Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

четвртак, 17. мај 2018.

Par kratkih novosti



Prvo: počeo sam sa pišem serijal tekstova za Total d.o.o. Srbija.
Za sada su objavljena DVA teksta, ali biće toga još (nešto Infografika, scenarija za video i slično).
Nije direktno, preko konsalting firme sa kojom sarađuju, ali direkno odobreno.
Nije veliki posao, ali nije ni ono „ako me se sete, sete se ...“ (pa se nikad ne sete).
Ovim nisam preuzeo obavezu da propagiram Total na blogu (i forumima) ali sigurno da „obnavljajući znanje“ o njihovom asortimanu i nehotice više njih preporučujem. Btw. dobiće i svoju reklamu kao i drugi koji su čitaocima poklonili ulje (nismo još u toj fazi ali razmatram to ozbiljno), stariji čitaoci će se setiti akcije „pitanje meseca“ (nije na žalost dugo trajalo, ali je bilo o.k.).
Ono što mi je olakšalo posao (da pristanem) je to da VEOMA cenim to što je Total registrovao svoj ogranak (d.o.o. Srbija) u Srbiji. Prvi od mejdžorsa (ne računam, razne „kancelarije“ i/ili „ovlašćene distributere“ (ima ih i kod Total-a i dalje, ali preko domaćeg d.o.o.-a, koji je glavni (jedini) uvoznik)).
Ovim je razrešena dilema da li je original ili nije (sav uvoz je preuzela u zemlji osnovana kompanija). Pri tome, dobri distributeri (npr. Technolub) i dodatna sigurnost za kupce, te umerene cene, primerene našem tržištu. Total, svakako, ne može (i ne treba) da bude jeftin brend (kao premijum brend jednog Mejdžorsa) ali su cene makar za nijansu povoljnije od direktne konkurencije.
Kao i druge velike kompanije ima veoma konkurentne cene u oblasti maziva za teretni transport, poljoprivredu i industriju. Zato preporučujem svim zainteresovanim firmama da na to obrate pažnju. Dodatno, asortiman je izuzetan, tako da su sve oblasti industrije (podmazivanja u industriji) pokriveni. Blizina centrale te njihove mogućnosti besplatnih analiza za velike korisnike (iako to nude i drugi, ali ovde je direktnije i transparentnije i uz veću podršku (savete)), kao što su veći vozni parkovi ili firme sa više pogona (potrošači srednjeg ranga ili oni veliki). Za detalje se (svakako) obratite Total d.o.o.
Ovde još samo da podsetim da brend Elf predstavlja, verovatno, najjeftiniji svetski poznat i priznat brend, te da uz kupovinu njihovih (inače odličnih) proizvoda, dobijate izuzetnu vrednost za uložen novac (u samom vrhu, računajući i manje poznate brendove). I da, nije samo za Renault vozila, Elf pokriva većinu, ne samo evropskih nego i svetskih proizvođača vozila.
Na kraju, da ne zaboravim, od pre par meseci (možda i više, ali tad sam primetio) na našem tržištu se može kupiti  i Total INEO MC3 5W-40, što svakako jako dopunjuje ponudu (uz već odavno prisutno INEO MC3 5W-30). Uopšte, ova ACEA C3 ulja, imaju veoma široku upotrebu i često ih preporučujem. Za INEO ECS je potrebna manja reklama jer se ono standardno koristi u mnogim Peugeot i Citroen vozilima, a poznato je i mnogim korisnicima Fiat grupacije, kod motora koji zahtevaju ACEA C2 ulja.
Inače, tekstovi su na:
Inače, verovatno (kasnije) i na drugim mestima, tako da je osnovna adresa:
Novina ima npr. kod FAM-a. Pošto je domaći proizvođač, moram i njega da pomenem.
Iako nisam video u prodaji, na sajtu se mogu videti par izuzetnih ulja, koja su nova u asortimanu.
To su Fenix BMB Extra 10W-40, sa izuzetnim kvalitetom. Proizvođač navodi ispunjenje: API SN/CF; ACEA A3/B4-10; MB 229.3, Renault RN0700/710; VW 501.01/505.00; PSA B712300;
Ovo je izuzetno za jedno 10W40 polu-sintetičko ulje, čime se svrstava u sam evropski i svetski vrh. Dobro, verovatno je veći deo ovoga „nivo kvaliteta“ ali je dobro znati da je i FAM odučio za MB 229.3 ulje (i API SN), i time se svrstao u mali broj proizvođača koji to imaju.
Doduše detaljnih informacija nema ni na sajtu, pa uzmite ovo kao najavu. Lepa dopuna već vrlo dobrog BM Extra, koje je već dugo na tržištu.
Tu je još i Semi Sint, takođe u 10W-40. Navodi se: ISO L-E; ACEA A3/B4; API SM/CF; VW 502.00/505.00
MB 229.1; Renault RN0700. Veoma slično ulje, opet natprosečno, sa API SM (svakako dovoljno dobro za PS 10W40) i VW 502.00 ali uz MB 229.1 tako da je u nečemu bolje a u nečemu lošije.
Varijacija na temu? Svakako. Isto ulje sa dve različite specifikacije? Može biti. Ako i jeste, nije njihov izum, Mobil to radi već godinama (decenijama) a ni Castrol nije daleko od toga.
Ovim FAM u velikoj meri divesifikuje kategoriju 10W-40 ulja, što je pre par godina već učinila Modriča. Očigledno je da se baš 10W-40 ulja, ubedljivo, najviše koriste na ovim prostorima, pa je borba za kupce tu, izgleda, i najžešća (i najteža). Na kraju krajeva, polu-sintetička kategorija je najrastegljivija po pitanju šta je to (i koliko tu sintetike ili makar „sintetike“ ima), i podložna je velikim manipulacijama. Tu se stavlja od 10% HC ulja, do 100% baze od HC ulja, ili uobičajenih 20-30% dodatno prerađenih HC ulja (III bazna grupa) dok je ostatak mineralna baza (može biti i HC, zavisno od cena baznih ulja na tržištu).
Ako ne možeš da ih pobediš (majstore, servise, preporuku prijatelja, želju da se uštedi koji dinar na mazivima) onda im se pridruži. Očigledno da su FAM i Modriča, pošli tom logikom.
Klimatske promene (blage zime) ALI pre svega prosečna starost voznog parka u Srbiji im dosta daju za pravo. No, opet da iskoristim priliku i podsetim da dok je god motor u dobrom stanju, 5W-30 i 5W-40 ulja su uvek bolji (iako skuplji) izbor, podrazumeva se da su primarna preporuka proizvođača vozila (motora).
Tu je još i (najbolje za kraj) FAM Fenix Racing 10W-60. ACEA A3/B4-12; API SN/CF ulje, visoke „radne“ viskoznosti, velikog indeksa viskoznosti i potpuno sintetičko. Detalji nisu dati na sajtu, što je kao i za prethodna dva samo najava, ali nadam se brzoj realizaciji. Tačka stinjavanja od -45 °C ukazuje da bi ulje moglo da bude sa značajnim udelom PAO baznih ulja. Svakako, vredi razmotriti gde je potrebno (vožnja na Navak-u (pisti), Alfe sa varijatorom, neki od BMW-a, naročito serija M, i slično).
Kroon je predstavio prva dva ulja iz Poly Tech serije.
O čemu se radi?
To su ulja na bazi OSP’s (Oil Soluble Polyalkylene glycols; Polialkilen glikola rastvornih u ulju).
Najavljujem već dugo teksto o tome (prve su na tržištu bile neke manje kompanije, npr. belgijski Xenum) pa ovo uzmite kao uvodni deo tog teksta. Najkraće, ova bazna ulja su bliski rođači PAG koja se koriste za (npr.) kočione tečnosti, ali su za razliku od njih manje polarna i rastvorna su u ulju. Da, kompatibilna su sa “običnim” parafinskim uljima ali to treba izbegavati (kao pre-mix ili da se “obična” poboljšaju, kao i da se dodatkom “običnih” kvare ova) jer nema svrhe.
Za sada su to ulja u 5W-30 i 10W-40 varijantama.
Kroon Oil Poly Tech 5W-30, API SN ACEA C3 Exceeds the requirements of: MB-Approval 229.51 VW 502.00/505.00/505.01 Dexos 2 BMW LL-04
Gustina na 15 °C, kg/l = 0,854; Viskoznost na -25 °C, mPa×s = 3980; Viskoznost na 40 °C, mm²/s = 61,30; Viskoznost na 100 °C, mm²/s = 11,40; Indeks viskoznosti = 183, Tačka paljenja COC, °C =224; Tačka stinjavanja, °C = -45; Totalni Bazni Broj, mgKOH/g = 7,2.
Kroon Oil Poly Tech 10W-40, API SN/CF ACEA A3, B3, B4 Exceeds the requirements of: VW 502.00/505.00 MB-Approval 229.3/226.5 Porsche, BMW Longlife-01 Voith Type A Renault RN0700/RN0710 Oil meeting PSA specification B71 2296 Opel GM-LL-B-25
Gustina na 15 °C, kg/l = 0,861; Viskoznost na -25 °C, mPa×s = 5430; Viskoznost na 40 °C, mm²/s = 97,20; Viskoznost na 100 °C, mm²/s = 14,90; Indeks viskoznosti = 161, Tačka paljenja COC, °C =228; Tačka stinjavanja, °C = -48; Totalni Bazni Broj, mgKOH/g = 9,6.
Oba su izvanredna. Provo je vrlo dobro Mid-SAPS (ACEA C3) ulje, a posebno se ističe ogroman indeks viskoznosti  i tačka stinjavanja. To su osobine gde PAG ulja briljiraju. I to bez ili sa manjom upotrebom aditiva. Takođe je potrebno manje detergenata i AW aditiva (da, da i “čuvenog” ZDDP-a i njegovih derivata). Jednostavno ulja su superiorna, a do sada su se koristila samo “obična” PAG ulja (nerastvorna u uljima), naročito za zupčaničke prenosnike u industriji gde važe za najbolja ulja za primenu (i u odnosu na sintetička PAO i Estarska). Naravno, takva ulja se ne mešaju sa običnim a zaptivke moraju biti specijalne za tu namenu (te reduktori sertifikovani za to), što nije slučaj kod OSP-a. Više o baznim uljima ovog tipa, te Xenum asoritimanom u posebnom tekstu.
Ovde samo još da naglasim izuzetnu tačku stinjavanja 10W40 verzije i ispunjenje (po proizvođaču premašivanje) visokih specifikacija/standarda. Zbog svega ovoga, i uzevši u obzir da Xenum slična ulja deklariše kao SAE 7.5W-40, Kroon je trenutno ponosni proizvođač (verovatno) najboljeg 10W-40 ulja u Evropi, a najverovatnije i na svetu.
Cena je, doduše (i verovatno), značajno viša od njihovih kvalitetnih standardnih (polu-sintetičkih) 10W-40 ulja, ali ne može se dobiti značajno bolji kvalitet po istoj ili nižoj ceni. Mislim da će u sledećih par godina to biti glavni problem ove vrste ulja (relativno visoka cena), ali da će se cene vremenom približiti standardnim uljima (parafinskim, mineralnim ili sintetksim).
Naravno, PAG ulja će zavladati tek kad se u igru uključe mejdžorsi, a uključiće se u sledećih par godina. Naravno, to će (ipak) biti posebne serije, jer ostaje problem plasmana baznih ulja (iz nafte) koja su ionako u višku na tržištu. No, Veliki će sigurno naći neki balans, uostalom Shell i Total (kao evropski mejdžorsi (EU), BP tek delimično takav) su korak ispred američkih (Exxon-Mobil i Chevron-Texaco) u “energy transition”* domenu.
* (energetska tranzicija sa fosilnih na obnovljive izvore energije)
Iskreno, Total-ovi iskoraci i planovi u ovoj oblasti su bili dodatni motiv da im se priključim. Tu (tek) ima šta da se kaže, no biće vremena za to, jer je ET dugotrajan proces (ipak, višedecenijski).
Btw. tekst je pisan (većim delom) za prvomajske praznike, a eto objavljen tek za Spasovdan.
Hmmm. Nije namerno, ali baš dobro zvuči (simbolično).
Toliko za sada.

