Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

недеља, 17. јул 2011.

Second to NO ONE - Motul motorcycle oils (Motul ulja za motocikle, "Drugi Nikome")



Prvi deo (Part One)


U bilo kojoj delatnosti pa i proizvodnji maziva (a najbliže je sportu) razlika u prvih (recimo) deset nije mnogo velika, ali u sezoni (ili određenom periodu) se desi da par ekipa (kompanija) veoma iskoče a obično se sve svodi na LIDERA. Mala razlika je ipak suštinska jer kako idete ka vrhu sve je teže odmaći konkurenciji. Stići na vrh i na njemu opstati, je veoma težak zadatak. Taj teret (jednostavno) nisu svi spremni da prime na svoja pleća.

MOTUL je kod automobilskih a naročito ulja za motocikle već mnogo godina na tom uzvišenom ali nezahvalnom mestu broj jedan. Ovo naravno neće prihvatiti svi (i svakako ne odmah) ali je priča jako jednostavna – što više znate … (the more you know) … sve je jasnije (it is more clear).

4T Motociklistička ulja

Motul to radi ovako:

Mineralno 3000 (specifično te naročito pogodno za V-Twin motocikle) u 20W-50, 5000 PS za starije motocikle (i ne samo starije), ulja za skutere (uključivši i sintetička) te:

1) Serija 5100 (Technosynthese, polusintetika u najboljem smislu te reči)

2) Serija 7100, 100% sintetičkih ulja

3) Neverovatne 300V Factory Line (Racing ulja, ali prava, a uz sve i pogodna za veliki broj “civilnih” motocikala).

5100 je nešto što je pogodno za (bar) 80% motocikala i za 51% jeste najbolji izbor a kod ostalih je svakako najisplatljiviji. 7100 je za motocikle koji zahtevaju sintetička ulja ali i izbor za neophodna 5100 ukoliko od svog motocikla želite da izvučete maksimum. Naravno, često “i nad popom ima pop” pa se dešava da sam Motul kaže:

5100 – dobar izbor

7100 – još bolji izbor

300V – najbolji izbor

U ovom delu više reči samo o sintetičkim uljima.

7100 Serija

Ovo ne samo da su sintetička ulja, već su (naravno, imajuć i u vidu Motul) na bazi sintetičkih estara.

Iako se radi o “mono” estrima a ne diestrima ili poliestrima, ova ulja su u rangu najboljih ulja kod konkurencije. Osim toga su zaštitni znak Motul-a i imaju veoma dugu tradiciju kod ovog proizvođača.
Vrhunski kvalitet se podrazumeva. Ovo bi trebala da bude glavna linija njihovih motociklističkih ulja ali nekako je ispalo da je su sve tri serije (300V, 7100 i 5100) nekako “izjednačene” u smislu primene makar u zemljama Istočne Evrope (Zapadnog Balkana). Verovatno na to utiče malo stariji vozni park, loše gorivo i slični faktori.

U Zapadnoj Evropi bi 7100 trebalo da (skoro uvek) bude primarni izbor pa tek onda (zavisno od potreba ili želja) 5100 ili 300V.

Postoji manji problem, ne toliko lošeg koliko neidealnog, izbora pravog ulja iz ove serije za konkretan motor (motocikl) ali to je tek duga priča a ako pažljivo pročitate opis svakog ulja iz ove serije biće (većim) delom i rasvetljena.

Uglavnom, do kvaliteta ulja nije, a svašta je drugo u pitanju.

Da se podsetimo još jednom (idealan je trenutak) prednosti estarskih sintetika:

· Maksimalna oksidaciona i termička otpornost. Čak i u odnosu na PAO sintetike,

· Solidne osobine na veoma niskim temperaturama (mada su PAO base stock tu ipak neprevaziđeni),

· Bolje rastvaranje aditiva nego kod drugih sintetičkih ulja,

· Detergentska i dispergentska svojstva baznih ulja po sebi,

· Minimalno isparavanje po Noack-u,

· Izvesne „friction modifier“ (modifikatori trenja) osobine iako se one postižu pre svega aditivima,

· ITD.


Prednosti su date u odnosu na sintetička i razna hidrokrekovana ulja, u odnosu na mineralna lista je mnogo duža.

U retke mane estarskih sintetika mogu se pomenuti nešto slabija hidrolitička otpornost (mada je to mnogo bitnije kod hidrauličnih i kompresorskih ulja) i otpornost na „razređenje gorivom“ (fuel dilution).

Naravno estarski base stock za upotrebu kod motornih ulja se brižljivo biraju tako da su ovi efekti minimalni i praktično zanemarljivi. Eventualno bi se moglo reći da se sa njima motocikl (kao i automobil) „obaveznije“ treba isterati van grada (bar jednom mesečno) kao i da se treba voditi računa da vam je kod motora dobro podešeno paljenje (naročito kod karburatorskih).

U slučaju potpuno ispravnog motora ne vidim da bi estarske sintetike imale ijednu slabu tačku (umerena zaštita od korozije se više nego nadoknađuje polarnošću i „lepljenjem“ za metalne delove, tako da i tu „šiju“ mineralke) a prednosti su više nego očigledne.

