Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

понедељак, 22. фебруар 2010.

MOL (MOL-Lub) motorna ulja; MOL motor oils


Nastavljamo sa „pumpadžijama“ kojima (i pored veličine, mada i tri koje slede iako manje i dalje predstavljaju multi-milijarderske kompanije po vrednosti i godišnjem prometu) pripada i ranije predstavljeni Lukoil. Ovaj nadimak nisam mogao da odolim da im dam jer su zaista pre svega poznate po distribuciji goriva kroz mrežu benzinskih pumpi.

Malo izmenjena koncepcija podrazumeva da se istorijat kompanije više ne navodi i da će to čitaoci koje bude zanimalo naći na sajtu kompanije koja ih zanima. Ovako autor dobija vreme da na nekoliko tekstova objavi jedan preko što zbog pomanjkanja vremena nije uopšte zanemarljivo.

Prva od kompanija koja će biti predstavljena a pripada „pumpadžijama“ je mađarski MOL.

Poznata po jako kvalitetnom dizel gorivu (po EN 590) ali i LPG (TNG) koji je EN 589+ sa MON (motornim oktanskim brojem) od cca. 93 za razliku od standardnih 91 ili po JUS-u još uvek aktuelnih 89. Ovo je zapravo više od benzina (zašto je MOL ovo pogrešno predstavio ostaje misterija, osim u slučaju da je marketing potcenio specifičnost tehničkih detalja pa „pobrkao lončiće“) kod koga se daje RON (Research Octane Number) koji je (nije linearno) otprilike za oko 10 za slučaj TNG i Benzin manji od MON-a. Tako da benzin od 95 oktana ima zapravo tek 86 MON a onaj od 98 nekih 88. „Plin“ zapravo ima oko 100 ili nešto iznad a u slučaju MOL-ovog to je nekih 102 „oktana“.

MOL Maziva

Kompanija MOL-Lub, članica MOL grupe, proizvodi i prodaje sve osnovne tipove maziva, uključujući motorna i ulja za menjače, industrijska ulja, specijalna maziva, sredstva za obradu metala, masti, aditive i autohemiju.

5W-30 ulja

Ako izuzmeno ulja za mešovite vozne parkove ova ulja čine otprilike polovinu ukupnog broja koje MOL ima u proizvodnji. Naravno ovo je i uopšte danas najkorišćenija vizkozna gradacija a veliki broj posebnih standarda (proizvođača automobila-motora naročito) dovodi do velikog diverziteta koje je doduše u slučaju ovog proizvođača nešto veće i po broju različitih proizvoda premašuje i velike brendove poput Havoline-a koji imaju veći broj ulja u ovoj viskoznosti.
MOL-ov brend je zapravo Dynamic (uz slogan „beskrajna dinamika“ ili „neograničena“) i sva ga ulja imaju u imenu te će MOL Dynamic biti izostavljano iz naziva pojedinih ulja pošto je očigledno o kom ulju se radi a tekst će naravno biti mnogo manje opterećen.

GOLD

Gold je visokokvalitetno „low SAPS“ ulje koje ispunjava:

VW 502 00/505 00; VW 505 01

MB-Approval 229.51

BMW Longlife-04

ACEA C3-04

ACEA A3/B4-04

API SL/CF

Namenjeno je pre svega Mercedes i BMW vozilima novije generacije ali je pogodno i za mnoga druga s obzirom na ispunjene standarde. Menja se, zavisno od vozila, na 30 ili više hiljada km a u oblastima sa lošijim gorivom i putevima (CEE) na manje ali bi manje od 20 bilo preoprezno i skupo osim u 80% i više gradske vožnje.
Tehničke karakteristike su standardne: Gustina od 0,862; malo veća viskoznost za 5W-30 ulje koja na 40ºC iznosi 70mm/s2 a na 100°C čak 11,8! Ovim se svrstava u, kako volim da kažem, “SAE 5W-35“ ulja što je donekle uslovljeno i MB standardadima koji traže HTHS veći od 3,5 što je ako mene pitate samo velika mudrost i iskustvo kompanije koja je i izmislila automobil.

Ovome ide u prilog i vanserijska tačka paljenja od 230ºC pogotovu ako se uzme u obzir tačka tečenja od –39ºC. Ovaj podatak je dovoljan da biste (ako ste pažljivo čitali) pogodili da se odrednica „potpuno sintetičko“ odnosi zapravo na SHC ulja treće i/ili II+ bazne grupe.
To samo potvrđuje i MSDS za ovo ulje.

Bezbedonosne liste materijala (MSDS) su kod kompanije MOL na najvišem mogućem stepenu po čemu im jedino INA može konkurisati što je, uz slična zakonodavstva, i logično jer se radi o istoj grupi kompanija (ne zaboravimo da MOL poseduje nešto preko 40% akcija komšijske INA kompanije).
Za Gold bi još trebalo pomenuti indeks viskoznosti od 165 i TBN od (supermodernih) tek 7,0.

Gold Longlife je samo (pod)varijanta istog ulja sa tek neznatno drugačijim paketom aditiva i većim delom identičnom baznom osnovom ali uz veću razliku zbog 25 do 35% PAO base stock-a. Ispunjava:
VW 504 00/507 00, ACEA C3-04, ACEA A3/B4-04, MB 229.51
Te uz sve prethodno može (i primarno je zamišljeno) da se koristi i kod VW-a novije generacije. Naravno da je kao ACEA C i „low SAPS“ motorno ulje potpuno kompatibilno sa DPF kod dizela i trostepenim katalizatorima kod novijih benzinaca. Kao i prethodno može da podnese 30 i više hiljada km no za servisni interval konsultujte zvanični servis vašeg vozila.
Ima manju gustinu od prethodnog (0,849) što je i logično s obzirom na značajno učešće PAO base stock-a. Ima nešto manji indeks viskoznosti (158) i vrlo slične vrednosti viskoziteta na 40 i 100 cel. Tačka paljenja od 210ºC je neobična obzirom na promenu u sastavu te bih sa 50% verovatnoće zaključio da su one pomešane sa prethodnim uljem, TBN nije dat ali je verovatno identičan, a tačka stinjavanja je nešto niža (bolja) i iznosi –42ºC što se savakako može pripisati uticaju PAO sintetike.

