Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

недеља, 05. јун 2011.

Castrol motociklistička ulja - II deo; Castrol Motorcycle Oils - part II


Castrol sintetička ulja za motocikle
Castrol Synthetic Motorcycle Oils


Castrol sasvim sigurno ima dugu istoriju u raznim takmičenjima. Kada kažu da primenjuju ta iskustva treba im verovati. Racing 4T ulja su potpuno sintetička motorna ulja namenjena za duge periode rada motora u visokim obrtajima. Kako Castrol navodi: ... a da pri tome trajnost motora bude očuvana. Hrabro tvrđenje no ne baš nezasnovano. Ako iko ima pravo na to onda je to Castrol i još svega nekoliko kompanija.

Trizone tehnologija ne zvuči posebno kada je ima u svim Castrol 4T uljima ali tek ovde dobija svoju pravu vrednost. Iza bombastog naziva stoji ono što svako motociklističko ulje treba da ima – zaštitu motora, menjača i kvačila, ovde Castrol želi da kaže da je malo iznad proseka industrije, što svakako jeste. Implikacija da je to i najbolje na planeti je već za sumnju i diskusiju ali svakako među najboljim jeste.

Castrol Power 1 Racing 4T 10W-30

Racing sintetička ulja imaju visoke (praktično za moto svet najviše) standarde te ispunjavaju i pogodnost za najnoviju generaciju motora (euro 4) uz istovremenu vrhunsku zaštitu pri sportskim uslovima vožnje. Ovo nikada nije lak zadatak te se mora priznati da je proizvođač dobro odradio ovaj zadatak.

Ova verzija manje viskoznosti je posebno pogodna za motore novije generacije (Honda naročito) i/ili za postizanje veće snage i boljeg ubrzanja za specijalne namene (takmičenja).

Vrlo je moguće da 10W-30 verzija nema polimere (modifikatore viskoznosti) tako da ima maksimalnu otpornost na smicanje ne samo pri dugim vožnjama na visokim obrtajima motora već i posle više meseci upotrebe.

Standardi:

API SL i JASO MA-2.

Tipične osobine:

Specifična gustina: 860kg/m3, kinematička viskoznost na 40°C: 63,6mm2/s, na 100°C: 10,0mm2/s, indeks viskoznosti: 145. Viskoznost na –25°C: 5000mPa·s, tačka paljenja (min.), ASTM D93, 180°C. Tačka stinjavanja: –36°C.

Indeks viskoznosti je „baš kako treba“ i ukazuje da je moguć scenario „bez polimera“. Na –25°C viskoznost je bolja od samog standarda. Tačka paljenja ... kad je navede Castrol, a manje je od 200 cel. ništa ne brinite, to je O.K. Kod drugih je već za malu brigu.

Tačka stinjavanja sasvim O.K. za 10W ulje, no ne izgleda ubedljivo za jedno „super sintetičko“ ulje. Dodatni dokaz za tvrdnju da nema polimera?

U svakom slučaju jako kvalitetno sintetičko motorno ulje za motocikle. Verovatno na bazi estarskih sintetika ali se proizvođač o tome ne izjašnjava.

Castrol Power 1 Racing 4T 10W-40

Verzija prethodnog u malo višem viskozitetu. Ova „teža“ varijanta pokriva šire tržište i verovatno je popularnije. Prva pomisao da je samo prethodno uz polimere (ili više njih ako prethodno ipak sadrži manji %) nije nemoguća ali je logično da se i bazno ulje sastoji iz bar jednog base stock-a veće viskoznosti, tako da sadržaj polimera bude umeren.

Standardi:

API SL i JASO MA-2.

Tipične osobine:

Specifična gustina: 850kg/m3, kinematička viskoznost na 40°C: 84,2mm2/s, na 100°C: 13,0mm2/s, indeks viskoznosti: 155. Viskoznost na –25°C: 5000mPa·s, tačka paljenja (min.), ASTM D93, 180°C. Tačka stinjavanja: min. –18°C (kao kod prethodnog), verovatno svih –36°C (opet kao kod prethodnog). TBN, mg KOH/g: 9,4.

Vrlo zanimljive razlike u odnosu na prethodno. Manja spec. gust. nije nešto što bi se očekivalo ali je ovde „sintetičkije“. Ovo je „light“ verzija četrdesetice (SAE 40) i jedva da zalazi u tu VG. Ovim se preporučuje i za 10W-30 zahteve naročito u područjima toplije klime. Ipak treba voditi računa da je prethodno bliže SAE 20 nivou i zaista liči samo na „težu“ varijantu 0W-20 Racing ulja. Ovo SAE 40 ulje je na 100 cel. ipak celih 30% viskoznije iako je na granici SAE 40 kategorije.

Indeks viskoznosti je prosek za 10W-40, ostali podaci kao kod 10W-30 verzije. TBN vrednost je veoma viskoza te iako (možda) i nepotrebna, ukazuje na pravu Racing prirodu ovog ulja. Prilično retka vrednost za sintetička motociklistička ulja ali dobro odmerena i u skladu sa prosekom 10W-60 Racing klase kod automobila.

Castrol Power 1 Racing 4T 10W-50

„Najteža“ verzija ove serije. Slično prethodnim ali sa razvučenijom i viskoznijom VG. Potpuno sintetičko ulje koje zbog VG mora da sadrži i nešto PAO što kod prethodnih nije izvesno. Namena kao kod prethodnih ali i za veće letnje temperature (i preko 40 cel. u hladu) te za duža takmičenja ili duže vožnje u visokim obrtajima, blizu crvenog polja ili povremeno i u njemu.

Standardi:

API SL i JASO MA-2, BMW Approval for HP2 Sport, Husqvarna Approval za sve 4T motore.

Praktično isto ali malo bolje od „mlađe braće“. Naročito BMW-ovo odobrenje za sport mada ni Husqvarnino nije za podcenjivanje jer kao i 2T motori neki od njih rade na veoma visokim obrtajima. Mislim da se radi više o viskoznosti jer osim (eventualno) nijanse u kvalitetu (ili zapravo više „boljoj“ kombinaciji) baznih ulja, sistem aditiva je identičan.

Tipične osobine:

Specifična gustina: 850kg/m3, kinematička viskoznost na 40°C: 117,1mm2/s, na 100°C: 17,0mm2/s, indeks viskoznosti: 166. Tačka paljenja, ASTM D93, 210°C. Tačka stinjavanja: –36°C (identična za celu seriju, mada je zbog 10W i logično). TBN, mg KOH/g: 9,4.

Ovim uljima se završava „glavna linija“ nove Castrol postavke. Naravno uz sve ovo ide bar i Scooter 4T 5W-40. Ne može se ne pomenuti 4T Off-Road obzirom da je novija generacija ovih motocikala sada 4T a ne 2T a uslovi vožnje su „super teški“. I na kraju „Super Bike“ serija, vrhunskih sintetičkih Racing ulja za motocikle.

Act_evo x-tra Scooter 4T SAE 5W-40

Malo prilagođenije skuterima koji ne rade u ektremno visokim obrtajima ali veći deo rada spada u neke srednje visoke obrtaje (za motocikle), cca. 5000rpm, što su za automobile visoki obrtaji.

Ovo je više sintetsko ulje nego 100% sintetičko ali je za primenu to i dalje visok kvalitet.

Osim skutera ulje je pogodno i za ATV i Quad vozila a već prema specifikacijama koje ispunjava.

Standardi:

API SG i JASO MA.

Izgleda skromno ali gde je zahtev takav, više nego dovoljno. Ulje ima veći procenat ZDDP-a ili sličnih anti-habajućih (anti-wear) aditiva, što je jedan od razloga relativno skromnog API standarda. Osim toga ciljana grupa samo u manjem procentu traži API SJ. Uobičajeno je da Quad ulja, pa i sama Scooter imaju samo JASO MA (ili čak i MB ako su samo Quad) što je sasvim dovoljno i primereno. Doduše postoje i skuteri koji su malo zahtevniji po pitanju proklizavanja kvačila ali je njihov broj relativno mali (i formalno im je MA dovoljno).

Tipične osobine:

Boja: crvena. Specifična gustina: 868kg/m3, kinematička viskoznost na 40°C: 88,0mm2/s, na 100°C: 14,0mm2/s, indeks viskoznosti: 166. Tačka paljenja (ASTM D93) 205°C. Tačka stinjavanja: –39°C.

Spec. gustina ukazuje više na PS ulje nego sintetiku tako da je ’sintetsko’ – „garant“. Podaci o viskoznosti su tipični za motociklistička 5W-40 ulja koja imaju nešto manji indeks viskoznosti (skoro kao 10W-40 kod automobila) nego automobilska iste VG. Tačka tečenja je tipična za SHC ulja ove ili 5W-30 viskozne gradacije.

Power 1 Twin 4T SAE 20W-50

Koje ulje ne pripada ovom tekstu (naslovu)? Upravo – ovo. Ovo NIJE sintetičko motorno ulje, pa čak ni PS (mada šire gledano može da prođe, kao PS niže kategorije) jer je zapravo „polu HC“ ulje, što znači da je bazno ulje kombinacija (blizu pola-pola) mineralnih i HC „baznih stokova“ (u nedostatku adekvatnog prevoda, koji mora da smislim inače me nervira ta situacija).

Osim što nije čisto mineralno od proseka ga izdvaja i (potpuno nepotrebni) MA-2 standard.

Ipak kao V-Twin specijalizovano ulje (sa naglaskom na Harley Davidson) u ovoj viskoznosti nedostaje mu i API CF (CE ili CG-4), dizelaški standard.

Jeste iznad proseka ovih ulja ali svakako ima i (znatno) boljih.

Standardi:

API SG i JASO MA-2.

Tipične osobine:

Boja: crvena. Specifična gustina: 885kg/m3, kinematička viskoznost na 40°C: 180,8mm2/s, na 100°C: 19,4mm2/s, indeks viskoznosti: 123. Viskoznost na –15°C: 8000mPa·s, tačka paljenja (min.), ASTM D93, 210°C. Tačka stinjavanja: nije data. TBN, mg KOH/g: 8,1.

Zanimljiv je podatak o ind. visk. koji je manji nego kod većine 20W-50 mineralnih ulja. Deo toga jeste u činjenici da je to SAE 50-tica koja je u gornjem nivou viskoznosti za ovu kategoriju ali to indirektno ukazuje i na manji sastav ili lošiji kvalitet HC ulja. Ne mora biti tako ali može, što nije baš dobra stvar za ovo ulje. Na niskim temp. se već ponaša bolje od standardnog.

I na kraju, TBN koji jeste O.K. za benzin pa čak i Harley ali svakako je trebalo da bude bar za jedan više (bar malo preko 9).

Power 1 Off-Road 4T 10W-40

Potpuno sintetičko motorno ulje posebno namenjeno četvorotaktnim motociklima off-road tipa.

Kako tvrdi i Castrol posebno je testirano na takmičenjima raznih vrsta (ovog tipa) i raznih kategorija. Posebnost Off-Road 4T ulja je posebna priča. Nivo anti wear aditiva mora biti na maksimalnom nivou kao i kvalitet istih. Vremensko trajanje istih obično ne ide više od 50 radnih sati ali vrhunsko ulje mora izdržati i svih 100 pa i više. Zavisi ponajviše od terena na kome se vozi jer blato i zemlja obično nisu veći problem ali prašina i sitan pesak svakako jesu te je zamena na kraćim intervalima jedino pouzdana metoda dugotrajnosti motora. Ipak i unutar tih par desetina sati motor mora da izdrži sva iskušenja i napore naročito ako se radi o takmičenjima.

Takođe je pogodno za Quad i ATV vozila što je logično obzirom da se i ona koriste uglavnom van asfalta i to na raznim terenima.

Standardi:

API SL i JASO MA-2.

Tipične osobine:

Specifična gustina: 850kg/m3, kinematička viskoznost na 40°C: 85,0mm2/s, na 100°C: 13,0mm2/s, indeks viskoznosti: 153. Tačka paljenja (min.), ASTM D93, 210°C. Tačka stinjavanja: –42°C. TBN, mg KOH/g: 9,4. Isparljivost (Noack): 3,3%.

Prilično sličnosti sa Racing 4T. Verovatno većim delom imaju zajedničke elemente te je ovo ulje možda i derivat istog. Ipak Off-Road varijanta ga nadmašuje po tački stinjavanja, tački paljenja i (verovatno) isparljivosti (ima nižu). Noack isparljivost je neverovatna i jedna je od (naj)boljih vrednosti kod motornih ulja uopšte. Ovo, kao i prethodno nesumljivo ukazuje na 100% sintetičku osnovu koja je kvalitetnija čak i od Racing 4T (makar i ono bilo potpuno sintetičko). Vrlo verovatno je potpuno bazirano na estarskim sintetikama ili kombanaciji njih i PAO.

R4 Superbike

I na kraju šlag na torti. Iako je Racing ulje koje može da se koristi i na takmičenjima ipak je to više za nižerazredna a „racing“ kategorija je zapravo takva (pod navodnicima) a cela serija je ipak više za vožnju na ulicama samo za malo zahtevnije motocikle i natprosečno zahtevnu vožnju.

Superbike (dve verzije) je pravo „punokrvno“ RACING ulje za prava takmičenja, čak i ona višeg ranga. Jednostavno ovde nema mnogo kompromisa. Iako Castrol pominje zaštitu katalizatora to se odnosi samo na motore zaključno sa Euro 3. Eventualno bi fabrički SJ zahtev po ovom pitanju i mogao da prođe ali ne i SL (ili da ali uz kraći vek katalizatora).

Kao i kod drugih pravih trkačkih ulja nivo anti wear aditiva je veoma visok. To je obično razlog za niže API standarde no tehnički podaci to ne potvrđuju.

Standardi: 5W-40

API SG.

Ili treba da stoji SJ ili je podatak o fosforu i cinku netačan. U svakom slučaju nešto tu nije kako treba. SG treba da potvrdi pravu racing prirodu ulja ali sam Castrol to negira. No da vidimo šta kaže tehnička dokumentacija o tome.

Tipične osobine: 5W-40

Specifična gustina: 860kg/m3, kinematička viskoznost na 40°C: 75,0mm2/s, na 100°C: 13,0mm2/s, indeks viskoznosti: 170. Tačka paljenja, ASTM D93, 210°C. Viskoznost na –30°C: 5150mPa·s. Tačka stinjavanja: nije data (N/A). Tendencija penjenja (sekvenca II): 10/0 ml.
Kalcijum: 0,260%; fosfor: 0,100% i cink: 0,108%

Osnovni podaci su O.K. mada ne pokazuju mnogo. Sadržaj Ca (2600ppm) je tipičan za sintetička ulja (2500-3000). Cink i fosfor su na nivou za API SJ i zaista čudi da ovo ulje ispunjava tek SG.

Ili jedno od ova dva nije tačno ili sami sebi prave lošu reklamu. Više bih voleo da je SG i sa cca. 1500ppm Zn makar morao da skinem katalizator sa izduva. Ako nije, onda bi Castrol „i jare i pare“ a to neće moći i nikada nije moglo. To bi ga svrstalo u tek „polu“ Racing ulja.

Ipak nedostatak JASO standarda ukazuje da su podaci verovatno istiniti samo za 10W-40 verziju gde je i sam proizvođač napomenuo „kontrolisan“ sadržaj fosfora i cinka i koji poseduje MA standard i uopšte je više pogodna (verzija) za standardne puteve a ne pistu.

Standardi: 10W-40

API SG i JASO MA.

Bitna mala razlika. Ali je već gore objašnjena pa neću ponavljati.

Tipične osobine: 10W-40

Specifična gustina: 850kg/m3, kinematička viskoznost na 40°C: 97mm2/s, na 100°C: 14,5mm2/s, indeks viskoznosti: 156. Tačka paljenja, ASTM D93, 190°C. Viskoznost na –25°C: 5000mPa·s. Tačka stinjavanja: nije data (N/A). Kalcijum: 0,260%; fosfor: 0,100% i cink: 0,108%.

Liči li vam ovo na Mobil Extra 4T? Gotovo je identično. Ipak Castrol je sintetičko a Mobil tek PS ulje. Ali osnovni podaci su „kao prepisani“. Ko je čija škola teško je reći ali je bliže istini da različiti pristupi daju praktično identične rezultate. Jednostavno, granice standarda nisu toliko široke da bi se i očekivala velika razlika.

Ovo je zaista više „civilno“ nego rasno trkačko ulje. Ovde je API SJ ono što nedostaje a kod prethodnog (nadam se) viši nivoi cinka i fosfora.

Iako nije apsolutni šampion u zbrci u tehničkim podacima unutar najveće (prve) petorke proizvođača maziva svakako jeste, tako da je moguće da su bar neki podaci za Superbike pomešani (međusobno ili sa drugim uljima); to bi bilo bolje i za Castrol i za njegove korisnike.

Castrol je zaista JAK. Ovo je stvarno odlično. Za nijansu iznad (inače odličnog) Repsola. Iako su Shell i Agip (ENI) su tu negde (nijansu gore-dole), Castrol sveukupno deluje malko ubedljivije.

Nepobedivo? Ipak ne bih rekao. Osim tri kompanije iz USA koje su zavisno od serije i kategorije u istom nivou ili čak i iznad (AMSOIL, Bardahl i donekle Bel-Ray) tu je i „tvrd orah“ (IPONE) koji je priča za sebe i na kraju ostaju „Alfa i Omega“, prva dva gledali to ovako ili onako.

PAO je PAO ali ima i ono „jao pao!“. Estarske sintetike su najbolja bazna ulja FULL STOP

Motul i Silkolene (Fuchs). Trijumf duha nad materijom?
Malo strpljenja, videćemo u tekstovima o njima.

3 коментара:

  1. Osim što je najnoviji post ima i dodatni razlog da komentar bude postavljen ovde.
    Posle priličnog broja primedbi (poslednji javni komentar na ovu temu dao je "Mange") da je naći pravu informaciju na blogu teško a da "search" tek delimično pomaže rešio sam da malo pomognem.
    Iako sam se sa ovom konstatacijom slagao od početka (samo search i datumi nisu mnogo korisni naročito ako se nema dovoljno vremena) nisam mogao mnogo da uradim.
    Savet: koristite "Oznake" (na primer u ovom tekstu "Castrol motorna ulja") i onda ćete doći do grupisanih tekstova na jednoj strani bloga.
    Obećanje: u toku ovog meseca (juna 2011.) ću malo preraditi oznake da budu još korisnije (recimo Castrol za sve tekstove o Castrolu).
    Nadam se da će biti od koristi.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  2. Anketa je gotova.
    Rezultati zanimljivi. Pre svega su realni.
    Naravno ukoliko gledamo individualne korisnike i njihov broj i uzmemo u obzir i motocikliste.
    Velike firme i prevoznici bi malo pokvarili anketu (doduše po broju korisnika ne toliko). Uzevši i to u obzir količine (koje se troše) po brendovima već više odstupaju, ali više o anketi u posebnom tekstu. Sutra.

    ОдговориИзбриши
  3. Komentar ankete ... danas ako ne "sutra sigurno" (što bi rekao Patrik).
    Posle dužeg vremena dva nova prijavljena čitaoca te je broj sa 73 skočio na 75.
    Kao što kaže blogger "čitaoci su ljudi koje zanima vaš blog" (eh, nadam se da ih je više).
    Zaista nemam prijave po datumima pa nisam siguran ko su novi čitaoci (Zoran ! - ? i ??).
    Kako god, moja zahvalnost na odvojenih 5 minuta.
    Veliki pozdrav svim čitaocima (bilo registrovanim ili ne). Ciao!

    ОдговориИзбриши