Viskoke performanse (i kod automobila a naročito motocikala) mogu se postići samo sintetičkim uljima, one najviše samo estarski sintetičkim ili PAO/estar kombinacijama.

Za celu seriju je karakteristična CRVENA boja. Takođe sva ulja ispunjavaju iste standarde:

API SL / SJ / SH / SG kao i JASO MA odobrenje (osim 10W-40 MA-2 koje ispunjava standard pod tim imenom).

7100 4T 10W-30

Namenjeno pre svega Honda i Yamaha motorima koji zahtevaju ovu viskoznu gradaciju.

Upotreba: za motocikle (za asfalt) sa i bez katalitičkih konvertora, skutere, mopede i ATV-e.

Pogodno za Euro-2 i Euro 3 motore.

Tehnički podaci:

Specifična gustina: 861kg/m3; kinematska viskoznost na 40°C: 73,5mm2/s, na 100°C: 11,4mm2/s. Indeks viskoznosti: 147; Tačka stinjavanja: ─33°C; Tačka paljenja (flash point): 224°C. TBN: 8,2 mgKOH/g.

Vrednost indeksa viskoznosti kao i viskozna gradacija (sama po sebi) su idealni da se dobije ulje „bez polimera“ (ili minimalnim sadržajem istih). Sve su vrednosti vrlo dobre , spec. gust. potvrđuje sintetičku osnovu ovog ulja, a tačka paljenja je izuzetna i prilično odskače od konkurencije a potvrđuje estarsku osnovu (mada zavisi i od izbora samih estara) i ukazuje na minimalno isparavnaje i potrošnju istog.

7100 4T 10W-40

Ulje koje ispunjava većinu zahteva i najšire je u upotrebi. I pored JASO MA koji garantuje lako šaltanje, motocikli koji su zahtevni po ovom pitanju bi mogli da imaju koristi od MA-2 verzije. Ukoliko ni to ne pomogne, pravac servis jer nije više do ulja nego do vašeg kvačila i/ili menjača.

Tehnički podaci:

Specifična gustina: 861kg/m3; kinematska viskoznost na 40°C: 90,25mm2/s, na 100°C: 13,48mm2/s. Indeks viskoznosti: 151; Tačka stinjavanja: ─36°C; Tačka paljenja (flash point): 228°C. TBN: 8,2 mgKOH/g.

Za nijansu različiti podaci su naravno zbog viskozne gradacije. Neminovnost upotrebe polimera nije nešto što bi ovom ulju narušilo status referentnog ulja za većinu motocikala. Otpornost na smicanje je i dalje veoma visoka. Osim toga Ind.Visk. je solidno nizak za 10W-40 ulje što ukazuje na umereni sadržaj polimera (vrhunskog kvaliteta). Čak i ako vam je „crveno polje“ često popunjeno kazaljkom, vaš motor će to izuzetno lako podneti. Treba primetiti da je unutar 10W-40 kategorije nešto manje viskozno („10W-35“) što ga čini jako povoljnim i za visoke obrtaje a kome treba gušća četrdesetica trebao bi da koristi možda i 20W-50 verziju istog ulja.


7100 4T 20W-50

Ovo ulje ispunjava i Harley Davidson specifikacije. Uopšte je veoma pogodno za V-Twin motocikle.

Kako god, jako je dobro i za obične „street“ motocikle ali i one „off road“ (4T). Osim veće pogodnosti za visoke spoljne temperature (preko 35°C) pogodno je i za veoma duge vožnje pod velikim naporom motora motocikla (visoke nadmorske visine, dugi i strmi usponi, teretom opterećeno vozilo i slično).

Ovo je jedno od retkih (iako ne jedinstveno, tu je recimo i Bardahl XTC C60) full sintetičkih ulja u ovoj viskoznoj kategoriji. To zaista treba imati u vidu za specifičnije zahteve. Ne treba da vas brine ono 20W jer je ovo ulje praktično „prikriveno“ 15W-50 ulje koje se može koristiti i na malim minusima (do -5°C).

Tehnički podaci:

Specifična gustina: 864kg/m3; kinematska viskoznost na 40°C: 124,4mm2/s, na 100°C: 17,7mm2/s. Indeks viskoznosti: 158; Tačka stinjavanja: ─33°C; Tačka paljenja (flash point): 228°C. TBN: 8,2 mgKOH/g.


Dobro je primetiti da je viskoznost na 40°C veoma umerena i tek neznatno veća od 15W-50 ulja (u odnosu na automobilska 20W-50 razlika je osetna). Radna viskoznost je relativno blizu donje granice SAE viskoznosti tako da bi sve u svemu ovo ulje najbolje bilo staviti u „15W-45“ kategoriju. O ovome treba voditi računa ukoliko vas „zastrašuje“ ono SAE 50. Indeks viskoznosti dodatno potvrđuje da je ovo više 15W-50 nego 20W-50 ulje ali je zbog HD specifikacija Motul morao da ga udene u iste. Otpornost na smicanje kao i na fuel dilution je verovatno najveća u ovoj seriji. Tačka stinjavanja je kao kod 10W ulja!


7100 4T 10W-60

Hm... Svi su se predali pa čak i Silkolene ... ovo je neizbežna i veoma popularna viskozna gradacija.

