Centrifugalni filter se koriste kao fini filteri zbog
svoje mogućnosti izuzetno kvalitetnog prečišćavanja.
Koriste se i kao glavni filteri. Osnovni radni deo je
rotor, koji sa mlaznicama malog otvora kroz koje dolazi ulje rotira brzinom
5-10000 o/min i svojim reaktivnim otporom pravi centrifugalnu silu koja
odbacuje i lepi čestice na zidove kućišta. Prilikom čišćenja kućište se pere i
sastruže od nalepljene nečistoće koja podseća na blato. Ovi perečistači su
nekako najomiljeniji u konstrukcijama ruskih motora.
Pored ovog tipa, sa hidrauličnim pogonom, postoje
centrifugalni prečistači sa mehaničkim pogonom, gde se ceo filter nalazi u
sklopu remenice kolenastog vratila. Rešenja primenjivana na vozilima FIAT-ove
familije, Z-750, Z-1300, Poljski FIAT 125....
I tekstualni prikaz:
Filteri za prečišćavanje motornih ulja
Primenjeni u delu sistema za
podmazivanje motora SUS pod pritiskom u kružnom toku .
(Tekst
je informativnog karaktera i u dopuni sa ostalim tekstovima na ovu temu,
trebalo bi da ako nista drugo, razonodi čitaoca. Pored nekih poznatih rešenja,
prikazaću i neka možda zaboravljena, ali svakako da ću izostaviti i jedan dobar
deo toga. Na žalost neki prefinjeni podaci o karakteristikama, proizvođači
svega pa i filtera, kriju iza sedam mora, sedam gora i tri mrtve straže!)
Mehaničke
nečistoće u ulju, koje nastaju u procesu rada motora, ili koje se mogu uneti
zajedno sa uljem, kao što su metalni opiljci, čađ, pesak, prašina i sl., jako
nepovoljno utiču na rad motora u smislu pogoršanja kvaliteta podmazivanja, povećanja
habanja i skraćenja veka trajanja samog agregata. Postoji obrazac, doduše dosta
stariji pa samim tim i komotniji koji kaže da motori obično stvaraju nešistoće
po sledeđem obrascu:
DIESEL
MOTORI 0.736( 0.2-1)mg∙km∙Kw
OTTO
MOTORI 0.736( 0.1-0.3)mg∙km∙Kw
Da
bi se sprečilo prerano pogoršanje kvaliteta ulja, obzirom da kroz motor
cirkuliše jedna te ista količina ulja-do zamene, ugrađuju se prečistači ulja.
Po
mestu ugradnje, koje određuje njihove osnovne konstrukcione osobine, mogu se svrstati u nekoliko grupa i to:
1.
Predprečistači
2.
Prečistači u
glavnom toku kao jednostruki i dvostruki
3.
Prečistači u
sporednom toku
4.
Separatori ili
magnetni odvajači
Po kvalitetu prečišćavanja na:
1.
Grube sa mogućnošću
absorpcije čestica od 50-100 µm i veće
2.
Fine sa mogućnošću
absorpcije čestica od 1-20 µm i veće
Po konstrukciji kućišta:
1.
Na filtere sa
uloškom
2.
Na integralne
filtere, gde se ceo filter navija na nosač ili blok motora
Materijal od koga su sačinjeni -
papir, filc, sinter materijal........ili ništa od ovoga, jednostavno se pere
kao kod centrifugalnog prečistača.
Važno
je istaći da bi kvalitet ulja posle njihovog rada trebao svakako da obezbedi
okvašeno hidrodinamičko podmazivanje kao sa slike, a eventualna pojava čestice
da ima veličinu znatno manju nego što je
debljina sloja filma ulja između kliznih elemenata prikazanih na slici:
Na
sledećem dijagramu se vide pogoršanja filtriranja i povećanja protočnih otpora
u zavisnosti od količine pređenih
kilometara.
· Predprečistači
su najčešće sita ili filteri(kod hidrauličnih sistema, ali o njima ovde neće
biti reči), izuzetno malog otpora protoku ulja i ne smeju ostavljati veliku
mogućnost potpunom začepljenju, jer bi to dovelo do ometanja rada pumpi za
ulje. Najčešće su izvedeni kao sita na ulivnim grlima za ulje, ne uvek i ne
svugde, gde mogu zaustaviti eventualne upade delova čepova za ulje nalepnica,
papira za brisanje ruku i sl, i kao sita na usisnom vodu pumpe za ulje.
Najčešće su zbog velikog protoka i malog otpora izrađeni sa veličinama otvora
0.5-3 pa i više milimetara.
