Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

четвртак, 7. јул 2011.

SILKOLENE (prvi deo, part one)


Odmah na stvar (već je rečeno šta je trebalo o brendu u prošlom tekstu).
PRO 4 Range
Pro 4, potpuno sintetička ulja, tehnologija iz turbina mlaznih aviona u vašem motociklu.
Nije vam neophodno? Razmislite dvaput, naročito kada zađete u crveno polje obrtaja, jedino što sintetički estri imaju kao negativnost to je što će vas navući na njih. Nema više, cile-mile, „mrtva baba na federi skače“ i slično, od trenutka kada sipate potpuno sintetičko ulje zasnovano na estrima, više svoj motor nećete moći da prepoznate, od lera do kazaljke obrtomera zakucane na maksimumu vaš motor će raditi kao da može više, kao da u njemu nema otpora!
Vodite računa, ne prekoračujte maksimalne brzine, pazite na pešake! Vozite sportski samo na pisti, ulica nije mesto za to!
Silkolene ovo naziva: „Electrosyntec Technology“.
Ovim apostrofiraju činjenicu da polarnost sintetičkih estara lepi ova ulja na metalne površine. Nekoliko desetina (inače velikih) molekula, dovoljno debeo sloj da start motora ne bude „hladan“, podmazivanje od prvog okreta ključa. Osim toga više nego dovoljan da zaštiti vaš motor od korozije u vreme kada se ne upotrebljava.
Bez daljih „slavospeva“ o sintetičkim estrima treba se samo podsetiti najvažnijih činjenica vezanih za njih (naročito ukoliko formulacija maksimalno iskorišćava sinergiju korišćenih baznih ulja i aditiva):
1) Izuzetna termalna stabilnost i otpornost na smicajne napone. „Stay in grade“ i u ekstremnim uslovima, kao i pun period zamene; zaista nije nešto što vam kompromisnije formulacije mogu garantovati.

1) Izuzetna termalna stabilnost i otpornost na smicajne napone. „Stay in grade“ i u ekstremnim uslovima, kao i pun period zamene; zaista nije nešto što vam kompromisnije formulacije mogu garantovati.
2) Natprosečna svojstva protiv habanja, čak i u dugim vožnjama u visokim obrtajima.
3) Sami estri imaju jaka detergentska svojstva koja uz one dodate u samo ulje čine vaš motor čistim kao nikada do tad (sad).
4) Nekoliko % veća snaga motora čak i pri istoj viskoznosti.
5) Stalno testiranje i iskustvo sa trka, doprineli su vrhunskom balansu te kvalitetu. Sitna usavršavanja su stalna ali u domenu nijansi.
PRO 4 10W-40
Ispunjava preporuke većine proizvođača motora. Verovatno najupotrebljivije i najviše korišćeno ulje iz ove serije.
Ima sve navedene karakteristike ove serije.
Crvene je boje (kao i ostala) što je zaštitni znak Pro 4 serije.
Specifikacije/Odobrenja:
JASO MA & MA2, API SG, SH & SJ i CCMC G5.