61 коментар:

  1. Анониман19. мај 2018. 16:41

    Lepo je ponovo čitati nove tekstove o novim stvarima u svetu motornih ulja :-)

    ОдговориИзбриши
  2. Анониман20. мај 2018. 18:19

    Koje ulje biste preporucili za Renault Megane II 1.6 16v 2003 god? Total, Elf, Nisotec?
    Hvala puno unapred :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Nadam se da nije retoričko pitanje.
      Zato što su sva tri brenda o.k.
      Možda: Elf, Total pa Nisotec.
      Elf jer je (verovatno) najisplatljiviji*, Total jer je (verovatno) najkvalitetniji, Nisotec (jer je dovoljno dobar ali nema zvanično sve što se na etiketi navodi).
      *i jedini (od navedenih) ima zvanično RN 0700/0710, koje nije obavezno (uvedeno je kao zahtev 2007. sa Megane III serijom) jeste (bar) poželjno.
      Iako je primarna preporuka bila 5W-30 (za nove primerke) mislim da je najbolje ići na 5W-40 ulja.
      Kod Elf-a 900 SXR jer ima navedeno odobrenje (unazad kompatibilno i sa starijim modelima), mada je i NF o.k.
      Total Quartz (Energy) 9000 5W-40 je takođe odlično rešenje, jer kvalitet prevazilazi originalne zahteve. Cena je umerena (za premium brend).
      NIS je suzio program (nema više RN ulja, koja bi bilo prvi izbor) pa ostaje Autoline Sint 5W-40, vrlo dobro Mid SAPS ulje, koje će biti više nego dobro za konkretno vozilo (motor). Cena je vrlo prihvatljiva, naročito ako imate neku njihovu karticu (za eventualni popust).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Koristim nisotec 5-40 vec cetvrtu zamenu i mogu da kazem laicki da je maksimalno ok.Nemam povecanju potrosnju ulja, nikakvo curenje zaptivki ili pregrevanje i tesko paljenje motora zimi sa predjenik oko 45.000. Peugeot 1.6hdi. A to da li nisotec ima sve sto pise na etiketi ili ne ne moze se utvrditi bez analiza kao i za ostala ulja, tako da nije sa vase strane ok tvrditi i napadati da bilo sta odgovara etiketi ili ne bez dokaza detaljnih analiza. Za nisotec sam se odlucio jer po njihovim navodima sa sajta sirovine nabavljaju od Nynas i basf-a(za mene dovoljno, nije prepakovano kinesko ulje).