· Prečistači u
glavnom toku se nalaze na potisnom vodu ulja iz pumpe prema mestima za
podmazivanje. Radi obezbeđivanja kvalitetnog podmazivanja, pored pritiska ulja
savremeni motori imaju izuzetno velik protok ulja iz pumpe koji se kreće u
granicama Q=15-20litara/Kw/čas, što otprilike znači da pumpa za ulje kod motora
od 100Kw kada radi u punoj snazi PROGURA
kroz filter i motor oko 2000 litara ulja na čas. Maksimalna potrošnja ulja ne
bi trebala da pređe granice od 1-8gr/Kw/h ili negde oko do 0,6-08 % od goriva u
litrama, za starije modele, za novije je to znatno manje. Dvotaktni motori
troše do 18 gr/Kw/h. Iz tog razloga
pored kvaliteta prečišćavanja, koje ovakvi filteri moraju obezbediti, mora se
obezbediti i nesmetan protok celokupnoj količini ulja.
Kvalitet
prečišćavanja odnosno mogućnost absorpcije čestica leži u granicama 50-100µm i
krupnije. Ovi filteri stvaraju određeni otpor
i smanjuju pritisak u vodu ulja za 0.2-0.3 bar-a, pa sve do 1.5 bara.
Zato mog biti opremljeni ventilom sigurnosti ili BY-PASS ventillom, ugrađenim u
nosač-kućište filtera ili u sam filter, čiji
je zadatak da u koliko filter stvara veći otpor propuste neprečišćeno ulje
prema vodovima. Smatra se da je to daleko manja šteta, nego da klizne površine
ostanu suve usled začepljenja filtera. Njegova bitna karakteristika je pritisak
otvaranja, koji leži u granicama oko 1 bar. Svakako postoji još nekoliko
rešenja koje će biti prikazane, gde se samo telo uloška pomera i omogućava
protok bez prečišćavanja. Neke od konstrukcija će biti prikazane na slikama:
Filter
sa lamelama ima složene filtrirajuće elemente, koji omogućavaju prečišćavanje
ulja. Između se nalazi češalj-strugač koji prilikom jednog okreta poluge
sastruže nečistoće i spusti ih u sabirnik mulja. Kvalitet prečišćavanje je oko
50 µm. Koncepcija dosta stara i na neki način prevaziđena.
Ovo
bi uglavnom bili najčešći predstavnici direktno protočnih filtera. Danas se
benzinski i manji dizel motori rade uglavnom sa sa jednim filterom. Kod velikih
dizel motora obično postoje dva filtera, kod kojih ulje ulazi prvo u grubi pa
iz njega u fini filter ili kao dva fultera u paralelnom toku.
· Prečistači u
sporednom toku su postavljeni tako da obično kroz njih prolaz do 25% količine
ulja koju pumpa šalje. Odlikuju se izuzetnom efikasmošću i kvalitetom
filtriranja do dimenzije čestice od 1µm! Nisu osetljivi na potpuno zapušenje,
jer iz njih ulje ističe u karter motora a ne prema potrošačima. Izvode se kao
filteri sa uloškom, integralni ili centrifugalni prečistači. Prva dva su slična
izgledom i konstrukcijom sa gore pomenutim, dok se centrifugalni bitno
razlikuje.
Centrifugalni
filter se koriste kao fini filteri zbog svoje mogućnosti izuzetno kvalitetnog
prečišćavanja. Koriste se i kao glavni filteri. Osnovni radni deo je rotor,
koji sa mlaznicama malog otvora kroz koje dolazi ulje rotira brzinom 5-10000
o/min i svojim reaktivnim otporom pravi centrifugalnu silu koja odbacuje i lepi
čestice na zidove kućišta. Prilikom čišćenja kućište se pere i sastruže od
nalepljene nešistoće koja podseća na blato. Ovi perečistači su nekako
najomiljeniji u konstrukcijama ruskih motora. Pored ovog tipa, sa hidrauličnim
pogonom, postoje centrifugalni prečistači sa mehaničkim pogonom, gde se ceo
filter nalazi u sklopu remenice kolenastog vratila. Rešenja primenjivana na
vozilima FIAT-ove familije, Z-750, Z-1300, Poljski FIAT 125....
Centrifugalni
prečistač na kolenastom vratilu
·
Magnetni odvajači najčešće izvedeni kao deo
čepa za izlivanje ulja, sve ređe u upotrebi na motorima, na menjačkim kutijama
i dalje prisutni. Služe da POKUPE metalne opiljke nastale u radu.
Dalje ono o čemu se kod filtera mora voditi računa je
njegov vek izmene od koga zavisi i pritisak ulja u motoru i kvalitet
podmazivanja.
Mnogi od ovih podataka su starijeg datuma, ali sasvim
dovoljni za približnije shvatanje problematike. No, na žalost, mi više ne
možemo doći do nekih naših podataka jer
praktično ni testiranje, a kamoli konstruisanje i unapređenje motora kod nas i
ne postoji. Nestadoše instituti i renomirane ustanove i fabrike.