Solidno, no ni pola ne kazuje. Ima mnogih API SJ ulja koja mu nisu ni do kolena. Silkolene po pravilu izbegava API SL (verovatno zbog sadržaja Zn i P) te je praktično default (podrazumevana vrednost) svih ulja API SJ uz naglašenu kompatibilnost unazad, sve do SG (pa i SF). JASO MA ima većina Silkolene ulja a Pro 4 serija i MA-2. Mada je manje bitno jer i bez MA-2 (dok ni ova serija nije imala) većina ulja, a naročito ova serija, je premašivala JASO standarde a Fuchs (Silkolene) je testove izvodio po sopstvenoj i mnogo strožoj metodologiji. Naročito se ističe kompatibilnost sa kvačilima (mokrim, raznih materijala) na mnogo višoj temperaturi od standarda. Ako i sa Silkolene-om imate problema sa kvačilom, trk kod majstora, nešto sa njim nije u redu.
Tehnički podaci:
Specifična gustina: 882kg/m3; kinematska viskoznost na 40°C: 83,2mm2/s, na 100°C: 14,14mm2/s. Indeks viskoznosti: 177; Tačka stinjavanja: ─44°C; Tačka paljenja (flash point): 185°C.
Neočekivano visoka spec. gust. malo zbunjuje. Možda je mali sadržaj (organskih) polimera za viskoznost? Njih svakako u manjoj meri ima. Ostali podaci osim tačke paljenja neuobičajeni za 10W-40 VG te znatno iznad proseka. Ako se bolje zagledaju vidi se “skriveno” 5W-40 ulje. Šta više indeks viskoznosti kao i viskoznosti na 40 i 100°C kao i tačka stinjavanja, neodoljivo podsećaju na 0W-40 automobilska ulja. Zapravo je između 0W i 5W četrdesetica. Prosto je neverovatno da pored toga postoji i 5W-40 verzija. Ona će biti posebno obrađena jer praktično spada u Racing ulja, u čemu i jeste odgovor.
PRO 4 10W-30
Slično ulje prethodnom. Ipak, verovatno i kvalitetnije. Vrlo verovatno da uopšte ne poseduje polimere za viskoznost. Full sintetika u pravom smislu reči. Posebno preporučljivo u novijim Honda motociklima.
Ima iste specifikacije i odobrenja kao i prethodno. I isti komentar J
Tehnički podaci:
Specifična gustina: 884kg/m3; kinematska viskoznost na 40°C: 68,1mm2/s, na 100°C: 10,7mm2/s. Indeks viskoznosti: 147; Tačka stinjavanja: 36°C; Tačka paljenja (flash point): 200°C.
Osim što su izuzetni (ili zapravno ne toliko) svi navedeni podaci ukazuju na odsustvo polimera za viskoznost kao i depesora tačke tečenja. Sve se izvlači iz kvalitetne sintetičke (estarske) osnove.
Veća specifična gustina i manja tačka stinjavanja i pored manjeg viskoziteta, kao i veća tačka paljenja nego kod prethodnog uz sličan (zapravo isti samo u nešto malo drugačijoj koncentraciji) sastav aditiva – jeste indirektan dokaz(i) ali prilično ubedljiv(i).
PRO 4 15W-50
Grubo rečeno, “teža“ verzija 10W-30. I zaista više liči na nju nego 10W-40. Nije nemoguće da ni ovde nema polimera ili ih ima u minimalnom procentu. Ovo je verovatno najupotrebljavanija VG, barem na domaćem terenu, te bi treba da bude i najpopularnija verzija Pro-a. Malo stariji vozni park, vožnja pretežno u letnjim mesecima te odlasci na more gde su temperature veće te slaba upotreba na niskim temperaturama i pogađate, viskoznija ulja dobijaju na značaju. Inače i jeste za uslove kada temperature vazduha prelaze (u proseku) 30 cel. kao i za dugotrajne velike napore motora.