      Избриши
    3. Poštovani,
      Malo ste se "preigrali", no ne zameram.
      Svako ima svog favorita (iz raznih razloga). Ako je neko "branio" NIS onda sam to ja, uvek sam ih svrstavao u renomirane proizvođače (objektivno i jesu, mada bez RNB-a i FAM-a, nemaju baš tradiciju za tako nešto (kao brend, ne kao kompanija ...)).
      Nikoga ja nisam (NIS u ovom slučaju) napadao (progrešno ste shvatili), nego sam samo dao odgovor na postavljeno pitanje. NIS su svakako dobra ulja (rekao do sada 150x) i njihovo je ostao kao o.k. ulje za konkretan slučaj.
      IPAK, ako već sitničarimo, ulje sa zvaničnim odobrenjem (koje se dobija od proizvođača vozila, koji proverava (a ne Vi, ja ili bilo ko drugi) da li su ispunjeni svi zahtevi koje postavlja).
      Dakle, jedno je tvrditi da ispunjavate neko odobrenje (standard) a drugo je kad je to (najmerodavniji, proizvođač koji propisuje) neko nezavisan proveri.
      Ne znači da su ulja sa odobrenjem bolja u 100% slučajeva ALI je bez nezavisne provere uvek sigurniji izbor.
      Za MB i Dexos2 odobrenja je najlakše proveriti, za neka druga malo teže (za par minuta izguglati) ali je činjenica da NIS ima nekoliko odobrenja ali nikad ne sva koja ispisuje na etiketi.
      Naravno, time preuzima odgovornost a ako im verujete (u principu ne treba sumnjati) onda je sve o.k.
      Elf/Total nije "prepakovano kinesko ulje" (ovde bih bio oprezan i stavio trostruke navodnike jer njihove vodeće kompanije imaju izuzetan kvalitet).
      Od Nynas-a nabavljaju sirovine za druge potrebe (naftenska bazna ulja) a bazna ulja za automobile sigurno ne nabavljaju od njih (šta bi mogli onda?).
      Dobro, to bi moglo da znači da bi možda (onda) mogli da bazna ulja za motorna nabavljaju od Neste-a (koji drži 49,999% Nynas-a). No, ja to ne znam a nigde ne pišu o tome.
      To je više nego dobro, ali isto radi i npr. Viskol, pa ... nisam pisao da su na istom nivou (ili bolji) od NiS-a,
      Od BASF-a znam da koriste aditive (možda i sam MEG) za antifrize, koji su više nego o.k. (i sam koristim iste).
      Za ulja možda i koriste aditive BASF-a što je vrlo dobro, no u kojoj meri i da li isključivo, ne znam niti se oni izjašnjavaju (uglavnom ni po drugim pitanjima, jer su "nacionale" pa im takvi detalji nisu potrebni).
      To samo znači da su o.k. ulja, a kad nemaju (a nemaju većinu) odobrenja moraju da "izgube" u direktnom poređenju.
      Naročito jer je veći problem da RNB (Galax) i FAM nabave odobrenje (jer košta) a imaju ih više, nego NIS koji (barem se tako predstavlja a uglavnom i jeste zbog latentnog monopola) "pliva u parama" (sa cenom goriva na domaćem tržištu verovatno su i navodnici suvišni, sad i ne toliko ali kad je nafta bila jeftina uvek su izvlačili 20-30% veću cenu za sirovu naftu od one na berzi; uzete u obzir visoke akcize).
      Itd. i sl.
      Pozdrav!

      Избриши
    4. Hvala na opsirnom odgovoru i slazem se sa vecinom i meni je cudno tako mali broj odobrenja. Nazalost u ovom ludom vremenu gde je kopija ulja i filtera skoro u svakoj radnji normalna stvar, pojava malih proizvdjaca koji prepakuju ulja ko zna koga pa ako nije dobro samo promene ime brendu, gde porizvodjaci salju raclicita ulja za razlicita trzista a specifikacije iste, u flasi boja ulja nije ista, sta covek da radi? Koje ulje da koristi za svoj auto? Ne samo za auto tu su i masine za tezak rad koje su osetljive na lose ulje mnogo vise.I ne branim nis nemam nista od toga vise sam se zbog straha i iskustva drugih sa poznatim uljima odlucio za njih jer nisam naiso na alternativu dostupnu u malom mestu gde nema poznatih distruibutera, da nemam strah da ce prisak u motoru da opadne, a masina pocne da trosi ulje ili se u nagorem slucaju pokvari ili skrati vek ekspatacije.Pozdrav.

      Избриши
    5. Poštovani,
      Da, u pravu ste za većinu stvari koje ste naveli. U potpunosti ako se uzme situacija u malim mestima gde nema velikih distributera (kako ste i sami naveli).
      NIS je u tom slučaju odličan izbor.
      A inače je vrlo dobar izbor (uvek sam to i tvrdio).
      Uostalom, jedan od glavnih postulata bloga je: "najbolje je originalno ulje renomiranog proizvođača" (konkretnog izaberite sami) ili "bolje originalno manje poznatog proizvođača, nego sumnjivo poznatijeg".
      Osim NIS-a i drugi veliki "pumpari" (distributeri goriva) su dobar izbor u provinciji (ima i poseban tekst o tome).
      Dakle, makar: NIS, Lukoil, MOL, Eko ... i nema brige.
      Drugi način je kupiti "online" od uvoznika i/ili većeg distributera.
      Naravno to je malo skuplje.
      Pozdrav!

      Избриши
  3. Napokon tekst nakon već dugo vremena... nadam se sledećem ubrzo, samo naprijed!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jun će biti naporan ... teška rabota (za novi tekst).
      Jul ... pa bar do pred kraj, isto.
      No, onda odmor pa (da svečano obećam) bar jedan tekst tad (između 20. jula i 20. avgusta), a nadam se da će biti bar 2-3.
      Pozdrav!