Dobro mesto za malu digresiju i objašnjenje. U ranijim tekstovima pominjao sam manji udeo PAO sintetike mislići pri tome na PAO jedinjenja čiji sastav ne prelazi 5 ili 10%. Sam base stock PAO porekla čini u „100%“ sintetičkim uljima 60 do 80% mada često tek 50% ili uz SHC ulja i manje (prethodni primer). Ne bih sada o dobrim ali i lošim osobinama PAO osim po jedne: negativno je da se blago rastvara u organskim rastvaračima (alkoholima a tek benzinu ...), ovo je ujedno i dobra osobina i poznata karakteristika PAO sintetičkih ulja da se odlično mešaju sa mineralnim (oba su zapravo parafinskog tipa pa je mešanje izuzetno), jedna od (mnogih) izuzetnih osobina je i to što oni (ona) imaju tačku ključanja u rasponu od 375 do čak 505ºC što je zaista izuzetno. Na 100ºC imaju viskoznost od 4 do 10 cSt što znači da obično imaju polovinu viskoznosti krajnjeg ulja.

PAO sintetička ulja su hemijski Hidrogenisani homopolimer 1-decene(a) u vidu molekulske formule C10nH20n+2, gde je n = 3 do 6 ukupne molekulske mase u proseku oko 550.

Obično im je čistoća veća od 99% a distribucija oligomera sledeća (okvirno):

C30: 15 - 35%, C40: 40 - 60%, C50: 12 - 25%, C60: 1 - 10%

STAR (serija)

Star 5W-30 je sintetsko (a ne baš sintetičko) motorno ulje čije je bazno ulje mešavina više vrsta ulja II, II+ i III (pretežno) bazne grupe ali izuzetnog paketa aditiva. Ovo je low SAPS ulje namenjeno prvenstveno Ford i Mazda automobilima nove generacije. Pogodno je za DPF i trostepene katalizatore.

Ispunjava: ACEA C1-08, ACEA A5/B5-04, Ford WSS M2C934-A.
Za razliku od Gold dvojca (bez kormilara) ovo je izrazito low SAPS štedljivo motorno ulje no zbog A5/B5 standarda uz to i ulje za visoke performanse.
Ovo je nešto „tanje“ ulje na donjim granicama viskoznosti unutar standarda (54 i 9,9 na 40 i 100 cel. respektivno), ima indeks viskoznosti od 165, gustinu od 0,850 a tačku stinjavanja kao i živa što je –39ºC dok je tačka paljenja 225ºC. TBN je jedan od nižih uopšte ali za standarde zadovoljavajući i iznosi tek 4,7 !! Ništa strašno ali upozorava da koristite isključivo dizel goriva sa ekstremno niskim sadržajem sumpora. Stari „euro dizel“ (sada EKO 50) sa 50ppm-a je samo za urgentne slučajeve dok se ne dokopate boljeg goriva koje mora biti takozvano „Euro 5“ odnosno po EN 590 standardu (10 delova na milion sumpora).
Dakle ovo ulje može proći i 20 hiljada km ali uz, što ne reći, neki kvalitetniji dizel kao što je MOL-ov po EN590.


Star PC 5W-30 je varijanta prethodnog samo za motore PSA grupacije (Peugeot, Citroen).

Ispunjava: ACEA C2-08, ACEA A5/B5-04, API SL/CF.

I naravno ispunjava sve (naročito PSA) zahteve za DPF i „threeway“ katalizatore i omogućava im maksimalno dug radni vek.

Sadrži i PAO sintetička ulja za razliku od prethodnog a karakteristike su mu slične:

Gustina 0,850 a viskoznost na 40 i 100ºC: 59,0 i 10,4 respektivno uz indeks viskoznosti od 166 i tačku paljenja od 230ºC a stinjavanja –42ºC. Na kraju ali ne i po značaju: TBN od modernih ali solidnih 7,5 što bi i kod nas (i šire u CEE) moglo da omogući punih 30k km između dve izmene ulja.

Star F 5W-30 je po proizvođaču i dalje sintetsko motorno ulje i sa nekih 60 do 70% HC i SHC base stock-a ono to i jeste, mada bi cepidlački mogli da ga svrstamo i u „polusintetička“.

Kao što mu i ime kaže pre svega je namenjeno Ford benzinskim i TDCi dizel motorima.

Ispunjava (očekivano):
ACEA A1/B1-04, API SJ, Ford WSS M2C913-A, Ford WSS M2C913-B.

Tipične osobine:
Gustina 0,860 a viskoznost na 40 i 100ºC: 61,2 i 10,5 respektivno uz indeks viskoznosti od 162 i tačku paljenja od 230ºC a stinjavanja –42ºC. Na kraju ali ne i po značaju: TBN od izuzetnih 10,3 što mu uz nisko-sumporna goriva omogućava pune produžene intervale zamene preporučeno od Ford-a čak iako ponekad koristite i dizel ili benzin nešto nižeg kvaliteta ili je neka od isporuka malo lošija.

Star 0W-40
Malo iskače iz glavnog podnaslova („5W-30“ ulja) ali je unutar „Star“ grupe ulja.

Ovo je „suva“ sintetika i jedno od par najviše sintetičkih motornih ulja MOL-a. Osnova je PAO base stock i to oko 55% uz 15 do 20% estarske sintetike i otprilike toliko mineralnog ulja kao osnove paketa aditiva koji je jako bogat i krcat kako deterdžentskim komponentama tako i aditivima protiv habanja gde prednjači „stari dobri“ ZDDP u koncentraciji od oko 1,4% zbog čega ovo ulje nije čak ni API SL iako je po kvalitetu i iznad SM kategorije. Time je blago pogodno za nešto starije konstrukcije motora i umerenu sportsku vožnju.

Ispunjava:
MB 229.3, ACEA A3/B4-04, API SJ/CF, VW 502 00/505 00 i 503 01, BMW Longlife-98.

Kako se vidi i iz liste ispunjenih standarda (specifikacija) ovo nije „low ash“ ulje (ulje sa niskim sadržajem pepela) i teorijski je zavisno od vozila pogodno za do 20k km kod benzinaca i 40k km kod dizela što bi u uslovima većine CEE zemalja bilo tek 15/30k km.

Osnovne osobine su mu, osim specifične gustine, praktično identične Mobil 1 0W-40 što je zapravo dobro i vrlo često u praksi. Naime kao prvi Mobil je postavio uzor i referencu za sva 0W-40 sintetička ulja sa PAO osnovom. Neka ponešto i odstupaju ali MOL se nije pravio pametan i ispravno je postupio. Vodite računa da je MOL ulje manje pogodno za novija vozila (posle 2000.) ali da je zato za starije konstrukcije čak i pogodnije.