Koristi se (naročito) kod: Motocikala veoma visokih performansi, sportski motocikli, „off road“ (terenski) motocikli, enduro ... za 4T motore sa ili bez integrisanog menjača, suvim ili mokrim kvačilom, sa ili bez katalizatora (po Euro 2 i 3 normama). Jel' preostalo išta?

Pogodno za specifične HUSQVARNA, KTM, MOTO GUZZI, & VOXAN motore koji zahtevaju SAE 10W-60 viskoznost. Takođe je pogodno i za mnoge Twin motore.

Tehnički podaci:

Specifična gustina: 860kg/m3; kinematska viskoznost na 40°C: 156,1mm2/s, na 100°C: 24,0mm2/s. Indeks viskoznosti: 186; Tačka stinjavanja: ─33°C; Tačka paljenja (flash point): 236°C. TBN: 8,0 mgKOH/g.


Indeks viskoznosti odgovara 0W-40 uljima i čak je nešto veći od proseka za 10W-60. Otpornost na smicanje je odlična i ne treba mnogo brinuti o tome čak i pri najvećim naporima. Potencijalno dugoročna (višemesečna) takođe ne bi trebala da bude pod znakom pitanja jer su korišćeni najkvalitetniji polimeri.
Najotpornije na visoke temperature ulja i spoljne temperature.

300V Factory Line serija

Trkača (Racing) ulja, za trkačke motocikle!

Double Estar tehnologija. Ovo zapravo znači (da se malo i ispravim) da je korišćena kombinacija estarskih sintetičkih baznih ulja a ne samo diestri. Poliestri su obavezna komponenta.

Iako je 7100 dovoljna za sve amaterske namene teško je odoleti najboljem. Ova ulja su pogodna i za obične mašine ali nisu dobar izbor za „penzionersku vožnju“ (iako je podmazivanje idealno pri svim obrtajima). Iako je blizu istini da nema preterano dobrog ulja za bilo koji motor, ovde bi mogli reći obrnuto: teško da ima dovoljno zahtevnog motora ili primena za ovo ulje!!

Da ne idem u detalje ali kratkotrajne temperature od 250°C će degradirati vaše mineralno ulje, 300°C visoko rafinisano („sintetsko“) mineralno ulje, 350°C PAO sintetiku ali će poliestri (i 300V) izdržati i svih 400°C!! Ili dugotrajnih 200°C!! I neće od 5W-30 brzo nastati 10W-40 ili od 10W-40: 15W-50 (zbog visokog isparavanja i termičke degradacije). Ovo čini ova ulja izuzetno otpornim na tzv. Blow-bi gasove („blow-bi gasovi su gasovi prilikom sagorenja koji prodiru pored karika u kuciste motora i nose sa sobom sva jedinjenja koja razgradjuju i degradiraju ulje“).

Razmislite o ovome kad god „zakucate“ kazaljku u crveno polje!

Kompleksni estri u kombinaciji sa specijalno biranim aditivima daju znatno manji koeficijent trenja između metalnih delova motora i daju mu 3% veću snagu unutar iste viskozne kategorije!!

Testovi za mokro kvačilo i menjač su rigorozniji od standardnih tako da ni tu nema nikakvih problema.

Pad viskoznosti pod velikim smicajnim naponima: 0%!!

Ako druga “Sport”, “Competition” ili “Racing” ulja imaju oko 5% ovo je zaista izuzetno!

Standardi: standardi? Koji standardi? Nema takvih.

Ova ulja daleko prevazilaze sve postojeće standarde!!

Znači da su oni (standardi) potpuno nerelevantni.

300 V 4T Factory Line 5W30

Kako je “sve” već rečeno serija će biti predstavljena “samo” u najkraćem.
Ovo konkretno ulje je idealno za kratke relacije na izuzetno visokim obrtajima. Na primer za kvalifikacione treninge ili kraće trke. Osim onih 3% snage sama viskoznost dodaje još skoro toliko (u odnosu na 10W-40) a 5-6% veća snaga može dosta toga odlučiti.

Referentni takmičarski timovi: Yamaha MotoGP, Suzuki MotoGP, Suzuki World MX.

Tehnički podaci:

Specifična gustina: 855kg/m3; kinematska viskoznost na 40°C: 63,4mm2/s, na 100°C: 11,4mm2/s. Indeks viskoznosti: 178; Tačka stinjavanja: ─48°C; Tačka paljenja (flash point): 232°C. TBN: 8,3 mgKOH.

No comment! Valjda je sve jasno! Motul Rules!

300 V 4T Factory Line 5W40

Bitna mala razlika. Ovo je prvi izbor za većinu (letnjih) takmičenja! Sve ostalo što važi za prethodno važi i za ovo ulje. Ovo je prava Racing viskoznost!
Referentni trkački tim: Alstare World SuperBike.

Tehnički podaci:

Specifična gustina: 858kg/m3; kinematska viskoznost na 40°C: 72,7mm2/s, na 100°C: 13,32mm2/s. Indeks viskoznosti: 187; Tačka stinjavanja: ─45°C; Tačka paljenja (flash point): 238°C. TBN: 8,3 mgKOH.

Komentar: ostavljam vas da uživate!