Decembra 2011.
Vaš RAGAZZONI
Bravo, Maestro!!
ОдговориИзбришиNaš prijatelj Ragazzoni je našao vremena da napiše jako dobar tekst.
Nije sve rekao taman da mogu (po)nešto i da dodam.
Deluje nepregledno ali kliknite na prvu sliku pa namotavajte (skrolujte) uz povećanje (zoom) kada je kvalitet (makar na ekranu) dobar a slika oštra.
Nije baš za štampu ali nije namerno.
Maestro je tekst poslao kao pdf, pa ništa bolje od pretvaranje u sliku (slike) nisam na brzinu smislio.
Tekst je izvanredan. Pravo je zadovoljstvo i privilegija na bilo koji način biti u kontaktu sa ljudima koji imaju i žele da podele sa drugima znanje koje je bilo i uvek će biti deficitarna roba.
ОдговориИзбришиDanas sam od jednog starog majstora, u vrlo uglednom servisu u Beogradu, servisu sa tradicijom, dobio komentar: "Filter nije važan! Kad je motor dobar on nema opiljaka, pa mu filter i ne treba. A, kad ima opiljaka, filter mu neće ništa pomoći. Motori nekada nisu ni imali filter ulja!"
ОдговориИзбришиDoneo sam mu Motul 8100 Xcess 5W40 da mi sipa u auto... Ošacovao je kanister, pa kaže: "Bolje da je Selenia. Jer, i proizvođač kaže - Selenia. Ali, čuo sam da su Motulova ulja dobra. Sigurno će i ovo biti dobro."
Iznenadio sam se!
Očigledno, i u priči o filterima ima mitova. I, kao i kod ulja, počinju i završavaju se kod majstora.
Još i niste loše prošli, obično je i gore.
ОдговориИзбришиNa žalost.
Motori nisu imali filtere ulja ... pre II svetskog rata. Alal im znanje i saveti.
Puno pozdrava, najbolje sto sam nasao za ulja i povezanu problematiku.
ОдговориИзбришиDali moze ponovo pregled za ulje LUKOIL-a, ali sada je LUXE, i to pre svega SAE: 5W-40 API SM/CF posto ima i MB-Approval 229.5 za razliku od LUX pre dve godine. Cena u Makedoniju je 1750 denari za 5 litra (~29 eur).
Luxoil je uradio i downgrade i upgrade svog LUX 5W-40 ulja. O "API SM/CF - only" je više pisano, mada je i ovo ulje pominjano (mada više na CBC-u).
ОдговориИзбришиAko je Lukoil 5W-40 sa MB 229.3 bilo vrlo dobro onda je sa MB 229.5 (naravno) odlično.
Ovim je LUXE prešlo u top klasu "opštih" 5W-40 ulja, gde su: Motul X-cess, Shell Helix Ultra (ali za UK tržište) ili Mobil 1 New Life (ono je doduše 0W-40).
Preporučujem.
Po ceni koju navodite, pravi je best buy.
Up-date na moj prethodni post:
ОдговориИзбришиImao sam problem sa pritiskom ulja u Alfi, 1.9 JTD 8v. Zato sam i išao kod gore pomenutog majstora umoljčanog znanja. Izmereno mehaničkim manometrom, na hladnom motoru, u leru 0.3bar (ispravno bi bilo makar 1.0bar sa uljem na radnoj temperaturi); zato mi se palila lampica ulja na leru. Pod gasom je pritisak išao do 1.0bar (hladan motor), iako merenje u turaži nije rađeno na svih 4000o/min (kako bi "lege artis" trebalo) kada bi pritisak (opet, za ugrejano ulje) trebalo da bude >3.0bar. Uzrok ovom problemu je bio u tome što su šrafovi koji drže sito pumpe ulja bili popušteni, tako da se ulje iz pumpe vraćalo u karter. Sledstveno - pumpa nije mogla da nagura optimalan pritisak ulja u sistemu. Kažu majstori da je ovakav "kvar" raritet. Međutim, načitao sam se postova o problemima sa zapušenim sitom uljne pumpe, i naslagama nečistoća u sistemu cirkulacije ulja, koje autori tumače kroz produžen/prekoračen interval zamene ulja kod prethodnih vlasnika automobila u Zapadnoj Evropi.
Izvinjavam se zbog off-topic-a, i vraćam se na temu: poenta priče je da sam naučio da je pritisak (ulja) osobina koja je važna isto koliko i sve one osobine koje jedno ulje čine vrhunskim, te da i vrhunsko i skupo ulje ne vredi ako pritisak nije korektan. Današnji konfekcijski automobili nemaju cajger za pritisak ulja pa vozač nema uvid u kretanje pritiska. A kad se na tabli upali crvena lampica vrag je već odneo šalu.
