NIS je definitivno velika, ozbiljna i nacionalna naftna kompanija. Sada i u sastavu Gazprom-a pravog giganta u oblasti energetike. Ovo znači u dugoročnom smislu stabilnost i veliku pouzdanost i nadu da će goriva i pre 2012. (kraja sveta ili bar monopola) biti bolja.
Međutim to u sferi motornih ulja i na kraći rok ne znači mnogo. Bord direktora ima preča pitanja od motornih ulja te su ona sad „deveta rupa na svirali“ ili „trinaesto prase“.
NISOTEC je vrlo dobro ime brenda (moram priznati da mi se sviđa) i iza njega stoji rafinerija u Novom Sadu. Ne mora biti tačno ali iz informacija poznatih javnosti zna se da su FAM i Galax odvojeni od NIS-a pre 3 do 5 godina i privatizovani. Blenderica novosadske rafinerije je ostala u NIS-u jer je procenjeno da kao samostalna nema izgleda da opstane na tržištu i da se za nju teško može naći kvalitetan kupac. Naravno nije se radilo o opremljenosti i kadrovima iste već o kapacitetima koji su bili skromni. Iako je njen brend Novolin bio cenjen i zauzimao nekih 5% domicilnog tržišta u dužem vremenskom periodu (i do 10% u nekim godinama) i povrh svega imao kvalitet za tržište i uporediv sa renomiranim proizvođačima (ne samo domaćim nego i onima iz okruženja) dugoročno bi postepeno slabio i bez potpore jake centrale nestao sa tržišta jer je bio u najnezgodnijoj poziciji (fazi) za bilo koju kompaniju i u bilo kojoj oblasti a naročito kod motornih ulja: ni mali pa fleksibilni i sa niskim opštim troškovima ali ni dovoljno veliki da bi izgradili brend i cene doveli na nivo koji kvalitet zaslužuje ili bar može da podnese.
Sve u svemu, Novolin (iako se još može naći) se „pretočio“ u Nisotec. Osim ambalaže i sama ulja su malo doterana i redizajnirana te su za nijansu modernija i kvalitetnija ili bar na istom nivou (zavisno od konkretnog modela). Vodite računa da je RNS (rafinerija Novi Sad) još osamdesetih godina sarađivala sa Texaco kompanijom i proizvodila licencna Havoline motorna ulja. Može se reći da je i Novolin bio „Havoline“ škola u najboljem smislu te reči a da je to sad Nisotec. Uzgred isto važi i za Pristu koja je čak i modernija „Texaco škola“.
Veliko iskustvo i znanje sigurno stoji iza ovih ulja. I naravno da nije dovoljno imati samo dobru formulaciju (bazna ulja i aditive), laboratoriju nego morate imati jaku ekipu (TIM stručnjaka) i dovoljno iskustva i višegodišnju tradiciju jer je to kod motornih ulja zaista neophodno. Uhodavanje proizvodnje i renome pouzdanosti se vrši i stiče najmanje deceniju. To je jednostavno specifičnost ove vrste proizvodnje.
Novolin je baš zbog prenetog znanja iz Texaco-a kod pojedinih klasa bio čak i kvalitetniji od većih takmaca kao što su FAM i Galax a kod drugih možda tek nijansu lošiji tako da je neto rezultat bio jako sličan. Doduše imali su manji asortiman a to, za sada, prati i liniju Nisotec.
NISOTEC motorna ulja (NISOTEC motor oils)
Asortiman je jako skroman (doduše osnovni Texaco ili Shell asortiman nije mnogo širi, ali naravno tu su posebne verzije i cele serije) i obuhvata svega 8 vrsta motornog ulja i to:
4 za putnička vozila, 2 za teretni program i 2 za mešovite vozne parkove.
Zbog ovako malog broja biće obrađena sva ulja uključivši i teretni program. Motorna ulja za putnička vozila su koncipirana da su pogodna i za benzince i dizele (prilično razložno ako nemate veliki broj verzija) te u proizvodnom programu nema posebno motornih ulja za dizel motore (diesel verzije istih).
Nisotec Sint SAE 5W-40
Ovo je vrhunsko i top motorno ulje proizvodnog programa. Potpuno je (100%) sintetičko motorno ulje (najverovatnije na bazi II+ i/ili III grupe baznih ulja, dakle „sintetsko“).
Namenjeno je vozilima sa kraja devedesetih i onima iz prve polovine prve decenije XXI veka što se tiče dizele (do Euro-4 bez DPF-a, uključivši i Fiat Punto multijet 1.3 v16) i benzince posle 2000. bez najnovije generacije katalizatora (three way) koji posebno zahtevaju ispunjavanje ACEA C standarda što zapravo znači „low“ ili „mid“ SAPS tehnologiju.
Ispunjava specifikacije:
ACEA A3/B3/B4; API SL/CF; MB 229.3; VW 502.00/500.00/505.00
Osnovne osobine:
Viskoznost neprecizno data ali u okviru SAE 40 standarda (indirektno davanje do znanja da je „stay in grade“ ulje?), indeks viskoznosti: 155, što je manje od uobičajenog za 5W-40 klasu i nije previše pohvalno no ne mora samo po sebi da bude loše već uz dobru baznu osnovu može da znači i smanjenu količinu modifikatora viskoziteta (polimera) što je benefit kod određenih tipova motora (naročito dizel-a); tačka paljenja 216°C (tek koliko da se zna da je HC sintetika) a tačka tečenja min. –40°C u skladu sa klasom kojoj pripada i odlična je vrednost.
Jako kvalitetno motorno ulje po umerenoj ceni. Sasvim je u klasi sintetskih ulja 5W-40 viskoziteta renomiranih svetskih proizvođača. Neke nijanse koje bi se mogle ogledati u kraćem zadržavanju inicijalnih karakteristika nisu u toj meri izražene i više se radi o nijansama. U svakom slučaju razlika u ceni je mnogo veća te se može reći da ima natprosečan odnos kvalitet/cena.
NISOTEC PS SAE 10W-40
Verovatno ulje na koje se najviše računa na domaćem tržištu. Polusintetičko je i pogodno za sve modele iz devedesetih i osamdesetih XX veka i poneki model (naročito posle mnogo pređenih km) sa početka novog XXI veka.
Kvalitet je relativno gledano ovde još na većoj visini jer ulje ispunjava potpuno iste specifikacije (standarde) kao i prethodno, što mu samo po sebi daje bolji odnos kvalitet/cena.
Ispunjava specifikacije:
ACEA A3/B3/B4; API SL/CF; MB 229.3; VW 502.00/500.00/505.00
Osnovne osobine:
Viskoznost na radnoj temperaturi je zapravo citat standarda te za ostala ulja neće ni biti data ni spominjana. Indeks viskoznosti: 145 sa istim komentarom kao kod prethodnog. Tačka paljenja je 220°C što je (samo) posledica mineralne komponente i tek je neznatno bolje od prethodnog ali u skladu sa viskoznom gradacijom i ništa više od toga. Tačka tečenja: . –36°C je bolja od proseka klase i jedan je od najboljih rezultata za 10W-40 polusintetička ulja uopšte. Ovo je zapravo isti rezultat koji imaju mnoga sintetska 5W-30 ulja.
MB 229.3 i ACEA B4 su vanserijske odrednice za ovu klasu. Naravno postoje ulja u klasi koja ispunjavaju ove standarde pa i oba istovremeno no to je srazmerno retko (MOL Max kao skorašnji primer). Nadam se da nije greška u katalogu (iskopirano od prethodnog) i da ovo nesumljivo kvalitetno polusintetičko ulje ispunjenjem gore pomenuta dva standarda prelazi u sam vrh ove klase ulja.
NISOTEC SG i SF SAE 15W-40
Dobro ste primetili: to su stari znanci Novolin SG i SF samo u novom ruhu. SF (nije „naučna fantastika“ mada lepo zvuči) je dugi niz godina bilo referentno i (uz Optimu Supervisk) praktično najbolje ulje za Zastavina vozila naročito malo starija. Naravno Supervisk je bio bolji za dizel motore i pogodan i za turbo dizel motore starijih generacija što je zapravo u Novolin i sada NIS postavci zadatak za SG verziju. Ona je praktično prva preporuka za novija (sa manje pređenih kilometara) vozila Zastave (Yugo) uz mnogo nižu cenu od Shell Helix (crvenog) i Valvoline (crnog) iste viskozne gradacije, istih specifikacija i iste klase kvaliteta.
Naravno nisam zaboravio FAM univerzal koji se ipak više nameće za malo starije dizele (i turbo naravno); INA i njeno Delta Silver je naravno pandan Supervisk-u dok je Delta 5 Gold viša klasa od pominjanih i pripada „premium“ klasi mineralnih motornih ulja koja se naravno mogu koristiti i kod starijih automobila gde za neznatno višu cenu daju dodatni kvalitet i mogućnost dužeg servisnog intervala. Ipak ekonomski i tehnološki „default“ za neko vozilo (SG u ovom slučaju) i preko svega preporuka proizvođača je sasvim zadovoljavajuće ukoliko nemate posebne zahteve i potrebe (umerena vožnja i bar pola van grada).
SG ispunjava specifikacije: API SG/CD, CCMC G4/PD-2, MB 226.5, VW 501.01/505.00
SF ispunjava specifikacije: API SF/CC, CCMC G4/PD-1, MB 226.1, VW 501.01
NISOTEC MOTORNA ULJA ZA MEŠOVITE VOZNE PARKOVE
NISOTEC FAVORIT SAE 15W-40
Mineralno motorno ulje visokog kvaliteta koje osim preporuke za teška teretna vozila (kamioni, autobusi, poljoprivredne i građevinske mašine) može da se koristi i za laka dostavna vozila i automobile kako sa dizel tako i benzinskim motorima. Viskoki API standardi preporučuju ovo ulje za postizanje veće čistoće motora, naročito dizel, u motorima automobila. Benzinci bi takođe mogli profitirati ukoliko su uglavnom vezani za gradsku vožnju (taksi služba) a može se koristiti za praktično sve proizvedene pre 2000. ali i dosta njih i posle (ACEA A3). Kod dizelaša se može koristiti za sve osim sa DPF (ACEA B4) uz uslov da su prešli nešto više jer je viskoznost veća od preporučene za novija vozila.
Ovo je zaista „full“ ulje za mešovite parkove jer je upotrebljivo za zaista veliki broj vozila.
Motori sa pogonom na TNG bi takođe mogli da koriste ovo ulje ali to nije prava i prva preporuka tako da to pomalo kvari položaj idealnog univerzalnog ulja.
Ispunjava specifikacije:
ACEA E5/E3/B4/B3/A3; API CH-4/CG-4/CF-4/CF/SJ; MB 228.3/229.1; VW 501.01/505.00; MAN M3275, Volvo VDS-3, Global DHD 1.
Osnovne osobine:
Indeks viskoznosti standardnih 135, Tačka paljenja je 216°C, tačka tečenja: –30°C.
NISOTEC DIZEL TP SAE 15W-40
Takođe mineralno motorno ulje za mešovite vozne parkove. Namenjeno je nešto starijoj generaciji vozila (iz osamdesetih i početka devedesetih) kao i kod vozila sa malo povećanom potrošnjom ulja. Pogodno je i za motore (naročito dizel) sa turbo punjenjem.
Ispunjava specifikacije:
ACEA E2/B2/A2; API CF-4/SG; MB 228.1/229.1; MAN 271, Volvo VDS.
Osnovne osobine:
Indeks viskoznosti 130, Tačka paljenja je 240°C, tačka tečenja: –30°C.
Indeks viskoznosti je ispod standardnih 135 i ukazuje na nizak sadržaj modifikatora viskoznosti što starijim motorima zapravo prija (na granici multigradnosti i čak strogo gledavši ispod nje) jer se približava osobinama monogradnih motornih ulja uz bolje ponašanje na niskim temperaturama. Ovo znači i jači i deblji uljani film a podatak o tački paljenja je na nivou 20W-50 ulja i indirektno sugeriše nisku isparljivost i uopšte malu potrošnju ovog ulja.
NISOTEC MOTORNA ULJA ZA DIZEL MOTORE TERETNIH VOZILA
NISOTEC TURBO DIZEL SAE 15W-40
Motorno ulje visokog kvaliteta i u klasi SHPD (Super High Performance Diesel) predviđeno za podmazivanje motora koji rade pod visokim opterećenjima. Nije za benzinske motore i ne preporučuje se za njih. Kod automobilskih dizela je dobro ukoliko (još) koristite D2 i pri tom vozite u režimu teških uslova vožnje (gradska vožnja, vučenje prikolice i slično).
Ispunjava specifikacije:
ACEA E3/B3; API CF-4/CF; MB 228.3, MAN M3275, Volvo VDS-2.
Osnovne osobine:
Indeks viskoznosti standardnih 135, Tačka paljenja je 216°C, tačka tečenja: –30°C.