Osobine:

Spec. gustina: 0,862 dok je kinematska viskoznost na 40 i 100ºC: 78,6 i 14,0. Ovo znači i izuzetan indeks viskoznosti od 185. Tačka tečenja –48ºC (izuzetno ali očekivano) dok je „flash point“ 230ºC što indirektno potvrđuje malu isparljivost za jedno lakotečljivo ulje.
Podatak za TBN nije dat ali bi po svemu sudeći (ispunjenje nešto starijih standarda) ova vrednost morala biti veća od 9 te bih pretpostavio da je negde oko 10.

SYNT 5W-30

Synt je po sastavu donekle slično Star ulju (bez sufiksa) ali uz izpunjenje različitih standarda što je doterano drugim paketom aditiva. Osim toga ovo nije „low Ash“ ili „low SAPS“ ulje. Ovo je zapravo ulje prilagođeno GM vozilima (po standardu koje ispunjava) mada ima i širu primenu. Dakle uz VW i BMW produžene intervale za vozila bez PDF-a ističu se GM (Opel) produženi intervali zamene:

MB-Approval 229.3, GM-LL-A-025, GM-LL-B-025, BMW Longlife-01, ACEA A3/B4-04, API SL/CF, VW 502 00/505 00, ILSAC GF-4.

Tipične osobine:
Gustina 0,860 a viskoznost na 40 i 100ºC: 69,6 i 11,8 respektivno uz indeks viskoznosti od 166 i tačku paljenja od 225ºC a stinjavanja –39ºC. Na kraju ali ne i po značaju: TBN od izuzetnih 10,7 što mu omogućava ne samo primenu sa lošijim gorivima (Eko 50 ili čak D2), što API CF potvrđuje, nego čak i produžene intervale zamene sa „sumporastijim“ dizel gorivima.

Synt RN
Slično prethodnom i praktično varijanta istog posebno prilagođeno „Renault“ vozilima i normama za njih. Osnova je slična i zasnovana na HC uljima II i II+ bazne grupe no uz mala uprošćenja kod RN-a (manji broj base stock-a koji ulaze u sastav baznog ulja) i naravno sa donekle različitim paketom aditiva.
Za razliku od prethodnog koje jeste prevashodno ulje za Opel vozila ovo je striktno Reno namenjeno što se vidi i iz svega dva odobrenja (standarda koje ispunjava):

ACEA C4-08 i Renault RN0720.
Proizvođač daje šture podatke o ulju:
Gustina 0,853 a viskoznost na 40 i 100ºC: 70,0 i 11,8 respektivno što znači da je indeks viskoznosti 167 (izračunat ali ne od proizvođača dat; uzgred kod prethodnog bi trebalo da je 168 no nije od većeg značaja) dok je tačka stinjavanja –39ºC.

ESSENCE 5W-30 je podvarijanta Synt-a. Nije baš jasno „šta je pisac hteo da kaže“ jer je ovo ulje namenjeno potpuno istoj vozačkoj populaciji kao i Synt. Essence je „energy saving“ motorno ulje namenjeno pre svega vozilima grupacije General Motors (Opel, Chevrolet i Daewoo) ali i svim ostalim savremenim vozilima koja zahtevaju standarde koje ovo ulje ispunjava:

ACEA A3/B4-04, API SL/CF, VW 502 00/505 00, MB 229.3, GM-LL-B-025, BMW Longlife-01.

Praktično je potpuno HC ulje i ima sledeće osobine:
Gustina 0,855 a viskoznost na 40 i 100ºC: 65,3 i 11,4 respektivno uz indeks viskoznosti od 170 i tačku paljenja od 225ºC a stinjavanja –39ºC. TBN mu je 9,8 čime garantuje produžene intervale zamene čak i uz gorivo osrednjeg kvaliteta.

Ovo je ujedno i poslednje 5W-30 ulje za motorna vozila iz MOL produkcije koje će biti predstavljeno jer drugih i nema.

Essence 5W-40 je viskoznija varijanta prethodnog uz sličnu osnovu i nešto izmenjen (ne mnogo) paket aditiva. Osim svih dobrih osobina koje se podrazumevaju za ovu klasu (čisto HC ulje, sintetsko ili sintetičko kako već se stvari postave) MOL naglašava i stay-in-grade shear stability (veliku otpornost na smicanje pri čemu ulje ostaje u viskoznoj gradaciji i pri najvećim opterećenjima). Uz malu isparljivost i smanjenu potrošnju ulja zgodno je i za nešto starije mašine.

Ispunjava jako moderan niz specifikacija i standarda:

ACEA A3/B4-04

API SM/CF

VW 502 00/505 00

VW 505 01

Ford WSS M2C917-A

Renault RN0710

Osobine su mu standardne za klasu kojoj pripada (vizkozno i kvalitetom):

Gustina 0,856 a viskoznost na 40 i 100ºC: 84,3 i 14,2 respektivno uz indeks viskoznosti od 175 i tačku paljenja od 230ºC a stinjavanja –42ºC. TBN mu je 7,5.

Vrlo dobro ulje koje može da pokrije veliki broj benzinaca pre svega ali i dizela bez DPF-a.

Prvo od polusintetičkih i 10W-40 ulja koje će biti predstavljeno je poslednji član Essence grupe ulja: Essence 10W-40.
Ovo je pravo polu-sintetičko motorno ulje koje u sastavu ima 20 do 25% SHC sintetskih ulja ali i
Polyolefin polyamine succinimide, polyol (PAO sintetičku komponentu izuzetnog kvaliteta, nije PAO base stock, vidi gore) pa makar i u koncentraciji od 2% jer ni potpuno sintetička ulja obično nemaju više od 5%. Znači bazno ulje je klasično no vrlo dobrog kvaliteta. Paket aditiva više nego solidan, te sve u svemu, iako ne u većoj meri, prevazilazi prosek polusintetičkih 10W-40 ulja. No kvalitet bi mogao da bude i veći ali je ciljano da cena bude umerena.