Ne znam da li bi rešenje bilo naknadna ugradnja cajgera za pritisak ulja, ili periodično merenje pritiska ulja, ili nešto treće, ali nedostaje nam uvid u kretanje pritiska ulja. Dok, na primer, pritisak vazduha u gumama cinculiramo na svakoj pumpi.
Istom prilikom je skidan karter, i opran. Motor je imao dva dana da ocedi staro ulje. Umesto Selenia WR 5W40, koju sam do tada sipao, Alfa je sad dobila Motul Xcess. Posle 1000km pređenih sa novim uljem, ulje je još uvek žuto i tek neznatno ga prožima čađ. Takođe sam golim okom primetio da je ulje sada žitkije čak i dok je hladno.
ОдговориИзбришиRanije mi je ulje postajalo crno odmah nakon zamene, i rekao bih da je odmah bilo i značajno gušće.
Hoću da kažem da mi ovo iskustvo govori da je prilikom zamene jaaako važno dobro iscedeti staro ulje.
Cene drugih ulja 5W40 u MK su oko 60eur/4litra (4L ne 5L). Imam slicna iskustva sa ELF, Mobil1 i jb-germanoil. LUXE 5W40 je u motoru pa cu videti.
ОдговориИзбришиCajger možete naknadno ugraditi. Bilo je o tome na CBC. Cene su razne ali nekih 30-40€ plus ugradnja pa ko voli nek izvoli.
ОдговориИзбришиInače osim u sportske automobile nema šanse da ovaj uređaj vidite u modernim automobilima jer asocira na probleme sa motorom (ovo nije moja ideja nego nametnuta i pominjana čak i u top gear-u).
Zapuštnje sita je posledica ili prekoračenja intervala zamene ili potpuno ispunjenje u čisto gradskoj vožnji. Obično je potrebno dosta vremena da dođe do ove pojave i karakteristično je za automobile starije od 10 godina ali je zaista retka pojava.
Ulje je naravno dobro ocediti što više.
A i o tome je bilo na CBC-u.
Ulja malo toga imaju direktno sa pritiskom ulja u sistemu (direktno utiče viskoznost ali i ono što ulje ostavlja za sobom) i pretežno je za njega odgovorno stanje motora (u celini). Naravno i zapušeni filter, mada preko by pass-a više utiče na cirkulaciju nečistoća nego značajno povećanje pritiska u sistemu.
I da budem do kraja fer, uljni filteri se jesu pojavili u tridesetim godinama XX veka (FRAM) ali su konačno zagospodarili tek u sedamdesetim (znači nekih 40-tak godina kasnije).
VW buba u ranim 60-tim još uvek nije imala ni centrifugu ni filter (kasnije da), već samo sita, a 70-tih se i centrifugalni povukao (mada je imao renesansu sa poljskim modelima fiat-a, 125 i 126).
Možda nije zgoreg upoznati ljude s mojim problemom koji je upravo vezan za ovu temu začepljivanja sita ili filtera ulja.
ОдговориИзбришиNaime, prije sadašnjeg auta, kupim ja Focusa 2006. godište, karavan, 1.6 TDCi, lijep kao lutka , skoro nov. Krenem kući kad na pola puta motor pređe u safe mode, ide 60 km/h maksimalno. Ja izađem otvorim haubu i čujem turbinu (ležaj) kako krši. Odmah ugasim kola i šlep službom se vratimo do prodavca. Ne bih sad da raspredam šta je bilo kod njega, ali je lik ispao više nego korektan. Uglavnom odemo kod mehaničara, čovjek skine crijevo ulja na turbini, upalimo auto, a od ulja ni traga. Nikom nije ništa jasno.
Nakon nekog vremena zove me lik i kaže da je problem bio u sito filteru ulja u karteru na početku cijevi kojim se ulje vodi na turbinu. Rupice na tom filteru su mnogo sitne, a kako je auto stajao neko vrijeme na otvorenom i ulje je vjerovatno bilo pri kraju, sito se začepilo i prekinulo dovod ulja do turbine. Rezultat je kvar od oko 2.000 KM. Kolegica mi kupi Citroena C4 sa istim motorom (samo 110 KS) i ja je upozorim na taj problem i djevojka ode i promijeni ulje i filter ulja i navodno su dobro ocijedili staro motorno ulje. Mađutim desilo joj se isto što i meni. Kada smo se malo bolje raspitali saznali samo da se na tom motoru mora svakih 30 do 50 hiljada skinuti karter i cijev koja od njega vodi do turbine i sve oprati. Kažu da je to obavezno jer je takva konstrukcija motora i da je to jedini nedostatak na tom motoru. Bez obzira na kvalitet ulja ili uslove vožnje to se mora uraditi. Ja nisam kompetentan ali evo to je neko moje iskustvo sa tim belajem.