Zapravo varijanta Favorit ulja (može i obratno) sa praktično istom osnovom (baznim uljima) i neznatnom razlikom u aditivima. Dok je prethodno šire upotrebljivo kod ovog je primerna namena teretni program pri teškim uslovima eksploatacije. Iako jesu dva različita ulja kod ovako skromnog proizvodnog programa stiče se utisak da ovim on biva još suženiji jer se dobar deo ciljne grupe kod ova dva ulja poklapa. Jedno od njih (možda pre Favorit) bi trebalo da bude u 10W-40 viskoznoj klasi.
NISOTEC DIZEL S3 (Razne viskoznosti)
SAE 15W-40, 30, 40, 10W, 20W-20 i 50.
Namenjena su pre svega za dizel motore starijih konstrukcija kojima su specifikacije ovih ulja zadovoljavajuće. Koriste se kod transportnih vozila, poljoprivrednih i građevinskih mašina.
Ispunjenje specifikacija (standarda):
Za sva: API CD/SF, CCMC D2/G2 i MB 227.0 osim kod 15W-40 gde je ispunjen MB 227.1
Osnovne osobine:
Indeks viskoznosti: 130 za 15W-40, 100 za 10W, 95 za 20W-20 i 90 za sva ostala (monogradna). Tačka paljenja (°C): 205 za 10W, 214 za 15W-40, 216 za 20W-20, 30 i 40 dok za SAE 50 iznosi 230. Tačka tečenja (°C): -30 za 10W i 15W-40, -27 za 20W-20, -18 za SAE 30, -15 za 40-icu i za SAE 50 (očekivanih) -12°C.
Sve ove osobine su prosečne i tipične za mineralna ulja date kategorije i skromnog ali solidnog ukupnog kvaliteta koji je više nego dobar za namenu ali nedovoljan za iole modernije motore.
ZAKLJUČAK
NISOTEC je zanimljiva i kvalitetna linija motornih ulja. Međutim osim suženog proizvodnog programa on je i poprilično zastareo. Uz svega nekoliko novih ulja (5 do 6) on bi se mogao osvežiti i biti više nego konkurentan.
Šta bi trebalo učiniti a da bude svrsishodno, moguće uraditi brzo i da ne bude skupo?
Većina ulja je 15W-40 gradacije viskoziteta što je bio standard u 70, 80 i delom 90-tim godinama prošlog veka. Sada je to zastarelo i nedovoljno. Proizvodni program se mora proširiti a zbog troškova i kvaliteta treba ići postepeno. Teretnom programu nedostaje 10W-40 ulje za Euro-3 i Euro-4 motore bez DPF-a i jedno modernije 5W-30 za Euro-4 i 5 sa savremenim sistemima prečišćavanja izduvnih gasova. Za mešovite vozne parkove treba samo modernizovati Favorit koje bi trebalo da bude 10W-40 i polusintetičko, dok postojeći treba da zameni dizel TP te bi mogla da ostanu dva: Favorit i Favorit Plus a da se TP povuče jer ga dobro pokriva S3 serija koju bi još neko vreme trebalo zadržati. Možda bi 15W-40 S3 zapravo trebalo izbaciti a postojeći TP da postane ono ili da TP ostane a S3 ostane monogradna serija.
Stigli smo do putničkog programa uz uvođenje 3 nova ulja i izbacivanje jednog iz proizvodnog programa (S3 15W-40) što je neto 2 nove vrste što ne komplikuje previše a skoro u potpunosti pokriva tržište.
Kod motornih ulja za putnički program stvari su malo drugačije i komplikovanije.
Sasvim sigurno da nedostaje jedno čisto sintetičko (SHC) ulje 0W-30 koje bi bilo FE (Fuel Efficient) i ACEA A5/B5 i C1 uz eventualno neki noviji Ford standard (929 ili 934). Uz to bi bilo potpuno low ash i low saps motorno ulje.
Klasa 5W-30 je već veoma težak teren i za pokrivanje domaćeg i tržišta okolnih zemalja zamaman poduhvat ukoliko se želi pokriti cela gama vozila. Tu je najpametnije ubaciti jedno „opšte“ (general) ulje koje bi hvatalo što više u ovom segmentu. Jedno od boljih rešenja bilo bi (S)HC motorno ulje visokog kvaliteta koje bi ispunjavalo: ACEA A3/B4/C3 a od proizvođačkih standarda: MB 229.51, BMW LL-04 i VW 505.01. Ovo bi trebalo da bude low ash & mid SAPS motorno ulje pogodno za duže intervale zamene.
Uz SINT moglo bi se ubaciti jedno “normal” ash i SAPS motorno ulje na sintetičkoj PAO osnovi u viskoznoj gradaciji 0W-40. Da li bi se odlučilo na sport varijantu i API SJ sa više ZDDP-a ili moderniju SM (u oba slučaja CF) trenutno je manje bitno kao i naziv (Sint Sport ili Sint Plus ili tako nešto). U svakom slučaju od SL treba u ovom slučaju bežati jer nije naglašena ciljna grupa inače bi konkurisalo postojećem Sint i obratno. Ulje bi trebalo da ispunjava MB 229.3, ACEA A3/B4, BMW LL-98 ili 01 i VW 502.00 u prvom ili iste ACEA uz VW 505.01 u drugom (API SM/CF) slučaju.
Ostaje još samo da se pokrije i sve popularniji pogon na TNG (LPG). Osim klasičnog 15W-40 GAS motornog ulja (ACEA A3 i API SJ ili SL) moglo bi se ići i na inventivniju verziju 10W-40 sa većim sadržajem HC baznih ulja ili čak polu-sintetičkom osnovom uz pogodan paket aditiva i TBN 7 do 8. Naravno pretežna namena bi bila za modernija vozila na ovaj pogon (Punto na Gas kao i vozila do 15000€ koja se više prepravljaju na gas od skupljih). Možda bi i čisto HC ulje viskoznosti 5W-40 bilo još i bolja i modernija ponuda, no svakako je na analizi tržišta da to pokaže.
Znači još 5 motornih ulja (na postojeća 4). To svakako nije
Eventualno na kraju bi se moglo dodati još jedno 5W-30 koje bi bilo VW 504.00/507.00.
Doduše to bi bilo sve ukupno još 9 uz izbacivanje jednog: 8 novih motornih ulja što znači dupliranje proizvodnog programa. Ipak došlo bi se do spektra koji pokriva preko 80% vozila i više od 90% tržišta što za kompaniju ove veličine jedino i priliči.