      Избриши
  4. Pozdrav gspodine Stevo!Sta mi mozete reci o Bardahl uljima...kriju informacije kao zmija noge a nemaju ni neke sajtove a vise su poznati po aditivima.Posto mi je vreme za zamenu ulja u motoru 10w40,koje ulje mi preporucujete Bardahl ili Wolf ulje 10w40"?HVALA I POZDRAV<sve Najbolje!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Saglasan sam da informacije kriju kao zmija noge. To je meni već signal za "alarm". Čak i da je sve o.k. (verovatno je bar blizu) nemam više vremena (a ni živaca) da kopam po net-u (u dubinu, ako već to radim, bolje da bar kopam neku kriptovalutu, šala naravno).
      Više su u svetu motociklista (i njihovih automobila), ostali su uglavnom ravnodušni (uglavnom, baš, zbog nedostatka informacija).
      Bardahl ili Wolf?
      U 10W-40 ispunjavaju iste standarde (i odobrenja, čak je Wolf u nijansi nijanse u prednosti zbog VW 501.01, ali to je praktično isti nivo).
      Zbog toga je Wolf, MAKAR isplatljiviji jer je cena tek 3/4 od Bardahl-a (koliko sam na brzinu izguglao). Zašto ne dati sebi 25% popusta?
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Ovde kod nas u Pancevu,pojavila se PAKELO Italijanska ulja(par godina ali ja nisam u toku),svi ih hvale,odnosno oni koji znaju i probali da sipaju par puta...Prodavci kazu da je njihova polusintetika vrh..a ja bas mnogo prodavcima ne verujem...Sta vi kazete?HVALA

      Избриши
    3. Poštovani,
      Tekst o ovim uljima sam najavio još (davne) 2015 (decembar) u teksu:
      2015. Retrospektiva, 2015 Retrospect
      Eh, nisam to nikad stigao da uradim.
      Pojavila su se par godina pre toga. Redovno su prisutni na sajmovima (Novosadskom, sigurno, čak sam i pozvan (makar jednom)).
      Dopisivao sam se sa uvoznikom ali nisam se upoznao i lično.
      Znam da im dugujem tekst ... ali "no can do".
      Pakelo ulja su visokog kvaliteta, solidna, vrlo dobra.
      Malo smeta nedostatak (nekih) odobrenja ali ih imaju (tu i tamo), ipak je to manja (srednja) firma.
      Uopšte, te srednje velike firme iz Italije su uglavnom sa pristojnim kvalitetom (ili čak izuzetnim) slično automobilskoj industriji.
      Sviđa mi se što imaju vrlo dobru laboratoriju (i još ponešto), no tu nisu jedini iako treba naglasiti (kod manjih kompanija).
      Prodavci možda malo preteruju ali svakako su solidna (dobra) ulja.
      Polusintetika, je prosečna, ne znam šta je tu (baš) VRH.
      Dakle, možda malo (i) iznad industrijskog proseka, uz umerene cene, originalnost - sasvim izvesna.
      Pozdrav!

      Избриши
  5. Postovani gospodine Stevo, necu da vas mnogo zamaram, ali kao i svi ostali imam i ja jedno pitanje? Sta mislite o Petrol uljima? Ovo vas pitam jer su informacije o istima nedostupne. Konkretno mislim na ulje petrol premium energy 5w-30?

    Unapred hvala na odgovoru

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. ili Petrol Premium Performance 5w-30.

      Избриши
    2. Poštovani Aleksandre,
      Ako je to politika Petrol-a, ne mogu ja da im je rešavam (nemam ni živaca ni vremena). Petrol ulja su zapravo Havoline (Texaco) ulja, sa Petrol etiketom. Ranije je bilo podataka pa se moglo on-line provaliti koje je koje ulje. Iskreno, zaboravio sam. A arhiva (konkretna) na starom disku (možda ga priključim na comp, a možda i ne). I najiskrenije, i ne interesuje me posebno (tj. Petrol uopšte ne vodim kao proizvođača, nego kao trgovca, što je faktički tako).
      Tako da Vam ostaje, da na osnovu podatakasa etikete vidite o čemu se radi. Ulja su značajno jeftinija od Texaco brenda, pa je možda stigla i zabrana javnog davanja detalja ... ako nije to onda je loša poslovna politika firme.
      Pozdrav!

      Избриши
  6. Dobro jutro , pijem kavu i uživam čitajući tako kompleksne stvari objašnjene jezikom koji razumije običan čovjek. Stevo svaka ti čast.
    Jedno malo pitanje. Moj Sandero ima 424 000 km. Prije 4000 km sam ispustio Nisotec Auto-Line 3w30 koje je prešlo 15000 km i nasuo Ina Millenium 5w40. Na plastičnoj žutoj šipki za mjerenje nivoa ulja, na vrhu, nestalo je smeđkaste boje . Kao da je vrh koji ulazi u ulje umočen u razređivač. Sa prethodnim uljem sam bio prezadovoljan. Zimi pali lako a potrošnja ulja simbolična a cijena izvrsna. Znači li ovo da je Millenijum ipak puno bolji?
    Iskreno te pozdravljam i nastavljam čitati svakodnevno. Zoran

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Zorane,
      Hvala za pozitivnu kritiku mog rada.
      Čestitam na dobrom održavanju vozila koje se već vraća sa "mesečeve rute" te vam želim da ispunite i povratak (750-800k km) ili celo milionče.
      Naravno, za to je neophodna redovna zamena što kvalitetnijeg ulja (i opšte održavanje po preporuci proizvođača).
      Boja ulja ne odražava (bar ne direktno) kvalitet ulja. To što neko ulje brže potamni ne znači da je lošije. Može biti i obratno (detergenti rade posao).
      Ovde je možda posledica toga što je prethodno dobro "opralo" motor.
      Naravno, prija videti ulje čisto kao jestivo ulje (zejtin). Može biti posledica toga da je INA na PAO osnovi.
      Ovo nije baš često u Evropi i svetu, naročito kod SAE 5W-40 ulja.
      (PAO sastav je izvestan po vrlo niskoj tački tečenja (stinjavanja) ovog ulja, a direktno je naveden i u sigurnosno-tehničkom listu).
      Ovakva bazna ulja su manje podložna (termičkoj) oksidaciji te sigurno duže ostaju nepromenjena.
      Takođe imaju i manju isparljivost od ulja III bazne grupe, tako da ih motori manje i troše. Mana im je visoka cena, ali ako konačni proizvod ima korektnu, onda to nije od značaja.
      U tom smislu INA (svakako) ima kvalitetniju osnovu (i ne samo u odnosu na NIS nego i šire gledano).
      Sa druge strane, NIS AutoLine Sint (5W-30 pretpostavljam, greškom ste naveli 3W30) ima bolji sastav aditiva (iako procentualno manje) i ispunjava više zahteve i standarde.
      Za stare motore, doduše, Full SAPS ulja mogu (u nijansama) biti i bolje rešenje.
      U principu, oba ulja su dobra, ali ako Vam cena odgovara, INA Millenium je svakako odličan izbor te možete nastaviti i sa tim uljem (te se vratiti na NIS ili drugo, kad vam isto "dosadi").
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Zadovoljstvo je kad čitaoci potvrde osnovni cilj bloga, a to je da bude zasnovan i stručan ALI da to bude razumljivo prosečnom korisniku koji nije iz struke. To je primarno, a teško je postiči (balansiranje na žici između "davljenja" detaljima i banalizacije struke).
      Hvala još jednom!

      Избриши
  7. Dragi Stevo, hvala za odgovor i to nedjeljom .
    Zaslužuješ titulu doktora u dosta životnih oblasti.
    3w 30 je greška koju nisam primjetio ni poslije drugog čitanja. Ispravno je 5w30. Svako dobro ti želim .

    ОдговориИзбриши
  8. Анониман4. јун 2018. 11:48

    Doktore, da li je bolje sipati u dizela (CRDI mašina) gorivo sa aditivima, recimo ECTO od Lukoila, ili obican dizel sa dodatim "FAM dizel plus"? Planiram na duži put od par hiljada kilometara, pa da isprobam.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Teško je (baš) tačno reći.
      Skeptici (većina stručnjaka "starog kova") bi rekli da je najbolje da sipaš samo (Evro)dizel i tako voziš (najjeftinije je sigurno).
      FAM je dobar aditiv ali ja sam više za rafinerijsko dorađeno gorivo.
      I jedni i drugi (aditivi) štite od korozije, održavaju čistoću (dizni, naročito) i dodatno podmazuju.
      Za Euro 4 motore (ili novije) dodatno podmazivanje nije od (nekog) značaja.
      Ostala dva ... dobro dođu.
      Dakle, ako ne možete da odlučite bacite novčić, oba rešenja su o.k. (mada malo poskupljuju vožnju, čak i ako se uzme (eventualna ali ne i izvesna manja potrošnja od oko 1%).
      Nijanse (više principijalno) su na strani aditiviranog goriva.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Анониман6. јун 2018. 09:14

      Hvala doktore! Razrešili ste mi dilemu. U Srbiji će biti aditivirano, a tamo gde nema nosim FAM flašicu.

      Избриши
  9. Dobar dan svima, a posebno hvala gdine Stevo sto i dalje delite svoje znanje svima. Poslusao sam vas svojevremeno za astru, pa za vektru, a sada je dosao red na punta. Planiram da sipam Helix ultra 5w40 u puntica 1.2 16v. Cenovno je gde i selenia 20k, a auto vozim samo po gradu -kratke relacije. Moja pretpostavka je da ce bolje stititi motor, a ispraticu potrosnju i videti da li ostati na tome. Kakvo je vase misljenje?
    Motul 8100 X-cess je dosta skuplje, a titan synpower ne mogu lako naci u Valjevu... tako da dodjoh do Shell-a (a da zadovoljava Fiatov ...z2 standard)
    Pozdrav i nadam se daljem druzenju i razmeni misljenja (iskustava)

    ОдговориИзбриши
  10. Punto ima ugradjen autogas. Da li tu postoje neke zackoljice oko helix ultre? Ne nalazim podatke o sulfatnom pepelu, tbn-u,...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ne, nema nikakvih začkoljica oko Ultre.
      U nijansi nijanse bi ACEA C3 ulja (za TNG) bila bolja, ali nije od većeg značaja.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Molim za jos jednu informaciju: u prodavnicama sam naisao na Shell Helix Ultra L 5w40, a na bocici nema da zadovoljava standard Fiat 9.55535.Z2, za razliku od Ultre 5w40 (bez L). Imate li kakve informacije o razlici ova dva ulja i koja bi razlika bila ako sipam Ultru L (zvanicni distributer ga prodaje kod nas)?

      Unapred hvala.

      Pozdrav.

      Избриши
    3. Poštovani,
      Nisam siguran o kom ulju se radi.
      Ako je Ultra AT-L onda ono ima Fiat 9.55535 S2 (odnosno ispunjenje istog, ne zvanično). Ultra je ono što ste i sami rekli.
      Ako se radi o Ultra I (1 ili malo l, meni više liči da se radi o rimskom I), onda je o tome već bilo na blogu.
      To Vam je Shell Ultra za Istočnu Evropu (neko bi cinično rekao, ma kakva IE - za banana republike), pa shodno tome, šta će njima (nama) Fiat odobrenje (makar potvrda da je ispunjeno), no nije baš tako.
      U principu bi trebalo da je razlika mala jer Shell Helix Ultra I (ili l) ima zvanično MB 229.5 baš kao i Ultra (bez sufiksa).
      To znači da ako ste bili zadovoljni uljem Ultra onda bi trebali i sa Ultra l. Doduše ako želite ispunjenje Fiat odobrenja, to nije navedeno (iako možda u suštini jeste ispunjeno, nije formalno) pa onda preostaje neko drugo ulje, no mislim da nije od tolikog značaja.
      Zvaničnog objašnjenja NEMA (niti će ga verovatno ni biti, bar ne skoro) ALI nije teško pretpostaviti da zbog političke situacije GTL postrojenje u Kataru NE radi punim kapacitetom i da je Shell verovatno prinuđen da kupuje bazna ulja III grupe od drugih proizvođača, pa male izmene u formulaciji proglašava novim uljem i šalje na posebna tržišta.
      Ipak, to nije propast sveta, jer je ponuda SHC ulja velika a cene umerene.
      BP isključivo kupuje bazna ulja, pa Castrol-u "ne fali dlaka sa glave".
      Ukoliko pretpostavimo da su bazna ulja SK-ova, ili makar SK/Repsol JV (verovatno, bar delom) ili da se kupuju od Neste-a (proizvođač iz EU), pa čak i da su Petronas-ova (u poslednjih par godina izuzetna) sve je to više nego o.k.
      Naravno nije GTL pa i nijanse u kvalitetu postoje.
      Nije od posebnog značaja, naročito ako je cena niža.
      Btw. pre 10-tak godina je Mobil "velikodušno" prepustio GTL postrojenje Shell-u a šta je bilo posle videli smo svi ... očigledno su imali bolje informacije (šta se sprema i šta će se desiti), ili što bi se reklo ipak su Ameri a Shell Evropljani (Ekonomski malo jači, ali politički značajno slabiji ...).
      Pozdrav!

      Избриши
    4. Stevo, hvala na odgovoru. Zaboravih da upisem ime, pa je ispalo kao novo pitanje. U stvari je vezano za punto i prethodne postove.
      Da ono sto nazvah Ultra L je ovo:
      https://tinyurl.com/y8yp45mz
      A standardno ulje na shell-ovom sajtu je ova kantica:
      https://tinyurl.com/yb9ka32s

      Pozdrav,
      Dejan.

      Избриши
    5. Da. Na to sam (i) mislio.
      Pozdrav!

      Избриши
  11. Postovani G. Stevo, pridruzujem se cestitkama. Majstor ste svog zanata !
    Pisao sam i ranije, dobijao korisne savete, pa sad opet..
    Audi 80 b4, '94 godiste 2.0 motor. Eksperimentisao sam sa proizvodjacima ulja, ali sam poceo i zavrsio sa Mobil 5w-40. Nekako sam, citajuci gotovo sve Vase tekstove, dosao do zakljucka da je ovo najrespektabilnije. Medjutim, kako motor ima vec oko 300000 km, desava se da, kako su naisli topliji dani, na autu se blago cuju hidropodizaci dok je motor hladan, i trosucka oko 500ml na nesto vise ok 1000km. Koristio sam ranije10w-40 i imam utisak da je motor, u toplijim danima bio tisi. Pitanje..
    Da li da, zbog vec povelikog broja km, predjem, u letnjem periodu, na neko mineralno ulje i kog proizvodjaca, ili da se ipak zadrzim na polusintetiku, kog proizvodjaca? Hvalili ste FAM ulja, pa i o tom proizvodjacu razmisljam, ali je svakako dilema i koja gradacija.. Preporuka?
    Unapred zahvalan !

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Za celu godinu bi mogli da pređete na neko 5W-50 ulje, npr. Mobil 1. Naravno uz povećanu potrošnju ulja bi možda bilo i skupo, pa samo da pomenem kao mogućnost
      (možda i najbolju).
      Druga opcija je da zimi koristite 10W-40 PS ulje (da, tu FAM dolazi u obzir ali i bilo koje kvalitetno ulje), a leti mineralku 15W-40 (Total Quartz 5000 je jedno od (naj)boljih).
      U principu API SL nije nepohodan standard ali koristite takva ulja (nisu sva 15W40 takva, još uvek).
      Još jedna celugodišnja opcija je da koristite 10W-50 ulje (naročito uzevši u obzir i potrošnju ulja). Takvih nema mnogo a najviše Vam se isplati Elf koji ima i prilično nisku cenu (a sintetičko je ulje).
      Pozdrav!

      Избриши
  12. Postovani,nedavno sam kupio Lanciu ypsilon 2006 god,1.4 16v. Sipao sam na malom servisu dynamax 10w40 ulje i bio sam na minimumu posle 2000 kilometara. Na nagovor drugog majstora sipao sam seleniu hpx i auto trosi manje ulja. Presao bih na neko sinteticko ulje pa vas molim za savet. Pritom bih izbegao seleniu ako je to moguce

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Ajd' samo kratko (uz doručak), posle neću moći ceo dan.
      Default je 5W40, a ako sa 10W-40 troši ulje, to ukazuje na neki problem u vezi motora (ne ulja, iako Dynamax i nije bog zna šta). Selenia ulje motor manje troši jer je 20W-50 (mnogo viskoznije) ne zato što je to neki poseban kvalitet.
      HPX je inače PS ulje.
      Prelazak na sintetičko ulje nije loša ideja ali to kod motora koji već troškaraju ulje NIJE uvek najbolja ideja.
      Možete probati sa nekim 5W-50 (Wolf ne bi trebalo da je skup, Mobil 1 je odlično ulje ali skupo) ili (verovatno i bolje) 10W-50, gde se verovatno najviše isplati Elf.
      10W-60 ulja su (već) skuplja a njih bi ostavio samo ako je potrošnja sa manje viskoznim uljima i dalje visoka.
      Druga rezervna opcija su 15W-50 polu-sintetička ulja. U toku letnjeg perioda 20W-50 je o.k. ali svakako nije za zimske uslove. Selenia je o.k. ali (verovatno je to razlog) ima relativno visoku cenu, ne znam šta bi drugo bilo sporno.
      Vrsta ulja, pa čak i viskozitet imaju relativno mali uticaj na potrošnju ulja (može biti do 2x manja a sve preko toga je nerealno očekivati). Zato, proverite da li ima nekog curenja, pa ako ne, ostaje problem sa motorom, koji se možda i može rešiti za umeren novac a možda i nije isplativo. Samo menjanje (npr.) gumica ventila se retko kad isplati.
      Pozdrav!

      Избриши
  13. Анониман20. јун 2018. 21:34

    Poštovani,

    kao vlasnik Range Rovera(v8 3.5 lit. EFI,1986 sa pređenih 310.000 km (pre 150.000 km zamenjene karike, lezajevi, bregasta i hidraulicni podizači),proizvođač propisuje sledeći standard za motorna ulja:API SE-SF ili SE/CC ili SF/CC) pažljivo sam pročitao vaše veoma zanimljive, informativne i stručne članke o uljima starijih specifikacija ali na kraju nisam mogao da zakljčim koje ulje da koristim.

    Tehničke i eksploatacione karakteristike su sledeće:

    1. ovaj tip motora ima konstrukcijski povećane specifične pritiske na kontaktu bregaste i podizača (tipično za američke v8 motore)te se očekuje ulje da ima dovoljno ZDPP aditiva,

    2.proizvođač traži gradaciju 15W40 za ovo klimatsko područje,

    3.godišnja kilometraža je oko 10- 12.000 km u optimalnom režimu (oko 2000 o/min - automatik),

    4. potrošnja ulja je prihatljiva - oko 0,5 l na 1000 km

    4. posle mnogo lutanja (Mobil, Shell, Valvoline Maxlife), poslednih 30.000 koristim Galax Unia 15W40. Pritisak ulja je dobar u svim režimima jedino imam utiska da motor postaje malo bučniji kada su spoljne temerature visoke (kao da se ulje malo "razbije".

    Pitanje je koje/koja ulja, koja se mogu naći na našem tržištu, su optimalna za moj motor?

    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. POštovani,
      Zanimljivo pitanje. U principu još se APi SF/CC ulja mogu naći na tržištu, ali njih bi trebalo menjati 2x godišnje (na 5 do 6 hiljada km).
      Sami ste našli idealno rešenje a to je korišćenje Mixed Fleet ulja. Na žalost, ponuda takvih je sve manja. Npr. Nisotec je takvo imao i to po vrlo niskoj ceni a sad ima samo Univerzal koje jeste solidno rešenje ali ne i idealno (za koje smatram API SJ/Cg-4 ili CH-4 uz ACEA A2B2 ili A3 i B3, može i A3/B4, kao i API SL ili SM).
      FAM takođe nema slično ulje kao Galax Unia, pa ostaje njihov univerzal za koga važi isto kao i za Nis-ovo ulje (promena 2x godišnje).
      Classic Racing (Sport) ulja jesu (ako igde jesu ovde su) solidno rešenje ali neopravdano skuplje. Npr. Kroon Classic Racing 15W-50 ili Motul 2100 15W-50.
      Dakle, osim Galax Unia ulja, slično je (ne znam da li ga ima) i Kroon Multifleet SHPD 15W-40 te ga takođe preporučujem.
      Naravno, i ApI SL/CF 15W-40 ulja dolaze u obzir jer imaju (u današnje vreme) više ZDDP-a nego API SF/CC (današnja).
      Leti bi možda mogli da pređete i na 20W-50, gde je malo teže naći Multifleet ali imate Total 5000, kao i Shell Helix HX3.
      Onda zimi 15W-40 Multifleet (uglavnom je dovoljno) ili eventualno 10W-40 PS ulje.
      Mogućnosti su razne (čak i 5W-50 ili 10W-50 sintetika) ali mi se ovakva "klasična" rešenje čine najopravdanijim.
      Za celu godinu su i 15W-50 PS ulja o.k.
      Ipak, 15W-40 cele godine (ili samo zimi) je verovatno i najbolje rešenje. U principu može i jedna izmena godišnje, uzevši u obzir optimalne uslove rada motora, ali je to možda i preterano škrtarenje ...
      Za 20W-50 varijantu može i Galax, ionako već imate dobra iskustva sa tim brendom, npr. GLX5 mada je i GLX2 u 20W-50 o.k. uz zamenu na oko 5000 km (samo špic leta)).
      I to je to.
      Obratite pažnju da ulje (ako je "mixed fleet") obavezno ima API Sx (tj. da je pogodno i za benzinske motore).
      Pozdrav!

      Избриши
  14. Анониман21. јун 2018. 21:17

    Postovani,

    hvala na brzom i iscrpnom odgovoru. Zadovoljan sam što je moj izbor ulja prihvatljiv. Neki moji poznanici kometarišu da je UNIA reciklirano ulje šta god to značilo. Bio bih još sigurniji u izbor ulja kada bi znao koje su količine ZDDP-a u UNIJI, GLX5 i GLX2. Možda će mi Tehnička služba RB dati te informacije.

    Ulje menjam pred zimu i na proleće i koristim istu gradaciju 15W-40 (druge i nema). Zimi ne vozim mnogo ali se ulje kontaminira gorivom zbog nesavršenog sistema ubrizgavanja (BOSCH L, bez lambda sonde). U letnjem periodu ulje trpi veća naprezanja (visoke temperature i vožnja autoputem).

    Slediću vaš pristup blogu pa ću malo detaljnije da objasnim uzroke temeraturnog naprezanja ulja u ovom motoru.

    Motor je aluminijumski "V" konfiguracije i ulje iz glava se sliva preko unutrašnjih površina bloka koje su pod uglom od 45 stepeni u odnosu na horizontalu, u karter. Time se ono dodatno zagreva a oticanje usporava naročito ako na tim površinama postoji talog što je redovna pojava posle dužeg perioda eksploatacije. Novije konstrukcije V motora odvode ulje iz glava plastičnim vodovima koji su postavljenji sa spoljne strane bloka, tako da se ulje šalje u karater brzo i efikasno bez dodatnog zagrevanja.

    Takođe, izduvne grane nisu termički izolovane pa je leti temeratura na usisu preko 60 C i to snmanjuje efikasnost motora a napreže ostale agregate, gumene elelmente i električnu instalaciju. Dodatni problem što je proizvođač ugradio termostat koji otvara na 92 C kako bi poboljšao kvalitet izduvnih gasova. Kasnije, proizvođač je dodao hladnjak za ulje sa termostatom i posledično povećao količinu ulja i postavio tetermoizolaciju na izduvna grane.

    Ja sam pokušao da smanjim termičko naprezanje ulja ugradnjom termoizolacije izduvnih grana, dovodom svežeg vazduha na usis i ugradnjom termostata od 80 C. Kako je temperatura rashladne tečnosti, kod ovog tipa ubrizgavanja glavni parametar u određivanju količine ubrizganog goriva dodao sam odgovarajući otpornik na senzor temerature kako ECU ne bi ubrizgavao više goriva nego što je to potrebno misleći da motor nije ne radnoj temperaturi.

    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  15. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  16. Postovani g. Stevo

    VW 1.6 crtdi 2013g koje ulje pri zamjena na 50kkm. Znam da ide 507 00 ali čitao sam ranije u vašim tekstovima da je veća viskoznost ulja bolja za motor( 5w30 ili 5w40). Izbjegao big Castrol jer Nisam siguran u originalnost istog.
    Sta mislite o filterima proizvođača VASCO?
    Hvala unaprijed
    lijep pozdav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Mladene,
      Nisam siguran da je 50k km (kao kod VW 506.01) već 30k km/24 mes.
      U svakom slučaju, 50k km mi se čini previše, i možda je tek "i do" (uz indikator na tabli); dakle u idealnim uslovima korišćenja.
      U svakom slučaju za produžene intervale zamene (preko 15000km) morate koristiti VW 507 što znači 5W-30.
      Ne štiti bolje 5W-40 (zapravo isto štiti) ali je opcija za starije motore (ili one kod kojih je fiksni interval po default-u, a ako ne prelazak na takav nakon više od 200k km ili slično).
      Motor je tek 5 god. star, tako da su produženi intervali zamene verovatno bolja opcija (i 5W-30 shodno tome).
      Vasco? Nemam definisano mišljenje, ipak sam malo podozriv (ne da je loše nego da nije baš premium klasa ili makar među najboljima, više je dobar odnos kvaliteta i cene).
      Za standardne intervale primene (fiksne, 15k km ili jedna godina) je o.k. za produžene bih tražio poznatije brendove i/ili OEM filter u ovlaš. servisu.
      Ako niste za Castrol, možete birati bilo koje ulje sa zvaničnim VW 504/507 odobrenjem (ima ih tušta i tma).
      Npr. total InEo Long Life, Texaco Ultra V, Mobil 1 ESP 5W-30 i slična (možete i izguglati neku noviju official listu VW odobrenja pa izabrati sa liste).
      Originalnost je najizvesnija kod pumpara i Total-a (ako kupujete preko njihovih kanala snabdevanja, npr. TechnoLub-a).
      Texaco i Mobil nisu d.o.o. u Srbiji, ali imaju dugogodišnje distributere (ujedno i uvoznike) pa najbolje direktno preko njih. Pumpari su takođe o.k.
      Itd. i Sl.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Hvala me odgovoru.
      Nisam dobro napisao. Vozilo je prešlo ukupno 50kkm. godišnje nekih 10kkm.
      Što se tiče ulja mislim da ću total ineo longlife ili petrol profesional 5w30. hvala na savjetu.
      Nekako mi je 33 eura za 4L castrol 5w30 prejeftino i sumnjivo obzirom da na zapadu (njemacka, holandija ...) ne može se za taj novac uzeti ni 1L.
      još jednom Hvala.

      Избриши
    3. Mladene, slažem se da Castrol može biti sve samo ne loš i ne - jeftin.
      Aha, 50k km je ukupno u motoru ... onda razmotrite i korišćenje 0W-30 ulja sa VW 504/507, npr. Total INEO Long Life (naravno i druga slična).
      Pozdrav!

      Избриши
  17. Uvaženi g.dine Stevo,
    Sve pohvale za tekstove, odgovore komentare...plod velikog znanja i zvanja.
    Javljam se sa Cetinja, Crna Gora. Posjedujem KIA RIO 1.25 61,8 kw, benzinac motor G4LA proizvodnja 2017.god.Interesuje me koje ulje za motor preporučujete iz palete Total ulja. Za dopunu mi je receno Total ineo 5W30 specifikacije API SL ili više, ILSAC GF3 ili više, ACEA A3/B3 ili A3/B4. Još nisam bio na redovnom servisu u septembru je. Molim vas za mišljenje koje ineo ulje odabrati MC3, ESC, long live,..Za 7 mjeseci presao sam 75oo km
    Srdačan pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Peđa,
      pitanje je i u najnovijoj temi (hvala na tome, ali nije to bio problem ... duga je priča, uglavnom nisam bio pri mom računaru a sa drugih nerado pristupam blogu (samo za čitanje)).
      Odgovoriću tamo. Sada samo kratko, možda za vikend dodatna pojašnjenja, ako smatrate da trebaju.
      Pozdrav!

      Избриши
  18. U svakom slučaju hvala vam. Mnogo bi mi znacio vas odgovor i komentar jer vas dozivljavljavam kao vrsnog poznavaoca materije i nekoga kome jè znanje ispred svega sto je u danasnje vrijeme rijetkost Pozdrav i jos jednom jvala na prosvjetljivànju u svakom pogledu....

    ОдговориИзбриши
  19. Pozdrav,

    Nov sam na blogu i samo mogu da uputim reci pohvale.
    Imam dva pitanja, vozim golf 4 , 1.9 tdi presao 205 000.
    Koristim ulje Castrol edge 5w-40 a od goriva sipam aditiviran dizel na molu, lukoilu i nisu.
    Da li imam razlog da menjam ulje odnosno da li je mozda bolje da za moj motor koristim goriva bez aditiva?

    Hvala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Milane,
      Izvinite za malo kašnjenje, ali ... "no can do" (juri me "zmaj" "Nestižeme").
      Ulje koje koristite je sasvim o.k.
      Aditivirana goriva su svakako bolja, nema uticaja da li je motor nov ili star (naravno što noviji to veći benefiti). Da li se isplate, to je posebno pitanje.
      Za motor u dobrom stanju, svakako - DA (duže će biti u takvom). Više o ovome imate na forumu Škoda kluba (u temi o motornim uljima, unutar "motor i menjač" dela).
      O tome je bilo skoro, te da ne ponavljam to ovde, nemam mnogo šta da dodam.
      Pozdrav!

      Избриши

  20. Postovani, posedujem Tojota Auris 2013 god 1.6 valvematic 132 ks. Auto je kupljen sa 44000 i u njega je sipano u Toyota servisu(Nemacka) pri preuzimanju vozila(uradjen mali servis) ulje Total Quartz INEO MC3 5W-30. Do sada sam presao oko 7000 km i auto ne trosi ulje. Da li da ostanem na tom ulju ili bi ste mi preporucili da predjem na drugo? Hvala na odgovoru. Sa postovanjem Goran.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Gorane,
      Total INEO MC3 je odlično ulje (jedno od najboljih u svojoj klasi/kategoriji, a umerene cene). Zašto menjati tim koji dobija?
      Preporučujem da nastavite sa istim. Naravno, postoji još mnogo drugih mogućnosti (i kvalitetnih brendova) i nije problem probati neko drugo, ali okrenite par izmena sa istim ... pa možda više i nećete menjati brend.
      Pozdrav!

      Избриши
  21. Hvala puno na vasem vremenu i odgovoru.

    ОдговориИзбриши
  22. Dobar dan Stevo,
    Ja vec duze pratim vas blog, doduse uglavnom kako mi zatreba neka informacija u vezi sa uljima. Imam Mazdu 6, GH, 2010, benzinac, 108kW, presla 115000. Iskreno ne idem u ovlasceni servis pre svega zbog cena, ali auto redovno servisiram. Medjutim u NS, u Grand M su mi rekli da je Mazda veoma izbirljiva na ulje i na filtere. Negde sam procitao da je ELF sxr900 5w-30 po karakteristikama najslicnije Dexeliji, koju fakat pravi Total korporacija. Sta vi mislite o ulju, i s obzirom na to da sam do sada uglavnom stavljao Mann filtere, da li su oni ok i da li i dalje da stavljam njive proizvode? Hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Elf SXR 900 5W-30 jeste ulje koje je najsličnije ulju Dexelia Ultra 5W30.
      Možda su to i identična ulja, ako i nisu razlike su minimalne.
      Tako, da (eto) možete i uštedeti bez ikakve bojazni (bez žrtvovanja kvaliteta).
      Drugo rešenje je Total Quartz 9000 Future NFC 5W-30 koje ispunjava iste norme i jako je slično sa prethodna dva ulja (ako već nisu i identična).
      Dexelia ulja ionako pravi Total korporacija te su sirovine iste a zbog ispunjenja istih zahteva razlike mogu biti unutar jako malih granica (u nijansama, što može biti i zbog proizvodnje na različitim lokacijama).
      Mann filteri su vrhunski i tu takođe nema problema. Preporučujem.
      Pozdrav!

      Избриши
  23. Hvala mnogo na brzom, iscrpnom i kao uvek nadasve strucnom odgovoru.
    Srdacan pozdrav

    ОдговориИзбриши
  24. Moje postovanje Stevo,
    obozavam Vas blog i ujednom zelim da Vam se zahvalim da Vase znanje delite sa nama. Tako bi iskoristio priliku da Vas pitam koje ulje bi preporucili za Opel Astru J, 2012 godiste 1.7 cdti 125PS? Na tockovima je vec 170000km. Za sad sam merkao Ravenol ulje, ali ne znam koje da uzmem.

    Unapred zahvalan,
    Jan

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Jan,
      U principu bilo koje 5W-30, 0W-40 ili 5W-40 sa Dexos2 odobrenjem ili makar ACEA C3.
      Ako smo već kod Ravenol-a, onda bi npr. Ravenol RUP SAE 5W-40 bi bio vrlo dobar izbor. To je ulje na PAO (sintetičkoj) bazi.
      Proverite i sami koja su još njihova ulja sa Dexos2 mada mi se ovo čini kao no. 1 uzevši i pređene km (može naravno i neko 5W30).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Gospodine Stevo, hvala puno na odgovoru. Svako dobro i nastavite sa pisanjem, veoma su dobri i poucni Vasi tekstovi.

      Srdacan pozdrav,
      Jan

      Избриши
  25. Koje je najbolje ulje za pasata 3 benzinac?Pozdravljam Vaš trud za vozače.

    ОдговориИзбриши
  26. Poštovani,
    Izvninite na malom kašnjenju ali imam mnogo poslovnih i privatnih obaveza u skorije vreme.
    Iako je 5W-40 verovatno najbolje to je ipak preporuka za motore sa manje od 100k km.
    Mislim da je u realnosti 10W-40 (bilo koje pouzdano, tj. od bilo kog renomiranog proizvođača i originalno) najbolje da se koristi.
    Ako se prelazi više od 10 hiljada km u toku godine, onda bi moglo 10W-40 zimi a 15W-40 (min. API SG, najbolje API SL) leti, ili iz iste serije PS ulja kao i 10W40 koristiti 15W-50 u toplijih 6 meseci u godini (imaju ih Motul, Total i Texaco, verovatno još neko ali ova je lako nabaviti).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  27. Veliki pozdrav gospodinu!U dilemi sam koje ulje da sipam u lagunu2 2001g, 1,8 89kw 16v,trenutno je u motoru dinamax ulje 15w40,nasuo sam ga iz radoznalosti ,inače mi motor troši 0,8l na 1000km, što je interesantno motor radi i vuče dobro a i svjecice su dosta suhe,vjerojatno zbog dobrog sagorjevanja. Moje pitanje je koje bi ulje za moj auto najbolje odgovaralo

    ОдговориИзбриши