Ne znam, zaista. Moguće.
ОдговориИзбришиDakle bar na 50k km izvršiti naveden postupak kod pomenutog motora. Da škodi - neće.
Uzgred, ovo je dovoljna opomena šta vam se može desiti, naročito sa nekoliko uzastopnih prekoračenja vremena zamene.
I naravno da možda na 100k km (pa bar na 100 i 200) treba i isprati motor.
Kod (bar) 90% motora dovoljno je ne prekoračivati interval zamene i koristiti kvalitetna ulja i neće biti problema.
Ipak nije loše čuti i ovakva iskustva.
Suma za popravku je dovoljno velika da se o ovome vodi računa.
Nisam zaboravio na nagradnu igru.
ОдговориИзбришиVreme za učešće je isteklo a sledeće nedelje (ako ne već sutra) objaviću novog dobitnika.
Sledeća će trajati do kraja januara.
Izvesne su još dve nagrade (taman do proleća kada se najčešće ulja menjaju) a za više ne bih obećavao, a da ponovo "trčim" nema šanse.
Nadam se da neću biti ispaljen. Teorijski bi moglo da bude još 4 darodavca ali ne bih da ispadne lažno obećanje.
U svakom slučaju, nagrade su mala promocija darodavaca i korist za (stalne) čitaoce, od strane autora svakako maksimum koji je mogao da sprovede.
Naravno veliki mogu da dele i automobile ali ipak morate potrošiti i novac za učešće u tome. Za blog vam "tiket" nije potreban jer je isti zapravo samo vaša dobra volja i malo vremena da postanete aktivni učesnik bloga.
Posle nove godine ide i malo iznenađence u vidu proširenja teme ali još uvek u okviru automobila (makar ne bili fluidi).
Manometar je kod ALFETE poslužio za dijagnozu, približniju, recimo kao ultrazvuk na kome većina ne vidi ništa SAMO onaj ko treba da vidi-vidi, pa vi kupite sve plavo, kad ono devojčica! Šalim se naravno, manometar bi malom broju ljudi koristio, većem broju bi bio interesantan i zamoran, jer na ovom gasu bi recimo bio za pola crte sa ove strane a ne sa one i td. čak bi se iz toga po pravilu izvlačili ovi ili oni zaključci, dok velika većina i ne gleda takve instrumente, već ih interesuje da li je 6,92 ili celih 7,04 / 100 km!! Dalje mehanički manometri, precizniji imaju creva i cevi do instrument table, koja itekako mogu popustiti, pa vam ulje iscureti iz motora do poslednje kapi. Elektični, da ali i oni znaju biti malko neprecizni, davač na bloku, kablovi i instrument na tabli. Osetljiviji na variranje napona el. instalacije, samim tim neprecizniji. Drago mi je da je smer dijagnostikovanja bio pravi kod Alfe. Izvinjavam se na hroničnom nedostatku vremena. Pozdrav
ОдговориИзбришиZahvaljujem novom članu registrovanih korisnika.
ОдговориИзбришиTo je gospodin Vuk Simić.
Sada nas je 95, još malo pa cela centurija.
Još jednom, hvala Vuče!
Proglašenje pobednika nagradne igre: sledeće nedelje.
ОдговориИзбришиUz najavu nove nagradne igre za komentar/pitanje meseca (do kraja januara 2012.).
Sretan božić koji je nekima već danas, kao i nova godina i srećan božić koji tek prestoji ... pa opet nova godina ... pa još jedna - kineska, makar za one čitaoce sa Tajvana, koje ću tim povodom posebno pozdraviti; na žalost Kine nema na mapi ili je pod "nepoznate zemlje" u analytics-u, dok za književni blog "Odgovor na sva večna pitanja" imam (makar) jednog čitaoca iz ove najmnogoljudnije zemlje, na šta sam posebno ponosan).
Uzgred, malo sam promenio link-ove jer više nisu bili ono kada sam iste ostavio. Dopunio sam sa dosadašnjim sponzorima bloga (a biće ih još par).
Zeleo bih da svima koji verno prate ovaj blog, pozelim srecnu i uspesnu novu 2012. godinu... Posebno autoru bloga g. Stevi na izuzetnom zalaganju da blog postane prava riznica znanja o mazivima i sto sta cemu...
ОдговориИзбришиSrdacan pozdrav
Nikola Milic
Hvala Nikola!
ОдговориИзбришиIsto i ja želim svim čitaocima novu 2012. ali to ću objaviti u posebnom kraćem postu (još uvek u 2011.) u kome će biti i dodeljena nagrada.