300 V 4T Factory Line 10W40

U čemi je vic? Pa male varijacije (može se i mešati sa prethodnim ili sledećim) u zavisnosti od konfiguracije staze. Idealno ulje za “civilne” potrebe. U odnosu na prethodna dva malo veća (ali apsolutno srednja) otpornost na “fuel dilution”.
Referentni trkački timovi: Alstare World SuperSport, National Moto Endurance, Suzuki World MX.


Tehnički podaci:

Specifična gustina: 860kg/m3; kinematska viskoznost na 40°C: 82,3mm2/s, na 100°C: 13,13mm2/s. Indeks viskoznosti: 160; Tačka stinjavanja: ─42°C; Tačka paljenja (flash point): 240°C. TBN: 8,3 mgKOH.

Nešto manje polimera (ionako ih ima u celoj seriji ali posebno biranih, što potvrđuje da je manje ili više polimera više stvar prošlosti i mineralnih ulja. Estri ionako moraju (bar iznad dvadesetica i “tanjih” tridesetica) ionako da ih imaju jer baznim estrima nedostaju ekstremno visoke viskoznosti što npr. PAO ima te se može kombinovati sa klasičnim (recimo PAO 6).

300 V 4T Factory Line 15W50

Ovo je možda i još bolje 300V ulje za “civilstvo”. Namenjeno za temperature okoline i preko 40°C, za trke izdržljivosti ili one u kojima su motori duže vreme na maksimalnim naporima.
Izuzetno ukoliko se upuštate u obilazak planinskih prevoja (Alpi, Pirineji, Stara Planina i slično), naročito ukoliko vam je motor natovaren. Ovo važi i za zimske uslove jer i pored “15W” ulje je upotrebljivo i na ispod –20°C (vidi tehničke podatke). Takođe je pogodno i za letnje krstarenje auto-putevima pri velikim brzinama (gde je to dozvoljeno).

Referentni trkački timovi: Deletang Endurance, GMT94 endurance, Rinaldi Yamaha World MX.

Kao što se i iz prethodnog vidi, ovo ulje je default za Endurance takmičenja.

Tehnički podaci:

Specifična gustina: 866kg/m3; kinematska viskoznost na 40°C: 115,7mm2/s, na 100°C: 17,0mm2/s. Indeks viskoznosti: 161; Tačka stinjavanja: ─45°C; Tačka paljenja (flash point): 252°C. TBN: 8,3 mgKOH.

Tačka paljenja je izuzeno visoka, i indirektno upozorava na ekstremno nisku isparljivost i “nultu” potrošnju ulja. Veoma je upotrebljivo i za 10W-40 default, naročito pri većim naporima motora i/ili nešto starijim mašinama. Nije ekstremne radne viskoznosti kao 10W-60 ulja.

Celu seriju odlikuje Žuto-Zelena flourescentna boja, što nije uobičajeno te se ne dajte zbuniti!

To je već zaštitni znak. Ova ulja se mogu mešati sa (skoro) svim ostalim, bilo mineralnim bilo sintetičkim.

Ovo nije loše znati ako se uputite na duži put a zaboravite isto (ukoliko vam uopšte zatreba). Naravno uglavnom ćete degradisati kvalitet, te birajte pre svega sintetička ulja slične viskoznosti (najbolje identične).

22 коментара:

  1. Zaista sjajni tekstovi, mada moram da priznam da sam tehnicki dosta slab sto se tice motocikala....
    Zato u nestrpljenju ocekujem nove tekstove o uljima za automobile..
    pozdrav

    ОдговориИзбриши
  2. Čim budem imao iole vremena. Možda još tekst-dva o motociklima (ili čak ne) pa da se vratim malo na automobile.
    Razumem vaše nestrpljenje ali molim za strpljenje.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  3. Zasto crni Stevo "...ili cak ne" o motociklima ? A obecanja? Nek ti ne bude reper mali odziv preko komentara o moto-uljima. Iako ovo mozda ovo nisu teme koje se citaju masovno kao auto ulja, ipak nije samo kvantitet odraz kvaliteta. Ionako su tvoji napisi tekstovi trajne vrednosti.

    ОдговориИзбриши
  4. Kosta, mislio sam samo na tekst ili dva.
    Naravno da će motocikli još neko vreme imati prednost, makar dok objavim tekstove desetak najjačih brendova u ovoj oblasti.
    "crni Stevo" me je baš nasmejalo. Da ne obećavam ali verovatno bar IPONE i Bardahl idu sigurno pre nego "presečem" (tekst ili dva) automobilskim uljima i naravno ostaje još nekoliko jakih imena (Shell, Agip, LM, Bel Ray ...).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  5. Zdravo svima, juče u prodavnici naiđem na mannol ulje 10w-40, cijena 4.5 e po litri. Obzirom da je to najeftinije ulje koje sam našao u mojem gradu sa sledećim karakteristikama pitanje je da li i vrijedi? mannol (tačka) de je domen :), postoji i online katalog. E sad vidim da se viskozitet 10w 5w i 15w ne razlikuju mnogo na 100 C, E sad pitao bih samo jedno koji mi je najrelevantniji podatak koji se odnosi na viskoznost kada gledam specifikaciju ulja da li je to na -25 C 100C ili 40C, da ne pominjme metode koje su me zbunile...
    Pozdrav i Hvala !