Kako sam proizvođač navodi ova i 10W-60 verzija su namenjene „uslovima visoke temperature“ i većim zapreminama motora (750cm3 i više).
I dalje su specifikacije i odobrenja ista kao kod prethodnih verzija.
Tehnički podaci:
Specifična gustina: 911kg/m3; kinematska viskoznost na 40°C: 130mm2/s, na 100°C: 18,2mm2/s. Indeks viskoznosti: 156; Tačka stinjavanja: 35°C; Tačka paljenja (flash point): 200°C.
Veoma velika spec. gustina te umereni indeks viskoznosti ukazuju na moguć mali sadržaj polimera ili čak i njihovo odsustvo. U svakom slučaju kao i kod 10W-30 neuobičajeni podaci za spec. gustinu. Tačka stinjavanja je na nivou vrhunskih 10W ulja te ukazuje na vrhunski kvalitet baznih ulja. Tačka paljenja je očekivana mada manja nego što bi se za jedno SAE 50 ulje očekivalo. Prava je “pedesetica” sa viskoznošću blizu sredine VG mada ispod nje. Na 40 cel. ima uobičajenu viskoznost za 15W50.
PRO 4 10W-60
Teško će te ovu verziju naći na “kontinentu” a naročito u CEE. Više je anglosaksonska verzija. Zanimljivo je da sam Fuchs u svojim brošurama navodi da izbegava ovu viskoznu gradaciju zbog dugoročne otpornosti na smicanje. Dugo je uopšte izbegavao proizvodnju a i sada je ona namenjena samo posebnim tržištima mada se to teško može zaustaviti samo na tome te se može očekivati da će se ova verzija moći nabaviti širom Evrope (bar).
Namenjena motorima od 900 i više kubika te veoma visokim (letnjim) temperaturama.
Liči na “težu” verziju 10W-40 a SAE 60 je postignuto visokim sadržajem (doduše kvalitetnih) polimera.
Ne treba se bojati otpornosti na smicanje pri visokim obrtajima i velikim naporima (opterećenjima) motora, čak i dugotrajnim, već više u smislu da li će to potrajati celu sezonu. Ipak, proizvođač nagoveštava da je to tako.
Dobro će doći starijim motorima te posebnim takmičenjima gde izdržljivost dolazi do izražaja. Tople klimatske zone će naći izvesne koristi od ove VG mada je u principu i onda 15W-50 bolje.
Veoma specifična VG te se treba koristiti samo ako znate čemu bi vam to koristilo.
Specifikacije i odobrenja su ista osim što ova verzija NE ispunjava JASO standarde. Ili bolje rečeno – nema ih, a svakako teško da bi prošlo MA2, dok bi MA trebalo da prolazi i ispunjava.
Tehnički podaci:
Specifična gustina: 860kg/m3; kinematska viskoznost na 40°C: 150mm2/s, na 100°C: 23mm2/s. Indeks viskoznosti: 184; Tačka stinjavanja: 39°C; Tačka paljenja (flash point): veća od 200°C.
Spec. gustina najmanja od cele serije. Vrlo zanimljivo. Čak i uzevši u obzir najveći sadržaj polimera. Radna viskoznost je visoka ali na sredini SAE 60 kategorije. Zahvaljujući veoma visokom Ind. Viskoznosti (veći od nekih automobilskih 10W-60 ulja) zadržava relativno nisku viskoznost na 40 cel. koja je na nivou ili ispod 20W-50 ulja. Tačka stinjavanja je na nivou 5W sintetskih ulja.

