Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

недеља, 16. мај 2010.

Tamoil motorna ulja (Tamoil motor oils)


Energija Libijske Pustinje (sinergija dve civilizacije)

Iako su uvodi sve kraći ali za Tamiol treba navesti par reči.

Tamoil je brend Oilinvest B.V. Grupe, iz Holandije koju je osnovala (i kontroliše) Libijska državna Nacionalna Naftna Kompanija. Oilinvest je osnovan 1988. sa naravno većinskim vlasništvom Libije (države) ali detalji ugovora nisu poznati (naravno); aktivnosti su počele u Holandiji i Nemačkoj ali se grupa proširila po celoj Evropi pre svega u Španiji, Italiji i Švajcarskoj gde su im distribucije drugog nivoa posle centrale. Poseduje više hiljada pumpnih stanica (promet goriva) i ima više pogona za blending ulja (za ovo baš nisam siguran ali tako deluje). Glavni proizvodni program drži Tamoil Italija gde se uglavnom proizvode ova ulja za tržište Evrope (EU a usput i mi ostali).

U prvih 10 godina stigli su na blizu 5 milijardi evra prometa a posle 20 godina prešli su i svih 10 milijardi. Zapošljavaju više hiljada radnika. Najpoznatije sponzorstvo bilo je kada su bili glavni sponzor Juventusa da bi se 2006. (i poznatog skandala u Italijanskom kalču) povukli iz tog posla.

Mada sam već spominjao na blogu (i nekim forumima) nije loše ponoviti:

Odrednica – Libija je mnogo više dobra nego loša. Prvo označava velike resurse i jaku bazu, drugo: iako ne utiče na kvalitet baznih ulja kvalitet lake libijske nafte smanjuje troškove (Total, Repsol i OMV to dobro znaju) prerade i treće: kompanija je na potpuno zapadnim (evropskim) osnovama i sa “super kapitalističkom” organizacijom. Uticaj na kvalitet proizvoda i kvalitet distribucije je očigledan. I na kraju ali ne i po značaju: zbog očigledne političke konotacije nivo cena je niži od mogućeg obzirom na kvalitet te su ova ulja po default-u preporučena kupovina a ima i best buy proizvoda.


TAMOIL MOTORNA ULJA (Tamoil Italia S.p.A.)

SINT FUTURE PRESTIGE SAE 0W-30

Potpuno sintetičko motorno ulje nove generacije. Ispunjava visoke ali ne i standarde koji bi se očekivali od ulja te klase. Reč je više o tome da zapravo standardi nisu najnoviji ali da kvalitet ulja nije sporan. Preciznije bi bilo reći da se radi o vrhunskom ali ne i modernom motornom ulju.

Zahvaljujući niskoj viskoznosti moguće je da se ovo ulje koristi i ispod –30ºC što vam svakako neće biti potrebno ali će hladan start na –20ºC ili –15ºC imati manje posledice po habanje vašeg motora. Proizvođač naročito naglašava da su korišćeni „shear stable“ modifikatori viskoznosti (koji povećavaju Indeks Viskoziteta) i da ovo ulje spada u „stay in grade“ ulja, odnosno ulja koja zadržavaju viskoznu klasu u svim uslovima vožnje.

Nivo kvaliteta (ispunjenje standarda):

API SL/CF/EC; ACEA A3/B3, A3/B4; VW 502.00, 503.01, 505.00; MB 229.3, 229.1; BMW LL-98.

Ovo dalje znači da je ovo ulje namenjeno vozilima proizvedenim 1995-2005 a kojima su gore navedeni standardi dovoljni.

Tipične osobine:

Specifična gustina: 0,860kg/lit., viskoznost na 100ºC: 11,2mPa·s, indeks viskoznosti: 173, tačka paljenja 228ºC, tačka stinjavanja –51ºC.

Indeks viskoznosti primeren viskoznoj gradaciji čak bi se reklo da i malo manja vrednost ne bi bila lošija (ako ne i bolja), tačka paljenja iznad proseka za 0W-30 što ukazuje na PAO osnovu ovog ulja kao i tačka stinjavanja koja nije rekordna ali je svakako izuzetna i pokazuje da su navodi Tamoil-a o mogućnosti korišćenja na niskim temperaturama čak i skromni jer ni –40ºC (u polarnom krugu) ne diskvalifikuje ovo ulje.

Na kraju ali ne i po značaju ovo ulje ima nisku isparljivost i omogućava nisku potrošnju ulja što je kritična stvar kod lakotečljivih ulja ove viskozne gradacije.

Postoji i Sint Prestige u SAE 5W-30 verziji.

Sint Future Power SAE 5W-30

Je naravno potpuno sintetičko ulje vrhunskih performansi. Spada u low SAPS ulja.

Namenjeno je vozilima poslednje generacije kako benzincima tako i dizel mašinama čak i sa DP filterom. Zanimljivo je da ga Tamoil prodaje u litarskom pa tek 20-to litarskom pakovanju i buradima bez kantica od 4 ili 5 litara što ukazuje da je ono namenjeno više servisima nego individualnim korisnicima.

Ispunjava: VW 504.00/507.00, MB 229.51 i BMW LL-04. Navodi se i ACEA A3/B4 što nije jedinstven primer ali ne i uobičajen za ulja koja ispunjavaju prethodne standarde. Nije jasno zašto nema ACEA C standarda pored prethodna dva.

Znači najnoviji i najstroži standardi automobilske industrije su tu te kvalitet ne može da ne bude vrhunski. Ipak o ovom ulju kratko jer je specifično i namenjeno uskom krugu korisnika. Intervali izmene ovog ulja su 30 do 50 hiljada km (dve godine) mada bi na Balkanu to trebalo da bude tek 20 do 30 hiljada i godinu do godinu ipo.


XMF Sint Future SAE 5W-30

Isto to samo malo drugačije. Vrlo slično ulje gore navedenom osim ispunjenja nešto drugačijih standarda koje ispunjava. I ponovo priča o pakovanjima i naravno uopšte sličan koncept. Radi se naravno o low SAPS ulju pogodnim i za dizele sa DPF.