Naravno
Naravno sve to ukoliko aktuelno rukovodstvo ove nacionalne kompanije odluči da im je sektor motornih ulja značajan i uz brzo izdvajanje proizvodnje motornih ulja u vidu sestrinske kompanije matične da bi se dobilo na fleksibilnosti i konkurentnosti bez opterećenja Core business-a. Na dalje poteze ne bi trebali dugo da čekamo jer i pitanje motornih ulja mora doći na red pre ukidanja monopola na snabdevanje (većine) nafnih derivata 2012.
P.S.
Iz novinskih članaka saznajem da je plan (za 2010.) NIS-a da proizvede oko 2500 tona ulja i maziva u novosadskoj rafineriji a da u 2011. to poveća za 50%. Nisotec serija je planirana i za izvoz u okolne zemlje (praktično sve uključujući i Hrvatsku, Rumuniju i Bugarsku; što su po autoru ovih redova prilično "tvrda" tržišta te svaka čast na ambicijama).
Uz to planira se i nova serija G-Energy koja će se proizvoditi u Italiji (fabrika koju je Gaspromnjeft nedavno kupio). Kako menadžeri NIS-a kažu ovo neće ugroziti prodaju Nisotec ulja jer nisu istog nivoa ni cene ni kvaliteta. Kako sami kažu Nisotec su ulja srednjeg kvaliteta (nisam li vam to već rekao) dok bi nova serija trebala da bude u višoj klasi (što bi trebalo da znači ne sam vrh i povoljnije cene od jačih brendova).
Zaprvo proizvodnja G-energy ulja je već počela a plasman (ukoliko već nije) kreće s jeseni.
NIS planira da Nisotec i G-Energy zauzmu 8% tržišta Srbije u 2010. što je realno i prilično zasnovano. Ovim se dokazuje ozbiljnost i veličina novog vlasnika NIS-a jer ne samo da strateški planira već zadaje sebi ono što se može ostvariti (verovatno bi i 10% bilo moguće ali uz mnogo veće troškove i "napinjanje"). Očigledno je za sledeću godinu plan da to bude respektabilnih 12% što je za relativno kratak period jako dobar i ambiciozan plan ali jedino adekvatan snazi giganta kakav je Gaspromnjeft.
Pretpostaljam da bi krajnji domet u srednjeročnom periodu mogao da bude oko 20% ili max. 25% i da su to i neki orijentiri za sam NIS.
Dakle ostali će imati o čemu da vode računa (i usklade prodajni program sa igračem čiji je cilj da bude no. 1 na tržištu Srbije što je zapravo realno).
Korisnici bi od ovoga mogli da imaju samo korist jer će drugi morati da usklade cene prema NIS-ovim tako da svako ko udari značajniju maržu u prodaji nema šanse da dugo opstane. Tako da iako ne probate ni jedan od ova dva brenda očekujte da ćete imati stabilne cene motornih ulja (makar u evrima) u ovoj i sledećoj godini (ukoliko nafta ne podivlja sa cenom).
P.S.S.
Moram malo da samog sebe hvalim u smislu da sam prilično dobro prognozirao događanja u vezi NIS-a i motornih ulja. Naravno nisam imao informacije o kupovini proizvodnih pogona u Italiji što je naravno bolja investicija od proširenja kapaciteta NS rafinerije. Osim toga dva brenda daju dodatne mogućnosti jer jedan (G-Energy u ovom slučaju) može biti skuplji tako da je lakše pokriti tržište. Ovim ne očekujem bitno proširenje Nisotec serije koje bi bilo nužno da Gaspromnjeft nije našao logističku bazu za proširenje na tržištu ne samo Srbije nego i regiona.
Izuzetno mi je drago da sam dobro predvideo i ciljeve i realne domete zauzeća tržišta Srbije kao i izvozne ambicije ruskog giganta.
Svaka cast.
ОдговориИзбришиJos jedan izuzetno kvalitetan tekst, sa puno korisnih informacija.
Medjutim ja najblaze receno NIS-u ne verujem.
A kad se setim da je moj otac 80' godina (bio sam klinac)iskljucivo koristio Texaco Havoline iz NS rafinerije. Ali to su prosla vremena.
Morace jos mnogooooo da se dokazuju da bi privukli kupce.
Mali off. Da li monopol NIS-a istice 01.01.2011. ili 01.01.2012.?
Aleksandre, hvala na komentaru!
ОдговориИзбришиNisam naglasio ali implicitno jesam rekao da im treba više od ponuđenog i dosta vremena da bi se dokazali i bili u skladu sa veličinom i značajem.
Ipak treba im dati šansu i računam na će novo rukovodstvo biti agilnije i po pitanju motornih ulja i kvaliteta goriva (puno najava ali još ništa) a ne samo distribucije goriva.
Zaista nisam siguran za prestanak monopola. Nešto mi je u sećanju 01.01.2012. ali ne mora da sam u pravu. Iskreno, više bih, naravno, voleo da je to 01.01.2011.
Monopol NIS-a ističe 01.01.2011.
ОдговориИзбришиAleksandre bili ste u pravu.
Eto slučajno sam naleteo na ovaj podatak u štampi.
Biće naravno pre svega veće i kvalitetnije ponude benzina naročito visokooktanskih koje NIS u sledećih par godina verovatno neće ponuditi. Međutim modernizacijom pančevačke rafinerije i NIS će plasirati kvalitetnije benzine no tek u drugoj polovini 2011. (malo kasne ali bilo je nemoguće završiti rekonstrukciju tačno za prestanak monopola). Tako da ćemo svi do kraja 2011. uživati u evropskom kvalitetu benzina (čak i u 95 oktana što je dobro u 95% slučajeva, NIS-ov benzin neće biti inferioran drugim pa čak ni sa zapada; pola milijarde dolara je solidna investicija).
Što se ED-a tiče već smo blizu Evrope i "čistog Euro 5 standarda" a tNG je jeftiniji nego u okruženju i solidnog (mada ne vrhunskog) kvaliteta.
Ne treba zaboraviti ni rafineriju u Smederevu koju gradi "Komiko oil" i što je posle propasti referenduma već izvesno. Za par godina "supermoderna rafinerija" koja će proizvoditi goriva (za bazna ulja ili motorna za sada ništa nije pomenuto) u Euro 7 standardu (pominje se i Euro 8 ali više u smislu da će E7 biti premašen; ne tvrdim ali nije mi poznato da su specifikacije više od E7 objavljene kao i da "sedmica" stupa na snagu tek 2018. kada će se izvršiti velika "reforma" u svetu goriva a tada ističu i poreske olakšice za TNG koje se doduše mogu i produžiti).
