Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

недеља, 07. фебруар 2010.

Značajna pitanja o motornim uljima


10 pitanja i odgovora traži svoju dopunu. Čitajući tekst i pitanja sa foruma i iz mejlova primećujem da (osim koje ulje u moj automobil) postoji još jedna grupa često postavljanih pitanja koja zaslužuju pažnju te se lista mora proširiti za bar (i za sada) na 15.

Prvo tri kratka pitanja i odgovora:

1) Da li motorna ulja imaju rok trajanja i ako da koliko on iznosi?
Motorna ulja imaju rok upotrebe od 3 godina. Do skora je bio 5 i to je neka vrednost koja se još uvek toleriše. Naravno ne kupujte ulja starija od 3 godine a ako dobijete na poklon ili je vašom krivicom prekoračilo rok upotrebe (iako je kupljeno na vreme) držite se da u normalnim uslovima skladištenja (garaža bar) isto možete koristiti i 2 godine nakon isteka. Ukoliko je na samom ulju rok 5 godina ne premašujte rok za više od 6 meseci. U oba slučaja razmotrite malo skraćenje intervala zamene, na primer od 20% ili tu negde.

2) Koliko je preporučljivo mešati ulja različitih proizvođača?
Tekst o mešanju ulja već postoji na blogu čak ima i svoj nastavak. Ipak relativno je to dug odgovor i pomalo nedorečen.
Ulja različitih proizvođača NAROČITO ako su iste viskoznosti, kategorije kvaliteta (API, ACEA, proizvođačke specifikacije) i istog tipa (mineralna, polu-sintetička i sintetička) se mogu mešati. Mogu se mešati i ulja SLIČNIH viskoziteta i kategorija i tipa (mineralna sa polusintetičkim i ova druga sa sintetičkim) čak iako su od različitih (ali renomiranih) proizvođača.

Ipak ovo NIJE DOBRA PRAKSA i ako mešate ulja sličnog kvaliteta, uslovno i kao primer imaginarnog indeksa 100, umesto da dobijete kvalitet 110 (kombinacija najboljih osobina) ili zadržite indeks 100 (dobre i loše strane se potru), u praksi je najčešći slučaj da se dobije mešavina kvaliteta 90 ili čak 80. Nije posebno strašno ali potpuno je nepotrebno. Osim toga industrijski testovi za mešljivost ulja su samo to: pokazuju mogućnost mešanja ulja bez gubitka osnovnih kvalitetnih osobina, ali testovi kvaliteta takvih mešavina se ne rade te su konsekvence dugotrajne upotrebe pod znakom pitanja.

Ukoliko niste potpuno sigurni ili nemate iskustva IZBEGAVAJTE da mešate ulja različitih proizvođača. Što se tiče istog proizvođača možete biti mnogo slobodniji pri dolivanju i uopšte mešanju ulja no ne preterujte.

Osnovna pravila su (za ulja istog proizvođača):

Možete mešati i različite viskoznosti ali ipak bliske (5W-40 sa 10W-40 ili 5W-30 sa 5W-40), takođe mešajte mineralna sa polusintetičkim a ne sa sintetičkim i gledajte da imaju isti API ili jedan gore ili dole.

I na kraju ali ne i po značaju: ne mešajte „low SAPS“ ulja sa „normalnim“ jer sadrže različite aditive, ovo čak i kad su istog proizvođača!

3) Da li su skuplja ulja kvalitetnija i ako jesu da li koristiti pretežno njih?

U principu da ali nije uvek pravilo. Osim toga zavisi i od distributera a i cene u različitim regionima mogu biti prilično drugačije. Brend vuče dobar deo cene i o tome se mora voditi računa. Osim toga svako pravilo ima izuzetaka a pogotovu ovo.
Osim toga treba voditi računa o ukupnom trošku podmazivanja i onome koliko on vredi i koju investiciju (motor) čuva. Skuplja ulja bolje štite motor i dugoročno se pokazuju jednako jeftinim kao i ona jeftinija. Postoji još bar dva aspekta koja ih i na kraći rok čine „jeftinijim“:

a) O.K. skratiću interval zamene za trećinu kod jeftinijeg ulja da bi dobio sličnu zaštitu (vidi sledeće pitanje za detalje), da ali se razlika u ceni smanjuje i potencijalno izjednačava.
Recimo: 5W-30 ili 10W-30 polusintetika koja košta 30€ za 4 lit. i 0W-30 sintetika koja košta 45€ za istih 4 litara. Ukoliko prvu menjate na 10k km a drugu na 15k km dolazite na istu cenu.

b) U prethodnom primeru čak iako zadržite isti interval zamene razlika na 15 hiljada km iznosi koliko i 15 litara goriva (ili nešto manje litara)! Na tolikom putu ta je razlika nekih 0,1 litar goriva na 100km. Upravo toliko vam drugo može uštedeti u odnosu na prvo!!

Kombinacija faktora polako ali sigurno preteže na stranu skupljeg ulja.

SADA BIH NAVEO 2 NE TOLIKO ČESTA ALI IZUZETNO VAŽNA PITANJA

4) Da li je bolje koristiti duplo jeftinije ulje i menjati ga 2 puta češće od skupljeg?

Ovo je već mala ali bitna razlika u odnosu na prethodno slično pitanje.

Na ovo se pitanje ne može 100% odgovoriti jer mnogo zavisi o kom vozilu se radi kao i o kojim uljima (naročito kojoj kombinaciji auto-ulje).

Ipak u principu je odgovor da je bolje skuplje koristiti pun interval zamene preporučen od proizvođača automobila nego poloviti interval i koristiti ulje manjeg kvaliteta.

Ako se može nekako uštedeti praksa je pokazala da je ova druga strategija superiornija (ušteda za slučaj 50% skupljeg ulja a duplo dužeg intervala zamene koji ne prekoračuje standardni); pogledajte i tekst: „interval zamene motornih ulja“.


Prikazana je tipična situacija. Ona čak i nije prosečna i najčešća jer je češći slučaj da skuplje ulje u celom intervalu zamene zadrži bolji kvalitet. Kvalitet je dat na ordinati u imaginarnim jedinicama kvaliteta, dok je na apcisi pređeni put u hiljadama km.
Na dijagramu je prikazano ono što zapravo maksimalno možete očekivati (i dobiti) od jeftinijeg ulja, a svakako da je situacija u realnosti obično nepovoljnija za tu opciju.

Slučaj sa slike ima i svoje varijacije no to bi dodatno zakomplikovalo temu.

Kao što se vidi prva polovina intervala je ubedljivo na strani kvalitetnijeg (i skupljeg) ulja a druga počinje sa istih pozicija, 90(%), i tek je neznatno na strani jefinijeg i u startu neznatno manje kvalitetnog ulja. Kod njega i sam kvalitet brže pada. Ako se uslovno uzme da je granica za zamenu 50(%) može se reći da oba ulja odrađuju posao ali da sa skupljom varijantom dobijate više za isti novac.

5) Da li je dobro koristiti ulja za teretna vozila u automobilima?

Ako su u pitanju dizel motori odgovor je lakši: DA ali ne stalno. Možda je najbolje koristiti ih kod svake treće ili pete izmene ulja kao jeftin i efikasan način za pranje motora.

Ovo naročito ako vozite umereno i ukoliko vaš dizel nije „brzohodan“.

Kod benzinskih motora odgovor je donekle drugačiji.

Ova ulja se mogu koristiti ali ne sva. Vodite računa da sadržaj sulfatnog pepela iznad 1,5% nije dozvoljen kod benzinaca. Ulja koja nemaju Sx API odrednicu sigurno nisu za ove motore. Ako pak imaju ovu odrednicu onda se uslovno mogu koristiti.

Međutim i kad mogu opet su samo kompromisno rešenje jer su ulja za teretna vozila po mnogim osobinama prilagođena njima a te su osobine i zahtevi bitno drugačiji, počevši od najočiglednijeg – broja obrtaja motora.

Postoje i ulja za mešovite vozne parkove. I ona su pretežno dizel ulja a kod dizel automobila su vrlo primenjiva dok kod benzinaca i dalje uslovno jer iako se slobodnije mogu koristiti i dalje su kompromisno rešenje.

Jako gruba ali slikovita i plasična paralela se može napraviti sa pneumaticima na vozilima.

Kamionska ulja su kao zimska (ne M+S već prava) guma leti, može ali nije preporučljivo.

Ulja za mešovite parkove su kao M+S pneumatik leti, skoro da može ali i dalje nije baš sjajno rešenje.

I na kraju dizel optimizovana ulja za putnička vozila su kao „all seasone“ pneumatici koji već itekako mogu da se koriste i razlika je prilično mala ali nije baš idealno.

Ulja za benzin i dizel (prvo S pa C oznaka) su letnja guma leti, očigledno najbolje rešenje.


P.S.

Da budem malo jasniji.

Osim obavezne Sx oznake (x - slovo abecede, F do M, najčešće G do J bez I naravno) ulje za teretni program mora imati maksimalno CF (CF-4 eventualno) da bi bilo pogodno za benzinske motore putničkih vozila. Treba izbegavati CG-4 a naročito CH-4 i CI-4 (naravno CJ-4).

Ovo je klasnično gledanje na stvari ali je izuzetno jednostavno, tačno i precizno uputstvo koga se treba držati. Naravno svako pravilo ima i izuzetaka te podsećam da je Lukoil Avangard Extra solidno pogodan čak i za benzinske motore (slučaj Lade 110 i Samare kao provereni) i uopšte bliži motorima automobila, uključujući i dizel, od "običnog" Avangard. Prvo je CG-4 a drugo CF-4 te je ovo jedan od boljih dokaza da nijedno pravilo ne važi 100%.
Neko će reći izuzetak koji potvrđuje pravilo no ipak dobar izuzetak dodao bih.

Dakle, najsigurnije je držati se maksimalno ulja za mešovite vozne parkove kod benzinskih motora (više nego dovoljno) i to ne kao stalan nego povremen izbor. Kod dizela bi ulja za mešovite vozne parkove mogla da budu i stalna a ulja za teretni program birajte pažljivo. Otprilike ne biste trebali preći TBN od 12 jer je više nego dovoljno, takođe vodite računa da postoji bar API oznaka ako već ne i ACEA B što bi bilo jedino 100% sigurno. Dizeli bi mogli i da profitiraju od API CG-4 pa čak i CH-4 ulja dok bi CI-4 moglo da se koristi tek kao ulje za čišćenje motora ili slično.

Kod benzinskih motora ne prevaljujte servisni interval mada je moguće ispuniti ga i u težim uslovima vožnje kada i ima malo smisla u korišćenju ulja za teretni program.

Dizeli, pogotovu sa indirektnim ubrizgavanjem i nešto starijih konstrukcija (može i sa turbinom) mogu da imaju koristi u teškim uslovima od ovakvih ulja naročito SHPD 15W-40 dok moderniji motori moraju koristiti max. 10W-40 a još bolje 5W-30 ulja za Euro-4 motore teškaša.

Ovo vam nisam rekao: sa uljima za teretni program (ukoliko se pravilno izaberu) moguće je (malo) povećati interval zamene. Ipak vodite računa da ne pređete vremensko ograničenje jer vam tu tek sintetike donekle mogu pomoći i za to vam ova ulja nisu pogodna. Pređeni kilometri se mogu nešto povećati ali nemojte preterivati: 20-30% (npr. sa 15k km na 20k km) je prava mera i to ako ste pre toga isprali motor uljem za to (ili aditivom) ili ako vam je motor pristojno čist iznutra (recimo posle sintetičkog ulja).

I na kraju ali ne i po značaju: pravilan izbor ulja za teretni program traži prilično iskustva i dobro poznavanje vašeg automobila (ograničenje autora u smislu pomoći) tako da ukoliko nemate poseban razlog i dovoljno znanja (kao na primer Laza) nemate poseban razlog da koristite ulja za teretni program čak ni u dizel motorima a pogotovu benzinskim.

Moram da zahvalim Aleksandru (čest gost u komentarima) koji me je podstakao na ponovo prelistavanje literature pitanjem za korišćenje Lukoil Avangard Extra ulja u Nissan Sunny diesel 2.0 iz 1995.
O tom slučaju će biti reči i u trećem tekstu o viskoznosti ulja a sam Aleksandar je ustupio "autorsko pravo" na prepisku te ću je iskoristiti (izostavljajući manje ineresantne delove ili one koji se ponavljaju) uz uopštavanja koja bi koristila većem broju čitalaca i bila primenjiva za više motora.
Nissan Sunny diesel iz devedesetih (1.7 i 2.0 naročito) su motori posebno pogodni za ulja namenjena teretnim vozilima. Još jednom naglašavam: nemaju svi dizel motori takav afinitet prema tom tipu ulja. Bolje je koristiti pogodno ulje za putničke automobile nego manje pogodno za teretni program! I nije pravilo da su ova druga bolja od prvih.
Ponavljaću makar dosadio:
ekstremno dugi intervali zamene kod ulja za teretna vozila nisu primenjivi kod automobila!!

68 коментара:

  1. Postovani Stevo i citaoci,

    U solidan golf2 (1.6 dizel JP 40 KW koji po malo trosi ulje - oko 1 litar na 4000 km) treba da sipam ulje Modrica Maxima XLD 10w 40, koje vec imam, mogu li ga:

    1. mesati sa optima magnum HC synthetic 5w 40 SJ/CF u odnosu 3:1 ,ili mozda neki drugi odnos, (ulje sam kupio za drugi auto ali greskom, a nisam pogledao rok koji je o-ho-ho prosao - bilo je "jeftino"- a ne mogu da ga reklamiram)

    2. ili je bolje da ga dolivam pred zamenu da lagano ocisti motor, (mislim bolje je od nafte ili ATF-"A" ulja, a tek od flush aditiva... a sve to nikad ne bih koristio i ne predlazem nikom)

    3. ili da bacim - doniram (ne bih ga u motor cisto da ne procuri nesto) i kupim lepo optima HC city (moja preporuka za slicne motore jer se super pokazalo u drugom malo novijem autu, a vidim i Vasa preporuka na drugom blogu).

    4. ili ga mesam sa naftom 1:100 dok sve to lepo ne potrosim?

    Pomagajte! nisu bas ni male pare (4+4 litra)

    PS izvinite sto sam Anoniman

    ОдговориИзбриши
  2. Evo i slike
    http://img713.imageshack.us/img713/9859/qqqwertyuiopasdfghjklzx.jpg
    (juce otvoreno samo da nesto proverim, inace original pakovanje)

    ОдговориИзбриши
  3. Poštovani gospodine,
    Ne mogu a da ne primetim da Vama znanja ne nedostaje ali da ste se (potpuno) upetljali.
    Tako da je ovo tipičan primer, i moram ga iskomentarisati i sa te strane.
    1) Svesni ste najboljeg izbora (HC City ili HC Power).
    2) I pored prethodnog tražite " 'lepa preko pogače".
    3) Zašto?
    4) Za XLD čisto da bi dobili najbolje (a nećete).
    5) Za Magnum ste napravili tipičnu (ljudsku) grešku i pohrlili ka niskoj ceni (možda i neraalno niskoj?).
    6) Ovim ste me pretekli u nameri da napišem tekst: "jeftino i bogu je teško" ili "ne tražite raspodaje, ne hrlite na akcijsku prodaju robe", jer su maziva roba koja se principijelno NE kupuje tako.
    7) I od dve dobre odluke ispade "dva loše ubiše Miloša" (ili kako se već kaže u drugim jezicima, ali dve "genijalne" odluke najčešće budu lošije od jedne jedine proste (ali racionalne). Jednostavno ste se prekombinovali.

    No da skratim i da Vam budem i od koristi.

    1) 8 litara (pogrešno kupljenog) ulja nije malo ni u parama ni u prostoru koji zauzima (naročito kada je nepotrebno).
    2) Lakše je reći šta sa XLD-om.
    Jednostavno: koristite ga. Ono se može koristiti ali nije najbolje rešenje. Čisto da podsetim na dva iskusna čitaoca (da ih ne spominjem imenom a mogu se i javiti) koja su sa ovim pogrešila.
    Jedan je prvo bio oduševljen da bi zaključio da su ulja za teretni program potencijalno agresivna za zaptivke na motornim vozilima.
    Drugi je to koristio sa namerom (da očisti motor) pa je prošao tek osrednje.
    Dakle, nije loše za "čišćenje" motora, ali promenite ulje nešto ranije (recimo na cca. 5000km) i vratite se na City ili Power.
    3) Magnum je već čist promašaj (iz više razloga). Upecali ste se (možda) na oil findere (koji svi upozoravaju da nisu odgovorni za ono što vam se bude desilo).
    4) Iako ulje može da se koristi i posle 5 godina starosti, ovom je već i "deveti mačiji život" odzvonio. Zato je kvalitet neminovno opao (a možda se deo aditiva i staložio).
    5) Već ste sami dali nekoliko interesantinih predloga za utošak istog, a u takve bi dodao i to da bi mogli sa njim odvesti par stotina km umerenim tempom da bi na najbolji način očistili motor (ipak, preskupo je a i čemu onda XLD - ?).
    6) Dodavanje u gorivo je najmanje dobra opcija i ekološki prilično neprihvatljiva (ali i onako bi sagorelo, pa bi malo veće razređenje zaista bilo koliko-toliko prihvatljivo), pa ne preporučujem.
    7) Možda najbolji način da iskoristite isto je da sa njim dolivate nivo ali počevši od zime (sledeće promene) uz eventualno mešanje sa City u odnosu 1:3 ili 1:4.

    Možete ga i donirati ili upotrebiti u druge manje zahtevne stvari. Nije baš ni za hidrauliku (eventualno) a ni za lanac testere (nije nemoguće) ... možda više da se sipa u neki auto kome je API SF ili SG zadovoljavajuće (ali koji pa od njih radi sa 5W-40?!).

    Ne pada mi baš napamet gde se može pametno upotrebiti pa je dolivanje (zimsko) nekako najbolja opcija (makar time mogli da protrošite tek litar uz litar na startu (ili samo 0,7-0,8 lit ako malo smanjite količinu u City-u).
    Možda je bolje mešati ga sa nekim viskoznijim uljima (sint 2002, 15W-40) jer je bazno ulje u njemu sigurno O.K. pa da dobijete nešto kao "veštački" 10W-40 (zbilja bi bilo tako nešto). Pogotovu što ova ulja imaju sličan osnovni sastav (razlčit u viskoznosti doduše, ali hemijski itekako). Tako bi u startu potrošili 2 litra ali ponavljam da je bolje ovog ulja da ima što manje.

    Možda i kombinacija svega što ste naveli (a ja dopunio)?

    Sami ste žrtva brzopletosti pa više pazite sledeći put.
    I koristite: HC City, HC Power ili Sint 2002 (15W-40 možda i cele godine ili bar leti).

    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na odgovoru,
      Najverovatnije ce i biti neki takav MIX. Mozda bas: sint2002+cika Magnum (priznajem, na sint 2002 nisam pomisljao)

      Poruka:
      Nije sramota okrenuti pa citati sa poledjine kantice. Pogotovu ako ste u tranzitu kroz neko udaljeno malo mesto kroz koje prodjete jednom u pet godina. Cuvajte fiskalni racun!

      Избриши
  4. Mala sala a nije mi do sale:

    A moze li da kupim HC Power 2litra pa napravim:
    50%HC Power 10w40 + 50%HC Prestige XLD10w 40
    da ispadne:

    100%HC Power Super Diesel 10w 40
    ACEA A3B3 (/13) A3B4 (/13) E3 CF-4/CF/SG (a ispuni i CG-4)
    +
    zimi dolivanje cika Magnum

    (auto godinama radi na Maxima TURBO 15w40 i na XLD10w40 bez problema, cak naprotiv, a vozi se skoro svakodnevno u gradu a ponekad i do 800 km u jednom danu)

    ОдговориИзбриши
  5. Sami ste sebi odgovorili XLD ionako koristite bez problema već godinama. Zbog toga nema potrebe za "skraćenjem roka" već vozite 7500km sa njim.
    Ako vas dočeka zima sa njim nemojte (samo zato) menjati nego dolivajte "čika" magnuma i u to ulje.
    Eventualno, ako prođete 6000km dotle ubrzajte zamenu pa mix 2+2 ili 3+1 (kako ste sami naveli u prvom komentaru) Power-a i Magnuma.
    I onda sa proleća 15W-40 + magnum i izvukli ste štetu na najbolji mogući način.

    Inače (iako može) ne vidim korist od mešavine HC Power Super i Prestige XLD.
    Iako se dobre osobine mogu sinergijski pojačati pre će se mešavinom oslabiti najbolje iz oba pa je mnogo bolje koristiti samo jedno od njih (možete a ne morate i da ih naizmenično ili po bilo kom rasporedu menjate).
    Turbo, XLD, Power, City i 2002 su sva O.K. za vaš motor ALI ih pre mešajte u smislu dolivanja nego u odnosu 50:50 (iako ništa loše neće da se desi).
    Mogli bi koristiti i čist Magnum (ali ne i "čika" Magnum, koji u teoriji ne mora biti mnogo lošiji od onog "taze" ali je bolje ne čačkati mečku).
    Ipak, to je više za hladniji deo godine jer iako ne mora da se desi može doći do blagog povećanja potrošnje ulja. Sada je potrošnja sasvim O.K.

    Primedbu o dejstvu na zaptivke zaboravite ali sam morao da je navedem zbog drugih čitaoca.
    Naime, posle dugogodišnjeg korišćenja mineralnih ulja prelaskom na kvalitetnije PS ili Sint ulje zaista može (iako ne mora i u principu ne treba) doći do blagog curenja (ako je bilo već kapilarnog, a teško je da ne bude na automobilima starijim od 10 godina ili ukoliko je bilo taloga od mineralki, što ne mora da bude ako se mineralno ulje menja redovno i na manje od 7500km).
    Dobro ste učinili za svoj motor korišćenjem kvalitetnih ulja (do sada) pa tako i nastavite (sa ili bez prelaska na Power, City ili Sint 2002).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Naravno,
      Ono je zaista bila sala, a i svidja mi se termin HC Power super diesel (a tek CG-4)
      Inace sam licno protiv mesanja ulja cak i kada je predvidivo sta ce se desiti (ali sam i protiv ispiranja motora) ipak je to nepotreban rizik a rezultat neizvestan (ima slucajeva kad treba mesati ali to je na drugom blogu). Za manje motore to je smesna cena za litar ili dva. Druga stvar su komercijalna vozila sa desetinama litara ulja, pa ostalo u bacvi 20 litara a treba nam 35...

      Bila mi je potrebna informacija i, na svoje veliko zadovoljstvo, dobio sam je:
      "ulje je OK za dolivanje"
      i na tome hvala, kao i na strucnom objasnjenju o tome sta se desi kada prodje rok... i o nepromenljivom sastavu baznih ulja. To stvarno nisam znao . Naravno, "cika" Magnum nije 5w40 vec ga tretiram kao 10w30 znatno losijeg API, i to je to.

      Nisam smeo to dolivati bez konsultacija sa strucnjakom.

      Za taloge i zaostalo ulje najbolje je ono "tiha voda breg roni" odnosno:
      -korektno ulje;
      -izmena na vreme;
      -prilagodite nacin voznje, ali to je duga prica.
      Talozi su posledica loseg odrzavanja i / ili losih uslova eksploatacije ili u prevodu "sami ste krivi". Korektnom eksploatacijom i odrzavanjem sve dolazi na svoje mesto.

      Zaptivka? Moze da se desi da se "sama" popravi. Kako? Pa to nije lezaj. Neka ulja (da ih ne pominjem) i aditivi imaju vise hem. sredstava za bubrenje elastomera zaptivke, a habanjem same zaptivke menjaju geometriju. Ako Vam pocne negde da vlazi, ako nije mnogo, samo kontrolisite cesto nivo, moze to i da stane. Nemoj samo da vam vlazi kod zupcastog kaisa. Tu nema zezanja. Za vece probleme-mehanicar.

      PS
      Bolje je baciti ulje - prezaliti par hiljada nego razbijati glavu godinu dana i muciti sebe pogresnim odlukama. Nase zdravlje (i mentalno) vise vredi i od auta i od svih ulja.

      Pogresio sam sa magnumom i nije me sram. Bar nesto vise znam.

      Pozdrav.
      **(r)**

      Избриши
    2. A svaka škola se plaća :-)
      (da se i ja sad našalim, kad smo "doterali cara do duvara").
      Sve u svemu:
      Ne štedite na ulju! (bolje duplo skuplji Magnum nego onaj kome su i API standard promenili u međuvremenu).
      Kvalitetno ulje nikad nije skupo, itd.
      Uostalom par dobih zaključaka su već u prethodnom komentaru, pa bih čitaocima preporučio da pročitaju (bar još jednom).
      Pozdrav!

      Избриши
  6. Poštovani,
    vozim Daciu Logan 1.4MPI, 2006. godište, oko 67000km.
    U uputstvu, preporučena ulja su:

    - ELF Evolution SXR 5W-30 (ACEA: A5/B5, API: SL/CF, RN 0700, "Synthetic lubricant")

    - ELF Competition ST 10W-40 (ACEA: A3/B3/B4, API: SL/CF, "Synthetic based" ili "Semi-sythetic based", RN0700).

    Kod prethodnog vlasnika, u servisu, a kasnije i u radionici je sipan ELF 10w40 (tako piše u servisnoj).

    Čitajući po forumima, izgleda da više preporučuju 5w30 ili 5w40, nego 10w40.
    Koje ulje mi je korisnije, s obzirom na starost automobila?
    Da li ulje nekog drugog proizvodžaća bi mi pružilo bolju zaštitu, nego preporučena ulja?

    Pozdravi!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Za vaš automobil (motor) mogu se koristiti 5W-30, 0W-40, 5W-40 i 10W-40. Potrebno je da zadovolje ACEA A3 standard a poželjno je ispunjenje RN0700.
      Evolution SXR 5W-30 zaboravite ("iz voleja") jedino još 5W-30 ulja sa HTHS iznad 3,5 (donekle) dolaze u obzir.
      Ipak, "perfect match" treba tražiti između 5W-40 (praktično bilo kog, "krštenog") i 10W-40.
      NIS ima baš Renault standardima prilagođeno 5W-40 ulje (RN) pa ga uzmite u obzir. Elf se podrazumeva, Evolution SXR 5W-40 ili (čak možda i bolje obzirom na godište) Excellium.
      Kako god, zaista je dilema da li posle 10W-40 ići na 5W-40 (sigurno bolja ulja) pogotovu uzevši u obzir 7 godina starosti. Doduše uz malo km.
      Što bi rekli iz Shell-a, već je vreme za 10W-40 (više od 5 god. ali uz bar 15.000km godišnje što ovde nije slučaj).
      Evo ovako:
      Ako više vozite u gradu, 5W-40 ako podjednako vozite van grada i u gradu onda (ipak) 10W-40 (naročito što je već bilo korišćeno).
      Još jedan argument je i to što malo prelazite godišnje (ispod 10.000km) pa je tu i polu-sintetika više nego dobro rešenje (za 15.000km i to veći deo u gradu, iz topa bih "glasao" za 5W-40).
      Veoma je teško to reći pa da bude 100% (ni za 80% nije lako).
      Možda nije loše da se malo i raspitate na nekom forumu Dacia vozila, kakva su iskustva drugih (ali izaberite iskrena mišljenja i ozbiljnija, ume da se provuče, na svakom forumu, i neka "navijačka grupa" koja nameće svoje mišljenje ili favorizuje nekog proizvođača). Ponašanje u praksi je značajna stvar.
      Teorijski je sigurno bolje koristiti 5W-40.
      Elf ili neki drugi proizvođač?
      O Total/Elf/Fina grupaciji ne mogu da kažem (skoro) ništa loše, a cena je konkurentna.
      Ipak ne mogu ni da se pomirim sa tim da se isljučivo samo to koristi ali izbor je na Vama.
      Da li će biti (malo) bolje sa nekim drugim to morate probati. U svakom slučaju za 10W-40 pre svega Motul (6100 ili Specific 0700) ili Shell (HX7). Mislim mogu i mnogi drugi ali Elf je već solidan.
      Za 5W-40 izbor je veći i širi ...
      Nadam se da nisam bio nejasan.
      1) Ne možete pogrešiti i 5W-40 i 10W-40 je O.K.
      2) Na 5W-30 i 0W-40, zaboravite.
      3) Razlike su u nijansama (između prva dva).
      Pozdrav!

      Избриши
  7. Hvala puno na brzom odgovoru.

    Imate odličan blog.

    ОдговориИзбриши
  8. Dobro vece, moze li jedna konsultacija sa Vama? :))
    Imam nissan primeru, 1996god i dobio sam fusch 5-30 titan sypersyn ecoflex 4L pa bih njega sipao iako je full sintetika a moj auto nije bas nov( po specifikaciji ide 10-40 koji i inace sipam Optima HC sity).....Inace ne trosim mnogo ulja pa posto staje 3.5l ostalo bi mi za dolivanje. Jasno mi je da su ta ulja radjena i namenska za nemacka vozila sa prvenstvom Opela.....Ako mozete i da mi objasnite detaljnije Vas odgovor ii na koliko bi ako se slozite da sipam trebalo izvrsiti zamenu? Racuna li se radnih sati, sta bi bilo najpreciznije merenje ako je moguce reci? Auto ima plin koji nije sekvent ako to nesto znaci? Ako je potrebna jos neka informacija tu sam. Pozz

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Veče dobro,
      Ne sviđa mi se ta ideja sa 5W-30. Možda dok je motor bio noviji i tako to. Ne verujem ni da je posebno dobro u letnjem periodu. No, možete probati.
      Mislim da ste već bili na optimumu a to je:
      10W-40 za zimu ili celu godinu,
      15W-40/50 (kao i gore)
      20W-50 za letnji period.
      U svakom slučaju menjaje na maksimalno 10 hiljada km, ako vozite u gradu i ranije (npr. 7500km). Vremenski period 6-12 meseci.
      Radni sati motora su bolji parametar ali je dovoljno dobro (i lakše) ići i na pređene km.
      Mineralna ulja bi trebali da menjate na oko 125rh (100-150) a polu-sintetička i sintetička na oko 200rh. To vam je 6000-8000km u prvom slučaju ili 10 do 12000km u drugom.
      Zbog godišta automobila (motora) gledajte da to ipak bude nešto ranije (5-6 hiljada u prvom slučaju i do 8000km u drugom).
      Teško da mogu kratko objasniti odgovor niti bi Vam to mnogo značilo. Osim toga svaki je motor priča za sebe. Nissan-ov ni kao noviji nije posebno za 5W-30 (iako je opcija) a kasnije još manje.
      Za automobil stariji od 15 god. nije zabranjeno sipati sintetiku ali to SIGURNO NIJE idealno rešenje.
      Pošto je High (Normal) HTHS neće biti (posebno) ugrožen motor, ipak, može se očekivati povećana potrošnja ulja, slabiji pritisak ulja, lošija zaštita od habanja (taman da je keramički pohabao se a što su veći zazori sve je veća potreba za viskoznijim uljem ... makar za većom vrednošću "default" vrednosti) ... moguće procurivanje zaptivki (neće izazvati ali u kakvom su stanju posle tolikih godina? Videćete tek posle par hiljada km.
      Bolje poklonite ili prodajte ulje nekom sa Opel-om (ili drugim vozilom, ali ovo je baš idealno).
      Ako pak sipate ... to vam je rešenje do maja ili juna. Ne mora da znači ali ... to vam je moj savet.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Hvala puno na savetu, nastavicu sa Optima HC sity 10-40 prilicno se dobro pokazalo. Hvala jos jednom i svako dobro zelim. Laku noc.

      Избриши
  9. Анониман19. март 2014. 16:51

    Pozdrav, jedno pitanje.Sipao sam Nisovo ulje za komercijalni program(dizel) u benzinski motor sa plinskim uredjajem.Specifikacija ovog ulja je ACEA E3-02/B3/A3 APICG-4/CF/SJ.Pročitavši gore napisano, primetih da ova oznaka CG-4 nije preporučljiva kod benzinskih motora, pa me zanima kakve kombinacije može izazvati?Inače auto je Daewoo nexia sa, kao što već napisah, sa benzinskim motorom i plinskim uredjajem.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nemojte previše brinuti. Nije idealno ali će ulje odraditi svoj posao a motoru neće ništa strašno da se desi.
      Ovako (napamet) ne mogu da 100% sigurno prepozam ulje ali verovatno se radi o Mulitfleet ili Super Long.
      U oba slučaja (ponavljam) ništa strašno, Mulitfeet je naravno bolje u ovom slučaju.
      Oba ulja su (kao i ogromna većina za teretni program) pogodna i za benzinske motore (API Sx, u ovom slučaju SJ) ali to nije idealno a još manje sa TNG instalacijom.
      Posledice su na "dugom štapu" (u vidu naslaga sulf. pepela, lošijeg sagorevanja, skraćenja veku trajanja svećica, katalizatora i sličnih problema koji nisu za podcenjivanje ali nisu od ozbiljnijih koji bi ugrozili rad motora direktno ili mu drastično skratili radni vek). Dakle tek posle višegodišnjeg pogrešnog izbora ulja može doći do manjih problema inače sve je o.k.
      Jednostavno sledeći put koristite neko PS ulje API SL ili GAS mineralno (nije obavezno) i neće biti nikakvih problema. Inače je API SJ dovoljan (i optimalan) kvalitet za vaše vozilo ali takvih ulja nema baš mnogo. API SL je još bolje osim što je skuplje (mada ni to više nije).
      Sve u svemu, eventualno, skratite interval zamene ulja, ali ne nešto drastično, recimo na 7500km umesto 10.000km i "problem" rešen.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. SHPD ulja za teška teretna vozila mogu biti malo agresivnija prema zaptivkama ali to je takođe dugoročni efekat.
      Ponavljam, da je samo benzin još manji problem i povremena upotreba čak može biti i dobar izbor (uz uslov da motor nije previše star).
      Pozz ...

      Избриши
  10. Poštovani Stevo,
    Često pominjete Zastavine "kilave" zaptivke motora (semeringe), kao prepreku za izbor sintetičkih i polusintetičkih ulja. U tom smislu, pronašao sam da se za:

    - zaptivku bregaste i male bregaste koristi zaptivka čiji je materijal označen sa NBR,
    - zaptivku radilice (prednju i zadnju) materijal označen sa ACM.

    Pronašao sam dimenziono adekvatne zaptivke koje su napravljene od materijala označenog sa FPM i koje imaju tzv. "prašinjare". Da li je ovaj materijal savremeniji?

    Da li biste mogli malo da pojasnite ove oznake, sa posebnim osvrtom na prednosti i nedostatke pojedinih materijala?

    Pronašao sam sledeće:

    http://www.epm.com/oil_material.htm

    Po ovome, fluoroelastomer zaptivke deluju kao najbolje. Jel su to ove FPM?

    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani Predraže,
      Dobro što me podsećate na temu koju odlažem "do sudnjeg dana" zbog g. prof. dr Saleta za koga se nadam da će naći 45 min. za blog (dobro trebalo bi mu 2 do 4 puta više ipak mora da pazi šta piše makar ne bilo za naučni časopis).
      Posebni osvrt na prednosti i nedostatke pojedinih materijala nije nešto što mogu usput ("odraditi"), to se mora uraditi (pošteno).
      (odrađuju ... zna se ko i kome a u osnovnom značenju je uraditi ofrlje ... kao preko ...).
      Evo najosnovnijeg:
      NBR je skraćenica od Nitrile Butadien(e) Ruber (Guma). Nije neka dika a bio je tipičan materijal pre 30 do 50 godina ... 60.
      Industrijska proizvodnja je počela između dva (svetska) rata ... značajnije posle drugog.
      To su tipične "veštačke gume" ... čitav niz jedinjenja pa se ne može generalizovati. Dobar materijal za rukavice u industriji ali za motor ... tek koliko da "drži ulje" (do PS ali ne i preko toga iako nisam imao problema sa sintetičkim uljima).
      Baš zbog NBR za Zastava vozila posebno NE preporučujem estarske sintetike (Motul 300V).
      ACM je akronim za Poliakrilatne gume ... ima neke prednosti i mane u odnosu na NBR ali tu su negde, više se koristi (materijal) kod menjača (reduktora) zbog bolje otpornosti na EP aditive.
      Ništa ni to posebno ... obsolate (zastarelo).
      Fluoroelastomeri su velika grupa (jedinjenja), PTFE (Politetrafluoretilen, poznatiji kao teflon), FEP (fluorovani etilen propilen, varijanta teflona) ... pa i FPM, FKM (po ISO) (hlorotrifluoroetilenvinliden fluorid) poznatiji kao Viton (to je nekoliko sličnih jedinjenja zapravo pod istim imenom, tj. varijacije Viton-a). Šire gledano i to je sintetička guma ali je mnogo moderniji materijal i mnogo inertniji.
      Uglavnom su zaptivni materijali kod (iole) modernijih vozila. To su sigurno najbolje vrste zaptivki za širu upotrebu (mislim na Viton ... još su bolje prethodno nabrojane, Teflon ima neke osobine zbog kojih nije idealan ali bi FEP mogao da bude još bolje rešenje što se same hemije tiče ali verovatno i nadmašuje isti zbog mehaničkih osobina).
      Viton je veoma otporan na većinu standardnih hemikalija ali daleko do toga da je idealan po ovom pitanju (daleko od teflona).
      Eto u najkraćem.
      Pozdrav!

      Избриши
  11. Poštovani Stevo,
    Hvala Vam na odgovoru. Kod Zastava se od NBR prave semerinzi bregaste koji su lako zamenljivi. Ostali su ACM.

    Našao sam adekvatne semeringe za sve pozicije, sa "prašinjarama" i od FPM. Ima ih i u ACM varijanti, osim prednjeg semeringa radilice, ali nakon ovoga što ste napisali rekao bih da je FPM ipak bolji izbor.

    Kako stoji stvar s menjačem? FPM se na onom linku koji sam postavio navodi kao prednost.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Sigurno da jeste (prednost). Kako god, ACM je za menjač dovoljno. PS ulja nisu problem ni sa NBR ili ACM a ako ste se snabdeli FPM zamenama (to bi mogao i ja ... ne bih baš sad se sa tim petljao, javite mi se mejlom da mogu da Vas potražim kada bude aktuelno).
      Posle takvog sređivanja, 5W-50 postaje no. 1 za Zastava (DMB) ili 10W-50 zavisno od starosti motora (stanja zapravo) i načina vožnje (i uslova, naravno). 10W-60, naročito "high mileage" je prilično O.K. i bez FPM zaptivki.
      Dolazi u obzir i 5W-40 ali za DMB je 5W-50 bolje (čak i za nov(iji)).
      Pozdrav!

      Избриши
  12. Postovanje,
    Imam mercedes w124 200d koji je presao preko 300000+ km,konkretno zelim da vas pitam da li sam pogresio ako sam sipao ulje Eko Forza Premium SHPD 15w40?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani Ajveks,
      Niste pogrešili što ste sipali ulje koje pominjete jer poseduje API CF/SL i MB 229.1
      Dolazi u obzir i EKO Forza. Ipak, bolji je izbor EKO Megatron Super 15W-40. Eko je malo to uprostio (a zapravo zakomplikovao) sa "uljima za dizel motore" (to su zapravo ulja za teretni saobraćaj).
      Ulja za "benzinske motore" su ujedno i ulja za dizel motore (za putnički saobraćaj, automobile) i to je bolji izbor (mada se može i diskutovati od slučaja do slučaja). Ako ništa drugo zbog manje detergenata i disperganata (manje agresivnosti) u uljima za automobile i "usklađenijih" aditiva (mada vaš motor nije "visokotruražni dizel" pa je manje bitno).
      To je što se tiče Eko-a. Još bolje je koristiti (iako ne obavezno) ulja sa zvaničnim MB 229.1 odobrenjem (10W-40 ili 15W-40/50). Zvanična lista je na:
      bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/229.1_en.html
      Pa bilo koje (koje vam se sviđa ili ima povoljnu cenu) sva moraju biti više nego dobra.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Hvala vam na odgovoru,
      upravu ste sto se tice komplikovanja eko ulja.
      Ja sam ovo ulje uzeo zato sto nisam ni znao da je za teretni program,samo sam primetio da poseduje MB229.1(neznam da li tim standardima mercedes obelezava i teretni program) na bocici nista drugo nije pisalo sem da je za dizel motore.Inace Eko je od skoro izbacio ulje EKO Megatron Super Diesel15W-40 kao da su culi za vase sugestije,ali su me na pumpi savetovali da uzmem Eko Forza iako sam ja hteo da pazarim EKO Megatron Super diesel 15w40.Tek citanjem vaseg teksta o eko uljima sam shvatio da sam kupio ulje za teretni program.Recite mi da li bi smeo da dolijem Eko megatron u Eko Frza ulje( Mercedes mi potrosi 3l ulja na 10000km) ili da izguram sa istim uljem do sledece zamene.

      Избриши
    3. MB 229.x su standardi za putnički program.
      MB 228.x su standardi za teretni program.
      (.31 i .51 su varijante za DPF)
      Od Eko (Hellenic) ulja, Megatron Super Diesel 15W-40 bi bio najbolje za vaše vozilo.
      U principu ne bi trebalo da bude problema da dolijete litar Megatrona u Forza ali je bolje da izgurate sa Forza uljem do kraja pa u sledećoj zameni pređete na Megatron.

      Избриши
  13. Poštovani g. Stevo,
    prije koju godinu ste mi pomogli s odabirom ulja za moj auto pa me sad zanima ulje i za auto od mog oca. Radi se o Mazdi 626, 1.8 66kw iz 1996 16v. Auto je benzinac i prešao je 150tkm. Najviše se vozi po gradu, kratke relacije. Na papiriću od zadnjeg servisa piše da je ulje bilo 10w40, ali kad u Mobil1 tražilicu ulja ubacim taj auto preporuča se Mobil Super 3000 x1 FE 5w30, pa sad ne znam koje bi mu ulje bilo najbolje. Po kriterijima mi je najvažnije ređi intervali izmene i cjena (što niža).
    Unapred zahvaljujem!
    Damir

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Damire,
      Tačno da je prvi izbor za nov motor i uslove evropske klime 5W-30 ulje ALI čak i nov motor može koristiti 10W-40 alternativno (mediteranska klima) a posle "punoletstva" i za umereniju klimu.
      To kaže i tražilica (kliknite na "see all recommendations"). Sintetička ulja znače bolju zaštitu novog motora ali mislim da bi bilo bolje koristiti 10W-40 ulja, u ovom slučaju Mobil Super 2000 X1.
      I ovo ulje možete menjati na 15000km što je maksimalno dozvoljeno ALI je kod starijih motora bolje ulje menjati nešto ranije (pa ma koje bilo), tako da je moja preporuka da to činite na cca. 10.000km.
      (naravno ± 10-20%).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Kao i uvek, hvala na brzom i stručnom odgovoru!

      Избриши
  14. Postovani Stevo,
    Vlasnik sam Delte 2.0 mjet, pa me interesuje koji je donji prag degradacije ulja?
    Radim servis svakako na 10000km ili god dana, ali nisam uspeo nigde da naletim na ovu informaciju.
    Ulje je Selenia WR PE 5W30.
    Unapred hvala,
    Ivan.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Moram priznati da nisam baš shvatio na šta ste mislili sa "donjim pragom" degradacije ali podrazumevaću da je to najkraći preporučeni interval zamene.
      On je baš 10 hiljada km ili godinu dana za vozila koja ne prelaze toliko u toku godine. Inače, standardni je 35000km ili dve godine.
      Mislim da je sve ispod 15000km čisto bacanje para (prvo navedeni slučaj i teški uslovi eksploatacije ... pa taman toliko).
      Uzevši i druge uslove (putevi, prašina na njima, gorivo ...) za mešovitu vožnju bi i kod nas mogao da se interval postavi na 20 do 30 hiljada km ili dve godine (više gradske ili više vožnje van grada).
      Pozdrav!

      Избриши
  15. Nisam bas najbolje objasnio sta me interesuje.
    Na dijagnostici sam naleteo na stavku: "Oil degradation level", pa me za to zanima koji je donji prag. Trenutno je na 70% i smanjuje se, posle 9500km od zamene.
    Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani Ivane,
      Otkud bih ja znao koji je donji prag na uređaju za dijagnostiku?! (aman, pobogu)
      Niti znam niti me (živo) interesuje.
      Zašto?
      Zato što je teško reći koliko ulje još može da se koristi i posle detaljnih (fizičko-hemijskih) analiza (na više uređaja od kojih svaki vredi nekoliko automobila, ukupno bar ceo kamion novih lanči) a kamoli na osnovu nekog indikatora (ma koliko "pametan" on bio).
      Potražite u upustvu softvera ili tako nešto. Ti % svakako nisu konkretni (fizički, fizičko-hemijski) parametri pa može da bude šta god. Sve zavisi kako je zamislio tvorac (dijagnostike i na šta se ona naslanja, tj. kakav je senzor na motoru ili je on priključen samo na dijagnostiku, itd.).
      To (naravno) prevazilazi moje mogućnosti (da znam tako nešto) jer se nikad nisam time bavio.
      Logično da (koliko sam izguglao) ako počinje od 100% da ulje treba promeniti na 50%, ali ne mora da znači.
      Dakle, kako mu samo ime kaže: to je INDIKATOR i kao takav daje samo grubu predstavu u kakvom je ulje stanju. Procenti se preračunavaju korišćenjem (nekakvog) algoritma koje se verovatno oslanja na statističke podatke (i isto takva izračunavanja).
      Po svoj prilici ono što se FIZIČKI (realno) meri je najverovatnije SAMO dielektrična konstanta (senzor kapacitivnosti) jer na tom principu radi najveći broj "oil sensor"-a.
      Mogu biti i neki drugi senzori (čak i kombinacija istih) ali je njihova cena veća pa je po svoj prilici onaj koji sam naveo (i košta od par desetina evra do par stotina evra, zavisno od kvaliteta).
      Dakle merite 1 (i slovima JEDAN) parametar i na osnovu toga "izračunavate" u kakvom je stanju ulje!?
      Jako, (ali) J A K O okvirno.
      Naravno, jeste neka indikacija (po principu "bolji išta nego ništa") ali treba znati (imati) tabelu za tumačenje rezultata.
      Na (električni) kapacitet utiče više stvari pa je teško tu napraviti "univerzalni tumač" (ponavljam, on je na osnovu statističke analize). Npr. voda utiče više nego neki drugi parametri degradacije pa rezultat može biti lošiji od realnog ili obratno da nema vode u ulju pa da ulje bude u "dobrom stanju" iako nije. Ovo verovatno radi u "paranoja" modu (prognozira najgoru varijantu) jer je ulje (svakako) bolje promeniti pre nego kasnije. Zato će u većini slučajeva da se pokaže da je previše zaštitnički.
      Uglavnom, uzmite 50% (ako ne nađete prezicno tumačenje) kao "donju granicu", tj. da je došlo vreme za zamenu ulja.
      Slično tome, broj rh (verovatno imate mogućnost na komp-u) je bolja orijentacija od km, pa je (tako) 500 rh motora maksimalno vreme nakon koga ulje treba zameniti (nekih 15000km u pretežno gradskoj vožnji, može biti i nešto manje).
      Recimo da je rezultat 70% zapravo 70±10-15% ili bolje rečeno 70% -5 +10.
      Otprilike.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Da ne bude nejasno, izguglao sam da počinje od 100% a nisam našao gde je "donji prag" tolerancije.
      I sama terminologija (skala) je naopaka, ako je "oil degradation" onda ne bi trebalo da počinje od 100% ... bolje da su nazvali to (šta god bilo) "oil condition" ili tako nešto.

      Избриши
  16. Анониман22. март 2016. 00:10

    Pozdrav!
    Molim za preporuku ulja kod citroena c3, dizel, euro5 motor... hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Anonimni,
      Za odgovor je potrebo registrovati se.
      No, ovde mi ne treba više od 55s za odgovor (kratak i bez objašnjenja):
      Bilo koje 5W-30 ulje sa ACEA C2.
      Poželjno (ali ne i obavezno) odobrenje (ili nivo kvaliteta) PSA B71 2290.
      Pozdrav!

      Избриши
  17. Анониман12. јун 2016. 08:26

    Postovani Stevo, sa zadovoljstvom citam vase tekstove pa bih Vas zamolio za preporuku za ulje za automobil koji sam skoro kupio. Rec je o Peugeot 307 SW 1.6 benzin+TNG 2005 restyling model. Do sad je u njega sipano CASTROL MAGNATEC C3 5W-40, da li je to dobar izbor i koji interval zamene preporucujete?

    hvala unapred,
    pozdrav.

    Djordje

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Đorđe,
      Castrol Magnatec 5W40 je solidan izbor za vaš motor (pogotovu uz TNG instalaciju).
      Ipak, još bolji izbor predstavljaju ulja koja ispunjavaju PSA B71 2296 ili proizvođač navodi nivo kvaliteta.
      U slučaju Castrol-a to je Edge 0W-40, a većina takvih ulja je 5W40.
      Npr. (sva ulja u 5W-40 ako drugačije nije navedeno):
      Mobil Super 3000 X1, Total Quartz 9000, Motul X-cess, Motul Specific 2296, Shell Helix Ultra, Valvoline Synpower ... nivo kvaliteta (pogodnost) navodi i Texaco (Havoline Ultra), itd.
      Ulje menjajte po savetu proizvođača za teške uslove eksploatacije (zbog godišta i pređenih km) a to je 20k km ili 12 meseci pa šta prvo istekne (inače je 30k km/24 meseca).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Zanimljivo je i Liqui Moly Laichtlauf High Tech 5W-40 ali ono je pod "1,5" slično Texaco ulju.

      Избриши
  18. Odličan tekst.

    Samo dopuna za gume. M + S je od eng. "Mud + Snow" tj. "blato i sneg". Tako da guma na kojoj to piše nije obavezno "mešovita", nego često baš zimska, zimska guma. :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Relja,
      Hvala za preciznost.
      Da, naravno u pravu ste. Ipak M + S ne mora biti (prava) zimska guma, iako često jeste.
      Mislio sam na "All Season" ali uz M+S oznaku ali je u brzini to ispšteno (da se naglasi).
      Pozdrav!

      Избриши
  19. Šta raditi? Pitanje je za yaris I 158k km. Pre godinu dana, desio se previd kod kontrole i menjanje ulja, i auto je signalizirao crvenom lampicom za ulje. To se dogodilo posle 1 god i 7 meseci od zadnje zamene i predjenih 14 hiljada km. U autu je bilo neko 5w-40. Na preporuku obliženjeg mehaničara sipano je viskoznije 10w-40(mobil). Od datle nije bilo problema sa lampicom. E sad. Rešio sam da vratim preporuku proizvodjača 5w-30, jer verujem da je motor u dobrom stanju. Interesuju me koje su moguće implikacije koje mogu da se dese ako sam pogrešio sa vraćanjem na tu gradaciju. Hvala!!!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Nije bilo baš najbolje ali ništa strašno (produženi interval zamene). Gledajte samo da ne postane navika.
      Ako ste prvih 150k km koristili 5W-30 neće biti NIKAKVIH problema da se na isto vratite (posle samo jednog korišćenja 10W-40 ulja).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Naravno i posle više takvih zamena (10W-40 je takođe o.k. ali je 5W-30/40, naročito 5W-30 mnogo bolje rešenje).
      Jedino da je (baš) svih 158k km bilo na 10W-40 možda bi u prvoj zameni (5W-30) bilo malog povećanja potrošnje ulja ali ni to ne bi bilo nešto posebno, na drugoj ili trećoj bi se već normalizovalo.
      158k km nije razlog da se ne vratite na 5W30 a jedna zamena 10W40 još manje.

      Избриши
  20. Da, paoštovani Stevo, do prvih 148k km nikad nije sipano 10w-40, već posle paljenja lampice na tačno 149k km. Pa, pošto je lampicu upalio uzgubivši pritisak u motoru, jer se ulje razbilo, što zbog optimalne kilometraže(posle 14k km), što zbog 7 meseci više od predvidjene zamene(nadam se da ne grešim), tad je sipano 10w-40. Voženo je s njim skoro 10k km, i sad sam uzeo ono 5w-30. Nadam se da se pritisak, odnosno motor neće buniti zbog manje viskoznosti, jer je prošla "pobuna" valjda bila zbog neblagovremene promene istog, i nadam se da se motor tad nije nešto "povredio". Inače, ni pre ni posle zamene, nije trošio ni gram ulja. Sad ćemo videti sa ovom 5w-30. (Ovo sam g. Stevo, sve želeo da priupitam, pokaran pomislima i razmišljanjima, znajući da paljenje lampice za ulje nije bezazlena stvar, a želeći to da predupredim i motoru obezbedim još idealnije uslove za rad. Ali kontam da ću saznati sa vraćenjem standardne viskoznosti?)Hvala puno!!!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ako ste ugasili (a jeste) motor neposredno posle paljenja lampice (naravno dok ste se bezbedno parkirali, ali to nije više od minut), nema razloga za brigu.
      Više je do vremena (19 meseci) nego kilometraže (jer se može menjati i na 15000km ako je unutar godine).
      Koristite High HTHS 5W-30 ulja (ulja sa HTHS većim od 3,5 mm2/s). To su ulja koja ispunjavaju ACEA A3/B4 ili C3.
      Dakle ne ona sa ACEA A1/B1 ili A5/B5 ("energy conserving" po API, tj. Low HTHS) i neće biti problema.
      Bar ne bi trebalo (po svemu navedenom).
      Pozdrav!

      Избриши
  21. Šta reći Stevo, kad bi našao neki program koji može da odredi koliko je "hvala " na tvom blogu, to bi bilo lepo da se vidi. Tako da iz istog, tvoj rad poprima humanitarni karakter. Hvala!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Veoma mi znači ovo što ste rekli.
      Koliko mi vreme dopušta, trudim se da
      pomognem što većem broju ljudi.
      Koliko god to malo bilo, mnogima znači mnogo a meni još više znajući da mnogo uloženih sati (dana) nije uzaludno.
      Hvala!

      Избриши
  22. Postovanje,
    Imam konkretno pitanje. Pre 6 meseci sam kupio Nissan Qashqai 2.0i benzin/gas. Prvih par hiljada km nije trosio ulje. Zamenio sam ga sa 5w30 Wolf i poceo je da ga guta, 1 litar na 1000 km. Naspem Total 10w40 i skoro ista stvar. Nikakve simptome loseg motora ne vidim (dim iz auspuha, nepravilan rad, povecanu potrosnju goriva...). Da li da pokusam sa Selenia HPX 20w50, Wolf Guardtech 20w50 ili?
    Unapred Vam hvala. Dragan M.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Morate do servisa, jer očigledno sa uljem nema (mnogo) veze. Ne mogu (nešto) da nađem uputstvo vozila, ali pomenuta potrošnja ulja je sigurno prevelika. Osim toga, svaka nagla potrošnja ulja je PRVO za SERVIS i u 92,5% slučajeva NIJE do ulja. 20W-50 u zimskom periodu NIKAKO NIJE dobro rešenje. Eventualno za leto ALI samo i isključivo ukoliko nema drugog rešenja ili dijagnoze iz servisa. Sve što nije po fabričkoj preporuci nije dobro za motor (nije samo viskoznost, pre svega je kvalitet ulja).
      Svakako ne 20W50, svakako NE sad (zimi), jer 20W-50 je o.k. samo do -10 (japanski proizvođači čak insistiraju da je tek do -7 cel.).
      Pozdrav!

      Избриши
  23. Puno Vam hvala na brzom odgovoru. Bio sam do servisa, ni oni nisu imali ideju tj konkretan odgovor zasto se to desava. Kazu da je, po njima, motor u redu.Ne znam koje je ranije ulje bilo u motoru, ali ga nije trosio bar oko 4000 km koliko sam presao pre zamene. kada sam nasuo 5w30...UZAS... Koje bi ste mogli (gusce) ulje da mi preporucite za naredni period, da mogu ocekivati manju potrosnju...dok ne nadjemo razlog prekomerne potrosnje.
    Hvala na razumevanju. Dragan M.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. U principu ne bih išao preko 5W-40 ACEA C3, ali uz navedenu potrošnju treba probati 5W-50 npr. Mobil 1 Peak Life.
      To bi moglo (eventualno) da smanji potrošnju, mada bi za to 10W-50 (Elf) bilo možda još bolje i jeftinije. U svakom slučaju ne iznad 10W, jer će biti loše za motor (i ovo je više za temperature preko nule, max. do -10, kod vašeg motora, inače do -20). Ako je potrošnja povećana i sa 10W-40 onda ni 5/10W-50 neće mnogo pomoći ali su (naročito 5W-50) najbolja sa stanovišta da neće mnogo "ugušiti" motor.
      Neko kraće vreme bi i 10W-60 moglo da se koristi, ali ne bih od toga pošao nego eventualno "do toga došao" (posle servisnog pregleda).
      "Gušća" (viskoznija) ulja ne mogu drastično da smanje potrošnju ulja, iako mogu čak i da prepolove istu (što je najbolje što možete očekivati, ali zavisi od uzroka, uglavnom je manji efekat).
      Pozdrav!

      Избриши
  24. Hvala Vam puno. Rano zorom bio kod ozbiljnog majstora. On je ubedjen da su gumice ventila i vec za vikend cemo ih menjati. Testirao je tako sto zagrejan motor pusti da radi na "leru" par minuta...naglo i kratko povecam obrtaje i na auspuhu se kratkotrajno pojavi malo dima. Nikakvi oblaci dima i slicno. Mozda jedan oblacic precnika do pola metra koji se odmah izgubi. Meni je to malo dima za toliku potroanju, ali majstor kaze da su gumice. Kada se izvuce sipka meraca ulja, nema nikakvog dima. Inace, motor je presao 220000 km. Koje bi ste mi ulje preporucili posle ove intervencije?
    Veoma cenim Vase misljenje, zato Vam se i obracam tri puta.
    Hvala mnogo, Dragan M.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Nakon intervencije, zbog onih 220k km, ipak bih savetovao da pređete na 0W-40 ili 5W-40 i to Full SAPS (mada ostaje opcija da to budu i ACEA C3 ulja).
      Nešto kao Mobil 1 new life ili CAstrol edge (0W-40 ili 5W-40) ili njihovi analozi (Motul X-cess, npr.).
      Druga opcija je da idete na "zimsko" i "letnje" ali je to samo za preko 25k km godišnje (obzirom da bi ulje tipično trebali da menjate na 15000km ± 20%, kod novog na 20k km). U tom slučaju leti možete ići i na "gušća" ulja, npr. Motul 4100 ili 6100 10W-40 ili još bolje 15W-50 (može naravno i Total, 7000). Zimi onda može 5W-40 ili 5W-30 (High HTHS, C3 i/ili A3/B4).
      Čak bih razmotrio i 5W-50 kao celugodišnje ali bih to ostavio kao rezervnu varijantu.
      Pozdrav!

      Избриши
  25. Hvala Vam na opsirnom odgovoru i strpljenju. Nisam bio u Bg, pa tek danas citam. Auto je kod majstora, zamenice sutra gumice ventila. Ujutru cu otici da kupim ulje i filtere.
    Ukoliko vas nije izdalo strpljenje, imao bih jos 2 pitanja:
    1. Obzirom da ne mogu biti siguran da su (samo) gumice u pitanju, a majstor ce ih zameniti bez skidanja "glave" motora pa i bez uvida u stanje cilindara, karika itd...da li da ipak kupim 10W-50 (Elf)?
    2.Ovde nesto o brendu Wolf, o kome ste dosta pohvalno pisali, a sada ga niste pominjali kao mogucnost. Konkretno sam mislio na VitalTech 5w50? I da dodam, mnogim prijateljima sam preporucio Wolf ulja i svi koji imaju vozila sa dizel agregatima su prezadovoljni, a vecina onih koji voze "benzince" se zale na (povecanu) potrosnju ulja.
    Hvala Vam, u nadi da cete razumeti moje dileme i pored Vasih preciznih odgovora.
    Dragan M.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Dragane,
      Pošto je zimski period pred nama preporučio bih pre 5W-50 nego 10W-50. Wolf je sasvim o.k. (nemam mnogo "primedbi" na Wolf, lično već dva puta zaredom koristim, i prvi put uobičajena, drugi put "nulta" potrošnja). U principu nema razloga da ulje bude dobro kod dizel motora a ne i kod benzinca. To ukazuje (makar) na:
      Povećanu osetljivost ulja na razblaženje gorivom, koje je tipično za benzince, naročito za čisto gradsku vožnju.
      "Modernija" ulja (po ACEA 2008, 2010 ili 2012) su nešto tanja pa kod benzinaca možda treba ići na malo veću viskoznost.
      Ništa posebno strašno. U svakom slučaju treba probati 2x zaredom isto ulje da bi se dobila prava slika.
      Ponavljam, ako je dobro za dizele (nema povećane potrošnje) nema razloga da ne bude i kod benzinaca (još "lakše" da se ispune zahtevi).
      Ne nisam plaćen od strane Wolf-a ali zvanična odobrenja obuhvataju i zahteve za potrošnjom ulja. Na kraju krajeva, za potrošnju ulja je više zaslužan (pohaban) motor nego ulje (uvek je tako).
      Naravno, imate i Mobil 1 ali po mnogo većoj ceni (5W-50).
      10W-xx ulja bih izbegavao zimi, pa tek ako je potrošnja posle intervencije manja ali još niste zadovoljni da Elf probate od (poznog) proleća.
      Pozdrav!

      Избриши
  26. Hvala Vam na Ekspresnom odgovoru. Ne licite mi (na osnovu Vasih tekstova) da ste pristrasni iz bilo kog razloga. Zato sam i pitao zasto ni u jednoj varijanti niste pomenuli Wolf ulja. Obzirom da ih licno preferiram i svima preporucujem ( a da to niko u Gazeli ne zna), ujutru cu kupiti njihovo 5w50.
    Bicu slobodan da podelim sa Vama rezultate posle par hiljada km.
    Do tada, mnogo Vam hvala i moje veliko postovanje Vasem znanju i spremnosti da ga stavite u sluzbu nas amatera.
    Pozdrav, Dragan M.

    ОдговориИзбриши
  27. Pozdrav!
    Imam hondu 1.6 110 7gen 2005 u njemu je mobil 5w30, preporučaju mi 10/40 5/40 auto ima 95000, sada znam da ništa ne znam, cijenim jako vaše mišljenje, unaprijed hvala!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Postovani,
      Iako se 5W-40 i 10W-40 mogu koristiti to su tek alternativna resenja za Vas motor.
      Fabrika cak kaze 0W-20 za sve motore (osim R Type) posle 2000. ali za nesto starije, 5W/30 ili 0W-40 mi se cine najboljim izborom.
      Ne znam koje Mobil ulje koristite ali bilo koje 5W-30 ili 0W-40 je moguce koristiti.
      Posebno mi se svidjaju:
      Mobil Super 3000 XE 5W30 i Mobil 1 ESP Formula 5W30, kao i Mobil 1 eSP 0W-40, ali kao sto rekoh bilo koje u ovim gradacijama je o.k.
      Narocito posto je vozilo sa tek 95k km, za takvo je 5W-40 a narocito 10W-40 "gr'ota" koristiti. Cak i 0W-20 nije da se ne proba ali nisu samo predjeni km, vec i vise od 10 god. u njemu (bez 0W/20). Dakle da je do sada korisceno samo 0W20 rekao bih da nastavite sa istim ali ovako bi 5W-30 ili 0W-40 (mislim) bilo korisnije.
      Pozdrav!

      Избриши
  28. Nissan Qashqai 2.0 benzinac 141 KS, 85000 km, koje mi ulje preporučujete, potrošnja ulja uobičajena na 12000 km godišnje od zamene do zamene. Pozdrav. Ovlašćeni sipali 5w30 Nissan ulje. Hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Bilo koje (kvalitetno) 5W-30 ulje.
      Mora biti ACEA A3/B4 ali može biti i C3.
      Npr. (pod jedan) bilo koje Dexos2 ulje (i/ili MB 229.51/229.52) u 5W-30.
      U principu mogu i 5W-40 ulja, ali za tako nov motor 5W-30 bar do cca. 150k km.
      Pozdrav!

      Избриши
  29. Hvala, moze li neka sugestija, par imena....

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Može, naravno.
      Na primer (ali i šire od datog):
      Total INEO MC3 5W30, Motul X-Clean+ 5W30, Kroon Presteza MSP 5W-30, Mobil ESP 5W-30, Mobil Super 3000 XE 5W-30, Lukoil Genesis 5W-30, itd.

      Избриши
  30. Svaka čast, neverovatno uvek spreman na brz i kvalitetan odgovor, nesebično...kad nekad dodjete u NS javite se da bar odemo na neko piće i iće...pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na pozivu. Javiću se ako mi nešto iskrsne (neko savetovanje pa da budem par dana inače za par sati ne bih stigao ni da se rukujem sa svima).
      Voda sa Fruške Gore mi baš zvuči dobro.
      Za iće nisam zahtevan.
      Pozdrav!

      Избриши
  31. Poštovani,
    Do sada sam koristio LM Top Tec 4100 5w40 u golfu tdi PD. Vidim da postoji i LM diesel high tec 5w40, oba ispunjavaju 505.01. Koja je razlika, treba li da pređem možda na ovo drugo ulje?
    Hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Oba ulja su dobra. Nema potrebe da prelazite na LM diesel HT jer su ulja veoma slična.
      Čak bih blagu prednost dao 4100 jer ima više odobrenja i (naročito) nižu (bolju) tačku tečenja, što znači i bolje ponašanje na hladnom vremenu. Nije velika razlika ali je možda i najveća između ova dva ulja. To posredno znači i nešto bolju osnovu (smešu baznih ulja).
      Prelazak je opravdan samo zbog cene (ako je DHT jeftinije) inače nema potrebe.
      Pozdrav!

      Избриши