    ОдговориИзбриши
  6. Mannol je solidan proizvođač. Relativno mali u branši (otprilike kao dva FAM-a) i sa relativno kratkom tradicijom. Dakle neka sredina i svakako ne vrhunska ulja mada izuzetno moderna i sa natprosečnim specifikacijama unutar klase kojoj pripadaju.
    Umerena preporuka.
    Ako vam je preporuka da koristite 10W-40 ulja (uglavnom sličnih specifikacija) onda je Mannol O.K.
    Doduše ima više ulja u ovoj gradaciji (čak i sa MB 229.3) pa je teško reći ali sva su za tu klasu više nego dobra.
    Primarna viskoznost koja je bitna je ona na 100cel.
    Tzv. radna viskoznost. Ostale su takođe bitne ali relativno manje.
    5W40 se u većini slučajeva može koristiti i gde je "prepisano" 10W-40 ali je uvek bolje postupiti po savetu proizvođača automobila. Ukoliko su obe viskoznosti pomenute 5W-40 je uvek bolje koristiti.
    5W-40 se može koristiti i kod 15W-40 zahteva ali ne uvek. Prvo mora biti ispunjen zahtev da HTHS bude veći od 3,7mm2/s i još nekoliko sitnih stvari.
    To je više za ozbiljnije razmatranje i zavisi i od motora i od ulja.
    Za uslove Jugo-Istočne Evrope i centralne Evrope (CEE) 10W-40 je sasvim O.K. u zimskim uslovima i uopšte kao celugodišnje ulje (za većinu automobila iz druge polovine 80-tih, 90-tih i početka XXI veka).
    Iako najjeftinije ovo ulje može biti sasvim dobar izbor.
    Veći proizvođači su više jači brendovi i tek u nijansama bolji ali se razlika u ceni ne isplati nešto posebno u 10W-40 kategoriji gde su razlike ipak male.
    Pozdrav!

    Uzgred:
    desetak dana (pa do 15, ne zna se baš tačno) neću biti u prilici da odgovaram na pitanja (privatno odustan).
    Pozdrav svima, pa se čujemo oko 15. avgusta.
    Hvala na razumevanju!!

    ОдговориИзбриши
  7. Puno hvala na odgovoru, upravo sam naišao na jošjednog proizvođača ulja EUROLUB iz Minhena ako ne griješim, ovaj Mannol je iz Hamburga. Izgleda da ove rafinerije niču kao pečurke posle kiše, uskoro će ih na zapadu biti jednak broj kao i pivara :) šalu na stranu :). Naišao sam i na ROWE, uspio sam naći da je to nekada bila fabrika namještaja pa su se preorjentisali. Izgleda ko god ima novaca može kupiti nekoliko mješalice, malo aditiva, osnovu nekog ulja ( ako sam se dobro izrazio) napravi jedan dobar logo za firmu, malo futurističke ambalaže i eto ulje. Recimo litra ovog EUROLUB 10w-40 je 4e po 1L, 5w-40 5 E po 1L, dok ej mobil super 10W-40 5.50 e po 1L a ondakoji je vjerovatno rađen u Turskoj. Sad idem uporedim specifikacije.. E da ovaj Eurolub je izbacio na svom sajtu jednu prezentaciju na kojoj se vidi da je to jedna osrednja rafinerija sa novim kamionima i velikim postrojenjem, dobar marketing !!!
    Miki

    ОдговориИзбриши
  8. Još sam u gradu.
    Slažem se. Dobro zapažanje. Ako je nešto nemačko ne znači da je i uvek izuzetnog kvaliteta.
    Proizvodnja ulja jeste tehnološki jednostavna ali sveukupna kontrola, razvoj, finese u blenodanju raznih base stock-ova, mogućnost nabavke baznih ulja po povoljnim cenama i još sijaset drugih faktora, opominju na oprez i na to da velike (ili srednje) kompanije sa jačim resursima, dužom tradicijom i jačim kadrom (stručnjacima) uvek bivaju bolji izbor.
    Osim toga, jedno je standarde navesti a drugo je i ispuniti ih. Mercedes ima na svom sajtu sva regularno odobrena ulja po raznim njihovim standardima (odobrenjima). API takođe ima listu linenciranih ulja. Tačno da se proizvođač obavezuje navođenjem standarda na etiketi ali često nema nezavisne garancije da su oni i ispunjeni.
    Zbog svega toga treba biti oprezan sa manjim kompanijama, osim onih koje imaju više decenijsku tradiciju (bar 50 godina).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  9. Zdravo,kako ste? Imam jedno pitanje za Vas.Radi se o Fiat Puntu classic sa fabričkim uređajem za TNG...Da li da koristim ulje Selenia 20k (fabričko) ili Shell Helix hx7 ,oba u gradaciji 10w40? Čini mi se da je Shell malo kvalitetniji,ima specifikaciju SM,tačka tečenja -39,a SElenia ima SL i tačku tečenja -27.
    ANA