Monopol je dobar samo za monopolistu mada dugoročno nije ni za njega. Uostalom Gazpromnjeft je dovoljno jak da izdrži i konkurenciju pogotovu dugoročno.
Državi bi trebalo da je svejedno pogotovu ako namerava da smanji korupciju jer monopoli se obično tako i produžavaju. Za ovaj se nadam da neće. Nema najava da će se ograničiti kraj monopola (uvođenjem maksimalnog oktanskog broja za benzin ili slično) no živi bili pa videli!
Pre svega moram da se ispravim.
ОдговориИзбришиNisotec PS 10W-40 ipak nema gore navedene specifikacije (po njihovom katalogu).
Kao što sam podozrevao i ranije a napisao u osnovnom tekstu ("Nadam se da nije greška u katalogu (iskopirano od prethodnog)") upravo to se i desilo.
Izgleda da su samo iskopirali specifikacije od prethodnog Nisotec Sint-a.
Dakle PS verzija ispunjava: ACEA A3/B3, API SL/CF, MB 229.1 i VW 502/505.
Ovako stoji na etiketi. Mogao sam ovo i ranije da proverim (ironično ali nekoliko puta sam držao u ruci isto ulje, ali tek kad ga kupiš i zagledaš na miru "zapaziš što primetiš").
Dakle nema ACEA B4 i MB 229.3 standarde koji su za ovu kategoriju sam vrh i ne uvek ispunjeni. Podećam da čak i velika imena često nemaju B4 a da MB 229.3 imaju samo OMV, MOL i Motul (i to kod Synergie+ 6100 koje jedva da može da se smatra "polutanom" ali je ipak u 10W-40 viskoznoj gradaciji). Možda ima još neko ali od proizvođača u tekstovima ne mogu trenutno da se setim.
Ovo ne znači da ulje nije visokog kvaliteta već samo da nije baš vrhunsko u svojoj klasi kako su ispunjeni (greškom) standardi nagoveštavali.
To sam ja (da ne bude zabune) samo sam se odjavio sa "kontrolne table" bloga jer sam se povezao na druge sajtove.
ОдговориИзбриши"Kristina990":
Pošto sam gore naveo podatke za NIS PS ulje, možemo da ga sad uporedimo sa Eko Megatron Ultra.
Još da napomenem da na originalnom sajtu proizvođača (http://www.eko-elda.com) stoji ispunjenje standarda API SL/SJ/CE; dok na domaćem sajtu (ekoyu.com) piše (lepo) CF. Koliko se sećam na etiketi je isto CF. Iako ne baš nemoguće malo je verovatno da je CE iako ga proizvođač "gura" u ulja za benzinske motore. U daljem tekstu ću tretirati ulje kao da je CF.
Zaista nije neophodna duža analiza.
Oba ulja ispunjavaju iste standarde i sasvim sigurno su i ista klasa. NIS je nešto (osetno) jeftiniji te bi već u startu mogao da zaradi makar malo bolji odnos kvalitet/cena.
Eko je uopšte gledavši malo modernije ulje i možda za nijansu boljeg kvaliteta.
Međutim ako posmatramo iz ugla nešto starijeg automobila koji koristi D2 gorivo mislim da je prednost blago na strani Nisotec ulja. Ako ništa drugo verovatno ima veći TBN. Iako je teško to tvrditi a proizvođači se nisu potrudili da tu informaciju ostave dostupnom.
Eko bi moglo da ima TBN 7,6 (7,5 do 8) što bi bilo u skladu i sa analizom iz čuvenog "testa" (korišćena savremenija metoda mada je još uvek "standard" stara dobra alkoholna metoda titracije koja daje nešto manju vrednost ali je svi daju kataloški).
Za Nisotec PS je takođe nezahvalno tvrditi. Verovatno je da nema 10,5 koliko je otprilike imao Novolin PS jer je formulacija promenjena i osavremenjena uz nov(iji) paket aditiva. To "podmlađivanje" je verovatno uslovilo i smanjenje TBN-a ali bi on mogao da bude 8,5 (8 do 9) baš zbog činjenice da je ulje prilagođeno domaćem tržištu gde motori iz devedesetih pretežno troše D2 a za njih je ulje prvenstveno namenjeno.
Inače sam GIII 1.9TD iz 1993. zahteva baš navedene standarde (i manje) tako da su oba ulja više nego dobra za taj automobil.
Malu prednost dajem Nisotec-u. Ukoliko je servisni interval (kod GIII postoji razlika zavisno od godišta) 15k km (trebao bi da bude), Nisotec bi mogao da se menja na 10k km a Eko na 7500km.
To sam ja (da ne bude zabune) samo sam se odjavio sa "kontrolne table" bloga jer sam se povezao na druge sajtove.
ОдговориИзбриши"Kristina990":
Pošto sam gore naveo podatke za NIS PS ulje, možemo da ga sad uporedimo sa Eko Megatron Ultra.
Još da napomenem da na originalnom sajtu proizvođača (http://www.eko-elda.com) stoji ispunjenje standarda API SL/SJ/CE; dok na domaćem sajtu (ekoyu.com) piše (lepo) CF. Koliko se sećam na etiketi je isto CF. Iako ne baš nemoguće malo je verovatno da je CE iako ga proizvođač "gura" u ulja za benzinske motore. U daljem tekstu ću tretirati ulje kao da je CF.
Zaista nije neophodna duža analiza.
Oba ulja ispunjavaju iste standarde i sasvim sigurno su i ista klasa. NIS je nešto (osetno) jeftiniji te bi već u startu mogao da zaradi makar malo bolji odnos kvalitet/cena.
Eko je uopšte gledavši malo modernije ulje i možda za nijansu boljeg kvaliteta.
Međutim ako posmatramo iz ugla nešto starijeg automobila koji koristi D2 gorivo mislim da je prednost blago na strani Nisotec ulja. Ako ništa drugo verovatno ima veći TBN. Iako je teško to tvrditi a proizvođači se nisu potrudili da tu informaciju ostave dostupnom.
Eko bi moglo da ima TBN 7,6 (7,5 do 8) što bi bilo u skladu i sa analizom iz čuvenog "testa" (korišćena savremenija metoda mada je još uvek "standard" stara dobra alkoholna metoda titracije koja daje nešto manju vrednost ali je svi daju kataloški).
Za Nisotec PS je takođe nezahvalno tvrditi. Verovatno je da nema 10,5 koliko je otprilike imao Novolin PS jer je formulacija promenjena i osavremenjena uz nov(iji) paket aditiva. To "podmlađivanje" je verovatno uslovilo i smanjenje TBN-a ali bi on mogao da bude 8,5 (8 do 9) baš zbog činjenice da je ulje prilagođeno domaćem tržištu gde motori iz devedesetih pretežno troše D2 a za njih je ulje prvenstveno namenjeno.
Inače sam GIII 1.9TD iz 1993. zahteva baš navedene standarde (i manje) tako da su oba ulja više nego dobra za taj automobil.
Malu prednost dajem Nisotec-u. Ukoliko je servisni interval (kod GIII postoji razlika zavisno od godišta) 15k km (trebao bi da bude), Nisotec bi mogao da se menja na 10k km a Eko na 7500km.
Ispravka: bio sam se odjavio ali nisam mogao da pošaljem komentar pa sam se ponovo prijavio.
ОдговориИзбришиSamo da ne bude zamene. Ovaj komentar nema oznaku "blogera" a ne prethodni.
I naravno promašio sam pitanje. Komparacija je trebala da bude NIS-Lukoil. To je zbog pitanja na CBC koje je obuhvatilo sva tri. Tamo će biti kompletnija analiza.
ОдговориИзбришиOvde samo da dodam da:
Lukoil je po "modernosti" između prethodna dva. TBN mu je "veći od" 7,5 ali verovatno tek 8 do max. 8,5.
Uz iste standarde (kod VW računam 505 kao dizelaški) i luxe 10W-40 je ista klasa kao NIS i Eko.
Prednost kao i kod prethodna dva u originalnosti proizvoda. Ovo ulje je čak najjeftinije od sva tri tako da ako se i taj faktor uzme u obzir, čak i rumunska verzija, ovo ulje ima malu prednost. Opšti kvalitet je nešto ispod Eko, možda baš kao NIS. Za konkretno vozilo NIS malo ispred a druga dva otprilike na istom nivou ili Eko čak za nijansu iznad zbog većeg indeksa viskoznosti i verovatno malo više detergenata.
Kupio sam pre 2-3 meseca Nisotec ulje za auto gas vozila. Pre toga sam vise puta koristio Optima Modrica Auto Gas ulje i bilo je sve u redu.
ОдговориИзбришиSa Nisotecom sam primetio da mi se javlja gusta zuto bela masa na izlazu oduska uljnih isparenja (u kucistu vazd.filtera).
Radi se o Zastavi 101.
Nezgodno je sto ta masa ili mast kaplje u karburator pa ne bih probleme.
Motor je u redu, i ovo je verovatno problem sa sastavom ulja.
Da li ima neko ideju zasto se ovo desava?
Znam da odavno obećavam komentar ali biće tek sutra (nije malo sutra). Ako ništa drugo i ragazzoni ima svoj odgovor pa ću barem njegov iskopirati.
ОдговориИзбришиIpak kad već kasnim mislio sam da i ja dodam neku reč na MAESTRA.
Verovatno će (zbog dužine) biti dato u dva komentara.
Ukratko: i ne mora da znači da je od ulja. U tom ulju ima dosta kondenzata (vode) te je možda na granici upotrebljivosti mada ne mora da znači. Može se menjati a možda i ne mora. Sigurnije je da se to uradi. Masa (emulzija) nije dobro da kaplje u karburator jer osim što masti svećice može da izazove i detonacije (voda).
Javljam se.
Evo Ragazzonijevog komentara:
ОдговориИзбриши"Bela skrama u ovim slučajevima potiče isključivo od vlage, najčešće usisanog vazduha poprilično zasićenog vlagom. (jako retko od rashladne tečnosti koja bi mogla kod oštećenja zaptivača galave ili glave ili... da propusti vodu u ulje) Naročito se ispoljava kod motora koji imaju lošiju kompresiju i produvavaju gasove između klipnog sklopa i mešaju ga sa uljem ili uljnim parama. Kondenzuje ga na najvišem delu koji se najsporije zagreva-poklopci motora. Efekat kondenza mnoooogo jači na kraćim vožnjama.
Skrama sigurno nestaje posle vožnje od 30-40 km neprekidno. Dobro je okrenuti usis filtera na izduvnu granu kako bi sam motor usisavao nešto topliji vazduh. Bez ikakve panike i straha, ta vlaga ispari a zaista ne verujem da toliko degradira ulje, pa i ako ga degradira nije neka šteta, kod takve SKRBULE koja je već sa dva cilindra na otpadu. Proveriti da li motor ima dobru regulaciju i da li dostiže radnu temperaturu.
Što se tiče uzročno posledične veze sa vrstom ulja, mislim da to ima malo veze da bi se ozbiljno mogli baviti tim, možda samo u domenu isparljivosti, i stabilnosti, ali ti si tu rodonačelnik.
Nemam ja neka izuzetna mišljenja o uljima za gas, kad i po onome šta piše u većini slučajeva je recimo OPTIMA GAS u nivou sa OPTIMA SV otprilike manje više, a ko koristi namenska vrhunska ulja, gasna po meni nema šta da traže. Ja bi probao sa HC POWER rec imo...u varijanti te ZASTAVE
To bi bilo to 101% !!!!!"
Namerno nisam skraćivao ili prerađivao nadahnutu (kratku i ubitačnu) preporuku maestra.
ОдговориИзбришиIpak malo da ga dopunim:
Prvo i prvo da naglasim:
- Proveriti da li motor ima dobru regulaciju i da li dostiže radnu temperaturu.
Zapravo treba proveriti potpunu ispravnost motora a naročito paljenje (da li je dobro podešeno i ispravno). Pogledati i razvodnik paljenja (proveriti).
Dalje: zaista nije (mnogo) do ulja, već više do motora.
Svi su motori osetljivi na kratke relacije a naročito zimske kada motor radi pothlađen.
Zimi nije lako ni obaviti redovno "izduvavanje" motora (i vode iz ulja), vangradskom vožnjom.
Ovo je ekstremni slučaj "majoneza".
Motor može biti i malo bolji od opisanog od maestra (koji se verovatno nagledao loših pa nije mogao da odoli primedbi) te "duvanje" (izduvnih gasova) može biti i na samo jednom cilindru (pogađate, trećem, najčešće). Sama kompresija može biti i dobra a samo na jednom malo slabija (mada u granicama podnošljivog) i eto pojave.
Naravno malo i jeste do ulja ali ne isključivo.
Jedan sličan slučaj sam imao par meseci po početku bloga (mislim da je bio maj mesec). Čovek je slično opisao situaciju. On lično ulje nije menjao već je pustio iberlauf malo da duva i uz dolivanje ulja posle par nedelja više nije primećivao pojavu. Ulje je zamenio tek s jeseni.
Kako god.
Ipak najbolje je ulje zameniti. Iako bi zamena filtera uz dolivanje ulja (istog, boljeg ili 15W-50, 20W-50, uskoro će se videti i zašto), izvlačenje creva iberlaufa i jednu vožnju od 50-60km (druga polovina veoma oštro) verovatno pomogla. Naravno ako je paljenje dobro a svećice nisu zamašćene. Treba proveriti i da li na poklopcu ima bele skrame. Uzgred slučaj od pre 2 god. se manifestovao i težim paljenjem kad je motor topao (mlak), kada je samo pun gas bez suha pomagao i to na benzinu a na plinu nikako.
Verovatno da je došlo i do razblaženja gorivom iako se koristi TNG (paljenje na minusu, kada se TNG koristi kao tečno gorivo). Zbog toga dolivanje viskoznijim uljem ako se ne menja (a bilo bi dobro da se menja).
I na kraju ali ne i po značaju:
Kontaktirajte NIS. Ako mislite da vam neće odgovoriti. Mile Stojilković je em jedan od najboljih stručnjaka iz oblasti maziva em je mr. mašinstva. Ako ne pomogne preko NIS-a kontaktirajte ga preko mejla (na sajtu "maziva, org" (imate link ovde na blogu pod imenom "Školski i znalački - profesionalno o mazivima").
Bilo bi zanimljivo dati ulje i na analizu.
Ovo je jako retka pojava jer motorna ulja imaju dobru otpornost na proces emulgacije (koji se ovde izgleda odigrao) iako ih neka industijska ulja pomalo nadmašuju u ovoj disciplini.
Proverite i da nije došlo do curenja rashladne tečnosti iako mislim da se ne radi o tome.
Optima GAS je ipak za klasu bolje od SV-a mada zaista nije baš ogromna razlika. Pomenuto HC Power bi zaista bilo jedno od idealnih ulja za Z101 (Yugo).
Ako ste se zapitali zašto su preterano skupa, pa zato što su pouzdana.
Ipak ne verujem da je NIS toliko mogao da podbaci sa Gas uljem. Zaista bi bilo dobro kontaktirati proizvođača.
Ako to uradite bilo bi dobro da nas (sve) obavestite o odgovoru ukoliko smatrate da je dobro objaviti ga ili mi samo pošaljite na mejl.
Veoma bih voleo da čujem tako vrsnog stručnjaka kao što je pomenuti, jer je Ragazzoni i ja u jednom te ima bolju "konverzaciju" i "timski rad" nego ja i Ragazzoni (makar kad nismo na jednom mestu i komuniciramo samo putem mejla). I verovatno nas nadmašuje jer zaista ima ogromno profesionalno iskustvo. Osim toga nekako mu dođe odgovorno lice kao direktor (ili beše tehnički) NIS-ovog pogona za proizvodnju ulja (u Novom Sadu).
Naravno, verovatno će ga zameniti neko od njegovih saradnika no to nikako nije isto.
Pozdrav!
Namerno nisam skraćivao ili prerađivao nadahnutu (kratku i ubitačnu) preporuku maestra.
ОдговориИзбришиIpak malo da ga dopunim:
Prvo i prvo da naglasim:
- Proveriti da li motor ima dobru regulaciju i da li dostiže radnu temperaturu.
Zapravo treba proveriti potpunu ispravnost motora a naročito paljenje (da li je dobro podešeno i ispravno). Pogledati i razvodnik paljenja (proveriti).
Dalje: zaista nije (mnogo) do ulja, već više do motora.
Svi su motori osetljivi na kratke relacije a naročito zimske kada motor radi pothlađen.
Zimi nije lako ni obaviti redovno "izduvavanje" motora (i vode iz ulja), vangradskom vožnjom.
Ovo je ekstremni slučaj "majoneza".
Motor može biti i malo bolji od opisanog od maestra (koji se verovatno nagledao loših pa nije mogao da odoli primedbi) te "duvanje" (izduvnih gasova) može biti i na samo jednom cilindru (pogađate, trećem, najčešće). Sama kompresija može biti i dobra a samo na jednom malo slabija (mada u granicama podnošljivog) i eto pojave.
Naravno malo i jeste do ulja ali ne isključivo.
Jedan sličan slučaj sam imao par meseci po početku bloga (mislim da je bio maj mesec). Čovek je slično opisao situaciju. On lično ulje nije menjao već je pustio iberlauf malo da duva i uz dolivanje ulja posle par nedelja više nije primećivao pojavu. Ulje je zamenio tek s jeseni.
Kako god.
Ipak najbolje je ulje zameniti. Iako bi zamena filtera uz dolivanje ulja (istog, boljeg ili 15W-50, 20W-50, uskoro će se videti i zašto), izvlačenje creva iberlaufa i jednu vožnju od 50-60km (druga polovina veoma oštro) verovatno pomogla. Naravno ako je paljenje dobro a svećice nisu zamašćene. Treba proveriti i da li na poklopcu ima bele skrame. Uzgred slučaj od pre 2 god. se manifestovao i težim paljenjem kad je motor topao (mlak), kada je samo pun gas bez suha pomagao i to na benzinu a na plinu nikako.
Verovatno da je došlo i do razblaženja gorivom iako se koristi TNG (paljenje na minusu, kada se TNG koristi kao tečno gorivo). Zbog toga dolivanje viskoznijim uljem ako se ne menja (a bilo bi dobro da se menja).
I na kraju ali ne i po značaju:
Kontaktirajte NIS. Ako mislite da vam neće odgovoriti. Mile Stojilković je em jedan od najboljih stručnjaka iz oblasti maziva em je mr. mašinstva. Ako ne pomogne preko NIS-a kontaktirajte ga preko mejla (na sajtu "maziva, org" (imate link ovde na blogu pod imenom "Školski i znalački - profesionalno o mazivima").
Bilo bi zanimljivo dati ulje i na analizu.
Ovo je jako retka pojava jer motorna ulja imaju dobru otpornost na proces emulgacije (koji se ovde izgleda odigrao) iako ih neka industijska ulja pomalo nadmašuju u ovoj disciplini.
Proverite i da nije došlo do curenja rashladne tečnosti iako mislim da se ne radi o tome.
Optima GAS je ipak za klasu bolje od SV-a mada zaista nije baš ogromna razlika. Pomenuto HC Power bi zaista bilo jedno od idealnih ulja za Z101 (Yugo).
Ako ste se zapitali zašto su preterano skupa, pa zato što su pouzdana.