Standardi i specifikacije proizvođača motora:

ACEA A3/B4-08, API SL/CF, VW 501 01/505 00, MB 229.1

Ispunjenje standarda je relativno skromno no podešeno da pripada ciljnoj grupi koja konzumiraju ovakva ulja a to su pre svega automobili iz devedesetih ili čak osamdesetih godina XX veka.

Ipak ga najnovija verzija ACEA B4 standarda preporučuje za dizele novije generacije osim u slučaju DPF a slično je i sa benzincima.

Kombinacija baznih ulja je dobro uklopljena tako da su neke od osobina natprosečne vrednosti u klasi:

Gustina 0,875 a viskoznost na 40 i 100ºC: 95,0 i 14,1 respektivno uz indeks viskoznosti od 152 i tačku paljenja od 220ºC a stinjavanja –36ºC (jako dobro). TBN mu je 8.

Poslednje od 5W-30 ulja koje će biti pomenuto je zapravo ulje za teška teretna vozila ali je nekog greškom zalutalo u putnički program na MOL sajtu. Ima izuzetnu TBN vrednost i pošto teretni program neće biti pokriven ovom prilikom malo više detalja sada.


MOL Dynamic Tornado 5W-30 synthetic diesel engine oil
Zaista izuzetno motorno ulje po svim mogućim parametrima osim donekle ekoloških.

Tornado je vrhunsko potpuno sintetičko (PAO sintetičko) ulje za teške uslove rada (heavy duty) ulje za dizel motore. Nije namenjeno za benzinske motore i nije za stalnu upotrebu kod automobilskih dizel motora ali bi kao povremeni gost moglo da učini dosta dobrog, recimo očisti motor da bude kao nov.

Nije low SAPS ulje (naprotiv) zbog bogatog paketa aditiva i visokog sadržaja sulfatnog pepela. Namenjeno je pre svega Euro 3 motorima ali i Euro 4 i 5 bez DPF-a za autobuse i kamione na dugim relacijama. Pod takvim uslovima interval promene je 100.000km ili čak i više što zavisi od konstrukcije i tipa motora.

Ispunjava „sve“ osim novijih API standarda jer je naveden samo CF.

Volvo VDS-3

Scania LDF

DAF HP1/HP2

Avia

ACEA E7-08

ACEA E5-02

ACEA E4-08

API CF

MB 228.5

MAN M 3277

Renault RXD

MTU Type 3

Cummins CES 20077

Cummins CES 20076

MACK EOM Plus

IVECO 18-1804

Osnovne karakteristike su:

Gustina 0,860 a viskoznost na 40 i 100ºC: 70,0 i 11,2 respektivno uz indeks viskoznosti od 155 i tačku paljenja od 225ºC a stinjavanja –48ºC. TBN mu je (impozantnih) 15,5.

Ukoliko vam je potrebna API CI-4 ulje onda je to MOL Dynamic Synt Diesel 10W-40 koje je za Euro 3 i 4 motore bez DPF-a ali i za Euro II i III MAN motore, kako za duge tako i za kratke relacije i ima još impozantniji TBN od 16,2.
Još bi trebalo pomenuti i MOL Dynamic Transit 15W-40 ulje za mešovite vozne parkove pogodno i za automobilske kako dizel tako i benzinske motore. Osim standarda proizvođača teretnih vozila ispunjava:

ACEA E7-08
ACEA E5-02
ACEA E3-96 Issue 4
ACEA A3/B4-04
API CI-4/CF/SL

Ima umerenu vrednost TBN-a od 10,2 a postoji i u verziji 10W-40.

MOL Dynamic Prima 5W-40

Sintetičko (SHC) ulje, prava klasika po osnovi za svoju viskoznu klasu i ulja koja nisu PAO sintetička. Međutim ono spada u višu klasu HC ulja i ima bogat paket aditiva.

Spada u low SAPS ulja i predviđeno je za izuzetno duge intervale zamene (do 30k km kod benzinskih i 40k km i više kod dizel motora).

Ispunjava:

VW 502 00/505 00, VW 505 01, MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche GL

ACEA C3-08, ACEA A3/B4-04, API SM/CF, Ford WSS M2C917-A, Renault RN0700 i RN0710.

Izuzetno moderno motorno ulje za moderne motore (vozila) proizvedene posle 2000.

Pokriveni su VW, Reno, Ford, BMW i MB direktno a indirektno većina automobila moderne produkcije. Nije i super-moderno i toliko specifično jer nije VW 504/507 ili slično no MB 229.51 je standard koji je rezervisan za moderna ali izuzetno kvalitetna motorna ulja.

Ulje je slično Liqui Moly seriji TOP 4xxx i pokazuje (dokazuje) da su HC (SHC) bazna ulja uz odgovarajuće aditive sposobna ne samo da se nose sa potpuno sintetičkim uljima već i da ih prevaziđu. Kod Mobil-a je to Extended Performance serija „keca“ koja je zbog sastava dočekana „na nož“ od konkurencije a radi se samo o tome da Mobil 1 serija pre svega teži da bude vrhunskog kvaliteta a tek potom „potpuno sintetička“. Uostalom dobar deo konkurencije je ionako dobio sudsku odluku u USA da se (S)HC ulja mogu nazvati sintetičkim te im je kritika više po principu „smejala se kuka krivom drvetu“.

Naravno DPF dizelaši i benzinci sa trostepenim katalizatorima su primarna ciljna grupa ovog ulja. Čak i sa lošijim gorivom ne bi trebalo skraćivati intervale zamene na manje od 20k km za benzin i 30k km za dizel ali bi obavezno trebalo kontaktirati zvanični servis. Doduše kako je u mnogo tekstova ranije pokazano mnogo zavisi i od načina vožnje te se ne može 100% tvrditi.

Osobine – vrlo dobre:

Gustina 0,851 a viskoznost na 40 i 100ºC: 87,9 i 14,5 respektivno uz indeks viskoznosti od 172 i tačku paljenja od 225ºC a stinjavanja –42ºC. TBN mu je 7,5.

Max 10W-40

Želite li vrhunsku polu-sintetiku? Essence jeste dobro ulje ali ako ste pomislili da MOL ne može bolje grdno ste pogrešili. Radi se samo o ciljnoj grupi (starija ili novija vozila) i ceni te ako vam treba nešto bolje od solidnog Essence možete preći na MAX.

Doduše, ruku na srce, razlika i nije enormna te bi preciznije bilo reći da je ovo malo modernije nego malo bolje motorno ulje.