Veoma detaljno, svaka čast !
ОдговориИзбришиPosetite:
Hyundai Srbija
Eh, da Ragazzoni ima više vremena, napisao bi bar još 3 teksta o filterima. Ipak sasvim je dovoljno. Proračuni filtera su ipak previše za blog koji se obraža široj publici i nije usko stručan.
ОдговориИзбришиHvala na komentaru.
Hyundai su odlični automobili, nadam se da je i forum takav. Koliko stignem svratiću i ja.
Ako ste moderator ili administrator, javite se mejlom da razmenimo linkove na naslovim stranama (ili gde su eksterni linkovi na forumu), nemam ništa protiv.
Postovani,
ОдговориИзбришиKako treba zameniti filter ulja na Puntu CLassic 1.2 8v, interesuje me da li staviti originalni Fiatov filter, koji kosta 900 din, ili ce i CHAMPION od 300 din i ekvivalenti te cene dobro odraditi posao za narednih 10,000 km?
Hvala!
Poštovani g. Ivane,
ИзбришиUvek je najbolje upotrebiti originalni OEM deo. Ako ne onda što renomiranijeg proizvođača što vodi nižoj ali bliskoj ceni (recimo cca. 700din. u vašem slučaju).
To može (ali retko) biti i skuplje od originalnog dela.
Tih 7,5€ nije preterano za originalni deo.
Champion je poznati brend i veliki proizvođač (možda i prevelik ...).
Prvo morate biti sigurni da je zaista Champion, ako i jeste odakle je (to ćete teško saznati ali za tu cenu jedino PRC).
Tih 300 din. je nekako premalo, toliko je bio za yugo prošle godine (106-ica).
Čak i sa akcijom mi ne zvuči dobro.
Ako već želite uštedeti kupite odgovarajući FRAD, za 10 hiljada km više nego O.K. (za punto sasvim dovoljno).
No očekujte cenu od (bar) 500 jer je za yugo oko 400 a proletos je bilo 300 (i nešto) na akciji (NIS pumpe).
Champion nije loš brend niti pravi loše proizvode ali može biti (i) falsifikat a i ako nije onda je Kina, Indija, Turska ...
Čuvajte se jeftinih ulja a još više filtera.
Ako za zamenu ulja morate uložiti 2000 din. ili više, ne bi štedeo 200 din. na filteru (slučaj FRAD i "Champ") pa ni 600din. (razlika Fiat-"Champion").
Pozdrav!
Interesantno lično iskustvo za sve čitaoce bloga (inače vozim jugo 65 1990.,prešao 137,000km, intenzivna eksploatacija, 2000-2500km mesečno...gdin Steva već odlično poznaje problematiku ;) ):
ОдговориИзбриши- 2014. godina, blago leto, ulje OMV 15W-50 + filter MANN W714/3 (veličina standardna za jugo) - redovno podizanje temperature u stani-kreni vožnji, ventilator često radi
- 2015., pakleno leto, ulje Motul 20W-50 2000 Multigrade + filter Knecht 137/1 ( prodaje se kao jugov, originalno predviđen za stare Fijatove dizelaše 1.7-1.9, upadljivo veći...zapremina veća malo preko 2 dcl, tj. 50% od standardnog, površina koja odaje toplotu 33% veća) - celo leto ventilator se značajno ređe pali, sat vremena milenja prema naplatnoj Mali Požarevac motor totalno neočekivano NE podiže temperaturu!?!?!
...davač temperature i sistem za hlađenje ispravni tokom oba leta...
Ostaje i dalje pitanje da li je moguće da samo kvalitetnije ulje i veći filter toliko prave razliku?
Iskreno, razmišljam čak da za sledeću zamenu stavim još veći filter ulja, ali maksimalno 2-3 dcl veće zapremine (ima Knecht/Mahle bar 5-6 drugih opcija...)...
Naravoučenije mog iskustva - ne štedeti na ulju ni filterima!
Hvala na prenesenom iskustvu.
ИзбришиLiči na reklamu ali kao ozbiljnog (registrovanog) člana moram ozbiljno i da se odnosim prema rečenom.
Kako smo se već dugo dopisivali znam da vam g. Isak (Mass) ne plaća reklamu i da ste relativno neutralni prema brendu (iako poštujete Motul, kao uostalom i mnogi). Ko ne veruje neka pogleda prepisku, počelo je od OMV preko Total (da li on ili Motul) pa tek onda Motul.
Čak je veći deo prepiske bio više prijateljski razgovor u cilju nalaženja "perfect match" za DMB motore (što doduše zavisi i od stanja motora).
Po svemu rečenom (osim cene) Motul 20W-50 je idealno ulje za motore preko 100k km i u solidnom stanju.
Verovatno je veći filter uticao bar isto koliko i ulje (ako ne i više) pa je zato bilo manje uključivanja ventilatora ...
Verovatno je i kombinacija uticaja nekoliko parametra (koji nisu samo ulje i filter).
ALI - očigledno je da na ulju i filteru NE treba štedeti. Zanimljiva je i preporuka za uljne filtere sa kojom se (naravno) slažem.
Pozdrav!
:) Kamo sreće da mi neko plaća reklamu! Sa tri promene ulja godišnje... ne bi se bunio! :)
ИзбришиAjd sad ozbiljno... kao što ste konstatovali, trudim se da prenesem svoja iskustva čitaocima bloga i detaljnije informacije i možda pomognem oko odabira ulja i filtera, kao što ste i vi meni.
Realno. mene je kompanija MASS "kupila " time što sam za par minuta i uz par klikova obavio kupovinu ulja i sutradan ga dobio na kućnoj adresi. Kupovina brza i jednostavna!
Iz finansijskog ugla - trošim oko 450-550 eur za gorivo za jedan ciklus između dve zamene ulja i ušteda od 5-10 eur na 4litre ulja i filteru deluje potpuno besmisleno. Pogotovo što više mogu uštedeti ako pazim gde sipam gas (razlika u ceni do 5-6 dinara, razlika u potrošnji 1-2 litre)!
Takođe, davanjem inputa iz prve ruke želim i da se zahvalim i vama, koji ste potrošili ko zna koliko vremena odgovarajući na moja mnogobrojna pitanja.
Prepiskom smo došli do najboljih rešenja (ekonomski opravdanih, jer najlakše je preporučiti neko trkačko ulje za 2000din/l, ali malo kome to treba)
Ko je pažljivo čitao, a ima DMB motor u vozilu (ili neki od starijih Lada, Golfa 2, Kadeta i sl), može koristiti naše zaključke kao polazne osnove odabira. A svako na kraju bira prema svojim željama i mogućnostima...
Još mi ostaje da proverim koje su realno najveće moguće dimenzije za filter ulja koji bi pasovao na DMB motor, pa da proverimo da nije prevelik, tj. ne usporava previše protok i sl...
Javite za filter ... da ne davim svoje kontakte ... što se mene tiče već ste mi dali ideju, tj. rešenje. Malo veći od originalnog (malog) filter je sasvim o.k. (za mene, bar).
ИзбришиPozdrav!
Hvala! (naravno)
ИзбришиDakle, da ne davim baš sa detaljnim merama...:)
ИзбришиI da se držim Mahle/Knecht proizvoda i njihovih preporuka...
Na DMB standardno ide model OC 501 (prečnik 76mm, dužina 92mm), koji sam dobio prošli put, ili model OC106( 76 / 80 ).
Meni su ovog puta poslali OC 137/1 (93.2 / 94.5) i to je taj "legendardni", što izgleda dobro hladi ulje.
U odnosu na njega, merio sam raspoloživ prostor i rekao bih da po dužini bi stao filter dužine 125mm max i prečnika 115mm (prostor po prečniku je naročito kritičan, jer je AC pumpa odmah iznad)
Znači...
Opcija 1. je OC 86 ( 108 / 97), koji ide na stare Fijatove dizele preko 2000 kubika.
Opcija 2. je OC 145 (105 / 93.2) koji ide u 1.7SDI, VW 1.9d, 1.9 SDI..
Opcija 3. je OC 262 ( 117.5 / 86.5) sa 1.9 tdi motora.
Kod ovih filtera, zapremina i ukupna površina su malo veće nego OC137/1 koji imam.
Najveći koji verovatno pasuje je OC17 (113 / 107.5 ), koji ide u Alfe V6, Đulije i Đulijete, ali ga nema na sajtu. (inače košta oko 20 eur ;) )
Doduše, opcija 4. , koju MASS ima, bi mogao biti OC 214 (122mm sa nekom izbočinom, istih dimenzija kao prethodni) koji ide u petocilindrične TDI-je.
Ali, laički gledano, plašim se da jugova pumpa za ulje nije dovoljno jaka da progura dodatnih 6,5 deci ulja više kroz motor, koliko ovaj filter donosi u odnosu na standardni!
I to je otprilike to što bi se fizički moglo montirati na DMB motorom, a ima na MASS-ovom sajtu. Pitanje za recimo gdina Regaconija bi bilo koja je gornja granica povećanja kapaciteta filtera za ulje za ovaj motor, do koje se poboljšanja osete.
Toliko za večeras od mene :)
Hvala!
ИзбришиZa vikend ću "cimnuti" g. Raggazoni-ja da nam da svoju stručnu procenu (i zadnju reč).
Ipak, mislim da je OC 137/1 verivatno optimalno rešenje (najbolji kompromis).
Inače, čak i da je tehnički izvodljivo prilično je neprimereno ugrađivati filter od 20€ (nema mnogo ni svrhe za promenu ulja na 7500km ili maks. 10 hiljada). Inače već sam pre par godina pominjao na blogu slučaj "Lada Samara" sa maksimalno velikim filterom (više ulja cca. 3-4 dl) i sintetičko ulje uz umerenu potrošnju istog (uz redovno dolivanje, ukupno litar ili malo preko) kada je ulje zamenjeno na skoro 30 hiljada km.
Naravno ne bih nikome preoporučio (dvostruko od fabrički preporučenog i trostruko od onog što savetujem za starije motore) ali je kao eksperiment pokazalo koliki uticaj ulje višeg kvaliteta od neophodnog i veći filter za ulje imaju.
Ostajemo u kontaktu, nadam se da će Ragazzoni imati malo vremena za razreši ovu dilemu.
Pozdrav!
Evo još par tehničkih podataka, koje sam noćas zaboravio da navedem, a mislim da mogu biti dosta relevantni.
ИзбришиSračunao sam okvirne zapremine filtera ulja i površine preko kojih može da razmenjuje toplotu.
Ponoviću usput i gde se ugrađuju, da zainteresovani čitaoci ne moraju previše da traže po prethodnim postovima.
Dakle, OC 106 (ili MANN W714/1) ima zapreminu 3.6 dl i površinu 240 cm2 (standardni )
OC 501 - V=4.1 dl, P= 310 cm2 (Mahle standard)
OC 137/1 - V= 6.5 dl , P= 416 cm2 ( Fijat 1.7d-1.9d)
OC 262 - V=6.8 dl , P= 433 cm2 (VW 1.9TDI)
OC 145 - V=7.1 dl, P= 443 cm2 ( 1.7-1.9SDI)
OC 86 - V= 8 dl, P= 478 cm2 ( Fijat 2.0d-2.5d-2.5td)
OC 214 - V=1.2l, P= 560cm2 ( VW 2.5TDI pet cil.)
Zaboravih da dodam ovaj poslednji, najveći, trenutno se može naći za 1550din, a onaj koji ja imam, OC 137/1, košta 905din. Ispada da je ovaj veliki dosta povoljniji u odnosu na za stare Alfe i ako ima tehničkog smisla koristiti ga, ja bih ga uzeo za sledeču zamenu, uz Wolf-a. (juga čeka dosta naporna zima...)
Ostajem za sada pri 10,000km servisnom intervalu, čisto da vidim kako će se ponašati nepoznato ulje u sličnoj eksploataciji.
I od sada čuvam stare filtere za ulje, jer možda budu nekom korisni za analize ;)
P.S. Motul HD 80W-90 menjačko ulje koje ste preporučili, još uvek izgleda i miriše kao novo,skoro bez kapi gubitka, posle 15 meseci i 28,000km pređenih :)
Gdine Stevo, ima li vesti od gdina Ragaconija, u vezi filtera za ulje?
ОдговориИзбришиUh! Iskren da budem, zaboravio sam da ga zovem.
ИзбришиAjd' sad ću za vikend. Mada mislim da je, pitanje bitnije za proleće, jer sada bi OC137 bilo idealno i ne bih išao na veći filter u toku zime (možda bi se vratio čak i na OC 501), ali dobro da ste me podsetili, zovem pa javljam.
Pozdrav!
:) Ma nema problema, cisto pita usput. Nasao sam neki sajt sa dosta solidnih kalkulacijama velicine filtera za ulje, ali ne stizem da to proucim.
ИзбришиDakle, mislite da bi iz redje ulje u toku zime, dobro isao manji filter? Da se umanji efekat rashladjivanja ulja ili ili da bi se, sad pricam napamet, obezbedio bolji protok redjeg ulja i time omogucio stabilniji uljani film na metalnim delovima?
Nisam stigao ... ali sami ste dali približan odgovor za zimu a do zime ima još dovoljno vremena (a do proleća tek) pa ćemo biti "na vezi".
ИзбришиPozdrav!
gosn Mišo,
ИзбришиKonačno smo se Ragazzoni i ja "našli" na net-u (uskladili obaveze).
Evo njegovog odgovora, u vezi sa (većim od standardnog) filtera ulja:
"Može, ali baš tako, nije od neke velike koristi, naravno ne šteti. Efekat, može više da apsorbuje prljavštine, smanjuje se brzina protoka. Obzirom da je to daleko ispod graničnih vrednosti i u jednom i u drugom slučaju. Najbitnije je da ima BY PASS ventil u slučaju zapušenja, i da je navoj 3/4 cola-16 koraka navoja, kao kod svih Fiata."
Pozdrav!