Ipak ne verujem da je NIS toliko mogao da podbaci sa Gas uljem. Zaista bi bilo dobro kontaktirati proizvođača.
Ako to uradite bilo bi dobro da nas (sve) obavestite o odgovoru ukoliko smatrate da je dobro objaviti ga ili mi samo pošaljite na mejl.
Veoma bih voleo da čujem tako vrsnog stručnjaka kao što je pomenuti, jer je Ragazzoni i ja u jednom te ima bolju "konverzaciju" i "timski rad" nego ja i Ragazzoni (makar kad nismo na jednom mestu i komuniciramo samo putem mejla). I verovatno nas nadmašuje jer zaista ima ogromno profesionalno iskustvo. Osim toga nekako mu dođe odgovorno lice kao direktor (ili beše tehnički) NIS-ovog pogona za proizvodnju ulja (u Novom Sadu).
Naravno, verovatno će ga zameniti neko od njegovih saradnika no to nikako nije isto.
Pozdrav!
Pojavljivanjem novog kataloga vidi se da novi vetrovi duvaju u NISu i da je pristup ozbiljan.Prdstavljanje proizvoda sa dostupnim tehničkim karakteristikama i specifikacijama dodatno uliva poverenje.Mislim da je pravi trenutak za kupovinu njihovih ulja jer još imaju diskontnu cenu i verujem odličan kvalitet.Originalnost je zajamčena,drugi je podebelo naplaćuju,čak ni Lukoil više nije onako pristupačan kao što je bio(a ni kvalitetan),pa Nisotec serija motornih ulja sa nekoliko novih modernijih ulja izbija u prvi plan.
ОдговориИзбришиRazumni korisnici automobila odavno su shvatili da servisi i mehaničari forsiraju poznata i najskuplja imena iz razloga enormne zarade i marže,ali nemojte "pasti" na njihova omalovažavanja motivisana njihovim sopstvenim interesom.
Uz pravilan izbor i Nisotec ulja mogu biti jednako dobra,i bolja,jer nude kvalitet originala i miran san ne dajući ni jednog trenutka vlasniku pomisao da je stavio falš ulje.
Dosad sam imao dobar "nos" za kvalitetna i cenom povoljna ulja,ovog trenutka mislim da je Nisotec serija "best buy".Imam u skorije vreme da obavim dve zamene ulja,u audi 80 1.6,pošto troškari ulje ide Nisotec universal 20W50,passat 1.6 D -Nisotec universal 15W40,a golf 1.9 TD će saćekati na Autoline PS 10W40 pa javljam rezultate u dogledno vreme,i ne sumnjam da će biti pozitivni.
Poštovani "Kris",
ОдговориИзбришиZaista ste neumorni u traženju "svetog grala" (ulja koje ne košta mnogo a zaista vredi).
I zaista imate "njuh" za to.
Nisotec zaista deluje ubedljivo, "Milence" kao "tačka na i" ali bi zaista trebalo prvo "skočiti pa reći hop".
Iskustva ćete preneti pa ćemo ih zajedno komentarisati.
Da je pravo vreme - jeste, sad su u fazi zauzimanja tržišta. Iskreno se nadam da i u kasnijem održavanju željenog procenta neće poći putem Lukoil-a (zaista tužno i neshvatljivo, ipak su jedan od TOP 10 svetskih proizvođača) te (makar i malim) varijacijama u kvalitetu i povećanjem cena (na realno; bolje je krenuti sa tek 5% ispod održive cene što mislim da je kod NIS-a slučaj) su "od gotovog naprvili veresiju".
I ja verujem da će utisci biti pozitivni i da je kvalitet Nisotec ulja visok. Ipak moram biti malo oprezniji. Ne bih voleo da desetinama (stotinama) ljudi dam pogrešan savet zbog brzine ili aktuelnosti.
Za sada umerena preporuka (vredi probati) ali ne i apsolutna.
Na tabeli "pumpadžija" su popravili slabije ocene (prilično su se držali kritike, ne zato što bi mene slušali nego što su bile objektivne) i to upravo u smislu modernizacije i proširenja asortimana tako da su već prevazišli Lukoil (i Eko) i rame uz rame su sa OMV-om i MOL-om.
kako postaviti najjednostavnije nisotec ulja i to po kvalitetu(OD NAJ PREMA DOLE)za teretni i poljoprivredni program,uključujući i sintetska ulja?
ОдговориИзбришиNemate potrebe za tim.
ОдговориИзбришиTo je sam proizvođač (NIS) već uradio.
Skinite njihov katalog sa net-a (novija verzija, 96 strana, pdf fajl, adrese se ne mogu setiti ali google će vam lako naći) i već je tako i poređano (od naj prema dole) unutar grupe ulja (samo je tako i moguće).
Naravno, sve je uslovno i u smislu opšteg kvaliteta.
Za pojedina vozila "naj" može biti i ulje koje nije najvišeg opšteg kvaliteta.
Kod teretnog i poljoprivrednog programa (više nego kod automobila) treba uskladiti mazivo (ulje) sa zahtevom proizvođača (approval) i standardima za motor.
Kao što ste (ili ćete) primetili, sintetička/sintetska ulja idu ispred PS i mineralnih, što je principijalno u smislu opšteg kvaliteta iako razlika ne mora biti velika.
Pozdrav!
Kratko i jasno,odlična ulja uz precizan izbor.Jednom sam negde rekao,KVALITET ORIGINALA.
ОдговориИзбришиI stvarno,original je bez mane,prva stvar u izboru ulja,da je original.NISOTEC,FAM,LUKOIL su imena od poverenja.(na njihovim pumpama)
Ovo je jako teško sporiti.
ОдговориИзбришиJa lično to i neću.
Činjenica je da su "pumpari" u pogledu distribucije (i kao deo toga - originalnosti) ispred većine drugih proizvođača.
Prvi put nakon korištenja jednog pravog dizelskog,"kamionskog" ili tačnije mix fleet shvatio sam da su ova "automobilska" ulja za dizele dečja igračka.
ОдговориИзбришиDanas kad sam istočio nakon 5000 km Nisotec FAVORIT 15W40 bilo je toliko gusto(inače motor dobrano ugrejan,vruć)da nisam mogao da verujem.Zaključak je da je to rezultat odličnih detergentnih svojstava i da je pokupio svu čađ iz motora.Za konstrukcijski starije dizele sve preporuke,uz prvu zamenu nakon 3000 km jer ulje nakupi mnogo čađi i zgusne se.(ja sam menjao filter na 3000 km)
Аутор је уклонио коментар.
ОдговориИзбриши