Max koristi HC osnovu te je Essence ovde čak u blagoj prednosti (bazna ulja). Doduše Max iako nije za produžene intervale kod VW-a kod Mercedesovih vozila može da se menja na 15k km kod benzinaca i 20 do čak 30k km kod dizela kojima odgovara. Paket aditiva je jako sličan (možda čak i identičan).

Ispunjava: VW 502 00/505 00, MB-Approval 229.3, ACEA A3/B4-08, API SL/CF.

Neznatno ali ipak bolje od „brata blizanca“.

Osobine:

Gustina 0,866 a viskoznost na 40 i 100ºC: 95,0 i 14,0 respektivno uz indeks viskoznosti od 155 i tačku paljenja od 230ºC a stinjavanja –39ºC. TBN mu je 8,5.

Može se uočiti veća prilagođenost dizel motorima. Neke osobine kao što je tačka tečenja su tipične za HC ulja a manja gustina ukazuje na možda bazna ulja manjeg kvaliteta (koja čine sintetički deo) ali nesumljivo njihovu veću koncentraciju u odnosu na PAO kod Essence.

Na kraju ali ne i po značaju je pogodnost ovog ulja za lakša teretna vozila (kombiji i druga vozila ukupne mase do 3,5 tone) i za LPG (TNG) pogon.

Racing 5W-60

Evo vrhunskog ali zaista vrhunskog motornog ulja iz MOL produkcije. Ovo je pravo Racing ulje sa posebnom pogodnošću lakotečljivosti pri startu i niskim temperaturama i vrhunske stabilnosti uljnog filma. Iako je prethodno rečeno odlika svih klasičnih 10W-60 Racing ulja zapazite da se ovde radi od 5W-60. Slično onome što sam davno napisao za Eneos 0W-50, treba li išta dodati na 5W-60? Skoro da ne. Ovo ulje je skoro jedninstveno (ima još par sličnih ali ne mnogo komercijalnih) i praktično prevazilazi čak i Eneos i približava se apsolutnom vrhuncu i teorijskoj mogućnosti 0W-60 motornog ulja. Istini na volju postoje i takva ulja ali ih nećete naći u slobodnoj prodaji jer ih zapravo i nema dok se male i teško dostupne serije za specifične namene razgrabe za čas a ionako su za automobile preskupa ulja sa cca. 100$ po litru.

Još je zanimljivije da je MOL Racing zapravo „klasično“ sintetičko motorno ulje sa nekih 20% mineralnog u sebi. Doduše sintetički deo je „surovo beskompromisan“ i svakako vrhunski sa nešto preko 50% (51-?) PAO sintetičkih baznih ulja (base stock-a) i 10-tak % estarske sintetike. Dole kape, majstori iz MOL-a su napravili pravu „babarogu“.

Detergentske komponente su vrhunske i u velikom procentu a ZDDP-a ima, kako priliči pravom trkaču, preko ekoloških (i zašto ne reći – penzionerskih) granica postavljenim još sa API SL pa nadalje. Ovo je jedini ali JEDINI razlog zbog koga je ovo ulje „samo SJ“, slično Mobil 1 Racing uljima koja su tek SH, inače bi se moglo, po kvalitetu, klasifikovati kao (imaginarni i nepostojeći) API SZ ili bar SX (Alfa i omega, paradigma za motorno ulje, uz ograničeni vek trajanja, što je jedina slaba tačka ovog ulja kao i svih Racing).

Ograničen vek je nekih 10.000km za običnu vožnju ili 6 meseci ali vic je u tome da pri izuzetno teškim sportskim uslovima u izuzetno visokim obrtajima i pri enormnim temperaturama ono izdržava 2 do 3000km ili čak i 5000km (kombinovana vožnja) dok bi standardna sintetička ulja za produžene intervale „ciknula“ već na 1000km ili manje pri navedenim uslovima.
Dakle termička stabilnost i otpornost ne dolaze u pitanje ali antikorozivne su kod „trkača“ od sekundarnog značaja jer je zadatak ovih ulja da izdrže desetak (par desetina) radnih sati u ekstremnim uslovima vožnje i sve je podređeno tome.

Od ispunjenih specifikacija i odobrenja ima:

ACEA A3/B4-04, API SJ/CF

Za jedno Racing ulje više nego dovoljno!

Osobine:

Gustina 0,860 a viskoznost na 40 i 100ºC: 152 i 23,2 respektivno uz indeks viskoznosti od 182 i tačku paljenja od 245ºC a stinjavanja –45ºC.
TBN vrednost nije data a ionako je od sekundarnog značaja. Zapazite tek umereno veliki indeks viskoznosti koji odgovara tek 0W-40 sintetikama (čak i manji) ili standardan za 10W-60 sintetička Racing ulja. Ovo je pokazatelj umerenog sadržaja modifikatora viskoznosti kojima bi relativno lako moglo da se dobije 5W-60 ulje međutim ovde se ne radi o tome već o izuzetnoj sintetičkoj osnovi koja i bez tih polimera ima indeks viskoziteta 150 ili 160!

Tačka paljenja indirektno ukazuje na izuzetno malu isparljivost ovog ulja a tačka tečenja je u rangu 0W ulja.

Ukoliko volite povremene izlete u sportski režim ili samo imate mogućnosti da iznajmite vreme na poligonu (stazi) punu zaštitu motora možete očekivati samo od Racing ulja 10W-60 ili još i bolje 5W-60 kakvo je MOL Racing.

Gas Eco + 15W-40

Mineralno motorno ulje sa kvalitetnim baznim uljima i posebnim paketom aditiva. Nije kao većina ovih ulja prvenstveno za automobile već za stacionarne motore koji koriste LPG uz dodatnu pogodnost korišćenja u vozilima. Zanimljivo je da se može koristiti i u dizel motorima i to čak i uz veću preporuku nego za čist benzin.

Specifikacije i odobrenja:

ACEA E7-08, ACEA A3/B4-04, API CI-4/CF/SL

Osobine:

Gustina 0,885 a viskoznost na 40 i 100ºC: 111,5 i 15,0 respektivno uz indeks viskoznosti od 140 i tačku paljenja od 225ºC a stinjavanja –30ºC. TBN iznosi 10,2.
Prilično interesantne vrednosti. Malo veća viskoznost unutar granica klase je uobičajena za „Gas“ ulja kao i natprosečni (za 15W-40) indeks viskoznosti. I tačka tečenja je malo bolja od proseka i više pripada 10W-40 kategoriji ali je i to uobičajeno za Gas-na ulja. Neuobičajeno je veliki TBN broj što ga osim „salonske“ preporuke za dizele preporučuje u potpunosti čak i za loša dizel goriva, zapazite da osim CI-4 ima i CF (pogledati za više detalja tekst „deset najčešćih pitanja o motornim uljima“ iz decembra 2009.).