Ispunjava: API SM/CF, ACEA C2, A5/B5 i RENAULT RN0700.
Naravno osim Reno vozila ide u sve (i bukvalno sve) benzince uz manju preporuku kod starijih konstrukcija i godišta a kod dizela je dobro i za Ford mašine koje zahtevaju ACEA A1/B1 i/ili 913-icu (vidi kod „odgovor“ iz juna 2009.). I naravno mnoga Opel vozila mogu da ga koriste i većina vozila proizvedenih posle 2000. za koje je naročito namenjeno i pogodno.

Sint Future Extra SAE 5W-40

Još jedno „lower“ SAPS motorno ulje. Visokog kvaliteta i veoma moderno mada ne i „super moderno“ kao prethodna dva. Zapravo spada u Mid SAPS ulja koja su moja omiljena kategorija koja objedinjuje performanse i ekologiju na izuzetan način. Prava paradigma koja na žalost nema pandana u kasnijim (ekološki strožijim) specifikacijama. Ako ikada bude dobre volje nadam se da će se usvojiti da ovakva ulja ostanu dozvoljena bar za sportska ulja do 2020. jer se plašim da će ih regulativa ranije potisnuti sa tržišta.

Molim čitaoce za strpljenje jer sam za sva 3 low SAPS ulja ostao bez specifikacija (skupljenih još pre tačno 6 meseci) a pored toga i šifre za logovanje na Tamoil sajt. Naravno sve bih to mogao obnoviti ali smatram da je za ova ulja uopšte to manje važno jer su specifičnija i namenjena užem krugu i posebno vozilima čije specifikacije tačno ispunjavaju.

Mnogo je bitnije da se ovo ulje ne shvati (samo) kao „505.01“ jer je i mnogo više tako da Tamoil sa pravom nije dao oznaku VW-ovog standarda u imenu.

Ispunjava:

API SM/CF, ACEA C3, A3/B4; MB 229.31, VW 505.01, 505.00, 502.00, Porsche, BMW LONGLIFE-04, RENAULT RN0700, RN0710.

Baš lepa lista. Osim SM i A3/B4 tu je omiljen MB 229.31 koji jeste pomalo ekološki ali je pre svega zahtevan po pitanju kvaliteta.

Uz naredno Future Racing moje omiljeno iz Tamoil produkcije. Oba su takođe u omiljenoj mi 5W-40 viskoznoj gradaciji.

Jedno ovakvo ulje u 5W-30 varijanti napravilo bi BITNU MALU RAZLIKU kod asortimana Lukoil-a i NIS-a. Kod Lukoil-a je čak vrlo lako, to bi bila samo varijanta (bez prevelikih izmena u sastavu) već izvanrednog Lux-a u sintetičkom izdanju.

SINT FUTURE RACING SAE 5W-40

Potpuno sintetičko motorno ulje. Ispunjava iste i nešto novije standarde od Future Prestige-a. Može se koristiti i u najnovijoj generaciji benzinskih motora dok kod dizela samo do Euro 4 bez DPF.

Ovo ulje koristi do –25ºC što je tek minimum standarda ali sasvim zadovoljavajuće.

Zanimljivo je da proizvođač naglašava da ispunjava najnovije Fuel Economy standarde po API što ni 0W-30 nema.

Proizvođač naročito naglašava da ulje nema tendenciju zgušnjavanja i da je pogodno za teške uslove rada. Uostalom od Racing odrednice tako nešto se i očekuje. Strogo gledavši nije u klasi Racing ulja (mada bi poslužilo) već više za ljude koji češće teraju u režimu visokih obrtaja (oštrije voze). Naravno pozitivna strana ovoga je da ulje može da ispuni standardne intervale zamene do 15000km ili čak 20000km (TNG) što većina pravih Racing ulja ne može (5000km ili 7500km ukoliko je potrošnja ulja mala ili 10-tak hiljada ukoliko se dolije više od jednog litra za taj interval).

Nivo kvaliteta (ispunjenje standarda):

API SM/CF; ACEA A3/B4; VW 502.00, 505.00; Porsche; BMW LL-98.

Naročito bih ga preporučio benzincima gde gotovo da nema motora gde ne bi moglo da se koristi. Mali oprez kod VW-a koji isključivo traže VW 504.00 standard uz podsećanje da neki motori novije generacije zapravo zahtevaju tek 502.00 uz „preporuku“ za 504-kom koja zapravo nije izričit zahtev (vidi slučaj Dimitrije i njegovog Seat-a u komentarima).

Tipične osobine:

Specifična gustina: 0,854kg/lit., viskoznost na 100ºC: 13,8mPa·s, viskoznost na 40ºC: 83, indeks viskoznosti: 174, tačka paljenja 210ºC, tačka stinjavanja –33ºC.

Indeks viskoznosti primeren viskoznoj gradaciji ali niži od proseka što samo ukazuje na manji sadržaj modifikatora visoznosti što u teoriji može da bude korisno pri oštrim (teškim) uslovima vožnje. Tačka paljenja relativno niska i ukazuje na HC osnovu (ili pretežno takvu uz manji procenat PAO i estarskih baznih ulja). Tačka stinjavanja je zbunjujuć podatak ali 99% sam siguran da je pogrešno naveden jer je isti i za Sint Future KW 10W-40. Dakle to je pogrešno naveden podatak ali na sopstvenu štetu. Verovatno je bar –39ºC ali nisam naveo podatak koji nagađam nego zvanični pa makar nelogičan.

Inače u specifikacijama nema podatka da je jedno od TOP 5 ili bar TOP10 motornih ulja po pitanju nedostatka boje. Potpuno bezbojno skoro kao „Shell benzin iz devedesetih“ što uliva pouzdanost ali i otežava očitavanje nivoa prvih par (5-6) hiljada km.

Svedočenja korisnika (iz prve ruke) su impozantna i gotovo mitološka. Najneverovatnije je da mu se pripisuje prikrivanje napukle glave motora jer je jedan Reno terao tako dve izmene ovog ulja (što može biti i stvar okolnosti) dok je sledeće ulje iste viskoznosti već ubilo motor ko zeca i to posle par stotina km. Naravno teško je tvrditi da se to ne bi desilo i sa ovim uljem ali ilustruje i kako mitovi nastaju te bih navode tako i tretirao. Obično je stvar (ne)srećnih okolnosti. Ipak teško je vlasnika ubediti da to ništa ne dokazuje.
Apo po ove priče ipak zaključak da bi vlasnici starijih mašina mogli da probaju i ovo ulje uz naznaku da ne očekuju magična svojstva već samo ulje koje bi moglo da bude čak i malo iznad proseka za motore sa mnogo radnih sati a koji traže 5W-30 ili 5W-40 viskoznost.

