisnu knjigu, koju bih mogao da komentarišem (ovako, nemam šta).
      Mogu samo da pretpostavim da je zamena ovog fluida tek na više godina, pa je još rano brinuti o tome.
      Svakako ne pre (možda i drugog) "velikog servisa".
      Pozdrav!

      Избриши
  40. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  41. Poštovani, u logana 1.4 mpi sa TNG-om sipan g-energy f synth 5w-40. Da li je izbor ulja dobar, ili za sledeću zamenu menjati ulje? Pozz

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Izbor je dobar. Od G-ja je F Synth 0W-40 takođe dobra opcija (navodi se nivo kvaliteta, ili je čak zvanično odobrenje Renault RN0700/RN0710 kao i kod 5W-40). O.K. zbog godina je 5W-40 verovatno bolje rešenje.
      G-energy ulja su zaista kvalitetna.
      Može se razmisliti da se ostane na istom, sasvim je o.k.
      ACEA C3 dolaze u obzir, ali ne bih im davao neku veću prednost, ni Renault (Dacia)Total to ne čini, zahtev nije C3 čak i gde se ugrađivao TNG fabrički. Preporučuju se ulja Elf SXR i Total Quartz 9000,oba u 5W-40, koja su po specifikacijama (a i uopšte) slična ulju koje ste sipali.
      Pozdrav!

      Избриши
  42. Poštovani, gledajući na sajtu od profaca, činimi se da je total 9000 kvalitetnije ulje od elf sxr. Laik sam tako da sam slobodno tumačio ono što piše.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Možda (mada na Profaco sajtu Total 9000 ima samo MB 229.3 (nisam gledao tehn. list doduše), a ono je MB 229.5) tako izgleda, ali razlike su male (dovoljne da skeptici kažu da je isto ulje).
      Zavisi iz koje godine se gleda tehnički list, ako je npr. Total iz 2013 a Elf iz 2015, razlike su veoma male da ne kažem da su podaci identični (nešto niža tačka stinjavanja: -45 u odnosu na -42 u korist Total-a ostalo praktično identično).
      total ima više zvaničnih odobrenja ali i to je varljivo (jer je Elf Renault orijentisan) jer može biti iz čisto marketinških razloga.
      Npr. Elf ima MB 226.5 što je praktično identično sa MB 229.5 što ne daje prednost Total-u.
      Sve u svemu, ulja su iste klase (kategorije) kvaliteta, ako i ima razlike to su nijanse.
      Ako je total (može biti, ali ne mora da znači) i malo bolji (u nijansama) Elf je verovatno isplatljiviji (prem da ni Total nije preskup).
      Dakle, ni sa jednim nećete pogrešiti, bitno je kupiti kod pouzdanih distributera (Profaco, Technolub i drugi) te naravno sa Total d.o.o. kao uvoznikom.
      Pozdrav!

      Избриши
  43. Nakon konsultacije sa decom saznao sam kako da mi se pojavi slika u objavi. Ova dva Unknown-a sam ja.Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na predstavljanju sa sve slikom.
      Lepo ja kažem na mladima svet ostaje, a imam i tu objavu na "književnom" blogu.
      Moram priznati da iako sam se pod stare dane dosta toga podsetio (C# opet "razbijam", a Javascript sam konačno priučio na pristojnom nivou i začeprkao Python, a C++ sam bolji nego ikad, iako još ne baš Pro) to "kačenje" slika, Face, Instagram i ostale društvene mreže mi ne idu od ruke (osim twitter-a).
      I pored toga, smatram da su neophodan element u moderno vreme.
      Pozz

      Избриши
  44. Može li mali komentar za ovo ulje. https://mannol.de/en/?action=accessory_chemical_preview&name=7705%20O.E.M.%205W-40

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Jedno solidno (ne vrhunsko) ulje. Ispunjava specifikacije mnogih evropskih vozila iz prve decenije tekućeg veka, za šta je prevenstveno namenjeno. Pre svega za Renault i Opel (i benzinci i dizeli), VW benzince, Mercedes (obe vrste motora iz tog perioda).
      Malo je manje viskoznosti (za 5W-40) te uz mnogo gradske vožnje može i da sklizne u 5W-30, no ne mora da znači a i nije baš strašno. Uglavnom, menjao bih ga na oko 10 hiljada km (ipak). Plus mu je visoka vrednost TBN-a, mada je to kod modernijih motora manje od značaja.
      Pozdrav!

      Избриши
  45. Pozdrav za oil gurua :) i jedno pitanje. Naveo si da LM ulja serije top tec u sebi sadrze takodjer komplekse molibdena za smanjenje trenja, samo sto su bezbojni. Buduci da su vecina top tec serije 5w30, dali i top tec 4100, koji je 5w40, sadrzi iste komplekse molibdena, jer je po sastavu ipak malo drugaciji od 5w30 ulja koja se ne mjesaju sa ostalim gradacijama, dok je za 4100 navedeno da je mjesanje sa ostalim uljima dozvoljeno, dakle molibden :) Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  46. Poštovani Milane,
    Ovo je vrlo dobro zapažanje. Verovatno ste u pravu, tj. da 4100 nema te organske (MoS2 je neorganski) komplekse molibdena.
    Nemaju ni sva 5W-30 ... iskreno, do podataka je jako teško doći jer sam ranije do njih došao putem MSDS (sada SDS) dokumenata.
    Dakle, zaključak je verovatno dobar, ali razlog (uglavnom) nije, tj. mešljivost nije zbog Mo (ili preciznije na samo zbog njega).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши