Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

недеља, 31. јануар 2010.

Super MIX


Zapravo se radi o dve oblasti pa su podnaslovi:

- Mešanje motornih ulja 1.11. (Dolivanje motornih ulja, viši kurs)

- „Do meseca i nazad“ 2.11

I sve je pod: „put ka savršenstvu“ jer tu sasvim sigurno pripada.

O proveri nivoa ulja u karteru i dolivanju bilo je i biće više na forumu.

Ovde malo više o teorijskoj osnovi (uz malo računice koja bi tamo samo opterećivala tekst) zašto bi ulje trebalo dolivati nešto modifikovanom viskoznošću u odnosu na osnovnu.

Ništa nema loše u dolivanju uljem koje već jeste u motoru i to je osnovni i srednji kurs, nešto što je najlogičnije i najsigurnije preporučiti no svakako ne i najbolje.

Šta se događa sa vašim motornim uljem u benzinskim motorima u toku eksploatacije?

Mnogo toga a najočiglednije i najlakše za obzervaciju su sledeće pojave:

1) Postepeno ali sigurno razređenje ulja zbog sve većeg sadržaja goriva u njemu. Kod benzinaca i do 2% a kod dizela obično oko 1%.

2) Opadenje TBN vrednosti ulja koje nije kao kod dizel motora ali postoji.

3) Trošenje (destrukcija) aditiva i/ili njihova promena strukture (polimeri, modifikatori viskoziteta)

4) Postepeno povećanje kontaminirajućih supstanci u ulju koje kao i pod 2 nije izraženo kao kod dizel motora ali postoji. Kod dizela sadržaj čađi može premašiti i 2% što je jako nepovoljno.

5) Oksidacijska stabilnost vremenom opada. Ovo je više izraženo kod benzinaca nego dizela. Naročito je izraženo kod TNG (LPG) pogona kod koga su sve prethodne četiri pojave manje izražene.

Sve ovo vodi činjenici da: ogromna većina (čak i sintetičkih) motornih ulja ne izdrži pun interval zamene u početnoj viskoznoj gradaciji!!

„Stay in grade“ motorna ulja ostaju u gradaciji i pri teškim uslovima i izrdžavaju set industrijskih standarda od višestrukih smicajnih napora u laboratoriji do testova na motorima. Teorijski bi ova ulja trebala da izdrže i ceo interval zamene.

TEORIJA I PRAKSA, TESTOVI I „REAL LIFE“ SU IPAK DRUGE KATEGORIJE I NE MOŽE SE IZMEĐU NJIH STAVITI ZNAK JEDNAKOSTI.

Većina vozača naročito u siromašnijim zemljama koji malo voze automobil i 90% u gradu stavljaju svoja motorna ulja na ULTIMATIVNI test koje će retko koje proći!!

Nije da znalci ovo ne znaju ali ko da radi test od 6 meseci ili godinu dana!

Činjenica da vam motor troši malo ulja (ispod 1dcl na 1000km) može zapravo da bude i loša vest jer normalnih 1 do 2 ili više (zavisno od vozila) znači i 2 do 3 litara koja ćete dosuti u npr. najčešćih 15000km će doprineti da ulje u motoru bude u mnogo boljoj „kondiciji“ nego ako zbog potrošenih 0,8lit. ne dosujete ulje uopšte i zavaravate se (i pride hvalite, čega se pametan stidi ...) kako vam motor ne troši „ni kap ulja“. Iako teorijski prethodni primer ne znači ultimativnu potrebu za dolivanjem („još iznad minimuma“) ipak je to praktično obavezno jer je OPTIMALAN nivo zapravo kad je ulje na poziciji MAX. Dakle nije loše ni kad vam motor ne troši mnogo ulja ali i onda bar 1 litar u toku intervala zamene treba svakako dodati. Osim toga ukoliko iole više vozite po gradu skraćujte interval zamene jer „nedolivano“ ulje će se ponašati tako da će sa 90% verovatnoće ispasti iz potrebne (preporučene) gradacije viskoziteta.

Na prethodnom dijagramu je prikazana kriva zavisnosti viskoznosti na radnoj temperaturi od pređenih kilometara i to za prilično kvalitetno ulje. Rast pri kraju intervala je uslovljen termičko-oksidacionom destrukcijom ulja. Zapazite da je 12,5 granična vrednost za SAE 40 motorna ulja i da je već na polovini intervala ulje prešlo u SAE 30 klasu.

Moram napomenuti da kriva često (naročito u stani-kreni režimu) ima strmiji pad na samom početku.

Uzevši baš takvu situaciju u obzir zamislimo hipotetički primer korišćenja 10W-40 ulja u benzinskom motoru koji standardno troši 2dcl na 1000km a kapacitet ulja u sistemu je 4 litara. U tabeli je kolona „I“ ponašanje ulja bez dolivanja ili uz dolivanje takovog ulja iz drugog motora.

Izabrana su dve strategije:

Strategija „normalnog“ ponašanja gde se ulje doliva na 4000km i to prvo pola litara (ne do maksimuma) i tek svaki drugi put po litar kada je ulje na minimumu. Znači ukupno se dolije 2 lit. ulja i ulje promeni na 16k km kada je nivo na 3lit. tj. Praktično na minimumu (2dcl se u ovom scenariju „poklanjaju“). Drugi scenario podrazumeva dolivanje na 2000km po 4dcl ulja uz dolivanje istim tipom motornog ulja ali viskoznosti 15W-50.

I kod drugog je doliveno 2 lit. ulja ali ravnomernije (i doduše za manji interval).

1000km

0

I

II

III

0

14.5

14.5

14.5

14.5

2

13.5

13.5

13.9

13.9

4

13

13.2

13.8

13.8

6

12.6

12.7

13.7

13.7

8

12.2

12.7

13.6

13.6

10

11.8

12.3

13.4

13.4

12

11

11.9

12.7

12.9

14

10.5

11.5

N/A

12.7

16

11.5

12

N/A

13


Napomena: Viskoznosti su date nakon dolivanja ulja osim za kraj inervala kod prvog scenarija na 16k km a kod drugog na 12k.

„Agresivniji“ scenario je neznatno skuplji a traži samo redovniju proveru i dolivanje.

Za razliku od prvog ne dovodi vas nikad ni blizu min. nivoa ulja kao ni blizu prelaska u nižu viskoznu gradaciju osim na samom kraju (i zato dobro izabranom) kada ste na samoj granici. Prvo vas u 3 navrata dovodi do minimalnog nivoa i gubitka gradacije viskoziteta već na manje od 10 hiljada pređenih km ili u 40% intervala upotrebe ulja.

Ovo naravno ne prikazuje apsolutno najbolju strategiju dolivanja već ilustruje koliko pažnje tome treba posvetiti. Postavlja se naravno pitanje šta je sa viskoznošću na niskim temperaturama i nije li onda „strategija II“ lošija? Da ne bi dalje komplikovali može se reći da je onda prava strategija nastaviti korišćenje ulja do 16k km (da bi izjednačili i uslove) uz dolivanje na 12 i 14 hiljada km sintetičkim uljem viskoznosti 5W-40 ili 5W-50 ili čak 0W-40. Naravno strategija jeste skuplja ali je onda sve još više na strani istog. Naravno dolivanje sintetikom na kraju nije baš isplativo ali i „zima“ je fiktivna i može biti i na početku korišćenja pa je sintetika na početku još korisnija. Još je bolje reći da je za zimu na kraju intervala još bolje koristiti 5W-30 polusintetiku za slučaj koji razmatramo. Tako biste zapravo dosuli blizu 3 litara od kojih 2 u periodu bez mraza i litar u vreme zime. Dolivanje skupljeg ulja na kraju intervala i nije tako nelogično i neracionalno jer je tada originalno ulje već poprilično „iscrpljeno“ i na izmaku snaga (TNB sigurno ispod 5 aditivi ispod polovine od početnog) te je dolivanje kvalitetnog ulja u poslednjoj trećini ili četvrtini zapravo jako logično.

U koloni III data je varijanta sa dolivanjem ulja viskoznosti 5W-40 u periodu 10 do 16k km uz dolivanje na 12 i 14k km od po 4dcl.

Stvari su narvno delimično uprošćene jer bi se potrošnja ulja menjala sa viskoznošću ali je na viskoznost uzeta u obzir činjenica da novodolivena ulja imaju drugačiju (strategija II) ili „zakasnelu“ (strategija I) krivu uticaja pređenih km na njih od polaznog, tj. Vršila se (teorijska) modifikacija krive smeše. Naravno kompleksnost stvarne primene dala bi donekle drugačije rezultate.

Kompleksnost tematike bi nas odvela daleko ali je primer dovoljan za razne zaključke.

Kod dizela je slična priča osim što je kod dizela karakteristično da se u ulju povećava sadržaj čađi koji može dostići i svih 3% što umesto smanjenja povećava viskoznost. Obično su čestice čađi manje od mikrometra ali neki procenat i premašuje ovu vrednost. Ovo uzrokuje povećano habanje izazvano direktno česticama čađi kao i (delimično) začepljenje filtera koje nije samo teorijska već i česta situacija iz prakse i pored povećanog sadržaja disperzanata u „diesel“ uljima.

Čađ kao najveći faktor uz par drugih dovodi do povećanja viskoziteta te tako 5W-30 ulje lako može preći u 5W-40 ili čak 10w-40 (vrlo retko). Lakotečljiva ulja tipa 0W-30 će teže promeniti viskozni rang no kod njih se postavlja pitanje koliko su sposobna da zadrže jak uljani film pri kraju intervala zamene za razliku od 5W-30 i 10W-30. To bi, bar teorijski, značilo da je habanje pod uticajem čađi značajno veće kod ove klase te bi uz korišćenje čak i prosečnog ED goriva dizel motori još uvek bili bolje zaštićeni uljima 5W-40 što ne znači da ih trebate koristiti ukoliko proizvođač to nije naveo (iako je uglavnom moguće) nego da skratite interval zamene (većina proizvođača je to već preporučila ili čak nametnula u zemljama sa lošijim dizel gorivom, i gorivom uopšte).

Na kraju: ne zaboravite osnovno pravilo kod mešanje ulja: low SAPS ulja i „obična“ ulja su loša kombinacija. Čak i kod promene ulja vodite računa da dobro zagrejete ulje (što je i opšti princip) i dobro ocedite prethodno ulje da bi prilikom prelaska sa običnog na low SAPS ili obratno. Tolerancija je do 10% jednog u drugom uz naglasak da je do 5% optimalno. Preko toga će narušavanje performansi jedih ili drugih biti sasvim izvesno.

Ako ikada planirate (vidite tekst o tome) da „isperete“ motor, nekim aditivom ili još bolje uljem za pranje motora onda je to sa prelaska sa običnih na low SAPS ulja ili obratno (naravno ne radite ovo često).

Naravno ne treba posebno naglašavati da je ovakva praksa gotovo neminovna u nameri da pređete put do meseca i nazad, odnosno kako je ranije objašnjeno, milion km.

13 коментара:

  1. Presao sam oko 5000 km (od maja 2012) sa Castrol Magnatec 5w40 i neki dan sam na pumpi kupio litar istog, odveo auto na njihov kompresor, gdje su mi isisali litar starog, a usuli pomenuti litar novog, cisto da osvjezim sadrzaj. Korist ili bacene pare? Molio bih za misljenje.. Hvala!

    ОдговориИзбриши
  2. Drago mi je da neko postavi pitanje i u ovoj (meni značajnoj, ali "teškoj") temi.
    Korist svakako. Isplativost je diskutabilna ... verovatno (na prvi pogled) nije baš izvesna.
    Vaš postupak je nešto što je veoma preporučljivo kada bi prelazili 16-18k km godišnje (a preporuka 15000km) pa da bi održali godišnji tempo zamene uradite ovako nešto na oko 10 hiljada km.
    Sa druge strane ima nekog značaja i kod vas.
    Tih 5000km za 7 meseci je relativno malo i predstavla manju upotrebu vozila. Zbog svega toga ulje i pored malo pređenih km nije u stanju kao da je to urađeno za kraći period (recimo duplo kraći).
    Zato to nije bilo loše odraditi, pogotovu što je zima u toku a verovatno će bar još jedan "talas" (makar i kraći) sa nižim temperaturama da protutnji a onda je uvek dobro imati što bolje (novije) ulje; u što boljem stanju.
    Dakle ovo nikako ne bih preporučivao kao opšte pravilo jer je 5000km za Castrol Magnatec 5W-40 jako malo čak i u gradskim uslovima vožnje.
    Da li da nastavite? Kako već želite. Verovatno se u potpunosti ne isplati ali sigurno dobro deluje na motor (koji očigledno ne troši ulje, tj. malo ga troši).
    Za većinu je ovo preterivanje zbog malog pozitivnog efekta, mada ni cena nije previsoka (na godinu dana litar ulja ... zaista zanemarljivo).
    Lično podržavam ovako nešto za sve koji sebi mogu to da priušte.
    Naročito ko prelazi mnogo km.
    Kod vas je drugi razlog da ovo ne radite baš taj što sa 7, 8 ili 9 hiljada km godišnje ne znači mnogo da li će motor pre remonta izgurati 250k km ili 5-10% više (260-275k km); brojke su okvirne, nega bude i svih 300k km. Ako vam za to treba više od 20 god. zaista je zapitati se ima li svrhe. No o tome ćete sami (kao i svaki vlasnik) najbolje odlučiti.
    Kao i kod brendova. Dobitak može biti neznatan po znatno većem trošku.
    Znate već ona istraživanja, kada se ne zna šta je skup brend pa se izabere nešto duplo jeftinije. Čak i posle tog saznanja većina ljudi će kupovati (duplo skuplji) brend.
    Onda ni litar ulja (možda nepotreban) nije ni blizu tome.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  3. Uzgred ... 1000km vožnje više "na silu" (što bi ne samo ulje održalo u boljoj kondiciji nego i prijalo motoru) bi Vas koštalo 10x više, pa je u tom smislu ovo sasvim O.K.
    Na 5000km naravno je glupo menjati filter ulja.
    Menjajte ulje (i filter) jednom godišnje, ostalo nije obavezno ali može.

    ОдговориИзбриши
  4. Ako bih u sljedecoj zamjeni, sa 5w40, presao na 5w30 gradaciju (vjerovatno edge ili neki od liqui moly - jevih ulja), da li bih morao pri tome ispirati motor, jer su vecina 5w30 low saps, a kako rekoste, u nekim aspektima su inkopatibilna sa "obicnim" uljima..u hyundaijevom karteru, koliko god cijedio, uvijek ostane neka kolicina starog ulja.. i na kraju, cime isprati? Hvala :)

    ОдговориИзбриши
  5. To nije neophodno.
    Uostalom:
    1) Vaš motor je poprilično nov.
    2) Do 10% (pa i 20%) "normal SAPS" u "low saps" nije ništa što bi negativno uticalo.
    3) Ionako nećete koristiti baš prava "Low" ("ultra low" što bi rekli "klasičari") nego pre svega "Mid SAPS" jer su 5W-30 sa ACEA A3 (C3) sa HTHS preko 3,5 (kakva vama trebaju) upravo takva - Mid(dle) SAPS ulja, pa tu skoro da i nema problema sa kompatibilnošću; ostaje da je bolji što manju sadržaj drugih ulja ali to je ionako za duge intervale izmene (30 hiljada km ili više) kada se ne preporučuje "više od" 10-tak % ulja koja nisu tog tipa.
    S druge strane ... možete i isprati motor nekim Engine Clean-om (Motul, Liqui Moly ... Wynn's).
    Ponavljam, ne mislim da je to Vama neophodno.
    Zbog mnogo gradske vožnje možda i vredi probati ali zbog promene ulja na malo km ... ne bih rekao.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  6. Postovani,
    Cesto pratim Vas blog. Meni je od koristi.
    Imam jedno pitanje:
    Posedujem VW transporter1.6D 1986.god. solidnog stanja.
    Proletos sam mu zamenio ulje i sada je u njemu 20w50 SHPD A3B4E3E5E7 - delimicno HC.
    Kako je vozilo bilo jedno vreme van upotrebe i preslo samo 3000 km (i pri tome potrosilo 0.5 litara ulja) te mi nije ekonomski (a ni ekoloski) opravdano menjati ulje, sme li se do mrazeva doliti 1litar (ili vise ako potrosi) 5w40 Hi Saps HC ulja te time dati dodatna sigurnost pri hladnom startu do -10C pa da ne menjam ulje ove zime jer mu je u aprilu redovna zamena ulja?

    Dilema je oko viskoznosti 20w50 i 5w40 mada su oba delom ili potpuno HC i oba preko 1% sulfatnog pepela.

    Pitanje je vise radi principa, jer sam vise puta bio u slicnoj situaciji, i rasavao istu tako sto sam menjao ulje bez obzira na predjenu kilometrazu "zimskim" uljem tj. 10w40 takodje SHPD.

    Unapred hvala
    Verni Citalac

    ОдговориИзбриши
  7. Poštovani Verni čitaoče,
    Isfilosofirao sam se u tri odgovora (a i vi sa pitanjem) pa to nikuda nije vodilo (osim gubljenju vremena).
    Odgovor je jednostavan:
    Ne radite to, nije dobro rešenje!
    (niste ni naveli koja su ulja u pitanju ali svejedno, ne vredi)
    Vi imate (očigledno) ali problem sa potrošnjom ulja (za staro vozilo očekivano) i plus malo km koje prelazite, tako da 20W-50 NIJE isplativo rešenje za celu godinu.
    Sad (lepo) platite cenu svoje greške pa zamenite ulje a sledeću zamenu obavite proleća 2015. (zbog malo km a da uštedite novac, inače sledeću jesen po pravilu).
    Koristite 10W-40 ili 15W-40 ulja i sve će biti O.K.
    (možete ih međusobno i mešati, to je već u redu)
    Rešenje su (sve tri opcije, uključivši i mešavinu) optimalno.
    Povećana potrošnja ulja pri manjem broju pređenih km ionako nije od značaja. Ukoliko više budete vozili, utoliko bolje, menjajte jednom godišnje ili po broju pređenih km (7500) i uvek koristite isto ulje (ili kombinaciju).
    Tako vam je a možemo da filosofiramo do prekosutra i sve bi bilo loše i ne toliko jeftinije.
    Ulja se mešaju (skoro sva i u skoro svim odnosima) ALI granice postoje.
    Ne volim pogrešno shvaćene tekstove o mešanju ulja a još manje njihovu zloupotrebu (ovde nije jer je na sopstvenoj koži, zloupotrebom smatram drugome savetovano a pogrešno). Uostalom nikad nisam naveo da bi 5W-40 i 20W-50 bili dobra kombinacija (nema šta da se shvata ili ne), čak je EKSPLICITNO (DIREKTNO) rečeno da se to NE radi. Čitajte malo pažljivije i nema ni potrebe za pitanjem.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  8. Hvala na brzom odgovoru.
    Naslucivao sam da cu takav odgovor i dobiti.

    Vec mi je muka od svega jer odrzavam ne samo vozila vec sve i svasta i tesko je sve ispostovati.
    Daleko bi mi najlakse bilo da u tom vozilu koristim 5w40 sa ispunjenim 505.01 standardom npr Nisotec Autoline Sint 5w40 koje je 598 dinara.Mogice je jer je to zapravo motor od golfa. Bez obzira na to da mnogi "blate" ova ulja, nikada nisam imao problema sa NIS-ovim uljima, pa ne ocekujem probleme ni sa ovim, pa makar potrosnja ulja porasla dvostruko.
    Problem je taj sto ovo ulje, i slicna, nisu bas idealni izbor za ovakva vozila tako da mi je 10w40zimi 20w50 leti ipak najbolji izbor (premda najkomplikovaniji i najskuplji ulje+filter, pa opet ulje+filter + izgubljeno vreme nabavka, promena... pa to bude skuplje nego Castrol EDGE td 5w40)
    Verni Citalac

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Veoma ste me lepo dopunili (što bi se reklo "znaš ti znaš").
      Zaista sam (naslućujući da zapravo mnogo znate) dao dugačak odgovor u tri dela, ali bio je neprecizan.
      Svodi se na prethodno.
      Osim toga litar 5W-40 ne bi od 20W-50 napravio 15W-50 (mada bi bilo blizu).
      Nije da NE može, koliko NIJE dobro.
      Jednostavno razlika u aditivima i prevelika razlika u viskoznosti baznog ulja.
      Uzevši razlog u obzir ... još manje, jednostavno se svodi na već rečeno.
      Možete i 5W-40 (kako ste naveli) ali bi 10W-40 možda (uz 15W-40) bilo i rešenje za celu godinu.

      Uzgred, opomenuli ste me na nastavak teme "mešanje ulja" na čemu sam Vam (iskreno) zahvalan. Još da imam vremena, osvanulo bi do kraja meseca (teško da će moći).
      Pozdrav!

      Избриши