Tek da napomenem da postoji i PLUS verzija ovog ulja (isto SAE 5W-40) koje je jedno od najboljih u ovoj viskoznoj kategoriji.

SINT FUTURE KW SAE 10W-40

Polusintetičko motorno ulje visokog kvaliteta namenjeno korišcenju kod svih tipova benzin i dizel motora sa i bez turbopunjenja kod putnickih automobila.

Spada u vrlo kvalitetna ulja ove klase i omogućava sve prednosti i kvalitet po umerenoj ceni. Naravno pre svega je namenjeno vozilima iz devedesetih ali i benzincima nekoliko godina posle 2000. Iako se u nekim dokumentima navodi da ispunjava i VW 505.01 to ipak nije tačno te bi o tome trebalo povesti računa. Na sajtu samog Tamoil-a se, naravno, ovako nešto ne navodi. Isto je i sa VW 502.00 te mislim da je samo pomešano sa nekim drugim uljem te da je u pitanju greška pri prevodu (tekstovi su Tamoil zastupnici u drugim zemljama).

Nivo kvaliteta (ispunjenje standarda):

ACEA A3,B3; API Service SL/CF/EC; MB 229.1; VW 505.00, 500.00; Porsche GL.

Tipične osobine:

Specifična gustina: 0,874kg/lit. (prilično „polusintetički“), viskoznost na 100ºC: 15mPa·s, viskoznost na 40ºC: 102,9 (na obe temperature malo viskoznije u svojoj klasi što ima i dobrih strana), indeks viskoznosti: 153 (sasvim u sredini za ovu viskoznu gradaciju i slično na primer Fuchs-u ili Liqui Moly-ju a lično smatram najprimerenijim za 10W-40 viskoznu kategoriju), tačka paljenja 207ºC (ne baš dobrih ali podnošljivih, šteta što nema podatka za isparljivost), tačka stinjavanja –33ºC (bolje od minimalnog zahteva ali tipično za kvalitetna ulja ove klase, kao što je Mobil 2000 X1).

FORMULA SUPER PLUS 15W-40

Mineralno ulje visoke kategorije, jedno od najboljih uopšte. Ima jako bogat paket aditiva uz jako, ali jako kvalitetna konvencionalna mineralna ulja. Iako je ova kategorija u odumiranju moram vam skrenuti pažnju da iskoristite kvaliteta ovog ulja. Osim vozila gde je inicijalno predviđena 15W-40 viskozna kategorija može da posluži i kod onih gde je 10W-40 default pa i kod starijih motora sa 5W-40 preporukom. Naročito leti. Možda u Libiji? Vodite računa da mineralke mogu da daju značajno (manju; dodato posle komentara) potrošnju ulja u odnosu na HC ili polusintetička ulja kao i da je uljani film sigurno znatno jači i da je na visokim temperaturama (preko +35°C) motor sigurno bolje zaštićen pa sad ko kako voli.

Nivo kvaliteta (ispunjenje standarda):

ACEA A3, B3; API Service SL/CF-4; VW 501.01, 505.00 level; MB Sheet 229.1, 228.1

Sasvim korektno i za konvencionalno ulje više nego dobro. Osim za mnogo grada i uz ograničenje do nekih 12 od maksimalnih 15 hiljada km nema nijednu iole značajniju osobinu koja bi bila inferiorna polusintetikama niže kategorije.

Tipične osobine:

Specifična gustina: 0,881kg/lit. (tipično za mineralna ulja ove viskoznosti), viskoznost na 100ºC: 14,3mPa·s, viskoznost na 40ºC: 107 (čvrsto se drži zlatne sredine na obe temperature), indeks viskoznosti: 137 (taman za nijansu preko 135), tačka paljenja 230ºC (više nego dobro i rame uz rame sa Mobil polusintetikama i sintetičkim uljima makar nižih viskoznosti, ukazujući na nisku isparljivost), tačka stinjavanja –27ºC (prosek klase ali bolje od mnogih zvučnih imena; ukazuje tek da je upotrebljivo do nekih –18ºC).

Vlasnici: Yuga, Z101, GI i II ali i nekih modela GIII, Opel kadeta E i drugi, ne tražite dalje, jedino ostaje da nađete ovo izuzetno ulje na tržištima Balkanskih zemalja što može biti prilično neizvesno i teško – nažalost.

Postoji i 15W-50 varijanta ovog ulja sa ispunjenjem istih standarda. Idealno ulje za mediteransku klimu a kod nas za letnji period. Još bolje za gore navedena vozila obzirom da je većina njih sa puno pređenih km.

FORMULA TURBO DIESEL 15W-40

Nije puka dizel varijanta prethodnog mada su rađena na istoj osnovi.

Mineralno SHPD motorno ulje namenjeno za sve tipove dizel motora, sa i bez turbo punjenjem i za benzinske motore pod velikim opterećenjem ili za potrebe čišćenja motora mada bi za to bolje poslužila ulja za teretni program.

Nivo kvaliteta (ispunjenje standarda):

ACEA A3,B3; API Service SL/CF-4; VW 501,01, 505,00 level; MB 229,1.

SUPER UNIVERSAL MOTOR OIL SAE 15W/40

Mineralno ulje za starije konstrukcije i pretežno za benzince. Ciljna grupa gore navedena vozila starije generacije, neke novije Lade i čak poslednje generacije VW vazdušnjaka.

Nivo kvaliteta (ispunjenje standarda):

API Service SG/CF/CF-4; MB 228,1; Allison C-4; Caterpillar TO-2.


TAMOIL MOTORNA ULJA ZA TERETNI PROGRAM


Ovu temu bih samo „protrčao“ zbog toga što sam je kod nekih brendova i preskočio.

Više bih nabrojao ovu vrstu ulja koja su kao i za putnički program izuzetnog kvaliteta a umerene cene.

DIESEL TOP PERFORMANCE 5W-30
Sinteticko UHPD motorno ulje visokih performansi, sa produženim intervalom zamene.
Ispunjava sledeće standarde:
ACEA E4,E5; API CF; MB 228.5; MAN M 3277; VOLVO VDS-2; MTU Type 3; SCANIA LDF

DIESEL PREMIUM FE 10W-40

Slično prethodno navedenom sa naglašenom funkcijom uštede goriva.

Ispunjava sledeće standarde:
ACEA E4,E5,E7; API CH-4; MB 228.5; MAN M 3277; VOLVO VDS-2; MACK EO-M Plus; Renault RXD; MTU Type 3; DEUTZ DQC IV-05, III-05.

Ima nešto veći TBN od prethodnog (preko 13). Novija verzija ovog ulja ima i API CI-4.

Oba prethodna su pogodna za Euro-4 motore mada na sajtu proizvođača nije naglašeno da li i za one sa naknadnim tretmanom izduvnih gasova. Imaju mogućnost zamene i do 100 hiljada km ukoliko se radi o dugim relacijama vožnje.

Uzgred bih spomenuo monogradno ulje HP 300 A MOTOR OIL SAE 30 koje ispunjava: API CF/SG i pogodno je za starije dizel motore.

SUPER DIESEL TURBO SAE 15W-40

Mineralno SHPD motorno ulje za dizel motore. Pogodno za Euro-2 i Euro-3 motore. Ispunjava visoke ACEA i API standarde i izuzetnog je kvaliteta.

Nivo kvaliteta (ispunjenje standarda):

ACEA B4, E7, E5; API CI-4; MB 228,3; Renault RLD; VOLVO VDS-3; MAN M 3275; MACK EO-M plus; MTU TYPE 2 QUALITY.

Tipične osobine:

Specifična gustina: 0,880kg/lit., viskoznost na 100ºC: 14,55mPa·s, indeks viskoznosti: 140, tačka paljenja 228ºC, tačka stinjavanja –27ºC.

Proizvođač naglašava izuzetnu kontrolu pojave „bore polishing“ koja se često previđa a utiče na dugovečnost motora (naročito) teretnih vozila.

EXTRA DIESEL TURBO SAE 15W-40

Takođe pripada SHPD motornim uljima za dizel motore ali je nešto nižih specifikacija (kvaliteta) od prethodnog mada mu je pogodnost za starija vozila čak i veća.
Nivo kvaliteta: ACEA E2; API CF-4; MB 228,1; VOLVO VDS.
Naravno radi se o preporuci za motore iz osamdesetih i devedesetih pre svega.

Postoji i u varijanti 20W-50 za topliju klimu ili istrošenije motore.

Tipične osobine: (za 20W-50 verziju)

Specifična gustina: 0,885kg/lit., viskoznost na 100ºC: 17,88mPa·s, indeks viskoznosti: 122, tačka stinjavanja –27ºC, viskoznost na –15ºC: 7450cP (mPa·s).

Tamoil ulja su jako kvalitetna i sa izuzetnim odnosom kvalitet/cena. Malo ih je teže naći ali postoji (ili je bar postojao) distributer i kod nas. To je Centar S d.o.o. Beograd.

Možete imati različite poglede na Libiju i na pukovnika Gadafija, možda ga smatrate ekscentrikom ali činjenica je da je u slučaju Tamoila zaslužio čin generala.
Doduše više (ličnih) zasluga za ceo posao ima
Libansko-Američki buznismen Roger Tamraz po kome je brend i dobio ime ali kapital je ipak u rukama Libijske državne naftne kompanije te bar indirektno zasluge Gadafija ne treba zanemariti.

Osim toga još bivša Jugoslavija a i nešto manje današnja Srbija uvek su imale srdačne odnose i blisko sarađivale. Mislim da je Libija sa Tamoil-om napravila izuzetan posao i uopšte civilizacijski skok (u smislu prilagođavanja finansijskoj subcivilizaciji sa kraja XX i početka XXI veka; što je zapravo u mnogim domenima više anti-civilizacija ali je trenutno aktuelna i vuče svet napred ovako ili onako). Kao što sam Gadafi voli da kaže (parafraza) „ima i izuzetnih stvari u evropskoj civilizaciji“ (osim mnogo toga lošeg) i tu je najčešće spominjao ozbiljnu (klasičnu) muziku, e pa mislim da bi tu mogao da doda i svoje „čedo“ – Tamoil.


P.S.

Blog nema ambicije da se bavi politikom. Ipak, burni događaji u Libiji moraju da dobiju svojih 5 minuta, jer ako sam već spominjao da je Tamoil poreklom iz Libije onda se i sa ovim brendom dešava (verovatno) velika promena.

Gadafi je definitivno ostao fenomen svoje epohe ali je pukovnik samo "puko" i "vin(ovnik)".
Nije više bitno ko je koliko u pravu, ni to da li je on sam kako izjavljuje spreman da se bori na život i smrt, kao ni da ko dođe revolucijom obično njom i ode, bitnije od svega toga su valjda ljudski životi. Bori se pukovniče do 10 smrti ali nemoj da i druge teraš na to. Ako nisi sposoban bez sile SOPSTVENI narod da kontrolišeš, vreme ti je da se pakuješ (makar i u Venecuelu).

I tako od generala do desetara. Nadam se da neće nastaviti kaplarsku karijeru mnogo je ružnih asocijacija na to (mada je na žalost počeo).

Kako god nije gospodin G. sama Libija, tako da i Tamoil (ako je još u većinskom vlasništvu) može samo da bude države Libije i time posredno njegovog naroda. Vladari su prolazni a narod je jedini entitet koji traje i vredi. Formalna demokratija ili ne manje je bitno ali oružjem na nenaoružane ili tenkovima na naoružane lakim oružjem (ako uopšte) je kukavičluk.

I to (vest o puno mrtvih, sa par dana zaostatka) taman kada sam pisao o onome što je zaista veliko i vredno, o Gandiju. Kakva suprotnost između dva G-a, ovaj drugi je zaista bio najbliže G(od)-u (bogu) u istoriji ljudske civilizacije, ne računajući mitske i oficijalno religijske ličnosti sa "autorskim pravom" na isto.


I na kraju (i nema više): zaista pokušavam da ni ovu temu a kamoli blog uvlačim u politiku ali ako nećete vi ka njoj doći će ona vama pa je ionako svejedno.

Samo da se zna: po istom kriterijumu ne opravdavam ni bombardovanje Libije, pa makar i Gadafijevih snaga. Zaista, ako ništa drugo pre tačno 12 godina, na današnji dan, i Srbiju je zateklo isto (bombardovanje od strane NATO alijanse). Tačno da je i onda i sada gledano da kolateralne žrtve budu minimalne ali još uvek ne postoji tehnologija koja bi to mogla da izvede. Jednostavno i jedna nevina žrtva mnogo je. Ako to Gadafiju ne dajete za pravo, nemojte ni vi raditi.

Sad kad je već do toga došlo, najbolje bi bilo za obe ("obatri") strane da stanu što pre, dok još može. Postignuto je to da je Gadafi spreman da pregovara pa iskoristite to. Pobunjenici isto moraju da znaju da nije isto ako padne sa vlasti sa manje ili više žrtava. Kod nas je Milošević ostao podnošljivim jer je sa vlasti zglajznuo praktično bez žrtava. Jedini je problem što su polazne tačke nepremostive i potpuno suprotne. Kako god, zaista želim da ne bude nevinih žrtava isto kao što sam želeo i pre 12 godina u mojoj zemlji. Na žalost bilo ih je.

Nafta nije obnovljiva ali se može zameniti drugim vidovima energije ma kako to skupo bilo.
Ljudski život je sa druge strane zaista jedina stvar koju ne možete povratiti. Najvrednija stvar u ovom delu univerzuma. Zaista smo itekako primitivni kada dozvoljavamo da takvo bogatstvo satiremo. Nismo mi još ni za mesec a kamoli zvezde. To što je 12 ljudi koračalo po našem prirodnom satelitu više je splet (neponovljivih) okolnosti, sama činjenica da ni posle 50 godina to neće biti ponovljeno ukazuje na to da ne samo da ne napredujemo nego kao oblik života i civilizacija (civilizacije) zapravo nazadujemo. I to punim gasom.

Gde je glavna greška? Isuviše se bavimo sobom (društvenim naukama) umesto da saznamo bar mrvu više od 99,9999....% onoga što o svetu oko nas zapravo neznamo.

18 коментара:

  1. Zamolio bih Vas da pojasnite to da mineralna ulja mogu da daju veću potrošnju ulja u odnosu na polusintetička i HC ulja? Hths je veći kod mineralnih nego kod polusintetičkih, zar ne? Meni je npr. renomiranu polusintetiku troši 0.5lit/1000km, a HC ulje( Fuchs Titan 10w-40 za mešoviti vozni park ) drastično manje.
    Dakle možete li pojasniti vezu pojedinačnih svojstva ulja i potrošnje ulja?

    ОдговориИзбриши
  2. Poštovani Vlado,
    Pre svega hvala na komentaru.
    Ujedno i na ispravci.
    Bukvalno je omaška, greška, ...
    Trebalo je da stoji kao što je sad u tekstu:
    - ... a daju značajno MANJU potrošnju ulja u odnosu na HC ili polusintetička ulja ... -
    Kao što ste lepo primetili mineralna ulja imaju (obično) veću vrednost HTHS viskoziteta i višu tačku paljenja te posledično i nešto manju isparljivost.
    Ipak ne postoji 100% zavisnost u ovom smislu a pomalo zavisi i od paketa aditiva (modifikatora viskoznosti). Trebao bi poseban tekst o ovome a gledaću da bar provučem ovu temu unutar neke veće ako ne bude posebnog teksta.
    I na kraju ali ne i po značaju:
    Pun smisao teksta je u tome da je zapravo velika razlika postoji između 15W-40 mineralnih i 10W-40 polusintetičkih u istom motoru i da kako zbog prirode ulja tako i zbog (veće) viskoznosti mineralna mogu da daju mnogo manju potrošnju ulja.
    Kako ste iz sopstvenog iskustva naveli svako pravilo ima izuzetka mada me za Fuchs ne čudi vaš navod. Ipak objašnjenje je dugo a dobar deo je u tome da je za mešoviti vozni park.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  3. I naravno, mada sam mislio da se podrazumeva ali da naglasim:
    Zaključak teksta ne iskazuje pozitivan stav prema politici libijskog lidera uopšte nego samo po stavci vezanoj za kompaniju o kojoj je reč.
    Gadafi se može nekome sviđati a nekom ne, kontroverzna ličnost je svakako a i jedni i drugi će priznati da je bolje nadmetati se ko ima bolje (i isplatljivije) motorno ulje nego za globalnu političku dominaciju.

    ОдговориИзбриши
  4. Postovani Stevo,
    Hvala na brzom odgovoru. S obzirom na prosečnu starost automobila u našoj zemlji, mislim da će tema ili podtema o povezanosti osobina ulja i potrošnje istog,biti jako korisna za deo vozačke populacije.
    Što se tiče Fuchs Titan HC ulja za mešoviti vozni park, rado bi ga ponovo koristio u mojoj mazdi 323f 1.6 1990god. , ali prepostavljam da nije baš pogodno za vožnju na TNG, zbog sadržaja sulfatnog pepela? Rado bi sipao neko tzv "peak life" ulje tokom leta ili standradno mineralno 15w-40. Omv je izbacio 15w-50, mineralno (piše na boci da je pogodno i za TNG pogon. Imate vi neku preporuku?

    Pozdrav, Vlada.

    ОдговориИзбриши
  5. Poštovani Vlado,
    Video sam vaš komentar ali mi dajte dan-dva za odgovor jer sam u gužvi. Za Fuchs zaista ne mogu napamet da se setim (pa da malo prelistam literaturu). Hvala za informaciju o OMV-ovom novom ulju. Na prvi pogled je O.K. za vaš slučaj. Ipak morao bih malo da "čeprknem" i čim to uradim javljam vam se.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  6. OMW 15W-50 mineralno ulje je zapravo verzija OMV classic ulja. Pogodno je i za TNG te uz punu originalnost i ne preteranu cenu dobija preporuku.
    Da li classic 15W-40 ili 15W-50? Leti možda blaga prednost drugom. Inače ukoliko motor ima malo povećanu potrošnju trebali bi preći bar na 15W-40 mineralna motorna ulja API SG ili bolje (SH do SL) osim zimi kada je 10W-40 polusintetika ipak bolje rešenje. Možda baš pominjani Fuchs. Inače Fuchs MC (HC/SHC) ulja na primer: Unic plus i Unic ultra su izvanredna ulja koja su ipak blago dizel nastrojena i ne baš idealna za TNG (mada se mogu koristiti) ali zato imate Fuchs Titan Carat MC 10W-40 koje je pogodno i za LPG. Osim toga imate Fuchs LPG specijalizovano ulje (mineralno) u 15W-40 viskoznosti i po veoma povoljnoj ceni.
    Kad smo već na Tamoil strani imate i izuzetno Tamoil Formula Super plus po bagatelnoj ceni.
    Ne bih zaobišao ni: Total 5000 i Lukoil Lux od mineralnih u 15W-40 viskoznoj gradaciji.
    I svakak ona kraju ali ne i po značaju:
    Kroon Bi-Turbo 15W40.
    Sva pomenuta bi trebala (morala) da smanje potrošnju ulja.
    Kao "zimska" ili celugodišnja 10W-40 i plus za TNG nezaobilazna "literatura" su Mobil 2000 X1 i Eneos Premium. Ipak mislim da bi oba dala veću potrošnju ulja kao i moguća 5W-40 bilo polu-sintetička bilo sintetička.
    Najbolje bi bilo veći deo godine koristiti 15W-40, 15W-50 ili čak 20W-50 a zimi 10W-40 ili ga dodavati u 15w-40 iste serije, istog proizvođača i istih standarda (API i ACEA).
    U smislu manje potrošnje možda bi vam najbolja kombinacija bila: Lukoil lux 15W-40 (maj-septembar) i Fuchs Titan Carat 10W-40 (ostali deo godine). Nemojte smetnuti sa uma da bi i Lukoil Standard (iako tek SG) možda po ovom pitanju bilo još bolje. Tu bi negde trebao da je i Kroon. Još agresivnije bilo bi odmah preći na 15W-50 (OMV na primer) mada bi to koristio tek ako prethodno ne da rezultate mada je Lukoil po ovom kriterijumu (potrošnja ulja) potukao neka kvalitetna 15W-50 ulja.
    Kao celugodišnje ulje ipak bi ponajbolje bilo neko od (teško dobavljivih i skupih) 10W-50 kao što je Total Racing ili Mobil Peak-Life 5W-50.

    ОдговориИзбриши
  7. Dragi Stevo,
    Hvala Vam na ovako potpunom i temeljnom odgovoru. Onda nazirem da je Lukoil lux 15w-40 najbolje rešnje za nadolazeće dane. Fuchs LPG nisam sreo u prodaji. Za zimu bi Fuchs Titan Carat bio dobra opcija, ali ga nema u maloprodaji na jednom od lanaca benzinskih pumpi na kojima se inače prodaje ovaj brend (samo ima Titan Unic od te viskoznosti). Čak ni Total Racing ne isključujem, bez obzira na visoku cenu, za zimski period(ima ga u prodaji).
    Vlada

    ОдговориИзбриши
  8. Otprilike tako.
    OMV bilo 15W-40 bilo 15W-50 ne bih potcenio ali je činjenica da je Lukoil jeftiniji. Osim toga kod automobila iz devedesetih se pokazuje kao nekrunisani šampion u maloj potrošnji. Doduše mnogo zavisi kako od tipa automobila tako i od maltene svakog slučaja pojedinačno.
    Ako uskoro menjate ulje krenite sa 15W-40 mineralnim koje god da odaberete. Negde u novembru možete preći na "zimsko". Ukoliko to bude Total Racing a ne odlučite da ono bude celugodišnje koristite ga bar do 6 meseci jer je isuviše skupo za manje. Vidite koje će se bolje pokazati jer je to teško prorokovati.
    Iskustveno bih se pre kladio na 15W-40 ali ne mora da znači.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  9. Postovani Stevo.
    <Želim prvo da vam se zahvalim na odličnim i veoma edukativnim tekstovima iz kojih sam mnogo naučio o uljima, i molim vas ako možete da date vaše mišljenje o izboru ulja za renault megan 2001 1,6L 16v 79kw. Automobil je presao oko 200 000km, kod mene je nesto više od godinu dana a uvezen je iz holandije sa ugrađenim fabrickim pogonom na TNG. U zadnjih 20 000km koristim lukoil lux sintetiku 5w40, a zamenu ulja i filtera na 15 000km. Odnos vožnje je oko 20% gradske i 80% otvoreni put, uglavnom umerene voznje tj. promenu u visi stepen prenosa max do 3000 obrtaja. Motor je u ispravnom stanju a na tih 15000km potrosi 300ml ulja. Pa vas pitam da li je to odgovarajuće ulje za njega, a takođe, vasim tekstom o TAMOIL-u ste me zainteresovali za tamoil future racing 5w40, pa dali bi prelazak na njega bio bolji izbor?
    Unapred vam se puno zahvaljujem!

    ОдговориИзбриши
  10. Nećete se ljutiti što ću vrlo kratko (a i namestilo se da ne treba puno pričati).
    Da ne idem od Kulina Bana već znate da je prva preporuka za vaš motor 5W-40 sintetika uz moguće korišćenje 0W-40 (Kroon Helar ili neizbežni Mobil 1).
    Kako je motor u solidnom stanju i ne troši ulje može se reći da je u "peak life" fazi.
    Nemate ništa bolje od 5W-40 kao celugodišnjeg ulja.
    Eventualno na 250k km možete probati Mobil 1 5W-50 (peak life).
    Sa stanovišta ekonomičnosti a neophodnog kvaliteta Lukoil Lux je odlično ule za vaš motor. Ne bih ga menjao. Za vaše uslove vožnje možete slobodno terati i svih 20.000km između zamena ukoliko toliko prelazite u godinu dana. Dakle 17 ili 18k km unutar godine ne treba da vas natera da ulje menjate na manje od godinu dana.
    Tamoil ulje je slične (ili čak niže) cene te ste dobro primetili da je konkurentno Lukoil-u.
    Gruba i paušalna komparacija je:
    Ulja su iste klase i sličnog kvaliteta.
    Tamoil iako nije pravo "Racing" ulje ipak nije za više od 15k km godišnje dok Lukoil može i više.
    Da vozite 10-15k km godišnje u težim režimima (viši obrtaji motora i više gradske vožnje) Tamoil bi verovatno bio (malo) bolji. Uz 15 do 20k km u umerenom režimu kakav je vaš Lukoil je verovatno (opet malo) bolje rešenje.
    Nećete ništa izgubiti ukoliko probate ali mislim da ništa posebno nećete postići prelaskom na Tamoil.
    Sa druge strane cena je slična te možete i sami uporediti ova dva jako kvalitena i za vaš motor više nego zadovoljavajuća (vrlo dobra) ulja.
    Apsolutnim kvalitetom su neka četvorka za vaš motor a gledano sa odnosa kvalitet/cena čista petica.
    Više je od toga koliko ste znatiželjni. Ja ne bih odoleo da jednu promenu ne uradim sa Tamoil-om a vi ćete sami odlučiti.

    ОдговориИзбриши
  11. Postovani Stevo.
    Puno vam hvala na odgovoru!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Sa razmakom od vise od tri godine isto pitanje. To jest, ista meta - slicno odstojanje ;) U pitanju je Renaut Megane 1,6 16v 79kW iz 2001. godine uparena sa automatskim menjacem. U januaru 2013. dovezen iz Svajcarske gde je odlicno odrzavan. Na satu je imao 156000 km i trakicu da je ulje menjano na ravno 150000km i to neko BP 5w30 koje sam menjao letos na 16000km sa Castrol Edge 5w30. Jesenas sam ugradio TNG sistem i blizi mi se zamena goriva (menjam na 10 hiljada). Da li da menjam vrstu ulja?Tip? inace motor radi super, skoro da nikako ne trosi ulje ( ne dosipam izmedju promena jer nivo opadne 2mm). Citajuci Vas blog poceo sam da zagledam Lukoil Genesis 5w30 . Da li je to dobar izbor?

      Избриши
    2. Poštovani g. Radovane,
      Što bi se reklo "you're doing fine" (radite sve kako treba). Ne morate menjati tip ulja zbog TNG sistema. Edge je dobar izbor. Ulje menjajte na 15000km ili godinu dana.
      Genesis serija (5W-30 ili 5W-40) je (takođe) dobar izbor za vaš motor. Preporučujem.
      Inače za ovaj motor mogu se koristiti ulja od 0W-30 do 10W-50, ali su 0/5W-40 uglavnom najbolja opcija ili 5W-30 (pogotovu kada je potrošnja ulja minimalna).
      Pozdrav!

      Избриши
  12. Stevane ,evo me opet na pravom mestu.

    fiat marea 1,9 td je posle svih silnih muka dosao na red.motor je otvoren,i ustanovleno je da je uzrok potrosnje 2 l ulja na 500 km bio stvoren zazor na prvom cilindru bloka motora ,po recima majstora uzrok svega je los kvalitet bloka motora(proizvodjac Turska fabrika ,,tofa",Blok i glava su obradjeni,UZ iznos od 900 e sve reseno.pitanje za doktora Evrope za motorna ulja a i sire je :sa kojim uljem sada krenuti u eksploataciju motora i o cemu voditi racuna.veliki pozdrav od Spasoja Djekovica

    ОдговориИзбриши
  13. Pozdrav Spasoje,
    Na žalost motor je imao veliki problem kako ste opisali. Pola litra na 2000km nije mnogo ali obratno već sigurno jeste! Razlog više da se ponovi: iako neki motori normalno (čak i novi) troše i više od 0,5lit. na 1000km i da do 1lit. nije 100% pokazatelj velikog problema ili totalne istrošenosti motora, SVAKA POTROŠNJA ULJA PREKO 0,5LIT. NA 1000KM jeste razlog da se poseti prvo servis!! Dakako, lako je ako se utvrdi da nije ništa opasno ili da je u granicama za dati motor i njegovo stanje (starost).
    Čim se obrađuju blok i glava motora uvek zaostanu mikronske čestice i situacija ne samo da liči na nov motor nego je i lošija.
    O ovoj temi sam hteo da pišem u posebnom tekstu no moraće i da sačeka.
    Ukratko: za razliku od motora od pre dvadeset i više godina, razrađivanje motora je znatno drugačije čak i uzevši da je vaš auto 10-tak godina star. Sva tušta i tma dodataka i ulja za razradu (brake-in oils) se svodi na sledeće:
    1) Povećani (ili kao aditiv) EP aditivi, najčešće ZDDP i to pre svega zbog bregaste osovine i razvoda ventila. Ovo zaista ima smisla kod nekih (starijih) konstrukcija.
    2) Ulja su mineralne osnove! Ovo je zaista za motore pre 1990. isključivo (kao jako preporučljivo) a posle je tek "pomalo preporučljivo" zbog cene.
    3) Ulja su nešto nižeg viskoziteta od "fabričke preporuke". I ovo je više za starije konstrukcije.

    Tvrdnje da veći deo "strugotina" nastaje u prvih par sati rada motora su zaista tačne ali mislim da je preterano menjati ulje samo nakon par stotina pređenih km.
    Mnogo zavisi i od načina honovanja cilindra.
    Za precizan odgovor trebao bi da znam malo više o motoru, no principijanlo neću napraviti veliku grešku.
    Način vožnje bi trebao da bude kao kod novog vozila te "prelistajte" servisnu knjižicu. Kod iole novijih vozila par stotina km ne treba forsirati (možda i celu hiljarku) a zatim treba i malo oštrije voziti (bez preterivanja).

    Sve u svemu:

    1. Prvi put zamenite ulje značajno ranije (iako je kod novog automobila bilo standardno) npr. na par hiljada km.
    2. Koristite ulje odgovarajućeg kvaliteta (min.) za vaš auto!!
    3. Za vaš Fiat bi došlo u obzir i neko mineralno ulje no i polu-sintetika dolazi u obzir.
    4. Iako je mit da se sintetikom ne može razraditi motor, kako je za vas dovoljna i polu-sintetika razlog više da ne idite više od toga (npr. izbegavajte Selenia WR iako kasnije naravno dolazi u obzir).
    5. Manje viskozna ulja bi došla u obzir (5W-30) ali su ona uglavnom ACEA C i sintetička ili "jako" polu-sintetička (ili "sintetska"). Osim toga leto je pa nema toliki značaj već pre suprotan efekat.
    Mada bi nešto kao što je Havoline Energy 5W-30 itekako prošlo!

    I posle toliko priče šta konkretno?
    Koristite za početak neku dobru polusintetiku, npr. Kroon Emperol, Selenia Gold Synth, Mobil 2000 i sl. (10W-40). Vodite računa da budu ACEA B3, naročito ukoliko nađete neko starije (ili manje poznatog proizvođača) u API SJ/CF ili SJ/CG-4 kvalitetu (Fuchs Unic MC ili stara verzija Prista Leader-a) no takva je teže naći, te se nemojte opterećivati time.
    Promenite na 5000km (3 do 6).
    Posle toga koristite neko sintetičko (ili sintetsko) 5W-40 u ACEA B4 kvalitetu (Selenia WR, Mobil 3000, Emperol 5W-40 i sl.)
    Naravno, teško je u mojoj omiljenoj viskoznoj kategoriji izdvojiti neko ulje ali obzirom na vaš motor usudiću se da to uradim:
    Texaco Havoline Synthetic 5W-40.
    I naravno, menjajte ulje (i filter) na 10 do 15k km zavisno od uslova vožnje i maksimalno na godinu dana!!
    I još važnije: ukoliko ste na D2 birajte CF ulja i Diesel varijante ulja (gde ih ima). Naravno raspitajte se te ako vaš motor nije jedan od par % onih kojima ED (malo) smeta pređite na Euro Dizel koji je mnogo kvalitetnije gorivo!!

    ОдговориИзбриши
  14. Nisam baš zadovoljan odgovorom ali nije ni tako loše (na drugo čitanje). Šaljem dopunu za vikend.
    Havoline 5W-30 nije greška ali traži malo pojašnjenje.
    See you soon!

    ОдговориИзбриши
  15. Posle toliko pročitanog imam tačno sliku ali nemam koncentracije da je sažmem u iole krači tekst.
    Najbolje da krenem redom:
    1) Odmah isprati motor uljem za ispiranje pa nastaviti nekim od drugih načina, nema mnogo smisla.
    2) Voziti mineralnim uljem par stotina (npr. 500) km pa ga zameniti.
    Zaista ne mogu da ne priznam da ovo ima nekog smisla niti mogu da navedem bilo koji suvisli razlog zašto ovo ne uraditi (osim što je uglavnom bacanje para). Jednostavno mi se čini preteranim za iole noviju konstrukciju motora i nešto što ipak košta no kad se malo razvuče vremenska osa možda i manje od verzije 3) te je prvo što dolazi u obzir ukoliko vam nije žao jednog filtera i jedne vanredne izmene ulja. Ovde bi trebalo koristiti ACEA B3 mineralna ulja 10W-30 ili max. 10W-40.
    3) Korišćenje 5W-30 ACEA B1 lakotečljivih motornih ulja (pogotovu ako imaju i B5 ili još bolje B3) namenjenih uštedi goriva i sa niskom HTHS viskoznošću. Upotrebljavati ih 1500 do 2500km pa zameniti normalnim. Ovde treba voditi računa da se motor ne forsira mnogo.
    Posle 2) je previše ali posle 3) bi moglo da se upotrebi i ulje za ispiranje motora (Kroon ili Lukoil) mada neće biti mnogo koristi od toga (i uglavnom bi bacili novac).
    4) Koristiti polu-sintetičko 10W-40 nekih 5000km pa ga zameniti kako je već navedeno u prethodnom odgovoru.
    5) Koristiti sasvim normalno ulje koje ćete i kasnije uz malo skraćenje intervala (do 30%).
    Razumna preporuka je zapravo od 5 ka 1 ali kako se ne radi o velikom novcu dolazi u obzir da se bilo koji postupak od 2 do 4 preporuči.
    Još uvek mi se čini najboljim ono što sam prvi put rekao mada ne mogu a da ne priznam izvesne teorijske prednosti postupaka 2 ili 3.
    Čak i da nije neophodno, cca. 10€ za obično mineralno ulje nije veliki trošak u odnosu na "soma" evra za popravku.
    Mogli bi koristiti i neko monogradno ulje kao što je OMV truck SAE 30 u ove svrhe (da je jesen i 20W-20) pogotovu što je API CG-4.
    Razmislite nećete pogrešiti. Konsultujte i servisera vozila koji je izvršio intervenciju.
    Ovo su sve mogućnosti od kojih mi i dalje najrazumnije zvuči ona pod 4.
    Ipak, isprali ostatke intervencije pre ili kasnije, mnogo značajnije je šta dalje činiti. Sa oko 150k km motor vam nije baš u punoj mladosti ali bi mogao da pređe bar još 100k km.
    Tretirao bih ga kao motor u Peak-Life fazi.
    Počeo bih sa navedenim 5W-40 uljima a ukoliko potrošnja ne bude veća od one pre naglog povećanja nastavio bar 2 do 3 izmene. Nakon toga bi SAE 50 radna viskoznost (5W-50 do 15W-50) mogla da se koristi sve do početka povećane potrošnje kada još jedino ostaje 10W-60 i "calenzi" za generalku.

    ОдговориИзбриши
  16. Spasoje je sigurno već završio posao. No on je registrovani čitalac i na književnom blogu te je (kad može ono) valjda i svhatio.
    Kad sad čitam šta sam se isfilozofirao ni sam sebe više ne mogu da shvatim.
    Ajde ponovo u dve rečenice:
    Posle zahvata na motoru trebate da uradite nešto od sledeća dva:
    1) Sipajte ulje koje ćete ionako koristiti kasnije i zamenite ga na "frtalj" (1/4) intervala.
    2) Sipajte najjeftinije ulje sa potrebnim specifikacijama (po mogućstvu mineralno) i terajte par stotina km (approx. 500km) te ga zamenite.
    Kraj.

    ОдговориИзбриши