    ОдговориИзбриши
  10. Postovana Ana,
    Mozete koristiti oba ulja a dobro ste primetili da je Shell nesto kvalitetniji (i skuplji, ali ne da se ne bi isplatio).
    Ako biste da ostanete na 10W-40 gradaciji Shell je dobar izbor a jedino su bolja ulja sa MB 229.3 (npr. Motul 6100).
    Jos je bolje ici na 5W40 gradaciju, API SM, ili kao ultimativno ACEA C3. Jos su kao idealna opcija tu sinteticka ulja 5W40 prilagodjena TNG-u (Motul, Fuchs) o cemu imate i poseban tekst (ulja za TNG verzija 1.1) od pre par meseci.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  11. Zdravo, juče sam zamijenio ulje u automobil Ravenol DLO 10W-40. 5 litara za 20 eur, u odnosu na castrol iste gradacije uštedio sam skoro 18 eura. E sad bojim se da ako ne platim na mostu, da ću platiti na ćupriji :)

    ОдговориИзбриши
  12. Prvo da podsetim da nisam bio pri comp-u dve nedelje, osim par minuta iz internet kafea.
    Malo kasnim sa odgovorima ali ću nadoknaditi (brzo).

    Ravenol mesto Castrol-a?
    Da je isto nije, ali ...
    Kod Castrola dobar deo cene plaćate samo brend.
    Doduše uz to ide i "miran san" (peace of mind).
    Vredili baš toliko?
    Kako kome i kako u kom slučaju.
    Više je do toga da je Castrol pouzdaniji nego li bog zna šta bolji (za 10W-40 gradaciju gde razlike u kvalitetu postoje ali su relativno male u odnosu na razliku u ceni).
    Verovatno jeste nešto bolji ali ne toliko koliko košta. Sa druge strane, na ulju ne treba štedeti.
    Lično sam stanovišta da treba težiti što kvalitetnijem ulju (čak i preko fabričkih zahteva) ali naravno u skladu sa (porodičnim) budžetom.
    Na ćupriji plaćate na duži rok. Za jednu ili dve zamene ćete se na mostu provući :-)

    ОдговориИзбриши
  13. Puno hvala na odgovoru! Volim kada čujem, kada neko ko se razumije kaže da za neke brendove, u ukupnu cijenu dobar dio otpada na brend. Dobro, ali kada poučen ovim blogom ugledam neko ulje tipa Ravenol sa TBN-om 9.6 onda i sa karakteristikama koje od nekih, ajde recimo referentnih brendova tipa mobil ili castrol odstupaju za male veličine onda ga i kupim i sa nekih 8000 km ga zamijenim.


    RAVENOL DLO SAE10W-40 satisfies to the following specifications of manufacturers:

    ACEA 2002 B3-98 Teil 2 B4-02
    ACEA 2004 A3/B3-04 A3/B4-04
    API (*gelistet) CF
    Isuzu Common Rail
    MB 229.1 (DLO)
    Mitsubishi Common Rail
    Nissan Common Rail
    SAE 10W-40
    SsangYong Common Rail
    TOYOTA Common Rail
    VW/AUDI 500 00 / 505 00 (DLO)

    Parameter Unit of measure Data Test method
    Color 3,5
    Density (at 15°C) g/ml 0.871 DIN 51757
    Viscosity (at -25°C) mPa.s 6300 DIN 51377
    Viscosity (at 40°C) mm2/s 92.4 DIN 51562
    Viscosity (at 100°C) mm2/s 14 DIN 51562
    VI 154 DIN ISO 2909
    Flash point (COC) °C 216 DIN ISO 2592
    Pour °C 0 DIN ISO 3016
    TBN mg KOH/g 9.6 DIN ISO 3771
    Sulphated ash % 1.2 DIN 51 575


    Miki

    ОдговориИзбриши
  14. Podaci za Ravenol ulje su sasvim O.K.
    Iako (postoji i tekst o tome) sam stanovišta da je bolje da se bolje (i obično skuplje) ulje koristi duže vreme nego jeftinije kraće, u ovom slučaju (gde je razlika u kvalitetu mala, čak je TBN kod jeftinijeg pogodniji za dizel motore) bi se zaista moglo proći jeftinije menjanjem Ravenol-a na 8000km nego Castrola na 10.000km.
    Jednostavno razlika u ceni je prevelika.
    To naravno ne znači da Castrol ne vredi kupovati.
    Uostalom, i kod drugih proizvoda platite i više od 50% na brend (odeća, obuća ...) pa zašto ne bi ste 20 ili 30% kod (motornog) ulja?

    ОдговориИзбриши
  15. Motul 7100 10w40
    vs
    Bardahl XTC C60

    Nevezano za cenu - kakve su razlike u kvalitetu, svojstvima?

    Koliko sam uspeo saznati, oba ulja zadovoljavaju JASO MA2, što se menjača tiče.