Iako nije u grupi „premium engine oils“ zaslužuje opis bar Univerzal ulje dok su druga ulja „za starija vozila“ zaista za takva i tek neka zaslužuju da budu pomenuta bez navođenja detalja.

Ovde spadaju osim Dynamic Universal ulja i:
Dynamic Turbo Diesel 15W-40 (ispunjava, između ostalog: ACEA E2-96 Issue 5, API CF-4/CF/SJ, MB 228.1 i MAN 271) i namenjeno je pre svega teretnim vozilima.

MSE 15W-40 i Botond 20W-50 su API SF/CC motorna ulja za starije konstrukcije.

Universal 15W-40

Mineralno motorno ulje za mešovite vozne parkove jako solidnog kvaliteta. Kvalitetna mineralna ulja uz dobar paket aditiva pružaju potpunu zaštitu svim vozilima do sredine 90-tih godina. Posebna odlika je kompatibilnost sa starim vrstama zaptivki i uopšte onima u lošijem stanju (zbog godina) kao i solidna smicajna otpornost.

Po specifikacijama ovo je: API SJ/CF.

Od osnovnih osobina tu su:

Gustina 0,882 a viskoznost na 40 i 100ºC: 113,7 i 14,5 respektivno uz indeks viskoznosti od 137 i tačku paljenja od 230ºC a stinjavanja –27ºC. TBN iznosi 7,6.

Solidno ulje po jako konkurentnoj ceni te dobija preporuku za vozila sa kraja osamdesetih i početka devedesetih godina a pogodno je i za starije konstrukcije bregaste osovine zbog povećanog sadržaja ZDDP-a.

MOL-Lub je proizvođač jako kvalitetnih motornih ulja. Dostupnost im je solidna a kao i kod drugih „pumpadžija“ originalnost praktično 100% uz kupovinu na MOL pumpama.

Ukoliko ste samo zabrinuti za originalnost uz Lukoil, OMV, EKO Hellenic-u tu je i MOL koji je neznatno skuplji od Lukoil-a i Eko Hellenic ali osetno jeftiniji od OMV-a.
Lukoil i MOL zapravo i nisu veliki konkurenti u oblasti motornih ulja (kao kod goriva) jer su im proizvodni (i prodajni) programi zapravo suplementarni.

Za sada bi ostala dva velika i renomirana proizvođača ostavio po strani od poređenja jer još nisu predstavljeni ali su na redu već sledeći.

Najavljeni tekst o poslovnim potezima Lukoil-a i Shell-a uz još par zanimljivosti i aktuelnosti će očigledno sačekati mart makar na štetu aktuelnosti informacija.

24 коментара:

  1. Potreban savet oko ulja
    Naime auto je Daewoo Nexia 1997 godiste 1.5 motor sa 8 ventila. Do sada je u motor sipana polusintetika (CASTROL i GM) medjutim sada po savetu automehanicara zbog toga sto se cuju hidropodizaci potrebno je sipati neko mineralno ulje.

    Zanima me koje mineralno ulje preporucujete za ovaj motor?

    I mogu li posle mineralnog ulja da se vratim na polusintetiku ili sintetiku?

    Takodje koje ulje da uzmem za menjac?

    ОдговориИзбриши
  2. Poštovani 'delta',
    Dobro je što je do sada sipana polu-sintetika jer bi to trebao da bude primarni izbor za vaše vozilo. Dakle PS 10W-40. Alternativa su ulja 15W-40 ili 15W-50 (prvenstveno mineralna ili PS).
    To što vam se čuju hidropodizači obično znači da vam treba ulje manje viskoznosti (5W-40), no kako vam je automobil star ne mora da znači. A zavisi i od motora. Za neke slučajeve se preporučuje baš kao što vam je mehaničar rekao: ulje veće viskoznosti. O tome postoji velika diskusija (na blogu) između Dimitrije i mene.
    Nemam razloga da sumnjam u vašeg mehaničara jer je ipak bio "na licu mesta". Još ako imate poverenja u njega tim bolje.
    Dakle i bez toga bi posle 10 godina, alternativno 15W-40 mineralno ulje trebalo da preuzme primat nad 10W-40 (fabrički čak mineralno).
    Zima (ipak) nije baš najpogodnije vreme za ovaj prelaz, mada bi najgore trebalo da je prošlo uz očekivani mraz krajem januara ili u februaru.
    15W ulja su ipak samo do -15cel. međutim ova zima nije išla manje od toga te ni do kraja ne bi trebalo da bude manje od ovoga.
    Ukoliko vam motor malo i trošucka ulje možda i 15W-50 nije loš izbor mada je u klasi mineralnih jako skroman. Tu su Selenia i Aral, drugih ne mogu da se setim.
    Naravno, prvo bih počeo sa 15W-40 (u svakom slučaju). Ukoliko pak Vaš mehaničar misli na 10W-40 mineralna ulja, prvenstveno Mobil M 10W-40, ako možete da ga nađete ako ne, ostaje vam Liqui Moly kao primarna preporuka. Praktično bilo koje API SJ ili SL.
    Od 15W-40 prvenstveno:
    Motul 4000, Kroon Bi-Turbo i Mobil 1000 (Esso Uniflo); zatim Total Quartz 5000 pa OMV Bixxol Economic.
    Sa mineralnog možete preći na PS ili sintetiku bez ikakvih problema a i obratno.
    Samo zamenite filter.
    Sa Low SAPS sintetičkih ulja takože bez ispiranja možete preći i na mineralno jedino se savetuje da dobro ocedite ulje i da ne zaostane više od 0,5lit. prethodnog ulja. U drugim slučajevima ni ovo nije neophodno osim što je dobro za čistoću motora.
    Ovo je više puta ponavljano u tekstovima ali sa žaljenjem moram da primetim da je MIT opstao. Doduše i da zemlja nije okrugla i da se sunce okreće oko nje bilo je aktuelno 1,5 milenijum. Nadam se da za ovu zabludu neće trebati još više od 5 godina da potpuno izumre.

    Menjač.
    Za menjač vam treba API GL-4 80W ulje . Koje?
    Praktično bilo koje sa ta dva uslova. Podrazumeva se da je 80W-85 to isto. Ukoliko bi da uštedite koji dinar to je i najbolja preporuka i to da bude mineralno. Koristite ulja proverenih i renomiranih proizvođača.
    Kao alternativa može i 80W-90 mineralno ili HC ulje sa GL-4 standardom (na primer: Fuchs MC tipa). Ulja sa "samo" GL-5 izbegavajte.
    Kao najskuplje ali najbolje rešenje nameće se neko 75W-90 sintetičko ulje sa API GL-4/5 standardom. Mogućnosti ima puno:
    Statoil (nećete naći), Castrol, Kroon, Valvoline, Mobil, Shell, OMV, ... FAM, Prista.

    ОдговориИзбриши
  3. Naravno i PS 75W-90 ulja dolaze u obzir.
    Tu se nameću (od dostupnih):
    1) OMV SLY 75W-90; API GL-4
    2) Kroon Syngear 75W-90; API GL-4/5.
    Cena im je slična i iznosi nekih 8€ za litar.
    Ova su ulja možda i najbolji kompromis kvaliteta i cene. Ako vam je nešto od ta dva važnije pređite ili na sintetička ili na mineralna.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  4. Postovani,

    Molim vas za preporuku ulja iz MOL kuhinje za grande punto 2008. 1.9 multijet sa DPF filterom. Kao sto i sami znate fabricka preporuka je SELENIA 5w30 WR PE.

    Hvala unapred.

    Pozdrav,
    Dejan

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Dejane,
      Za Vaš automobil (motor) preporuka je:
      MOL Dynamic Star PC 5W-30
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Postovani,
      Hvala na brzom odgovoru.
      Sve pohvale za blog i ulozen trud.
      Pozdrav,
      Dejan

      Избриши
    3. Postovani g. Stevo,

      Imam jos jedno pitanje, da li neko od dole navedenih ulja moze da zameni gore navedeno Dynamic Star PC 5W-30, a pritom da ispunjava zahteve fiat 1.9mjet motora sa dpf-om?

      Dynamic Gold Longlife 5W-30
      Dynamic Gold 5W-30
      Dynamic Synt 5W-30
      Dynamic Synt RN 5W-30

      Hvala unapred,
      Dejan

      Избриши
    4. Izvinjavam se što sam propustio ovo pitanje.
      (podsetio me je autor istog, mejlom; ovo je i savet da ako više od nedelju dana ne dobijete odgovor onda je nenamerno propušten)
      Evo ovako (ukratko):
      Nijedno od navedenih NE ispunjava SVE zahteve za gore pomenuti motor.
      Dynamic Synt 5W-30 NE bi trebalo ni da se koristi jer nije Mid-SAPS (ili low) i potpno je nekompatibilno sa DP filterom.
      Ostala ulja MOGU da se upotrebljavaju ALI nisu idealna (kako je već rečeno). Dakle, uslovno bi mogla da "zamene" Star PC (jednu-dve zamene ili kod starijih motora i kao stalno rešenje).
      Koje je "najbolje" kao alternativno rešenje?
      Stvar je načina gledanja. Razlike su male i bilo koje će biti o.k. (uslovno). Dynamic Gold bih (ako bih morao) izvdojio (za nijansu, nijanse) kao prvu "rezervu".
      Pozdrav!

      Избриши
  5. Koje motorno ulje mi preporucujete od
    Proizvođača mol ili eko za pasata b5.5
    1.8t 20v 2001 god. Ima ugrađen plin.
    Unapred hvala. Bojan.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Eko Megatron Syntetic 5W-40 ili MOL Essence 5W-40 ... doduše zbog TNG-a možda Dynamic Prima 5W-40. Potrebno je minimum VW 502.00 (ili makar nivo kvaliteta, koji potvrđuje renomirani proizvođač).
      Ulje menjajte na fiksnim intervalima 15000km ili 12 meseci, ako je više gradske vožnje i na manje, npr. 10 do 12000km.
      Pozz

      Избриши
  6. moze preporuka za fokisa tdci 1.8 ,74 kw 360000 km

    ОдговориИзбриши
  7. Poštovani,
    Ford preporučuje samo i isključivo 5W-30 ulja sa Ford WSS-M2C913-C ili 913B specifikacijama.
    Eventualno (zbog mnogo km) bi moglo da se sipa i 5W-30 ACEA A3/B4 (High HTHS) koja su malo manje isparljiva i manje ih troše motori, ili 5W-40.
    Često se sipa i 10W40 (već preko 200 hiljada km) ali se treba držati 5W-xx ulja što duže.
    Znači 5W-30 dok god je potrošnja ulja niska, pa 5W-40 pa 5W-50 (a ne 10W-40). Naročito zbog turbine i na niskim temperaturama.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  8. Koje ulje preporucujete za benz. motor Ford Fijesta 1.3, 2003 god.?

    ОдговориИзбриши
  9. Poštovani,
    Ford uporno preporučuje samo jedno a to su 5W-30 ulja sa njihovim WSS-M2C913-C odobrenjem.
    U principu bilo koje ACEA A5/B5 ulje, 5W30 pa i A1/B1 (jer čak ni 913C nije obavezno nego samo dobra preporuka).
    Iskreno, motor je konstrukciono mnogo stariji te bi bilo koje API SL ulje moglo da bude o.k.
    Npr. bilo koje 10W-40 ulje (pouzdanog brenda).
    Ovo naročito ako je potrošnja ulja sa 5W-30 uljem blago povećana (više od litar na 10k km).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  10. Poštovani, koje ulje preporučujete za Golf 5 1.6 FSI 85KW iz mol asortimana? Da li postoji razlika u ulju koje se koristi ako je auto prešao više od 200.000Km? Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
  11. Poštovani,
    Preporučujem MOL Dynamic Gold 5W-30 ili isti taj ali LL, uz promenu na godinu dana ili 15000 km.
    Razlika posle 200k km je u tome što više NE preporučujem flex intervale (za to je isključivo Gold LL) i zamenu ulja na više od godinu dana ili 15000 km. Evenetualno se može koristiti i neko SAE 5W-40 ulje sa VW 502.00 i ACEA C3, od MOL ulja npr. Dynamic Prima. Ali to je tek alternativan izbor, bolji je neka od prva dva (prvo nešto jeftinije i vrlo kvalitetno, drugo skuplje i za nijansu bolje).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Hvala na odgovoru. Imam još jedno pitanje u vezi dynamic prima ulja 5w40. To ulje ima specifikaciju ACEA C3. Koliko ja znam, to ulje je namenjeno dizelskim agregatima sa dpf filterom jer ima jako nizak nivo sulfatnog pepela. Za moj motor je potrebna specifikacija A3 tj A3/B4. Da li je pogrešno sipati Mol Dynamic Prima 5w40 C3 u moj motor?
      Srdačan pozdrav