PRO 4 PLUS RANGE
Kako da nazovemo ovu seriju ulja? Polu rejsing (Half Racing)?
Možda najbolje da čujemo proizvođača:
the ultimate full synthetic ester 4-Stroke engine oil (ultimativna, vrhunska, potpuno estarski sintetička ulja za 4T motore, motocikala).
Dakle trkačka ulja za civilnu upotrebu. Skoro kao Motul V300. Bar slično.
U principu su jako slična “non plus” seriji uz nešto jače aditive te PAO-estarsku osnovu.
Teorijski “top of the pop”, mada bi o tome da li je bolje to ili 100% estar morali bar poseban tekst (ili seriju tekstova). Najbolje je odmah preći na stvar:
Serija je preporučljiva za takmičenja. Sam proizvođač pominje “Superbike and endurance racing”. Moglo bi se dodati i: takmičenja nižeg ranga kao i sportska vožnja kod amatera.
Volite da često “zakucate” kazaljku obrtomera u crveno polje? Ili ovo ili 300V vam ne gine.
Serija je zapravo PAR. Čine je svega dva ulja.

PRO 4 PLUS 5W-40
Kao i 10W-50 posebno se preporučuje za tjunovane, abartovane ili na drugi način dorađene mašine. Ili samo fabrički veoma jake i sa crvenim poljem daleko iznad 10 hiljada obrtaja.
Visok indeks viskoznosti, izuzetna termička stabilnost, otpornost na smicanje ("stay-in-grade" performance) i kvalitetni deterdženti su glavna odlika ovih ulja. I druga sintetička sve to imaju ali je ovde to na malo višem nivou i za izuzetne napore motora.
Ova “tanja” verzija je baš dobra za kraće trke jer brže postiže radnu temperaturu i stvara manje otpore u motoru.
Specifikacije/Odobrenja:
JASO MA & MA2, API SG, SH & SJ i CCMC G5.
Praktično isto kao i prethodna ulja. Ništa posebno što se samih specifikacija tiče ali nije sve u njima.
Tehnički podaci:
Specifična gustina: 864kg/m3; kinematska viskoznost na 40°C: 92,4mm2/s, na 100°C: 14,9mm2/s. Indeks viskoznosti: 169; Tačka stinjavanja: 43°C; Tačka paljenja (flash point): 190°C. Boja – amber (žuto-narandžasta).
E sad, šta je ovo. Iako ste očekivali (kao i ja) pravo 0W-40 ulje ovo zapravo više liči na 10W-40.
Lako je pogoditi o čemu se radi ali teško ukratko objasniti. Kako god, obe viskoznosti su veće a indeks viskoznosti manji. Da li može gde je 10W-40 default? Pogađajte (bar) tri puta!
PRO 4 PLUS 10W-50
Isto to samo malo drugačije. Ovo je samo “teža” verzija prethodnog i pogodnije za trke izdržljivosti, duge vožnje pod visokim obrtajima (ali baš duuugeeee) kao i (pre svega, zapravo) za veoma topla podnevlja.
Naravno pre svega za kombinaciju pethodnog.
Iste specifikacije i odobrenja. To je samo “pola priče”.
Tehnički podaci:
Specifična gustina: 882kg/m3; kinematska viskoznost na 40°C: 115,7mm2/s, na 100°C: 18,9mm2/s. Indeks viskoznosti: 184; Tačka stinjavanja: 40°C; Tačka paljenja (flash point): 205°C. Boja – purpurna.
Viskoznost na 40cel. i ne toliko velika i u svakom slučaju pogodna za 10W-40 kao i 15W-40(50) zahteve.
Indeks viskoznosti izuzetan. Za razliku od prethodnog dobijen uz (više?) polimere, mada verovatno uz jako mali sadržaj istih. Bazna ulja – naravno vrhunska.
I na kraju (da ne ostavljam za neki drugi tekst):

PRO R 0W-20 RACING OIL
Njeno veličanstvo – kraljica. Pravo pravcato Racing ulje. Naravno ne koristiti za svakodnevnu upotrebu.
Ipak to nije razlog da mu se ne divimo.
Kao što u Silkolene dokumentu stoji: samo je za profesionalnu upotrebu. Neki stariji motori mogu imati nedovoljni kapacitet pumpe da bi u takmičarskim uslovima zadržali pun pritisak ulja!
Nemojte posle da niste bili upozoreni!!
Umesto suvoparnog opisa (kao kod većine ulja) dovoljno je navesti podatke iz tehničkih specifikacija:
1100cc Honda Blackbird motocikl star jednu godinu postigao je sledeće rezultate na “Dynojet” mašini:
“15W-50 Racing Oil:- Max. snaga: 127.9KS na 9750 RPM. Max. obrtni moment: 75.8 ft-lbs. na 7300 RPM
5W-40 Racing Oil:- Max. snaga: 131.6KS na 9750 RPM. Max. obrtni moment: 77.7 ft-lbs. na 7400 RPM
Pro R 0W-20 Racing Oil:- Max. snaga: 134.4 KS na 9750 RPM. Max. obrtni moment: 78.9 ft-lbs. na 7400 RPM”

Bolje ništa više ne kazati, osim da je očigledna namena da se postigne što bolje vreme na treningu, da se dobije trka kraća od pola sata i slično.
Nekih 5-6% veća snaga je nešto što jeste posledica manje viskozosti ali i ne samo toga već i superiornog sastava ovog ulja. Treba li naglasiti da je full estar sintetičko? Valjda ne.
Specifikacije i odobrenja nema (osim “trkački odobrenog i specificiranog”).
Tehnički podaci:
Specifična gustina: 866kg/m3; kinematska viskoznost na 40°C: 45,8mm2/s, na 100°C: 8,9mm2/s. Indeks viskoznosti: 179; Tačka stinjavanja: ispod 40°C; Tačka paljenja (flash point): 180°C. Boja – zagasito amber (žuto-narandžasta).
Na 40cel. slično ATF-ima na 100cel. je blizu SAE 30 gradacije te je praktično “0W-25”.
Po svemu izuzetno ulje, osim što nije za svaki motor.
Silkolene zvuči dobro? Više nego dobro! Može li bolje? Više je stvar ukusa. Dopuštam i druga mišljenja ali moram imati i svoje. Teška srca ipak stavljam ovaj brend na mesto 2. Motul je lično meni no. 1 (naročito za motocikle) što je zaista u nijansama ukusa o kojima ne treba raspravljati!
Aktuelno je, pa makar bio i kliše:
Rafa je izuzetan, Rafa je vanserijski igrač, ali je ipak broj dva. Nole je ipak br. 1.
Ovde bi teško to izbodovali pa prethodno ostaje samo kao (grubo) poređenje.

P.S.
Zahvaljujem čitaocu Dejanu koje mi je mejlom skrenuo pažnju da dam više detalja o kom motociklu (na DynaJet-u) se radi.
To je: Honda CBR 1100-XX Super Blackbird, (sa 1137ccm).
Izvinjavam se ako je zasmetalo ali sam samo citirao sajt Silkolene-a (zato i navodnici) jer sam smatrao da je dovoljno i zadovoljavajuće u smislu autorskih prava (u suštini je reklama za to ulje mada se slično ponašaju još neka, što će se videti iz sledećih tekstova).

3 коментара:

  1. Анониман14. јул 2011. 10:04

    Po vasem savetu link za pitanje na starijoj temi

    http://motornaulja.blogspot.com/2009/04/i-numero-uno-synlube-inc.html?showComment=1310630619807#c4873791750980984952

    ОдговориИзбриши
  2. Postovani profesore,

    konacno se i ja registrovao...moram da pohvalim Vase tekstove koji su na visokom nivou, kao i ljude koji prate ovaj blog. Svaka cast imam od koga da ucim, i nadam se da cu svoje znanje svakodnevno nadogradjivati.
    Elem, hteo bi da ucestvujem i ja, makar da pokusam, postavljajuci pitanja oko mog ljubimca zvanog jare :).
    Yaris je 2000to motor 1.0 50 kw, presao oko 155 000 km i do sada sam mu sipao eneos 10w 40 i mogu da kazem da sam zadovoljan. Godisnje prelazim 13 000 km, nekoliko puta godisnje se ide na duze relacije, a dosta cesto kombinovana voznja centar grada- sremcica. Po specifikacijama proizvodjaca za njega ide 5w30, 5w40 i kao dobra solucija 10w40. Uskoro dolaze i hladni dani, vozice se preko cele zime i nisam siguran da li je i poslednja napisana gradacija dovoljna da se zima izgura bezbolno, da li da se prebacim na 5w40 i da mi bude celogodisnje ulje?
    Veliki pozdrav, i nadam se Vasem odgovoru

    ОдговориИзбриши
  3. Poštovani g. Aleksa,
    Odgovor je u tekstu "Obnova gradiva" gde ste postavili identično pitanje. Nisam brisao jer su i drugi čitaoci ovde videli pitanje pa tu očekuju i odgovor.
    Lako je skoknuti do gore pomenutog teksta.

    ОдговориИзбриши