    ОдговориИзбриши
  16. Poštovani g. Relja,
    Ukratko rečeno:
    Motul 7100 je sintetičko ulje na bazi estarskih sintetičkih baznih ulja.
    Kvalitetnog nivoa API SL (pa sve naniže) što je dovoljno za sve motocikle trenutno, postoje dve verzije: sa JASO MA i MA-2 pa na to obratite pažnju.
    Ovi sertifikati su na zvaničnoj listi.
    Bardahl XTC C60 10W-40 je kvalitetno PS ulje, verovatno HC osnove (mešavina II i III bazne grupe).
    Samim tim je nižeg opšteg kvaliteta od prethodnog.
    U većini slučajeva je ipak isplatljivije.
    JASO MA2 ... verovatno ispunjava mada ga nema na zvaničnoj listi (mada se može i tako tumačiti, preko Azijske filijale koja ima za par njihovih ulja taj sertifikat), ako ćemo strogo da gledamo pa je tu inferiornije. Proizvođač navodi API SM što jeste iznad SL ali nije zvanično i nije od značaja (kod motocikala). Tu je i dodatni sistem aditiva koji Bardahl naziva "furalene C60" što je više vešt marketing nego nešto što je tehnički superiorno.
    Motul-ova mana je visoka cena koja je opravdana samo u retkim slučajevima.
    U principu je Motul malo kvalitetniji ali (ponavljam) to nije izvesno da će se posebno primetiti naročito kod vožnje koja je uobičajena (normalna). Osim toga kod starijih motora (motocikala), u malom broju slučajeva, potrošnja ulja na bazi estarske sintetike može biti i veća na šta treba obratiti pažnju. Kod motocikala sa malim brojem pređenih km i kod forsirane vožnje može biti (i principijalno je tako) obrnuto.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  17. Veliko hvala na iscrpnom odgovoru.


    Bardahl mi je delovao neverovatno jeftin za sintetiku (kako se reklamiraju), sada mi je jasno zašto.


    Do sad sam uglavnom koristio Motul 7100 u 10w40 "gradaciji". Potrošnja ulja je skoro neprimetna (nema potrebe za dosipanjem između zamena), a teram uvek do crvenog (mada se retko vozi po gradu).


    Motor u pitanju je Fejzer 600, 12 godina star. Vozim uglavnom na putovanja vikendom i na stazi ponekad. Možete li mi preporučiti najjeftinije ulje koje zadovoljava ovakav režim eksploatacije? Sada menjam full sintetiku na 6 hiljada km.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Relja,
      7100 je baš idealno za vaš režim vožnje (nije za umereniji).
      Minimum za vaš motocikl (i uslove vožnje) je (naravno): Motul 5100.
      Pre svega 10W-40.
      Ako se vozi samo u letnjoj sezoni (bez mraza) dobar izbor može biti i Motul 7100 20W-50 ili jeftinija alternativa 5100, 15W-50.
      Pozdrav!

      Избриши
  18. U tekstovima u vezi najkvalitetnijih sintetickih motociklistickih ulja (Motul 300v i 7100, Silkolene Pro 4 Plus i Pro 4, Repsol Moto Racing 4T itd.) pominjete sinteticke estare, PAO estare, estarske osnove, monoestare, diestare, poliestare, estarski sintetička bazna ulja itd. Moram da priznam da mi nista nije jasno iako sam vise puta procitao ove tekstove i pokusao da shvatim o cemu se radi. Da li mozete da nas informisete malo vise o estrima moto ulja, npr. podela, prednosti i mane, sta se postize koriscenjem odredjenih vrsta. Pored toga molim vas i da navedete koja ulja vodecih proizvodjaca ih imaju u svom sastavu i koje vrste estara. Verovatno o tome ima mnogo da se pise, ali ako vam vreme to ne dozvoljava, bilo bi dobro ako mozete da napisete i nesto ukratko.

    ОдговориИзбриши
  19. Sva ova pitanja se odnose iskljucivo na motociklisticka ulja.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Vlado,
      Za odgovor bi mi (sada, tada možda ne) trebao godišnji odmor.
      Više detalja možete naći na bjbikers forumu u temi "koje ulje sipate".
      Tamo sam "expendable" a vrlo su korisni odgovori "M900" inženjera primene u Fuchs-u (Silkolene je pod njima, tj. njihov brend).
      Sad samo par (bukvalno) rečenica.
      Motociklistička motorna(/menjačka) ulja za razliku od automobilskih u mnogo većoj meri koriste sintetička bazna ulja.
      PAO ide kao "začinsko" u 0W-xx (najviše) i 5W-xx (ne uvek i u manjoj meri) kod automobila. Kod motocikala se koristi u mnogo većoj meri.
      Čisto PAO ulja se (skoro) ne mogu koristiti (slabo rastvaraju aditive) pa im se dodaju mineralna (i/ili HC) ulja (tipično za mejdžorse) ili estarska sintetička ulja (Motul, Silkolene, Bel-Ray, Putoline ...).
      Cena se kod ovih (moto) ulja često pravi nižom korišćenjem baznih ulja III kategorije (S)HC a rezultati jure aditivima (Yamalube, npr.). Nije loše ali nije identično pa čak ni blizu uljima sličnog sastava aditiva a kvalitetnije osnove. PAO i estri koštaju nekoliko puta više od HC ulja pa je logično da cena 100% sintetičkih ulja mora biti veća.
      Poliestri se jako retko koriste (prvenstveno zbog cene), obično kao "dodatak jelima" (verovatno u 300V).
      Diestri su osnova Motul 300V serije. Dodaju se (verovatno) u manjoj meri u Motul 7100 ili Silkolene Pro 4 seriju.
      O samim baznim uljima NE mogu ukratko, bilo je nekoliko tekstova gde je dato okvirno o čemu se radi (uz proizvođače u Evropi, serija tekstova).
      Možda je najkorisnije objasniti kako kvalitet baznog ulja utiče na trajnost ulja na primeru kompresorskih ulja (nije isto što i motorna ali je plastičniji primer, naravno razlike su manje).
      Mineralna se po pravilu menjaju na 2000rh.
      HC ulja ("PS") na 4000rh, PAO i estarska na 8000rh a ona na bazi di(poli)estara na 12000rh. Tu baš dolazi do izražaja otpornost na oksidaciju pri visokim temperaturama (glavna prednost uz još neke sitnije, kao što je manja isparljivost za isti viskozitet i slično).
      Dakle uglavnom se koriste "klasična" ("obična") estarska ulja uz diestre.
      Ko koja koristi i koliko, uglavnom je (strogo) čuvana tajna tako da postoje samo okvirni podaci. Doduše može se u relativno uskim granicama predpostaviti sastav ali za približniji bi trebalo znati ko se i od koga tačno snabdeva. Dakle uvek se pođe od tzv. "generičkih" sastava za viskoznu kategoriju pa vide osobine, cena i čemu proizvođač teži pa se može lepo nagađati (uz retke nezavisne analize koje se ipak tu i tamo pojave na net-u).
      Uglavnom, jeftinija ulja NISU estarska (praktično SVA ispod 10€/l), mogu biti u manjoj meri PAO (npr. Elf, možda je i u solidnoj meri PAO, ali nije 100% PAO).
      Uostalom šta znači 100% "nešto". Da je 100% tako? Ili da sadrži 100% istog?
      U modernoj marketinškoj terminologiji (čitaj laž do laži, suza suzu stiže) ono prvo. Na sreću Elf u najnovijem katalogu lepo objašnjava što priliči renomeu ovog brenda ali mnogi drugi će slagati netrepnuvši. U svetu motociklizma HC (II bazna grupa) ili III bazna grupa ne bi trebalo da se predstavlja sintetičkim uljima. Sada GTL ulja komplikuju stvari "do 101 i nazad (do "zla boga i nazad")".
      Ona su VI grupa po ATIEL pa se mogu (ne samo legalno već i moralno) svrstati u sintetička (kako zapravo i jesu, iako su im osobine tek između III baz. gr. i PAO (estara)).

      Избриши
    2. I da ne idemo (a i ne možemo, tu je faktor vreme) od "Kulina bana", za praktičnu primenu motociklističkih ulja manje su bitni ovi detalji (zanimljivi jesu), bitno je znati za šta je svaka od komercijalnih serija namenjena a o tome ima na bjbikers toliko da će Vam trebati 2 G.O. (godišnja odmora) da sve to isčitate.
      M900 je u par navrata to lepo rekao u par rečenica.
      Ja ću još (sada) da to skratim:
      Motul 5100 i Silkolene Comp4 (i slična Putoline i Bel Ray) su ono što se svakome može preporučiti. Od 20 ili 25 god. starih motocikala do najnovijih.
      HC ulja (Motul 5000, Silkolene Super 4) su za ljude koji voze umereno, motocikli su srednje generacije a ne žele dati previše para za ulje, po isplativosti su u samom vrhu. Sintetičke serije 7100 i Pro 4 (+) su za ljude koji idu na duga putovanja (više hiljada km) pa im treba pouzdano ulje za takvu priliku, za one koji povremeno idu na Track day (trkačku pistu), oštrije voze, prelaze više od 5000km godišnje (6, 8, 10 ili 12 hiljada) a žele jednom u sezoni menjati ulje (a proizvođač dopušta navedene km u toku godine).
      Dakle ako je to npr. 6000km a vi prelazite između 5000 i 6500km godišnje verovatno vam se isplati 7100 a ako prelazite samo 3000km (2 do 4k) onda je verovatno 5100 bolji izbor (da, izdržaće i track day, 1-2 u sezoni).
      Mineralna su uglavnom prevaziđena. Čak i 30 god. stari motori mogu imati koristi od ulja kao što je Comp 4 serija, ali baš stari motori (otprilike više od četvrt veka, naročito više od 40 god. remontovani ili ne) možda mogu manje trošiti mineralna (mada i ne mora biti), motori koji "troškare" ulje, možda će takođe "bolje" proći (ako je to uopšte bolje, makar je jeftinije), V-Twin motori možda sa 20W-50 mineralkama "rade" "bolje" (moderniji sve manje, tj. rade na sintetička, 10W-50, 15w-50) i slično. Uglavnom, sve se više svode na izuzetke (u primeni).
      Pro 4 Plus, 300V, su za obiljnu primenu na stazi, trke, treninge ili pasionirane korisnike koji više puta u toku sezone izlaze na trkačku stazu (kao amateri). Ali tu se NE završava njihova primena ... svaka oštrija vožnja je potencijalno za takva ulja (može i 5100, 7100 pogotovu, ali ako finansije dopuštaju, a što da ne?).
      ITD.
      Toliko za sada.
      Pozdrav!

      Избриши