      Избриши
    2. Poštovani,
      Standard ACEA C3 pokriva i dizel i benzinske motore. Ulje, dodatno, ispunjava i VW 502.00 što je garancija da je sve o.k. (za fiksne intervale zamene, na 15000 km ili godinu dana). Btw. VW 504/507 ulja su ACEA C3 a mogu se koristiti i za flex intervale zamene ulja. Pozz

      Избриши
  12. Postovanje gospodine Stevo
    Molim Vaše cenjeno misljenje o uljima Mol,prvenstveno za koncern Audi,VW,Seat,Škoda
    Odnosno
    Mol Dynamic gold longlife 5w30
    504.00/507.00
    Zanima me da li ga preporucujete kako kvalitetom,tako i cenom,u odnosu na recimo vise izvikana ulja Castrol,Aral,Repsol,BP atd
    Jako mi je bitno Vaše misljenje,
    Nekako cenom je odlicno,Ali pitam i zbog kvaliteta
    Tu su naravno jos i Motul Specific,Total Quartz Ineo,Valvoline X III power,Mobil 1 esp
    Sva ova ulja su popularnija i naravno skuplja,
    Ako moze ,Vaša preporuka u ezi ovog brenda Mol
    A Mol je valjda kupio i Hrvatsku Inu
    Lep pozdrav
    Ranko

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Ranko,
      MOL je sasvim o.k. Uporediv je sa navedenim (mega)brendovima. U istoj je klasi i razlike su u nijansama. Navedeno ulje ima zvaničnan MB 229.51 Approval, dok za VW 504/507 nisam siguran ali sigurno ispunjava i potrebne zahteve. Naravno tu se uštedi neki % cene no bitno je da ne gubite bitno na kvalitetu (ako uopšte) prelaskom na MOL koji je renomiran proizvođač, samo manji od navedenih (proizvođača/brendova). Brending uvek košta pa često to povuče veći deo razlike u ceni a da je kvalitet jako blizak.
      Da, MOL je (pre više godina) kupio INA ... no nisam siguran da su komšije srećne zbog toga ... čak je vezano i za neku (poslovno-političku) aferu. No, sve to nije bitno Vama kao kupcu, kompanija je o.k.
      Pozdrav!

      Избриши
  13. Oprostite,samo da ovom iznad pridodam i karakteristike ovog ulja Mol Dynamic gold 5w30
    Gustina na 15°C [g/cm3] 0,852
    Kinematska viskoznost na 40°C [mm2/s] 67,1
    MSZ EN ISO 3104:1996 [mm2/s] 11,8
    MSZ ISO 2909:1999 174
    MSZ ISO 3016:1999 [°C] -42
    MSZ EN ISO 2592:2002 [°C] 210
    Hvala unapred
    Ranko Loncar

    ОдговориИзбриши
  14. Poštovani g. Ranko,
    Kao što se iz karakteristika vidi one su jako (ali JAKO) slične (npr.) Castrol EDGE-u, na akademskom nivou i nešto bolje (nije od značaja u praksi).
    Iz bezbedonosnih listova se vidi da MOL čak i prevazilazi EDGE zbog delimične PAO osnove (ali značajne) i verovatno nešto i estara (EDGE doduše ima više različitih PDS-a, tako da nije isključeno da je, zavisno od mesta proizvodnje, on zapravo nešto bolji, ali sve u svemu to je jako slično).
    Uz nižu cenu, verovatno da se MOL više isplati.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  15. Анониман10. март 2021. 08:15

    Postovani g.Stevo
    Pozdravljam ,budite ljubazni ,molim Vas
    Mozete li mi pojasniti?
    Ako moze pitanje,recimo
    kad posmatramo SDS nekih ulja:
    kod ulja/viskoznosti ulja/,da li je bolje kad je Index viskoznosti recimo veci-visi/kod npr.ulja Mol din.gold LL 5W30 je 174/ ili ako je on recimo manji-nizi/kod nekih LL ulja recimo 161 ili cak 155/?
    Gustoca je uglavnom ista i krece se 0,852
    Dok se viskoznost na 40 stepeni
    -kod ulja LL krece uglavnom oko,ili izmedju nekih 66,do 70.
    A viskoznost na 100 stepeni
    -je isto tako od 11,6 pa do 11,8 ili 12
    Da li je to od neke /presudne/ vaznosti ,mislim na celokupnu viskoznost ulja i kvalitet datog ulja ?
    Ili je to samo "papiroloski",i nije od nekog presudnog znacaja?
    ili recimo vredi pravilo:
    "Ulje s višim indeksom viskoznosti ima bolju fluidnost pri niskim temperaturama (pokretanje hladnog motora) i veću viskoznost pri radnoj temperaturi motora."
    Hvala Vam unapred
    Dejan Simic

    ОдговориИзбриши
  16. Poštovani g. Dejane,
    To su finese i nisu od presudnog značaja.
    U principu je bolje da je ind. visk. veći ali ne mora biti presudno. Btw. uvek treba porediti IV iste viskozne gradacije (veći je kod "ređih" ulja, tj. lakše može biti veći).
    Baš ste dobre primere naveli - 11,6 u odnosu na 12,0 nije velika razlika (treba baš precizan uređaj da to izmeri, a i isto ulje može imati i jedno i drugo u zavisnosti od serije, npr. ako je deklarisano 11,8 kao kod MOL gold-a).
    Isto i za 66 vs 70 a 40 cel.
    Ind. visk. zavisi od baznog (baznih) ulja i aditiva. Previše aditiva baš i nije bolje.
    Ipak, modernija LL ulja imaju IV 170-175 u odnosu na 155-165 što je ranije bilo uobičajeno.
    Mali plus za takva (nijansa nijanse).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши